Het grote bromfietstopic

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

Mystikal

It never hurts to help!

:( Mijn Xenon van de Vespa is weer eens 'kapot'. Ze hebben hem een paar weken geleden uit elkaar gehaald voor een ander euvel. Er zat blijkbaar een draadbreuk onder de tree-plank (hij bleef niet langer lopen dan een paar seconde).

Ik verwacht dus dat ze wellicht per ongeluk de verlichting hebben losgetrokken of niet goed hebben aangesloten.

Sta ik daar zaterdagnacht in Breda, met alleen maar een klein zwak ledje om vervolgens naar huis te gaan. Dan maar hopen dat je niet wordt aangehouden.... Gelukkig goed gegaan, maar wat een bom licht geeft Xenon...

[ Voor 8% gewijzigd door Mystikal op 20-08-2012 09:00 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:10

BertV

Handgemaakt

nFo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:07:
[...]

Met 50cc kan je de 70 km/h wel halen hoor.
En binnen de bebouwde kom mag je gewoon tussen de auto's rijden op de weg.
125cc verbruikt ook iets meer benzine dan 50cc.
Scooter verzekering kost ook niks: WA € 60,- -70,- per jaar, afhankelijk van leeftijd.
Ik heb een moderne 125cc motorscooter. Verbruik is 1:38 tot 1:42
WA: 22,46 (heb nog wat schadevrije jaren opgebouwd)
Wegenbelasting: 100,-

Het mooie is de rust waarmee je nog steeds op de topsnelheid rijdt.
(105GPS in goede omstandigheden)
Rust omdat je niet hoeft te scannen naar politie, maar ook het blokje loopt niet te zenuwen.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 20-08-2012 11:10 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Als ik een brommer met enkel WA verzeker kom ik op €110 uit omdat ik dan geen no-claim kan gebruiken. Een lichte motor kan ik al voor €30 verzekeren omdat ik dan wél no-claim kan gebruiken. Dan heb ik de motorrijtuigenbelasting redelijk gecompenseerd.

En het verbruik van een 125cc hoeft inderdaad niet hoger te liggen. Net als BertV haal ook ik 1:38 tot 1:42.

Verder is bijvoorbeeld Utrecht een ramp met een bromfiets, omdat je nergens op de weg mag (de ring is merendeels 70km/h, soms zelfs 100km/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

452752 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 06:57:
Vergeet ook niet dat je met een bromfiets vaak de nodige kilometers om moet rijden.
PLus dat je ook de bromfiets moet pakken en wegzetten wat ook tijd kost aangezien zo'n ding veel zwaarder is dan een fiets. Ook is het inpakken lastiger, spiegels goed zetten, helm opzetten, etcetera. Kost allemaal tijd wat ten koste gaat van het voordeel ten opzichte van een fiets.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Overigens kun je bij unive dacht ik de schadevrije jaren voor je brommer meenemen naar je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
geen vinger schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:29:
Overigens kun je bij unive dacht ik de schadevrije jaren voor je brommer meenemen naar je auto.
Dat kan inderdaad, maar vervolgens kun je je schadevrije jaren niet meer voor een bromfiets gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

452752 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:33:
[...]

Dat kan inderdaad, maar vervolgens kun je je schadevrije jaren niet meer voor een bromfiets gebruiken.
O, dat is wel een nadeel. Maar een bromfietsverzekering is wel goedkoper dan een autoverzekering dus als je nog geen auto hebt kun je eerst een bromfietsverzekering nemen, jaren later een auto, en dan gewoon een nieuwe bromfietsverzekering en dan ben je ook goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Stoney3K schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:12:
[...]

Misschien om de hele simpele reden dat een motorpak voor alles boven de 50cc gewoon verplicht is? Net zoals je een helm moet dragen op een bromfiets en je niet kan zeggen: Sja, ik doe geen helm op, want op een gewone fiets kan ik ook 40 rijden met flink doortrappen.

En om eerlijk te zijn, als ik zelfs met een royale 50 per uur en een fiets van 120kg onder mijn achterwerk een valpartij maak, dan heb ik liever een helm op én een motorpak aan.
Motorpak verplicht? Dat wist ik niet. Wat die helm betreft? In heel veel landen moet je een helm dragen als fietser. Die mensen vinden Nederlanders ronduit gevaarlijk rondfietsen. Het hangt er dus maar van af wat je gewend bent. Is een helm op de brommer veiliger? Natuurlijk. Ik draag er ook eentje. Maar waarom zou je dan geen beschermende kleding op een brommer aan moeten? Mijn 125 cc 'brommer' is amper zwaarder dan een 50 cc dus dat maakt het verschil niet. Ja op een echte motor zou ik absoluut beter beschermd willen zijn maar voor de relatief lage snelheden die ik aanhoud, is dat nergens voor nodig.

Ik ben echt geen heilig boontje wat veiligheid betreft, hoewel ik mijzelf een verstandige rijder acht, maar de scheidslijn in Nederland tussen brommer en motor vind ik vrij arbitrair. Je kunt beter kijken naar het standaard gebruik van een vervoermiddel en dan is in mijn beleving een 125 cc toch echt iets anders dan een motor waar je mee over de snelweg kunt scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 55563 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:07:
[...]
Je kunt beter kijken naar het standaard gebruik van een vervoermiddel en dan is in mijn beleving een 125 cc toch echt iets anders dan een motor waar je mee over de snelweg kunt scheuren.
ok,

Ik reed eerst met mijn motorfiets via B-wegen naar mijn werk MET een motorpak.
Nu moet ik moet een motorscooter via diezelfde B-wegen ZONDER motorpak rijden.

Motorpak is niet verplicht. Maar bovenstaande vind ik niet logisch.
Ik weet wel dat er nu in Belgie aanvullende regels zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 20-08-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Martin schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:24:
Heeft iemand wat meer informatie over die nieuwe wetgeving? Alles wat ik vind wijst er op dat wanneer je bromfiets harder dan 45 kan dat direct je kentekenbewijs wordt ingenomen en dat je deze alleen terug krijgt wanneer je je bromfiets weer origineel maakt én de onderdelen voor het opvoeren inlevert binnen 2 weken na de inbeslagname, maar dit lijkt mij wel erg extreem :S

Sidenote overigens, volgens mij hoef je bij nagenoeg alle 50cc apparaten niet per definitie een onderdeel te vervangen, om bijvoorbeeld een schakelbrommer een stuk harder te laten gaan is het genoeg om de begrenzer uit de uitlaat te halen en/of de toerentalbegrenzer uit te schakelen, dus hoe ze dat dan zien met betrekking tot het inleveren van het "opvoermateriaal" :S

edit na wat meer onderzoek:
http://www.rijksoverheid....-opgevoerde-brommers.html
Hier geven ze ook veel te weinig informatie. 46 km/u is inbeslagname? Waar ligt die grens precies? En wat voor boete krijg je er bij? Waarom kan zo'n enorme verandering in de wetgeving zomaar direct worden ingevoerd? Of is de nieuwe regeling nog niet van kracht?
De criteria voor de nieuwe regeling zijn (in principe) hetzelfde als die voor de 'oude' regeling. Meer dan 45 per uur -> inbeslagname, voorheen gebeurde dat alleen op het bureau, nu gebeurt dat dus ook bij een rollenbankcontrole 'aan de weg'.

Nu verwacht ik niet dat ze je brommer in beslag zullen nemen als de controle 45,1 of zelfs 50 aangeeft, als je vriendelijk aan een agent uitlegt dat je toch graag met het verkeer in de bebouwde kom mee wil rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen. Sjonnies die hun scooter ruim 70 laten rijden om als een idioot alle auto's links en rechts in te halen worden natuurlijk nog altijd in de kraag gevat. ;)

Wettelijk is het zelfs zo dat je binnen de bebouwde kom op een bromfiets maar 30 mag rijden, alleen hebben ze het handhaven daarvan (op de rijbaan) door de vingers gezien. 30 op een stuk waar de rest van het verkeer ruim 50 rijdt is natuurlijk levensgevaarlijk, want dan gaan alle auto's proberen om je heen te stunten met idiote inhaalacties.
De Nederlandse overheid wil toch echt af van de bromfiets geloof ik :( Dit totale gebrek aan informatievoorziening hebben we eerder meegemaakt met de invoering van het brommerkenteken, dat heeft heel veel mensen ook genekt omdat er bijna geen mededelingen over werden gedaan in de media.
Wat eigenlijk best een domme actie is tegenwoordig met het begrotingstekort, files en de milieuproblematiek. Om maar eens te beginnen bij de hoge brandstofprijzen :+

IMO is een brommer juist een prima vervoermiddel als je geen lange afstanden hoeft te rijden of veel spullen/mensen hoeft mee te nemen. Hoeveel mensen staan er niet in hun eentje in de auto in de file voor een stukje van 20km naar hun werk toe? In zo'n situatie zou ik vooral zeggen: Pak de brommer, geen gezeik meer met files, je kan praktisch overal parkeren, en per kilometer kost het je bijna geen cent. Brommers vreten nu eenmaal niet zo veel brandstof en ze zijn vrij van motorrijtuigenbelasting -- verzekeren van zo'n ding kost (vergeleken met een auto) nagenoeg niks.

