Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 85 Laatste
Acties:
  • 534.179 views

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:35:
[...]

Dat zou natuurlijk mooi zijn inderdaad. Mijn ervaring is alleen, dat het meestal zo niet werkt. Wij hebben tientallen huizen bekeken en toen we ons huidige huis binnenliepen, hadden we allebei zoiets van "deze wordt het" .
Haha, dat is mijn ervaring ook. Zelf had ik ook een rijtje huizen die 'wel ok' waren, maar één die eruit sprong, en ook ik ben inderdaad niet ook nog op de b-exemplaren gaan bieden, liever iets meer voor iets wat ik echt wil dan een koopje en vervolgens niet 100% tevreden zijn. Maar juist omdat diegene waar ik op reageerde aangaf een voorkeur te hebben voor 3 totaal verschilllende woningen ipv vooral voor één woning gaf ik aan dat 'ie in een riante positie zat, met keuze en veel onderhandelingsmogelijkheden.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

In maart heb ik de mogelijkheid om 10K€ af te lossen op de hoofdhypotheek. Volgens de onderstaande berekening loont het zich om af te lossen als de spaarrente onder de 2,784% ligt. Kan iemand kijken of ik me hierin vergis?

205k hypotheek á 4,8% - rente per jaar: €9840,00
100k hypotheek à 4,0% - rente per jaar: €4000,00

Totale rente per jaar: €13840,00
Teruggave HRA: €5812,80 op basis van 42%
Daadwerkelijk betaalde rente is 58%

58% van 4,8% is 2,784%

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat ligt eraan... Aflossen op het deel van 4,8% heeft meer effect, en dat zie ik niet terug in je berekening ;)

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Ik ga inderdaad het deel aflossen waar ik 4,8% over betaal. Zie ook:
58% van 4,8% is 2,784%

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Kan je het wat duidelijker neerzetten? Eerst heb je het over 10k, vervolgens staat er 100k a 4,0%. Dan staat er weer 4,8% en later weer 4,8 euro. Wordt het niet leesbaarder of duidelijker op.

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:07:
Kan je het wat duidelijker neerzetten? Eerst heb je het over 10k, vervolgens staat er 100k a 4,0%. Dan staat er weer 4,8% en later weer 4,8 euro. Wordt het niet leesbaarder of duidelijker op.
Ik heb het wat verduidelijkt. De 100k slaat op de hypotheekschuld waar ik 4% rente over betaal.

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:30
Ik kan de berekening niet helemaal narekenen, dus daar kan ik je niet mee helpen. Vraag me wel af of je zeker weet dat er geen extra kosten bij het aflossen komen?

Verwijderd

wat voor hypotheek heb je? als je een spaar hypotheek hebt zou ik het daar instorten, hier krijg je dan 4.8% procent rente over, harder kun je niet sparen, en het scheelt je iets in je maandelijkse lasten. maarja dan moet je wel een spaar hypotheek hebben.

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Ik heb voor 0,01% extra rente het recht afgekocht om elke jaar maximaal €10000 te mogen aflossen.

Tevens moet ik zeggen dat het huis in Duitsland staat en ik daarom geen spaarhypotheek kan hebben. Alle spaartegoeden zijn belast ongeacht het doel. Sparen kost dus geld (boven de €20k).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, die 10.000 aflossen bij 4,8% scheelt je bruto 480 euro per jaar.
Netto wordt dat € 278,40. Dat zou dus inderdaad neerkomen op 2,78%.

Echter; op een spaarrekening pak je rente op rente, dus op de lange termijn gaat die vlieger denk ik niet op...

Als je het over 10 jaar berekent, tegen 2,78% rente zou neerkomen op:
10.000 * 1,0278^10 = 13154,84

Over diezelfde termijn heb je 2780,- aan rente bespaard. Dus de rente moet nog wat lager staan voordat het interessant wordt het geld in je hypotheek te stoppen. Komt op ongeveer 2,48%

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Bij vervroegde hypotheekaflossing heb je ook rente op rente.

Die E278,40 die je per jaar netto bespaart heb je gewoon liquide erbij gekregen, en het staat je vrij daarmee te doen wat je wil. Wil je rente op rente, dan zet je die dus ook gewoon op je bank/spaar/investeer rekening.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neemaar, kreeg zojuist bericht dat de hypotheek is goedgekeurd...

Nu nog een opleverdatum ;)

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:30
Kijk eens aan, shiet al wel lekker op dan!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

Donderdag afspraak met de laatste hypotheekadviseur,dan heb ik er 4 gehad en kan het moeilijkste beginnen,het zoeken naar een huis.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Dat is wel het leukste! Je gaat telkens vol verwachting naar een huis en of je knapt heel snel af of je hebt het :D

Blij Met Wilco

• racoon

racoon

mooowwww

-Thunder- schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:39:
Dat is wel het leukste! Je gaat telkens vol verwachting naar een huis en of je knapt heel snel af of je hebt het :D
Moet ik eerst wel een huis vinden waar ik überhaupt naar wil gaan kijken.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

hahaha, dat kom je vast en zeker nog wel tegen :) Als je tenslotte een beetje mooi budget hebt gaat het vast en zeker goed komen :)

Wanneer krijgt een huis eigenlijk de status van "Verkocht onder voorbehoud" :?

[ Voor 23% gewijzigd door -Thunder- op 30-08-2010 19:47 ]

Blij Met Wilco

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:13 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ah, dus dan zou het vandaag of morgen moeten zijn denk ik dat hij die status krijgt ? Gezien morgen de spijtdagen na het tekenen ook voorbij zijn ? We hebben nog ff voor de financiën ( Gelukkig maar want ga over een week eerst nog op vakantie _O- ).

Blij Met Wilco

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
-Thunder- schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:08:
Ah, dus dan zou het vandaag of morgen moeten zijn denk ik dat hij die status krijgt ? Gezien morgen de spijtdagen na het tekenen ook voorbij zijn ? We hebben nog ff voor de financiën ( Gelukkig maar want ga over een week eerst nog op vakantie _O- ).
Voordat die status zichtbaar is kan het wel wat langer duren hoor. Zeker als je bijvoorbeeld Funda als bron gebruikt. Daar kan het (afhankelijk van de makelaar denk ik) wel 4 weken duren.

• Valorian
Inderdaad, hangt helemaal van de makelaar/verkoper af, zolang die niets wijzigt op fundament verandert daar niets. Sommige makelaars doen er helemaal.niet aan omdat het tot wantrouwenlvraagtekens zou kunnen leiden als een huis te vaak van status verandert en weer terug (erg irritant want dan verheug je je als potentiele koper voor niets op een bezichtigen en hoor je pas aan de telefoon dat er niets meer te zien valt..

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

En er staat ' Verkocht ' :D

Weer een stapje dichterbij :P

Blij Met Wilco

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:26

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:49:
* vanDaal meldt zich ook in dit topic :)

[....]

Een ander groot riscio is of we het voor elkaar krijgen om onze huidige woning te verkopen, we willen namelijk in september gaan verhuizen :X
Inmiddels zijn we in september aanbeland. De situatie is helaas iets veranderd. We kwamen erachter dat, ondanks dat het in de koopakte stond, er nooit een samenvoegingsvergunning is afgegeven voor de woning. Het was vroeger een boven- en benedenwoning die door de huidige eigenaren tot één woning is verbouwd. Echter zonder het officieel bij de gemeente te regelen :/. En het is helaas nogal een dure administratieve handeling, in dit geval zo'n 12/13K.

Anyway, na een korte juridische strijd heeft de verkopende partij aangegeven mee te werken en betalen aan het regelen van de samenvoegingsvergunning. De passeerdatum is verschoven van 3 september naar 15 oktober, op voorwaarde dat de woning officieel is samengevoegd.

Nu voelt de verkopende partij zich enigszins schuldig (en ze zijn bang dat we zelfs nog de boeteclausule gaan gebruiken) dat ze hebben aangeboden dat we eventueel al eerder dan de passeerdatum toegang tot het huis kunnen krijgen. Het staat al een tijdje leeg namelijk. Ons idee is om alvast te gaan klussen, de winter komt steeds dichterbij namelijk. Dit moet natuurlijk wel verder worden uitgewerkt in afspraken (wat doen we bijvoorbeeld wanneer de samenvoegingsvergunning niet wordt verleend?). Maar hoe denken jullie over deze situatie?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Over het algemeen wordt een dergelijke sleutelovereenkomst afgeraden.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik zou wachten tot de boel allemaal geregeld is, stel je nou voor dat de gemeente ' Nee ' verkoopt, nou daar sta je dan.. je hebt de sleutel.. je bent bezig geweest, etc. Ik heb ook liever gisteren dan vandaag de sleutel van mijn nieuwe huis. Ik zou echt wachten.

