Dat dus.Tarkin schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:33:
Misschien een idee: De meeste mensen doen daar jaren over. Kwestie van prioriteiten te stellen
Anoniem: 9942
Tja, het hangt er vanaf wat je wil. Een tuin van 180 vierkante meter kan je voor 100 euro of minder helemaal dichtplanten als je geen speciale dingen wil en het niet erg vindt te wachten tot een zaadje een boom geworden is. Veel planten kan je ook gewoon stekken dus als een kennis iets leuks heeft, is dat ook zo geregeld. In plaats van een schutting kan je ook een heg plaatsen of afhankelijk van de ligging de boel gewoon open laten. Betegeling haal je gratis van marktplaats (er zijn altijd mensen die graag van hun tegels af komen, niemand wil die dingen naar de stort slepen), dus dat kost je alleen de huur van een aanhangwagen of busje + benzine. En met diezelfde aanhangwagen (en geduld) haal je voor een paar honderd euro 10 kuub compost, dat zal in de meeste gevallen volstaan om van een kale vlakte een vruchtbare ondergrond te maken.Het gaat hier wel over uitzonderlijk geval, 280m2. Zeg dat 180m2 huis is (best groot) is er 100m2 tuin. Ga maar eens rekenen wat je nodig hebt aan hekwerk (meestal staat er een paal met draad om grens aan te geven), grond (meestal ligt er enkel zand..), alle planten/stenen/meubels..
Ow, en met beetje pech moet je het zand eerst nog aanstampen/opvullen voordat je kan beginnen met de grondlaag en het leggen van stenen.
Wordt het hier nou het Budget-Gardening Topic?? 
Ik zou nooit een berg geld uitgeven aan een tuininrichting. De natuur voorziet ons er gratis in. Regelmatig je onkruid eruit rukken en verder komt de boel wel aanwaaien, kwestie van een paar jaar geduld.
Ik zou nooit een berg geld uitgeven aan een tuininrichting. De natuur voorziet ons er gratis in. Regelmatig je onkruid eruit rukken en verder komt de boel wel aanwaaien, kwestie van een paar jaar geduld.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Afgelopen maandag akkoord aan de ABN gegeven voor de hypotheek. Als het goed is a.s. vrijdag de offerte tekenen en dan hebben we ons huis! 
Uiteindelijk is het de volgende constructie geworden:
ABN-Amro:
- 30 jaar vast 5,4%
- 273.500 hypotheek met NHG
- volledig bankspaar, dus 100% aflossen
- netto maandlasten 1074,-
- ovr 65.000 bij TAF ACE voor 4,81 p/m voor looptijd hypotheek
Al met al een hele nette score denk ik als ik de overige aanbiedingen (Rabobank en Eigen Huis Hypotheekservice) bekijk.
Volgende week eindelijk de definitieve datum voor de sleuteloverdracht vastzetten, zal ergens in april zijn.
Daarnaast de keukenboer mailen dat we de financiering rond hebben en de keuken dus gaan kopen bij hem.
Wordt een mooie zomer, kan rond die tijd verder posten in 'Klussende Tweakers topic'
Uiteindelijk is het de volgende constructie geworden:
ABN-Amro:
- 30 jaar vast 5,4%
- 273.500 hypotheek met NHG
- volledig bankspaar, dus 100% aflossen
- netto maandlasten 1074,-
- ovr 65.000 bij TAF ACE voor 4,81 p/m voor looptijd hypotheek
Al met al een hele nette score denk ik als ik de overige aanbiedingen (Rabobank en Eigen Huis Hypotheekservice) bekijk.
Volgende week eindelijk de definitieve datum voor de sleuteloverdracht vastzetten, zal ergens in april zijn.
Daarnaast de keukenboer mailen dat we de financiering rond hebben en de keuken dus gaan kopen bij hem.
Wordt een mooie zomer, kan rond die tijd verder posten in 'Klussende Tweakers topic'
TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link
Zo de laatste deuren in ons apparement zijn geplaatst en geschilderd, na 6 maanden is eindelijk alles af!
.
Heb niet zoveel gepost hier, maar we hebben nogal gezeur gehad met de gemeente, kwam erop neer dat ons appartement niet bewoonbaar verklaard was. Nu een paar draagbalken, constructies en als 'schadevergoeding' gelikte
glazen deuren verder is alles klaar en zijn we van de aannemer af!
* Sport_Life is happy
Heb niet zoveel gepost hier, maar we hebben nogal gezeur gehad met de gemeente, kwam erop neer dat ons appartement niet bewoonbaar verklaard was. Nu een paar draagbalken, constructies en als 'schadevergoeding' gelikte
* Sport_Life is happy
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Gefeliciteerd 
Wij zijn zelf momenteel in de orienterende fase voor het aanschaffen van een woning.
Nu heb ik het probleem dat ik wel allerlei beschrijvingen kan vinden van de hypotheekvormen, maar niet de achterliggende formules. Weet iemand deze? of een bron waarin deze exact staan?
Ik reken het één en ander graag zelf door, zodat ik snap wat er gebeurd.
Wij zijn zelf momenteel in de orienterende fase voor het aanschaffen van een woning.
Nu heb ik het probleem dat ik wel allerlei beschrijvingen kan vinden van de hypotheekvormen, maar niet de achterliggende formules. Weet iemand deze? of een bron waarin deze exact staan?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Hier staan niet de exacte formules volgens mij, maar het geeft wel een goed beeld van de verschillende hypotheek vormen:
http://www.hypotheeklastencalculator.nl/berekenen/
Aardige site, gebookmarked. Nog steeds geen exact gevoel erbij.
Woei, m'n eerste bezichtiging is binnen, niet gek voor 2 dagen in de verkoop. Makelaar is op vakantie, wordt gedaan door zijn collega. De bezoekers wilden niet een weekje wachten. Ik hoop maar dat dat een goed teken is.
Ben toch wel heel blij. Makelaar was ook buitengewoon happy met het aantal hits de eerste twee dagen!
Ben toch wel heel blij. Makelaar was ook buitengewoon happy met het aantal hits de eerste twee dagen!
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Zo die makelaars zijn tegenwoordig al overal happy meeEvaluationCopy schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:45:
Woei, m'n eerste bezichtiging is binnen, niet gek voor 2 dagen in de verkoop. Makelaar is op vakantie, wordt gedaan door zijn collega. De bezoekers wilden niet een weekje wachten. Ik hoop maar dat dat een goed teken is.
Zou niet al te over-enthousiast worden, bespaart namelijk eventuele teleurstellingen
Dat gevoel wat jij had herken ik toen mijn huis net te koop stond
En wat betreft die hits op funda, dat is altijd de eerste dagen erg hoog en zakt snel ver terug als je niet meer "nieuw" bent. Wacht eerst maar totdat je een week verder bent dan zakken die hits al erg snel.
Toch succes met de verkoop
[ Voor 20% gewijzigd door Slasher op 18-01-2012 19:39 ]
Elect a clown, expect a circus.
Ik weet het ik weet... binnen twee dagen een bezichtiging, geeft in ieder geval aan dat ik niet al te hoog zit met m'n vraagprijs. (en we kunnen nog wel wat zakken dus). Vandaar het enthousiasme.
Is eigenlijk vrij simpel met Excel; probeer de formules "BET" , "HW" en "TW" eens uit, een beetje tweaker kan daar zo een mooie hypotheek sheet van maken.qadn schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:51:
Gefeliciteerd
Linkje http://www.excelhet.nl/system/files/hypotheek_v1.3.xls
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2012 20:58 ]
DIe had ik reeds gevonden, maar die werkt totaal niet in excell (en is op een of andere manier op slot).
Iets met hardcoded file paths gebaseerd op een bepaalde versie van office op windows.
(ik heb wel een (nieuwere) office, maar OSX)
Iets met hardcoded file paths gebaseerd op een bepaalde versie van office op windows.
(ik heb wel een (nieuwere) office, maar OSX)
Formules om spaarhypotheek zelf na te rekenen:krazzix schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:53:
Hier staan niet de exacte formules volgens mij, maar het geeft wel een goed beeld van de verschillende hypotheek vormen:
Rente:
Bruto rente = hypotheekbedrag x rentepercentage (zover was je wel gok ik)
EWF = 0.6% x martkwaarde (=koopsom)
EWF tel je bij je bruto inkomen op, de bruto rente haal je eraf. Over het verschil tussen bruto rente en EWF betaal je geen belasting. Voor een hoogste belastingspercentage van 42%:
netto rente = bruto rente - 42% x (bruto rente - EWF)
Spaargedeelte:
Ik ga er even vanuit dat de peildatum aan het eind van het jaar is: je krijgt dan op het bedrag dat je het eerste jaar inlegt 29 jaar rente (en rente op rente), op het bedrag dat je het tweede jaar inlegt krijg je 28 jaar rente, etc. Het bedrag dat je het laatste jaar inlegt krijg je geen rente over. Aan het eind van de rit moet het gespaarde bedrag gelijk zijn aan het hypotheekbedrag. In formulevorm:
hypotheek = spaarinleg*som((1+spaarrente)^n) voor n = 0:29
De makkelijkste manier om de spaarinleg te berekenen is door de formule in Excel te zetten en goal seek te gebruiken. Je zou het ook uit kunnen schrijven als je dat echt graag wilt.
Volgens mij ben je er dan.
Ik krijg in mijn nieuwe woning nog flink wat post voor de oude bewoner(s). Allemaal bedrijven die geld willen zien. Van Nuon die 2300 euro wil zien tot de belastingdienst die ik maar niet open heb gemaakt. Wel overal even een belletje naar gedaan.
En ik neem aan, retour afzender, "woont hier niet meer" ? Een belletje blijft wat vrijblijvend.
[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 19-01-2012 11:34 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ook dat. Zowel bij de nuon als de belastingdienst had ik wel een persoonlijk 06 nummer van de persoon die de zaak behandeld dus ik ga er van uit dat eea nu duidelijk is. Vanavond ga ik me inschrijven bij de gemeente en ik hoop dan ook te horen dat de vorige bewoner zich inmiddels heeft uitgeschreven. Geen idee wat de een plan van aanpak is mocht dat niet zo zijn trouwens. Iemand tips? Volgens de website van de gemeente is het verstandig iig mijn koopcontract mee te nemen._Apache_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:34:
En ik neem aan, retour afzender, "woont hier niet meer" ? Een belletje blijft wat vrijblijvend.
Bij mij was dat zelfs verplichtKaasplank schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:43:
[...]
Volgens de website van de gemeente is het verstandig iig mijn koopcontract mee te nemen.
Tijd om langs de gemeente te gaan en ervoor te zorgen dat alleen jij nog staat ingeschreven op dat adres.