De verkeersveiligheid van die dingen is altijd al een probleem geweest omdat bromfietsers altijd in de media vergeleken werden met hitsige pubers op opgevoerde scooters. Om dat te fixen moet je niet ineens alle brommerrijders aanpakken, maar alleen de kneusjes met het IQ van een pinda en genoeg testosteron in hun bloed om de tank van de brommer mee vol te pissen. Want als die geen brommerrijbewijs halen, gaan ze gewoon de weg op met een omgeknutselde Golf "GTI".

Ze moeten eigenlijk het brommerrijden keihard gaan promoten, dat zie ik vooral nog als iets voor een partij als GroenLinks. Het is fiscaal gunstig, levert veel minder belasting op het wegennet, geen parkeerproblemen, en milieuvriendelijk (CO2 uitstoot? Is dat nog te meten bij zo'n ding?), en vooral goedkoop voor de persoon die erop rijdt. Mensen stemmen toch met de portemonnee en die moet bij de pomp ook weer stevig worden getrokken.

De auto kun je dan mooi houden (of delen met anderen) als je veel mensen tegelijk moet vervoeren, veel spullen mee moet nemen of lange afstanden moet rijden. Niet als je voor één kratje bier naar de supermarkt moet. 8)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
geen vinger schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:36:
[...]

O, dat is wel een nadeel. Maar een bromfietsverzekering is wel goedkoper dan een autoverzekering dus als je nog geen auto hebt kun je eerst een bromfietsverzekering nemen, jaren later een auto, en dan gewoon een nieuwe bromfietsverzekering en dan ben je ook goedkoper uit.
Werkt niet. Zodra er een auto bij komt verschuift de no-claim naar je auto, en kan deze alleen nog maar naar je bromfiets verschuiven als je je auto weg doet. Allemaal erg vervelend, en exact de situatie waar ik in heb gezeten.

Wat wel een voordeel van Unive is, is dat ik de schadevrije jaren van tussen mijn 16e en 18e verjaardag mag gebruiken voor auto en motor. Dat doet geen enkele maatschappij. Als ik mijn huidige schadevrije jaren van Unive invul bij b.v. de ANWB krijg ik direct de melding dat dat onmogelijk is. Ik kan haast iedereen aanraden een Tomos/Puch met kenteken te kopen op je 16e, puur om schadevrije jaren op te bouwen. En die brommer leg je in de achtertuin (desnoods begraaf je hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
452752 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:03:
[...]
Ik kan haast iedereen aanraden een Tomos/Puch met kenteken te kopen op je 16e, puur om schadevrije jaren op te bouwen. En die brommer leg je in de achtertuin (desnoods begraaf je hem).
Vergeten we even dat die dingen verplicht verzekerd moeten worden, à een gauw 70-100 euro per jaar? Anders krijg je een mooie prent toegestuurd, ook als die brommer een hoop schroot is met een actief kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:20:
[...]

Vergeten we even dat die dingen verplicht verzekerd moeten worden, à een gauw 70-100 euro per jaar? Anders krijg je een mooie prent toegestuurd, ook als die brommer een hoop schroot is met een actief kenteken.
Je moet zo'n brommer juist verzekeren, want dan ga je schadevrije jaren opbouwen. Je betaald dan €140 tot €200 euro voor die twee jaar, maar twee schadevrije jaren tikken al snel aan. Je hebt dan de rest van je leven (totdat je aan de no-claim grens zit) een goedkopere autoverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

452752 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:03:
Werkt niet. Zodra er een auto bij komt verschuift de no-claim naar je auto, en kan deze alleen nog maar naar je bromfiets verschuiven als je je auto weg doet. Allemaal erg vervelend, en exact de situatie waar ik in heb gezeten.
Maakt toch niet uit? Een no-claim op je autoverzekering levert meer op dan op een bromfietsverzekering. Verder begrijp ik niet waarom je niet gewoon een nieuwe bromfietsverzekering kunt nemen, eventueel bij een andere maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:58:
De criteria voor de nieuwe regeling zijn (in principe) hetzelfde als die voor de 'oude' regeling. Meer dan 45 per uur -> inbeslagname, voorheen gebeurde dat alleen op het bureau, nu gebeurt dat dus ook bij een rollenbankcontrole 'aan de weg'.

Nu verwacht ik niet dat ze je brommer in beslag zullen nemen als de controle 45,1 of zelfs 50 aangeeft, als je vriendelijk aan een agent uitlegt dat je toch graag met het verkeer in de bebouwde kom mee wil rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen. Sjonnies die hun scooter ruim 70 laten rijden om als een idioot alle auto's links en rechts in te halen worden natuurlijk nog altijd in de kraag gevat. ;)
Vervelend dan, mijn scooter is niet opgevoerd maar rijdt wel > 60 km/h wellicht omdat er een andere CDI in is gezet (de oude was stuk).
Wettelijk is het zelfs zo dat je binnen de bebouwde kom op een bromfiets maar 30 mag rijden, alleen hebben ze het handhaven daarvan (op de rijbaan) door de vingers gezien. 30 op een stuk waar de rest van het verkeer ruim 50 rijdt is natuurlijk levensgevaarlijk, want dan gaan alle auto's proberen om je heen te stunten met idiote inhaalacties.
Auto's halen mij sowieso wel in ook als ik 45 rij.
Ze moeten eigenlijk het brommerrijden keihard gaan promoten, dat zie ik vooral nog als iets voor een partij als GroenLinks. Het is fiscaal gunstig, levert veel minder belasting op het wegennet, geen parkeerproblemen, en milieuvriendelijk (CO2 uitstoot? Is dat nog te meten bij zo'n ding?), en vooral goedkoop voor de persoon die erop rijdt. Mensen stemmen toch met de portemonnee en die moet bij de pomp ook weer stevig worden getrokken.
brommer is statistisch gezien vele malen gevaarlijker dan auto/fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Daarbij is alleen een elektrische brommer gunstig voor het milieu. De rest is nog steeds bijzonder belastend voor het milieu.

Oh ja de driewieler draait nog steeds als een tiet :> Laatst de volledige koppelingskabel vervangen en nu doet hij alles weer perfect *O* Alleen roest hij een beetje hier en daar maar daarvoor is het Italiaans. Is karakter :+

[ Voor 47% gewijzigd door Touchdomex op 20-08-2012 21:42 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Anoniem: 55563 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Motorpak verplicht? Dat wist ik niet. Wat die helm betreft? In heel veel landen moet je een helm dragen als fietser. Die mensen vinden Nederlanders ronduit gevaarlijk rondfietsen. Het hangt er dus maar van af wat je gewend bent. Is een helm op de brommer veiliger? Natuurlijk. Ik draag er ook eentje. Maar waarom zou je dan geen beschermende kleding op een brommer aan moeten? Mijn 125 cc 'brommer' is amper zwaarder dan een 50 cc dus dat maakt het verschil niet. Ja op een echte motor zou ik absoluut beter beschermd willen zijn maar voor de relatief lage snelheden die ik aanhoud, is dat nergens voor nodig.
Het dragen van een motorpak is in Nederland dan ook niet verplicht. In Nederland is alleen een goedgekeurde helm verplicht qua kleding.
Ik ben echt geen heilig boontje wat veiligheid betreft, hoewel ik mijzelf een verstandige rijder acht, maar de scheidslijn in Nederland tussen brommer en motor vind ik vrij arbitrair. Je kunt beter kijken naar het standaard gebruik van een vervoermiddel en dan is in mijn beleving een 125 cc toch echt iets anders dan een motor waar je mee over de snelweg kunt scheuren.
Met een 125 cc kan je ook nog flink scheuren anders. Met een aprillia rs 125 doe je 0-100 in ongeveer 7 seconden en ligt de top op ongeveer 160 km/h. Dat vind ik tocht zeker niet langzaam..
Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:58:

IMO is een brommer juist een prima vervoermiddel als je geen lange afstanden hoeft te rijden of veel spullen/mensen hoeft mee te nemen. Hoeveel mensen staan er niet in hun eentje in de auto in de file voor een stukje van 20km naar hun werk toe? In zo'n situatie zou ik vooral zeggen: Pak de brommer, geen gezeik meer met files, je kan praktisch overal parkeren, en per kilometer kost het je bijna geen cent. Brommers vreten nu eenmaal niet zo veel brandstof en ze zijn vrij van motorrijtuigenbelasting -- verzekeren van zo'n ding kost (vergeleken met een auto) nagenoeg niks.
Waarom pak je dan niet de fiets? Das nog praktischer dan een brommer, minder vervuilender, veiliger, per kilometer kost het je nog minder dan een brommer en je hoeft en fiets niet eens apart te verzekeren.

Ik ben wel groot voorstander vaan elektrische scooters. Het lawaai van veel brommers en scooters is soms verschrikkelijk. Die elektrische dingen zijn heerlijk stil, alleen is dat gelijk een nadeel. Je hoort ze een stuk minder goed aankomen. Dit kan fietsers nogal een schrikreactie geven.

