Kevinp schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:12:
[...]
Een deel van het geld krijg je natuurlijk wel terug bij verkoop. Ik zou persoonlijk nooit huren als ik het zelfde zou kunnen kopen.
Daarnaast weet ik niet hoe lang je er wil blijven, immers als je er lang(er) wil wonen is een keuken die jouw smaak is en een vloer die jij wil altijd mee genomen. Als hun die erin maken dan ben je afhankelijk van hun keuze of de keuze die ze jouw bieden.
Nouja, bij de winst van een huis kun je volgens mij zelden een keuken tellen als meerwaarde aangezien het toch vaak smaak gebonden is.
De koop is met 'slimmer kopen', daar zitten een voordeel en nadeel aan.
Je woont een duurdere woning en betaald minder, 17.5% betaal je minder mar bij verkoop krijg je ook weer 17,5% minder en dat is logisch.
Maar, bij de gemaakte meerwaarde van het casco deel tussen koop en verkoop willen ze ook 26% van de winst hebben als een soort achtergestelde lening (ook als de waarde negatief blijkt te zijn dan betalen ze mee).
De woning dien je ook weer verplicht aan de ontwikkelaar terug te verkopen, waarde wordt wel objectief bepaald op moment van verkoop voor taxateur. Voordeel is dan dat je je woning altijd binnen 3 maanden verkocht hebt en geen geleur daarmee hebt.
Maar met huren heb je een huurcontract van een jaar, als je het zat bent ga je gewoon weer.
Heb het idee dat het qua maandlasten niet veel van elkaar zal ontlopen, enige voordeel wat ik kan hebben is inbreng eigen vermogen en geen volledige hypotheek nodig heb.
Eerste koophuis in andere gemeente, lastige keuze.
Valorian schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:17:
[...]
Tsja, als je niet al teveel geld stopt in keuken, vloeren, etc. dan zou je er met zo'n 210K makkelijk moeten zijn. Haal daar de helft af (je geeft aan zelf zo'n 50% te kunnen ophoesten) en je hebt een hypotheek nodig van zo'n 105K. Daar horen netto maandlasten bij van volgens mij nog geen 400 euro per maand, en dan kun je nog een deel aflossen ook.
Het hangt volgens mij dan ook maar van een ding af: wel of geen flexibiliteit opofferen ten bate van financieel gewin. Immers:
- kun je je toeleggen op minimaal zo'n 5 jaar in dit appartement zitten, ben je bereid je flexibiliteit op te offeren voor financieel gewin, dan is kopen by far de beste optie. Daarmee bespaar je immers maandelijks honderden euro's. Verder scheelt het je weer in vermogensrendementsheffing dat je een deel van je vermogen in je huis kan proppen. nb: vergeet niet dat je ook servicekosten gaat betalen, die is bij nieuwbouwappartementen vaak niet gering, kan maar zo tegen de 150 euro per maand gaan lopen.
- Wil je je flexibiliteit behouden, verwacht je binnen een jaar of 5 echt wel iets anders, groters of op een betere locatie te willen en kunnen betalen, en vind je maandlasten die iets hoger liggen niet zo'n ramp, dan is huren by far de beste optie. Overigens val je je daar geen buil aan volgens mij, Een nieuwbouw huis huren van bijna 2 ton voor 750 euro per maand is echt ubercheap*
*Edit: in ieder geval in de randstad, ik weet natuurlijk niet waar jij kijkt.
Netto is het ongeveer 275,- maandlasten met 105K, dat is natuurlijk niet veel dat klopt zeker. Je moet dan wel alle kosten zelf dragen die normaal onder huur vallen (groot onderhoud, bepaalde verzekeringen, bepaalde belastingen, etc).
Servicekosten vallen erg mee, tussen de 30 en 40 euro ik had ook meer verwacht.
Flexibiliteit is een lastige, het is een nieuwe stad en omgeving. Ik kom er wel om de week een weekend voor vrienden en vind het erg leuk vandaar de keuze en waar ik nu woon is toch interessant te vinden.
Maar of ik er 5 jaar wil wonen, dat is een lastige want dat weet ik gewoon weg niet.
750,- huur is ook hier (oosten van het land) ook erg goedkoop hoor, dat kom je bijna nergens tegen normaal zit je rond de 1200,-.
Rukapul schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:15:
[...]
Voor slimmerkopen (=erfpacht voor de grond?) zou ik nooit gaan. Dan liever huren. De enige reden dat kopen eventueel marginaal goedkoper is komt door renteaftrek. M.i. is kopen dan alleen interessant als je nu al weet dat je er lang wilt blijven wonen.
Nee, niet vergelijkbaar bij erfpacht want getallen worden niet bijgesteld (maar zijn wel relatief) en er zijn andere regels.
Maar waarom zou je het niet doen?
[
Voor 51% gewijzigd door
Bender op 28-12-2010 20:45
]