Dat ligt eraan. Die 32k ligt niet per se aan de makelaar. Dat had iemand anders misschien ook voor elkaar kunnen krijgen. Het hangt af van hoe goed je zelf (of een vriend of zo) kan onderhandelen of het de courtage waard is.Sabelhout schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:45:
...Afgezet tegen het resultaat (32k eraf na een week onderhandelen) is het natuurlijk een marginale investering....
Aankoopmakelaar doet wel meer dan alleen onderhandelen. tenminste bij mij wel. Zo iemand ziet wat meer dingen dat waar jou op zou letten ( losse tegeltjes ed ) en weet veel beter waar hij op moet letten.
Verwijderd
Dit is juist hetgene wat ons flinke kopzorgen geeft:Sabelhout schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:45:
[...]
Dit verhaal lijkt heel erg op ons verhaal, alleen zijn wij zo verstandig geweest eerst te wachten tot ons eigen huis verkocht was. Je zit al met restschuld en je wil blijkbaar ook nog het risico lopen op dubbele maandlasten?
1. Dat huis is het enige huis wat we willen hebben. Indien we dat huis niet kunnen krijgen, dan blijven we lekker zitten waar we zitten. Als we wachten tot ons huis verkocht is, lopen we natuurlijk het risico dat het huis dat we op het oog hebben verkocht is.
We hebben met een makelaar gesproken die al een aantal huizen zoals de onze verkocht heeft en deze geeft aan dat geen enkel huis (zoals ons type woning) langer dan 2 maanden te koop heeft gestaan, op 1 na...
Wij willen zelf het huis dan verkopen middels Makelaarsland of soortgelijke dienstverleners, om de kosten zo laag mogelijk te houden, aangezien we al met een restschuld zitten van 5-15k.
2. De vraagprijs van het huis is boven het budget. We moeten sowieso flink onderhandelen (min. 20k eraf). Of dat haalbaar is, weten we pas als we beginnen met bieden, dus voordat ons huis verkocht is. Immers, als het niet haalbaar is, verhuizen we niet en blijven we wonen waar we wonen.
Voor zowel aan- als verkoop? Of alleen het aankoop gedeelte.
Dat is geen probleem (hoe vaker je langs gaat, des te meer je ziet), tenzij het voor onze onderhandelingspositie negatief is.Sabelhout schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:45:
[...]
M.b.t. het aantal bezichtigingen: vergeet niet dat je aankoopmakelaar het huis eerst ook wil zien, dus als je de tweede keer alleen gaat, zul je ook nog een derde keer moeten gaan....
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 11:39 ]
Verwijderd
Die makelaar heeft maar een belang: dat jullie het verkopen en wel het liefste bij hem. Verifieren dus.Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:18:
[...]
Dit is juist hetgene wat ons flinke kopzorgen geeft:
1. Dat huis is het enige huis wat we willen hebben. Indien we dat huis niet kunnen krijgen, dan blijven we lekker zitten waar we zitten. Als we wachten tot ons huis verkocht is, lopen we natuurlijk het risico dat het huis dat we op het oog hebben verkocht is.
We hebben met een makelaar gesproken die al een aantal huizen zoals de onze verkocht heeft en deze geeft aan dat geen enkel huis (zoals ons type woning) langer dan 2 maanden te koop heeft gestaan, op 1 na...
Los van dat: als je al met een restschuld komt te zitten kan het behoorlijk risicovol zijn om zo'n avontuur aan te gaan. Dat ligt uiteraard ook aan je financiele positie, als je flink wat spaarcenten hebt kun je wel wat lijden.
Als je het aan wilt gaan, ik zou van worst case uitgaan: kun je de dubbele lasten twee jaar trekken, ook als je met 10K meer restschuld komt te zitten.
Als je gaat onderhandelen ben je niet verplicht om het af te nemen. Maar eerlijk gezegd klinkt het verhaal op het eerste gezicht als een beetje als kantje-boord i.c.m. een roze wolk (?). Wees rationeel, het is uiteindelijk maar een huis, je moet ook nog kunnen leven.Wij willen zelf het huis dan verkopen middels Makelaarsland of soortgelijke dienstverleners, om de kosten zo laag mogelijk te houden, aangezien we al met een restschuld zitten van 5-15k.
2. De vraagprijs van het huis is boven het budget. We moeten sowieso flink onderhandelen (min. 20k eraf). Of dat haalbaar is, weten we pas als we beginnen met bieden, dus voordat ons huis verkocht is. Immers, als het niet haalbaar is, verhuizen we niet en blijven we wonen waar we wonen.
Ik blijf het trouwens raar vinden dat je 'n huis koopt na slechts 'n paar bezichtigingen... Wij hebben dit huis werkelijk 4-5 keer bezichtigingd. 1 keer op afspraak, 1x tijdens open dag, 1x met de makelaar, 1x met de taxateur, 1x tijdens de bouwkundige keuring. Je wil toch niet op 'n paar indrukken afgaan? Of ben ik nu raar (ok, het een sluit het ander niet uit, maar toch).
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Wij hebben ons huis gekocht na een bezoek van een kwartier... Als je eruit bent, ben je eruit...
Hangt ervanaf toch. als je de buurt kent en het huis bevalt dan hoef je dat toch geen 5x te zien. Als je twijfelt wel ja maar als je zoiets hebt van hey dit is het kan het na 1-2 keer wel goed zijn.Ardana schreef op zondag 06 maart 2011 @ 17:09:
Ik blijf het trouwens raar vinden dat je 'n huis koopt na slechts 'n paar bezichtigingen... Wij hebben dit huis werkelijk 4-5 keer bezichtigingd. 1 keer op afspraak, 1x tijdens open dag, 1x met de makelaar, 1x met de taxateur, 1x tijdens de bouwkundige keuring. Je wil toch niet op 'n paar indrukken afgaan? Of ben ik nu raar (ok, het een sluit het ander niet uit, maar toch).
Verwijderd
Hadden wij ook: buurt waarvan we weten dat het gewoon prima is, prachtige ligging en het huis was precies wat we zochten en lag binnen budget. Donderdag eerste bezichtiging, vrijdag tweede bezichtiging, maandag gekocht.Shadowhawk00 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:03:
[...]
Hangt ervanaf toch. als je de buurt kent en het huis bevalt dan hoef je dat toch geen 5x te zien. Als je twijfelt wel ja maar als je zoiets hebt van hey dit is het kan het na 1-2 keer wel goed zijn.
Maar..... voordat we tegen dit huis aanliepen, hebben we wel minimaal 15 andere huizen bekeken en zelfs bijna een ander huis gekocht. (Achteraf gezien gelukkig dat de verkoper het huis uit de verkoop haalde.
Maar als je de buurt en het type huis niet kent, kan ik me voorstellen dat je meer tijd nodig hebt. (Al zou ik, als ik ook maar enige twijfel had over de staat van het huis, niet pas bij een 4e bezichtiging een expert meenemen.) En als je de buurt niet kent, dan zou ik helemaal ruim de tijd nemen om daar eens goed naar te kijken.
Zo! Mijn huis in aanbouw is ook bijna af! over 3 weken heb ik de schouw, en als alles meezit, is 6 april de oplevering!
Nu zit ik nog even bij de schouw... dan moet ik dus in het huis alles gaan controleren, of alles naar wens is. Aangezien dit mijn eerste huis is, zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten??
Natuurlijk moet ik even checken of al het meerwerk is uitgevoerd, maar misschien zijn er nog andere belangrijke dingen, waar ik zo snel niet aan denk...
Nu zit ik nog even bij de schouw... dan moet ik dus in het huis alles gaan controleren, of alles naar wens is. Aangezien dit mijn eerste huis is, zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten??
Natuurlijk moet ik even checken of al het meerwerk is uitgevoerd, maar misschien zijn er nog andere belangrijke dingen, waar ik zo snel niet aan denk...
Alles! Maar echt alles! Neem gewoon je tijd. Als hij geen tijd (meer) heeft, nieuwe afspraak maken.RonnieB82 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:22:
Zo! Mijn huis in aanbouw is ook bijna af! over 3 weken heb ik de schouw, en als alles meezit, is 6 april de oplevering!
Zorg de afspraak op het midden van de dag is (voldoende licht) of neem zelf een sterke lamp ook al mee.
Maar controleer echt alles en laat alles noteren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb voor ik ook maar een huis heb bezichtigd al meerdere keren door de wijk heen gefietst die ik op het oog had. Om een goed beeld te krijgen zowel overdag een paar keer als na het stappen om 4 uur 's nachts of op vrijdagavond, etc. Vervolgens de wijkmonitor van Utrecht doorgespit (statistieken, niet altijd even veel zeggend maar toch interessant). Uiteindelijk 7 huizen bekeken in 5 maanden. Het defintieve huis 2x bezichtigd, 1x alleen en een keer met aankoopmakelaar. Daarna nog een keer met bouwkeuring, en bij taxatie niet meegeweest. 3x totaal dus, maar wel het idee dat ik een erg goed beeld had. Heb me ook nooit hoeven haasten bij de bezichiting, gewoon de tijd genomen. En ben nog altijd happy.
Hmm.. als je even google'd vindt je volgens mij wel checklists waar je letterlijk alles kan afvinken. Wat ik om mij heen (fam/vrienden/collega's) nog wel eens hoorde was o.a.:RonnieB82 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:22:
- deuren die klemden
- missende deurknoppen
- stopcontacten die op verkeerde hoogte waren gemonteerd
beetje dat niveau. Op zich geen halszaken, maar je betaald voor een compleet huis dus laat ze het maar lekker allemaal fixen..
Verwijderd
Dat kan, maar tenzij het nieuwbouw is, speel ik het spelletje zo niet. Twee redenen: je ziet altijd zaken over het hoofd en haast kost geld.MikeyMan schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:55:
Wij hebben ons huis gekocht na een bezoek van een kwartier... Als je eruit bent, ben je eruit...
Ik heb het zelf ook gehad. Verliefd op een huis en achteraf blij dat ik toch nog een paar keer ben gaan kijken op de locatie (nieuwbouw). Verkeersdruk leek wel aanwezig, maar mee te vallen. Tot ik 's nachts ging kijken en het dus niet meeviel. Het gaat niet alleen om het huis zelf, maar ook de omgeving en dat is m.i. niet in een kwartiertje te beoordelen. Maarja, ik hou weinig van toeval enzo, zeker wanneer het om deze bedragen gaat: ik pluis dus alles uit
M'n ouders hebben toen het huis ook particulier verkocht. De kopers wilden na een kwartier al direct kopen en om de tafel gaan. Dat heeft ze geld gekost en goed ook, als verkoper weet je dan direct dat je beet hebt.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 21:20 ]
Geen idee waarom ik dit hier post
misschien dat iemand nog eens in dezelfde siutatie heeft gezeten..
Ik en mijn vriendin willen graag gaan samenwonen.. Bij haar thuis gaat het allemaal niet zo lekker ook dus zou ook wel goed zijn voor der om uit huis te zijn.
Maar nu het probleem. Ik heb op zich een goede baan en zij daar ook enkel ze woont een uurtje rijden bij mij vandaan. Maar dat is nog niet het ergste. Ik wil graag een andere baan heb het na enkele jaren bij mjin huidige werkgever niet meer naar mijn zin en kijk er steeds harder tegen op elke ochtend om te gaan werken.
Maar een huis kopen terwijl je net een nieuwe baan hebt werkt natuurlijk niet. Tegenwoordig krijg je pas naar 3 jaar een vast contract als je er al 1 krijgt.. Dus een huis kopen (en geld vast ook voor huren) word nogal lastig dan lijkt me..
Iemand aleens eerder een huis gekocht/gaan huren terwijl ze net een nieuwe baan hadden etc.?
Ik en mijn vriendin willen graag gaan samenwonen.. Bij haar thuis gaat het allemaal niet zo lekker ook dus zou ook wel goed zijn voor der om uit huis te zijn.
Maar nu het probleem. Ik heb op zich een goede baan en zij daar ook enkel ze woont een uurtje rijden bij mij vandaan. Maar dat is nog niet het ergste. Ik wil graag een andere baan heb het na enkele jaren bij mjin huidige werkgever niet meer naar mijn zin en kijk er steeds harder tegen op elke ochtend om te gaan werken.
Maar een huis kopen terwijl je net een nieuwe baan hebt werkt natuurlijk niet. Tegenwoordig krijg je pas naar 3 jaar een vast contract als je er al 1 krijgt.. Dus een huis kopen (en geld vast ook voor huren) word nogal lastig dan lijkt me..
Iemand aleens eerder een huis gekocht/gaan huren terwijl ze net een nieuwe baan hadden etc.?
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Woningborg heeft een checklist, ik weet niet of die online staat, maar ik kreeg die bij het woningborg certificaat.Valorian schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:01:
[...]
Hmm.. als je even google'd vindt je volgens mij wel checklists waar je letterlijk alles kan afvinken. Wat ik om mij heen (fam/vrienden/collega's) nog wel eens hoorde was o.a.:
- deuren die klemden
- missende deurknoppen
- stopcontacten die op verkeerde hoogte waren gemonteerd
beetje dat niveau. Op zich geen halszaken, maar je betaald voor een compleet huis dus laat ze het maar lekker allemaal fixen..
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ooit van intentie verklaring gehoordTgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:07:
...wil huis kopen...
* The-Source heeft zelfs huisje gekocht met Fase-A contract van een uitzendbureau.
