"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Verwijderd
Kijk ook even naar de Sigma 18-50 2.8 macro, dat is ook een interessant alternatief, en in ieder geval een stuk stiller dan de luidruchtige Tamron. Je hebt ook nog het voordeel dat je er zeer dichtbij mee kan focussen.kw_nl schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:26:
Bedankt voor de reacties. Ik ben er nog niet helemaal uit, omdit moment switch ik een beetje. Ik lees her en der goede berichten over de Tamron 17-50mm F2,8, maar lees ook regelmatig dat de kwaliteitscontrole van Tamron slecht is. Nu ben ik een redelijke beginner, ik vrees dat ik kleine lensfouten niet zo snel zie. Hoe slecht is het met de controles?
Momenteel gaat mijn voorkeur denk ik toch voor de 70-300 uit, de foto's zien er goed uit op flickr...
Het enige dat MRC doet is stof/vuil/meuk afstoten he, verder weinig meerwaarde t.o.v. de 'normale' 010mennovanw schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:47:
[...]
De B+W 010 77 mm MRC dus. Geen slim-filter nodig.
Dat is iig wel wat een jaar geleden op de schneiderkreuznach site stond. Moet heel eerlijk zeggen dat ik er weinig problemen mee heb gehad thus far...
[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 10-02-2009 11:51 ]
Ik heb beide en ze zelf wel eens omgewisseld vanwege flares in combinatie met een 17-40 (ja, echt waar). Ik zag in ieder geval geen enkel verschil tussen beide filters of zonder filter.
Verwijderd
Feitelijk onjuistHenk schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:48:
Het enige dat MRC doet is stof/vuil/meuk afstoten he, verder weinig meerwaarde t.o.v. de 'normale' 010
A high-grade MRC finish provides optimum reflection reduction.
Leuk, maar de kans dat als je heel goed zoekt, je zelfs nog een quote van mij met een quote van wat er toen op de site stond tegenkomt, is vrij grootVerwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:41:
[...]
Feitelijk onjuistOok in mijn filterboek van jaren geleden staat ongeveer wat nu in een pdf van B&W staat:
[...]
Zoals gezegd, ze hebben mij nooit problemen bezorgd
Verwijderd
Aangezien er geen problemen mee zijn (wat ik ook niet heb beweerd) is verdere discussie over het onderwerp zinloos, niet interessant en ook nog eens offtopic
Edit: goed leren lezen... 1 jaar geleden... zucht.... gelukkig staat er nu nog steeds een pdf op de site, dus ik neem aan dat dat een jaar geleden ook zo was
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 12:59 . Reden: leren lezen mig29 ]
Ik weet niet of je brildrager bent Henk (ik wel dus) maar de MRC-coating is vergelijkbaar met 1 of andere laag die je op je bril kan laten aanbrengen (en die reflecties minimaliseert). En dat scheelt een slok op een borrel (ik kan i.i.g. niet zonder). De MRC-coating is de afgelopen jaren ook beter geworden trouwens (kan een verschil in pdf'jes verklaren).
edit: we dreigen hier wel offtopic af te drijven...
[ Voor 21% gewijzigd door mennovanw op 10-02-2009 13:42 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Moed sein: HET filterDeathchant schreef op maandag 09 februari 2009 @ 18:00:
sh!t, de filter heb ik bij K-E gekocht...net de winkel waar ik geen zaken meer mee wilde doen (ik dacht: wat kan een filter nou voor schade aanrichten waardoor ik RMA nodig zou hebben o.i.d.). Ik heb ze eens gemailed om te vragen of ik de filter kan omruilen en gewoon het verschil in prijs meer betaal.
En anders pleur ik em op marktplaats
Bedankt voor de adviezen, niet echt direct over objectieven....maar laten we ze maar onder de 17-55/2.8 categorie plaatsen
HET filter dan
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Inderdaad offtopic, maar ik heb in december een nieuwe bril gekocht met Hoya glazen. Die glazen hebben bovengenoemde coating geloof ik wel, dus weet je zeker dat dit ook geldt voor de UV-filters?mennovanw schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:38:
De MRC's zijn ontspiegeld en gehard, de standaard 010's niet. Ze zijn wel beiden apart gevlakt om afwijkingen te minimaliseren (iets wat Hoya bijv. niet doet). Een filter versterkt altijd flare, maar een MRC doet dat gewoon in de minste mate.
Ik weet niet of je brildrager bent Henk (ik wel dus) maar de MRC-coating is vergelijkbaar met 1 of andere laag die je op je bril kan laten aanbrengen (en die reflecties minimaliseert). En dat scheelt een slok op een borrel (ik kan i.i.g. niet zonder). De MRC-coating is de afgelopen jaren ook beter geworden trouwens (kan een verschil in pdf'jes verklaren).
edit: we dreigen hier wel offtopic af te drijven...
Offtopic: Ik ben niet zo van het corrigeren van spelfouten (zelf ook geen held in) maarreh: MoeD?
Edit\ Ik zie nu pas (echt te sloom op dit tijdstip) dat je het express doet... Sein
Anyway ik ben voorlopig filterloos, geloof niet dat het veel toevoegt (UV) over een polarizer zit ik wel sterk na te denken al is het maar voor de 'waterval' shots
[ Voor 31% gewijzigd door Banjy op 10-02-2009 21:38 ]
Tering ik zit te lezen en ik denk wat een offtopic gebazel maar nu moet ik ook even mee doen: je bedoeld waarschijnlijk het effect at je krijgt door een lange sluitertijd waardoor het water een fluweelachtige? uitstraling krijgt; daar gaat een pola niets aan doen, dit scheelt hooguit 0.3 stops ofzo geloof ik, lang niet genoeg. Wat jij wilt hebben is een ND filter, geen ND grad. Hiermee kan je wel echt een langere sluitertijd krijgen. (Ik heb er ook 1 van B+W, 77mm, 3 stops).Banjy schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:39:
[...]
Offtopic: Ik ben niet zo van het corrigeren van spelfouten (zelf ook geen held in) maarreh: MoeD?
Edit\ Ik zie nu pas (echt te sloom op dit tijdstip) dat je het express doet... Sein![]()
Anyway ik ben voorlopig filterloos, geloof niet dat het veel toevoegt (UV) over een polarizer zit ik wel sterk na te denken al is het maar voor de 'waterval' shots
Als je dit niet bedoeld wil ik wel graag weten wat je dan wel bedoeld
EDIT: dit effect (van wikipedia, staan die hotlinken toe? Nee dus, ff klikken dan maar)
Waterval
EDIT2: @ Banjy: graag gedaan, ook een ND grad is handig (TOP GEAR!)
