en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Nee, most certainly not. Tenzij jij je aanrecht op een werkhoogte van 1,60m wilt hebben ofzo? :-) Kun je zelf ook wel soort van nagaan natuurlijk. Een wasbak is al heel snel 20cm diep ofzo. Tel daar de waterafvoer bij op en je kunt begrijpen dat een standaard inbouw-vaatwasser echt niet gaat passen. En maak alsjeblieft NIET de fout om een 4-couvert-vaatwassertje te nemen ofzo. Heb die (ik woon alleen) ook 'n tijdje gehad, maar zo'n ding zit met 1 pan en 2 borden echt propvol. Waardeloos.Baldertt schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:02:
weer even wat anders, ik ben mij aan het orienteren op keukens en heb een vraag: past een standaard inbouw-vaatwasser onder een wasbak?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
(de uitzondering zijn verborgen gebreken waarvan inspectie niet redelijkerwijs mogelijk was en waarvan het aannemelijk is dat ze er al waren toen je tekende.)
Tot het moment tekenen ben je nog in onderhandeling en staan alle opties open. Dan kun je nog verlangen dat de luifel wordt gerepareerd, of je kunt de reparatiekosten in de prijs proberen te verrekenen.
Ik dacht aan 1m40, of anders een kuil uithakken voor de vaatwasser. Maar nee dus, jammer.spaceboy schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:25:
[...]
Nee, most certainly not. Tenzij jij je aanrecht op een werkhoogte van 1,60m wilt hebben ofzo? :-) Kun je zelf ook wel soort van nagaan natuurlijk. Een wasbak is al heel snel 20cm diep ofzo. Tel daar de waterafvoer bij op en je kunt begrijpen dat een standaard inbouw-vaatwasser echt niet gaat passen. En maak alsjeblieft NIET de fout om een 4-couvert-vaatwassertje te nemen ofzo. Heb die (ik woon alleen) ook 'n tijdje gehad, maar zo'n ding zit met 1 pan en 2 borden echt propvol. Waardeloos.
Ik heb 5 blokken van 60cm, 1 koel/vries combi (hoog), 1 combi-oven met gaspitten erboven, 1 vaatwasser, 1 gootsteenkastje dus en dan blijft er nog maar 1 over voor borden e.d. De rest moet in de bovenkasten.
Of.. ik neem een koelkast met combi-oven erboven ipv een koel/vries combinatie en zet de vriezer in de schuur... Eigenlijk is het net iets te klein
nee.Baldertt schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:02:
weer even wat anders, ik ben mij aan het orienteren op keukens en heb een vraag: past een standaard inbouw-vaatwasser onder een wasbak?
D'r past helemaal niks onder een wasbak, vanwege de afvoer die eronder bungelt.
Let wel, met name als je bv de dakbedekking opnieuw laat doen dat je vraagt naar een kopie vd rekening om te voorkomen dat 1 of andere hobby-bob het repareert.t_captain schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:08:
Tot het moment tekenen ben je nog in onderhandeling en staan alle opties open. Dan kun je nog verlangen dat de luifel wordt gerepareerd, of je kunt de reparatiekosten in de prijs proberen te verrekenen.
Op 02-07 dachten we dat alle stukken compleet waren, op 16-07 kregen we 2 brieven van de hypotheekverstrekker dat we op 1 formulier 'n kruisje verkeerd hadden gezet, en dat m'n handtekening afweek van m'n handtekening op m'n paspoort.Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:31:
Als ik het goed begrijp, is de papierwinkel bij de geldverstrekker ook pas sinds vorige week compleet. Mijn tussenpersoon heeft alles in 1 keer (compleet dus) naar de geldverstrekker gestuurd.
Misschien vergis ik me hoor, maar wat bedoel je dan precies met "16-07 opgevraagde stukken aan hypotheekverstrekker gestuurd"?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verwijderd
Maar goed, iedere situatie is anders; bij ons was het ook nogal een verschil tussen wat we maximaal zouden kunnen krijgen en wat we vroegen. Misschien dat dat ook meespeelt.
Van een opmerking over handtekening vs paspoort heb ik echt nooit gehoord... Als je niet bent wie je zegt, verwachten ze een kuil en wat losse leidingen aan te treffen omdat je met huis en al gevlucht bent?
Het huis opnieuw verkopen zal niet zo makkelijk zijn zonder dat de hypotheekverstrekker er sowieso al achterkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 21:55 ]
Weet ik niet.. denk dat het per muur-deel (dus van hoek tot hoek) sowieso wel los kan, of je ook een stukje van een muur kan doen hangt denk ik van de kwaliteit en kromheid van de muur af.. Als je er een dikke laag op moet laten smeren om alles mooi egaal te krijgen dan is dat stuk dus dikker dan het stuk wat je niet laat stucen, dus dan krijg je een randje neem ik aan of een knik ofzo.. maar dan heb je het over milimeters. Is je muur ook nog eens niet meer mooi recht door bijvoorbeeld slecht oud stucwerk dan wordt het nog lastiger om delen te doen.Baldertt schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 08:48:
[...]
Yup, het grappige is dat het huis waar wij uiteindelijk een bod op hebben gedaan een huis was dat we tijdens een open huizen route hebben gezien waar we maar even zijn gaan kijken omdat het toch op de route lag, niet omdat we de foto's of omschrijving op funda zo leuk vonden!
Bij de huizen die veelbelovend leken op funda waren we er in beide gevallen binnen een minuut achter dat het niet was wat we zochten, ook al was de omschrijving nog zo mooi. Gelukkig was het in dit geval een open huizen route, dus geen pijn voor de makelaar, maar het zal idd vaak gebeuren.
[...]
Ik wil ook een stukje muur gaan laten stucen. Krijg je dat netjes of moet je meteen de hele muur doen?
Verwijderd
En eigenlijk het eerste wat hij zei: Geen dekvloer nemen, immers leidingen kan je dan makkelijk (in de woonkamer iig) zelf leggen.
Dat klinkt op zich logisch, zeker gezien veel spul zo goed als gratis is dan.
Maar kan iemand mij hier vertellen wat het (ongeveer) kost per m2 om een denkvloer te laten leggen. Al kan je hier gezien de prijs van het leggen van stroomkabels, extra loze leidingen, en een tuinkraan bijna niets aan verliezen.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Verwijderd
Denkvloeren gaan op basis van IQ/m2Kevinp schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:01:
Maar kan iemand mij hier vertellen wat het (ongeveer) kost per m2 om een denkvloer te laten leggen. Al kan je hier gezien de prijs van het leggen van stroomkabels, extra loze leidingen, en een tuinkraan bijna niets aan verliezen.
De aannemer zal ongetwijfeld al leidingen en dekvloer kunnen leggen, en dat is dan waarschijnlijk afspraak. (Uitgaande van dat je niet je eigen huis laat bouwen). Wellicht is het voordeliger je pa een leidingplan te laten maken en dat voor de uitvoering bij aannemer neer te leggen?
Je kan besparen op leidingwerk, maar wat zijn de extra kosten en risico's? Bijvoorbeeld, als er straks een probleem optreedt ergens, heb je dan nog één aanspreekpunt, of wordt het een gevecht tussen pa en aannemer? Overigens ben ik sowieso van het scheiden van privé en zakelijk. Laat staan ouders.
Ik zie overigens niet in waarom je dit niet wilt doen immers ga je het zelf doen of een 3e vragen? Die zal eerder duurder zijn omdat die niet voor x woningen maar voor 1 woning dient op te draven.
Maar als je het wilt doen om geld te besparen: Dat lukt niet. En als je de extra leidingen ook door de aannemer/installateur kan laten leggen: mooi laten doen.
Maar in hoeverre kun je eisen dat het door een "professional" gedaan word? In principe zijn ze alleen verplicht om het in goede staat op te leveren.n4m3l355 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:33:
[...]
Let wel, met name als je bv de dakbedekking opnieuw laat doen dat je vraagt naar een kopie vd rekening om te voorkomen dat 1 of andere hobby-bob het repareert.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Waarom niet? Je kunt aangeven dat het door een erkend bedrijf uitgevoerd dient te worden en dat je een rekening van deze taak verwacht bij de overdracht.Woy schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:21:
[...]
Maar in hoeverre kun je eisen dat het door een "professional" gedaan word? In principe zijn ze alleen verplicht om het in goede staat op te leveren.
had je dat nou nog opgenomen in de ontbindende voorwaarden?
Ja je kunt het natuurlijk zo afspreken, en dan kun je ze er aan houden. Maar stel dat het dak kapot gaat tussen het moment van de overeenkomst en de overdracht. Je hebt dan toch geen grond om te eisen dat het door een erkend bedrijf gedaan word? De verkoper is alleen verplicht om het in de staat van het moment van de overeenkomst op te leveren.n4m3l355 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:22:
[...]
Waarom niet? Je kunt aangeven dat het door een erkend bedrijf uitgevoerd dient te worden en dat je een rekening van deze taak verwacht bij de overdracht.
Ik snap dat jouw bedoeling anders was, en voordat je de overeenkomst aangaat kun je het natuurlijk gewoon in de onderhandelingen meenemen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Nou deels, maar niet qua het storten van de dekvloer.Raymond schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:32:
't zou voor mij alleen een optie zijn als je idd extra leidingen wilt leggen (bijv. tbv luidsprekers/netwerk/vloerverwarming enzo) en dat op een andere manier niet kan. Bij de bouw van mijn huis mocht ik gewoon zelf dingen aanleggen. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Maar als je het wilt doen om geld te besparen: Dat lukt niet. En als je de extra leidingen ook door de aannemer/installateur kan laten leggen: mooi laten doen.
Een leiding laten leggen kost 120 euro (per leiding). Een stroomkabel naar de tuin (welliswaar aangesloten op een schakelaar) kost 600 euro. Een buitenkraan kost 300 euro.
En je kan (mag) niet zelf het huis in om deze leidingen te leggen, en zelfs met extra leidingplan zal je dik geld betalen.
het zal dan dus gaan om ca 30 m2 in grote open ruimte, en 10 in een kleine ruimte, (ivm wanden trap wc etc).
Mogelijk zelf dit 2x.
Ja ik snap dat je dan geen vast aanspreekpunt meer hebt, maar ik krijg dan wel overal waar ik wil een leiding in de vloer. Als je daarna voor 10 euro/m2 (mogelijk zelfs in twee huizen) af kan laten storten dan ben je goedkoper uit, ondanks dat de dekvloer 2x zo duur is dan wanneer je dat meteen doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Kevinp op 27-07-2010 13:00 ]
Ook kan het vervelend uitpakken met je trap en deur openingen bv. Ze houden rekening met een bepaalde hoogte van de dekvloer. Maak je die dikker doordatje er leidingen in gaat leggen, kan het zijn dat je niet lekker uitkomt. Dus dat de 1e tree op een rare hoogte zit of dat je buitendeur niet meer lekker open gaat of dat soort vervelende zaken.
Dus afhankelijk van de omstandigheden moet je je niet rijk rekenen door het weglaten van de dekvloer.
