Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 85 Laatste
Acties:
  • 534.177 views

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Dan nog duurt het even voor de hypotheekofferte er is (paar dagen), voor de hypotheek geregeld is (week), voor de notaris het geld op mag vragen (paar dagen tot week), voor het geld binnen is bij de notaris (soms 1, soms 30 dagen...), etc...

En als je rookt, of andere chronische ziekte(s) hebt, moet je soms gekeurd worden. Weer 2 weken kwijt.

[ Voor 29% gewijzigd door Xiphalon op 20-07-2010 15:02 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:55:
Ik neem aan dat we dit gelijk bij ABN AMRO regelen als we de hypotheek afsluiten, gelijk met de inboedelverzekering e.d.. Dus dat komt wel in orde!

We weten al precies welke hypotheek we willen en ook bij welke bank, dus vandaar dat ik zei dat ik geen rare dingen verwacht.
Jij kan het dan wel weten, maar als de offerte gemaakt is, moet deze ook nog verstuurd worden intern bij de bank om goed gekeurd te worden ;) 4 weken is krap, dus asap er aan beginnen :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:12
Ja en uiteraard kan je volgens mij pas beginnen met aanvragen, als je je voorlopig koopcontract hebt getekend, en de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn.

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:02:
[...]

Jij kan het dan wel weten, maar als de offerte gemaakt is, moet deze ook nog verstuurd worden intern bij de bank om goed gekeurd te worden ;) 4 weken is krap, dus asap er aan beginnen :)
Bij mij zat er ongeveer 5 weken tussen het aanvragen van de offerte en de goedkeuring.
Echter hebben wij (nouja, mijn tussenpersoon) de offerte pas 2 weken na ontvangst ondertekend en met alle nodige stukken retourgestuurd. Ik stond er eigenlijk van te kijken, hoe snel dat tegenwoordig gaat.

4 weken is krap, maar niet ongebruikelijk. Ik heb zelf, in verband met de vakantieperiode, 5 weken voorbehoud financiering afgesproken ingaand op de dag van het tekenen van de overeenkomst. (Maar als je de offerte binnen hebt en je hebt alles goed en naar waarheid ingevuld, hoef je eigenlijk geen gekke dingen meer te verwachten.)

Verwijderd

zal ik nog proberen er 5/6 weken van te maken dan? Kan de makelaar wel even bellen daarvoor.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Je had toch al uitgezocht wat je aan hypotheek kon krijgen en dat was toch allemaal geen probleem?

Verwijderd

darkmage schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:01:
Dan nog duurt het even voor de hypotheekofferte er is (paar dagen), voor de hypotheek geregeld is (week), voor de notaris het geld op mag vragen (paar dagen tot week), voor het geld binnen is bij de notaris (soms 1, soms 30 dagen...), etc...

En als je rookt, of andere chronische ziekte(s) hebt, moet je soms gekeurd worden. Weer 2 weken kwijt.
dit is wel uitgegaan van alle ergster gevallen he! ;) de hypotheek kan echt wel sneller dan een week geregeld zijn. Bij vrienden van mij was het binnen 3 dagen geregeld.
Daarnaast roken we beide niet en zijn supergezond *klopt af* dus die keuring hoeft ook niet :P

Verwijderd

Baldertt schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:52:
Je had toch al uitgezocht wat je aan hypotheek kon krijgen en dat was toch allemaal geen probleem?
ja de hypotheekofferte is in principe al opgemaakt voor het koopbedrag, omdat ik ervanuitging dat het ging lukken hehe. Die heb ik gister per mail ontvangen!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:51:
zal ik nog proberen er 5/6 weken van te maken dan? Kan de makelaar wel even bellen daarvoor.
6 weken is wel de standaard tbh. Dus als het kan zou ik het zeker doen gezien je dan gewoon ademruimte hebt
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:53:
[...]

dit is wel uitgegaan van alle ergster gevallen he! ;) de hypotheek kan echt wel sneller dan een week geregeld zijn. Bij vrienden van mij was het binnen 3 dagen geregeld.
Daarnaast roken we beide niet en zijn supergezond *klopt af* dus die keuring hoeft ook niet :P
je zit nu midden in de vakantie periode. Wie zegt jou dat het ook binnen 3 dagen geregeld is? Als jeerder klaar bent is het mooi meegenomen en kan je altijd de boel naar voren schuiven als beide partijen het daarmee eens zijn. Maar als er maar iets verkeerd gaat dan ben je een hoop geld kwijt....

P.S Gebruik de edit knop ipv 2 posts achter elkaar ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Notna op 20-07-2010 16:00 ]

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:58:
[...]

6 weken is wel de standaard tbh. Dus als het kan zou ik het zeker doen gezien je dan gewoon ademruimte hebt
ik denk dat ze in dit geval 4 weken hebben genomen omdat we per 1 september al erin zouden kunnen

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:19
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:58:
[...]

Is het trouwens mogelijk(gebruikelijk) dat ik bij het tekenen van de voorlopige koopakte vraag of het mogelijk is dat ik de sleutel al voor 1 september ontvang??? Dan kunnen wij bijvoorbeeld 2 weken klussen en kunnen we per 1 september al erin!
Ten eerste Gefeliciteerd met je aankoop. Leuk om dit een beetje gevolgd te hebben.

Maar dit eerder intrekken dan de daadwerkelijke overdracht lijkt me uitgesloten. Stel dat jullie vóór de daadwerkelijke overdracht een dusdanige schade aanbrengen (bv. huis brand af, draagmuur weggebroken) waardoor het huis onverkoopbaar wordt. Risico voor huidige eigenaar dat de koop ontbonden wordt (bewijs maar eens dat jullie het gedaan hebben etc) en zij zitten met de gebakken peren en evt. een verzekeraar die niet tot uitkering overgaat (valt het nog onder de verzekering van huidige eigenaar of die van jullie etc..)
Uiteraard vergezocht dat dit echt zal gebeuren, maar kan me niet voorstellen dat de verkoper zo'n risico, hoe klein dan ook, voor lief neemt. Verkoper heeft er ook totaal geen baat bij en hoeft jullie ook niet meer te paaien omdat jullie het huis toch al zo goed als zeker gekocht hebben.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Uitgesloten is het niet, maar het is wel tricky. Zoek maar eens op 'sleutelverklaring'. Op zich kan het, maar voor twee weken denk ik niet dat een verkoper er zijn vingers aan wil branden, je hebt al heel snel gezeur over aansprakelijkheid, verzekeringen, problemen bij levering (stel dat bij de notaris blijkt dat je je geld niet hebt en de boel teruggedraaid moet worden), etc.etc.

Ook voor de koper is het gevaarlijk. Als er iets mis is bij oplevering, mag je ineens gaan aantonen dat je dat niet zelf in de tijd dat je de sleutel had gesloopt hebt.

Maar waarom stel je niet gewoon voor om de opleverdatum 2 weken te vervroegen? Als ze er toch al uit zijn, waarom dan wachten? Of haal je dat niet qua financiering.

[ Voor 13% gewijzigd door Pooh op 20-07-2010 18:24 ]

Verwijderd

Pooh schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:23:
Uitgesloten is het niet, maar het is wel tricky. Zoek maar eens op 'sleutelverklaring'. Op zich kan het, maar voor twee weken denk ik niet dat een verkoper er zijn vingers aan wil branden, je hebt al heel snel gezeur over aansprakelijkheid, verzekeringen, problemen bij levering (stel dat bij de notaris blijkt dat je je geld niet hebt en de boel teruggedraaid moet worden), etc.etc.

Ook voor de koper is het gevaarlijk. Als er iets mis is bij oplevering, mag je ineens gaan aantonen dat je dat niet zelf in de tijd dat je de sleutel had gesloopt hebt.

Maar waarom stel je niet gewoon voor om de opleverdatum 2 weken te vervroegen? Als ze er toch al uit zijn, waarom dan wachten? Of haal je dat niet qua financiering.
Zal misschien wel (net) lukken om alles nog 1 of 2 weken voor 1 september rond te krijgen, maar dan moet er gehaast worden. Voor spoed-overdrachtjes rekent een notaris ook meestal een toeslag en zelf moet je ook een hoop werk verzetten in een korte periode (= weinig tijd om over keuzes na te denken). Zou ik persoonlijk niet doen.

