Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 85 Laatste
Acties:
  • 534.179 views

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Situatie: Huis staat te koop voor 200.000 euro. Ik heb 20.000 euro spaargeld. Is het nu verstandiger om de (bank)spaarhypotheek voor 180.000 euro af te sluiten of om die 20.000 euro in het spaargedeelte te stoppen van de hypotheek?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
mierenfokker schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 08:41:
Situatie: Huis staat te koop voor 200.000 euro. Ik heb 20.000 euro spaargeld. Is het nu verstandiger om de (bank)spaarhypotheek voor 180.000 euro af te sluiten of om die 20.000 euro in het spaargedeelte te stoppen van de hypotheek?
Tsja.. even heel kort:

- Vergeet niet de kosten koper, dat brengt de uiteindelijke koopprijs zo'n 10% omhoog, maar heb je vast al rekening mee gehouden. Bovendien zal de koopprijs waarschijnlijk lager liggen dan de vraagprijs...
- Ik heb zelf ook overwogen om een eerste grote storting te doen, vergelijkbare situatie als jij hebt. Uiteindelijk toch niet gedaan om de volgende reden: als het er eenmaal in zit kan je niet een-twee-drie even 'pinnen uit je huis', terwijl de maandlasten mijns inziens niet schrikbarend lager werden bij een dergelijke storting. Nou moet ik zeggen dat het in mijn geval ook om iets minder geld ging hoor, maar toch.
- Verder ben ik geen financieel expert, maar is het niet zo dat je bij 200.000 euro hypotheek ook zoveel meer hypotheekrenteaftrek hebt dan bij 180.000 euro, dat je daardoor nauwelijks voordeel hebt van zo'n eerste-storings-constructie?

EDIT: Even vergeten, zelf heb ik ook een starterslening van 30K. Dat was ook een motivatie om geen eigen spaargeld te gebruiken, dan zou ik namelijk minder starterslening kunnen krijgen (voor starterslening moet je eerst op je max. lening gaan zitten). En die starterslening is 3 jaar rentevrij, dus dat bespaart me alleen al best een berg geld ;) .. Wel heb ik besloten nu goed door te sparen, om dan over drie jaar (als de eerste periode van de starterslening afloopt) te kijken of ik dan in een keer zoveel mogelijk van de starterslening afbetaal of dat het fiscaal aantrekkelijker is om dat over te laten sluiten in mijn hypotheek en dan al dan niet alsnog een storting te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 16-08-2010 09:07 ]

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik interpreteer het als volgt: In beide gevallen wordt het spaargeld a 20.000 gebruikt. In het geval van 180.000 wordt het spaargeld gebruikt om een lagere lening af te sluiten. In het geval van 200.000 wordt het spaargeld gebruikt om initiële storting te doen van 20.000 in het spaargedeelte.

Ik zal voor de 2de optie kiezen. Je betaald over 20.000 * rentepercentage -/- renteaftrek meer aan rentekosten, maar krijgt daarentegen 20.000 * rentepercentage over de gehele periode. Daarnaast betaal na waarschijnlijkheid in het tweede geval minder voor je banksparen en heb je aan het einde een groter bedrag bijeen gespaard Per saldo is de hogere hypotheek niet veel duurder.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Denk daarbij wel aan de bandbreedte van laagste inleg:hoogste inleg van 1:10 die als voorwaarde geldt om een (bank)spaarproduct in box 1 onder te brengen. Dit is al eerder besproken in dit topic.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ardana schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:13:
Nou, het is nog erger geworden:
<knip>
Erg leuk dat soort dingen regelen vanaf je vakantieadres...

En de hypotheek is nog niet rond... over 8 dagen overdracht... buikpijn...
En het einde van de ellende is nog niet in zicht:
28-04 mondelinge acceptatie bod
03-05 ontvangen koopcontract
06-05 bouwtechnische keuring
11-05 taxatie
17-05 koopcontract ondertekend en retour makelaar
02-06 waarborgsom overgemaakt naar notaris
25-06 hypotheekofferte getekend
02-07 resterende stukken bij hypotheekadviseur ingeleverd
16-07 opgevraagde stukken (beleggingsformulier en handtekeningenkaart) aan hypotheekverstrekker gestuurd
28-07 vakantie! Campzone!
02-08 voor de derde keer formulier belegging ingevuld en opgestuurd
04-08 opvragen origineel taxatierapport (was ons verzekerd dat alles digitaal ging)
06-08 opvragen nieuwe loonspecificatie (zou te oud zijn) + vermeld adres klopte niet
09-08 bevestiging van werkgever dat loonspecificatie gewijzigd en verstuurd is
13-08 per telefoon informeren bij VEH of alles nu in orde is, we zullen dezelfde dag teruggebeld worden. Niet gebeurd.
16-08 ontdekt dat op 13-08 om 16.45 een nieuwe offerte (!!!) is uitgebracht, of we deze willen tekenen en terugsturen. Omdat we 't weekend weg waren, zagen we deze offerte dus pas vanochtend en kunnen ze 't dus op z'n vroegst woensdag hebben. Tevens bleek dat het NWWI-taxatirapport niet voldoende was (???), de taxateur moet extra uitleg geven waarom de taxatiewaarde boven de koopprijs ligt.
20-08 (vrijdag) 10.00 laatste inspectie, opnemen meterstanden en overdracht???

Nog 4 dagen te gaan en hypotheek is nog steeds niet rond.... Vereniging Eigen Huis kan een fikse klacht verwachten. Ik ga nooit meer 'n huis kopen, en zeker niet via Vereniging Eigen Huis... wat 'n stel achterlijke mongolen zijn 't daar, excuse moi France.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zijn mooie verhalen. Zitten zelf ook in een vergelijkbaar schuitje.
Maar wij hadden in de basis 5 maanden de tijd om het rond te krijgen. En als dan de bankgarantie geregeld is -wat onafhankelijk van de hypotheek kan- is dat wat minder nijpend.

Kun je niet achterhalen waarom er een nieuwe offerte is uitgebracht (Wellicht lagere rente?) en of ze de oude niet kunnen gebruiken. Tevens lijkt het me dat een NWWI taxatie het hoogst haalbare is. Raar dat dat afgewezen wordt.

• Ardana

Ardana

Mens

De nieuwe offerte is omdat ons "beleggingsprofiel gewijzigd" is, maar heeft dus alleen effect op de verwachte opbrengst: alle in rekening gebrachte kosten en rentes blijven gelijk. Bankgarantie hebben we niets mee te maken: we hebben de 10% waarborgsom (en meer, i.v.m. 1e inleg) al op de rekening van de notaris gestort.

In mei hebben wij de eerste gesprekken gehad bij de VEH hypotheekadviseur, dus wij zijn ondertussen ook al 4 maanden verder.

Ze nemen geen genoegen met het NWWI-taxatierapport, omdat de taxatiewaarde € 20.000 boven de koopprijs ligt. Da's best 'n groot bedrag, en ze willen dus een onderbouwing hebben waarom de taxateur dat gedaan heeft.

• Valorian
Ardana schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:01:
De nieuwe offerte is omdat ons "beleggingsprofiel gewijzigd" is, maar heeft dus alleen effect op de verwachte opbrengst: alle in rekening gebrachte kosten en rentes blijven gelijk. Bankgarantie hebben we niets mee te maken: we hebben de 10% waarborgsom (en meer, i.v.m. 1e inleg) al op de rekening van de notaris gestort.

In mei hebben wij de eerste gesprekken gehad bij de VEH hypotheekadviseur, dus wij zijn ondertussen ook al 4 maanden verder.

Ze nemen geen genoegen met het NWWI-taxatierapport, omdat de taxatiewaarde € 20.000 boven de koopprijs ligt. Da's best 'n groot bedrag, en ze willen dus een onderbouwing hebben waarom de taxateur dat gedaan heeft.
Ik snap het niet helemaal. De taxateur taxeert toch gewoon een woning en bepaalt daarbij de waarde geheel los van wat iemand er voor gegeven heeft? Ik kan me voorstellen dat een bank niet blij wordt als je taxatiewaarde veel lager ligt dan de koopprijs, omdat je dan eigenlijk al met onderwaarde begint, maar hoger is toch geen probleem? Dat betekend toch gewoon dat je een 'goede deal' hebt gemaakt bij de koop en in principe al netjes met een huis begint wat wat meer waard is dan jij ervoor betaald hebt?

• Ardana

Ardana

Mens

De vraag die hypotheekverstrekkers stellen is: Als een huis € 390.000 waard is, waarom wordt hij dan verkocht voor € 370.000? Dan is 'n huis toch eigenlijk maar € 370.000 waard? Anders hadden de eigenaren 'm wel verkocht voor € 390.000, toch?

