Het grote bromfietstopic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Yonni schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:47:
Ligt eraan wat je er voor moet betalen. Zonder kenteken is erg apart, sinds september 2005 moet er een kenteken op bromfietsen en snorfietsen zitten. Dat wordt dan bij de RDW keuren, dus met de brommer en papieren richting het RDW in Lelystad vermoed ik.
Hij wilde hem eerst slijten voor een honderd of twee aan een inkoper. Totdat hij hoorde dat ik dat wel interessant vond; toen mocht ik hem hebben voor nop. Los van dat kenteken, heb ik ook nog extra kosten om de datatag over te schrijven en hem op te halen (met een aanhanger).

Dat met het kenteken wist hij niet meer 100% zeker, maar achtte de kans wel groot dat er dus niet zo'n nieuwe nummerplaat op zat. Zo lang staat dat ding dus al stil. Het gaat verder gewoon om een door hem nieuw gekochte scooter, geen oneerlijke toestanden. Datatag erop, slot erbij, zelfs een hoes erom.

Ik heb ondertussen gezien dat keuren ook dichterbij kan (in Nieuwegein voor mij). Wat mij niet duidelijk is of de scooter weer eerst in goede rijklare staat moet zijn, of dat men dit type gewoon 'kent' en zonder problemen een kenteken kan afgeven? Als ik het goed heb begrepen zijn de kosten hiervan in ieder geval iets van 160 euro.
Zo'n 2-takt scooter is niet heel veel moeilijks aan verder. Nieuwe accu, oude benzine uit de tank en ook uit de carburateur halen (vlotter legen). Eventuele aangekoekte en tot gom geworden benzine verwijderenden. Dan kijken of je 'm aan het lopen krijgt, is dat het geval dan je andere vloeistoffen verversen. De bandjes hoef je niet direct te vervangen, maar als hij met een zachte band heeft gestaan is je vorm wel een beetje uit de band. Dat gaat hobbelen.
Ok thanks voor de tips. Carb loshalen en schoonmaken lijkt me het probleem niet, eveneens de tank leegmaken moet wel lukken. Ik heb ondertussen ook al een werkplaatshandleiding kunnen vinden, dus dat komt wel goed.

Zijn er met het brommerrijden nog andere terugkerende kosten behalve de verzekering? APK, belasting, dat soort? Ik heb even snel een premie berekend voor alleen WA, kwam op 100 euro per jaar, is dat een beetje redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Yonni schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:47:
De bandjes hoef je niet direct te vervangen, maar als hij met een zachte band heeft gestaan is je vorm wel een beetje uit de band. Dat gaat hobbelen.
Toch wel. Oude banden die nog goed lijken zijn toch vaak meer vergaan dan je zo zou zeggen. Dat levert niet alleen een gevaar voor klapbanden op, het is ook funest voor je remweg en rijgedrag in bochten.

Als je je veiligheid serieus neemt zou ik er zeker even wat nieuwe bandjes op gooien :Y
ebia schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 00:34:
Zijn er met het brommerrijden nog andere terugkerende kosten behalve de verzekering? APK, belasting, dat soort? Ik heb even snel een premie berekend voor alleen WA, kwam op 100 euro per jaar, is dat een beetje redelijke prijs?
Onderhoud. Als ik terugdenk aan mijn Zündappje reed ik gemiddeld zo'n 40 euro per maand aan onderdelen op, maar dat verschilt ook per brommer. Aan oude brommers moet meer gesleuteld worden, ik hield ervan om het ding in nette staat te houden en ik reed veel voor een brommer, zo'n 1000 kilometer per maand.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 16-02-2013 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 00:48:
[...]

Toch wel. Oude banden die nog goed lijken zijn toch vaak meer vergaan dan je zo zou zeggen. Dat levert niet alleen een gevaar voor klapbanden op, het is ook funest voor je remweg en rijgedrag in bochten.

Als je je veiligheid serieus neemt zou ik er zeker even wat nieuwe bandjes op gooien :Y
Genoteerd. Toch weer 100 eurootjes.
[...]

Onderhoud. Als ik terugdenk aan mijn Zündappje reed ik gemiddeld zo'n 40 euro per maand aan onderdelen op, maar dat verschilt ook per brommer. Aan oude brommers moet meer gesleuteld worden, ik hield ervan om het ding in nette staat te houden en ik reed veel voor een brommer, zo'n 1000 kilometer per maand.
Ja als je zoveel rijdt dan gaat het natuurlijk hard. Hopelijk zijn ze iets minder onderhoudsgevoelig dan een oude Zundapp. Sowieso is het ding puur voor recreatief gebruik... in de zomer een beetje over de dijk enzo. Geen dagelijks gebruik, niet voor in de winter, geen woon-werk.

