pingkiller schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:05:
Ik heb een leuk huisje gezien maar er moet nog een hoop aan gebeuren. Hoe kom ik er achter hoeveel dat gaat kosten? Het gaat om:
Aanleggen CV(3 ruimtes)
Uitbreken niet dragende muur
Keuken plaatsen
Vloer leggen(55m2)
Stuccen(30m2 ofzo)
Ik kan wel met wat van die klusjes sites zelf een grove schatting maken maar wil het wat preciezer weten.
Hey, ter illustratie mijn kostenplaatje, even heel globaal:
- Aanleggen CV, lag nog niets (gaskachel), in jaren 30 woning met houten vloer (scheelt weer, kan makkelijk open, weinig arbeidstijd/kosten) = 4900 euro. Dat is inclusief CW5 HR ketel van Intergas, 3 grote radiatoren, drie kleine, een designradiator, alles verdeelt over een woonkamer, keuken, twee slaapkamers en een gang, ketel staat op zolder. Zat al een badgeiser, dus leidingen naar badkamer keuken etc konden gewoon gehandhaafd blijven.
- Uitbreken niet dragende muur: geen ervaring mee. Pak een sloophamer zou ik zeggen

- Vloer leggen: ik heb op
www.escovloeren.nl een eikenhouten multiplank vloer gekocht à 30 euro per meter, inclusief ondervloer, plinten, etc. Al met al kostte dat mij zo'n 1200 euro. Het voordeel van veel multiplank vloeren: bovenste laag (3-7 mm) is hardhout, daaronder zit HDF. Dat werkt minder dan een massieve vloer en heeft vaak een click-groef in het HDF-deel zitten. Daardoor legt het bijna net zo makkelijk als laminaat. Zelf heb ik met 3 man die allen geen echte klussers zijn 8 uur gedaan over het leggen van 36 m2 vloer verspreid over een woonkamer, gang en keuken.
- Stuccen: 40m2 laten stuccen voor 600 euro. Dat is 15 euro per meter. Kan goedkoper, maar prijzen liggen altijd een beetje tussen de 12 en 18 euro geloof ik. Inclusief materiaal etc. En dan kan je nog kiezen of je het tijdens kantoortijden laat doen of in het weekend, als je begrijpt wat ik bedoel. Als is het verschil niet meer zo groot, btw op renovaties is per 1-10-2010 tijdelijk nog maar 6% (ipv 19%).
Kanttekening: CV kosten zijn hetgene waar je veel op kan besparen of extra voor kan betalen. Mijn offertes liepen van 4500 tot 8500 euro. Belangrijkste vond ik dat de vermogens goed op de ruimtes waren afgesteld, leidingen weggewerkt werden waar mogelijk. Minder belangrijk vond ik of de radiatoren exact even breed waren als het kozijn (maatwerk kost snel honderden euro's extra per kozijn) of niet, of er een klein leidingtje van de designradiator in de badkamer aan de andere kant van de muur in de slaapkamer onderaan liep, etc. En mijn vloer + ondervloer was al weg, dus planken konden er zo uitgewipt worden. Verder hoefde ik geen radiator in de gang, al werd dit met oog op verbruik wel aangeraden (veel verlies door voordeur/raampjes daar), en hoefde er vrijwel nergens gevreesd te worden doordat overal in huis vloeren van hout waren. Alleen voor de thermostaat een dun geultje voor de kabel, maar je zou ook draadloos kunnen nemen. Vraag dan wel goed naar het hoe en wat, ze schijnen niet allemaal even goed te werken icm andere draadloze gadgets
[
Voor 7% gewijzigd door
Valorian op 15-09-2010 11:31
]