Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:28
Als de beste man in deze situatie twee stellen gelukkig kan maken dan mag hij van mij alle provisie verdienen die hem toekomt ;)

max hypotheek wat we kunnen krijgen is iets van 530k ofzo, het komt dus niet op een paar centen maar die NHG willen we wel erg graag scoren ivm rentevoordeel

Als hij onze vraagprijs te hoog stelt dan verkoopt hij ook niet he. Zijn inschatting kwam trouwens exact overeen met onze eigen schatting (na uitvoerig huizen- en buurtonderzoek ;) ).

EvaluationCopy wijzigde deze reactie 09-01-2012 20:38 (23%)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Je zou ook kunnen overwegen om een clausule op te nemen dat je de deal af kunt blazen als je eigen huis niet binnen 6 maanden verkocht is met minimale prijs x. Nu loop je daar dus in dit geval een risico mee vanwege die dubbelrol van de makelaar maar soit, kan interessant zijn, zeker als ze je niet voldoende tegemoet willen komen in de prijs

Op zoek naar een fotograaf?

• Spurlie
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-12-2019
Recentelijk heb ik een appartement gekocht waarvan ik binnenkort de sleutel zal krijgen. De hypotheek heb ik bij de Rabobank afgesloten met een x bedrag wat ik nog aan meerwerk kan besteden (keuken/vloer/schilderwerk).

Nu heb ik echter een probleempje. De schilder die het schilderwerk zal doen wil/kan namelijk geen rekening overleggen. Aan de ene kant is dit voor mij natuurlijk fijn omdat ik zo behoorlijk wat centen bespaar, maar aan de andere kant maakt de Rabobank hier wellicht een probleem van omdat ik geen rekening/nota kan overleggen.

Iemand hier ervaring met een dergelijke situatie?
Is het wellicht mogelijk om een bepaald bedrag zonder specificatie op te nemen uit het bouwdepot? Of is een kladje papier voldoende om als nota te dienen?

Van het materiaal kan ik uiteraard wel een rekening krijgen en uit het bouwdepot betalen.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:55
quote:
Spurlie schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:12:
Recentelijk heb ik een appartement gekocht waarvan ik binnenkort de sleutel zal krijgen. De hypotheek heb ik bij de Rabobank afgesloten met een x bedrag wat ik nog aan meerwerk kan besteden (keuken/vloer/schilderwerk).

Nu heb ik echter een probleempje. De schilder die het schilderwerk zal doen wil/kan namelijk geen rekening overleggen. Aan de ene kant is dit voor mij natuurlijk fijn omdat ik zo behoorlijk wat centen bespaar, maar aan de andere kant maakt de Rabobank hier wellicht een probleem van omdat ik geen rekening/nota kan overleggen.

Is het wellicht mogelijk om een bepaald bedrag zonder specificatie op te nemen uit het bouwdepot? Of is een kladje papier voldoende om als nota te dienen?

Van het materiaal kan ik uiteraard wel een rekening krijgen en uit het bouwdepot betalen.
Uiteraard maakt Rabobank hier een probleem van ja. Als je geen rekeningen kunt overleggen dan weet Rabo natuurlijk niet of jij wel echt een vakman hebt ingeschakeld en dus waardevermeerdering hebt gecreeerd van hun geld, of dat je er een auto van gekocht hebt of een set nieuwe meubelen. Bovendien zou het niet hoeven overleggen van rekeningen zwartwerk in de hand werken, iets waar Rabo ook zijn naam niet aan wil binden. Kortom, vergeet het maar, geen rekeningen betekend geen geld uit je depot.

Ik ben geen expert, maar volgens mij zijn deze mogelijkheden:

1. Soms mag je tot 2.500 euro (de laatste 2.500 euro die nog in je depot zit) zonder bonnen laten uitkeren op je rekening. Dit geld geloof ik niet voor NHG hypotheken, maar zou je na moeten kijken.

2. Meestal maak je voor je huis uiteindelijk in de paar jaar dat je bouwdepot geldig is alsnog wel andere kosten die wél 'wit' zijn en waar je een bon van hebt. Wellicht kun je de eerdergenoemde schilderkosten uit eigen zak betalen en je bouwdepot bewaren voor die andere kosten (bijv dakreparatie, stuckwerk, laminaat, etc.).

3. Vraag de schilder om het alsnog 'wit' te doen. Dat betekend dat hij ook belasting moet betalen, dus jou klus wordt dan duurder, maar als je het niet kunt voorschieten wellicht toch een goede optie.

Valorian wijzigde deze reactie 09-01-2012 21:24 (4%)

• neographikal
  • Niet online
quote:

Als het eindbedrag onder de 2500 blijft keren ze het bouwdepot gewoon uit als het goed is. Misschien dat je het zo op kunt lossen.

• Valorian
quote:
neographikal schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:27:
[...]

Als het eindbedrag onder de 2500 blijft keren ze het bouwdepot gewoon uit als het goed is. Misschien dat je het zo op kunt lossen.
Volgens mij kan dit niet zomaar als je onder NHG voorwaarden geleeend hebt. Anders uiteraard wel. Zogenaamd 'spijkergeld'.

• Spurlie
Zou de bank akkoord gaan met een rekening van meubels die ik aangeschaft heb (hier staat ook een kastje op dat in de keuken gebruikt wordt) en dat ik dat geld op die manier gebruik om de schilder te betalen? Ik heb namelijk een rekening van 1 winkel die redelijk in de buurt komt van het bedrag wat de schilder vraagt.

Overigens heb ik NHG op mijn hypotheek.

Spurlie wijzigde deze reactie 09-01-2012 22:04 (6%)

• EvaluationCopy
quote:
neographikal schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:46:
Je zou ook kunnen overwegen om een clausule op te nemen dat je de deal af kunt blazen als je eigen huis niet binnen 6 maanden verkocht is met minimale prijs x. Nu loop je daar dus in dit geval een risico mee vanwege die dubbelrol van de makelaar maar soit, kan interessant zijn, zeker als ze je niet voldoende tegemoet willen komen in de prijs
Dat sowieso. We gaan niet met twee huizen zitten. De makelaar weet onze minimumprijs dus moet geen probleem zijn.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
quote:
Spurlie schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:04:
Zou de bank akkoord gaan met een rekening van meubels die ik aangeschaft heb (hier staat ook een kastje op dat in de keuken gebruikt wordt) en dat ik dat geld op die manier gebruik om de schilder te betalen? Ik heb namelijk een rekening van 1 winkel die redelijk in de buurt komt van het bedrag wat de schilder vraagt.

Nee, daar zullen ze niet mee akkoord gaan.

• Valorian
quote:

Als je de rekening indient als rekening voor meubels zouden ze in theorie niet akkoord moeten gaan, immers meubels zijn geen 'vastgenagelde' onderdelen van je huis en werken nauwelijks waardevermeerderend. Maar in praktijk vraag ik me af hoe goed dat soort dingen gecheckt wordt. Zelf ga ik binnenkort 7500 euro 'claimen' waarvan 6K voor CV installatie en nieuwe vloer en 1500 euro voor een enorme stapel gamma/praxis/karwei bonnen. Die zitten er allemaal bij (ongeveer 15 a4tjes met gekopieerde bonnen) maar er staan ook dingen op die eigenlijk niet helemaal onder bouwdepot vallen. Maar ik ga er vanuit dat ze niet al die bonnen gaan nakijken...

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
quote:
Valorian schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:27:
[...]

Als je de rekening indient als rekening voor meubels zouden ze in theorie niet akkoord moeten gaan, immers meubels zijn geen 'vastgenagelde' onderdelen van je huis en werken nauwelijks waardevermeerderend. Maar in praktijk vraag ik me af hoe goed dat soort dingen gecheckt wordt. Zelf ga ik binnenkort 7500 euro 'claimen' waarvan 6K voor CV installatie en nieuwe vloer en 1500 euro voor een enorme stapel gamma/praxis/karwei bonnen. Die zitten er allemaal bij (ongeveer 15 a4tjes met gekopieerde bonnen) maar er staan ook dingen op die eigenlijk niet helemaal onder bouwdepot vallen. Maar ik ga er vanuit dat ze niet al die bonnen gaan nakijken...
Mijn bank doet dat wel. Trouwens, als meneer de Belastinginspecteur langskomt en die ziet dat je een deel van de hypotheeksom die je aftrekt bij je IB gebruikt hebt voor zaken die niet onder de HRA vallen, dan gaat hij daar vast niet heel blij mee zijn.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-01 23:11
quote:

Kan je niet beter aangeven bij de bank dat je een schilder wilt betalen en daarvoor geld wilt hebben?
Ik kan me voorstellen dat de schilder die jij inhuurt geen bon kan uitschrijven, maar misschien dat de bank iets anders accepteert?