Ik ga deze week in gesprek met de hypotheekverstrekkers. Kleine opmerking hierbij is dat ik wel een jaar contract heb. Er is een vrij grote kans dat ik in de zomer gewoon een vast contract krijg. Ik heb inmiddels ook een intentieverklaring gehad van mijn werkgever, maar ik vraag me af of de banken daar tegenwoordig nog wel waarde aan hechten. Hoe denken jullie hierover? Kan dit nog wel eens een probleem opleveren?jesselyn schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:37:
Ik kijk al een lange tijd mee in dit topic en ben nu ook in de situatie gekomen dat de kans op een huis kopen wel vrij groot is. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwhuis op het oog. Ik was benieuwd of jullie dit ook een goed aanbod vonden
Het gaat om een 2-1 kap woning in het noorden van Flevoland. Kosten 225.000 vrij op naam. 285 vierkante meter grond, tuin grotendeels op het zuiden.
Onze relatie is stabiel en we hopen hier ook wel een jaar of 15-20 te gaan wonen. Ruimte genoeg om kinderen te kunnen krijgen (voorlopig nog niet de planning).
Salaris van ons beiden bij elkaar is 3300 bruto netto. We hebben zelf al een financieel plaatje gemaakt uitgaand van een normaal levenspatroon (vakantie, wat sparen etc.) komen we uit op 1100 euro bruto per maand over voor een hypotheek. We hebben van onszelf op dit moment 50.000 euro voor de inrichting. Hoe lijkt jullie dit? Is dit financieel redelijke gezond?
Hoewel die intentieverklaring niet zo heel veel hoeft te zeggen, is dat voldoende. Zo is dat ons verteld tijdens een gesprek met een hypotheekverstrekker.
🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering
Van anderen hoor ik dat je aanbod nog wel eens van tafel kan worden geveegd, als je dit noemt. Geeft het je niet een slechte onderhandelingspositie?
Voor de zekerheid zou ik je adviseren om die vraag bij de diverse hypotheekverstrekkers te stellen. Dan weet je het zeker. Ik vertel je wat ik heb begrepen van een hypotheekverstrekker. Mijn vriendin heeft nu ook nog een jaarcontract. Dit wordt wel een vast contract, maar dat was ten tijde van het gesprek nog niet bekend.jesselyn schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:09:
Van anderen hoor ik dat je aanbod nog wel eens van tafel kan worden geveegd, als je dit noemt. Geeft het je niet een slechte onderhandelingspositie?
🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering
Je kan altijd nee zeggen tegen een aanbod, of pas afsluiten als je vast contract hebt, als blijkt dat het invloed heeft. Voor je positie maakt het dus niks uit.jesselyn schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:09:
Het is nu niet echt een markt dat je gelijk deze week koop rond moet hebben omdat anders je huis weg is...
[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2012 09:19 ]
Er werd niet om gevraagd. De vorige bewoner stond al in het systeem aangegeven dat hij niet meer op ons adres woont. Ze wisten alleen nog niet waar hij wel heen was.Reinier schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:47:
[...]
Bij mij was dat zelfs verplicht(Amersfoort trouwens).
Eventuele personen die op zoek waren naar de vorige bewoner konden we doorsturen naar het gemeentehuis waar ze kunnen bevestigen dat hij niet meer op dat adres woont.
En dag 4 staat er plots de moeder van de buurman voor de deur die het huis wil kopen. Jongens waar gaat dit naartoe. Ze had het de afgelopen 10 jaar al 2 keer proberen te kopen en greep elke keer mis en nu wil ze er voor gaan. Nice. Heb haar maar de makelaar laten bellen.EvaluationCopy schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 19:49:
Ik weet het ik weet... binnen twee dagen een bezichtiging, geeft in ieder geval aan dat ik niet al te hoog zit met m'n vraagprijs. (en we kunnen nog wel wat zakken dus). Vandaar het enthousiasme.
Nice, Ik hoop voor je dat je snel tot een overeenkomst komt!EvaluationCopy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:25:
[...]
En dag 4 staat er plots de moeder van de buurman voor de deur die het huis wil kopen. Jongens waar gaat dit naartoe. Ze had het de afgelopen 10 jaar al 2 keer proberen te kopen en greep elke keer mis en nu wil ze er voor gaan. Nice. Heb haar maar de makelaar laten bellen.
Het rare op dit moment is, een huis dat nieuw in de verkoop komt wordt of binnen een maand of 2 verkocht of het gaat heel erg lang duren. Er zijn best wel wat kopers op de markt, maar het huidige aanbod sluit niet aan op hun eisen, wensen en hoeveel ze daar voor over hebben. Huizen die nieuw op de markt komen hebben die potentie nog wel, Huizen die al langer op de markt zijn hebben alleen nog de mogelijkheid om eens flink te dalen in prijs of wachten tot een nieuwe koper de markt betreedt (en dat zijn er niet zoveel)..
Are you following me, Are you following me?
Klopt, maar het ligt er ook aan in welk prijssegment je huis staat. Een goedkope starterswoning zal altijd wel nieuwe geintresseerden aantrekken dan een huis van 200k+ waarvan er veel meer aanbod is.djlinsen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:38:
[...]
Nice, Ik hoop voor je dat je snel tot een overeenkomst komt!
Het rare op dit moment is, een huis dat nieuw in de verkoop komt wordt of binnen een maand of 2 verkocht of het gaat heel erg lang duren. Er zijn best wel wat kopers op de markt, maar het huidige aanbod sluit niet aan op hun eisen, wensen en hoeveel ze daar voor over hebben. Huizen die nieuw op de markt komen hebben die potentie nog wel, Huizen die al langer op de markt zijn hebben alleen nog de mogelijkheid om eens flink te dalen in prijs of wachten tot een nieuwe koper de markt betreedt (en dat zijn er niet zoveel)..
Scheelt ook of je voor prijs gaat of voor verkoop.
Een hoop snappen bijvoorbeeld funda tegenwoordig met de prijsklassen die gehanteerd worden. 205k wordt gelijk al 199 gemaakt, trek je enorm veel meer bezoekers omdat je dan al <200k te zien bent en niet pas <225k (waar je 205k woning vaak niet interessant is en niet bekeken wordt).
Mja, als je per se het maximale wilt val je buiten zo'n mooie selectie en duurt de verkoop vanzelf langer.
Een hoop snappen bijvoorbeeld funda tegenwoordig met de prijsklassen die gehanteerd worden. 205k wordt gelijk al 199 gemaakt, trek je enorm veel meer bezoekers omdat je dan al <200k te zien bent en niet pas <225k (waar je 205k woning vaak niet interessant is en niet bekeken wordt).
Mja, als je per se het maximale wilt val je buiten zo'n mooie selectie en duurt de verkoop vanzelf langer.
[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2012 11:10 ]
Anoniem: 434488
Ik herken dat ook wel in de markt. En die woningen die snel 'doorstromen' zijn echt de huizen die een gunstige ligging hebben, een neutrale inrichting, goed onderhouden zijn en waar weinig 'aan hoeft te gebeuren'. Het is heel simpel, als je uit 5 huizen kan kiezen, en 4 hebben 'potentie', en in de 5e kan je zo intrekken, dan is de keus snel gemaakt. Ook al zijn die 4 andere huizen zoveel goedkoper dat je de badkamer en de vloeren ervoor kan vervangen, dan nog heb je een voorsprong als je nieuwe bewoners alleen hun meubeltjes erin hoeven zetten.djlinsen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:38:
[...]
Geweldig nieuws voor jou maar brrrrrr moet er niet aan denken dat mijn (schoon)moeder naast me komt te wonen.EvaluationCopy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:25:
[...]
En dag 4 staat er plots de moeder van de buurman voor de deur die het huis wil kopen. Jongens waar gaat dit naartoe. Ze had het de afgelopen 10 jaar al 2 keer proberen te kopen en greep elke keer mis en nu wil ze er voor gaan. Nice. Heb haar maar de makelaar laten bellen.
Heb niks tegen beide maar om ze er direct naast te hebben. Een straat verderop vind ik wel goed.
Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip
Ja raar verhaal, maar ja. Denk hier maar aan, dat lijkt er wel een beetje op: YouTube: Keek op de Week 72 - 7van8 - Eigen huis
Das trouwens een erg belangrijke!Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:21:
[...]
Ik herken dat ook wel in de markt. En die woningen die snel 'doorstromen' zijn echt de huizen die een gunstige ligging hebben, een neutrale inrichting, goed onderhouden zijn en waar weinig 'aan hoeft te gebeuren'. Het is heel simpel, als je uit 5 huizen kan kiezen, en 4 hebben 'potentie', en in de 5e kan je zo intrekken, dan is de keus snel gemaakt. Ook al zijn die 4 andere huizen zoveel goedkoper dat je de badkamer en de vloeren ervoor kan vervangen, dan nog heb je een voorsprong als je nieuwe bewoners alleen hun meubeltjes erin hoeven zetten.
Door de 106% regel is geen geld 'over' voor grote verbouwing (keuken, badkamer etc). Het is tegenwoordig dus belangrijk dat je huis goed afgewerkt is, helemaal in het startersgebied <225k waar men vaak weinig spaargeld heeft welke nodig is voor de inrichting zelf.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2012 16:40 ]
Klopt. Tot 4-5 jaar geleden was het vrij normaal dat zelfs starters zonder eigen geld meteen zodra ze de sleutel van hun eerste woning kregen, de badkamer en de keuken eruit trokken. Tegenwoordig doet men dat gelukkig veel minder. Het is ook zeer pervers.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Denk niet eens dat echt dalen veel zal helpen, mensen willen er wonen of niet. Denk dat er gewoon veel mensen nu afwachten of niet kunnen kopen vanwege de eisen van de banken of omdat ze niet weten wat de HRA gaat doen.djlinsen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:38:
[...]
Nieuwe kopers weet ik niet zo zeker of dat er weinig zijn, mensen die samen gaan wonen of uit huis gaan moeten toch ergens wonen en met de wachtlijsten voor gesubsidieerde woningen hebben ze niet veel keus kopen of particulier huren.
Hoorde vanmiddag op de radio dat (volgens mij) de Nederlandse Bank had voorgesteld om het maximale hypotheekbedrag naar 90% te verlagen. Ik gebruik het woord niet graag, maar wat een idioot voorstel. Het zou betekenen dat elke starter minstens 10-20k euro aan eigen geld mee moet nemen. En dan de kosten koper uit eigen zak, en nog wat spaargeld over zien te houden om een laminaatje te leggen en gordijnen op te hangen. Ik zie niet in hoe dit de markt op gang brengt óf de problemen oplost.