Wij hadden waarschijnlijk ook wel 1 of 2 weken eerder in ons nieuwe huis gekund, maar ik heb bewust wat ruim gepland. Een huis kopen is een goed moment om te proberen om je hersens even zwaarder te laten wegen dan je hart.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over de notaris, de kosten voor de hypotheekakte kun je aftrekken, de eigendomsakte niet. Als die eerste dus duurder wordt en die tweede goedkoper is dat voordeliger.

Verwijderd

Pooh schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:23:

ik heb toestraks gebeld met de hypotheekadviseur en gevraagd of 4 weken haalbaar is en hij zegt zeker van wel. Daarna heb ik de makelaar van het huis gebeld en gevraagd of het eventueel 5 weken kon worden. Maar omdat we er per 1 september al in kunnen, gaat dat niet lukken. Hij zei erbij dat mocht 4 weken nou net niet haalbaar zijn dat het altijd iets verlengd kan worden. Ze willen écht graag van het huis af, dus het kan allemaal ;)

Heb het met mijn vriend overlegd en we gaan gewoon per 1 september al om! De zolder hoeft helemaal niets aan gedaan te worden, dus kunnen daar 'bivakeren' zolang we beneden aan het opkanppen zijn :P Daarnaast kopen we alle meubels nieuw, dus we hoeven niks mee te nemen. Gaat helemaal goedkomen!

En 2 weken vervroegen zou betekenen dat we over 4 weken de sleutel al krijgen. Dan wordt het inderdaad een flinke haastklus en er moet nog zoveel geregeld worden. Nee, 1 september is prima. 8)

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:58:
[...]Is het trouwens mogelijk(gebruikelijk) dat ik bij het tekenen van de voorlopige koopakte vraag of het mogelijk is dat ik de sleutel al voor 1 september ontvang??? Dan kunnen wij bijvoorbeeld 2 weken klussen en kunnen we per 1 september al erin! Anders betalen we voor september dubbele lasten en dat is zo zonde van het geld!
Formeel gezien laat je het huis van een ander affikken als er iets mis gaat met klussen, dus zorg ervoor dat de verzekeringen geregeld zijn...

Edit: Doorlezen was nuttig geweest zie ik wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Testert op 21-07-2010 07:03 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:36:
[...]

ik heb toestraks gebeld met de hypotheekadviseur en gevraagd of 4 weken haalbaar is en hij zegt zeker van wel. Daarna heb ik de makelaar van het huis gebeld en gevraagd of het eventueel 5 weken kon worden. Maar omdat we er per 1 september al in kunnen, gaat dat niet lukken. Hij zei erbij dat mocht 4 weken nou net niet haalbaar zijn dat het altijd iets verlengd kan worden. Ze willen écht graag van het huis af, dus het kan allemaal ;)

Heb het met mijn vriend overlegd en we gaan gewoon per 1 september al om! De zolder hoeft helemaal niets aan gedaan te worden, dus kunnen daar 'bivakeren' zolang we beneden aan het opkanppen zijn :P Daarnaast kopen we alle meubels nieuw, dus we hoeven niks mee te nemen. Gaat helemaal goedkomen!

En 2 weken vervroegen zou betekenen dat we over 4 weken de sleutel al krijgen. Dan wordt het inderdaad een flinke haastklus en er moet nog zoveel geregeld worden. Nee, 1 september is prima. 8)
Dat gaat wel lang bivakeren worden op zolder dan... Mijn ervaring is dat alles toch stiekem net wat meer tijd kost en dat het achteraf beter is om nog een maandje extra te huren zodat je iig savonds goed kunt slapen...

Bij ons werden alle kozijnen vervangen 3 dagen nadat we er (noodgedwongen) ingetrokken waren. Was geen aanrader kan ik je zeggen!

Daarnaast hebben de meeste meubelzaken een levertijd van minimaal 2 tot 3 maanden (of je moet naar de Ikea gaan)......

Al met al: Proficiat met je aankoop en succes de komende weken/maanden!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Verwijderd

@ Miel:

We hebben het er allemaal wel voor over ;) Ik logeer liever een paar weken op zolder en dat we wel al in het nieuwe huis wonen, dan dat ik dubbele lasten betaal. Ieder zijn eigen mening denk ik ;)
Daarnaast hoeft er, behalve alles schilderen en een nieuwe vloer erin niet veel gedaan te worden.

Dat meubelzaken langee levertijden hebben we rekenng mee gehouden. We zetten het tuinstel wel binnen _O-

Verwijderd

miel schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 07:37:
[...]

Daarnaast hebben de meeste meubelzaken een levertijd van minimaal 2 tot 3 maanden (of je moet naar de Ikea gaan)......

[...]
Dat verschilt enorm hoor. Vooral als je niet voor cutting-edge design-meubels gaat, kan het best meevallen. Ligt er een beetje aan hoe hoge eisen je aan je (eerste) meubels stelt. De zaak waar wij onze bank (geen Seats 'n Sofa's overigens) willen bestellen heeft veel voorraad en kan - in principe - binnen 2 weken leveren. Voor de kasten geldt hetzelfde --> leverbaar in een paar weken, mits op voorraad of ruimte in de planning in de fabriek.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 07:43:
@ Miel:

We hebben het er allemaal wel voor over ;) Ik logeer liever een paar weken op zolder en dat we wel al in het nieuwe huis wonen, dan dat ik dubbele lasten betaal. Ieder zijn eigen mening denk ik ;)
Daarnaast hoeft er, behalve alles schilderen en een nieuwe vloer erin niet veel gedaan te worden.

Dat meubelzaken langee levertijden hebben we rekenng mee gehouden. We zetten het tuinstel wel binnen _O-
Ik riep 2 jaar geleden hetzelfde..... maar als ik het nogmaals zou doen, zouden die 500 euro huur voor dat ene maandje rust waardoor we alle zaken net wel af kregen ipv heel veel rotzooi om in te leven en waardoor we de laatste klusjes die nu maanden duren (lamp ophangen, kabelgootje, enz enz) wel af waren, echt peanuts zijn!

maar nogmaals: wij deden toen hetzelfde! Komt er nog een foto topic of een funda link van je huisje?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Verwijderd

sjah, we zien het wel begin september. We hebben nog 6 weken bedenktijd ;)

Foto's of linkjes doe ik liever niet nee. Niet iedereen hoeft te weten waar ik woon ;)

• Baldertt
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:36:
[...]
Die 4 weken slaan op de periode dat je kunt ontbinden als je de financiering niet rond krijgt volgens mij. Niet dat de financiering per se binnen 4 weken geregeld moet zijn. Als jij zwart op wit een toezegging hebt van de bank zal ik me er niet te druk om maken.
Correct me if i'm wrong.

Verwijderd

Wij hebben nu een aantal offertes van notarissen ontvangen en 1 krijgt hele goede recencies en is van die 5 tevens de goedkoopste. Kan iemand mij vertellen of dit gangbaar is:

akte van levering: € 609 all-in
akte van hypotheek: € 584 all-in (deze kosten zijn aftrekbaar)
samenlevingscontract+ 2 testamenten (dit is verplicht voor de NHG): € 670, 40

Het valt mij alleszins mee in elk geval. Kan zijn dat er nog extra kosten bijkomen, maar dat vragen we morgen even na bij de hypotheekverstrekker!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:33:
samenlevingscontract+ 2 testamenten (dit is verplicht voor de NHG): € 670, 40
Is dat dan een nieuwe eis? Toen wij ~3 jaar geleden een hypotheek met NHG afgesloten hebben hoefde dat in ieder geval niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:23
Die verplichting kan ik me ook niet herinneren (11/2009). Een samenlevingscontract is overigens wel aan te raden hoor. Testament alleen als je speciale wensen hebt.

De rest is overigens goed geprijsd, het varieert tussen de 900 en 1300 euro, tenminste bij ons (Brabant/Tilburg)

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Woy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:44:
[...]

Is dat dan een nieuwe eis? Toen wij ~3 jaar geleden een hypotheek met NHG afgesloten hebben hoefde dat in ieder geval niet.
Daar heb ik geen idee van of dat nieuw is. Mijn vriend heeft gisteren gebeld met een notaris en die vertelde dat. Kan zijn dat het helemaal niet klopt. Maar wij willen sowieso alles gelijk goed geregeld hebben, dus of het nu een vereiste is of niet, maakt niets uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 12:50 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Woy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:44:
[...]

Ik kan er iig niets over terugvinden in de voorwaarden voor de NHG. Sterker nog, ik heb er zelf ook totaal niets over gehoord bij het kopen van mijn eigen huis :?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
Notna schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:52:
[...]