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 26-01 17:03
quote:

Eh ik weet niet hoe handig jij bent maar meeste schilderwerk kan je zelf ook uitvoeren, binnen zeker buiten is wat lastiger. Bij een appartement zal de VVE de buitenkanten wel voor haar rekening nemen normaal gezien dus heb je alleen de binnenkant te schilderen.
Rekeningen van verf ed kan je natuurlijk wel gewoon overleggen.

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

quote:
celshof schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:26:
[...]
Nee, daar zullen ze niet mee akkoord gaan.
Gelukkig niet nee! Wat een vreselijk dubieuze constructie om een factuur van meubels door te spelen naar een rabobank om iets uit je depot te halen.

• Valorian
quote:
Raymond schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:32:
[...]

Kan je niet beter aangeven bij de bank dat je een schilder wilt betalen en daarvoor geld wilt hebben?
Ik kan me voorstellen dat de schilder die jij inhuurt geen bon kan uitschrijven, maar misschien dat de bank iets anders accepteert?
Haha, wat denk je nou zelf??

Er zijn simpelweg 2 opties:

1. Een Schilder heeft een bonafide bedrijf en betaald belasting. Deze kan vervolgens ALTIJD een bon uitschrijven. Dan werkt de bank logischerwijs mee.

2. Een Schilder werkt zwart en betaald geen belasting. Dan kan er geen bon worden uitgeschreven, uiteraard. Denk je echt dat de bank dan gaat meewerken??

• Valorian
quote:
celshof schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:31:
[...]
Mijn bank doet dat wel. Trouwens, als meneer de Belastinginspecteur langskomt en die ziet dat je een deel van de hypotheeksom die je aftrekt bij je IB gebruikt hebt voor zaken die niet onder de HRA vallen, dan gaat hij daar vast niet heel blij mee zijn.
Denk dat dat wel meevalt. Het gaat om een claim van 7500 euro waarvan 6000 euro legitiem, en 1500 euro aan bouwmarktbonnen waarvan weer zo'n 80% ook echt in het huis gestopt is. Dus dan zou het om 300 euro gaan, die ook nog eens verstopt zit in onbegrijpelijke afkortingen van bouwmarktproducten op het bonnetje.

• Silver13
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05-07-2013
Je krijgt van de bank geen geld als je geen bon hebt. Meubels worden ook niet vergoed. Als je de bon van je meubels indient en zegt dat het de schilder was, en de bankt trapt hier niet in dan kan je van fraude beticht worden en in een systeem komen te staan dat fraudeurs vastlegt, hetgeen je in de toekomst enorm veel problemen kan opleveren (denk aan renteherziening bij het einde van je rentevasteperiode, oversluiten of zelfs een nieuwe hypotheek voor een andere woning). Als de bank er wel intrapt heb je een kans dat er niets gebeurt (als je er lang genoeg blijft wonen) of dat men er later alsnog achter komt en dat je van fraude beticht wordt en teven pleeg je hiermee belastingfraude als je aanspraak maakt op hypotheekrenteaftrek. Je mag namelijk de kosten van meubels en aanverwante zaken (bijvoorbeeld aanschaf auto) niet onder de hypotheekrenteaftrek scharen. Als men hier dus later achterkomt heb je nog veel meer problemen. Ik zou het dan dus ook niet doen. Dan had je een "witte" schilder in moeten huren of het bedrag hiervoor zelf moeten kunnen opbrengen. Dit soort werk kun je nooit onder een bouwdepot scharen. (Zowel de "zwarte" schilder als de meubels).

• Spurlie
Duidelijk. Dat van die meubels was ook meer een hersenspinsel.

Dan declareer ik gewoon de gebruikte materialen en betaal ik het loon gewoon uit eigen zak.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:06

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Of je neemt gewoon een schilder die wel een bon uitschrijft.... Kans dat je dan wat duurder uitbent, maar dan kan het wel via je bouwdepot.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:49
Snap hier toch niets van.
Hypotheekofferte van de Rabobank:
- 30 jaar vast 5,7%
- 273.500 hypotheek met NHG
- volledig bankspaar, dus 100% aflossen
- netto maandlasten 1091,-
- ovr 61.000 (min. voor NHG) 12,78 p/m

Hypotheekofferte van de ABN-Amro:
- 30 jaar vast 5,4%
- netto maandlasten 1074,-
- ovr 61.000 (min. voor NHG) 14,15 p/m

Verder zijn beide offertes en voorwaarden voor zover mogelijk als ik kan zien identiek.
Het renteverschil van 0,3% levert dus 17 euro per maand op (zelfs 'maar' 15,63 als het verschil in ovr meegenomen wordt). Had toch echt verwacht dat dit veel groter zou zijn.

Niek_ wijzigde deze reactie 11-01-2012 15:37 (6%)

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:46
quote:
Niek_ schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:28:
Verder zijn beide offertes en voorwaarden voor zover mogelijk als ik kan zien identiek.
Het renteverschil van 0,3% levert dus 17 euro per maand op. Had toch echt verwacht dat dit veel groter zou zijn.
Dat is juist het voordeel van banksparen, je betaald weliswaar wat meer rente, maar je krijgt tegelijkertijd ook meer rente over je reeds gespaarde geld. Dat compenseert elkaar redelijk en dus krijg je maar een klein verschil bij rente verschillen.

[removed]

• StephaN900
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met nieuwbouw projecten, zit daar nog speling in de prijzen? Kan het mij aan de ene kant niet voorstellen, omdat als je de een een lagere prijs berekend je in principe anderen die wellicht al eerder een optie hebben genomen benadeeld?

Maar aan de andere kant, wat als de prijs te hoog ligt?

Vind zelf dit mooi, maar ik denk toch echt te veel geld per vierkante meter, getuige het geringe aantal verkopen en volgens mij is het pand al zo goed als klaar voor oplevering
http://www.oosterdokseiland.nl/pages/wonen.aspx

• neographikal
  • Niet online
Je kunt het proberen maar mijn ervaring is dat je 0 op rekest krijgt. Zelfs een beetje gunstige prijzen voor opties zaten er in twee gevallen hier niet in... Bij een paar moeilijk verkoopbare panden.

• Baldertt
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 25-01 23:13
quote:
getallen

getallen
Kijk eens naar je (bruto) rentebedrag en spaarinleg p.m.

• neographikal
  • Niet online
En kijk even naar een overlijdensrisicoverzekering bij een andere aanbieder. Ik betaal met 27 jaar nog geen 8 tientjes per jaar voor een stuk meer dekking :P

• Valorian
quote:
neographikal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:09:
En kijk even naar een overlijdensrisicoverzekering bij een andere aanbieder. Ik betaal met 27 jaar nog geen 8 tientjes per jaar voor een stuk meer dekking :P
?! Dat komt neer op nog geen 70 cent per maand?! Goede deal, of slecht getypt?

• Slasher
  • Niet online

Slasher

quote:
Hoeveel dekking wil je meer hebben dan uitkering bij overlijden? ;)

• neographikal
  • Niet online
quote:
Valorian schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:46:
[...]

?! Dat komt neer op nog geen 70 cent per maand?! Goede deal, of slecht getypt?
80 euro per jaar en ik ben 27 jaren jong ;) Betaal iets van 6 euro per maand voor meer dan het dubbele bedrag aan dekking.

• Niek_
quote:
Goed punt. Bij de Rabo was 1 van de voorwaarden dat we verplicht de ovr bij hun afnamen (Interpolis).
Zoals het er naar uit ziet kiezen we nu voor de ABN, scheelt toch 7000 euro netto in de 30 jaar looptijd. Alleen nog even navragen of je daar je eigen ovr kan kiezen. Scheelt toch behoorlijk. Via Independer is de goedkoopste (als voorbeeld) 4 euro nogiets. Scheelt toch bijna 10 euro per maand en dat zijn toch euro's..

Overigens heb ik me wel geërgerd aan de houding van de Rabobank, nee ik kan niet lager, maar hoop dat jullie toch voor ons kiezen. Kom op zeg... wat zou je zelf doen als je aan onze kant zou staan...

• Valorian
quote:
neographikal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:05:
[...]

80 euro per jaar en ik ben 27 jaren jong ;) Betaal iets van 6 euro per maand voor meer dan het dubbele bedrag aan dekking.
Haha, excusez, ik las het verkeerd, last 8 euro... d'oh!

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11:04
quote:
Niek_ schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:38:
[...]

