Ik ben net terug van een paar weken thailand en heb daar lekker rond mogen crossen met een suzuki step 125cc scooter, Fijn ding, snel, en wendbaar, perfect in de files.
In nederland mag ik die niet rijden (heb alleen B- rijbewijs) en zou ik dus hooguit een 50cc bromscooter of snorscooter mogen rijden.
Op zich lijkt me dat ook erg prettig, auto is met name op zaterdag naar het centrum toe, alleen maar onhandig. Zo druk dat ik 25 minuten bezig ben met de auto voor 4 km, daarna tevergeefs zoeken naar een parkeerplekje (wat er niet is) om daarna nog 3,20 euro per uur te mogen betalen en alsnog een takke-eind lopen omdat het allemaal vol was.
Zoontje naar zwembad, idem dito... papa moet een half uur eerder weg omdat het allemaal stervensdruk is, op de fiets is het 10 minuten

(ik heb alleen geen fiets en wil er ook geen, ik ben namelijk lui).
Dus heb ik het idee opgevat om een snor of bromscooter te kopen (zat in dubio tussen de kymco agilty 50 fat 12 inch of de piaggio zip. )
Nu schijnt de kymco wat beter te rijden door zijn 12 inch, en ook wat prettiger te zijn qua garantie, de zip is ook wel erg kaal, brandstofmeter, wat is dat
Mijn idee gaat uit naar een snorscooter, zodat ik niet iedere keer loop te klooien met helm, zoonthe helm op, mee, vrouw heeft helm nodig, ik heb helm nodig, zoontje 2 later ook. Daarnaast kan ik dan gebruik maken van het fietspad, wat een stuk rustiger is dan de weg waar ik iedere dag al opzit.
Dan lijkt de 25km uitvoering zonder varioring zodat ie 35 km loopt ideaal.
Mijn vraag, is het ook zo ideaal?
Ik ben een mooi weer rijder, winters komt ie de schuur niet uit, te koud.... sneeuw, idem. dan zit ik in de (lease-) auto.
Als ik het objectief bekijk, ben ik dus van plan om geld uit te gaan geven (bijna 1400 euro incl slot en kenteken) voor een snorscooter, zodat ik mijn lease-auto kan laten staan....(waarvan de bijtelling toch doorloopt). Zelf benzine te gaan betalen wat nu betaald wordt, en onderhoud, verzekering te gaan nemen wat nu ook voor rekening werkgever is.
Dat is erg zwart wit,. maar vanuit dat opzicht wellicht niet slim, ben ik nu zo verblind door mijn verblijf in thailand waar het ideaal was? En bovendien, is zo'n 4takt 25km/h wel voldoende om mee te komen in het verkeer. Ik ben geen felle scheur-fanaat, maar als ik ingehaald wordt door omaatjes op de fiets gaat het mij te ver en kan ik beter de auto voor lief nemen.
Een 2e handsje is een optie, maar marktplaats kan ik beter mijden, en kan ik beter een jonge 2e hands vinden bij een winkel met garantie/service. Helaas is dat verschil met een nieuwe erg marginaal.
HEEELLPPP.....Graag jullie mening
I have the body of a god, shame it's a buddha......