Ik hoefde mijn krediet niet weg te werken, het telde wel mee in de berekening van mijn maximale hypotheek. Wel moest ik het gespreid betalen van mijn creditcard stopzetten.
Verwijderd
Nee, moest eigenlijk alleen de krediet optie van de creditcard stoppen, dan verdwijnt ie ook bij BKR.Valorian schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:00:
[...]
Moest je het krediet helemaal weghebben als in op nul en vervolgens de optie stopzetten (d.w.z. creditcard opzeggen en rood staan uitzetten)?
Maar heb 'm ook maar gelijk opgezegd, evenals roodstaan op de betaalrekening.
Heb dan naast m'n hypo nog 1 doorlopend krediet lopen , vind 1 krediet genoeg dus.
Verwijderd
Wat bedoel je precies met 'stoppen van de kredietoptie', bedoel je daarmee het stopzetten van gespreide betaling? Dat heb ik wel bij mijn kaart (ING) gedaan. Het openstaande saldo wordt nu steeds ineens afgeschreven aan het eind van de maand, en ik betaal dus ook nooit meer rente. Of is er nog een andere optie (afgezien van het helemaal beëindigen van je creditcard, iets waar ik niet de voorkeur aan zou geven)?Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:29:
[...]
Nee, moest eigenlijk alleen de krediet optie van de creditcard stoppen, dan verdwijnt ie ook bij BKR.
Maar heb 'm ook maar gelijk opgezegd, evenals roodstaan op de betaalrekening.
Heb dan naast m'n hypo nog 1 doorlopend krediet lopen , vind 1 krediet genoeg dus.
Misschien kun je je limiet tijdelijk op 'nul' zetten ipv de kaart stopzetten? Zodat je deze na het tekenen weer terug kan zetten naar het gewenste limiet. Dat zou jou kosten besparen en de bank en jou een hoop administratie. Maar weet niet of dat kan.Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:27:
[...]
Wat bedoel je precies met 'stoppen van de kredietoptie', bedoel je daarmee het stopzetten van gespreide betaling? Dat heb ik wel bij mijn kaart (ING) gedaan. Het openstaande saldo wordt nu steeds ineens afgeschreven aan het eind van de maand, en ik betaal dus ook nooit meer rente. Of is er nog een andere optie (afgezien van het helemaal beëindigen van je creditcard, iets waar ik niet de voorkeur aan zou geven)?
Gespreid betalen heb ik meteen na aanvraag (ook ING) uitgezet. Vond het sowieso erg klantonvriendelijk dat dat automatisch op 'aan' stond, waardoor je als nietsvermoedende gebruiker vaak onnodig op kosten wordt gejaagd. Immers hoeveel mensen hebben wel niet een creditcard puur voor internetaankopen (vooral voor Ideal doorbrak) en buitenland vakanties (campings, benzinestations, etc.) en hebben op dat moment ook genoeg op hun betaalrekening staan. Beetje lullig als je dan niet oplet en merkt dat er van je 1000 euro vakantiekosten steeds 45 euro p.m. wordt afgeschreven, waardoor je over de restschuld een torenhoge rente betaald, terwijl je het genoemde bedrag gewoonn op een spaarrekening zonder voorwaarden of zelfs op je betaalrekening hebt staan, waar je nog geen 2,5% rente op ontvangt.
Yes, het stop zetten van de gespreide betaling. Dan kan hij afgemeld worden bij BKR.Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:27:
[...]
Wat bedoel je precies met 'stoppen van de kredietoptie', bedoel je daarmee het stopzetten van gespreide betaling? Dat heb ik wel bij mijn kaart (ING) gedaan. Het openstaande saldo wordt nu steeds ineens afgeschreven aan het eind van de maand, en ik betaal dus ook nooit meer rente. Of is er nog een andere optie (afgezien van het helemaal beëindigen van je creditcard, iets waar ik niet de voorkeur aan zou geven)?
Tijd van werken, tijd van rusten
Wat vaag. Want als ik 0 euro op mijn betaalrekening heb staan en een krediet-max van 2500 euro op mijn creditcard, dan kan ik nog altijd 2500 euro uitgeven die ik niet heb. Of dat nu gespreid of niet gespreid wordt teruggevraagd, van een kale kip kan men niet plukken. Dus waarom de BKR daar onderscheid in maakt is me een raadsel.Driek schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:39:
[...]
Yes, het stop zetten van de gespreide betaling. Dan kan hij afgemeld worden bij BKR.
Verwijderd
Omdat het dan geen (langdurig)krediet meer is. Het is dan gewoon een product waar je de rekening van krijgt de volgende maand (zal vast wel een juridische en/of financiele term voor zijn). Net als je gas,elektriceit etc. Dus dan is de kaart BKR af.Valorian schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:47:
[...]
Dus waarom de BKR daar onderscheid in maakt is me een raadsel.
Ergste is ik had die kaart eerst op zoveel per maand afschrijven staan, bleek dat sinds een jaar niet meer te zijn, betaalde ik alleen de rente blijkbaar. Maar goed, hij is nu foetsie dus.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2010 15:17 ]
Hmm vreemd al die hypotheek verhalen.
Bij de bank werd daar inderdaad naar gevraagd(of beter gezegd gekeken), maar bij de hypotheker werd nergens naar gevraagd. Wat neerkomt dat ik dus 1000 euro rood mag staan en een creditcard heb met een 2500 limiet.
Het is ook echt hypocriet als je dat niet mag hebben. Het advies van de bank(waar je dan zelfs het geld leent) was het rood staan stop zetten, en twee weken later terug komen of bellen om eventueel dat weer ongedaan te maken. Creditcard hebben ze het niet eens over gehad, ik moet zeggen dat de rabobank een creditcard bijna verplicht (rabo totaalpaket is binnekort met creditcard, en degene zonder creditcard is leuk als je nooit naar het buitenland gaat.
Edit:
Mijn creditcard (toentertijd aangevraagd vanwege vakantie in Amerika) krijg ik een brief waarna ik het te verschuldigde bedrag - 50 euro over moet maken om geen rente te hoeven betalen.
Bij de bank werd daar inderdaad naar gevraagd(of beter gezegd gekeken), maar bij de hypotheker werd nergens naar gevraagd. Wat neerkomt dat ik dus 1000 euro rood mag staan en een creditcard heb met een 2500 limiet.
Het is ook echt hypocriet als je dat niet mag hebben. Het advies van de bank(waar je dan zelfs het geld leent) was het rood staan stop zetten, en twee weken later terug komen of bellen om eventueel dat weer ongedaan te maken. Creditcard hebben ze het niet eens over gehad, ik moet zeggen dat de rabobank een creditcard bijna verplicht (rabo totaalpaket is binnekort met creditcard, en degene zonder creditcard is leuk als je nooit naar het buitenland gaat.
Edit:
Mijn creditcard (toentertijd aangevraagd vanwege vakantie in Amerika) krijg ik een brief waarna ik het te verschuldigde bedrag - 50 euro over moet maken om geen rente te hoeven betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Kevinp op 18-09-2010 22:24 ]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik denk puur dat het echt aan de hypotheekverstrekker/geschiedenis/hoogte hypotheek te maken heeft en vast ook de combinatie van. Ook 1 van de redenen om bij verschillende hypotheek verstrekkers/tussen personen te informeren
Blij Met Wilco
Je krijgt toch aan het einde van de periode een factuur met daarop de afgerekende creditcardbetalingen? Dat kreeg ik bij mijn ING card, Visa en nu Rabocard... Hoezo onnodige kosten als men vriendelijk verzoekt per d.d. xx de rekening á xx te voltooien op rekening xx? Pas als je dat niet doet gaat de teller lopen... Snap het probleem niet helemaal. In mijn ogen is de 'kredietoptie AAN' juist wel klantvriendelijk, want stel je hebt die maand het geld niet hoef je ook niet moeilijk te doen. Dat ze dit doen zal ook ongetwijfeld wel ergens in de voorwaarden staan waarmee je bent akkoord gegaan toen je de kaart had aangevraagd.Valorian schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:42:
[...]
Gespreid betalen heb ik meteen na aanvraag (ook ING) uitgezet. Vond het sowieso erg klantonvriendelijk dat dat automatisch op 'aan' stond, waardoor je als nietsvermoedende gebruiker vaak onnodig op kosten wordt gejaagd.
Verwijderd
Klopt. Heb ik, na de aankoop van mijn eerste woning, ook gedaan. Ik kon, voor ik de hypotheek ging regelen, 1000 euro roodstaan. Ik maakte daar helemaal geen gebruik van, dus het was geen probleem om dat even "uit te zetten". Nadat ik het appartement kreeg en alle noodzakelijke dingen aangeschaft had, zat ik eigenlijk zo goed als helemaal door mijn spaargeld heen. Toen heb ik, om eventuele tegenvallers zoals het tegelijk stukgaan van bijv. wasmachine, koelkast en vriezer op te kunnen vangen , die krediet-optie weer op mijn betaalrekening gezet. Niet nodig gehad overigens, maar ik vond het een prettig idee om het te regelen voordat je bijvoorbeeld op zaterdagmiddag zonder koelkast en vriezer zou komen te zitten.Kevinp schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:23:
[...]
Het is ook echt hypocriet als je dat niet mag hebben. Het advies van de bank(waar je dan zelfs het geld leent) was het rood staan stop zetten, en twee weken later terug komen of bellen om eventueel dat weer ongedaan te maken.
[...]
Ik zit inmiddels bij een andere bank en kan nu gewoon niet roodstaan. Heb het ook niet nodig op dit moment, genoeg spaargeld achter de hand om een tegenvallertje op te kunnen vangen.
Ja, daar heb je op zich wel een punt. Ik vrees dat ik kennelijk niet bij de standaard creditcard gebruikers hoor. Ik heb het niet super breed ofzo, maar heb wel altijd geld op mijn rekening staan. Mijn creditcard gebruik ik dan ook nooit om geld uit te geven wat ik niet heb, maar puur om gemak bij betalingen in het buitenland en voorheen (toen Ideal nog niet overal te gebruiken was) voor bestellingen op internet.ebia schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:33:
[...]
Je krijgt toch aan het einde van de periode een factuur met daarop de afgerekende creditcardbetalingen? Dat kreeg ik bij mijn ING card, Visa en nu Rabocard... Hoezo onnodige kosten als men vriendelijk verzoekt per d.d. xx de rekening á xx te voltooien op rekening xx? Pas als je dat niet doet gaat de teller lopen... Snap het probleem niet helemaal. In mijn ogen is de 'kredietoptie AAN' juist wel klantvriendelijk, want stel je hebt die maand het geld niet hoef je ook niet moeilijk te doen. Dat ze dit doen zal ook ongetwijfeld wel ergens in de voorwaarden staan waarmee je bent akkoord gegaan toen je de kaart had aangevraagd.
Had dan ook liever gehad dat standaard aan het eind van de maand alle crediet van rekening werd afgeschreven ipv 45 euro per maand, zodat je dat niet handmatig hoeft te doen (wat inderdaad gewoon een optie is).