Goed punt. Bij de Rabo was 1 van de voorwaarden dat we verplicht de ovr bij hun afnamen (Interpolis).
Zoals het er naar uit ziet kiezen we nu voor de ABN, scheelt toch 7000 euro netto in de 30 jaar looptijd. Alleen nog even navragen of je daar je eigen ovr kan kiezen. Scheelt toch behoorlijk. Via Independer is de goedkoopste (als voorbeeld) 4 euro nogiets. Scheelt toch bijna 10 euro per maand en dat zijn toch euro's..

Overigens heb ik me wel geërgerd aan de houding van de Rabobank, nee ik kan niet lager, maar hoop dat jullie toch voor ons kiezen. Kom op zeg... wat zou je zelf doen als je aan onze kant zou staan...
Rabo is op het moment meer bezig binnenshuis dan met klanten, bij ons werd verteld ga maar naar ING 8)7

• neographikal
  • Niet online
quote:
Niek_ schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:38:
[...]

Hoeveel heb je van het eerste bod af gekregen? Overigens is het totale onzin, ik heb een hypotheek bij de Rabobank en de ovr bij een andere maatschappij afgesloten. Gewoon voor het blok zetten, ik kreeg 0,3% van de landelijke adviesrente af en 0,5% korting op de afsluitprovisie.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
quote:
neographikal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:52:
[...]

Hoeveel heb je van het eerste bod af gekregen? Overigens is het totale onzin, ik heb een hypotheek bij de Rabobank en de ovr bij een andere maatschappij afgesloten. Gewoon voor het blok zetten, ik kreeg 0,3% van de landelijke adviesrente af en 0,5% korting op de afsluitprovisie.
indeed het is geen verplichting via hun te doen, en als ze willen verkopen kunnen ze best tegemoet komen !

• Valorian
quote:
Mektheb schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:53:
[...]

indeed het is geen verplichting via hun te doen, en als ze willen verkopen kunnen ze best tegemoet komen !
Ze willen niet meer zo graag verkopen hoor... niet voor niets dat BNP Paribas gestopt is met zijn activiteiten op de Nederlandse markt en SNS een enorme stap terug gedaan heeft (alleen directe verkoop, niet meer via hypothekerketens), het kan niet altijd maar lager en lager...

• neographikal
  • Niet online
Meestal doet het wonderen om er naartoe te gaan met een pen in je handen: voor deze en deze voorwaarden teken ik nu ala minuut. Uiteraard nadat je alles hebt uitgezocht, maar als je concreet zaken wil doen is er vaak een hoop mogelijk. Ze willen daar nog steeds geld verdienen.

• Team-RiNo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-01 15:58
quote:
- 30 jaar vast 5,7%

- 30 jaar vast 5,4%

Het renteverschil van 0,3% levert dus 17 euro per maand op (zelfs 'maar' 15,63 als het verschil in ovr meegenomen wordt). Had toch echt verwacht dat dit veel groter zou zijn.
Voor zover ik weet heeft de ABN-Amro ook administratiekosten die onder de rente vallen, dit maakt het verschil wellicht zo klein.

Ik heb daardoor een tijd geleden ook voor de rabo gekozen omdat deze netto goedkoper was. Bij mij was het renteverschil echter iets kleiner, ik geloof 0,2%.

Vergeet ook niet dat bankspaar constructies erg voordelig lijken, maar als je je huis verkoopt binnen 15 jaar dan wordt het rendement op het bankspaar gedeelte in box 1 belast, dus 42-52% afhankelijk van je inkomen. na 15-20 jaar is max 34k onbelast en na 20 jaar 150k. Verder geen probleem natuurlijk als je zo lang op je geld kan wachten alleen vergeten de banken dit er vaak bij te vertellen.

Team-RiNo wijzigde deze reactie 12-01-2012 07:53 (23%)

• Niek_
quote:
Team-RiNo schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 07:30:
[...]

Voor zover ik weet heeft de ABN-Amro ook administratiekosten die onder de rente vallen, dit maakt het verschil wellicht zo klein.

Ik heb daardoor een tijd geleden ook voor de rabo gekozen omdat deze netto goedkoper was. Bij mij was het renteverschil echter iets kleiner, ik geloof 0,2%.

Vergeet ook niet dat bankspaar constructies erg voordelig lijken, maar als je je huis verkoopt binnen 15 jaar dan wordt het rendement op het bankspaar gedeelte in box 1 belast, dus 42-52% afhankelijk van je inkomen. na 15-20 jaar is max 34k onbelast en na 20 jaar 150k. Verder geen probleem natuurlijk als je zo lang op je geld kan wachten alleen vergeten de banken dit er vaak bij te vertellen.
Als ik alles goed gelezen hebt, verwoord je dit niet goed.
Je kan/mag prima je huis verkopen, echter dien je dan wel binnen 6 maanden een nieuwe woning te financieren met het openstaande hypotheekbedrag en zo de hypotheek voort te zetten.

Doe je dit niet, dan heb je 'illegaal' gespaard en komt de belastingdienst met een naheffing langs.

• breagor
  • Laatst online: 07:01
quote:
StephaN900 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:46:
Hoe zit het eigenlijk met nieuwbouw projecten, zit daar nog speling in de prijzen? Kan het mij aan de ene kant niet voorstellen, omdat als je de een een lagere prijs berekend je in principe anderen die wellicht al eerder een optie hebben genomen benadeeld?
Hier zit zeker speling in, vooral als een project niet zo goed loopt. Wij hebben onlangs (2 maanden geleden) een nieuwbouw appartement gekocht waarbij we 9% van de VON prijs af gekregen hebben en de bouwrente kwijtgescholden. Dus gewoon beginnen met de vraag of de prijs onderhandelbaar is, (dat kan natuurlijk sowieso geen kwaad) en daarna met een bieding komen.
Ik denk dat het vooral er vanaf hangt hoe goed een project loopt, zie het bij minder goed lopende projecten maar gewoon meer als een vraagprijs.

• Shadowhawk00
quote:
Niek_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:10:
[...]

Je kan/mag prima je huis verkopen, echter dien je dan wel binnen 6 maanden een nieuwe woning te financieren met het openstaande hypotheekbedrag en zo de hypotheek voort te zetten.

Doe je dit niet, dan heb je 'illegaal' gespaard en komt de belastingdienst met een naheffing langs.
Niet helemaal waar, je kan daar namelijk ook weer vrijstelling voor krijgen als je geen ander huis koopt. Zolang je het bedrag gebruikt om de hypotheek mee af te lossen natuurlijk.
Kan zo de bron niet meer vinden ( overheidssites zijn niet zo duidelijk ) maar stond ergens op belastingdienst site.

• Niek_
quote:
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:53:
[...]

Niet helemaal waar, je kan daar namelijk ook weer vrijstelling voor krijgen als je geen ander huis koopt. Zolang je het bedrag gebruikt om de hypotheek mee af te lossen natuurlijk.
Kan zo de bron niet meer vinden ( overheidssites zijn niet zo duidelijk ) maar stond ergens op belastingdienst site.
Klopt, het gaat er inderdaad om dat je het geld weer voor een woning/hypotheek gebruikt en niet als een leuk gespaard bedrag ziet en vervolgens een auto koopt.

• neographikal
  • Niet online
quote:
Niek_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:10:
[...]

Waar je volgens de belastingdienst weer ontheffing voor kan aanvragen die vaak wordt verleend (aldus de site)

• Niek_
Klopt, alleen geld dan wel weer het minimum aantal spaarjaren van 15. (bron: website belastingdienst)

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Om het compleet te maken, dit alles geldt uiteraard alleen voor KEW/BEW en niet voor box 3 spaarverzekeringen.

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:42

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
- 30 jaar vast 5,7%

- 30 jaar vast 5,4%

Mag ik vragen waarom je voor 30 jaar vaste rente hebt gekozen? Wij hebben voor "slechts" 10 jaar vast gekozen omdat we dan meer konden krijgen en je toch geen zicht hebt op de situatie in 10 jaar.

Player1S: Mixer

• Slasher
  • Niet online

Slasher

quote:
L1nt schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:20:
[...]

Mag ik vragen waarom je voor 30 jaar vaste rente hebt gekozen? Wij hebben voor "slechts" 10 jaar vast gekozen omdat we dan meer konden krijgen en je toch geen zicht hebt op de situatie in 10 jaar.
Het zal wel de "zekerheid" zijn, dit is ook het enige argument dat mensen aandragen die voor zo'n lange periode kiezen.