Ik kan er iig niets over terugvinden in de voorwaarden voor de NHG. Sterker nog, ik heb er zelf ook totaal niets over gehoord bij het kopen van mijn eigen huis :?
ik heb een maand geleden een NHG hypotheek afgesloten zonder testament en samenlevingscontract.
lijkt me dus geen verplichting

Tijd van werken, tijd van rusten

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:49:
[...]
Daar heb ik geen idee van of dat nieuw is. Mijn vriend heeft gisteren gebeld met een notaris en die vertelde dat. Kan zijn dat het helemaal niet klopt. Maar wij willen sowieso alles gelijk goed geregeld hebben, dus of het nu een vereiste is of niet, maakt niets uit.
Ik zou dan wel eerst eens een oriënterend gesprek met de notaris houden. In ons geval was een samenlevingscontract voldoende om af te dekken wat wij wilden, maar dat zal per situatie natuurlijk verschillend zijn.

Wij hadden beiden niet veel eigen vermogen, en dus is een testament minder belangrijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
Woy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:02:
[...]

Ik zou dan wel eerst eens een oriënterend gesprek met de notaris houden. In ons geval was een samenlevingscontract voldoende om af te dekken wat wij wilden, maar dat zal per situatie natuurlijk verschillend zijn.

Wij hadden beiden niet veel eigen vermogen, en dus is een testament minder belangrijk.
en wat als jij overlijdt?
dan zijn je ouders je erfgenamen, en blijft je vriendin "kaal" achter

Tijd van werken, tijd van rusten

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:23
Dat regel je ook in een samenlevingscontract. Daarin staat of je vermogen gedeeld of gesplitst is.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
Een van de redenen waarbij je bij NHG op kan beroepen is echtscheiding, volgens de definities van NHG is dat: echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of beëindiging van een duurzaam samenlevingsverband.

Als je dus voor de gevolgen van echtscheiding wilt indekken (zal niet verplicht zijn, doe je het niet draai je zelf voor het risico op), zal je dus aan een samenlevingscontract genoeg hebben. Dat testament is denk ik niet eens nodig, maar vaak bieden notarissen dat gratis aan in combi met een samenlevingscontract. Op zich kan het geen kwaad gelijk een testament te regelen, al is het maar om te voorkomen dat bij overlijden de langst levende partij het huis uit moet omdat hij/zij de schoonfamilie niet kan uitkopen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: Wanneer kan jeeigenlijk spreken van een duurzaam samenlevingsverband? Zit daar een minimum aan 'samenwoontijd' aan vast?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Driek schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:25:
[...]

en wat als jij overlijdt?
dan zijn je ouders je erfgenamen, en blijft je vriendin "kaal" achter
Als ik overlijd, keert mijn ORV uit aan mijn vriendin ( Zij is immers officieel de polishouder ). Er zijn inderdaad een aantal dingen die je niet via een samenlevingscontract kunt regelen, maar die dingen zijn bij ons niet echt waardevol, en het zou dus hooguit jammer zijn als mijn ouders dat echt op zouden eisen.
anandus schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:03:
Uit nieuwsgierigheid: Wanneer kan jeeigenlijk spreken van een duurzaam samenlevingsverband? Zit daar een minimum aan 'samenwoontijd' aan vast?
Ik weet het niet meer exact, maar in de regel is dat als je een samenlevingscontract hebt wel het geval ( Al zat er wel een korte periode aan vast ). Vroeger was de toetsing voor een duurzaam samenlevingsverband overigens wel een stuk zwaarder.

[ Voor 31% gewijzigd door Woy op 21-07-2010 14:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:49:
[...]

Om mezelf even te quoten: ik doelde vooral op het samenlevingscontract.De testamenten kunnen we eventueel nog weg laten. Even goed navragen of dat voor ons geval nodig is, anders doen we dat niet.
Samenlevingscontract willen we sowieso, omdat dan alles goed ligt vastgelegd. En handig om dat gelijk te doen met de andere aktes, dan zit je toch al samen met je notaris.

Overigens wel vreemd dat erbij wordt gezegd dat het voor de NHG moet. Ze kunnen je alles wijsmaken :@

• Sempy
Woy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:05:
[...]

Als ik overlijd, keert mijn ORV uit aan mijn vriendin ( Zij is immers officieel de polishouder ). Er zijn inderdaad een aantal dingen die je niet via een samenlevingscontract kunt regelen, maar die dingen zijn bij ons niet echt waardevol, en het zou dus hooguit jammer zijn als mijn ouders dat echt op zouden eisen.
Als het niet om waardevolle dingen gaat, maakt dat idd niet zo veel uit. Indien het wel om waardevolle zaken gaat, is het echter wel aan te raden wat te regelen ook als je niet verwacht dat ouder zoiets zouden opeisen. Soms hebben erfgenamen geen keuze om een erfenis te weigeren, bijvoorbeeld als ze in de bijstand zitten.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sempy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:10:
[...]
Als het niet om waardevolle dingen gaat, maakt dat idd niet zo veel uit. Indien het wel om waardevolle zaken gaat, is het echter wel aan te raden wat te regelen ook als je niet verwacht dat ouder zoiets zouden opeisen. Soms hebben erfgenamen geen keuze om een erfenis te weigeren, bijvoorbeeld als ze in de bijstand zitten.
Bij waardevolle bezittingen kan het inderdaad wel handig zijn om een testament op te laten stellen. Ik heb ook nergens aangegeven dat het nooit nodig is, alleen dat het handig is om eens een oriënterend gesprek aan te gaan, aangezien het zeker niet altijd noodzakelijk is.

Overigens denk ik dat mijn vriendin ( financieel dan ;) ) niet hoeft te klagen op het moment dat ik kom te overlijden.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:47
Woy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:05:
[...]

[...]

Ik weet het niet meer exact, maar in de regel is dat als je een samenlevingscontract hebt wel het geval ( Al zat er wel een korte periode aan vast ). Vroeger was de toetsing voor een duurzaam samenlevingsverband overigens wel een stuk zwaarder.
Stel: je overlijd, en de ORV wordt aan je vriendin uitgekeerd, want zij is polishouder.
Maar jij bent 50% eigenaar van de woning.
Op het moment dat jij overlijd is je familie eigenaar van de 50% woning, omdat hun immers je erfgenamen zijn, en je vriendin niet (je hebt geen testament).

Of werkt het niet zo :?

[edit]

uit nieuwsgierigheid ben ik op onderzoek uitgegaan, en toen kwam ik dit artikel tegen:

http://financieel.infonu....-gaat-omlaag-in-2010.html

Ik vermoed dus op het moment dat er sprake is van een partner als je een samenlevingsovereenkomst hebt, of als je 5 jaar bij elkaar ingeschreven staat op hetzelfde adres.

Op het moment dat je partner bent heb je dus een successie vrijstelling van 600.000.

Is voor de meesten voldoende vermoed ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2010 14:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je hebt niks aan die vrijstelling als je geen testament hebt. Dus een samenlevingscontract is misschien niet nodig, een testament is dat wel. En als je dat toch doet, dan is een contract erbij wel zo handig, omdat je daar veel meer in kunt regelen.

• Sempy
Grolsch schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:36:
[...]

Stel: je overlijd, en de ORV wordt aan je vriendin uitgekeerd, want zij is polishouder.
Op het moment dat jij overlijd is je familie eigenaar van de 50% woning, omdat hun immers je erfgenamen zijn, en je vriendin niet (je hebt geen testament).

Of werkt het niet zo :?
Je kan dit in een samenlevingscontract afdekken door een verblijvingsbeding op te nemen, daarmee gaan gemeenschappelijke bezittingen (het huis) na overlijden over naar de partner. Niet-gemeenschappelijke bezittingen (bijv. een bankrekening enkel op naam overledene) zijn wel voor de erfgenamen en dat zal je in een testament moeten regelen. Tevens kunnen kinderen afbruik doen aan een verblijvingsbeding door hun kindsdeel op te eisen, ook daarvoor kan je via een testament regelen dat dit pas kan na overlijden langslevende. (bron)

Behoorlijk ondoorzichtige materie zoals je ziet, eigenlijk moet je bij dit soort zaken gewoon met een notaris gaan zitten en die paar honderd euro voor lief nemen om alles voor een keer netjes op papier te zetten. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar met een beetje pech maak je de grootste fout van leven doordat je een paar honderdjes wilde besparen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Grolsch schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:36:
[...]

