Niet helemaal waar, bepaalde dingen kan je gewoon niet keuren, als bijvoorbeeld bepaalde stopcontacten niet werken weten de bewoners dat wel maar die ga je echt niet stuk voor stuk controleren. zelfde met leidingen dat ga je pas merken als er ook daadwerkelijk actie op is.nare man schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:03:
[...]
Dat werd mij destijds wel gemeld, dus dat zou dan nog een verzuim zijn. Als het niet verplicht is zou ik het zeker niet doen: gewoon je eigen verstand gebruiken, iemand met ervaring meenemen, en goed opletten. Door een bouwkundige in te schakelen krijg je meteen het verwijt: 'ja, maar je hebt toch een keuring laten verrichten' en dan wordt je positie in een verborgen-gebreken-verhaal veel zwakker.
Flink potje gaan schijten op je 2e bezichtiging duszelfde met leidingen dat ga je pas merken als er ook daadwerkelijk actie op is.
Momenteel zijn mijn vriendin en ik ook bezig met het zoeken van een huis.
Waar we achter zijn gekomen is dat veel huizen op foto's toch een totaal andere uitstralling hebben.
Zo waren we heel erg gesteld op 1 huis wat enorm tegenviel en een ander huis viel juist weer positief mee.
Vandaag hebben we weer een bezichtiging, ben benieuwd wat dit huis zegt.
En als advocaat heb je niet even de bouwkundige medegedeeld dat dit een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenis in de zin van art. 6:74 BW is en dat een exoneratie voor opzet of grove schuld nietig is ogv 3:40 lid 1 BW?nare man schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:22:
[...]
Helaas is een bouwkundige keuring verplicht voor NHG, maar als het niet verplicht is zou ik het altijd afraden, tenzij je echt reden hebt om te vermoeden dat het huis specifieke gebreken heeft. Mijn ervaring (en die van vrienden) met bouwkundige ingenieurs is slecht. Zo heeft de (verplichte) bouwkundige in mijn huis 'gemist' dat de CV-ketel (2005) door de vorige bewoner nogal mishandeld was en vijf jaar lang zonder onderhoud had gedraaid. De branderpakking en een aantal andere pakkingen bleek finaal versleten waardoor de vlam in feite in de behuizing had gebrand met allerlei schade aan o.a. de warmtewisselaar als gevolg (warmtewisselaar beschadigd = ketel total loss). Ik zag dit niet (weet ik veel, ik heb altijd in woningen met stadsverwarming gewoond), maar de bouwkundige, die de ketel nota bene heeft opengehad (!) had dit gewoon moeten zien. Hij heeft dit niet gemeld, en nu zit ik met een ketel uit 2005 die waarschijnlijk over minder dan een jaar vervangen moet worden.
Kortom, de dingen die ze 'signaleren' kun je zelf ook wel zien (of kozijnen rot zijn, of het schilderwerk goed is, of er scheuren in de muren zitten e.d.), maar de details zien ze gewoon over het hoofd. En dan wel rustig een paar honderd euro vragen en hun aansprakelijkheid volledig uitsluiten. Kom op zeg...
Ik controleer dat wel; ik heb zelfs een hele checklist, waar iedere ruimte op is vermeld, met eventuele bijzondere aandachtspunten voor die ruimte. De makelaar keek wel een beetje raar toen hij die lijst zag, maar dat is mijn probleem niet.Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:53:
[...]
Niet helemaal waar, bepaalde dingen kan je gewoon niet keuren, als bijvoorbeeld bepaalde stopcontacten niet werken weten de bewoners dat wel maar die ga je echt niet stuk voor stuk controleren. zelfde met leidingen dat ga je pas merken als er ook daadwerkelijk actie op is.
Inderdaad, ik heb de elektra niet bij de 2e bezichtiging uitvoerig getest. Maar aan de meterkast en eventuele verbouwingen kun je wel al redelijk inschatten op welk niveau er geklust is. En vóór de koop rond is komt er nog een 3e bezichtiging waarbij ik zoiets allemaal gecontroleerd wil hebben. Gaan ze daarmee niet akkoord, dan is er iets mis, en wordt er ook niks gekocht.
Het leven kan soms zo simpel zijn.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dat zou geen zin hebben, want dan zouden ze zich onmiddellijk verweren met de stelling dat hun exoneratie slechts partieel nietig is en wordt geconverteerd in één die alles exonereert behalve opzet of bewuste roekeloosheid. En opzet of bewuste roekeloosheid is vrijwel onmogelijk te bewijzen.Cocytus schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:40:
[...]
En als advocaat heb je niet even de bouwkundige medegedeeld dat dit een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenis in de zin van art. 6:74 BW is en dat een exoneratie voor opzet of grove schuld nietig is ogv 3:40 lid 1 BW?
[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 17-11-2011 13:08 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Wij hebben sinds een maand of 8 ons appartement te koop staan, en we kopen pas iets nieuws wanneer ons appartement verkocht is. Ook een maand of 8 geleden zijn we bij een huis wezen kijken, en dat hebben we tot op de dag van vandaag nog hoog op ons lijstje staan. Nu komen de verkopers echter met een mogelijk aantrekkelijk bod waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet, misschien hebben jullie er een idee over.
Hun makelaar belde ons dat ze nogal wat overwaarde op hun huis hebben, en dat ze die overwaarde willen gebruiken, om onze verkoopprijs van het appartement te laten zakken (exacte bedrag weet ik niet), zodat wij ons appartement sneller verkopen, en dus hun huis kopen.
Klinkt leuk, maar wat als m'n appartement niet verkocht is? Dan moet ik opeens m'n prijs weer verhogen...
Wat me een leuk 'tegenbod' lijkt, is dat wij hun huis kopen voor de vraagprijs, en dat zij ons huis kopen voor de vraagprijs. Dan hebben zij hun huis verkocht, en kunnen ze zelf ons appartement verkopen voor de prijs die ze willen.
Is dit echter een reëel voorstel om te doen? Of hebben jullie nog andere ideeën omtrent deze situatie?
Hun makelaar belde ons dat ze nogal wat overwaarde op hun huis hebben, en dat ze die overwaarde willen gebruiken, om onze verkoopprijs van het appartement te laten zakken (exacte bedrag weet ik niet), zodat wij ons appartement sneller verkopen, en dus hun huis kopen.
Klinkt leuk, maar wat als m'n appartement niet verkocht is? Dan moet ik opeens m'n prijs weer verhogen...
Wat me een leuk 'tegenbod' lijkt, is dat wij hun huis kopen voor de vraagprijs, en dat zij ons huis kopen voor de vraagprijs. Dan hebben zij hun huis verkocht, en kunnen ze zelf ons appartement verkopen voor de prijs die ze willen.
Is dit echter een reëel voorstel om te doen? Of hebben jullie nog andere ideeën omtrent deze situatie?
Dat laatste heb ik me ook wel eens bedacht en in theorie is het aardig want het verlaagt voor de beide de exposure aan een niet gewilde woning (financieel gezien). Nadelen zijn echter transactiekosten, 2x prijsrisico (voor verkoper), en het risico met een nog incouranter woning te komen zitten, etc.gabberjoost schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:32:
Wij hebben sinds een maand of 8 ons appartement te koop staan, en we kopen pas iets nieuws wanneer ons appartement verkocht is. Ook een maand of 8 geleden zijn we bij een huis wezen kijken, en dat hebben we tot op de dag van vandaag nog hoog op ons lijstje staan. Nu komen de verkopers echter met een mogelijk aantrekkelijk bod waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet, misschien hebben jullie er een idee over.
Het eerste bod van hen zou ik ook even op een andere wijze bekijken: hoelang kun je de kosten van je appartement betalen met de helft van het bedrag wat de verkopers van de prijs afdoen?
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2011 15:36 ]
Bij mij zit er wat meer schot in de zaak en inmiddels is het eea aan het lopen voor de financiering. Zo gaat de aanvraag voor de starterslening binnenkort de deur uit, is de hypotheekofferte geregeld, taxatie van het huis, overlijdensrisicoverzekering afgesloten etc etc. Wat alleen nog rest is wachten & opstal + inboedelverzekering. Ik heb hier wel al wat informatie over gevonden en over ingelezen maar ik heb het idee of er maar vrij weinig verschil zit tussen de verschillende partijen.
Mijn hypotheekadviseur(van de Hypotheekshop) kon hiervoor ook al een offerte laten maken bij dezelfde partij als de hypotheek(Aegon) en dit is uiteindelijk het eenvoudigst. Echter heb ik met bijvoorbeeld independer gezien dat Aegon wel alweer wat prijziger is ten opzichte van andere verzekeringsmaatschappijen. Ik ben bekend met glasverzekering en een aantal extra zaken(onder, oververzekering) maar vraag mij vooral af of er nu echt zoveel verschil in zit of zoveel in valt te halen..
Mijn hypotheekadviseur(van de Hypotheekshop) kon hiervoor ook al een offerte laten maken bij dezelfde partij als de hypotheek(Aegon) en dit is uiteindelijk het eenvoudigst. Echter heb ik met bijvoorbeeld independer gezien dat Aegon wel alweer wat prijziger is ten opzichte van andere verzekeringsmaatschappijen. Ik ben bekend met glasverzekering en een aantal extra zaken(onder, oververzekering) maar vraag mij vooral af of er nu echt zoveel verschil in zit of zoveel in valt te halen..