Slasher wijzigde deze reactie 12-01-2012 11:24 (10%)

• Caeruleus
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-01 21:01
quote:
Niek_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:50:
Klopt, alleen geld dan wel weer het minimum aantal spaarjaren van 15. (bron: website belastingdienst)
Is dat zo? Dat maak ik er niet uit op. Voor mij is dat wel relevant, ik heb nu een eigen woning + een gedeelte van de hypotheek is een bankspaarconstructie. Als ik de woning verkoop en naar het buitenland vertrek (dus geen nieuwe woning terug koop) dan zit ik niet te wachten op een naheffing van de belasting.
Zoals ik het lees op de door jou aangehaalde link (onder het kopje "verkopen eigen woning") geldt het minimum van 15 jaar dan niet
quote:
Het aantal jaren dat u premies hebt betaald, is dan namelijk voor het recht op vrijstelling niet van belang
Kan iemand daar duidelijkheid over geven? Dus samengevat:
  • Banksparen
  • Huis verkopen nadat een paar jaar premie is ingelegd (minder dan 15 jaar)
  • Geen ander huis terugkopen maar verhuizen naar het buitenland

no animals were harmed during the production of this message

• Niek_
quote:
[...]

Inderdaad de 'zekerheid'. De rente kan meer stijgen dan dat hij kan dalen, dus we vinden dit wel een prettig idee.
Daarnaast is het verschil in premie wat je minder hoeft te betalen bij een kortere looptijd niet groot genoeg om deze optie voor ons aantrekkelijk te maken.

• neographikal
  • Niet online
quote:
[...]

De rente staat historisch gezien nog altijd erg laag, bij mij zat er iets van een halve procent in. Dat scheelde niet eens zoveel per maand, dus ik wilde het gezeik niet hebben als de rente weer op 8% of hoger komt te staan :)

• Team-RiNo
  • Laatst online: 20-01 15:58
quote:
Caeruleus schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:32:
[...]

Is dat zo? Dat maak ik er niet uit op. Voor mij is dat wel relevant, ik heb nu een eigen woning + een gedeelte van de hypotheek is een bankspaarconstructie. Als ik de woning verkoop en naar het buitenland vertrek (dus geen nieuwe woning terug koop) dan zit ik niet te wachten op een naheffing van de belasting.
Zoals ik het lees op de door jou aangehaalde link (onder het kopje "verkopen eigen woning") geldt het minimum van 15 jaar dan niet
[...]

Kan iemand daar duidelijkheid over geven? Dus samengevat:
  • Banksparen
  • Huis verkopen nadat een paar jaar premie is ingelegd (minder dan 15 jaar)
  • Geen ander huis terugkopen maar verhuizen naar het buitenland
Voor zover ik het begrijp geldt het minimum van 15 jaar dan wel. De naheffing geldt wel alleen over de rente die je ontvangen hebt over de jaren, dus niet het spaarbedrag.

Overigens kan het bij verhuizen ook nogal lastig uitpakken, je hebt wel 6 maanden na het verkoop van je huis maar in sommige situaties koop je het nieuwe huis al voordat je eigen verkocht is, dan is het niet mogelijk om het spaargedeelte over te zetten wat dus tot naheffing leidt.

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:42

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
Niek_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:37:
[...]

Inderdaad de 'zekerheid'. De rente kan meer stijgen dan dat hij kan dalen, dus we vinden dit wel een prettig idee.
Daarnaast is het verschil in premie wat je minder hoeft te betalen bij een kortere looptijd niet groot genoeg om deze optie voor ons aantrekkelijk te maken.
Duidelijk. Bij ons was dat niet echt een optie. 30 jaar vast zetten betekende dat het bedrag wat we konden krijgen lager zou zijn en we dus moesten schrappen het bouwdepot.
Nu hebben we 10 jaar een lage rente en een mooi bouwdepot waarmee we de meeste wensen mee kunnen vervullen. Anders hadden we spouwmuurisolatie, dakisolatie en dak van de berging later moeten doen. Nu kan dat gelijk en ben je in 1 keer klaar.

Player1S: Mixer

• Caeruleus
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-01 21:01
quote:
Team-RiNo schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:18:
[...]

Voor zover ik het begrijp geldt het minimum van 15 jaar dan wel. De naheffing geldt wel alleen over de rente die je ontvangen hebt over de jaren, dus niet het spaarbedrag.

Overigens kan het bij verhuizen ook nogal lastig uitpakken, je hebt wel 6 maanden na het verkoop van je huis maar in sommige situaties koop je het nieuwe huis al voordat je eigen verkocht is, dan is het niet mogelijk om het spaargedeelte over te zetten wat dus tot naheffing leidt.
Als het over de ontvangen rente gaat dan is het op dit moment nog wel te overzien, zolang heb ik de bankspaarconstructie nog niet en het bedrag dat er op staat (dus de rente die ik ontvang) is ook nog niet enorm hoog :)

no animals were harmed during the production of this message

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:46
quote:
Caeruleus schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:47:
[...]

Als het over de ontvangen rente gaat dan is het op dit moment nog wel te overzien, zolang heb ik de bankspaarconstructie nog niet en het bedrag dat er op staat (dus de rente die ik ontvang) is ook nog niet enorm hoog :)
Het gaat inderdaad alleen om de ontvangen rente (waar de kosten van de hypotheek weer afgaan). Wat ze nl doen is de ingelegde premie aftrekken van wat je krijgt en wat je dan nog over houd wordt belast. Aangezien er altijd wel kosten zijn is het uiteindelijke bedrag waar je een heffing over moet betalen dus zelfs nog minder dan de ontvangen rente.

[removed]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Zaterdag tweede bezichtiging. Informatie:

- Huis valt net binnen budget, maar we willen onderhandelen zodat we geld hebben voor de keuken die we zeker (100%) willen veranderen
- Vraagprijs is 231k met 5 maanden te koop
- Huis is in 2007 gekocht voor 209000 en daar is een aanbouw bijgekomen van 9m2 (huizenprijzen niet gestegen sinds 2007)
- Gemiddelde prijs in die gehele buurt wat nu te koop staat is 214k vraagprijs

Plan van aanpak:
1. Opmeten van de keuken en kijken wat sloop + afvoer + nieuwe (inc. verlegging leidingen) kost
2. Kijken of aanbouw op gemeentelijke tekening staat
3. Bouwtechnisch rapport en taxatie laten doen (ook netjes vertellen)
4. Als we de bedragen van 1 en 3 weten een bod doen wat er nog flink lager onder ligt ... we zaten te denken aan 200k in verband met meerwerk keuken en kosten koper die daar nog bij komen.

En anders zijn er nog genoeg andere huizen. Had gelezen dat er voor iedere 5-6 huizen die nu te koop stonden ongeveer 1 koper is. Dan moet je de onderhandeling ook zo aanvliegen.

Wat is daar het praktisch nut van - System "Deasygn"

• Bartjeee
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
quote:
Cassius schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:49:
Zaterdag tweede bezichtiging. Informatie:

- Huis valt net binnen budget, maar we willen onderhandelen zodat we geld hebben voor de keuken die we zeker (100%) willen veranderen
- Vraagprijs is 231k met 5 maanden te koop
- Huis is in 2007 gekocht voor 209000 en daar is een aanbouw bijgekomen van 9m2 (huizenprijzen niet gestegen sinds 2007)
- Gemiddelde prijs in die gehele buurt wat nu te koop staat is 214k vraagprijs

Plan van aanpak:
1. Opmeten van de keuken en kijken wat sloop + afvoer + nieuwe (inc. verlegging leidingen) kost
2. Kijken of aanbouw op gemeentelijke tekening staat
3. Bouwtechnisch rapport en taxatie laten doen (ook netjes vertellen)
4. Als we de bedragen van 1 en 3 weten een bod doen wat er nog flink lager onder ligt ... we zaten te denken aan 200k in verband met meerwerk keuken en kosten koper die daar nog bij komen.

En anders zijn er nog genoeg andere huizen. Had gelezen dat er voor iedere 5-6 huizen die nu te koop stonden ongeveer 1 koper is. Dan moet je de onderhandeling ook zo aanvliegen.
Zal er ernstig vanaf hangen hoe graag ze willen verkopen. Als ze er 209.000 voor betaalde en verbouwd hebben is 200.000 weinig. Maar als ze al vijf maanden een anders huis hebben en jullie de eerste potentiële koper in maanden zijn is er veel mogelijk.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-01 18:59
Als het gemiddelde 214k is, en ze staan zelf voor 231k, dan moeten er dezelfde soort huizen zijn voor rond de 200k?
Dan kun je bij die buren waarschijnlijk onderhandelen naar iets van 180k, scheelt nogal! Met het geld wat dan over blijft kun je heel veel doen.