Als ik het goed begrijp is het sowieso slim om eerst even te vragen hoe dik de dekvloer wordt. En of die dus überhaupt wel dik genoeg is om de leidingen in te gaan leggen.littlejoannes schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:19:
Én je hebt geen GIW garantie meer. Dus lekt je afvoer in de keuken: jammer dan eigen risico.
Ook kan het vervelend uitpakken met je trap en deur openingen bv. Ze houden rekening met een bepaalde hoogte van de dekvloer. Maak je die dikker doordatje er leidingen in gaat leggen, kan het zijn dat je niet lekker uitkomt. Dus dat de 1e tree op een rare hoogte zit of dat je buitendeur niet meer lekker open gaat of dat soort vervelende zaken.
Dus afhankelijk van de omstandigheden moet je je niet rijk rekenen door het weglaten van de dekvloer.
nadeel is inderdaad dat wanneer de dekvloer dan te dik word je ook de deuren moet gaan aanpassen, dus je moet dat wel iemand laten doen die het gewoon goed kan.
En hoe wil je dat gaan doen met alle zaken die op de vloer terecht komen? Denk aan tegels, drempels, de trap, kozijnen, plinten, muurafwerking enz enz?
Nog even afgezien van de smeerbende die het storten van een vloer met zich meebrengt (dus alle afwerking die door de aannemer, schilder en stucadoor is gedaan wordt helemaal verpoert)
Je moet ook overleggen hoe er precies gebouwd gaat worden: Of bijvoorbeeld de tussenmuren op de dekvloer worden geplaatst, of erin gestort gaan worden. Kan best zijn dat alle installatiewerk gedaan wordt, voordat de tussenmuren worden geplaatst (dan hoeft de installateur nergens omheen te werken, maar heeft een open ruimte tot zijn beschikking). Maar dan kunnen de tussenmuren pas geplaatst worden als de vloer is gestort.
[ Voor 34% gewijzigd door Raymond op 27-07-2010 13:32 ]
Wat jij je hier afvraagt vraag ik me ook af. (helaas is de aannemer nu nog 3 weken met vakantieRaymond schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:30:
Jij wilt de dekvloer gaan storten als de aannemer alweer is vertrokken
En hoe wil je dat gaan doen met alle zaken die op de vloer terecht komen? Denk aan tegels, drempels, de trap, kozijnen, plinten, muurafwerking enz enz?
Nog even afgezien van de smeerbende die het storten van een vloer met zich meebrengt (dus alle afwerking die door de aannemer, schilder en stucadoor is gedaan wordt helemaal verpoert)
Je moet ook overleggen hoe er precies gebouwd gaat worden: Of bijvoorbeeld de tussenmuren op de dekvloer worden geplaatst, of erin gestort gaan worden. Kan best zijn dat alle installatiewerk gedaan wordt, voordat de tussenmuren worden geplaatst (dan hoeft de installateur nergens omheen te werken, maar heeft een open ruimte tot zijn beschikking). Maar dan kunnen de tussenmuren pas geplaatst worden als de vloer is gestort.
Ik ga er (misschien onterecht) vanuit dat ze dan gewoon de muur metselen op de gestorte vloer ipv op de dekvloer (eigenlijk ging ik daar sowieso vanuit).
Ik ga er vanuit dat als er bij "meer/minderwerk" staat, geen dekvloer, en in de omschrijving niks vermeld wordt van duren muren etc (eigenlijk alleen beperkte garantie) dat ze dan weten wat ze doen (wederom een gevaarlijke misschien onterechte aanname).
De aannemer komt iig niet meer terug. Dus je krijgt het huis zoals afgesproken, en daarna is het klaar (tenzij er iets mis is natuurlijk). Zo ver ik begreep uit de omschrijving zetten ze dan alles vast op standaard hoogte (hoe dat weet ik niet)
Zelfs over de keuken die ze (mogelijk) plaatsen wordt niks gezegd wanneer er geen dekvloer in komt.
[ Voor 10% gewijzigd door Kevinp op 27-07-2010 13:55 ]
Je ziet het wel vaker dat een cement dekvloer er pas in een later stadium word aangelegd.
Tussenmuren staan gewoon rechtstreeks op de gestorte vloer, geen enkel punt. Dat er dan nog geen tegels, plinten en dergelijke geplaatst kunnen worden lijkt me logisch, maar als je huis casco geleverd word ligt dat toch al niet bij de aannemer.
Ik zie veel voordelen om de cementdekvloer in een later stadium zelf te regelen omdat je veel flexibeler bent bijvoorbeeld vloerverwarming en dergelijke. Hoe dik word je cementdekvloer?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Echt, je zou verwachten dat een notaris toch wel zijn documenten nakeek en gewoon kwaliteit leverd, maar soms:
- 1ste akte: Achternaam verkeerd
- 2de akte: Achternaam alsnog verkeerd
- 3de akte: Achternaam NOG STEEDS verkeerd
- 4de akte: koopsom verkeerde + roerende goederen verkeerd
God allemachtig, kunnen mensen dan niets in één keer goed doen? Ik ben als de dood als ik zo mijn eigen inleg overmaak aan ze dat het geld ineens mysterieus verdwijnt....
Zucht, zal blij zijn als al het papierwerk achter de rug is. Scheelt me een hoop gedoe
De notaris zet dan gewoon een stempel a 500 euro per uur.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We zijn naar de ING en naar de Hypotheker geweest voor een oriënterend gesprek.
We vonden zelf de Hypotheker fijner, omdat je daar de keus hebt uit alle banken.
Weet alleen niet hoe onafhankelijk ze wel niet zijn.
Maar goed, ze hebben allebei ons aangeraden om een bankspaar hypotheek te nemen icm een aflossingsvrije hypotheek.
We stonden op een reservelijst voor nieuwbouw in Bergschenhoek en wij zijn gebeld dat we een optie op het huis hebben gekregen. We hebben daar maandag een afspraak.
Dit huis kost 220.000 euro, maar inclusief bouwrente zal dat waarschijnlijk nog iets duurder worden, dat horen we maandag allemaal.
De hypotheker adviseerde ons om een hypotheek te nemen van 270.000 euro ook icm de bouwrente en verbouwingen in het huis. Dan moeten wij zelf de keuze maken welk bedrag we gaan banksparen en welke we aflossingsvrij gaan doen.
Deze combinatie is geadviseerd zodat de maandelijkse kosten toch ietwat laag blijven en je aan de andere kant zekerheid hebt.
Voordat het 2de gesprek komt met een hypotheek verstrekker heb ik aan jullie nog een aantal vraagjes.
Wat vinden jullie van de Hypotheker als tussenpersoon is hij echt zo onafhankelijk?
Wat vinden jullie van zo'n combinatie van hypotheken?
Is het bedrag wat we willen lenen reëel ook icm de waarde van het huis in de toekomst?
Alvast dank voor het meedenken.
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Ze zijn niet echt onafhankelijk aangezien ze ook zelf producten aanbieden, en dus vaak die als eerste naar voren schuiven. Maar verder is het ook erg afhankelijk van de daadwerkelijke adviseur. Ik ben ook bij de Hypotheker geweest, en was wel te spreken over de manier dat hij het aanpakte.henkyyyyyyy schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:31:
Wat vinden jullie van de Hypotheker als tussenpersoon is hij echt zo onafhankelijk?
Het lijkt me geen verkeerd advies. De verhoudingen van sparen/aflossingsvrij is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je zelf wil. Maar banksparen heeft in ieder geval een laag risico, dus dat zit wel goedWat vinden jullie van zo'n combinatie van hypotheken?
Zo op het eerste gezicht lijkt het me wat hoog, maar ik weet niet hoeveel je uit wilt geven aan verbouwingen. Zet gewoon eens op een rijtje wat je allemaal denkt uit te moeten geven, en vergelijk dat met het bedrag wat hij adviseert.Is het bedrag wat we willen lenen reëel ook icm de waarde van het huis in de toekomst?
Ik weet niet of ze tegenwoordig nog op provisie basis werken, maar dan is het voor hun natuurlijk voordelig als jij een zo hoog mogelijk bedrag leent. Provisie basis hoeft niet perse slecht te zijn, maar het is wel iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden als je advies krijgt.
Ook een huis gezien aan de Willem de Zwijgerlaan. Daar moest nog veel aan gebeuren. De makelaar vroeg mij of ik dat kon betalen. Ik antwoorde daarop: Nou, dan moet er toch minstens 10k van de vraagprijs af. Dat was volgens hem geen probleem..echt bizar hoe makkelijk hij in prijs zakte. Gevolg hiervan is dat ik mijn query op funda met 10k verhoogd heb
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Uiteindelijk naar een andere adviseur gegaan die van zijn werkgever een vast bedrag per afgesloten hypotheek kreeg. Dan weet je tenminste zeker dat je een advies krijgt op basis van jouw eigen inkomen ipv dat van de adviseur.
Ik zou heel goed een berekening maken van wat je daadwerkelijk nodig hebt en niet te zeer op de Hypotheker afgaan, zij willen je waarschijnlijk een hoge hypo verkopen ivm meer provisie. De hypotheek komt in dit geval ruim boven de aanschafwaarde (laat staan executiewaarde) van de woning te liggen (of breng je nog eigen middelen in?). Dit is een extra risico voor de bank en die zullen daar ook een renteopslag voor rekenen. Bedenk verder dat verbouwingen wel iets waarde toevoegen, maar altijd minder dan je investering. Zeker zaken als een keuken leveren op termijn nauwelijks meerwaarde op, erg smaakafhankelijk en na 10-15 jaar, afhankelijk van de kwaliteit is de keuken wel aan vervanging toe.henkyyyyyyy schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:31:
Dit huis kost 220.000 euro, maar inclusief bouwrente zal dat waarschijnlijk nog iets duurder worden, dat horen we maandag allemaal.
Dat is wel raar. Wij betalen 200 euro extra, voor het leveren (van een goedkope) en aanbrengen van een designradiator.Kevinp schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:25:
Vandaag de meerwerklijst gekregen. En sommige dingen, daar blijkt de ondernemer die mijn huis gaat bouwen gewoon normaal te zitten, vaak iets onder de gemiddelde huispijl van 2007/2008 (link staat ergens bij kassa).
Maar het ophangen van een "design" radiator ipv de normale kost gewoon 350 Euro, en dat is puur wat je extra moet betalen om hem op te laten hangen. De radiator die genoemd staat kost nl ca 400 euro. (en dan krijgen ze daar nog korting op ook natuurlijk). Daar vragen ze dus gewoon 750 euro voor.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Wij hadden totaal geen ervaringen met hypotheken. De Hypotheker heeft alles glashelder uitgelegd. Alles geregeld en nog korting gekregen op het percentage dat ze wilden.henkyyyyyyy schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:31:
Na mijn vorige post is het in een sneltreinvaart gegaan. zie henkyyyyyyy in "Ervaring met huis kopen deel 5"
We zijn naar de ING en naar de Hypotheker geweest voor een oriënterend gesprek.
We vonden zelf de Hypotheker fijner, omdat je daar de keus hebt uit alle banken.
Weet alleen niet hoe onafhankelijk ze wel niet zijn.
Maar goed, ze hebben allebei ons aangeraden om een bankspaar hypotheek te nemen icm een aflossingsvrije hypotheek.
We stonden op een reservelijst voor nieuwbouw in Bergschenhoek en wij zijn gebeld dat we een optie op het huis hebben gekregen. We hebben daar maandag een afspraak.
De hypotheker adviseerde ons om een hypotheek te nemen van 270.000 euro ook icm de bouwrente en verbouwingen in het huis. Dan moeten wij zelf de keuze maken welk bedrag we gaan banksparen en welke we aflossingsvrij gaan doen.
Deze combinatie is geadviseerd zodat de maandelijkse kosten toch ietwat laag blijven en je aan de andere kant zekerheid hebt.
Voordat het 2de gesprek komt met een hypotheek verstrekker heb ik aan jullie nog een aantal vraagjes.
Wat vinden jullie van zo'n combinatie van hypotheken?
Is het bedrag wat we willen lenen reëel ook icm de waarde van het huis in de toekomst?
Alvast dank voor het meedenken.
Ik vind 1% belachelijk. Waarom zou iemand die een appartement koopt 1500 euro betalen en iemand die een eengezinswoning koopt 3000? Voor het zelfde werk... Belachelijke bedragen voor 4 avondjes werk...
Maar goed uiteindelijk alles via de hypotheker gedaan...
Iets over "NHG" gehoord van deze adviseur?henkyyyyyyy schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:31:
de radiator is op zichzelf al ca 400 euro, dus die is al duurder (en je hebt dan ook nog geen keus).Mojo schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:38:
[...]
Dat is wel raar. Wij betalen 200 euro extra, voor het leveren (van een goedkope) en aanbrengen van een designradiator.
Voor nieuwbouwhuizen is 50.000 extra niet zomaar raar toch. Vooral als het huis casco opgeleverd wordt. een keuken zou voor 10.000 euro moeten kunnen (meer kan natuurlijk altijd, minder ookSempy schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:36:
[...]
Ik zou heel goed een berekening maken van wat je daadwerkelijk nodig hebt en niet te zeer op de Hypotheker afgaan, zij willen je waarschijnlijk een hoge hypo verkopen ivm meer provisie. De hypotheek komt in dit geval ruim boven de aanschafwaarde (laat staan executiewaarde) van de woning te liggen (of breng je nog eigen middelen in?). Dit is een extra risico voor de bank en die zullen daar ook een renteopslag voor rekenen. Bedenk verder dat verbouwingen wel iets waarde toevoegen, maar altijd minder dan je investering. Zeker zaken als een keuken leveren op termijn nauwelijks meerwaarde op, erg smaakafhankelijk en na 10-15 jaar, afhankelijk van de kwaliteit is de keuken wel aan vervanging toe.
Wellicht is 50.000 aan de hoge kant, maar als daar je hele depot inzit wat uiteindelijk als het niet wordt aangesproken weer teruggaat naar de geldverstrekker klinkt het niet raar.
Overigens had ik begrepen dat een keuken maar 4 jaar voor meerwaarde van het huis zorgt. Daarna is het alleen nog maar de verkoopbaarheid die hoger of lager wordt..
Beetje vaag. Ik begrijp het punt wel, maar is de verkoopbaarheid in dit geval niet gelijk aan de prijs? Een huis breng je niet naar een dealer met inruilpremie, daarbij ben je juist afhankelijk van de verkoopbaarheid. Meestal heb je ook een deadline, bijv 3 maanden of juist 1 jaar. Voor die tijd wil je het huis kwijt zijn, en dan geeft een betere verkoopbaarheid dus ook de kans om meer te vragen.Jaspertje schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:06:
[...]
Overigens had ik begrepen dat een keuken maar 4 jaar voor meerwaarde van het huis zorgt. Daarna is het alleen nog maar de verkoopbaarheid die hoger of lager wordt..
Natuurlijk, als je gaat taxeren komt er prijs a of b uit, en misschien heb je dan wel gelijk met die 4 jaar, maar in praktijk en in deze huizenmarkt (zeker in de randstad) zegt een taxatiewaarde eigenlijk niet zoveel en verkoopbaarheid des te meer.
Een schoon huis met witte muren is ook niet meer waard dan een vies huis met nicotine-gele muren, maar in praktijk wordt er wel grof meer voor betaald.
Hoezo?Valorian schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:18:
[...]
Een schoon huis met witte muren is ook niet meer waard dan een vies huis met nicotine-gele muren, maar in praktijk wordt er wel grof meer voor betaald.
een huis waar je nog voor 20.000 euro aan moet verbouwen is voor mij automatisch 20.000 euro minder waard als hetzelfde huis, maar goed onderhouden, waar niks/nauwelijks iets aan hoeft te gebeuren. (of die andere is dus 20.000 meer waard).
Bij nieuwbouw is dat natuurlijk lastig. ik bedoel wat je investeert in je huis komt d'r automatisch (mits goed gedaan) bij aan meerwaarde. Al zal dat grotendeels afhangen van wat je doet.
Bv een groot aantal loze leidingen die niemand ziet (en waar toch al snel 100 euro/leiding aan kosten zitten als je het laat doen). vergroten volgens mij de prijs van je huis nauwelijks. Een nette badkamer en up to date en schone keuken daar in tegen (persoonlijk natuurlijk) wel, afhankelijk weer van je doelgroep.
Als ik een huis zou kopen en ik zal, ow een nieuwe keuken, nieuwe badkamer dan gaat dat 1. van mijn geld af, dus ik kan het of niet betalen, of ik wil het niet betalen.
Bij al die bouw/verkoop programma's verven ze niet voor niks alles in lichte kleuren.
Zo raar is het niet hoor, meer-prijzen zijn ook echt meer-prijzen, om maar niet te beginnen over de minder-prijzen.Mojo schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:38:
[...]
Dat is wel raar. Wij betalen 200 euro extra, voor het leveren (van een goedkope) en aanbrengen van een designradiator.
Een paar weken geleden getekend voor een nieuwbouw-appartement, en net de heisa van meer/minder-werk gehad.
Het vervangen van een staand toilet voor een hangend toilet zou ook op iets van €1200 uitkomen, terwijl het toilet casco laten opleveren je €360 minder betaalt...
Het plaatsen van een wandcontactdoos op het balkon op kost €450, terwijl er praktisch aan de kant van de muur al een WCD zit.
Een design-radiator door de aannemer laten plaatsen werd mij afgeraden door de sanitair-leverancier. Doordat ze aan eisen met voldoen qua warmte-afgifte zou er een radiator van 80x180cm geplaatst moeten worden. Als je het zelf doet, kun je een kleinere kopen die én goedkoper is, én niet achterlijk groot is
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Als het kopen van een huis een puur rationele zaak was, had je gelijk. Echter het is al meerdere keren wetenschappelijk bewezen dat in geldzaken (en helemaal het kopen van een huis) emotionele aspecten een belangrijke rol spelen.Kevinp schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:29:
een huis waar je nog voor 20.000 euro aan moet verbouwen is voor mij automatisch 20.000 euro minder waard als hetzelfde huis, maar goed onderhouden, waar niks/nauwelijks iets aan hoeft te gebeuren. (of die andere is dus 20.000 meer waard).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Er zitten sowieso wel vreemde dingen in. Het technisch document was als volgt over de cv/radiatoren.SlinkingAnt schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:40:
[...]
Een design-radiator door de aannemer laten plaatsen werd mij afgeraden door de sanitair-leverancier. Doordat ze aan eisen met voldoen qua warmte-afgifte zou er een radiator van 80x180cm geplaatst moeten worden. Als je het zelf doet, kun je een kleinere kopen die én goedkoper is, én niet achterlijk groot is.
CV van voldoende capaciteit (euh, ikke it'er voldoende is echt de slechtste omschrijving wat er is, wat is voldoende) nou goed verderop
Slaapkamer 20 graden
Badkamer 22 graden
Woonkamer 20 graden
(nog een wc denk ik) 15 graden.
dit allemaal met deuren en ramen dicht (uiteraard).
Ok, daar kan ik wat mee, maar mij lijkt dat het toch een groot verschil is of het nu -20 is buiten of 20 graden is. En wat als ik het komende winter (of de eerste strenge winter) deze waardes niet haal? Of als dat bv pas over 4 jaar voor komt omdat het eerder niet echt koud is. Nou ja ik weet het wel, dan heb ik geen poot om op te staan. Terwijl als ze zeggen bij een dagtemperatuur van 10 graden en een nacht temperatuur van minimaal 5 graden, gemeten na de tweede opeenvolgende dag (ofzo). Dan heb je reële waardes die je ook binnen aanzienlijke tijd (een jaar immers moet je wel winter hebben) kunnen uittesten. Nou vertrouw ik er wel op dat zoiets klopt, maar schrijf het dan goed en duidelijk op.
Tuurlijk, een keuken kan nog zo veel luxe hebben en nieuw zijn, als je hem niet mooi vind is hij voor mij niks waard. (ondanks dat er misschien 2 jaar geleden voor 20.000 euro aan verbouwd is).Cyberpope schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:44:
[...]
Als het kopen van een huis een puur rationele zaak was, had je gelijk. Echter het is al meerdere keren wetenschappelijk bewezen dat in geldzaken (en helemaal het kopen van een huis) emotionele aspecten een belangrijke rol spelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Kevinp op 28-07-2010 16:51 ]
Een van de eerste dingen die ik dus ook ga doen is de standaard radiator eruit halen en een fatsoenlijke design-radiator ophangen
Helaas duurt het nog even, de eerste heipaal is een maand geleden de grond in gegaan. Nu maar hopen op een zachte winter
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
CV capaciteiten worden vrijwel altijd berekend tegen een buitentemperatuur van continu -10 graden.Kevinp schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:50:
[...]
Er zitten sowieso wel vreemde dingen in. Het technisch document was als volgt over de cv/radiatoren.
CV van voldoende capaciteit (euh, ikke it'er voldoende is echt de slechtste omschrijving wat er is, wat is voldoende) nou goed verderop
Slaapkamer 20 graden
Badkamer 22 graden
Woonkamer 20 graden
(nog een wc denk ik) 15 graden.
dit allemaal met deuren en ramen dicht (uiteraard).
Ok, daar kan ik wat mee, maar mij lijkt dat het toch een groot verschil is of het nu -20 is buiten of 20 graden is. En wat als ik het komende winter (of de eerste strenge winter) deze waardes niet haal? Of als dat bv pas over 4 jaar voor komt omdat het eerder niet echt koud is. Nou ja ik weet het wel, dan heb ik geen poot om op te staan. Terwijl als ze zeggen bij een dagtemperatuur van 10 graden en een nacht temperatuur van minimaal 5 graden, gemeten na de tweede opeenvolgende dag (ofzo). Dan heb je reële waardes die je ook binnen aanzienlijke tijd (een jaar immers moet je wel winter hebben) kunnen uittesten. Nou vertrouw ik er wel op dat zoiets klopt, maar schrijf het dan goed en duidelijk op.