Doe het niet. Sluit gewoon even je verzekeringen via internet af. En anders minimaal een kickback vragen van je tussenpersoon.
Kijk ook of je niet voor meerdere jaren aan de verzekeringen vastzit. Was een standaardpraktijk in dit soort situaties.
Gouden regel is dat je nooit meegaat in upselling.
Kijk ook of je niet voor meerdere jaren aan de verzekeringen vastzit. Was een standaardpraktijk in dit soort situaties.
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2011 16:23 ]
Verwijderd
Niet doen, gewoon bij Independer nakijken wat het goedkoopste is. Het scheelde hier een factor 3 ofzo, ik heb nu bij TAF een overlijdensrisicoverzekering afgesloten
Handigste is wel om de opstal en inboedel bij 1 verzekeraar onder te brengen. Anders gaan ze ingeval van schade zoals water schade door een lekke dakgoot naar elkaar wijzen.
En let even op de dekking: met het voorbeeld inregenen : een aantal goedkope verzekeraars vergoeden dat niet. Dus raam open laten staan in de zomer en een plensbui over je laminaat/pc/iets anders duurs is zelf dokken. En dan is dat 10tje extra en wel dekking opeens niet zo duur meer.
En let even op de dekking: met het voorbeeld inregenen : een aantal goedkope verzekeraars vergoeden dat niet. Dus raam open laten staan in de zomer en een plensbui over je laminaat/pc/iets anders duurs is zelf dokken. En dan is dat 10tje extra en wel dekking opeens niet zo duur meer.
De foto's zijn vrijwel allemaal bewerkt zodat de ruimtes en tuinen er breder, dieper, ruimtelijker uit zien. Let op de tegels op de vloer: rechts zijn ze smal, in het midden zijn ze vierkant en links zijn ze plat. Te belachelijk voor woorden, maar de mens wil blijkbaar graag om de tuin geleid worden.ooz schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:56:
[...] Waar we achter zijn gekomen is dat veel huizen op foto's toch een totaal andere uitstralling hebben.
Zo waren we heel erg gesteld op 1 huis wat enorm tegenviel en een ander huis viel juist weer positief mee.
Vandaag hebben we weer een bezichtiging, ben benieuwd wat dit huis zegt.
Oke duidelijk maar hebben jullie ook ervaring als het fout gaat? Van huis uit hebben we bijna alles bij Aegon en daarbij is altijd alles volledig vlekkeloos gelopen maar ervaringen van kennissen zijn minder positief bij andere verzekeringsmaatschappijen.
Maar goed ik ga nog eens even rondneuzen online, ik moet namelijk toch nog met mijn tussenpersoon spreken over de autoverzekering. Die is nu namelijk als tweede gezinsauto opgeschreven, op mijn naam en ik ook bij Aegon
Maar goed ik ga nog eens even rondneuzen online, ik moet namelijk toch nog met mijn tussenpersoon spreken over de autoverzekering. Die is nu namelijk als tweede gezinsauto opgeschreven, op mijn naam en ik ook bij Aegon
Waarom zou je niet ook je huidige verzekering een offerte laten uitbrengen. Heel simpel de beste mag leveren ( prijs/dekking )als dat toevallig je huidige is omdat je pakketkorting krijgt ok is dat een ander dan die ander.Rukapul schreef op donderdag 17 november 2011 @ 16:23:
Doe het niet. Sluit gewoon even je verzekeringen via internet af. En anders minimaal een kickback vragen van je tussenpersoon.
Verwijderd
Hou je verzekeringen eens goed tegen het licht en vertrouw niet teveel op een tussenpersoon. Bij mij is ook alles prima geregeld en het scheelt honderden euro's per jaar, door even wat vergelijkingen te maken en de auto bij Inshared onder te brengen. Daar konden al die normale verzekeraars met al hun stapelkortingen niet tegenaanla_fusion schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:10:
Oke duidelijk maar hebben jullie ook ervaring als het fout gaat? Van huis uit hebben we bijna alles bij Aegon en daarbij is altijd alles volledig vlekkeloos gelopen maar ervaringen van kennissen zijn minder positief bij andere verzekeringsmaatschappijen.
Waarom verlaagt hij dan zelf zijn vraagprijs niet zodat er wellicht meer animo voor is voor hem? Beetje raar verhaal.gabberjoost schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:32:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat zal ik zeker doen, echter is mijn auto een beetje een verhaal apart. Met de tweede gezinsauto start je op dezelfde trede als de eerste gezinsauto bij Aegon met een max van trede 14 en 75% kortingVerwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:38:
[...]
Hou je verzekeringen eens goed tegen het licht en vertrouw niet teveel op een tussenpersoon. Bij mij is ook alles prima geregeld en het scheelt honderden euro's per jaar, door even wat vergelijkingen te maken en de auto bij Inshared onder te brengen. Daar konden al die normale verzekeraars met al hun stapelkortingen niet tegenaan
Neemt niet weg dat ik de tip meeneem
Op zich niet zo heel raar: ik weet niet om wat voor bedragen het gaat, maar als verkopers van het huis bijv. voor de vraagprijs verkopen, en 10.000 euro cash aan de kopers geven waarmee zij hun appartementprijs kunnen verlagen, dan hebben ze voor vraagprijs - 10.000 euro hun huis verkocht. Echter verlagen zij hun eigen vraagprijs met 10.000 euro dan is er wellicht meer animo, maar hebben ze nog steeds geen koop rond. De eerste situatie is dus bij voorbaat al interessanter voor hen dan de tweede. Maar nogmaals, ken natuurlijk niet de bedragen...Sport_Life schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:13:
[...]
Waarom verlaagt hij dan zelf zijn vraagprijs niet zodat er wellicht meer animo voor is voor hem? Beetje raar verhaal.
hmmm een Bankspaarhypotheek moet volgens de belasting minimaal 15 jaar lopen wil je recht hebben op renteaftrek.
Hoe zit het nu als je na bijvoorbeeld 6 jaar besluit je woning te verkopen en bij iemand anders intrekt of gaat huren. Of je wordt arbeidsongeschikt en moet gedwongen je huis verkopen en gaan huren.
Moet je dan je genoten HRA terugbetalen?
Volgens mij wel en is dat een enorm nadeel van het banksparen.
Hoe zit het nu als je na bijvoorbeeld 6 jaar besluit je woning te verkopen en bij iemand anders intrekt of gaat huren. Of je wordt arbeidsongeschikt en moet gedwongen je huis verkopen en gaan huren.
[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 18-11-2011 21:48 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je HRA hoef je niet te terug te betalen.Cobb schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:46:
hmmm een Bankspaarhypotheek moet volgens de belasting minimaal 15 jaar lopen wil je recht hebben op renteaftrek.
Die minimale duur van 15 jaar is slechts van belang voor het bedrag wat op de bankspaarrekening staat. Is de duur korter dan 15 jaar, dan is de opbouw niet belastingvrij.
Ok.. dus stel je hebt een 50% aflossingsvrij en 50% aflossing via bankspaar hypotheek, en legt elke maand 100 euro in in het banksspaar deel. Verkoopt na 10 jaar je woning, hoeveel is dan je 'fiscale verlies' op die ingelegde 12.000 euro?Fest schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:01:
[...]
Je HRA hoef je niet te terug te betalen.
Die minimale duur van 15 jaar is slechts van belang voor het bedrag wat op de bankspaarrekening staat. Is de duur korter dan 15 jaar, dan is de opbouw niet belastingvrij.
Even heel lomp gesteld heb je gemiddeld 6000 ingelegd gehad over 10 jaar. Daar heb je bijvoorbeeld 5% rente op ontvangen: 3000 euro. Daar mag je dus bijvoorbeeld 42% belasting over betalen: 1260 euro. Geen idee of je nog enkele kosten hiertegen weg kunt strepen indien aanwezig.
Daar dacht ik ook weer een uitzondering op te lezen als je je huis verkoopt en er geen terugkoopt kan je vrijstelling krijgen voor alle jaren dat je hebt ingelegd.Rukapul schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:49:
Even heel lomp gesteld heb je gemiddeld 6000 ingelegd gehad over 10 jaar. Daar heb je bijvoorbeeld 5% rente op ontvangen: 3000 euro. Daar mag je dus bijvoorbeeld 42% belasting over betalen: 1260 euro. Geen idee of je nog enkele kosten hiertegen weg kunt strepen indien aanwezig.
Zo, na een hele tijd het topic gevolgd te hebben, is het voor ons nu ook zover. Komende week een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwwoning. In eerste instantie 2e optie, echter nummer 1 heeft van de woning afgezien (helaas geen idee waarom, misschien ook eens aan de makelaar vragen).
Zijn er bepaalde standaard zaken die je niet moet vergeten in een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwwoning?
Hebben zelf al een klein lijstje, maar zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
- mogelijkheden voor casco-oplevering van keuken/sanitair e.d.
- meerwerklijst
- wanneer moet er door ons gestart worden met betalen (grondrente oid?)