Blij Met Wilco

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:21
Inderdaad. Weersta de verleiding. Laat ze 't eerst maar goed regelen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Met ^^

Als jij nu gaat verbouwen, dan is de staat van de woning veranderd alvorns je de overdracht hebt gehad. In theorie kunnen er zich dan hele nare situaties voordoen en dat wil je echt niet. Als zij zich echt zo schuldig voelen, dan lossen ze het probleem netjes op en niet half half :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

't Huis dat wij gekocht hebben, had een carpoort en een aangebouwde stenen schuur die beiden niet in het bestemmingsplan waren opgenomen. Ze zijn dus zonder vergunning gebouwd. Wij willen de schuur bij de woonkamer trekken dus voor ons was het erg belangrijk dat ze alsnog goedgekeurd werden. De verkoper wist hier niets van, die had het huis gekocht zoals het was, incl. schuur en carpoort.

De verkoper is naar de gemeente gegaan, die was toevallig bezig met een bestemmingsplanwijziging. De gemeente heeft een brief opgesteld waarin ze stellen dat de wijziging doorgevoerd gaat worden. Dat was in mei, en de definitieve goedkeuring is pas in december oid.

Omdat de gemeente al schriftelijk heeft laten weten dat ze de wijziging zullen doorvoeren hebben wij de koop door laten gaan, zonder schriftelijke bevestiging had ik echt gewacht. Pech voor de koper, of voor mij (mocht 'ie in de tussentijd verkocht worden), maar ik neem het risico niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Hoe kwam je daar achter Ardana? Bestemmingsplannen opgevraagd en uitgeplozen?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 14:48
@ Ardana: als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je ze daar laten checken wat nu je mogelijkheden zijn. Dan zijn de risico's helemaal tot nagenoeg nul gereduceerd.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Hoezo zou het risico 0 zijn met juridische ondersteuning? Koop is koop tenzij je dit specifiek in je koopcontract zou uitsluiten, omgekeerd hoeveel mensen staan er stil dat illegale bouw voorkomt.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

'k Ben idd naar 't gemeentehuis gegaan om 't bestemmingsplan op te vragen, dat heb ik eigenlijk bij alle huizen gedaan waar ik echt serieus belangstelling voor had (3 stuks). 'k Heb begrepen dat ik daarin een uitzondering ben, maar in dit geval was 't dus wel erg belangrijk.

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, maar heb het door div. laten checken en ben er wel gerust op.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:30:
Over het algemeen wordt een dergelijke sleutelovereenkomst afgeraden.
Is afhankelijk van de situatie. Dit is natuurlijk een nogal uitzonderlijk geval met wat meer haken en ogen dan een - vanwege een trage hypotheekverstrekker - kort uitstel van de overdracht. Wij hebben ook de sleutel 2 weken voor de overdracht gekregen via een sleutelovereenkomst. Je kunt alvast e.e.a. goed schoonmaken en wat schilderwerk doen bijvoorbeeld. Maar, over het algemeen, mag je geen structurele wijzigingen aanbrengen aan de woning en er nog niet in wonen. "Verbouwen" zit er dus niet in. "Een beetje klussen" is over het algemeen geen probleem. Bij ons ging het om een kleine vertraging en had ik het huis toch al verzekerd vanaf de datum waarop we de sleutels kregen. Maar als er nog "onzekerheden" zijn, dan zou ik er zelf ook niet aan beginnen.

Voor ons was het een uitkomst. Ondanks de vertraging bij de afhandeling van de hypotheek, hebben we niet onze hele planning hoeven aanpassen.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:26

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 23:03:
[...]

Is afhankelijk van de situatie. Dit is natuurlijk een nogal uitzonderlijk geval met wat meer haken en ogen dan een - vanwege een trage hypotheekverstrekker - kort uitstel van de overdracht. Wij hebben ook de sleutel 2 weken voor de overdracht gekregen via een sleutelovereenkomst. Je kunt alvast e.e.a. goed schoonmaken en wat schilderwerk doen bijvoorbeeld. Maar, over het algemeen, mag je geen structurele wijzigingen aanbrengen aan de woning en er nog niet in wonen. "Verbouwen" zit er dus niet in. "Een beetje klussen" is over het algemeen geen probleem.
Goed punt. Ik denk dat ik wel overtuigd ben om niet te gaan klussen op voorhand. Maar het idee hierboven, schoonmaken en andere dingen die niet structureel zijn, zien we wel zitten. Maar dat betekent dat je nog steeds een sleutelverklaring gaat tekenen, namelijk om het huis binnen te komen. Is dat dan veel minder risicovol dan wanneer je gaat klussen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, er begint vandaag schot in te komen.

Zojuist het samenlevingscontract getekend bij de notaris. En vanmorgen te horen gekregen dat we de sleutel naar alle waarschijnlijkheid op 1 november krijgen.
Probeer dat nog een beetje te rekken naar half november ivm sparen en vrije dagen, maar het begint nu echt te worden...

Nu even een flesje bubbels opentrekken. :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Das lollig, bij ons staat het ook op 1 november :D _O-

Verder vandaag de laatste papieren ingeleverd voor de hypotheek ( werkgevers verklaring en loonstroken ), nu is het dus wachten, wachten en wachten :P

Blij Met Wilco

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Een voortijdige sleuteloverdracht klinkt leuk maar hoe ga je met bijvoorbeeld een groot probleem als brand om of wat dan ook? Ik zou nooit op voorhand de sleutel verstrekken/aannemen omdat tot de overdracht je niet de eigenaar bent maar wel de nodige problemen in je hals haalt mocht het mis gaan.

Verwijderd

Zo, heb de hut ook eindelijk verkocht, na 7 maanden, (wel met enig verlies maarja, is in deze periode niet altijd veel aan te doen).

Nu wachten tot we de nieuwe hut kunnen betrekken. Vriendin is hier iig al aan het inpakken en nerveus aan het doen :) Zit alleen nog met de nieuwe hypotheek te denken, of gokken voor lage rente (rond de 2,9%) voor bepaalde periode (bij stijging wel vast kunnen zetten tegen kleine rente opslag), of gewoon 10jaar vast (rond de 5,4%).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2010 22:15 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:13:
Zo, heb de hut ook eindelijk verkocht, na 7 maanden, (wel met enig verlies maarja, is in deze periode niet altijd veel aan te doen).

Nu wachten tot we de nieuwe hut kunnen betrekken. Vriendin is hier iig al aan het inpakken en nerveus aan het doen :) Zit alleen nog met de nieuwe hypotheek te denken, of gokken voor lage rente (rond de 2,9%) voor bepaalde periode (bij stijging wel vast kunnen zetten tegen kleine rente opslag), of gewoon 10jaar vast (rond de 5,4%).
Pas bij de rabobank was de rente op een spaarhypotheek (met NHG) 4.2 %. Ik weet niet of je over kan sluiten, en wat de verschillende voorwaardes zijn, maar 1.2% is toch behoorlijk.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

pfff wonen er sinds maandag en gister kwam er en verborgen gebrek aan het licht :S

We wilden de inbouw combi-oven testen en tot 3 keer toe klapte de stroom eraf(een hele groep) in de keuken. Vanmorgen electricien laten komen en nu blijkt dat de bekabeling achter de inbouw helemaal niet goed zit en dus de inbouw eruit moet om alles te checken, met kans dat de muur flink beschadigd wordten wie weet wat meer.
Heb contact gehad met Eigen Huis en wordt terug gebeld door een juridisch adviseur, maar ben bang dat we er niks mee kunnen.

Iemand tips of advies??

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:22:
Heb contact gehad met Eigen Huis en wordt terug gebeld door een juridisch adviseur, maar ben bang dat we er niks mee kunnen.
Waarom ben je daar bang voor?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Precies wat ik al dacht. Je moet het kunnen bewijzen dat de bewoner het geweten moet hebben. Als hij keihard ontkent dat hij hier ooit problemen mee heeft gehad heeft dan kunnen wij vrijwel niets meer.
We kunnen dan het hele traject ingaan van aansprakelijk stellen en de hele zooi en papierhandel die daarbij komt kijken, maar of we daar zin in hebben is maar de vraag :(
Straks even de bewoner bellen en hopen dat hij toegeeft.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:09:
[...]

Precies wat ik al dacht. Je moet het kunnen bewijzen dat de bewoner het geweten moet hebben. Als hij keihard ontkent dat hij hier ooit problemen mee heeft gehad heeft dan kunnen wij vrijwel niets meer.
We kunnen dan het hele traject ingaan van aansprakelijk stellen en de hele zooi en papierhandel die daarbij komt kijken, maar of we daar zin in hebben is maar de vraag :(
Straks even de bewoner bellen en hopen dat hij toegeeft.
je mag er toch vanuit gaan dat de vorige bewoner ook de oven heeft gebruikt en van hetzelfde probleem last heeft gehad toch?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou gewoon even eea aankaarten bij de verkopende makelaar en vragen hoe dit het beste afgehandeld kan worden.

Willen ze niet "meewerken" dan kun je je altijd nog wat harder op gaan stellen, en ze aansprakelijk gaan stellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:22:
pfff wonen er sinds maandag en gister kwam er en verborgen gebrek aan het licht :S

We wilden de inbouw combi-oven testen en tot 3 keer toe klapte de stroom eraf(een hele groep)
Moet zo'n apparaat niet op een eigen aparte groep aangesloten zitten ??

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:04:
[...]

Lijkt me wel beter toch ?
Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar dat hebben wij wel.
8 groepen waarvan er bij 2 groepen zowiezo maar 1 apparaat zit.

Standaard zaten er in ons nieuwbouw huis maar 4..

[ Voor 3% gewijzigd door Hoyden op 03-09-2010 15:10 ]

• Rukapul
[...]

nee, de 8+ groepenkasten met alles op aparte groepen is meer een recente luxe-ontwikkeling dan langstaande gewoonte of noodzaak

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 01:17
[...]

Wel verstandig inderdaad. Heb de wasmachine, kookplaat (keramisch), oven en vaatwasser allen op een aparte groep geplaatst. Heb de keuken verder over 2 groepen verdeeld voor de zekerheid.

Sowieso schrijf je zo!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rukapul schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:12:
[...]

nee, de 8+ groepenkasten met alles op aparte groepen is meer een recente luxe-ontwikkeling dan langstaande gewoonte of noodzaak
Mwoh, de ovens die ik op het oog heb voor de keuken in het nieuwe huis hebben een aansluitwaarde van 3600 watt... Koffieapparaat 2700, en dan nog een koelkast en een vriezer...

Das dus zomaar al 4 'verplichte' groepen...

• Rukapul
MikeyMan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:34:
[...]

Mwoh, de ovens die ik op het oog heb voor de keuken in het nieuwe huis hebben een aansluitwaarde van 3600 watt... Koffieapparaat 2700, en dan nog een koelkast en een vriezer...

Das dus zomaar al 4 'verplichte' groepen...
Nee. Sowieso is het piekverbruik van een koelkast en vriezer relatief erg laag waardoor nooit een eigen groep is benodigd. De oven op een aparte groep zetten biedt comfort, maar vroeger was men niet anders gewend dat men bepaalde apparaten niet gelijktijdig aan moest zetten. Hier speelt wel bij mee dat een gemiddelde oven in het verleden waarschijnlijk een aansluitvermogen had dat lager lag dan 3600W.

Maargoed, het gaat er om of het een verplichting is en dat is niet het geval. Bij renovatie pak je het natuurlijk wel mee.

• Kevinp
Gisteren de brief gekregen dat ik in princiepe een starterslening krijg. Alleen moet je dus ineens (dat ze dat niet even duidelijk overal neer zetten) binnen 4 (met uitstel van 2 weken) 95%, een door de hypotheekverstrekker ondertekende, offerte opsturen. Ik ben natuurlijk al bij een aantal langs geweest, maar dat waren toch allemaal wat algemenere gesprekken.

Maar toch is dat goed nieuws immers heb je 20k(de gemeente waar ik woon geeft 20.000 euro max) minder aan hypotheek te hebben in het begin.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kevinp schreef op zondag 05 september 2010 @ 13:07:
Gisteren de brief gekregen dat ik in princiepe een starterslening krijg. Alleen moet je dus ineens (dat ze dat niet even duidelijk overal neer zetten) binnen 4 (met uitstel van 2 weken) 95%, een door de hypotheekverstrekker ondertekende, offerte opsturen. Ik ben natuurlijk al bij een aantal langs geweest, maar dat waren toch allemaal wat algemenere gesprekken.

Maar toch is dat goed nieuws immers heb je 20k(de gemeente waar ik woon geeft 20.000 euro max) minder aan hypotheek te hebben in het begin.
Tsjah, verkijk je er niet op... Die 20k moet je uiteindelijk toch ergens vandaan halen...

Imo toch potentieel een linke business...

• Kevinp
MikeyMan schreef op zondag 05 september 2010 @ 13:11:
[...]

Tsjah, verkijk je er niet op... Die 20k moet je uiteindelijk toch ergens vandaan halen...

Imo toch potentieel een linke business...
Dat weet ik, maar wel pas over 3 jaar natuurlijk. Daarbij hoef je niet meer terug te betalen dan je kan (al weet ik niet precies wat dat met het restbedrag doet).

Normaal gesproken probeer je dat bij je normale hypotheek erbij te krijgen, desnoods voor een "verbouwing" ofzo.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ghe, vorige week na wikken en wegen besloten dat ik ga kopen. Vanmorgen de 1e twee bezichtigingen gedaan en uurtje geleden ook meteen een bod :D

Damn, I'm fast :+

Heb ong. 8.5% onder de vraagprijs geboden als opening. Denk dat dat wellicht voor NL begrippen zelfs nog wat aan de hoge kant is, maar gezien de vraagprijs en t soort object (appartement) ga ik liever niet te laag zitten.

Spannend!!!!

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

update:

tegenbod was 2,5 k verschil met mijn openingsbod...aka ik heb zojuist een huis gekocht :D :D :D

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kamstra schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:29:
update:

tegenbod was 2,5 k verschil met mijn openingsbod...aka ik heb zojuist een huis gekocht :D :D :D
Gefeliciteerd :) Dat is snel gegaan :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 05-09-2010 18:51 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Dat is wel heel snel. Zag je geen reden voor een tweede bezichtiging? (Of had je meteen een "buitenstaander" meegenomen om kritisch mee te kijken?) Wij zitt nu een paar weken in ons nieuwe huis. Wij hadden de eerste bezichtiging op een donderdag, tweede bezichtiging (met een ander erbij voor "objectiviteit") op vrijdag en maandag was de deal rond.

Gefeliciteerd! (En succes de komende tijd. Je gaat het druk krijgen.)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

En je gaat pijn krijgen in je pols... van de handtekeningen zetten :P

Blij Met Wilco

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Nja, ik zag niet echt een reden voor 2e bezichtiging...je ziet gewoon wel dat het allemaal enigszins gedateerd is (huis is van 1955), maar de prijs is gewoon echt prima, en an sich is het onderhoud echt perfect. Alles strak in de verf, dubbele beglazing overal, aluminium kozijnen...tsja, ik ga hier echt geen buil aan vallen.
Heb uiteraard wel onder voorbehoud van financiering en bouwtechnisch rapport gedaan, maar dat lijkt me vrij standaard.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
kamstra schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:25:
Nja, ik zag niet echt een reden voor 2e bezichtiging...je ziet gewoon wel dat het allemaal enigszins gedateerd is (huis is van 1955), maar de prijs is gewoon echt prima, en an sich is het onderhoud echt perfect. Alles strak in de verf, dubbele beglazing overal, aluminium kozijnen...tsja, ik ga hier echt geen buil aan vallen.
Heb uiteraard wel onder voorbehoud van financiering en bouwtechnisch rapport gedaan, maar dat lijkt me vrij standaard.
Ik vind je hele verhaal vrij naif klinken. Je besluit iets te kopen, je gaat naar iets 1 keer naar iets kijken, je doet direct een bod wat dan nog niet eens heel laag is voor de huidige markt. De verkopers willen er nog 2,5k extra uitslepen, waar jij dan blijkbaar zonder discussie mee akkoord gaat.... vind het allemaal een heel raar verhaal, en zoals ik het lees ga je er binnen een paar jaar mss juist welje broek aan scheuren.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Galactic schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:05:
[...]