9m2 bijbouw kost voor zover ik kan vinden iets van 13-15k, gezien de crisis kan je nu vast wel leuker prijsje krijgen van bouwbedrijven.
Maar laten we zeggen 209k gekocht, 15k verbouwd maakt 224k. 5% waardedaling afgelopen jaren (erg conservatief) maakt 213k.

Tenzij er speciale dingen zijn die de prijs rechtvaardigen (zoals per se die woning en niks anders..), denk ik dat je best onder de 200k kan gaan zitten. Vooral gezien je opmerking lijkt het dat je best ergens anders zou willen kijken, dus misschien is een 190k of zelfs 180k opening een idee.

Xanaroth wijzigde deze reactie 13-01-2012 08:45 (9%)

• chario2
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-08-2019

chario2

Chario2 (818126)

quote:
chario2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:40:
[...]

Effe update:

Vandaag 2e bezichtiging met mijn aankoop makelaar, dit huis:
http://www.funda.nl/koop/...186873-sint-luciabaai-60/

Verder een bod gedaan van 227 k op dit huis:
http://www.funda.nl/koop/...417-madame-gresstraat-40/

Afwachten dus maar, moet zeggen dat ik het huis in capelle ook heel erg leuk vind.
huis in nesselande, betaal je de locatie zeg maar.
Het bod in Nesselande is een eenmalig bod, veel verder kan/wil ik niet.
Gezin samenstelling is vrouw+kind.

Lastig hoor huis zoeken, valt me toch tegen.
Ik ga van een appartement, waar de woonkamer toch vaak behoorlijk is, naar een kleinere woonkamer in een beneden huis naar meer kamers+tuin.
Verder kan ik de zin:"daar moet je doorheen kijken" niet meer horen :)
_/-\o_ _/-\o_ Het is het huis in Nesselande geworden.
Eenmalig bod van 227 neergelegd, vraag prijs van 250.
Ik wilde en kon zelf ook niet verder gaan als 227, zo heb ik nog budget over om wat te doen.
Ik ben heel heel erg blij :*)

Chario2 (818126)

• Xanaroth
Gefeliciteerd. Ook mooie koop op eerste gezicht (was 274k, toen 250k, uiteindelijk 227k).

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 26-01 11:54

Ankh

|Proud dad of Bart

Van de week gebeld door een van me beste vrienden, zijn schoonzus is met spoed op zoek naar een huis in Alkmaar. Dat komt mooi uit, want wij willen er graag vanaf. Vooral als het buiten een makelaar om kan gaan, dan is het mooi meegenomen. Zal me benieuwen of alles doorgaat.

Gelukkig kunnen we tijdelijk intrekken bij mijn ouders (mocht het nodig zijn), anders mooi antikraak (hoe het tegenwoordig ook heet). Er staan genoeg huizen te koop, waarbij de eigenaren al een nieuw huis hebben..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

quote:
Myrdreon schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:55:
Gefeliciteerd. Ook mooie koop op eerste gezicht (was 274k, toen 250k, uiteindelijk 227k).
Bedankt, zelf nooit gedacht dat het voor die prijs zou lukken, maar ik had het nodige geluk.

Chario2 (818126)

• EvaluationCopy
En ons verkoopbordje zit er op. Hopen dat we het snel kwijt raken voor een redelijke prijs.

Het wordt, zoals verwacht, een ingewikkelde contstructie (object van 350k wat we willen hebben). Dit alles liefst voor 1 juli ivm flinke rentebesparing door NHG regeling en de lage overdrachtsbelasting.

Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar toch spannend.

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:57
NHG regeling bij 350k?
Bij mijn weten is die alleen geldig tot 325k verkoopprijs (dus onafhankelijk van je hypotheekwaarde of inbreng van eigen geld)

Desalniettemin: succes!!

(nog maar 3 nachtjes slapen hier :) )

Without engineers science is just philosophy

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Je hebt gelijk Joarie:
http://www.nhg.nl/consume...hoeveel-kan-ik-lenen.html
quote:
Wanneer u een hypotheek afsluit voor de aankoop van een woning, komt u in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie. De belangrijkste voorwaarde is dat de totale kosten – met inbegrip van notariskosten, afsluitprovisie, eventuele verbouwingskosten en overige kosten – maximaal € 350.000,00bedragen.

U kunt het totale aankoopbedrag financieren, inclusief de bijkomende kosten. Bij aankoop van een bestaande woning mag de koopsom niet meer bedragen dan € 324.074,07.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:57
Ik heb dat namelijk een paar maanden geleden uitgeplozen toen ik opeens bedacht dat ik met 4000 euro inleg mijn hypotheek-rente substantieel omlaag kon krijgen....maar helaas :(

Technisch gesproken klopt de 325 -> 350k ook niet omdat de overdrachtsbelasting fors omlaag is gegaan. Dus je limiet zit eigenlijk eerder rond de 335-340k hypotheek.

Without engineers science is just philosophy

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het klinkt misschien als een beetje fraude, maar in een dergelijk geval onderhands de verkopers 4k geven en hun 4k in prijs laten zakken was geen mogelijkheid?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• EvaluationCopy
I know I know. Object max 324.075 en de totale hypotheek max 350k. Dat laatste is de vraagprijs, niet wat ik er voor ga betalen.

• neographikal
  • Niet online
quote:
Joarie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:15:
Ik heb dat namelijk een paar maanden geleden uitgeplozen toen ik opeens bedacht dat ik met 4000 euro inleg mijn hypotheek-rente substantieel omlaag kon krijgen....maar helaas :(

Technisch gesproken klopt de 325 -> 350k ook niet omdat de overdrachtsbelasting fors omlaag is gegaan. Dus je limiet zit eigenlijk eerder rond de 335-340k hypotheek.
Zolang je NHG krijgt boeit het geen fluit hoeveel je zelf bijlegt...

• EvaluationCopy
Klein beetje schaamteloze spam, maar het hoort hier wel thuis:

*knip spam* Nog een keer en ik weet wat hier dan niet meer thuishoort ;)

Rukapul wijzigde deze reactie 16-01-2012 11:27 (53%)

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 05:54
quote:
chario2 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:32:
[...]

Ik wilde en kon zelf ook niet verder gaan als 227, zo heb ik nog budget over om wat te doen.
Wat leuk, gefeliciteerd! Wij hebben deze woning ook bekeken! Toen was de prijs inderdaad nog 274 en viel toen snel van de radar, dat heb je met 227 dan heel netjes gedaan! Voor dat geld had ik hem ook wel gekocht :P We hebben nu dan uiteindelijk een nieuwbouwwoning gekocht in Nesselande (Hollands Goed) die toch echt een ton meer kost :X Maar goed, de markt voor tweedehands huizen is nu ook ontzettend aantrekkelijk en dat blijkt zo maar weer.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• nare man
  • Laatst online: 01:03
Als ik het zo zie was die prijs ook wel volslagen ridicuul. 274k voor een doorsnee ééngezinswoning in Rotterdam (laagste vierkante-meterprijs van de Randstad)? 225k is inderdaad realistischer.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

quote:
nare man schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:16:
Als ik het zo zie was die prijs ook wel volslagen ridicuul. 274k voor een doorsnee ééngezinswoning in Rotterdam (laagste vierkante-meterprijs van de Randstad)? 225k is inderdaad realistischer.
274 was ook erg veel geld, maar goed je praat over Nesselande geliefde locatie in Rotterdam.
Dichtbij zevenhuizenplas, lekker groen maar toch snel in het centrum.

Chario2 (818126)

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

quote:
Boobybandit schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:56:
[...]

Wat leuk, gefeliciteerd! Wij hebben deze woning ook bekeken! Toen was de prijs inderdaad nog 274 en viel toen snel van de radar, dat heb je met 227 dan heel netjes gedaan! Voor dat geld had ik hem ook wel gekocht :P We hebben nu dan uiteindelijk een nieuwbouwwoning gekocht in Nesselande (Hollands Goed) die toch echt een ton meer kost :X Maar goed, de markt voor tweedehands huizen is nu ook ontzettend aantrekkelijk en dat blijkt zo maar weer.
Bedankt ! Wat grappig eigenlijk.
Zelf ook nog zitten kijken naar dat nieuwbouw project, leuk hoor, maar voor ons een prijs te ver.
Maar zit je met dat project niet te dicht bij de snelweg ? of valt dat nog wel mee ??
wanneer gaan ze eigenlijk beginnen met bouwen ?