- globale tijdsplanning van bouw woning
- ?
Zijn er bepaalde standaard zaken die je niet moet vergeten in een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwwoning?
- meerwerklijst
- ?
Klopt, er is wel een aantal 'escapes' voor het geval je niet naar een nieuwe koopwoning gaat, maar daar zijn strenge regels aan gebonden.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:37:
[...]
Daar dacht ik ook weer een uitzondering op te lezen als je je huis verkoopt en er geen terugkoopt kan je vrijstelling krijgen voor alle jaren dat je hebt ingelegd.
Tsja, áls ik vroegtijdig zou verkopen dan ben ik sowieso wel de pias. Heb mijzelf behoorlijk in een fiscaal (banksparen) en hypothecair (ING met een reeks voorwaarden) keurslijf laten proppen om de lasten te dempen. Weloverwogen uiteraard, maar wel ten koste van een stukje flexibiliteit.
Ik heb zelf net een nieuwbouwappartement gekocht in Haarlem (centrum), planning is voorjaar 2012. Ik zal mijn ervaringen even delen.Niek_ schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 11:29:
Zo, na een hele tijd het topic gevolgd te hebben, is het voor ons nu ook zover. Komende week een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwwoning. In eerste instantie 2e optie, echter nummer 1 heeft van de woning afgezien (helaas geen idee waarom, misschien ook eens aan de makelaar vragen).
- meerwerklijst
- ?
- Meerwerklijsten zijn vaak duur, pure winst voor aannemers. Voorbeeld veranderen van draairichting deur kost circa €600,- Pas hier mee op laat alleen het noodzakelijke doen bijvoorbeeld lose leidingen etc...
- Keuken laat ik bijvoorbeeld zelf doen, ik heb aardig wat spaargeld dus dat heb ik niet laten meefinancieren.
- Grondrente? Je bedoelt bouwrente dit kan heel erg meevallen als je nog in het begintraject zit. Ik was 1 van de eerste, de bouw volgens de aannemer is begonnen op 1 oktober ik heb met mijn hypotheek iets langer gewacht (rentevoordeel en of het minimaal aantal kopers werd gehaald). Mijn hypotheek heb ik eind oktober getekend. De bouwrente is dan over de periode van 1 oktober t/m 28 oktober in mijn geval en was €237,- afhankelijk van de koopsom. Je kan dit laten meefinancieren, zie het lage bedrag van mij ik heb dat dus gewoon uit eigen zak betaald.
- Vanaf 28 oktober ga je gewoon hypotheek betalen, dit is in het begin vaak een lager bedrag. Dit komt omdat nieuwbouw in delen wordt gefactureerd, sloopkosten (staat nog een oud pand), grondprijs, fundering, casco etc.... Op het einde is je hypotheek depot op en betaal je het volledige bedrag elke maand.
Ik ben zelf nog aan het uitzoeken met de voorlopige teruggave (rente aftrek) aangezien met een nieuwbouw niet direct de WOZ waarde bekend is. Tips zijn overigens welkom.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
De grondprijs schijn je ook te kunnen gebruiken.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Vraagje over koppelverkoop bij nieuwbouw:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht, huis is op dit moment in aanbouw. We krijgen stadsverwarming (dit was bekend bij tekenen koop contract) Verder staat er in het koopcontract dat we zelf een doorstroomtoestel moeten aanschaffen/huren voor de warmwater/verwarmings voorziening. Nu is het volgende aan de hand. Er is 1 leverancier van stadsverwarming en dit is direct ook de enige leverancier van doorstroomtoestellen. We kunnen kiezen uit huur of koop maar hebben dus geen keuze in type/merk of andere leverancier.
Valt dit onder koppelverkoop? We worden namelijk gedwongen tot aanschaf van een product bij 1 leverancier wat niet in de koopsom van het huis zit.
Indien dit onder koppelverkoop valt, wat is de juiste weg om te bewandelen? Mijn primaire doel is namelijk om er achter te komen of ik een markt comforme prijs betaal voor het doorstroomtoestel, door verschillende offertes te vergelijken.
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht, huis is op dit moment in aanbouw. We krijgen stadsverwarming (dit was bekend bij tekenen koop contract) Verder staat er in het koopcontract dat we zelf een doorstroomtoestel moeten aanschaffen/huren voor de warmwater/verwarmings voorziening. Nu is het volgende aan de hand. Er is 1 leverancier van stadsverwarming en dit is direct ook de enige leverancier van doorstroomtoestellen. We kunnen kiezen uit huur of koop maar hebben dus geen keuze in type/merk of andere leverancier.
Valt dit onder koppelverkoop? We worden namelijk gedwongen tot aanschaf van een product bij 1 leverancier wat niet in de koopsom van het huis zit.
Indien dit onder koppelverkoop valt, wat is de juiste weg om te bewandelen? Mijn primaire doel is namelijk om er achter te komen of ik een markt comforme prijs betaal voor het doorstroomtoestel, door verschillende offertes te vergelijken.
Are you following me, Are you following me?
tja lastig, zeker omdat er is aangegeven dat je zelf het toestel mag uitzoeken, maar je in d epraktijk dus geen keuze hebt.djlinsen schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:21:
Vraagje over koppelverkoop bij nieuwbouw:
Als ze dit vantevoren anders hadden gezegd: bijv, je mag kiezen uit koop of huur, maar er is maar 1 leverancier. Dan vind ik het geen koppelverkoop. Nu neigt het er wel naar.
Tijd van werken, tijd van rusten
Kleine toevoeging: In het koopcontract staat niet letterlijk dat we mogen kiezen, daar staat dat we er zelf 1 moeten aanschaffen/huren. Over de mogelijkheden /technische specs was bij tekenen namelijk nog niets bekend.Driek schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:46:
[...]
tja lastig, zeker omdat er is aangegeven dat je zelf het toestel mag uitzoeken, maar je in d epraktijk dus geen keuze hebt.
Als ze dit vantevoren anders hadden gezegd: bijv, je mag kiezen uit koop of huur, maar er is maar 1 leverancier. Dan vind ik het geen koppelverkoop. Nu neigt het er wel naar.
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik google naar doorstroomtoestellen dan zie ik genoeg verschillende merken op verschillende sites, variërend tussen de 300 en 2500 euro. Zijn die niet te gebruiken?
Blijkbaar bepaald de stadsverwamingsleverancier welk toestel er gebruikt dient te worden, zij leveren het toestel ook. Helaas zijn de specs/merk/type nog niet bekend zodat ik helemaal niets kan vergelijken. 300 tot 2500 eur is namelijk een heel erg groot prijsbereik.Planck schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:32:
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik google naar doorstroomtoestellen dan zie ik genoeg verschillende merken op verschillende sites, variërend tussen de 300 en 2500 euro. Zijn die niet te gebruiken?
Het gaat mij nu ook niet direct om welk toestel, maar om de juiste aanpak zodat ik straks zeker weet dat ik niet te veel betaal, lijkt me behoorlijk duidelijk dat ik het liefst zelf keuze heb wat ik koop en waar ik het koop.
Kun je ze anders niet bellen en vragen wat de eisen aan het toestel zijn en of je die ook niet ergens anders aan zou kunnen schaffen? Voor de rest is het denk ik specs vergelijken. Ze verschillen in efficiency en capaciteit.
Nee deze gevens worden nog niet verstrekt. Er komt binnenkort een bijeenkomst waarin het stadsverwarmingsverhaal gepresenteerd wordt door de projectontwikkelaar en de energieleverancier, ik verwacht dat daarna op zeer korte termijn besloten moet worden of je wil huren/kopen. Ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat ik tijdens die bijeenkomst mijn positie weet en de juiste kritisch opbouwende vragen kan stellen.Planck schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:03:
Kun je ze anders niet bellen en vragen wat de eisen aan het toestel zijn en of je die ook niet ergens anders aan zou kunnen schaffen? Voor de rest is het denk ik specs vergelijken. Ze verschillen in efficiency en capaciteit.
Nou alles is bijna rond! Taxatie is uitgevoerd op de woning, werkgeversverklaring is binnen, koopakte is getekend en verzekeringen zijn geregeld. Notaris is al gekozen, nu alleen morgen nog een krabbeltje zetten bij de hypotheekofferte. Dan is het afwachten geblazen of er nog een kink in de kabel zit.
Iemand enig idee hoelang het duurt gemiddeld voor een bank akkoord geeft bij een hypotheek? Ik heb geen maximale hypotheek opgenomen dat werkt ook in mijn voordeel heb ik het gevoel.
De overdrachtsdatum staat nu op 23 december, maar liefst willen zowel de verkopende partij als ik het eerder. Maar dat hangt maar net allemaal van de bank af.
Iemand enig idee hoelang het duurt gemiddeld voor een bank akkoord geeft bij een hypotheek? Ik heb geen maximale hypotheek opgenomen dat werkt ook in mijn voordeel heb ik het gevoel.
De overdrachtsdatum staat nu op 23 december, maar liefst willen zowel de verkopende partij als ik het eerder. Maar dat hangt maar net allemaal van de bank af.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Zo, weer een stap verder (maar dit wordt een spannende). Gesprek met makelaar was goed. Nog enkele openstaande vragen welke hij bij voorkeur per mail beantwoord. Net zo makkelijk, weet je altijd wat er geroepen is.