Verwijderd

huh dat snap ik ook niet. Volgens mij verkoopt een groot deel van alle verkopers momenteel hun huis onder de taxatiewaarde, vanwege de crisis. Lijkt me toch niet zo heel vreemd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 15:32 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat wel, maar waarop is die taxatiewaarde dan gebaseerd?

Puur brick and mortar is elk willekeurig huis natuurlijk minder waard dan wat er nu voor betaald wordt.
Dan hou je dus de marktwaarde over; en dat is in feite de laatste verkoopprijs...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:39:
Dat wel, maar waarop is die taxatiewaarde dan gebaseerd?

Puur brick and mortar is elk willekeurig huis natuurlijk minder waard dan wat er nu voor betaald wordt.
Dan hou je dus de marktwaarde over; en dat is in feite de laatste verkoopprijs...
Precies, lijkt me niet meer dan logisch?

De taxatiewaarde is wat de markt ervoor wil betalen en de beste indicatie daarvoor is de laatste verkoopprijs.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 16-08-2010 15:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft met het rapport zelf. Nu weet ik niet waar een NWWI rapport uit bestaat maar puur gelet op de prijs zijn die half zo goedkoop als een beeidigd taxateur. Nu weet zegt de prijs natuurlijk niet alles maar banken willen heden ten dagen een zo volledig mogelijk rapport (inderdaad niet digitaal bij de meeste).
De laatste rapporten die ik liet opstellen bestaan uit de verkoopwaarde, executie waarde, plattegronden pand incl. oppervlakte en inhouds berekening, referentie projecten, omgeving maar ook een inschatting over de staat van het pand en wat er in de omgeving gaat gebeuren. Misschien dat een NWWI rapport minder volledig is, en dat banken dan ook niet makkelijk het risico kunnen inschatten.
Voor zoverre aanwezig, stenen blijven stenen in mijn optiek.

• Ardana

Ardana

Mens

Ehm, juist 'n NWWI-rapport wordt opgesteld door een beëdigd taxateur. Juist aan 'n NWWI-rapport zijn de meest uitgebreide rapporten die je kunt krijgen - vziw. En over het algemeen is een NWWI-taxatie dan ook duurder dan een niet-NWWI-taxatie... Ook voor 'n NHG is een NWWI-taxatie meer dan voldoende.

Ons rapport bevat inderdaad alles wat je omschrijft - en nog meer.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30
mierenfokker schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 08:41:
Valorian schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 08:57:
[...]

EDIT: Even vergeten, zelf heb ik ook een starterslening van 30K. Dat was ook een motivatie om geen eigen spaargeld te gebruiken, dan zou ik namelijk minder starterslening kunnen krijgen (voor starterslening moet je eerst op je max. lening gaan zitten). En die starterslening is 3 jaar rentevrij, dus dat bespaart me alleen al best een berg geld ;) .. Wel heb ik besloten nu goed door te sparen, om dan over drie jaar (als de eerste periode van de starterslening afloopt) te kijken of ik dan in een keer zoveel mogelijk van de starterslening afbetaal of dat het fiscaal aantrekkelijker is om dat over te laten sluiten in mijn hypotheek en dan al dan niet alsnog een storting te doen.
Met de starterslening weet ik niet precies hoe dat gaat, ik weet wel dat ze als het aan de gemeente ligt niet streng zijn. Ook staat het nergens bij de aanvraag trouwens.

Ik heb het daar even kort over gehad. Als je geen starterslening hebt zo veel mogelijk storten (dus ca 12.000 denk ik) Over dit bedrag krijg je rente + hypotheekrente aftrek, wat het gunstiger maakt en 10tjes per maand scheelt. Je lening is dus hoger, maar je maandlasten lager.

Wat ook nog kon (wel met starterslening) is om je arbeidsongeschiktheidsverzekering deels of helemaal af te kopen in het begin. Alleen moet je dan wel voldoende geld hebben qua inrichten, maar dat zou voor maandlasten gunstig zijn, immers betaal je daarna dit niet meer. Risciovoller immers als de instelling failliet gaat zal je een nieuwe moeten afsluiten. Dus natuurlijk goed nadenken.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Valorian
Tsja.. Klinkt allemaal mooi, en je lasten gaan omlaag. Maar feit blijft dat je bij een eerste grote storting dat geld 'vast' zet op de bank, en er dus niet meer zo makkelijk bij kan.

Stel je hebt een hypotheek van 200K met maandlasten van netto 700 euro (even globaal genomen). Als je dan 10.000 euro 'over' hebt kun je dit in je huis stoppen. Dat brengt misschien de lasten met een paar tientjes omlaag ja. Maar stel je laat het op je eigen spaarrekening staan, dan kun je het ten alle tijde overal voor gebruiken.
Stel je hebt bovenstaande situatie, en bedenkt je na 5 jaar wonen dat je eigenlijk wel een jaar wilt gaan reizen. Dan kun je met je 10.000 euro spaargeld ruim je hypotheeklasten voor het hele jaar betalen, zelfs als je je woning niet kunt onderverhuren, etc. .. Zit dat geld op dat moment al in je woning, dan wordt alles lastiger.

Voor mij wogen de paar tientjes per maand lagere lasten niet op tegen de totale vrijheid van je eigen geld op een ongeblokkeerde spaarrekening zonder voorwaarden.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, ik zou denk ik eerder kijken of ik het geld voor de middel lange termijn vast zou kunnen zetten. Maar het is natuurlijk ook erg afhankelijk van je persoonlijke situatie, en wat voor plannen je in de toekomst nog allemaal hebt.

Het is in ieder geval een feit dat je niet makkelijk meer bij je geld kunt op het moment dat je het in het spaarproduct van je hypotheek stopt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Kevinp
Valorian schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:50:
Tsja.. Klinkt allemaal mooi, en je lasten gaan omlaag. Maar feit blijft dat je bij een eerste grote storting dat geld 'vast' zet op de bank, en er dus niet meer zo makkelijk bij kan.

Stel je hebt een hypotheek van 200K met maandlasten van netto 700 euro (even globaal genomen). Als je dan 10.000 euro 'over' hebt kun je dit in je huis stoppen. Dat brengt misschien de lasten met een paar tientjes omlaag ja. Maar stel je laat het op je eigen spaarrekening staan, dan kun je het ten alle tijde overal voor gebruiken.
Stel je hebt bovenstaande situatie, en bedenkt je na 5 jaar wonen dat je eigenlijk wel een jaar wilt gaan reizen. Dan kun je met je 10.000 euro spaargeld ruim je hypotheeklasten voor het hele jaar betalen, zelfs als je je woning niet kunt onderverhuren, etc. .. Zit dat geld op dat moment al in je woning, dan wordt alles lastiger.

Voor mij wogen de paar tientjes per maand lagere lasten niet op tegen de totale vrijheid van je eigen geld op een ongeblokkeerde spaarrekening zonder voorwaarden.
Klopt, maar wat nu als je weet dat je die 10.000 toch gaat uitgeven aan BV inrichting. Dan heb je die 10.000 niet op je eigen rekening staan, en kan je die dus beter mee "lenen" en direct storten.

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Vandaag het concept van het verkoop contract ontvangen... pfff wat een lading tekst :X

Morgen afspraak bij het hypotheek manneke....

Blij Met Wilco

• Kevinp
-Thunder- schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:35:
Vandaag het concept van het verkoop contract ontvangen... pfff wat een lading tekst :X

Morgen afspraak bij het hypotheek manneke....
Tip als je het wil lezen, lees het een keer door zonder ook maar iets op te zoeken, gewoon doorlezen.

En lees het daarna nog een keer, dan kom je namelijk veel dingen tegen waarvan je denkt ow ja, nu snap ik het in combinatie met iets wat verderop stond.

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

TrailBlazer schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:52:
[...]

Klinkt stom maar ik woon in Hoofddorp en heb echt vrijwel nooit last van Vliegtuigen. Soms hoor je ze warmdraaien maar dat is het dan wel eigenlijk.
Ik woon ook in Hoofddorp en hoor weldegelijk vliegtuigen opstijgen en warmdraaien (het hangt van de windrichting af hoeveel last je ervan hebt) .

In mijn nieuwe koophuisje daarentegen weer niet :D
Overmorgen is alles klaar en ga ik eindelijk verhuizen :9
Dus zo zie je maar, dat het veel uit maakt waar in Hoofddorp je woont of je er last van hebt of niet.
smiley galore :Y)

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Bootje
  • Laatst online: 16-11 16:42
RoadKill21 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 21:02:
[...]Overmorgen is alles klaar en ga ik eindelijk verhuizen :9
Succes!

Wij zijn qua spullen afgelopen zaterdag verhuisd en gaan vanaf vanavond voor het eerst overnachten in ons nieuwe paleis. Ben benieuwd hoe onze 2 draken (lees: kinderen) het gaan vinden. Ze zijn in ieder geval bekend met de woning want tijdens het klussen zijn ze vaak langs geweest. :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

RoadKill21 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 21:02:
[...]