Verder heb ik zodra ik erachter kwam hoe dat zat met gespreid betalen die optie omgezet naar 'elke maand alles in een keer afbetalen'. Verder zal het allicht in de voorwaarden gestaan hebben ja, maar ik weet wel 100% zeker dat er bij het aanvragen geen keuze optie was voor gespreid betalen of alles steeds in een keer. Daardoor krijg je bij aanvraag standaard het gespreid pakket, waar de bank sowieso meer aan verdient, en is er een drempel om het om te zetten, dan moet je immers weer langs de bank enzo. Ik vind dat kortweg klantonvriendelijk. Net zoals dat ik het klantonvriendelijk vind dat ik online mijn roodsta krediet kan verhogen naar enorme bedragen, maar als ik niet meer rood wil staan ik daarvoor langs een filiaal moet.
Niet rood staan klopt ook niet, ik heb jaren niet rood mogen staan, maar OA door een vreemde rentedatum van m'n loon (stond al op m'n rekening, maar rentedatum was de volgende dag) heb ik dus wel één keer één dag ca 1000 euro rood gestaan (nou ja je zag het niet, maar je mocht wel 1 cent "boete" betalen). Hetzelfde bij m'n zus waar door een onduidelijke brief 2x collegegeld werd afgeschreven en er dus inderdaad -1500 euro stond, en jij denkt dat de bank dan even belt van mevrouw, u mag niet rood staan, en door een automatische incasse staat u toch rood. Of het gewoon niet afschrijft totdat je zelf ja hebt gezegd. Nee even vlug cashen!.Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:48:
[...]
Ik zit inmiddels bij een andere bank en kan nu gewoon niet roodstaan. Heb het ook niet nodig op dit moment, genoeg spaargeld achter de hand om een tegenvallertje op te kunnen vangen.
Trouwens voor degene die het willen weten, volgende week gaat bij de rabobank de rente omhoog, iig op de spaarhypotheek.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Verwijderd
Klopt, je moet altijd uitgaan van de valuta-datum. Dat kan best eens de volgende dag zijn inderdaad.Kevinp schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:49:
[...]
Niet rood staan klopt ook niet, ik heb jaren niet rood mogen staan, maar OA door een vreemde rentedatum van m'n loon (stond al op m'n rekening, maar rentedatum was de volgende dag) heb ik dus wel één keer één dag ca 1000 euro rood gestaan (nou ja je zag het niet, maar je mocht wel 1 cent "boete" betalen). Hetzelfde bij m'n zus waar door een onduidelijke brief 2x collegegeld werd afgeschreven en er dus inderdaad -1500 euro stond, en jij denkt dat de bank dan even belt van mevrouw, u mag niet rood staan, en door een automatische incasse staat u toch rood. Of het gewoon niet afschrijft totdat je zelf ja hebt gezegd. Nee even vlug cashen!.
Trouwens voor degene die het willen weten, volgende week gaat bij de rabobank de rente omhoog, iig op de spaarhypotheek.
Dat van die automatische incasso's had ik bij de Rabobank ook. Toen is er ook weleens een automatische incasso iets vroeger dan normaal gedaan, terwijl er op mijn betaalrekening onvoldoende saldo stond. Werd inderdaad gewoon afgeschreven.... Er staat me iets van bij, dat ik dat nu (bij de ABN) kan laten blokkeren (dus onvoldoende saldo --> automatische incasso lukt niet). Maar helemaal zeker weet ik het niet.
Als je langer dan een paar dagen ongeoorloofd roodstaat, krijg je overigens wel een brief van je bank met het verzoek je rekening aan te vullen.
Ik ga per november in een appartement en ben nu bezig met alle meubels te kopen. Dit gaat om een bank, eetkamertafel + 6 stoelen, dressoir, kast en nog wat dingen. Totale prijs ga ik schatten dat het tussen de 7.000 en de 9.000 euro gaat uitkomen. Ik ga alles bij 1 winkel kopen. Wie heeft er ervaring met onderhandelen bij deze "meubelboeren"
?
Is natuurlijk niet zoveel over te zeggen. Als het bij een of andere designtoko is, waar je standaard al 6 maanden wachttijd hebt, dan zijn je kansen misschien kleiner dan dat je bij een kleine lokale winkel terechtkomt, die 9K euro nog steeds veel geld vind.mierenfokker schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:13:
Ik ga per november in een appartement en ben nu bezig met alle meubels te kopen. Dit gaat om een bank, eetkamertafel + 6 stoelen, dressoir, kast en nog wat dingen. Totale prijs ga ik schatten dat het tussen de 7.000 en de 9.000 euro gaat uitkomen. Ik ga alles bij 1 winkel kopen. Wie heeft er ervaring met onderhandelen bij deze "meubelboeren"?
Ik zou het er in ieder geval eens over gaan hebben met de winkelier.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Tsjah, wij hebben bij een vergelijkbaar bedrag voor een bank, en stoel en zes eetkamerstoelen ongeveer 15% korting voor elkaar gekregen. Veel meer zat er daar niet in.mierenfokker schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:13:
Ik ga per november in een appartement en ben nu bezig met alle meubels te kopen. Dit gaat om een bank, eetkamertafel + 6 stoelen, dressoir, kast en nog wat dingen. Totale prijs ga ik schatten dat het tussen de 7.000 en de 9.000 euro gaat uitkomen. Ik ga alles bij 1 winkel kopen. Wie heeft er ervaring met onderhandelen bij deze "meubelboeren"?
15% vind ik een mooie korting. Hoe heb je dat gevraagd, als in van: Willen jullie er nog een speciale prijs van maken?MikeyMan schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:44:
[...]
Tsjah, wij hebben bij een vergelijkbaar bedrag voor een bank, en stoel en zes eetkamerstoelen ongeveer 15% korting voor elkaar gekregen. Veel meer zat er daar niet in.
Tsjah, dat ligt een beetje aan het gesprek hoe je dat vraagt...
Heb zelf tien jaar lang in een winkel gewerkt, dus weet wel hoe ik zo'n gesprek moet aanvoelen.
Je zou inderdaad kunnen beginnen met "joh; ik koop nu een aardige set suppen, ik neem aan dat er wat leuks mee gedaan kan worden"...
Heb zelf tien jaar lang in een winkel gewerkt, dus weet wel hoe ik zo'n gesprek moet aanvoelen.
Je zou inderdaad kunnen beginnen met "joh; ik koop nu een aardige set suppen, ik neem aan dat er wat leuks mee gedaan kan worden"...
je weet toch wel hoe je moet handelen 
Sommige tweakers komen echt nooit in de buitenlucht volgens mij
Haha ja hoor, maar nog geen ervaring met meubels omdat ik ze voorheen altijd bij de Ikea haaldeGrolsch schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:54:
je weet toch wel hoe je moet handelen
Ik heb zelf ook vrijwel nooit wat afgedongen in mijn leven, zelfs op de markt niet. Maar als ik de verhalen om mij heen hoor lijkt het wel of er altijd wat vanaf kan. Niet alleen bij keukenboeren en autodealers, maar ook op producten die al cheap in het schap liggen.
Zo hoorde ik laatst van een collega die in de mediamarkt liep dat er een klant naast hem bij de camera's stond, en een medewerker aansprak: "Ik wil deze kamera met die lens, hoeveel korting kun je daarop geven", waarop de medewerker een rekenmachine uit zijn zak haalde en in een paar seconden met een "dit kan ik er van maken" de klant een korting gaf.
Zelf heb ik dat nooit gedaan, maar kennelijk is het niet heel raar om dat te doen. Dus volgende keer dat ik de mediamarkt bezoek dan probeer ik er ook wel wat meer uit te halen haha.
Zo hoorde ik laatst van een collega die in de mediamarkt liep dat er een klant naast hem bij de camera's stond, en een medewerker aansprak: "Ik wil deze kamera met die lens, hoeveel korting kun je daarop geven", waarop de medewerker een rekenmachine uit zijn zak haalde en in een paar seconden met een "dit kan ik er van maken" de klant een korting gaf.
Zelf heb ik dat nooit gedaan, maar kennelijk is het niet heel raar om dat te doen. Dus volgende keer dat ik de mediamarkt bezoek dan probeer ik er ook wel wat meer uit te halen haha.
Op meubels wordt gigantisch veel marge gemaakt, kijk er niet vreemd van op dat er tussen inkoop en verkoop meer dan 100% marge zit.mierenfokker schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:01:
[...]
Haha ja hoor, maar nog geen ervaring met meubels omdat ik ze voorheen altijd bij de Ikea haaldeNaar advies vragen van anderen kan nooit kwaad
Een gedeelte van deze marge hebben ze nodig om de overhead te betalen, maar vooral bij aankoop van meerdere artikelen tegelijkertijd is er zeer veel mogelijk
En gewoon een jodenbod doen, weglopen, etc. hoort er allemaal bij
Ik ben ook bezig met het kopen van een huis. Heb momenteel een optie en de koopcontracten liggen al thuis. Vanavond alles eens goed doornemen. Zijn er nog zaken waar je in een koopcontract op moet letten? Het gaat om een monumentaal pand wat ze volledig gaan renoveren (aan de binnenkant), inclusief een gigantische tuin eromheen. Het is mijn eerste woning en voor mijn ouders ook al tig jaren geleden
@Tom: als er grondig gerenoveerd gaat worden door de projectontwikkelaar/verkoper, dan zou ik er maar voor zorgen dat echt alles goed op papier komt te staan. Jij bent een leek, dus ik zou je aanraden daar een expert naar te laten kijken. Het zou eeuwig zonde zijn als je in een conflict verwikkelt raakt over of iets wel of niet zou gebeuren en/of hoe precies, en jij aan het kortste eind trekt omdat zo'n ontwikkelaar dat voor zichzelf gehaaid op papier gezet heeft en jij maar aannam dat het wel goed zou komen.
Over 1.5 week is het eindelijk tijd voor de inspectie van ons nieuwe (bestaande) huis, ben eigenlijk op zoek naar een handige lijst met punten die ik kan gebruiken tijdens de inspectie. Ik wil alles wel grondig bekijken, maar niet overdrijven en ook niets belangrijks vergeten..
Waar-o-waar vind ik een handige lijst?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
In zo'n boekje van vereniging eigen huis zit in elk geval een lijst als ik het me goed herinner.
Klopt dat is bij heel veel winkels zo. Die verkopers weten meestal wel hoeveel marge op de producten zit en zolang er genoeg ruimte is willen ze best iets met de prijs doen, zeker als ze de indruk hebben dat het de klant over de streep kan trekken. Voorbeelden genoeg gezien/gehoord toen ik nog magazijnwerk deed bij een elektronica-keten. Geldt inderdaad ook voor reeds afgeprijsde spullen. Zodra ze incourant zijn geworden wil men er gewoon vanaf, zelfs liever met teveel korting dan dat het nog langer op de plank ligt.Valorian schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:19:
Maar als ik de verhalen om mij heen hoor lijkt het wel of er altijd wat vanaf kan. Niet alleen bij keukenboeren en autodealers, maar ook op producten die al cheap in het schap liggen.