Straks een eerste hypotheekgesprek. Ben erg benieuwd wat eruit komt gezien mijn BBT (beroeps bepaalde tijd) contract bij defensie. Ook alvast de jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar mee, maar dat gemiddelde ligt toch 5000 lager, en dat is een hoop
Afwachten dus.
Straks een eerste hypotheekgesprek. Ben erg benieuwd wat eruit komt gezien mijn BBT (beroeps bepaalde tijd) contract bij defensie. Ook alvast de jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar mee, maar dat gemiddelde ligt toch 5000 lager, en dat is een hoop
Afwachten dus.
Zijn er hier ook mensen met ervaringen met hypotheken bij een bank in het buitenland (specifiek Duitsland, Aken), terwijl het huis wel op nederlands grondgebied staat?
Ik ben al zover dat ik weet dat de Sparkasse Aachen dit doet. Er zitten wel wat extra voorwaarden aan verbonden. Daar voldoe ik echter sowieso al aan, dus dat is niet echt een probleem. Maar zijn er nog addertjes waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Het enige addertje dat mij zelf te binnen schiet is dat ik geen gebruik kan maken van de NHG.
Ik heb sowieso geen recht op HRA.
Ik ben al zover dat ik weet dat de Sparkasse Aachen dit doet. Er zitten wel wat extra voorwaarden aan verbonden. Daar voldoe ik echter sowieso al aan, dus dat is niet echt een probleem. Maar zijn er nog addertjes waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Het enige addertje dat mij zelf te binnen schiet is dat ik geen gebruik kan maken van de NHG.
Ik heb sowieso geen recht op HRA.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Waarom geen recht op HRA dan? Geen belastbaar inkomen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik gok even op een werknemer bij een internationale organisatie (en dus geen in Nederland belastbaar inkomen) of iets dergelijks.
[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 25-11-2011 16:47 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
helemaal correct. Ik werk voor een duits bedrijf.
Verwijderd
Update:Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:43:
Ook ik ben begonnen met het kopen van een eerste huis, vooral sinds in de nabije omgeving een zeer interessant project was gestart voor starters op de woningmarkt. Momenteel betaal ik 400 euro per maand voor mijn kamer (16m^2) en ik schreef mij in op dit project.
Na de afwijzing van de eerste adviseur ben ik toch maar overstag gegaan en heb een bevriende makelaar gebeld. Deze wist nog een goede adviseur en we hebben een afspraak ingepland. Het is een adviseur die gericht is op starters.
Nu is het zo dat ik een goede deal kon krijgen voor banksparen, 4,2% rente 10 jaar vast maar met een korte duur van de offerte. Mijn vorige adviseur vond het nodig om mij ruim 16000 euro eigen geld te laten investeren voor het rond krijgen van de deal, alleen zou ik dan niks meer hebben om mee te gaan inrichten. Nu krijg ik echter bij de andere adviseur dezelfde hypotheek wel rond maar alsnog met een eigen investering van 8000 euro. Prima! Dat heb ik er voor over. Met het vooruitzicht op een vast contract en een loonsverhoging over 5 maanden (contractueel al vastgelegd) ga ik er alleen maar op vooruit.
Enige heikele punt van de gehele deal was de geldigheidsduur van mijn offerte, maximaal 4 maanden inclusief bereidstellingsprovisie (
/me ontving vandaag zijn eerste officiële brief inclusief kortgeleden behaalde titulatuur.
Ik heb een huis gekocht als per 30 november. Nu waren we van plan om tussen kerst en oudjaar te gaan verhuizen; we moeten 1 januari uit ons huurhuis zijn.
Nu heeft de nieuwe huurder gevraagd om eerder te verhuizen zodat zij er halverwege december al inkan. Is het nu normaal om dan per dag de huur te gaan berekenen en dat onderling af te rekenen? De eigenaar brengen we sowieso op de hoogte. Dit kan namelijk om nog best leuke bedragen gaan (we betalen €835 incl. Huur per maand).
Nu heeft de nieuwe huurder gevraagd om eerder te verhuizen zodat zij er halverwege december al inkan. Is het nu normaal om dan per dag de huur te gaan berekenen en dat onderling af te rekenen? De eigenaar brengen we sowieso op de hoogte. Dit kan namelijk om nog best leuke bedragen gaan (we betalen €835 incl. Huur per maand).
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik zou in die periode liever voor rust gaan. Dan heb je gewoon in die drukke maand de tijd om een en ander in je nieuwe huis te doen.
Verwijderd
Als je eenmaal bedacht hebt wanneer je bereid bent de huurwoning uit te gaan, en zeker weet dat die dag lukt (met oog op nieuw huis, etc.) en je het geldbedrag de moeite waard vind t.o.v. de extra tijd om te klussen e.d., dan zou ik het volgende doen:evleerdam schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:13:
Ik heb een huis gekocht als per 30 november. Nu waren we van plan om tussen kerst en oudjaar te gaan verhuizen; we moeten 1 januari uit ons huurhuis zijn.
1. Verhuurder vragen of de datum verschoven kan worden naar half december, waarbij je dus nog een stukje huur 'terugkrijgt' van hem en hij dit dus extra in rekening brengt bij d enieuwe huurder.
2. Als verhuurder dit niet handig vindt kun je hem voorstellen om het onderling te regelen met de nieuwe huurder, dan reken je inderdaad gewoon de dag-huur uit en doe je dat als voorstel naar de nieuwe huurder, al dan niet i.c.m. nog andere bedragen voor bijv. overname laminaat, witgoed, etc..
Op deze manier weet je zeker dat je geen gezeik krijgt met je verhuurder, en speel je het netjes.
Eh je hebt toch een contract getekend waarin niet duidelijk stond dat er maar 1 leverancier was.djlinsen schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:17:
[...]
Nee deze gevens worden nog niet verstrekt. Er komt binnenkort een bijeenkomst waarin het stadsverwarmingsverhaal gepresenteerd wordt door de projectontwikkelaar en de energieleverancier, ik verwacht dat daarna op zeer korte termijn besloten moet worden of je wil huren/kopen. Ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat ik tijdens die bijeenkomst mijn positie weet en de juiste kritisch opbouwende vragen kan stellen.
En er stond toch in dat de gegevens op dat moment niet beschikbaar waren, impliceert dat je deze gegevens krijgt zodra dat mogelijk is.
Als ze nu opeens met andere eisen komen en je bent het hier echt niet mee eens kan je het op zijn minst gooien op verborgen gebreken of zelfs fraude, ze hebben het bewust anders doen laten voorkomen dan het is.
Ik zou het sowieso via de verhuurder spelen. Je hebt waarschijnlijk een eindkeuring of iets dergelijks? Dan neem ik aan dat je het in goede staat moet opleveren, daar ben je zelf verantwoordelijk voor.evleerdam schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:13:
En stel dat de nieuwe huurder dan iets heeft gesloopt, ben jij in de tussentijd ook verantwoordelijk (voor zolang je contract nog loopt).
Een vraagje; Heeft er iemand een voorbeeldbrief voor ingebreke stellen die ik kan inzien?
Situatieschets: Ik ga een huis kopen van de woningstichting, echter is er een fout geslopen in het hele aankooptraject, waarvan ik niet op de hoogte was. De woningstichting wil van de getekende koopovereenkomst af, maar ik heb nakoming geëist.
Nu is morgen de levering van het huis, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de woningstichting niet op komt dagen voor de levering / overdracht.
Daarom wil ik vandaag al een ingebrekestelling maken, welke ik (als mogen mijn onderbuikgevoel waar blijkt te zijn) kan inleveren bij de woningstichting.
Ik heb overigens al juridisch advies ingewonnen en wij staan heel sterk. Maar de advocaat gaf aan dat hij verwacht dat de woningstichting de levering nog met de wettelijke 8 dagen gaat proberen te rekken.
Zou iemand mij hiermee / hieraan kunnen helpen? Mocht dit te persoonlijk zijn / worden om dit in dit topic te behandelen, mijn DM staat open
Alvast bedankt
Zojuist bericht gehad dat ze er morgen gewoon zullen zijn
Situatieschets: Ik ga een huis kopen van de woningstichting, echter is er een fout geslopen in het hele aankooptraject, waarvan ik niet op de hoogte was. De woningstichting wil van de getekende koopovereenkomst af, maar ik heb nakoming geëist.
Nu is morgen de levering van het huis, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de woningstichting niet op komt dagen voor de levering / overdracht.
Daarom wil ik vandaag al een ingebrekestelling maken, welke ik (als mogen mijn onderbuikgevoel waar blijkt te zijn) kan inleveren bij de woningstichting.
Ik heb overigens al juridisch advies ingewonnen en wij staan heel sterk. Maar de advocaat gaf aan dat hij verwacht dat de woningstichting de levering nog met de wettelijke 8 dagen gaat proberen te rekken.