[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 10-02-2009 22:15 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Klopt helemaal, ik ben niet echt scherp meerMobyrick schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:04:
[...]
Tering ik zit te lezen en ik denk wat een offtopic gebazel maar nu moet ik ook even mee doen: je bedoeld waarschijnlijk het effect at je krijgt door een lange sluitertijd waardoor het water een fluweelachtige? uitstraling krijgt; daar gaat een pola niets aan doen, dit scheelt hooguit 0.3 stops ofzo geloof ik, lang niet genoeg. Wat jij wilt hebben is een ND filter, geen ND grad. Hiermee kan je wel echt een langere sluitertijd krijgen. (Ik heb er ook 1 van B+W, 77mm, 3 stops).
EDIT: dit effect (van wikipedia, staan die hotlinken toe? Nee dus, ff klikken dan maar)
Waterval
Pola kost (helaas) 2 stops, anders hadden wel meer mensen zo'n ding er permanent opzittenMobyrick schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:04:
[...]
Tering ik zit te lezen en ik denk wat een offtopic gebazel maar nu moet ik ook even mee doen: je bedoeld waarschijnlijk het effect at je krijgt door een lange sluitertijd waardoor het water een fluweelachtige? uitstraling krijgt; daar gaat een pola niets aan doen, dit scheelt hooguit 0.3 stops ofzo geloof ik, lang niet genoeg. Wat jij wilt hebben is een ND filter, geen ND grad. Hiermee kan je wel echt een langere sluitertijd krijgen. (Ik heb er ook 1 van B+W, 77mm, 3 stops).
Waterval
EDIT2: @ Banjy: graag gedaan, ook een ND grad is handig (TOP GEAR!)
@Banjy:
De meerwaarde van een UV filter is trouwens niet het wegwerken van UV-stralen, maar het beschermen van duur glas
De meerwaarde van een dure UV filter is dat ie duur glas moet beschermen en dit met zo weinig mogelijk flares doet.
Ook dat is niet de hele waarheid. Het ligt ergens ertussenin, afhankelijk van de hoeveelheid licht die je wegdraait. 0,3 stops verlies is me iets te optimistisch, ik zou zeggen ong 1 stop minimaal en 2 is maximaal.arjandijk162 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:34:
[...]
Pola kost (helaas) 2 stops, anders hadden wel meer mensen zo'n ding er permanent opzitten
Een pola bij water kan best een grappig effect opleveren, omdat je selectief een deel van de schittering kan wegnemen. Een ND voegt niets toe, behalve dat het langere sluitertijden toestaat. Zelf kom ik altijd licht tekort en een polarisatiefilter komt nog wel vaker van pas dan bij die ene waterval, maar er hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk.
Jeetje zoveel? ik zal het thuis ook eens nakijken. Dat het variabel is snap ik. Misschien is het me nog nooit opgevallen omdat ik hem altijd buiten gebruik op mijn 10-22. Buiten is (meestal) wel genoeg licht dus let ik er nooit op. Laten we nu weer over objectieven praten...Toff schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 23:16:
[...]
Ook dat is niet de hele waarheid. Het ligt ergens ertussenin, afhankelijk van de hoeveelheid licht die je wegdraait. 0,3 stops verlies is me iets te optimistisch, ik zou zeggen ong 1 stop minimaal en 2 is maximaal.
Een pola bij water kan best een grappig effect opleveren, omdat je selectief een deel van de schittering kan wegnemen. Een ND voegt niets toe, behalve dat het langere sluitertijden toestaat. Zelf kom ik altijd licht tekort en een polarisatiefilter komt nog wel vaker van pas dan bij die ene waterval, maar er hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk.
Een tabel met alle performance overzichten van alle Canon lenzen (incl andere merken). Vond het zelf wel handig...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Verwijderd
Een Samyang 85mm 1.4 in Canon mount
Het is helaas wel een MF lensje, maar wordt voor 275USD op de Koreaanse markt verkocht, dus de prijzen op Ebay zouden nog wat kunnen gaan dalen.
Hier een vergelijking met een oude Nikkon 85mm, en de goedkope koreaan wint het gemakkelijk qua scherpte
Review
En een foto met een zeiss 85 1.4 en deze lens (klik op foto voor volledig beeld)
Samyang:

Zeiss:

Klinkt wel heel aantrekkelijk, alleen zou ik wel weten of diafragma automatisch werkt en of de AF confirmation werkt. Dan zou ik best zo'n lensje willen overwegen ipv een Canon 85mm 1.8
[ Voor 54% gewijzigd door arjandijk162 op 11-02-2009 12:15 ]
Je linkjes werken niet goed.arjandijk162 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:53:
Ik kwam net een leuk lensje tegen van Koreaanse makelij. Het schijnt dat de patenten/ontwerpen van de vivitar series 1 over zijn genomen door Sakar en onder verschillende merken op de markt worden gebracht:
Het is helaas wel een MF lensje, maar wordt voor 275USD op de Koreaanse markt verkocht, dus de prijzen op Ebay zouden nog wat kunnen gaan dalen.
Hier een vergelijking met een oude Nikkon 85mm, en de goedkope koreaan wint het gemakkelijk qua scherpte
Samyang
[afbeelding]
Nikkor
[afbeelding]
Klinkt wel heel aantrekkelijk, alleen zou ik wel weten of diafragma automatisch werkt en of de AF confirmation werkt. Dan zou ik best zo'n lensje willen overwegen ipv een Canon 85mm 1.8
Ik zou trouwens nooit een 85mm MF-only lens kopen op een dSLR.
Wat een handige tabel! Ik vrees wel dat ze beetje verwouderd is want er zijn toch wel wat populaire moderne lenzen die er niet op voorkomen.kw_nl schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:40:
Misschien een handige link voor in de TS, http://www.photozone.de/a...and=%27Vivitar%20AF%27%22
Een tabel met alle performance overzichten van alle Canon lenzen (incl andere merken). Vond het zelf wel handig...