Deze kun je laten invullen door je huidige werkgever en die kan daarmee zeggen bij gelijke hoeveelheid opdrachten en goed functioneren dat je contract dan verlengt word naar een nieuwe contract (vaste of onbepaalde tijd).
Of het verstandig is een tweede want je weet ook niet binnen een maand of 3 dat je je daar weer een aantal jaar kan vermaken.
Voor huren heb je geen vast contract nodig alleen een inkomen en voor bepaalde woningen geld een minimum of maximum(sociale huur) aan inkomen
[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 06-03-2011 22:26 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Tsjah, ik ben in november 2009 begonnen bij m'n huidige werkgever, M'n vriendin in maart 2010. En 1 november 2010 hebben we onze drive-in 'ontvangen'. Beiden een intentieverklaring, en dat ging prima. Maargoed, we zaten allebei erg safe, ondertussen beiden een onbepaalde tijd contract.TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:07:
Geen idee waarom ik dit hier postmisschien dat iemand nog eens in dezelfde siutatie heeft gezeten..
Al met al bij ons een weloverwogen keus, maar wel eentje die ieder voor zich moet maken.
Kolder in tweevoud. Allereerst kreeg ik na 1 jaar al een vast contract, daarnaast bestaat er ook een "intentieverklaring" van je werkgever, waarin hij aangeeft niet de intentie heeft je te ontslaan (wat overigens 0 juridische waarde heeft).TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:07:
Is het niet verstandig om eerst eens te proeven hoe het is om samen te wonen? Stel dat na 3 jaar blijkt dat jullie toch niet zo goed verder kunnen, dan zitten jullie beide aan een koophuis vast. Daarnaast is het nooit slim om op huizenjacht te gaan als je een "deadline" hebt.Iemand aleens eerder een huis gekocht/gaan huren terwijl ze net een nieuwe baan hadden etc.?
Mijn advies, ga huren, doe ervaring op met een huishouden runnen en het samenzijn met je vriendin, zoek op je gemak naar een geschikt (koop)huis en koop pas als je echt verder wilt met elkaar
Dat is overigens mijn visie/mening, ik doe het momenteel op deze manier. Rustig op zoek naar een huurhuisje, om samen met mijn vriendin te betrekken
Edit: Ninja'd2
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verwijderd
Tot tweemaal toe direct een vast contract gekregen, fresh out of school. Het kan wel 
Ow en idd, zorg dat je er kan blijven wonen als het mis gaat. Ik hoop het beste voor je, maar 50% van de samenwoners gaat uit elkaar. Zou wat jammer zijn als je dan met een financieel debacle zit. /me is ook blij dat 'ie eerst gehuurd zat alvorens samen te kopen.
Ow en idd, zorg dat je er kan blijven wonen als het mis gaat. Ik hoop het beste voor je, maar 50% van de samenwoners gaat uit elkaar. Zou wat jammer zijn als je dan met een financieel debacle zit. /me is ook blij dat 'ie eerst gehuurd zat alvorens samen te kopen.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 22:38 ]
Huren ook wel aan zitten denken.. maar voor sociale huur verdienen we samen teveel.. en alle huur prijzen hier in de buurt zijn nogal belachelijk. 900/1000 euro maar leuke is dat je wel 4/4,5x zoveel moet verdienen.. en dat doen we dus ook niet.. dus schiet ook niet op..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Tsja.. blijven zoeken zou ik zeggen. En verkijk je niet op kosten van kopen. Huren voor 1000 euro per maand geeft misschien een stuk hogere lasten dan kopen, maar als je in de huidige woningmarkt na twee jaar uit elkaar gaat in een koophuis van 200.000 euro en dat huis niet meer kan betalen ben je het veelvoudige kwijt aan kosten, ofwel schuld.TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:36:
Huren ook wel aan zitten denken.. maar voor sociale huur verdienen we samen teveel.. en alle huur prijzen hier in de buurt zijn nogal belachelijk. 900/1000 euro maar leuke is dat je wel 4/4,5x zoveel moet verdienen.. en dat doen we dus ook niet.. dus schiet ook niet op..
Ik zou zelf nooit zomaar een huis kopen met iemand die niet eens op zichzelf gewoond heeft of op zijn minst samengewoond heeft met je. Maar goed, niet iedereen heeft het voor het kiezen natuurlijk.
Wat je ook kunt overwegen is op jou naam een huis te kopen, op alleen jou inkomen. Dat zal dan een kleiner huis zijn dan je misschien wilt, maar toch iets voor jezelf. Als zij daar dan komt inwonen als een soort huurder (of een manier waar jullie je beiden in kunnen vinden) dan zijn de risico's een stuk beperkter. Dan kun je afspreken dat als het misgaat zij er gewoon weer uit gaat. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat je niet het huis kwijtraakt als je uit elkaar gaat en dat er maar een iemand op zoek hoeft naar een nieuwe woonruimte.
Later kan zij altijd nog 'aanschuiven' in de hypotheekcontstructie als jullie dat willen.
Normaliter zou dit voor haar alleen nadelig zijn omdat ze dan huur betaald en niets opbouwt, en jij rente betaald en wel wat opbouwt. Maar goed, in deze tijden is het maar de vraag welke kant de huizenprijs opgaat, dus wat dat betreft is het niet eens zo gek: jij hebt meer kans op winst maar ook het risico op verlies, zijn 'huurt' gewoon bij jou
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 06-03-2011 23:17 ]
NB: Je kan toch ook huren via sociale huur op één naam, als je dan niet teveel verdient, en de ander er vervolgens later (of vrijwel meteen) bij in laten wonen? Het gaat alleen om de momentopname dat je erin gaat, ze mogen je niet verbieden om een miljonairsdochter in huis te nemen. Heet scheef wonen volgens Den Haag, maar is niet verboden.TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:36:
Die makelaar zou ik niet geloven. Laat allereerst eens meer makelaars over de vloer komen om te kijken of ze een consistent verhaal hebben. Wij hebben uiteindelijk 5 makelaars op de koffie gehad waarvan we degene gekozen hebben die het eerlijkst en meest betrouwbaar overkwam (alles vanuit het oogpunt van een eventuele koper van onze woning bekeken). De gekozen makelaar zei letterlijk "Ik verkoop het binnen 3 weken of na ruim een half jaar". Het werd dus twee wekenVerwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:18:
[...]
Dit is juist hetgene wat ons flinke kopzorgen geeft:
Wij willen zelf het huis dan verkopen middels Makelaarsland of soortgelijke dienstverleners, om de kosten zo laag mogelijk te houden, aangezien we al met een restschuld zitten van 5-15k.
Makelaarsland hebben wij geen moment overwogen, we hebben wel eens een bezichtiging gedaan bij een pand dat via makelaarsland in de verkoop stond, maar het voelt gewoon niet fijn als je door de verkoper zelf rondgeleid wordt. Je kan niet even "sparren" met de makelaar wat je eruit kunt breken (die "prachtige" badkamer met dure tegels die schots en scheef zitten) etc.
In deze tijd moet je er alles aan doen om je huis zo goed mogelijk te presenteren en de verkoop op geen enkele wijze te belemmeren. Daar hoort m.i. geen Makelaarsland bij...
Ik begrijp dat het huis helemaal af is? Je hebt nl geen budget voor een nieuwe keuken of badkamer begrijp ik?b]thewongandonly schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:18:[/b]
Alleen aankoop, verkoop was twee keer zoveel. In totaal dus zo'n 4,5k aan makelaarskosten kwijt geweest.b]thewongandonly schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:18:[/b]
[...]
Voor zowel aan- als verkoop? Of alleen het aankoop gedeelte.
.....
In dat geval neem een vader/oom/vriend mee om mee te kijken liefst iemand met wat ervaring. Extra paar ogen is niet verkeerd en zeker mensen die al vaker een huis gekocht/verkocht hebben of die bijvoorbeeld in die branche zitten weten misschien beter waarop te letten.RonnieB82 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:22:
Bij mijn zus zat een enorme kras op de ruit. Als je er voor stond zag je hem niet, maar als het licht er op de juiste (of verkeerde?) manier op viel dan was hij erg opvallend. Zulk soort dingen zie je vaak over het hoofd, denk ik. Mijn zus heeft hem op tijd gezien en dus is de hele ruit vervangen.RonnieB82 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:22:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij de vereniging Eigen Huis kan je een Opleveringskeuring aanvragen. Dat kost wel geld dus of je het er altijd "uit" haalt weet ik niet.
De vraag is of je dan een huis krijgt voordat je bejaard bent of daarnaValorian schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:18:
[...]
NB: Je kan toch ook huren via sociale huur op één naam, als je dan niet teveel verdient, en de ander er vervolgens later (of vrijwel meteen) bij in laten wonen? Het gaat alleen om de momentopname dat je erin gaat, ze mogen je niet verbieden om een miljonairsdochter in huis te nemen. Heet scheef wonen volgens Den Haag, maar is niet verboden.
Zit er bij sociale huur geen extra clausule in het contract dat zodra je veel meer dan de norm verdient dat je er dan uit moet, afgezien of dit zou kunnen, dat lijkt me namelijk wel wenselijk anders blijven veel mensen scheef huren en komen mensen die echt een sociale huurwoning nodig hebben nooit aan bod.
Dat is waar. Wachtlijsten zijn erg lang..Shadowhawk00 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:58:
[...]
De vraag is of je dan een huis krijgt voordat je bejaard bent of daarna
Welcome to the real world. Dit willen ze dan ook aanpakken. Op dit moment is er niemand die jou je woning uit kan zetten als je teveel gaat verdienen. Logisch ook, want zeker in de randstad kun je vaak al teveel verdienen maar nog steeds te weinig voor een leuk huis in de koopsector, zeker nu veel startersregelingen zijn afgeschaft (koopsubsidie, starterlening op sommige plekken, etc). Maar goed, daardoor kan het nu zijn dat je 4000 euro per maand verdient en in het centrum van Utrecht of Adam 300 euro per maand huur betaald voor een compleet appartement. Maar dat zijn excessen. Hoe dan ook, alleen als je erin gaat kijken ze naar je inkomen. Daarna hebben ze daar uberhaupt geen zicht meer op. Het enige wat ze nog kunnen voorkomen is dat je met teveel mensen in een huis gaat zitten, vaak is er een max, en als je iemand wilt laten inwonen heb je soms toestemming nodig, maar bij relaties is dat slechts een formaliteit (zou niet gekker moeten worden, dat het je verboden wordt om je vriendin te laten inwonenZit er bij sociale huur geen extra clausule in het contract dat zodra je veel meer dan de norm verdient dat je er dan uit moet, afgezien of dit zou kunnen, dat lijkt me namelijk wel wenselijk anders blijven veel mensen scheef huren en komen mensen die echt een sociale huurwoning nodig hebben nooit aan bod.
Bottomline; door scheefwonen zijn de wachtlijsten inderdaad erg lang, in Utrecht betekend het dat je binnen 6 jaar geen appartementje kunt vinden, en zelfs vanaf dat moment kom je in de slechtere wijken in een flatje terecht...
Tja het blijven natuurlijk overheids instellingen dus ik had het eigenlijk niet verwacht hoor een regeling dat je eruit moet.
Aan de andere kant blijf ik erbij dat je gewoon kan kopen in nederland zelfs als alleenstaande. In mijn kennisenkring heeft bijna iedereen een woning gekocht alleen!. En ja daar zit ook de randstad bij en ook mensen met minder dan 2k bruto, en ook met en zonder kinderen.
En ik niet zeggen dat er iemand bijzit waarvan ik zoiets heb van nou die heeft een slecht klein kuthuisje allemaal redelijke huizen/appartementen.
Aan de andere kant blijf ik erbij dat je gewoon kan kopen in nederland zelfs als alleenstaande. In mijn kennisenkring heeft bijna iedereen een woning gekocht alleen!. En ja daar zit ook de randstad bij en ook mensen met minder dan 2k bruto, en ook met en zonder kinderen.
En ik niet zeggen dat er iemand bijzit waarvan ik zoiets heb van nou die heeft een slecht klein kuthuisje allemaal redelijke huizen/appartementen.
Woningcorporaties zijn geen overheidsinstellingen en veel corporaties hebben in de afgelopen jaren ook bij toewijzing geen inkomenseis gevoerd.Shadowhawk00 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:43:
Tja het blijven natuurlijk overheids instellingen dus ik had het eigenlijk niet verwacht hoor een regeling dat je eruit moet.
Tja, wij hebben ons huidige huis gekocht terwijl mijn vrouw net ontslag genomen had en in het onderwijs gestapt was. Met andere woorden, mijn inkomen was het enige vaste terwijl zij afhing van tijdelijke opdrachten. De afgelopen 2,5 jaar zijn er best maanden geweest waarin het krap was (en dat is het soms nog), maar we weten waar we naartoe gingen: betere woonomstandigheden, meer tijd voor de kinderen en uiteindelijk ook betere financiële omstandigheden.TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:07:
Natuurlijk hebben we ook bij het begin goed onze positie overwogen - we zijn allebei geen risiconemers en hebben dus wel goed uitgekeken of het wel allemaal kon. Af en toe moet je wel in het diepe springen om erop vooruit te gaan, maar het is ook goed om te weten waar je ongeveer zal landen.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Nou ja, dan hebben jou vrienden en kennissen kennelijk allemaal toch ergens 'gelukjes', of dat nu in de vorm is van ouders die garant staan, startersleningen, etc. Even als voorbeeld:Shadowhawk00 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:43:
- Iemand die 1.800 euro verdient per maand heeft een jaarsalaris, inc. vakantiegeld, van 23.328 euro. Daarmee kun je als je écht tot de max gaat en een hypotheekverstrekker vind die daarin mee wilt 5x dat bedrag lenen, maar dat is echt al wel uitzonderlijk. Dan zit je op 116.640 euro aan hypotheek. Reken op 10% kostenkoper dan betekend dat dat deze persoon 106.000 euro aan zijn woning kan uitgeven. Als deze persoon geen spaargeld heeft en geen woning kan achterlaten (en dus geen starterslening kan krijgen) en geen ouders heeft die bijspringen of garant staan, dan is 106.000 echt de máx. Voor dat geld kun je in Utrecht (zo leert een snelle blik op Funda) kiezen uit nog geen twintig huizen, waarvan er geen enkele boven de 35 m2 uitkomt.