Maar echt hobbyen wil ik niet. Om de kosten te drukken wil ik als eerst wel zelf proberen er weer leven in te krijgen, maar voor regulier onderhoud wil ik hem gewoon wegbrengen naar een garage... dat kost denk ik ook de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

wa kost maar circa 50 euro per jaar geloof ik

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

ebia schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 01:14:
Maar echt hobbyen wil ik niet. Om de kosten te drukken wil ik als eerst wel zelf proberen er weer leven in te krijgen, maar voor regulier onderhoud wil ik hem gewoon wegbrengen naar een garage... dat kost denk ik ook de kop niet.
Juist dat onderhoud kan je op zich prachtig zelf doen. Olie vervangen, zo nu en dan een riempje, dat is juist lekker makkelijk werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44

Bommes

Capo del formaggio

Als het een scooter is met een datatag klinkt het vrij modern, ik ken het type namelijk niet.
Ik heb zelf een jaar of 2 met een peugeot speedfight 1 gereden.
Benzine er in en na een jaar een nieuwe achterband.
Ik gebruikte het ding voor woon werk (had nog geen rijbewijs) en ging er zelf mee naar luxemburg mee op vakantie. totaal een 10.0000km per jaar ongeveer gereden toen.
Onderhoud heb ik er dus niet veel aan gehad, en veel verder dan een nieuw bandje, verzekering en benzine kwam ik niet met de kosten.

Voor de keuring, dat is het dus niet, het is een schouwing, ze kijken of de nummers kloppen, en het ding geen overduidelijke sporen van schade of diefstal heeft.
Het is meer een formaliteit dan iets anders, en het kost je om en na bij de 100 euro dacht ik (dat koste het voor mijn motor tenminste een maand geleden, ga er van uit dat het voor een bromfiets ongeveer het zelfde zal kosten).

Is het een 2-takt of al een modernere 4-takt..??
Van de eerst eis het onderhoud beduidend goedkoper, geen olie in een carter, dus geen olie filter en zo.
Wel zijn ze iets gevoeliger voor aftellingen en versleten bougies en zuigerveertjes.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Bommes schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:16:
Als het een scooter is met een datatag klinkt het vrij modern, ik ken het type namelijk niet.
Ik heb zelf een jaar of 2 met een peugeot speedfight 1 gereden.
Benzine er in en na een jaar een nieuwe achterband.
Ja wat is modern. Volgens mij zijn die Looxor's gemaakt vanaf 2004 ofzo, maar geheel zeker weet ik dat niet. Volgens mijn collega's is ie ongeveer 8 jaar oud, dus dat kan wel kloppen dan. Volgens mij bestond datatag toen al, maar die nieuwe platen nog niet.
Voor de keuring, dat is het dus niet, het is een schouwing, ze kijken of de nummers kloppen, en het ding geen overduidelijke sporen van schade of diefstal heeft.
Het is meer een formaliteit dan iets anders, en het kost je om en na bij de 100 euro dacht ik (dat koste het voor mijn motor tenminste een maand geleden, ga er van uit dat het voor een bromfiets ongeveer het zelfde zal kosten).
Jah dat geloof ik ook. Misschien dat ze hem nog op een rollerbank zetten om te kijken of ie niet overduidelijk is opgevoerd? Volgens mij is het ding verder origineel enzo.

Wat ik nog even duidelijk moet hebben is of ie echt moet lopen alvorens hem aan te bieden bij de RDW. Liefst haal ik dat ding op, breng ik hem meteen langs de RDW en ga er dan rustig eens een keer aan sleutelen (als het beter weer wordt).

Als dat niet kan moet ik hem ophalen, thuis neerzetten en sleutelen, en dan met een eendagskenteken verzekeren en langs de RDW brengen als ie het eenmaal doet. Dat kost weer extra tijd en moeite, vandaar dat ik dat even moet uitvogelen nog.
Is het een 2-takt of al een modernere 4-takt..??
Van de eerst eis het onderhoud beduidend goedkoper, geen olie in een carter, dus geen olie filter en zo.
Wel zijn ze iets gevoeliger voor aftellingen en versleten bougies en zuigerveertjes.
Volgens mij is het een 2-takt en zover ik heb begrepen hetzelfde blokje als gebruikt in een Speedfight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44

Bommes

Capo del formaggio

Mijn ervaring daarmee is dus in 2 jaar tijd een 20 duizend kilometer, weinig onderhoud en eigenlijk probleemloos rijden.
Ik had wel een watergekoelde versie, loopt iets stiller en de temperaturen zijn water onder controle.

Ik kan me vergissen maar ik denk niet dat de een rollenbank hebben bij de RDW, toen ik er een maandje geleden was met mijn motor was er tegelijk iemand met een spartamet.
Die is ook alleen ff op de heftafel gezet, gecontroleerd en 5 minuten laten stonden de eigenaren al weer buiten met dat ding.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Hallo,

Mijn oude Peugeot Vivacity is inmiddels alweer 13 jaar oud en ik ben op zoek naar een goede vervanger.
Op marktplaats zag ik een 'Kymco VP50' (snor) uit 2012 staan met 4200km op de teller. Zit een windscherm op, volgens de verkoper van zijn vader geweest en bewijs van onderhoud. De prijs van dit alles: 700 euro.

De scooter gaat als stadsvervoer gebruikt worden. Ik rijd ongeveer 5000km per jaar.

Ik kon eigenlijk niet veel over dit model vinden. Ik vroeg mij af of de kymco vp50 kwalitatief goed genoeg is om weer 10 jaar vooruit te kunnen en of 700 euro een oke prijs is voor deze snorscooter.

Hebben jullie anders alternatieven voor +-700 euro?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste