Ik volg dit topic al heel lang en dank voor alle informatie. Mijn ervaring met de aankoop van een huis wil ik graag delen.
Mijn vriendin en ik zijn al zes jaar samen. Een half jaar voordat ze klaar was met afstuderen, ik studeer nog steeds, zijn we begonnen met het volgen van de huizenmarkt. Na haar afstuderen kon ze gelijk aan de slag in het basisonderwijs, echter twee maal als langdurig vervanger. Deze vervangingen waren wel onder hetzelfde bestuur en ze waren erg tevreden met de prestaties van mijn vriendin. Uit de reacties konden wij wel opmaken dat ze 'binnen' was bij dit bestuur. Maar toch, een huis kopen doe je met volle zekerheid. Na een jaar met twee maal een langdurige vervanging, kreeg ze deze zomer een benoeming in de invalpool voor 1fte. Wel met nog een jaarcontract. Na een maand bleek een leerkracht met een eigen groep op de school waar ze werkte per 1 januari 2011 met pensioen te gaan. Mijn vriendin was gelukkige die dit mocht gaan invullen. Bij het gesprek daarover heeft ze aan de directeur personeelszaken gevraagd of het verstandig was om een huis te gaan kopen. Die beaamde volmondig dat dit geen probleem zou zijn.
Sinds oktober 2010 zijn we dus daadwerkelijk huizen gaan bezichtigen in de regio Breda tot aan Tilburg Reeshof. Het eerste serieuze huis betrof deze
http://www.funda.nl/koop/rijen/huis-83244497-mariastraat-40/. Dit huis stond al een tijdje te koop en leek ons ideaal. Zeker gezien het feit dat we hier langdurig konden blijven wonen. De verkopende makelaar was/is tevens de eigenaar en zijn zaken gingen niet zo goed. De vraagprijs van het huis was eerst 330.000 euro vernomen we van de buren. Het huis stond tevens gepland op een executieveiling. Voor de executieveiling hebben we onderhandeld, echter wilde de makelaar niet ver genoeg zakken. Met ver genoeg zakken bedoel ik dan dat wij een prijs moesten betalen zodat wij nog ruime financiële middelen zouden hebben na de koop. Zijn tegenbod bleef steken op 250.000 euro.
Op de dag van de executieveiling stond ik standby, mijn vriendin had geregeld dat ze 's middags vrij kon nemen, mocht het nodig zijn. Echter drie uur voor aanvang van de veiling werd het huis van de lijst gehaald. Blijkbaar had de eigenaar wat kunnen regelen met de hypotheekhouder. Dit huis zou het niet meer worden.
Wij zijn vervolgens vol goede moed verder gaan zoeken. Na enkele bezichtigingen op de openhuis-route en enkele daar buiten, zijn we op een huis gestuit. Een ruime uitgebouwde tussenwoning in Tilburg Dalem-zuid. Alles was perfect in orde. Mooie open keuken, ruime mooie badkamer met douche en bad, ruime slaapkamer met inloopkast, tweede slaapkamer annex kantoor, ruime zolderkamer, tuin op het zuiden. En hetgeen waar wij voor gevallen zijn: de woonkamer was maar liefst 58m2 met een prachtige massieve eikenhouten vloer. Specs: 450m3 inhoud, 149m2 perceel, 144m2 woonoppervlakte, bouwjaar 2000.
Na de tweede bezichtiging wisten wij het zeker: dit wordt het. Gegevens bij het kadaster opgevraagd, de eigenaar had er zelf 215.000 euro voor betaald in oktober 2006. De vraagprijs nu bedroeg 235.00 euro. Echter heeft hij alles opgeknapt: de eikenhouten vloer erin laten leggen, muren gespachtelputzt, plafond geschuurwerkt, overal laminaat op 1e en 2e etage etc. Uiteindelijk 8 november 2010 zijn we tot een deal gekomen: 212.250 euro voor de onroerende zaak en 4.000 euro voor roerende zaken, waaronder alle gordijnen, luxaflexen en zonwering.
Vervolgens begon het geregel. Contact opgenomen met de bank waar wij al twee maal eerder geweest waren voor een gesprek om de mogelijkheden te bekijken. Wij zijn in zee gegaan met de Rabobank, zij kwamen met een beter voorstel dan de ABN-AMRO, SNS Reaal en de hypotheker. Het is een bankspaarproduct geworden: 10 jaar rentevast, NHG tegen 4,25%. Wij hadden besloten om voor 100% sparen te gaan, met een eerste inleg. De lening is uiteindelijk op 178.800 euro terecht gekomen, met dus gelijk een eerste inleg van 13.300 euro in het spaardeel.
De overdracht zou op maandag 20 december 2010 plaatsvinden. Wij woonden op dat moment nog niet samen, technisch

. We zagen elkaar al 6 jaar praktisch iedere dag, aangezien we in hetzelfde dorp woonden. De dagen voor de overdracht spullen uitzoeken die mee zouden gaan. Alles in twee aanhangers en 3 auto's gepropt wat gelijk mee zou gaan. Maandag breekt aan, de grote dag. Die ochtend laatste inspectie met de makelaar en eigenaar. Alles nog een keer nagelopen en meterstanden genoteerd. Daarna door gereden naar de notaris. Na een uurtje was alles getekend en konden we terug naar nu ons huis. Onderweg de hulptroepen geïnformeerd dat ze konden vertrekken met onze zooi. Rond vier uur konden we voor het eerst de deur open doen van ons eigen eerste huis. Gelijk beginnen met poetsen en inrichten van de kamers met de spullen die aangekomen waren.
Vanaf januari is beetje bij beetje ons huis aangekleder geworden. De banken waren als eerste binnen, daarna volgde het houtwerk, de eetkamerstoelen, het nieuwe bed. Gisteren hebben we een tuintafel gehaald en de stoelen daarbij besteld. Het huis is nu af. Het is ons plekje geworden.