Grappig vind ik wel de afsluiter Vivitar AF 100-400mm f/4.5-6.7
poor(*) poor(*) poor(*) poor(*) critical(*) critical(*) heavy(**-) critical(*) warm heavy flare(*) very poor (0.28) very slow(*) bad(*)
Wist niet eens dat er Vivitar lenzen bestonden... nu weet ik waarom
Vivitar heeft nogal wat verschillende producten gemaakt met verschillende kwaliteiten, waaronder ook zeer goede: http://photography.suite1...ult_classic_camera_lensesWist niet eens dat er Vivitar lenzen bestonden... nu weet ik waarom
Op 't forum van fredmiranda.com wordt er al een tijdje over gesproken, qua beeldkwaliteit best gaaf als portretlens voor een goede prijs. Diafragma is trouwens handmatig helaas.arjandijk162 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:53:
Ik kwam net een leuk lensje tegen van Koreaanse makelij. Het schijnt dat de patenten/ontwerpen van de vivitar series 1 over zijn genomen door Sakar en onder verschillende merken op de markt worden gebracht:
Review
En een foto met een zeiss 85 1.4 en deze lens (klik op foto voor volledig beeld)
Samyang:
[afbeelding]
Zeiss:
[afbeelding]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
In de seventies was Vivitar een merk dat lenzen ontwierp en liet maken die beter waren als veel glaswerk vanTunboy schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:32:
[...]
Wist niet eens dat er Vivitar lenzen bestonden... nu weet ik waarom
de gevestigde merken.
Later is het verwaterd , alles na 1985 kan je verwaarlozen.
Ik heb geen ervaring met Sigma, hoor er nogal wisselende meningen over qua kwaliteit...
Heb je al gezocht in dit topic en voorgaande topics? Deze lens komt zo vaak voorbij en wordt vaak in 1 adem genoemd met de Tamron 17-50 als alternatiefkw_nl schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:12:
Iemand ervaring met de Sigma AF 18-50mm f/ 2.8? Ik wil hem als vervanging van me kitlens op de 450D.
Ik heb geen ervaring met Sigma, hoor er nogal wisselende meningen over qua kwaliteit...
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@universal creations
Dank je voor je uitgebreide beschrijving, dat hij juist op wide minder presteert staat me een beetje tegen. Ik ben een redelijke liefhebber van landschappen ben.
Tamron 17-50/2.8kw_nl schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:32:
@Herrick, excuus je hebt gelijk.
@universal creations
Dank je voor je uitgebreide beschrijving, dat hij juist op wide minder presteert staat me een beetje tegen. Ik ben een redelijke liefhebber van landschappen ben.
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 12-02-2009 11:36 ]
Landschappen fotografeer je doorgaans niet met f/2.8 eerder met f/8 om meer scherptediepte te krijgen en dan zijn ook de meeste lenzen op hun scherpst.kw_nl schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:32:
@Herrick, excuus je hebt gelijk.
@universal creations
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ik wil een andere lens aanschaffen en zit te kijken naar de Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM of de 4.0 versie.
Mijn vraag is nu eigelijk: ga ik er eigelijk wel op vooruit? Oke, de telelenzen zijn kwalitatief beter, lichtgevoeliger enz enz.
Maar qua zoombereik schiet ik er toch helemaal niets mee op, of zie ik dat verkeerd?
Verwijderd
mss eens de lens in de winkel testen.. dan weet je of je erop vooruit gaat
van een superzoom naar één van de best presterende telezoomlenzen .. dat is een major stap vooruit
Toevoegen aan de TS?universal creations schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:26:
Ik heb de Sigma 18-50 f/2.8 Macro. Dit is de 2de versie met de Macro toevoeging. Het is niet echt macro, maar je kunt wel redelijk dichtbij komen met de lens. De macro versie is wel een stuk beter dan de oudere versie, dus daar moet je wel op letten. Een aantal pluspunten van deze lens zijn: stille en snelle autofocus, goede scherpte (iets minder dan de tamron wide-open), produceert weinig CA en laat zelden een flare zien. Ook de bouw is gewoon goed en het materiaal voelt gewoon goed aan. Nadelen aan deze lens zijn het wat soft zijn wide-open (vooral in de hoeken) en heeft geen stabilisatie (wat je meestal niet echt nodig hebt bij dergelijke korte brandpuntsafstanden).
Edit: Zie trouwens dat daar de voorloper al in genoemd wordt
[ Voor 16% gewijzigd door riezebosch op 12-02-2009 12:55 ]
Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack
Waarom wil je upgraden, wat mis je in je superzoom? Is het puur geilheid, mis je bereik, lichtsterkte, optiek, bouw, IS...Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 12:44:
Ik heb op dit moment een Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC iF SLD - Canon (EF-S).
Ik wil een andere lens aanschaffen en zit te kijken naar de Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM of de 4.0 versie.
Mijn vraag is nu eigelijk: ga ik er eigelijk wel op vooruit? Oke, de telelenzen zijn kwalitatief beter, lichtgevoeliger enz enz.
Maar qua zoombereik schiet ik er toch helemaal niets mee op, of zie ik dat verkeerd?
In alle factoren kan een 70-200L btw voldoen hoor, daar niet van
Verwijderd
Ik heb hier ook een ef 75-300 1:4-5.6 III USM liggen maar die is oorspronkelijk voor een analoge camera.
En die is super traag met scherpstellen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 13:14 ]
Juh, maar behalve dat, wat mis je nou aan je 18-200 of je 75-300? Is het niet lichtsterk genoeg? Vind je de bokeh te onrustig, of vignetteert het spul teveel? Mis je scherpte? Ga je er iemand een mep mee verkopen en moet ie dus gebouwd zijn als een baksteen?Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:13:
Omdat het een goede lens is.
Andere vraag: weet je wat een diafragma is en doet?
En een 70-200L niet?Ik heb hier ook een ef 75-300 1:4-5.6 III USM liggen maar die is oorspronkelijk voor een analoge camera.
Ah, nu komen we ergens... minimum eis voor je volgende lens is dus snel scherpstellen, het liefste met een USM motor? Hoe ervaar je de snelheid van je 18-200?En die is super traag met scherpstellen.
[ Voor 28% gewijzigd door Henk op 12-02-2009 13:17 ]
Verwijderd
Ik weet dat de 75-300 het prima doet op een DSLR. Maar het scherpstellen gaat niet echt snel.
Overige eisen: scherp, scherp en nog eens scherp.
Lichtgevoelig is inderdaad ook erg prettig denk ik maar misschien niet in eerste instantie een vereiste. IS daarentegen wel.
Het scherpstellen met de sigma vind ik opzich wel snel genoeg. Maar ook dat zou sneller mogen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 14:07 ]
Ik denk dat je met een 70-300/4.0-5.6IS prima af kan. Scherp van hoek tot hoek, een microusm-motor die echt niet trager is dna je sigma, en IS.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:07:
Het snel scherpstellen is inderdaad een vereiste.
Ik weet dat de 75-300 het prima doet op een DSLR. Maar het scherpstellen gaat niet echt snel.
Overige eisen: scherp, scherp en nog eens scherp.
Lichtgevoelig is inderdaad ook erg prettig denk ik maar misschien niet in eerste instantie een vereiste. IS daarentegen wel.