Zou iemand mij hiermee / hieraan kunnen helpen? Mocht dit te persoonlijk zijn / worden om dit in dit topic te behandelen, mijn DM staat open
Alvast bedankt
Zojuist bericht gehad dat ze er morgen gewoon zullen zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 28-11-2011 19:14 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat is niet normaal of gebruikelijk en de verhuurder zal het je ook niet in dank afnemen.evleerdam schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:13:
Tjonge jonge...eindelijk kan er een wijntje opengetrokken worden vanavond: onze hypotheek is er doorheen!
Man man, wat duurde dat toch lang door een foutje in de offerte die gecorrigeerd moest worden en door een medische keuring waar je U tegen zegt (kon zich bijna meten met mijn brandweerkeuring).
Nu is eindelijk de bal bij de verkopende partij en kunnen we een overdrachtsdatum gaan prikken aangezien hun aankooptraject helemaal afhing van onze bankgarantie.

Man man, wat duurde dat toch lang door een foutje in de offerte die gecorrigeerd moest worden en door een medische keuring waar je U tegen zegt (kon zich bijna meten met mijn brandweerkeuring).
Nu is eindelijk de bal bij de verkopende partij en kunnen we een overdrachtsdatum gaan prikken aangezien hun aankooptraject helemaal afhing van onze bankgarantie.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Heb je ook bloed, urine en allerlei andere lichaamssappen moeten afstaan?
yep...the full sjebang....ho wacht...alleen die eerste twee 
Onvoorstelbaar wat ze tegenwoordig allemaal van je willen weten. Mijn vorige hypotheek was vergeleken daarmee een lachertje qua afhandeling.
Onvoorstelbaar wat ze tegenwoordig allemaal van je willen weten. Mijn vorige hypotheek was vergeleken daarmee een lachertje qua afhandeling.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Lol, welke verzekeringsmaatschappij is dat dan? Van mij moesten ze alleen een ingevulde vragenlijst terug. Of is er sprake van een speciale situatie?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
AEGON, en ik gok ook omdat ons verzekerd bedrag in totaal boven een bepaalde grenswaarde uitkwam (ook al hadden we het over 2 personen verdeeld).
Een medische keuring voor het krijgen van een hypotheek???? Was het een bijzondere aanvraag of heb je een chronische ziekte ofzo?
Wordt dat niet steekproefsgewijs gedaan? Volgens mij pakken ze random wat mensen en misschien worden bepaalde categorieën vaker er uitgehaald om te laten testen.Metro2002 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
Een medische keuring voor het krijgen van een hypotheek???? Was het een bijzondere aanvraag of heb je een chronische ziekte ofzo?
Ik ben in onderhandeling over een woning. Tussen mijn openingsbod en hun tegenbod zaten al 8 dagen en nu ben ik alweer 7 dagen verder na mijn tegenbod zonder iets te horen
Geen termijn aangegeven waarbinnen ze gaan reageren? Of jij een termijn opgegeven.
Bij ons was het gelukkig s'ochtends bod van ons, s'middags bod terug, waarbij ik aangaf binnen 2 dagen te reageren. Maar dat was eigenlijk altijd de ochtend erna al
Heeft uiteindelijk slechts 3 dagen geduurd voor we overeenstemming hadden. Hiervoor hebben we dus 3 verschillende biedingen gedaan. Hier wilden ze dan ook graag snel verkopen. Wat iedereen wil die een huis wil verkopen lijkt me in deze tijd, maargoed.
Bij ons was het gelukkig s'ochtends bod van ons, s'middags bod terug, waarbij ik aangaf binnen 2 dagen te reageren. Maar dat was eigenlijk altijd de ochtend erna al
Tot nu toe altijd geboden met een zeer beperkte geldigheidsduur (2 dagen o.i.d.). Dit om de vaart erin te houden, en ervoor te zorgen dat ze niet tegelijk met anderen ook bezig zijn en jou als optie achter de hand houden.
Dat moet je dan echt wat strakker afspreken... bij ons zat er een half uur tussen ons eerste bod, een afwijzing, een iets hoger bod en een akkoordKaasplank schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:14:
Ik ben in onderhandeling over een woning. Tussen mijn openingsbod en hun tegenbod zaten al 8 dagen en nu ben ik alweer 7 dagen verder na mijn tegenbod zonder iets te horen
Verwijderd
Niks doen, lekker gaar laten koken, huizen genoeg op de markt. Haastige spoed kost geld.Kaasplank schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:14:
Dat valt dus nog flink tegen hier in de buurt. Dit huis heeft alles wat we zoeken dus willen we het erg graag hebben dus ik wacht maar rustig af. De onderhandelingen komen onderhand ook wel dicht bij ons plafond qua prijs dus voorlopig slik ik hun getreuzel maar.Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:57:
[...]
Niks doen, lekker gaar laten koken, huizen genoeg op de markt. Haastige spoed kost geld.
De woning wordt ook verkocht door een bank/geldverstrekker dus dat zal ook wel meespelen. De huidige eigenaar werkt niet echt mee
[ Voor 12% gewijzigd door Kaasplank op 29-11-2011 11:03 ]
Waarschijnlijk voor de levensverzekering die eraanvast zit oid. Veel hypotheken eisen dat als je meer geld wilt hebben dan 75% van de aanschafwaarde.Metro2002 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
Inderdaad, het is voor een levensverzekering die aan het hypotheekproduct gekoppeld is (banksparen).
Verder zijn we kerngezond hoor
Met zo'n insteek weet je zeker dat je te veel betaaldKaasplank schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:02:
[...]
Dat valt dus nog flink tegen hier in de buurt. Dit huis heeft alles wat we zoeken dus willen we het erg graag hebben dus ik wacht maar rustig af. De onderhandelingen komen onderhand ook wel dicht bij ons plafond qua prijs dus voorlopig slik ik hun getreuzel maar.
De woning wordt ook verkocht door een bank/geldverstrekker dus dat zal ook wel meespelen. De huidige eigenaar werkt niet echt mee
Geduld is een schone zaak...
Interessant dat je dat zo zonder kennis over woning of bedragen kunt zeggenGrolsch schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:53:
[...]
Met zo'n insteek weet je zeker dat je te veel betaald

Typerend voor GoT. dat dan weer wel
[ Voor 8% gewijzigd door Kaasplank op 29-11-2011 15:00 ]
Jup en bij een NHG hypotheek is het ook verplicht (tenzij je max 80% doet)Shadowhawk00 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:38:
[...]
Waarschijnlijk voor de levensverzekering die eraanvast zit oid. Veel hypotheken eisen dat als je meer geld wilt hebben dan 75% van de aanschafwaarde.
Niet waar, heb ook een NHG hypotheek, maar hoefde geen medische keuring. Wel een uitgebreide vragenlijst in moeten vullen.BradKing schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:35:
[...]
Jup en bij een NHG hypotheek is het ook verplicht (tenzij je max 80% doet)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat ik bedoel te zeggen is dat je als koper beter afwachtend en geduldig kunt zijn.Kaasplank schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:59:
[...]
Interessant dat je dat zo zonder kennis over woning of bedragen kunt zeggen
Typerend voor GoT. dat dan weer wel
Als de verkopers zien dat je honger hebt, en als je als kopende partij verkoopargumenten gaat aangeven: "Dit huis heeft alles wat we zoeken dus willen we het erg graag hebben" zou ik als verkopende partij al helemaal niet zakken met de prijs
Je moet de verkopende partij het gevoel geven dat hun juist blij mogen zijn met jouw bod, en dat jij geen haast hebt, voor hun huis, 10 andere huizen op dit moment
Ik snap ook wel dat je verliefd bent op je nieuwe potentiële kasteeltje, maar vooral NIET laten blijken.
Hij zegt toch ook nergens dat hij dat tegen de verkoper gaat zeggenGrolsch schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:12:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen is dat je als koper beter afwachtend en geduldig kunt zijn.
Als de verkopers zien dat je honger hebt, en als je als kopende partij verkoopargumenten gaat aangeven: "Dit huis heeft alles wat we zoeken dus willen we het erg graag hebben" zou ik als verkopende partij al helemaal niet zakken met de prijs
Je moet de verkopende partij het gevoel geven dat hun juist blij mogen zijn met jouw bod, en dat jij geen haast hebt, voor hun huis, 10 andere huizen op dit moment
Ik snap ook wel dat je verliefd bent op je nieuwe potentiële kasteeltje, maar vooral NIET laten blijken.

Voor iedere verkoper is het toch duidelijk dat je verliefd bent op het huis zodra je een bod doet. Het is niet alsof je een stuk kaas bij de supermarkt gaat kopen en als het niet lekker is het weer weg gooit.Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:12:
[...]
De enige manier om zo min mogelijk voor een huis te betalen, is goed te onderhandelen en vooral streng zijn voor jezelf.
[ Voor 9% gewijzigd door Fest op 29-11-2011 16:18 ]
Toen ik mijn huis kocht in 2007 lag ik al bijna in scheiding voordat mijn vriendin en ik samenwoonden. 
Verkopende partij liep ook te rekken en te trekken.
Ik heb toen vrijdag om 16:00 hun makelaar gebeld met een uiterst bod welke niet onderhandelbaar was.
Verkopende partij belde toen inderdaad terug (binnen een half uur) dat dit nergens op leek, en dat ze een half jaar daarvoor een bod hadden gehad wat hoger was.