[ Voor 29% gewijzigd door TheJason op 20-08-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
dubbel :+

[ Voor 98% gewijzigd door TheJason op 20-08-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/goYn7B6oCwWvTxZRsvlw0sMO/medium.jpg

Laatst gewassen en hier nog een fotootje. Zit alleen nu wel allemaal saharazand op :') Echt vies veel ook :')

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
geen vinger schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:58:
[...]

Maakt toch niet uit? Een no-claim op je autoverzekering levert meer op dan op een bromfietsverzekering. Verder begrijp ik niet waarom je niet gewoon een nieuwe bromfietsverzekering kunt nemen, eventueel bij een andere maatschappij.
Dat kan, maar die tweede maatschappij gaat dan vervolgens wel vragen om bewijs van je schadevrije jaren (royementsverklaring). En die krijg je enkel als je de WA-verzekering van je auto opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

452752 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:24:
[...]

Dat kan, maar die tweede maatschappij gaat dan vervolgens wel vragen om bewijs van je schadevrije jaren (royementsverklaring). En die krijg je enkel als je de WA-verzekering van je auto opzegt.
Dat maakt niet uit lijkt me, je kunt gewoon opnieuw beginnen met het opbouwen van schadevrije jaren neem ik aan. Schadevrije jaren op een autoverzekering bespaart meer geld dan op een brommerverzekering lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
TheJason schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:53:
Waarom pak je dan niet de fiets? Das nog praktischer dan een brommer, minder vervuilender, veiliger, per kilometer kost het je nog minder dan een brommer en je hoeft en fiets niet eens apart te verzekeren.
Omdat een elektrische fiets mij geen 2 keer zoveel snelheidswinst oplevert en ik dus geen minuut eerder op mijn werk ben? :+

(Tenzij ik als een dolle ga trappen natuurlijk, maar daar heb ik 's ochtends om 06:00 niet zo veel zin in.)
Touchdomex schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:41:
Daarbij is alleen een elektrische brommer gunstig voor het milieu. De rest is nog steeds bijzonder belastend voor het milieu.
Pardon, zelfs een normale brommer is per kilometer veel beter voor het milieu dan een auto. Er gaat per kilometer minder benzine in, dus er komt ook minder troep uit de uitlaat.

En ik zie nog altijd het nut niet om voor 1 persoon en een ritje van 20 kilometer zo'n benzineslurpend koekblik van een ton uit de garage te trekken, om er vervolgens een half uur mee in de file te staan achter een andere rij koekblikken met 1 manager aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:49:
Pardon, zelfs een normale brommer is per kilometer veel beter voor het milieu dan een auto. Er gaat per kilometer minder benzine in, dus er komt ook minder troep uit de uitlaat.

En ik zie nog altijd het nut niet om voor 1 persoon en een ritje van 20 kilometer zo'n benzineslurpend koekblik van een ton uit de garage te trekken, om er vervolgens een half uur mee in de file te staan achter een andere rij koekblikken met 1 manager aan boord.
Hangt er vanaf of er een katalysator in zit, 2-takt-brommers stinken in ieder geval wel en 1 op 25 scheelt ook niet zoveel met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:49:
[...]

Het gaat niet om je verbruik maar het gaat om je uitstoot. Een auto heeft veel meer filters en alles wat die stoffen filtert. Een brommertje hoeft dat niet/geen verplichting toe. Die kan dus uitstoten wat die wil en dat doen ze bij bosjes. Daarnaast weet ik dat in veel gevallen volgens mij alle maar dat weet ik niet je olie gebruikt voor de verbranding. Dat is namelijk je mengsmering. Die verbrand je ook. In een auto verbrand je daar normaliter veel minder van.

Volgens mij bleek laatst al dat een brommer bizar veel uitstoot voor wat je ervoor terug krijgt juist omdat alles ongefilterd is. Daarnaast vergeet die mengsmering niet! Die verbrand je dus altijd!

Overigens kun je voor die 20KM beter zelfs de fiets pakken. Zo ver is dat nu ook weer niet en files heb je toch bijna nooit. Beetje oefenen en je gemiddelde snelheid kan rond de 25 tot 30 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een automotor is inderdaad veel schoner, als je daarmee door de stad rijdt komt er vaak schonere lucht uit dan er in gaat. Een brommer heeft wel een flinke stap gemaakt van 2takt naar 4takt maar is er nog lang niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Touchdomex schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:01:
Overigens kun je voor die 20KM beter zelfs de fiets pakken. Zo ver is dat nu ook weer niet en files heb je toch bijna nooit. Beetje oefenen en je gemiddelde snelheid kan rond de 25 tot 30 liggen.
Het is ook zo dat je de brommer moet pakken en dergelijke, hier gaat (in ieder geval bij mij) ook veel tijd in zitten. Of je pakt even een lichte fiets, of je pakt een zware scooter die ook veel meer plaats inneemt en zo. Kost toch wel flink wat minuten. Dit moet je ook meerekenen bij de reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
[...]

Het gaat niet om je verbruik maar het gaat om je uitstoot. Een auto heeft veel meer filters en alles wat die stoffen filtert. Een brommertje hoeft dat niet/geen verplichting toe.

(...)

Volgens mij bleek laatst al dat een brommer bizar veel uitstoot voor wat je ervoor terug krijgt juist omdat alles ongefilterd is. Daarnaast vergeet die mengsmering niet! Die verbrand je dus altijd!
Aan de andere kant sta je met de auto voor woon/werkverkeer 3 van de 4 minuten stil, in de file of voor een stoplicht, waar je op veel plaatsen met een brommer beter door kan rijden.

Mengsmering verbranden doe je alleen in een (smerige, lawaaiige) 2-takt motor, een 4-takt 50cc motortje is in verhouding ERG schoon. Een verbruik van 1:50 of 1:100 kun je met die dingen prima halen.

En een auto filtert erg veel rotzooi die er door onvolledige verbranding in kan komen, maar de CO2-uitstoot per kilometer zal er nooit door omlaag gaan. Die hangt echt af van de hoeveelheid benzine die je per kilometer verstookt. CO2 is immers een afvalproduct van een 100% schone verbranding. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Stoney3K schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:16:
[...]

Aan de andere kant sta je met de auto voor woon/werkverkeer 3 van de 4 minuten stil, in de file of voor een stoplicht, waar je op veel plaatsen met een brommer beter door kan rijden.

Mengsmering verbranden doe je alleen in een (smerige, lawaaiige) 2-takt motor, een 4-takt 50cc motortje is in verhouding ERG schoon. Een verbruik van 1:50 of 1:100 kun je met die dingen prima halen.

En een auto filtert erg veel rotzooi die er door onvolledige verbranding in kan komen, maar de CO2-uitstoot per kilometer zal er nooit door omlaag gaan. Die hangt echt af van de hoeveelheid benzine die je per kilometer verstookt. CO2 is immers een afvalproduct van een 100% schone verbranding. :Y)
Dat verbruik halen die 2 taktjes ook wel makkelijk. Ik haal 1 op 35 tot 1 op 40. Dit met nog 250 kilo aan lomp metaal met een handgeschakelde 4bak. Gooi daarbij mij en nog een pak bagage wat ik standaard meesleep. Gooi dat blok onder een normale vespa en hetzelfde 2taktje haalt ook wel 1 op 50 tot 1 op 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mijn 4takt haalt denk ik circa 1:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

[...]

Zover is het idd niet, echter zelfs met een beetje doortrappen doe je daar een 65/70 minuten over. Met mooi weer is dat niet zo heel vervelend en ook goed voor je. Heb je echter een baan wat fysiek al intensief is de hele dag (en dan niet te zwijgen over het rotweer) dan heb je daar ook niet altijd helemaal zin aan.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

SkyStreaker schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 02:38:
[...]

Zover is het idd niet, echter zelfs met een beetje doortrappen doe je daar een 65/70 minuten over. Met mooi weer is dat niet zo heel vervelend en ook goed voor je. Heb je echter een baan wat fysiek al intensief is de hele dag (en dan niet te zwijgen over het rotweer) dan heb je daar ook niet altijd helemaal zin aan.
En een elektrische fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Ha! Een goede oplossing :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

geen vinger schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:49:
mijn 4takt haalt denk ik circa 1:35
Maar er komt nog steeds vrij veel C02 uit, is ook een aflevering over geweest op Mythbusters over motoren omdat mensen zich niet voor konden stellen dat motoren meer vervuilen als auto's omdat er minder benzine in hoeft.

Maar ze waren flink meer vervuilend (CO2), zelfs toen ze met aerodynamische truuks (soort waterdruppel eromheen gebouwd) 1:50 liepen waren ze meer vervuilend als auto's.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:06:
[...]

Maar er komt nog steeds vrij veel C02 uit, is ook een aflevering over geweest op Mythbusters over motoren omdat mensen zich niet voor konden stellen dat motoren meer vervuilen als auto's omdat er minder benzine in hoeft.