Daar geloof ik weinig van. Als je een huis zonder keuken en met leidingen op onhandige plaatsen (of zelfs zonder leidingen en electra) aantreft, weet je dat je meteen kosten moet maken om er een keuken in te plaatsen. Als er een splinternieuwe keuken met goede apparatuur inzit, kun je altijd nog besluiten om het een jaartje of wat aan te kijken, of bijvoorbeeld alleen de deurtjes te vervangen. De waarde van zo'n keuken is nooit meer gelijk aan de nieuwwaarde, maar altijd meer dan 0.Tuurlijk, een keuken kan nog zo veel luxe hebben en nieuw zijn, als je hem niet mooi vind is hij voor mij niks waard. (ondanks dat er misschien 2 jaar geleden voor 20.000 euro aan verbouwd is).
Voor de volgende ruimten, voor zover daarin door de ondernemer een verwarmingselement/inblaasrooster is aangebracht 3), dient de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°C, tenminste te zijn:
Met andere woorden je hebt een delta van 30 graden vriest het 20 graden buiten heb je het frisjes binnen, let wel dit is normaal. Alleen een sterkere ketel helpt namelijk niet om de temperatuur hoger te krijgen en kom je ook zelden tegen.
Dat snap ik, en vind ik ook normaal, maar ik heb het niet gezien, maar de hoeveelheid die ik heb moeten lezen kan het best zijn dat ik het gemist hebt.n4m3l355 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:57:
Ik ken het gehele contract niet maar het SWK heeft in een module het volgende staan:
Voor de volgende ruimten, voor zover daarin door de ondernemer een verwarmingselement/inblaasrooster is aangebracht 3), dient de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°C, tenminste te zijn:
Met andere woorden je hebt een delta van 30 graden vriest het 20 graden buiten heb je het frisjes binnen, let wel dit is normaal. Alleen een sterkere ketel helpt namelijk niet om de temperatuur hoger te krijgen en kom je ook zelden tegen.
Naast je CV ketel die zwaarder moet worden, zal je ook een zwaardere(of meer) radiatoren nodig hebben om deze hitte af te geven.
^^^ En volgens de ISSO 51 in 99% van de gevallen waarin een marge is opgenomen waardoor ik geen angst heb voor temperaturen van -10 buiten en waarbij ik het binnen niet aangenaam zou kunnen krijgen.Pooh schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:49:
[...]
CV capaciteiten worden vrijwel altijd berekend tegen een buitentemperatuur van continu -10 graden.
Ik beweer ook niet dat het raar is, ik adviseer henkyyyyyyy alleen om zelf een bewuste berekening te maken en niet zo zeer op het bedrag af te gaan wat max. haalbaar is. De vraagstelling was of het te lenen bedrag reeel is ook icm de prijsontwikkeling in de toekomst. In dat geval vindt ik 50k lenen bovenop de verkoopprijs best een pittig bedrag. Het zal immers de nodige jaren duren voordat de marktwaarde van het huis zodanig is dat je de hypotheek ermee kan aflossen, laat staan dat je er wat overwaarde in opbouwt.Jaspertje schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:06:
[...]
Voor nieuwbouwhuizen is 50.000 extra niet zomaar raar toch. Vooral als het huis casco opgeleverd wordt. een keuken zou voor 10.000 euro moeten kunnen (meer kan natuurlijk altijd, minder ook) je moet op alle vloeren iets neerleggen. daar kan je ook wel 10.000 euro voor uittrekken. De tuin kan ook een dure grap zijn, ik kan bij de BD niet vinden of dat mag maar op verschillende sites kom ik tegen dat de rente daarvoor ook afgetrokken mag worden. Verder krijg je natuurlijk nog alle behang, verf e.d. en allerlei meerkosten voor de raarste dingen...
Wellicht is 50.000 aan de hoge kant, maar als daar je hele depot inzit wat uiteindelijk als het niet wordt aangesproken weer teruggaat naar de geldverstrekker klinkt het niet raar.
Met zo'n groot bouwdepot is het nu eenmaal verleidelijk om als je bij de keuken/badkamer/vloerenboer zit, toch maar die mooiere variant of extra opties te nemen dan je in eerste instantie van plan was. 10k voor een keuken kan ik nog inkomen, maar voor een zelfde bedrag vloerbedekking lijkt me echt zeer luxe voor een huis in deze prijsklasse. Tuin kan idd een dure grap worden met een hovenier, maar met (gedeeltelijk) zelf doen kan het heel betaalbaar blijven, bovendien hoef je dit soort dingen niet meteen vanaf opleverdatum geregeld te hebben.
Zoals Pooh al zegt, houdt een keuken altijd iets van een meerwaarde. Wij hebben 5 jaar geleden ook bewust voor een huis met een redelijke keuken gekozen (10+ jaar oud) die het nog een paar jaar kon uithouden, we hadden een nagenoeg vergelijkbaar huis op het oog en daar zat nog de orginele totaal opgebruikte bouwkeuken van ~25 jaar oud in. Verschil in vraagprijs was zeer klein (<2k) en voor ons betekende dat dat we een deel van ons spaargeld voor andere zaken konden aanwenden die anders niet of met geleend geld hadden gemoeten.Overigens had ik begrepen dat een keuken maar 4 jaar voor meerwaarde van het huis zorgt. Daarna is het alleen nog maar de verkoopbaarheid die hoger of lager wordt..
Ga je je dan op den duur niet heel erg irriteren aan die keuken? De keuken in het huis dat ik op het oog heb is ook 10+ jaar oud, en dat zie jer er ook aan af. Als het moet kan hij nog een paar jaar mee, maar dan zit ik over een paar jaar in de rotzooi. En dan ga ik denk ik balen dat ik het niet meteen heb vervangen. Denk jij daar anders over?Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:14:
[...]
Zoals Pooh al zegt, houdt een keuken altijd iets van een meerwaarde. Wij hebben 5 jaar geleden ook bewust voor een huis met een redelijke keuken gekozen (10+ jaar oud) die het nog een paar jaar kon uithouden, we hadden een nagenoeg vergelijkbaar huis op het oog en daar zat nog de orginele totaal opgebruikte bouwkeuken van ~25 jaar oud in. Verschil in vraagprijs was zeer klein (<2k) en voor ons betekende dat dat we een deel van ons spaargeld voor andere zaken konden aanwenden die anders niet of met geleend geld hadden gemoeten.
Alles heeft zijn prijs natuurlijk.. Mijn keuken (net huis gekocht) is nog geen 5 jaar oud maar ziet er eigenlijk al niet meer uit, dat komt vooral omdat het een budget keuken is en de vorige bewoners nogal slechte smaak hadden in mijn optiek. Maar nu zou ik voor 5.000 euro weer een goedkope keuken kunnen kopen die wel naar mijn smaak is, óf ik gebruik dat geld lekker voor vakantie en dergelijke.. Voor mij is de keuze snel gemaaktBaldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:03:
[...]
Ga je je dan op den duur niet heel erg irriteren aan die keuken? De keuken in het huis dat ik op het oog heb is ook 10+ jaar oud, en dat zie jer er ook aan af. Als het moet kan hij nog een paar jaar mee, maar dan zit ik over een paar jaar in de rotzooi. En dan ga ik denk ik balen dat ik het niet meteen heb vervangen. Denk jij daar anders over?
Misschien zet ik er ooit nog wel een nieuwe keuken in, maar op dit moment is dat geen prioriteit.
ik heb precies dezelfde keuze gemaakt.Valorian schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:08:
[...]
Maar nu zou ik voor 5.000 euro weer een goedkope keuken kunnen kopen die wel naar mijn smaak is, óf ik gebruik dat geld lekker voor vakantie en dergelijke.. Voor mij is de keuze snel gemaakt![]()
Misschien zet ik er ooit nog wel een nieuwe keuken in, maar op dit moment is dat geen prioriteit.
Voor mij is een keuken erg belangrijk, ik hou van uitgebreid koken e.d.
Hoe belangrijk is een keuken voor jullie?
Voor mij is een functionele goede keuken belangrijk. Want ook ik hou van lekker eten. In dat opzicht voldoet mijn keuken aan alle eisen, alles werkt, er zit een vaatwassertje in en een goede oven + gasfornuis. Het enige wat mij tegenstaat aan de keuken is:Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:26:
[...]
- de stijl: absoluut niet mijn smaak, en goedkoop uitgevoerd (deurtjes kastjes beginnen al wat scheef te hangen).
- het aanrecht: de gootsteen ligt als het ware 'op' het aanrecht, waardoor je niet makkelijk met een doekje alle meuk en water etc zo erin veegt..
Beide problemen kan ik makkelijk mee leven; het aanrecht daar ben ik al aan gewend en de smaak, tsja, de keuken is er niet om naar te kijken, zit niet open in de woonkamer, etc. dus dat valt ook te bezien.
Bovengenoemde punten zijn eigenlijk ook de enige punten waarop ik kan winnen, een echte gave keuken zal ik in dit huis toch niet kunnen plaatsen, de ruimte is namelijk relatief klein (zo'n 1,8 x 2,5 meter). Ik heb overwogen om alleen maar nieuwe deurtjes te kopen met dezelfde maat, in mooi hoogglans rood ofzo. Maar die krengen zijn nog steeds knetterduur (al gauw 1000 euro voor een complete vervanging, bij zelf monteren), en een nieuw aanrechtblad. Maar voorlopig zit ik met mijn hoofd sowieso niet bij de keuken maar bij de klussen die nog moeten gebeuren. Heb net de ondervloer eindelijk egaal gekregen en ga dit weekend lamelparket leggen
Ik had uiteraard ook graag een royale keuken gehad, maar zit in mijn eentje in de randstad al snel aan mijn max qua budget, en dan moet je prioriteiten stellen. Voor mij zijn dan een tuintje op het Westen (avondzon!), een badkamer met ligbad, en een woonkamer met wat ruimte belangrijker dan de keukenPooh schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:33:
Mijn ervaring is dat uitgebreid koken heel weinig te maken heeft met het uiterlijk van de keuken, en heel veel met werkruimte, een goede oven en een goed gasstel. Een royale keuken met veel werkruimte is voor mij een absolute must, een huis met een klein rothokje zou ik nooit kopen (tenzij met mogelijkheid om uit te breiden, dat is wat wij bij ons huidige huis gedaan hebben). Maar met een schuwlelijke keuken die wel genoeg ruimte en voorzieningen heeft, zou ik prima jaren kunnen werken. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar als het budget dat (tijdelijk) niet toelaat, vind ik dat geen probleem.
Maar daarmee is de woning wel 'beperkter' geworden. Er is maar 1 slaapkamer over (en een logeerkamer buitenom op zolder), dus met kind(eren) zou je waarschijnlijk andere keuzes maken. En als je altijd alleen kookt, ipv met z'n 2en, is een kleinere keuken ook minder erg.
(van dit naar dit)
[ Voor 9% gewijzigd door Pooh op 29-07-2010 10:47 ]
dus je hebt een hypotheek van 150k 75k aflossingsvrij en 75k spaar, en je legt bijvoorbeeld in het eerste jaar van je hypotheek 35k in het spaargedeelte je inleg per maand gaat dan wel naarbeneden dat snap ik maar ik had ergens gelezen dat je met een spaarhypotheek na 21/23 jaar op de helft zit, maar met deze situatie zou je dan toch veel eerder op het afgesproken spaargedeelte zitten? ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest?
en met een spaarhypotheek los je aan het einde van de hypotheek toch de hele hypotheek af?