Al zou dat al zo zijn, dan nog zouden ze ook 50% eigenaar zijn van de schuld die er tegenover staat. Het enige nadeel is dan dat ze zouden kunnen beslissen om het huis te willen verkopen.
Pooh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:44:
Je hebt niks aan die vrijstelling als je geen testament hebt. Dus een samenlevingscontract is misschien niet nodig, een testament is dat wel. En als je dat toch doet, dan is een contract erbij wel zo handig, omdat je daar veel meer in kunt regelen.
Daar heb je het verblijvingsbeding voor
Je kunt deze onzekere gevolgen van het overlijden voorkomen door aan het samenlevingscontract een verblijvingsbeding toe te voegen, al of niet in combinatie met het maken van een testament. Met een verblijvingsbeding wordt bereikt dat de langstlevende partner het eigendom van het aandeel van de overleden partner in de gemeenschappelijke zaken verkrijgt. Daardoor wordt die langstlevende partner de enige eigenaar van bijvoorbeeld het huis en de inboedel. Het verblijvingsbeding heeft alleen betrekking op gemeenschappelijke zaken. Als de overleden partner ook privé-goederen had (bijvoorbeeld uit een erfenis of schenking) worden die niet door de werking van het verblijvingsbeding eigendom van de langstlevende partner. Als dat wel de bedoeling is, moeten de partners naast een samenlevingscontract met een verblijvingsbeding ook testamenten maken.

Bron: http://www.vpnotarissen.nl/doc4.htm
Gedeelde eigendommen kun je dus wel over laten gaan naar je partner, en dan is die vrijstelling dus wel van belang.

edit: Wat Sempy dus zegt

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 21-07-2010 14:57 ]

• Kevinp
  • Laatst online: 17:09
Vandaag is het eindelijk officeel (nou ja ik geloof dat ik nog 7 dagen bedenktijd heb). Maar mijn eerste huis is een feit, nieuwbouw wel te verstaan.

Als alles goed gaat wordt er vanaf december gebouwd (de grond is nog niet bouwrijp).

Nu dus hypotheken enzo uitzoeken, ik had uiteraard al uitgezocht of het financieel mogelijk is. Nu is alleen de vraag hoe het precies gaat aflopen met de starterslening in de gemeente/brabant. Dat maakt het allemaal net iets makkelijker (anders heb ik wat hulp van m'n vader+moeder nodig).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Grolsch
Pooh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:44:
als je een samenlevingscontract hebt wordt je door de belastingdienst aangemerkt als partner.

Wat gebeurt er bij overlijden als er geen testament is:
Wie erft
Als u geen testament heeft opgesteld, gelden de volgende regels:
1 De eerste groep die erft zijn uw partner en kinderen, die elk een gelijk deel ontvangen.
2 Heeft u geen partner en kinderen? Dan regelt de wet dat uw ouders, broers en zussen de erfenis ontvangen. In principe iedereen een gelijk deel, maar ouders ontvangen minimaal een kwart.
3 Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de grootouders
4 Als alle bovengenoemden niet meer in leven zijn, dan erven de overgrootouders
Dus de partner erft, en heeft een vrijstelling van 600.000,--
Sempy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:50:
[...]

Je kan dit in een samenlevingscontract afdekken door een verblijvingsbeding op te nemen, daarmee gaan gemeenschappelijke bezittingen (het huis) na overlijden over naar de partner. Niet-gemeenschappelijke bezittingen (bijv. een bankrekening enkel op naam overledene) zijn wel voor de erfgenamen en dat zal je in een testament moeten regelen. Tevens kunnen kinderen afbruik doen aan een verblijvingsbeding door hun kindsdeel op te eisen, ook daarvoor kan je via een testament regelen dat dit pas kan na overlijden langslevende. (bron)

Behoorlijk ondoorzichtige materie zoals je ziet, eigenlijk moet je bij dit soort zaken gewoon met een notaris gaan zitten en die paar honderd euro voor lief nemen om alles voor een keer netjes op papier te zetten. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar met een beetje pech maak je de grootste fout van leven doordat je een paar honderdjes wilde besparen.
Dat is ook mijn mening :)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Grolsch schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:16:
[...]

als je een samenlevingscontract hebt wordt je door de belastingdienst aangemerkt als partner.

Wat gebeurt er bij overlijden als er geen testament is:

[...]

Dus de partner erft, en heeft een vrijstelling van 600.000,--
Dat is dus een veelgemaakte denkfout. Als je een samenlevingscontract hebt, ben je partner voor de belastingdienst, maar NIET voor het erfrecht. 'Partner' heeft hier dus een volledig andere betekenis. Sterker nog, je kunt zonder samenlevingscontract gewoon je medestudent in een studentenhuis fiscaal partner maken (kan heel handig zijn), maar daarmee wordt het echt geen erfgenaam.

Met een samenlevingscontract kun je inderdaad misschien zonder testament, maar verblijvingsbedingen zijn ingewikkelde materie. Zodra er sprake is van onroerend goed, dure auto's, mogelijke erfenissen van ouders, kinderen, of wat ook maar, dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken voor je het zo 'nonchalant' regelt. Ga er in geen geval vanuit dat een fiscaal partner ook erfgenaam is!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pooh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:58:
[...]
Met een samenlevingscontract kun je inderdaad misschien zonder testament, maar verblijvingsbedingen zijn ingewikkelde materie. Zodra er sprake is van onroerend goed, dure auto's, mogelijke erfenissen van ouders, kinderen, of wat ook maar, dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken voor je het zo 'nonchalant' regelt. Ga er in geen geval vanuit dat een fiscaal partner ook erfgenaam is!
Het is sowieso aan te raden om het goed uit te (laten) zoeken natuurlijk. Dat is ook juist wat ik aangaf, maar daarbij wel de aantekening dat het dus niet altijd nodig is. Je moet goed voor ogen hebben hoe je het geregeld wil hebben, en dan zal je bij de notaris navraag moeten doen hoe je dat precies vast moet leggen.

Verwijderd

woensdag gaan we naar de makelaar voor het voorlopige koopconctract. We krijgen deze mee om goed door te nemen alvorens te tekenen. Nemen wij gelijk de eerste keer al een notaris mee of pas als wij definitief de koopakte ondertekenen? En zijn dit ook kosten die worden meefinanciert in de hypotheek? :D

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:37:
woensdag gaan we naar de makelaar voor het voorlopige koopconctract. We krijgen deze mee om goed door te nemen alvorens te tekenen. Nemen wij gelijk de eerste keer al een notaris mee of pas als wij definitief de koopakte ondertekenen? En zijn dit ook kosten die worden meefinanciert in de hypotheek? :D
Je neemt geen notaris mee, daar ga je naartoe. En alleen in Amsterdam is het gebruikelijk om het voorlopig koopcontract bij de notaris te tekenen, de rest van Nederland doet dat bij een makelaar. (Hoewel het wel bij een notaris mag).

Wat betreft kosten: die kun je meefinancieren in een hypotheek. In dat geval mag je de rente gewoon aftrekken voor de belasting. Je kunt ze ook uit eigen zak betalen, in dat geval mag je de kosten (dus niet de rente, maar de kosten zelf!) aftrekken, voor zover ze nodig zijn voor het verwerven van de hypotheek. Dat is oa. hypotheekakte (maar dus niet de koopakte), taxatiekosten, etc.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Een notaris wordt niet meegenomen, daar ga je bij op audientie :)

Nee, de aktes voor het huis en hypotheek onderteken je bij de notaris, maar dat zal pas bij de overdracht zijn. Of je het meefinanciert is je eigen keuze. Als je eigen geld hebt wat je niet gaat gebruiken voor je huis hoeft het niet, maar het kan wel.