Nu jij weer
De toestand van de huizenmarkt op macroschaal kan in een ander topic volop bediscussieerd worden. Dit topic is bedoeld voor de praktische kant van het concreet kopen van een huis.
Bekend probleem, het gat tussen sociale huur en de vrije markt is gewoon enorm.TgR_KILLER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:36:
Ik ga een jaar gewoon huren en betaal dan veel, maar wil in die tijd een koopwoning zoeken want de maandelijkse lasten gaan enorm omlaag.
Verwijderd
Of ze zitten tot de nek in de schulden of er is hulp geweest. Op 2K bruto kom je alleen niet zo ver, zeker niet als je met NHG wilt lenen.Shadowhawk00 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:43:
Zij heeft wel een jaar op zichzelf gewoont al maar door omstandigheden is ze weer thuis gaan wonen destijds. Ik heb nog nooit op mezelf gewoont (is alleen ook niet zo makkelijk. alles is stervens duurValorian schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:15:
[...]
Ik zou zelf nooit zomaar een huis kopen met iemand die niet eens op zichzelf gewoond heeft of op zijn minst samengewoond heeft met je. Maar goed, niet iedereen heeft het voor het kiezen natuurlijk.
Net even een schrikbarend reken sommetje gedaan. als we een huisje kopen van 150.000 euro en daarvoor hypotheek nemen.. of een huis huren van 800 euro p/m dan zijn we na 30 jaar ongeveer 2x zoveel geld kwijt voor huur en dan hebben we totaal niks.. terwijl we anders een huis hebben totaal voor ons
Enige grote voordeel van huren is dat we er snel uit kunnen als het mis loopt met de relatie etc. Enkel alle meubels etc die we kopen moeten we dan toch verdelen / ergens stallen of weer verkopen + alles wat we qua vloerbedekking en muren en alles erin steken is dan ook weg..
Met een eigen huis is alles wat je erin steekt ook meer de moeite.. in ieder geval voelt het zo..
Mijn collega zei vandaag nog vlug een huis kopen voor je ontslag neemt
Maar in ieder geval bedankt voor al jullie inzichten
Er zijn nog wel andere voordelen. Zo betaal je geen OZB, heb je veel minder onderhoudskosten en geen eigenwoningforfait. Bij een verwachte korte tijd dat je ergens woont heb je geen last van hoge 'kosten koper'.TgR_KILLER schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:14:
...Enige grote voordeel van huren is dat we er snel uit kunnen als het mis loopt met de relatie etc. Enkel alle meubels etc die we kopen moeten we dan toch verdelen / ergens stallen of weer verkopen + alles wat we qua vloerbedekking en muren en alles erin steken is dan ook weg...
Die kosten worden natuurlijk doorberekend in de huur, maar het is wel allemaal flink afgevlakt en indirect.Roenie schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:27:
[...]
Er zijn nog wel andere voordelen. Zo betaal je geen OZB, heb je veel minder onderhoudskosten en geen eigenwoningforfait. Bij een verwachte korte tijd dat je ergens woont heb je geen last van hoge 'kosten koper'.
Wat ik nog mis is dat je voor een huursom van 800 euro regelmatig een kwalitatief flink betere woonruimte kunt krijgen dan voor een koopsom van 150.000. Ik zou dus mee willen geven om naast het puur financiele argument ook naar de kwalitatieve aspecten te kijken.
In Utrecht valt dat anders vies tegen hoor. Voor 800 euro is het bijna uitgesloten dat je een appartementje voor jezelf kunt vinden (zonder gedeelde keuken/douche/etc.), en als het al lukt moet je rekenen op een soort studio van minder dan 40m2. Voor 150K heb je dan toch zeker wel een flatje hier.Rukapul schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:35:
[...]
Die kosten worden natuurlijk doorberekend in de huur, maar het is wel allemaal flink afgevlakt en indirect.
Wat ik nog mis is dat je voor een huursom van 800 euro regelmatig een kwalitatief flink betere woonruimte kunt krijgen dan voor een koopsom van 150.000. Ik zou dus mee willen geven om naast het puur financiele argument ook naar de kwalitatieve aspecten te kijken.
Eh is het geluk als je gewoon vanaf je 16e een bijbaantje hebt gehad en wat langer thuis bent blijven wonen ? Nee dat is gewoon een keuze geweest. Dus door die keuze was er in dat geval wat meer spaargeld en met een beetje goed uitkiezen wanneer je gaat kopen kom je dan een heel eind.Valorian schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:30:
[...]
Nou ja, dan hebben jou vrienden en kennissen kennelijk allemaal toch ergens 'gelukjes', of dat nu in de vorm is van ouders die garant staan, startersleningen, etc. Even als voorbeeld:
- Iemand die 1.800 euro verdient per maand heeft een jaarsalaris, inc. vakantiegeld, van 23.328 euro. Daarmee kun je als je écht tot de max gaat en een hypotheekverstrekker vind die daarin mee wilt 5x dat bedrag lenen, maar dat is echt al wel uitzonderlijk. Dan zit je op 116.640 euro aan hypotheek. Reken op 10% kostenkoper dan betekend dat dat deze persoon 106.000 euro aan zijn woning kan uitgeven. Als deze persoon geen spaargeld heeft en geen woning kan achterlaten (en dus geen starterslening kan krijgen) en geen ouders heeft die bijspringen of garant staan, dan is 106.000 echt de máx. Voor dat geld kun je in Utrecht (zo leert een snelle blik op Funda) kiezen uit nog geen twintig huizen, waarvan er geen enkele boven de 35 m2 uitkomt.
Nu jij weer
Het is een kwestie van keuzes maken wil je met 20jaar het huis uit dan zal je veel minder spaargeld hebben dan als je met 25jaar dat doet. Als je elk jaar 3x op vakantie gaat zal je minder hebben dan als je 1x gaat.
Er stond niet voor niets een opmerking hierboven over macro discussies. Nota bene direct onder de reactie die je quote.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2011 08:47 ]
@Valorian: verschilt inderdaad per stad. Blijft het gegeven staan dat je zelf er goed aan doet om te kijken welke kwaliteit je in huis kan halen bij beide opties gegeven een bepaald bedrag (of omgekeerd: bepaal eerst de gewenste kwaliteit en dat de meest kostenefficiente oplossing).
En jij gaat daar samen 30 jaar wonen? Get real. Serieus, kopen lijkt zo mooi, maar kan je ook flinke schulden brengen als je uit elkaar gaat of als je niet genoeg voor je woning krijgt bij verkoop.TgR_KILLER schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:14:
[...]
Net even een schrikbarend reken sommetje gedaan. als we een huisje kopen van 150.000 euro en daarvoor hypotheek nemen.. of een huis huren van 800 euro p/m dan zijn we na 30 jaar ongeveer 2x zoveel geld kwijt voor huur en dan hebben we totaal niks.. terwijl we anders een huis hebben totaal voor ons
Als ik je een tip mag geven. Probeer een huis te kopen die je echt flink moet opknappen en bereken eens of dit je winst op kan leveren uit eindelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 08-03-2011 09:11 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Ik heb al het nodige onderzoek gedaan. En ik weet van de huizen in de straat dat de meeste echt binnen een paar weken verkocht waren, sommige zelfs binnen een paar dagen! Overburen hadden het huis 5 dagen vorig jaar te koop staan. De woning die het langst te koop heeft gestaan is 48 dagen (zijn allen bijna identieke huizen, straat telt 8 huizen).Sabelhout schreef op maandag 07 maart 2011 @ 07:42:
[...]
Die makelaar zou ik niet geloven. Laat allereerst eens meer makelaars over de vloer komen om te kijken of ze een consistent verhaal hebben. Wij hebben uiteindelijk 5 makelaars op de koffie gehad waarvan we degene gekozen hebben die het eerlijkst en meest betrouwbaar overkwam (alles vanuit het oogpunt van een eventuele koper van onze woning bekeken). De gekozen makelaar zei letterlijk "Ik verkoop het binnen 3 weken of na ruim een half jaar". Het werd dus twee weken
Makelaarsland hebben wij geen moment overwogen, we hebben wel eens een bezichtiging gedaan bij een pand dat via makelaarsland in de verkoop stond, maar het voelt gewoon niet fijn als je door de verkoper zelf rondgeleid wordt. Je kan niet even "sparren" met de makelaar wat je eruit kunt breken (die "prachtige" badkamer met dure tegels die schots en scheef zitten) etc.
In deze tijd moet je er alles aan doen om je huis zo goed mogelijk te presenteren en de verkoop op geen enkele wijze te belemmeren. Daar hoort m.i. geen Makelaarsland bij...
[...]
Ik begrijp dat het huis helemaal af is? Je hebt nl geen budget voor een nieuwe keuken of badkamer begrijp ik?
[...]
Alleen aankoop, verkoop was twee keer zoveel. In totaal dus zo'n 4,5k aan makelaarskosten kwijt geweest.
Maar je moet van de ene kant ook gewoon geluk hebben dat er iemand op dat moment op zoek is naar de woning die je aanbiedt. Daarentegen denk ik wel dat ons huis wel een groter dan gemiddelde groep mensen aanspreek (starters/alleenstaande/jonge gezinnen). Het is immers modern, netjes afgewerkt, en instapklaar.
Het huis dat we op het oog hebben is idd al zo goed als af. We zijn niet van die klussers
Klinkt als een fijne uitgangssituatie ja! .. Maareh, niet om te zeuren hoor, maar als je woning kennelijk zo populair is, én modern én netjes afgewerkt én instapklaar én groot genoeg voor een jong gezin... zou 'ie dan niet een beetje te duur zijn voor een starter?Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:18:
[...]
Ik heb al het nodige onderzoek gedaan. En ik weet van de huizen in de straat dat de meeste echt binnen een paar weken verkocht waren, sommige zelfs binnen een paar dagen! Overburen hadden het huis 5 dagen vorig jaar te koop staan. De woning die het langst te koop heeft gestaan is 48 dagen (zijn allen bijna identieke huizen, straat telt 8 huizen).
Maar je moet van de ene kant ook gewoon geluk hebben dat er iemand op dat moment op zoek is naar de woning die je aanbiedt. Daarentegen denk ik wel dat ons huis wel een groter dan gemiddelde groep mensen aanspreek (starters/alleenstaande/jonge gezinnen). Het is immers modern, netjes afgewerkt, en instapklaar.
Verwijderd
Tja, de eisen zijn inmiddels wel scherper geworden idd. Plus, ik kijk natuurlijk wel met een subjectieve bril naar onze woning
Wij zijn ook bezig met een huis kopen en hebben daar vooraf ook goed over nagedacht. De afwegingen die hier aangehaald worden zijn precies ook de afwegingen die wij gemaakt hebben.
Ik werk, mijn vriendin studeerd over 3mnd af maar heeft nog geen vast werk. Zelfs nu al kom ik boven de grens van sociale huur maar op mijn salaris krijg ik net geen 140.000 hypotheek. Ondanks dat we 25k spaargeld in kunnen brengen is de keuze extreem beperkt in de randstad, en dan kijken we naar de kleinere randgemeentes en niet eens de centra van de grote steden.
We wonen al wel 2j samen dus ervaring hebben we daar wel mee maar toch wilden we (allebei) de (financiele) vrijheid hebben/houden om niet in de situatie te komen van verplichte verkoop (met verlies). Aan de andere kant was de wens toch wel om een eensgezinswoning te kopen maar dat lukt uiteraard niet voor 165.000 incl. kosten koper.
Basicly hadden we 3 keuzes:
1. Met minder genoegen nemen (de makkelijkste).
2. Op 2 salarissen kopen (in ons geval de lastigste).
3. Ergens extra financiering vandaan plukken (ouders/starterslening).
Uiteindelijk is het optie 3 geworden maar nadat de grens van de starterslening per 1 feb zover naar beneden was bijgesteld dat we het huis wat we voor ogen hadden op 3-4k niet meer konden kopen besloten mijn ouders in te schakelen. Het huis komt alleen op mijn naam (ik draag dus het risico op verlies en maak de kans op winst) en zij gaat straks, als ze werkt, bijdragen om de netto rentelast te dragen. Zij heeft dus relatief goedkoop onderdak zonder kopzorgen/sores echter kan ook nergens aanspraak op maken. Ik daarentegen loop risico's maar heb dan ook het voordeel dat als we besluiten uit elkaar te gaan dat het huis op mijn naam staat.