Ik woon ook in Hoofddorp en hoor weldegelijk vliegtuigen opstijgen en warmdraaien (het hangt van de windrichting af hoeveel last je ervan hebt) .

In mijn nieuwe koophuisje daarentegen weer niet :D
Overmorgen is alles klaar en ga ik eindelijk verhuizen :9
Dus zo zie je maar, dat het veel uit maakt waar in Hoofddorp je woont of je er last van hebt of niet.
smiley galore :Y)
als je in die villawijk woont bij het Haarlemmermeerse bos dan ben je wel de Sjaak ja :p

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Zo.. vandaag te horen gekregen dat gisteren de bouwkundige keuring was ( :? )
Ik had wel aangegeven dat ik er niet bij hoefde te zijn maar vond het wel een beetje apart dat je het achteraf hoort, maar goed, voor zover ik nu weet geen gekke dingen :) En kan de koop gewoon door gaan. Nu afwachten of de hypotheek goed gaat ( Je weet maar nooit. ) incl. de rest van de rompslomp :)

[ Voor 107% gewijzigd door -Thunder- op 19-08-2010 15:58 ]

Blij Met Wilco

• Coffeemonster
  • Laatst online: 17-11 13:43
Waarom wilde je er niet bij zijn bij de bouwkundige keuring? Ik was er zelf wel bij, en ik vond de toelichting en de tips die de bouwkundige gaf (die ook niet allemaal in het rapport staan) zeer waardevol. Wat dat betreft was dat voor mij het best besteede geld in het hele kooptraject. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 22:16

Strikie

Athletics

Ik heb interesse in een woning. De vraagprijs is 345.000 , nu staat deze woning al meer dan een jaar te koop.
De verkopers doen niet mee met met open dagen en zijn ook nog niet in prijs gezakt. Ik weet dat ze er alleen nog maar in het weekend wonen en in een andere provincie werken en daar een tijdelijk huurhuis hebben.
Kan ik nog verwachten dat deze vraagprijs gaat zakken? Of staat het huis daar nog niet lang genoeg voor te koop?

http://www.huislijn.nl/ko...3deb24544f/overzicht.html

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Valt niets van te zeggen. In m'n straat heeft iemand z'n huis (met een korte onderbreking) nu al 3.5 jaar minimaal te koop staan en is in vraagprijs gestegen ondertussen en weer gedaald zie ik nu net. Het grootste deel van z'n tijd woont hij bij z'n vriendin.

We hebben hem in het verleden een eenmalig bod gedaan wat 10% onder de huidige vraagprijs ligt. Had hij achteraf gezien moeten accepteren waarschijnlijk ;) Was beter geweest voor ons allebei :P

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 19-08-2010 16:25 ]

• anandus
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:19:
In m'n straat heeft iemand z'n huis (met een korte onderbreking) nu al 3.5 jaar minimaal te koop staan en is in vraagprijs gestegen ondertussen.
Da's wel lef hebben moet ik zeggen.
Of vooral: Geen haast hebben.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
zie m'n update :) die daling moet vrij recent zijn trouwens

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 19-08-2010 16:23 ]

• Bootje
  • Laatst online: 16-11 16:42
Strikie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:13:
Kan ik nog verwachten dat deze vraagprijs gaat zakken? Of staat het huis daar nog niet lang genoeg voor te koop?
Je weet natuurlijk nooit of verkopers nog gaan zakken met hun vraagprijs, maar na een jaar kan dat natuurlijk wel heel goed. Ze zijn nog niet eerder gezakt en doen ook geen open huizen. Willen ze het wel verkopen?

En ten tweede kan je met een eventueel openingsbod ook heel erg rekening houden met de huidige omstandigheden en mogelijk hun situatie. Ik zou er in ieder geval een goeie 30.000 onder gaan zitten.

Het lijkt me in ieder geval wel een best bedrag voor zo'n huis in Zierikzee. We zitten wel nog steeds in een crisis hoor. ;)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Coffeemonster schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:07:
Waarom wilde je er niet bij zijn bij de bouwkundige keuring? Ik was er zelf wel bij, en ik vond de toelichting en de tips die de bouwkundige gaf (die ook niet allemaal in het rapport staan) zeer waardevol. Wat dat betreft was dat voor mij het best besteede geld in het hele kooptraject. :)
Waarom niet ? Omdat ik het rapport wel kan lezen die ik vandaag of morgen ga ontvangen en ik heel krap in mijn vrije dagen zit, de laatste paar bewaar ik heel graag voor als ik de sleutels van men huis ontvang :)

Edit : Zojuist de bouwtechnische keuring ontvangen in mijn email box, petje af voor hoe dat verwoord word dmv foto's etc, zeer duidelijk en zelfs voor de meest domme mensen te begrijpen :D , geen gekke dingen ontdekt.. natuurlijk genoeg dingetjes maar zo hou je altijd wel wat :) Kortom, ik ben er wel tevreden mee :)

[ Voor 20% gewijzigd door -Thunder- op 19-08-2010 17:09 ]

Blij Met Wilco

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, na het vorige fiasco wat Hypotheker heet, moesten we de offerte verlengen. Aangezien de rente drie tienden was gedaald, toch maar een nieuwe offerte aangevraagd.

Dat hadden we natuurlijk nooit moeten doen...
Om te beginnen moesten we weer een nieuwe werkgeversverklaring en loonstrook inleveren. Vervolgens duurt het twee en een halve week voordat de offerte er is.

En jawel... Hier klopt weer geen hol van....
Ten eerste wordt er verzocht een eerste storting te doen van 10k. Hier is -afgezien van een eenmalige doorrekening van de daling van de maandelijkse kosten bij storting- werkelijk nooit sprake van geweest.
Ten tweede is de verhouding tussen aflossingsvrij en banksparen ineens veranderd. Wat zoveel inhoudt als dat er ineens een substantieel groter deel in het -duurdere- aflossingsdeel terecht is gekomen.

Flink over de rooie het filiaal ingestampt, alwaar de directeur in gesprek was met iemand anders. Dus ik vraag vriendelijk aan de receptioniste of ze hem misschien even enkele minuten zou willen wegroepen. Dat was teveel gevraagd natuurlijk, ik moest morgen maar terugkomen.

Toen de keuze voorgelegd of zij hem ging halen of dat ik dat zelf deed, en dat draaide uit op het laatste. Verhaal uitgelegd, en later op de avond een mail gehad, met een nieuwe aanvraag.
Wat meen je; verkeerde rentetarief, verkeerd adres en verkeerde huwelijkse staat.

Ik ben dit gezeur echt helemaal zat... :X

Enige wat ze hebben moeten doen, is het aanpassen van twee percentages. En dat gaat nu wederom vier weken duren... :'(

• Roenie
  • Niet online
MikeyMan, rustig, denk aan je hart.

Zelf heb ik dit destijds meegemaakt, wel nog in de adviesfase gelukkig. En altijd waren de vergissingen in het voordeel van één specifieke hypotheekvorm die ze wilden verkopen. Al lijkt het er nu op dat het gewoon incompetentie is. Ik bedoel als je een klant een nieuwe offerte stuurt omdat de eerste fouten bevat dan controleer je toch alles drie keer.

• Ardana

Ardana

Mens

Afgelopen vrijdag hebben we nog contact gehad met VEH. Deze zouden ons diezelfde dag terugbellen. Niet gebeurd, maar maandag bleek dat ze op vrijdagmiddag, om 16.45 een nieuwe offerte (!!) hadden gemaild. Let wel: de overdracht is a.s. morgen (feitelijk vandaag dus).

Deze offerte had VEH kennelijk al op woensdag 4 augustus ontvangen, en pas op vrijdag 13 augustus, om kwart voor 5, zonder waarschuwing, doorgestuurd. Omdat we 't weekend weg waren, zagen we die dus pas maandagochtend.

Als we toen hadden gedaan wat VEH had voorgesteld (ma-avond tekenen, opsturen naar VEH, zodat zij 'm konden doorsturen naar Westland Utrecht), hadden we nooit morgen de overdracht gehaald.

Ik heb VEH gewaarschuwd dat ik 'n klacht in zou dienen, en heb rechtstreeks contact gezocht met WUH. We mochten het faxen/scannen/emailen. Diezelfde dag hebben we nog een akkoord van WUH gehad:

Morgen krijgen we de sleutels!!!

Maar best wel bizar: op 7 mei hebben we het eerste adviesgesprek gehad met VEH, op 22 juni hebben we de offerte getekend en pas op 17 augustus is de hypotheek rond.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Roenie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:25:
MikeyMan, rustig, denk aan je hart.