Waarom? Omdat het kan!!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
Net een leuk huis gevonden op funda, daar staat echter bij: De elektrische installatie is gedateerd en dient vervangen te worden

Wat is de electrische installatie? Is dat de stoppenkast+alle kabeling of iets dergelijks? En wat gaat het vervangen van zoiets kosten voor een appartement van 60m2?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

pingkiller schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:42:
Net een leuk huis gevonden op funda, daar staat echter bij: De elektrische installatie is gedateerd en dient vervangen te worden

Wat is de electrische installatie? Is dat de stoppenkast+alle kabeling of iets dergelijks? En wat gaat het vervangen van zoiets kosten voor een appartement van 60m2?
Stoppenkast, bekabeling en wandcontactdozen. Prijshangt er nogal vanaf wat er nu inzit, en wat je kunt hergebruiken. Reken voor een meterkast een euro of 1000 inclusief montage. Bekabeling trekken door bestaande leidingen is niet zo duur, en kun je eventueel ook zelf, net als het vervangen van stopcontacten. Maar waarschijnlijk zit er nu in elke kamer 1 stopcontact naast de deur, op 1 meter 60 hoogte, en heb je maar 1 of 2 groepen. Dan moeten er dus nieuwe leidingen door 't plafond, muren, nieuwe verdeeldozen, wcd's in elke hoek, etc. Dat kan best een duur klusje worden. Als je toch plafonds gaat aanpassen en muren opnieuw stucen boeit dat allemaal niks, maar als je dacht er gewoon in te kunnen, is dat lastig. Of je blijft met 2 zielige groepjes zitten, zodat je elke keer als je de wasmachine aanhebt er rekening mee moet houden dat je even geen koffie kunt zetten :P

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
NHG stelt in het geheel geen eisen aan de samenlevingscontracten of testamenten. Nog geen 8 maanden geleden een huis gekocht zonder 1 van beide.
Wel slecht dat er een beeld ontstaat dat zulke papieren noodzakelijk zijn voor een koopovereenkomst. Aan dat verhaal is behoorlijk goed verdiend.

In onze situatie was een testament niet per se nodig omdat er weinig na te laten was en het huis via een overlijdensrisicoverzekering op mijn partner was verzekerd. Hierdoor wordt automatisch het gehele huis afgelost dus blijft ze zeker niet koud achter.
Mijn ouders zouden formeel de eerste erfgenamen zijn, maar die gaan echter heus niet het huis leeghalen bij mijn overlijden. Mijn ouders zouden alle gelden e.d. absoluut aan mijn partner ter beschikking stellen.

Het is overigens voor mensen die het wel willen regelen ook mogelijk om het zelf te regelen. Het is vrij simpel om zelf een handgeschreven (onderhands) testament op te stellen, een notaris is formeel genomen helemaal niet nodig.
Check maar eens wat een codicil is, bestaat nog steeds maar wordt niet meer zoveel gebruikt. Je moet alleen wel goed opletten en allerlei zaken expliciet noemen.

Samenlevingscontract regelt voornamelijk zaken van uit elkaar gaan (en dan vooral de inboedel). Hoewel je vrij nutteloze zaken erin kunt zetten als de kosten voor de gezamenlijke huishouding (waar uiteindelijk elk stel toch zelf doet wat ze prettig vinden) komt het daar meestal wel op neer.
Het huis zelf staat bijna altijd op twee namen (als je slim bent) en is dus automatisch gezamenlijk eigendom.
Voor recht op het koophuis na het stuklopen van een relatie hoef je dus niet per se een samenlevingscontract te hebben. Je bent namelijk samen voor 100% eigenaar. Bij onenigheid kun je hiermee altijd naar de rechter die dan de zaak zal verdelen.

Uiteindelijk zijn wijzelf vrij klassiek een half jaar later getrouwd waarmee nu alles geregeld is.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Pooh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:49:
[...]

Je neemt geen notaris mee, daar ga je naartoe. En alleen in Amsterdam is het gebruikelijk om het voorlopig koopcontract bij de notaris te tekenen, de rest van Nederland doet dat bij een makelaar. (Hoewel het wel bij een notaris mag).

Wat betreft kosten: die kun je meefinancieren in een hypotheek. In dat geval mag je de rente gewoon aftrekken voor de belasting. Je kunt ze ook uit eigen zak betalen, in dat geval mag je de kosten (dus niet de rente, maar de kosten zelf!) aftrekken, voor zover ze nodig zijn voor het verwerven van de hypotheek. Dat is oa. hypotheekakte (maar dus niet de koopakte), taxatiekosten, etc.
oh, okej. Weer wat geleerd ;)
Zometeen naar de bank :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hoeretoeter schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 01:07:
In onze situatie was een testament niet per se nodig omdat er weinig na te laten was en het huis via een overlijdensrisicoverzekering op mijn partner was verzekerd. Hierdoor wordt automatisch het gehele huis afgelost dus blijft ze zeker niet koud achter.
Mijn ouders zouden formeel de eerste erfgenamen zijn, maar die gaan echter heus niet het huis leeghalen bij mijn overlijden. Mijn ouders zouden alle gelden e.d. absoluut aan mijn partner ter beschikking stellen.
Hoe zie je dit voor je dan? Na jouw overlijden is het huis voor 50% eigendom van je partner, en voor 50% eigendom van je ouders. Als deze "hun" 50% willen overdragen aan je partner, dan zal dit toch via de notaris en het kadaster geregeld moeten worden? Dat is toch veel duurder dan het eenmalig opstellen van een samenlevingscontract?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Question Mark schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 07:55:
[...]

Hoe zie je dit voor je dan? Na jouw overlijden is het huis voor 50% eigendom van je partner, en voor 50% eigendom van je ouders. Als deze "hun" 50% willen overdragen aan je partner, dan zal dit toch via de notaris en het kadaster geregeld moeten worden? Dat is toch veel duurder dan het eenmalig opstellen van een samenlevingscontract?
En dat niet alleen, de belastingdienst ziet zo'n verschuiving van ouders naar een partner die geen schoondochter is, als een gift, en daar mag je heel veel belasting over betalen. (Natuurlijk niet voor het deel dat met hypotheek belast is, die wordt afgelost door de orv waarvan de uitkering aan de partner toekomt, maar wel voor de overwaarde.)

[ Voor 11% gewijzigd door Pooh op 22-07-2010 08:22 ]

• Grolsch
Pooh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:58:
[...]

Dat is dus een veelgemaakte denkfout. Als je een samenlevingscontract hebt, ben je partner voor de belastingdienst, maar NIET voor het erfrecht. 'Partner' heeft hier dus een volledig andere betekenis. Sterker nog, je kunt zonder samenlevingscontract gewoon je medestudent in een studentenhuis fiscaal partner maken (kan heel handig zijn), maar daarmee wordt het echt geen erfgenaam.

Wanneer ben je dan een partner voor het erfrecht ? wat is daar de definitie van :?

[edit]

gevonden:
Partners

Partners voor de erfbelasting worden gezien als 1 persoon (of als 1 belastingplichtige). Als beide partners een erfenis krijgen, worden zij voor de berekening van de erfbelasting beschouwd als 1 persoon.

Let op!

Het begrip partners is voor de erfbelasting anders dan in het Burgerlijk Wetboek. Is er geen testament, dan erven alleen de echtgenoot of geregistreerd partner. Samenwonende partners erven in dat geval niets.

De Belastingdienst ziet de volgende mensen als partners voor de erfbelasting:

* mensen die getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben en niet duurzaam gescheiden leven
* stellen die samenwonen
* familieleden waarvan de een mantelzorg verleent voor de ander
NHG stelt in het geheel geen eisen aan de samenlevingscontracten of testamenten. Nog geen 8 maanden geleden een huis gekocht zonder 1 van beide.
Wel slecht dat er een beeld ontstaat dat zulke papieren noodzakelijk zijn voor een koopovereenkomst. Aan dat verhaal is behoorlijk goed verdiend.

Ok, in de praktijk genomen,

Je hebt een huis van 200.000
Je overlijd en je partner krijgt 100.000 EURO ivm ORV.
Je partner bezit 50% van het huis, en je erfgenamen (ouders) bezitten 50%

Je ouders zijn de moeilijkste niet, en geven de helft (100.000) aan je vriendin.

Daar komt de belastingdienst om de hoek, en je vriendin krijgt een rekening van € 29.400,-- (100.000-2000*30%)

[ Voor 53% gewijzigd door Grolsch op 22-07-2010 08:31 ]

• Sempy
Het is niet verplicht voor NHG, maar wel aan te raden om een samenlevingscontract te hebben. Op die manier kan het uit elkaar gaan worden aangemerkt als een scheiding volgens NHG-definities en kan je dus de restschuld door NHG laten ophoesten als je uit elkaar gaat. Zonder samenlevingscontract mag je die restschuld samen delen. Testament is wederom niet verplicht, maar in bepaalde gevallen noodzakelijk om het samenlevingscontract geheel dicht te timmeren.
Er al eens aan gedacht dat je ouders tegen die tijd misschien geen keuze hebben? Ik heb dit zelf in mijn kenissenkring zien gebeuren met iemand met een bijstandsuitkering, Bij een dergelijke uitkering (en mogelijk ook andere uitkeringen?) wordt deze stopgezet omdat je een half huis geerfd hebt dat je eerst mag "opeten". Ik kan je vertellen dat het voor de achterblijvende partner zeer nadelig uitpakt als het huis dan contant gemaakt moet worden (en het liefst zo snel mogelijk).

