Ow, zelf nadenken doet zeer?
Goed, je hebt dat zwarte lijntje, links en rechts van dat ding staat een regeltje:
This text should be perfectly in focus
Dan nu de grote hamvraag, is hij dat?
En jawel! dat issie. En als je dan wat beter kijkt zie je zelfs dat je focus íets naar achter wijkt, wat helemaal goed is, want zoals er al eerder gezegd is door
Floor-is in "Het grote Canonmount-objectieven-topic V..." , hoort een lens eigenlijk 1/3e voor het focusvlak, en 2/3e achter het focusvlak scherp te zijn. En zelfs _dat_ doet jouw lens.
Maar waarom dat ik dat nóg een keer voor _jouw_ specifieke testchart uit moet gaan kauwen, is me een raadsel. Als je nou de moeite neemt om zo'n testchart te gebruiken, waarom dan niet om er even bij te zetten wáárom je ook alweer zo'n ding erbij pakte, en of je zélf denkt of dit slechte of goeie focus is. Een beetje eigen initiatief wordt zeer gewaardeerd op GoT, en zeker als je dezelfde vraag op deze of de vorige pagina gewoon terug kunt lezen, moet je niet raar opkijken als ik met een korte zin dat eigen initiatief wat aan probeer te sporen.
Mobyrick schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:37:
[...]
Maar dit is dus wel het hele probleem, je bent nu aan het testen terwijl je niet eens weet wat je aan het testen bent en waarom. Als je dat had geweten had je zelf ook gezien dat deze lens perfect is en had je dit plaatje niet eens gepost.
Testen om het testen is niet nuttig.
De komende 6 pagina's geen focuscharts meer, poll starten?
Hear!
Of nee, beter, we maken een groot test-chart-topic:"is mijn lens in focus?"
Maar dan wel met een stappenplan:
1) Waarom denk je dat je uberhaupt een testchart moet gaan gebruiken?
2) Weet je heel zeker dat dit geen eigen fout kan zijn?
3) pak dan nu een _stevig_ statief, draadontspanner, mirror-lockup
4) schiet, bekijk, en eventueel: post, samen met dit vragenlijstje je resultaten, samen met wat je er zelf van denkt. Is je lens in focus?
Enige probleem aan dat topic is dat ik nú al weet dat mensen vraag 4 heeel selectief gaan lezen, en blind zijn voor de rest. Testen om het testen, en als ze dan op de closest focus distance available een halve mm afwijking zien, _ineens_ overal problemen gaan zien (want zo werkt het menselijk brein

) ipv andersom.
[
Voor 30% gewijzigd door
Henk op 28-02-2009 17:41
]