Zelf heb ik dit destijds meegemaakt, wel nog in de adviesfase gelukkig. En altijd waren de vergissingen in het voordeel van één specifieke hypotheekvorm die ze wilden verkopen. Al lijkt het er nu op dat het gewoon incompetentie is. Ik bedoel als je een klant een nieuwe offerte stuurt omdat de eerste fouten bevat dan controleer je toch alles drie keer.
Tsjah, rustig is ondertussen ietwat lastig. Ik denk dat dit ondertussen de 20ste fout is...
En in dit geval nóg laakbaarder, aangezien er in feite alleen een nieuwe offerte aangevraagd hoefde te worden die maar op twee punten verschilde...

Dan krijg je een nieuwe offerte; weer twee andere dingen veranderd.
Nieuwe aanvraag; twee andere fouten...

Ik snap er niks meer van... :X

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wel interessant voor dit topic: NMa onderzoekt hypotheekrentes

In oktober zullen de eerste bevindingen worden gepresenteerd. Wellicht een idee om daarop te wachten als je de hypotheek even kunt uitstellen? :P Aan de andere kant zal er aan de bestaande hypotheken misschien ook wel wat veranderen als de NMA van mening is dat er inderdaad sprake is van illegale prijsafspraken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• anandus
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:36:
Wel interessant voor dit topic: NMa onderzoekt hypotheekrentes

In oktober zullen de eerste bevindingen worden gepresenteerd. Wellicht een idee om daarop te wachten als je de hypotheek even kunt uitstellen? :P Aan de andere kant zal er aan de bestaande hypotheken misschien ook wel wat veranderen als de NMA van mening is dat er inderdaad sprake is van illegale prijsafspraken?
Uitstellen zal weinig zin hebben.
Het duurt sowieso een half jaar tot het onderzoek af is en mócht er dan nog iets gebeuren bij de banken, dan gaat er makkelijk weer een half jaar overheen tot ze het een en ander hebben doorgevoerd lijkt me.

Ik denk overigens dat er bij bestaande hypotheken weinig zal gebeuren, maar dat het voor aardig wat mensen zal kunnen lonen om de hypotheek over te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 20-08-2010 11:12 ]

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 20:22
is het niet zo dat je pas nadat het onderzoek is afgerond en daar de uitslag van bekend je er pas op kan beroepen en dan nog zal je moeten uitzoek en aankunnen tonen dat dat bij ook jou hypotheek ook niet goed zou zitten? of er moet weer z'n stichting opgericht worden hypotheek leed ofzo die het masaal wil gaan regelen. maar ik denk dat je eerst maar gewoon moet afwachten hoe het onderzoek verloopt en wat de uitslag daarvan zal zijn, en dan kan het nog velen jaren duren volgens mij net zoals bij die woekerpolissen daar waren toch heel lang mee bezig?

https://bettyskitchen.nl

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:04:
[...]

Tsjah, rustig is ondertussen ietwat lastig. Ik denk dat dit ondertussen de 20ste fout is...
En in dit geval nóg laakbaarder, aangezien er in feite alleen een nieuwe offerte aangevraagd hoefde te worden die maar op twee punten verschilde...

Dan krijg je een nieuwe offerte; weer twee andere dingen veranderd.
Nieuwe aanvraag; twee andere fouten...

Ik snap er niks meer van... :X
Als ze daar zoveel fouten maken, zou ik toch eens kijken of je niet ergens anders je hypotheek af kunt sluiten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:54:
[...]

Als ze daar zoveel fouten maken, zou ik toch eens kijken of je niet ergens anders je hypotheek af kunt sluiten.
Dat had in een eerder stadium misschien een idee geweest, maar we zitten er nu ietwat te diep in... Alle papieren liggen er al, rekeningen geopend e.d.
Ik zou blij zijn als de eerste rekening op de mat valt zeg.... :X

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-11 22:50

HenkS

Da_king alias HenkS

en optijd wijziging aan de belasting doorgeven indien je maandelijks je belasting mbt je hypotheek terug wilt. want veel mensen (net als ik) gaan bij lasten toch uit van netto hypotheek.

Ik ben net ook verhuisd, wijzigingsverzoek duurt op dit moment ivm drukte (lees: sloomheid) belastingdienst 7-9 weken. (kort om: ik heb nu 2 maanden nog niks terug gehad en zit dus even met brutolasten). niet rampzalig maar denk hier ook aan

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das één van de weinige dingen die wel goed is gegaan; ik krijg m'n teruggave al, terwijl ik nieteens een hypotheek heb :P

• WHiZZi
  • Laatst online: 10:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Oh wow.. Ik had dit hele topic niet gezien maar is wel handig nu om door te lezen.

* WHiZZi + WHiZZi-vrouw hebben samen een huis gekocht.

Dan denk je, ok.. weinig spectaculairs hier. Klopt ook. Alleen mijn vrouw heeft een verblijfsvergunning voor 1 jaar op het moment (en deze wordt per september verlengt met een paar jaar). Ze is een Russische btw. Dan kom je ineens vreemde zaken tegen.

Als één van beide partners geen Nederlandse identiteit heeft, zijn er ineens weinig banken die een hypotheek willen verstrekken en NHG is ineens een absolute no-go.

Desondanks is het ons gelukt om erg mooi huis te kopen, zonder NHG. De hypotheek is inmiddels al goedgekeurd. Bij de ABN Amro tegen 5.3% voor 10 jaar vast :). Best netjes dacht ik :P

Koopcontract is uiteraard ook getekend en het enige waar we nu op wachten is dat de verkopers ook daadwerkelijk verhuizen. Dit is uiterlijk 8 november 2010 en minimaal 1 oktober :D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gebruiksoppervlakten
Overige inpandige ruimte 1 m²
Gebouwgebonden buitenruimte 1 m²
Externe bergruimte 1 m²
3m² dus voor €299K? Hoop dat je er nog wat vanaf hebt gekregen :P

Maar mooi huis, al kan de huiskamer wel een opknapbeurt gebruiken. Misschien dat het al opknapt als die lelijke logge banken eruit zijn :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Gizz schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:14:
[...]

3m² dus voor €299K? Hoop dat je er nog wat vanaf hebt gekregen :P
Jawel :+
Maar mooi huis, al kan de huiskamer wel een opknapbeurt gebruiken. Misschien dat het al opknapt als die lelijke logge banken eruit zijn :)
Foto's zijn heel slecht. De huiskamer is juist in zeer goede staat. Tegels vinden we mooi en die stijl ook. Die banken gaan er sowieso uit en we kopen daar een mooie hoekbank voor ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WHiZZi schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:04:
Oh wow.. Ik had dit hele topic niet gezien maar is wel handig nu om door te lezen.

* WHiZZi + WHiZZi-vrouw hebben samen een huis gekocht.

Dan denk je, ok.. weinig spectaculairs hier. Klopt ook. Alleen mijn vrouw heeft een verblijfsvergunning voor 1 jaar op het moment (en deze wordt per september verlengt met een paar jaar). Ze is een Russische btw. Dan kom je ineens vreemde zaken tegen.

Als één van beide partners geen Nederlandse identiteit heeft, zijn er ineens weinig banken die een hypotheek willen verstrekken en NHG is ineens een absolute no-go.

Desondanks is het ons gelukt om erg mooi huis te kopen, zonder NHG. De hypotheek is inmiddels al goedgekeurd. Bij de ABN Amro tegen 5.3% voor 10 jaar vast :). Best netjes dacht ik :P

Koopcontract is uiteraard ook getekend en het enige waar we nu op wachten is dat de verkopers ook daadwerkelijk verhuizen. Dit is uiterlijk 8 november 2010 en minimaal 1 oktober :D
Nouja, ik weet niet of het door de verblijfsvergunning komt, maar 5,3% vind ik aardig wat op dit moment...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:26
Ik sprak gisteren iemand die bij de RABO ook 10 jaar vast 4,8% betaalde, ook zonder NHG

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

komt door de verblijfsvergunning. Er zijn een hele shitload aan banken die dit niet willen doen. Overigens had ik verkeerd gekeken en heb ik het tegen 5.1% . Misschien nog veel, maar in ieder geval ietsje beter dan ik eerst zag

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Strikie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:13:
Ik heb interesse in een woning. De vraagprijs is 345.000 , nu staat deze woning al meer dan een jaar te koop.
De verkopers doen niet mee met met open dagen en zijn ook nog niet in prijs gezakt. Ik weet dat ze er alleen nog maar in het weekend wonen en in een andere provincie werken en daar een tijdelijk huurhuis hebben.

http://www.huislijn.nl/ko...3deb24544f/overzicht.html
Eh wat dacht je van gewoon naar de verkoper gaan en een bod uitbrengen wat je ervoor wilt geven? Misschien krijg je het wel misschien ook niet. Als de huidige eigenaar ervanaf wilt kan het best zijn dat als je een redelijk bod doet dat hij zoiets heeft van hm niet precies wat ik ervoor wilde hebben maar genoeg om toch voor te verkopen.