Tsja, begin jaren 90 was dit heel normaal. Men had dat nooit moeten loslaten. Had nu een hoop gedoe bespaard.Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
Hoorde vanmiddag op de radio dat (volgens mij) de Nederlandse Bank had voorgesteld om het maximale hypotheekbedrag naar 90% te verlagen. Ik gebruik het woord niet graag, maar wat een idioot voorstel. Het zou betekenen dat elke starter minstens 10-20k euro aan eigen geld mee moet nemen. En dan de kosten koper uit eigen zak, en nog wat spaargeld over zien te houden om een laminaatje te leggen en gordijnen op te hangen. Ik zie niet in hoe dit de markt op gang brengt óf de problemen oplost.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat is behalve in Nederland eigenlijk juist 'normaal' bij hypotheken... Dus lang niet zo absurd als het lijkt.Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2012 17:15 ]
Juist een goed voorstel. Mensen moeten af van het idee dat het normaal is om je diep in de schulden te steken voor een woning, zonder goede financiele basis.Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
In de afgelopen 20 jaar was er niet zo'n zorg over die schuld, omdat de woningprijs zo snel steeg, maar dit is voorlopig niet aan de orde.
Denk eens na hoe lang je er eventueel over zou doen om bovenop de rente die ''extra'' 10-20k + kosten koper af hebt betaald... Wel zo gezond om met 90% van de waarde van je huis een hypotheek te hebben. Mij is altijd geleerd: je moet eerst wat sparen voordat je iets kan kopen.Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
Daarnaast vanuit de banken gezien: als de huizenprijzen blijven dalen met 5% per jaar, dan is 90% van de huiswaarde net ietsje minder risico voor een bank.
Maar toch is de starter van nu eigenlijk wel zielig... jarenlang zijn de huizenprijzen maar gestegen, maar eigenlijk naar verhouding de lonen niet, dus het bedrag van de (naar verhouding) hypotheeklast op je salaris levert allang niet meer zo'n mooi huis op als vroeger (naar mijn idee).
Misschien is het enige alternatief tegenwoordig voor een leuk huisje om een werkende vriendin te vinden om mee samen te gaan wonen, om de hypotheeklasten te delen. Als single is het allemaal kut (imo).
Het is een voorstel, niets meer, niets minder. Dit gaat echt niet zo snel gebeuren, in Den Haag weten ze ook wel dat starters dit over het algemeen niet echt hebben liggen.Anoniem: 434488 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
Je zult dan een trendverschuiving gaan zien: Starters gaan Persoonlijke Leningen afsluiten om een huis te kunnen financieren, en dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling
Het is alleen de vraag of dit het goede moment is, dit had je in 1995 moeten doen. Maar waarom al deze discussies juist op het moment dat het zo slecht gesteld is met de woningmarkt? Als je dit nu gaat doen kan je het aantal verkochte woningen echt op 2 handen tellen. (overdreven natuurlijk)Tleilaxu schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:46:
[...]
Juist een goed voorstel. Mensen moeten af van het idee dat het normaal is om je diep in de schulden te steken voor een woning, zonder goede financiele basis.
In de afgelopen 20 jaar was er niet zo'n zorg over die schuld, omdat de woningprijs zo snel steeg, maar dit is voorlopig niet aan de orde.
Voordeel is wel door de 90% discussie: Mensen die denken dat dit echt gaat gebeuren zullen wellicht sneller geneigd zijn om nu een hypotheek af te sluiten, nu je nog 106% kan lenen.
[ Voor 40% gewijzigd door Slasher op 20-01-2012 20:20 ]
Ik hoorde dit vanmiddag ook op de radio..Moet zeggen dat ik wel flink over de zeik was. Ben zoals vele andere hier ook aan het kijken, en dan komt zoiets om de hoek kijken. Meteen denk ik dan ben ik stom geweest en meteen niet gekocht? maar dom als ik wacht had ik eerst betere tijden afgewacht met andere contract en salaris (wat nu ook is).Slasher schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:15:
[...]
Het is een voorstel, niets meer, niets minder. Dit gaat echt niet zo snel gebeuren, in Den Haag weten ze ook wel dat starters dit over het algemeen niet echt hebben liggen.
Maar eerste wat ik ook dacht, je hebt een kapitaal gespaard, zeg in 2-3 jaar tijd. 40k, Je koopt een leuk huisje voor 2ton en die 40k ben je gewoon alleen al kwijt (mocht dit door gaan). Maar waar moet je dan in godsnaam je inrichting van betalen? Moet ik maar op de lege bierkisten gaan zitten?
Nieuwbouw wordt bij mijn sterk in overweging genomen gezien het feit dat veel gemeentes ontiegelijk veel percelen hebben liggen, die ze hebben aangekocht voor nieuwbouw.
Zal best aantrekkelijker gemaakt worden, maar ja ik ga niet in een rijtjeshuis zitten zonder garage, eigen oprit of weet ik wat waar ik me auto aan de andere kant van het blok moet zetten.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Nee een rijtjeshuis zonder garage of oprit kan echt niet. Als je dat als eis kan stellen is dat kapitaal vast ook geen probleem toch?
[ Voor 91% gewijzigd door Slasher op 20-01-2012 20:27 ]
Ik mag niet klagen als starter nee. Maar gewoon in het algemeen.
Sowieso heb ik wel wat eisen, er is zat te vinden op de markt klaar. Ik wil niet straks over 5-10 jaar verhuizen, omdat je door mogelijke gezinsuitbreiding kamers tekort hebt of weet ik wat.
Maar definieer rijtjeshuis eens? Vind prima om op een hoek te wonen met een blok van 3 of 4 huizen. Je kunt rijtjeshuis zien als kleine arbeiderswoningen, midden in een straat met gewoon één lange rij huizen. nee dankjewel. Heb dat gezien bij vrienden van ons, tering krap huis en een grote pauper zooi. Enigste wat je krijgt te horen is het was zo goedkoop.
Ik kijk verder ook gewoon naar de lange termijn. In zon buurt/straat laat ik mijn kinderen straks niet opgroeien. Misschien dat in de toekomst verhuizen onvermijdelijk is maar laat ik nu wel met een beetje zorg uitzoeken de buurt en weet ik wat. Ik heb tijd zat om te kijken, heb niks te verkopen. Huizenprijzen dalen toch nog wel. Als ik koop is het ook onvermijdelijk dat het nog zakt, nou laat de waarde van mijn hypotheek 20k meer zijn dan dat mijn huis op dit moment waard is, nou so be it. Als het nou tegen de 60-80k was dan is het voor mij ook een heel ander verhaal!
Denk ook niet dat de huizenprijzen extreem zullen stijgen in de nabije toekomst. Met de hypotheekaftrek wat langzaam in de doofpot raakt, waardoor de prijzen kunstmatig hoog zijn gehouden. Denk dat menig nederlander problemen krijgt door de aftrek die gaat verdwijnen!
Hier in het dorp hebben ze een shit load aan starterswoningen gebouwd, geloof 180k dat het gekost moet hebben, gevolg 1/3 staat alweer te koop omdat men te weinig ruimte heeft door e.e.a. zoals gezinsuitbreidingen. En het zijn ook pauper woningen ook..Geen tuin niks, garage op de begane grond, je moet de trap op voor de 1e etage naar de woonkamer e.d. Das ook niks met je boodschappen iedere dag de trap op.
Huren heeft ook al geen zin, sociale huurwoningen kom ik niet meer voor in aanmerking vanwege het inkomen. Nou prima heb ik respect voor. Maar als je gaat kijken op de vrije markt..Dan kunnen ze het van mijn lauw komen drinken met die prijzen! Dat stop ik liever in een hypotheek. Brengt tenminste nog wat op.
Vd week heeft trouwens een stuk gestaan in de gelderlander over de hypotheek soorten! was best interessant om te lezen. Wat ook een goeie stap is om lid te worden van eigen huis. Kost geen drol (geloof? 24 euri op jaarbasis) en de voordelen heb je er gelijk al uit. Ook bieden ze je een onafhankelijk hypotheek advies door hun dochter onderneming, tevens heb je ook de mogelijkheid een aankoopkeuring te laten doen (kost je iets van 300 euri) wat ik ook zeker ga doen als ik serieus geïnteresseerd ben in een huis.
Sowieso heb ik wel wat eisen, er is zat te vinden op de markt klaar. Ik wil niet straks over 5-10 jaar verhuizen, omdat je door mogelijke gezinsuitbreiding kamers tekort hebt of weet ik wat.
Maar definieer rijtjeshuis eens? Vind prima om op een hoek te wonen met een blok van 3 of 4 huizen. Je kunt rijtjeshuis zien als kleine arbeiderswoningen, midden in een straat met gewoon één lange rij huizen. nee dankjewel. Heb dat gezien bij vrienden van ons, tering krap huis en een grote pauper zooi. Enigste wat je krijgt te horen is het was zo goedkoop.
Ik kijk verder ook gewoon naar de lange termijn. In zon buurt/straat laat ik mijn kinderen straks niet opgroeien. Misschien dat in de toekomst verhuizen onvermijdelijk is maar laat ik nu wel met een beetje zorg uitzoeken de buurt en weet ik wat. Ik heb tijd zat om te kijken, heb niks te verkopen. Huizenprijzen dalen toch nog wel. Als ik koop is het ook onvermijdelijk dat het nog zakt, nou laat de waarde van mijn hypotheek 20k meer zijn dan dat mijn huis op dit moment waard is, nou so be it. Als het nou tegen de 60-80k was dan is het voor mij ook een heel ander verhaal!
Denk ook niet dat de huizenprijzen extreem zullen stijgen in de nabije toekomst. Met de hypotheekaftrek wat langzaam in de doofpot raakt, waardoor de prijzen kunstmatig hoog zijn gehouden. Denk dat menig nederlander problemen krijgt door de aftrek die gaat verdwijnen!
Hier in het dorp hebben ze een shit load aan starterswoningen gebouwd, geloof 180k dat het gekost moet hebben, gevolg 1/3 staat alweer te koop omdat men te weinig ruimte heeft door e.e.a. zoals gezinsuitbreidingen. En het zijn ook pauper woningen ook..Geen tuin niks, garage op de begane grond, je moet de trap op voor de 1e etage naar de woonkamer e.d. Das ook niks met je boodschappen iedere dag de trap op.
Huren heeft ook al geen zin, sociale huurwoningen kom ik niet meer voor in aanmerking vanwege het inkomen. Nou prima heb ik respect voor. Maar als je gaat kijken op de vrije markt..Dan kunnen ze het van mijn lauw komen drinken met die prijzen! Dat stop ik liever in een hypotheek. Brengt tenminste nog wat op.
Vd week heeft trouwens een stuk gestaan in de gelderlander over de hypotheek soorten! was best interessant om te lezen. Wat ook een goeie stap is om lid te worden van eigen huis. Kost geen drol (geloof? 24 euri op jaarbasis) en de voordelen heb je er gelijk al uit. Ook bieden ze je een onafhankelijk hypotheek advies door hun dochter onderneming, tevens heb je ook de mogelijkheid een aankoopkeuring te laten doen (kost je iets van 300 euri) wat ik ook zeker ga doen als ik serieus geïnteresseerd ben in een huis.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Leuk verhaal dat je het niet zo hebt op te krappe woningen maar niet iedereen heeft die luxe die jij blijkbaar wel kunt eisen, en zullen moeten kijken naar woningen die jij te min vind, en waar in jouw ogen geen gezinsuitbreiding mogelijk is. Alles kan want 40 jaar geleden deed men dat ook. 