Ik vind je hele verhaal vrij naif klinken. Je besluit iets te kopen, je gaat naar iets 1 keer naar iets kijken, je doet direct een bod wat dan nog niet eens heel laag is voor de huidige markt. De verkopers willen er nog 2,5k extra uitslepen, waar jij dan blijkbaar zonder discussie mee akkoord gaat.... vind het allemaal een heel raar verhaal, en zoals ik het lees ga je er binnen een paar jaar mss juist welje broek aan scheuren.
Ow t is ook zeker naief, want ik heb 0 ervaring met het kopen van een huis.
Echter ben ik ook echt niet op mijn achterhoofd gevallen en ik weet prima hoe de markt in deze omgeving werkt, en dat is echt heel wat anders dan in Nederland.

Huis zit gewoon echt goed qua onderhoud. Ja het is gedateerd, maar daar doorheen kijkend zit het gewoon prima in de verf en is het hele pand ook gewoon strak in de verf, netjes onderhouden en opgeruimd. Daarnaast maak ik me over de koopprijs ook absoluut geen zorgen. Ik betaal voor een appartement van 120m2 130.000 euro , dat is voor Nederlandse begrippen erg laag, voor Duitsland is dat echter een veel gangbaarder prijs.
Als ik dat ff heel simpel ga vergelijken met wat ik nu betaal aan huur in Luxemburg, dan ga ik er straks ongeveer 1000 euro netto in de maand op vooruit, en dan los ik mijn hypotheek in 15 jaar af... :P

Anyway, ik kan goed begrijpen dat je zonder verdere info dit nogal een risisovol en vaag verhaal vind, zou ik denk ik ook zeggen, maar in dit geval kan ik je echt met een gerust hart zeggen: no worries ;)

• Bootje
  • Laatst online: 16-11 16:42
Wij zitten inmiddels 2 weken in ons nieuwe huis. Het is allemaal nog vreselijk wennen en vooral de kids moeten hun draai weer vinden. Daarnaast hebben we een buurvrouw die bij wijze van 'wraak' iedere keer als ze onze kids een beetje hoort de radio knalhard zet. Ik had gevraagd of dat 's ochtends om half 7 wat zachter kon. Daarop wist ze te melden "Of we alweer vergeten waren dat we een maand lang van 6:30 tot 22:30 lawaai hadden gemaakt tijdens het klussen?". Er zit haar nogal wat dwars dus (wat niet helemaal klopt dus) en dat lost ze op deze manier op met nieuwe buren. Jammer maar helaas.

Maandag komt in ieder geval onze nieuwe bank en dan gaat het echte thuis gevoel beginnen! _/-\o_

ps. Bestel geen dakkapel bij Dakkoz, wat een drama! ;w

Even wat meer uitleg:
- Er is een verkeerd raam gemonteerd (één zonder rooster, terwijl dat met moet zijn).
- De draai/kiep ramen zaten niet goed gemonteerd (vielen zowat uit de scharnieren).
- Afwerking laat erg te wensen over.
- Elektrisch rolluik werkt niet goed, dat lag volgens hem aan onze afwerking (ik heb zelf de schakelaar gemonteerd). Nu is dat ding volledig door zijn stop geschoten en dus een paar keer in de bak over de kop geslagen. Ding helemaal beschadigd. En dat ligt doodleuk aan het feit dat ik 2 draden verkeerd zou hebben aangesloten. 8)7
- Er zou nog een onderdorpel gemonteerd moeten worden.
- Mijn vader was er één dag bij i.v.m. de deur en die werd even 'vriendelijk' verzocht of hij op kon zouten met zijn 'gegluur' en 'in zijn nek hijgen'. Waarop mijn vader de kamer uit geduwd werd. Waarop mijn vader terecht dreigde de politie te bellen. :(
- Rolluik is uiteindelijk wel terug geplaatst, maar hij doet het niet en is flink beschadigd. Hij zou vrijdag, zaterdag, zondag terugbellen. Je raadt het al, niets meer gehoord. Ook geen reactie op onze mail etc. :F

[ Voor 42% gewijzigd door Bootje op 05-09-2010 20:48 ]

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Hoyden schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:10:
[...]

Lijkt me wel beter toch ?
Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar dat hebben wij wel.
8 groepen waarvan er bij 2 groepen zowiezo maar 1 apparaat zit.

Standaard zaten er in ons nieuwbouw huis maar 4..
in mijn studentenhuis hadden we 2 groepen, voor iedere verdieping 1. Dat ging eigenlijk alleen fout als je de wasmachine, droger, magnetron en frituurpan tegelijkertijd aan had.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Bootje schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:40:
Wij zitten inmiddels 2 weken in ons nieuwe huis. Het is allemaal nog vreselijk wennen en vooral de kids moeten hun draai weer vinden. Daarnaast hebben we een buurvrouw die bij wijze van 'wraak' iedere keer als ze onze kids een beetje hoort de radio knalhard zet. Ik had gevraagd of dat 's ochtends om half 7 wat zachter kon. Daarop wist ze te melden "Of we alweer vergeten waren dat we een maand lang van 6:30 tot 22:30 lawaai hadden gemaakt tijdens het klussen?". Er zit haar nogal wat dwars dus (wat niet helemaal klopt dus) en dat lost ze op deze manier op met nieuwe buren. Jammer maar helaas.

Maandag komt in ieder geval onze nieuwe bank en dan gaat het echte thuis gevoel beginnen! _/-\o_

ps. Bestel geen dakkapel bij Dakkoz, wat een drama! ;w

Even wat meer uitleg:
- Er is een verkeerd raam gemonteerd (één zonder rooster, terwijl dat met moet zijn).
- De draai/kiep ramen zaten niet goed gemonteerd (vielen zowat uit de scharnieren).
- Afwerking laat erg te wensen over.
- Elektrisch rolluik werkt niet goed, dat lag volgens hem aan onze afwerking (ik heb zelf de schakelaar gemonteerd). Nu is dat ding volledig door zijn stop geschoten en dus een paar keer in de bak over de kop geslagen. Ding helemaal beschadigd. En dat ligt doodleuk aan het feit dat ik 2 draden verkeerd zou hebben aangesloten. 8)7
- Er zou nog een onderdorpel gemonteerd moeten worden.
- Mijn vader was er één dag bij i.v.m. de deur en die werd even 'vriendelijk' verzocht of hij op kon zouten met zijn 'gegluur' en 'in zijn nek hijgen'. Waarop mijn vader de kamer uit geduwd werd. Waarop mijn vader terecht dreigde de politie te bellen. :(
- Rolluik is uiteindelijk wel terug geplaatst, maar hij doet het niet en is flink beschadigd. Hij zou vrijdag, zaterdag, zondag terugbellen. Je raadt het al, niets meer gehoord. Ook geen reactie op onze mail etc. :F
Sjees.. wat een kut bedrijf zeg :X Zo ga je toch niet met je klanten om 8)7

Ook wel sneu van de buurvrouw... men weet als iemand er gaat wonen dat er wat meer lawaai is dan normaal.. en nu gaat ze zo doen.. zielig mens is het dan.

[ Voor 3% gewijzigd door -Thunder- op 05-09-2010 22:13 ]

Blij Met Wilco

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-11 17:12
Rukapul schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:42:
[...]

Nee. Sowieso is het piekverbruik van een koelkast en vriezer relatief erg laag waardoor nooit een eigen groep is benodigd. De oven op een aparte groep zetten biedt comfort, maar vroeger was men niet anders gewend dat men bepaalde apparaten niet gelijktijdig aan moest zetten. Hier speelt wel bij mee dat een gemiddelde oven in het verleden waarschijnlijk een aansluitvermogen had dat lager lag dan 3600W.

Maargoed, het gaat er om of het een verplichting is en dat is niet het geval. Bij renovatie pak je het natuurlijk wel mee.
Dat er geen verplichting is is niet helemaal waar.

Alle inbouwapparatuur met een aansluitwaarde van meer dan 2000 Watt moet* op een eigen groep. Daarnaast (ook) de inbouwoven en de vaatwasser.

Daarnaast moeten* er boven het aanrechtblad voldoende wandcontactdozen zitten, verdeeld over 2 groepen. Meestal zitten de afzuigkap, de ontsteking van de kookplaat, koelkast en de vriezer ook op deze groepen.

