Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:43:
Ik wil zelf spoedig ook een huisje gaan kopen en ben al hevig op zoek op internet naar allerlij aanwijzingen. Alleen hoop ik dat de mensen hier met ervaring me nog een beetje verder kunnen helpen.
Waar moet ik op letten? het volgende heb ik al
- Vloer (is het stevig/rot/etc...)
- Ramen en kozijnen
- Deuren en deurframes
- Lekkage, schimmel of aanverwanten
- De ligging ('s ochtends zon. of 's avonds of nooit)
Welke kosten kan je nog meer op rekenen afgezien van gas/water/licht en andere abonnementen als TV? en hoeveel is dat ongeveer gemiddeld?
- verzekering
- servicekosten (indien topasbaar?)
- rente/hypotheek
- rioolbelasting?
- opstalverzekering
- onroerende zaak belasting
Ik ben zelf ook al veel aan het rondneuzen maar hier kan ik helaas niet veel meer over vinden. hopelijk vraag ik niet teveel en kan iemand met ervaring mij beter helpen
Beste Meganutter,
Je bent een leek. Dat betekend dat je er goed aan doet om bij zoveel mogelijk punten advies te vragen bij een expert. Voor sommige dingen betekend dat een greep in de portomonnaie, voor andere kost het je in
eerste instantie nog even niets. Een paar tips dan maar:
- Alle vragen met betrekking tot wat je kunt lenen, hoe het zit met OZB en verzekeringen, kosten , etc. kun je neerleggen bij een hypotheekadviseur. Die wil jou graag als klant dus zal met plezier dergelijke vragen beantwoorden. Zolang je niets tekent zit je nergens aan vast, ook niet aan offerte-aanvragen. Dat betekend dat je als je niet tevreden bent met de adviseur ook geen kosten maakt en vrij bent om een ander te kiezen. NB: dit gaat niet op als je met adviseur een uurtarief afspreekt, maar wel voor adviseurs als de hypotheekshop, visie, hypotheker, etc. Loop gewoon eeens bij ze binnen voor een vrijblijvend introductiegesprek en opgave van wat je kan lenen (dat zegt meteen veel meer dan internetsites).
- Staat van het huis: als je een bestaand en wat ouder huis gaat kopen, en je hebt er zelf niet heel erg goede kijk op, dat is het een must dat je een bouwkeuring laat uitvoeren. Op die manier voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet of onderschat. Zo'n keurder kan ook dingen over het hoofd zien, maar meestal in mindere mate. Vrijwel iedereen zal je dit advies geven, al is het alleen maar omdat het relatief goedkoop is (300 euro, om en nabij) en je je een hoop ellende kan besparen. De bouwkeuring laat je overigens pas uitvoeren als je echt in onderhandeling bent met de verkoper, meestal als onderhandelingsvoorwaarde. Voor de NHG is het geloof ik zelfs verplicht om een bouwkeuring te laten doen.
- Het koop-proces: je kan alles zelf willen doen, dat bespaard je een hoop geld. Veel mensen zullen je adviseren dit dan ook te doen. Zelf koos ik voor een aankoopmakelaar (1250 exc. btw), en heb er geen spijt van gehad. Hier kan ik je onmogelijk op adviseren, is een persoonlijke keuze. Wel is het zo dat áls je voor een aankoopmakelaar kiest je daar meteen ook heel veel vragen kan neerleggen, neemt dus wederom iets uit handen maar wel tegen een prijs. Vaak zal die prijs 'terugverdiend' worden omdat een makelaar beter kan onderhandelen dan jij, maar anderzijds, als jij precies weet wat iets waard is en wat je er voor over hebt, dan kun je dat zelf natuurlijk ook.
- Ligging: leuk dat je daar al aan gedacht hebt. Vaak hoor ik om mij heen dat mensen niet eens weten welke kant de tuin op ligt nadat ze een huisje gezien hebben. Onbegrijpelijk voor mij, als zon-liefhebber

.. Heel kort door de bocht betekent een tuin op westen avondzon, een tuin op oosten ochtendzon, een tuin op Noorden heel weinig zon en een tuin op zuiden heel veel zon. Verder is het natuurlijk zo dat een hele grote tuin altijd wel ergens zon heeft en een stadstuintje van zichzelf al relatief weinig, zeker naast een flatje. Mocht je meer info willen, dan zijn deze tekeningen wel erg handig:
Bron: Tuininfo.nl, http://tuinfo.nl/site/ind...ontwerp/94-zon-en-schaduw
Last but not least: Kijk door dingen heen!! De mooiste huizen zijn snel weg, d.w.z., als ze er op de funda-foto ook mooi uitzien, netjes zijn ingericht, alles op orde is, etc. Als je zo'n huis persé wilt dan moet je goed zoeken, snel bieden (al is dat in deze markt iets minder geworden) en vaak concurreren met andere bieders.
Echter je kunt jezelf een hoop geld besparen door een minder populair en dus lager geprijsd zelfde soort huis te zoeken waar nog nét even iets aan moet gebeuren. Zo zijn bijv. jaren dertig huizen in de randstad nog altijd populair. Een in goede staat is peperduur. Echter een met een gaskachel, ranzig behang, lelijk tapijt, is al meteen een stuk goedkoper. Gooi er vervolgens een beetje budget tegenaan voor CV, haal met vrienden en familie alle behang eraf, verf elke muur en kozijn in het huis en je hebt vervolgens iets moois én betaalbaars. De basis moet natuurlijk wel goed zijn (tenzij je echt een klusser bent), maar dat terzijde.
Voorbeeldje, mijn eigen huis is zo'n jaren dertig huis, aan kosten was ik kwijt:
- Complete CV installatie + montage: 5.000 euro
- Houten vloer benedenverdieping: 1.500 euro
- Laminaat bovenverdieping: 200 euro
- Stucwerk benedenverdieping (muren): 600 euro
- Verf, latex, schuurpapier, en andere 'kleine' bouwmarkt-aankopen: 500 euro
Vrijwel alles kon uit een bouwdepot en werkt ten dele ook meteen waardevermeerderend. Rest van het bouwdepot hou ik achter de hand voor dingen als dak (langere termijn vervanging), etc.