Bekijk het eens van de andere kant zou ik zeggen, jij bent niet representatief, en er zullen zat menen zijn die die pauper woningen wel gewoon prima zullen vinden.
Bekijk het eens van de andere kant zou ik zeggen, jij bent niet representatief, en er zullen zat menen zijn die die pauper woningen wel gewoon prima zullen vinden.
De vraag is of een starter die afgesloten krijgt natuurlijk, maar op heeft een PL ook een voordeel, want de looptijd is doorgaans korter en je lost af. Of het te betalen is, dat is de vraag ntuurlijk.Slasher schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:15:
...Je zult dan een trendverschuiving gaan zien: Starters gaan Persoonlijke Leningen afsluiten om een huis te kunnen financieren, en dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling...
Ikea is toch niet zo duur? En in de loop der tijd vervang je het een en ander. Desnoods ga je naar de kringloop. Als je bijna 20k per jaar kunt sparen, dan heb je toch zo je inrichting bij elkaar?Meneer aard schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:20:
...Maar eerste wat ik ook dacht, je hebt een kapitaal gespaard, zeg in 2-3 jaar tijd. 40k, Je koopt een leuk huisje voor 2ton en die 40k ben je gewoon alleen al kwijt (mocht dit door gaan). Maar waar moet je dan in godsnaam je inrichting van betalen? Moet ik maar op de lege bierkisten gaan zitten?...
Mensen willen veel, maar als het niet kan moet je keuzes maken. Lieverkoekjes worden niet gebakken....ik ga niet in een rijtjeshuis zitten zonder garage, eigen oprit of weet ik wat waar ik me auto aan de andere kant van het blok moet zetten.
Dan moet je eens met wat starters gaan praten. Ikzelf, mn broertje en leeftijdsgenoten in de buurt (best veel, lang leve vinexwijkjes..) hebben allemaal ruim genoeg cash.Slasher schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:15:
[...]
Het is een voorstel, niets meer, niets minder. Dit gaat echt niet zo snel gebeuren, in Den Haag weten ze ook wel dat starters dit over het algemeen niet echt hebben liggen.
En dan niet 40k die hierboven wordt genoemd maar aardig stukje meer, terwijl we allemaal nog onder de 25 zijn.
Gewoon kwestie van bijbaantjes gevolgd door gaan werken na de studie.
edit: nouja, behalve die 2 die voor nieuwe bmw 3-serie of nieuwe mercedes c-klasse zijn gegaan. Die zitten nu plat en mogen nog even wachten op de 8+ jaar wachtlijst om sociaal te gaan huren, of moeten wat langer thuis wonen om opnieuw te sparen.
Daarbij, je hoeft niet gelijk je hele huis nieuw in te richten. Je bed/kast etc van thuis meenemen en andere dingen in kringloop winkels halen totdat je ze kan vervangen. Bankje voor 20,- ipv 2000,- etc.
[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2012 21:15 ]
En zo ken ik er genoeg om me heen die nog nooit gewerkt hebben een een dikke bmw rijden, of die werken en ondertussen een fixe paar K schuld hebben of rood staan.Myrdreon schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:12:
[...]
Dan moet je eens met wat starters gaan praten. Ikzelf, mn broertje en leeftijdsgenoten in de buurt (best veel, lang leve vinexwijkjes..) hebben allemaal ruim genoeg cash.
En dan niet 40k die hierboven wordt genoemd maar aardig stukje meer, terwijl we allemaal nog onder de 25 zijn.
Gewoon kwestie van bijbaantjes gevolgd door gaan werken na de studie.
edit: nouja, behalve die 2 die voor nieuwe bmw 3-serie of nieuwe mercedes c-klasse zijn gegaan. Die zitten nu plat en mogen nog even wachten op de 8+ jaar wachtlijst om sociaal te gaan huren, of moeten wat langer thuis wonen om opnieuw te sparen.
Maar net wie je kent, ken ook mensen die krijgen het huis van pappie en mammie.
Andere woorden die situatie's zijn voor iedereen verschillend, voor een hoop starters is 20k niet op te hoesten.
Tenzij ze nog langer bij pa en ma blijven wonen ( wat niet erg is ) maar dat is nogmaals per gezin per situatie anders.
Al is sparen natuurlijk altijd slim
Dan nog zijn die paar voorbeelden die jij noemt nou niet echt representatief te noemen en staat mijn stelling nog steeds overeindMyrdreon schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:12:
Dan moet je eens met wat starters gaan praten. Ikzelf, mn broertje en leeftijdsgenoten in de buurt (best veel, lang leve vinexwijkjes..) hebben allemaal ruim genoeg cash.
Leuk dat je zegt dat jij en je maatjes zo welgesteld zijn maar dat gaat absoluut niet op voor 90% van de starters, of dacht je dat iedereen zo ff die bedragen op zijn spaarrekening heeft staan? Tijd om je referentiekader eens wat te verbreden
Je zal ze de kost moeten geven die in het verleden de inboedel zelfs nog willen meefinancieren, en dat zouden starters nog wel willen doen, maar dat gaat niet meer.
[ Voor 23% gewijzigd door Slasher op 20-01-2012 21:32 ]
.. en waarschijnlijk ruim 25 jaar veilig bij papa en mama op schoot bij de ouders gewoond hebben. Is een keuze, maar om je blik wat te verruimen; zijn ook mensen die tijdens de studententijd wat minder cash hebben kunnen opbouwen, en die worden hier de dupe van. En de mensen die een woning willen verkopen dat in de starterssegment valt..Myrdreon schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:12:
[...]
Ik zou elke dag depresief zijn als ik in zo'n ("kindvriendelijke") wijk zou wonen. Had zelf nog niet genoeg vermogen om een vrijstaande vila te kopen, dus is het een appartement geworden in een Yuppenbuurt. Naar mijn idee ook een prima oplossing. Als we d'r over een jaar of 5-10 uitgroeien doen we gelijk 2 stappen verder; als alle huizenprijzen gemiddeld 2% per jaar dalen kan daar makkelijk het eventuele verlies van de huidige woning mee gecompenseerd worden. En de K.K. ben je ook kwijt als je gaat huren..Meneer aard schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:46:
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2012 23:12 ]
Nou.. nee, helaas. Sommige wel altijd thuis gewoont, sommige ook niet. Maar geen van allen over de 25 jaar, ging gewoon elke in mijn straat af die tussen 20-25 is, of hoe die erbij stond voor die uit huis ging (mits op dat moment nog <25 jaar).Sport_Life schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:04:
[...]
.. en waarschijnlijk ruim 25 jaar veilig bij papa en mama op schoot bij de ouders gewoond hebben. Is een keuze, maar om je blik wat te verruimen; zijn ook mensen die tijdens de studententijd wat minder cash hebben kunnen opbouwen, en die worden hier de dupe van. En de mensen die een woning willen verkopen dat in de starterssegment valt..
En het is zeker representatief als je kijkt naar mogelijkheid van vermogen - keuzes maken is heel iets anders. Zijn er zat die elke week gaan stappen a 50,- (entree, drankjes, drankje voor die mooie meid..) vanaf hun 16 en daarvoor een baantje hebben, en ondertussen vanaf 13/14 werken. Dat kost per jaar zo'n 2500, rente niet meegerekend.
Of die scooter die ook zo 10-20,- per maand kost aan verzekering/onderhoud/benzine en een 1000-1500 in aanschaf. Gevolgd door een auto van 2-3000 met al snel 100/maand aan kosten (vooral vanwege de boetes die ze krijgen met aftrappen van dat ding).
Ik weet, lekker stereotype, maar gaat om dit punt:
Voordat je het weet had je op je 20e al 15+k kunnen hebben zonder enige hulp van buitenaf.
Dus, waar het over gaat, die 90% regeling zou voor jeugd van vandaag echt geen probleem zijn om op te hoesten voor degene die echt willen kopen.
Ik weet niet waar jij woont maar de meeste 'jeugd' die ik ken(de) wil(de) gewoon leuk leven, studeren, reizen etc... Als je een jaar of wat gestudeerd hebt is de kans vrij groot dat je op je 25e platzak bent, maar wel al een goede baan hebt en een mooie toekomst voor de boeg. Een huis kopen gaat je dan niet lukken omdat je geen eigen geld hebt, maar wel een veel hoger inkomen en dus een ruimere hypotheeksom? Beetje krom.
De regeling zelf is niet zo slecht overigens, het probleem is meer dat de studenten van nu daar niet op hebben kunnen anticiperen. Als (ouders van) 15 jarigen dat nu weten voor de toekomst kun je daar iets op plannen. Beetje het probleem altijd met het veranderen van de regels gedurende het spel, daar is altijd een club de dupe van.
De regeling zelf is niet zo slecht overigens, het probleem is meer dat de studenten van nu daar niet op hebben kunnen anticiperen. Als (ouders van) 15 jarigen dat nu weten voor de toekomst kun je daar iets op plannen. Beetje het probleem altijd met het veranderen van de regels gedurende het spel, daar is altijd een club de dupe van.
[ Voor 28% gewijzigd door EvaluationCopy op 21-01-2012 14:19 ]
Grappig, ik heb ook geleeft, vakantietje van 10k. ( ok 3 maanden ) nieuwe motor. Eigen auto toen ik 19 was regelmatig ( niet elke week ) stappen. Elk jaar wel 1 of 2 keer op vakantie en toch had ik toen ik op mezelf ging wonen 40k extra. Dus ja het kan wel ja alleen ben ik wel met 13/14 jaar beginnen met werken ( bijbaantje 1 middagje in de week en vakantiewerk ) en dat mijn hele studie gedaan 1-2 dagen in de week gemiddeld. En na mijn studie nog een jaar of 3 thuis gewoond dus het kan wel degelijk heel goed.EvaluationCopy schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:18:
Ik weet niet waar jij woont maar de meeste 'jeugd' die ik ken(de) wil(de) gewoon leuk leven, studeren, reizen etc... Als je een jaar of wat gestudeerd hebt is de kans vrij groot dat je op je 25e platzak bent, maar wel al een goede baan hebt en een mooie toekomst voor de boeg. Een huis kopen gaat je dan niet lukken omdat je geen eigen geld hebt, maar wel een veel hoger inkomen en dus een ruimere hypotheeksom? Beetje krom.
De truck is gewoon minder impulsaankopen doen die je achteraf niet had willen doen.
Dit discussie begint enigszins te lijken op het huizenmarkttopic. Laten we de discussie vooral daar voortzetten en dit topic bewaren voor concrete vragen en discussie met betrekking tot het kopen danwel verkopen van een huis
Ik heb een klein vraagje...