Maar ze waren flink meer vervuilend (CO2), zelfs toen ze met aerodynamische truuks (soort waterdruppel eromheen gebouwd) 1:50 liepen waren ze meer vervuilend als auto's.
CO2 valt nog wel mee. Ik zit met mijn 125cc op circa 49 gram per kilometer. Dat is de helft van een Prius, en ongeveer net zoveel als een Fisker Karma. De rest van de uitlaatstoffen (NOX dacht ik, ik ben geen expert) hebben inderdaad wel een veel hoger niveau dan bij menig auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

tja, maar een jaar lang naar m'n werk met een auto kost 1500 liter benzine,
met de 125cc is dat 420 liter.

Ik denk dat het winnen, vervoer en het raffineren van die ruim 1000 liter benzine toch wel belastender is dan de extra stoffen die ik de lucht in blaas.

(Euro 3 norm nog trouwens)

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 21-08-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 08:59:
:( Mijn Xenon van de Vespa is weer eens 'kapot'. Ze hebben hem een paar weken geleden uit elkaar gehaald voor een ander euvel. Er zat blijkbaar een draadbreuk onder de tree-plank (hij bleef niet langer lopen dan een paar seconde).

Ik verwacht dus dat ze wellicht per ongeluk de verlichting hebben losgetrokken of niet goed hebben aangesloten.

Sta ik daar zaterdagnacht in Breda, met alleen maar een klein zwak ledje om vervolgens naar huis te gaan. Dan maar hopen dat je niet wordt aangehouden.... Gelukkig goed gegaan, maar wat een bom licht geeft Xenon...
En gelukkig weer gefixed. Stekkertje zat los!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Da's weer eens wat anders dan je kleppen die ineens verbranden in the middle of nowhere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00

nFo

SkyStreaker schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 14:48:
Aangezien mijn nieuwe (2e hands) Kymco New Dink 50cc zowaar 65Km loopt en die nieuwe wet van kracht is - kan ik nu dan echt maar beter dat ding weer laten begrenzen of niet?

Het probleem wat ik voornamelijk heb is als "maar" weer 45Km rijdt, je van die klootzakken krijgt die je proberen in te halen op veel plekken waar het niet mag, lopen te drukken tegen je spatbord bijna of levensgevaarlijk eventjes net nog links in halen voordat ik de bocht in ga of de rotonde op.
Gewoon zo laten, alleen de kentekenpapieren worden inbeslag genomen.
Zonder kentekenpapier kun je ook gewoon brommer rijden.
Voor de herkeuring te zware rollen in doen of de varioring als je die nog hebt.
Zie ook: http://www.scooter-freaks...php?p=5579489#post5579489
BertV schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 09:09:
[...]

Ik heb een moderne 125cc motorscooter. Verbruik is 1:38 tot 1:42
WA: 22,46 (heb nog wat schadevrije jaren opgebouwd)
Wegenbelasting: 100,-

Het mooie is de rust waarmee je nog steeds op de topsnelheid rijdt.
(105GPS in goede omstandigheden)
Rust omdat je niet hoeft te scannen naar politie, maar ook het blokje loopt niet te zenuwen.
Ja dat klopt, hoef je mider volgas te rijden, is wat rustiger.
Al is volgas rijden ook geen straf met een Phantom F12R en een Yasuni R :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BertV schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:36:
tja, maar een jaar lang naar m'n werk met een auto kost 1500 liter benzine,
met de 125cc is dat 420 liter.

Ik denk dat het winnen, vervoer en het raffineren van die ruim 1000 liter benzine toch wel belastender is dan de extra stoffen die ik de lucht in blaas.

(Euro 3 norm nog trouwens)
Als je zo redeneert is een Hummer ook schoner dan een Prius ;) (grondstoffen, productie er bij betrekken)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Marzman schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 06:59:
[...]

Als je zo redeneert is een Hummer ook schoner dan een Prius ;) (grondstoffen, productie er bij betrekken)
Als je dit loslaat op mijn motorscooter versus een auto dan is dit weer in het voordeel van de motorscooter.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
nFo schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:44:
[...]

Gewoon zo laten, alleen de kentekenpapieren worden inbeslag genomen.
Zonder kentekenpapier kun je ook gewoon brommer rijden.
Voor de herkeuring te zware rollen in doen of de varioring als je die nog hebt.
Zie ook: http://www.scooter-freaks...php?p=5579489#post5579489
Even weer aanhaken hier, ik heb eerder een link gevonden van (ik geloof) het OM waarin staat dat élke overschrijding boven de 50 km/u (45 plus correctie) inbeslagname van de kentekenpapieren oplevert want "opgevoerd is opgevoerd", ik zal binnenkort die link even weer opzoeken. Ik denk dat niemand conclusies kan trekken uit het hele verhaal voor de overheid eens met een duidelijk antwoord komt, hoe aannemelijk je gelinkte verhaal ook klinkt, het antwoord dat daar wordt gegeven was ook mijn eerste gedachte maar "opgevoerd is opgevoerd" klinkt ook wel realistisch... :X

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:11

Barbas

Gallego!

Ik ben een paar weken geleden aangehouden. Scooter op de rollerbank, gaf 59 km/uur aan. Papieren teruggekregen en ik mocht verder rijden zonder een boete.

Mejor así

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat die rollenbanken in Nederland ook vooral voor de schooljeugd bedoeld is. Heb nog nooit een oudere horen klagen over controles en er zijn er zat die een scooter hebben die 65 of harder rijdt.

/▌

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Ik denk dat de politie van te voren ook wel ff kijkt waar ze mee te maken hebben en wat eventueel de historie is.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 23:39

Bommes

Capo del formaggio

Dus begrijp ik het goed dat het tegenwoordig om de snelheid gaat en niet het vermogen..??
Op onze scooter heb ik een aantal jaar geleden een 70cc gemonteerd puur voor het extra vermogen en niet snelheid.
Ding word namelijk alleen maar gebruikt als vakantie scooter en gaat mee achter op onze camper om met zijn 2en op rond te toeren (voornamelijk in bergachtige gebieden).
In Nederland gebruik ik hem nu voornamelijk vanwege die reden nu dus niet, ik heb in het verleden (toen ik nog 16/17 was) vaak genoeg op de rollenbank gestaan en teveel veel vermogen was boete + terug laten meten in originele staat.

Maar mag ik wel gewoon met wat extra vermogen rijden hier maar zorg ik voor een niet uitschakelbare begrenzer (mechanisch of via cdi) dan kan ik ook hier het ding wat vaker gebruiken.
Okay 70cc mag zo ie zo niet maar dat zie je aan de buitenkant niet.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In het buitenland krijg je best veel aggresieve reacties (toeteren, afsnijden) als je met een 50cc rondrijdt omdat ze daar niet snappen dat het ding gewoon niet harder kan. Zal er mee te maken hebben dat niemand daar op een 50 cc rondrijdt en ze gewend zijn dat die dingen veel harder rijden.

Ik denk dat je discussies gaat krijgen als je zelf een "niet uitschakelbare begrenser" maakt die anders is als een standaardbegrenser. Die agenten zijn getraind (door ervaring) in het spotten van begrensers die er niet op horen.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 23-08-2012 20:33 ]

/▌

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Marzman schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:31:
In het buitenland krijg je best veel aggresieve reacties (toeteren, afsnijden) als je met een 50cc rondrijdt omdat ze daar niet snappen dat het ding gewoon niet harder kan. Zal er mee te maken hebben dat niemand daar op een 50 cc rondrijdt en ze gewend zijn dat die dingen veel harder rijden.
Dat is ook de reden dat ik die 70cc er op gemonteerd heb.
Zeker met zijn 2en er op is het anders niet te doen op de provinciale wegen in Italië of zuid Frankrijk of zo iets.
Nu kan ik met zijn 2en makkelijk de auto's bij houden op de vlakke weg of bij lichte stijging, en gaat het echt stijl worden tja dan valt de snelheid wel terug maar dan rijden de meeste auto's ook niet echt hard meer.
Overigens rijd er nog best flink veel 50cc verkeer rond in zuid Europa, maar die lopen standaard al een flink pak harder dan hier en kom je er eigenlijk nooit 2 personen op tegen.
Ik denk dat je discussies gaat krijgen als je zelf een "niet uitschakelbare begrenser" maakt die anders is als een standaardbegrenser. Die agenten zijn getraind (door ervaring) in het spotten van begrensers die er niet op horen.
Tja de vraag is of het bij een routine controle te vinden is als ik het gewoon weg bouw en dus danig maak dat het niet zonder gereedschap uit/in te schakelen is.
Dan is het ook wel aannemelijk te maken waarom het ding er op zit.
plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/test/images/Afbeelding%20127_600x450.jpg
en een beetje off the road werk.. :P :
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/test/images/Afbeelding%20168.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 19:17
Mystikal schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:31:
[...]

En gelukkig weer gefixed. Stekkertje zat los!
Wat voor Xenon set heb jij erin zitten?
En hoeveel K is je lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

BluRay schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:33:
[...]

Wat voor Xenon set heb jij erin zitten?
En hoeveel K is je lamp?
Pff ik moest even goed zoeken tussen de mails. Precieze antwoord heb ik niet. Maar dit was mijn bestelling begin 2010 bij http://www.scoot-xenon.com/.

