Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 85 Laatste
Acties:
  • 534.177 views

Verwijderd

pff wat een streng gedoe allemaal. Maar ook wel begrijpelijk.

Bij alle partijen die betrokken zijn met onze hypotheek, de taxateur, de makelaar, de notaris en de hypotheekadviseur zelf is vanaf dag 1 van de handelingen aangegeven dat er haast bij is en alle partijen zeiden dat een maand geen probleem hoefde te zijn. Nou, dan geloven wij dat he?
Heb nog steeds goede hoop.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

Snap alleen niet dat je per 1 september gelijk al je huur hebt opgezegd, dat is (zoals gezegd) wel erg kort dag allemaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Wanneer is de overdracht (zou de overdracht zijn)?

Verwijderd

Sjah, voor ons was het de meest logische keuze. Per 1 september zou de overdracht zijn en om nou 1 maand én huur(550 incl) én hypotheek (715 excl) te gaan betalen zagen wij echt niet zitten. Dat is gewoon weg gegooid geld!
Daarnaast wonen we nu piepklein en nemen van meubels niks mee. We verkopen alle 'grote stukken', zoals bank, boekenkast, kledingkast, bed etc. Wat we meenemen is dus enkel kleding en een aantal verhuisdozen met spullen.
Alle meubels en bed kopen we nieuw en gaan rechtstreeks van de winkel naar het niuwe huis. Dus STEL dat 1 september niet gaat lukken, dan kunnen we met onze spullen wel zo lang even ergens bivakkeren, want mijn zus is een maand in het buiternland en wij hebben de sleutel al gekergen. En de huidige bewoners zijn al uit het huis en hebben aangegeven dat ze ons ook zsm erin willen hebben omdat het anders leeg staat. Dus ik neem aan dat ze er ook geen probleem van maken als we al wat zooi op zolder zouden neergooien ;)

We maken ons hier niet zo'n zorgen om :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:33:
Sjah, voor ons was het de meest logische keuze. Per 1 september zou de overdracht zijn en om nou 1 maand én huur(550 incl) én hypotheek (715 excl) te gaan betalen zagen wij echt niet zitten. Dat is gewoon weg gegooid geld!
Daarnaast wonen we nu piepklein en nemen van meubels niks mee. We verkopen alle 'grote stukken', zoals bank, boekenkast, kledingkast, bed etc. Wat we meenemen is dus enkel kleding en een aantal verhuisdozen met spullen.
Alle meubels en bed kopen we nieuw en gaan rechtstreeks van de winkel naar het niuwe huis. Dus STEL dat 1 september niet gaat lukken, dan kunnen we met onze spullen wel zo lang even ergens bivakkeren, want mijn zus is een maand in het buiternland en wij hebben de sleutel al gekergen. En de huidige bewoners zijn al uit het huis en hebben aangegeven dat ze ons ook zsm erin willen hebben omdat het anders leeg staat. Dus ik neem aan dat ze er ook geen probleem van maken als we al wat zooi op zolder zouden neergooien ;)

We maken ons hier niet zo'n zorgen om :)
Puur uit nieuwsgierigheid: doen jullie dit uit pure gierigheid of is de financiële buffer zo klein?

Voor die €550 zou ik niet gaan bivakkeren in mijn nieuwe huis. Met het bijkomende risico om een maand uit een koffer te moeten leven bij je zusters huis.

Verwijderd

het tweede

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:55
Ik vind het niet zo'n rare keuze eigenlijk. De beweegredenen maken niet zoveel uit. Gierigheid vind ik een woord waar nogal een negatieve lading aan kleeft. Een verschil in prioriteiten vind ik chiquer klinken. Zelf had ik een buffer groot genoeg om maanden overlap in te bouwen, toch koos ik voor slechts 2 weken overlap, wetende dat in die tijd mijn huis nooit 'af' zou zijn.
Nu leef ik inmiddels 2 maanden in het huis, en het is naar waarschijnlijkheid pas over een paar weken echt af. Tot die tijd heb ik geleefd zonder vloer in de woonkamer (wel planken natuurlijk, maar geen parket) waardoor de inrichting ronduit provisorisch was.
Al met al heb ik hiermee zo'n 1000 euro huur en lasten bespaard. Dat komt nu op mijn spaarrekening. Ik zie dat niet als gierigheid, dat geld gaat wel op, maar nu kan ik het uitgeven aan dingen die ik echt belangrijk vind. Ik vond het geen probleem om twee maanden in de puin te leven en heb dat er graag voor over als dat bijv. betekend dat ik volgend jaar een vakantie van vier weken naar Zuid-Amerika kan boeken ipv twee weken naar Spanje ;)

Sommige mensen willen nou eenmaal een huis helemaal af hebben als ze erin gaan en nemen veel overlap, anderen vinden het niet echt om even wat minder beweegruimte te hebben en geven hun geld liever aan andere dingen uit. Of dat nou aan vakantie, flatscreens, sociaal leven of wat dan ook is, wat maakt het uit.. Daar komt nog bij dat veel mensen, zeker bij een eerste huis, groter gaan wonen. Dan is het ook niet erg als bijv. één verdieping nog niet helemaal af is als je erin gaat, immers heb je dan toch vaak ruimte zat.

Zelf heb ik me overigens wel wat verkeken op het klussen, duurde allemaal een stuk langer dan ik dacht. Dat kwam vooral omdat ik eenmaal in het huis besloot om dingen grondiger aan te pakken. Voor ik erin ging zag ik het toch meer net zoals ik mijn huurflat zag: wel wat gaan verven maar vooral niet teveel tijd en geld in steken, maar toen ik er eenmaal in zat realiseerde ik mij pas dat het echt 'mijn' huisje was (technisch gezien is het van de bank natuurlijk, maar toch ;) ) en wilde ik dingen toch beter doen. Zo heb ik de woonkamer en keuken laten stucen, is prachtig geworden, alle kozijnen op de begane grond opnieuw gegrond en geschilderd, alle plafonds gewit, een deur verwijderd en dichtgemaakt, en de ondervloer vlak gemaakt. Voor de echt klusser kleine dingetjes maar voor mij een heel project ;)

• Arfman

Arfman

Drome!

Als je financiële buffer zo klein is dat je 550 euro niet kunt missen had ik never nooit niet een ander huis gekocht. Wij hadden aanzienlijk meer buffer toen we verhuisden, genoeg om het huis een tweede keer in te richten als het moest. Alhoewel dat misschien een beetje veel was (niet veel mensen hebben die luxe positie) is een buffer van enkele duizenden euro's toch wel het aller, allerminste. Als ik jou goed begrijp kan het dus op 550 euro al problemen geven?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Baldertt
@Valorian: hoeveel tijd heeft het klussen in totaal gekost? Heb je het zelf gedaan of laten doen?

Ik wil een vergelijkbare "verbouwing" gaan doen, maar dan ook badkamer en keuken vernieuwen. Ons idee is om eerst de zolder op te knappen (nieuw gipsplaten plafond laten zetten, muren en plafond laten stucen en zelf een weekend verven) en de tegels in badkamer te laten vervangen. We schatten dat dit in 1.5-2 weken te doen moet zijn door 1 klusmeneer.

Na deze 2 weken willen we verhuizen, de zolder is dan leefbaar en de rest van de spullen kan in de woonkamer worden gestapeld. We nemen dan 2 a 3 weken vrij om de rest van het huis op te knappen, bestaande uit nieuwe vloeren leggen op de 1e verdieping, nieuwe wandkast maken, alle muren verven, deurposten/trap schilderen, evt nog grote inloopkast maken op zolder, etc. Geen grote dingen, wel veel werk. In deze 2 weken wordt ook de keuken vervangen, maar dat zou ook al eerder kunnen.

Kun jij met jouw ervaring inschatten of dit een realistische planning is?

Verwijderd

Arfman schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:32:
Als je financiële buffer zo klein is dat je 550 euro niet kunt missen had ik never nooit niet een ander huis gekocht. Wij hadden aanzienlijk meer buffer toen we verhuisden, genoeg om het huis een tweede keer in te richten als het moest. Alhoewel dat misschien een beetje veel was (niet veel mensen hebben die luxe positie) is een buffer van enkele duizenden euro's toch wel het aller, allerminste. Als ik jou goed begrijp kan het dus op 550 euro al problemen geven?
het zal ongetwijfeld(?) opbouwend bedoeld zijn, maar zo komt het op mij niet over. Ik ga hier op het forum niet mijn financiele gegevens bespreken, daar is dit forum niet voor.
Valorian begrijpt mijn standpunt en het gaat er puur om dat we het zonde van het geld vinden om dubbele lasten te betalen. Dat wij een maandje in de rommel zouden moeten leven daar geef ik werkelijk niks om.

En nu weer een interessante discussie over verbouwingen en hypotheken a.u.b.

• Valorian
Baldertt schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:35:
@Valorian: hoeveel tijd heeft het klussen in totaal gekost? Heb je het zelf gedaan of laten doen?

Ik wil een vergelijkbare "verbouwing" gaan doen, maar dan ook badkamer en keuken vernieuwen. Ons idee is om eerst de zolder op te knappen (nieuw gipsplaten plafond laten zetten, muren en plafond laten stucen en zelf een weekend verven) en de tegels in badkamer te laten vervangen. We schatten dat dit in 1.5-2 weken te doen moet zijn door 1 klusmeneer.

Na deze 2 weken willen we verhuizen, de zolder is dan leefbaar en de rest van de spullen kan in de woonkamer worden gestapeld. We nemen dan 2 a 3 weken vrij om de rest van het huis op te knappen, bestaande uit nieuwe vloeren leggen op de 1e verdieping, nieuwe wandkast maken, alle muren verven, deurposten/trap schilderen, evt nog grote inloopkast maken op zolder, etc. Geen grote dingen, wel veel werk. In deze 2 weken wordt ook de keuken vervangen, maar dat zou ook al eerder kunnen.

Kun jij met jouw ervaring inschatten of dit een realistische planning is?
Hey Baldertt,

Ik ben een leek hoor, maar toch een paar tips:

De zolder in twee weken, dat moet op zich kunnen. Alleen qua planning is het dan wel belangrijk dat je de stucer op tijd inschakeld en vast zet op een bepaalde datum. Die hebben nog genoeg werk volgens mij. Als die datum eenmaal staat dan moet je dus ook zorgen dat vóór die datum je plafond af is. Dat je de muren en plafond van de zolder laat stucen betekend dat je voor een grondige aanpak gaat! Is dat echt nodig? Muren, ok, maar plafond? Dat laatste is kostbaar, bovenhoofds stucen is duurder dan muren.. Maar goed, het is wel mooi en dan ook echt 'af' en komt wellicht ook de waarde van je huis ten goede. Goedkoopste oplossing is natuurlijk het plafond te vervangen en vervolgens evenals de muren alleen te verven. Reken bij stucwerk op zo'n 12 - 18 euro per uur, als je een 'mannetje' weet te vinden. Het stucen zelf hoeft maar weinig tijd te kosten. Bij mij waren ze met zijn tweeen nog geen twee dagen bezig om 40m2 te doen (muren).
- Badkamer: geen ervaring mee..

Alle kleine klussen:
- verven van kozijnen kost veel tijd. Je moet alles eerst schuren, daar ben je toch al gauw een dag zoet mee. voor een verdieping, misschien meer als je ook trappenhuis enzo doet en 1 verdieping..
Vervolgens alles gronden (is het beste) of een keer verven in de juiste kleur. Daarna alles verven (of tweede keer in juiste kleur, wat zeker nodig is als je niet eerst grond). Steeds 1 dag drogen. Dus reken toch wel op een werkdag of 4 aan schuren, gronden en verven. Misschien iets sneller met zijn tweeen (of met nog meer hulp) maar heel veel sneller kan ook weer niet omdat je steeds met die droogtijd zit en ook eigenlijk niet moet verven terwijl iemand in dezelfde ruimte ook nog aan het schuren is (anders komt er stof op je verf).

Vloer leggen 1e verdieping: heeft mij met hulp (in totaal met zijn drieën) een ruime dag gekost. Dat was laminaat, en de ondervloerplaten lagen er nog in van oud laminaat, dus dat ging op zich vrij snel. Dan gaat het om zo'n 20 m2 verspreid over een gang en twee slaapkamers. Meeste tijd kostte het verzagen van stukken omdat mijn huis veel scheve muren heeft, jaren dertig huisje. Als je een beetje rechte muren hebt dan zit laminaat er echt wel in een zaterdagje in. Makkelijkste is als je met minimaal 3 mensen bent, dan kan er eentje steeds aftekenen, een ander zagen en dan met drieen de rij dichtklikken (2 kan ook, maar is minder handig bij lange stukken, en bij hele lange delen lukt dat je niet meer).
Dan heb ik het overigens over laminaat of parket met v-groef (lamelparket), bij massief hout ben je ongetwijfeld meer tijd kwijt. O ja, en dan heb ik de plinten niet meegerekend in de tijdsbestek, maar die doen de meeste mensen toch pas na een jaartje ;)

Wat betreft klussen die je gaat uitbesteden, zoals de badkamer en de keuken en het stucwerk: www.werkspot.nl is daar ook erg handig voor. Zowel om echt een klus op te zetten als om gewoon even op te zoeken naar klussen, dan zie je wat andere mensen ongeveer geoffreerd krijgen aan kosten voor bepaalde projecten.

Wat planning betreft, als je je zolder al helemaal af hebt dan moet de rest volgens mij prima lukken in die 2 a 3 weken vrij, uitgaande van dat je de badkamer en keuken uitbesteed natuurlijk.