Ik heb al jaren een creditcard. Die gebruik ik eigenlijk alleen op het moment dat ik in het buitenland iets wil bestellen via internet en Ideal geen optie is.
Nu weet ik dat in principe je met een creditcard bekend staat bij het BKR. Maar wat ik graag wil weten is op welk punt je hypotheekverstrekker moetlijk zal doen. Is dat bij het uberhaupt hebben van een creditcard of bij het open hebben staan van een schuld op je creditcard?
Kijk, ik kan best een maand of 2/3 mijn creditcard niet gebruiken, no problem. Eventueel kan ik hem ook wel opzeggen maar liever niet natuurlijk...
Kan iemand meer duidelijkheid scheppen hoe de regels hierover tegenwoordig zijn?
Ik heb al jaren een creditcard. Die gebruik ik eigenlijk alleen op het moment dat ik in het buitenland iets wil bestellen via internet en Ideal geen optie is.
Nu weet ik dat in principe je met een creditcard bekend staat bij het BKR. Maar wat ik graag wil weten is op welk punt je hypotheekverstrekker moetlijk zal doen. Is dat bij het uberhaupt hebben van een creditcard of bij het open hebben staan van een schuld op je creditcard?
Kijk, ik kan best een maand of 2/3 mijn creditcard niet gebruiken, no problem. Eventueel kan ik hem ook wel opzeggen maar liever niet natuurlijk...
Kan iemand meer duidelijkheid scheppen hoe de regels hierover tegenwoordig zijn?
Was bij mij geen enkel probleem, werd totaal niet over gesproken. Wel moest ik de kredietmogelijkheid op mijn lopende rekening laten weghalen, maar die zou ik nu weer gewoon er op laten kunnen zetten.
Wat typisch uitmaakt is of je direct per maand alles inlost (in dit geval staat hij geloof ik niet eens bij BKR genoteerd) of dat je maandelijks een deel van je creditcard schuld aflost.
Daarnaast zal het wellicht nog uitmaken hoe krap je financiering is.
*knip* zie Rukapul in "Ervaring met huis kopen deel 5"
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2012 17:22 ]
Ja, elke 3de van de maand wordt het bedrag verrekent. Dat is als ik al iets uitgegeven heb, zijn zat maanden dat ik niks uitgeef.Rukapul schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:12:
Wat typisch uitmaakt is of je direct per maand alles inlost (in dit geval staat hij geloof ik niet eens bij BKR genoteerd) of dat je maandelijks een deel van je creditcard schuld aflost.
Nou, laten we het erop houden dat ik een 12500 minder ga lenen dan ik max kan krijgen, en dan heb ik het enkel even via de website van de hypotheker uitgerekend.Rukapul schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:12:
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenNietDoen op 21-01-2012 17:50 ]
Dan ga je er niks meer van horen. Het wordt niet als krediet aangemerktKaap schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:49:
[...]
Ja, elke 3de van de maand wordt het bedrag verrekent.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2012 18:14 ]
Das mooi
Tis niet dat ik hem perse wil houden maar tis toch wel makkelijk...
Ik heb vanmiddag eigenlijk min of meer besloten om een huis te gaan kopen. Het is voor het eerst. Voorheen sinds 2004 gehuurd. Ga dan nu ook voor de 2de keer samenwonen. Het huis dat ik wil ken ik ook al. Het is namelijk het huis van mijn beste vriend. Al sinds hij het in 2007 kocht was ik er weg van en nu hij er vanaf wil omdat hij single is en het te groot vind, wil ik het heel graag overnemen.
Ik zal eerlijk zijn als ik zeg dat ik het best wel eng vind om even een huis te gaan kijken. Zeker nu er zoveel te doen is omtrent huizenmarkt en de HRA kwestie. Maar ik heb voor mezelf de volgende dingen op een rijtje gezet:
1. huizenprijzen zijn in verhouding laag
2. als ik wil samenwonen, dan kan dat in mijn huidige huis wat wel ietsje te klein is, maar huren zit er niet meer in omdat ik in mijn eentje ruim veel meer verdien. Vrije huursector denk ik niet eens over, als ik moet gaan huren voor 750-1000 per maand, daar kan ik een koophuis van financieren
3. T/m mei/juni geldt die regeling dat je maar 2% KK betaald
4. Ik wil een hypotheek op zak hebben die nog afgesloten is met de huidige HRA regels voordat ze in Den Haag besluiten er iets aan te doen
Huis in kwestie betreft 2 woonlagen. 98M2 over 4 slaapkamers, ruime woonkamer, ruime keuken, aparte WC en douche/wc. Tevens een terras en schuur. Hij heeft in 2007 vrijwel alles vernieuw. Compleet nieuwe badkamer en keuken tot aan de gespoten vloer. Ik kan absoluut direct erin trekken en hoef er echt helemaal niks aan aan te passen. Vraagprijs is 139.900.
Even grof berekend via de hypotheker.nl kan ik in mijn eentje tot 156.000 lenen. In die berekening is dan nog niet mijn 13de maand meegenomen en is het niet specifiek op mij berekent. Waarschijnlijk zou een adviseur me wel hoger laten uitkomen. Maar goed, ik ga vervolgens ook nog eens samenwonen. Dit huis vinden we allebei geweldig en het is met gemak door ons beide te financieren.
Ik heb vanmiddag eigenlijk min of meer besloten om een huis te gaan kopen. Het is voor het eerst. Voorheen sinds 2004 gehuurd. Ga dan nu ook voor de 2de keer samenwonen. Het huis dat ik wil ken ik ook al. Het is namelijk het huis van mijn beste vriend. Al sinds hij het in 2007 kocht was ik er weg van en nu hij er vanaf wil omdat hij single is en het te groot vind, wil ik het heel graag overnemen.
Ik zal eerlijk zijn als ik zeg dat ik het best wel eng vind om even een huis te gaan kijken. Zeker nu er zoveel te doen is omtrent huizenmarkt en de HRA kwestie. Maar ik heb voor mezelf de volgende dingen op een rijtje gezet:
1. huizenprijzen zijn in verhouding laag
2. als ik wil samenwonen, dan kan dat in mijn huidige huis wat wel ietsje te klein is, maar huren zit er niet meer in omdat ik in mijn eentje ruim veel meer verdien. Vrije huursector denk ik niet eens over, als ik moet gaan huren voor 750-1000 per maand, daar kan ik een koophuis van financieren
3. T/m mei/juni geldt die regeling dat je maar 2% KK betaald
4. Ik wil een hypotheek op zak hebben die nog afgesloten is met de huidige HRA regels voordat ze in Den Haag besluiten er iets aan te doen
Huis in kwestie betreft 2 woonlagen. 98M2 over 4 slaapkamers, ruime woonkamer, ruime keuken, aparte WC en douche/wc. Tevens een terras en schuur. Hij heeft in 2007 vrijwel alles vernieuw. Compleet nieuwe badkamer en keuken tot aan de gespoten vloer. Ik kan absoluut direct erin trekken en hoef er echt helemaal niks aan aan te passen. Vraagprijs is 139.900.
Even grof berekend via de hypotheker.nl kan ik in mijn eentje tot 156.000 lenen. In die berekening is dan nog niet mijn 13de maand meegenomen en is het niet specifiek op mij berekent. Waarschijnlijk zou een adviseur me wel hoger laten uitkomen. Maar goed, ik ga vervolgens ook nog eens samenwonen. Dit huis vinden we allebei geweldig en het is met gemak door ons beide te financieren.
Bij mij was de creditcard ook geen probleem. Over bestaande creditcards is eigenlijk niks gevraagd en bij het openen van een betaalrekening bij de Rabo voor de hypotheek werd gevraagd of ik er ook gelijk een creditcard bij wilde hebben.
En als het een probleem is, je kan het altijd opzeggen en 1 dag na akkoord over hypotheek weer aanvragen. Het is misschien wat krom, maar ze kijken nou eenmaal enkel naar het moment waarop je het afsluit.
[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 21-01-2012 22:17 ]
Kaap: dat moet je kunnen krijgen denk ik zo qua hypotheek. Ook prettig lage maandlasten met zo'n bedrag.
Wij hebben net een lijstje gemaakt van de huizen die ons "wel aardig" leken op basis van oppervlak, aantal kamers, tuin, keuken, badkamer en aanwezige vloer. Toch nog op die criteria (en natuurlijk de open kolommen) wat kunnen filteren. Van 20+ terug naar 9 woningen. Tijd om wat afspraken te maken lijkt me
Nog dingen waar je als eerste keer bezitter absoluut op moet letten?
Wij hebben net een lijstje gemaakt van de huizen die ons "wel aardig" leken op basis van oppervlak, aantal kamers, tuin, keuken, badkamer en aanwezige vloer. Toch nog op die criteria (en natuurlijk de open kolommen) wat kunnen filteren. Van 20+ terug naar 9 woningen. Tijd om wat afspraken te maken lijkt me
Nog dingen waar je als eerste keer bezitter absoluut op moet letten?
Laatste opmerking hierover: dat laatste haalt heel je verhaal onderuit. Leuk voor je dat je tot ver in de 20 bij je ouders hebt willen wonen, dan kun je op je 25e leuk 40k over hebben gehouden ja. Trek daar eens zeven jaar huur vanaf.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:44:
En na mijn studie nog een jaar of 3 thuis gewoond dus het kan wel degelijk heel goed.

Even een vraag.
Ik heb momenteel een vaste baan maar ik overweeg weer terug te gaan naar de provincie naar waar ik voorheen ook gewoond heb, Noord-Holland. Ik heb momenteel een vaste baan in Friesland. Nu wil ik een appartement kopen in NH alleen wil ik ook van baan veranderen maar natuurlijk zal ik niet meteen een vast contract hebben.
Hoe moeilijk doen banken nog steeds op dit moment? Mogelijke troef is dat ik een flinke bult spaargeld heb. (50k)
Ik heb momenteel een vaste baan maar ik overweeg weer terug te gaan naar de provincie naar waar ik voorheen ook gewoond heb, Noord-Holland. Ik heb momenteel een vaste baan in Friesland. Nu wil ik een appartement kopen in NH alleen wil ik ook van baan veranderen maar natuurlijk zal ik niet meteen een vast contract hebben.
Hoe moeilijk doen banken nog steeds op dit moment? Mogelijke troef is dat ik een flinke bult spaargeld heb. (50k)
Ligt eraan hoe je het wilt doen.
Eerst baan, dan verhuizen (dus tijdje heen en weer naar woning in Friesland) of eerst verhuizen en dan baan (dus tijdje heen en weer naar werk in Friesland).
In het 1e geval zul je waarschijnlijk met jaarcontract beginnen. Dan moet je een intentieverklaring krijgen van je baas maar dan zou het geen problemen mogen geven. Natuurlijk ben je dan wel de eerste die eruit gaat straks omdat je als laatste bent binnengekomen, wat voor jezelf onzekerheden geeft die je misschien wilt afvangen (zoals die 50k niet uitgeven maar opzij zetten voor het geval dat).