1 x Scoot Xenonset Bi-Xenon uitvoering met "klik fitting"Ba20d model (SX02VE) = €89,95
1 x Lichtschakelaar met 3 standen voor Vespa lx/S en Et2/4 (SX03LS) = €11,95

Toch nog gevonden!

4300K lamp

[ Voor 3% gewijzigd door Mystikal op 24-08-2012 15:09 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 19:17
Thanks.
Ik heb ook een Xenon set (van Ebay met een 10.000K lamp) in mijn Vespa S 2011 4Takt.
Alleen is deze van de week kapot gegaan. (Had hem nog geen 1 dag erin)
Dus moet weer een nieuw setje bestellen.

Nu wil ik ook graag een 4300K set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheJason schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:53:
Met een 125 cc kan je ook nog flink scheuren anders. Met een aprillia rs 125 doe je 0-100 in ongeveer 7 seconden en ligt de top op ongeveer 160 km/h. Dat vind ik tocht zeker niet langzaam..
50 cc brommers kunnen ook genoeg vermogen hebben om de 100 te halen. Is dat verstandig met alleen een helm? Het blijft immers een brommer...

Het gaat natuurlijk vooral om verantwoordelijk rijgedrag. Ik rijd dagelijks op mijn 125 cc. Het is mijn primaire vervoermiddel. De risico's die dat met zich meebrengt, acht ik acceptabel. Rijd ik 100 km/h? Nooit, zelfs niet als het kan. Geen behoefte aan omdat het geen enkele tijdwinst of ander voordeel oplevert. 60-70 is hard genoeg en is tevens de maximum snelheid van de rest van het verkeer, uitzonderingen daar gelaten. Gemiddeld haal ik niet eens 40 km/h omdat de verkeerssituatie harder niet mogelijk maakt. Als je een motorpak desondanks noodzakelijk vindt dan moet je die vooral aantrekken. Los van het feit dat je hier dan de enige bent - wat natuurlijk niet per se een argument is - vind ik het nogal overkill aan kleding. Met 160 over de snelweg scheuren met een tweewieler is hier niet alleen onmogelijk (al was het maar omdat er niet eens snelwegen zijn) maar ook ronduit gevaarlijk, zelfs met een motorpak aan. Je bent en blijft een zwakke weggebruiker en daar verandert een motorpak bar weinig aan.

Een 125 cc blijft een licht gemotoriseerd vervoermiddel. In veel landen begrijpen ze dat heel goed. Daar is de veiligheid ook minder een issue wellicht omdat mensen eraan gewend zijn. Net zoals Nederlanders gewend zijn aan (soft)drugs en die laatste om diezelfde reden tot weinig maatschappelijke problemen leiden. I.t.t. landen als Frankrijk met grote drugsgerelateerde problemen waar iedere vorm van drugs zwaar wordt onderdrukt. Het ligt er maar helemaal aan met welke normen en regels je opgroeit blijkbaar.

Kortom, in Nederland zou ik veel liever 45-50 km/h rijden in de bebouwde kom op een 125 cc of zelfs een 250 cc dan op een 50 cc. In alle gevallen zou ik geen motorpak aantrekken. Is beter mee kunnen komen met de rest van het verkeer met een 125-250 cc makkelijker en dus veiliger dan met een 50 cc? Ik denk van wel. Rijdt een zwaardere brommer/motor prettiger? Absoluut. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 25-08-2012 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Marzman schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 06:59:
Als je kijkt naar wat er allemaal bij de productie, afschrijving (door versleten accu's) en afvalverwerking van een Pruis komt kijken ben je inderdaad beter uit met een Hummer :) Gewone 'groene' diesels zijn qua dagelijkse uitstoot ongeveer even schoon als een Pruis, maar leveren in bouw en verwerking een fractie van de schadelijke stoffen op.

Een Pruis is op geen enkele manier zo groen als men pretendeert, integendeel zelfs. Dan heb ik het nog niet over mensen die erin rijden alsof het een GTI'tje is, want met al die zut die extra meegezeuld moet worden wordt het dan wel helemaal een onaantrekkelijk mormel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 55563 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:45:
[...]

Je bent en blijft een zwakke weggebruiker en daar verandert een motorpak bar weinig aan.
Met die redenatie rijden veel moderijders met een t-shirtje.
Ik ga niet de bekende riedel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op een 125 cc scooter lijkt een motorpak me ook overkill. Het licht een beetje aan het gebruik natuurlijk, als je 110 over de snelweg rijdt dan is een motorpak wel nuttig maar in de steden is het niet veel anders dan een brommer en dan praat er niemand over een motorpak.

En in de Aziatische markten is het al helemaal anders, mensen rijden daar ook 100 op een 50 cc in een t-shirt en een hele hip uitziende maar weinig functionele helm (je hebt ze zelfs in de vorm van een petje, maar als je ze van dichtbij bekijkt is de bescherming ook niet heel veel meer als een petje :p )

[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 26-08-2012 00:34 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hier in nederland hebben we meer veiligheid in het verkeer dan in landen waar er geen verschil is tussen 50cc en 125cc. Er zijn waarschijnlijk goede redenen voor de situatie hier in nederland als het gaat om verkeersveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Marzman schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 00:31:
Op een 125 cc scooter lijkt een motorpak me ook overkill. Het licht een beetje aan het gebruik natuurlijk, als je 110 over de snelweg rijdt dan is een motorpak wel nuttig maar in de steden is het niet veel anders dan een brommer en dan praat er niemand over een motorpak.

En in de Aziatische markten is het al helemaal anders, mensen rijden daar ook 100 op een 50 cc in een t-shirt en een hele hip uitziende maar weinig functionele helm (je hebt ze zelfs in de vorm van een petje, maar als je ze van dichtbij bekijkt is de bescherming ook niet heel veel meer als een petje :p )
En als je van dichtbij bekijkt zie je ook geen enkel been zonder zeer ernstige littekens van verscheidene valpartijen. Dat lijkt me nu niet echt een goed referentie-kader.

Het is een kwestie van tijd totdat we in Nederland met een auto-rijbewijs ook een 125cc mogen rijden. 'Alle' omliggende landen hebben deze regeling al.

Ik kan niet wachten in ieder geval op die regeling

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In Nederland hebben we al een paar keer de kans gehad om dat door te voeren. Ik denk eerder dat het nog ooit als apparte categorie doorgevoerd gaat worden (zelfs voor brommerrijbewijs moet je in Nederland tegenwoordig een praktijk en theoriedeel behalen).

De Aziatische markt is ook niet echt een voorbeeld. Die petjes zetten ze niet op voor de veiligheid maar omdat ze anders een bekeuring krijgen en littekens hebben ze inderdaad allemaal wel. De wegen zijn ook zeer slecht daar wat niet handig is op twee wielen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Volgend jaar komt er een nieuw motorrijbewijs waarbij er sprake is van aparte categorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Marzman schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 08:30:
De Aziatische markt is ook niet echt een voorbeeld. Die petjes zetten ze niet op voor de veiligheid maar omdat ze anders een bekeuring krijgen en littekens hebben ze inderdaad allemaal wel. De wegen zijn ook zeer slecht daar wat niet handig is op twee wielen.
Ik ben werkzaam in de orthopedie en ben begin dit jaar naar de Filipijnen geweest voor een projectje.
Daar gesproken met een orthopedisch chirurg, en die wist mij haar fijn uit te leggen dat de hoeveelheid amputaties toenam vanwege de goedkope import van Chinese motor/brom scooters/motors.
Die goedkope rommel maakt het voor veel meer mensen mogelijk om zo een ding aan te schaffen, en beschermende kleding kennen ze daar al helemaal niet, zelfs helmen zijn uitzondering, laat staan dat er een gedegen rij opleiding verplicht is voordat je op ze een ding mag stappen.

Doe mij dan maar de westerse cultuur waarbij goede helmen verplicht zijn, en het "normaal" is dat je op de motor gewoon goede beschermende kleding aan trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad een gemiste kans dat je in Nederland niet met een tamme tweewieler mag rijden met een B-rijbewijs. Ik mag in Spanje 125cc rijden en dat gaat dan ook prima (het gevaar daar komt van jongeren die niets anders rijden dan een opgesoepte tweewieler), maar in Nederland kan daar natuurlijk weer geen enkele sprake van zijn en moet je daarvoor een volwaardig rijbewijs halen. Als men zo serieus bezig is met motorveiligheid, waarom schiet men dan met die dubbele vangrails niet eens op die je nog steeds nauwelijks ergens ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 172410 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:11:
Inderdaad een gemiste kans dat je in Nederland niet met een tamme tweewieler mag rijden met een B-rijbewijs. Ik mag in Spanje 125cc rijden en dat gaat dan ook prima (het gevaar daar komt van jongeren die niets anders rijden dan een opgesoepte tweewieler), maar in Nederland kan daar natuurlijk weer geen enkele sprake van zijn en moet je daarvoor een volwaardig rijbewijs halen. Als men zo serieus bezig is met motorveiligheid, waarom schiet men dan met die dubbele vangrails niet eens op die je nog steeds nauwelijks ergens ziet?
Het hele stelsel voor brommer- en motorrijbewijzen in NL is gewoon zwaar achterhaald. NL zwabbert qua veiligheid van de ene naar de andere kant. Kijk maar naar de ontwikkelingen in de leeftijdsgrens voor het B-rijbewijs. Aan de ene kant wordt er heel hard geroepen over hoe gevaarlijk de leeftijdcategorie <18 jaar in het verkeer is en dat ze toch echt never-nooit-niet met iets - wat harder rijdt dan 45 - het verkeer in mogen en dat er streng gehandhaaft moet worden. En vervolgens voeren ze met een grote glimlach nieuwe regelgeving in, waardoor ze vanaf de 1e seconde dat ze 18 zijn ineens in een auto de weg op mogen. Veiligheid? Nee man, puur een centenkwestie. Een brommerrijder levert in verhouding met een automobilist veel te weinig geld op voor de overheid: geen wegenbelasting, veel minder inkomsten uit accijns..... Daarom moest en zou het bromfietscertificaat ook verdwijnen: dat leverde niks op. Nu kunnen ze tenminste nog elke 10 jaar 50 euro vangen voor een rijbewijs (met een kostprijs van maximaal 10 euro).