Het scherpstellen met de sigma vind ik opzich wel snel genoeg. Maar ook dat zou sneller mogen.
Alternatief is de 70-200/4L IS USM, die is helemaaaal ragscherp. Maar of scherpte de enige optiek is die je zou moeten beoordelen?
Verwijderd
Ik zit zelf wel aan de 2.8 te denken maar weet niet zeker met of zonder IS, ik ben nog niemand tegen gekomen die zegt jaaa met IS, ken wat mensen die met IS hebben en het niet gebruiken, toch wel zonde van € 500 + wie heeft een goed advies / ervarign mee?Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:35:
Ja, en het gewicht. Ik zou best een 2.8 willen maar deze is gelijk een stuk lomper dan een 4.0.
Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw
Opzich is de f/2.8 IS wel de lens als je het in één keer goed wilt doen

Je wil alleen maar een 70-200 omdat je die van mij hebt vastgehoudenSparkOne schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:08:
[...]
Ik zit zelf wel aan de 2.8 te denken maar weet niet zeker met of zonder IS, ik ben nog niemand tegen gekomen die zegt jaaa met IS, ken wat mensen die met IS hebben en het niet gebruiken, toch wel zonde van € 500 + wie heeft een goed advies / ervarign mee?
Dat was trouwens MET IS
Keuzes
Een telezoomlens dus, maar welke?
Canon heeft vijf lenzen waar ik onderzoek naar heb gedaan.
- Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
- Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM
- Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
- Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
- Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM
De Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM viel al snel af, de 100 extra millimeters vond ik niet interessant. Van het verlopend diafragma en de geringe lichtsterkte was ik ook niet kapot. De robuuste bouw en kwaliteit van de foto's van de zogenaamde "L" of "Luxury" lenzen trokken me over de streep en lieten de 70-300 voor wat het is. De overgebleven 4 lenzen zijn vergelijkbaar qua bouw en ook de kwaliteit van de foto's is zeer goed. Er zijn wel verschillen natuurlijk, maar voor mij was dat het verschil tussen extreem goed en heel erg goed.
De f/2.8 lenzen wegen ongeveer twee keer zoveel en kosten ongeveer twee keer zo veel als de f/4 lenzen. Het eerste is voor mij geen bezwaar, ik ben twee meter groot, heb zeer grote handen en ik trek af en toe eens aan een gewicht in de sportschool. Het tweede is natuurlijk wel een serieuze belemmering.
De lens moest stabilisatie hebben, dat was de eerste eis. Schieten op 200mm uit de hand is lastig, zeker als de lichtomstandigheden niet optimaal zijn. Met interne stabilisatie win je 3 tot 4 stops. Zodoende zijn er weer twee afgevallen. Als laatste de keuze tussen f/4 en f/2.8. Het scheelt 1 stop en ongeveer 550 euro. De f/4 versie heeft ongeveer 4 stops stabilisatie en de f/2.8 ongeveer 3 stops waardoor je met beide lenzen dezelfde hoeveelheid licht kan vangen. Waarom dan toch de f/2.8 versie? Voor mij heeft de stop winst van f/4 naar f/2.8 meer waarde dan de stop die ik win door de verbeterde stabilisatie van de f/4 versie.
Een diafragma van f/2.8 zorgt ervoor dat je snel bewegende onderwerpen beter kan "bevriezen" omdat de sluitertijd lager wordt, interne stabilisatie doet dit niet. Handig met snel bewegende onderwerpen zoals sport bijvoorbeeld. Ook de bokeh, of de kwaliteit van de onscherpte van de uit focus zijnde voor- of achtergrond, is beter bij de 2.8 versie. De keuze was gemaakt, het werd de Canon 70-200 f/2.8 L USM IS.
De Canon 70-200 f/2.8 L IS USM
Ik hield mijzelf voor dat er geen betere lens is in dit bereik en dat dit waarschijnlijk een lens is waar je heel erg lang van kan genieten. Door dit in mijn achterhoofd te houden werd het afrekenen van de lens iets draaglijker.
Bij deze dan: jaaa met ISSparkOne schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:08:
[...]
Ik zit zelf wel aan de 2.8 te denken maar weet niet zeker met of zonder IS, ik ben nog niemand tegen gekomen die zegt jaaa met IS, ken wat mensen die met IS hebben en het niet gebruiken, toch wel zonde van € 500 + wie heeft een goed advies / ervarign mee?
190 mm, ISO 1600, -2/3 Ev, f/3.5, 1/25 seconde. Of ik dat zonder de IS had gered? Ik betwijfel het... Deze is dus genomen met de 70-200 f/2.8 IS. Vaak is het zo dat ik de camera langer stil kan houden, dan dat het onderwerp stil wil zitten. Er wordt dus evengoed nog een massa weggegooid omdat ze bewogen zijn.
This footer is intentionally left blank
Als je eht kan missen zou ik wel voor de IS versie gaan, want je weet dat buiten de prijs en eht gewicht er eigenlijk geen nadelen kleven aan die lens........

@ Gerardhenninger: ik heb die van jou vast gehad en mee geschoten maar zeker dat ik er niet meteen wild van ben (door de prijs en vooral het gewicht maar verder
Verwijderd
- lichter
- goedkoper
- scherper (ietsje)
Zelf maak ik niet zoveel gebruik van de 70-200 dat ik IS nodig vond (nog steeds geen spijt van die keuze). Daarnaast moe(s)t er nog een macro komen en een 600.
Ook kun je voor €500 een erg goed statief kopen dat IS in alle opzichten laat verbleken qua mogelijkheden (eenvoudigere panning, panorama, weinig licht situaties waarbij IS ook niet meer voldoende is).
Weathersealing vond ik niet echt spannend met mijn 30D (die gaat het namelijk eerder begeven dan mijn non IS). Daarnaast moet de situatie wel erg ruig worden wil je er iets aan hebben (en wisselen is uitgesloten onder zulke condities).
De discussie is al vele malen gevoerd maar IS is geen vervaning voor een statief en visa verse. Net als dat IS geen vervaning is voor snel glas (en natuurlijk ook visa versa).
Imho vind ik scherpte ook een non-issue bij deze lenzen, ze zijn allemaal heel erg netjes scherp, ik zou echt niet wakker liggen van de verschillen onderling.
Verwijderd
Waar zeg ik dat het voor jouw makkelijker is om met een statief te lopen? Ik geef gewoon aan dat de er meer mogelijkheden zijn met een statief. Kwestie van afwegen. Die hoef jij niet te maken en ik niet.sapphire schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:03:
tja ik zie mezelf binnen in heeeeeeeeeeeeeel veel situaties nog niet met een statief lopen hoor.