Verwijderd

we hebben de sleutels :D 28 juli voorlopige akte getekend en 20 aug de sleutels, het kan dus ook snel gaan ;)

• Ardana

Ardana

Mens

Whoei, we hebben vanochtend de sleutels gekregen, en as we speak, zitten we nu in 'n compleet leeg huis! En als rasechte tweaker hebben we dus ook geregeld dat we al internet hebben ;)

Verwijderd

Ardana schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:15:
Whoei, we hebben vanochtend de sleutels gekregen, en as we speak, zitten we nu in 'n compleet leeg huis! En als rasechte tweaker hebben we dus ook geregeld dat we al internet hebben ;)
Ik zit nu ook tussen de verhuisdozen in een afgeplakte woonkamer. HSDPA FTW! Ik moet nog in gevecht met XMS over de glasvezelaansluiting. De vorige bewoners hadden zich aangemeld voor een abo per oktober (is al geannulleerd), maar hierdoor kan ik me nog steeds niet aanmelden.nu.

Achja, eerst maar eens een stopcontact in de meterkast maken waar ik mijn Packetfront-modem en router op aan kan sluiten. :)

Bij ons is de overdracht ook alles behalve soepel verlopen. Hypotheekverstrekker had de stukken niet op tijd klaar, dus we gaan volgende week pas naar de notaris. Gelukkig hadden de verkopers alle begrip voor de situatie en hebben we - onder sleutelverklaring - toch alvast de sleutel kunnen krijgen. Gelukkig liggen de stukken nu bij de notaris, pak van m'n hart.

• anandus
  • Niet online
l_inda & ardana:
Toppie, allebei d:)b

Edit:
Oh, en BazzH ook :)

Moet vreemd zijn, zo'n leeg huis :)

• Kevinp
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt van de NMA:
http://www.telegraaf.nl/d...ank_getild___.html?p=15,1

Immers als ze een keer eerlijk en goede boetes opleggen moet iedereen gewoon per direct (teruggaand tot laten we zeggen 2 jaar) 1% korting krijgen.

Of minstens vanaf de afronding. Maar het zal wel zo zijn dat fraude gewoon meer oplevert dan het kost. Ik vraag me ook af wat je hiermee nog van de hypotheek af kan krijgen.

• anandus
  • Niet online
Kevinp schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:34:
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt van de NMA:
http://www.telegraaf.nl/d...ank_getild___.html?p=15,1

Immers als ze een keer eerlijk en goede boetes opleggen moet iedereen gewoon per direct (teruggaand tot laten we zeggen 2 jaar) 1% korting krijgen.

Of minstens vanaf de afronding. Maar het zal wel zo zijn dat fraude gewoon meer oplevert dan het kost. Ik vraag me ook af wat je hiermee nog van de hypotheek af kan krijgen.
Een pagina terug hebben we het er ook over gehad.
Eerst even kijken wat er uit het onderzoek komt en wie weet kunnen we over paar jaar onze hypotheek oversluiten naar een lagere rente.
Met terugwerkende kracht zie ik sowieso niet gebeuren.

Overigens zou ik het niet direct fraude noemen, gezien hypotheken meestal met 'langdurig' geld worden bekostigd, dus wie weet geeft de NMA de banken gewoon gelijk. Maar eerst even kijken wat er uit het onderzoek komt in het voorjaar :)

• Kevinp
anandus schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:54:
[...]

Met terugwerkende kracht zie ik sowieso niet gebeuren.
Ik ook niet, de Nederlandse autoriteiten zijn veel te laf wat dat betreft. De bank zal het natuurlijk niet doen, maar de staat zou het gewoon moeten verplichten als onderdeel van de straf. En daarbij zou de komende 5 jaar de rente niet verhoogd mogen worden zonder inspraak van bv de NMA, dergelijke acties daar zouden banken (en andere bedrijven die dergelijke zaken ondernemen) misschien afschrikken. Nu krijgen ze straks 1 of 10 miljoen boete terwijl het ze 50 miljoen oplevert (getallen klopen niet gewoon uit de losse pols). Dus wat doe je dan de volgende keer, ik zou dat iig doen, precies hetzelfde.

Ik ga nu even de post een paar pagina's terug lezen.

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:13:
De vraag die hypotheekverstrekkers stellen is: Als een huis € 390.000 waard is, waarom wordt hij dan verkocht voor € 370.000? Dan is 'n huis toch eigenlijk maar € 370.000 waard? Anders hadden de eigenaren 'm wel verkocht voor € 390.000, toch?
Waarom wil een bank dan een taxatierapport zien vraag ik me af. Als de verkoopprijs leidend is, dan zou een koopcontract voldoende moeten zijn.

Het lijkt een beetje op meten met twee maten, zo van we accepteren wat ons het beste uit komt. Immers, hoe minder overwaarde, hoe hoger de rente.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Roenie schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:09:
[...]
Waarom wil een bank dan een taxatierapport zien vraag ik me af. Als de verkoopprijs leidend is, dan zou een koopcontract voldoende moeten zijn.

Het lijkt een beetje op meten met twee maten, zo van we accepteren wat ons het beste uit komt. Immers, hoe minder overwaarde, hoe hoger de rente.
Dat is toch niet meten met 2 maten?
Minder overwaarde = meer risico voor de bank in geval van betalingsproblemen. Dus een hogere rente.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

Morgen naar de hypotheek adviseur(2 verschillende) voor mijn aller eerste hypotheek.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of moet vragen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11

Dido

heforshe

littlejoannes schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:36:
Dat is toch niet meten met 2 maten?
Minder overwaarde = meer risico voor de bank in geval van betalingsproblemen. Dus een hogere rente.
Misschien even de discussie teruglezen: het hing erom dat de bank het taxatierapport niet accepteerde omdat de daarin vermelde waarde hoger was dan het verkoopprijs. Normaliter zou ze dat dus minder risico opleveren omdat er meteen overwaarde is.
Als de bank per se de verkoopprijs op het taxatierapport wil zien, willen ze dus schijnbaar zo min mogelijk papieren overwaarde (waarmee ze dus op papier meer risico lopen, terwijl dat in de prkatijk in dit geval onzin is. Maar ze kunnen dus wel de volle mep rekenen).

Wat betekent mijn avatar?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:04
racoon schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:09:
Morgen naar de hypotheek adviseur(2 verschillende) voor mijn aller eerste hypotheek.

Zijn er dingen die je zelf niet duidelijk vind?

K to the KillaZ

• Ardana

Ardana

Mens

@racoon: durf te vragen wat je niet snapt.
Zorg dat je weet wat voor hypotheek je wilt (spaar, beleg, aflosvrij), zorg dat je weet wat je bruto-lasten en je netto-lasten zijn.
Zorg dat je weet welke risico's je nu en later loopt.
Zorg dat je weet waar je lasten uit bestaan (inleg, rente, premies).
zorg dat je weet welke verplichtingen er bij je hypotheek komen kijken en wat dat voor gevolgen heeft (opstal, verhuur, bijkomende verzekeringen, zijn deze verpand etc. etc.).
Zorg dat je weet wat er over 5/10/15/20/25/30 jaar gebeurd, wat de gevolgen zijn als je verhuisd binnen 5 jaar, of binnen 10 jaar, of binnen 20 jaar.
Zorg dat je weet wat je wil met zekerheid (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden).

Zo verdien ik het grootste deel van het inkomen, maar hebben we er toch voor gekozen om op het leven van mijn partner een hogere levensverzekering te vestigen dan op mijn leven: als ik kom te overlijden, krijgt hij voldoende om de woning zonder restschuld kwijt te raken en kan hij voor zichzelf iets nieuws beginnen, als hij komt te overlijden, krijg ik voldoende om in de woning te blijven wonen. We hebben ons niet verzekerd tegen werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Tegengesteld aan wat gebruikelijk is, maar het past wel bij ons.

Bedenk ook wat je wil: lage maandlasten of lage netto kosten, weinig moeilijkheden, of ben je bereid iets meer moeite te steken in het afsluiten van de hypotheek om ook wat meer opbrengst (in welke vorm dan ook) te hebben.

Zo krijg ik genoeg klanten aan m'n tafel (ben schuldhulpverlener) die geen flauw idee hebben van wat ze hebben afgesloten en wat hun verplichtingen zijn.

Als je echt geen kennis van hypotheken hebt, kun je 'n boekje "eigen huis kopen voor dummy's" kopen maar ik moet eerlijk zeggen dat 't meeste daaruit wel her en der op internet te vinden is.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
racoon schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:09:

Vind je het belangrijk dat je hypotheekaflossing op 1 salaris betaald kan worden?
Ik wel. Daarom is het huis niet te groot en hebben we nagedacht over:

Vind je het belangrijk te weten hoeveel rente je over X jaar betaald?
Mijn vrouw is leerkracht en op basis van alleen al haar salaris zouden we hier de komende 30 jaar kunnen wonen. Tenzij de rente naar 15% gaat, dus gaan we die voor lange tijd vastzetten.