Het wordt hoog tijd, dat de overheid met een "light" alternatief komt voor het hele autorijden. Maar dan komen de centen weer om de hoek kijken. Het zou heel makkelijk zijn om een tweede categorie "brommers en brommobielen" in te voeren, die vanaf de 18 jaar met een AM-rijbewijs bestuurd zou mogen worden. Constructiesnelheid van 85 km/u, te gebruiken op alle wegen behalve autowegen en autosnelwegen. Maarja, dat levert geen cent op voor Den Haag. Sterker nog: dat zou alleen maar geld kosten, omdat er dan ineens veel mensen zijn, die best zonder auto zouden kunnen. Want eigenlijk is het natuurlijk van den zotte, dat er gezinnen zijn met 3 auto's voor de deur, waarvan er maar 1 gebruikt wordt voor de wat grotere afstanden. De anderen zijn boodschappenauto's.

Aangezien "net 18 jaar" tegenwoordig niet meer als risicoleeftijd gezien wordt - je mag immers voor je 18e al je B-rijbewijs halen en dan op je 18e verjaardag direct alleen in een auto stappen - zou dat best moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De oorzaak van het hoge aantal verkeersongevallen in grote delen van Azië is het gebrek aan rijopleidingen. Een Europees rijbewijs betekent dat iemand gedegen instructies heeft gekregen over hoe zich in het verkeer te gedragen. In Azië heeft de gemiddelde weggebruiker een bijzonder slecht verkeersinzicht. En slechte gewoontes worden van elkaar overgenomen. Simpel gezegd hebben ze geen enkel idee waar ze nou precies mee bezig zijn. Goede bescherming zou inderdaad veel leed kunnen beperken maar veilig rijden begint bij educatie. Beschermende kleding is voor als het alsnog mis gaat. In die zin kun je Nederland en het gemiddelde Aziatische land dus helemaal niet met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
geen vinger schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 08:38:
Volgend jaar komt er een nieuw motorrijbewijs waarbij er sprake is van aparte categorieën.
Dat gaat natuurlijk niks opleveren als niemand zijn bestaande rijbewijs kan 'opwaarderen'. Want dan zou je voor die aparte categorieën afzonderlijk nog steeds moeten lessen en examen doen wat een fortuin kost.

Dan gaan mensen gelijk voor een motorrijbewijs A als de lessen voor 'A1' (125cc, max 85, geen auto(snel)weg?) in verhouding niet veel goedkoper zijn.

Ik zou dan zelf voor een overgangsregeling zijn om iedereen die Am én B heeft zonder extra examens de nieuwe tussencategorie bij te laten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs B van de site Rijbewijscategorieën:
Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
  • Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8 personen (uzelf niet meegerekend).
  • Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voortrekken.
  • Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voortrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzitenden.
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
  • Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8 personen (uzelf niet meegerekend).
  • Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voortrekken.
  • Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voortrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Betekent dit dat je tegenwoordig met rijbewijs B geen brommer meer mag besturen?

Wel leuk om te zien dat de discussie hier omtrent lichte motoren allang is ingehaald door de Nederlandse politiek. Rijbewijs A1 voor lichte motoren t/m 125 cc is in aantocht. Ik voorzie een hele nieuwe markt in Nederland t.a.v. deze categorie.

Het zou ook fijn zijn als het standaard Europese rijbewijs meteen een internationaal rijbewijs wordt. Dus ook met duidelijke vermelding van International Driver License op de voorkant. Zou een boel gedoe schelen als je zoals ik zo ongeveer elk jaar in een ander land woont. Ik ben al een poosje niet meer in de buurt van een ANWB-winkel geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

AM is Brommer. Werkt nu ook zo. Je krijgt AM bij je rijbewijs B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:10:
[...]

(125cc, max 85, geen auto(snel)weg?) in verhouding niet veel goedkoper zijn.
Met 125cc heb je een top van tussen de 85km/h en 120km/h (160km/h bij > 11kw). Snelweg is dan geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Touchdomex schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:41:
AM is Brommer. Werkt nu ook zo. Je krijgt AM bij je rijbewijs B.
Ach. net ontdekt dat ik met mijn huidige, lokale motorrijbewijs - zolang ik "slechts op bezoek" ben - in Nederland zo op de motor mag stappen. Of het verstandig is, is een tweede - heb mijn officiële rijbewijs gewoon gekocht bij de lokale politie ;) - maar het is dus bij een tijdelijk verblijf in Nederland gewoon toegestaan. Zie het gezicht van meneer agent al voor me bij een controle.

Bij vestiging in Nederland zou ik er ook nog maximaal 185 dagen mee rond mogen rijden alvorens een Nederlands rijbewijs geregeld te hebben. Dat laatste zou in mijn geval rijles betekenen. Nogal paradoxale regel eigenlijk omdat je eerst een half jaar zomaar mag rondrijden en dan pas rijles hoeft te volgen. Ambtelijke logica wellicht. En het levert een nogal aparte loop-hole op: schrijf je voor je vakantie uit bij de GBA, regel op je vakantiebestemming een lokaal rijbwijs en bij terugkomst in Nederland schrijf je je weer in. Mag je een half jaar legaal rondrijden met je buitenlands rijbewijs. Veel rijplezier alvast. ;)

Overigens is er vast wel een (zuiders) EU-land dat de regels ook wat minder nauw neemt. En als je eenmaal een EU-rijbewijs hebt dan ben je helemaal binnen. Mooie manier om die dure lessen in Nederland te omzeilen. Nu wil ik hier niet propageren om zonder goed onderricht te gaan rondrijden maar het geeft je wel te denken wat internationale regels je voor extra mogelijkheden geven. Overigens ook moeilijkheden maar dat valt ver buiten dit topic.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 28-08-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
452752 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:53:
[...]

Met 125cc heb je een top van tussen de 85km/h en 120km/h (160km/h bij > 11kw). Snelweg is dan geen enkel probleem.
Dat het kán met 125cc (lichte motorfiets) betwijfel ik ook niet, als ik wil kan ik een 50cc ook wel 120 laten lopen.

Het is voor de staat belangrijker dat het veilig is en dat zowel het voertuig (frame, wielen, remmen!) als de bestuurder (voertuigbeheersing, verkeersinzicht) erop berekend zijn.

Op een 125cc scooter zou ik me toch niet al te veilig voelen op de snelweg, tussen alle (vracht)auto's in, terwijl dat op een provinciale weg met 80 minder een issue is. Bovendien is het daardoor een goed argument om snelwegverkeer te ontlasten.

Met de nieuwe rijbewijsregels van 19/1/2013 ben ik nu trouwens ook al blij: Dat betekent dat BE alleen nog nodig is voor combinaties van meer dan 3500kg, en dat zijn vaak lichte vrachtwagens. Een Volvo V70 of Volkswagen Transporter met een dichte dubbelasser mag je straks dus gewoon met B rijden. :*)

De invoering van A1 vind ik een goed idee, al ben ik wel bang dat het CBR weer moeilijk gaat doen en hoge (praktijk)examenkosten gaat rekenen, bovendien zullen alle rijscholen zich nu nóg eens om moeten scholen. Dus als je 'voor de hobby' een 70cc Zündappje wil rijden dan mag je wel even het veelvoud van dat ding aan leskosten gaan maken om er op te mogen stappen.

[ Voor 28% gewijzigd door Stoney3K op 28-08-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Het blijft toch komisch hoeveel mensen met 0,0 rij-ervaring de meest wilde verhalen ophangen. BertV en ik rijden met regelmaat op een 125cc motorscooter, ook op de snelweg, en dat gaat probleemloos. Zelfs met één hand aan het stuur gaat het prima.