*) Moeten: Het staat in NEN 1010, daarnaar wordt verwezen door het bouwbesluit, dus zodra je iets aan je keuken of de groepenkast doet, moet je die up-to-date brengen. Maar: omdat wetten vrij inzichtelijk moeten zijn, en de NEN normen zijn dat niet, is er wat gesteggel of de normen nou wet zijn of niet. Anyhow, voor je verzekering is het handig om er wel aan te voldoen,

Verwijderd

hehe, heel leuk en aardig dat jullie allemaal opnoemen hoe het zit met de groepen etc, maar daar ligt het niet aan. Er zijn 12 groepen in de meterkast en alleen de keuken heeft er al 3 of 4, dus dat zit wel snor.
Het heeft puur te maken met hoe de hele bekabeling aangesloten zit achter de inbouwaparatuur. Een stopcontact met dimmer die aan de achterkant van de koelkast zit(in een muur) is ook verkeerd aangesloten. Het is in dat hele stukje muur wat niet goed zit. De electricien had het over schakeldraad en 0-draad wat niet goed zat. Heb er zelf de ballen verstand van.
Anyways, weet niet of ik ook al vermeld had dat de bewonder in alle toonaarden ontkent dat hij er ooit last van heeft gehad. Heb de makelaar ook gebeld en die ook met de bewoner en we zullen het toch echt zelf moeten oplossen... Deze week even een second opinion van een tweede electricien en dan zullen we zien wat het gaat kosten..

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vraag of de electricien een rapport op wil stellen met hetgeen wat niet in orde is. Vervolgens gewoon de verkoper schriftelijk aansprakelijk gaan stellen voor de schade. (desnoods via een advocaat). Hier heb je twee maanden de tijd voor.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:38:
hehe, heel leuk en aardig dat jullie allemaal opnoemen hoe het zit met de groepen etc, maar daar ligt het niet aan. Er zijn 12 groepen in de meterkast en alleen de keuken heeft er al 3 of 4, dus dat zit wel snor.
Het heeft puur te maken met hoe de hele bekabeling aangesloten zit achter de inbouwaparatuur. Een stopcontact met dimmer die aan de achterkant van de koelkast zit(in een muur) is ook verkeerd aangesloten. Het is in dat hele stukje muur wat niet goed zit. De electricien had het over schakeldraad en 0-draad wat niet goed zat. Heb er zelf de ballen verstand van.
Anyways, weet niet of ik ook al vermeld had dat de bewonder in alle toonaarden ontkent dat hij er ooit last van heeft gehad. Heb de makelaar ook gebeld en die ook met de bewoner en we zullen het toch echt zelf moeten oplossen... Deze week even een second opinion van een tweede electricien en dan zullen we zien wat het gaat kosten..
Dat lijkt me nogal makkelijk. Ik zou de verkopende partij in gebreke stellen. Je bent het huis in gegaan, en er werkte van alles niet. Het is dus logisch dat dat eerder ook het geval was.
Keuze geven tussen het door hun op laten lossen, of ze de rekening van de electricien laten betalen.

Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten.

• Bootje
-Thunder- schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:12:[...]
Sjees.. wat een kut bedrijf zeg :X Zo ga je toch niet met je klanten om 8)7

Ook wel sneu van de buurvrouw... men weet als iemand er gaat wonen dat er wat meer lawaai is dan normaal.. en nu gaat ze zo doen.. zielig mens is het dan.
Dat lijkt me ook niet nee. Nu moeten we dus maar even gaan kijken hoe we dit verder (zakelijk) aan gaan pakken.

Tja de buurvrouw. We hebben ons van tevoren netjes voorgesteld, gemeld dat we 4 weken gaan klussen etc. En we zijn altijd binnen de tijden van 8:00 - 22:00 gebleven. Het echte lawaai overdag gemaakt en dat ook van tevoren even aangegeven. En nu doet ze alsof we 30 dagen fulltime vanaf 6:30 bezig zijn geweest. Nou ik kan je melden dat ik dan nog gewoon in mijn bed lag! :)

En haar dochter zal wel nooit jong zijn geweest en gehuild hebben. :/

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:08:
[...]

Dat lijkt me nogal makkelijk. Ik zou de verkopende partij in gebreke stellen. Je bent het huis in gegaan, en er werkte van alles niet. Het is dus logisch dat dat eerder ook het geval was.
Keuze geven tussen het door hun op laten lossen, of ze de rekening van de electricien laten betalen.

Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten.
De juridisch persoon van VEH zei ook, je koopt een huis met zijn zichtbare en onzichtbare gebreken. Dat staat ook letterlijk in het koopcontract(standaard uitvoering). In dit geval dus een onzichtbaar gebrek. Je moet kunnen bewijzen dat hen het geweten moeten hebben. Sjah, hoe bewijs je zoiets? Zij zeggen nooit last ervan gehad te hebben en gebruikten(naar hun zeggen) de combi-oven dagelijks!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Als het alleen die draden zijn die verkeerd zijn, los je dat toch zelf even op. Gaat een stuk sneller dan al dat juridisch gedoe lijkt me. Plus dat je de oven ook had kunnen testen.
Wil er aan de andere kant bij mij niet in dat zij dit niet wisten, maar goed.

Klik mee voor GoT!........

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 15:58:
[...]
Sjah, hoe bewijs je zoiets? Zij zeggen nooit last ervan gehad te hebben en gebruikten(naar hun zeggen) de combi-oven dagelijks!
Daarom moet je ook een onafhankelijk expert (de electricien) een rapport op laten stellen dat de installatie niet deugt en nooit gewerkt kan hebben. Ik ben geen advocaat of iets dergelijks, maar dat lijkt me toch redelijk duidelijk bewijsmateriaal.

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 16:06

Rexomnium

Vincam aut moriar

Een huis kopen gaat je niet in de koude kleren zitten. Wij (mijn vrouw en ik) hebben vier jaar geleden vanuit een huurhuis onze eerste jaren dertig woning gekocht. Het is een fijn huis, maar na de geboorte van onze zoon begint het allemaal wat klein te worden.

We hebben twee slaapkamers, een grote inloopkast aan onze slaapkamers en een zolder waar je alleen rechtop kunt staan in de nok. De badkamer is op de begane grond en is tegelijkertijd onze bijkeuken. We hebben wel zelf een aanbouw neer laten zetten, maar toch blijft het oppervlakte van onze woning beperkt. Vier jaar geleden voor 132.500 gekocht, bouwdepot erbij, kosten koper. We hebben een hypotheek van 167.000.

Nu is een kennis van ons in financieel zwaar weer terecht gekomen. Hij woont drie straten verderop in redelijk groot jaren dertig huis (inhoud 460m3, 4 slaapkamers, grote keuken, mooie originele oude klassieke details) in een zeer geliefde buurt. Hij heeft toestemming van de bank om het zelf te verkopen, maar door het faillissement van zijn bedrijf staat het water tot z'n lippen en moet hij het huis simpelweg zo snel mogelijk kwijt. Hij heeft het nu een week te koop staan voor 209.000. Onze makelaar verwacht 190-195k als verkoopprijs. Er moet een nieuwe cv-ketel in ieder geval worden geïnstalleerd. Ook de vloer (er ligt nu zeil in) moet aangepakt worden. Voorts willen we een nieuwe keuken en openslaande tuindeuren (er zit nu een aluminium schuifpui in). We verwachten daar zo'n 30k maximaal voor nodig te hebben. Al met al zitten we dan op een hypotheek van rond de 245.000 euro.

We zijn er nu drie weken mee bezig. Ons huis levert minimaal 155k op, maar wellicht dat 160-165 zelfs ook wel gaat lukken. Toch zullen we met een restschuld blijven zitten. Daarbij komt ook nog dat ik een tijdelijk contract heb. We zijn ons huis nog niet kwijt, voordat we dit huis willen/kunnen kopen. Nu is natuurlijk de vraag wat is wijsheid. Deze 'buitenkans' niet laten schieten met het risico dat we dubbele woonlasten krijgen. Dat is geen probleem als ik werk, maar als mijn contract niet wordt verlengd, komen we 450 euro per maand te kort. Andere optie is wachten tot de huizenprijzen zijn gestegen, ons huis niet met restschuld verkopen en dan op zoek gaan naar een nieuwe woning, wat waarschijnlijk een stuk hoger qua prijs ligt.

Wat zouden jullie doen?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Rukapul
Zo snel mogelijk je eigen huis proberen te verkopen, een vast contract regelen bij de baas en net voor de executieveiling het huis van de kennis oprapen.

Huizen zat dus geen enkele reden om veel risico te lopen. Als je fors duurder gaat wonen is wachten tot de prijzen weer stijgen trouwens niet handig als je wat cash hebt om een eventuele restschuld mee op te vangen. Netto win je er namelijk op.