In het 2e geval zien ze een vast contract en heb je geen enkel probleem. Maar dan is het de vraag of je heen en weer wilt blijven reizen, aangezien baan vinden best wat tijd kan kosten op het moment als je in de 'verkeerde' sector zit.
Eerst baan, dan verhuizen (dus tijdje heen en weer naar woning in Friesland) of eerst verhuizen en dan baan (dus tijdje heen en weer naar werk in Friesland).
In het 1e geval zul je waarschijnlijk met jaarcontract beginnen. Dan moet je een intentieverklaring krijgen van je baas maar dan zou het geen problemen mogen geven. Natuurlijk ben je dan wel de eerste die eruit gaat straks omdat je als laatste bent binnengekomen, wat voor jezelf onzekerheden geeft die je misschien wilt afvangen (zoals die 50k niet uitgeven maar opzij zetten voor het geval dat).
In het 2e geval zien ze een vast contract en heb je geen enkel probleem. Maar dan is het de vraag of je heen en weer wilt blijven reizen, aangezien baan vinden best wat tijd kan kosten op het moment als je in de 'verkeerde' sector zit.
Ik zou in jou geval zeker een goede berekening gaan maken wat het oplevert om bijvoorbeeld een deel eigen geld in te leggen in je nieuwe huis. En dan ook dingen als minimaal 15 jaar inleggen op een spaarhypotheek meenemen dat beperkt natuurlijk wel een beetje.
Zou interresant kunnen zijn omdat de bank minder risico loopt en dus een lagere rente zou kunnen rekenen maar of ze dat ook doen is maar de vraag.
Je kan het beste een vaste baan hebben in friesland als je je hypotheek afsluit dat je 2 maanden later opzegt en een andere baan neemt maakt weinig uit dat hoeft een hypotheekverstrekker helemaal niet te weten.
Zou interresant kunnen zijn omdat de bank minder risico loopt en dus een lagere rente zou kunnen rekenen maar of ze dat ook doen is maar de vraag.
Je kan het beste een vaste baan hebben in friesland als je je hypotheek afsluit dat je 2 maanden later opzegt en een andere baan neemt maakt weinig uit dat hoeft een hypotheekverstrekker helemaal niet te weten.
Vanmorgen afspraak gemaakt met hypotheekshop/makelaar. Zitten toevallig in hetzelfde pand en doen onderling natuurlijk zaken. Aangegeven dat ik interesse heb in een specifieke woning en dat het verkocht wordt door mijn beste vriend. Bezichtiging is dus ook niet nodig.
Ik ben benieuwd. Ik vind het erg spannend en leuk, maar zeker ook wel eng. Ik heb echt 0,0 verstand van hypotheken, HRA's, aflossingsvrij en al die andere zaken...
Ik ben benieuwd. Ik vind het erg spannend en leuk, maar zeker ook wel eng. Ik heb echt 0,0 verstand van hypotheken, HRA's, aflossingsvrij en al die andere zaken...
Dan zou ik die vriend vooral benaderen als iedere andere willekeurige derde van wie je een huis koopt, en vooral kritisch blijven kijken naar zaken als bouwkundige staat, vraagprijs, financierbaarheid, et cetera. Een enorme valkuil bij handelen met vrienden of familie is het niet goed maken (of niet goed vastleggen) van zakelijke afspraken. Als er dan problemen komen, heb je geen poot om op te staan.Kaap schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:45:
Verder moet je je echt in de materie verdiepen. Een huis kopen is de meest verstrekkende financiële beslissing van je leven. Je kunt er niet op vertrouwen dat hypotheekadviseurs a) kundig zijn en b) te allen tijde jouw belang en jouw wensen in het oog houden. Wil je een hypotheek waar je langer lol van hebt, dan moet je je echt gaan inlezen. Je zult echt niet de eerste zijn die er niets van weet, blindelings en te goeder trouw uitgaat van een hypotheekadvies, en vervolgens met de gebakken peren zit omdat het advies totaal niet bij zijn situatie en wensen paste (of omdat het gewoon een slecht advies was).
[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 23-01-2012 11:02 ]
Precies, de jaren 90 waren een andere tijd met andere woningprijzen.Slasher schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:15:
[...]
Je zult dan een trendverschuiving gaan zien: Starters gaan Persoonlijke Leningen afsluiten om een huis te kunnen financieren, en dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling
[...]
Het is alleen de vraag of dit het goede moment is, dit had je in 1995 moeten doen. Maar waarom al deze discussies juist op het moment dat het zo slecht gesteld is met de woningmarkt? Als je dit nu gaat doen kan je het aantal verkochte woningen echt op 2 handen tellen. (overdreven natuurlijk)
Voordeel is wel door de 90% discussie: Mensen die denken dat dit echt gaat gebeuren zullen wellicht sneller geneigd zijn om nu een hypotheek af te sluiten, nu je nog 106% kan lenen.
Laat duidelijk zijn, ik ben een voorstander van beperking van de HRA.
Maar dit topic gaat over starters. En een 'starterswoning' in de randstad is al gauw 150.000 euro.
Als ik op funda zoek tot 125.000€ is het gros van het aanbod 1-kamerappartementjes van 35 m2. Dat lijkt me lastig samenwonen en kinderen wordt wel heel lastig.
Als ik dus van die 150K uit ga, waar je dan nog wel eens iets van 60-70m2 vindt, moet je dus al 10% daarvan eigen geld meenemen. Dat is 15.000€. Ook kost de aankoop van een woning geld (k.k.), ook algauw 10%, dus weer €15000. En dan heb je een leeg huis (want je bent starter), dus doe niet te gek en je moet nog eens 10-15000€ meenemen voor aankleding en inrichting.
Welke starter heeft er dik €40000 eigen geld? Dat kan dus inderdaad alleen als je tot ver in de 20 bij je ouders thuis blijft wonen terwijl je al een fatsoenlijke baan hebt.
Oh daarom hadden zowel mijn vrouw, mijn zus en ik >20k op de spaarrekening staan toen we rond de twintig gingen samenwonen. En nee we komen niet uit heel rijke families (vader is bouwvakken, vader van vriendin logistiek medewerker). Ik weet het het is maar de helft maar we gingen ook samenwonen in het door jouw geschetste scenario. Het is gewoon een instelling die je van jongs af aan moet meekrijgen, in de ons omringende landen kan het ook. Het is wel een iets wat je niet in een jaar voor elkaar krijgt.Anoniem: 434488 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:06:
[...]
Precies, de jaren 90 waren een andere tijd met andere woningprijzen.
Laat duidelijk zijn, ik ben een voorstander van beperking van de HRA.
Maar dit topic gaat over starters. En een 'starterswoning' in de randstad is al gauw 150.000 euro.
Als ik op funda zoek tot 125.000€ is het gros van het aanbod 1-kamerappartementjes van 35 m2. Dat lijkt me lastig samenwonen en kinderen wordt wel heel lastig.
Als ik dus van die 150K uit ga, waar je dan nog wel eens iets van 60-70m2 vindt, moet je dus al 10% daarvan eigen geld meenemen. Dat is 15.000€. Ook kost de aankoop van een woning geld (k.k.), ook algauw 10%, dus weer €15000. En dan heb je een leeg huis (want je bent starter), dus doe niet te gek en je moet nog eens 10-15000€ meenemen voor aankleding en inrichting.
Welke starter heeft er dik €40000 eigen geld? Dat kan dus inderdaad alleen als je tot ver in de 20 bij je ouders thuis blijft wonen terwijl je al een fatsoenlijke baan hebt.
Je kunt je ook afvragen waarom je bij 1 inkomen onder modaal wilt kopen. En waarom je dan gelijk een 3-kamer appartement verwacht te krijgen. Zonder enige vorm van spaargeld. Klinkt eerder als onrealistisch hoge eisen.
Daarbij is starter appartement van 35m2 niet zo raar. Groot deel van de starters zoekt een functie waarbij ze veel rondreizen, of zit merendeel van de tijd op werk of bij sport/hobby/uitgaansplek/socializen en is toch amper thuis behalve voor slapen.
Starters appartementen is eerder tot zo'n 225k (ruwweg leenbedrag bij 2 inkomen rond modaal). Tot dat bedrag zul je concessies moeten doen. Kun je iets kopen dat meer is dan 225k, kost hooguit tijd maar moet je iets kunnen vinden dat aan merendeel van je eisen voldoet.
Daarbij is starter appartement van 35m2 niet zo raar. Groot deel van de starters zoekt een functie waarbij ze veel rondreizen, of zit merendeel van de tijd op werk of bij sport/hobby/uitgaansplek/socializen en is toch amper thuis behalve voor slapen.
Starters appartementen is eerder tot zo'n 225k (ruwweg leenbedrag bij 2 inkomen rond modaal). Tot dat bedrag zul je concessies moeten doen. Kun je iets kopen dat meer is dan 225k, kost hooguit tijd maar moet je iets kunnen vinden dat aan merendeel van je eisen voldoet.
[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 23-01-2012 12:22 ]
Je kunt trouwens als starter prima wonen op 35m2. Ik ben mijn fulltime-werkende carrière ook begonnen op een 'studio' van 30m2 (voormalige kamer-en-suite, waarbij het achterste gedeelte was ingericht als slaapkamer). Keuken, toilet en douche werden gedeeld met drie anderen, allen jonge mensen van 24-25 die net begonnen waren met fulltime werken. Werkte prima, en op die manier kon ik lekker sparen voor leuke meubels als ik een 'echt' appartement zou huren.
Insert random casuïstiek.Refro schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:12:
[...]
Oh daarom hadden zowel mijn vrouw, mijn zus en ik >20k op de spaarrekening staan toen we rond de twintig gingen samenwonen.
[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 23-01-2012 12:41 ]
Gefeliciteerd. Je bent de uitzondering die de regel bevestigd. Daarnaast denk ik dat er veel mensen liever een dikke tophypotheek nemen dan dat ze met hun zus gaan samenwonenRefro schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:12:
[...]
Oh daarom hadden zowel mijn vrouw, mijn zus en ik >20k op de spaarrekening staan toen we rond de twintig gingen samenwonen.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Ik ben het zeker met je eens dat het voor mij (en anderen) wellicht nodig is om het 'wereldbeeld' aan te passen. Ik begon op mijn 22e met een prachtig koopappartement van 85m2. Maar dat kostte toen ook maar omgerekend 65000€nare man schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:41:
Je kunt trouwens als starter prima wonen op 35m2. Ik ben mijn fulltime-werkende carrière ook begonnen op een 'studio' van 30m2 (voormalige kamer-en-suite, waarbij het achterste gedeelte was ingericht als slaapkamer). Keuken, toilet en douche werden gedeeld met drie anderen, allen jonge mensen van 24-25 die net begonnen waren met fulltime werken. Werkte prima, en op die manier kon ik lekker sparen voor leuke meubels als ik een 'echt' appartement zou huren.