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:25:
[...]

Wanneer ben je dan een partner voor het erfrecht ? wat is daar de definitie van :?

[edit]

gevonden:

[...]

[...]

Ok, in de praktijk genomen,

Je hebt een huis van 200.000
Je overlijd en je partner krijgt 100.000 EURO ivm ORV.
Je partner bezit 50% van het huis, en je erfgenamen (ouders) bezitten 50%

Je ouders zijn de moeilijkste niet, en geven de helft (100.000) aan je vriendin.

Daar komt de belastingdienst om de hoek, en je vriendin krijgt een rekening van € 29.400,-- (100.000-2000*30%)
Dit is niet helemaal waar..

stel je hebt nog maar 50.000 afgelost. (restschuld 150.000 euro).
Dan krijgen de ouders maar 50% van evt overwaarde van het huis.
Stel huis is 200.000 euro waard op moment van overlijden dan krijgen de ouders 25.000 euro. oftewel 1/8 deel van het huis
De partner krijgt 100.000 euro, kan hiermee de ouders uitkopen en heeft ze nergens last van.

Weet niet of de ouders ook voor de helft verantwoordelijk worden van de hypotheek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 13:07 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Pfff.. 't duurt echt allemaal vreselijk lang: in mei 't koopcontract getekend, begin juni is de ontbindende voorwaarde "obv financiering" verlopen en nog minder dan een maand te gaan voordat we de overdracht hebben en ik heb nog geen bericht van de hypotheekverstrekker dat de hypotheek in orde is. Offerte is al lang en breed getekend en ingeleverd etc., alle gegevens zijn ook compleet en in orde.

Owja, hebben jullie wel 'ns meegemaakt: 'k moest nog 2x m'n handtekening zetten omdat hij afweek van m'n handtekening in m'n paspoort :S

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

en wat zegt je hypotheekverstrekker dan wat de reden is dat het zo lang duurt? Is er iets niet in orde met de papieren of?

• Notna

Notna

Where are you?®

Ardana schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:09:
Pfff.. 't duurt echt allemaal vreselijk lang: in mei 't koopcontract getekend, begin juni is de ontbindende voorwaarde "obv financiering" verlopen en nog minder dan een maand te gaan voordat we de overdracht hebben en ik heb nog geen bericht van de hypotheekverstrekker dat de hypotheek in orde is. Offerte is al lang en breed getekend en ingeleverd etc., alle gegevens zijn ook compleet en in orde.

Owja, hebben jullie wel 'ns meegemaakt: 'k moest nog 2x m'n handtekening zetten omdat hij afweek van m'n handtekening in m'n paspoort :S
Bel de desbetreffende tussenpersoon of bank?

• Ardana

Ardana

Mens

Hebben we onlangs nog contact mee gehad, en die zegt dat het in orde is zo. 'k Moet ook wel zeggen dat de offerte pas eind juni getekend is. Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat er 'n volgende stap komt eigenlijk?

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:03:
[...]

Dit is niet helemaal waar..

stel je hebt nog maar 50.000 afgelost. (restschuld 150.000 euro).
Dan krijgen de ouders maar 50% van evt overwaarde van het huis.
Stel huis is 200.000 euro waard op moment van overlijden dan krijgen de ouders 25.000 euro. oftewel 1/8 deel van het huis
De partner krijgt 100.000 euro, kan hiermee de ouders uitkopen en heeft ze nergens last van.

Weet niet of de ouders ook voor de helft verantwoordelijk worden van de hypotheek.
Of je had een testament laten maken voor een paar 100 EUR en je had dit gezeik niet gehad :)

Dat is toch juist de reden van een testament :P

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:17:
Hebben we onlangs nog contact mee gehad, en die zegt dat het in orde is zo. 'k Moet ook wel zeggen dat de offerte pas eind juni getekend is. Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat er 'n volgende stap komt eigenlijk?
Eind juni pas ondertekend en retour gestuurd naar de geldverstrekker. Wat is "eind" juni?
Onze offerte is op 2 juli per post (taxatie digitaal) naar de geldverstrekker gegaan en eind vorige week kregen we bericht van de tussenpersoon. Alle bescheiden waren goedgekeurd.

Gezien de vakantieperiode vond ik dat redelijk vlot. Je zult waarschijnlijk niet lang meer hoeven wachten.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik heb de koopakte en hypotheekoffertes getekent op 16 mei, 14 juli had ik de sleutel, 4 juli ontving ik de brief van de hypotheekverstrekker dat alles akkoord is (kwam voornamelijk door het wachten op de SVn, dat het zo lang duurde).

Foutje bedankt, had verkeerde datum in mijn hoofd, hieronder mijn overzichtje:
1-04-10 Begonnen met bieden op huis
7-04-10 Mondeling akkoord
15-04-10 Rapport bouwkundige keuring ontvangen
16-04-10 Koopakte ondertekent
20-04-10 aanvraag Hypotheek en Starterslening SVn
15-05-10 Waarborgsom overgemaakt naar Notaris
20-05-10 Toewijzing startslening gemeente Haarlemmermeer ontvangen
16-06-10 SVn akkoord, gegevens doorgestuurd naar notaris
18-06-10 Schenkingsovereenkomst voor hypotheekverstrekker
21-06-10 Hypotheekverstrekker akkoord, gegevens doorgestuurd naar notaris
14-07-10 13:30uur laatste inspectie huis met makelaar
14-07-10 14:00uur Notaris eigendomsoverdracht
en om 15:00uur stond ik buiten en had ik een huis gekocht :+

[ Voor 62% gewijzigd door RoadKill21 op 22-07-2010 18:08 . Reden: foute datum... ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Ardana

Ardana

Mens

28-04 mondelinge acceptatie bod
03-05 ontvangen koopcontract
06-05 bouwtechnische keuring
11-05 taxatie
17-05 koopcontract ondertekend en retour makelaar
02-06 waarborgsom overgemaakt naar notaris
25-06 offerte getekend
02-07 resterende stukken bij hypotheekadviseur ingeleverd
16-07 opgevraagde stukken aan hypotheekverstrekker gestuurd
22-07 ontvangst conceptstukken van de notaris
20-08 10.00 laatste inspectie + opnemen meterstanden
20-08 10.30 uur notaris eigendomsoverdracht
21-08 empty housewarmingparty
22-08 laminaat leggen en schoonmaken
29-08 weekend weg
02-09 inpakken
03-09 verhuizen

Maar goed, dus nog steeds geen bericht dat de hypotheek goedgekeurd is.

Verwijderd

sjemig wat duurt dat allemaal lang dan :o

Bij mij is het tot nu toe:

20-07 mondelinge acceptatie bod
22-07 bij bank hypotheekofferte helemaal in orde gemaakt
22-07 ontvangen voorlopige koopakte

op de planning:

27-07 bouwkeuring door VEH
28-07 tekenen voorlopige koopakte / naar bank voor inleveren alle benodigde papieren zodat de offerte naar de notaris kan

en vanuit daar zien we wel weer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 08:41 ]

• Baldertt
Bij mij gaat het nog veel langzamer :)
12 juni - eerste bezichtiging
25 juni - gesprek bank
2 juli - tweede bezichtiging
6 juli - bod uitgebracht
7 juli - bod afgewezen
12 juli - gesprek onafhankelijk financieel adviseur
16 juli - gesprek verkopend makelaar
to do:
2e week augustus - taxatie
4e week augustus - aannemer offerte laten maken
1e week september - nieuw bod uitbrengen

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:12:
28-04 mondelinge acceptatie bod
03-05 ontvangen koopcontract
06-05 bouwtechnische keuring
11-05 taxatie
17-05 koopcontract ondertekend en retour makelaar
02-06 waarborgsom overgemaakt naar notaris
25-06 offerte getekend
02-07 resterende stukken bij hypotheekadviseur ingeleverd
16-07 opgevraagde stukken aan hypotheekverstrekker gestuurd
22-07 ontvangst conceptstukken van de notaris
20-08 10.00 laatste inspectie + opnemen meterstanden
20-08 10.30 uur notaris eigendomsoverdracht
21-08 empty housewarmingparty
22-08 laminaat leggen en schoonmaken
29-08 weekend weg
02-09 inpakken
03-09 verhuizen

Maar goed, dus nog steeds geen bericht dat de hypotheek goedgekeurd is.
Als ik het goed begrijp, is de papierwinkel bij de geldverstrekker ook pas sinds vorige week compleet. Mijn tussenpersoon heeft alles in 1 keer (compleet dus) naar de geldverstrekker gestuurd.