Het vergt wel enig rekenwerk want doordat ouders veelal onder gunstigere condities geld uitlenen (let op: dus niet geven), moet je zelf oppassen dat je je niet overkoopt. Wij hebben zo zitten rekenen dat ik in noodgevallen (lees: uit elkaar gaan) de volledige rentelast zelf kan dragen en in dat opzicht niet afhankelijk ben van haar bijdrage. Oke, dan zal ik de broekriem wel heel strak moeten aanhalen en moet dan 'werken voor mn huis' en andere dingen moeten opgeven (lees: geen vakanties meer ed). Is dat de gewenste situatie, nee zeker niet, maar als je met verlies een huis moet verkopen blijft er ook een restschuld over waardoor je de broekriem strak moet aanhalen.
Zeker als het je eerste huis is (ons geval) komt er al zoveel op je af dat je iig zeker wilt zijn dat je een juiste beslissing maakt. Hoeveel geld je wil/kunt uitgeven aan wonen is natuurlijk erg persoonlijk net zoals de levenstandaard die je erop na wilt houden (het voorbeeld is al gegeven, wil je 3x p/j op vakantie of kan je ermee leven dat je een jaartje niet gaat). In ieder geval moet je altijd goed nadenken wat je wil en welke verplichtingen je aan gaat, inclusief het lezen van alle kleine lettertjes.
Mochten er trouwens mensen (starters) zijn die evt. interesse hebben in ons rekenmodel dm dan maar even.
Ik werk, mijn vriendin studeerd over 3mnd af maar heeft nog geen vast werk. Zelfs nu al kom ik boven de grens van sociale huur maar op mijn salaris krijg ik net geen 140.000 hypotheek. Ondanks dat we 25k spaargeld in kunnen brengen is de keuze extreem beperkt in de randstad, en dan kijken we naar de kleinere randgemeentes en niet eens de centra van de grote steden.
We wonen al wel 2j samen dus ervaring hebben we daar wel mee maar toch wilden we (allebei) de (financiele) vrijheid hebben/houden om niet in de situatie te komen van verplichte verkoop (met verlies). Aan de andere kant was de wens toch wel om een eensgezinswoning te kopen maar dat lukt uiteraard niet voor 165.000 incl. kosten koper.
Basicly hadden we 3 keuzes:
1. Met minder genoegen nemen (de makkelijkste).
2. Op 2 salarissen kopen (in ons geval de lastigste).
3. Ergens extra financiering vandaan plukken (ouders/starterslening).
Uiteindelijk is het optie 3 geworden maar nadat de grens van de starterslening per 1 feb zover naar beneden was bijgesteld dat we het huis wat we voor ogen hadden op 3-4k niet meer konden kopen besloten mijn ouders in te schakelen. Het huis komt alleen op mijn naam (ik draag dus het risico op verlies en maak de kans op winst) en zij gaat straks, als ze werkt, bijdragen om de netto rentelast te dragen. Zij heeft dus relatief goedkoop onderdak zonder kopzorgen/sores echter kan ook nergens aanspraak op maken. Ik daarentegen loop risico's maar heb dan ook het voordeel dat als we besluiten uit elkaar te gaan dat het huis op mijn naam staat.
Het vergt wel enig rekenwerk want doordat ouders veelal onder gunstigere condities geld uitlenen (let op: dus niet geven), moet je zelf oppassen dat je je niet overkoopt. Wij hebben zo zitten rekenen dat ik in noodgevallen (lees: uit elkaar gaan) de volledige rentelast zelf kan dragen en in dat opzicht niet afhankelijk ben van haar bijdrage. Oke, dan zal ik de broekriem wel heel strak moeten aanhalen en moet dan 'werken voor mn huis' en andere dingen moeten opgeven (lees: geen vakanties meer ed). Is dat de gewenste situatie, nee zeker niet, maar als je met verlies een huis moet verkopen blijft er ook een restschuld over waardoor je de broekriem strak moet aanhalen.
Zeker als het je eerste huis is (ons geval) komt er al zoveel op je af dat je iig zeker wilt zijn dat je een juiste beslissing maakt. Hoeveel geld je wil/kunt uitgeven aan wonen is natuurlijk erg persoonlijk net zoals de levenstandaard die je erop na wilt houden (het voorbeeld is al gegeven, wil je 3x p/j op vakantie of kan je ermee leven dat je een jaartje niet gaat). In ieder geval moet je altijd goed nadenken wat je wil en welke verplichtingen je aan gaat, inclusief het lezen van alle kleine lettertjes.
Mochten er trouwens mensen (starters) zijn die evt. interesse hebben in ons rekenmodel dm dan maar even.
het is prima dat het op salaris alleen het is niet helemaal eerlijk dat je vriendin wel de rente betaalt maar daar dus niks voor terugkrijgt als jullie uit elkaar gaan. Hoe je het ook went of keert jij hebt er meer voordeel van dan zij.
Betaalt zij alleen mee aan de rentelast of ook aan de aflossing? Anders huurt zij eigenlijk gewoon een kamer bij je, ze bouwt niets op en ze heeft ook geen fiscaal voordeel.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Dat valt wel mee. Zij betaalt een deel van de woonlasten (deel van de nettorente over de aanschafprijs), terwijl hij dat ook doet en daarnaast opdraait voor de (rente over financiering van) kosten die samenhangen met bezitsvorming en kapitaalopbouw (overdrachtsbelasting, kk, kapitaalsopbouw/aflossing). Tegenover die kosten en risico's bestaat de kans op vermogensopbouw.
Op zich is met bovenstaande niets mee mis. Mocht de relatie echter langer standhouden dan is het niet de meeste gebalanceerde oplossing omdat er een ongelijkheid / afhankelijkheid in de relatie zit. Dat valt echter t.z.t. wel recht te zetten.
Normaal zou ik als twee starters met weinig eigen vermogen gelijkwaardig inzetten, maar dat is nogal complex als er vermogen ingebracht wordt via familierelaties van een van de partners. Dan is het helemaal apart houden geen gekke oplossing.
Op zich is met bovenstaande niets mee mis. Mocht de relatie echter langer standhouden dan is het niet de meeste gebalanceerde oplossing omdat er een ongelijkheid / afhankelijkheid in de relatie zit. Dat valt echter t.z.t. wel recht te zetten.
Normaal zou ik als twee starters met weinig eigen vermogen gelijkwaardig inzetten, maar dat is nogal complex als er vermogen ingebracht wordt via familierelaties van een van de partners. Dan is het helemaal apart houden geen gekke oplossing.
Alleen over de netto rentelast, dus aan welke vorm van aflossing dan ook betaald ze niets mee.Jiriki schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:50:
Betaalt zij alleen mee aan de rentelast of ook aan de aflossing? Anders huurt zij eigenlijk gewoon een kamer bij je, ze bouwt niets op en ze heeft ook geen fiscaal voordeel.
Is dat zo? Of dat zij nou 40% bijdraagt aan 550 euro netto huur of aan 550 euro netto rente. Enige verschil is dat in het laatste geval ik risicodragend ben al kan ik het voordeel er ook van hebben.TrailBlazer schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:41:
het is prima dat het op salaris alleen het is niet helemaal eerlijk dat je vriendin wel de rente betaalt maar daar dus niks voor terugkrijgt als jullie uit elkaar gaan. Hoe je het ook went of keert jij hebt er meer voordeel van dan zij.
Jij snapt hm. Uiteraard als we trouwen dan is de situatie heel anders natuurlijk en daarnaast is ze trouwens wel enig erfgenaam van mij (ondanks niet getrouwd) dat in het geval van mijn overlijden ze daar wel kan blijven wonen.Rukapul schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:51:
Dat valt wel mee. Zij betaalt een deel van de woonlasten (deel van de nettorente over de aanschafprijs), terwijl hij dat ook doet en daarnaast opdraait voor de (rente over financiering van) kosten die samenhangen met bezitsvorming en kapitaalopbouw (overdrachtsbelasting, kk, kapitaalsopbouw/aflossing). Tegenover die kosten en risico's bestaat de kans op vermogensopbouw.
Welliswaar 2 starters maar idd is de vermogensinbreng compleet scheef, ik 3j werkend, flink gespaard en vermogensinbreng ouders tov 0,0 inbreng. Gescheiden was in ons geval, afgezien dat mijn vriendin sowieso geen hypotheek zou krijgen, de beste oplossing
Verwijderd
Uitgaande van de netto rente betaalt ze echter alsnog een schijntje. Zelfs als het gaat om een hypotheek van 290K heb je het over 375 euro netto in de maand die de partner zou moeten betalen. Ik koop nu ook alleen (geen partner), maar als er tzt weer sprake zou zijn van een relatie, dan ga ik ook voor deze optie: netto rentelast / 2. Als het dan een paar jaar goed gaat, dan zou het mogelijk kunnen zijn het definitief te gaan regelen.Jiriki schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:50:
Van mij hoeft dat alleen niet zo snel
Dit was ook bij mij het geval, als ik met m'n ex was gaan kopen, dan had ik het huis gekocht m.b.v. eigen geld en dan de lasten delen. Na verloop van tijd kun je het altijd nog regelendvl-2 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:20:
Welliswaar 2 starters maar idd is de vermogensinbreng compleet scheef, ik 3j werkend, flink gespaard en vermogensinbreng ouders tov 0,0 inbreng. Gescheiden was in ons geval, afgezien dat mijn vriendin sowieso geen hypotheek zou krijgen, de beste oplossing
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 13:24 ]
Met betrekking tot die 3jr werkend en flink gespaard zou ik niet als argumenten meewegen. Je geeft immers aan al 2jr samen te wonen en dus kun je stellen dat al dat vermogen binnen de duurzame relatie tot stand is gekomen. Maargoed, het is vrij persoonlijk hoe je daar tegenover staatdvl-2 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:20:
Jij snapt hm. Uiteraard als we trouwen dan is de situatie heel anders natuurlijk en daarnaast is ze trouwens wel enig erfgenaam van mij (ondanks niet getrouwd) dat in het geval van mijn overlijden ze daar wel kan blijven wonen.
Het voordeel van een hypotheek bij de ouders is dat ze een hoge rente kunnen vragen Dan kunnen ze terug schenken. Dan heb je zelf een hoge hypotheek rente aftrek. Dan betaal jij bijna niks voor de hypotheek en je ouders krijgen meer geld dan op een spaarrekening.
Zelfs hier in de buurt heb je voor 800 euro nog niet echt kwalitatief iets beters.. dan moet je al snel naar de 1000/1200 euro helaas..Valorian schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:42:
[...]
In Utrecht valt dat anders vies tegen hoor. Voor 800 euro is het bijna uitgesloten dat je een appartementje voor jezelf kunt vinden (zonder gedeelde keuken/douche/etc.), en als het al lukt moet je rekenen op een soort studio van minder dan 40m2. Voor 150K heb je dan toch zeker wel een flatje hier.
Grootste nadeel is dat bij al de huur huizen vaak 4/5x bruto loon word geeist.. en dat redden we never de nooit niet..
En het puntje van het onderhoud enzo wat al bij de huur inzit.. ja 200 euro per maand bij sommige huizen aan servicekosten enzo.. daar kan je zelf ook wel het 1 en ander voor opknappen..
Van je hypotheek krijg je met rente aftrek en gedoe nog wat van terug.. huur ben je gewoon kwijt en zie je niks meer van.
het blijft een beetje puzzelen.. ergens is huren beter om van allerlei redenen maar puur financieel vind ik t beetje zonde van het geld + 90% is onbetaalbaar vanwege de bruto loon eisen die worden gesteld. en kopen is weer gevaarlijker want je zit er echt aan vast maar dan is het ook wel echt iets wat je hebt..
Overigens wonen mijn ouders ook nog altijd in hun eerste huis (ok destijds kon je voor hetzelfde geld een aardig huis kopen
Dat is dus ook de constructie die wij gebruiken maar die 'hoge rente' is niet onbeperkt hoor, het dient een 'marktconforme' rente te zijn. Nu is dat wel rekbaar natuurlijk maar met de rente op dit moment net boven de 5% is de grens van 'marktconforme' rente wel bij de 6%.stunter schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:51:
Het voordeel van een hypotheek bij de ouders is dat ze een hoge rente kunnen vragen Dan kunnen ze terug schenken. Dan heb je zelf een hoge hypotheek rente aftrek. Dan betaal jij bijna niks voor de hypotheek en je ouders krijgen meer geld dan op een spaarrekening.
Verwijderd
Dat is natuurlijk maar relatief. Het kopen van een huis wordt gekenmerkt doordat je gewoon 10% verwervingskosten moet maken. Ook als je volledig aflost (geen aflossingsvrij deel) ben je toch al snel zo'n 5-6 jaar bezig met het afbetalen van die verwervingskosten alleen. Daarna pas begin je aan je huis. En de bank blijft er tot het einde van de looptijd een zakelijk recht op houden.TgR_KILLER schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:22:
[...]
het blijft een beetje puzzelen.. ergens is huren beter om van allerlei redenen maar puur financieel vind ik t beetje zonde van het geld + 90% is onbetaalbaar vanwege de bruto loon eisen die worden gesteld. en kopen is weer gevaarlijker want je zit er echt aan vast maar dan is het ook wel echt iets wat je hebt..