Vind je het nuttig om gekoppeld aan de hypotheek voor aflossing te sparen?
Wij vonden het eerst belangrijk om een flexibele buffer aan te leggen die we ook zouden kunnen gebruiken voor een verrot fundament/dak of een jaar vaste lasten. Nu we daar ruim overheen zijn willen we het aflossingsvrije gedeelte omzetten in een bankspaar deel met een eerste storting en een maandelijkse premie van € 25,-. Daarnaast gaan we jaarlijks een paar duizend storten. Dat is afhankelijk van de belastingteruggave en de groei van de flexibele buffer.

Vind je het acceptabel om risico's te nemen met het oog op de aflossing?
Dan zou je een smak geld in een verpand aandelenfonds kunnen smijten. Wie weet heb je een rendement van 8%, wie weet heb je een rendement van 1%. Of -25, zoals wij...

Vind je het nodig om verzekerd te zijn voor van alles en nog wat?
Dan kun je de overlijdensrisicoverzekering op 2 namen zetten, je verzekeren tegen werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en meer van dat soort zaken. Bereid je voor op het moment dat je de verkoper moet afpoeieren en laat je niet pushen.

Meer weet ik zo niet.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

vooral t deel overlijdingsrisicoverzekering... hier kun je nogal genaaid worden...

ben ooit met mijn partner verzekers voor 50.000,- wederzijds en we betaalden toen 150,- per maand hiervoor.

nu wijzer en beter alles bekeken, nu wederzijds beide voor 200.000 verzekerd en we betalen samen 83,- per maand.

Hier zit vaak nogal veel marge op voor tussen personen, dus goed oppassen hiermee.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Na een aantal jaartjes huren gaat * Mike2k ook een huis kopen:
http://www.funda.nl/koop/...-47427853-lijsterlaan-68/

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HenkS schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:29:
en optijd wijziging aan de belasting doorgeven indien je maandelijks je belasting mbt je hypotheek terug wilt. want veel mensen (net als ik) gaan bij lasten toch uit van netto hypotheek.

Ik ben net ook verhuisd, wijzigingsverzoek duurt op dit moment ivm drukte (lees: sloomheid) belastingdienst 7-9 weken. (kort om: ik heb nu 2 maanden nog niks terug gehad en zit dus even met brutolasten). niet rampzalig maar denk hier ook aan
Pro tip, ik wist dat dus even totaal niet :X

Mensen hier ervaring mee btw? Ik heb nu dat mooie progsel VA 2010 gedownload maar het blijft belasting bla bla :P. Voor zover ik het kan overzien zijn de belangrijkste dingen:

-Je WOZ waarde
-Periode dat je het huis in bezit hebt
-Of het je complete eigendom is

Xbox Live ID:Notna8310

• racoon

racoon

mooowwww

iedereen bedankt voor de antwoorden, ik neem mijn vader morgen ook mee die heeft er meer verstand van dan ik.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Hypotheek aanvraag is zo goed als goed gekeurd :D Vandaag is de hypotheek offerte bij onze adviseur binnen gekomen en zoals ze tot nu toe hebben gezien staan er geen gekke dingen oid in, kortom.. het komt er op neer dat alles nu lekker door kan gaan :D :)

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:58:
Hypotheek aanvraag is zo goed als goed gekeurd :D Vandaag is de hypotheek offerte bij onze adviseur binnen gekomen en zoals ze tot nu toe hebben gezien staan er geen gekke dingen oid in, kortom.. het komt er op neer dat alles nu lekker door kan gaan :D :)
Niet te snel. Je hypotheekaanvraag wordt pas behandeld, nadat je de ondertekende offerte en alle bijbehorende stukken terug hebt gestuurd naar de bank. Meestal gaat daar een paar weken overheen.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Klopt, maar onze gegevens zijn allemaal al opgegeven via onze loonstroken etc, niet uit onze hoofd. Hij is in princiepe akkoord als het allemaal overeen komt met onze loonstroken, werkgevers verklaring etc.

Ze vertelde mij dat BKR en leningen en spul al gecontroleerd is, anders brengen ze geen offerte uit.

Ik doelde er dus meer op ... dat wij nu weten dat alles zeker door kan gaan, het is nog genoeg werk maar gelukkig word ook veel uit onze handen genomen door onze aankoop makelaar, over 2 weken gaan we eerst 8 dagen naar Egypte en als we terug komen de puntjes op de i zetten en beginnen met inpakken :)

[ Voor 33% gewijzigd door -Thunder- op 23-08-2010 14:51 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:41:
Klopt, maar onze gegevens zijn allemaal al opgegeven via onze loonstroken etc, niet uit onze hoofd. Hij is in princiepe akkoord als het allemaal overeen komt met onze loonstroken, werkgevers verklaring etc.

Ze vertelde mij dat BKR en spul al gecontroleerd is, anders brengen ze geen offerte uit.
Dat klopt wel. Maar ze gaan alles nog eens goed bestuderen voordat ze akkoord gaan. Ze kunnen altijd nog besluiten om extra informatie op te vragen. Zeker in deze tijden kunnen ze erg streng zijn wat dat betreft. Bij mij hebben ze tot 3x toe om extra informatie gevraagd en nog een aanvullende eis gesteld. (Ze willen een ontruimingsverklaring van mijn vriendin, omdat ze bij me inwoont en het huis alleen op mijn naam staat.)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Dat zou inderdaad kunnen ja, maar volgens onze adviseur is ING niet de moeilijkste er in ( Plus we zijn ook al klant / bekend bij ING ) misschien is dat ook een voordeel van ons weer... maar het eerste steuntje in de rug is er al dus, ik ben nogal een twijfelaar over vanalles en nog wat.. zo wist ik niet eens of ik wel of niet negatief zou staan bij BKR, over die drempel zijn we nu dan al gelukkig over heen :P Als er ergens iets met geld zou zijn dan willen mijn ouders ons daar mee helpen, dus kortom, alles gaat goed komen neem ik aan :)

Het is in ieder geval de eerste stap in de goede richting en de bouwtechnische keuring is ook geweest, donderdag het koop contract en hypotheek offerte tekenen :)

[ Voor 13% gewijzigd door -Thunder- op 23-08-2010 15:56 ]

Blij Met Wilco

• racoon

racoon

mooowwww

Eerste gesprek bij de hypotheker gehad, nu a.s. vrijdag bij van Bruggen adviesgroep een gesprek om de berekening na te laten kijken en kijken of er verschillen zijn.

Als dit rond is ga ik is kijken naar een geschikte woning.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Als je een internet check heb gedaan, doe daar svp niets mee dan.. die dingen kloppen echt voor geen meter! Dat is iig mijn ervaring... en mijn ervaring is.. dat hij zowel bij 2 verschillende met ongeveer het zelfde bedrag naar voren kwamen.

We hopen met je mee dat er een leuk bedrag uit komt rollen voor je :)

Blij Met Wilco

• racoon

racoon

mooowwww

-Thunder- schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:51:
Als je een internet check heb gedaan, doe daar svp niets mee dan.. die dingen kloppen echt voor geen meter! Dat is iig mijn ervaring... en mijn ervaring is.. dat hij zowel bij 2 verschillende met ongeveer het zelfde bedrag naar voren kwamen.

We hopen met je mee dat er een leuk bedrag uit komt rollen voor je :)
Dat de internet check niet klopt ben ik inmiddels wel achter, gelukkig wil mijn vader garant staan zodat ik toch een leuke woning kan gaan zoeken.

Weet er iemand ongeveer hoeveel procent je van de belasting maandelijks van je hypotheek terug kan krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door racoon op 24-08-2010 20:38 ]

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

racoon schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:29:
[...]

Dat de internet check niet klopt ben ik inmiddels wel achter, gelukkig wil mijn vader garant staan zodat ik toch een leuke woning kan gaan zoeken.

Weet er iemand ongeveer hoeveel procent je van de belasting maandelijks van je hypotheek terug kan krijgen?
Dat ligt aan 2 zaken (voornamelijk):
1. Hoeveel verdien je bruto
2. Wat voor een hypotheek heb je (maar deze is eigelijk minder van toepassing)

In de regel kan je uitgaan van 30% van je rente die je terug kan krijgen, maar ga er niet blind op!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Je hebt het er over dat je ouders garant willen staan, dat betekend denk ik dat je voor de max wilt gaan ? Het is natuurlijk menings verschillend maar dat is iets wat ik nooit zou willen doen. Hou iig mee met kosten koper, eventueel aankopersmakelaar, hypotheek adviseur kost ook geld als je er op in gaat, bouwkundige keuring etc etc, maar dat kunnen de adviseurs allemaal haar fijn uit leggen :)

Blij Met Wilco

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

-Thunder- schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:01:
Je hebt het er over dat je ouders garant willen staan, dat betekend denk ik dat je voor de max wilt gaan ? Het is natuurlijk menings verschillend maar dat is iets wat ik nooit zou willen doen. Hou iig mee met kosten koper, eventueel aankopersmakelaar, hypotheek adviseur kost ook geld als je er op in gaat, bouwkundige keuring etc etc, maar dat kunnen de adviseurs allemaal haar fijn uit leggen :)
Daar wil ik wel tegenin brengen dat 'voor de max' gaan best kan, maar je moet dan wel voor lief nemen dat je er 30 jaar moet willen kunnen wonen en tegenwoordig is het goed om ook te kijken of je de bruto lasten kan dragen...