Maar zeker bij de grotere aankopen (keuken, badkamer, inboedel, auto, hypotheek, etc) is het verstandig om gewoon maar offertes op te vragen en die te vergelijken, en met die offertes kan je vervolgens proberen de concurrenten tegen elkaar uit te spelen.
Ik heb zo'n hekel aan dat handelen he. Verkopers die veel zakken met de prijs vertrouw ik al helemaal niet, ik heb dat bij het zoeken naar een keuken meegemaakt; 20k werd 10k en dat werd 5,3k..."Ok! Doei!" Er zijn gelukkig ook fatsoenlijke winkels die gewoon duidelijk maken dat er niet over de prijs gehandeld kan worden. Wanneer ik bijvoorbeeld een keuken ga kopen, wil ik geholpen worden door iemand die verstand heeft van keukens en niet iemand die verstand heeft van verkopen.
http://www.eerste-koophui...ezichtiging-checklist.pdfWVL_KsZeN schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 14:00:
Over 1.5 week is het eindelijk tijd voor de inspectie van ons nieuwe (bestaande) huis, ben eigenlijk op zoek naar een handige lijst met punten die ik kan gebruiken tijdens de inspectie. Ik wil alles wel grondig bekijken, maar niet overdrijven en ook niets belangrijks vergeten..
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Verwijderd
Ik ben al een tijdje opzoek naar een huisje, maar helaas zonder resultaat. Zoek regelmatig via Funda / Jaap en doe bezichtigingen maar helaas zonder resultaat. Mijn eisen zijn:
- Eengezinswoning / woon opp 100+
- Eigen grond
- Bouwjaar 1990+
- Omgeving Rotterdam
- Ruime woonkamer (minstens 25m2) / minstens 2 slaap kamer
- Budget max 240K incl. KK
Mijn geduld raakt op
Hoe lang hebben jullie erover gedaan om het eerste huisje te vinden / kopen? Suggesties zijn welkom..
- Eigen grond
- Bouwjaar 1990+
- Omgeving Rotterdam
Mijn geduld raakt op
1 week
* Falcon woont in Friesland
* Falcon woont in Friesland
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Met jouw eisen staan er toch bijna 100 te koop in Rotterdam volgens Funda...Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:31:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een huisje, maar helaas zonder resultaat. Zoek regelmatig via Funda / Jaap en doe bezichtigingen maar helaas zonder resultaat. Mijn eisen zijn:
- Eigen grond
- Bouwjaar 1990+
- Omgeving Rotterdam
Mijn geduld raakt opHoe lang hebben jullie erover gedaan om het eerste huisje te vinden / kopen? Suggesties zijn welkom..
maar ik moet zeggen dat het vele aanbod ons ook nie theeft geholpen
[ Voor 5% gewijzigd door thejoker80 op 22-09-2010 07:27 ]
Meer dan een jaar.Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:31:
Hoe lang hebben jullie erover gedaan om het eerste huisje te vinden / kopen?
Als dat je enige eisen zijn, dan zijn er genoeg te vinden in Rotterdam en omgeving. Ik neem aan dat je ook eisen aan de afwerking, keuken, badkamer etc. hebt?Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:31:
- Eigen grond
- Bouwjaar 1990+
- Omgeving Rotterdam
Mijn geduld raakt opHoe lang hebben jullie erover gedaan om het eerste huisje te vinden / kopen? Suggesties zijn welkom..
Ik heb er een half jaar over gedaan. In die tijd heb ik een stuk of 7 huizen van binnen bekeken, één huis net misgelopen (was in 8 dagen verkocht), één nieuwbouwproject gevolgd, geselecteerd maar niet doorgezet. Verder wist ik na de eerste paar maanden zoeken exact in welke wijk ik wilde wonen en in wat voor soort huis, en had ik alle huizen in die wijk al eens doorgenomen, waarbij verreweg het grootste deel afviel. Op den duur hoefde ik dus alleen nog maar dagelijks te kijken of er iets nieuws leuks bij kwam. Overigens uiteindelijk gegaan voor een huis wat al 1,5 jaar te koop stond, maar door prijsdalingen en financiele meevallers ineens in zicht kwam
Wij hebben er anderhalf jaar over gedaan. Rustig een hele hoop plaatsen en huizen bekeken. Goed omschreven voor onszelf wat we wilden en daar rustig op gewacht. Uiteindelijk is het een huis geworden waar we wel hebben gekeken maar wat in eerste instantie veel te duur was. Wel in de gaten gehouden en uiteindelijk na flink onderhandelen dat huis gekocht (stond toen 20 maanden te koop).
Ons eerste huis hebben we na 2 weken gekocht. Toen hadden we onze wensenlijst ook opgesteld, besloten dat we dat niet gingen vinden voor het budget wat we hadden en toen maar de beste investeringsoptie genomen. Nooit spijt van gehad.
Ons eerste huis hebben we na 2 weken gekocht. Toen hadden we onze wensenlijst ook opgesteld, besloten dat we dat niet gingen vinden voor het budget wat we hadden en toen maar de beste investeringsoptie genomen. Nooit spijt van gehad.
Verwijderd
ik heb vrij snel mijn huis gevonden,
We besloten om eerst de wijken te verkennen waar we wilden wonen, plaats was al duidelijk.
Na een kort rondje bleven er 2 wijken over, waar 1 wijk aan de duurdere kant was (15% duurder voor soort vergelijkbaar huis in andere wijk).
Toenvoor de gein een openhuis route gelopen en 1 huis sprak ons gelijk aan, het was het 2e huis was we zagen, in totaal hebben we 4 huizen bezocht, maar de laatste 2 waren we snel weg. en binnen 5 dagen hadden we de koop rond.
Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar wil binnen nu en 10 jaar wel groter wonen, liefst buitenaf met veel tuin. Voordeel dat de huizen hier vlak over de grens zeer goedkoop zijn (2,5 ton voor 180m2 en 2000m2 tuin).
Maarja dan zitten we weer met scholen voor de kinderen. Hier in oost-nederland kun je 1,5 ton extra ervoor neerleggen En in het noorden wil ik niet wonen.
We besloten om eerst de wijken te verkennen waar we wilden wonen, plaats was al duidelijk.
Na een kort rondje bleven er 2 wijken over, waar 1 wijk aan de duurdere kant was (15% duurder voor soort vergelijkbaar huis in andere wijk).
Toenvoor de gein een openhuis route gelopen en 1 huis sprak ons gelijk aan, het was het 2e huis was we zagen, in totaal hebben we 4 huizen bezocht, maar de laatste 2 waren we snel weg. en binnen 5 dagen hadden we de koop rond.
Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar wil binnen nu en 10 jaar wel groter wonen, liefst buitenaf met veel tuin. Voordeel dat de huizen hier vlak over de grens zeer goedkoop zijn (2,5 ton voor 180m2 en 2000m2 tuin).
Maarja dan zitten we weer met scholen voor de kinderen. Hier in oost-nederland kun je 1,5 ton extra ervoor neerleggen En in het noorden wil ik niet wonen.
Poe, volgens mij hebben wij een maandje of 2, 3 echt serieus gekeken.
Daarvoor wel eens voor de gein om te zien wat er zoal stond, maar niet met het idee echt te kopen.
Weinig bezichtigingen nodig gehad toen, we kwamen wat tegen wat eigenlijk ideaal was. Toen voor de vorm nog wel 2 a 3 andere bezichtigingen gedaan, maar toen was de keus des te makkelijker
Daarna binnen een week 6 alles afgehandeld en verhuisd.
Daarvoor wel eens voor de gein om te zien wat er zoal stond, maar niet met het idee echt te kopen.
Weinig bezichtigingen nodig gehad toen, we kwamen wat tegen wat eigenlijk ideaal was. Toen voor de vorm nog wel 2 a 3 andere bezichtigingen gedaan, maar toen was de keus des te makkelijker
Daarna binnen een week 6 alles afgehandeld en verhuisd.
We zijn nu een weekje of 2 bezig. Deze en komende 2 weken zo'n 10 bezichtigingen gepland. Eigenlijk grotendeels om gewoon te kijken wat er is en wat onze wensen eigenlijk zijn. En als er iets tussen zit wat we graag willen hebben gaan we daar zeker wat serieuzer naar kijken.
Wij hebben er ook ruim 'n jaar over gedaan. Ik denk dat we alles bij elkaar 'n stuk of 10 bezichtigingen hebben gedaan, waarvan 2 in 1 apartementencomplex, en bij 3 woningen zijn we meerdere keren wezen kijken.
Ons verlanglijstje vooraf:
* Boven de grote rivieren, onder Amsterdam, ten westen van Amersfoort/Ede
* Dicht bij snelwegen én OV en supermarkt (liefst winkelcentrum)
* zonder buren, en i.i.g. een zeer goede geluidsdichtheid (i.v.m.drum en vleugel) maar liefst geen begane grond
* ruim dakterras met veel privacy (naaktlopen moest geen probleem zijn)
* zonder verdieping, alle leef-delen moesten op dezelfde etage zijn
* per trap max 2 trappen hoog
* met schuurt(tje)
* min. 3, liefst 4 kamers, min. 110m3
* voldoende parkeergelegenheid, liefst direct voor de deur
* aparte ruimte voor wasmachine (niet in keuken of badkamer)
* ruime huiskamer, keuken en badkamer
* liefst geen WC in de badkamer
* koken op gas (of mogelijkheid tot gas of inductie)
Volgens onze 1e hypotheekadviseur konden we tot 600k zoeken, zelf wilden we (inc. kk en event. verbouwkosten) niet meer dan 400k kwijt zijn.
Uiteindelijk, na driekwart jaar 'n huisje gevonden:
* in 't Groene Hart, nog net in provincie Utrecht
* binnen 13 minuten op de snelweg, supermarkt op 10 minuten lopen
* vrijstaande patio-bungalow
* afgesloten binnentuin waarop maar 1 raam uitkijkt: het badkamerraam van de overburen dat meestentijds ook nog met een rolluik afgesloten is
* 3 (ruime) kamers met 1 kleine schuur en 1 grote schuur (grote schuur is na een grote investering bij woonkamer te trekken)
* redelijk ruime huiskamer (er staat een vleugel, groot bureau met 2 pc-werkplekken en een zithoek in en er is nog best veel ruimte over), keuken en badkamer (met douche en ligbad)
* (kleine) bijkeuken voor wasmachine/droger (deze kunnen trouwens ook in de kleine schuur)
* eigen oprit en ruime carpoort met ruimte voor 3 auto's en 2 motoren (niet dat we die hebben, maar isleuk voor de visite)
* koken op elekta (maar met mogelijkheid gas en/of inductie)
* wel wc in de badkamer
Geen verbouwingen nodig, alleen wat inrichtingskosten (plankje hier, laminaat daar, likje verf zus, etc.) Totale kostenplaatje: 404k (incl. kk, exl. inrichtingskosten). 6 maanden nadat we 't huisje gevonden hebben, zijn we verhuisd (huis was verhuurd, dus we konden er niet eerder in).