EDIT: Ik bedenk me nu overigens, dat als je gaat laten stucen nog een tip: je kan dan kiezen tussen gips en spachtel. Het eerste is helemaal strak (vind ik zelf het mooiste, maar meniningen zijn daarover verdeeld) en het tweede heeft een beetje structuur. Dat zal de stucer ook wel uitleggen. Voordeel van spachtelpoets is dat het steviger is en minder snel vies wordt. Zeker als je kinderen hebt/krijgt kan dat een argument voor zijn. Een ander voordeel is dat je het ook op kleur kan laten aanbrengen. Dat kost weinig extra en scheelt je het weekend verven op je zolder :) .. Misschien kan dat overigens ook wel met gips hoor, maar volgens mij niet..

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 30-07-2010 11:27 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:07:
[...]

het zal ongetwijfeld(?) opbouwend bedoeld zijn, maar zo komt het op mij niet over. Ik ga hier op het forum niet mijn financiele gegevens bespreken, daar is dit forum niet voor.
Dat hoeft ook niet, en boeiend vind ik het ook niet. Sta er alleen versteld van dat mensen met een dusdanig kleine buffer iets groots als een huis kopen. Gevalletje potentiële "Een dubbeltje op z'n kant" kandidaten.
Valorian begrijpt mijn standpunt en het gaat er puur om dat we het zonde van het geld vinden om dubbele lasten te betalen. Dat wij een maandje in de rommel zouden moeten leven daar geef ik werkelijk niks om.
Dat was niet je originele standpunt. Je geeft aan dat je financiële buffer zo klein is dat je eigenlijk die 550 euro niet wilt/kunt missen. Realitycheck: 550 euro is wisselgeld bij een verhuizing/verbouwing. Jullie kunnen een hypotheek van (uit m'n hoofd) 220K opbrengen maar 550 euro is te veel? Gaat me niet om dat jullie niets geven om in de rommel te leven, die 550 euro ga je echt wel kwijtzijn aan iets onvoorziens.
En nu weer een interessante discussie over verbouwingen en hypotheken a.u.b.
Mijns inziens hoort een goede financiële huishouding net zo goed bij een hypotheek; sterker nog: het BEGINT met een gezonde situatie!

• Valorian
Dat ben ik wel met Arfman eens. Geheel los van de situatie van mensen persoonlijk hier op Tweakers, die inderdaad niet relevant is zolang iemand zelf niet om een mening erover vraagt, denk ik dat je toch altijd wel wat achter de hand moet hebben. Al is het maar om een reparatie aan je dak te laten uitvoeren indien nodig, de CV ketel te vervangen, etc...

Zelf heb ik gekozen voor een ruime buffer. Had ook een duurder huis kunnen kopen en mijn buffer kunnen opmaken, maar voel me hier prettiger bij. Als ik adviseur was (maar dat ben ik gelukkig niet) zou ik aanraden toch wel minimaal zo'n 3.000 - 5.000 euro achter de hand te houden aan spaargeld, dus ná alle verhuis- en kluskosten. Uitgaand van een starterswoning. Of je moet een andere manier vinden om bij calalmiteiten over liquide middelen te beschikken, bijvoorbeeld ouders waarvan je weet dat ze financieel bijspringen als je in je vingers knipt.

• Baldertt
Valorian schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:24:
Dat je de muren en plafond van de zolder laat stucen betekend dat je voor een grondige aanpak gaat! Is dat echt nodig? Muren, ok, maar plafond? Dat laatste is kostbaar, bovenhoofds stucen is duurder dan muren..
de muren zijn echt nodig (grenol, bah), maar een gipsplaten plafond op zolder is op zich ook niks mis mee. Ik dacht, als ze toch bezig zijn doe dan het plafond ook maar even. Maar zo "even" is het dus niet. Ik zal er nog even over nadenken.
Plafond vervangen en stucen zal overig gedaan worden door dezelfde klusmeneer, dus qua planning zal dat wel lukken.
Alle kleine klussen:
- verven van kozijnen kost veel tijd. [...] heel veel sneller kan ook weer niet omdat je steeds met die droogtijd zit en ook eigenlijk niet moet verven terwijl iemand in dezelfde ruimte ook nog aan het schuren is (anders komt er stof op je verf).
Goed punt, niet over nagedacht. Deurposten schilderen is daarentegen niet cruciaal, kan ook evt later.
Vloer leggen 1e verdieping: heeft mij met hulp (in totaal met zijn drieën) een ruime dag gekost. Dat was laminaat, en de ondervloerplaten lagen er nog in van oud laminaat, dus dat ging op zich vrij snel.
Bij mij ligt er nu een of ander zeil (gelijmd) en de ondervloer is scheef. Ik wil waarschijnlijk ook laminaat leggen, maar zal er dus iets meer tijd voor uittrekken. Het zijn 2 kleine kamers en een overloop, niet heel veel m2 maar juist die hoekjes en scheve muren zijn lastig inderdaad.
Wat betreft klussen die je gaat uitbesteden, zoals de badkamer en de keuken en het stucwerk: www.werkspot.nl is daar ook erg handig voor. Zowel om echt een klus op te zetten als om gewoon even op te zoeken naar klussen, dan zie je wat andere mensen ongeveer geoffreerd krijgen aan kosten voor bepaalde projecten.
In principe hebben we (via via) iemand die het allemaal kan doen - behalve de keuken -, maar goede tip om een idee te krijgen wat het allemaal kost.
Wat planning betreft, als je je zolder al helemaal af hebt dan moet de rest volgens mij prima lukken in die 2 a 3 weken vrij, uitgaande van dat je de badkamer en keuken uitbesteed natuurlijk.
Mooi! Daar gaan we dan voor.
EDIT: Ik bedenk me nu overigens, dat als je gaat laten stucen nog een tip: je kan dan kiezen tussen gips en spachtel. Het eerste is helemaal strak (vind ik zelf het mooiste, maar meniningen zijn daarover verdeeld) en het tweede heeft een beetje structuur. Dat zal de stucer ook wel uitleggen. Voordeel van spachtelpoets is dat het steviger is en minder snel vies wordt. Zeker als je kinderen hebt/krijgt kan dat een argument voor zijn. Een ander voordeel is dat je het ook op kleur kan laten aanbrengen. Dat kost weinig extra en scheelt je het weekend verven op je zolder :) .. Misschien kan dat overigens ook wel met gips hoor, maar volgens mij niet..
Dat is nog eens een nuttige tip. Ik ging in principe ook voor strak, maar ik zet het bij het lijstje "nader te bepalen" :)

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Exact, het is niet nodig om het geld voorradig te hebben op een bankrekening. Ik zelf ben dit voorjaar ook huis gekocht met een minimale buffer, lekker passen en meten met centjes, verstandig omgaan met de kleine portemonnee. De buffer was zeer klein, 200,- ofzo. Er waren op zich geen onvoorziene kosten, vrijwel alles is te begroten.

En toen bleek dat de hypotheekadviseur zich wat had vergist en we zo'n 700,- extra moesten dokken. *oeps* Daar ging de buffer aan op en voor het resterende heb ik mijn ouders even gebeld. Het hebben van geld anno 2010 is geen prioriteit, de beschikking erover kunnen krijgen wel.

Maar door het zuinige gedrag van ons zijn we deze zomer wel even 4 weken naar azie op vakantie geweest 8)

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 14:29
Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:54:
[...]

Daar zou ik me niet druk over maken, natuurlijk is het mooier als je ook zo'n uitbouw hebt, maar dat kost natuurlijk weer een bak duiten extra. Zelf hebben wij naast het keukenraam ook een uitbouwtje. In feite zit de entree van onze woning in een hokje tegen de gevel aan met de voordeur haaks op de gevel. Je merkt dit echt niet in de zin van weinig licht oid.
Ik heb nog een plaatje kunnen vinden vanuit de folder.
Zie het laatse huis rechts.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/ae1u7k.jpg

Waar ik mij dan weer het meest druk over maak is dat als ons huis te koop gaat staan en het huis naast ons zonder die uitbouw aan de zijkant, meer mensen geneigd zijn dat andere huis te kopen.
Allemaal zorgen voor de toekomst, maar ik wil ze wel met jullie bespreken, dat vind ik erg fijn van dit forum! :)

Ik bedoel ik moet wel hetzelfde betalen als de mensen zonder een uitbouw naast hun, maar is mijn huis wel hetzelfde waard als ik naar buiten kijk en ik kijk links tegen een muurtje aan.

Het huis met de uitbouw is trouwens een ander type huis, de mensen hebben niet zelf om de uitbouw gevraagd.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Arfman

Arfman

Drome!

Night-Reveller schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:13:
Er waren op zich geen onvoorziene kosten, vrijwel alles is te begroten.

En toen bleek dat de hypotheekadviseur zich wat had vergist en we zo'n 700,- extra moesten dokken. *oeps*
Mooie contradictio in terminis ;)

In mijn geval hebben we een nieuwbouwhuis gekocht. Dat is vrijwel helemaal van tevoren te begroten en dat is ook, op wat tientjeswerk na, gelukt. Dat is echter een uitzonderingssituatie, zeker bij een bestaand huis waarvan je niet echt weet wat er achter dat behang/muurtje zit zou ik het enorm op mijn heupen krijgen als ik dan meteen op zwart zaad zou zitten en/of bij iemand aan zou moeten kloppen. Wat gebeurt er dan als de volgende maand de wasmachine kapotgaat? Of de auto/fiets/brommer onvoorziene kosten heeft? Je hebt gewoon altijd een buffer nodig, hoe je het ook went of keert.

• Night-Reveller
Dan is er nog altijd marktplaats, of we lenen wat bij de ibg/duo. Emergency cash is altijd wel te krijgen. :)

Verwijderd

We hebben alles echt wel overdacht hoor meneer Arfman. Jij draait alles dusdanig om dat je ons al blut hebt gepraat. We hebben ruim voldoende spaargeld om een compleet nieuwe inboedel te kunnen bekostigen en overal nieuwe vloeren te leggen, alles uit eigen middelen! Zit niet in de hypotheek of geleend. Dus als jij denkt dat we maar 1000 euro achter de hand hebben, dan heb je het mis.
Nogmaals: een maand dubbele lasten betalen vind ik pure onzin en wegegooid geld. Van dat geld gaan we dalijk het huis verder aankleden met mooie dingen (Y) Dat jij het anders zou doen, wil niet zeggen dat onze manier fout is.
Uit de bouwkeurign kwamen overigens slechts minimale kosten, die ook nog eens niet direct nodig zijn. En dat wisten we al... We hebben niet voor niets een intapklaar huis gekocht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2010 14:21 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Dat van ons was ook instapklaar, maar we hebben wel voor € 1500,- de elektriciteit moeten vernieuwen na een paar maanden. En er waren nog wel wat andere zaken. Je hebt instapklaar en "instapklaar".

Twitter

• Arfman

Arfman

Drome!

Sorry hoor l_inda, zal me er verder niet meer mee bemoeien :w
Veel geluk in je nieuwe huis!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren weer naar de Hypotheker (jazeker..) geweest omdat zowel mijn vriendin en ik een extra aanstelling binnen hebben kunnen slepen. Daar bleken we echter niet zoveel aan te hebben, door de regels die de banken hanteren: ik moet bijvoorbeeld een intentieverklaring hebben waarin staat dat mijn aanstelling van een jaar de volgende keer voor onbepaalde wordt, maar mijn werkgever en ik weten nu al zeker dat daar nog één jaar onbepaalde tijd tussen komt.

De adviseur kwam wel met een andere constructie, waar we de vorige keer nog niet aan gedacht hadden: als ik nu mijn spaargeld uitleen (aan bijvoorbeeld mijn vader) tegen 5%, en hij leent dat over een tijd weer tegen 5% aan mij als hypotheek, dan is dat natuurlijk door de renteaftrek goedkoper dan direct mijn spaargeld in een huis pompen.

Zijn hier meer mensen die zo'n constructie gebruiken? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42
Gizz schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:48:
Gisteren weer naar de Hypotheker (jazeker..) geweest omdat zowel mijn vriendin en ik een extra aanstelling binnen hebben kunnen slepen. Daar bleken we echter niet zoveel aan te hebben, door de regels die de banken hanteren: ik moet bijvoorbeeld een intentieverklaring hebben waarin staat dat mijn aanstelling van een jaar de volgende keer voor onbepaalde wordt, maar mijn werkgever en ik weten nu al zeker dat daar nog één jaar onbepaalde tijd tussen komt.
Ik zie het probleem niet, het is een intentieverklaring. Volgens mij doen de meeste werkgevers niet zo moeilijk want ze zitten nergens aan vast ofzo. Dit is iig mijn ervaring.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kleine ondernemingen zijn daar inderdaad redelijk flexibel mee. Als je echter zoals ik onder een grote organisatie valt gaan dat soort dingen langs meerdere mensen die allemaal volgens vaste procedures werken. Dat is in ieder geval de ervaring van de adviseur, en ik verwacht dat eigenlijk bij mijn werkgever ook wel.

Al kan ik het natuurlijk altijd proberen, maar ik verwacht er in ieder geval niks van.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bootje
  • Laatst online: 16-11 16:42
Ik haak even in hoor. Wij zitten op dit moment midden in onze klus periode. We hebben alles ver van tevoren gepland en gebudgetteerd. En dat is geen overbodige luxe. Hulp van vrienden is ook van tevoren geregeld en de specialisten uiteraard ook. Daarom even wat extra tips, op de reeds goede uitleg van Valorian. :)
[...]
Alleen qua planning is het dan wel belangrijk dat je de stucer op tijd inschakeld en vast zet op een bepaalde datum.
Dit geldt voor alle specialisten. Zorg dat je op vaste dagen en tijden afspreekt. Niet alleen een weeknummer plannen ofzo. Dan zal je altijd zien dat ze vrijdag komen. ;)
[...]
Dat je de muren en plafond van de zolder laat stucen betekend dat je voor een grondige aanpak gaat! Is dat echt nodig? Muren, ok, maar plafond?
Wij laten de plafonds spuiten. Dit wordt gedaan door de specialist die ook de muren stuct (sierpleister). Is snel klaar en het kost de helft (ongeveer) van sierpleister (in ons geval).
[...]
Reken bij stucwerk op zo'n 12 - 18 euro per uur, als je een 'mannetje' weet te vinden. Het stucen zelf hoeft maar weinig tijd te kosten. Bij mij waren ze met zijn tweeen nog geen twee dagen bezig om 40m2 te doen (muren).
Onze specialist (gewoon wit, betaald uit het bouwdepot) kost dat per m2, niet per uur. Beter is ook om een prijs per m2 i.p.v. per uur af te spreken. Dat kan je namelijk van tevoren beter in je budget meenemen (je kan immers simpel de prijs berekenen). Wij betalen voor het stucwerk 13 euro p/m2 en voor het spuitwerk 7 euro p/m2. We smeren wel eerst zelf de lelijke plekjes weg.

De beste man doet bij ons bijna het hele huis en dat is ongeveer 200m2 stuc (muur) en 75m2 plafond (spuitwerk). Daar is hij 5 dagen mee bezig. waarbij de laatste dag voor het afwerken is.
[...]
Verven van kozijnen kost veel tijd. Je moet alles eerst schuren, daar ben je toch al gauw een dag zoet mee.
Vervolgens alles gronden (is het beste) of een keer verven in de juiste kleur...
Verven kost inderdaad tijd. Gronden is inderdaad aan te raden en als je nieuwe kleur erg afwijkt van de oude moet je meestal 2x gronden. Schuren moet je inderdaad niet doen als je schildert. Denk er ook aan dat je niet moet schuren / zagen / etc. als de stukadoor bezig is. Dat gaat in je stucwerk zitten.
[...]
...maar die doen de meeste mensen toch pas na een jaartje ;)
Hehehe, dat zie je inderdaad wel veel. :)

Nu moet ik niet zeuren want ons laminaat wordt gelegd. Het betreft de hele eerste verdieping (3 slaapkamers en een gang) en de voorzolder. We hebben voor 30 euro p/m2 het laminaat, de plinten, de ondervloer en het leggen erbij. Mooie deal en geen gezeur met zelf leggen. Dat heb ik nu wel vaak genoeg zelf gedaan. ;)

Verder wat de planning betreft. Dat is gewoon heel belangrijk. Wij 'verbouwen' ons nieuwe huis (bestaande bouw) helemaal (afgezien van de badkamer). Dit doen we in 5 weken tijd. Het einde van week 5 is het verhuisweekend.

We hebben er hierbij voor gezorgd dat het eerste klusweekend alle beschikbare vrienden aanwezig waren om de 10m3 afvalbak vol te stouwen met zo ongeveer het hele huis. Alles ging eruit. Alle vloeren (afgezien van het beton uiteraard), al het behang, het volledige toilet, de keuken, de sierhaard, trapbekleding en de voorzolder. In dit weekend is er door de mannen gesloopt en door de vrouwen behang gekrabt / kozijnen geschuurd. Daarna wat avonden slopen / krabben / schuren (tot uiterlijk 10 uur!!) en het 2e weekend begonnen met sleufen frasen, stopcontacten naar beneden verplaatsen, nieuwe elektra aanleggen etc.

Daarna konden we eigenlijk opbouwende verder. Dakkapel is er deze week door een specialist op gezet en de nieuwe keuken erin. Zorg gewoon dat mensen elkaar niet in de weg lopen.

We zijn nog niet klaar (morgen gipsplaten tegen het schuine dak op zolder schroeven), maar het gaat, mede dankzij de vooropgestelde planning, als een trein.

• Valorian
Bootje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:19:
Ik haak even in hoor. Wij zitten op dit moment midden in onze klus periode. We hebben alles ver van tevoren gepland en gebudgetteerd. En dat is geen overbodige luxe. Hulp van vrienden is ook van tevoren geregeld en de specialisten uiteraard ook. Daarom even wat extra tips, op de reeds goede uitleg van Valorian. :)

Onze specialist (gewoon wit, betaald uit het bouwdepot) kost dat per m2, niet per uur. Beter is ook om een prijs per m2 i.p.v. per uur af te spreken. Dat kan je namelijk van tevoren beter in je budget meenemen (je kan immers simpel de prijs berekenen). Wij betalen voor het stucwerk 13 euro p/m2 en voor het spuitwerk 7 euro p/m2. We smeren wel eerst zelf de lelijke plekjes weg.

De beste man doet bij ons bijna het hele huis en dat is ongeveer 200m2 stuc (muur) en 75m2 plafond (spuitwerk). Daar is hij 5 dagen mee bezig. waarbij de laatste dag voor het afwerken is.

We zijn nog niet klaar (morgen gipsplaten tegen het schuine dak op zolder schroeven), maar het gaat, mede dankzij de vooropgestelde planning, als een trein.
Hey, stucwerk... ja, uiteraard per m2!! Foutje van mij in mijn vorige post.. Volgens mij gaat stucwerk vrijwel altijd per m2 ja, bij mij was het dus 15 euro per m2 en niet per uur ;) .. Al met al was het uiteindelijk iets goedkoper, want mijn stucadoor ging uit van 40 m2 en het was denk ik net iets meer meters..

Wat betreft gipsplaten tegen het schuine dak op zolder: doe je dit van binnenuit? En zit er bij jou al wel iets van zeil ofzo tussen de pannen en het schuine plankendak? Bij mij is de zolder geheel ongeisoleerd, je zit zelfs tussen de kieren van de planken door licht tussen de pannen door komen.. Als ik van binnenuit isoleer is dat volgens mij vragen om problemen als het een keer gaat lekken bij de pannen ofzo (omdat er geen folie of wat dan ook tussen de pannen en de planken zit). Enige echte goede optie lijkt me dan van buitenaf isoleren: alle pannen eraf, isolatiemateriaal ertussen, pannen er weer op, en dan van binnenuit gipsplaten (en eventueel nog meer isolatie). Of zijn er makkelijkere opties?

• Bootje
Valorian schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 14:51:
[...]
Hey, stucwerk... ja, uiteraard per m2!! Foutje van mij in mijn vorige post.. Volgens mij gaat stucwerk vrijwel altijd per m2.
Yep, volgens mij ook.
[...]
Wat betreft gipsplaten tegen het schuine dak op zolder: doe je dit van binnenuit? En zit er bij jou al wel iets van zeil ofzo tussen de pannen en het schuine plankendak?
Bij ons is het dak al geïsoleerd. Aan de binnenkant zitten er underlayment platen tegen. Daarop is behangen. Dat vinden we echter niet mooi dus we schroeven er gipsplaten tegenaan. Het dak is dus al 'af', maar wij maken het aan de binnekant mooier. Over de gipsplaten wordt gespoten door de stukardoor. Wel eerst even latexen! Dan hect het spuitwerk beter. Het is altijd aan te raden om over gipsplaten eerst latex te smeren voordat er stuc/spuitwerk overheen gaat.

Makkelijkere opties weet ik niet. Een dak maken heb ik nog nooit gedaan. Voor wat betreft het 'repareren' van muren die later gepleisterd gaan worden gebruiken we Rotband. Af en toe met van die band, voor de grote scheuren.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:20:
Nogmaals: een maand dubbele lasten betalen vind ik pure onzin en wegegooid geld. Van dat geld gaan we dalijk het huis verder aankleden met mooie dingen (Y) Dat jij het anders zou doen, wil niet zeggen dat onze manier fout is.
Ik blijf het risicovol vinden goed je kunt misschien een maandje ergens anders bivakeren echter wat als de verkoop bijvoorbeeld niet doorgaat? Of de overdracht duurt beduidend langer om welke reden dan ook? Ik zou het al niet willen alleen al vanwege dat in de zomer alles simpelweg moeilijker verloopt vanwege dat iedereen weg is of dat er simpelweg iets foutgaat.

Bootje, daar heb ik nooit van gehoord dat je beter van te voren kunt texen, sterker nog ik heb nog nooit meegemaakt dat spuitwerk niet blijft zitten ik vraag me zelfs af of een texlaag bevordelijk werkt omdat deze toch minder grof is dan een gewone onderlaag.
Betreffende het stucwerk die wordt niet altijd bruto geteld dit is afhankelijk van stucadoor tot stucadoor. Ook is bruto niet bruto in de zin van sparingen van >8m2 wordt niet geteld en 4 tot 8 wordt voor 50% geteld.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39
henkyyyyyyy schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:21:
[...]

Ik heb nog een plaatje kunnen vinden vanuit de folder.
Zie het laatse huis rechts.

[afbeelding]

Waar ik mij dan weer het meest druk over maak is dat als ons huis te koop gaat staan en het huis naast ons zonder die uitbouw aan de zijkant, meer mensen geneigd zijn dat andere huis te kopen.
Allemaal zorgen voor de toekomst, maar ik wil ze wel met jullie bespreken, dat vind ik erg fijn van dit forum! :)

Ik bedoel ik moet wel hetzelfde betalen als de mensen zonder een uitbouw naast hun, maar is mijn huis wel hetzelfde waard als ik naar buiten kijk en ik kijk links tegen een muurtje aan.

Het huis met de uitbouw is trouwens een ander type huis, de mensen hebben niet zelf om de uitbouw gevraagd.
Ik zou me hierover echt niet druk maken voor wat betreft een toekomstige verkoop, hoogstens als je het zelf niet mooi vindt. Ik kan je echter uit eigen ervaring vertellen dat je nauwelijks last van tegen een muur opkijken hebt, want dan moet je wel heel schuin kijken wat je in feite niet tot nauwelijks doet. Verder lijkt op dat plaatje of de schaduw het licht wegneemt en je dus een donkere keuken hebt. Dit zal in de praktijk slechts een klein deel van de dag zijn afhankelijk van de zonkant van het huis.

Verder moet je bedenken dat je nooit weet hoe en of je over x jaar met je buren moet concurreren. Hier in de straat stonden 5 jaar geleden de huizen met bosjes te koop ivm oplevering van een nieuwbouwwijk verderop. Sindsdien heeft er nooit meer dan 1 tegelijk te koop gestaan in de hele straat. Verder kan je natuurlijk nooit weten wat je buren doen, als de buren met vergelijkbare woning links van je er gelijk een serre aanbouwen en een dakkapel op zetten, dan hebben zij immers ook een meer aantrekkelijke woning. Bedenk wel dat ze deze woning ook duurder zullen aanprijzen om de investering terug te verdienen en dan kan jouw goedkopere (maar minder luxe) woning zeker voor een starter net haalbaar zijn.

• Valorian
Ik ben het eens met Sempy, een grotere woning hoeft niet altijd een pre te zijn, immers neemt het ook kosten met zich mee.

Mijn huis is samen met mijn buren het enige huis in mijn blokje waar géén dakopbouw op zit. Het huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan voor ik langs kwam, maar dat kwam vooral doordat het van binnen afschuwelijk was ingericht, er geen verwarming in zat (één gaskachel voor het hele huis), geen vloer (zeil in de woonkamer), en andere relatief makkelijk te verhelpen euvels. Er zit dus nog geen dakopbouw op en de woning is ook naar achteren nog niet uitgebouwd. Dit maakt hem kleiner en voor gezinnen minder aantrekkelijk dan de woningen eromheen. Echter ook 30.000 - 40.000 euro goedkoper. Dat betekend dat een gezin mijn woning zal laten staan (tenzij ze willen klussen) terwijl een starter als ik hem juist leuk vind omdat ie nog betaalbaar is.

Mijn woning was 190.000 euro bij aanschaf en daar zit een bouwdepot van 10.000 bovenop (verwarming, vloer, wat bouwkeuring-puntjes etc.). 2 en 4 huizen verderop zijn net twee woningen verkocht voor zo goed als de vraagprijs, ze stonden te koop voor 225k en 230k en waren binnen een maand verkocht. ..

Verwijderd

Ik wil zelf spoedig ook een huisje gaan kopen en ben al hevig op zoek op internet naar allerlij aanwijzingen. Alleen hoop ik dat de mensen hier met ervaring me nog een beetje verder kunnen helpen.

Waar moet ik op letten? het volgende heb ik al
- Vloer (is het stevig/rot/etc...)
- Ramen en kozijnen
- Deuren en deurframes
- Lekkage, schimmel of aanverwanten
- De ligging ('s ochtends zon. of 's avonds of nooit)
Welke kosten kan je nog meer op rekenen afgezien van gas/water/licht en andere abonnementen als TV? en hoeveel is dat ongeveer gemiddeld?
- verzekering
- servicekosten (indien topasbaar?)
- rente/hypotheek
- rioolbelasting?
- opstalverzekering
- onroerende zaak belasting

Ik ben zelf ook al veel aan het rondneuzen maar hier kan ik helaas niet veel meer over vinden. hopelijk vraag ik niet teveel en kan iemand met ervaring mij beter helpen

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:43:
Ik wil zelf spoedig ook een huisje gaan kopen en ben al hevig op zoek op internet naar allerlij aanwijzingen. Alleen hoop ik dat de mensen hier met ervaring me nog een beetje verder kunnen helpen.

- Ramen en kozijnen
- Deuren en deurframes
Welke kosten kan je nog meer op rekenen afgezien van gas/water/licht en andere abonnementen als TV? en hoeveel is dat ongeveer gemiddeld?
- verzekering
- rente/hypotheek
- rioolbelasting?
- opstalverzekering

Ik ben zelf ook al veel aan het rondneuzen maar hier kan ik helaas niet veel meer over vinden. hopelijk vraag ik niet teveel en kan iemand met ervaring mij beter helpen
Voor de bezichtiging: http://www.eerste-koophui...ezichtiging-checklist.pdf

Verder zou ik zowiezo een bouwkundige keuring overwegen als je zelf geen deskundigheid op dit gebied hebt (al dan niet in vorm van een makelaar/deskundige kennis). Op zicht kan je zelf wel bepalen of een woning jouw geschikt lijkt. Vervolgens over de prijs onderhandelen en een voorbehoud bedingen op grond van een bouwkundige keuring met een x bedrag aan kosten. Vervolgens ga je met een bouwkundige het pand door en als er dan lijken uit de kast komen, kan je de koop ontbinden. Kost je wel ~200 euro voor die bouwkundige, maar dat is natuurlijk geen geld als je daarmee het risico op een miskoop aanzienlijk beperkt.

Voor het financiele verhaal is nibud een mooi startpunt:
http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/een-huis-kopen.html

• Valorian
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:43:

- Ramen en kozijnen
- Deuren en deurframes
- verzekering
- rente/hypotheek
- rioolbelasting?
- opstalverzekering

Beste Meganutter,

Je bent een leek. Dat betekend dat je er goed aan doet om bij zoveel mogelijk punten advies te vragen bij een expert. Voor sommige dingen betekend dat een greep in de portomonnaie, voor andere kost het je in
eerste instantie nog even niets. Een paar tips dan maar:

- Alle vragen met betrekking tot wat je kunt lenen, hoe het zit met OZB en verzekeringen, kosten , etc. kun je neerleggen bij een hypotheekadviseur. Die wil jou graag als klant dus zal met plezier dergelijke vragen beantwoorden. Zolang je niets tekent zit je nergens aan vast, ook niet aan offerte-aanvragen. Dat betekend dat je als je niet tevreden bent met de adviseur ook geen kosten maakt en vrij bent om een ander te kiezen. NB: dit gaat niet op als je met adviseur een uurtarief afspreekt, maar wel voor adviseurs als de hypotheekshop, visie, hypotheker, etc. Loop gewoon eeens bij ze binnen voor een vrijblijvend introductiegesprek en opgave van wat je kan lenen (dat zegt meteen veel meer dan internetsites).

- Staat van het huis: als je een bestaand en wat ouder huis gaat kopen, en je hebt er zelf niet heel erg goede kijk op, dat is het een must dat je een bouwkeuring laat uitvoeren. Op die manier voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet of onderschat. Zo'n keurder kan ook dingen over het hoofd zien, maar meestal in mindere mate. Vrijwel iedereen zal je dit advies geven, al is het alleen maar omdat het relatief goedkoop is (300 euro, om en nabij) en je je een hoop ellende kan besparen. De bouwkeuring laat je overigens pas uitvoeren als je echt in onderhandeling bent met de verkoper, meestal als onderhandelingsvoorwaarde. Voor de NHG is het geloof ik zelfs verplicht om een bouwkeuring te laten doen.

- Het koop-proces: je kan alles zelf willen doen, dat bespaard je een hoop geld. Veel mensen zullen je adviseren dit dan ook te doen. Zelf koos ik voor een aankoopmakelaar (1250 exc. btw), en heb er geen spijt van gehad. Hier kan ik je onmogelijk op adviseren, is een persoonlijke keuze. Wel is het zo dat áls je voor een aankoopmakelaar kiest je daar meteen ook heel veel vragen kan neerleggen, neemt dus wederom iets uit handen maar wel tegen een prijs. Vaak zal die prijs 'terugverdiend' worden omdat een makelaar beter kan onderhandelen dan jij, maar anderzijds, als jij precies weet wat iets waard is en wat je er voor over hebt, dan kun je dat zelf natuurlijk ook.

- Ligging: leuk dat je daar al aan gedacht hebt. Vaak hoor ik om mij heen dat mensen niet eens weten welke kant de tuin op ligt nadat ze een huisje gezien hebben. Onbegrijpelijk voor mij, als zon-liefhebber ;) .. Heel kort door de bocht betekent een tuin op westen avondzon, een tuin op oosten ochtendzon, een tuin op Noorden heel weinig zon en een tuin op zuiden heel veel zon. Verder is het natuurlijk zo dat een hele grote tuin altijd wel ergens zon heeft en een stadstuintje van zichzelf al relatief weinig, zeker naast een flatje. Mocht je meer info willen, dan zijn deze tekeningen wel erg handig:

Afbeeldingslocatie: http://tuinfo.nl/site/images/stories/zon%20en%20schaduw%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tuinfo.nl/site/images/stories/zon%20en%20schaduw%202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tuinfo.nl/site/images/stories/zon%20en%20schaduw%203.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tuinfo.nl/site/images/stories/zon%20en%20schaduw%204.jpg

Bron: Tuininfo.nl, http://tuinfo.nl/site/ind...ontwerp/94-zon-en-schaduw

Last but not least: Kijk door dingen heen!! De mooiste huizen zijn snel weg, d.w.z., als ze er op de funda-foto ook mooi uitzien, netjes zijn ingericht, alles op orde is, etc. Als je zo'n huis persé wilt dan moet je goed zoeken, snel bieden (al is dat in deze markt iets minder geworden) en vaak concurreren met andere bieders.
Echter je kunt jezelf een hoop geld besparen door een minder populair en dus lager geprijsd zelfde soort huis te zoeken waar nog nét even iets aan moet gebeuren. Zo zijn bijv. jaren dertig huizen in de randstad nog altijd populair. Een in goede staat is peperduur. Echter een met een gaskachel, ranzig behang, lelijk tapijt, is al meteen een stuk goedkoper. Gooi er vervolgens een beetje budget tegenaan voor CV, haal met vrienden en familie alle behang eraf, verf elke muur en kozijn in het huis en je hebt vervolgens iets moois én betaalbaars. De basis moet natuurlijk wel goed zijn (tenzij je echt een klusser bent), maar dat terzijde.

Voorbeeldje, mijn eigen huis is zo'n jaren dertig huis, aan kosten was ik kwijt:
- Complete CV installatie + montage: 5.000 euro
- Houten vloer benedenverdieping: 1.500 euro
- Laminaat bovenverdieping: 200 euro
- Stucwerk benedenverdieping (muren): 600 euro
- Verf, latex, schuurpapier, en andere 'kleine' bouwmarkt-aankopen: 500 euro

Vrijwel alles kon uit een bouwdepot en werkt ten dele ook meteen waardevermeerderend. Rest van het bouwdepot hou ik achter de hand voor dingen als dak (langere termijn vervanging), etc.

Verwijderd

Ha Sempy en Valorian, dat is erg nuttige info.

We zijn ook samen een documentje aan het samenstellen over hoe en wat, uiteraard zal dit niet zo goed zijn als een professional maar het vormt zich al aardig.

Op 5 augustus hebben wij onze eerste bezichtiging en daarbij komt die PDF erg goed van pas. Als meer mensen nog wat tips hebben hoort deze leek ze graag :9

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:29
Valorian schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:19:
[...]

Voorbeeldje, mijn eigen huis is zo'n jaren dertig huis, aan kosten was ik kwijt:
- Complete CV installatie + montage: 5.000 euro
- Houten vloer benedenverdieping: 1.500 euro
- Laminaat bovenverdieping: 200 euro
- Stucwerk benedenverdieping (muren): 600 euro
- Verf, latex, schuurpapier, en andere 'kleine' bouwmarkt-aankopen: 500 euro

Vrijwel alles kon uit een bouwdepot en werkt ten dele ook meteen waardevermeerderend. Rest van het bouwdepot hou ik achter de hand voor dingen als dak (langere termijn vervanging), etc.
Als ik kijk naar de kosten van de houten vloer en het laminaat, dan is het geen heel grote woning. Klopt dat?
Ik ben wel benieuwd naar de opbouw van jouw kosten (wat is precies de hele CV installatie, hoeveel m2 stucwerk heb je laten doen, etc), omdat wij ons oog ook op een opknappertje hebben laten vallen. Daar moeten bijvoorbeeld 7 nieuwe radiatoren in (naast een nieuwe CV-ketel).

• Valorian
celshof schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:52:
[...]
Als ik kijk naar de kosten van de houten vloer en het laminaat, dan is het geen heel grote woning. Klopt dat?
Ik ben wel benieuwd naar de opbouw van jouw kosten (wat is precies de hele CV installatie, hoeveel m2 stucwerk heb je laten doen, etc), omdat wij ons oog ook op een opknappertje hebben laten vallen. Daar moeten bijvoorbeeld 7 nieuwe radiatoren in (naast een nieuwe CV-ketel).
Wat betreft de:

Vloeren:
- Laminaat begint zo rond de 5 euro per m2 (bouwmarkt aanbiedingen). Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor Gamma "Deco" laminaat, afgeprijsd gekocht voor iets van 9 euro per m2 ipv 13,00. Maar als je zoekt is er altijd wel iets afgerpijsd natuurlijk. Dat laminaat is dus niet de beste, maar voldoet prima voor mijn bovenverdieping. Al met al iets meer dan 20 m2 (slaapkamer 7m2, slaapkamer 9m2 en nog een gangetje). Totaal iets meer dan 200 euro geloof ik. Voordeel is dat de groene platen er al lagen omdat de vorige bewoner ook laminaat had (maar dat was lelijk en slecht gelegd), die hoefde ik dus niet opnieuw te kopen. Er komt natuurlijk nog een paar tientjes bij aan plintjes (moet nog).
- Voor de hele benedenverdieping heb ik een zogenoemde eikenhouten Multiplank vloer gekocht. D.w.z.: bovenste laagje (3mm) is hardhout, daaronder 7mm HDF. Je ziet dus van boven geen verschil met een massief houten vloer, maar voordeel is dat het een stuk betaalbaarder is, minder 'werkt' dan massief, en makkelijker legt (zit v-groef in, net als bij laminaat). Nadeel is dat 3mm natuurlijk minder dik is dan 15 mm hardhout, dus als je 100 jaar in je woning wil blijven.... maar ik verwacht niet dat ik zelf door die 3mm hardhout heen ga, dat spul slijt niet snel en als het minder mooi wordt hoef je het niet meteen op te schuren, dan kun je ook gewoon nieuwe olie eroverheen doen. Kosten: +/- 27 euro per meter, 38 m2 totaal, met plakplintjes (niet chiqueste, maar wel prima voor mijn verwachtingen) = zo'n 1100 euro. Komt nog wat bij voor ondervloer en plintjes. Leggen doe ik zelf, en is echt niet moeilijk (waarom mensen zelfs voor laminaat een legger inhuren is me een raadsel ..)
NB: Meestal is multiplank wel iets duurder, maar deze winkel was gewoon erg scherp, hebben een eigen zagerij (in Tjechië). Voor liefhebbers, ze heten Escovloeren, en dit was de vloer die ik heb uitgekozen:
http://www.escovloeren.nl.../multiplank/?offer_id=351

CV:

Ik heb op werkspot gezet wat ik ongeveer wilde hebben, en daar een hele reeks reacties op gekregen. Vervolgens heb ik er een aantal gemaild met de vraag om specificaties, wat ik precies zou krijgen voor hun geoffreerde bedrag. Uit die mails heb ik er een paar gekozen die mij, zowel qua specs als qua manier van werken (snelheid reageren op mail, duidelijkheid, soort advies) bevielen. Die heb ik langs laten komen (vrijblijvend) voor een definitieve offerte. De goedkoopste vond ik prima advies geven en heb ik gekozen. Dat was 4900 euro voor een Intergas HRE CW5 kombi ketel, 6 gewone radiatoren (3 grote, 3 kleine), een designradiator (badkamer) en het leggen van alle leidingen en dergelijke, er lag namelijk nog niets. Voordeel was dat de arbeid in mijn huis weinig voorstelde, immers een jaren dertig woning met houten vloeren, dus die konden in een paar minuten opengehaald worden en dan ligt alles er zo in. Totaal zijn ze met zijn tweeën nog geen 2 dagen bezig geweest inclusief afstellen ketel.
Prijzen liepen flink uiteen trouwens, van 4500 tot 9000 euro. Waar veel te 'winnen' viel voor mij was door akkoord te gaan met 'standaard'-maten. Dat betekend wel een radiator met een afgestemd vermogen voor de ruimte, maar niet een die exact even breed is als het kozijn. In dat laatste geval moeten er namelijk vaak minder verkochte exemplaren besteld worden en kan een radiator zo maar ineens 600 euro kosten ipv 200.. Doe dat x6 en je weet al waar een deel van de kosten vandaan komen in de hogere (maar dus niet slechtere) offertes. Wat dat betreft is het ook een beetje een keuze, ben je bereid bijna het dubbele te betalen voor een perfecte set in alle opzichten, of ga je akkoord met een functionele set die qua performance hetzelfde doet en bespaar je een hoop geld... Tsja... Ik vind de radiatoren die ik nu heb erg fraai, en ben dus blij. Ook heb ik bezuinigd op de thermostaat, dat is gewoon zo'n honeywell rond dingetje, dus zonder mogelijkheden tot programmeren enzo wat de duurdere versies hebben. Ik ben alleen, heb geen gezinnetje etc, en koop liever een Popcorn Hour ofzo voor die paar honderd euro extra dan een thermostaat met wifi en blauwe lcd-schermpjes. Voordeel was overigens dat mijn huis nog gestuct moest worden, zodat het vrezen voor de kabeltjes geen probleem was. Als je huis al helemaal netjes is kan ik met voorstellen dat je een thermostaat
neemt met infrarood zodat je niet hoeft te vrezen, vullen en afwerken voor dat kabeltje. Overigens zijn de kabeltjes voor alle thermostaten hetzelfde, dus als ik ooit een uberding wil dan hoef ik ook niet te breken :)

Stucwerk:
Heb zelf al het behang uit mijn woonkamer weggehaald (tot op de oude stuclaag dus). Vervolgens heeft een stucadoor de +/- 40 m2 gestuct voor in totaal 600 euro. Was mijn buurman dus hij heeft er een mooi prijsje van gemaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door Valorian op 03-08-2010 08:46 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:29
Goeie houten-vloertip! Bedankt.

Zelf al wel een beetje rondgekeken op Werkspot, maar duidelijk nog niet goed genoeg voor vloeren :)

Over laminaat leggen gesproken: in mijn appartement ziet het er prima uit en ook ik heb zelf gelegd (met wat familie). En als je me zou kennen, dan had je waarschijnlijk gezegd "Casper, zou je dat nou wel zelf doen?" ;)

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 30-10 14:29
Sempy schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 09:36:
[...]

Ik zou me hierover echt niet druk maken voor wat betreft een toekomstige verkoop, hoogstens als je het zelf niet mooi vindt. Ik kan je echter uit eigen ervaring vertellen dat je nauwelijks last van tegen een muur opkijken hebt, want dan moet je wel heel schuin kijken wat je in feite niet tot nauwelijks doet. Verder lijkt op dat plaatje of de schaduw het licht wegneemt en je dus een donkere keuken hebt. Dit zal in de praktijk slechts een klein deel van de dag zijn afhankelijk van de zonkant van het huis.

Verder moet je bedenken dat je nooit weet hoe en of je over x jaar met je buren moet concurreren. Hier in de straat stonden 5 jaar geleden de huizen met bosjes te koop ivm oplevering van een nieuwbouwwijk verderop. Sindsdien heeft er nooit meer dan 1 tegelijk te koop gestaan in de hele straat. Verder kan je natuurlijk nooit weten wat je buren doen, als de buren met vergelijkbare woning links van je er gelijk een serre aanbouwen en een dakkapel op zetten, dan hebben zij immers ook een meer aantrekkelijke woning. Bedenk wel dat ze deze woning ook duurder zullen aanprijzen om de investering terug te verdienen en dan kan jouw goedkopere (maar minder luxe) woning zeker voor een starter net haalbaar zijn.
Valorian schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 09:59:
Ik ben het eens met Sempy, een grotere woning hoeft niet altijd een pre te zijn, immers neemt het ook kosten met zich mee.

Mijn huis is samen met mijn buren het enige huis in mijn blokje waar géén dakopbouw op zit. Het huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan voor ik langs kwam, maar dat kwam vooral doordat het van binnen afschuwelijk was ingericht, er geen verwarming in zat (één gaskachel voor het hele huis), geen vloer (zeil in de woonkamer), en andere relatief makkelijk te verhelpen euvels. Er zit dus nog geen dakopbouw op en de woning is ook naar achteren nog niet uitgebouwd. Dit maakt hem kleiner en voor gezinnen minder aantrekkelijk dan de woningen eromheen. Echter ook 30.000 - 40.000 euro goedkoper. Dat betekend dat een gezin mijn woning zal laten staan (tenzij ze willen klussen) terwijl een starter als ik hem juist leuk vind omdat ie nog betaalbaar is.

Mijn woning was 190.000 euro bij aanschaf en daar zit een bouwdepot van 10.000 bovenop (verwarming, vloer, wat bouwkeuring-puntjes etc.). 2 en 4 huizen verderop zijn net twee woningen verkocht voor zo goed als de vraagprijs, ze stonden te koop voor 225k en 230k en waren binnen een maand verkocht. ..
Dank voor jullie reacties.
We zijn vandaag bij de projectontwikkelaar geweest en de uitbouw blijkt 1 meter te zijn.
Aan de achterkant hebben beide buren een uitbouw van 2 meter.
We zijn er eigenlijk wel uit dat we het huis willen hebben.
Het heeft zoveel voordelen in tegenstelling tot dat muurtje van 1 meter.
Ook kwa prijs valt het nog mee voor in de randstad.

Jullie hebben gelijk dat ik mij geen zorgen moet maken om te concurreren met de buren. Dat is van veel latere zorg en je hebt altijd mensen die juist net hetgene zoeken wat jij hebt.

Volgende week weer een afspraak en dan waarschijnlijk handtekening zetten! :)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:12
[...]
Wat betreft gipsplaten tegen het schuine dak op zolder: doe je dit van binnenuit? En zit er bij jou al wel iets van zeil ofzo tussen de pannen en het schuine plankendak? Bij mij is de zolder geheel ongeisoleerd, je zit zelfs tussen de kieren van de planken door licht tussen de pannen door komen.. Als ik van binnenuit isoleer is dat volgens mij vragen om problemen als het een keer gaat lekken bij de pannen ofzo (omdat er geen folie of wat dan ook tussen de pannen en de planken zit). Enige echte goede optie lijkt me dan van buitenaf isoleren: alle pannen eraf, isolatiemateriaal ertussen, pannen er weer op, en dan van binnenuit gipsplaten (en eventueel nog meer isolatie). Of zijn er makkelijkere opties?
Lucky you. Isoleren is voor jou lekker makkelijk:
Gewoon glaswol/steenwol/isolatieplaten tussen je balken aan de binnenkant, folie erover en dan afgipsen.
Of nog simpler: IsoEasy of een soortgelijk product.

Omdat je geen folie tussen je dakbeschot en je dakpannen hebt liggen, kan je dus van binnenuit isoleren. Eventueel vocht wat er in/achter je isolatielaag komt, kan dan door het dak naar buiten, en het gaat dus niet rotten. Wel opletten dat je een dichte folielaag zo dicht mogelijk bij de oppervlakte aan de binnenkant maakt, en een kleine luchtkier achter je isomateriaal (met rollen steenwol heb je die vrijwel standaard, als je rollen koopt met papier en alufolie omhulsel, is het enorm makkelijk).
Let op dat je bouwdepot niet eeuwig houdbaar is. Gangbaar is 2 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Xiphalon op 02-08-2010 21:33 ]

Verwijderd

henkyyyyyyy schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:41:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties.
We zijn vandaag bij de projectontwikkelaar geweest en de uitbouw blijkt 1 meter te zijn.
Aan de achterkant hebben beide buren een uitbouw van 2 meter.
We zijn er eigenlijk wel uit dat we het huis willen hebben.
Het heeft zoveel voordelen in tegenstelling tot dat muurtje van 1 meter.
Ook kwa prijs valt het nog mee voor in de randstad.

Jullie hebben gelijk dat ik mij geen zorgen moet maken om te concurreren met de buren. Dat is van veel latere zorg en je hebt altijd mensen die juist net hetgene zoeken wat jij hebt.

Volgende week weer een afspraak en dan waarschijnlijk handtekening zetten! :)
Ik zie "het goedkoopste huis in de buurt hebben" zelfs alleen maar als iets positiefs. Dat verkoopt veel makkelijker dan het duurste / mooiste huis in de buurt.

Bij ons in de straat staat maar 1 rijtje met gewone huizen. De rest is allemaal 2-onder-1-kap of vrijstaand. Dat raken we later echt wel weer kwijt: betaalbaar huis in een prima buurt.

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:12
Hehe, ik heb het goedkoopste huis gekocht, is nu alleen wel een van de duurste geworden :)

• Valorian
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:53:
[...]

Ik zie "het goedkoopste huis in de buurt hebben" zelfs alleen maar als iets positiefs. Dat verkoopt veel makkelijker dan het duurste / mooiste huis in de buurt.

Bij ons in de straat staat maar 1 rijtje met gewone huizen. De rest is allemaal 2-onder-1-kap of vrijstaand. Dat raken we later echt wel weer kwijt: betaalbaar huis in een prima buurt.
Haha, zo zie ik het ook. Als mensen op kadaster kijken naar historie of op Funda naar omliggende huizen, dan wil je liever dat de meeste andere huizen duurder zijn dan goedkoper ;) ..

Tip: Als je huis écht veel goedkoper is dan omliggende schijnt het nog nuttig te zijn om bezwaar te maken tegen de OZB-waarde bij gemeente, kan zijn dat die dan omlaag gaat. Zelf geen ervaring mee overigens, maar misschien moet ik dat ook eens doen..

• Bootje
Valorian schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 17:19:
[...]
- Voor de hele benedenverdieping heb ik een zogenoemde eikenhouten Multiplank vloer gekocht. D.w.z.: bovenste laagje (3mm) is hardhout, daaronder 7mm HDF. Je ziet dus van boven geen verschil met een massief houten vloer, maar voordeel is dat het een stuk betaalbaarder is, minder 'werkt' dan massief, en makkelijker legt (zit v-groef in, net als bij laminaat).
Je gaat de houten vloer zwevend verlijmen maak ik uit je verhaal op?

Wij laten hem volledig verlijmen. Rechtstreeks op het beton om zo zo min mogelijk contactgeluid te krijgen. Het zijn systeemplanken. Daar heb je een toplaag van 4mm massief hout (of meer) en vervolgens 18mm watervast verlijmd multiplex. Dat remt de werking al grondig, maar het volledig verlijmen ook.

En een houten vloer hoeft inderdaad niet ieder jaar geschuurd te worden. Een keer per jaar behandelen met (de juiste) olie doet wonderen.

Daarnaast laten we boven laminaat leggen. Ten eerste omdat het kan, ten tweede omdat ik er zelf geen zin in heb. We betalen 30 euro p/m2 en daarvoor krijgen we: het laminaat, de ondervloer, de plinten en de montage in één dag. We hebben het hier over zo'n 40m2.

• Valorian
Bootje schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:21:
[...]

Je gaat de houten vloer zwevend verlijmen maak ik uit je verhaal op?

Wij laten hem volledig verlijmen. Rechtstreeks op het beton om zo zo min mogelijk contactgeluid te krijgen. Het zijn systeemplanken. Daar heb je een toplaag van 4mm massief hout (of meer) en vervolgens 18mm watervast verlijmd multiplex. Dat remt de werking al grondig, maar het volledig verlijmen ook.

En een houten vloer hoeft inderdaad niet ieder jaar geschuurd te worden. Een keer per jaar behandelen met (de juiste) olie doet wonderen.

Daarnaast laten we boven laminaat leggen. Ten eerste omdat het kan, ten tweede omdat ik er zelf geen zin in heb. We betalen 30 euro p/m2 en daarvoor krijgen we: het laminaat, de ondervloer, de plinten en de montage in één dag. We hebben het hier over zo'n 40m2.
@Bootje: Ik ga de vloer niet verlijmen, dat is bij dit type multiplanvloer niet nodig omdat 'ie een klik-groef heeft (net als laminaat). Eventueel zou het kunnen als je verwacht dat er vaak water of iets dergelijks op komt, bijv. in keuken, en je wil voorkomen dat vocht doordringt door de groeven, maar in principe hoeft het niet zo heeft mijn vloerboer uitgelegd. Mijn ondervloer is als volgt: planken op balken (jaren dertig vloer), daarbovenop 18 mm watervaste planken, daarbovenop 7mm groene ondervloerplaten (dat zachte spul), daarbovenop de vloer.

Als je de mogelijkheid hebt om het te laten leggen en je liever iets anders doet met je tijd, dan is dat natuurlijk prima! Zelf bespaar ik liever iets op het leggen maar ik moet zeggen maar dat is persoonlijk uiteraard.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
* Deviator79 meldt zich in dit topic!

Heb net een huis gekocht voor 245K kk, en daarbij een bouwdepot los gepeuterd van 35K.
Het huis is een tijdsdocument van 1960 en alles moet dus worden aangepakt.
De grote uitdaging is dus om dit van die 35 K te doen!
Komende tijd dus eindeloos nadenken over hoe dit te doen.
Conclusie is dus al snel; VEEL zelf doen..(zo niet alles),
en dat gaat ook betekenen; heel veel informatie lezen zodat nieuwe klussen te doen zijn, want ik ben zelf maar een klein beetje handig ;-)

Heb er zin in!
(Nog wel 'even' ons huidige huis verkopen)

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Valorian
Deviator79 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:46:

Heb er zin in!
Handige volgorde in deze tijd.. ;) .. Succes gewenst, dat dan weer wel!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft iemand ervaring met geld uitlenen en teruglenen (zie ook Gizz in "Ervaring met huis kopen deel 5") of andere manieren om zo goedkoop mogelijk je eigen vermogen in een huis te stoppen? :P

• Sparhawk
  • Laatst online: 19-11 12:38

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Gizz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:00:
Heeft iemand ervaring met geld uitlenen en teruglenen (zie ook Gizz in "Ervaring met huis kopen deel 5") of andere manieren om zo goedkoop mogelijk je eigen vermogen in een huis te stoppen? :P
Ik weet de regels absoluut niet, maar even 2 dingen waar je aan moet denken (en dus waarschijnlijk verder moet googlen)

1) als jij geld aan jouw vader leent, moet het direct opeisbaar zijn, anders is het volgens mij een schenking.
Dan moet je schenkingsbelasting betalen, en komt het bij het eigen vermogen van je vader, die daar, als hij pech heeft, 1,2% per jaar over moet betalen

2) Waarom neem je geen bankspaarhypotheek, en leg je het eerse jaar extra in. Je blijft gedurende de hele looptijd max HRA krijgen (zolang dat nog bestaat) en als je 5.5% rente hebt, en een looptijd van 30 jaar, dan krijg je aan het eind bijna 3 keer je inleg terug (1,055^20 = 2,92) (en dan reken ik ook niet met maandelijkse rente) Ook scheelt dat bij jou misschien vermogensbelasting....

Als ik jou was, zou ik hierover wel eens met een gespecialiseerd iemand gaan praten...

Edit: en misschien hoef je dan ook geen tophypotheek, en scheelt dat ook weer op je rentepercentage...

[ Voor 4% gewijzigd door Sparhawk op 03-08-2010 15:37 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Bootje
Valorian schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
@Bootje: Ik ga de vloer niet verlijmen, dat is bij dit type multiplanvloer niet nodig omdat 'ie een klik-groef heeft (net als laminaat).
Ah oké. Duidelijk. In je verhaal had je het ook over een V-groef namelijk en die is om een mooie velling kant te krijgen. Ik dacht een beetje dat je daarmee bedoelde dat het niet click was. Dat werkt trouwens als een trein zo'n click systeem. Dat kan je inderdaad prima zelf leggen (zwevend verlijmd trouwens ook). Ik vind volledig verlijmd net even buiten mijn boekje van expertise gaan. ;)

Zo te horen is je ondergrond ook keurig in orde. Die groene platen kan je inderdaad prima gebruiken als ondervloer als ze nog een beetje knap zijn. Recyclen is het toverwoord bij grote verbouwingen, anders is het soms zonde van je geld. Bij ons in huis was er echter niets te recyclen. :/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sparhawk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:16:
[...]
1) als jij geld aan jouw vader leent, moet het direct opeisbaar zijn, anders is het volgens mij een schenking.
Wat bedoel je met direct opeisbaar? Dat mijn vader ook daadwerkelijk het geld moet ontvangen? Dat was in ieder geval wel het plan: gewoon een contract opstellen, de boel naar hem over maken en dan twee maanden later leent hij het weer aan mij uit.
2) Waarom neem je geen bankspaarhypotheek, en leg je het eerse jaar extra in.
Omdat je op die manier (voor zover ik dat begreep) geen hogere hypotheek kunt krijgen? Als ik nu (fictieve getallen) maximaal een hypotheek van €200.000 kan krijgen, terwijl ik €50.000 spaargeld wil toevoegen, dan krijg ik niet zonder blikken of blozen een hypotheek van €250.000.

Als dat wel zo makkelijk zou kunnen, dan had de hypotheker die optie wil genoemd in plaats van het onderling aan elkaar lenen. Maar ik zal er nog eens achteraan gaan :)
Edit: en misschien hoef je dan ook geen tophypotheek, en scheelt dat ook weer op je rentepercentage...
De waarde van de totale hypotheek blijft toch hetzelfde? En juist bij het onderling uitlenen is mijn hypotheek bij de bank lager: Of ik heb €200.000 (hypotheek bank) + €50.000 (hypotheek vader), of ik verhoog mijn hypotheek (naar €250.000) bij de bank, stort daar wat in. In dat laatste geval is mijn hypotheek bij de bank een veel groter deel van de waarde van de woning.

• Deviator79
Valorian schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:59:
[...]

sja, soms loop je tegen iets aan hè..
Er waren eigenlijk maar 2 straten kandidaat om heen te verhuizen, en er kwam een huis vrij..
verder hebben we lichte druk door een tekort aan slaapkamers..

• Valorian
Deviator79 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:41:
[...]

sja, soms loop je tegen iets aan hè..
Er waren eigenlijk maar 2 straten kandidaat om heen te verhuizen, en er kwam een huis vrij..
verder hebben we lichte druk door een tekort aan slaapkamers..
Dat is waar. Ik hoop dat het verkopen meevalt. Tip, zorg voor goede foto's.. Tijdens mijn zoektocht op Funda schrok ik soms van de afzichtelijke manier waarop mensen hun huis in beeld brengen. Zowel technisch als qua hoeveel zooi er overal rondslingert. Het beste is gewoon om je huis eens goed op te ruimen voor de foto, zoveel mogelijk storende elementen te verwijderen, de ruimtes met lichte groothoek (maar niet overdreven) op de foto te zetten en eventueel in photoshop wat lichter te maken als je camera er niet genoeg mee kan.

• Night-Reveller
Gizz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:23:
[...]
Omdat je op die manier (voor zover ik dat begreep) geen hogere hypotheek kunt krijgen? Als ik nu (fictieve getallen) maximaal een hypotheek van €200.000 kan krijgen, terwijl ik €50.000 spaargeld wil toevoegen, dan krijg ik niet zonder blikken of blozen een hypotheek van €250.000.

Als dat wel zo makkelijk zou kunnen, dan had de hypotheker die optie wil genoemd in plaats van het onderling aan elkaar lenen. Maar ik zal er nog eens achteraan gaan :)
Nou, als jij een hypotheek van 200K hebt en spaarcentjes van 50K, dan kan je daar wel een huis voor krijgen van 250K. Het maakt de notaris geen biet uit waar het vandaan komt. Maar per sé heb je gelijk; een bank gaat je niet meer geld uitlenen als je kan bewijzen dat je beschikt over spaargeld; je hebt dan gewoon pech. Het is immers jouw spaargeld en niet dat van de bank, de bank zal het je in dat geval écht niet verstrekken.
[...]
De waarde van de totale hypotheek blijft toch hetzelfde? En juist bij het onderling uitlenen is mijn hypotheek bij de bank lager: Of ik heb €200.000 (hypotheek bank) + €50.000 (hypotheek vader), of ik verhoog mijn hypotheek (naar €250.000) bij de bank, stort daar wat in. In dat laatste geval is mijn hypotheek bij de bank een veel groter deel van de waarde van de woning.
Een bank accepteert het niet dat een andere persoon of instelling een claim heeft op het huis. Als jij namelijk niet je maandelijkse betaling voldoet aan je vader, krijgt je vader het eigendom van het huis. Staat de bank lekker naar te kijken zeker ;w

Bel eens een willekeurige notaris op met dergelijke vragen. Die brengen je hiervoor niets in rekening hoor, maar kunnen je veel tijd en moeite besparen.

• Night-Reveller
Valorian schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:45:
[...]

Dat is waar. Ik hoop dat het verkopen meevalt. Tip, zorg voor goede foto's.. Tijdens mijn zoektocht op Funda schrok ik soms van de afzichtelijke manier waarop mensen hun huis in beeld brengen. Zowel technisch als qua hoeveel zooi er overal rondslingert. Het beste is gewoon om je huis eens goed op te ruimen voor de foto, zoveel mogelijk storende elementen te verwijderen, de ruimtes met lichte groothoek (maar niet overdreven) op de foto te zetten en eventueel in photoshop wat lichter te maken als je camera er niet genoeg mee kan.
Ja, die draadjes zijn erg leuk om te lezen, de funda f*ck-ups. :+

Luisternaar Valorian; maak je huis zo mooi en ruim dat het nooit is geweest. Er zijn talloze mensen niet niet door de troep heen kunnen kijken, doe er je voordeel mee. Haal meubels weg om het ruimtelijker te maken, leen de dure mooie tafel van de buren voor een middagje, zet verse bloemen neer, koop een nieuw fris modern dekbedovertrek, etc. Voor een paar tientjes kan je je huis heel erg veel mooier maken en loop je veel meer kans dat het verkocht wordt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Night-Reveller schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:06:
[...]

Nou, als jij een hypotheek van 200K hebt en spaarcentjes van 50K, dan kan je daar wel een huis voor krijgen van 250K. Het maakt de notaris geen biet uit waar het vandaan komt.
Ja, dat lijkt me evident :P Het ging mij vooral om manieren om die 50K spaargeld dan zo goedkoop mogelijk in te kunnen zetten.
Een bank accepteert het niet dat een andere persoon of instelling een claim heeft op het huis. Als jij namelijk niet je maandelijkse betaling voldoet aan je vader, krijgt je vader het eigendom van het huis. Staat de bank lekker naar te kijken zeker ;w
Dit is precies het omgekeerde van wat de hypotheker mij vertelde. De bank heeft het eerste trekkingsrecht (oid) en vindt het daarom alleen maar prettig als er meer schuldeisers zijn. Door het eerste trekkingsrecht krijgen zij namelijk als eerste het geld als de woning geveild wordt.

Voorbeeldje:

Huis aangekocht voor 200K, wordt later geveild voor 170K.

Als een bank de enige hypotheekverstrekker is gaan ze voor 30K het schip in.
Heb ik 120K bij de bank en 80K zelf ingelegd (of een tweede hypotheek bij familie etc.) dan krijgt de bank van de 170K veilingopbrengsten 120K terug, dus hun deel 100%. Andere hypotheekverstrekkers (of als het je eigen spaargeld is) nemen de verliezen.
Bel eens een willekeurige notaris op met dergelijke vragen.
Zal het eens doen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Gizz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 17:16:
[...]

Dit is precies het omgekeerde van wat de hypotheker mij vertelde. De bank heeft het eerste trekkingsrecht (oid) en vindt het daarom alleen maar prettig als er meer schuldeisers zijn. Door het eerste trekkingsrecht krijgen zij namelijk als eerste het geld als de woning geveild wordt.
Een bank vindt het prima als er meerdere schuldeisers zijn, zolang de bank zelf maar het recht van (eerste) hypotheek heeft.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Gizz schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:00:
Ja, heb hier veel ervaring mee in "vrienden en familie"-categorie. Het is in ieder geval niet zo simpel als jouw hypotheekadviseur stelt. Ook gezien veranderingen in wetgeving sinds 01/2010. Let daarbij ook op de zakelijkheid van de rente, de voorgestelde rentes door jouw adviseur zijn in ieder geval dat niet (meer). Als je deze weg in wilt slaan zou ik een terzake deskundige adviseur zoeken, want een risico op naheffing (incl. boete) wil je echt niet hebben. Daarvoor moet je ook niet bij een notaris zijn overigens.. en de vraag is ook of je überhaupt een tweede pandrecht wilt registreren (ook ivm zakelijkheid rente etc)

Verwijderd

Ik zie ook af en toe bij een woning staan "oplevering in overleg" kan iemand mij vertellen wat ik hier precies bij moet denken?

• Valorian
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:26:
Ik zie ook af en toe bij een woning staan "oplevering in overleg" kan iemand mij vertellen wat ik hier precies bij moet denken?
Staat een beetje ongelukkig omschreven, maar weet vrijwel zeker dat ze bedoelen: datum oplevering in overleg. Dat betekend dat de bewoners waarschijnlijk nog geen ander huis hebben en dat ze naar aanleiding van de mogelijkheden die de koper aandraagt wat datum betreft willen overleggen. Dat kan dus een paar maanden zijn voor de overdracht of misschien wel een half jaar.
Wat belangrijk is is dat je als koper niet meteen al je kaarten laat zien / weggeeft. Dat lijkt wat flauw, maar het komt er op neer dat als jij bijvoorbeeld huurt en het maakt je niet zoveel uit of je 2 maanden of 6 maanden moet wachten je eigenlijk een ideale kandidaat bent, dan kunnen zij namelijk 'kiezen'. Als je dat meteen zo brengt dan is dat voor beide partijen natuurlijk prima. Maar slimmer is om bijv. eerst voor hetgene te gaan wat je écht graag wilt (bijv. 2 maanden , of juist 6 als dat beter uitkomt) en aan te geven bij de verkoper dat er 'eventueel valt te praten over een andere termijn'. Op die manier heb je een onderhandelingspunt erbij om de prijs te beinvloeden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, de soap rond onze hypotheek lijkt eindelijk tot een eind te komen.
Hier het begin van het verhaal: MikeyMan in "Ervaring met huis kopen deel 5"

Zijn vandaag voor de verlenging van de offerte naar de baas van het betreffende hypothekerfiliaal geweest. Uiteindelijk een nieuwe offerte aangevraagd die 0,3% goedkoper is, en -na de vorige €250- nog €750 korting bedongen.

Moet wel weer een nieuwe werkgeversverklaring en loonstrook inleveren, dus das weer een risicootje ;)
Maargoed, als het meezit kunnen we hier tot de overdracht mee vooruit...

• Bootje
MikeyMan schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:15:
Zo, de soap rond onze hypotheek lijkt eindelijk tot een eind te komen.
...
Maargoed, als het meezit kunnen we hier tot de overdracht mee vooruit...
Nou succes dan maar! Hopen dat nu alles snel rond is.

Wij wachten vandaag de afwerking/aftimmering van onze dakkapel af. Vanmiddag controleren of hij is geworden zoals beoogd. En het is de één na laatste dag van de stukadoor, dus dat moet ook al een goed beeld gaan geven van hoe het gaat worden. Het wordt al steeds meer een 'huis'. :)

• Kevinp
  • Laatst online: 17:09
Deze week een niet nette, leuke ervaring gehad met de keukenboer.

Vanuit de aannemer wordt verteld dat je daar maar eens naar toe moet gaan om een offerte te laten maken, of minstens te kijken wat er mogelijk is (stelpost van 750 euro is natuurlijk niks, maar het is wel fijn om te weten wat je bij moet betalen (ongeveer)).

Maar zodra hij doorkreeg dat hij sowieso (nog) niks kon verkopen (de grond wordt nog niet eens bouwrijp gemaakt) deed hij ook niks meer. Toevallig koopt mijn neef in hetzelfde project ook een huis, en daar werd dezelfde verkoper zelf boos omdat mijn neef, in mijn ogen begrijpelijk, ook nog niks officieel wilde tekenen. In mijn ogen niet klantvriendelijk, en het zorgt er iig voor dat hij drie (een vriend van mij heeft daar ook een huis) keukens minder verkoopt.

Ik snap niet waarom je een keuken moet kopen zelfs al voordat er nog maar de spreekwoordelijke schop de grond in is gegaan. Het lijkt mij toch dat je wel meer dingen duidelijk moet hebben voor de aanschaf van een keuken (zoals de kleur van de vloer bv).

Nu was er niks te doen, en heeft hij zich vast vermaakt met internetten, maar in mijn ogen is dit toch niet de manier van handelen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Abom
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik heb een vergelijkbare ervaring met een keukenboer. Eerst roepen ze dat je 50% korting krijgt (yea right...). Ze pushen heel hard om op dat moment te tekenen (want de korting is alleen dan geldig) etc. De prijs ging van 20k, naar 10k, naar 5,3k en daarna mocht ik zelf een prijs noemen (mijn reactie: -1000 euro :)).

Uiteindelijke blij dat ik daar geen keuken heb gehaald want de hulp tijdens het ontwerpen (lees: samenstellen) van de keuken was achteraf gezien erg slecht. Ik heb nu een keuken gekocht bij een keukenspecialist, waar ze ook echt verstand hebben van keukens en niet alleen maar verkopertje willen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 05-08-2010 13:44 ]

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
@MickeyMan: Mag ik vragen wat je voorwaarden, hypotheekrente en looptijd zijn?