Dat is natuurlijk niet te vergelijken. Vroeger konden mensen veel makkelijker een eengezinswoning kopen waar ze desnoods de volledige looptijd van de hypotheek konden blijven. Tegenwoordig hebben starters vaak niet meer de keus en is het gewoon een appartementje of niets. Het is gewoon een wetmatigheid dat starters hooguit 6-7 jaar in hun eerste huisje blijven.Overigens wonen mijn ouders ook nog altijd in hun eerste huis (ok destijds kon je voor hetzelfde geld een aardig huis kopen)
Natuurlijk kun je het altijd weer verkopen. Starters blijven er inderdaad altijd. Het is alleen de vraag hoe de financiële en economische omstandigheden dan zijn. Zeker bij een verbouwing cq renovatie is het maar de vraag of je dat er ooit uithaalt. Jij kunt 30k besteden aan je geweldige nieuwe badkamer, keuken en inrichting, maar dergelijke 'investeringen' haal je er zelden uit, omdat ze zo smaakgebonden zijn. En als je op enig moment alleen nog maar met verlies zou kunnen verkopen, dan moet je dus blijven zitten, en het is ineens heel vervelend als je met vrouw en twee kinderen moet hokken in een hutje van 70m2 op 1,5 uur rijden van je werk.maar hier kan je voor 150k redelijke huisjes kopen waar je toch flink wat jaar in kan wonen en kan opknappen.. starters zullen er altijd wel blijven ook lijkt me om het aan door te verkopen willen we er ooit uit.
Moraal is gewoon: staar je niet blind op je plannen en voornemens als je nog jong bent, en staar je niet blind op mantra's als 'huren is geld weggooien' en 'met kopen heb je tenminste wat'. Alles is afhankelijk van je eigen omstandigheden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 11:22 ]
Die 10% is een bovengrens hoor maar dan nog valt dat wel mee, KK ben je kwijt maar een huurhuis zal je ook wat in moeten investeren en dan raak je ook kwijt.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 11:21:
[...]
Dat is natuurlijk maar relatief. Het kopen van een huis wordt gekenmerkt doordat je gewoon 10% verwervingskosten moet maken. Ook als je volledig aflost (geen aflossingsvrij deel) ben je toch al snel zo'n 5-6 jaar bezig met het afbetalen van die verwervingskosten alleen. Daarna pas begin je aan je huis. En de bank blijft er tot het einde van de looptijd een zakelijk recht op houden.
Waar je die 6-7 jaar vandaan haalt weet ik niet maar langer kan ook. Hangt van het huis af en van je persoonlijke situatie. Begin je als starter in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers kan je daar makkelijk in blijven zitten maar heb je een relatie en begin je in een klein appartement gaat dat niet werken.Dat is natuurlijk niet te vergelijken. Vroeger konden mensen veel makkelijker een eengezinswoning kopen waar ze desnoods de volledige looptijd van de hypotheek konden blijven. Tegenwoordig hebben starters vaak niet meer de keus en is het gewoon een appartementje of niets. Het is gewoon een wetmatigheid dat starters hooguit 6-7 jaar in hun eerste huisje blijven.
Een huurhuis wil je ook schilderen en verbouwen alleen mag dat niet altijd. Nieuwe keuken mag niet of anders ben je de gehele waarde ook kwijt. Je koopt met een huis ook wat meer rechten dan een huurder als jij een nieuwe badkamer wilt en die kan je betalen dan kan je dat gewoon doen als huurder mag dat niet altijd.Natuurlijk kun je het altijd weer verkopen. Starters blijven er inderdaad altijd. Het is alleen de vraag hoe de financiële en economische omstandigheden dan zijn. Zeker bij een verbouwing cq renovatie is het maar de vraag of je dat er ooit uithaalt. Jij kunt 30k besteden aan je geweldige nieuwe badkamer, keuken en inrichting, maar dergelijke 'investeringen' haal je er zelden uit, omdat ze zo smaakgebonden zijn. En als je op enig moment alleen nog maar met verlies zou kunnen verkopen, dan moet je dus blijven zitten, en het is ineens heel vervelend als je met vrouw en twee kinderen moet hokken in een hutje van 70m2 op 1,5 uur rijden van je werk.
Maar jij bent over het algemeen nogal negatief over het kopen van een huis en ziet alleen de negatieve dingen. Er zijn nadelen aan het kopen van een huis en ook voordelen. Voor 1-5 jaar is een huis kopen misschien niet zo handig maar voor langere tijd als je van plan bent daar te blijven wonen is het wel een zinnige investering. Zeker als je bedenkt dat de inflatie nog altijd bestaat en de huur kan stijgen maar de hypotheek staat vast.
De crux zit hem in 'als je voor langere tijd van plan bent daar te wonen.'. Als dat waar is, dan is kopen meestal een betere optie dan huren. Maar het is zo dat de algemene trend als het over huizen gaat eigenlijk altijd is dat kopen beter is dan huren, 'want HRA, bezit' etc. Nare man zet daar een ander perspectief tegenover, wat echt geen kwaad kan.Shadowhawk00 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:18:
Maar jij bent over het algemeen nogal negatief over het kopen van een huis en ziet alleen de negatieve dingen. Er zijn nadelen aan het kopen van een huis en ook voordelen. Voor 1-5 jaar is een huis kopen misschien niet zo handig maar voor langere tijd als je van plan bent daar te blijven wonen is het wel een zinnige investering. Zeker als je bedenkt dat de inflatie nog altijd bestaat en de huur kan stijgen maar de hypotheek staat vast.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:14 ]
Als je op je belasting aangifte doelt, je doet nu, (2011) aangifte over 2010. Op de door je hypotheekverstrekker afgeven jaaroverzicht staat hoeveel rente je hebt betaald in 2010, wat je dan nu moet invullen.
Waarom? Omdat het kan!!
Tsjah, je betaalt rente over een lening in 2010, dus ik zou zeggen 2010.
Maar, vanwaar zou dit uitmaken? Je zou toch juist zo snel mogelijk aftrek willen hebben, lijkt me?
Maar, vanwaar zou dit uitmaken? Je zou toch juist zo snel mogelijk aftrek willen hebben, lijkt me?
Onafhankelijk daarvan zou ik het bedrag wel in box3 als schuld aanmerken aangezien je de schuld dat jaar al had dat je later betaald doet daar niets aan af. Vorderingen en Schulden van dat jaar moet je namelijk van elkaar aftrekken. ( of optellen als je schulden als -bedrag ziet )
De schuld voor je woning meot in Box 1 volgens mij hoor.
Waarom? Omdat het kan!!
De schuld van de woning wel. Maar de rentekosten die je in januarie betaald over de rente in december is een schuld en box3.Lolhozer schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:09:
De schuld voor je woning meot in Box 1 volgens mij hoor.
Verwijderd
Klopt als een bus. Ik zeg ook alleen maar dat je het tegen elkaar moet afwegen: bij een koophuis ben je die kosten ineens kwijt (daarom noem ik ze ook bewust 'verwervingskosten'). Bij een huurhuis ben je de huur ook kwijt. Overigens zijn de 'investeringen' bij een huurhuis beperkt tot schilderwerk, gordijnen en een vloer. Ook bij een koophuis creëer je geen meetbare waardestijging door de kleur van de gordijnen of het schilderwerk. Daar is dat geld ook 'weg'.Shadowhawk00 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:18:
[...]
Die 10% is een bovengrens hoor maar dan nog valt dat wel mee, KK ben je kwijt maar een huurhuis zal je ook wat in moeten investeren en dan raak je ook kwijt.
Die 6-7 jaar baseer ik op een berekening waarin je 100% aflost (hetzij door annuïteiten, hetzij door een bankspaarconstructie) met een rekenrente van tussen de 5% en 5,5%. Dan ben je ongeveer uit de kosten en ga je vermogen opbouwen (stortingen uiteraard buiten beschouwing gelaten). Hoe snel je uit de kosten bent, hangt natuurlijk wel van meer factoren af, maar 6-7 jaar is denk ik geen slecht gemiddelde.Waar je die 6-7 jaar vandaan haalt weet ik niet maar langer kan ook. Hangt van het huis af en van je persoonlijke situatie. Begin je als starter in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers kan je daar makkelijk in blijven zitten maar heb je een relatie en begin je in een klein appartement gaat dat niet werken.
Ik heb nog nooit gehoord van een huurhuis dat je niet mag schilderen. Verbouwen, OK. Dat moet je niet willen als het om kostbare verbouwingen gaat, want dat geld ben je kwijt.Een huurhuis wil je ook schilderen en verbouwen alleen mag dat niet altijd.
Een nieuwe keuken is ook zelden waardeverhogend in een koophuis, maar ik snap je punt.Nieuwe keuken mag niet of anders ben je de gehele waarde ook kwijt.
Ik vind het jammer dat je het zo ziet. Ik wijs alleen op de negatieve kanten van het kopen van een huis, maar ik beweer uiteraard niet dat er alleen maar negatieve kanten aan zouden zitten. Integendeel. Ik ben zelf ook bezig een huis te kopen, maar ik vind wel dat mensen er soms iets te makkelijk over denken. Zoals Bonsaiboom hierboven mijn punt mooi verwoordt: het gaat in discussies over 'huren vs kopen' altijd wel snel de kant op van 'HRA, het is van jezelf, vermogen opbouwen, etc. etc.', en dat is natuurlijk maar één kant van het verhaal. Het heeft ook wel een ideëel aspect: een koophuis is natuurlijk het burgerlijke ideaal pur sang.Maar jij bent over het algemeen nogal negatief over het kopen van een huis en ziet alleen de negatieve dingen.
Een investering zou ik het niet willen noemen. Je kunt de rente natuurlijk vastzetten, dan heb je altijd dezelfde maandlasten, maar dat beperkt nog niet het risico dat de huizenprijzen dalen. Een huis is in zoverre ook geen 'investering': een investering doe je omdat je rendement verwacht. Een huis kost alleen maar geld. Het enige 'investeringskarakter' van een huis (eigenlijk kun je beter zeggen: het vermogensconserverende element van een huis) is dat een huis altijd wel enige waarde zal behouden. Maar er is geen enkele garantie dat een huis wat je nu voor 250k koopt, ook altijd 250k waard zal blijven, ook niet als je de rente 30 jaar vast zet. Het kan vriezen en het kan dooien, maar de tijd waarin je er de klok op gelijk kon zetten dat je huis ieder jaar 5% meer waard werd, is echt wel achter ons.Er zijn nadelen aan het kopen van een huis en ook voordelen. Voor 1-5 jaar is een huis kopen misschien niet zo handig maar voor langere tijd als je van plan bent daar te blijven wonen is het wel een zinnige investering. Zeker als je bedenkt dat de inflatie nog altijd bestaat en de huur kan stijgen maar de hypotheek staat vast.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 16:53 ]
Je kan echt prima een huis kopen in de randstad als je net boven de grens van sociaal huren zit:
http://www.funda.nl/koop/...rdam/0-140000/50+woonopp/ bijvoorbeeld
Er is nogal een groot verschil tussen niet willen en niet kunnen. Je komt niet in de topbuurten terecht, maarja..marktwerking hé.
Er is nogal een groot verschil tussen niet willen en niet kunnen. Je komt niet in de topbuurten terecht, maarja..marktwerking hé.
[ Voor 3% gewijzigd door pingkiller op 09-03-2011 17:06 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:14 ]
BS. Tuurlijk betaalt ze (indirect!) mee aan jouw aflossing:dvl-2 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:20:
Alleen over de netto rentelast, dus aan welke vorm van aflossing dan ook betaald ze niets mee.
Als zij zo goedkoop bij jou in woont, gaat zij dan op vakantie zonder jou als ze geld over heeft? Als haar inkomen stijgt naar een gelijk niveau als het jouwe, zet zij dan net zoveel op een spaarrekening als jij aan waardeopbouw hebt in de woning? Als jij geen geld meer hebt, omdat je een paar tegenvallers hebt in het onderhoud, zegt zij dan "Nee lieverd, dit eten op tafel is alleen voor mij, jouw geld is nl. op aan de woning waar ik geen recht op heb".
Linksom of rechtsom, ze betaalt toch mee. Wel de lasten, niet de lusten...
Wat ik ook idioot vind, is dat er nu enkel gekeken word naar de vermogenskant. Stel, zij heeft nu wel een goed inkomen en gelijk vermogen als jij. Zou je dan wel 50/50 de woning kopen? En wat nou als ze, direct na aankoop, een ongeluk krijgt waardoor haar vermogen en inkomen naar nihil daalt? Of, als ze weer aan 't werk gaat, maar veeeeeel minder verdient? Of, jullie besluiten dat jullie kinderen willen, en zij gaat minder werken. Heeft ze dan ook minder recht op de woning? Is die woning dan ook meer van jou dan van haar?
Daarnaast, ik neem aan dat jullie van plan zijn om samen gelukkig oud te worden? In dat geval kun je prima via een samenlevingsovereenkomst de grotere inbrengt van persoon A vastleggen, waarbij persoon B wel rechten opbouwt, maar naar verhouding. Zo'n overeenkomst kun je ook weer aanpassen als jullie situatie veranderd. En: geld is niet alles, inzet is net zo van belang. En of die inzet zich nou richt op opleiding, huishouden, werk of opvoeding kinderen maakt geen ene malle moer uit: jullie zullen je beiden op ieder vlak naar beider tevredenheid moeten inzetten.
Overigens, ik vind een deel van de netto rentelast betalen nog wel de slechtste optie. Doe dan een fixed price op basis van het kamer-huur-puntenstelsel. Want als ze meebetaalt op basis van de netto rentelast, zijn HAAR kosten afhankelijk van jouw deal, jouw onderhandelingsvermogen, jouw inzet, en jouw belastingteruggave. Sluit jij een dure hypotheek of krijg jij 'n keer minder belastingterug, moet zij ineens meer gaan betalen. Dan draagt zij dus toch risico. Beetje belachelijk niet?