De discussie is al vele malen gevoerd maar IS is geen vervaning voor een statief en visa verse. Net als dat IS geen vervaning is voor snel glas (en natuurlijk ook visa versa).
Imho vind ik scherpte ook een non-issue bij deze lenzen, ze zijn allemaal heel erg netjes scherp, ik zou echt niet wakker liggen van de verschillen onderling.
Je opmerking dat IS geen vervanging voor een statief is klopt. Met IS kun je minder. Nadeel van een statief is dat je minder mobiel bent en meer tijd moet uittrekken om de foto te maken. Maar dat laatste heeft niet veel te maken met het wel of niet kunnen nemen van een foto (zonder het tijdsaspect erbij te halen ). Hoewel bij partyfotografie het me erg onbruikbaar lijkt maar ik heb daar niets mee en de vraagsteller misschien ook niet.
Scherpte kan van belang zijn als je met extenders wilt gaan werken. Ik heb er zelf niet heel erg veel ervaring mee aangezien ik al afknap op de bokeh van een 70-200 in combinatie met een 1.4. Dus dat beetje exta scherpte interesseert mij ook niet zoveel meer. Maar goed voor de vraagsteller zou het een argument kunnen zijn om te kiezen voor een bepaalde versie.
Een statief kun je thuislaten / in de auto laten liggen. Je IS unit eruit halen is iets complexer.ajhaverkamp schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:09:
With ^^^, tevens weegt de IS in je lens een stuk minder dan het statief dat je dan ook nog mee mag zeulen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 17:31 ]
Prijs en gewicht (hoeveel scheelt dat eigenlijk?) zijn argumenten waar ik me wat bij voor kan stellen.
Ik vind het gewicht bij dit soort lenzen overigens alleen een nadeel tijdens het dragen. Tijdens het schieten vind ik het een voordeel vanwege stabiliteit.
Verwijderd
Ik hoef mijn eigen keuze toch niet te verdedigen? Tenminste niet hier op dit forum. Wel geef ik argumenten waarom je voor de non IS zou kunnen kiezen. Bij mij was dat de prijs in combinatie met de hoeveelheid gebruik en daar het percentage van waarbij IS noodzakelijk zou zijn.djengizz schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:38:
Ik begrijp dat je je eigen keuze wil verdedigen maar doe nu niet alsof IS geen toevoeging is aan een lens en dat een statief in alle gevallen deze functionaliteit vervangt zonder nieuwe beperkingen. Zoals gezegd zijn ze niet te vergelijken.
Qua foto's zijn IS en een statief wel degelijk te vergelijken. Ze doen immers precies hetzelfde. Namelijk het tegengaan van je eigen bewegingsonscherpte. De beperkingen hebben niets meer met fotografie te maken (het resultaat). Hoe weet jij nu wat meer praktisch is voor de vraagsteller? Voor mij is dat een statief gezien mijn gebruik.
Verwijderd
Ik vind het prettig als iemand zijn ervaring deelt waarbij hij aangeeft waarom hij die keuze gemaakt heeft. Hoe meer info er door iedereen verstrekt wordt hoe makkelijker een ander een keus kan maken.
Verwijderd
Mobyrick schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:36:
Schaamteloze copy/paste van Photofacts over waarom ik de 70-200 2.8IS heb gekozen.
[...]
Ik meende dat de IS alleen je eigen beweging zou stabiliseren en niet de beweging van het onderwerp.Een diafragma van f/2.8 zorgt ervoor dat je snel bewegende onderwerpen beter kan "bevriezen" omdat de sluitertijd lager wordt, interne stabilisatie doet dit niet. Handig met snel bewegende onderwerpen zoals sport bijvoorbeeld.
Of lees ik de zin verkeerd?
Euhm niet, ik probeer alleen aan te geven dat een statief geen vervanger voor IS is. Om het even duidelijk te relativeren voor F.Jacobse.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 17:20:
[...]
Waar zeg ik dat het voor jouw makkelijker is om met een statief te lopen? Ik geef gewoon aan dat de er meer mogelijkheden zijn met een statief. Kwestie van afwegen. Die hoef jij niet te maken en ik niet.
Nogmaals ik probeer alleen aan te geven dat de twee niet te vergelijken zijn. Ik weet inderdaad niet of F.Jacobse wel of geen statief wil/kan gebruiken maar dat weet jij net zo goed niet, dus komen we weer bij het punt wat ik probeer duidelijk te maken: de twee zijn niet te vergelijken en hebben beide hun specefieke voor en nadelen.Je opmerking dat IS geen vervanging voor een statief is klopt. Met IS kun je minder. Nadeel van een statief is dat je minder mobiel bent en meer tijd moet uittrekken om de foto te maken. Maar dat laatste heeft niet veel te maken met het wel of niet kunnen nemen van een foto (zonder het tijdsaspect erbij te halen ). Hoewel bij partyfotografie het me erg onbruikbaar lijkt maar ik heb daar niets mee en de vraagsteller misschien ook niet.
Niet als flame bedoeld tegen F.Jacobse. Maar denkje dat iemand die vraagt of de stap van Sigma 18-200 superzoon maar 70-200 2.8IS (een van de betere lenzen in dit segment ook als je andere merken erbij betrekt) een vooruitgang is echt wakker zal liggen van het imho kleine verschil in scherpte tussen deze lenzen?Scherpte kan van belang zijn als je met extenders wilt gaan werken. Ik heb er zelf niet heel erg veel ervaring mee aangezien ik al afknap op de bokeh van een 70-200 in combinatie met een 1.4. Dus dat beetje exta scherpte interesseert mij ook niet zoveel meer. Maar goed voor de vraagsteller zou het een argument kunnen zijn om te kiezen voor een bepaalde versie.
Een goed statief weegt geen 150 gram, de IS unit van de 70-200 2.8IS wel. Lekkere vergelijking dus.Een statief kun je thuislaten / in de auto laten liggen. Je IS unit eruit halen is iets complexer.
Ik denk het wel, Morby bedoeld denk de beweging die je zelf maakt als je bv. een snelle sportwagen volgt met je lens (Panning toch?).Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:07:
[...]
[...]
Ik meende dat de IS alleen je eigen beweging zou stabiliseren en niet de beweging van het onderwerp.
IS neutraliseert een deel van de trilling die je eigen lichaam maak, vooral bij langere focal length's is het duidelijk merkbaar.
[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 12-02-2009 19:15 ]
Verwijderd
Voor de één is IS ook meer nodig dan de ander, en om budgettaire reden kan de overweging wel/geen IS ook zeker tellen.