Chario2 (818126)

• B-Bandit
quote:
chario2 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Bedankt ! Wat grappig eigenlijk.
Zelf ook nog zitten kijken naar dat nieuwbouw project, leuk hoor, maar voor ons een prijs te ver.
Maar zit je met dat project niet te dicht bij de snelweg ? of valt dat nog wel mee ??
wanneer gaan ze eigenlijk beginnen met bouwen ?
Neen, het project ligt op een steenworp actie van jouw nieuwe wijk, (ook) vlakbij de metro, dus weinig geluidsoverlast. Ik heb 5 jaar in Nesselande gewoond toen ik bij mijn ouders woonde en wil dolgraag terug. Voor ons was het ook een stap te ver, maar door enkele meevallers toch kunnen financieren.

Onze fase begint april/mei met de bouw, maar de eerdere fasen zijn nu al in gang.
quote:
nare man schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:16:
Ja en nee, je hebt het echt over een toplocatie in Rotterdam. Wij betalen nu nieuw voor onze woning VON 275000. Dat is voor 125M2 woonoppervlak. Met uitbouw, keuken en badkamer zitten we op 320.000 voor 138M2 :X Volslagen idiote prijs voor een eengezinswoning, en verwacht ook zeker niet dat ik dat er ooit voor terugkrijg, maar goed, ben dan ook van plan minimaal de komende 10-15 jaar daar te wonen, en heb er op dit moment ook zeker elke cent voor over. Desondanks heeft chario2 echt een mooie woning gescoord voor die prijs, want zoals ik zei, voor 227K neem je zo'n woning gewoon mee... :9

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• jesselyn
  • Laatst online: 20-01 15:05
Ik kijk al een lange tijd mee in dit topic en ben nu ook in de situatie gekomen dat de kans op een huis kopen wel vrij groot is. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwhuis op het oog. Ik was benieuwd of jullie dit ook een goed aanbod vonden

Het gaat om een 2-1 kap woning in het noorden van Flevoland. Kosten 225.000 vrij op naam. 285 vierkante meter grond, tuin grotendeels op het zuiden.

Onze relatie is stabiel en we hopen hier ook wel een jaar of 15-20 te gaan wonen. Ruimte genoeg om kinderen te kunnen krijgen (voorlopig nog niet de planning).

Salaris van ons beiden bij elkaar is 3300 bruto netto. We hebben zelf al een financieel plaatje gemaakt uitgaand van een normaal levenspatroon (vakantie, wat sparen etc.) komen we uit op 1100 euro bruto per maand over voor een hypotheek. We hebben van onszelf op dit moment 50.000 euro voor de inrichting. Hoe lijkt jullie dit? Is dit financieel redelijke gezond?

jesselyn wijzigde deze reactie 16-01-2012 19:55 (1%)
Reden: typfout

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is 50.000 niet wat veel voor de inrichting? Kun je niet beter de hypotheek zo laag mogelijk houden en dan in de loop der jaren je huis verbeteren? Of verkijk ik me op de 'inricht'kosten bij een nieuwbouw woning?
(nagenoeg geen ervaring hier in, vandaar)

Life is not about specs, it is about joy!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

quote:
jesselyn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:37:
Ik kijk al een lange tijd mee in dit topic en ben nu ook in de situatie gekomen dat de kans op een huis kopen wel vrij groot is. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwhuis op het oog. Ik was benieuwd of jullie dit ook een goed aanbod vonden

Het gaat om een 2-1 kap woning in het noorden van Flevoland. Kosten 225.000 vrij op naam. 285 vierkante meter grond, tuin grotendeels op het zuiden.

Onze relatie is stabiel en we hopen hier ook wel een jaar of 15-20 te gaan wonen. Ruimte genoeg om kinderen te kunnen krijgen (voorlopig nog niet de planning).

Salaris van ons beiden bij elkaar is 3300 bruto. We hebben zelf al een financieel plaatje gemaakt uitgaand van een normaal levenspatroon (vakantie, wat sparen etc.) komen we uit op 1100 euro bruto per maand over voor een hypotheek. We hebben van onszelf op dit moment 50.000 euro voor de inrichting. Hoe lijkt jullie dit? Is dit financieel redelijke gezond?
Ga je dit redden 225k v.o.n met 3300 bruto per maand? Als ik op de site van de rabobank kom je met 40k (3300 x 12) op 185.000. Dan moet je wel veel eigen geld in de hypotheek stoppen.

En zit er voor dat bedrag ook al meerwerk of moet je ook nog voor een keuken/badkamer etc gaan rondkijken?

Het lijkt mij nogal krap op basis van dat salaris. Keuken kost je snel 10k+ en badkamer ook al 5k+ en om nog maar niet eens over diverse andere meerwerkopties.

Weet er helaas alles van dat je met een v.o.n er helaas echt niet bent. Ik zou zeggen laat je eens goed adviseren.

Slasher wijzigde deze reactie 16-01-2012 19:55 (13%)

• jesselyn
Sorry, ik gaf een verkeerd beeld. Ons totaal salaris is 3300 netto per maand.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:10
Die 50k om de woning in te richten is ruim kan afhankelijk van je "luxegrens" wel nodig zijn. Keukentje, vloeren, muren, badkamer, het tikt allemaal wel aardig aan...

Kju wijzigde deze reactie 16-01-2012 19:57 (61%)
Reden: salaris was netto (niet bruto)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Xanaroth
50k moet op zich wel lukken, maar niet het meest luxe spul hoewel dat ook niet in het begin hoeft. Het is immers een grote woning en je hebt veel tuin (dat 2e heeft ook al snel leuk prijskaartje.. plantjes, steen, meubeltje..).
Omdat het nieuwbouw is zul je ook met sommige dingen extra rekening moeten houden, zoals mogelijk kale betonnen muur wat stucwerk etc betekend.

Begin trouwens met 'grote' objecten als de keuken en badkamer/toilet (bij elkaar al snel 20k inclusief installatie en benodigdheden - keuken is immers ook servies en badkamer heeft ook handoeken nodig etc). Blijft er ineens 'maar' 30k over voor het hele huis, inrichting en tuin. Je haalt nu veel makkelijker een goedkoop bankje om naderhand te vervangen, dan naderhand je keuken te vervangen, dus zeker het overwegen waard toch behoorlijk deel hier af te tellen.

Ow, en verkijk je niet op de m2 prijs voor plafond/wanden/vloer. Je zit zo op 10 euro per m2 (dus kamer van 2,5 hoog en 5x5 is al snel 1000 euro voor alle 6 oppervlaktes). Klinkt als veel, maar ga maar eens zoeken op laminaat. Als je niet meest budget keuze maakt omdat het oog ook wat wilt, en misschien wat kwaliteit, zit je zo op 12-15 euro per m2 en dan moeten de andere 5 nog. Daarbij kom je nooit precies uit op een of andere manier...
Zijn ook typisch dingen die je liever 1x doet en dan voor komende 5-10 jaar niet meer.

En schrik niet van apparatuur. Zo is een wasmachine/droger zo 1000 euro bij elkaar.

Zitten we nu al met al op 25-30k (tja, krijg je met zoveel m2) en dan heb je een gereed en bewoonbaar huis naar smaak met 0 meubels/lampen/gordijnen/... en is je tuin nog een zandbak. Bedoel het niet verkeerd, gewoon reality check dat je je niet te rijk rekent, een dergelijke groot huis vraagt om evenredig grote investering om het bewoonbaar te krijgen.

Xanaroth wijzigde deze reactie 16-01-2012 21:46 (72%)

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 24-01 20:39
Vergis je ook niet in een tuin. Deze aan laten leggen loopt ook makkelijk tot 10.000 euro. Toch moet het met 50k volgens mij lukken, zeker als je de inboedel al hebt. Het is inderdaad afwegen wat je zeker al meteen nodig hebt en wat je eventueel volgend jaar ook nog kan laten doen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Precies, als ik 10k extra in een groter/beter/mooier huis kan steken of de tuin kan doen, dan laat ik lekker de tuin voor wat het is...

☻/
/▌

• Kevinp
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-01 19:36
quote:
Motrax schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:15:
Precies, als ik 10k extra in een groter/beter/mooier huis kan steken of de tuin kan doen, dan laat ik lekker de tuin voor wat het is...
Het is wel een nieuwbouwhuis. Waarbij je niet zoals bij de meeste andere woningen helemaal niks aan je tuin kan doen. Dan staat het onkruid tot de hemel.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

quote:
Motrax schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:15:
Heb je ooit wel eens een tuin van een nieuwbouwhuis gezien? Daar wil je echt wel iets aan doen hoor ;)
quote:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:07:
Vergis je ook niet in een tuin. Deze aan laten leggen loopt ook makkelijk tot 10.000 euro. Toch moet het met 50k volgens mij lukken, zeker als je de inboedel al hebt. Het is inderdaad afwegen wat je zeker al meteen nodig hebt en wat je eventueel volgend jaar ook nog kan laten doen.
Dat durft ik toch te betwijfelen, je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Slasher wijzigde deze reactie 17-01-2012 09:19 (40%)

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Kevinp schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:17:
[...]