Maar goed, ik zal weer van m'n stokpaardje afstappen
In de randstad misschien, maar kijk eens naar die blinde vlek(ken) in brabant:pingkiller schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 17:06:
Je kan echt prima een huis kopen in de randstad als je net boven de grens van sociaal huren zit:
http://www.funda.nl/huur/kaart/#/noord-brabant/0-700/
Als je dus buiten de 90% regeling valt en zeer waarschijnlijk geen sociale woning krijgt ben je gewoon de klos.
In de gemeente waar ik nu woon zijn er onder de 1000 euro/maand wel 2 woningen.
[ Voor 5% gewijzigd door Kevinp op 09-03-2011 22:23 ]
Hoewel dit behoorlijk offtopic is voor dit topic, in Eindhoven zit ik momenteel in een particuliere huurwoning die bedoeld was voor senioren maar waaraan ze het niet verhuurd kregen. Kale huur zit tussen de 680 en 800 euro per maand (tussen de 80 en 100m2), service kosten zijn ongeveer 90 euro. Acceptatie-eisen dat je 3x de kale huur netto verdiend, of dat je 20k liquide hebt. Als je samen wil huren, telt ook gewoon allebei je inkomen, waarbij de stufi van mijn vriendin ook gewoon meegenomen werd.Kevinp schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 22:21:
[...]
In de randstad misschien, maar kijk eens naar die blinde vlek(ken) in brabant:
Als je dus buiten de 90% regeling valt en zeer waarschijnlijk geen sociale woning krijgt ben je gewoon de klos.
Ik zat halverwege 2009 ook met mijn handen in het haar omdat ik sociaal niet terecht kon en uit mijn onderhuurwoning moest (ja eigen fout, ik weet t). Toen kwam ik het hier tegen en sta ik er van te kijken dat de verhuurder het hier niet vol krijgt, want de eisen zijn niet debiel.
Op funda was dit niet/nauwelijks te vinden (en ik zie dat het complex er nu nog steeds niet opstaat).
Het probleem van deze verhuurder was, en dit zal wel vaker gebeuren, dat in Eindhoven je als 55+ echt kinderlijk eenvoudig aan een sociale huurwoning kan komen. Zonder wachttijd zijn er op dat soort appartementen en huizen over het algemeen maar 20 reacties, tegenover 1100 op degene waarbij die restrictie niet geldt. In dit complex liggen de huren net wat hoger dan die sociale huurwoningen, maar was het voor de 55+'ers waarop ze mikten niet interessant.
Goed, om toch even iets on-topic te maken. Wij wonen hier nu om vermogen op te bouwen om daadwerkelijk een huis te gaan kopen. Daarbij zitten mijn vriendin en ik ook te kijken om het gewoon volledig op basis van mijn inkomen te gaan doen. Wat ardana zegt over het puntenstelsel heb ik ook over nagedacht, maar ik denk dat als je dat *echt* aan zou willen pakken, en tot een half huis verhuren over zou gaan, zij veel duurder uit is.
Nee ze betaald mee aan de rente = huur.Ardana schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 22:14:
[...]
BS. Tuurlijk betaalt ze (indirect!) mee aan jouw aflossing:
Natuurlijk ga je als je samen woont ook bepaalde kosten samen delen en dat dat niet 50/50 gaat altijd is natuurlijk logisch. Maar zo zwart wit is het natuurlijk nooit want als je een hypotheek kan krijgen voor bedrag X dan kan je die makkelijk opbrengen.Als zij zo goedkoop bij jou in woont, gaat zij dan op vakantie zonder jou als ze geld over heeft? Als haar inkomen stijgt naar een gelijk niveau als het jouwe, zet zij dan net zoveel op een spaarrekening als jij aan waardeopbouw hebt in de woning? Als jij geen geld meer hebt, omdat je een paar tegenvallers hebt in het onderhoud, zegt zij dan "Nee lieverd, dit eten op tafel is alleen voor mij, jouw geld is nl. op aan de woning waar ik geen recht op heb".
Netto rentelast is over het algemeen makkelijk te berekenen en eigenlijk eerlijker ten opzichte van haar. Huren tegen een normale huur is veelal duurder dan de netto rentelast dus zij betaald nu minder dan dat ze op basis van een vrije markt wonnig zou betalen.Linksom of rechtsom, ze betaalt toch mee. Wel de lasten, niet de lusten...
Wat ik ook idioot vind, is dat er nu enkel gekeken word naar de vermogenskant. Stel, zij heeft nu wel een goed inkomen en gelijk vermogen als jij. Zou je dan wel 50/50 de woning kopen? En wat nou als ze, direct na aankoop, een ongeluk krijgt waardoor haar vermogen en inkomen naar nihil daalt? Of, als ze weer aan 't werk gaat, maar veeeeeel minder verdient? Of, jullie besluiten dat jullie kinderen willen, en zij gaat minder werken. Heeft ze dan ook minder recht op de woning? Is die woning dan ook meer van jou dan van haar?
Daarnaast, ik neem aan dat jullie van plan zijn om samen gelukkig oud te worden? In dat geval kun je prima via een samenlevingsovereenkomst de grotere inbrengt van persoon A vastleggen, waarbij persoon B wel rechten opbouwt, maar naar verhouding. Zo'n overeenkomst kun je ook weer aanpassen als jullie situatie veranderd. En: geld is niet alles, inzet is net zo van belang. En of die inzet zich nou richt op opleiding, huishouden, werk of opvoeding kinderen maakt geen ene malle moer uit: jullie zullen je beiden op ieder vlak naar beider tevredenheid moeten inzetten.
Overigens, ik vind een deel van de netto rentelast betalen nog wel de slechtste optie. Doe dan een fixed price op basis van het kamer-huur-puntenstelsel. Want als ze meebetaalt op basis van de netto rentelast, zijn HAAR kosten afhankelijk van jouw deal, jouw onderhandelingsvermogen, jouw inzet, en jouw belastingteruggave. Sluit jij een dure hypotheek of krijg jij 'n keer minder belastingterug, moet zij ineens meer gaan betalen. Dan draagt zij dus toch risico. Beetje belachelijk niet?
Maar goed, ik zal weer van m'n stokpaardje afstappen
Bljikbaar hebben wij een andere definitie van investering. In mijn definitie is een investering geld uitgeven voor iets waar je wat aan hebt nu en in de toekomst. Dus je investeerd ook in een nieuwe auto of een nieuwe laptop, niet bepaald een redementverhogende actieEen investering zou ik het niet willen noemen. Je kunt de rente natuurlijk vastzetten, dan heb je altijd dezelfde maandlasten, maar dat beperkt nog niet het risico dat de huizenprijzen dalen. Een huis is in zoverre ook geen 'investering': een investering doe je omdat je rendement verwacht. Een huis kost alleen maar geld. Het enige 'investeringskarakter' van een huis (eigenlijk kun je beter zeggen: het vermogensconserverende element van een huis) is dat een huis altijd wel enige waarde zal behouden. Maar er is geen enkele garantie dat een huis wat je nu voor 250k koopt, ook altijd 250k waard zal blijven, ook niet als je de rente 30 jaar vast zet. Het kan vriezen en het kan dooien, maar de tijd waarin je er de klok op gelijk kon zetten dat je huis ieder jaar 5% meer waard werd, is echt wel achter ons.
Maar als je rendement wilt halen is een huis misschien niet de beste optie maar je kan er wel leuk in wonen
Hm ik woon ook in brabant en ik kan zo verschillende panden aanwijzen van onder de 200k. dus voor minder dan 1000 per maand zou je die kunnen kopen. Bovendien is het vergelijken van koopwoningen met een huuraanbod niet echt realistisch huurwoningen zijn duurder per maand omdat je minder risico loopt. De verhuurder loopt risico en om risico af te schuiven betaal je, dat is het hele idee achter een verzekering ook.In de randstad misschien, maar kijk eens naar die blinde vlek(ken) in brabant:
Plus dat de rente die je elke maand betaald aan de bank ook gewoon 'weg' is, net als de huur.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:47:
[...]
Klopt als een bus. Ik zeg ook alleen maar dat je het tegen elkaar moet afwegen: bij een koophuis ben je die kosten ineens kwijt (daarom noem ik ze ook bewust 'verwervingskosten'). Bij een huurhuis ben je de huur ook kwijt. Overigens zijn de 'investeringen' bij een huurhuis beperkt tot schilderwerk, gordijnen en een vloer. Ook bij een koophuis creëer je geen meetbare waardestijging door de kleur van de gordijnen of het schilderwerk. Daar is dat geld ook 'weg'.
Ik heb sinds een maand een huurwoning (helaas vorige koopwoning nog altijd niet verkocht
Voordelen kopen en huren zijn vrij simpel:
Huren
+ Geen onderhoudskosten
+ Geen kopzorgen over een enorme schuld
+ Als je weg wilt zeg je de huur op en klaar
- Het wordt nooit eigendom en je huur ben je elke maand 'kwijt' (al is dat relatief want je hebt die maand een onderdak gekocht)
- Je kan niets structureel verbouwen
- Lange wachtlijsten of duur
Kopen
+ Eigendom dus veel vrijheid om dingen te verbouwen ed
+ Na aflossen betaal je geen cent meer aan je woonlasten
+ direct beschikbaar
- Kopzorgen over je enorme schuld
- Je kan niet zomaar weg, je moet eerst je huis verkopen wat ook best geld kan kosten , zeker als je er niet nog zo lang woont
- Je rente ben je elke maand 'kwijt'
- Kosten koper
In mijn specifieke geval ben ik straks enorm veel geld kwijt bij verkoop van mijn huis en komt een koopwoning dus financieel gezien superslecht uit tov een huurwoning maar als je voor langere tijd ( > 10 jaar) ergens wilt wonen kan een koopwoning goedkoper zijn maar reken je niet te snel rijk. Tijden zijn wel veranderd zeg maar.
Ik weet niet wat voor hypotheek je hebt en welk rentepercentage, maar het is vaak mogelijk om de hypotheek mee te verkopen. Zeker als jij een langere renteperiode hebt afgesloten die lager is dan de huidige rentestand, kun je de kopers een voordeel aanbieden (en zelf meeprofiteren door die hypotheek mee te verkopen).
Verwijderd
Dit lijkt mij een goede samenvatting. Wil je de kosten van huur- en koopwoningen echt goed vergelijken, dan moet je alle kosten meenemen.Metro2002 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 10:01:
[...]
Plus dat de rente die je elke maand betaald aan de bank ook gewoon 'weg' is, net als de huur.
Ik heb sinds een maand een huurwoning (helaas vorige koopwoning nog altijd niet verkocht) maar ik moet me toch wel eens héél goed achter de oren krabben of ik OOIT nog wil kopen hierna.
(...)
In mijn specifieke geval ben ik straks enorm veel geld kwijt bij verkoop van mijn huis en komt een koopwoning dus financieel gezien superslecht uit tov een huurwoning maar als je voor langere tijd ( > 10 jaar) ergens wilt wonen kan een koopwoning goedkoper zijn maar reken je niet te snel rijk. Tijden zijn wel veranderd zeg maar.
Kosten van een koopwoning:
+ rentelasten (netto-bedrag ben je maandelijks 'kwijt')
+ eigenwoningforfait (idem)
+ onroerend-zaaksbelasting (idem)
+ individuele en collectieve (VVE) onderhoudskosten (dit zijn slechts 'kosten tot behoud van de zaak' -- is het onderhoud slecht, dan daalt de waarde, maar is het onderhoud goed, dan zie je dat niet of nauwelijks terug in de waarde)
+ kosten koper (al snel 8 tot 10%; wil je het zuiver doen, dan moet je de k.k. toerekenen aan iedere maand in de periode waarin je in het huis woont. Woon je er korter, dan kan dit aanzienlijk oplopen)
+ kosten van het eventueel aflossen van een restschuld bij verkoop indien dit niet in een nieuwe hypotheek kan worden meegefinancierd
Kosten van een huurwoning:
+ huurlasten
+ evt. zeer minimaal eigen onderhoud (beperkt tot een gootsteenputje ontstoppen of een lampje vervangen).
+ evt. contractkosten (zal hooguit een paar honderd euro zijn, niet te vergelijken met verwervingskosten van een koophuis).
Dat is het dan voor een huurhuis. Gemeentelijke heffingen, rioolrechten, gas-, water- en lichtkosten etc. maak je zowel in een koop- als in een huurhuis. Kosten die je in een koophuis maakt ter inrichting, zoals bijv. schilderwerk binnen, vloer, stoffering, keuken en badkamer zie je óf helemaal niet, óf slechts voor een minimaal deel terug in de waarde. Een keuken en een badkamer zijn in het perspectief van een koophuis immers na 5-6 jaar al 'oud', of in elk geval 'gebruikt'. Geen koper die voor een 6 jaar oude badkamer nog iets extra gaat betalen. Koop je een huis, zet je een nieuwe keuken (10k) en een badkamer (10k) erin, en woon je er 7 jaar en verkoop je dan weer, dan moet je die 20k gewoon als kosten rekenen, want je ziet er niets van terug. Ja, je krijgt kook- en douchegenot, maar geen return on investment, terwijl je, als je die badkamer hypothecair hebt meegefinancierd, je ook nog rente betaalt over het bedrag.