Geduld hebben loont
Ons verlanglijstje vooraf:
* Boven de grote rivieren, onder Amsterdam, ten westen van Amersfoort/Ede
* Dicht bij snelwegen én OV en supermarkt (liefst winkelcentrum)
* zonder buren, en i.i.g. een zeer goede geluidsdichtheid (i.v.m.drum en vleugel) maar liefst geen begane grond
* ruim dakterras met veel privacy (naaktlopen moest geen probleem zijn)
* zonder verdieping, alle leef-delen moesten op dezelfde etage zijn
* per trap max 2 trappen hoog
* met schuurt(tje)
* min. 3, liefst 4 kamers, min. 110m3
* voldoende parkeergelegenheid, liefst direct voor de deur
* aparte ruimte voor wasmachine (niet in keuken of badkamer)
* ruime huiskamer, keuken en badkamer
* liefst geen WC in de badkamer
* koken op gas (of mogelijkheid tot gas of inductie)
Volgens onze 1e hypotheekadviseur konden we tot 600k zoeken, zelf wilden we (inc. kk en event. verbouwkosten) niet meer dan 400k kwijt zijn.
Uiteindelijk, na driekwart jaar 'n huisje gevonden:
* in 't Groene Hart, nog net in provincie Utrecht
* binnen 13 minuten op de snelweg, supermarkt op 10 minuten lopen
* vrijstaande patio-bungalow
* afgesloten binnentuin waarop maar 1 raam uitkijkt: het badkamerraam van de overburen dat meestentijds ook nog met een rolluik afgesloten is
* 3 (ruime) kamers met 1 kleine schuur en 1 grote schuur (grote schuur is na een grote investering bij woonkamer te trekken)
* redelijk ruime huiskamer (er staat een vleugel, groot bureau met 2 pc-werkplekken en een zithoek in en er is nog best veel ruimte over), keuken en badkamer (met douche en ligbad)
* (kleine) bijkeuken voor wasmachine/droger (deze kunnen trouwens ook in de kleine schuur)
* eigen oprit en ruime carpoort met ruimte voor 3 auto's en 2 motoren (niet dat we die hebben, maar isleuk voor de visite)
* koken op elekta (maar met mogelijkheid gas en/of inductie)
* wel wc in de badkamer
Geen verbouwingen nodig, alleen wat inrichtingskosten (plankje hier, laminaat daar, likje verf zus, etc.) Totale kostenplaatje: 404k (incl. kk, exl. inrichtingskosten). 6 maanden nadat we 't huisje gevonden hebben, zijn we verhuisd (huis was verhuurd, dus we konden er niet eerder in).
Geduld hebben loont
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Woei! Nog maar een weekje en dan is het huis van ons
Kan bijna niet meer wachten! (koopcontract was al getekend begin maart!) Gisteravond al even stiekem weer een keertje langsgefietst en door de ramen lopen gluren (huis staat nu al leeg).
Was wel raar dat de meterkast niet op slot zat trouwens, dus die heb ik ook nog even goed kunnen inspecteren en al besluit genomen om die maar helemaal te vervangen (weg met die ouderwetse stoppen, hallo alamat's, en nog wat extra groepen aanleggen)
Wat ik trouwens nog steeds _niet_ begrijp is dat de huidige eigenaren de voordeurbel mee wilden nemen. Dat begrijp ik echt nog steeds niet. Serieus. Echt. Eerste reactie van een vriend van me : 'wat een schraalhazen dat ze de bel meenemen'. Hij heeft trouwens ook beloofd dat we als housewarming kadootje een nieuwe bel krijgen (ik ben er nu al bang voor dat het er eentje is met een melodietje of iets anders doms..)
Zucht
Op van de zenuwen!
@ardana : 110m3 is wel errug weinig
Ik hoop dat je 110m2 bedoelt
Was wel raar dat de meterkast niet op slot zat trouwens, dus die heb ik ook nog even goed kunnen inspecteren en al besluit genomen om die maar helemaal te vervangen (weg met die ouderwetse stoppen, hallo alamat's, en nog wat extra groepen aanleggen)
Wat ik trouwens nog steeds _niet_ begrijp is dat de huidige eigenaren de voordeurbel mee wilden nemen. Dat begrijp ik echt nog steeds niet. Serieus. Echt. Eerste reactie van een vriend van me : 'wat een schraalhazen dat ze de bel meenemen'. Hij heeft trouwens ook beloofd dat we als housewarming kadootje een nieuwe bel krijgen (ik ben er nu al bang voor dat het er eentje is met een melodietje of iets anders doms..)
Zucht
@ardana : 110m3 is wel errug weinig
[ Voor 37% gewijzigd door WVL_KsZeN op 24-09-2010 09:44 ]
@Ardana: wat is het uiteindelijke woonoppervlak (m2) en inhoud (m3) geworden?
Wij wisten binnen een dag welk huis we wilden, twee weken later open dag, en weer twee weken later gekocht 
Overigens; zojuist een afspraak gemaakt voor de overdracht: 1 november om 13:30.
Overigens; zojuist een afspraak gemaakt voor de overdracht: 1 november om 13:30.
Lol @WVL: het was idd 110m2 
@Rukapul: de inhoud is 390m3, de woonoppervlakte 130m2 en 't perceeloppervlak is 344m2. Best netjes dus.
Wel jammer dat veeeeeel van die m2 woonoppervlakte (zeker 40m2, zo niet meer) in de bijbehorende schuren zit, maar goed, da's ook wel praktisch
@Rukapul: de inhoud is 390m3, de woonoppervlakte 130m2 en 't perceeloppervlak is 344m2. Best netjes dus.
Wel jammer dat veeeeeel van die m2 woonoppervlakte (zeker 40m2, zo niet meer) in de bijbehorende schuren zit, maar goed, da's ook wel praktisch
[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 24-09-2010 16:03 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
We hebben nu toch wel een erg mooi huis gezien, waarvan ik niet had gedacht dat we het konden betalen. Het gaat om een twee onder 1 kap, met ruime woonkamer, keuken, 3 slaapkamers. Mogelijkheid om ooit de zolder erbij te trekken, een mooie garage en een hele grote tuin.
Nadeel is dat het onder de rook van een chinees ligt (een niet al te goede). Maar ga je daar last van hebben? Gister ben ik twee keer s'avonds langs het huis gekomen, de ene keer rook ik wel wat, de tweede keer absoluut niet.
Daarnaast riep de makelaar wel heel snel dat er na ons een 2e bezichtiging was gepland. Hoe kan dat nu? Een huis dat ruim 5 maanden te koop staat op eens 2 bezichtigingen na elkaar. Het kan natuurlijk, maar het verbaasd me wel.
Nadeel is dat het onder de rook van een chinees ligt (een niet al te goede). Maar ga je daar last van hebben? Gister ben ik twee keer s'avonds langs het huis gekomen, de ene keer rook ik wel wat, de tweede keer absoluut niet.
Daarnaast riep de makelaar wel heel snel dat er na ons een 2e bezichtiging was gepland. Hoe kan dat nu? Een huis dat ruim 5 maanden te koop staat op eens 2 bezichtigingen na elkaar. Het kan natuurlijk, maar het verbaasd me wel.
Verwijderd
Ik heb 5 jaar boven een chinees restaurant gewoont. Je ruikt het zeker wel, maar persoonlijk vond ik het niet echt storend. (Sterker nog, het ruikt vaak best lekker.) Wel jammer dat het geen goede chinees is. Wij vonden het destijds echt heel handig voor als we eens een keer geen zin hadden om zelf te koken. Gewoon even naar beneden lopen om wat af te halen of even lekker in het restaurant gaan zitten. "Onze chinees" begon meestal aan het eind van de middag al met koken en de keuken was open tot een uur of 10. Dus net voor etenstijd rook je het meestal wel en dan 's avonds ook.Jelte schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 08:21:
We hebben nu toch wel een erg mooi huis gezien, waarvan ik niet had gedacht dat we het konden betalen. Het gaat om een twee onder 1 kap, met ruime woonkamer, keuken, 3 slaapkamers. Mogelijkheid om ooit de zolder erbij te trekken, een mooie garage en een hele grote tuin.
Wat de makelaar van de verkoper zegt over bezichtigingen, zou ik zelf met een korrel zout nemen. Laat je daar in geen geval door opjagen. Het zou best kunnen, dat hij inderdaad nog een bezichtiging heeft en dat hij deze bewust op dezelfde dag gepland heeft (is gewoon handig voor hem). Maar een kijker wordt lang niet altijd een koper. Wij hebben uiteindelijk tientallen huizen bekeken en het aantal huizen waar we uiteindelijk ook echt interesse in hadden was op 1 hand te tellen. Bij maar 3 huizen hadden we serieuze plannen om in onderhandeling te gaan: 1 was verkocht voordat wij ons appartement verkocht hadden, bij de tweede trok de verkoper zich terug toen we nog aan het onderhandelen waren over de leveringsdatum en de 3e hebben we 4 dagen na de eerste bezichtiging gekocht.
Verwijderd
Hi mensen, Ik heb uiteindelijk een huis gevonden dat aan onze eisen voldoet :-) Afgelopen week een 2e bezichtiging gehad en yes, we zijn bereid om een bod uit te brengen.
Alleen weet ik niet of we een aankoop makelaar moeten inschakelen.
Het huis is van 2000, heeft wel een opknapbeurt nodig o.a. keuken, laminaat etc. Daarnaast staat het huis al 12 maanden te koop en is 1 keer in prijs verlaagd. De verkoop makelaar komt ook vriendelijk over en heeft aangegeven dat er onderhandel mogelijkheden zijn.
We wilden sowieso een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering (en bouwtechnische keuring?), maar wat raden jullie aan?
Het huis is van 2000, heeft wel een opknapbeurt nodig o.a. keuken, laminaat etc. Daarnaast staat het huis al 12 maanden te koop en is 1 keer in prijs verlaagd. De verkoop makelaar komt ook vriendelijk over en heeft aangegeven dat er onderhandel mogelijkheden zijn.
We wilden sowieso een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering (en bouwtechnische keuring?), maar wat raden jullie aan?
Tsjah, ook zonder aankoopmakelaar kun je natuurlijk een keuring uit laten voeren. Nu moet ik zeggen dat ik dat voor een huis uit 2000 nooit zou doen.
Met een ouder huis is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ook het onderhandelen kun je natuurlijk prima zelf. Maargoed, of je dat aandurft is een tweede.
Met een ouder huis is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ook het onderhandelen kun je natuurlijk prima zelf. Maargoed, of je dat aandurft is een tweede.
Woei, vrijdag om 11 uur is de overdracht
Heb er zin an, vooral omdat ik het contract in mei getekend heb. Sindsdien ben ik er niet meer geweest en ben nu echt benieuw hoe het huis eruit ziet als alles eruit is.
Planning thus far: klussen tot alles is zoals het moet zijn. Prognose (ruime) is 2de week van 01-2011 te kunnen verhuizen en intrekken
Planning thus far: klussen tot alles is zoals het moet zijn. Prognose (ruime) is 2de week van 01-2011 te kunnen verhuizen en intrekken
Een aankoopmakelaar kost je zo'n 1500 euro. Dit zal je zeer waarschijnlijk terugverdienen omdat je minder voor het huis gaat betalen dan wanneer je zelf de onderhandelingen doet (je kunt het nog meefinancieren ook). Daarnaast neemt de aankoopmakelaar veel rompslomp uit handen, zoals bijvoorbeeld controleren of alle afspraken worden nagekomen en het controleren van het koopcontract. Dit kan veel stress schelen.Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:01:
Ik zeg doen.