Het is wel een nieuwbouwhuis. Waarbij je niet zoals bij de meeste andere woningen helemaal niks aan je tuin kan doen. Dan staat het onkruid tot de hemel.
gewoon 1 worteldoek neerleggen wat tegels erop om het doek tegen te houden.
Meer heb je niet nodig.

Na een jaartje kan je is rustig aan je tuin beginnen.

Burp

• EvaluationCopy
De eerste dag van mijn huis op Funda zit erop... 1500 keer bekeken, dat zegt me helemaal niks, ik kan het nergens mee vergelijken. Iemand enig idee?

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

4 tegels in de tuin om niet met moddervoeten in de gang te staan ;)

Als je kinderen hebt wordt het iets lastiger, kippengaas bij de erfafscheiding en een bak zand als open zandbak ;)

Het is duidelijk dat ik mijn prioriteiten niet bij de tuin zou leggen. Daar kan je later nog van alles aan doen.

☻/
/▌

• Wimo.
  • Registratie: maart 2000

Wimo.

Shake and Bake!

quote:
chario2 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:32:
[...]

Gefeliciteerd ! Huis ziet er prima uit. Over een jaar, na de HRA ellende en wat meer zekerheid, wil ik ook voor zoiets kijken. Hier in Meerhoven kost een vergelijkbaar huis nog 260k. De markt hier moet zich nog wat aanpassen. De duurdere jongens zakken wel hard hier overigens... dus dat komt wel goed.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Als het huis met basis keuken en badkamer opgeleverd wordt en je bent zelf fysiek gezond dan kun je voor een laag bedrag het huis leefbaar maken. Ligt niet significant hoger dan bijvoorbeeld een huurhuis bewoonbaar maken (behangetje, eenvoudige vloerbedekking/laminaat, eenvoudige lampen), inrichten (ikea, leenbakker, het goed), tuin op orde maken (gras zaaien, vlonders leggen, eenvoudig schuttinkje plaatsen kost geen drol), etc.

De rest is luxe.

Een nieuwbouwhuis laten schieten om de inrichting is wel erg zonde. Je moet enige marge hebben, maar geen 50k.

Rukapul wijzigde deze reactie 17-01-2012 09:57 (12%)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

quote:
EvaluationCopy schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:51:
De eerste dag van mijn huis op Funda zit erop... 1500 keer bekeken, dat zegt me helemaal niks, ik kan het nergens mee vergelijken. Iemand enig idee?
Dat daalt heel snel, dit komt omdat veel mensen een mail krijgen van funda met een huis dat voldoet aan hun zoekcriteria.

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik wou net zeggen. Ik lees hierboven bedragen voor 1000 euro per ruimte. Complete kul als je het mij vraagt. Bovendien heeft een gemiddeld woonhuis niet zoveel kamers van 5x5 meter.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• driven bij rage
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 30-10-2012
quote:
Kaasplank schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:54:
Ik wou net zeggen. Ik lees hierboven bedragen voor 1000 euro per ruimte. Complete kul als je het mij vraagt. Bovendien heeft een gemiddeld woonhuis niet zoveel kamers van 5x5 meter.
Je kan het oneens zijn, maar zijn redenatie complete kul noemen vind ik wat te stellig.
Ik denk dat een aardig referentiekader gegeven wordt. Zeker zaken als muren en wanden kan je beter in één keer goed doen, aangezien het achteraf vaak een stuk lastiger is. Als ik uitga van een slaapkamer van 3x4m en 2.70m hoog, dan kost de vloer met het goedkoopste quickstep met ondervloer 3 x4x(15+2) = €204. De wanden zijn, bij stuken en sausen, ca 35m2 * 11 € = 400€. Totaal al dik 600€. De woonkamer, die groter is en waar je vaak een nog wat hoger afwerkingsniveau eist, is dan al gauw 2x zo duur. En dan hadden we het nog niet over de plinten (wij waren daaraan bijna 400€ kwijt voor het hele huis!), de afwerkprofielen, de gordijnen, een likje verf en kit, hang- en sluitwerk, je gereedschap en verbruiksmaterialen.
Er is vast op bovenstaande af te dingen, en het kan zeker goedkoper. Maar om te budgetteren is een dergelijke berekening een prima uitgangspunt.

I'm a nice guy. No, really.

• nare man
quote:
Boobybandit schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:49:
[...]
Ja en nee, je hebt het echt over een toplocatie in Rotterdam. Wij betalen nu nieuw voor onze woning VON 275000. Dat is voor 125M2 woonoppervlak. Met uitbouw, keuken en badkamer zitten we op 320.000 voor 138M2 :X Volslagen idiote prijs voor een eengezinswoning, en verwacht ook zeker niet dat ik dat er ooit voor terugkrijg, maar goed, ben dan ook van plan minimaal de komende 10-15 jaar daar te wonen, en heb er op dit moment ook zeker elke cent voor over. Desondanks heeft chario2 echt een mooie woning gescoord voor die prijs, want zoals ik zei, voor 227K neem je zo'n woning gewoon mee... :9
Het is denk ik heel afhankelijk wie je spreekt. Voor sommigen, waaronder ondergetekende, is zo'n wijk een gruwel. Vinexwijken en andere nieuwbouwwijken (> jaren tachtig) zijn voor mij dus niet echt een toplocatie. Een toplocatie in Rotterdam vind ik de Hoflaan, de Voorschoterlaan of het gedeelte van Kralingen boven de Oudedijk, zeg maar het gedeelte rond de Oranjelaan, Koningin Julianalaan enz. Daar heb je voor >300k eerder een appartement.

• B-Bandit
quote:
nare man schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:10:
[...]

Het is denk ik heel afhankelijk wie je spreekt. Voor sommigen, waaronder ondergetekende, is zo'n wijk een gruwel. Vinexwijken en andere nieuwbouwwijken (> jaren tachtig) zijn voor mij dus niet echt een toplocatie. Een toplocatie in Rotterdam vind ik de Hoflaan, de Voorschoterlaan of het gedeelte van Kralingen boven de Oudedijk, zeg maar het gedeelte rond de Oranjelaan, Koningin Julianalaan enz. Daar heb je voor >300k eerder een appartement.
Haha, ja ach, het is maar net wat je wilt he...Ik zit ook niet te wachten op de 'vinex' buren, maar de wijk heb ik al een aantal jaren in gewoond en bevalt prima. En uiteindelijk ook ieder zn meug denk ik? Heb toenmaals ook gekeken naar appartementen in de stad en vond het helemaal geweldig, maar met huurprijzen van >1300 (we wilden wel een beetje leuk zitten a la Coopvaert, Lloydtoren, Red Apple) hebben we eieren voor ons geld gekozen en buiten het centrum gesettled. En kopen is al helemaal geen optie met de huidige markt, want straks met kinderen wil ik ook buiten de stad wonen.

Desondanks, is het in de ogen van (veel) mensen met gezinnen wel een toplocatie...Ik beschouw de wijken die jij noemt ook als toplocatie, maar ander publiek. Vandaar de rechtvaardiging van de prijzen aldaar. Ben wel bang voor toekomstige waardedalingen, maar goed, soit...
quote:
driven bij rage schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:07:
[...]

Je kan het oneens zijn, maar zijn redenatie complete kul noemen vind ik wat te stellig.
Ik denk dat een aardig referentiekader gegeven wordt. Zeker zaken als muren en wanden kan je beter in één keer goed doen, aangezien het achteraf vaak een stuk lastiger is. Als ik uitga van een slaapkamer van 3x4m en 2.70m hoog, dan kost de vloer met het goedkoopste quickstep met ondervloer 3 x4x(15+2) = €204. De wanden zijn, bij stuken en sausen, ca 35m2 * 11 € = 400€. Totaal al dik 600€. De woonkamer, die groter is en waar je vaak een nog wat hoger afwerkingsniveau eist, is dan al gauw 2x zo duur. En dan hadden we het nog niet over de plinten (wij waren daaraan bijna 400€ kwijt voor het hele huis!), de afwerkprofielen, de gordijnen, een likje verf en kit, hang- en sluitwerk, je gereedschap en verbruiksmaterialen.
Er is vast op bovenstaande af te dingen, en het kan zeker goedkoper. Maar om te budgetteren is een dergelijke berekening een prima uitgangspunt.
Waar kan je (liever) niet op besparen?
Keuken: kan varieren van 8.000 - 12.000 voor een keuken van keukenboer, evt 5.000 voor Ikea spul
Badkamer: gaat helaas al snel richting 10.000 incl tegelwerk, eea afhankelijk van je wensen
Vloer + wanden: heb bij onze huidige huurwoning veel in de aanbieding gekocht en best wel budget gehouden, maar is voor 90M2 toch al zo'n EUR2000 geworden. Dus ga ervan uit als je dit 'goed' wilt doen, minimaal 5000.
Aankleding (gordijnen etc): reserveer ook maar een kleine 2000

Ik kom dan uit op 10k + 10k + 5k +2k, exclusief tuin, die denk ik rond de 5k zit.