Een koopwoning heeft een paar grote financiële voordelen:
+ na aflossing hypotheek woon je in beginsel gratis, behoudens onroerend-zaaksbelasting, eigenwoningforfait en onderhoudskosten; dit doet zich echter pas voor na 30 jaar
+ je bouwt vermogen op, alhoewel dat in deze tijd primair gunstig is voor je nabestaanden; het vermogen blijft wel 'in de familie', behoudens heffing van successierechten
+ geld dat je opbouwt door de hypotheek van een koophuis af te lossen, is niet belast met 1,2% vermogensrendementsheffing, die het wel zou vangen als het op een spaarrekening zou staan.
Deze voordelen worden allemaal pas relevant als je echt van plan bent lang in een koophuis te blijven en bereid bent flink af te lossen. Mensen vergeten daarbij ook vaak uit het oog dat ze maar 30 jaar rente-aftrek hebben, en dat hun inkomen juist vaak sterk terugloopt als ze aan het einde van hun carrière zijn (te weinig pensioen opgebouwd, verschraling van de AOW, andere verzorgingskosten, wegvallen partner, et cetera).
Je zult op enig moment dus móeten blijven wonen waar je zit, anders haal je de verwervingskosten er nooit uit. Als je ervan uitgaat dat je bij je eerste koophuis zo'n 6-7 jaar kwijtbent met het aflossen van de verwervingskosten, dan ben je al bijna 1/4 van je totale aftrekperiode kwijt. Als je daarna weer een koophuis koopt, betaal je weer die 8-10% verwervingskosten, die je eerst over een significant aantal jaren moet aflossen (op waardestijging die zo snel gaat dat hij de k.k. makkelijk dekt, gaan we maar even niet rekenen). Dan kom je aan het eind in de knoei, tenzij je na dat volgende koophuis a) niet meer gaat verhuizen en b) je ook echt stevig gaat aflossen (geen aflossingsvrij deel dus).
Deze haken en ogen zetten mij ook steeds meer aan het twijfelen. De markt is gewoon verziekt, de prijzen zijn gewoon te hoog. Je ziet het aan de manieren waarop hypotheekadviseurs steeds weer hun toevlucht nemen tot (in mijn ogen) 'trucjes' om maar het maximale uit de nu nog bestaande regelingen te peuren (bankspaarhypotheek, 50% aflossingsvrij, etc.), omdat huizen anders niet meer betaalbaar zijn. Hoe de markt er over 10 jaar uitziet, kunnen we niet voorzien, maar zeker is dat we geen taferelen meer gaan zien zoals in de periode ~1992-2007 (waar je in die 15 jaar rustig op 250% stijging voor eengezingswoningen kon rekenen).
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2011 10:36 ]
Ik zie hier regelmatig mensen die ik ook zag ten tijde dat ik mijn huis kocht. Toch grappig hoe veel huizenkoper o.a. dit forum hebben gebruikt voor een beetje orientatie en wat sparren met mensen en uiteindelijk uit een soort algemene interesse zijn blijven hangen. Een vraagje voor iedereen die in 2010 net als mij gekocht heeft: hebben jullie allemaal je belastingaangifte al ingediend?
Mij valt op dat er behoorlijk veel komt kijken bij de aangifte i.v.m. de aanschaf van het nieuwe huis. Veel kosten die kunnen worden teruggevorderd, etc. Kortom, lijkt me een nobrainer dat je geld laat liggen als je dit niet goed regelt.
Doe jullie dit zelf, al dan niet met behulp van een belasting-technisch-ervaren vader/oom/broer/etc of besteden jullie dit uit aan externe adviseurs, en in het laatste geval, met wat voor kosten heb je dan ongeveer te maken? En leer je dan vervolgens ook meteen hoe het allemaal werkt of is het meer het doorschuiven van een berg papier en achteraf wel zien welk getal eruit komt rollen?
Mij valt op dat er behoorlijk veel komt kijken bij de aangifte i.v.m. de aanschaf van het nieuwe huis. Veel kosten die kunnen worden teruggevorderd, etc. Kortom, lijkt me een nobrainer dat je geld laat liggen als je dit niet goed regelt.
Doe jullie dit zelf, al dan niet met behulp van een belasting-technisch-ervaren vader/oom/broer/etc of besteden jullie dit uit aan externe adviseurs, en in het laatste geval, met wat voor kosten heb je dan ongeveer te maken? En leer je dan vervolgens ook meteen hoe het allemaal werkt of is het meer het doorschuiven van een berg papier en achteraf wel zien welk getal eruit komt rollen?
Ik heb het in 2008 gewoon zelf gedaan. Wel even kort in de kroeg met iemand gepraat die het ook voor zijn werk doet. Maar in principe is het helemaal niet zo moeilijk. Gewoon alle kosten op een rijtje zetten, en stuk voor stuk uitzoeken of je het hele bedrag in een maal af mag trekken als verwervingskosten, en/of dat je de rente waarmee je het gefinancierd hebt mag aftrekken.Valorian schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:12:
Zolang je geen lastige constructies met je hypotheek hebt valt het allemaal wel mee. De rente-bedragen krijg je gewoon van je geldverstrekker opgestuurd.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat klopt ja, ik heb zo'n overzicht ontvangen.
Ik heb ook nog 10.000 euro bouwdepot. Daarvan heb ik nu 7.000 euro opgemaakt aan dingen die geclaimd mogen worden (CV-installatie, houten vloer) maar ik heb nog niets geclaimd. Door spaargeld kon ik het voorschieten. Vraag me nu af of het 'nodig' is om dit te claimen of dat ik het beter zo kan laten voorlopig.. Geld lenen wat ik niet echt nodig heb staat me een beetje tegen, maar anderzijds kan het belastingtechnisch misschien weer de beste oplossing zijn om het wel te claimen. Vooral omdat er over 3 jaar ook een starterslening bij mijn lasten op komt (is eerste drie jaar rente-vrij), en dan zou het logischer zijn om daar destijds een deel in een keer van af te lossen met het spaargeld wat ik nu dan 'over' heb omdat ik de bouwdepot plunder .. Iemand nog briljante inzichten wat het bovenstaande betreft?
Ik heb ook nog 10.000 euro bouwdepot. Daarvan heb ik nu 7.000 euro opgemaakt aan dingen die geclaimd mogen worden (CV-installatie, houten vloer) maar ik heb nog niets geclaimd. Door spaargeld kon ik het voorschieten. Vraag me nu af of het 'nodig' is om dit te claimen of dat ik het beter zo kan laten voorlopig.. Geld lenen wat ik niet echt nodig heb staat me een beetje tegen, maar anderzijds kan het belastingtechnisch misschien weer de beste oplossing zijn om het wel te claimen. Vooral omdat er over 3 jaar ook een starterslening bij mijn lasten op komt (is eerste drie jaar rente-vrij), en dan zou het logischer zijn om daar destijds een deel in een keer van af te lossen met het spaargeld wat ik nu dan 'over' heb omdat ik de bouwdepot plunder .. Iemand nog briljante inzichten wat het bovenstaande betreft?
Als die starterslening over 3 jaar duurder is dan je reguliere hypotheek dan lijkt het volgende het meest optimaal (financieel + risico's):
• neem die 7k van je bouwdepot op
• stort 7k (of de gehele startersleningsom) in een deposito die over 3 jaar vrijvalt
• los de starterslening tzt af met het deposito
Dit scenario moet je qua netto kosten even doorrekenen met de toepasselijke rentepercentages. Tevens wil je misschien nagaan in hoeverre je de starterslening over 3 jaar bij je reguliere hypotheek kunt voegen (hoger ingeschreven?)
• stort 7k (of de gehele startersleningsom) in een deposito die over 3 jaar vrijvalt
Dit scenario moet je qua netto kosten even doorrekenen met de toepasselijke rentepercentages. Tevens wil je misschien nagaan in hoeverre je de starterslening over 3 jaar bij je reguliere hypotheek kunt voegen (hoger ingeschreven?)
Zoiets leek mij ook het verstandigste ja. Al twijfel ik nog of een deposito nuttig is, dat levert me bij drie jaar hooguit 1 procent extra rente op t.o.v. mijn huidige ING Toprekening, ofwel bij 7K over drie jaar iets meer dan 230 euro. Op zich leuk, maar mocht ik de komende jaren tóch echt iets heel nuttigs willen doen dan is het natuurlijk ook fijn dat het geld vrij beschikbaar is...Rukapul schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:03:
Als die starterslening over 3 jaar duurder is dan je reguliere hypotheek dan lijkt het volgende het meest optimaal (financieel + risico's):
Starterslening is 30K, en heb inderdaad ook dat bedrag hoger ingeschreven. Wat dat betreft zou 'ie dus bijgevoegd moeten kunnen worden, maar ik neem aan dat dan de marktconforme rente gaat gelden voor dat deel van de hypotheek, of kun je het dan tegen dezelfde rente als de rest wegzetten?
En dit is juist het enige risico wat je hebt. Wie garandeert namelijk dat de bank je over 3 jaar ook daadwerkelijk die 30k wil lenen? Stel dat de huizenprijzen nog dalen bijvoorbeeld. Of mag je de starterslening dan door laten lopen?Valorian schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:13:
Op zich leuk, maar mocht ik de komende jaren tóch echt iets heel nuttigs willen doen dan is het natuurlijk ook fijn dat het geld vrij beschikbaar is...
Marktrente afaik.Starterslening is 30K, en heb inderdaad ook dat bedrag hoger ingeschreven. Wat dat betreft zou 'ie dus bijgevoegd moeten kunnen worden, maar ik neem aan dat dan de marktconforme rente gaat gelden voor dat deel van de hypotheek, of kun je het dan tegen dezelfde rente als de rest wegzetten?
En daarmee wordt ook een ander risico aspect duidelijk: ter hoogte van die 7k kun je de rente nu vastzetten ipv afhankelijk te zijn van de toekomst. Aan de andere kant: de verschuldigde jaarlijkse rente over 7k valt in het niet bij de totale verplichtingen.
Starterlening loopt gewoon door zoals een normale lening (weet alleen niet hoe het zit met renteaftrek). Daarnaast als je het niet kan betalen zou de betaling lager worden (zover ik weet).Rukapul schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:26:
[...]
En dit is juist het enige risico wat je hebt. Wie garandeert namelijk dat de bank je over 3 jaar ook daadwerkelijk die 30k wil lenen? Stel dat de huizenprijzen nog dalen bijvoorbeeld. Of mag je de starterslening dan door laten lopen?
[...]
Marktrente afaik.
En daarmee wordt ook een ander risico aspect duidelijk: ter hoogte van die 7k kun je de rente nu vastzetten ipv afhankelijk te zijn van de toekomst. Aan de andere kant: de verschuldigde jaarlijkse rente over 7k valt in het niet bij de totale verplichtingen.
Mijn planning is, 3 jaar starterslening en dan de 20.000 bij de hypotheek nemen en de starterslening aflossen. (mits dit gunstig is qua rente).
30 jaar is bij mij (het verschilt per gemeente, niet alle regelingen zijn hetzelfde) de eerste drie jaar rentevrij. Vanaf dat moment wordt het omgezet naar een normale lening bij de gemeente die overigens niet persé hoeft te worden afgelost. Ze gaan er daarbij vanuit dat je in drie jaar genoeg meer bent gaan verdienen dat je de extra lasten kan dragen. Als je dit niet kan dan kun je verlening van de rentevrije periode aanvragen, maar dat kost wel een euro of 400 aan adminstratiekosten. Na toetsing kan het zijn dat dan bijv een deel van de lening rentevrij blijft of dat de lening (bij geen inkomensstijging of juist een daling) helemaal rentevrij blijft, voor weer 3 jaar (en dan kun je weer toetsen, etc.).
Edit: @Rakupul: niemand garandeert inderdaad dat de bank mij die 30.000 euro extra gaat lenen. Heb wel hoger ingeschreven, maar zonder goed onderpand (inderdaad, als de prijzen echt sterk dalen) ziet de bank mij al aankomen haha. In het 'ergste geval' blijft het dus gewoon een gemeente-lening met een relatief hoge rente (geloof iets van 6% op het moment dat ik de hypotheek nam, terwijl de hypotheek op 4,55% zit (10 jaar vast).
Edit: @Rakupul: niemand garandeert inderdaad dat de bank mij die 30.000 euro extra gaat lenen. Heb wel hoger ingeschreven, maar zonder goed onderpand (inderdaad, als de prijzen echt sterk dalen) ziet de bank mij al aankomen haha. In het 'ergste geval' blijft het dus gewoon een gemeente-lening met een relatief hoge rente (geloof iets van 6% op het moment dat ik de hypotheek nam, terwijl de hypotheek op 4,55% zit (10 jaar vast).
[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 10-03-2011 15:02 ]
Ik neem aan dat je een of andere spaarproduct aan je hypotheek hebt hangen? In dat geval zou je die 7k als extra storting kunnen doen. Dankzij het onbelast sparen en aftrekbaar lenen tegen dezelfde rente is dit veel voordeliger dan aflossen. Je zit dan wel aan bepaalde grenzen vast (verhouding 1:10 in jaarstorting), maar voor een relatief klein bedrag als 7k zal dat wel niet een beperking zijn. Laat dit even door je hypotheekverstrekker voor je narekenen.Valorian schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:57:
Dat klopt ja, ik heb zo'n overzicht ontvangen.
Ja, zit met een ING Bankspaarhypotheek variant 2, mag binnen een verhouding inderdaad 'bijstorten'. Heb verder niet het soort famillie of werk waarbij grote bedragen ineens voor handen zijn, dus binnen die verhouding blijf ik voorlopig sowieso welSempy schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:29:
[...]