• racoon

racoon

mooowwww

-Thunder- schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:01:
Alle bijkomende kosten zijn besproken en meegenomen in het verhaal.

• Kevinp
Jaspertje schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:32:
[...]

Daar wil ik wel tegenin brengen dat 'voor de max' gaan best kan, maar je moet dan wel voor lief nemen dat je er 30 jaar moet willen kunnen wonen en tegenwoordig is het goed om ook te kijken of je de bruto lasten kan dragen...
Klopt, maar weet ook dat ze in Nederland niet de hypotheekrente voor elk bedrag in één keer afschaffen, maar dat zal over een jaar of 30 worden uitgesmeerd en mogelijk helemaal niet voor de goedkopere huizen / lagere inkomens.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Kevinp schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:40:
[...]

Klopt, maar weet ook dat ze in Nederland niet de hypotheekrente voor elk bedrag in één keer afschaffen, maar dat zal over een jaar of 30 worden uitgesmeerd en mogelijk helemaal niet voor de goedkopere huizen / lagere inkomens.
True en ik heb 'makkelijk' praten mgoed je weet niet wat er gebeurt, dus het een keer bekeken hebben is niet erg. (Daar komt bij dat als je netto wel kan dragen en bruto niet, dat er dan iets anders in je uitgavenpatroon niet goed is imo...)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

houd er in ieder geval rekening mee dat aan de max zitten gewoon wel heftig kan zijn qua lasten.
Ik kan zo niet opmaken of dit je 1e koophuis wordt, maar mensen vergissen zich vaak in de overige lasten.

Ik reken altijd (wel heel globaal maar geeft wel goede richtlijn) dat je vaste lasten 50% van je netto hypotheek per maand zijn.

Deze lasten zijn in mijn optiek: gas,water,licht, verzekeringen mbt huis/levensverzekering, onroerendgoed etc

Is natuurlijk niks op vast te pinnen, maar mensen die voor het eerst een huis kopen onderschatten deze lasten vaak.

Want als je netto een hypotheek van 700 hebt, zou je volgens mijn berekening dus ongeveer 350,- per maand kwijt zijn aan al deze lasten.
Is misschien aan de hoge kant, maar ik denk dat je toch wel snel richting de 300,- gaat per maand hiervoor.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Kevinp schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:40:
[...]

En eerst maar eens zien of dat überhaupt door gezet word ;) Ik houd er ook rekening mee, maar niets is nog zeker dat het gebeurd en er nu rekening mee houden is simpel maar wat over 20 jaar ? Misschien heb je 4 kinderen, vrouw niet meer aan het werk etc.. you never know. Het blijft een wilde gok.. net als de rente.

Blij Met Wilco

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

HenkS schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:42:
houd er in ieder geval rekening mee dat aan de max zitten gewoon wel heftig kan zijn qua lasten.
Ik kan zo niet opmaken of dit je 1e koophuis wordt, maar mensen vergissen zich vaak in de overige lasten.

Ik reken altijd (wel heel globaal maar geeft wel goede richtlijn) dat je vaste lasten 50% van je netto hypotheek per maand zijn.

Deze lasten zijn in mijn optiek: gas,water,licht, verzekeringen mbt huis/levensverzekering, onroerendgoed etc

Is natuurlijk niks op vast te pinnen, maar mensen die voor het eerst een huis kopen onderschatten deze lasten vaak.

Want als je netto een hypotheek van 700 hebt, zou je volgens mijn berekening dus ongeveer 350,- per maand kwijt zijn aan al deze lasten.
Is misschien aan de hoge kant, maar ik denk dat je toch wel snel richting de 300,- gaat per maand hiervoor.
Ik snap niet zo goed waarom je dat bedrag linkt aan de 'netto hypotheeklasten'? Dat heeft toch ongeveer niets met elkaar te maken? Alleen ozb valt ongeveer rechtstreeks te koppelen aan de waarde van de woning. Verzekering deels, maar schaalt niet lineair, en gaat alleen over herbouwwaarde, niet over de grond. gas/water/licht en overige gemeentelijke lasten hebben vrijwel niets met de waarde van een woning te maken. Voor 300k koop je een grote boerderij op 't platteland in groningen, of een klein modern appartement in de randstad. De lasten daarvan zijn volledig anders.

Daarnaast zijn hypotheeklasten niet 1-op-1 te linken aan woningwaarde, en netto lasten al helemaal niet. Voor 700 euro netto per maand kun je een aflossingsvrije hypotheek hebben van 420k tegen 4%, of een spaarhypotheek plus boel extra's van misschien 200k tegen 5%.

Kortom: prima dat je waarschuwt voor onverwacht hoge bijkomende kosten (ik zou ook reservering onderhoud toevoegen), maar geef liever gewoon een voorbeeld ipv met zo'n vreemde berekening te komen.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Jaspertje schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:59:
[...]
True en ik heb 'makkelijk' praten mgoed je weet niet wat er gebeurt, dus het een keer bekeken hebben is niet erg. (Daar komt bij dat als je netto wel kan dragen en bruto niet, dat er dan iets anders in je uitgavenpatroon niet goed is imo...)
Ik leen gewoon de max wat volgens NHG normen mag. De bruto lasten van zo'n lening zouden voor mij heel zwaar zijn om te dragen, echter zie ik de hra niet zo snel verdwijnen. Daarnaast geven de banken geen lening als ze het risico te hoog achten, je kan er dus vanuit gaan dat je prima zou moeten kunnen leven met een max hypotheek. Ik heb dat ook doorgerekend met de budgetplanner van de nibud en dit gaat inderdaad prima. Natuurlijk is het e.e.a. wel afhankelijk van je uitgavepatroon. Ik ben vrij zuinig,

Maar goed, hoeveel je ook leent, het is altijd verstand een overzicht van je inkomsten en uitgaven op te stellen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Kevinp
HenkS schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:42:

Het is maar net wat je onder vaste lasten verstaad:

Zorgverz: 100
Verzekeringen algemeen (incl auto): 100 (en geen eigen huis nu)
wegenbelastig diesel 80

Daar komt dan nog jou 300 euro bij. Wat dus neer komt op zo'n 600 euro. Misschien niet alleen voor je huis, maar het blijven wel vaste lasten.

Verwijderd

pingkiller schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:34:
[...]

Ik leen gewoon de max wat volgens NHG normen mag. De bruto lasten van zo'n lening zouden voor mij heel zwaar zijn om te dragen, echter zie ik de hra niet zo snel verdwijnen. Daarnaast geven de banken geen lening als ze het risico te hoog achten, je kan er dus vanuit gaan dat je prima zou moeten kunnen leven met een max hypotheek. Ik heb dat ook doorgerekend met de budgetplanner van de nibud en dit gaat inderdaad prima. Natuurlijk is het e.e.a. wel afhankelijk van je uitgavepatroon. Ik ben vrij zuinig,

Maar goed, hoeveel je ook leent, het is altijd verstand een overzicht van je inkomsten en uitgaven op te stellen.
Ik zou er nooit zonder meer op vertrouwen dat banken het beste met je voorhebben. Altijd je eigen verstand blijven gebruiken, goed het overzicht houden op je financiën en rekening houden met verschillende toekomstscenario's.

Natuurlijk is de situatie met betrekking tot het 'eerlijk' voorlichten door banken en tussenpersonen de laatste jaren wel verbeterd onder invloed van horrorverhalen over tophypotheken en zijn er allerlei gedragscodes en regels ingevoerd, maar je kunt en mag er nog steeds niet vanuit gaan dat het belang van een bank 100% parallel loopt met jouw persoonlijke belang.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Oh, het kan blijkbaar ook anders volgens mij.. ik zag namelijk in mijn hypotheek papieren dat de verzekering ook gelijk afgekocht word voor 10 jaar, scheelt je maandelijks weer een X aantal euro.
Verder zou bij mij alleen de ' huur ' .. nu hypotheek dan hoger worden en een verzekering extra want ik woon al een x aantal jaar in een ' eigen huur ' huis :)

10 jaar, omdat ik de rente voor 10 jaar ook vast zet

[ Voor 9% gewijzigd door -Thunder- op 25-08-2010 14:37 ]

Blij Met Wilco

• Mike2k

Mike2k

Wat denken jullie dat verstandig is om te doen ?