Misschien vergis ik me hoor, maar wat bedoel je dan precies met "16-07 opgevraagde stukken aan hypotheekverstrekker gestuurd"?

Verwijderd

We hebben gisteren de koopakte per mail gehad en laten deze vandaag door een deskundig oog nazoeken op rare dingen/ontbrekende dingen en dan kan hij woensdag ondertekend worden!
Eerst dinsdag de koopkeuring! Gelukkig is de bewoner ook aanwezig, want heb al een vragenlijst voor hem opgesteld :P

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Denk dat ik hier ook wel terecht kan met vragen over hypotheekverstrekkers; iemand ervaring met Obvion? Schijnen niet zo duur te zijn, maar heb er eerlijk gezegd ook nog nooit zoveel over gehoord...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren vrjf huizen bezocht. Het valt me best tegen dat voor mijn gevoel elk huis niet in balans is qua indeling.

Bij huis 1 zijn drie slaapkamers, maar is de huiskamer (die voor 50% keuken is) weer veel te klein. Ook moet je 's avonds twee trappen af om bij de wc te komen.
Bij huis 2 is de keuken gigantisch en is er een hele aparte kamer voor wassen/drogen/cv plus een tuin van 20 meter diep, maar er zijn maar twee kleine slaapkamers.
Bij huis 3 zit de deur van de wc in de huiskamer, erg leuk als je gasten hebt die een grote boodschap moeten doen.

We hebben maar één huis gezien waar je je handen kunt wassen in het wc-kamertje. Bij de rest moet je naar de keuken lopen. Natuurlijk valt dit zelf wel te verhelpen, maar ik vind het nogal een basic voorziening?

En zo gaat het maar door :P Terwijl we voor mijn gevoel niet in de aller aller laagste prijscategorie zoeken (€200.000 tot €230.000)

Herkenbaar? Of kies ik samen met mijn vriendin gewoon rare huizen uit? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Magic6399 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:19:
Denk dat ik hier ook wel terecht kan met vragen over hypotheekverstrekkers; iemand ervaring met Obvion? Schijnen niet zo duur te zijn, maar heb er eerlijk gezegd ook nog nooit zoveel over gehoord...
Obvion is een joint venture van de Rabobank en ABP. Volgens mij is dit wel een betrouwbare partij, waarvan de hypotheken in het algemeen goede voorwaarden hebben.
Gizz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:35:
Bij mijn zoektocht kwam ik ook vreemde huizen tegen, zoals een huis met vrij kleine woonkamer, woonkeuken en half inpandige berging (wat een enorme hap uit het woongedeelte neemt), vier kleine slaapkamers en inpandige badkamer op de verdieping, en een enorme open zolder met een grote dakkapel en een heel steile vaste trap (de kap was later op het huis gezet).

Je zou eventueel kunnen kijken of je met een kleine verbouwing kleine onvolkomenheden kan oplossen, zoals bij dat toilet de deur verplaatsen als dat mogelijk is. Het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt bij het huis, anders kan je beter verder rondkijken. Maar je komt inderdaad soms wat vreemde huizen tegen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Valorian
  • Laatst online: 19:55
Gisteren vrjf huizen bezocht. Het valt me best tegen dat voor mijn gevoel elk huis niet in balans is qua indeling.

Bij huis 1 zijn drie slaapkamers, maar is de huiskamer (die voor 50% keuken is) weer veel te klein. Ook moet je 's avonds twee trappen af om bij de wc te komen.
Bij huis 2 is de keuken gigantisch en is er een hele aparte kamer voor wassen/drogen/cv plus een tuin van 20 meter diep, maar er zijn maar twee kleine slaapkamers.
Bij huis 3 zit de deur van de wc in de huiskamer, erg leuk als je gasten hebt die een grote boodschap moeten doen.

We hebben maar één huis gezien waar je je handen kunt wassen in het wc-kamertje. Bij de rest moet je naar de keuken lopen. Natuurlijk valt dit zelf wel te verhelpen, maar ik vind het nogal een basic voorziening?

En zo gaat het maar door :P Terwijl we voor mijn gevoel niet in de aller aller laagste prijscategorie zoeken (€200.000 tot €230.000)

Tsja.. voor een deel moet je een huis echt 'zien' voor je weet of het wat is, maar uit de beschrijving kun je meestal ook wel wat opmaken. Zo'n huis met 'maar twee kleine slaapkamers', dat stond ongetwijfeld ook gewoon in de omschrijving. Er zijn zat mensen die niet meer nodig hebben (kinderlozen) en liever een grote tuin en een apart cv-hok.

Ook een wc alleen beneden heeft ongetwijfeld in de omschrijving gestaan, als je dat niet wilt had je ook niet hoeven kijken (al kun je natuurlijk altijd verbouwen).

Verder had ik zelf op den duur wel door wat voor soort bouwstijlen een bepaalde periode en wijk in Utrecht had, waardoor je al niet meer voor zoveel verassingen komt. Zo hebben jaren dertig eengezinswoningen in Utrecht vrijwel allemaal dezelfde oorspronkelijke indeling, die kan uitgebouwd zijn of niet, maar de basis is hetzelfde. Dan kom je steeds dezelfde dingen tegen, zo hebben alle huizen waarnaar ik gekeken heb óf een badkamer(tje) beneden achter de keuken, erg onhandig maar vroeger vrij normaal) óf ze zijn een stuk duurder en hebben de badkamer in een slaapkamer gepropt boven, waardoor er veel ruimte is en dus vaak ook meteen een luxe badkamer + ligbad.. Maar dat kost je wel een slaapkamer in een toch al klein huis. Als je dan eenmaal weet wat je wilt kan je de andere helft links laten liggen (of je moet zelf willen verbouwen).

Op die manier zie je ook vrij snel dat sommige mensen al gauw 10m2 optellen bij hun totale woonoppervlak (schuine delen zolder meerekenen enzo ;) ) .. Na een tijdje weet je wat voor soort huis je zoekt (stijl, bouwperiode en wijk(en)) en dan wordt het een stuk makkelijker en hoef je niet overal te gaan kijken. Zelf heb ik maar een stuk of 8 huizen bekeken, maar dat was ook in de winter, waardoor je (je wilt toch graag daglicht bij een bezichtiging) voor elke kijk-actie vrij moet nemen..

[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 23-07-2010 13:17 ]

• Baldertt
Als je bij bezichtiging 1 al tegen onoverkomelijke dingen aanloopt zou ik sowieso verder kijken! WC uitkomend op de woonkamer :F

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
Ik had eergister zo'n jaren 70 woning waar de wc twee deuren heeft: Eentje naar de douche en eentje naar de gang. Dat vond ik zelf ook nogal raar. Helaas is dat niet makkelijk aan te passen omdat de douche+wc nogal smal zijn en midden in het appartement zitten. Eigenlijk zou ik dat dan willen verplaatsen naar naar het begin, waar je het appartement binnenkomt. Zo'n klusje is echter wel erg duur..

Wat Valorian zegt over bouwstijlen herken in mij wel in. Een groot deel van bos&lommer bestaat uit hetzelfde soort appartementjes die allemaal een indeling hebben die mij niet aanstaat. Daar hoef ik nu dus niet meer te kijken. Ik wil het liefst gewoon vierkant.

Vandaag een appartement in amsterdam-oost bekeken. Echter een superlocatie...helaas was het appartement wel erg krap. No way dat dat 51m2 was, hoewel dat wel op funda stond. De afweging tussen locatie en m2 is erg lastig, maar is dat een van de belangrijkste afwegingen als je een huis wil kopen in een grote stad.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

wordt er bij een bouwkeuring ook alle afmetingen op de bouwtekening na gemeten of hoort dat er niet bij?