Met een goede 30-40k kom je makkelijk rond. Als je de tuin later doet, zelfs met minder. Meeste mensen financieren keuken + badkamer mee, dus dan ben je met 20k prive vermogen doorgaans wel klaar. eea kan je ook gewoon later doen, en dat is nou eenmaal niet anders. Ik verwacht zelfs ook de tuin pas na een jaar te doen, maar dit meer uit tijdgebrek dan financieel oogpunt (want ik ga het niet laten doen, maar zelf aan de slag :P ).

• jesselyn
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo hoor, moet het qua inrichting wel lukken. De tuin heeft bij ons ook nog geen prioriteit; daar mogen van mij de eerst jaren gewoon tegels in:).

Verder hebben we ook nog niet het idee om direct in het huis te gaan (vraag niet naar de reden :P), dus is er nog ruimte om nog wat meer te sparen voordat we bijvoorbeeld een . Verder heeft mn vriendin al een uitzet bij elkaar dus dat scheelt ook al iets.

Hoe denken jullie over de hypotheek? Kan dat nog problemen opleveren? Nieuwbouwprijs is dus 225.000; ons salaris 3300 netto. Beiden een vast contract, vriendin heeft een contract voor 24 uur p/w.

• B-Bandit
quote:
jesselyn schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:54:

Hoe denken jullie over de hypotheek? Kan dat nog problemen opleveren? Nieuwbouwprijs is dus 225.000; ons salaris 3300 netto. Beiden een vast contract, vriendin heeft een contract voor 24 uur p/w.
Dat moet makkelijk lukken. Dat is een gezamenlijk bruto inkomen van om en nabij 60-70k, dus daar zou ik me echt niet druk om maken. Wel zou ik je aanraden om echt even bij de bank langs te gaan of een adviseur. En zoek dan ook echt even uit wat je bruto inkomen is! Ik kan bijvoorbeeld ook niet zien of bij jouw salaris een uitbetaling leasevergoeding/reiskosten zit. Dit verlaagt zomaar alweer je grondslag.

• nare man
quote:
Boobybandit schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:46:
[...]

Haha, ja ach, het is maar net wat je wilt he...Ik zit ook niet te wachten op de 'vinex' buren, maar de wijk heb ik al een aantal jaren in gewoond en bevalt prima. En uiteindelijk ook ieder zn meug denk ik? Heb toenmaals ook gekeken naar appartementen in de stad en vond het helemaal geweldig, maar met huurprijzen van >1300 (we wilden wel een beetje leuk zitten a la Coopvaert, Lloydtoren, Red Apple) hebben we eieren voor ons geld gekozen en buiten het centrum gesettled. En kopen is al helemaal geen optie met de huidige markt, want straks met kinderen wil ik ook buiten de stad wonen.

Desondanks, is het in de ogen van (veel) mensen met gezinnen wel een toplocatie...Ik beschouw de wijken die jij noemt ook als toplocatie, maar ander publiek. Vandaar de rechtvaardiging van de prijzen aldaar. Ben wel bang voor toekomstige waardedalingen, maar goed, soit...
Ik heb zelf 3,5 jaar in de Witte Keizer gewoond (zelfde soort 'yuppentoren' als de Red Apple of Coopvaert, alleen huur) en heb er ook over gedacht om een appartement te kopen in één van de nieuwe torens. Het probleem is alleen dat de prijzen van die appartementen werkelijk nergens over gaan. Kijk New Orleans: prijzen voor een tweekamer-appartementje van 80m2 van 350.000 euro...volslagen idioot. Bovendien ontwaarden die torens heel snel, omdat er zoveel nieuws wordt bijgebouwd. Moet je voor de grap eens kijken hoeveel appartementen er te koop staan in de Hofdame en hoeveel die al in prijs gezakt zijn.

Het risico op ontwaarding is in de nieuwe wijken wel reëel inderdaad. Ik denk als je naar de Rotterdamse markt kijkt dat de waardedaling nog het kleinst zal zijn op 'unieke' plekken, zoals Kralingen-Oost en Blijdorp. Je kunt niet zomaar een tweede monumentale vooroorlogse wijk neerzetten, dus die prijzen blijven redelijk op peil, maar er komen natuurlijk wel steeds meer vinexwijken (of andere nieuwe wijken) bij, dus die prijzen staan meer onder druk.

Overigens is het vast een heel prettige plek om te wonen, en nieuwe huizen hebben in elk geval één groot voordeel boven vooroorlogse woningen: ze zijn een stuk warmer :P

nare man wijzigde deze reactie 17-01-2012 11:05 (4%)

• Xanaroth
quote:
Kaasplank schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:54:
Ging om referentiekader. Die 1000 euro ging om kamer van 5x5 en 2,5 hoog. Bij oppervlakte van de vraagsteller (totaal 280 m2 grond?!) zal dat niet zeldzaam zijn. In ieder geval, ging om referentie dus, totale oppervlakte van 25m2 vloer, 25m2 plafond, en 4 muren van 12,5. Totaal van 100m2 dus.

Als je dan denkt aan nieuwbouw, dus ook ondervloer nodig, meerdere lagen (grond)verf nodig, stucwerk... Denk dat je gemiddelde over het hele huis eerder boven mijn 10 euro per m2 uitkomt dan je zou verwachten.

Wat betreft besparen: nieuwbouw duurt lang, dus je kan rustig koopjes zoeken. Zoals badkamer/wc/keuken uitzoeken die er al tijdje staat en wachten tot het showroom model te koop staat. Heb je ineens 30-70% korting te pakken voordat je over de prijs praat.

Xanaroth wijzigde deze reactie 17-01-2012 11:19 (13%)

• driven bij rage
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 30-10-2012
quote:
Boobybandit schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:46:

Waar kan je (liever) niet op besparen?
Dat is denk ik de vraag die je bij elk deel van je inrichting en aankleding moet stellen. En dat hebben wij ook gedaan. Loze leidingen aanleggen of muurtjes verplaatsen? Vergeet het maar achteraf, dus nu doen. Verwarming omleggen? Vraag je af hoe belangrijk het is. Past het nog in het budget? Nu doen, anders doe je het nooit meer. Hetzelfde voor sanitair en keuken zoals jij al aangaf.
Maar dat Xenos-servies of die Ikea-sinaasappelkistjes kun je best 3 jaar mee doen en dan alsnog vervangen. Geldt ook voor de Kwantum-gordijnen en, in sommige gevallen, ook voor de Leenbakker-vloerbedekking 8)
En een zonnescherm, tuininrichting of fraaie inbouwkast kan vaak ook wachten. Keuzes, keuzes :P

I'm a nice guy. No, really.

• Shadowhawk00
quote:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:07:
Je kan ook gewoon je tuin zelf aanleggen he, zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Het kost je wel een weekend of 2 maar goed dan bespaar je al snel enkele 1000en euro's.
Heb het zelf ook gedaan en bij mijn broertje en dat ging ook goed, tja je bent wel een dagje bezig natuurlijk.

• Xanaroth
quote:
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:19:
[...]

Je kan ook gewoon je tuin zelf aanleggen he, zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Het kost je wel een weekend of 2 maar goed dan bespaar je al snel enkele 1000en euro's.
Heb het zelf ook gedaan en bij mijn broertje en dat ging ook goed, tja je bent wel een dagje bezig natuurlijk.
Het gaat hier wel over uitzonderlijk geval, 280m2. Zeg dat 180m2 huis is (best groot) is er 100m2 tuin. Ga maar eens rekenen wat je nodig hebt aan hekwerk (meestal staat er een paal met draad om grens aan te geven), grond (meestal ligt er enkel zand..), alle planten/stenen/meubels..

Ow, en met beetje pech moet je het zand eerst nog aanstampen/opvullen voordat je kan beginnen met de grondlaag en het leggen van stenen.

Xanaroth wijzigde deze reactie 17-01-2012 11:23 (9%)

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 26-01 21:47
Misschien een idee: De meeste mensen doen daar jaren over. Kwestie van prioriteiten te stellen
Pagina: 1 ... 83 84 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True