Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken maar in mijn eigen geval heb ik met enkele bezichtigingen van anderhalf uur, twee mailtjes en drie telefoontjes in totaal 130k eraf gekregen. Je kan helaas nooit dezelfde test doen met een aankoopmakelaar dus het is gissen hoe die het zou hebben gedaan, ik betwijfel echter of die er meer mee uit had gehaald dan ikzelf. Overigens is onderhandelen ook een groot deel van mijn dagelijkse werk dus die kennis zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld.nare man schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:32:
[...]
Dit is natuurlijk wel zeer kort door de bocht. Bij een relatief nieuwe woning met een verhoudingsgewijs lage koopprijs waar weinig mee mis kan zijn, zul je het best kunnen doen. Ik merk hier op GoT dat relatief veel tweakers een huis kiezen in die categorie: vinexwijken, groeikernen, of in elk geval weinig echt oude huizen waar veel meer mee aan de hand kan zijn, en waarbij het veel meer van belang is om iemand te hebben met kennis van zaken.
Overigens moet je ook rekening houden met veel eigen tijsdbesteding. Nu weet ik niet hoe jij je eigen vrije tijd waardeert, maar ik ben zeker niet gratis, en vrije tijd is mij ook geld waard.
Ik kan me verder niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen die zelf onderhandelen, hun eigen onderhandelingscapaciteiten schromelijk overschatten (met alle respect overigens). Maar goed, van jezelf denken dat je het onderste uit de kan hebt gehaald én hebt bespaard op een aankoopmakelaar is natuurlijk ook iets waard.
Er zijn veel mensen die nooit onderhandelen en praten over "is het gepast", "kan ik dit wel zeggen", "wat als ze ons negeren". Allemaal irrelevant. Als ze een auto kopen vragen ze wel voor 200 euro korting, maar bij een huis laat men (tien)duizenden euro's liggen als ze comfortabel weten dat de hypotheek ook voor de vraagprijs wordt verstrekt.
[ Voor 9% gewijzigd door Stewie! op 22-06-2011 14:07 ]