• Valorian
@rexomnium: ik zou met het oog op een financieel onzekere situatie alleen verhuizen als het echt nodig is. En als je dan nog bespaar dan in ieder geval 25.000 euro door geen openstaande deuren te nemen en een goedkope keuken. Met het oog op eventuele niet kunnen betalen lasten (als je contract niet wordt verlengd) een nieuw huis kopen met alle kosten van dien is een ding, maar ook nog 30k investeren in niet direct noodzakelijke modeartikelen is ronduit absurd!

Mijn advies zou zijn: wacht tot je meer zekerheid hebt, anders zit je straks in hetzelfde schuotje als je kennis. Leuke huizen.komen vanzelf wel weer langs.e

Verwijderd

@ question mark: zit wat in! Denk dat we het op die manier gaan peroberen!

@ Valorian: goed advies! Ben het er mee eens.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

@ Rexomnium
Kun je wel een nieuwe hypotheek krijgen, wanneer je "slechts" een tijdelijk contract hebt, of willen ze wel een intentieverklaring afgeven voor je?

LIjkt me overigens wel moeilijk hoor, van een kennis in de problemen een huis kopen. Alles wat jij minder hoeft te betalen voor het huis is fijn foor jou, maar minder voor hem, terwijl aan de andere kant, alles wat jij meer betaald dan strikt noodzakelijk is leuk voor hem, maar weer niet handig voor jou.

Waarom? Omdat het kan!!

• Valorian
Lolhozer schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:55:
@ Rexomnium
Kun je wel een nieuwe hypotheek krijgen, wanneer je "slechts" een tijdelijk contract hebt, of willen ze wel een intentieverklaring afgeven voor je?

LIjkt me overigens wel moeilijk hoor, van een kennis in de problemen een huis kopen. Alles wat jij minder hoeft te betalen voor het huis is fijn foor jou, maar minder voor hem, terwijl aan de andere kant, alles wat jij meer betaald dan strikt noodzakelijk is leuk voor hem, maar weer niet handig voor jou.
Als die kennis écht in de problemen zit dan komt 'ie waarschijnlijk ook niet uit de kosten en blijft er een restschuld achter. In dat geval heeft de bank en/of NHG ook nog invloed op het verkoopproces. Dat kan betekenen dat als de kennis bijv zegt 'je mag het hebben voor 190K' de bank vervolgens niet akkoord gaat omdat ze er meer voor denken te kunnen vangen als ze nog even wachten (en de restschuld per saldo dus kleiner blijft).

Zo heb ik mijn huis ook gekocht, mensen zaten ook in de problemen en elk bod moest via hen en vervolgens via de bank ter akkoord. Omdat banken van zichzelf langzaam zijn en we geen zin hadden in maanden heen en weer bieden heb ik dus een dag na mijn startbod ook maar meteen mijn eindbod neergelegd.

Maar goed, elke situatie is weer anders. En wat voor de een 'problemen' zijn is het preventief signaleren van dingen waar nog wat aan gedaan kan worden, terwijl voor de ander 'problemen' betekenen dat je praktisch op straat staat.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 09:26

MAZZA

Barbie is er weer!

Ook hier zitten we in het proces om een huis te kopen. En dat levert een hoop gedonder op.

Mijn vriendin werkt nu als lerares aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) via een detacheringsburo (van de HvA zelf). Ze zal bij haar volgende contract een vast contract krijgen bij de HvA zelf. Die intentie wordt ook middels een intentieverklaring uitgesproken met de notitie erbij dat ze niet bij het detacheringsburo wordt aangenomen maar bij de HvA zelf.

Daar valt de NHG dus over. Het detacheringsburo wordt als ander bedrijf gezien dan de HvA, ook al is dat detacheringsbedrijf feitelijk van de HvA zelf.

Zodoende valt haar loon weg en hebben we een probleem bij de aankoop van ons nieuwbouwhuis. Het KAN wel, alleen teren we dan 20.000 euro in op ons spaargeld wat natuurlijk al was begroot voor andere zaken (badkamer, vloeren, muren etc.).

Echt heel erg frustrerend allemaal. We verdienen ruim genoeg voor de benodigde hypotheek alleen die constructie van de HvA/detacheringsburo weerhoudt ons ervan om gewoon op normale manier dat huis te kunnen kopen :(

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-11 17:12
Als ze toch al het contract krijgt, laat een nieuwe beginnen, zonder proeftijd, ingaande z.s.m.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bootje schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:00:
[...]

Dat lijkt me ook niet nee. Nu moeten we dus maar even gaan kijken hoe we dit verder (zakelijk) aan gaan pakken.

Tja de buurvrouw. We hebben ons van tevoren netjes voorgesteld, gemeld dat we 4 weken gaan klussen etc. En we zijn altijd binnen de tijden van 8:00 - 22:00 gebleven. Het echte lawaai overdag gemaakt en dat ook van tevoren even aangegeven. En nu doet ze alsof we 30 dagen fulltime vanaf 6:30 bezig zijn geweest. Nou ik kan je melden dat ik dan nog gewoon in mijn bed lag! :)

En haar dochter zal wel nooit jong zijn geweest en gehuild hebben. :/
Ik kan altijd moeilijk met mijn hoofd bij zulk soort mensen. Zoek een hobby, meld je aan op relatieplanet, whatever.... maar zit niet de hele tijd in je huis op te letten of je misschien ergens overlast van hebt... Meld misdaad anoniem? Ik heb gehoord dat ze een wietplantage heeft op de zolder en dat door je herrie de plantjes niet meer groeien.... >:)

• Bootje
theHoff schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:53:
[...]
Ik kan altijd moeilijk met mijn hoofd bij zulk soort mensen. Zoek een hobby, meld je aan op relatieplanet, whatever.... maar zit niet de hele tijd in je huis op te letten of je misschien ergens overlast van hebt... Meld misdaad anoniem? Ik heb gehoord dat ze een wietplantage heeft op de zolder en dat door je herrie de plantjes niet meer groeien.... >:)
_/-\o_

Maar inderdaad, ben aan het bekijken wat ik er tegen kan doen qua melden o.i.d.

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:44

ptjuh

New day, same old shit

Hoi,

Ik heb een vraag en misschien kunnen jullie er sneller op antwoorden dan me hypotheek adviseur(die is telefonisch even niet te bereiken)

Bankgaranatie afgeven. Hoe werkt dit? En hoe lang duurt zo iets?
wat een bankgarantie is heb ik ook wel kunnen vinden op google. maar hoe en wat kon ik niet zo snel duidelijk vinden

Its all in the little things that people do..

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een bank moet de garantie geven dat het geld betaald wordt in geval van calamiteiten.
Het is eigenlijk een soort verzekering en kost dus ook geld.

Je hebt een verzekeraar/bank nodig die je kredietwaardig vindt, en daar kun je dan een bankgarantie aanvragen. Dit gaat naar de notaris, en daarmee voldoe je aan de eis die is opgesteld in je koopcontract.

• Kevinp
Vandaag langs de hypotheker geweest, en het was eigenlijk allemaal wel positief.

Ik bedoel ik had de starterslening nodig, en ik had nog verwacht een flink wat van m'n eigen geld.

Gelukkig was dat met de huidige rentestand(10 jaar vast, volledige aflossing op 4.2, en aflossingsvrij op 4.3).

Het lijkt er in ieder geval op dat ik vrij snel een offerte rond kan krijgen, die voor de starterslening nodig is. En dat zonder inleg (op een eerste storting na) van eigen geld.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hmm, ik kreeg vandaag aanbod van 4.15% (effectief 4.23%) voor 15 jaar vast, dacht dat dat nog aan de hoge kant was, maar dat valt dan ook wel mee :P

overigens is dit in Duitsland, waar de markt ongetwijfeld weer wat anders werkt, maar toch

• Notna

Notna

Where are you?®

Nog een week of 3 en dan _eindelijk_ de sleutels van het huis. Heeft even mogen duren (getekend eerste keer op 17 mei) en ik heb er enorm veel zin in.

Gezien wij gebruik maken van de koopsubsidie (hadden we mazzel mee, 2 weken nadat we akkoord kregen werd de stop erop gezet), moesten wij een hypotheek aanvragen in mei, wat een rente percentage voor 10 jaar vast op 5.1 % stond (5.3 effectief). Nu weet ik niet of er mensen bekend zijn met bereidstellingsprovisie:
Wat is bereidstellingsprovisie?