Ikzelf heb de versie met IS. Ik kon het geld op die moment missen en ben direct voor de 2.8 IS gegaan. Geen moment spijt van gehad, maar in 75% van de gevallen kan ik zonder IS. Ik trek namelijk graag portretten met deze lens, en buiten kan je jezelf redden met sluitertijden van minimum 1/100.. Voor binnenportretten is het natuurlijk een ander verhaal, daar komt de IS dan weer wél van pas omdat ik niet graag een statief gebruik, dat komt ook minder natuurlijk over, mensen weten direct waar je staat
Omdat deze lens toch wel erg imponerend overkomt bij veel mensen ga ik eens zien naar een 135 f2, ook qua gewicht gaat dit weer heel wat schelen.. maar dat is een ander verhaal
niemand kan dus uitmaken voor jou of je wel of niet IS nodig hebt.. alleen jij kan dat.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 19:22 ]
Welke zouden jullie nemen? Iemand ervaring met beide lenzen?
De Canon heeft als voordeel dat deze natuurlijk een groter bereik heeft aan beide kanten. Daarnaast maakt ie iets minder geluid bij het scherpstellen, heeft de lens minder last van CA en wordt een flare veel beter onderdrukt. En oja: Canon-lenzen zijn over het algemeen meer waardevast.
De Tokina heeft als voordeel dat deze een diafragma van 2.8 heeft over het "hele" bereik, scherper is in de hoeken, en eigenlijk over het algemeen net iets scherpere/betere foto's maakt dan de Canon met precies dezelfde instellingen.
Dat is wat ik zo'n beetje van internet heb.
Zelf wil ik 'm vooral gaan gebruiken voor landschap en architectuur, al weet ik natuurlijk niet wat voor andere gekke dingen in de toekomst mogelijk zijn.
De lens die ik ernaast heb (de 17-55), zorgt er voor dat allebei de lenzen wel aansluiten. Maar natuurlijk blijft het wel handig dat de Canon wat verder kan zoomen, zodat er iets minder vaak van lens gewisseld hoeft te worden.
Voor de pure fotokwaliteit neig ik naar de Tokina, ook al scheelt het weinig.
Voor het zoombereik en tegen de CA en flare naar de Canon.
Ik kom er dus gewoon niet uit. Ik weet dat ik zelf de keuze moeten maken, maar misschien wordt dat iets makkelijker als iemand van jullie er een mening over heeft.
Maar wat ik me nog afvroeg, waarom is de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS geen optie? Dat is ook al een verbetering ten opzichte van die Sigma. Maar natuurlijk niet als je ooit over wilt gaan op full frame.
Ik denk dat je verkeerd leest. Hij bedoelt dat je met een kleiner diafragma meer bereikt bij bewegende voorwerpen dan met IS. De 70-200 f/2.8 IS heeft overigens een aparte panning mode voor de IS..Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:07:
[...]
[...]
Ik meende dat de IS alleen je eigen beweging zou stabiliseren en niet de beweging van het onderwerp.
De tokina zou voor mij alleen een keuze zijn als lichtsterkte een issue zou zijn, verder is imho de Canon echt een betere keuze
Ik zeg alvast dat ik een Canon 10-22 heb en dus lichtelijk al een vooroordeel hebikbensam schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:45:
Stel, je kunt voor dezelfde prijs een Canon 10-22 of een Tokina 11-16 kopen.
De Canon heeft als voordeel dat deze natuurlijk een groter bereik heeft aan beide kanten. Daarnaast maakt ie iets minder geluid bij het scherpstellen, heeft de lens minder last van CA en wordt een flare veel beter onderdrukt. En oja: Canon-lenzen zijn over het algemeen meer waardevast.
De Tokina heeft als voordeel dat deze een diafragma van 2.8 heeft over het "hele" bereik, scherper is in de hoeken, en eigenlijk over het algemeen net iets scherpere/betere foto's maakt dan de Canon met precies dezelfde instellingen.
Dat is wat ik zo'n beetje van internet heb.
Zelf wil ik 'm vooral gaan gebruiken voor landschap en architectuur, al weet ik natuurlijk niet wat voor andere gekke dingen in de toekomst mogelijk zijn.
De lens die ik ernaast heb (de 17-55), zorgt er voor dat allebei de lenzen wel aansluiten. Maar natuurlijk blijft het wel handig dat de Canon wat verder kan zoomen, zodat er iets minder vaak van lens gewisseld hoeft te worden.
Voor de pure fotokwaliteit neig ik naar de Tokina, ook al scheelt het weinig.
Voor het zoombereik en tegen de CA en flare naar de Canon.
Ik kom er dus gewoon niet uit. Ik weet dat ik zelf de keuze moeten maken, maar misschien wordt dat iets makkelijker als iemand van jullie er een mening over heeft.

Ik zou me afvragen hoe vaak je f/2.8 bij architectuur gebruikt. een echt DoF effect heb je vaak neit echt bij een uwa en omdat je meestal ook een grote DoF wilt gebruik je f/2.8 daar vrij weinig voor lijkt me. Neemt niet weg dat het juist in een huis weer erg handig kan zijn.
En correct me if i'm wrong maar ik geloof dat zonoskar er 1 heeft of had, hij noemde het met een f/2.8 prime met 2 standen
Misschien dat ik hem dan zou overwegen, voor de rest geldt bij mij: merk-eigen. Dus ook ik heb de Canon 10-22 in de tas. Zonnekap krijg je er niet bij (kost ook weer €'s) , ik vind hem ook weinig toevoegen.
Dus mijn advies: probeer het uit, en zie voor jezelf wat het fijnst is. Het is het extra geld echt waard als je denkt het nodig te hebben
Yes. Tokina past op fullframe. Vignettering is redelijk beheersbaar op 16 mm. Geen enge dingen met spiegels die breken enzo.ajhaverkamp schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:04:
Past die Tokina op full-frame?
Misschien dat ik hem dan zou overwegen, voor de rest geldt bij mij: merk-eigen. Dus ook ik heb de Canon 10-22 in de tas. Zonnekap krijg je er niet bij (kost ook weer €'s) , ik vind hem ook weinig toevoegen.
Voorbeeldje van de Fredmiranda forums
Foto is gemaakt met een 1Ds btw.
[ Voor 20% gewijzigd door Fl4pp13 op 12-02-2009 21:14 ]
edit: nu ik die foto hieronder zie...