Het doet me haast denken aan het type persoon die op verjaardagsfeestjes 3-cilinder auto's af loopt te kraken, terwijl hij enkel in 1987 een keer in een Suzuki Justy mee heeft gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
452752 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:16:
Het blijft toch komisch hoeveel mensen met 0,0 rij-ervaring de meest wilde verhalen ophangen. BertV en ik rijden met regelmaat op een 125cc motorscooter, ook op de snelweg, en dat gaat probleemloos. Zelfs met één hand aan het stuur gaat het prima.
Ik heb totaal geen bezwaar tegen 125cc-op-rijbewijs op de weg. Sterker nog, het kan misschien wel eens een einde maken aan die jojo's met (45km) scooters die er schaamteloos een 70/80/100cc onder plakken.

Wat het nu nog tegenhoudt is dat de drempel om A1 te gaan halen even hoog is als het halen van een autorijbewijs. De leskosten zijn duur en het examengeld ook. Resultaat: Dat zal uiteindelijk niemand gaan doen en iedereen haalt gelijk B, krijgt AM gratis, en wacht met het lessen voor A tot ze 24 zijn en een auto van de baas rijden.

Als A1 goedkoper wordt om te halen (niet noodzakelijk makkelijker) en de drempel lager ligt, dan gaan mensen er eerder voor lessen. Vooral als er ook nog eens subsidie naar de ondernemers gaat om deze 'tussencategorie' als scooter van de zaak te sponsoren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, je weet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:33

-tom-562

Oliesjeik

452752 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:16:

Het doet me haast denken aan het type persoon die op verjaardagsfeestjes 3-cilinder auto's af loopt te kraken, terwijl hij enkel in 1987 een keer in een Suzuki Justy mee heeft gereden.
Rij eens op een fatsoenlijke motor ;) dan merk je pas het verschil

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:29:
[...]

Rij eens op een fatsoenlijke motor ;) dan merk je pas het verschil
Ik heb +- 10.000 snelweg kilometers gereden op een 800cc toermotor met volle kuip. Dat is toch een mooie maatstaf.

125cc op de snelweg is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Ik wil me graag even mengen in de discussie. Zelf ben ik sinds een tijdje ook onthaast. Van 650cc naar 125cc, lucht gekoeld, CVT en nog geen 10 pk. Hele switch maar eigenlijk valt het reuze mee. Op de snelweg kan ik de gaskraan helemaal open draaien en 105 op de teller halen. Maar rustig cruisen op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam doe ik met de teller rond de 85. De scooter trekt dat gewoon, en versnellen is ook gewoon te doen. Vrachtwagens inhalen, geen probleem. Dat ze mij inhalen, ook geen probleem. Rijdt relaxed hoor, je zit inderdaad soms met één handje aan het stuur. Appeltje, eitje.

Verder is de 125cc bij het stoplicht sneller weg dan bijna alle auto's, tenzij die willen sporten (wat eigenlijk nooit gebeurd). In de stad ben ik verder niet te kloppen op dit ding. Met mijn motoren voelde ik mij altijd wendbaar en kon overal komen zo snel als ik wou. Met deze scooter is het nog een trapje erger geworden, ondanks het kleine vermogen.

Ik ben mans genoeg om me op zo'n 125cc te verplaatsen 8-) (allen die zeuren hebben iets te compenseren ;))

Mijn brompony:

Afbeeldingslocatie: http://btracing.home.xs4all.nl/brompony_resize.jpg

En ja, deze motorscooter is net zo groot als een 50cc scootertje :> .

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Yonni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:54:
Ik wil me graag even mengen in de discussie. Zelf ben ik sinds een tijdje ook onthaast. Van 650cc naar 125cc, lucht gekoeld, CVT en nog geen 10 pk. Hele switch maar eigenlijk valt het reuze mee.
Dat zijn er tegenwoordig meer merk ik. :)

Ik kom ook van 150+ PK-pakhuizen maar maak 90% van mijn woon-werk km's beneden de 100 km/u.
10% van mij jaarlijkse km's betekent 1500km. Om daar nu een dure beul van een motor voor te rijden?

Vermogen en "het mannetje spelen" is niet het belangrijkste bij motorrijden voor mij.

Vrijdag weer m'n jaarlijkse uitje naar de Ardennen. _/-\o_
M'n vader met een R1200RT, ik op de PCX125.
Als we op locatie zijn aangekomen, en het wordt echt bochtig, dan valt het verschil in vermogen totaal weg.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 29-08-2012 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het lijkt me ook wel wat, en zo'n PCX bespaart heel veel op benzinekosten/parkeerkosten en het lijkt me leuk rijden. Maar ik mag er niet mee naar nederland en nou alleen om naar Nederland te mogen een motorrijbewijs te halen (al is dat in Belgie ook op een zaterdagje te doen)

Die dingen die 90 kunnen daar kun je in Belgie niet echt de snelweg mee op denk ik. Vrachtwagens rijden hier harder als in Nederland.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 29-08-2012 07:03 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Marzman schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 07:02:
Het lijkt me ook wel wat, en zo'n PCX bespaart heel veel op benzinekosten/parkeerkosten en het lijkt me leuk rijden. Maar ik mag er niet mee naar nederland en nou alleen om naar Nederland te mogen een motorrijbewijs te halen (al is dat in Belgie ook op een zaterdagje te doen)

Die dingen die 90 kunnen daar kun je in Belgie niet echt de snelweg mee op denk ik. Vrachtwagens rijden hier harder als in Nederland.
Ik haal in bijna alle situaties zo'n 96km/u GPS.
Dat zal alleen met wind-tegen en/of extremere hoogte-verschillen een probleem worden met vrachtwagens in België.

Ik snap wel dat als je je motorrijbewijs hebt gehaald en regelmatig snelweg rijdt je geen zin hebt in dit gepruts.

Ben benieuwd of ik op de snelweg richting de (Belgische) Ardennen in de problemen kom.
Zo ja, ik heb vakantie, gewoon binnendoor is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelf heb ik nul ervaring met zwaardere motoren maar ik heb al wel verschillende keren langere afstanden gereden met 125 cc. Simpel gezegd is het niet mijn ding. Zeker als je langere tijd tegen de max van het apparaat aan zit dan wordt het allemaal een stuk minder comfortabel. Het kan allemaal wel maar iets zegt mij dat pak 'm beet 100 cc erbij al een groot verschil zou maken. Als het goed is, rijd ik over een maand op 250 cc (Honda Tiger) dus dan weet ik het zeker.

En als je denkt dat ik iets te compenseren hebt dan heb je dat goed. Ik wil namelijk meer comfort op de weg, en iets meer vermogen voor inhaalmaneuvres. Wat is daar mis mee? Scheuren hoeft niet want dat kan hier niet eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 29-08-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Anoniem: 55563 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:30:
Zelf heb ik nul ervaring met zwaardere motoren maar ik heb al wel verschillende keren langere afstanden gereden met 125 cc. Simpel gezegd is het niet mijn ding. Zeker als je langere tijd tegen de max van het apparaat aan zit dan wordt het allemaal een stuk minder comfortabel. Het kan allemaal wel maar iets zegt mij dat pak 'm beet 100 cc erbij al een groot verschil zou maken. Als het goed is, rijd ik over een maand op 250 cc (Honda Tiger) dus dan weet ik het zeker.

En als je denkt dat ik iets te compenseren hebt dan heb je dat goed. Ik wil namelijk meer comfort op de weg, en iets meer vermogen voor inhaalmaneuvres. Wat is daar mis mee? Scheuren hoeft niet want dat kan hier niet eens.
De 125cc waar je op reed, was dat een moderne motor met > 13" velgen, tubeless banden, schrijfrem, brandstofinjectie, windscherm en moderne schokdempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 125 cc waar ik op _rijd_ heeft dat allemaal op de brandstofinjectie en een windscherm na. Twee zaken die overigens weinig invloed hebben op het rijgedrag. Sterker nog, veel nieuwe modellen met injectie hebben wat minder vermogen dan de oudere modellen met carburateur. Overigens durf ik niet te zeggen hoe groot de wielen zijn maar ze zijn alleszins een stuk groter dan wielen van een automaat. Ik kan mij mede om de kleine wielen van Yonni's scooter dan ook niet voorstellen dat dat ding zo fijn rijdt.

*edit*

De velgen blijken 17 inch te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 29-08-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BertV schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 07:59:
[...]

Ik haal in bijna alle situaties zo'n 96km/u GPS.
Dat zal alleen met wind-tegen en/of extremere hoogte-verschillen een probleem worden met vrachtwagens in België.

Ik snap wel dat als je je motorrijbewijs hebt gehaald en regelmatig snelweg rijdt je geen zin hebt in dit gepruts.

Ben benieuwd of ik op de snelweg richting de (Belgische) Ardennen in de problemen kom.
Zo ja, ik heb vakantie, gewoon binnendoor is geen probleem.
Dat houdt niks over, als ik achter een vrachtauto blijf plakken kan ik vaak 100 of net iets harder op de teller blijven rijden. Dat is niet minder dan 96 op de GPS (onder de 100 is de afwijking niet zo groot). In Nederland rijden de vrachtwagen meestal 90 en is het wel te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 29-08-2012 20:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Iemand trouwens ervaringen met (lease) brommerrijden via de zaak? Mijn dagelijkse trip woon-werk heen en terug is zo'n slordige 30km die ik dus prima per tweewieler kan doen, vooral elektrisch zou denk ik voor mijn werkgever wel eens gunstig uit kunnen vallen.