Ik heb de makelaar toen heel kort verteld dat ik had aangegeven wat mijn prijs was, en dat ik niet meer ging handelen, verkopers mochten ja of nee zeggen.
Mijn vriendin was echt superboos op dat moment
"Dit is het huis van onze dromen" en "Zo'n kans krijgen we nooit weer"
Ik wist dat hun op dat moment met 2 hypotheken zaten (het nieuwe huis was al opgeleverd) en dat het water aan hun lippen stond.
Met name vrijdagmiddag is een taktisch tijdstip om te onderhandelen, en de verkopers hebben hun verlies genomen. Ik werd nog voor 18:00 teruggebeld. Uiteindelijk toch 10.000 EUR bespaard op deze manier, en voor zo'n bedrag, moet ik heel wat uurtjes maken
Het is natuurlijk anders als er 5 mensen zijn welke op jacht zijn naar 1 specifiek huis.
Maar mijn ervaring is dat als men eenmaal verliefd is op een huis, de meesten denken "die 5.000 EURO extra merken we toch niets van qua maandlasten".
Verkopende partij liep ook te rekken en te trekken.
Ik heb toen vrijdag om 16:00 hun makelaar gebeld met een uiterst bod welke niet onderhandelbaar was.
Verkopende partij belde toen inderdaad terug (binnen een half uur) dat dit nergens op leek, en dat ze een half jaar daarvoor een bod hadden gehad wat hoger was.
Ik heb de makelaar toen heel kort verteld dat ik had aangegeven wat mijn prijs was, en dat ik niet meer ging handelen, verkopers mochten ja of nee zeggen.
Mijn vriendin was echt superboos op dat moment
Ik wist dat hun op dat moment met 2 hypotheken zaten (het nieuwe huis was al opgeleverd) en dat het water aan hun lippen stond.
Met name vrijdagmiddag is een taktisch tijdstip om te onderhandelen, en de verkopers hebben hun verlies genomen. Ik werd nog voor 18:00 teruggebeld. Uiteindelijk toch 10.000 EUR bespaard op deze manier, en voor zo'n bedrag, moet ik heel wat uurtjes maken
Het is natuurlijk anders als er 5 mensen zijn welke op jacht zijn naar 1 specifiek huis.
Maar mijn ervaring is dat als men eenmaal verliefd is op een huis, de meesten denken "die 5.000 EURO extra merken we toch niets van qua maandlasten".
Mijn tip op dat vlak: ga niet zelf de onderhandelingen doen. Ook al kies je voor kopen zonder makelaar, vraag dan een goede bekende van je die je vertrouwt om namens jou te onderhandelen binnen de kaders die je daarvoor afspreekt. Je bent zelf vaak te emotioneel betrokken om stevig te onderhandelen. En durf ook "nee" te zeggen als je er niet uit komt.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Bij mij waren de onderhandelingen simpel. Ik wilde niet meer eigen vermogen inleggen en dus had ik mijn max bereikt. Bod werd niet geaccepteerd waarop ik mijn bod met 1000 euro werd verhoogd maar daarvoor wilde ik wel: 2 bankstellen(net en vrij nieuw) 1 kamertafel, 1 dressoir, 1 keukentafel, 4 keukenstoelen, 1 diepvries in de kelder. Daarna nog een tegenbod waarbij ik de twee keuzes heb voorgelegd(origineel + het tweede bod) en gezegd heb dat ik niets meer kon ivm het eigen vermogen.. uiteindelijk binnen 1 week helemaal rond qua koopsom 
Wel blij was ik dat ik met de makelaar de onderhandelingsgesprekken had en niet met de verkoper. De verkoper kwam ik wekelijks tegen op het voetbalveld
Hierdoor wist ik natuurlijk wel redelijk goed hoe de verkoper in de verkoop zat
Wel blij was ik dat ik met de makelaar de onderhandelingsgesprekken had en niet met de verkoper. De verkoper kwam ik wekelijks tegen op het voetbalveld
In mijn geval (Florius) had het te maken met de verzekerde som (twee levensverzekeringen bij dezelfde aanbieder op één persoon, waarvan de totale waarde meer dan EUR 300.000 beliep). Dan zijn ze gewoon erg kritisch en terecht. Als de waarde < 250.000 was geweest had ik een minder uitgebreide vragenlijst gekregen en geen of een minder diepgaande medische keuring.Joarie schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:48:
Inderdaad, het is voor een levensverzekering die aan het hypotheekproduct gekoppeld is (banksparen).
Als je erdoor heen bent is de premie overigens weer belachelijk laag, omdat je vrij jong bent natuurlijk. Dat ik sinds mijn geboorte astma heb was overigens geen reden om de premie te verhogen.
[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 30-11-2011 10:27 ]
ik heb ook een NHG hypotheek maar ook geen medische keuring gehad.ZeRoC00L schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:06:
[...]
Niet waar, heb ook een NHG hypotheek, maar hoefde geen medische keuring. Wel een uitgebreide vragenlijst in moeten vullen.
Het heeft gewoon te maken met de totale hoogte van het risico dat de verzekeraar loopt.
Dat dus inderdaad. We hebben een huis gekocht dat boven de (verhoogde) NHG-grens ligt en daarbij is het ons eerste gezamelijke huis (ik had al een koopappartement van 2005-2009). Het ging dus om aardige bedragen waarvoor we ons moesten laten verzekeren.nare man schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:28:
Het heeft gewoon te maken met de totale hoogte van het risico dat de verzekeraar loopt.
Succes Kaasplank!
Vanaf € 250.000 is een huisartsenkeuring verplicht
Vanaf € 500.000 is een internistenkeuring verplicht (tsja, ik verzin dit echt niet)
Vanaf € 500.000 is een internistenkeuring verplicht (tsja, ik verzin dit echt niet)
PSN: Kjujay
Ik zit zowaar ook in het traject van mogelijk een huis kopen. Volgende week gaan we (mijn vriendin en ik) bij ons eerste potentiele huis kijken.
Ik heb echter vraagje over BKR-registratie. Door verkeerde keuzes en levensstijl krijgt de bank nog een aardig bedrag van mij.
Echter als ik op www.dehypotheker.nl onze gegevens invul + mijn maandelijkse aflossing. Kan ik nog steeds een aardig bedrag krijgen. Meer dan wat ons potentiele huisje kost.
Maar ik hoor altijd dat als je een BKR registratie hebt, je heel weinig kunt krijgen en dat het momenteel sowieso lastig is om hypotheek te krijgen als starter.
Hoe zit het dan eigenlijk? Kijken ze voornamelijk of je, buiten je maandelijkse aflossing nog voldoende ruimte overhoudt of is het ook afhankelijk van het bedrag wat open staat?
Ik heb echter vraagje over BKR-registratie. Door verkeerde keuzes en levensstijl krijgt de bank nog een aardig bedrag van mij.
Echter als ik op www.dehypotheker.nl onze gegevens invul + mijn maandelijkse aflossing. Kan ik nog steeds een aardig bedrag krijgen. Meer dan wat ons potentiele huisje kost.
Maar ik hoor altijd dat als je een BKR registratie hebt, je heel weinig kunt krijgen en dat het momenteel sowieso lastig is om hypotheek te krijgen als starter.
Hoe zit het dan eigenlijk? Kijken ze voornamelijk of je, buiten je maandelijkse aflossing nog voldoende ruimte overhoudt of is het ook afhankelijk van het bedrag wat open staat?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Is afhankelijk van je codering. Als er een herstelcode bij je codering staat is een hypotheek vaak nog wel mogelijk.
PSN: Kjujay
Wat mij verteld is geworden is dat een beetje afhankelijk van het soort regeling wat je hebt. Ik had met name een aantal mogelijkheden openstaan tot lenen, zoals rood staan en creditcard met maandelijkse aflossing.L1nt schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:44:
Ik zit zowaar ook in het traject van mogelijk een huis kopen. Volgende week gaan we (mijn vriendin en ik) bij ons eerste potentiele huis kijken.
Nu stond ik niet in het rood, maar toch zag de hypotheekverstrekker dit als een lening en dit bedrag (6000 euro) werd afgetrokken van de hoogte van het maximale hypotheekbedrag. Zelfde voor de creditcard, ik doe regelmatig aankopen hiermee. Omdat ik de creditcard ook wilde gebruiken voor noodgevallen wilde ik niet dat iedere maand het complete bedrag van mijn rekening afgeschreven werd en was mijn keuze per maand een X bedrag aflossen. Hoewel ik iedere maand het openstaande bedrag vrijwillig volledig deed aflossen werd dit wederom gezien als lening. Ook deze werd in mindering gebracht bij het maximale hypotheekbedrag. Creditcard heb ik nu gewijzigd naar een verplichte aflossing van 100% iedere maand. Hypotheekverstrekker vind dit geen probleem.
Dit soort online berekeningen zijn niet echt nauwkeurig en geven naar mijn mening geen goed beeld. Mijn tip is dat je naar een hypotheek advisseur gaat voor informatie. Een hypotheek is in vrijwel alle gevallen maatwerk.
Toevallig gisteren huis gekocht, onderhandelen is niet echt gebeurd.