[ Voor 15% gewijzigd door -DG- op 12-02-2009 21:42 ]
Yup, ik heb beide gehad, de Tokina heb ik nog. De Tokina is scherper, maar dat merk je pas als je ver inzoomt, de randen zijn iets beter. De Canon is beter bestand tegen flare. Dat is misschien wel een belangrijker punt dan scherpte (Canon is scherp zat). Maar het argument voor mij om de Tokina te houden is wel de f2.8. Ik hoor altijd mensen zeggen dat je met een UWA toch geen korte scherpte diepte kunt maken en dat f2.8 niet nodig is, maar dan zeg ik. Met f2.8 laat de lens 2x zoveel licht binnen als f4.0 Met als voordeel dat je scherpte diepte niet heel erg verkleint. Daar heb je bv. bij een 50mm f1.4 wel last van en dat is lastig als je binnen wilt fotograferen. De Tokina laat meer licht binnen met bijna geen nadelen, perfect toch?ikbensam schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:45:
Stel, je kunt voor dezelfde prijs een Canon 10-22 of een Tokina 11-16 kopen.
De Tokina kun je overigens ook op FF gebruiken, als prime op 15 a 16mm, zie onderstaande foto. Dus op een FF is het een prime, op een APS-C is het een prime met 2 standen

(16mm, f8.0, 1/2000s op een 5DmkII, klikbaar)
Zoals je ziet zijn de uiterste randen niet bijster goed. Maar daar tegenover staat dat het wel werkt
/edit: oja, de Tokina is gebouwd als een L en de Canon niet. Ook een belangrijk punt vond ik. Die Sigma 12-24mm f4.5-5.6 heb ik ook. Ik zal eens een vergelijk maken, al is mijn exemplaar niet echt bijster scherp vond ik.
OT: Waar is eigenlijk de check images knop heen?
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 12-02-2009 21:34 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Check images is nu standaard aan
Maar nu het punt, ik heb zelf een 40D en dat is geen fullframe natuurlijk zoals de a900. Als ik de fisheye op een cropcamera zet blijft er van het effect weinig over. Om nou m'n camera die verder perfect bevalt om te wisselen puur voor een fisheye lens, dat gaat me net even te ver.
Met wat zoekwerk zag ik dat Sigma ook een 10mm fisheye heeft voor cropcam's, op canon zou hij 167 graden beeldhoek geven. Het is niet de 180 graden waar ik nu mee heb gespeeld maar het al flink beter dan 107 graden die een Canon 10-22 geeft bijvoorbeeld. Ze hebben ook een 8 en 4.5mm fisheye maar dat zijn van die circular fisheye lenzen en dat vind ik dan weer helemaal niks. Het moet wel beeldvullend zijn met die bolvormige vertekening in het beeld. Niet het 180 graden rondje dus maar echt zoiets:

Heeft iemand ervaring met die Sigma 10mm F/2.8 fisheye (en dan het liefst op een canon camera natuurlijk, op een nikon schijnt hij namelijk wel 180 graden te geven door de 1.5x crop ipv 1.6x crop)? Het ding kost rond de 500 euro en om dat nou op goed geluk aan te schaffen... Kan weinig reviews ervan vinden, tamelijk nieuwe lens dus?

(12mm, f7.1, 1/800s, 5DmkII, klikbaar).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mjah, ik ben ook niet echt onder de indruk van die sigma nee, maar de randscherpte van die tokina is op je resize gewoon al eng blurry, bij de sigma net wat beter. Liever wat vignet, dat is nog karakter op FF, dan die onscherptezonoskar schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:52:
Nou, de Sigma 12-24 is niet veel beter hoor en die is gemaakt voor FF. En de Sigma heeft meer vigetting op 12mm dan de Tokina op 16mm.
[afbeelding]
Maar dat is echt enkel wat ik gezien heb van deze twee shots... een sigma 12-24 viel vanwege flares en 'overdone effect' al redelijk snel bij mij af, ik heb weinig toepassingen voor zulke extreme uwa, was me dus het geld niet waard
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Check deze review.
Die durf ik wel scherp te noemen.
Typisch sigma Q.C. dus.

(17mm, f9, 1/1600s op een 5DmkII, klikbaar).
Verwijderd
Op full-size (lees: pixelneuken) zie je in de hoeken nog wel wat wazigheid, maar van je eerste 2 foto's word ik misselijk
Dat voelt voor mij een beetje aan als cognitieve dissonantiereductie
Ik zal me even op de Tokinaman richten, die beide heeft gehad. Zonoskar: hoe ervaar jij het verschil in resp. Flare en CA tussen de beide lenzen? Ik moet even bedenken of dit nadeel opweegt, tegen het voordeel van de extra lichtsterkte.
[ Voor 0% gewijzigd door ikbensam op 12-02-2009 23:07 . Reden: verduidelijking ]
Mijn conclusie: Ongeacht welke je koopt, je zult er tevreden mee zijn!ikbensam schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:05:
Erg bedankt voor jullie snelle antwoorden. De reacties even samengevat: iedereen die een Canon 10-22 heeft, roept dat ik deze moet kopen. En degene met een Tokina, beveelt zijn product aan.
Ik heb geen 10-22ikbensam schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:05:
Erg bedankt voor jullie snelle antwoorden. De reacties even samengevat: iedereen die een Canon 10-22 heeft, roept dat ik deze moet kopen. En degene met een Tokina, beveelt zijn product aan.
Dat voelt voor mij een beetje aan als cognitieve dissonantiereductie
Durf ik btw wel te betwijfelen, niet eens om de lenzen, meer om de sensoren, maar goed
Verwijderd
Thanksajhaverkamp schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:54:
De vraag begon volgens mij op de vorige pagina of de 200 mm van de superzoom hetzelfde bereik was als de 200 mm van de 70-200. Het antwoord daarop is: ja.
Ken....Henk schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:16:
[...]
Ik heb geen 10-22Maar durf gewoon met droge ogen te beweren dat (...)
rockwell?
Nee, Henk van der Giesen, die zorgt ervoor dat hij glas eerst (in dit geval ook best een tijd) heeft getest. In het geval van de 10-22, die is ongeveer 10 maanden in mijn bezit geweest en daarna ging hij naar een nieuw baasje die (toen
Maar, leuke aannames doe je. Dat iemand iets niet in bezit heeft, wil bij lange na niet zeggen dat hij er niet mee gewerkt heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 13-02-2009 10:35 ]
Ik vind de CA een non-issue, de Tokina heeft iets meer maar de Canon heeft echt geen 0 CA en die is zeker zichtbaar. De Tokina heeft alleen op elk diafragma evenveel last van CA, terwijl de Canon bij afstoppen veel minder CA heeft.ikbensam schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:05:
Ik zal me even op de Tokinaman richten, die beide heeft gehad. Zonoskar: hoe ervaar jij het verschil in resp. Flare en CA tussen de beide lenzen? Ik moet even bedenken of dit nadeel opweegt, tegen het voordeel van de extra lichtsterkte.