150k hypotheek 75k aflossingsvrij en 75k spaar is dat spaar gedeelte nou na 30 jaar 150k om de hele hypotheek af te lossen of 75k om 50% af te lossen?
[ Voor 16% gewijzigd door aegis op 29-07-2010 10:51 ]
Verwijderd
20-07 mondelinge acceptatie bod
22-07 bij bank hypotheekofferte helemaal in orde gemaakt
22-07 ontvangen voorlopige koopakte
27-07 bouwkeuring door VEH (rapport moeten we nog ontvangen)
28-07 tekenen voorlopige koopakte / naar bank voor inleveren alle benodigde papieren en tekenen hypotheekofferte, zodat de offerte naar de notaris kan
30-07 Taxatie huis
De hypotheekadviseur heeft aan alle partijen dorogegeven dat er enige haast bij is, dus waarschijnlijk kunnen we week 34 de sleutel al krijgen *duimt dat alles goed gaat*
Het ging om een een keuken uit het middensegment, dus kwalitatief was alles nog in orde, uitgezonderd de ophanging van 1 deurtje maar dat was zo gefixed. Bovendien was het in de richting van onze smaak. Dan is de afweging m.i. snel gemaakt en kies je in een dure periode (toen ook nog een bruiloft en aanschaf auto te financieren) om er nog een x aantal jaar mee te doen. Nu zitten we inderdaad in de periode dat we voor een nieuwe gaan kijken, de inbouwkoelkast heeft het recent begeven, maar dit hebben we gelukkig tijdelijk opgelost met een koelkast ernaast die bij familie over was.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:03:
[...]
Ga je je dan op den duur niet heel erg irriteren aan die keuken? De keuken in het huis dat ik op het oog heb is ook 10+ jaar oud, en dat zie jer er ook aan af. Als het moet kan hij nog een paar jaar mee, maar dan zit ik over een paar jaar in de rotzooi. En dan ga ik denk ik balen dat ik het niet meteen heb vervangen. Denk jij daar anders over?
Naast het financiele voordeel van de 5 jaar hergebruik, denk ik dat ik nu ook een beter beeld heb van wat en waar ik alles in mijn nieuwe keuken wil hebben. De rommel neem ik voor lief, dat soort dingen heb je in je leven toch zo nu en dan. Bovendien als ik 5 jaar geleden er een budgetding in had gezet dan was deze misschien ook al aardig op weg naar vervanging, nu koop ik iets van een wat betere kwaliteit dan ik toen had gedaan.
75k om 50% af te lossen. Anders zou het gewoon 150k hypotheek, (0k aflossingvrij) en 150k spaar zijn.aegis schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:48:
en met een spaarhypotheek los je aan het einde van de hypotheek toch de hele hypotheek af?
150k hypotheek 75k aflossingsvrij en 75k spaar is dat spaar gedeelte nou na 30 jaar 150k om de hele hypotheek af te lossen of 75k om 50% af te lossen?
Een must:
- relatief goede buurt, leuk om in te wonen (gelukt)
- een tussenwoning (geen boven- of benedenwoning of flatje) (gelukt)
- een woonkamer van minimaal 25 m2, minimaal twee slaapkamers (gelukt)
- een badkamer met ligbad of ruimte om die later te maken (gelukt)
- centrale verwarming (vaak nog niet standaard in de wijk/huizen waar ik keek) zat er niet in, maar heb het er goedkoop en goed in kunnen laten zetten, al met al gelukt dus
Een pre:
- tuin op West of Zuid (gelukt)
- charme, liefst jaren dertig huisje, glas in lood, etc. (gelukt)
- een 'achterom' naar de tuin, voor de fiets ( niet gelukt)
- redelijk onderhouden (wel verven etc, niet breken) (gelukt, al moest er wel gestuct in woonkamer)
Mooi meegenomen:
- een voortuin (niet gelukt)
- een openhaard of optie daartoe (niet gelukt, wel schouw maar niet geschikt voor allesbrander)
- een als slaapkamer bruikbare zolder met vaste trap niet gelukt, wel mogelijk in toekomst
Al met al ben ik dus heel tevreden. Toen ik kocht (en nu nog) was de huizenmarkt nog altijd zeer ingezakt, had ik veel keuze en door door bepaalde dingen heen te kijken (gaskachel, nicotinemuren, lelijke inrichting) heb ik een huis kunnen kopen waar ik een paar jaar geleden niet van durfde te dromen. Ik had verwacht mijn 'must' puntjes wel te kunnen realiseren, maar mijn 'Pre' puntjes al niet meer.. Huis stond uiteindelijk bijna 2 jaar te koop en is gezakt van 223 naar 190 (koopprijs). Daar kwam in totaal een kleine 10.000 euro bij aan kosten, die voor een groot deel meteen weer meerwaarde geven, zoals CV. Nu alles bijna mooi is is het huis waarschijnlijk ook een stuk verkoopbaarder. De buurt is gewild, 4 huizen verderop is er net een verkocht voor bijna de vraagprijs.. (maar wel met dakkopbouw en uitbouw e.d.
Verwijderd
Functioneel is een keuken erg belangrijk voor ons. Uiterlijk van de keuken is natuurlijk ook wel belangrijk, maar krijgt een aanzienlijk lagere prioriteit.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:26:
[...]
We hebben nu een huis gekocht met een hele ruime, functioneel schitterende keuken. We kunnen lekker met z'n 2-en in de keuken bezig zijn, zonder over elkaar te struikelen en we hebben alle apparatuur en kastruimte die we zouden willen hebben.
Als we zelf een nieuwe keuken zouden kopen, zou hij er waarschijnlijk qua uiterlijk iets anders uitzien. Maar deze is niet spuuglelijk, dus doen we het er voorlopig gewoon mee. Ik ben ook bang, dat een nieuwe keuken voor ons (U-opstelling, grote apothekerskast, grote inbouwkoelkast, inbouwvrieskast, inbouwmagnetron, inbouwoven, inbouwvaatwasser, 5-pits gasfornuis) een aardige aanslag op de spaarrekening zou betekenen. Dat doen we over enkele jaren wel, als we er voor hebben kunnen sparen.
In mijn mogelijk toekomstige keuken zit nu een tafelmodel koelkast met minivriesvakje. Dat is misschien leuk als je in je eentje woont, maar met zijn 2en is dat echt te klein. En bovendien is hij oud.
Verder zit er een mini combi-oventje in, leuk als je een pizza wilt opwarmen maar meer kun je er niet mee.
Deze 2 moeten dus sowieso vervangen worden.
Een van de bovenkastjes is kapot, dus deze moet eigenlijk ook vervangen worden. En de bovenkastjes zijn relatief laag. Het zou handiger zijn als de bovenkasten hoger waren, daar kan je meer in kwijt.
Ik wil sowieso lade's in de onderkasten (pannenla en apothekerskast) in plaats van kasten met planken. Kan ik zomaar lade's plaatsen in bestaande kasten?
Deze dingen zijn niet echt noodzakelijk, maar wel zeer gewenst.
Tot slot is de keuken niet echt mijn stijl. Ik heb ook zitten denken aan nieuwe deurtjes plaatsen, een nieuw blad kopen en nieuwe tegeltjes tegen de muur. Dan ook maar meteen een nieuwe wasbak en kraan want die passen niet bij de nieuwe stijl en het zijn de kosten niet. En als er toch een nieuw blad komt dan zet ik er ook maar meteen een nieuw 5 pits gasfornuis erin. Maargoed, deze dingen zijn niet noodzakelijk om te vervangen, dit is alleen verfraaiing.
Als ik dit allemaal ga doen (grote kans), kan ik dan niet net zo goed de hele keuken wegslopen en opnieuw beginnen?
okay als je dus in het eerste jaar 35k inlegt dan zit je na 1 jaar al bijna op de helft van je spaar gedeelte, betekend dat ook dat die eerder word afgelost of maken ze zo een aanpassing aan je maandelijkse inleg dat je nog steeds na 30jaar pas op de 75k zit? dat van 200 euro maandelijkse inleg naar 15 euro gaat om toch pas na 30 op 75k te komen?
Dat moet je overleggen met je hypotheekadviseur. Kun je boetevrij bijstorten in de spaarhypotheek? Kun je boetevrij aflossen op de aflossingsvrije hypotheek? In het 2e geval gaat gewoon het rentebedrag omlaag. In het eerste geval zit je pot eerder vol. Of je dan je inleg mag verlagen of dat er meer in de pot komt, en onder wat voor voorwaarden, dat zal volledig van je hypotheekverstrekker afhangen.aegis schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:00:
@pooh, ook als je dus in het eerste jaar 35k inlegt dan zit je na 1 jaar al bijna op de helft van je spaar gedeelte, betekend dat ook dat die eerder word afgelost of maken ze zo een aanpassing aan je maandelijkse inleg dat je nog steeds na 30jaar pas op de 75k zit? dat van 200 euro maandelijkse inleg naar 15 euro gaat om toch pas na 30 op 75k te komen?
Het aflossingsvrije gedeelte moet je zelf op een of andere manier ophoesten na 30 jaar. Dus spaargeld of tegen die tijd een nieuwe lening (maar dan is je 30 jaar HRA verlopen).aegis schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:48:
ik heb even een vraagje over spaarhypotheken, stel je hebt een spaarhypotheek 50/50% en je doet een eenmalig in storting ben je dan ook eerder klaar met aflossen/sparen om de hypotheek af te lossen?
dus je hebt een hypotheek van 150k 75k aflossingsvrij en 75k spaar, en je legt bijvoorbeeld in het eerste jaar van je hypotheek 35k in het spaargedeelte je inleg per maand gaat dan wel naarbeneden dat snap ik maar ik had ergens gelezen dat je met een spaarhypotheek na 21/23 jaar op de helft zit, maar met deze situatie zou je dan toch veel eerder op het afgesproken spaargedeelte zitten? ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest?
Verder zitten er aan je storting in de spaarpolis bepaalde grenzen, ten eerste moet je ten minste 20 jaar premie storten (muv voortijdig overlijden) en ten tweede mag de verhouding tussen het jaar met de hoogste inleg en laagste inleg maximaal 10:1 zijn. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan is de spaarsom belast op het moment dat hji vrijkomt. Je hypotheekadviseur kan een stortingsbedrag voor je berekenen, ik weet dat het in ons geval om ~14k ging bij een hypotheek van ~190k.
zo onbelangrijk dat ik de standaard keuken heb afgenomen die bij de nieuwbouw werd geleverd. standaard bruynzeel die je ook in huurwoningen vind, gelukkig kon ik nog wel zelf een kleurtje en handgrepen uitkiezenBaldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:26:
[...]
misschien dat ik koken later nog wel leuk ga vinden, maar voorlopig geef ik mijn geld liever aan andere dingen uit.