Ik neem aan dat je een of andere spaarproduct aan je hypotheek hebt hangen? In dat geval zou je die 7k als extra storting kunnen doen. Dankzij het onbelast sparen en aftrekbaar lenen tegen dezelfde rente is dit veel voordeliger dan aflossen. Je zit dan wel aan bepaalde grenzen vast (verhouding 1:10 in jaarstorting), maar voor een relatief klein bedrag als 7k zal dat wel niet een beperking zijn. Laat dit even door je hypotheekverstrekker voor je narekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 10-03-2011 15:33 ]
Eindelijk goed nieuws, de raat van state heeft het beroep ongegrond verklaard.
Nu is het bouwrijp maken redelijk gevorderd. Dus hopelijk snel naar de notaris voor zowel de hypotheek als de grond.
Nu is het bouwrijp maken redelijk gevorderd. Dus hopelijk snel naar de notaris voor zowel de hypotheek als de grond.
Ik ben met mijn vriendin ook bezig op de huizenmarkt. We hebben nu een huurhuis en missen een beetje het eigen-huis-gevoel. Elke euro die we erin steken (en dat zijn er nogal wat geweest sinds 3 jaar) komt niet onze kant op.
De afgelopen 1,5 jaar hebben we zowel benedenwoningen als appartementen bezichtigd dus ik denk wel dat we een aardig idee hebben van wat er zoal te koop is in de omgeving hier. Hypotheekadvies gesprek ook al gehad en daar kwam uit dat we zo rond de 300k ex kk kunnen lenen als max. (hoelwel wel zelf richting de 2 ton willen ivm uitgavenpatroon
)
Vorige week hebben we een super gaaf appartement gezien. Maar nu komt het probleem; er zijn al mensen die een bod hebben uitgebracht!!!
. Deze week zou de makelaar bellen of die mensen ermee doorgaan, maar nu heb ik bijna de neiging om die makelaar te bellen dat we 'mee willen onderhandelen'. Hoe kunnen we dit nou het beste aanpakken? Natuurlijk wil ik niet de hoofdprijs betalen voor het appartement, de max. zou zijn 10k onder de vraagprijs (dan zitten we qua lasten enorm goed en volgens kadaster zijn enkele woningen uit de omgeving ook voor 5% onder de vraagprijs verkocht).
Btw staat het appartementje nu 4 dagen op Funda en vergeleken met vergelijkbare appartementen is de vraagprijs redelijk.
De afgelopen 1,5 jaar hebben we zowel benedenwoningen als appartementen bezichtigd dus ik denk wel dat we een aardig idee hebben van wat er zoal te koop is in de omgeving hier. Hypotheekadvies gesprek ook al gehad en daar kwam uit dat we zo rond de 300k ex kk kunnen lenen als max. (hoelwel wel zelf richting de 2 ton willen ivm uitgavenpatroon
Vorige week hebben we een super gaaf appartement gezien. Maar nu komt het probleem; er zijn al mensen die een bod hebben uitgebracht!!!
Btw staat het appartementje nu 4 dagen op Funda en vergeleken met vergelijkbare appartementen is de vraagprijs redelijk.
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2011 19:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Dit mag eigenlijk niet, de makelaar mag niet met een andere partij onderhandelen zolang hij nog met de eerste partij bezig is. Tenminste dat heb ik ooit begrepen anders zou je die 2 mensen tegen elkaar kunnen laten opbieden enzo.Sport_Life schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:07:
Vorige week hebben we een super gaaf appartement gezien. Maar nu komt het probleem; er zijn al mensen die een bod hebben uitgebracht!!!. Deze week zou de makelaar bellen of die mensen ermee doorgaan, maar nu heb ik bijna de neiging om die makelaar te bellen dat we 'mee willen onderhandelen'. Hoe kunnen we dit nou het beste aanpakken? Natuurlijk wil ik niet de hoofdprijs betalen voor het appartement, de max. zou zijn 10k onder de vraagprijs (dan zitten we qua lasten enorm goed en volgens kadaster zijn enkele woningen uit de omgeving ook voor 5% onder de vraagprijs verkocht).
Oke.. maar wij mochten wel nog een bezichtiging doen. Wat is dat dan waard als het appartement als (zo goed als) verkocht is? Of hoe groot is de kans dat wij straks achter het net vissen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Tsja, een bod uitbrengen kan natuurlijk altijd. Of ze er dan wat mee doen is een tweede. Nee heb je, ja kun je misschien krijgen.
Waarom? Omdat het kan!!
Ze doen er altijd wat mee... als was het maar op de eerste bieder onder druk te zetten..Lolhozer schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:10:
Tsja, een bod uitbrengen kan natuurlijk altijd. Of ze er dan wat mee doen is een tweede. Nee heb je, ja kun je misschien krijgen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Er staat niet dat het door dezelfde makelaar is gedaan. Mocht dat zo zijn klopt dat niet, en mag het volgens mij van de NVM niet. Maar als hij onderzoek doet naar een woning kan hij achter zoiets komen natuurlijk zonder dat hij daar iets aan kan doen (bv omdat het bod is gedaan door andere mensen/een andere makelaar).Shadowhawk00 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:54:
[...]
Dit mag eigenlijk niet, de makelaar mag niet met een andere partij onderhandelen zolang hij nog met de eerste partij bezig is. Tenminste dat heb ik ooit begrepen anders zou je die 2 mensen tegen elkaar kunnen laten opbieden enzo.
Het bod kan best binnen gekomen zijn nadat jullie hebben gekeken natuurlijk he. Zolang de eigenaren in onderhandeling zijn mogen ze niet met anderen tegelijk onderhandelen. Het kan best dat dat gebeurt natuurlijk.Sport_Life schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:08:
Oke.. maar wij mochten wel nog een bezichtiging doen. Wat is dat dan waard als het appartement als (zo goed als) verkocht is? Of hoe groot is de kans dat wij straks achter het net vissen?
Ook wordt het vaak in de onderhandeling meegenomen dat er nog meerdere kopers zijn, zeker als dat zo is, om de toekomstige koper onder druk te zetten, als ze veel te laag bieden kan de verkoper het bod gewoon afwijzen en dan is er namelijk geen onderhandeling meer.
Ik heb juist meegekregen dat je best met meerdere mensen tegelijk in onderhandeling mag zijn: niemand die het kan controleren. Even gecontrolereerd:
Kennelijk word er wel een bepaald gedrag van de NVM-makelaar verwacht, nl. dat hij meld dat hij met meerderen aan 't onderhandelen is.Mag de makelaar met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?
De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken.
Dat hebben ze dan toch veranderd de afgelopen jaren. In mijn tijd mocht dat nog niet. (lees rond de eeuwwisseling).Ardana schreef op maandag 14 maart 2011 @ 06:10:
Kennelijk word er wel een bepaald gedrag van de NVM-makelaar verwacht, nl. dat hij meld dat hij met meerderen aan 't onderhandelen is.
Verwijderd
Ik zou het buitengewoon vreemd vinden als een makelaar niet met meerdere gegadigden zou mogen onderhandelen. De makelaar is partijdig: hij dient alleen het belang van zijn opdrachtgever, de verkoper(s) van het huis dus. Het is in het belang van de verkoper(s) om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen voor het huis. Als de makelaar dat kan bereiken door met meerdere partijen te onderhandelen lijkt me het logisch dat hij dat mag doen, alhoewel goed fatsoen in zakelijke verhoudingen inderdaad meebrengt dat hij dat aan alle betrokken partijen kenbaar maakt.
In Amsterdam (-centrum) schijnt het zelfs heel gebruikelijk te zijn dat er gewoon een hoger bod wordt gedaan tijdens onderhandelingen, waarna de verkopende makelaar ook verder mag gaan met de partij die het hogere bod heeft uitgebracht. Zo kun je dus makkelijk een prijsopdrijvend effect krijgen.
In Amsterdam (-centrum) schijnt het zelfs heel gebruikelijk te zijn dat er gewoon een hoger bod wordt gedaan tijdens onderhandelingen, waarna de verkopende makelaar ook verder mag gaan met de partij die het hogere bod heeft uitgebracht. Zo kun je dus makkelijk een prijsopdrijvend effect krijgen.
Er is veel verwarring over dat wel of niet onderhandelen met meerdere mensen. Op de NVM staat het vrij duidelijk uitgelegd:
1. Mag de makelaar met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?
De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken.
2. Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
3. Wanneer ben ik in onderhandeling?
U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.
4. Kan de verkoper de vraagprijs van een woning tijdens de onderhandeling verhogen?
Het antwoord is ja. Als de vraagprijs alleen een uitnodiging is tot het doen van een bod (zoals beschreven onder "Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?"), dan kan de verkoper ook besluiten de vraagprijs te verlagen of te verhogen.
Tijdens een onderhandeling doen partijen vaak over en weer biedingen. Als de potentiële koper een tegenbod doet dat afwijkt van het bod dat de verkopende partij eerder heeft gedaan, dan vervalt het eerdere bod van de verkopende partij. Dus ook als de partijen "naar elkaar toekomen" in het biedingsproces kan de verkoper ineens besluiten om toch zijn tegenbod weer te verhogen en de koper om zijn bod weer te verlagen.
5. Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?
Neen. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft namelijk in een vonnis bepaald dat de vraagprijs van een woning een uitnodiging is tot het doen van een bod. Als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, dan doet u een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen. Hij kan zelfs besluiten de vraagprijs tijdens de onderhandelingen te verhogen.
1. Mag de makelaar met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?
2. Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
3. Wanneer ben ik in onderhandeling?
U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.
4. Kan de verkoper de vraagprijs van een woning tijdens de onderhandeling verhogen?
Het antwoord is ja. Als de vraagprijs alleen een uitnodiging is tot het doen van een bod (zoals beschreven onder "Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?"), dan kan de verkoper ook besluiten de vraagprijs te verlagen of te verhogen.
Tijdens een onderhandeling doen partijen vaak over en weer biedingen. Als de potentiële koper een tegenbod doet dat afwijkt van het bod dat de verkopende partij eerder heeft gedaan, dan vervalt het eerdere bod van de verkopende partij. Dus ook als de partijen "naar elkaar toekomen" in het biedingsproces kan de verkoper ineens besluiten om toch zijn tegenbod weer te verhogen en de koper om zijn bod weer te verlagen.
5. Als ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?
Neen. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft namelijk in een vonnis bepaald dat de vraagprijs van een woning een uitnodiging is tot het doen van een bod. Als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, dan doet u een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen. Hij kan zelfs besluiten de vraagprijs tijdens de onderhandelingen te verhogen.
De makelaar bij wie ik mijn huidige huis heb gekocht zei dat hij niet ging onderhandelen met anderen zolang ik nog in onderhandeling was.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen handelen met/names meerdere kopers, of names koper/verkoper. Dat laatste kan (en is hopelijk) nog steeds niet toegestaan. Je weet immers precies wat het maximum is van de koper. Je zou dan namelijk te makkelijk kunnen adviseren om een X bedrag te vragen, immer weet je wel of daar wel of niet op word ingegaan.Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:31:
Ik zou het buitengewoon vreemd vinden als een makelaar niet met meerdere gegadigden zou mogen onderhandelen. De makelaar is partijdig: hij dient alleen het belang van zijn opdrachtgever, de verkoper(s) van het huis dus. Het is in het belang van de verkoper(s) om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen voor het huis. Als de makelaar dat kan bereiken door met meerdere partijen te onderhandelen lijkt me het logisch dat hij dat mag doen, alhoewel goed fatsoen in zakelijke verhoudingen inderdaad meebrengt dat hij dat aan alle betrokken partijen kenbaar maakt.
Ik snap er niets van.Kevinp schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:48:
[...]
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen handelen met/names meerdere kopers, of names koper/verkoper. Dat laatste kan (en is hopelijk) nog steeds niet toegestaan. Je weet immers precies wat het maximum is van de koper. Je zou dan namelijk te makkelijk kunnen adviseren om een X bedrag te vragen, immer weet je wel of daar wel of niet op word ingegaan.
Als verkoopmakelaar mag je (natuurlijk, lijkt mij) met meerdere partijen onderhandelen.Ik snap er niets van.
Als aankoopmakelaar mag je maar namens 1 potentiële koper handelen. Dit om te voorkomen je aan koper B kan adviseren om net boven het (maximum) bedrag van koper A te gaan zitten.
Aha, op die manier. Dat lijkt me evident ja. Lol, zou niet gekker moeten wordenJeroenE schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:03:
[...]
Als verkoopmakelaar mag je (natuurlijk, lijkt mij) met meerdere partijen onderhandelen.
Als aankoopmakelaar mag je maar namens 1 potentiële koper handelen. Dit om te voorkomen je aan koper B kan adviseren om net boven het (maximum) bedrag van koper A te gaan zitten.
Ik heb zelf op den duur een aankoopmakelaar ingeschakeld die mij een paar keer had rondgeleid als verkoopmakelaar, dat was ook wel grappig. Uiteraard niet voor een huis die op haar verkooplijst stond, maar het was een makelaar die heel veel huizen te koop had staan in de wijk waar ik graag wilde wonen, en mijns inziens dus erg goed zicht had op de huizen in die wijk. Heeft me geen windeieren gelegd (19K van de prijs af, op een huis waarvan de vraagprijs al twee keer gezakt was in 1,5 jaar tijd).
[ Voor 34% gewijzigd door Valorian op 14-03-2011 09:39 ]
Dit topic is gesloten.
![]()