De flare gevoeligheid van de Tokina is wel groter. Met de Canon 10-22 had ik nooit een flare gezien, met de Tokina 11-16 zie ik wel vaker een flare. Als je er op bedacht bent (dus ff kijken op je LCD of je een flare ziet) kun je er bij de compositie rekening mee houden.
Als ik het opnieuw moet doen zou ik ws de Canon lens kopen, wetend wat ik nu weet. Het extra bereik is toch wel erg nuttig (16mm is wel erg kort) en je hoeft iig geen zorgen te maken om flares. De AF van de Canon lens is ook wat zekerder. Weeg dat af tegen de f2.8 en build van de Tokina......
In principe is het dezelfde afweging tussen de 17-40Lf4 en de 16-35Lf2.8. De ene is lichtsterker, de andere is lichter, minder flares. Hier heb ik voor de 17-40 gekozen
/edit: @Henk, volgende keer zeggen dat je geen 10-22 meer hebt, voorkomt verwarring (geeft aan dat je er ooit wel een gehad hebt).
[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 13-02-2009 10:42 ]
Mijn ervaring is dat de CA van de Canon juist ook gelijk blijft bij vrijwel ieder diafragma (dus lekker makkelijke te corrigeren in LRzonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:40:
[...]
Ik vind de CA een non-issue, de Tokina heeft iets meer maar de Canon heeft echt geen 0 CA en die is zeker zichtbaar. De Tokina heeft alleen op elk diafragma evenveel last van CA, terwijl de Canon bij afstoppen veel minder CA heeft.
[...]
Henk schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:27:
Maar, leuke aannames doe je. Dat iemand iets niet in bezit heeft, wil bij lange na niet zeggen dat hij er niet mee gewerkt heeft.
Misschien heeft die Ken Rockwell dan toch stiekem ook wel mee gewerkt en moet je niet zomaar concluderen dat veel wat hij zegt met een korrel zout genomen moet worden omdat hij niet erbij vermeldt of hij het spul daadwerkelijk gebruikt heeft of niet?
True, maar aan de andere kant zou dat weer 'biased-zijn' op kunnen roepen, en dat wilde ik voorkomenzonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:40:
/edit: @Henk, volgende keer zeggen dat je geen 10-22 meer hebt, voorkomt verwarring (geeft aan dat je er ooit wel een gehad hebt).
Bij Ken Rockwell doe ik geen aannames. Die kerel schrijft soms hele pagina's vol over lenzen die nog uit moeten komen of die hij zelf nog moet testen.Deathchant schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 11:25:
[...]
offtopic:
Misschien heeft die Ken Rockwell dan toch stiekem ook wel mee gewerkt en moet je niet zomaar concluderen dat veel wat hij zegt met een korrel zout genomen moet worden omdat hij niet erbij vermeldt of hij het spul daadwerkelijk gebruikt heeft of niet?
Maar, lees zijn artikelen, en besluit zelf wat je er van vindt. Een leuk spelletje bij het doorspitten van zijn blog is vooral:"zoek de tegenstrijdige uitspraken", want hij doet er nogal wat van.
Ow, en lees over een half jaartje tot een jaartje, zijn blog nog eens, en bedenk dan wat je er dan van vind, en nu van vond
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 13-02-2009 11:41 ]
Dat ding is echt niet goed. Die zou ik dus zeker opsturen, nu is ie waardeloos aan de rechterkant.zonoskar schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:52:
Nou, de Sigma 12-24 is niet veel beter hoor en die is gemaakt voor FF. En de Sigma heeft meer vigetting op 12mm dan de Tokina op 16mm.
[afbeelding]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Deathchant schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 11:25:
[...]
offtopic:
Maar we nemen Ken Rockwel ook neit met een korreltje zout hoor, eerder een een schiplading

Aan de hand van de review die gepost werd en dit commentaar heb ik de lens eens aan een testje onderworpen. Een papiertje aan de muur gehangen en dit in een hoek gecomposeerd en met live-view scherpstellen. Pas als ik een meter van de muur sta met de camera krijg ik het papiertje scherp in beeld. Maar dit is op focus setting oneindig, nee, zelfs voorbij oneindig! Op een meter afstand, haha. Als ik de camera verder van de muur beweeg krijg ik het niet meer scherp. Je ziet het beeld steeds scherper worden, en dan houdt de focusschaal op iets voorbij oneindig zonder dat de foto scherp is. Micro AF adjust heeft dan ook niet veel zin he?abrakadaver schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:58:
Dat ding is echt niet goed. Die zou ik dus zeker opsturen, nu is ie waardeloos aan de rechterkant.
Helaas is het een 2de handsje (waar naderhand ook nog eens van bleek dat het diafragma kapot was), koop van de eeuw dus. Wat zou repareren kosten?
Kosten? Verbrande koolhydraten van het zo ver mogelijk van je af gooien van de sigma..zonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 22:24:
[...]
Aan de hand van de review die gepost werd en dit commentaar heb ik de lens eens aan een testje onderworpen. Een papiertje aan de muur gehangen en dit in een hoek gecomposeerd en met live-view scherpstellen. Pas als ik een meter van de muur sta met de camera krijg ik het papiertje scherp in beeld. Maar dit is op focus setting oneindig, nee, zelfs voorbij oneindig! Op een meter afstand, haha. Als ik de camera verder van de muur beweeg krijg ik het niet meer scherp. Je ziet het beeld steeds scherper worden, en dan houdt de focusschaal op iets voorbij oneindig zonder dat de foto scherp is. Micro AF adjust heeft dan ook niet veel zin he?
Helaas is het een 2de handsje (waar naderhand ook nog eens van bleek dat het diafragma kapot was), koop van de eeuw dus. Wat zou repareren kosten?
[ Voor 0% gewijzigd door Nomad op 14-02-2009 10:14 . Reden: liever niet, gewoon normaal reageren a.u.b. ]
Dat natuurlijk ook wel, ik heb veel gehad aan al jullie commentaar, ik ga de met Is versie eerst eens goed uittesten, wellicht met hulp van Gerard.GerardHenninger schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:33:
[...]
Je wil alleen maar een 70-200 omdat je die van mij hebt vastgehouden
Dat was trouwens MET IS
Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw
Enfin, heb een vraagje over de standaard 18-55 kitlens: voor dichtbij prima, maar zijn landschap shots op 18mm altijd zo soft / out of focus? Dit vind ik namelijk wel wat tegenvallen.
Onderstaande foto (klikbaar, 100% crop uit het midden) vind ik er toch wat wollig uitzien bijv.

_██_
(ಠ_ృ)
Dit topic is gesloten.