Met een elektrische scooter zou ik op een model van zo'n €1300,-- uit komen, terwijl ééntje op benzine ongeveer op €800 à 900 uit komt. Van alleen de fiscale (wettelijke) kilometervergoeding zou ik dus al elk jaar een nieuwe moeten kunnen kopen ;)

Geeft de overheid ook subsidies op E-scooters? Want dan wordt het misschien wel eens tijd om met mijn baas te gaan onderhandelen voor zo'n ding.

Stoney3K schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:46:
Iemand trouwens ervaringen met (lease) brommerrijden via de zaak? Mijn dagelijkse trip woon-werk heen en terug is zo'n slordige 30km die ik dus prima per tweewieler kan doen, vooral elektrisch zou denk ik voor mijn werkgever wel eens gunstig uit kunnen vallen.

Met een elektrische scooter zou ik op een model van zo'n €1300,-- uit komen, terwijl ééntje op benzine ongeveer op €800 à 900 uit komt. Van alleen de fiscale (wettelijke) kilometervergoeding zou ik dus al elk jaar een nieuwe moeten kunnen kopen ;)

Geeft de overheid ook subsidies op E-scooters? Want dan wordt het misschien wel eens tijd om met mijn baas te gaan onderhandelen voor zo'n ding.
Volgens mij zijn er wel subsidies, maar is dat op provinciaal niveau geregeld. In Gelderland bestaat er een subsidie, maar van de overige provincies weet ik het niet. Mocht de provincie Utrecht ook zoiets gaan doen, dan ga ik het bij de volgende scooter zeker overwegen.

Hoe kom jij trouwens bij bedragen van 1300 euro voor een e-scooter en 8 à 900 euro voor een gewone scooter? Zulke afstanden wil je natuurlijk wel overbruggen op een comfortabele en betrouwbare scooter, dus niet zo'n goedkoop chinees prul. Reken voor een nette (wel nieuwe) gewone scooter toch maar snel op 2000 euro incl. kenteken en rijklaar maken.

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Reken voor een nette en nieuwe gewone scooter al 1300 Euro hoor. Kon een Kymco krijgen voor 1299, Agility dacht ik - da's gewoon goed.

SkyStreaker schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:13:
Reken voor een nette en nieuwe gewone scooter al 1300 Euro hoor. Kon een Kymco krijgen voor 1299, Agility dacht ik - da's gewoon goed.
Dan zou ik voor de 16" versie gaan i.p.v. de 12" versie. Adviesprijs is dan 1649 ex. kenteken en rijklaar maken. Zelf vond ik de People S beter rijden en dan komt er nog 250 euro bij.

Maar het lijkt erop, dat er weer nieuwe modellen aan zitten te komen. Ik zie bij mijn dealer nu wat aanbiedingen voor "voorraad-modellen" staan waar 200 euro af gaat.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
SkyStreaker schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:13:
Even een simpel rekenvoorbeeldje:

Kilometervergoeding, 30km round-trip per dag à €0,19 (belastingvrij) per kilometer: €5,70 per dag.

Per week wordt dat dus €28,50, of €1425 op jaarbasis als je 50 weken in de week werkt.

Daar koop je genoeg scooter voor, kun je hem verzekeren en vol gooien en houd je nog geld over. ;)

Scooter doet een slordige 1 op 50 (viertakt), dus er gaat wekelijks een tank van 3 liter doorheen. Dat is dus ongeveer een vijfje aan benzine, ofwel 250 euro aan benzine, jaarlijks.

Verzekering ben je (WA + diefstal) ook ongeveer dat geld jaarlijks kwijt, afhankelijk van je leeftijd + rijbewijs.

Hou je dus nog zo'n slordige 900 euro van over, waarvan je elke fatsoenlijke scooter of brommer binnen 2 jaar makkelijk af kan schrijven. Elektrisch is goedkoper in de brandstofkosten, maar hoger in de aanschaf en heeft misschien een kortere afschrijving dan benzine omdat de accu maar beperkt meegaat. Daar staat dan misschien weer een milieusubsidie tegenover als je hem op de zaak rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 12-09-2012 11:47 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:33

-tom-562

Oliesjeik

Ik weet niet of je werkgever een fietsplan heeft, maar mss is daar iets mee te regelen? Op m'n werk hebben ze dat, en dat geldt ook voor elektrische fietsen. Mss is er met wat handigheid een elektrische scooter te regelen?

Vaak bu'j te bang!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Om mijn vriendin d'r werk is valt een electrische snor daaronder.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:23
Enig nadeel wat ik hieraan zie is dat je met slecht weer ook op de scooter moet... Je bent dan toch geneigd eerder de auto/het OV te nemen om droog over te komen, wat dus de kosten op zou kunnen drijven... Reken eens op 50 mindere dagen in een jaar (en da's weinig) dan moet je op die dagen zonder regeling gebruik maken van ander vervoer of zeiknat op het werk aankomen...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

50? Als ik kijk hoe vaak het echt regent op het moment dat ik naar buiten ga (naar mijn werk, op de terugweg moet je toch naar huis) kom ik misschien hooguit op een week (5 dagen) per jaar. Een beetje miezer niet meegeteld, je hebt een jas aan en je benen zitten immers achter een plastic kap.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Een scooter bied erg veel bescherming tegen de elementen hoor. En als het nog te weinig is, gewoon erop zetten. Windscherm, handkappen, moffen over de hendels of een heel zeiltje/poncho wat aan de scooter vast zit (schijn je in Italië vaak te zien).

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:23:
[...]

Dan zou ik voor de 16" versie gaan i.p.v. de 12" versie. Adviesprijs is dan 1649 ex. kenteken en rijklaar maken. Zelf vond ik de People S beter rijden en dan komt er nog 250 euro bij.

Maar het lijkt erop, dat er weer nieuwe modellen aan zitten te komen. Ik zie bij mijn dealer nu wat aanbiedingen voor "voorraad-modellen" staan waar 200 euro af gaat.
Je hebt ook nog de sym symphony en de peugeot-versie daarvan (circa 1650 euro), heeft ook 16" banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Scooter die ik nu heb, zat ook zo'n windscherm op. Enorme regenbui (en ik ben ook nog brildragend) en ik zag geen REET meer :) D'r af met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bdalenoord schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:25:
Enig nadeel wat ik hieraan zie is dat je met slecht weer ook op de scooter moet... Je bent dan toch geneigd eerder de auto/het OV te nemen om droog over te komen, wat dus de kosten op zou kunnen drijven... Reken eens op 50 mindere dagen in een jaar (en da's weinig) dan moet je op die dagen zonder regeling gebruik maken van ander vervoer of zeiknat op het werk aankomen...
Dat is wel een realistische schatting. Het ligt een beetje aan het aantal dagen met sneeuw / sneeuw-restanten en ijzel en ik zal er maar iets onder zitten als echte doorrijder.

maar... mijn nieuwe Aygo van ruim 4 jaar oud :P heeft nog maar 30.000km op de teller.
(wekelijkse boodschappen, vakanties en familie-bezoek)
Dat scheelt toch een slok op een borrel in de auto kosten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat zegt niet zo veel als je niet zegt hoe veel km je scooter gedaan heeft de afgelopen 4 jaar en of je daar anders niet van gefietst had.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Marzman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 07:46:
Dat zegt niet zo veel als je niet zegt hoe veel km je scooter gedaan heeft de afgelopen 4 jaar en of je daar anders niet van gefietst had.
inderdaad, maar ik doe 15000km per jaar woon-werk. En dan via B-wegen wat de keuze zuinige kleine scooter natuurlijk extra makkelijk maakt. Dat is niet makkelijk te fietsen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 14-09-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zo rijdt ik ook, maar per dag 90 kilometer en vaak ook s'avonds laat. En dan heb ik niet zo'n zin om ergens te staan met een brommer in de middle of no-where (lekke band of stukken door de vele kilometers). In tijd scheelt het niet eens zo veel met een auto.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Marzman schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:43:
Zo rijdt ik ook, maar per dag 90 kilometer en vaak ook s'avonds laat. En dan heb ik niet zo'n zin om ergens te staan met een brommer in de middle of no-where (lekke band of stukken door de vele kilometers). In tijd scheelt het niet eens zo veel met een auto.
http://www.anwb.nl/wegenw...ervice/tweewieler-service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

BertV schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:07:
[...]

inderdaad, maar ik doe 15000km per jaar woon-werk. En dan via B-wegen wat de keuze zuinige kleine scooter natuurlijk extra makkelijk maakt. Dat is niet makkelijk te fietsen. ;)
Ik ken het verschil. Met de fiets had ik anders 18.000km per jaar gemaakt, als het al niet meer is.

Maar even een vraag: winterbanden voor de scooter - ik ga wss nu 55km per dag doen, handig of laat maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn tijd was men daar nog niet zo mee bezig. Ik ben één keer terug naar huis gegaan, omdat de 5 centimeter sneeuw niet zo lekker combineerde met semi-slicks :X
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste