Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.627 views

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bi-zonder schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:50:
Wat ik dan niet begrijp, enerzijds aangeven; aflossen, geen aflossings- vrij deel.
Anderzijds: hem dan niet wijzen op een lineaire hypotheek..

Over de gehele looptijd genomen, betaal je de minste rente bij een lineaire hypotheek.
Dus eerder 'letterlijk hypotheek aflossen' en lagere maandlasten (minder voordeel hra)..

Bij annuïteit blijven je maandlasten tot aan het eind gelijk.
Dat vind ik persoonlijk zo fnuikend aan een annuïteiten hypotheek.
Je blijft het volle maandelijkse pond betalen, je lost veel minder snel af.

Bovenstaande alleen als je wilt aflossen en sneller maandelijks lagere lasten wilt.

Zie ik iets over het hoofd?
Ja, je ziet bijvoorbeeld over het hoofd dat als je de financiële mogelijkheden hebt voor een lineaire hypotheek die begint met X euro per maand, je nóg sneller de boel hebt afgelost als je een annuïteitenhypotheek neemt waarbij je begint met X euro per maand betalen. En je hebt nóg sneller de boel afgelost als je een hypotheek neemt waarbij je steeds meer per maand gaat betalen omdat je inkomen stijgt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:00:
Het verschil tussen volledige aflossing en 50/50 aflossingsvrij was bij mij slechts enkele tientjes in de maand, dan geloof ik het wel: ik ga niet met een restschuld zitten :)
Om precies dezelfde reden kan ik beargumenteren dat je het omgekeerde kunt doen.

De enige relevante factor is discipline. Als je het hebt zoals jij en ik dan maakt het niet uit. Heb je het niet dan kun je je beter vastleggen tevenover de bank.

Uiteindelijk heb ik een hypotheek genomen waarbij ik jaarlijks 20% boetevrij af mag lossen dus ik heb wel zo'n idee wat het snelst is. Behalve dat ik geen 3 ton in 5 jaar kan vrijspelen dan :+

edit:
vergelijkbaar met wat eamelink hierboven zegt dus

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2011 09:25 ]

Verwijderd

Dan kun je het beter bij de bank doen, ik krijg bij geen enkele bank 5.4% + vrijstelling van de vermogensrendementsheffing = 6.6% Op deze looptijden en bedragen loont dat zeer, daarom heb ik ook gewoon een 100% aflossing voor die paar tientjes. Geen gezeik aan het einde van de looptijd, als ik tegen die tijd met pensioen ga ofzo heb ik nergens last van, al stort de hele woningmarkt in elkaar (not likely op die termijn, maar stel dat).

Daarbovenop mág ik 20%/jr aflossen, maar aangezien het een bankspaarhypotheek is, is dat niet bijzonder effectief. :P Tenzij de HRA eraf gaat natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 09:27 ]

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Pooh schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:04:
Maar al die constructies kosten geld, en de HRA heeft z'n langste tijd wel gehad. Het begint dus weer interessant te worden om de HRA volledig te negeren, of zelfs om te rekenen met een hogere HRA in 't begin dan aan 't eind.
Het zou op dit punt in de tijd het meest realistisch zijn om een hypotheek te nemen, ervan uit gaande dat de HRA in 30 jaar wordt afgebouwd, zodat je in je financiële planning rekening moet houden met je financiële situatie over die periode: kun je een flinke stijging van je maandlasten aan? Volledig sturen op brutolasten is voor veel mensen niet mogelijk of in ieder geval onwenselijk. Als ik de HRA volledig zou negeren zou ik een brutolast van 1660 euro voor mijn kiezen krijgen, tegenover nog geen 1000 nu (ik krijg zo'n 670 euro terug maandelijks). Dat kan ik wel dragen, ik vind het alleen niet leuk :P

Ik ben er bij mijn financiële planning wel vanuit gegaan dat de HRA wordt afgebouwd, overigens: maar een lineaire hypotheek zou voor mij echt niet opportuun zijn. Dan kun je 'overtollige liquide middelen' nog beter op een (renderende) spaarrekening zetten en ze gewoon gebruiken voor extra aflossing (dus niet: extra storting in het spaardeel) als de HRA daadwerkelijk op de schop gaat. Ik mag in elk geval jaarlijks 10% van de hypotheek boetevrij aflossen, dus die mogelijkheid is er ruimschoots.

Mensen die nu al een deel aflossingsvrij hebben genomen vanwege de lagere maandlasten, en die financieel echt geen extra stootje meer kunnen hebben, gaan wel een probleem hebben als de HRA op de schop gaat. Maar die hadden gewoon geen (of een veel goedkoper) huis moeten kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 22-12-2011 09:31 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
nare man schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:29:
[...]

Het zou op dit punt in de tijd het meest realistisch zijn om een hypotheek te nemen, ervan uit gaande dat de HRA in 30 jaar wordt afgebouwd, zodat je in je financiële planning rekening moet houden met je financiële situatie over die periode: kun je een flinke stijging van je maandlasten aan? Volledig sturen op brutolasten is voor veel mensen niet mogelijk of in ieder geval onwenselijk. Als ik de HRA volledig zou negeren zou ik een brutolast van 1660 euro voor mijn kiezen krijgen, tegenover nog geen 1000 nu (ik krijg zo'n 670 euro terug maandelijks). Dat kan ik wel dragen, ik vind het alleen niet leuk :P
Dat het niet wenselijk is maakt niet uit natuurlijk. als je nu een hypotheek neemt waarbij je de lasten kan betalen in het worst-case scenario dan zit je veilig. Dat je op dit moment daar geen last van hebt en dus minder betaald is leuk meegenomen. Nu rekening houden met dat als de HRA afgeschaft is dat je dan de lasten kan blijven betalen is handig maar om meteen ook te kijken of dat leuk is gaat wat te ver. Over 30 jaar heb je hopelijk ook meer salaris toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Een kleine update op de kwestie "Koopprijs vs Taxatie"

Onze nieuwe woning is getaxeerd op slechts 1,5% verschil van onze koopprijs.
De woningen die in het taxatierapport aangehaald werden als vergelijking waren amper vergelijkbaar te noemen op basis van locatie/grootte/tussenwoning (we hebben hoekwoning op zuiden).

Al met al gewoon een gevalletje "gekeken naar de koopovereenkomst en WOZ-waarde"

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Joarie schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:54:
Een kleine update op de kwestie "Koopprijs vs Taxatie"

Onze nieuwe woning is getaxeerd op slechts 1,5% verschil van onze koopprijs.
De woningen die in het taxatierapport aangehaald werden als vergelijking waren amper vergelijkbaar te noemen op basis van locatie/grootte/tussenwoning (we hebben hoekwoning op zuiden).

Al met al gewoon een gevalletje "gekeken naar de koopovereenkomst en WOZ-waarde"
Dat is mijn ervaring ook met de taxatie. Bij ons was het helemaal bijzonder, aangezien het appartement nog niet eens klaar was 8)7 maar toch wist de taxateur een prijs neer te leggen die bijna gelijk was aan de aankoopprijs.. goh :P. En appartementen waarmee vergeleken was waren echt totaal anders, qua ligging niet te vergelijken (ik zit op een luxe laan en de vergelijking was een of andere pauperstraat verderop :P).

Wat betreft HRA: als de huizen van 4/5 ton dan een eind gaan zakken kan het voor mij alleen maar goed uitpakken, de "restschuld" die ik uit dit appartement heb "verdien" ik dan weer terug door het volgend huis een stuk goedkoper te kopen :). (2% prijsdaling per jaar op 1-2 ton is minder dan 2% op 4 ton :P).

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2011 23:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08

Player1S

Probably out in the dark

Wordt hier nu wel spannend.

We hebben 2e bod op huis 1 gedaan en een bod op huis 2 onder voorbehoud van 2e bezichtiging.

Voor huis 1 willen we niet meer hoger gaan dan dit maar we willen het nog wel even warm houden. Huis 2 heeft momenteel onze voorkeur omdat deze flink goedkoper is en we dus een groter bouwdepot kunnen krijgen voor de nodige aanpassingen (kozijnen, keuken, badkamer).

Huizen zijn verder qua bouw exact gelijk. Alleen Huis 2 heeft boven nog enkel glas. Beide huizen hebben binnen afzienbare tijd grondig onderhoud nodig aan de kozijnen dus die moeten vervangen worden. Beide huizen moeten nieuwe keuken hebben en in beide gevallen zou eigenlijk de badkamer aangepakt moeten worden en dat gaat dan dus ook gebeuren.

Trouwens vraagje over verzekeringen. Ons werd geadviseerd om ons te verzekeren tegen Arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid en overlijden.
Mijn vriendin en ik vonden dit logisch en verstandig. Echter nu zei haar oom gisteren dat dat grote onzin was. Was enkel om je geld afhandig te maken.
Nu klopt het wel dat ze daar het geld mee binnen harken maar zelf hadden we wel zoiets van "laten we het maar wel doen" Just in case.
Hoe denken jullie daar over??

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

L1nt schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:46:
Wordt hier nu wel spannend.

We hebben 2e bod op huis 1 gedaan en een bod op huis 2 onder voorbehoud van 2e bezichtiging.

Voor huis 1 willen we niet meer hoger gaan dan dit maar we willen het nog wel even warm houden. Huis 2 heeft momenteel onze voorkeur omdat deze flink goedkoper is en we dus een groter bouwdepot kunnen krijgen voor de nodige aanpassingen (kozijnen, keuken, badkamer).

Huizen zijn verder qua bouw exact gelijk. Alleen Huis 2 heeft boven nog enkel glas. Beide huizen hebben binnen afzienbare tijd grondig onderhoud nodig aan de kozijnen dus die moeten vervangen worden. Beide huizen moeten nieuwe keuken hebben en in beide gevallen zou eigenlijk de badkamer aangepakt moeten worden en dat gaat dan dus ook gebeuren.

Trouwens vraagje over verzekeringen. Ons werd geadviseerd om ons te verzekeren tegen Arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid en overlijden.
Mijn vriendin en ik vonden dit logisch en verstandig. Echter nu zei haar oom gisteren dat dat grote onzin was. Was enkel om je geld afhandig te maken.
Nu klopt het wel dat ze daar het geld mee binnen harken maar zelf hadden we wel zoiets van "laten we het maar wel doen" Just in case.
Overlijdens risico verzekering kom je waarschijnlijk niet onderuit, maar dat zijn de grootste kosten ook niet. De andere 2 moet je erg goed na gaan, wat er precies verzekerd wordt, wat het kost en wanneer er wel en niet uitgekeerd wordt. Aan de hand daarvan kan je zelf de afweging maken om het wel of niet te doen.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb vorige week een voorlopig koopcontract getekend :)

De woning is volledgi afgewerkt de afgelopen 2 jaar. Alleen 2 slaapkamers zijn nog min of meer 'kaal', maar dat heeft geen haast.
Het is dus niet nodig om een bouwdepot o.i.d. te nemen, ik kan er zo in.

Het enige wat nog rest zijn de spullen ter overname, zogeheten roerende goederen. Het gaat om spullen met een (nieuw)waarde van ongeveer 9000 euro. Dat is best veel, dus ik ga flink afdginen, en een selectie maken.

Nu heb ik 1 korte vraag: In de woning staat een houtkachel. Deze is aangesloten middels een pijp, welke door het plafond gaat, en dan door de slaaplamer op de eerste verdieping. Daar is de pijp ook onzichtbaar weggewerkt.
Echter: de kachel is ter overname. Maar als de verkopende partij de kachel meeneemt, met het stuk pijp van de benedenverdieping, dan zit ik met een gat in het plafond. Wordt dit gezien als schade? Ik begin te denken dat hij die kachel helemaal niet mee mag nemen...?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:46:
[...]

Dat is mijn ervaring ook met de taxatie. Bij ons was het helemaal bijzonder, aangezien het appartement nog niet eens klaar was 8)7 maar toch wist de taxateur een prijs neer te leggen die bijna gelijk was aan de aankoopprijs.. goh :P. En appartementen waarmee vergeleken was waren echt totaal anders, qua ligging niet te vergelijken (ik zit op een luxe laan en de vergelijking was een of andere pauperstraat verderop :P).

Wat betreft HRA: als de huizen van 4/5 ton dan een eind gaan zakken kan het voor mij alleen maar goed uitpakken, de "restschuld" die ik uit dit appartement heb "verdien" ik dan weer terug door het volgend huis een stuk goedkoper te kopen :). (2% prijsdaling per jaar op 1-2 ton is minder dan 2% op 4 ton :P).
5 jaar 2.000 p/j waardedaling dan zit je met een restschuld van 10.000 euro. Waardoor je een stuk minder kunt lenen en misschien niet eens een huis kunt kopen van 4/5 ton. (Met een rekening waarmee je rond KUNT staan lukt het geeneens). Ik kon makkelijk mijn eerste flatje betalen maar moest eerst een kredit aflossen van 5.000 euro anders kreeg ik niets.
En dan ging ik dus uit van je gunstige bedragen. Je kunt deze bedragen niet meefinancieren in je nieuwe hypotheek straks. Dat vergeet ff iedereen voor het gemak.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 27-12-2011 13:39 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nyarlathotep schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:26:
Nu heb ik 1 korte vraag: In de woning staat een houtkachel. Deze is aangesloten middels een pijp, welke door het plafond gaat, en dan door de slaaplamer op de eerste verdieping. Daar is de pijp ook onzichtbaar weggewerkt.
Echter: de kachel is ter overname. Maar als de verkopende partij de kachel meeneemt, met het stuk pijp van de benedenverdieping, dan zit ik met een gat in het plafond. Wordt dit gezien als schade? Ik begin te denken dat hij die kachel helemaal niet mee mag nemen...?
Helaas, dat mag hij wel. Dit wordt niet gezien als schade.
Je hebt twee opties:
- zelf een houtkachel kopen
- het gat dichten

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je daar een bronvermelding van? Vereniging Eigen Huis zegt namelijk:
Wat zo vastzit aan het huis dat het niet zonder schade weggehaald kan worden, is een onroerende zaak en dus bij de verkoopprijs inbegrepen.
Sowieso, alles wat "nagelvast" verbonden is met de woning is per definitie toch onroerend en hoort dus bij de woning?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

De pijp van een kachel zit vaak alleen geklemd en valt gelijk naar beneden als je de kachel weghaalt.
Zit dus niet vast aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik neem aan dat het als geheel beschouwd wordt ;)

Maar goed, ik weet echt niet hoe dit juridisch zit. Misschien wordt het inderdaad wel als losse componenten beschouwd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Zo vandaag het 2e rondje hypotheekgesprekken gehad.
Uiteindelijk overal gekeken naar volledig aflossen + 30 jr vast in een bankspaarvorm met NHG.
- Hypotheker: 1e gesprek, veel info, maar nog niet echt concreet. Hij was aan het rekenen met gemiddelde rente's.
- Hypotheekservice van de Vereniging Eigen Huis: 1e gesprek, duidelijk en helder verhaal en zo waar een erg mooie hypotheekrente bij Delta Loyd van 5,35%. Wij al helemaal gelukkig. Daarnaast ook een overlijdensrisicoverzekering voor 65000 euro, kosten 4,75 voor ons 2 samen.
- Rabobank: 2e gesprek, gelijk maar met de deur in huis gevallen en aangegeven waarmee we bij de VEH Hypotheekservice weggekomen waren. Hij kon niet lager dan 5,7 voor 30 jaar vast met banksparen en een orv van ruim 14 euro. Al mochten we van hem vanwege het grote verschil deze wel bij een externe partij afsluiten.

Kortom, het aanbod via de VEH Hypotheekservice leek het beste.
Jubelstemming! Vooral omdat er zo'n verschil met de Rabobank in zat.

Kijken we vanavond zelf nog even rond bij Delta Loyd, gewoon wat extra informatie lezen, zien we dat de 5,35 alleen bij NHG tot 100% executiewaarde is... |:( Echt.... Gelijk even gebeld, tsja excuses e.d. maar daar kopen we niks voor. Delta Loyd bkomt nu op 5,65 uit. Voor dat verschil kunnen we net zo goed naar de Rabobank gaan. Argh..

Morgen Rabobank maar eens bellen, of we niet toch weer even bij hun langs kunnen komen :X
Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:10
Question Mark schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:07:
Heb je daar een bronvermelding van? Vereniging Eigen Huis zegt namelijk:

[...]

Sowieso, alles wat "nagelvast" verbonden is met de woning is per definitie toch onroerend en hoort dus bij de woning?
Het is weinig relevant hier, want die 'regel' geldt voor het standaardgeval indien niets specifieks is afgesproken. Door het expliciet 'ter overname' aan te bieden is het duidelijk dat het los gezien moet worden en het derhalve alleen bij de koop hoort indien dat specifiek overeengekomen wordt.

Als iemand zijn huis aanbiedt en de keuken en aanbouw mee wil nemen dan mag dat ook ;)

Zoals met alles in dit soort gevallen: gewoon meenemen in de onderhandelingen en de uitkomst vastleggen.

Indien er vragen zijn over hoe een en ander opgeleverd wordt in relatie tot iets wat verwijderd gaat worden (al dan niet met schade) dan is het essentieel ook daar afspraken over te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 27-12-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:41

ooz

Niek_ schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:11:
Zo vandaag het 2e rondje hypotheekgesprekken gehad.
Uiteindelijk overal gekeken naar volledig aflossen + 30 jr vast in een bankspaarvorm met NHG.
- Hypotheker: 1e gesprek, veel info, maar nog niet echt concreet. Hij was aan het rekenen met gemiddelde rente's.
- Hypotheekservice van de Vereniging Eigen Huis: 1e gesprek, duidelijk en helder verhaal en zo waar een erg mooie hypotheekrente bij Delta Loyd van 5,35%. Wij al helemaal gelukkig. Daarnaast ook een overlijdensrisicoverzekering voor 65000 euro, kosten 4,75 voor ons 2 samen.
- Rabobank: 2e gesprek, gelijk maar met de deur in huis gevallen en aangegeven waarmee we bij de VEH Hypotheekservice weggekomen waren. Hij kon niet lager dan 5,7 voor 30 jaar vast met banksparen en een orv van ruim 14 euro. Al mochten we van hem vanwege het grote verschil deze wel bij een externe partij afsluiten.

Kortom, het aanbod via de VEH Hypotheekservice leek het beste.
Jubelstemming! Vooral omdat er zo'n verschil met de Rabobank in zat.

Kijken we vanavond zelf nog even rond bij Delta Loyd, gewoon wat extra informatie lezen, zien we dat de 5,35 alleen bij NHG tot 100% executiewaarde is... |:( Echt.... Gelijk even gebeld, tsja excuses e.d. maar daar kopen we niks voor. Delta Loyd bkomt nu op 5,65 uit. Voor dat verschil kunnen we net zo goed naar de Rabobank gaan. Argh..

Morgen Rabobank maar eens bellen, of we niet toch weer even bij hun langs kunnen komen :X
Bah.
Wellicht ook even kijken bij Nationale Nederlanden (bankspaar plus).
Als je bij deze aanbieder enkel kijkt naar rente is hij wellicht niet zo voordelig, echter zit er een bonus regeling aan vast van 10% van de gehele hypotheek.

Voorbeeldje, als men een hypotheek neemt van 220.000 hoeft er maar 200.000 afgelost te worden.
In jaar 11 stort NN 5.000 op de spaar inleg in jaar 16 nogmaals in jaar 20 wederom en tot slot na 30 jaar nog eens 5.000
Dit is wel bekeken over 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar de Rabobank gaan en ze een worst voor houden: voor 5.6% en 0.5% afsluitprovisie is het rond. Overlijdensrisicoverzekering via Independer oid los af te sluiten. Take it or leave it, dan teken ik nu.

Meestal werkt dat erg verhelderend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
L1nt schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:46:

Overlijdensrisico zou ik wel doen, kan de ander in ieder geval in het huis blijven wonen mocht de een overlijden. Is vaak ook deels verplicht en als je jong bent en geen chronische aandoeningen hebt, ook niet heel erg duur.

Arbeidsongeschiktheid en werkloosheid zijn echte cashcows voor de adviseurs qua provisie. Vaak met dubieuze voorwaarden waarmee ze onder uitkering uitkomen (denk aan uitsluiten psyschische aandoeningen). Mocht je dit echt willen, zeer goed de polisvoorwaarden doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Arfman

Drome!

Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben wij beide ook niet afgesloten. Ik ben ICT-er, ik kan zelfs zonder benen nog werken bij wijze van spreken. Vriendin is onderwijzeres, ook daar vrij weinig risico. Als je de polis doorleest en weet wat er allemaal uitgesloten wordt blijft er bijna geen enkele manier over waarop de verzekering tot uitkering overgaat. Idem voor werkloosheidsverzekering.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sempy schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:54:
[...]

Overlijdensrisico zou ik wel doen, kan de ander in ieder geval in het huis blijven wonen mocht de een overlijden. Is vaak ook deels verplicht en als je jong bent en geen chronische aandoeningen hebt, ook niet heel erg duur.
Sterker nog, verplicht wil je een NHG hypotheek afsluiten.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
Wij krijgen nog gewoon 5% bij de Rabo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

ST10©DE

Dus.............

Mektheb schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:12:
voor 30 jaar vast?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Owh nee niet voor 30jaar nee :).
Excuses verkeerd gelezen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:12:
Krijgen? Of mag je dat betalen?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slasher schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:10:
[...]

Goed om te horen. Ik sloot 1,5 jaar geleden mijn hypotheek af, ook met overlijdensrisicoverzekering. Was al weer vergeten dat het bij NHG verplicht was en tijdens een discussie met een collega vroeg ik met ineens af of ik me soms voor niets een product had laten aansmeren (ben immers alleenstaand, dus niet nodig wat partner betreft). Maar 'gelukkig' had ik er dus sowieso niet onderuit gekund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Nu online
Slasher schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:10:
[...]

Uit mijn hoofd voor het gedeelte van de hypotheek dat 80% van de taxatiewaarde te boven gaat. Je kan zelf daar boven op de keuze maken voor een groter percentage wat zeker bij 1 (hoofd)kostwinner wel aan te raden is. Uiteraard zal de provisiebeluste adviseur je gerust een hogere dekking verkopen dan benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cobb schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:37:
[...]

5 jaar 2.000 p/j waardedaling dan zit je met een restschuld van 10.000 euro. Waardoor je een stuk minder kunt lenen en misschien niet eens een huis kunt kopen van 4/5 ton. (Met een rekening waarmee je rond KUNT staan lukt het geeneens). Ik kon makkelijk mijn eerste flatje betalen maar moest eerst een kredit aflossen van 5.000 euro anders kreeg ik niets.
En dan ging ik dus uit van je gunstige bedragen. Je kunt deze bedragen niet meefinancieren in je nieuwe hypotheek straks. Dat vergeet ff iedereen voor het gemak.
Ik ga uit van 2 inkomens en een huidige hypotheek gebasseerd op 1 inkomen. Ik denk dat mensen die in mijn situatie zitten er zeker niet slechter van worden op de langere termijn, tov in 2007.
Mensen die recent een huis van >4 ton hebben gekocht en daar geen 30 jaar blijven wonen wel..

Maar ik zit natuurlijk ook voor mezelf een beetje die markt goed te praten :P. Kan ook in een tentje op het beursplein gaan klagen dat mijn huisje minder waard wordt door de ECB, maar ik bekijk het liever van de positieve kant ;).
ZeRoC00L schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:28:
[...]

Krijgen? Of mag je dat betalen?
Krijgen bij een bankspaarproduct :P
Overigens lijkt de overheid daar nu een stokje voor te willen steken, aangezien daarop feitelijk niet wordt afgelost.. Moet iedereen dan ineens zijn hypotheek omzetten naar annuiteiten ofzo :?

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Sport_Life schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:43:

Overigens lijkt de overheid daar nu een stokje voor te willen steken, aangezien daarop feitelijk niet wordt afgelost.. Moet iedereen dan ineens zijn hypotheek omzetten naar annuiteiten ofzo :?
Dat is het idee. Als iedereen 'verplicht' moet gaan aflossen, wordt automatisch de HRA gedeeltelijk ingeperkt omdat je dan elk jaar minder rente betaald - dus minder aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst maar eens afwachten wat de definitieve voorstellen worden. Ze kunnen de mensen met een (bank)spaarhypotheek niet in de kou laten staan, deze vormen zijn bewust geintroduceerd en hebben te maken met fiscale maatregelen bij tussentijdse beeindiging.

Sowieso weet ik niet hoe het met de spaarrekening zit op het moment dat dit zou gaan gebeuren. Ik kan de hypotheek met 20% per jaar inlossen, dus dat is af te lossen. Maar die spaarrekening is een ander verhaal (Rabo)

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:37:
Eerst maar eens afwachten wat de definitieve voorstellen worden. Ze kunnen de mensen met een (bank)spaarhypotheek niet in de kou laten staan, deze vormen zijn bewust geintroduceerd en hebben te maken met fiscale maatregelen bij tussentijdse beeindiging.

Sowieso weet ik niet hoe het met de spaarrekening zit op het moment dat dit zou gaan gebeuren. Ik kan de hypotheek met 20% per jaar inlossen, dus dat is af te lossen. Maar die spaarrekening is een ander verhaal (Rabo)
Volgens dat idee, een ban op dergelijke hypotheken, geld het enkel voor degene die in de toekomst een hypotheek afsluiten. Net zoals 100% aflossingsvrij - mag niet meer, maar wie er 1 had behoud het gewoon.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:26:
Het enige wat nog rest zijn de spullen ter overname, zogeheten roerende goederen. Het gaat om spullen met een (nieuw)waarde van ongeveer 9000 euro. Dat is best veel, dus ik ga flink afdginen, en een selectie maken.

Waarschijnlijk is het nu te laat, maar je had beter de 'roerende' zaken meegenomen in je onderhandelingen. Zeker zo'n kachel. Bij het verhogen van je bod aangeven dat dit dan inclusief kachel is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

En we hebben een huis gekocht !!

Vandaag 2e bezichtiging gehad met bouwtechnisch deskundige en kregen tevens een bod geldig tot morgen 9 uur.
Aangezien er geen echte problemen gevonden zijn, zijn we akkoord gegaan met het bod.
Medio maart krijgen we officieel de sleutel. In goed overleg waarschijnlijk al eerder aangezien het huis al leeg staat.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

ZeRoC00L schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:14:
[...]

Waarschijnlijk is het nu te laat, maar je had beter de 'roerende' zaken meegenomen in je onderhandelingen. Zeker zo'n kachel. Bij het verhogen van je bod aangeven dat dit dan inclusief kachel is.
Daar betaal je dan wel weer belasting over. Ik heb het huis voor een zeer scherpe prijs gekocht, en de verkoper probeert er natuurlijk nog wat geld uit te persen. Ik denk dat hij de kachel mee mag nemen, want ik kan deze zelf véél goedkoper krijgen, en laten inbouwen :)

Het blijft altijd steggelen met roerende zaken. Maar ik ga met mezelf heel makkelijk maken. De verkoper mag de spullen lekker meenemen ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nyarlathotep schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:20:
[...]

Daar betaal je dan wel weer belasting over. Ik heb het huis voor een zeer scherpe prijs gekocht, en de verkoper probeert er natuurlijk nog wat geld uit te persen. Ik denk dat hij de kachel mee mag nemen, want ik kan deze zelf véél goedkoper krijgen, en laten inbouwen :)

Het blijft altijd steggelen met roerende zaken. Maar ik ga met mezelf heel makkelijk maken. De verkoper mag de spullen lekker meenemen ;)
Nee hoor. Je kunt de koop som specificeren tussen onroerende en roerende goederen. Heb ik ook gedaan (terwijl er niet superveel onroerend was) om zo de overdrachtsbelasting te drukken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
L1nt schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:44:
En we hebben een huis gekocht !!

Vandaag 2e bezichtiging gehad met bouwtechnisch deskundige en kregen tevens een bod geldig tot morgen 9 uur.
Aangezien er geen echte problemen gevonden zijn, zijn we akkoord gegaan met het bod.
Medio maart krijgen we officieel de sleutel. In goed overleg waarschijnlijk al eerder aangezien het huis al leeg staat.
Proficiat! Waar kunnen we de foto's zien?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

http://www.funda.nl/koop/...-47112191-malusstraat-10/

Zit wel het nodige werk in zoals al eens gemeld. Nieuwe keuken, badkamer verplaatsen (met een bad), de boel schilderen e.d.
Gelukkig heeft mijn vriendin hele handige ooms die ook nog eens de juiste connecties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
Ziet er op de foto's goed uit! Bovendien is de locatie super zo te zien. Veel geluk gewenst op je nieuwe stekkie zo net voor 2012.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L1nt schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 09:47:
http://www.funda.nl/koop/...-47112191-malusstraat-10/

Zit wel het nodige werk in zoals al eens gemeld. Nieuwe keuken, badkamer verplaatsen (met een bad), de boel schilderen e.d.
Gelukkig heeft mijn vriendin hele handige ooms die ook nog eens de juiste connecties hebben.
Wow.. 135m2 + tuinen voor minder dan 129K? Damn... in Utrecht betaal je gewoon het dubbele per m2.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Prijzen hier liggen behoorlijk laag. Plus dit huis was van een oudere man dus waarschijnlijk al vrijwel zonder hypotheek waardoor de nabestaanden niet perse de hoofdprijs hoeven te hebben.
Een exact zelfde huis stond te koop voor 149k en kon max zakken naar 139k.

Foto's geven wel vertekend beeld. Huis is tijdje verhuurd geweest en die mensen hebben de boel enorm smerig gemaakt. De nabestaanden van de eigenaar hebben vervolgens provisorisch de boel wat opgeknapt. Behang hangt niet mooi, schilderen kon veel beter, tegelwerk in de keuken ligt niet mooi recht. Zwarte tegens in de keuken zijn gewoon witte tegels die zwart geverfd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:10:
[...]

Wow.. 135m2 + tuinen voor minder dan 129K? Damn... in Utrecht betaal je gewoon het dubbele per m2.. 8)7
Weet je zeker dat het maar het dubbele is? Of heb je het over provincie Utrecht?

Zoiets kost in mijn geboortedorp (Monster, gemeente Westland) ook het dubbele namelijk. Dus lekker goedkoop huis, kan je niet echt een buil aan vallen denk ik :).

Mijn appartement uit 1935 van 65m2 kost al 100k (in Den Haag), hier koop je voor die 129k een benedenwoning van 80m2 uit 1930 of zo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

In mijn huidige woonplaats heb je dan een woning van 90m2 uit 1959 Of een 2 kamer appartement van 60m2

Borculo is gewoon lekker goedkoop zolang je wilt kopen....Zodra je gaat verkopen wordt het een ander verhaal :X

[ Voor 36% gewijzigd door Player1S op 30-12-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
L1nt schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:38:
In mijn huidige woonplaats heb je dan een woning van 90m2 uit 1959 Of een 2 kamer appartement van 60m2

Borculo is gewoon lekker goedkoop zolang je wilt kopen....Zodra je gaat verkopen wordt het een ander verhaal :X
Inderdaad, staat hoop langer dan 6 maanden te koop :X. Ook huizen die echt super deal lijken.

Blijft leuk, huizenprijzen vergelijken ;).

Best bizar, heb net een ruim nieuw rijtjeshuis (150m2, 2005) gekocht in Den Haag (wel goede wijk/mooie plek) voor 3 ton. Heb net op Funda zitten kijken en daar krijg je in Borculo voor rond de 3 ton gewoon een vrijstaande woning met 600m2 grond erbij :D.

Een bouwperceel van 600m2 kost in mijn geboortedorp (10km van Den Haag) al 4 a 4,5 ton :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

En in Delden krijg je dan dit: http://www.funda.nl/koop/delden/huis-47849527-sanderij-17/
of dit: http://www.funda.nl/koop/...47839185-verbeekstraat-2/
of dit: http://www.funda.nl/koop/...405732-leeuwerikstraat-8/

En dat ligt 25km van Borculo af. Maar is gewoon een dure plaats. Met onze mogelijkheden hadden we hier nooit een huis kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McVirusS schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:34:
[...]

Weet je zeker dat het maar het dubbele is? Of heb je het over provincie Utrecht?

Zoiets kost in mijn geboortedorp (Monster, gemeente Westland) ook het dubbele namelijk. Dus lekker goedkoop huis, kan je niet echt een buil aan vallen denk ik :).

Mijn appartement uit 1935 van 65m2 kost al 100k (in Den Haag), hier koop je voor die 129k een benedenwoning van 80m2 uit 1930 of zo ;).
Tsja..bedoelde de stad, maar je hebt gelijk, wordt wel meer dan het dubbele. Voor mijn 80m2 in een krachtwijk op 10min fietsen van het centrum met 20m2 tuin betaalde ik 190K... Een zelfde formaat woningn ín de binnenstad kost al snel 350K.

Even een paar gemiddelde m2 prijzen voor het idee:

m2 prijzen per gemeente

November 2011 (sep 2008) - aantal koopwoningen te koop nov 2011 (sep 2008)
- Blaricum: 5120 euro (5711) - 199 (76)
- Amsterdam: 3533 (3634) - 8464 (3497)
- Utrecht: 2795 euro (2837) - 3312 (1443)
- Lochem: 2692 euro (2652) - 546 (313)
- 's Gravenhage: 2314 euro (2251) - 5692 (3605)
- Rotterdam: 2088 euro (2013) - 7413 (4926)
- Enschede: 1783 (1736) - 1693 (1354)
- Kerkrade: 1471 euro (1521) - 684 (356)

Bizar ook om te zien dat er in Amsterdam en Utrecht gewoon meer dan twee keer zoveel te koop staat als 3 jaar geleden.. Ik denk dat veel 'twijfelaars' zich verkijken op het voordeel dat dit biedt. Zelfs als prijzen eigenlijk niet genoeg gezakt zijn betekent dit wel véél meer keuze en minder stress bij zoeken. 5 jaar geleden moest je zo ongeveer een aankoopmakelaar inhuren om uberhaupt bij de leuke huizen te komen en dan na een bezichtiging meteen de vraagprijs bieden om te voorkomen dat het huis voor je neus werd weggekaapt..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit wordt vanaf 4 januari mijn nieuwe stek:
De linkerhelft iig ;)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/19935877/foto.jpg

Ben nu druk op zoek naar badkamerspul. De huidige badkamer ziet er niet uit en gaat op de vuilstort na verkoop goede onderdelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kaasplank op 30-12-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
Gefeliciteerd! Ondertussen ben ik compleet oververhuisd, het ging allemaal supersnel. Maar als ik er nu op terugkijk heeft het toch echt wel minimaal 2 maanden geduurd voor alles bij elkaar.

De woning die ik heb gekocht voor de geinteresseerden: http://www.funda.nl/koop/...nieuwe-doelenstraat-15-a/

Ik en mijn vriendin zijn er ontzettend blij mee! Het voelt helemaal als thuis, uiteraard verander je toch nog heel veel kleine dingen, lampje hier, dit toch nog even overschilderen etc. Je verbaast jezelf er toch wel bij dat er nog wat werk in komt te zitten!

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tjees wat een prijzen zeg.. :). Maarja wonen in de randstad op fietsafstand van het werk heeft ook wel zijn voordelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nog vlak voor het einde van het jaar, kon ik als 1 van de weinige van het project waarin ik gekocht heb nog langs de notaris voor het passeren. Voordeel is dus dat mijn eigen inbreng afgeschreven is, dus minder belasting betalen over spaargeld, en alvast div. kosten aftrekken van de belasting.
Nu is het zo dat de hypotheekadviseur in feite mijn belastingaangifte kan doen. Maar ik wil dit ook zelf "kunnen". Deed ik voorheen ook altijd, maar toen had ik geen huis ;)

Waarschijnlijk hebben meer in dezelfde situatie gezeten, zo zijn er wellicht sites waar ik wat tips kan vinden waar ik op moet letten bij het invullen? Uiteraard laat ik het dan ook door mijn hypotheekadviseur doen, en kan ik erna mooi zien of ik het goed heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nog maar 16 dagen en dan zitten we bij de notaris!
Inmiddels al met de parkethandelaar afgesproken dat de vloer opnieuw geschuurd/gefreesd wordt en dat er op 2 slaapkamers ook parket wordt gelegd.

Onze toekomstige woning:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9568531/Huis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Zo leuk onderkomen hoor ! :D, ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Sport_Life schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:19:
Tjees wat een prijzen zeg.. :). Maarja wonen in de randstad op fietsafstand van het werk heeft ook wel zijn voordelen ;).
Randstad is niet per definitie duur hoor, Den Haag en Rotterdam is goedkoper dan Nijmegen bijvoorbeeld.

Maar als je ver van alles gaat wonen is het bijna altijd wel goedkoop :p

[ Voor 9% gewijzigd door Bender op 30-12-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Vandaag de sleutel gekregen en direct maar van alles naar het huis gebracht. In principe hoeft er niets meer te gebeuren en ook staan er al 2 bankstellen, dressoir, sitetable, keukentafel, keukenstoelen. Verder heeft de vorige eigenaar(bekende) ook nog behoorlijk wat ander zut laten staan waaronder een volledig serviesset.

Inmiddels TV, internet, telefoon werkend en al wat eigen ding er neergezet + schoongemaakt. Morgen nog wat zaken en dan ben ik klaar voor oudjaarsavond ;) Voor de geinteresseerden:

http://www.funda.nl/koop/meijel/huis-47607596-kerkveld-15/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Meijel, dat vinden we wel. Hoe laat zullen we er zijn?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Lolhozer schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 00:05:
Meijel, dat vinden we wel. Hoe laat zullen we er zijn?
Alleen de advertentie is voor de geinteresseerden ;) Oudjaarsavond enkel voor de genodigden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Sorry, had je even een "." tussen " ;) " en "Voor" moeten zetten. Voor je het weet staan er 250 GoTters voor de deur.

Veel plezier morgen :w

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
We zijn vrijdag bij een ander huis gaan kijken. Niet dat we nou zo verkeerd wonen (in tegendeel) maar het mag wat groter en het kan qua inkomen makkelijk zat dus waarom ook niet. Het huis is echt geniaal, we zijn er echt voor gevallen. Alle rationele zaken op een rij hebbende blijft het toch grootdeels een gevoelskwestie dus we gaan maar eens kijken of we dit kunnen regelen.

Het mooiste was toch de makelaar. We hadden al gezien op internet dat het van 480k naar 350k was gegaan. Ik begon daarover tijdens het begin van het bezoek, zijn reactie: 'Jaaa uuh er zit nog ruimte in die prijs hoor, ze moeten er echt vanaf'. Als de verkoopmakelaar zoiets al zegt dan zijn ze toch wel heel wanhopig of niet?

Anyway, we zitten natuurlijk ook nog met een te verkopen huis. We waren nogal positief over de verkopend makelaar. Zeer professioneel, vriendelijk, eerlijk over het object, niet zo'n standaard slecht-C&A-pak als veel andere makelaren. Nu willen we hem vragen of hij ook ons huis wil verkopen. Nou heb ik er flink over nagedacht, zoekende naar iets van een belangenverstrengeling maar ik kom er niet op.

Iemand daar ideeën over? Het is dus de bedoeling dat de makelaar van het object dat we willen ook ons huis gaat verkopen. Het klinkt en voelt zo raar.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat zijn twee losstaande transacties dus maakt niet uit. Het enige wat niet mag is dat jouw aankoopmakelaar niet ook de verkopende makelaar mag zijn voor het huis wat jij op het oog hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 02-01-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik kon me al niet voorstellen dat het niet zou mogen, maar is het ook verstandig?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik kan me voorstellen dat de verkopende partij het niet prettig vindt dat hun makelaar belangenverstrengeling heeft met een potentiële klant. Dat hoeft echter niet jouw probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Zijn belang wordt dan: het verkopen van hun huis tegen een zo goed mogelijke prijs én het verkopen van ons huis tegen een zo goed mogelijke prijs. Ik zie niet waar dat elkaar raakt en/of in de weg zit, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het wordt belangrijker om jou happy te maken dan de verkopende partij. Die zijn geen partij meer na de verkoop terwijl jij dat wel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om het een of ander, maar een verkopend makelaar die bij een bezichtiging zegt: 'Jaaa uuh er zit nog ruimte in die prijs hoor, ze moeten er echt vanaf', is erg fijn voor jou om te weten maar nogal lomp t.o.v. de verkopers die waarschijnlijk ondanks hun haast wel gewoon de beste prijs willen vangen, vooral omdat jij voor zover ik uit je woorden begrijp vooral interesse had in het waarom van de huidige enorme daling en niet direct aanstuurde op nog verdere... Vraag is of jij zelf zo'n verkoper wilt voor je huis...

Maar goed, kan me het wel voorstellen hoor. Ik heb voor ik mijn 1e huis kocht een stuk of 10 huizen bekeken, en uiteindelijk een van de verkopende makelaars van een huis wat ik overigens niets vond gekozen als aankoopmakelaar bij een ander huis, omdat ik haar erg goed vond. Dat andere huis had overigens niet haar als verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
TrailBlazer schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:42:
Het wordt belangrijker om jou happy te maken dan de verkopende partij. Die zijn geen partij meer na de verkoop terwijl jij dat wel bent.
Ik ga dat huis niet kopen voor het mijne weg is natuurlijk. Tenzij er een of andere overgangs/garantie-regeling mogelijk is. Hij heeft belang bij alletwee de verkopen, op het moment dat mijn huis verkocht is kan hij pas van het andere object af. (Dat ook nog eens veel duurder is, ik neem aan dat hij daar meer commissie op kan pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Verkopende makelaars denken momenteel maar aan 1 ding: verkopen om die courtage binnen te halen. Sprak laatst een bevriende makelaar uit Den Haag en hij vertelde me dat zijn kantoor in de maand November maar 9 huizen hebben verkocht.. en ze zitten er met 30 makelaars.. Vraag me sowieso af of de verkopende makelaars momenteel voor 100% te vertrouwen zijn want naar mijn idee willen ze alleen maar verkopen en het liefst zo snel mogenlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door m0nk op 02-01-2012 10:58 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:52:
Niet om het een of ander, maar een verkopend makelaar die bij een bezichtiging zegt: 'Jaaa uuh er zit nog ruimte in die prijs hoor, ze moeten er echt vanaf', is erg fijn voor jou om te weten maar nogal lomp t.o.v. de verkopers die waarschijnlijk ondanks hun haast wel gewoon de beste prijs willen vangen, vooral omdat jij voor zover ik uit je woorden begrijp vooral interesse had in het waarom van de huidige enorme daling en niet direct aanstuurde op nog verdere... Vraag is of jij zelf zo'n verkoper wilt voor je huis...
Het was wel degelijk een peiling naar eventuele ruimte hoor. Waarom die prijs zo gezakt is snap ik ook prima. Het staat al drie jaar te koop. Het is een combinatie van winkelpand+woonruimte in een oud herenhuis. Als woning is het voor veel mensen waarschijnlijk te groot en als winkel is het veel te duur (als je er niet zelf ook gaat wonen). Er waren genoeg geïnteresseerden alleen bijna alleen zelfstandigen die de hypotheek niet rond konden krijgen.

Ons eigen huis staat in een wijk met meer soortgelijke panden, daar kan ik wel aardig van inschatten wat dat op moet brengen. Dus ik zal niet bang zijn dat hij het voor veel minder probeert te verkopen om de twee transacties maar rond te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door EvaluationCopy op 02-01-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m0nk schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:56:
Vraag me sowieso af of de verkopende makelaars momenteel voor 100% te vertrouwen zijn want naar mijn idee willen ze alleen maar verkopen en het liefst zo snel mogenlijk.
Simpel antwoord: ze zijn nooit te vertrouwen, zowel de verkoop- als aankoopmakelaar niet. Hetzelfde geldt voor verzekeringsagenten, hypotheekadviseurs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:52:
Of de verkopende partij wil gewoon veels te veel vragen.
Wij zijn ook bij een huis wezen kijken waar de verkopend makelaar aangaf dat meneer nog wel zeker 10.000 moest zakken met de vraagprijs. Dit was echter nadat duidelijk werd dat dit echt niet ons huis was.
Maar meneer was ook al enorm hoog gaan zitten. Begonnen bij 196.000 en was inmiddels al gezakt naar 149.000.
Als je terug leest zie je dat we een huis hebben gekocht voor 125.000 en qua werk zit er geen verschil.
Kozijnen, keuken, badkamer, schilderen, behangen. vloeren moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

EvaluationCopy schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:15:
Het mooiste was toch de makelaar. We hadden al gezien op internet dat het van 480k naar 350k was gegaan. Ik begon daarover tijdens het begin van het bezoek, zijn reactie: 'Jaaa uuh er zit nog ruimte in die prijs hoor, ze moeten er echt vanaf'. Als de verkoopmakelaar zoiets al zegt dan zijn ze toch wel heel wanhopig of niet?
Dat zou ik toch niet zo tof vinden als ik daar als verkoper achter zou komen dat die makelaar dat zegt tijdens een bezichtiging van mijn huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 02-01-2012 13:56 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Slasher schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:55:
[...]

Dat zou ik toch niet zo tof vinden als ik daar als verkoper achter zou komen dat die makelaar dat zegt tijdens een bezichtiging van mijn huis.
Op het moment dat je zoveel zakt (130k, ~27%) zal dat eerder je eigen advies naar de makelaar zijn - snel mogelijk verkopen. Geloof dat de ergste daling sinds 2008 ede is met 20%, dus met je 27% val je al aardig buiten de boot.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Verkoper zal idd zelf ook wel iets gezegd hebben. En als jij met 330k akkoord zou gaan, zet je de vraagprijs niet op 330k maar op 350k. Aangeven dat er ruimte is kan mensen juist over de streep trekken om te bieden.

Juist doordat ie al 130k gezakt is zou je verwachten dat er niet zoveel speling meer zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:49:
[...]
Bizar ook om te zien dat er in Amsterdam en Utrecht gewoon meer dan twee keer zoveel te koop staat als 3 jaar geleden.. Ik denk dat veel 'twijfelaars' zich verkijken op het voordeel dat dit biedt. Zelfs als prijzen eigenlijk niet genoeg gezakt zijn betekent dit wel véél meer keuze en minder stress bij zoeken. 5 jaar geleden moest je zo ongeveer een aankoopmakelaar inhuren om uberhaupt bij de leuke huizen te komen en dan na een bezichtiging meteen de vraagprijs bieden om te voorkomen dat het huis voor je neus werd weggekaapt..
Ja ik ben dus op zoek naar een woning in Amsterdam, maar twijfel wel over waar. En het feit dat de prijzen laag zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet nog lager gaan. Maar je hebt zeker wel gelijk dat ze lager zijn geworden, zo zie ik er een paar die al bijna een jaar te koop staan en van 400k naar 325 zijn gezakt, hoever kan ik daar nog onder gaan zitten?

Een ander probleem is de buurt, wat is nu een goede koop? Eerst wilde ik nooit in noord wonen, maar nu ik er geweest ben (een enkele keer) net aan de andere kant van het ij hebben ze toch mooie nieuwbouw die voor bijna 100k minder gaan dan aan de centrum kant van het ij. Tel daar ook bovenop het gratis parkeren en wellicht ooit de komst van de noord-zuidlijn metrohalte om de hoek. Dan zou ik denken dat dit een goede koop is, toch zeggen analisten weer dat in de binnenstad meer waardevast is in tijden van crisis als deze.

Daarnaast hoef ik eigenlijk niet zo groot te wonen, nu kan ik het wel makkelijk betalen op het moment, maar ik ben wat bang dat hoe duurder het appartement is hoe groter de kans is dat deze minder waard wordt (ook relatief) en ik bij verkoop in een jaar of 5 een aanzienlijk groter verlies heb. Ook de mogelijkheid om het eventueel te verhuren als ik naar het buitenland ga (en op deze manier wat extra te verdienen) lijkt mij kleiner met een duurder appartement. Dit doet mij dus weer denken dat ik beter iets kleins kan kopen hoewel de grotere appartementen per vierkante meter weer goedkoper zijn.

Iemand die recent voor een soortgelijke aankoop heeft gestaan of staat in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
en ik bij verkoop in een jaar of 5 een aanzienlijk groter verlies heb.
Is huren niet verstandiger bij zo'n korte periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
EnerQi schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:51:
[...]

Is huren niet verstandiger bij zo'n korte periode?
Huren in Amsterdam is erg duur, zo'n 1200 per maand voor een 60vierkante meter (als je het kan vinden). Dan moeten de appartementen in 5 jaar 10% minder waard zijn, iets wat niet geheel onmogelijk is natuurlijk en dan nog sta ik quitte.

Maar het is zeker iets waar ik ook over nadenk en waarom ik ook een groter appartement overweeg ivm (doorgroeimogelijkheden :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
Het is duidelijk dat je er al over nagedacht hebt over huren vs kopen ;).

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Bedankt, ja ik heb wel zoiets als ik iets moois kan vinden voor 1000 per maand dan zou dat mij wel wat zorgen schelen. Tegelijkertijd is het hebben van een eigen woning toch ook iets moois, als ik huur heb ik toch altijd het idee dat het "tijdelijk" is.

Denk dat ik ook alleen zou verhuizen uit het appartement dat ik nu wil kopen als het of te klein wordt of als ik naar het buitenland zou moeten. En in het tweede geval is het geen enkel probleem, aangezien ik dan mijn appartement vrij winstgevend zou kunnen verhuren.

Maar het grootste probleem vind ik het beantwoorden van de vraag "wat is nu een goede koop op het moment?". Zo vind ik bijvoorbeeld onderstaand appartement mooi, maar denk ik dat dit soort woningen, de eerste zijn van waar de prijzen zullen vallen als de huizenmarkt in een diepere dip gaat.

http://www.opzuidamsterda...en/woningtype/bienvenue_h Zie nu dat deze nog met een erfpachtcanon van 2666 p/j belast is wat het toch een stuk minder aantrekkelijk maakt.
Dit is een beter voorbeeld dan:
http://www.funda.nl/koop/...5-gustav-mahlerplein-191/

Hier heb ik zelf helaas wat minder verstand van en hoopte eigenlijk dat er hier mensen zijn die wat meer info voor mij hebben. Zelf denk ik dat wonen in Noord of Zeeburg een goede combinatie is van vierkante meters voor de prijs, maar ja ik ben geen expert.

[ Voor 9% gewijzigd door StephaN900 op 02-01-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Je kan altijd zover onder een prijs gaan zitten als je zelf wilt. Het is dan aan de verkoper om te zeggen (1) ja (2) nee of (3) tegenbod.

Verder, wat een goede prijs is hangt van teveel omstandigheden af. Als je een opening wilt houden rond, bijvoorbeeld, verhuur is de zuidas best interessant (A10, dichtbij trein/metro etc). Ook zit je daar bij verschillende banken waar nogal wat geld zit.
Andere kant heb je 0 natuur en zit je wel erg dicht op de snelweg (dus dat raam open snachts...?) en is er weinig in de buurt aan winkels/restaurants.

Dat is eigenlijk gelijk het zuidas vs zeeburg deel. Wil je woongenot (rust, natuur) of woongemak (bereikbaarheid).

Noord zou ik zeker afraden. De nieuwbouw is dan wel mooi, maar je zit met verbindingen (coentunnel..) en dat noord best vaak negatief in het nieuws is door de mensen die er wonen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als de Bijlmer.

