Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:03:
[...]
Ze is ongetwijfeld wel beter gebouwd dan de doorsnee kitlens

Canon heeft ervoor gekozen enkel L lenzen in metaal uit te voeren. Dat brengt ook een voordeel mee met de 17-55.. je hebt niet onmiddellijk zo'n enorme blok gewicht aan je camera hangen.

Al met al een heel fijn lensje waar ik het afgelopen jaar met plezier mee gefotografeerd heb.
IS was in mijn geval niet noodzakelijk, maar het kan (ook onder de 70mm) zeker zijn nut bewijzen.
Wat lenzen nu zo duur maakt ? de ontwikkelkosten moeten eruit gehaald worden, en er moet natuurlijk ook winst gemaakt worden. Een lensontwerp schroef je niet zomaar in 1-2-3 in elkaar... De optische kwaliteit van een 17-55 is ongekend (op crop), dat vertaalt zich in veeeeel ontwikkeltijd ..

Ik heb nu vanaf midden januari de 17-55 lens. Ik ben overgestapt van een compactcam naar DSLR na de nodige maanden "studietijd" voor DSLR. Ik had in de tussentijd redelijk veel kunnen oefenen met een 300D i.c.m. een 18-55 lens, 17-85 lens, 18-200 IS lens, 50mm 1.4 lens (ook een mooi ding trouwens), en de 17-40 lens. Ik heb zo enigszins een klein idee gekregen waar ik op moest letten.
Ik ben uiteindelijk ook voor de 17-55 lens gegaan, vanwege de IS en de 2.8 over het hele bereik. Voor portretten mis ik eigenlijk wel de kleinere DoF, maar goed, dat is iets voor later.
Ik ben ook blij met de IS. Ik maak veel avondfoto's, familiefeestjes in huiskamer, ronkende katten fotograferen etc. IS heeft voor mij zijn nut wel bewezen. Ik moet wel zeggen dat ik de lens WEL redelijk zwaar vind. De 17-40 is echt een enorm stuk lichter hoor.....althans zo vind ik het wel aanvoelen. Voor de toepassingen waar ik tot nu toe het meeste foto's van maak, mis ik nog niet de 17-40/4L.
Over enkele maanden ga ik Ierland weer bezoeken en Noorwegen en hoop daar wat mooie platen te kunnen schieten. Landschap zal uiteindelijk mijn hoofdtoepassing worden denk ik. Misschien dat ik er over een jaar of 2 jaar achterkom wat ik mis. Of juist niet

. Misschien zie ik dan pas de noodzaak in van de 17-40, who knows.
Het wat stroeve uitschuiven heb ik hier ook, alleen ondervind ik er geen hinder van. NOG niet volgens velen. Maar dat zie ik dan wel weer.
Kortom: ondanks dat ik dacht dat ik last had van enorme flare (wat uiteindelijk door het verkeerde UV filter kwam) en backfocus (met voorbeeld aangegeven, maar lens is gewoon goed), ben ik erg tevreden met de lens.
Wat ik wel erg miste bij mijn compactcam is UWA. Ik kom vaker in situaties terecht (je loopt een route langs een berg, je staat te dicht op erg grote gebouwen etc) waarbij ik echt een UWA nodig heb. Ik ga deze vakantie eerst checken of 17mm op de 17-55 voldoet aan het groothoek beeld (is altijd beter dan 35mm) en zal daarop baseren of ik die groothoek nou echt zo erg mis. Dus toekomstige lenzen zijn 10-22, 70-200 of 70-300 (iig met IS, maar moet nog even uitvogelen of het me de enorme meerprijs wel waard is voor hetgeen wat ik wil) en uiteindelijk een 50mm 1.4 lens of 1.8. Die 50mm 1.4 vond ik toch echt wel een leuk lensje voor portret of indoor.
[
Voor 11% gewijzigd door
Deathchant op 09-03-2009 11:30
]