De verkopers wilden geen spelletje spelen en hadden hun eindbod meteen naar voren gebracht, toevallig was hun eindbod ook precies ons eindbod. Een daling van 10% op de vraagprijs.
Mja snap dat het een indicatie is. Maar zelfs als ik mijn vriendin ruim 3000 minder laat verdienen (minder werken ivp kids in de toekomst) kan ik nog ruim 12.000 meer krijgen dan de huidige vraagprijs. En dan valt er nog te onderhandelen 
Maar goed, zijn eigenlijk nog maar net begonnen. Administratie heeft zojuist onze werkgeversverklaring ingevuld dus kunnen we ook langs een hypotheekverstrekker
Maar goed, zijn eigenlijk nog maar net begonnen. Administratie heeft zojuist onze werkgeversverklaring ingevuld dus kunnen we ook langs een hypotheekverstrekker
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
In de NHG-normen, op te zoeken via hun website, kun je precies zien welke coderingen tot problemen leiden en welke niet. Coderingen die elk normaal mens wel heeft, zoals een creditcard, zouden niet voor problemen moeten zorgen. Dan heb je nog coderingen die wel tot alarmbellen leiden, zoals coderingen die zijn ontstaan vanwege betalingsachterstanden. Die zijn wel problematisch, maar er zit volgens mij een soort escape in dat als ze langer dan X jaar geleden zijn gezuiverd, ze niet meer meetellen. Tenslotte heb je nog echte killer-coderingen, bijv. als een vordering op jou is afgeboekt omdat je niet betaalde en ook geen verhaal mogelijk was. Dan kun je een hypotheek wel vergeten.
De banken raadplegen BKR ook niet met het oog op jouw verdiencapaciteit (die kunnen ze zo wel afleiden uit je salarisstrookje), maar met het oog op jouw betalingsmoraal. Die staat in beginsel los van je salaris. Immers, ook iemand met een torenhoog salaris kan een wanbetaler zijn.L1nt schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:01:
Mja snap dat het een indicatie is. Maar zelfs als ik mijn vriendin ruim 3000 minder laat verdienen (minder werken ivp kids in de toekomst) kan ik nog ruim 12.000 meer krijgen dan de huidige vraagprijs. En dan valt er nog te onderhandelen
[ Voor 31% gewijzigd door nare man op 01-12-2011 12:03 ]
Zonet een hypotheekgesprek gehad. Alles is in werking gezet. Hopelijk ben ik dan in begin januari eigenaar van een recente twee-onder-1-kap woning van 550 m3 inhoud en 330 m2 eigen grond waarop zeker 4 auto's kunnen staan en zo'n 90m2 tuin is.

Verwijderd
Gefeliciteerd! Dat vraagt om een linkje naar Funda natuurlijk
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 13:32 ]
Mag ik hier ook nog vraagje stellen over levensverzekeringen op je hypotheek?
Wat adviseren jullie? Ik zie dat je kunt kiezen uit 0% (je krijgt dus niks als 1 van de 2 overlijd). 50% (als 1 overlijdt wordt 50% afgelost) en 100% (als 1 overlijdt wordt alles afgelost).
Ik ga er van uit dat bij 50 en 100% enkel het restantbedrag (deels) afgelost wordt en niet de oorspronkelijke hypotheek want anders wordt je er beter van.
Ik verwacht ook dat je bij 100% meer verzekering betaald. Is het echter wenselijk om deze te kiezen. Diegene die achter blijft heeft dan weliswaar geen hypotheek meer om zich zorgen over te maken maar heeft wel ineens een flink eigen vermogen waar belasting over betaald moet worden.
En stel wij kiezen voor 50% en uiteindelijke knallen we samen tegen een boom. Zitten onze nabestaanden dan met een halve hypotheek opgescheept of wordt dan netjes 2x 50% afgelost?
Wat adviseren jullie? Ik zie dat je kunt kiezen uit 0% (je krijgt dus niks als 1 van de 2 overlijd). 50% (als 1 overlijdt wordt 50% afgelost) en 100% (als 1 overlijdt wordt alles afgelost).
Ik ga er van uit dat bij 50 en 100% enkel het restantbedrag (deels) afgelost wordt en niet de oorspronkelijke hypotheek want anders wordt je er beter van.
Ik verwacht ook dat je bij 100% meer verzekering betaald. Is het echter wenselijk om deze te kiezen. Diegene die achter blijft heeft dan weliswaar geen hypotheek meer om zich zorgen over te maken maar heeft wel ineens een flink eigen vermogen waar belasting over betaald moet worden.
En stel wij kiezen voor 50% en uiteindelijke knallen we samen tegen een boom. Zitten onze nabestaanden dan met een halve hypotheek opgescheept of wordt dan netjes 2x 50% afgelost?
Allereerst moet je je denk ik bedenken voor wie je die verzekering precies neemt. Zelf heb ik me maar heel beperkt verzekerd, omdat ik op het moment van kopen alleenstaand was, zonder kinderen. Het enige wat ik verzekerd heb is het bedrag tussen de hypotheek en de executiewaarde, en slechts zolang er daartussen een verschil zit (door aflossing loopt dit verschil natuurlijk terug).
In jouw situatie ben je met z'n tweeen. Het ligt er bijvoorbeeld aan wat de verdiencapaciteit is van je partner, zou ik zo denken. Als jij het gros van het inkomen verdient, en je partner niet omdat die bijvoorbeeld niet goed opgeleid is of wellicht zelfs gehandicapt is, dan is het wellicht verstandig om je 100% te verzekeren, omdat je partner anders het huis waarin jullie wonen niet meer kan betalen op het moment dat er iets met jou gebeurt. Als je partner echter op een vergelijkbaar niveau zit (of verwacht te komen) als jij, dan is 50% wellicht genoeg. Als je het huis beiden ook alleen zou kunnen betalen, dan is 0% zelfs genoeg.
Een hypotheek aflossen voor erfgenamen die niet in het huis wonen vind ik grote onzin. Die verkopen dan het huis maar gewoon, en lossen daarmee de hypotheek af. In mijn geval: mijn ouders hoeven niet mijn afgeloste huis te erven, maar ik wil ze ook niet opschepen met een restschuld, vandaar de dekking tot executiewaarde.
In jouw situatie ben je met z'n tweeen. Het ligt er bijvoorbeeld aan wat de verdiencapaciteit is van je partner, zou ik zo denken. Als jij het gros van het inkomen verdient, en je partner niet omdat die bijvoorbeeld niet goed opgeleid is of wellicht zelfs gehandicapt is, dan is het wellicht verstandig om je 100% te verzekeren, omdat je partner anders het huis waarin jullie wonen niet meer kan betalen op het moment dat er iets met jou gebeurt. Als je partner echter op een vergelijkbaar niveau zit (of verwacht te komen) als jij, dan is 50% wellicht genoeg. Als je het huis beiden ook alleen zou kunnen betalen, dan is 0% zelfs genoeg.
Een hypotheek aflossen voor erfgenamen die niet in het huis wonen vind ik grote onzin. Die verkopen dan het huis maar gewoon, en lossen daarmee de hypotheek af. In mijn geval: mijn ouders hoeven niet mijn afgeloste huis te erven, maar ik wil ze ook niet opschepen met een restschuld, vandaar de dekking tot executiewaarde.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
De verhouding qua inkomsten ligt ongeveer 55% om 45% in mijn voordeel.
Beiden zullen de hypotheek wel in ons eentje kunnen dragen maar dat houdt niet over waarschijnlijk. Puur daarom zou ik al kiezen voor 50%. Je laat de ander dan wel achter met iets meer ruimte.
Met erfgenamen doel ik eigenlijk ook op kinderen die, mits de natuur het toelaat, er wel gaan komen.
Beiden zullen de hypotheek wel in ons eentje kunnen dragen maar dat houdt niet over waarschijnlijk. Puur daarom zou ik al kiezen voor 50%. Je laat de ander dan wel achter met iets meer ruimte.
Met erfgenamen doel ik eigenlijk ook op kinderen die, mits de natuur het toelaat, er wel gaan komen.
Je kan ook een annuïtair dalende levensverzekering nemen. Die betaald minder oud als er meer tijd verstrijkt. Zodat hij meeloopt met de hoeveelheid geld die je in je bankspaarrekening hebt gestort of die je hebt afgelost. Dit zijn de goedkoopste verzekeringen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Voorlopig nog maar niet. Er moet nog wel eea gebeuren voordat het toonbaar is. Overigens is alles wel heel snel gegaan ondanks dat de woningmarkt compleet stil schijnt te liggen. Eind september mijn huidige woning te koop gezet. Die binnen 2 weken verkocht en al in januari kan ik mijn nieuwe woning inVerwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:32:
Gefeliciteerd! Dat vraagt om een linkje naar Funda natuurlijk
Hier is het grote probleem nu de ambtelijke molen voor de starterslening. Even kort opgesomd de stappen:
- Starterslening aanvragen bij SVn.
- SVn beoordeeld de papieren.
- SVn geeft advies aan de gemeente.
- Gemeente geeft advies door aan mij.
- Gemeente bepaalt of ik de starterslening krijg. Ik kan nu officieel de eerste hypotheek aan vragen.
- SVn stuurt mij een offerte.