Er loopt op dit moment een onderzoek van de Nma omdat de hypotheek rente zo hoog blijft terwijl de banken zo goedkoop kunnen lenen (1%)...

Aan de andere kant staan de economische ontwikkelingen die ook niet echt rooskleurig te noemen zijn...

Dus de vraag: rente...variabel, kort of lang vastzetten?
Aan de ene kant zou ik zeggen variabel voor als de Nma concludeert dat de rente kunstmatig hoog gehouden wordt...aan de andere kant vast zetten vanwege de economie...

Your 2 cents?

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik ben zelf een voorstander van zekerheid, dus ik heb de rente gewoon vast gezet voor 10 jaar, dan weet je zeker waar je aan toe bent namelijk, maar dat is echt ieder voor zich zelf :)

Blij Met Wilco

• Valorian
Mike2k schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 14:41:
Wat denken jullie dat verstandig is om te doen ?

Er loopt op dit moment een onderzoek van de Nma omdat de hypotheek rente zo hoog blijft terwijl de banken zo goedkoop kunnen lenen (1%)...

Aan de andere kant staan de economische ontwikkelingen die ook niet echt rooskleurig te noemen zijn...

Dus de vraag: rente...variabel, kort of lang vastzetten?
Aan de ene kant zou ik zeggen variabel voor als de Nma concludeert dat de rente kunstmatig hoog gehouden wordt...aan de andere kant vast zetten vanwege de economie...

Your 2 cents?
My 2 cents? Uit zo'n Nma onderzoek gaat niets komen wat de banken ook maar enigszins zal veranderen. Daar is die lobby te machtig voor. Gewoon doen wat je ook zou doen als dit onderzoek niet zou lopen. Puur mijn visie natuurlijk, maar je wilde 2 cents toch ;)

Verder zou ik het zo zien: elke procent stijging of daling van de rente is al gauw 100 euro op je netto lasten. En eventuele herziening van de rente na zo'n onderzoek zal misschien betekenen dat de rente nog een dikke procent zakt, maar echt heel veel meer kan er volgens mij niet af. Echter een dubble-dip crisis van de economie, waar nog altijd over gespeculeerd wordt, kan wel leiden tot rentes van 8, 9 procent. Kortom, bij langer vastzetten en pech omdat de rente daalt (wat de oorzaak ook mocht zijn) heb je de kans dat je honderd of hooguit enkele honderden euro's "teveel" betaald in die periode. Echter bij kort vastzetten en flinke pech omdat de rente stijgt (wat de oorzaak ook mocht zijn) heb je kans dat je vele honderden euro's extra moet betalen. Exorbitant was natuurlijk de crisis in de jaren tachtig, met rentes tot 13%. Dat zou betekenen dat iemand ineens drie keer zoveel rente zou moeten betalen. Dat lijkt niet snel weer te kunnnen gebeuren, maar zeg nooit nooit....

Ik zie langer vastzetten (en dan denk ik aan minimaal 10 jaar) dan ook als een soort verzekering, je koopt er een stukje zekerheid mee, en dat kost wat. Achteraf weet je pas of je er goed aan gedaan hebt, maar je bent je wel voor die hele periode verzekerd van één vaste last in plaats van elke dag met stress de beursberichten volgen ;) .. Historisch gezien schijnen mensen die het zo kort mogelijk vastzetten het gemiddeld genomen beter gedaan te hebben, dus bovenstaande is niet zozeer een succesformule als wel een manier van zorgen uit handen nemen. Net zoiets als akkoord gaan met een spaarrente van 2,5% zonder voorwaarden terwijl je ook kan beleggen met een gemiddeld rendement wat twee keer zo hoog is maar met de kans op verlies.. Tsja. Keuzes die niet alleen afhangen van je mogelijkheden financieel , maar ook van hoe je in het leven staat, of je een gezin hebt, hoe je je vermogensontwikkeling inschat (kun je een rentepiek zelf opvangen of kom je dan in de problemen?) , etc.

• Mike2k

Mike2k

Wijze woorden...food for thought :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sommige mensen willen echt graag hun huis verkopen..

Had voor afgelopen maandag een afspraak om een woning te bekijken (al ruim een week van te voren gepland), word ik twee dagen ervoor gebeld dat het niet door kan gaan; bewoner is aan het trouwen en is onbereikbaar.

Afspraak verzet naar morgen. Word ik weer gebeld dat de makelaar nog steeds geen contact heeft gekregen met de bewoner, en dat ze niet weten of hij op huwelijksreis is en zo ja tot wanneer doordat de verkoper nooit iets heeft doorgegeven. Nu word ik teruggebeld als ze hem ooit weer te pakken krijgen :z

• Valorian
Mike2k schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:33:
Wijze woorden...food for thought :)
Overigens worden bepaalde keuzes vaak al deels voor je gemaakt hoor, dat maakt het wel makkelijker. Zo had ik zelf een starterslening nodig. Een voorwaarde van het verkrijgen daarvan was dat ik een hypotheek onder NHG zou nemen en dan minimaal 10 jaar vast. Veel langer werd voor mij onbetaalbaar (en onlogisch in mijn optiek) en korter kon dus niet. Lekker makkelijk, weer een beslissing die ik zelf niet hoefde te maken :)

• Valorian
Gizz schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:44:

Had voor afgelopen maandag een afspraak om een woning te bekijken (al ruim een week van te voren gepland), word ik twee dagen ervoor gebeld dat het niet door kan gaan; bewoner is aan het trouwen en is onbereikbaar.

Afspraak verzet naar morgen. Word ik weer gebeld dat de makelaar nog steeds geen contact heeft gekregen met de bewoner, en dat ze niet weten of hij op huwelijksreis is en zo ja tot wanneer doordat de verkoper nooit iets heeft doorgegeven. Nu word ik teruggebeld als ze hem ooit weer te pakken krijgen :z
Dat is best bizar. Of een hele lakse verkoper, of een hele slechte makelaar die wat communicatie betreft met zijn verkoper aan het prutsen geweest is... Hoe dan ook, laat het je niet weerhouden, als dit huis is wat je zoekt moet je er wat voor over hebben, zowel financieel als qua geduld ;) ... Ondertussen gewoon verder kijken natuurlijk!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben net weer teruggebeld: de makelaar had toevallig (hoezo? je belt toch iemand bewust) contact gekregen met de verkoper en de bezichtiging kan gewoon doorgaan..

Weet trouwens niet of dit het huis is wat ik zoek. Het wordt huis nummer 12 wat we bekijken en we hebben nu een voorkeur voor echt 3 totaal verschillende woningen. Er is gewoon teveel keus in deze kopersmarkt :P

• Valorian
Gizz schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:59:
Ben net weer teruggebeld: de makelaar had toevallig (hoezo? je belt toch iemand bewust) contact gekregen met de verkoper en de bezichtiging kan gewoon doorgaan..
Misschien was 'ie uitgenodigd voor de bruiloft ;)
Weet trouwens niet of dit het huis is wat ik zoek. Het wordt huis nummer 12 wat we bekijken en we hebben nu een voorkeur voor echt 3 totaal verschillende woningen. Er is gewoon teveel keus in deze kopersmarkt :P
Haha, mooi is dat ja. Nou ja, als je er 3 hebt die je leuk vind en het is je echt om het even welke het wordt, dan moet het in deze crisistijden toch wel mogelijk zijn om op zijn minst bij één van die drie een goede deal te verzorgen!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:32
Gizz schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:44:

Het kan nog gekker, ooit bij een bezichtiging gehad dat de deur van de slaapkamer door de bewoners op slot was gedraaid. Kwam de makelaar met een lulverhaaltje van bewoners die bovengemiddeld op hun privacy gesteld waren en dat ik de kamer bij een 2e bezichtiging in aanwezigheid van de bewoner wel mocht zien. :D

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Woei nu is het nog een stukje definitiever :D Vandaag het voorlopig koop contract getekend en de hypotheek offerte, nog ff laatste loonstrook en werkgevers verklaring en volgens onze adviseur kan er weinig tot niets ons meer tegen houden 8)

Blij Met Wilco

Verwijderd

Valorian schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:05:
[...]

Haha, mooi is dat ja. Nou ja, als je er 3 hebt die je leuk vind en het is je echt om het even welke het wordt, dan moet het in deze crisistijden toch wel mogelijk zijn om op zijn minst bij één van die drie een goede deal te verzorgen!
Dat zou natuurlijk mooi zijn inderdaad. Mijn ervaring is alleen, dat het meestal zo niet werkt. Wij hebben tientallen huizen bekeken en toen we ons huidige huis binnenliepen, hadden we allebei zoiets van "deze wordt het" .
Pagina: 1 ... 44 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.