Dat opzuid trouwens niet te snel afschieten. Je link wijst naar prijs vanaf 360k - daarbij is de erfpacht al afgekocht. Met 2666 jaarlijkse erfpact is het vanaf 300k. Ook is het nieuwbouw, dus VON (scheelt toch weer..).
Aan de andere kant moet je er nog wel parkeerplaats a 35k bijrekenen, die nemen ze niet mee in de prijs maar ben je verplicht om af te nemen.

Heb daar zelf ook naar zitten kijken, zag er zo prachtig uit :9~ .

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
StephaN900 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:15:
http://www.opzuidamsterda...en/woningtype/bienvenue_h Zie nu dat deze nog met een erfpachtcanon van 2666 p/j belast is wat het toch een stuk minder aantrekkelijk maakt.
Dit is een beter voorbeeld dan:
http://www.funda.nl/koop/...5-gustav-mahlerplein-191/ vierkante meters voor de prijs, maar ja ik ben geen expert.
375k voor een tweekamer-appartement van 85m2 aan de Zuidas? Sorry hoor, maar dan kun je beter gewoon op kantoor slapen, als je het toch niet erg vindt om aan de Zuidas te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
nare man schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:30:
[...]

375k voor een tweekamer-appartement van 85m2 aan de Zuidas? Sorry hoor, maar dan kun je beter gewoon op kantoor slapen, als je het toch niet erg vindt om aan de Zuidas te zitten :)
Zitten alleen wel wat dingen bij, zoals keuken en badkamer (die je zelf mag uitzoeken). Daarbij is dergelijke buitenruimte (23m2) uitzonderlijk veel voor dat deel van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
nare man schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:30:
Ja ik had die meer gekozen voor dezelfde ligging/idee, maar ben het met je eens. Toch ben ik heel praktisch ingesteld en vind ik dicht naast mijn werk wonen niet zo erg. Reis nu van deur tot deur toch een half uur heen en terug. En ik slaap toch altijd beter in mijn eigen bed :).

Wat betreft noord, ik vind niet dat voor alle delen de vergelijking met de bijlmer echt op gaat. Sommige gedeeltes van Noord zijn best rustig en je bent binnen 5 minuten op centraal. Maar ik denk wel dat veel mensen voor geen goud in noord willen wonen, misschien wordt noord onterecht op een grote hoop gegooid, maar ik kan mij wel voorstellen dat de woning wat moeilijker te verkopen zou kunnen zijn.

Hier 125m + parkeerplaats
http://www.funda.nl/koop/...19750-albatrospad-113-pp/

edit: @ Myrdeon, denk dat hij het appartement in dat symphony gebouw bedoelt, die in opzuid is een aanzienlijk betere deal.

[ Voor 9% gewijzigd door StephaN900 op 02-01-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
StephaN900 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:02:
[...]

Ja ik had die meer gekozen voor dezelfde ligging/idee, maar ben het met je eens. Toch ben ik heel praktisch ingesteld en vind ik dicht naast mijn werk wonen niet zo erg. Reis nu van deur tot deur toch een half uur heen en terug. En ik slaap toch altijd beter in mijn eigen bed :).

Wat betreft noord, ik vind niet dat voor alle delen de vergelijking met de bijlmer echt op gaat. Sommige gedeeltes van Noord zijn best rustig en je bent binnen 5 minuten op centraal. Maar ik denk wel dat veel mensen voor geen goud in noord willen wonen, misschien wordt noord onterecht op een grote hoop gegooid, maar ik kan mij wel voorstellen dat de woning wat moeilijker te verkopen zou kunnen zijn.

Hier 125m + parkeerplaats
http://www.funda.nl/koop/...19750-albatrospad-113-pp/

edit: @ Myrdeon, denk dat hij het appartement in dat symphony gebouw bedoelt, die in opzuid is een aanzienlijk betere deal.
Ik zou niet op de zuidas gaan wonen, het is hier prima werken maar je kan in het weekeind echt een kanon afschieten. Niks open en Gelderlandplein als winkelcentrum = deprimerend. Kijk rond in Oud Zuid of de Rivierenbuurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Myrdreon schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:00:
[...]

Zitten alleen wel wat dingen bij, zoals keuken en badkamer (die je zelf mag uitzoeken). Daarbij is dergelijke buitenruimte (23m2) uitzonderlijk veel voor dat deel van de stad.
Wat heb je daaraan als je uitzicht hebt op een treurige kantooromgeving? Ik zou daarvoor bedanken, ook als er nog een ton vanaf zou gaan. Ik heb al eens op 50 m van mijn werk gewoond (huur weliswaar) met uitzicht op mijn eigen kantoor. Daar word je echt niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Nou voor een ton minder zou ik zeker mijn slag slaan, ik heb niet zo'n aversie tegen mijn werk (en ik werk niet aan het gustav mahlerplein). Maar ik begrijp het wel een beetje.

De rivierenbuurt heb ik gewoond en nooit echt wat gevonden eigenlijk. Oud-zuid vind ik te duur en daar komt bovenop dat mijn voorkeur naar nieuwbouw uitgaat aangezien ik twee linkerhanden heb en ik helemaal gek word van alle reparaties die in mijn huidige woning (van 1890) gedaan moeten worden.

Nou ja ik ga binnenkort maar een keer langs wat woningen, maar vinden jullie dat een woning van 90 vierkante meter aan het ij in die pakhuizen 100.000 meer waard is als een soortgelijke woning maar aan de andere kant van het ij (noord)? Voor mijn gevoel kan dat haast niet, je bent vanaf beide woningen ook even snel op CS en zo slecht is noord toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Het probleem van A'dam Noord is als je met de auto reist en de A10 moet nemen. Dat is enorm filegevoelig ivm de tunnels. Ja, 2e Coentunnel is in aanbouw maar duurt nog even. In Noord krijg je meer m2 per euro maar de sfeer moet je leuk vinden en dat is persoonlijk.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Chief-XL: met auto is nog enigszins te doen, met fiets is A'dam Noord pas echt een ramp. Je móet dan een pont nemen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat je zo dicht op een centrum kunt wonen maar niet gewoon door een tunneltje / over een brug kan fietsen.

Woon je in Noord en werk je buiten Amsterdam dan ben je zonder auto aangewezen op fietsen + pont + trein .. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Je kan toch de bus nemen? Die paar keer dat ik er ben geweest volgens mij met bus 32 of 33 dat duurde nog geen 10minuten naar CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dit is natuurlijk een vraag met een hoog persoonlijk gehalte. Sommige mensen gruwen al van de gedachte dat ze de auto uit moeten en de bus in moeten. Vind je dat - zoals ondergetekende - geen probleem, en vind je een tochtje met de pont niet zo erg, dan zou je in Noord prima kunnen wonen (de sfeer even daargelaten, daar kan ik niets over zeggen).

100.000 euro is een hoop geld. Daarvoor zou ik zeker wel besluiten om aan de andere kant van bijv. een stuk water te gaan wonen en dan maar met de pont te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Ja zo denk ik er ook net over, maar ik wil niet die dombo zijn die straks met een appartement in Noord opgescheept zit die ik maar niet kan verkopen :). Ach ik heb wel genoeg info denk ik, eerst maar eens zelfs langs gaan, wie weet schrijf ik Noord dan ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hangt maar net af hoe je de woning in de markt zet (staat, prijs..).

Je kan je natuurlijk afvragen, als de reistijd gelijk is, je aan hetzelfde water ligt (met betere ligging zelfs, want in Noord lig je richting het zuiden aan het water) waardoor dan dat waardeverschil zo groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:01

Shiro

Serenity

StephaN900 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:24:
[...]

Ja ik ben dus op zoek naar een woning in Amsterdam, maar twijfel wel over waar. En het feit dat de prijzen laag zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet nog lager gaan. Maar je hebt zeker wel gelijk dat ze lager zijn geworden, zo zie ik er een paar die al bijna een jaar te koop staan en van 400k naar 325 zijn gezakt, hoever kan ik daar nog onder gaan zitten?

Een ander probleem is de buurt, wat is nu een goede koop? Eerst wilde ik nooit in noord wonen, maar nu ik er geweest ben (een enkele keer) net aan de andere kant van het ij hebben ze toch mooie nieuwbouw die voor bijna 100k minder gaan dan aan de centrum kant van het ij. Tel daar ook bovenop het gratis parkeren en wellicht ooit de komst van de noord-zuidlijn metrohalte om de hoek. Dan zou ik denken dat dit een goede koop is, toch zeggen analisten weer dat in de binnenstad meer waardevast is in tijden van crisis als deze.

Daarnaast hoef ik eigenlijk niet zo groot te wonen, nu kan ik het wel makkelijk betalen op het moment, maar ik ben wat bang dat hoe duurder het appartement is hoe groter de kans is dat deze minder waard wordt (ook relatief) en ik bij verkoop in een jaar of 5 een aanzienlijk groter verlies heb. Ook de mogelijkheid om het eventueel te verhuren als ik naar het buitenland ga (en op deze manier wat extra te verdienen) lijkt mij kleiner met een duurder appartement. Dit doet mij dus weer denken dat ik beter iets kleins kan kopen hoewel de grotere appartementen per vierkante meter weer goedkoper zijn.