Blijft de vraag voor mij staan: gaat dit de woningmarkt helpen? op korte dan wel lange termijn? Of gaat het op dit moment de markt alleen nog meer op slot zetten? Timing is alles met dit soort maatregelen.
Inderdaad.[...]
Insert random casuïstiek.
Ik wil daar wel eens cijfers van zien die aantonen dat eigen geld hebben een uitzondering is.Whuzz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:56:
[...]
Gefeliciteerd. Je bent de uitzondering die de regel bevestigd. Daarnaast denk ik dat er veel mensen liever een dikke tophypotheek nemen dan dat ze met hun zus gaan samenwonen
Het zou best zo kunnen zijn natuurlijk maar in mijn omgeving zie ik het tegenovergestelde, en ik denk dat veel mensen uit hun eigen situatie redeneren. Krijg je een leuk welles nietes spelletje met allemaal extra willekeurige factoren erbij.
Ik ken ook iemand van 30+ die nog bij de ouders wonen fulltime werken en nog steeds geen geld over houden maar om dat nou als norm te hanteren lijkt me ook wat vreemd.
het wordt nu een beetje welles-nietes over of starters hadden kunnen sparen en hoeveel dan wel. Het probleem is ook niet dat je eigen geld mee moet nemen, de vraag is alleen hoeveel realistisch is voor een starter. en met de nieuwe voorstellen zou dat bedrag wel eens minstens 30000€ kunnen gaan zijn, wat in bijna alle gevallen op zijn minst een sterke demotivator is om nog in de huidige huizenmarkt te stappen. Want ligt het probleem in die 100% financiering, of in het feit dat het nog steeds niet rendabel is om af te lossen?
Een "hoger opgeleide starter" is voor mij iemand met een HBO- of WO-opleiding die op zijn 18e of 19e (in zijn eerste of tweede jaar) op kamers is gegaan, recht heeft op een basisbeurs maar de rest moet lenen, geen extra geld krijgt van zijn ouders, zich redelijk inzet voor zijn studie en daarnaast nog de nodige sociale activiteiten heeft zodat hij geen tijd heeft om daarnaast >20 uur per week te werken, niet in het bezit is gekomen van een erfenis of andere meevallers, en vervolgens op zijn 23e of 24e de woningmarkt betreedt en daarbij niet meteen gaat samenwonen.
Bij zo iemand is het simpelweg niet realistisch om te verwachten dat er 30-40k spaargeld wordt meegenomen. Wil je zoveel sparen, dan moet je
- veel langer hebben thuisgewoond dan normaal;
- veel minder aan je studie hebben gedaan dan normaal, of een veel makkelijker studie hebben gedaan;
- veel meer geld van je ouders hebben meegekregen dan normaal;
- alleen maar op je kamertje hebben gezeten en nooit buiten zijn gekomen;
- ná je afstuderen en tijdens je fulltime-werkzame leven thuis zijn blijven wonen;
- een erfenis hebben gekregen; of
- de loterij hebben gewonnen.
En al die omstandigheden zijn niet representatief voor de gemiddelde hoger opgeleide starter.
We kunnen hier nog wel honderd jaar over door-emmeren, maar bedragen van 30-40k meenemen op je 23e is niet representatief.
En nee, de gemiddelde GoT'er is niet de gemiddelde Nederlander (of zelfs maar de gemiddelde hoger opgeleide Nederlander).
Bij zo iemand is het simpelweg niet realistisch om te verwachten dat er 30-40k spaargeld wordt meegenomen. Wil je zoveel sparen, dan moet je
- veel langer hebben thuisgewoond dan normaal;
- veel minder aan je studie hebben gedaan dan normaal, of een veel makkelijker studie hebben gedaan;
- veel meer geld van je ouders hebben meegekregen dan normaal;
- alleen maar op je kamertje hebben gezeten en nooit buiten zijn gekomen;
- ná je afstuderen en tijdens je fulltime-werkzame leven thuis zijn blijven wonen;
- een erfenis hebben gekregen; of
- de loterij hebben gewonnen.
En al die omstandigheden zijn niet representatief voor de gemiddelde hoger opgeleide starter.
We kunnen hier nog wel honderd jaar over door-emmeren, maar bedragen van 30-40k meenemen op je 23e is niet representatief.
En nee, de gemiddelde GoT'er is niet de gemiddelde Nederlander (of zelfs maar de gemiddelde hoger opgeleide Nederlander).
Ik denk dat dat een meer gangbare definitie is van een hoog opgeleide starter. Alle andere kenmerken die je opsomt zijn geen voorwaarden voor het zijn van een hoogopgeleide starter. Daarbij ben ik het wel met je eens dat dergelijke bedragen niet realistisch zijn voor de gemiddelde hoger opgeleide starter.nare man schreef op maandag 23 januari 2012 @ 13:35:
Een "hoger opgeleide starter" is voor mij iemand met een HBO- of WO-opleiding die op zijn 23e of 24e de woningmarkt betreedt
[ Voor 12% gewijzigd door ephymerous op 23-01-2012 13:49 ]
XXXVI
Op m'n 22ste een nieuwbouw huis gekocht, 4 are grond met een woning van 167m2 woonoppervlak,
2 verdiepingen + inpandige garage.
Hypotheek van 230.000 euro, toen tegen 2.8% wat zich nu tegen de huidige rentevoet vertaald
in +/- 1200 euro bruto per maand ( 4.9% ). Annuïteiten hypotheek met een variabele rentevoet
die max 3 % over de gehele looptijd kan fluctueren zowel omhoog als omlaag.
Ik nam geen spaargeld mee in mijn hypotheek.
Aangezien het huis nog moest worden voltooid ( casco naar woon klaar ) ivm wetgevingen en eigen (financiële) veiligheid wou ik pas +/-90% betalen bij de 1e oplevering, NIETS in schijven, geen aanbetaling, niets ! Achteraf gebleken dat dit toch niet geheel onverstandig was ( aannemer failliet. ) en het geld wat in deposito staat is voldoende om de werken rond te krijgen gelukkig.
Tip voor diegene die aan nieuwbouw beginnen, dek jezelf altijd in.. denk overal over na... ik dacht mezelf dichtgetimmerd te hebben, maar ik was 2 dingen vergeten: de straat ( straat op gedeeld privé terrein ) en het nivelleren van het terrein. maak een zéér duidelijke boeteclausule op en ben niet bang om 3-400 per dag te vragen bij ingebrekestelling.
Ga zeker nooit uit op basis van vertrouwen of mondelinge afspraken, alles zwart op wit noteren en vast leggen. voel je daar ook niet schuldig over.
2 verdiepingen + inpandige garage.
Hypotheek van 230.000 euro, toen tegen 2.8% wat zich nu tegen de huidige rentevoet vertaald
in +/- 1200 euro bruto per maand ( 4.9% ). Annuïteiten hypotheek met een variabele rentevoet
die max 3 % over de gehele looptijd kan fluctueren zowel omhoog als omlaag.
Ik nam geen spaargeld mee in mijn hypotheek.
Aangezien het huis nog moest worden voltooid ( casco naar woon klaar ) ivm wetgevingen en eigen (financiële) veiligheid wou ik pas +/-90% betalen bij de 1e oplevering, NIETS in schijven, geen aanbetaling, niets ! Achteraf gebleken dat dit toch niet geheel onverstandig was ( aannemer failliet. ) en het geld wat in deposito staat is voldoende om de werken rond te krijgen gelukkig.
Tip voor diegene die aan nieuwbouw beginnen, dek jezelf altijd in.. denk overal over na... ik dacht mezelf dichtgetimmerd te hebben, maar ik was 2 dingen vergeten: de straat ( straat op gedeeld privé terrein ) en het nivelleren van het terrein. maak een zéér duidelijke boeteclausule op en ben niet bang om 3-400 per dag te vragen bij ingebrekestelling.
Ga zeker nooit uit op basis van vertrouwen of mondelinge afspraken, alles zwart op wit noteren en vast leggen. voel je daar ook niet schuldig over.
[ Voor 5% gewijzigd door Patientzero op 23-01-2012 13:53 ]
Dat laatste kan en moet de overheid eens iets mee gaan doen, maak het interresant om af te lossen minimaal even interresant als het hebben van de lening.Anoniem: 434488 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 13:26:
het wordt nu een beetje welles-nietes over of starters hadden kunnen sparen en hoeveel dan wel. Het probleem is ook niet dat je eigen geld mee moet nemen, de vraag is alleen hoeveel realistisch is voor een starter. en met de nieuwe voorstellen zou dat bedrag wel eens minstens 30000€ kunnen gaan zijn, wat in bijna alle gevallen op zijn minst een sterke demotivator is om nog in de huidige huizenmarkt te stappen. Want ligt het probleem in die 100% financiering, of in het feit dat het nog steeds niet rendabel is om af te lossen?
Met een eis van minimaal 30k eigen geld maak je het voor een grote groep mensen wel lastig om een huis te kopen op korte termijn. Op langere termijn kan het echter wel zorgen voor een veel gezondere markt. Op lange termijn kunnen mensen daar namelijk makkelijk rekening mee houden met hun uitgaven en keuzes. De huidige groep heeft daar met hun keuzes geen rekening mee gehouden en erop gerekend dat ze 110% kunnen lenen. En als je daar vanuit gaat heb je geen motivatie om leuke dingen te laten liggen.
In nederland is het sowieso niet rendabel om dan ook maar enige vorm van eigendom te hebben wat zich vertaald in kapitaal ( en waar dus de blauwe enveloppen likkers aan kunnen zitten )Anoniem: 434488 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 13:26:
In de huidige samenleving en alle kosten die daarbij komen wanneer je al bijv. gehuurd zit ?Shadowhawk00 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 13:56:
[...]
Dat laatste kan en moet de overheid eens iets mee gaan doen, maak het interresant om af te lossen minimaal even interresant als het hebben van de lening.
Met een eis van minimaal 30k eigen geld maak je het voor een grote groep mensen wel lastig om een huis te kopen op korte termijn. Op langere termijn kan het echter wel zorgen voor een veel gezondere markt. Op lange termijn kunnen mensen daar namelijk makkelijk rekening mee houden met hun uitgaven en keuzes. De huidige groep heeft daar met hun keuzes geen rekening mee gehouden en erop gerekend dat ze 110% kunnen lenen. En als je daar vanuit gaat heb je geen motivatie om leuke dingen te laten liggen.
Stel je bent een koppel @ 24 jaar en werkt beide voor een minimumloon.
dit is € 1446.60 per maand, incluis vakantietoeslag € 1562.33 x 2 = 3124.66 x 12 = € 37.495,92 bruto op jaarbasis = een hypotheek van maximaal 168.720.00 euro met 110% was dat een woning inc. kk van 185k.