[ Voor 37% gewijzigd door Carfanatic op 29-07-2010 11:45 ]
Stel je gaat sparen in box 3 zodat je geld kunt storten en kunt opnemen wanneer dat je uitkomt. Boven de 20.000 p.p. wordt het pas fiscaal belast, en daar zit je pas na een aantal jaren op.Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:07:
Verder zitten er aan je storting in de spaarpolis bepaalde grenzen, ten eerste moet je ten minste 20 jaar premie storten (muv voortijdig overlijden) en ten tweede mag de verhouding tussen het jaar met de hoogste inleg en laagste inleg maximaal 10:1 zijn. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan is de spaarsom belast op het moment dat hji vrijkomt. Je hypotheekadviseur kan een stortingsbedrag voor je berekenen, ik weet dat het in ons geval om ~14k ging bij een hypotheek van ~190k.
Als je in deze jaren je hebt gehouden aan de voorwaarden die jij noemt, kun je dit dan daarna (als je in de buurt van de 20.000 p.p. komt) alsnog overzetten naar box1 sparen?
Nee, in dit geval gaat het namelijk om een spaarhypotheek en dan betreft het stortingen in een kapitaalverzekering, maw een verzekeringsproduct met gegarandeerde uitbetaling van het benodigde kapitaal bij bereiken einde looptijd of overlijden. Wel zou je op een gegeven moment stortingen in de polis kunnen doen als je dreigt de 20k te overschrijden. Dat is echter afhankelijk van de 10:1-regel (beperking bedrag) en de polisvoorwaarden waarin het soms niet is toegestaan of soms een boete% moet worden betaald waardoor het onaantrekkelijk wordt.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:37:
[...]
Stel je gaat sparen in box 3 zodat je geld kunt storten en kunt opnemen wanneer dat je uitkomt. Boven de 20.000 p.p. wordt het pas fiscaal belast, en daar zit je pas na een aantal jaren op.
Als je in deze jaren je hebt gehouden aan de voorwaarden die jij noemt, kun je dit dan daarna (als je in de buurt van de 20.000 p.p. komt) alsnog overzetten naar box1 sparen?
Mogelijk dat jouw combi mogelijk is bij banksparen, maar daar ben i niet echt thuis in.
[ Voor 15% gewijzigd door Sempy op 29-07-2010 12:03 ]
Banksparen in box 3 is volgens mij niet mogelijk..Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:00:
[...]
Nee, in dit geval gaat het namelijk om een spaarhypotheek en dan betreft het stortingen in een kapitaalverzekering, maw een verzekeringsproduct met gegarandeerde uitbetaling van het benodigde kapitaal bij bereiken einde looptijd of overlijden. Wel zou je op een gegeven moment stortingen in de polis kunnen doen als je dreigt de 20k te overschrijden. Dat is echter afhankelijk van de 10:1-regel (beperking bedrag) en de polisvoorwaarden waarin het soms niet is toegestaan of soms een boete% moet worden betaald waardoor het onaantrekkelijk wordt.
Mogelijk dat jouw combi mogelijk is bij banksparen, maar daar ben i niet echt thuis in.
Wat bedoel je met een stortingen in de polis doen? Die eerste 20K heb je toch (ook) al in de polis gestort?
De meesten van jullie vinden ons hypotheekbedrag nogal aan de hoge kant. Dit komt omdat de woning casco afgeleverd wordt en wij geen middelen hebben om zelf het een en ander te financiëren.
Hierbij de berekening die mijn vriendin heeft gemaakt:
hypotheek
aanneemsom € 225.000,00
* meerwerk € 25.000,00
bouwrente € 7.500,00
hypotheekrente (tijdens bouw) € 10.000,00
€ 267.500,00
bijkomende kosten
notariskosten € 800,00
NHG € 1.500,00
provisie € 2.700,00
Totale hypotheeksom € 272.500,00
* meerwerk
badkamer + sanitair € 8.000,00
keuken € 9.000,00
muuraankleding € 3.000,00
vloeraankleding € 3.000,00
trapbekleding € 2.000,00
€ 25.000,00
Er is ons verteld dat wij 10% van de totale hypotheeksom boetevrij kunnen aflossen.
Is dit een reeël beeld wat wij hebben m.b.t. het meerwerk, aangezien de woning casco opgeleverd wordt. Verwachten jullie dat wij minimaal de hypotheeksom bij verkoop over laten we zeggen 15 jaar terug zullen verdienen? De woning ligt gelegen in Bergschenhoek.
Is dit een verstandige manier van aanpakken?
[ Voor 4% gewijzigd door henkyyyyyyy op 29-07-2010 12:44 ]
Je kan natuurlijk op een later moment nog meer bijstorten als je spaargeld over hebt en zeker weet dat je dat niet in de toekomst ergens anders dringend voor nodig hebt. In dat geval kan of je maandelijkse inleg omlaag voor de resterende looptijd of je kan ervoor kiezen om de looptijd te verkorten. Uiteraard hier ook weer onder voorbehoud fiscale regels en polisvoorwaarden.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:15:
[...]
Banksparen in box 3 is volgens mij niet mogelijk..
Wat bedoel je met een stortingen in de polis doen? Die eerste 20K heb je toch (ook) al in de polis gestort?
Ik schrik eerlijk gezegd best wel een beetje van de bouwrente en hypotheekrente tijdens de bouw, geen ervaring met nieuwbouw, maar ik had me dit soort bedragen zeker lager voorgesteld. Zijn deze rentes (niet) gedeeltelijk aftrekbaar, mogelijk kan je dan de belastingteruggave aanwenden voor de verbouwing en zo alsnog een deel van het verbouwbudget uitsparen.henkyyyyyyy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:32:
Is dit een reeël beeld wat wij hebben m.b.t. het meerwerk, aangezien de woning casco opgeleverd wordt. Verwachten jullie dat wij minimaal de hypotheeksom bij verkoop over laten we zeggen 15 jaar terug zullen verdienen? De woning ligt gelegen in Bergschenhoek.
Verder benieuwd wat voor muuraankleding jullie hebben uitgezocht dat je daar 3k aan kwijt bent, idem voor de trapbekleding, zeker als je zelf de handen uit de mouwen steekt moet dat (veel) goedkoper kunnen. Maar gezien jullie geen eigen middelen hebben, lijkt het totale budget me redelijk. Er komt altijd wel iets onverwachts om de hoek kijken en al die kleine bonnetjes van de Gamma/Praxis tikken hard aan.
Uit historisch oogpunt is het zeer goed mogelijk, echter als men in die periode HRA fors gaat terugsnoeien, is het een ander verhaal. Verder is het natuurlijk altijd lastig om te bepalen of je er wel 15 jaar blijft wonen, denk aan verhuizen voor werk, te klein ivm kinderen of (niet te hopen) gaan jullie uit elkaar. Ik heb hier in de straat een stelletje gezien dat 2 jaar non-stop aan het klussen was en toen alles af was met verlies kon verkopen vanwege relatieproblemen.
Of het een verstandige manier van aanpakken is, hangt puur van jullie (verwachte) inkomen af. Als je dit enkel met grote moeite kan financieren en ook geen zekerheid op grote salarisgroei in de toekomst hebt, lijkt het me een risico. Verdienen jullie echter ruim voldoende en is enkel het ontbreken van startkapitaal een probleem, dan zie ik geen enkel probleem.
Tsja, niemand heeft 'de glazen bol' hier. Maar een simpele rekensom leert dat je woning ongeveer 20% moet stijgen in waarde voor je de kosten eruit hebt, of +/- 10% als je uitgaat van dat het meerwerk vanzelf al eenzelfde meerwaarde oplevert. Zeker dat laatste zou toch wel moeten lukken. Enige keerzijde is als de markt instort, maar die kennis heeft niemand nu. Gevaarlijker is de optie dat je bijv. uit elkaar gaat over 5 jaar en dan met een huis met onderwaarde zit waar beiden niet kunnen blijven wonen omdat geen van jullie die lening kan overnemen qua verhouding lening vs inkomen. Al met al is de vraag of het bovenstaande 'slim' is een vraag waar je samen met je partner en adviseur uit zal moeten komen, die situatie is voor ieder verschillend..henkyyyyyyy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:32:
Wij zijn blij te lezen dat jullie positieve ervaringen hebben met de hypotheker.
De meesten van jullie vinden ons hypotheekbedrag nogal aan de hoge kant. Dit komt omdat de woning casco afgeleverd wordt en wij geen middelen hebben om zelf het een en ander te financiëren.
Hierbij de berekening die mijn vriendin heeft gemaakt:
hypotheek
aanneemsom € 225.000,00
* meerwerk € 25.000,00
bouwrente € 7.500,00
hypotheekrente (tijdens bouw) € 10.000,00
€ 267.500,00
bijkomende kosten
notariskosten € 800,00
NHG € 1.500,00
provisie € 2.700,00
Totale hypotheeksom € 272.500,00
* meerwerk
badkamer + sanitair € 8.000,00
keuken € 9.000,00
muuraankleding € 3.000,00
vloeraankleding € 3.000,00
trapbekleding € 2.000,00
€ 25.000,00
Er is ons verteld dat wij 10% van de totale hypotheeksom boetevrij kunnen aflossen.
Wel kan ik zo zeggen dat de bijkomende kosten redelijk 'vast' zijn, dus dat is nou eenmaal een voldongen feit, en dat je volgens mij nog relatief betaalbare keuken en badkamer e.d. hebt uitgezocht, dus volgens mij is het niet zo'n gekke berekening..
Helaas zijn de bouw- en hypotheekrente niet aftrekbaar...Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:00:
Ik schrik eerlijk gezegd best wel een beetje van de bouwrente en hypotheekrente tijdens de bouw, geen ervaring met nieuwbouw, maar ik had me dit soort bedragen zeker lager voorgesteld. Zijn deze rentes (niet) gedeeltelijk aftrekbaar, mogelijk kan je dan de belastingteruggave aanwenden voor de verbouwing en zo alsnog een deel van het verbouwbudget uitsparen.
Verder benieuwd wat voor muuraankleding jullie hebben uitgezocht dat je daar 3k aan kwijt bent, idem voor de trapbekleding, zeker als je zelf de handen uit de mouwen steekt moet dat (veel) goedkoper kunnen. Maar gezien jullie geen eigen middelen hebben, lijkt het totale budget me redelijk. Er komt altijd wel iets onverwachts om de hoek kijken en al die kleine bonnetjes van de Gamma/Praxis tikken hard aan.![]()
Uit historisch oogpunt is het zeer goed mogelijk, echter als men in die periode HRA fors gaat terugsnoeien, is het een ander verhaal. Verder is het natuurlijk altijd lastig om te bepalen of je er wel 15 jaar blijft wonen, denk aan verhuizen voor werk, te klein ivm kinderen of (niet te hopen) gaan jullie uit elkaar. Ik heb hier in de straat een stelletje gezien dat 2 jaar non-stop aan het klussen was en toen alles af was met verlies kon verkopen vanwege relatieproblemen.
Of het een verstandige manier van aanpakken is, hangt puur van jullie (verwachte) inkomen af. Als je dit enkel met grote moeite kan financieren en ook geen zekerheid op grote salarisgroei in de toekomst hebt, lijkt het me een risico. Verdienen jullie echter ruim voldoende en is enkel het ontbreken van startkapitaal een probleem, dan zie ik geen enkel probleem.