Bereidstellingsprovisie of verleningsprovisie zijn de kosten die de bank u in rekening brengt om de geldigheidstermijn van een hypotheekofferte te verlengen.
Geldigheidstermijn van de hypotheekofferte

De bank geeft bij een hypotheekofferte een bepaalde termijn aan waarbinnen u de offerte moet accepteren. Indien u de offerte binnen deze termijn accepteert kunt u de bank houden aan de genoemde rentetarieven. Na deze termijn is de offerte niet meer geldig. Naast de termijn waarbinnen u de offerte moet accepteren wordt ook de afspraak vastgelegd dat u bijvoorbeeld binnen drie maanden de hypotheekakte moet laten passeren bij de notaris.
Waarom rekent de bank bereidstellingsprovisie?

Een hypotheekofferte wordt door de bank uitgebracht op basis van de op dat moment geldende rentestanden. De bank koopt het geld voor de hypotheek pas in wanneer de hypotheekakte passeert bij de notaris. Tussen het uitbrengen van de offerte en het passeren van de hypotheekakte verstrijkt er dus tijd. In deze tijd kunnen de rentetarieven wijzigen en loopt de bank dus een risico wanneer de rentetarieven zouden stijgen, er zijn immers dan lagere rentetarieven met u afgesproken dan de tarieven waarvoor de bank het geld inkoopt.
Het verlengen van de termijn

Zoals al gezegd heeft u dus meestal een aantal maanden de tijd om de hypotheekakte te laten passeren. Voor de verschillende banken en aanbieders gelden hiervoor verschillende termijnen. Ook is het bij verschillende banken mogelijk om deze termijn te verlengen of is de termijn langer (bijvoorbeeld 12 maanden).
Wanneer wordt er nu bereidstellingsprovisie in rekening gebracht?

Wanneer u de termijn verlengt waarop u het geld daadwerkelijk nodig heeft (het tijdstip waarop u de hypotheekakte bij de notaris laat passeren), dan brengt de bank u de bereidstellingsprovisie of verleningsprovisie in rekening. De kosten hiervoor kunnen verschillen. Over het algemeen zijn de kosten enkele tienden van procenten per maand. Deze kosten worden u dus alleen in rekening gebracht indien de hypotheekrente inmiddels gestegen is.
Lang verhaal kort: de bank wil dat rentepercentage wat je afspreekt nog wel een maand of 3 vasthouden. Daarna moet je, indien je hetzelfde rentepercentage wilt bewaren wanneer de rente stijgt, een bepaald percentage over die extra maanden betalen. In onsgeval zou dat op zo een 2100 euro netto komen.

Normaal gesproken, kan je na zoveel maanden als de rente zakt gewoon een nieuwe hypotheek aanvragen. Maar nu komt het: Koopsubsidie is niet meer en als je een andere hypotheek krijgt, moet je een nieuwe aanvraag insturen. Dus; wij hebben dan een probleem.

Toendertijd wisten we niet wat de rente ging doen, dus hebben we maar die 2100 euro begroot in het budget. Gezien de rente op dit moment 4.3 is bij de Rabobank, hoeven wij die 2100 euro niet te betalen :D (Bank is wel blij dat wij meer rente willen betalen :+ )

Toch mooi meegenomen, gezien ik 0,8 % over zoveel jaar minder merk, dan 2100 euro in één keer.

• Valorian
Notna schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:25:

Toch mooi meegenomen, gezien ik 0,8 % over zoveel jaar minder merk, dan 2100 euro in één keer.
Dat klinkt heel aardig, maar als je ook maar een klein beetje kan rekenen dan weet je dat je heel hard mag balen van deze constructie / pech (dat van die koopsubsidie kun je immers weinig aan veranderen):

Even als voorbeeld: aangezien je koopsubisdie krijgt ga ik even uit van een hypotheek van zo'n 160.000 euro.

- 0,8% is bij een huis van 160.000 euro al 1.280 euro per jaar. Ik ga uit van minimaal 10 jaar vast, dan heb je dus 12.800 euro 'teveel betaald' na die eerste 10 jaar. Wel krijg je 2.100 euro terug. Nog altijd 10.700 euro 'teveel'.
- Die 2100 euro is nu misschien mooi meegenomen voor je inrichting of als extra buffer, maar als je je financiele huishouding een beetje op orde hebt weet je dat het niet in verhouding staat tot de bijna 11K die je misloopt. Na twee jaar had je die 2100 euro al terugverdiend aan lagere premie, in mijn voorbeeld. Bij een duurder huis nog eerder.

Nogmaals, no offense, je kunt immers niets doen aan het koopsubsidieverhaal (sterker nog, ik neem aan dat je superblij bent dat je nog nét bij de laatste lichting hoort die het krijgt :) ), maar het is wel goed om altijd scherp te blijven en realistisch te blijven denken.

Als je écht goed nadenkt zou je zelfs kunnen overwegen om de koopsubsidie NIET te nemen te bate van lagere rente. Die koopsubsidie, is dat in totaal over alle jaren wel echt méér dan het uit te sparen bedrag bij lagere rente (0,8% is écht heel veel)? Is dat niet het geval, dan zou het dus financieel, zeker op middenlange termijn, beter zijn voor je om GEEN koopsubsidie te nemen. Vraag is alleen of de bank daar dan weer mee akkoord gaat (ivm je financiele daadkracht zonder koopsubsidie t.o.v. de hypotheeksom), maar dat is op zijn minst het rekenen en proberen waard.

Verder: gefeliciteerd met je aanschaf :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Valorian schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:03:
[...]

Dat klinkt heel aardig, maar als je ook maar een klein beetje kan rekenen dan weet je dat je heel hard mag balen van deze constructie / pech (dat van die koopsubsidie kun je immers weinig aan veranderen):

Even als voorbeeld: aangezien je koopsubisdie krijgt ga ik even uit van een hypotheek van zo'n 160.000 euro.

- 0,8% is bij een huis van 160.000 euro al 1.280 euro per jaar. Ik ga uit van minimaal 10 jaar vast, dan heb je dus 12.800 euro 'teveel betaald' na die eerste 10 jaar. Wel krijg je 2.100 euro terug. Nog altijd 10.700 euro 'teveel'.
- Die 2100 euro is nu misschien mooi meegenomen voor je inrichting of als extra buffer, maar als je je financiele huishouding een beetje op orde hebt weet je dat het niet in verhouding staat tot de bijna 11K die je misloopt. Na twee jaar had je die 2100 euro al terugverdiend aan lagere premie, in mijn voorbeeld. Bij een duurder huis nog eerder.

Nogmaals, no offense, je kunt immers niets doen aan het koopsubsidieverhaal (sterker nog, ik neem aan dat je superblij bent dat je nog nét bij de laatste lichting hoort die het krijgt :) ), maar het is wel goed om altijd scherp te blijven en realistisch te blijven denken.

Als je écht goed nadenkt zou je zelfs kunnen overwegen om de koopsubsidie NIET te nemen te bate van lagere rente. Die koopsubsidie, is dat in totaal over alle jaren wel echt méér dan het uit te sparen bedrag bij lagere rente (0,8% is écht heel veel)? Is dat niet het geval, dan zou het dus financieel, zeker op middenlange termijn, beter zijn voor je om GEEN koopsubsidie te nemen. Vraag is alleen of de bank daar dan weer mee akkoord gaat (ivm je financiele daadkracht zonder koopsubsidie t.o.v. de hypotheeksom), maar dat is op zijn minst het rekenen en proberen waard.

Verder: gefeliciteerd met je aanschaf :)
Goed mijn stelling is een beetje te kort door de bocht en ja, 11 k mislopen is aardig wat. Maar aangezien ik een 1 verdiener ben (eerst komende jaren iig nog wel), heb ik gelukkig ook nog aardig wat andere voordelen (vrouwlief krijgt nog aardig wat terug van mijn loonheffing) mbt belasting waardoor mijn verlies (na een lange rekensom) wel meevalt.

Uiteraard had ik graag een lagere rente gehad, maar met de volgende gegevens:

Koopsom huis: 167000
Met roerende goederen: 170000
Hypotheek van 180634
Koopsubsidie per maand: 128 euro, looptijd van 5 jaar (is dus 7680) (daarna heb ik er al geen recht meer op vanwege salaris enz.)