Verwijderd

wij ontvingen zojuist een brief van de notaris met daarin het concept van de akte van levering met een brief erbij te bellen voor een afspraak om de akte(n) te laten passeren,

Wil dit dus automatisch zeggen dat ons dossier helemaal is goed gekeurd en alles rond is?? :o Ik neem aan dat de notaris pas ons uitnodigt als hij alle stukken compleet heeft?

Wij verwachtten namelijk dat we deze informatie van de bank zouden vernemen?

• Bootje
Inderdaad. Die keukenboeren van Superkeukens, Keukenconcurent etc. zijn (bijna) allemaal hetzelfde. En je moet zelf nog veel van de prijs af praten om tot een realistisch bedrag te komen.

Gelukkig hebben wij onze keuken bij de Ikea vandaan. Daar hebben ze sinds een paar jaar echt mooie, degelijke keukens. En je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben er een stenen maatwerkblad bij gedaan. Deze (de keuken plus het werkblad dus) is geplaatst door een monteur (aangedragen via Ikea) en zit er spatzuiver in. Apparatuur is allemaal van Ikea (oftewel Whirlpool).

En de prijzen staan bij Ikea gewoon vast. Geen moeilijk gedoe dus. Plus je kan de software thuis downloaden en zo je keuken lekker rustig thuis alvast samenstellen. Later wordt dit allemaal gecontroleerd door een medewerker en eventueel nog ingemeten door de specialist die later de keuken plaatst.

Heb er nog wel een pannenset bij proberen te lullen, maar dat ging niet. :P

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Met 20 minuten ga ik naar het huis om er nog even door heen te lopen en daarna door naar de notaris om de akte te laten passeren. :)

Pff zo lang hier op gewacht alleen begin hem nu wel heel erg te knijpen.

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:47:
wij ontvingen zojuist een brief van de notaris met daarin het concept van de akte van levering met een brief erbij te bellen voor een afspraak om de akte(n) te laten passeren,

Wil dit dus automatisch zeggen dat ons dossier helemaal is goed gekeurd en alles rond is?? :o Ik neem aan dat de notaris pas ons uitnodigt als hij alle stukken compleet heeft?

Je krijgt een uitnodiging van het notariskantoor. Normaal krijg je een dergelijke uitnodiging dus ook niet, tenzij het dossier compleet is.

Bel even met het notariskantoor en informeer daar, zij kunnen je dat allemaal vertellen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:47:

De notaris gaat pas aan de gang als deze zeker weet dat het allemaal kosjer is. Dus ja, ik denk dat je ervanuit kan gaan dat alles ok is :)

Xbox Live ID:Notna8310

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deviator79 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:46:

Heb net een huis gekocht voor 245K kk, en daarbij een bouwdepot los gepeuterd van 35K.
Het huis is een tijdsdocument van 1960 en alles moet dus worden aangepakt.
De grote uitdaging is dus om dit van die 35 K te doen!
Komende tijd dus eindeloos nadenken over hoe dit te doen.
Conclusie is dus al snel; VEEL zelf doen..(zo niet alles),
en dat gaat ook betekenen; heel veel informatie lezen zodat nieuwe klussen te doen zijn, want ik ben zelf maar een klein beetje handig ;-)

Heb er zin in!
Gaaf! Moet er echt zo veel aan gebeuren dan?

Gefeliciteerd!
Valorian schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:59:
Mooie huizen verkopen toch wel. Ik heb het op ons rijtje gezien...
Afgelopen jaar zijn er 3 huizen verkocht.
2 waren er binnen een maand weg en 1 heeft 2 jaar te koop gestaan, waarvan die laatste voor een lager bedrag te koop stond dan de andere twee. De 2 die snel verkocht waren, waren strak, je kon er zo in en er hoefde niets aan te gebeuren.

Youtube: DashcamNL

• Deviator79
dfrenner schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:25:
[...]

Gaaf! Moet er echt zo veel aan gebeuren dan?

[...]
Ja, er moet heel veel gebeuren; alles is 50 jaar oud.

- keuken
- badkamer
- wc's.
- electrische installatie
- cv installatie incl radiatoren
- verwijderen schouwen
- plaatsen dakkapellen
- plaatsen nieuwe kozijnen en beglazing
- verwijderen asbest diverse plaatsen
- volledig isoleren van muren en dak
- nieuwe vloeren
- nieuwe binnenmuren zolder en verdieping.
- buiten (tuin en garage) laat ik voorlopig maar even buiten beschouwing.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mierenfokker schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:44:
@MickeyMan: Mag ik vragen wat je voorwaarden, hypotheekrente en looptijd zijn?
Tsjah, voorwaarden; dat zijn er nogal wat natuurlijk...

Maar 1 deel aflossingsvrij tegen 4,7%, andere deel spaarhypotheek tegen max 4,6% (maandvariabel totdat de referentierente stijgt).
Beiden 10 jaar vast.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 05-08-2010 16:31 ]

• Valorian
Deviator79 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:54:
[...]

Ja, er moet heel veel gebeuren; alles is 50 jaar oud.

- keuken
- badkamer
- wc's.
- electrische installatie
- cv installatie incl radiatoren
- verwijderen schouwen
- plaatsen dakkapellen
- plaatsen nieuwe kozijnen en beglazing
- verwijderen asbest diverse plaatsen
- volledig isoleren van muren en dak
- nieuwe vloeren
- nieuwe binnenmuren zolder en verdieping.
- buiten (tuin en garage) laat ik voorlopig maar even buiten beschouwing.
wat is er eigenlijk zo mooi aan het huis dat je juist voor deze kiest? Locatie? Kan me voorstellen dat iemand een jaren dertig huis of ouder koopt en dan flink opknapt, maar als je een jaren zestig huis koopt en vervolgens zo'n beetje alles gaat aanpakken? Kan dat uit?

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wij staan op het punt om een bod te doen op een woning ( Onze eerste koop huis :D ), maar graag zou ik het volgende even ter bevestiging willen horen :)

Als je een bod doet, dan kan je dit toch onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring doen ? Niet dat ik veel verwacht want de woning is uit 1991, maar als deze tegen valt dan kan je dan toch je bod intrekken ?

[ Voor 4% gewijzigd door -Thunder- op 05-08-2010 17:01 ]

Blij Met Wilco

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

-Thunder- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:00:
Wij staan op het punt om een bod te doen op een woning ( Onze eerste koop huis :D ), maar graag zou ik het volgende even ter bevestiging willen horen :)

Als je een bod doet, dan kan je dit toch onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring doen ? Niet dat ik veel verwacht want de woning is uit 1991, maar als deze tegen valt dan kan je dan toch je bod intrekken ?
Ja, onder voorbehoud van bouwtechnhische keuring én financiering (eventueel onder NHG-voorwaarden) is wel aan te raden. Ook aangeven wat het maximumbedrag aan directe kosten is dat uit de keuring mag komen.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zie even een aantal posts terug van 2 weken geleden, als reactie op het bied-proces van l_inda. Daar vind je wel een aantal goede aanwijzingen.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

haha, ja ik heb me er ook doorheen geworsteld Thunder ;) En uiteindelijk op het bedrag uitgekomen wat we zelf ook voor ogen hadden, dus is helemaal goed gegaan!
Bij het bod indd erbij zeggen ovb financiering en de bouwkeuring en dan komt het goed (Y)

Gaan jullie zelf bieden of hebben jullie/gaan jullie een aankoopmakelaar inschakelen?

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wij hebben een aankoop makelaar in de hand, waarom ? Eigenlijk simpel, het is het eerste koophuis voor ons, net als wat bij jullie het geval is en met een aankoop makelaar heb je toch een stukje meer zekerheid dat de boel goed verloopt en bij de aankoop makelaar zelf regelen we waarschijnlijk ook onze hypotheek, alles in 1 zo ongeveer dus, dus dan weten we wat wij kunnen en de tegenpartij weet dan ook dat het goed zou zitten :)

Oja.. hoelang heeft een verkoper eigenlijk de tijd om te reageren op een bod ? Hoor je dat meestal dezelfde dag of gaat daar soms dagen/weken over heen ?

[ Voor 15% gewijzigd door -Thunder- op 05-08-2010 17:51 ]

Blij Met Wilco

• wildcardxl
Oke behoorlijke kater nu, bij de laatste inspectie is gebleken dat de reparatiewerkzaamheden die door mij werden verwacht niet zijn uitgevoerd.

Nu vind de woningbouwstichting waar ik de woning van koop dat de woning bouwtechnisch in orde is, maar het voldoet totaal niet aan mijn verwachtingen en hoe ik het heb weergeven dat ik het wil hebben.

Het probleem is dat de ontbindende voorwaarde die we daarvoor hebben opgestel nogal ruim te nomeen is, er zou gekeken worden wat er moet gebeuren en indien nodig herstelwerkzaamheden plaatsvinden, op deze bepaling heb ik destijds commentaar gehad maar er werd toen aangegeven dat ik niet te moeilijk moest doen en dat bij de woningbouwstichting dat altijd goed kwam omdat zulke reparatie's peanuts voor hen zijn.

Met goed vertrouwen dit gedaan maar mondeling zijn de afspraken wel bij de notaris gelegd.

Morgenochtend 10 uur ga ik daar kijken met een bouwbedrijf om in overeenstemming te komen, zij gaan dit dan terugkoppelen aand e verkopende partij wat zij vinden dat er moet gebeuren.

Gelukkig is het bouwbedrijf een partner van mijn oom zijn bedrijf en die gaat mee, dat dan weer wel.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
-Thunder- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:46:
Wij hebben een aankoop makelaar in de hand, waarom ? Eigenlijk simpel, het is het eerste koophuis voor ons, net als wat bij jullie het geval is en met een aankoop makelaar heb je toch een stukje meer zekerheid dat de boel goed verloopt en bij de aankoop makelaar zelf regelen we waarschijnlijk ook onze hypotheek, alles in 1 zo ongeveer dus, dus dan weten we wat wij kunnen en de tegenpartij weet dan ook dat het goed zou zitten :)

Oja.. hoelang heeft een verkoper eigenlijk de tijd om te reageren op een bod ? Hoor je dat meestal dezelfde dag of gaat daar soms dagen/weken over heen ?
Ik zou niet direct de hypotheek bij/via de aankoopmakelaar regelen, maar ook even rondkijken bij andere hypotheekverstrekkers en -adviseurs. Die makelaar zou best wel eens belang bij kunnen hebben dat je een bepaalde hypotheek bij hem afneemt, met minder gunstige voorwaarden voor jou maar met een goede provisie voor hem. :)

Reactie op een bod gaat meestal vrij snel, vaak dezelfde dag nog, en anders de volgende dag. In mijn geval mailde de makelaar eerst met de mededeling dat ze bij de verkoopster wilde langsgaan om het bod voor te leggen. Blijkbaar voelde de verkoopster (oudere dame) zich daar prettiger bij. En de volgende dag een telefoontje met de reactie op het bod. Ik was juist degene die wat langzamer reageerde met een nieuw bod. :P

wildcardxl, heb je een bouwtechnische keuring laten uitvoeren? En om wat voor reparaties gaat het?

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeemonster op 05-08-2010 18:18 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

coffemonster, dat hebben we ook gedaan :) We zijn bij de bank geweest, de hypotheker en dan deze makelaar en wat we tot nu toe denken ( wat ons gevoel zegt ) kunnen we het beste de boel bij de aankoop makelaar regelen, waarom ? Hij heeft geen eigen pakket, dus 100% onafhankelijk :)

Blij Met Wilco

• wildcardxl
Coffeemonster schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:17:
[...]

wildcardxl, heb je een bouwtechnische keuring laten uitvoeren? En om wat voor reparaties gaat het?
Bopuwtechnische keuring is inderdaad gedaan en er kwam niks aan het licht, maar het was wel heel voor de hand liggend dat was ook vreemd, maar je kunt onze het hele aankoopproces van ons vreemd vinden. Je kutn het allemaal op zijn minst koppelverkoop noemen hoe het is gegaan...

De bijkeuken zit dakleer op, hierin zitten scheuren en op een bepaald punt komt het water door het dak heen waardoor de planken daaronder verrot zijn geworden. Mijn eis was dat dit volledig vervangen werd. Dus: Dakleer + hout, er is helemaal niks gebeurd.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Als hun daarmee samen met je bod akkoord zijn gegaan lijkt mij het dat zij het nu ook verplicht zijn om het te doen...

Blij Met Wilco

• wildcardxl
Dat nam ik ook aan ja, maarrrr en das een hele grote: mijn vrienidn en ik zijn vorige week uit elkaar gegaan, dus ik wil deze mogelijkheid benutten om het misschien helemaal niet door te laten gaan:)

• Abom
-Thunder- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:24:
coffemonster, dat hebben we ook gedaan :) We zijn bij de bank geweest, de hypotheker en dan deze makelaar en wat we tot nu toe denken ( wat ons gevoel zegt ) kunnen we het beste de boel bij de aankoop makelaar regelen, waarom ? Hij heeft geen eigen pakket, dus 100% onafhankelijk :)
Ik zou NOOIT een hypotheek afsluiten via een aankoop makelaar, hoogstens wanneer je hem per uur betaald en jij de provisie ontvangt. Hoe hoger de hypotheek, hoe hoger de provisie voor de tussenpersoon (in jouw geval de aankoopmakelaar dus). Hij zou er wel eens voordeel bij kunnen hebben door niet de allerlaagste prijs voor het huis te regelen.

Verwijderd

dus eigenlijk wil je het huis helemaal niet? :o

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Abom schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:40:
[...]