Iemand die recent voor een soortgelijke aankoop heeft gestaan of staat in Amsterdam?
Ik heb onlangs (oktober 2011) een appartement gekocht in Amsterdam. Ik wou eerst sowieso niet in ZuidOost(Bijlmer), Noord en Osdorp. Mijn oog viel op Diemen en Amstelveen.

Mijn eisen waren wel:
Minimaal 2 slaapkamers en totale woonoppervlakte 75m2+
Zo min mogelijk aan doen, als in bruikbare keuken en nette badkamer/wc.
Parkeren voor de deur
Winkelcentrum in de buurt
Gunstig om met OV naar de stad te gaan

Velen zullen idd nu al wel zien dat ik best wel veel eisen had en misschien ook niet geheel realistisch.

Diemen viel af, was toch iets te prijzig voor een starter en mijn eisen

Amstelveen was me net iets te ver van de stad met OB en ook vervelend dat er vliegtuigen er vlak overheen vliegen.

Dus na een maand of 3 mijn zoekruimte uitgebreid naar Zuidoost & Noord.

Noord vlakbij de winkelcentrum was weinig keuze en verbazingwekkend duur. Iedereen zal wel aan het anticiperen zijn op de Noordzuidlijn. Daarnaast werk ik in de detacheering, ofwel ik ga overal en nergens heen. En die ene weggetje richting Noord staat altijd vol omdat er meestal maar 1 rijbaan open is... Dus ook Noord viel vrij snel af.

Zuidoost, genoeg keuze, maja, we weten allemaal waarom veel mensen daar liever niet willen wonen :o
Na een aantal appartementen kwam ik daar wel wat leuks tegen wat voldeed aan al mijn eisen. Dus sinds oktober woon ik in Zuidoost. De appartementen complex waar ik woon is allemaal koop, dus best wel beschaafd volk dat er woont :)

Bevalt me opzich tot dusver wel goed :) Hoewel bij een sterke westenwind de vliegtuigen wel heel erg hoorbaar zijn.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Ja ik weet niet hoor, hoewel ik verhuizen naar Amsterdam-Noord voorheen nooit als een optie zag, zie ik mijzelf toch echt niet verhuizen naar Z-O. Het is op zich niet zo'n probleem als je alles met de auto doet, maar lopen/fietsen/OV in die buurt vind ik toch weer net wat minder en dan helemaal voor mijn vriendin. Misschien overdrijf ik het wat, maar zelfs die mooie nieuwbouwwijken zijn omringt door hoogbouw, die bevolkt worden door mensen waar ik niet echt vrolijk van word.

Volgens deze site is het percentage nederlanders in bijlmer centrum 18%, dat zegt natuurlijk niet alles, maar goed...

http://amsterdam.feiten.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Iemand enig idee waar ik de bouwtekeningen van ons aangekochte huis zou kunnen opvragen? Woning is in 2008 gebouwd. Heb de vraag al bij de verkopende makelaar uitgezet, maar ben benieuwd of bijvoorbeeld de gemeente ofzo ook een kopie heeft. (hoe eerder ik ze heb hoe beter ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Misschien heeft je gemeente een digitaal bouwarchief. Nijmegen heeft dat in ieder geval en daar staan alle tekeningen in die nodig zijn voor een bouwaanvraag. Bouwtekeningen vallen daar zeker onder. Kan het zelfs terugvinden van mijn huis uit 1912, geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De gemeente, in de destijds verleende bouwvergunning. Hoe exact die tekeningen zijn en of ze kloppen is natuurlijk de vraag.

@Betse: Die van Nijmegen werkt inderdaad super, al klopte er bij mijn voormalige woning geen bal van ;)

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 03-01-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Niek_ schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:34:
Iemand enig idee waar ik de bouwtekeningen van ons aangekochte huis zou kunnen opvragen? Woning is in 2008 gebouwd. Heb de vraag al bij de verkopende makelaar uitgezet, maar ben benieuwd of bijvoorbeeld de gemeente ofzo ook een kopie heeft. (hoe eerder ik ze heb hoe beter ;)).
Gemeente en indien oud, Stadsarchief :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:01

Shiro

Serenity

StephaN900 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:08:
Ja ik weet niet hoor, hoewel ik verhuizen naar Amsterdam-Noord voorheen nooit als een optie zag, zie ik mijzelf toch echt niet verhuizen naar Z-O. Het is op zich niet zo'n probleem als je alles met de auto doet, maar lopen/fietsen/OV in die buurt vind ik toch weer net wat minder en dan helemaal voor mijn vriendin. Misschien overdrijf ik het wat, maar zelfs die mooie nieuwbouwwijken zijn omringt door hoogbouw, die bevolkt worden door mensen waar ik niet echt vrolijk van word.

Volgens deze site is het percentage nederlanders in bijlmer centrum 18%, dat zegt natuurlijk niet alles, maar goed...

http://amsterdam.feiten.info/
Haha, ja ik snap het, gelukkig zit ik in de gedeelte met 28%. Ik ben nu nog single dus dat kan nog wel, maar ik ben er idd foetsie zodra ik kinderen krijg ofzo. En ik heb het ook gekocht met de gedachte er een jaartje of 5 te gaan wonen. Als de waarde niet zakt, dan speel ik het nog quiette met huren.

En die ene kleine weg richting Noord was echt de grootste afknapper voor mij. Verder heeft de winkelcentrum bij de buikerslotermeerplein practisch alles wel wat je nodig hebt en ik geloof er best wel in dat de Noordzuidlijn er ooit gaat komen en dat de waarde van de appartementen rond de winkelcentrum flink omhoog gaat.

Overigens betaal je je ook gek aan erfpacht kosten daar en zijn de appartementen zonder gekke erfpacht kosten best wel duur als in 225k ofzo. Maar dan zit je wel naast/aan de winkelcentrum in een redelijk nieuw appartement (2006?)

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:38:
De gemeente, in de destijds verleende bouwvergunning. Hoe exact die tekeningen zijn en of ze kloppen is natuurlijk de vraag.

@Betse: Die van Nijmegen werkt inderdaad super, al klopte er bij mijn voormalige woning geen bal van ;)
Bij mij ook niet hoor, krijg je met 1: oude tekeningen, 2: beunhaas als vorige eigenaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:00:
[...]

Het was wel degelijk een peiling naar eventuele ruimte hoor. Waarom die prijs zo gezakt is snap ik ook prima. Het staat al drie jaar te koop. Het is een combinatie van winkelpand+woonruimte in een oud herenhuis. Als woning is het voor veel mensen waarschijnlijk te groot en als winkel is het veel te duur (als je er niet zelf ook gaat wonen). Er waren genoeg geïnteresseerden alleen bijna alleen zelfstandigen die de hypotheek niet rond konden krijgen.

Ons eigen huis staat in een wijk met meer soortgelijke panden, daar kan ik wel aardig van inschatten wat dat op moet brengen. Dus ik zal niet bang zijn dat hij het voor veel minder probeert te verkopen om de twee transacties maar rond te krijgen.
Waar je aan zou kunnen denken is een soortgelijke constructie. Jullie kopen het huis en de mensen waar jullie het huis van kopen, kopen jullie oude pand. Ik weet niet wat jullie oude pand moet opbrengen maar dat zal ongetwijfeld (een stuk) lager in de markt staan dan het pand wat je wilt kopen. Op deze manier kan de verkopende partij een deel van het geld wat in het pand vast zit los krijgen. Tuurlijk moeten ze alsnog een huis verkopen, maar wel een stuk goedkoper huis.

Alles natuurlijk even onder voorbehoud dat er een flink prijsverschil zit tussen beide woningen. Kan natuurlijk ook zijn dat de betreffende eigenaar helemaal geen huis meer wil, maar dat is voor mij even een koe in de kont kijken. Ik heb om me heen inmiddels 3 huizen succesvol gekocht/verkocht zien worden met deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
En de overdrachtsbelasting en overige kosten die hierbij komen kijken dan? Lijkt mij op uitzonderlijke gevallen na toch niet echt een handige constructie?

@Shiro: Ja als vrijgezel zou ik het ook wel kunnen overwegen, hoewel ik dan waarschijnlijk gewoon op 50 vierkante meter in het centrum zou wonen. De woningen in Noord waar ik naar kijk beginnen inderdaad bij 225, maar dat is heel goedkoop in vergelijking met wat een soortgelijk aantal vierkante meters in het centrum op moet brengen. Alles is relatief denk ik dan.
Pagina: 1 ... 81 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.