Met mijn salaris (31k per jaar incl bonus) krijg ik een hypotheek van 150k. Daar red ik het kopen van dit huis simpelweg niet mee. (gezien ik niet een spaarpotje van rond de 30 k heb excl kosten voor de nodige verbouwingen). Ik heb ook nog nagedacht over een zogehete generatie hypotheek, waarbij je ouders /schoonouders de buffer opzich nemen door een extra hypotheek te nemen/garant staan voor je. Maar dat brengt in deze tijd teveel risico's met zich mee. Als het misgaat met mijn baan, raken mijn ouders/schoonouders meteen hun huis ook kwijt gezien zij ook niet een klap van die grootte kunnen opvangen....

Enfin: Ja, als ik een rente kon krijgen van (naar schatting bank) 4,4 ipv 5.1, zou dat een stuk fijner zijn op de langere termijn. Maar gelukkig kan ik na die eerste 10 jaar een nieuwe hypotheek nemen :)
En zoals je zelf al aangeeft: ik ben super blij met de koopsubsidie en had ik anders gewoon geen eensgezinswoning kunnen krijgen (wat wel handig is met kids ;) ).

Daarnaast ben ik pas 23, heb ik nog genoeg tijd en merk ik op maand basis de klap niet zo erg van het teveel betaalde rente bedrag. Als je het optelt, ja dan slik je wel een paar keer :+. Maar op dit moment betaal ik liever 11 k teveel over 10 jaar en dat ik een huis heb, dan dat ik dat niet doe en op een flat van 80m² kan gaan zitten met 4 man ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 09-09-2010 09:40 ]

• Valorian
@Notna:

Het klinkt in ieder geval als een weloverwogen verhaal. Goede zaak. Zelf haalde ik het ook niet zonder extra hulp, heb uiteindelijk d.m.v. een starterslening kunnen kopen. Erg fijn.

NB: En 5.1 is wel een stuk hoger dan de 4.3 nu, maar nog altijd prima te doen en de komende 10 jaar heb je zekerheid, dat is ook wat waard. Wie weet stijgt de rente over een jaartje weer naar 6% en dan is iedereen die het afgelopen jaar gekocht heeft spekkoper :)

• racoon

racoon

mooowwww

Vanmorgen afspraak gehad met de laatste hypotheek adviseur, wat een verschil zit er tussen de bedragen zeg, bij de een kan ik meer lenen dan bij de ander.

Nu rond kijken voor een leuke woning.

• Valorian
racoon schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:00:
Vanmorgen afspraak gehad met de laatste hypotheek adviseur, wat een verschil zit er tussen de bedragen zeg, bij de een kan ik meer lenen dan bij de ander.

Nu rond kijken voor een leuke woning.
Ja.. vergeet niet dat de rente ook net weer (bij een aantal banken) fors gezakt is. Dat betekend dat je overal meer kan lenen met dezelfde maandlasten. Het beste is om, nu je ongeveer weet hoe en wat qua mogelijkheden, nu eerst wat te gaan zoeken. Als je dan serieus interesse hebt in een huis dan kun je het beste alsnog meerdere offertes opvragen en niet zonder meer afgaan op diegene die nu de scherpste aanbieding doet.

Verwijderd

In oktober wordt de toetsrente voor NHG verlaagd, we gaan van 5,4% naar 4,9%.

(dacht dat ik het las bij ZIBB, oid)

(ben ff het linkje kwijt, kan niet op alle websites hier op het werk)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 12:16 ]

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In de huidige markt heeft de koper de macht, hoe kan je hier optimaal gebruik van maken tijdens de onderhandelingen?
Vaak raken mensen "verliefd" op een huis, je wil dit dan zo graag hebben dat je er teveel voor betaalt. Zeker als je een onervaren onderhandelaar bent (en geen aankoopmakelaar hebt) heeft de verkoopmakelaar waar je je bod doet zo door dat je het huis graag wilt hebben. Hij maakt daar gebruik van door er een hogere prijs uit te slepen.

Nu wil ik dit spelletje zoveel mogelijk proberen om te draaien. Hoe kan je laten merken dat dit echt niet het enige huis is waar je zou willen wonen?
Een optie zou zijn om op meerdere huizen tegelijk te bieden (mogelijk zelfs tegelijk een bod op twee huizen neerleggen die bij dezelfde makelaar zitten). Je kan eerlijk blijven en zeggen dat je uiteindelijk maar 1 huis gaat kopen. Zo speel je misschien wel de verkopers tegen elkaar uit en je laat duidelijk merken dat je het huis niet koste wat het kost wilt hebben.
Of is bieden op meerdere huizen tegelijk echt "not done"?

Een andere optie om te kijken hoe ver je kan gaan is misschien eerst te bieden op een huis wat je eigenlijk niet zo graag wilt hebben, tenzij het echt heel goedkoop is. Je kan dan een laag bod doen en kijken hoe er op gereageerd wordt. Zo krijg je ervaring met onderhandelen en merk je hoever je kan gaan. Afbreken van de onderhandelingen kan je natuurlijk op elk moment.
Voordeel hiervan is dat als je straks op je echte droomhuis gaat bieden, het niet de eerste keer is dat je de onderhandelingen ingaat. De spanning is er al iets meer vanaf. Dat kan in je voordeel werken.
Nadeel is dat als je het teveel doet in de regio waar je wilt kopen, geen enkele makelaar je misschien nog serieus neemt na een tijdje :)

Derde optie is om tijdens een bezichtiging te vragen hoeveel er nog van de prijs af kan? Als ze daarop happen doet de verkooppartij eigenlijk het eerste bod en begin je een stapje lager in de onderhandelingen (ten opzichte van de originele vraagprijs).

Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Zeker op het punt van bieden op meerdere huizen tegelijk.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 14:37
Heel simpel en tegelijkertijd heel moeilijk voor velen:
voordat je begint te bieden moet je jezelf een keiharde limiet opleggen van wat je maximaal voor het huis wil betalen en je daar ook aan houden.
Op die manier kan je niet verleid worden om meer te geven dan je van plan was. Simpel toch? ;)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb een leuk huisje gezien dat in 2006 te koop stond voor 295000. De opgegeven woonoppervlakte was toen 102m2.

Nu staat het huis weer te koop, maar dan voor 348000. Er is niks uitgebouwd/aangebouwd maar de woonoppervlakte is nu wel zogenaamd 115m2. Daar klopt dus niks van (heb dit al vaker gezien bij deze makelaar). Wat moet ik hier mee?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gebruiken bij je onderhandeling? Flink lager bieden omdat het huis maar X vierkante meter is, en niet het oppervlak waarvoor het met de huidige vraagprijs wordt aangeboden?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mooi verhaal...

Zijn vanmiddag naar de keukenconcurrent geweest voor een keuken. Vooral omdat er al een keuken van hun in het huis zat, die we willen uitbreiden.

Gevraagd om twee offertes: eentje waarbij de inbouwwand in dezelfde kleur wordt geleverd als de reeds aanwezige kastjes, en eentje waarbij alle kastjes in een andere kleur worden geleverd.

Eerste offerte begon bij €23.000, tweede bij €19.000.
Maar daar ging natuurlijk al automatisch wat korting vanaf, dus dat kwam uit op €18.800 en €15.500.
Goed verhaal; maar zowel de apparaten als het blad was vrij prijzig, dus daar zijn we niet accoord mee gegaan.

Toen gemeld dat ik de apparatuur en het blad ergens anders ging halen (had al prijzen opgevraagd her en der). Tsjah, en dan zou er nog maar €3.500 voor ze overblijven.
Vraag werd gesteld of ik zou willen tekenen als hij hem van z'n districtsmanager voor €13.500 mocht leveren. Dat vonden we nog steeds teveel, aangezien we voor exact dezelfde spullen elders goedkoper uit zouden zijn.

Dus ik zeg; "voor 12k teken ik meteen". Hoop overleg natuurlijk weer, maar; uiteindelijk is dat gelukt.
Komt even later de filiaalmanager nog; "voor 1500 euro doen we de rest van de deurtjes en panelen er ook bij". Ook dat is op zich geen slechte prijs, en daar mochten we nog even over nadenken.
Als de kleuren een beetje bij elkaar passen, denk ik wel dat we dat gaan doen. Later vervangen wordt natuurlijk nóg duurder.

Dan ga je dus van 23000 naar 13500 in een uur... Beetje vreemd.

Nouja, de hoofdzaak is; we hebben het voor een -in onze ogen- mooie prijs. Dus half november kan ik aan het knutselen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 11-09-2010 20:07 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:19
Voor dat geld gaan ze de keuken toch wel voor je plaatsen, of niet?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

.... must ... resist ..... :X

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 45 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.