Tof! Ik wou dat het bij mij zo ver wasNotna schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:03:
Woei, vrijdag om 11 uur is de overdrachtHeb er zin an, vooral omdat ik het contract in mei getekend heb. Sindsdien ben ik er niet meer geweest en ben nu echt benieuw hoe het huis eruit ziet als alles eruit is.
Wat gaat er allemaal gebeuren?
Morgen voor de 2e keer bij het huis in de buurt van de chinees kijken. De geur hangt er soms wel, soms niet. Het zal wel heb ik besloten.
Maar waarschijnlijk gaan we morgen of overmorgen een bod uitbrengen. De verkopers moeten nog wel een stuk dalen, maar het lijkt ons overkomelijk. We hebben echter wel al duidelijk een grens getrokken waar we niet overheen gaan. Als we het niet voor onder dat bedrag krijgen dan is het helaas pindakaas.
Spannend hoor...
Maar waarschijnlijk gaan we morgen of overmorgen een bod uitbrengen. De verkopers moeten nog wel een stuk dalen, maar het lijkt ons overkomelijk. We hebben echter wel al duidelijk een grens getrokken waar we niet overheen gaan. Als we het niet voor onder dat bedrag krijgen dan is het helaas pindakaas.
Spannend hoor...
Ook nog even een vraagover de NHG voorwaarden, wij bieden op een huis dat gaat landen tussen de 305-320k waardoor we dus mogelijk over de grens gaan van 312.500 aanschaf waarde voor NHG. Volgens mij is dit in dit topic en andere al enigszins aan bod gekomen, maar het was voor mij niet duidelijk genoeg.Wat nu als we eigen geld kunnen bijleggen tot bijvoorbeeld 315k? Ik heb constructies gelezen dat je 2.5k opneemt in roerende zaken, maar in hoeverre kan je hiermee in de problemen komen? De adviseur zegt dat de constructie gewoon kan (met het benoemen van roerende zaken), ik lees verhalen dat het fraude zou zijn en een collega roept dat het onzin is en dat zolang het hypotheek bedrag niet boven de grens komt er niets aan de hand is.
Het is ietwat belangrijk omdat het ons maximale bod gaat bepalen
Zolang er daadwerkelijk roerende zaken zijn die tegen een redelijke prijs van eigenaar wisselen dan is het zuiver. Anders is het (een regelmatig voorkomende) fraude.
Aan verbouwen?:Baldertt schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:40:
[...]
Tof! Ik wou dat het bij mij zo ver was![]()
Wat gaat er allemaal gebeuren?
- Vloeren eruit en vernieuwen
- Plafonds eruit en vernieuwen
- Elektra vernieuwen
- Keuken eruit en vernieuwen
- Gasleiding verangen
- Badkamer eruit en vernieuwen
- Dakraam eruit en vernieuwen
- Muur tussen keuken en huiskamer eruit, deur naar de keuken vanuit de gang dicht
- Hout waar rot vervangen en schilderen (buiten voornamelijk, maar ook binnen)
- UTP/Coax door het hele huis aanleggen (als de boel er dan toch uitgaat he
)
- Waterleiding/afvoer voor wasmachine/condensdroger boven aanleggen
Voorlopig heb ik wel wat te doen
Lijkt me niet erg logisch om ongeveer je hele huis af te breken en opnieuw op te bouwen en dan de kozijnen 5 jaar later pas aan te pakken, of is dat een noodzakelijke budgetair niet anders mogelijke keuze?Notna schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:59:
[...]
Aan verbouwen?:en dan over een jaar of 5 de ramen vervangen door kunstof, alsmede de dakkapel
- Vloeren eruit en vernieuwen
- Plafonds eruit en vernieuwen
- Elektra vernieuwen
- Keuken eruit en vernieuwen
- Gasleiding verangen
- Badkamer eruit en vernieuwen
- Dakraam eruit en vernieuwen
- Muur tussen keuken en huiskamer eruit, deur naar de keuken vanuit de gang dicht
- Hout waar rot vervangen en schilderen (buiten voornamelijk, maar ook binnen)
- UTP/Coax door het hele huis aanleggen (als de boel er dan toch uitgaat he
)
- Waterleiding/afvoer voor wasmachine/condensdroger boven aanleggen
Voorlopig heb ik wel wat te doen
NB: Forse klus. Respect hoor, zou nauwelijks iets durven te kopen als een dergelijke verbouwing me boven het hoofd hangt, in feite koop je eigenlijk nu 4 muren en een puntdak, en de rest wordt vervangen
Verwijderd
Wat ik me nou ook afvraag over de NHG: een van de harde grenzen is dat de hypotheek plus kosten etc. maximaal 350k mag bedragen. Maar ik lees ook overal over de grens van 312.5k aanschafwaarde omdat er nog ruimte zou moeten blijven voor verbouwingskosten. Als je nu een huis wilt kopen voor pak 'm beet 320k en je blijft inclusief k.k. en bijkomende kosten nog onder de 350k, dan moet NHG toch mogelijk zijn? Of zie ik in al mijn simpelheid iets over het hoofd?delorean7 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:15:
Ook nog even een vraagover de NHG voorwaarden, wij bieden op een huis dat gaat landen tussen de 305-320k waardoor we dus mogelijk over de grens gaan van 312.500 aanschaf waarde voor NHG. Volgens mij is dit in dit topic en andere al enigszins aan bod gekomen, maar het was voor mij niet duidelijk genoeg.Wat nu als we eigen geld kunnen bijleggen tot bijvoorbeeld 315k? Ik heb constructies gelezen dat je 2.5k opneemt in roerende zaken, maar in hoeverre kan je hiermee in de problemen komen? De adviseur zegt dat de constructie gewoon kan (met het benoemen van roerende zaken), ik lees verhalen dat het fraude zou zijn en een collega roept dat het onzin is en dat zolang het hypotheek bedrag niet boven de grens komt er niets aan de hand is.
NHG is nogal van de regeltjes, en alles staat netjes uitgelegd. Dus als er ook maar ergens staat dat de aanschafwaarde max 312,5 is dan heb je het daar maar mee te doen. Mocht je in zo'n situatie komen als jij beschrijft dan is de enige optie zorgen dat de aanschafwaarde lager is, d.m.v. eerdergenoemde semi-frauduleuze constructies met roerende goederen of andere creatieve uitspattingen.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:17:
[...]
Wat ik me nou ook afvraag over de NHG: een van de harde grenzen is dat de hypotheek plus kosten etc. maximaal 350k mag bedragen. Maar ik lees ook overal over de grens van 312.5k aanschafwaarde omdat er nog ruimte zou moeten blijven voor verbouwingskosten. Als je nu een huis wilt kopen voor pak 'm beet 320k en je blijft inclusief k.k. en bijkomende kosten nog onder de 350k, dan moet NHG toch mogelijk zijn? Of zie ik in al mijn simpelheid iets over het hoofd?
Uit de NHG regels: http://www.nhg.nl/fileadm...2010-vanaf_01-04-2010.pdf
Let op punt F. 350 / 1.12 = 312.5, wat dus het maximum voor a wordt, als b t/m e allemaal 0 zijn.(Over bestaande woningen)
De kosten van het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. het laagste bedrag van de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken) of de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik blijkens een taxatierapport (zie Norm 4.1);
b. kosten van afkoop van toekomstige canonverplichtingen, mits de afkooptermijn tenminste gelijk is aan de looptijd van de lening;
c. de kosten van kwaliteitsverbetering;
d. een blijkens de koopovereenkomst dan wel afzonderlijke overeenkomst overeengekomen eenmalige storting in een onderhoudsfonds ten behoeve van het (totale) toekomstig
onderhoud van de woning;
e. een eenmalige premiestorting in verband met een verzekering die (een deel van) de maandelijkse hypotheeklasten uitkeert bij arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid;
f. vermeerderd met 12% van de som van a. tot en met e. voor bijkomende kosten.
Indien sprake is van een koopsom vrij op naam geldt als koopsom kosten koper (a), een bedrag ter hoogte van 93%van de koopsom vrij op naam.
De som van a. tot en met f. mag niet meer bedragen dan de kostengrens voor woningen (zie Norm 1.9).
[...]
1.9 Kostengrenzen
a. De kostengrens voor woningen bedraagt € 350.000,-.
[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 29-09-2010 13:03 ]
Even een kort vraagje; wij hebben 2 jaar geleden een hypotheek afgesloten voor zeg 310k. Aanschafwaarde huis 290k (alleen k.k. meegefinancierd). Hypotheek is een combinatie aflossingsvrij/banksparen (50/50), 6% rente 13 jaar vast. Toendertijd was de nhg grens nog 265k, dus daar vielen we buiten. Zou het nu 2 jaar later de moeite zijn om hier naar te (laten) kijken? Als in, de rente kan nu met nhg makkelijk 1% lager b.v.?
Je imiteert me mateloos.
En? Bod gedaan?Jelte schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:45:
Maar waarschijnlijk gaan we morgen of overmorgen een bod uitbrengen.
Dat hangt er een beetje vanaf. De huidige hypotheek verstrekker rekent natuurlijk op om 30 jaar lang winst van je te krijgen. Als je het oversluit, is hij die winst kwijt, vind hij niet leuk en schotelt je daarom een boete voor. Die kan heel erg hoog zijn, bij mij was het de moeite niet waard. Bereken het zelf zou ik zeggen:Tank80 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:03:
Even een kort vraagje; wij hebben 2 jaar geleden een hypotheek afgesloten voor zeg 310k. Aanschafwaarde huis 290k (alleen k.k. meegefinancierd). Hypotheek is een combinatie aflossingsvrij/banksparen (50/50), 6% rente 13 jaar vast. Toendertijd was de nhg grens nog 265k, dus daar vielen we buiten. Zou het nu 2 jaar later de moeite zijn om hier naar te (laten) kijken? Als in, de rente kan nu met nhg makkelijk 1% lager b.v.?
http://www.berekenhet.nl/...ypotheek-oversluiten.html
Voor een second opinion kan je altijd naar een hypotheek verstrekker gaan.
http://www.berekenhet.nl/...potheek-oversluiten.html:Tank80 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:03:
oversluiten financieel interessant? waarschijnlijk niet
Totale besparing bruto (voor belastingen) ¹ € 2.646
Totale besparing netto (na belastingen) ¹ ² € -1.018
Dus waarschijnlijk niet...
- edit
te langzaam dus.....
Kleine correctie, geen 30 jaar in dit geval maar 13 jaar. Na de 13 jaar rentevast mag ie de hypotheek namelijk zonder boete oversluiten.Night-Reveller schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:44:
[...]