Ik zou NOOIT een hypotheek afsluiten via een aankoop makelaar, hoogstens wanneer je hem per uur betaald en jij de provisie ontvangt. Hoe hoger de hypotheek, hoe hoger de provisie voor de tussenpersoon (in jouw geval de aankoopmakelaar dus). Hij zou er wel eens voordeel bij kunnen hebben door niet de allerlaagste prijs voor het huis te regelen.
Verbazing wekkend lijkt het er bij ons wel op dat het bij hun voor ons wel het beste uit pakt ;) Maar goed, we hebben nog niet definitief besloten waar we de hypotheek doen, nog even goed over nadenken.

Oh de hypotheek staat trouwens los van de aankoop makelaar, het zijn losse pakketten van elkaar, het pakket om de aankoop makelaar in 'dienst' te nemen was voor ons wel aantrekkelijk, zaten een paar mooie voordelen aan, er zit onder andere bouwtechnische keuring etc bij in :)

[ Voor 17% gewijzigd door -Thunder- op 05-08-2010 22:49 ]

Blij Met Wilco

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
wildcardxl schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:50:
Dat nam ik ook aan ja, maarrrr en das een hele grote: mijn vrienidn en ik zijn vorige week uit elkaar gegaan, dus ik wil deze mogelijkheid benutten om het misschien helemaal niet door te laten gaan:)
Kan je de hypotheek alleen opbrengen? Het kan dan juist gunstig zijn om de koop wel door te laten gaan, als je de hypotheek niet alleen op jouw salaris kan afsluiten. Natuurlijk is dit helemaal afhankelijk van je huidige situatie, je woonwensen en je budget, dus volledig je eigen afweging. Maar alleen kan je vaak minder dan met z'n tweeën. Overigens wel vervelend natuurlijk dat je net in zo'n hectische periode uit elkaar gaat.

Of je een koop kan laten ontbinden omdat een reparatie niet is uitgevoerd betwijfel ik. Meestal is dat geen ontbindende voorwaarde, maar daarvoor zou je je koopcontract moeten napluizen. Een reparatie is over het algemeen goedkoper voor de verkoper dan de koop niet door laten gaan. Vreemde bewering van die woningcorporatie dat de woning bouwtechnisch goed is, als er lekkage en rotte plekken in dat dat zitten. :S

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Deviator79
Valorian schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:50:
[...]

wat is er eigenlijk zo mooi aan het huis dat je juist voor deze kiest? Locatie? Kan me voorstellen dat iemand een jaren dertig huis of ouder koopt en dan flink opknapt, maar als je een jaren zestig huis koopt en vervolgens zo'n beetje alles gaat aanpakken? Kan dat uit?
Het huis is gebouwd in 1939/1940, maar voor het laatst opgeknapt in 1960, vandaar..
en inderdaad, het is de locatie. We willen per sé in die straat wonen..
(200 meter van ons huidige huis) verder zijn we natuurlijk gewoon gek ;)

• Valorian
Abom schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:40:
[...]

Ik vind het sowieso wat merkwaardig dat een aankoopmakelaar ook de financien regelt. Mijns inziens hoort een aankoopmakelaar de 'regelaar' te zijn, en hooguit een hypotheekverstrekker aan te raden (waarna je alsnog de keuze hebt om naar een ander te gaan natuurlijk).

Zelf heb ik mijn huis via een aankoopmakelaar gekocht, deze heb ik ingehuurd vanaf het moment dat ik zelf al een woning op het oog had t/m het einde van het traject. Kosten: 1250 ex. btw, all-in prijs. De makelaar zat naast een hypotheekshop waarmee ze samen werkten. Deze heb ik ook geconsulteerd, naast mijn eigen bank en een hypotheekvisie. Uiteindelijk de twee hypotheek-ketens tegen elkaar uitgespeeld en bij de shop geëindigd met een zeer scherpe rente. Toen overigens, inmiddels is 'ie nog verder gezakt ;) ..

• Valorian
Deviator79 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:48:
[...]

Het huis is gebouwd in 1939/1940, maar voor het laatst opgeknapt in 1960, vandaar..
en inderdaad, het is de locatie. We willen per sé in die straat wonen..
(200 meter van ons huidige huis) verder zijn we natuurlijk gewoon gek ;)
Aha.. dat verklaard een en ander. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar jaren dertig huizen hebben nou eenmaal kwaliteit en charme. In de jaren zestig is vooral rotzooi neergezet, vooral veel goedkope slecht gebouwde appartementen (die nu allemaal weer neer gaan omdat de wijken waarin ze staan probleemwijken zijn geworden ;) ) .. Ik dacht dus dat je een huis uit de jaren zestig had gekocht. Ik kan me best voorstellen dat iemand dat doet, maar niet als er dan ook nog zoveel mee moet gebeuren haha.

Succes. Blijven er nog originele jaren dertig onderdelen behouden? Glas in lood? En-suite? Schouwen / schoorstenen? Paneeldeuren? Of was dat allemaal bij de vorige renovatie toch al om zeep en ga je nu vooral voor een mooi strak huis met veel ruimte?

• Deviator79
Valorian schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:54:
[...]

Aha.. dat verklaard een en ander. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar jaren dertig huizen hebben nou eenmaal kwaliteit en charme. In de jaren zestig is vooral rotzooi neergezet, vooral veel goedkope slecht gebouwde appartementen (die nu allemaal weer neer gaan omdat de wijken waarin ze staan probleemwijken zijn geworden ;) ) .. Ik dacht dus dat je een huis uit de jaren zestig had gekocht. Ik kan me best voorstellen dat iemand dat doet, maar niet als er dan ook nog zoveel mee moet gebeuren haha.

Succes. Blijven er nog originele jaren dertig onderdelen behouden? Glas in lood? En-suite? Schouwen / schoorstenen? Paneeldeuren? Of was dat allemaal bij de vorige renovatie toch al om zeep en ga je nu vooral voor een mooi strak huis met veel ruimte?
Ja, ze hebben bij die 'verbouwing' in 1960 alles eruit gesloopt (glas inlood, en-suite, opslaande deuren vervangen voor doorzon raam, paneeldeuren etc..)
We gaan proberen weer elementen terug te brengen, kamer en-suite gaat het niet worden, dat kost ons te veel ruimte. We zijn nu met 4 personen, maar ik verwacht dat dit er 6 gaan worden 8)
Het huis is 125m2 dus we moeten creatief met de ruimte omgaan. (maar goed, we zitten nu op 75m2)

• wildcardxl
Coffeemonster schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 00:03:
[...]

Kan je de hypotheek alleen opbrengen? Het kan dan juist gunstig zijn om de koop wel door te laten gaan, als je de hypotheek niet alleen op jouw salaris kan afsluiten. Natuurlijk is dit helemaal afhankelijk van je huidige situatie, je woonwensen en je budget, dus volledig je eigen afweging. Maar alleen kan je vaak minder dan met z'n tweeën. Overigens wel vervelend natuurlijk dat je net in zo'n hectische periode uit elkaar gaat.

Of je een koop kan laten ontbinden omdat een reparatie niet is uitgevoerd betwijfel ik. Meestal is dat geen ontbindende voorwaarde, maar daarvoor zou je je koopcontract moeten napluizen. Een reparatie is over het algemeen goedkoper voor de verkoper dan de koop niet door laten gaan. Vreemde bewering van die woningcorporatie dat de woning bouwtechnisch goed is, als er lekkage en rotte plekken in dat dat zitten. :S
Mijn vriendin is student en in haar plaats komt, mits het doorgaat mijn neefje wonen. Hij betaald dan huur (300) en betaald mee in de boodschappen, financieel word ik door deze break up eigenlijk alleen maar beter. Het huis is vanaf de eerste seconde volledig op mijn naam afgesloten: het lullige is alleen dat hij in een plaats staat waar ik niks heb en ik moet 10 minuten langer naar mijn werk rijden (nu ongeveer half uurtje heen en terug)

Ik heb dat als ontbindende voorwaarde laten opstellen alleen het geld ligt al bij de notaris en ik zou gisteren passeren, zo ver ik begreep kon ik hen in gebreke stellen (wat ik heb gedaan) en hebben hun 9 dagen om daar wat mee te doen. Zometene om half 11 heb ik een afspraak met de woningbouw, de makelaar en een bouwbedrijf om de schade op te nemen en te overleggen wat te doen. Gezien hun met een aardige delegatie zijn heb ik besloten om mijn oom en vader mee te nemen: ik ben niet op mijn bekkie gevallen maar in mijn eentje tegenover 4 a 5 man word het toch wat lastiger. Mijn vader is politieman en mijn oom een eigen bedrijf met 30 man in dienst, die zullen er wat minder moeite mee hebben;)

• Valorian
Deviator79 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:13:
[...]

Ja, ze hebben bij die 'verbouwing' in 1960 alles eruit gesloopt (glas inlood, en-suite, opslaande deuren vervangen voor doorzon raam, paneeldeuren etc..)
We gaan proberen weer elementen terug te brengen, kamer en-suite gaat het niet worden, dat kost ons te veel ruimte. We zijn nu met 4 personen, maar ik verwacht dat dit er 6 gaan worden 8)
Het huis is 125m2 dus we moeten creatief met de ruimte omgaan. (maar goed, we zitten nu op 75m2)
Aha, flinke operatie. Kamer en-suite is inderdaad mooi maar kost wel veel ruimte ja. Wat deuren betreft: je kan nog checken of de oude paneeldeuren echt vervangen zijn of dat ze alleen zijn 'dichtgespijkerd' met board. Mijn moeder had ook een jaren dertig huisje en daar zat boardplaten op alle deuren, die heeft ze eraf gehaald, deuren bleken nog puntgaaf en nu dus weer jaren dertig stijl. In de sixties was het mode om strakke deuren te hebben zonder ornamenten en sierranden, en de goedkope optie was dan boardplaat erop ;)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Voor dat wij de aankoop makelaar regelde hadden we daarvoor al het hypotheek gesprek gehad ;) Maar we zijn nog aan het vergelijken :) Zometeen bellen met de aankoop makelaar om het eerste bod te gaan uitbrengen :D

Blij Met Wilco

• Valorian
-Thunder- schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:56:
Voor dat wij de aankoop makelaar regelde hadden we daarvoor al het hypotheek gesprek gehad ;) Maar we zijn nog aan het vergelijken :) Zometeen bellen met de aankoop makelaar om het eerste bod te gaan uitbrengen :D
Nice. Succes! Volgens mij doe je het op de goede volgorde, zo heb ik het zelf ook gedaan:
- eerst hypotheekgesprekken, achterhalen wat je kunt lenen, nog geen knopen doorhakken maar vooral orienterend, wel zorgen dat je zeker weet wat haalbaar is qua financien.
- dan zoeken naar huis, en bieden tot waar mogelijk, en proberen onder de max te blijven (al kan dat niet altijd)
- dan nogmaals met hypotheekverstrekkers om tafel met de 'definitieve' data en het te lenen bedrag, blijf ze ook vergelijken ook al was er een in de orienterende fase al beter of goedkoper. Pas met de echte informatie krijg je echte prijzen en dan is er ineens nog heel veel mogelijk wat marges betreft op het moment dat je aangeeft met meerdere partijen om tafel te zitten ;)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Op die manier zijn wij ook bezig :) Eerst bij 2/3 bedrijven geinformeerd voor de hypotheek, alles kwam zo ongeveer het zelfde uit behalve de maand last en nog een paar dingetjes.. toen huizen gaan zoeken, nooit naar huizen gekeken die boven het budget staan, zo kun je je zelf nooit blij maken met een dood vogeltje :)

Nu wachten tot de aankoopmakelaar even terug beld, want ik kreeg gelijk zijn voicemail haha... :P

Edit : Toch nog geen bod gedaan maar we gaan een 2e keer kijken (as woensdag), het voelt nog goed aan tot nu toe, maar toch nog een keer extra kijken met de aankoopmakelaar er weer bij :)

[ Voor 18% gewijzigd door -Thunder- op 06-08-2010 11:02 ]

Blij Met Wilco

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 15:51
Nou, onze tweede hypotheek is er doorheen :)

De eerste hebben we laten verlopen en niet verlengd omdat de rente in de tussentijd gedaald is. Door een nieuwe aan te vragen hebben we nu én een lagere rente én geen risico op een boete als bij de verlenging de rente is gestegen. Toppertje. Toch valt het tegen wat een lagere rente je per maand oplevert. In ons geval is de rente 0,45%(!) lager en per maand scheelt het netto maar 45 euro.. Ach, kun je toch weer leuke dingen voor doen.

Bovendien spaar je wat meer lineair, waardoor je na een paar jaar wat meer in je spaarpot hebt zitten. Bij verkoop heb je dus X maanden 45 euro bespaard én wat meer in je spaarpot zitten..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Toch nog besloten om nog een huis in dezelfde straat te bekijken, deze is iets anders dan het huis dat we al bekeken hebben maar wel wat goedkoper, de afspraak stond al voor volgende week maar zonder aankoop makelaar er bij, we gaan het nu toch doen met aankoop makelaar, puur om te kijken wat verstandiger is, het huidige huis waar we 'verliefd' op zijn is wel moderner...

Blij Met Wilco

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 11:00:
Nou, onze tweede hypotheek is er doorheen :)

De eerste hebben we laten verlopen en niet verlengd omdat de rente in de tussentijd gedaald is. Door een nieuwe aan te vragen hebben we nu én een lagere rente én geen risico op een boete als bij de verlenging de rente is gestegen. Toppertje. Toch valt het tegen wat een lagere rente je per maand oplevert. In ons geval is de rente 0,45%(!) lager en per maand scheelt het netto maar 45 euro.. Ach, kun je toch weer leuke dingen voor doen.

Bovendien spaar je wat meer lineair, waardoor je na een paar jaar wat meer in je spaarpot hebt zitten. Bij verkoop heb je dus X maanden 45 euro bespaard én wat meer in je spaarpot zitten..
Wat is de hypotheekrente die je gekregen hebt?
Pagina: 1 ... 41 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.