Wat de aankleding van de muren en de vloeren betreft: we hebben nog niets uitgekozen. Hier kunnen wij en een handige klusvader
Ook een begroting gemaakt en we hoeven niet krom te liggen om dit NETTO te kunnen financiëren. Daarentegen zullen ons salarissen niet aanzienlijk stijgen omdat we beiden werkzaam zijn in het onderwijs. Bij het terugbrengen van de HRA wordt dit een ander verhaal. Wat is dan het "back-up plan"?
Met die rekensom zou het in mijn ogen dan ook wel goed moeten komen.Valorian schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:02:
[...]
Tsja, niemand heeft 'de glazen bol' hier. Maar een simpele rekensom leert dat je woning ongeveer 20% moet stijgen in waarde voor je de kosten eruit hebt, of +/- 10% als je uitgaat van dat het meerwerk vanzelf al eenzelfde meerwaarde oplevert. Zeker dat laatste zou toch wel moeten lukken. Enige keerzijde is als de markt instort, maar die kennis heeft niemand nu. Gevaarlijker is de optie dat je bijv. uit elkaar gaat over 5 jaar en dan met een huis met onderwaarde zit waar beiden niet kunnen blijven wonen omdat geen van jullie die lening kan overnemen qua verhouding lening vs inkomen. Al met al is de vraag of het bovenstaande 'slim' is een vraag waar je samen met je partner en adviseur uit zal moeten komen, die situatie is voor ieder verschillend..
Wel kan ik zo zeggen dat de bijkomende kosten redelijk 'vast' zijn, dus dat is nou eenmaal een voldongen feit, en dat je volgens mij nog relatief betaalbare keuken en badkamer e.d. hebt uitgezocht, dus volgens mij is het niet zo'n gekke berekening..
Eigenlijk hebben we nog helemaal niets uitgezocht
Onze grootste zorg is dat we bij eventuele verkoop quite spelen of verlies maken, dan dat onze relatie op de klippen loopt.
Verwijderd
Hypotheekadviseur was bezig met alle papieren en het loon van mijn vriend wat op de intentieverklaring staat, komt niet overeen met wat er op de salarisstrook staat. JA DUH!!!!
Hij gaat vanaf september meer verdienen en ze hebben zijn nieuwe loon opgegegen. Of we even een bewijsstuk daarvoor willen aantonen. Maar dat hebben we niet, want hij is leraar en de school is tot eind augustus dicht.
Ben echt flink pissig, want de adviseur wist al vanaf het begin dat dit niet overeen kwam enhij heeft ons NOOIT te kennen gegeven dat het een probleem zou zijn of wat dan ook.
Zit hier echt te stressen nou, want we hebben per 1 september al onze huur opgezegd en Tele 2 etc.
Afhankelijk van smaak kan je daar behoorlijk op besparen, in je woonkamer wil je natuurlijk een net behangetje en dito vloerbedekking. Voor de rommelzolder kan je waarschijnlijk af met een budgetvariant van de bouwmarkt. Trapbekleding is vermoedelijk op laten bekleden door een vakman? Dan kan het idd een paar 1.000 kosten. Zelf hebben we de trap geschilderd en van die zogenaamde halve maantjes erop, kost het nauwelijks iets voor 2 trappen. Uiteraard is alles een kwestie van smaak, maar jouw budget hiervoor is zeker niet voor minimale kosten (lees: budgetschap in de bouwmarkt).henkyyyyyyy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:35:
[...]
Helaas zijn de bouw- en hypotheekrente niet aftrekbaar...
Wat de aankleding van de muren en de vloeren betreft: we hebben nog niets uitgekozen. Hier kunnen wij en een handige klusvaderook een rol in spelen, maar dan nog moet heel het huis voorzien worden van vloer- en muuraankleding. Ik dacht dat dit wel de minimale kosten zouden zijn om het heel het huis te voorzien. Of zie ik dat verkeerd?
Beperking of afschaffing HRA zal waarschijnlijk altijd voor nieuwe gevallen gaan gelden, immers anders ga je half NL in de problemen brengen met z'n vaste lasten. Mocht er de komende 15 jaar zoiets voordoen en daardoor de waarde van je woning niet aan de hypotheeksom komen, dan kan je enkel verhuizen als je uit eigen middelen het verlies bijlegd. In zo'n markt heb je nl. weinig kans een nieuwe woning te financieren inclusief een verlies op je oude woning.Ook een begroting gemaakt en we hoeven niet krom te liggen om dit NETTO te kunnen financiëren. Daarentegen zullen ons salarissen niet aanzienlijk stijgen omdat we beiden werkzaam zijn in het onderwijs. Bij het terugbrengen van de HRA wordt dit een ander verhaal. Wat is dan het "back-up plan"?
Je kan risico op verlies/gebrek aan winst natuurlijk ook als een vergoeding voor een stuk woongenot beschouwen, uiteindelijk is dat de eerste reden om een huis te kopen. Uitzondering is natuurlijk de situatie dat je nu al een vergelijkbare woning huurt. Het zou nl. zonde zijn om meer te gaan betalen dan de huur zonder extra woongenot en met het risico op geen rendement.Onze grootste zorg is dat we bij eventuele verkoop quite spelen of verlies maken, dan dat onze relatie op de klippen loopt.
Weet je dit heel zeker ? Ik heb zelf nog nooit nieuwbouw gekocht, maar ik meen me wel te herinneren dat de bouwrente zelf aftrekbaar is. Als je de bouwrente echter zelf weer wilt financieren vanuit je hypotheek mag je dat gedeelte van je hypotheek niet als aftrekpost opgeven (redelijk logisch, anders zou je rente op de rente als aftrekpost op gaan geven).henkyyyyyyy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:35:
[...]
Helaas zijn de bouw- en hypotheekrente niet aftrekbaar...
Dat is toch precies waar die intentieverklaring voor is ? De intentieverklaring is juist dat ze de intentie hebben om hem te laten blijven en met welk salaris. Wat voor extra bewijs verwacht ie dan ? Meer zekerheid zal de school niet geven anders hadden ze wel al een vast contract gegeven.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:56:
ja, hoor. De eerste kink in de kabel.
Hypotheekadviseur was bezig met alle papieren en het loon van mijn vriend wat op de intentieverklaring staat, komt niet overeen met wat er op de salarisstrook staat. JA DUH!!!!
Hij gaat vanaf september meer verdienen en ze hebben zijn nieuwe loon opgegegen. Of we even een bewijsstuk daarvoor willen aantonen. Maar dat hebben we niet, want hij is leraar en de school is tot eind augustus dicht.
[ Voor 43% gewijzigd door redwing op 29-07-2010 14:20 ]
[removed]
Kan je de directie niet privé bereiken voor spoedgevallen. Gezien de situatie lijkt me dat best te verantwoorden?Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:56:
Ben echt flink pissig, want de adviseur wist al vanaf het begin dat dit niet overeen kwam enhij heeft ons NOOIT te kennen gegeven dat het een probleem zou zijn of wat dan ook.
Zit hier echt te stressen nou, want we hebben per 1 september al onze huur opgezegd en Tele 2 etc.
Doet de verzekeraar puur moeilijk over het feit dat het verschilt of omdat dat hogere salaris echt nodig is voor de hypotheek? Anders zouden ze de beoordeling toch op het lagere salaris kunnen basseren?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Daar heb je toch juist een werkgeversverklaring voor ingediend? Wat voor ander soort bewijs zou je moeten aanleveren volgens de hypoadviseur?Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:56:
Bedrag werkgeversverklaring moet gelijk zijn aan bedrag loonstrook anders gaan daar allerlei bellen rinkelen bij zo;n verzekeraar, net als bijvoorbeeld doorhalingen of invullen met 2 verschillende kleuren pen. Beste is zsm een nieuwe werkgeversverklaring met het goede bedrag of de formele bevestigingsbrief met de loonsverhoging.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:20:
[...]
Daar heb je toch juist een werkgeversverklaring voor ingediend? Wat voor ander soort bewijs zou je moeten aanleveren volgens de hypoadviseur?
Misschien is deze link uit de topic start in dit geval wel interessant, alle veel voorkomende gevallen waarop je aanvraag vertraging kan oplopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sempy op 29-07-2010 15:26 ]
Voldoet de CAO dan niet? Is toch gewoon van te voren bepaald, door iedereen na te lezen...Sempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:25:
Bedrag werkgeversverklaring moet gelijk zijn aan bedrag loonstrook anders gaan daar allerlei bellen rinkelen bij zo;n verzekeraar, net als bijvoorbeeld doorhalingen of invullen met 2 verschillende kleuren pen. Beste is zsm een nieuwe werkgeversverklaring met het goede bedrag of de formele bevestigingsbrief met de loonsverhoging.
Misschien is deze link uit de topic start in dit geval wel interessant, alle veel voorkomende gevallen waarop je aanvraag vertraging kan oplopen.
En hoe weet je dan welke functie iemand heeft, en in welke schaal hij valt? (Nog afgezien van het feit dat veel mensen helemaal niet onder een CAO vallen). Een contract is doorgaans te oud en geeft weinig garantie (dat kan allang opgezegd zijn), dus alleen een recente verklaring van de werkgever dat iemand een bepaalde baan heeft en waarschijnlijk zal houden is voldoende garantie voor de bank. Best logisch.dfrenner schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:42:
[...]
Voldoet de CAO dan niet? Is toch gewoon van te voren bepaald, door iedereen na te lezen...
Het huis telt 2 open trappen en vind die maantjes ook mooi. Wellicht dat we daar iets op kunnen besparenSempy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:07:
Afhankelijk van smaak kan je daar behoorlijk op besparen, in je woonkamer wil je natuurlijk een net behangetje en dito vloerbedekking. Voor de rommelzolder kan je waarschijnlijk af met een budgetvariant van de bouwmarkt. Trapbekleding is vermoedelijk op laten bekleden door een vakman? Dan kan het idd een paar 1.000 kosten. Zelf hebben we de trap geschilderd en van die zogenaamde halve maantjes erop, kost het nauwelijks iets voor 2 trappen. Uiteraard is alles een kwestie van smaak, maar jouw budget hiervoor is zeker niet voor minimale kosten (lees: budgetschap in de bouwmarkt).
Beperking of afschaffing HRA zal waarschijnlijk altijd voor nieuwe gevallen gaan gelden, immers anders ga je half NL in de problemen brengen met z'n vaste lasten. Mocht er de komende 15 jaar zoiets voordoen en daardoor de waarde van je woning niet aan de hypotheeksom komen, dan kan je enkel verhuizen als je uit eigen middelen het verlies bijlegd. In zo'n markt heb je nl. weinig kans een nieuwe woning te financieren inclusief een verlies op je oude woning.
Je kan risico op verlies/gebrek aan winst natuurlijk ook als een vergoeding voor een stuk woongenot beschouwen, uiteindelijk is dat de eerste reden om een huis te kopen. Uitzondering is natuurlijk de situatie dat je nu al een vergelijkbare woning huurt. Het zou nl. zonde zijn om meer te gaan betalen dan de huur zonder extra woongenot en met het risico op geen rendement.
Woongenot is de voornaamste reden. Kleine domper: hebben net de bouwtekeningen gekregen en de buren hebben een uitbouw van 1,5 m aan de voorzijde.... Dus als we aan de rechterkant naar buiten kijken, kijken we tegen een muur aan.