Dat hangt er een beetje vanaf. De huidige hypotheek verstrekker rekent natuurlijk op om 30 jaar lang winst van je te krijgen. Als je het oversluit, is hij die winst kwijt, vind hij niet leuk en schotelt je daarom een boete voor
Zelf ooit overgesloten van 6.x% naar 3.5% terwijl ik nog 7 jaar te gaan had in de rentevaste periode. Met zo'n groot verschil was het echter toch voordeliger. Achteraf natuurlijk jammer ooit voor 6.x% afgesloten te hebben maar ja, wilde destijds zekerheid.
[ Voor 20% gewijzigd door sverzijl op 29-09-2010 17:32 ]
Yup, vanmiddag uitgebracht. Startbod van 235.000 op een vraagprijs van 265.000. Ik ga er vanuit dat het wordt afgekeurd. Ik hoop dat er een tegenbod komt zodat blijkt dat ze serieus willen onderhandelen. Het valt namelijk eigenlijk 10.000 buiten budget
Groot voordeel is dat we huurders zijn. In tegenstelling tot de andere gegadigden. Die hebben allemaal nog een huis en zijn daarom traag met beslissen.
Spannend hoor! Uiterlijk maandag hoor ik een reactie. Het gaat namelijk om een erfenis kwestie waar ik wel de vaart een beetje in wil houden.
Verwijderd
Helder, dank. Als ik het allemaal goed begrijp ben ik dus door de NHG gebonden om maximaal 312.5 te kunnen betalen. Ik wil wel gebruik maken van NHG en heb geen zin om een risico te lopen op de niet door executieverkoop gedekte top van de hypotheek mocht er een kink in de kabel komen. Maar dat zij dan zoPooh schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:01:
Uit de NHG regels: http://www.nhg.nl/fileadm...2010-vanaf_01-04-2010.pdf
[...]
Let op punt F. 350 / 1.12 = 312.5, wat dus het maximum voor a wordt, als b t/m e allemaal 0 zijn.
Laat ik het zo zeggen:Valorian schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:13:
[...]
Lijkt me niet erg logisch om ongeveer je hele huis af te breken en opnieuw op te bouwen en dan de kozijnen 5 jaar later pas aan te pakken, of is dat een noodzakelijke budgetair niet anders mogelijke keuze?
NB: Forse klus. Respect hoor, zou nauwelijks iets durven te kopen als een dergelijke verbouwing me boven het hoofd hangt, in feite koop je eigenlijk nu 4 muren en een puntdak, en de rest wordt vervangen
Het huis is ui 1964 en toen 16 jaar later verkocht aan de huidige eigenaar. Alles wat er nu inzit is dus ook uit 1980 (letterlijk, de ramen enz.)
Ik kan 2 dingen doen:
1. Of alles voorzien van kunstof maar leven in 1980
2. Alles van binnen verbouwen en inrichten naar mijn smaak en dan de ramen in zo een conditie brengen dat ze het nog even volhouden (prognose van het bouwrapport was max. 3 jaar. Dan vallen 'ze van ellende uit de kozijnen
Ik ga liever voor optie 2
Dat het een forse klus is weet ik, maar ik kon ook hier niet omheen. Het huis is voor 170k gekocht (max wat wij konden met koopsubsidie) en we hebben 15 k voor het verbouwen (2k van familie als verhuis cadeau). Het plan is ook alles zelf te doen (schoonvader en ikzelf) en de dingen die echt niet door ons kunnen door een ander (gasleiding vervangen, plaatsen electra enz). Gelukkig hebben we een bevriende (erkende) electricien die alles gratis wil installeren, een architect die kan helpen met het uitbreken van de muur en het plaatsen van een dwarsbalk en zijn er genoeg mensen bereidwillig te helpen met slopen en opbouwen.
Maar gelijk heb je, het huis wordt echt compleet gestript en van binnen opnieuw opgebouwd. Er blijft niet bestaan van de huidige bouw (behalve de dakkapel
Klinkt als een weloverwogen plan. En waarschijnlijk als een koopje in die staat van onderhoud, dus als je het goed aanpakt heb waarschijnlijk inderdaad een forse overwaarde straks, dus dan zal dat met die kozijnen ook wel goed komen. Bizar trouwens dat zo'n huis zo slecht gebouwd en/of onderhouden is dat die kozijnen het na 30 jaar al opgeven.Notna schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:50:
[...]
Laat ik het zo zeggen:
Het huis is ui 1964 en toen 16 jaar later verkocht aan de huidige eigenaar. Alles wat er nu inzit is dus ook uit 1980 (letterlijk, de ramen enz.)
Ik kan 2 dingen doen:
1. Of alles voorzien van kunstof maar leven in 1980
2. Alles van binnen verbouwen en inrichten naar mijn smaak en dan de ramen in zo een conditie brengen dat ze het nog even volhouden (prognose van het bouwrapport was max. 3 jaar. Dan vallen 'ze van ellende uit de kozijnen')zodat ik over 5 jaar overwaarde kan opnemen en de kunstof kozijnen erinzetten.
Ik ga liever voor optie 1. Dus ja, budgetair gezien moet ik deze keuze wel maken. Het budget is namelijk 17k en ik kan niet daarvan en alles voorzien van kustof en het huis verbouwen zodat het leefbaar is. (het is nu namelijk echt niet leefbaar met 5 groepen in een heel huis, een keuken/toilet/badkamer uit 1980 die te ranzig voor woorden zijn enz.)
Dat het een forse klus is weet ik, maar ik kon ook hier niet omheen. Het huis is voor 170k gekocht (max wat wij konden met koopsubsidie) en we hebben 15 k voor het verbouwen (2k van familie als verhuis cadeau). Het plan is ook alles zelf te doen (schoonvader en ikzelf) en de dingen die echt niet door ons kunnen door een ander (gasleiding vervangen, plaatsen electra enz). Gelukkig hebben we een bevriende (erkende) electricien die alles gratis wil installeren, een architect die kan helpen met het uitbreken van de muur en het plaatsen van een dwarsbalk en zijn er genoeg mensen bereidwillig te helpen met slopen en opbouwen.
Maar gelijk heb je, het huis wordt echt compleet gestript en van binnen opnieuw opgebouwd. Er blijft niet bestaan van de huidige bouw (behalve de dakkapel![]()
)
Klinkt goed, wachten totdat de kozijnen er vanzelf uitvallen, scheelt weer werk en kun je de nieuwe er zo inzetten 
Je bedoelt trouwens dat je voor optie 2 hebt gekozen
Ik ben trouwens vandaag nog langs ons toekomstige huis gefietst, was namelijk even spannend want vanochtend is er een boom van 20+ meter hoog verwijderd uit de tuin van de buren (20cm uit onze erfgrens). Die boom moest er echt uit, want hij was zo dik geworden dat hij de buitenmuur van het huis van de buren aan het wegduwen was. (Dakgoot van de buren is al helemaal krom..)
Altijd een klein kansje dat hij omvalt of dat er iets beschadigt tijdens de kap, maar alles is blijkbaar goed gegaan!
Ik ben trouwens vandaag nog langs ons toekomstige huis gefietst, was namelijk even spannend want vanochtend is er een boom van 20+ meter hoog verwijderd uit de tuin van de buren (20cm uit onze erfgrens). Die boom moest er echt uit, want hij was zo dik geworden dat hij de buitenmuur van het huis van de buren aan het wegduwen was. (Dakgoot van de buren is al helemaal krom..)
Altijd een klein kansje dat hij omvalt of dat er iets beschadigt tijdens de kap, maar alles is blijkbaar goed gegaan!
Het kan allemaal snel gaan. Op 5 september reed ik ter ontspanning wat rond en zag ik een project dat mij wel iets leek (was al een behoorlijke tijd op zoek). Op 7 september makelaar gebeld voor aan afspraak welke twee dagen later plaatsvond. Die dag erna een optie genomen. Dat kwam wat onhandig uit; ging de week daarna op vakantie. Tijdens die vakantie opdracht gegeven om koopcontracten in orde te maken. Die had ik vorige week ontvangen, alles goed doorgenomen en vorige week vrijdag getekend. Gister gesprek gehad voor hypotheek en morgen nog één bij een andere aanbieder. Hopelijk is dat ook snel rond. Het gesprek gister was in ieder geval positief. Het geregel valt mij nog erg mee, al scheelt het wellicht dat het nieuwbouw is (althans; grondige renovatie van een pand) en er de nodige begeleiding is van de makelaar.
Leuke (en leerzame) tijden in ieder geval
Zodra de hypotheek rond is eens rondkijken en shoppen voor een inrichting, ook tof. De planning is oplevering in de tweede helft van 2011. Al gok ik dat ze wel iets uitloop hebben. Dus ik heb nog de tijd.
Leuke (en leerzame) tijden in ieder geval
Zodra de hypotheek rond is eens rondkijken en shoppen voor een inrichting, ook tof. De planning is oplevering in de tweede helft van 2011. Al gok ik dat ze wel iets uitloop hebben. Dus ik heb nog de tijd.
Mja, het probleem is voornamelijk dat het houten kozijen zijn. En dan niet hard hout, maar vuren (?? haal altijd die namen door elkaar). Dat, en dat het slecht onderhouden/geschilderd is (ik vrees dat het schilderwerk ook uit die periode isValorian schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:11:
[...]
Klinkt als een weloverwogen plan. En waarschijnlijk als een koopje in die staat van onderhoud, dus als je het goed aanpakt heb waarschijnlijk inderdaad een forse overwaarde straks, dus dan zal dat met die kozijnen ook wel goed komen. Bizar trouwens dat zo'n huis zo slecht gebouwd en/of onderhouden is dat die kozijnen het na 30 jaar al opgeven.
De overige huizen in die straat/omgeving gaan voor rond de 200k + weg is een redelijke toestand. Vaak moet er daar wat van binnen gemoderniseerd worden, maar is het huis wel voorzien van kunstof (bijv.).
Mea culpaWVL_KsZeN schreef op woensdag 29 september 2010 @ 21:40:
Klinkt goed, wachten totdat de kozijnen er vanzelf uitvallen, scheelt weer werk en kun je de nieuwe er zo inzetten
Ai, dat is het nadeel van die bouwkwalieit van bepaalde decennia... Mijn jaren dertig huis heeft nog echt hardhout, zit er al 80 jaar inNotna schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:28:
[...]
Mja, het probleem is voornamelijk dat het houten kozijen zijn. En dan niet hard hout, maar vuren (?? haal altijd die namen door elkaar). Dat, en dat het slecht onderhouden/geschilderd is (ik vrees dat het schilderwerk ook uit die periode is.
De overige huizen in die straat/omgeving gaan voor rond de 200k + weg is een redelijke toestand. Vaak moet er daar wat van binnen gemoderniseerd worden, maar is het huis wel voorzien van kunstof (bijv.).
[...]
Mea culpaAangepast
Maar uiteraard hebben de meeste huizen in mijn straat ook niet meer de originele kozijnen. Veel zijn in die jaren toch wel gaan rotten of samen met het zetten van dubbel glas vervangen door één groot raamkozijn (vaak goedkoper en geeft meer licht in je huis dan wat er oorspronkelijk zat). Mijn huis heeft dus nog 3 losse ramen (wel al dubbel glas) en daarboven nog 3x glas in lood.