Laten we wel wezen, een vrouw gaat minder werken wanneer ze kinderen krijgt, dit krijgen mensen met zo'n salaris toch niet meer opgehoest ? ongeacht of men heeft gespaard alvorens ze het huis gingen kopen.
*edit, opgehoest wel, maar dan werk je ook alleen maar voor je huis en eten, meer niet..
De huidige groep van 16-20 kan daar best goed rekening mee houden en dat bedoelde ik eigenlijk. Mensen die nu al op zichzelf wonen hebben het een stuk lastiger als ze geen eigen huis hebben om te gaan kopen.Patientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:11:
[...]
In de huidige samenleving en alle kosten die daarbij komen wanneer je al bijv. gehuurd zit ?
dit is € 1446.60 per maand, incluis vakantietoeslag € 1562.33 x 2 = 3124.66 x 12 = € 37.495,92 bruto op jaarbasis = een hypotheek van maximaal 168.720.00 euro met 110% was dat een woning inc. kk van 185k.
Laten we wel wezen, een vrouw gaat minder werken wanneer ze kinderen krijgt, dit krijgen mensen met zo'n salaris toch niet meer opgehoest ? ongeacht of men heeft gespaard alvorens ze het huis gingen kopen.
Trouwens 180k hypotheek is ongeveer 1000 per maand ( even uit de losse pols ) dat is met HRA nog we te doen voor die mensen.
Maar het hebben van een hypotheek is nu gewoon te voordelig en het opbouwen van eigendom is inderdaad heel slecht geregeld. Hebben van geld kost je geld terwijl hebben van schulden je geld opleverd lijkt me een zeer verkeerde motivatie.
1000 per maand +/- klopt wel denk ik, netto dus een 700 euro ? krijg je iets van 150 euro per maand terug aan hypotheekrenteaftrek, dus 550-600 + gas water licht, inboedel en brandverzekeringen, levensverzekering, ziektekosten, auto, boodschapjes... et cetera, als 't vrouwtje dan onverhoopt zwanger is... daar doelde ik op
Volgens mij trek jij nu 2 x de hra af. De bruto rente is 1000 euro, de netto rente (Bruto rente minus hra) is grof gezegd dan 700 euro. De hra is dus 300 euro totaal en geen 150 euro.Patientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:30:
1000 per maand +/- klopt wel denk ik, netto dus een 700 euro ? krijg je iets van 150 euro per maand terug aan hypotheekrenteaftrek, dus 550-600 + gas water licht, inboedel en brandverzekeringen, levensverzekering, ziektekosten, auto, boodschapjes... et cetera, als 't vrouwtje dan onverhoopt zwanger is... daar doelde ik op
lol, maandag.. danku 
tussen 't werk door iets typen, dus er 20 keer op terugkomen en weer iets typen werkt niet altijd zoals je ziet.
tussen 't werk door iets typen, dus er 20 keer op terugkomen en weer iets typen werkt niet altijd zoals je ziet.
[ Voor 71% gewijzigd door Patientzero op 23-01-2012 14:37 ]
Dat heb je als het goed is zelf in de handPatientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:30:
als 't vrouwtje dan onverhoopt zwanger is...
weldenkende mensen wel ja, maar zelfs dan kan een foutje voorkomen nietwaar ?
Sociale huurwoning.Patientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:11:
Waarom moeten we per sé naar een situatie toe waarin *iedereen* een huis moet kunnen kopen?
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Wat mij betreft komen foutjes op dat vlak niet voor, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijkPatientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:06:
weldenkende mensen wel ja, maar zelfs dan kan een foutje voorkomen nietwaar ?
[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 23-01-2012 15:29 ]
Waarom moet ''iedereen'' kunnen studeren ? ( offtopic )Whuzz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:20:
[...]
Sociale huurwoning.
Waarom moeten we per sé naar een situatie toe waarin *iedereen* een huis moet kunnen kopen?
Compleet kromme vergelijking van jouw kant, het gemaakte punt is duidelijk en weldegelijk ontopic. Waarom zou iemand met een absoluut minimuminkomen een huis moeten kunnen kopen? Daar is de sociale huursector voor. Het is sowieso onverantwoord om een dergelijk deel van je inkomen aan vaste lasten te betalen.Patientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:29:
[...]
Waarom moet ''iedereen'' kunnen studeren ? ( offtopic )
(zorgen dat iemand met een modaal inkomen weer makkelijker een huis kan kopen vind ik dan echter wel weer gepast)
[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 23-01-2012 15:40 ]
De eerste zin is gezegd door iemand die een huis heeft. De tweede door iemand die heeft gestudeerd.
Begrijp dat mensen altijd "willen", mensen willen net zo goed/mooi/groot wonen als andere mensen. Daar doen ze dus ook hun best voor en dat is hun wens. Dat is het moeilijk is en soms zelfs onrealistisch, prima ... maar het is niet aan iemand om te zeggen "waarom zou jij moeten kunnen kopen". Snobistisch. Precies hetzelfde als die mensen die claimen dat het vrij normaal is om 30k+ spaargeld te hebben als je net van je studie afkomt, laat me niet lachen. Bedankt Nare Man voor het schetsen van een realistischer beeld.
Begrijp dat mensen altijd "willen", mensen willen net zo goed/mooi/groot wonen als andere mensen. Daar doen ze dus ook hun best voor en dat is hun wens. Dat is het moeilijk is en soms zelfs onrealistisch, prima ... maar het is niet aan iemand om te zeggen "waarom zou jij moeten kunnen kopen". Snobistisch. Precies hetzelfde als die mensen die claimen dat het vrij normaal is om 30k+ spaargeld te hebben als je net van je studie afkomt, laat me niet lachen. Bedankt Nare Man voor het schetsen van een realistischer beeld.
De meeste mensen deugen!
Zover ik weet kan iedereen in Nederland momenteel nog gewoon studeren (eventueel met wat bijlenen, is niks vreemds aan), maar een huis is een fysiek goed wat geld kost en in feite niets toevoegt aan je leven behalve een bezit. Hoe realistisch is het om een stel dat netto 1000 euro samen verdient een huis te laten kopen van zeg 180 keer hun volledige maandinkomen (er vanuitgaande dat de vrouw wel altijd fulltime blijft werken)? Pak daar de kans bij dat ze uit elkaar gaan (ruwweg 1 op 3?) wat ook nog in de financiering mee moet en de op dit moment geweldige woningmarkt en het is een recept voor faillissementen.
(ik snap de hele poeha niet zo, als ik iets wil hebben maar het niet kan betalen zijn er twee opties: of ik heb het niet of ik zorg dat ik het geld bij elkaar krijg om het wel te hebben)
* pagani heeft vijf jaar met veel plezier in de sociale sector gehuurd
(ik snap de hele poeha niet zo, als ik iets wil hebben maar het niet kan betalen zijn er twee opties: of ik heb het niet of ik zorg dat ik het geld bij elkaar krijg om het wel te hebben)
* pagani heeft vijf jaar met veel plezier in de sociale sector gehuurd
[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 23-01-2012 15:46 ]
het wordt kunstmatig te duur gemaakt, ik ben van mening dat volk wat gewoon 40 uur per week werkt maar de mentale kracht mist om meer te verdienen wel gewoon de mogelijkheid dient te hebben om iets op te bouwen.
Dat doen we ook. Mijn vriendin en ik gaan gewoon eerst naar de adviseur, zaken laten berekenen en adviseren. Aan de hand daarvan benaderen we gewoon de makelaar van die vriend van mij. Er is dus geen sprake van direct handelen met hem. Het enige andere in deze case is dat koper en verkoper elkaar wel kennen, meer niet. Dat hij en ik bij de overdracht van het huis afspraken hebben gemaakt als het gaat om inboedel is wat anders. Dat gaat slechts over zaken als rolgordijnen, eettafel en nog wat spullen die hij strakjes in een kleiner huisje niet meer kwijt kan en wil.nare man schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:02:
[...]
Dan zou ik die vriend vooral benaderen als iedere andere willekeurige derde van wie je een huis koopt, en vooral kritisch blijven kijken naar zaken als bouwkundige staat, vraagprijs, financierbaarheid, et cetera. Een enorme valkuil bij handelen met vrienden of familie is het niet goed maken (of niet goed vastleggen) van zakelijke afspraken. Als er dan problemen komen, heb je geen poot om op te staan.
In de materie verdiepen als in begrijpen wat ongeveer de verschillen zijn tussen hypotheekvormen, kennis van HRA etc, ja dat heb ik wel een beetje en probeer daar nog wat meer over duidelijk te krijgen. Ik weet wel enigszins wat ik wil, welke soort hypotheek ik ook zeker niet wil en wat mijn uitgangspunten zijn.nare man schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:02:
[...]
Verder moet je je echt in de materie verdiepen. Een huis kopen is de meest verstrekkende financiële beslissing van je leven. Je kunt er niet op vertrouwen dat hypotheekadviseurs a) kundig zijn en b) te allen tijde jouw belang en jouw wensen in het oog houden. Wil je een hypotheek waar je langer lol van hebt, dan moet je je echt gaan inlezen. Je zult echt niet de eerste zijn die er niets van weet, blindelings en te goeder trouw uitgaat van een hypotheekadvies, en vervolgens met de gebakken peren zit omdat het advies totaal niet bij zijn situatie en wensen paste (of omdat het gewoon een slecht advies was).
De volledige materie eigen maken, nee, dat niet. Daar vertrouw ik dan toch wel weer een adviseur op. Verder gezien het feit dat ik een aardig eind onder mijn persoonlijk kunnen zal lenen, en bijna een ton minder aan wat we samen zouden kunnen, ga ik aardig voor safe ben ik van overtuigd. Ook al kan ik veel meer lenen en naar grotere en duurdere huizen kunnen kijken, dat wil ik helemaal niet. Ik ga niet elke maand proberen elk dubbeltje om te draaien.
1 ding wat ik sowieso al vind is dat je je via internet helemaal gek kan maken. Iedereen roept van alles door elkaar en diverse sites geven niet altijd dezelfde of even duidelijke informatie.
Dat kan ook op andere manieren die financieel een stuk verantwoorder zijn (voor 200 euro per maand na alle subsidies voor de lage inkomens in de sociale huur en de overige 800 euro sparen bijvoorbeeld, dan bouw je in een klap vier keer zo veel op)Patientzero schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:50:
het wordt kunstmatig te duur gemaakt, ik ben van mening dat volk wat gewoon 40 uur per week werkt maar de mentale kracht mist om meer te verdienen wel gewoon de mogelijkheid dient te hebben om iets op te bouwen.
Sowieso moet je de rente betalen bij koop (bij 180k aan huis al snel 700-800 euro per maand), daar is niks kunstmatigs aan.
[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 23-01-2012 15:56 ]
Dit topic is gesloten.