Wij hebben een optie op nummer 9, zie:

Heeft dit een negatief effect op verkoop?
Pfff wel veel vragen, maar het is ook niet niks wat je koopt.
Probeer zo goed mogelijk voorbereid te zijn, maar het is wel kortdag. Maandag hebben we een afspraak met de projectontwikkelaar.
Wij financiëren de bouwrente vanuit de hypotheek.redwing schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:14:
Weet je dit heel zeker ? Ik heb zelf nog nooit nieuwbouw gekocht, maar ik meen me wel te herinneren dat de bouwrente zelf aftrekbaar is. Als je de bouwrente echter zelf weer wilt financieren vanuit je hypotheek mag je dat gedeelte van je hypotheek niet als aftrekpost opgeven (redelijk logisch, anders zou je rente op de rente als aftrekpost op gaan geven).
Verwijderd
Nou precies wat Sempy hierboven zei. Het bedrag op de loonstroon moet dus altijd gelijk zijn aan wat er op de intentieverklaring staat. Naja dat slaat in dit geval dus gewoon nergens op, want hij gaat per september meer verdienen.Baldertt schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:20:
[...]
Daar heb je toch juist een werkgeversverklaring voor ingediend? Wat voor ander soort bewijs zou je moeten aanleveren volgens de hypoadviseur?
De adviseur heeft nu een aanvraag ingediend, want als er een logische en goede verklaring is, mag er schijnbaar van dit principe afgeweken worden. dus nu zitten we in afwachting.
Heb hem gebeld en duidelijk gemaakt dat hij dit wel even eerder had mogen melden en niet pas als alles ondertekend en goedgekeurd is en wij onze huur hebben opgezegd!!!!!!
En we kunnen het niet laten baseren op zijn huidige loon, want dat is t laag voor de koopsom weaarvoor we nu gekocht hebben(en dat wist onze adviseur maar al te goed!)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 16:48 ]
Je hebt gelijk dat je adviseur hier een forse steek heeft laten vallen, maar met alle respect, jullie hadden zelf natuurlijk ook wel kunnen inzien dat het niet helemaal goed was zo toch? Als je opgeeft dat je een bepaald bedrag gaat verdienen dan moet dat natuurlijk wel overeenkomen met wat er op de intentieverklaring staat. Anders had je ook wel kunnen opgeven dat je vriend nog 10.000 extra per jaar ging verdienen en dan had je nog een halve ton extra kunnen lenen... Maar goed, misschien denk ik te makkelijk. Anderzijds weet ik van mijn huis nog wel dat je zoveel moet regelen dat je op den duur maar gewoon uitgaat van de expertise van de adviseur, en als zo iemand dan blundert .. tjsa.. Mijn adviseur zei bijv. dat het niet uitmaakte dat ik voor de bankofferte een ander bouwdepotbedrag had ingevuld dan voor de starterslening. Vervolgens stagneerde daar de hele boel op. argh.. Alles uiteindelijk goedgekomen, dat dan weer wel.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:47:
[...]
Nou precies wat Sempy hierboven zei. Het bedrag op de loonstroon moet dus altijd gelijk zijn aan wat er op de intentieverklaring staat. Naja dat slaat in dit geval dus gewoon nergens op, want hij gaat per september meer verdienen.
De adviseur heeft nu een aanvraag ingediend, want als er een logische en goede verklaring is, mag er schijnbaar van dit principe afgeweken worden. dus nu zitten we in afwachting.
Heb hem gebeld en duidelijk gemaakt dat hij dit wel even eerder had mogen melden en niet pas als alles ondertekend en goedgekeurd is en wij onze huur hebben opgezegd!!!!!!
En we kunnen het niet laten baseren op zijn huidige loon, want dat is t laag voor de koopsom weaarvoor we nu gekocht hebben(en dat wist onze adviseur maar al te goed!)
Verwijderd
De intentieverklaring is naar alle waarheid ingevuld en ondertekend door de financiele administratie van zijn werkgever en er staat op de intentieverklaring bij het loon geschreven 'op basis van 0,6 FTE'. Dus lijkt mij vrij logisch, aangezien er op zijn huidige loonstroon 0,46 FTE staat, dat hij meer gaat verdienen??!
Dat dit nog speciaal verantword moest worden dmv een brief of wat dan ook, dat wisten we niet.
Daarnaast zijn wij een keer of 4 bij de hypotheekadviseur geweest en hij heeft nooit gezegd dat het een probleem zou zijn als de loonstrook niet overeen kwam met de intentieverklaring en hij wist vanaf het begin dat deze 2 niet overeen kwamen. Daarnaast zijn wij geen hypotheek-wizzrds. Dus nogmaals: nee, wij wisten dat echt niet.
Maar wellicht is er hoop, want hij belde net. Maar ik ga er verder geen uitspraken over doen en wacht het maar, in alle stress, rustig af...
Iig bedankt voor het meedenken iedereen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 18:26 ]
Heel veel succes dan met de afronding.. Ken de stress, ben ook geen wizard helaas en bij mij zei de hypotheekadviseur staat 'komt wel goed' als ik vroeg naar termijnen, starterslening etc.. uiteindeiljk duurde het twee weken langer voor dat alles rond was waardoor ik de overdrachtsdatum moest verplaatsen met een week. Gelukkig hebben de oude bewoners geen kosten in rekening gebracht, ook al hadden ze daar volledig recht toe, maar het koste me wel twee vrije klusdagen aangezien de overdracht net voor pasen enzo zou zijn en nu erna, en ik moest mijn cv-montage verschuiven wat ook tot een hoop stress leidde, etc...Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 18:25:
Nee Valorian, wij wisten dat niet.
De intentieverklaring is naar alle waarheid ingevuld en ondertekend door de financiele administratie van zijn werkgever en er staat op de intentieverklaring bij het loon geschreven 'op basis van 0,6 FTE'. Dus lijkt mij vrij logisch, aangezien er op zijn huidige loonstroon 0,46 FTE staat, dat hij meer gaat verdienen??!
Dat dit nog speciaal verantword moest worden dmv een brief of wat dan ook, dat wisten we niet.
Daarnaast zijn wij een keer of 4 bij de hypotheekadviseur geweest en hij heeft nooit gezegd dat het een probleem zou zijn als de loonstrook niet overeen kwam met de intentieverklaring en hij wist vanaf het begin dat deze 2 niet overeen kwamen. Daarnaast zijn wij geen hypotheek-wizzrds. Dus nogmaals: nee, wij wisten dat echt niet.
Maar wellicht is er hoop, want hij belde net. Maar ik ga er verder geen uitspraken over doen en wacht het maar, in alle stress, rustig af...
Ik hoop van harte dat je dit kan regelen met de werkgever, want banken doen hier erg moeilijk over op het moment. Een maand of 2 geleden eenzelfde soort situatie gehad. Een aankomende loonsverhoging, met bijpassende werkgeversverklaring met juiste salaris en een intentieverklaring voor het juiste salaris, maar met dit regeltje erop:Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:47:
[...]Nou precies wat Sempy hierboven zei. Het bedrag op de loonstroon moet dus altijd gelijk zijn aan wat er op de intentieverklaring staat. Naja dat slaat in dit geval dus gewoon nergens op, want hij gaat per september meer verdienen.
Dit was voor de bank niet voldoende, want 'gelijkblijvend functioneren' en 'ongewijzigde bedrijfsomstandigheden' laten mogelijkheid over dit niet door te laten gaan. Deze brief heb ik op 14 juni naar de bank gestuurd, ruim nadat alle salarismutaties van juni al gedaan warenHierbij verklaren we dat jij, bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden, met 1 juni een salarisverhoging toegekend krijgt
Daarna een brief gevraagd waarin het zonder ontsnappingsclausules stond, en die weer op papier moeten inleveren, want pdf-jes accepteren ze niet....
* SlinkingAnt was blij dat PZ op 40m lopen van mijn werkplek zat
Daar zou ik me niet druk over maken, natuurlijk is het mooier als je ook zo'n uitbouw hebt, maar dat kost natuurlijk weer een bak duiten extra. Zelf hebben wij naast het keukenraam ook een uitbouwtje. In feite zit de entree van onze woning in een hokje tegen de gevel aan met de voordeur haaks op de gevel. Je merkt dit echt niet in de zin van weinig licht oid.henkyyyyyyy schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:48:
Woongenot is de voornaamste reden. Kleine domper: hebben net de bouwtekeningen gekregen en de buren hebben een uitbouw van 1,5 m aan de voorzijde.... Dus als we aan de rechterkant naar buiten kijken, kijken we tegen een muur aan.
Heeft dit een negatief effect op verkoop?
Pfff wel veel vragen, maar het is ook niet niks wat je koopt.
Forse fout van de adviseur in dit geval lijkt me. Zij moeten gewoon weten dat aan een intentieverklaring van een werkgever geen enkele recht is te ontlenen voor wie dan ook. De werkgever spreekt immers uit dat hij de intentie heeft om iets (niet) te doen, maar het staat hem volledig vrij om de volgende dag een andere plan te trekken. Als je dan als adviseur weet dat die loonsverhoging belangrijk is voor het verkijgen van de hypotheek, dan ga je als eerste ding achter een formele toezegging van die salarisverhoging aan. Die gasten krijgen zeer goed betaald voor zo'n hypotheekttraject en dan zijn dit soort fouten gewoon niet acceptabel.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 18:25:
Nee Valorian, wij wisten dat niet.
Die garantie krijg je nooit 100%, zeker als omdat het hier om een cruciale loonsverhoging gaat. Die moet je gewoon keihard aantonen en anders cancellen ze obv te veel risico. Misschien de belangrijkste oorzaak van de huidige crisis is immers dat je in de VS een dikke hypotheek kon krijgen als je invulde dat je als postbode $150.000 verdiende en dat die formulieren vervolgens niet werden gecontroleerd.Dennahz schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:24:
Uiteindelijk komt het altijd wel goed, toch? Als je alles al aangevraagd hebt e.d. gaan ze je heus niet zomaar weigeren.
Verwijderd
Volgens mij is het dan wel weer mogelijk, om de werkgever hier een aparte verklaring voor te laten opstellen. Mijn adviseur vroeg me ook, of ik eventueel nog op papier kon bewijzen dat ik in de komende maanden een loonsverhoging zou krijgen. Ik ben hier echter verder niet op ingegaan.Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:47:
[...]
Nou precies wat Sempy hierboven zei. Het bedrag op de loonstroon moet dus altijd gelijk zijn aan wat er op de intentieverklaring staat. Naja dat slaat in dit geval dus gewoon nergens op, want hij gaat per september meer verdienen.
[...]
Op de svn site staat dat je dan een verklaring van de loonsverhoging moet hebben. Ik moest wachten op mijn nieuwe loonstrook (juli) icm mijn werkgeververklaring omdat ik toen meer ben gaan verdienen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 07:40:
[...]
Volgens mij is het dan wel weer mogelijk, om de werkgever hier een aparte verklaring voor te laten opstellen. Mijn adviseur vroeg me ook, of ik eventueel nog op papier kon bewijzen dat ik in de komende maanden een loonsverhoging zou krijgen. Ik ben hier echter verder niet op ingegaan.
Dit topic is gesloten.
![]()