Mjin jaren 30 huis heeft nog echt goedkoop crisis-vurenhout, maar dat zit er ook al 80 jaar in. Kwestie van goed onderhouden (al worden ze dit jaar vervangen door hardhouten, maar dat komt meer omdat er geen dubbelglas in kan).Valorian schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:19:
[...]
Ai, dat is het nadeel van die bouwkwalieit van bepaalde decennia... Mijn jaren dertig huis heeft nog echt hardhout, zit er al 80 jaar in, het schijnt dat ze vroeger veel beter hout gebruikten voor de kozijnen. Met kunsstof ben je natuurlijk helemaal van je onderhoud af, dat is wel relaxed.
Het is echt pertinente onzin dat je met kunststof geen onderhoud meer hebt. Als je gewoon rondloopt door steden, dan zijn de kunststof kozijnen vaak in abominabele staat. Lelijke kozijnen die aangeslagen zijn door zure regen. Witte kozijnen zijn na een paar jaar grijs, donkere kozijnen slaan wit uit.Valorian schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:19:
[...]
Met kunststof ben je natuurlijk helemaal van je onderhoud af, dat is wel relaxed.
Maar ja, ieder zijn ding. Waar ik alleen echt chagrijnig van kan worden zijn schitterende jaren 30 panden met daarin de goedkoopst mogelijke plastic kozijnen.
De makelaar voor het project waarin ik heb gekocht werkt samen met een notaris. Nu gaf de hypotheekadviseur waar ik gister op gesprek was aan dat je de notaris zelf mag bepalen en het qua kosten kan schelen. Hij gaf zelf al een notaris door waar ze mensen heenverwijzen. Nu heb ik het idee dat iedereen daar met dubbele agenda werkt, dus de vraag is of het de moeite waard is om rond te kijken? De makelaar had mijn gegevens al doorgegeven aan de notaris die betrokken is bij het hele traject. Ik kreeg daar gister al een brief van over de vervolgstappen en aanvullende gegevens die ze nodig hadden.
Ik vind het heel erg brutaal van de makelaar om de keuze voor de notaris voor jouw te maken.Tom schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:46:
De makelaar voor het project waarin ik heb gekocht werkt samen met een notaris. Nu gaf de hypotheekadviseur waar ik gister op gesprek was aan dat je de notaris zelf mag bepalen en het qua kosten kan schelen. Hij gaf zelf al een notaris door waar ze mensen heenverwijzen. Nu heb ik het idee dat iedereen daar met dubbele agenda werkt, dus de vraag is of het de moeite waard is om rond te kijken? De makelaar had mijn gegevens al doorgegeven aan de notaris die betrokken is bij het hele traject. Ik kreeg daar gister al een brief van over de vervolgstappen en aanvullende gegevens die ze nodig hadden.
Of heeft het project bedongen dat de overdracht bij die notaris zou plaatsvinden. Dat zou dan in de overeenkomst moeten staan.
De koper moet normaal gesproken zelf de notaris kiezen en ja, shoppen is daarbij wel verstandig.
Op internet zijn voldoende vergelijkingssites te vinden of anders moet je even rondbellen en informeren naar de tarieven.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Of ze het juridisch opdringen weet ik niet. Ik heb het koopcontract niet bij de hand, dus dat zou ik even moeten nakijken. In het traject gingen ze er automatisch van uit dat je daar ook de overdracht zou doen. Zo is er een nieuwsbrief geweest met een introductie van de desbetreffende notaris.Mr_Blobby schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:56:
[...]
Ik vind het heel erg brutaal van de makelaar om de keuze voor de notaris voor jouw te maken.
Of heeft het project bedongen dat de overdracht bij die notaris zou plaatsvinden. Dat zou dan in de overeenkomst moeten staan.
De koper moet normaal gesproken zelf de notaris kiezen en ja, shoppen is daarbij wel verstandig.
Op internet zijn voldoende vergelijkingssites te vinden of anders moet je even rondbellen en informeren naar de tarieven.
Soms is er een projectnotaris bij projecten (bv verkoop van voormalige huurwoningen). Je bent er alleen aan gebonden wanneer dat expliciet is afgesproken. Bij het standaard voorlopig koopcontract (voor bestaande woningen) zit ook een clausule waarin de notaris al kan worden aangegeven.
Sowieso heeft shoppen zin: stuur wat mailtjes uit of bel en je weet wat je ongeveer kwijt moet zijn. Zomaar voor de goedkoopste gaan bv via internet kan duurkoop blijken.
Indien je wel gebonden bent aan de notaris voor de overdracht en hij blijkt duur dan kun je alsnog invloed uitoefenen door aan te geven dat je alleen de hypotheekakte en eventueel andere aktes (samenlevingscontract, testament) daar ook laat passeren indien ze de prijs van een goedkope aanbieder matchen.
Alle partijen hebben inderdaad hun eigen agenda's. De verkopende makelaar wilde ook maar al te graag een bepaalde notaris pitchen. Nou wilde het toeval dat ik al offertes had aangevraagd (prijs ok), dat het huis de vorige keer ook bij die notaris was gepasseerd (alle documentatie dus aanwezig) en dat een willekeurige hypotheekadviseur het kantoor in een rijtje met goede notarissen had genoemd. Klassiek geval dus waarbij belangen overeen kunnen komen.
Sowieso heeft shoppen zin: stuur wat mailtjes uit of bel en je weet wat je ongeveer kwijt moet zijn. Zomaar voor de goedkoopste gaan bv via internet kan duurkoop blijken.
Indien je wel gebonden bent aan de notaris voor de overdracht en hij blijkt duur dan kun je alsnog invloed uitoefenen door aan te geven dat je alleen de hypotheekakte en eventueel andere aktes (samenlevingscontract, testament) daar ook laat passeren indien ze de prijs van een goedkope aanbieder matchen.
Alle partijen hebben inderdaad hun eigen agenda's. De verkopende makelaar wilde ook maar al te graag een bepaalde notaris pitchen. Nou wilde het toeval dat ik al offertes had aangevraagd (prijs ok), dat het huis de vorige keer ook bij die notaris was gepasseerd (alle documentatie dus aanwezig) en dat een willekeurige hypotheekadviseur het kantoor in een rijtje met goede notarissen had genoemd. Klassiek geval dus waarbij belangen overeen kunnen komen.
Koop van een nieuwbouw maisonnette is inmiddels helemaal rond, maar we blijven elke keer weer voor nieuwe verrassingen te staan. Nare ervaringen allemaal, wat toch leuk moet zijn. We wilde zowel de keuken als het sanitair casco laten opleveren, waarvan vooraf werd gezegd dat dit kon. Keuken kan inderdaad casco, maar het sanitair niet. Blijkbaar zijn we verplicht om het sanitair standaard te laten opleveren of met meerwerk via een aangesloten sanitair boer. Gezien de hoge prijzen willen we casco. Dit zou volgens de sanitair boer in het nieuwbouw project alleen kunnen bij de woningen, maar niet bij de maisonnettes. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit normaal? Je zou het haast standaard laten opleveren en het geheel er vervolgens uit slopen.
En dat vraag je hier? Lijkt mij dat jij ergens voor getekend hebt en afspraken hebt gemaakt die daar in terug te vinden zijn?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Gister te horen krijgen dat er nog een bod op het huis is uitgebracht. En dat beide biedingen door de erfgenamen dit weekend worden besproken. Grote kans dat het andere bod hoger is.
Wat we willen voorkomen is dat de erfgenamen met de andere bieder gaan onderhandelen, zodat wij buiten de boot vallen. Ik ga dan vanuit dat ze er wel uitkomen en het huis aan onze neus voorbij gaat. Groot voordeel aan ons is echter dat we huurders zijn en de overdracht dus snel plaats kan vinden. Daarnaast weten we precies wat we kunnen lenen.
Wat kunnen we doen?
- Direct hoger bod uitbrengen, maar dat is misschien juist wat ze willen
- Eindbod op tafel leggen en daar moet het dan maar mee gebeuren
- Bellen dat we in ieder geval graag in onderhandeling willen gaan en onze grote voordelen nog eens benadrukken.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Wat we willen voorkomen is dat de erfgenamen met de andere bieder gaan onderhandelen, zodat wij buiten de boot vallen. Ik ga dan vanuit dat ze er wel uitkomen en het huis aan onze neus voorbij gaat. Groot voordeel aan ons is echter dat we huurders zijn en de overdracht dus snel plaats kan vinden. Daarnaast weten we precies wat we kunnen lenen.
Wat kunnen we doen?
- Bellen dat we in ieder geval graag in onderhandeling willen gaan en onze grote voordelen nog eens benadrukken.
Lastig, want je weet niet wat de andere partij geboden heeft en je kan er dus weer onder zitten. Misschien zit je nu wel boven die andere partij met je huidige bod?Jelte schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:11:
- Direct hoger bod uitbrengen, maar dat is misschien juist wat ze willen[/b]
Nogmaals, je weet niet wat de andere partij geboden heeft. Lastig dus. Het kan uiteraard wel, maar dan kan je zelf ook geen kant meer op daarna.- Eindbod op tafel leggen en daar moet het dan maar mee gebeuren
Dat is niet eens zo'n gek idee. Dit kan je echter ook voorstellen mochten ze bellen dat het andere bod hoger is. Meestal is het namelijk zo dat als er 2 partijen bieden de makelaar aangeeft dat je allebei nog een laatste bod op tafel kan leggen (je weet dan niet wat de ander biedt).- Bellen dat we in ieder geval graag in onderhandeling willen gaan en onze grote voordelen nog eens benadrukken.
De actie ligt in principe bij de verkopende partij. Zij hebben 2 biedingen liggen en moeten hierna bij beide partijen terugkomen met een reactie. Je kan het dus sowieso afwachten (maar dat is lastig, ik weet het).
Waarom zou ik hier niet kunnen vragen of andere hier ervaring mee hebben en of dit vaker voorkomt?Falcon schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 21:58:
En dat vraag je hier? Lijkt mij dat jij ergens voor getekend hebt en afspraken hebt gemaakt die daar in terug te vinden zijn?
Vooraf hebben wij altijd te horen gekregen dat casco opleveringen mogelijk waren. Ik ben niet de enige in het project die hier vanuit is gegaan. Vanwege lekkages is casco sanitair niet mogelijk, omdat de maisonnettes boven de woningen gelegen zijn op de eerste en tweede verdieping. Het lijkt me als de badkamer lekkage heeft dat ik dan nog altijd me eigen beneden verdieping in het water zet
Mjah, de vraag blijft natuurlijk wat er op papier staat...funkylicious schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:43:
[...]
Waarom zou ik hier niet kunnen vragen of andere hier ervaring mee hebben en of dit vaker voorkomt?
Vooraf hebben wij altijd te horen gekregen dat casco opleveringen mogelijk waren. Ik ben niet de enige in het project die hier vanuit is gegaan. Vanwege lekkages is casco sanitair niet mogelijk, omdat de maisonnettes boven de woningen gelegen zijn op de eerste en tweede verdieping. Het lijkt me als de badkamer lekkage heeft dat ik dan nog altijd me eigen beneden verdieping in het water zet
Nog 29 dagen wachten
Blij Met Wilco
Ik zou je eigen tactiek blijven volgen. De vraag is altijd of er daadwerkelijk wel een ander bod is uitgebracht en het geen verkooptactiek is. Aangezien het toch allemaal ondoorzichtig is zou ik me eigen weg volgen.Jelte schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:11:
Gister te horen krijgen dat er nog een bod op het huis is uitgebracht. En dat beide biedingen door de erfgenamen dit weekend worden besproken. Grote kans dat het andere bod hoger is.