- Ik stuur de offerte getekend terug naar SVn.
- Als de offerte 100% goed wordt deze naar de notaris gestuurd.
Dan is ondertussen natuurlijk nog het hele proces aan de gang voor ik definitief mijn geld heb etc.. Best jammer ook dat dit alles per post moet en er zo iedere keer weer 1/2 dagen extra bijkomen door de post en ook door het feit dat ik pas na 5 uur thuis ben om papieren weer terug te sturen natuurlijk.
Dit heeft er inmiddels voor gezorgd dat de ontbindende voorwaarde + bankgarantie data opgeschoven zijn maar dat gaan ze nogmaals doen waarschijnlijk. Het enige rare hieraan vind ik dat de sleuteloverdracht voorlopig wel blijft staan. Ik ga er vanuit dat we die ook niet gaan halen maar anders is op 30 december de sleuteloverdracht
Overigens kwam uit de taxatie een marktwaarde die zo'n 7000 euro hoger lag dan het betaalde bedrag
- Gemeente bepaalt of ik de starterslening krijg. Ik kan nu officieel de eerste hypotheek aan vragen.
Dan is ondertussen natuurlijk nog het hele proces aan de gang voor ik definitief mijn geld heb etc.. Best jammer ook dat dit alles per post moet en er zo iedere keer weer 1/2 dagen extra bijkomen door de post en ook door het feit dat ik pas na 5 uur thuis ben om papieren weer terug te sturen natuurlijk.
Dit heeft er inmiddels voor gezorgd dat de ontbindende voorwaarde + bankgarantie data opgeschoven zijn maar dat gaan ze nogmaals doen waarschijnlijk. Het enige rare hieraan vind ik dat de sleuteloverdracht voorlopig wel blijft staan. Ik ga er vanuit dat we die ook niet gaan halen maar anders is op 30 december de sleuteloverdracht
Overigens kwam uit de taxatie een marktwaarde die zo'n 7000 euro hoger lag dan het betaalde bedrag
Ja... tell me about it... had in voorjaar 2010 ook die hele riedel doorlopen. Tot overmaat van ramp hanteert het SVN overigens ook 5 werkdagen per handeling. In praktijk gaat het meestal in een of twee werkdagen, maar als er feestdagen enzo tussen zitten lopen ze vaak achterstand op en ben je (los van de feestdagen zelf) ineens veel meer tijd kwijt. Zo kan het zijn dat je op een donderdag een getekende offerte terugstuurt naar ze, die ontvangen ze dan vrijdag, maar vrijdag werkt de man die de stempeltjes zet niet dus gaat het naar maandag, dan is de stapel te groot en behandelen ze je getekende offerte dinsdag en heeft jou bank/gemeente hem woensdag. Volle werkweek verder dus. grrr... Echte stichting wat dat betreft, allemaal van die geitenwollensokken types. Om tijd te besparen ben ik er ook een keer heengereden, in de hoop dat dat nét alles binnen de originele overdrachtsdatum kon, maar dat mocht ook niet meer baten.la_fusion schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:25:
Hier is het grote probleem nu de ambtelijke molen voor de starterslening. Even kort opgesomd de stappen:
Overigens de andere kant van de medaille: je krijgt wel een cadeautje van ze (3 jaar rentevrij is bij een starterslening van 30K toch al snel 4.500 euro niet betaalde rente (uitgaand van 5%) in the pocket), dus al te kritisch op hun manier van handelen mag je ook weer niet worden.
Ik zou overigens wel gaan sparen om tegen de tijd dat de lening niet meer rentevrij is in één keer een deel af te lossen. De rente op de starterslening is immers vaak een stuk hoger dan op de hypotheek zelf. Om die reden kan het interessanter zijn om te sparen en de starterslening af te lossen dan om gewoon geld in je (bank)spaar constructie te stoppen. Als je uberhaupt spaargeld hebt that is..
Sleuteloverdrachtdatum laten ze overigens wel vaker gewoon even staan tot nader order. Elke handeling kost tijd en geld, dus ze verzetten die data zo laat mogelijk om te voorkomen dat ze ze in bijv. 1 maand tijd drie keer moeten verzetten met bijbehorende officiele brieven naar alle partijen.
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 03-12-2011 13:53 ]
Sorry, had misschien duidelijker moeten zeggen dat ik het had over de overlijdensrisico verzekering ging, niet de medische keuringZeRoC00L schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:06:
[...]
Niet waar, heb ook een NHG hypotheek, maar hoefde geen medische keuring. Wel een uitgebreide vragenlijst in moeten vullen.
Bedankt voor de tips, had er wel al wat naar gekeken maar verder niet zoveel. Het klopt dat ik er niet al te kritisch op mag zijn maar toch is het redelijk irritantValorian schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:52:
[...]
Ja... tell me about it... had in voorjaar 2010 ook die hele riedel doorlopen. Tot overmaat van ramp hanteert het SVN overigens ook 5 werkdagen per handeling. In praktijk gaat het meestal in een of twee werkdagen, maar als er feestdagen enzo tussen zitten lopen ze vaak achterstand op en ben je (los van de feestdagen zelf) ineens veel meer tijd kwijt. Zo kan het zijn dat je op een donderdag een getekende offerte terugstuurt naar ze, die ontvangen ze dan vrijdag, maar vrijdag werkt de man die de stempeltjes zet niet dus gaat het naar maandag, dan is de stapel te groot en behandelen ze je getekende offerte dinsdag en heeft jou bank/gemeente hem woensdag. Volle werkweek verder dus. grrr... Echte stichting wat dat betreft, allemaal van die geitenwollensokken types. Om tijd te besparen ben ik er ook een keer heengereden, in de hoop dat dat nét alles binnen de originele overdrachtsdatum kon, maar dat mocht ook niet meer baten.
Overigens de andere kant van de medaille: je krijgt wel een cadeautje van ze (3 jaar rentevrij is bij een starterslening van 30K toch al snel 4.500 euro niet betaalde rente (uitgaand van 5%) in the pocket), dus al te kritisch op hun manier van handelen mag je ook weer niet worden.
Ik zou overigens wel gaan sparen om tegen de tijd dat de lening niet meer rentevrij is in één keer een deel af te lossen. De rente op de starterslening is immers vaak een stuk hoger dan op de hypotheek zelf. Om die reden kan het interessanter zijn om te sparen en de starterslening af te lossen dan om gewoon geld in je (bank)spaar constructie te stoppen. Als je uberhaupt spaargeld hebt that is..
Sleuteloverdrachtdatum laten ze overigens wel vaker gewoon even staan tot nader order. Elke handeling kost tijd en geld, dus ze verzetten die data zo laat mogelijk om te voorkomen dat ze ze in bijv. 1 maand tijd drie keer moeten verzetten met bijbehorende officiele brieven naar alle partijen.
Ja, dat is waar. Voor mij was het 20 minuten rijden, dus dat maakt de keuze iets makkelijker.la_fusion schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 18:21:
[...]
Bedankt voor de tips, had er wel al wat naar gekeken maar verder niet zoveel. Het klopt dat ik er niet al te kritisch op mag zijn maar toch is het redelijk irritantErheen rijden was ik niet direct van plan.. zeker omdat het vervolgens toch weer van de SVn naar de gemeente moet worden gestuurd etc.. het is in totaal zo'n 3 uur rijden en de vraag is dus uiteindelijk wat het oplevert.
Wat een informatie zeg.
Mijn vriendinvrouw en ik zijn de afgelopen weken ook een beetje Funda en iBlue aan het afstruinen opzoek naar een koopwoning. We beginnen ons huurappartement na bijna 6 jaar beu te worden, en kunnen wel wat extra plek gebruiken voor de toekomstplannen.
De diverse online "bereken je maximale hypotheek"-tooltjes komen allemaal rond de bedragen uit waarvoor we een paar leuke huizen hebben gezien (~€230.000), maar ik ben erg huiverig voor alle nog bijkomende kosten (verzekeringen, maar ook dingen als gas&licht zullen duurder zijn in een huis), en voel er weinig voor op ons max te gaan zitten.
Eind december hebben we een afspraak met een hypotheekadviseur voor een oriënterend gesprek, ik hoop dat het dan iets helderder wordt. Maar zal tot die tijd deze topicreeks nog eens doorlezen.
Mijn vriendinvrouw en ik zijn de afgelopen weken ook een beetje Funda en iBlue aan het afstruinen opzoek naar een koopwoning. We beginnen ons huurappartement na bijna 6 jaar beu te worden, en kunnen wel wat extra plek gebruiken voor de toekomstplannen.
De diverse online "bereken je maximale hypotheek"-tooltjes komen allemaal rond de bedragen uit waarvoor we een paar leuke huizen hebben gezien (~€230.000), maar ik ben erg huiverig voor alle nog bijkomende kosten (verzekeringen, maar ook dingen als gas&licht zullen duurder zijn in een huis), en voel er weinig voor op ons max te gaan zitten.
Eind december hebben we een afspraak met een hypotheekadviseur voor een oriënterend gesprek, ik hoop dat het dan iets helderder wordt. Maar zal tot die tijd deze topicreeks nog eens doorlezen.
Dit topic is gesloten.