Wat kunnen we doen?
Ik vind het een beetje vreemd verhaal... wat maakt het nou uit of het een normale woning is of een maisonnette ? Badkamer is toch badkamer en casco is toch cascofunkylicious schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:00:
Koop van een nieuwbouw maisonnette is inmiddels helemaal rond, maar we blijven elke keer weer voor nieuwe verrassingen te staan. Nare ervaringen allemaal, wat toch leuk moet zijn. We wilde zowel de keuken als het sanitair casco laten opleveren, waarvan vooraf werd gezegd dat dit kon. Keuken kan inderdaad casco, maar het sanitair niet. Blijkbaar zijn we verplicht om het sanitair standaard te laten opleveren of met meerwerk via een aangesloten sanitair boer. Gezien de hoge prijzen willen we casco. Dit zou volgens de sanitair boer in het nieuwbouw project alleen kunnen bij de woningen, maar niet bij de maisonnettes. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit normaal? Je zou het haast standaard laten opleveren en het geheel er vervolgens uit slopen.
Ik zou even goed door vragen waarom dit zo in elkaar zit... niemand hier kan jou daar antwoord op geven wat de gestelde voorwaarden etc etc zijn
Blij Met Wilco
Ik heb gebeld en kreeg helaas alleen een voicemail van de makelaar (het is zaterdag natuurlijk). Ingesproken met onze voordelen en dat we serieus willen gaan onderhandelen. Verder kunnen we op dit moment niet doen helaas. Het wordt tot maandag afwachten.Bootje schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:39:
[...]
Lastig, want je weet niet wat de andere partij geboden heeft en je kan er dus weer onder zitten. Misschien zit je nu wel boven die andere partij met je huidige bod?
[...]
Nogmaals, je weet niet wat de andere partij geboden heeft. Lastig dus. Het kan uiteraard wel, maar dan kan je zelf ook geen kant meer op daarna.
[...]
Dat is niet eens zo'n gek idee. Dit kan je echter ook voorstellen mochten ze bellen dat het andere bod hoger is. Meestal is het namelijk zo dat als er 2 partijen bieden de makelaar aangeeft dat je allebei nog een laatste bod op tafel kan leggen (je weet dan niet wat de ander biedt).
De actie ligt in principe bij de verkopende partij. Zij hebben 2 biedingen liggen en moeten hierna bij beide partijen terugkomen met een reactie. Je kan het dus sowieso afwachten (maar dat is lastig, ik weet het).
In mijn ervaring zijn goede kuntstof kozijnen ander behoorlijk onderhoud vrij.mr_obb schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:59:
[...]
Het is echt pertinente onzin dat je met kunststof geen onderhoud meer hebt. Als je gewoon rondloopt door steden, dan zijn de kunststof kozijnen vaak in abominabele staat. Lelijke kozijnen die aangeslagen zijn door zure regen. Witte kozijnen zijn na een paar jaar grijs, donkere kozijnen slaan wit uit.
Mijn ouders hebben een huis waar al bijna 30 jaar kunsttof kozijnen in zitten.
Nog altijd in prima conditie en zonder ander onderhoud als zo nu en dan en keer wassen (tegelijkertijd met de ruiten).
Andere pluspunten, goede isolatie, milieu vriendelijk (geen verf nodig, recyclebaar, geen kaaslag op tropisch hardhout enz).
Nu zijn dat inderdaad witte gladde kozijnen, maar tegenwoordig is veel meer mogelijk.
Mijn broer heeft een nieuwbouwhuis in jaren 30 stijl (2 onder 1 kap). De buren hebben houten kozijnen hij kunststof. het verschil zie je van afstand onmogelijk en ook van dichtbij is er amper verschil te ontdekken.
Goed gedaan. Gevoel speelt natuurlijk ook een grote rol bij het kopen van een huis. En als je gevoel aangeeft dat jij je pluspunten bij de makelaar aan wil geven dan heb je dat gewoon goed gedaan.Jelte schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:59:
[...]Ik heb gebeld en kreeg helaas alleen een voicemail van de makelaar (het is zaterdag natuurlijk). Ingesproken met onze voordelen en dat we serieus willen gaan onderhandelen. Verder kunnen we op dit moment niet doen helaas. Het wordt tot maandag afwachten.
Zo lang je maar niet te 'gewillig' overkomt zeggen ze dan altijd. Dat is ook wel zo, maar zodra je een bod hebt gedaan weet de tegenpartij toch dat je het huis wilt kopen. Maakt dan ook niet gek veel meer uit of je gewillig overkomt, ze zien dan inderdaad dat je erg graag wilt en veel mensen waarderen dat ook nog steeds.
Bedankt voor jullie reacties, hier was ik helaas al een beetje bang voor. Hypotheek is bij de rabo, ga toch binnenkort eens een gesprekje aan wat ze dan precies aan boete willen hebben
Je imiteert me mateloos.
Dus,
Afgelopen vrijdag de sleutels gekregen
. Van het weekend meteen wat spullen gekocht waarvoor we eerst het eea goed moesten opmeten (keuken, badkamer enz). Gelukkig zijn we niet op de bouwtekeningen afgegaan...
Originele bouwtekeningen opgevraagd bij het archief. Hier stond bijv. dat de douche 130x195 zou moeten zijn. De realiteit was wel iets anders: 118x180
Dat is niet een klein verschil ivm tegels ofzo. Dat is gewoon bijna 20 cm 
Anyway, het huis is eigenlijk in een best ok staat. Maar er moet alsnog veel gebeuren. Volgend weekend ga ik van start en zal ik alles netjes bijhouden op een blog (fotos + verhaal). Als mensen hier interesse hebben hoor ik het wel, dan zet ik even de link neer
(om het een tweakers vleugje te geven: ik ga door het hele huis UTP Cat 6 kabel aanleggen, coax, satteliet enz.
)
I R heppee
Afgelopen vrijdag de sleutels gekregen
Originele bouwtekeningen opgevraagd bij het archief. Hier stond bijv. dat de douche 130x195 zou moeten zijn. De realiteit was wel iets anders: 118x180
Anyway, het huis is eigenlijk in een best ok staat. Maar er moet alsnog veel gebeuren. Volgend weekend ga ik van start en zal ik alles netjes bijhouden op een blog (fotos + verhaal). Als mensen hier interesse hebben hoor ik het wel, dan zet ik even de link neer
I R heppee
Wij hebben ook afgelopen vrijdag de sleutels gekregen. Dit weekend hebben we het pleisterwerk van een aantal vochtige muren afgehaald en ze geïmpregneerd. Daarnaast de trap geschuurd en een begin gemaakt met latexen en... Nou ja, al het gebruikelijke kluswerk.
Bij ons is eigenlijk alles soepel verlopen. Binnen hele korte tijd hebben we een hypotheek geregeld en sindsdien verliep alles prima. We zijn een paar verrassingen tegen gekomen, maar geen grote dingen.
Bij ons is eigenlijk alles soepel verlopen. Binnen hele korte tijd hebben we een hypotheek geregeld en sindsdien verliep alles prima. We zijn een paar verrassingen tegen gekomen, maar geen grote dingen.
Gefeli!Notna schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:27:
Dus,
Afgelopen vrijdag de sleutels gekregen. Van het weekend meteen wat spullen gekocht waarvoor we eerst het eea goed moesten opmeten (keuken, badkamer enz). Gelukkig zijn we niet op de bouwtekeningen afgegaan...
Originele bouwtekeningen opgevraagd bij het archief. Hier stond bijv. dat de douche 130x195 zou moeten zijn. De realiteit was wel iets anders: 118x180Dat is niet een klein verschil ivm tegels ofzo. Dat is gewoon bijna 20 cm
Anyway, het huis is eigenlijk in een best ok staat. Maar er moet alsnog veel gebeuren. Volgend weekend ga ik van start en zal ik alles netjes bijhouden op een blog (fotos + verhaal). Als mensen hier interesse hebben hoor ik het wel, dan zet ik even de link neer(om het een tweakers vleugje te geven: ik ga door het hele huis UTP Cat 6 kabel aanleggen, coax, satteliet enz.
)
I R heppee
maar is het niet zo dat bij die maten van buitenmuur -> buitenmuur is berekend ? Want dat zou die 10/15cm namelijk wel goed kunnen verklaren
Blij Met Wilco
Krijg zojuist te horen dat ze met de andere bieder in onderhandeling gaan. Het bod van de 'tegenpartij' was substantieel hoger en ze hadden geen bouwkundige voorwaarden.Bootje schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 08:13:
[...]
Goed gedaan. Gevoel speelt natuurlijk ook een grote rol bij het kopen van een huis. En als je gevoel aangeeft dat jij je pluspunten bij de makelaar aan wil geven dan heb je dat gewoon goed gedaan.
Zo lang je maar niet te 'gewillig' overkomt zeggen ze dan altijd. Dat is ook wel zo, maar zodra je een bod hebt gedaan weet de tegenpartij toch dat je het huis wilt kopen. Maakt dan ook niet gek veel meer uit of je gewillig overkomt, ze zien dan inderdaad dat je erg graag wilt en veel mensen waarderen dat ook nog steeds.
Helaas, maar het lijkt erop dat de tegenpartij gewoon meer financiële ruimte heeft om een hoger bod te doen. Kan het de verkoper niet kwalijk nemen.
Volgende huis!
Nope, op de tekening waren beide maten opgenomen-Thunder- schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:23:
[...]
Gefeli!
maar is het niet zo dat bij die maten van buitenmuur -> buitenmuur is berekend ? Want dat zou die 10/15cm namelijk wel goed kunnen verklaren
Oud huis of nieuwbouw? Bij oud huis weet je natuurlijk nooit wat er allemaal aan gedaan is na die bouwtekeningen..Notna schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:28:
[...]
Nope, op de tekening waren beide maten opgenomen
[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 04-10-2010 20:18 ]
(Zie eerder dit topicValorian schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:15:
[...]
Oud huis of nieuwbouw? Bij oud huis weet je natuurlijk nooit wat er allemaal aan gedaan is na die bouwtekeningen..
Zonde! Zelf hadden jullie ook niet heel veel hoger willen gaan zitten toch? Je moet je wat dat betreft ook niet gek laten maken, anders zit je straks met veel te hoge vaste lasten.Jelte schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:28:
[...]Krijg zojuist te horen dat ze met de andere bieder in onderhandeling gaan. Het bod van de 'tegenpartij' was substantieel hoger en ze hadden geen bouwkundige voorwaarden.
Helaas, maar het lijkt erop dat de tegenpartij gewoon meer financiële ruimte heeft om een hoger bod te doen. Kan het de verkoper niet kwalijk nemen.
Volgende huis!
Dit topic is gesloten.
![]()