*edit* En op de vragenlijst die ver verkoper heeft ingevuld toen hij zijn huis te koop zette, staat dat hij nog een openstaande schuld gemeentelijke belastingen heeft :S
Wat moet ik hiermee doen?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 15:35 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Valorian schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:15:
[...]

Tsja.. voor een deel moet je een huis echt 'zien' voor je weet of het wat is, maar uit de beschrijving kun je meestal ook wel wat opmaken.
Dat is waar, alleen worden er zelden maten genoemd. Er staat dan gewoon 'slaapkamer' en de foto's zijn vaak ook van een dergelijk niveau dat je alleen een hele vage inschatting kunt maken.
Ook een wc alleen beneden heeft ongetwijfeld in de omschrijving gestaan, als je dat niet wilt had je ook niet hoeven kijken (al kun je natuurlijk altijd verbouwen).
Dit was de beschrijving van de begane grond, letterlijk van Funda. Het huis met maar één wc in de woonkamer/keuken:
Begane grond:
Entree, halletje met meterkast. Toegang tot de lichte woonkamer met laminaatvloer, gestuukte wanden en de openkeuken. De openkeuken (maart 2005) is aan de achterzijde gesitueerd en is voorzien van een 4-pits gaskookplaat, afzuigkap en de koel-/vries combinatie. Aan de achterzijde toegang tot de ruime achtertuin gelegen op het zuidwesten met ruime schuur v.v. elektra. Er is een ingang aan de zijkant van de tuin aanwezig.
De wc wordt niet eens genoemd, wat me trouwens nu pas opvalt. Als je huis nummer 30 bekijkt op Funda, dan zie je niet meteen dat de wc er niet bijstaat. Uit de beschrijving zou je zelfs op kunnen maken dat het huis geen wc heeft :P Ik vermoed dat de makelaar het bewust niet genoemd heeft om eventuele kijkers niet af te schrikken.

Vind het ook erg jammer dat bijna geen één makelaar even de bouwtekeningen online zet. Dan weet je meteen waar je aan toe bent qua kamergroottes.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Valorian
Gizz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:43:
[...]

Dat is waar, alleen worden er zelden maten genoemd. Er staat dan gewoon 'slaapkamer' en de foto's zijn vaak ook van een dergelijk niveau dat je alleen een hele vage inschatting kunt maken.

[...]

Dit was de beschrijving van de begane grond, letterlijk van Funda. Het huis met maar één wc in de woonkamer/keuken:

[...]

De wc wordt niet eens genoemd, wat me trouwens nu pas opvalt. Als je huis nummer 30 bekijkt op Funda, dan zie je niet meteen dat de wc er niet bijstaat. Uit de beschrijving zou je zelfs op kunnen maken dat het huis geen wc heeft :P Ik vermoed dat de makelaar het bewust niet genoemd heeft om eventuele kijkers niet af te schrikken.

Vind het ook erg jammer dat bijna geen één makelaar even de bouwtekeningen online zet. Dan weet je meteen waar je aan toe bent qua kamergroottes.
Tsja, als ze het niet noemen dan kun je inderdaad niet veel meer dan kijken. Mocht je er echt vrij voor moeten nemen dan kun je natuurlijk eerst nog informeren telefonisch, maar zo'n makelaar wil je natuurlijk graag binnen hebben dus die maakt het dan waarschijnlijk ook nog mooier dan het is...

Van sommige huizen vraag je je verder af of mensen ze wel wíllen verkopen.. zo zag ik vorig jaar tijdens mijn zoektocht dit huis:

http://www.funda.nl/koop/...98-herman-modedstraat-20/

Stond toen al leeg. Omschrijving is niet veel mis mee, maar de foto's zijn ronduit slecht en het zijn er veel te weinig.. En het staat nog altijd te koop...
Het huis wat ik nu heb (sinds een paar maanden) had ook zeer brakke foto's online staan. Misschien is het soms ook wel een tactiek, om mensen binnen te krijgen. Net als het weglaten van afmetingen bij de kamers.. Dan staat er 'een kleine en een royale slaapkamer' en dat betekend in Utrecht dan 7 en 9 m2 haha.

• Baldertt
Gizz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:43:
Ik ben al een paar keer afgeknapt omdat de omschrijving op funda totaal niet overeen kwam met de werkelijkheid.
Wat denkt zo'n makelaar nou, "waarschijnlijk zien ze niet dat de wc op de woonkamer uitkomt?" Uiteraard moet je alles een beetje opleuken, maar soms slaat het nergens meer op. Misschien krijg je er meer kijkers mee, maar dit soort onaangename verrassingen zou er bij mij voor zorgen dat ik een stuk minder snel huizen van deze makelaar zal gaan bezichtigen.

Verwijderd

Herkenbaar ja. Heb 7 huizen bezichtigd, waarvan er 1 wel goed uitzag en de rest was echt niks!
Meestal is het ook zo als er geen omschrijving van de wc bij staat is het een superleijke oude wc met bruine tegels aan de muren ofzo :P

Verwijderd

Veel makelaars zijn niet zo'n beste fotografen inderdaad. Mijn makelaar had me ook een setje foto's gestuurd ter goedkeuring. Toen ik die foto's zag, heb ik - als beginnende foto-prutser - mijn 450D met 430EXII-flitser gepakt en ben zelf maar gaan schieten (vanaf statief waar mogelijk).

Huizen verkopen kon de makelaar wel, ze hadden 3 weken nodig en het was verkocht. Dus die slechte foto's vergeef ik ze graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 15:41 ]

• Valorian
Baldertt schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:34:
[...]

Ik ben al een paar keer afgeknapt omdat de omschrijving op funda totaal niet overeen kwam met de werkelijkheid.
Wat denkt zo'n makelaar nou, "waarschijnlijk zien ze niet dat de wc op de woonkamer uitkomt?" Uiteraard moet je alles een beetje opleuken, maar soms slaat het nergens meer op. Misschien krijg je er meer kijkers mee, maar dit soort onaangename verrassingen zou er bij mij voor zorgen dat ik een stuk minder snel huizen van deze makelaar zal gaan bezichtigen.
Vergeet overigens niet dat de makelaar niet altijd de schuldige is in dit geval. Tegenwoordig is het erg populair om deeldiensten af te nemen, waarbij bijv. de klant zelf foto's maakt, stukje voor funda schrijft etc. en de makelaar alleen de rondleidingen doet en het biedings- + eindtraject begeleid. Anderzijds, als ik zelf makelaar was zou ik dan desnoods nog gratis dat tekstje schrijven en foto's aanleveren, nu moet zo'n makelaar tijd vrijmaken en mensen rondleiden die vervolgens na 1 minuut al weten dat het niets voor ze is.

Wat wc's betreft, dat blijft altijd een beetje vaag. Sommige mensen vinden het kennelijk acceptabel. Mijn huis had eerst twee deuren vanuit gang naar woonkamer. Toen is in de gang een wc gebouwd, naast de woonkamer. Die wc kon je benaderen vanuit gang, maar de deur aan woonkamerzijde hebben ze ook gewoon laten zitten en die komt ook op wc uit, waardoor je alles hoort. Heb nu zelf die deur verwijderd, gipsplaten erin, isolatie ertussen, en aan woonkamerkant mooi dicht laten stuken. Ziet er meteen een stuk chiquer uit! En de originele paneeldeur kon ik goed gebruiken voor de andere woonkameringang, aangezien de bewoners daar een lelijke schuifdeur ingezet hadden (die nu ook weg is).

• Baldertt
Valorian schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:45:
[...]
Vergeet overigens niet dat de makelaar niet altijd de schuldige is in dit geval. Tegenwoordig is het erg populair om deeldiensten af te nemen, waarbij bijv. de klant zelf foto's maakt, stukje voor funda schrijft etc. en de makelaar alleen de rondleidingen doet en het biedings- + eindtraject begeleid. Anderzijds, als ik zelf makelaar was zou ik dan desnoods nog gratis dat tekstje schrijven en foto's aanleveren, nu moet zo'n makelaar tijd vrijmaken en mensen rondleiden die vervolgens na 1 minuut al weten dat het niets voor ze is.
Yup, het grappige is dat het huis waar wij uiteindelijk een bod op hebben gedaan een huis was dat we tijdens een open huizen route hebben gezien waar we maar even zijn gaan kijken omdat het toch op de route lag, niet omdat we de foto's of omschrijving op funda zo leuk vonden!
Bij de huizen die veelbelovend leken op funda waren we er in beide gevallen binnen een minuut achter dat het niet was wat we zochten, ook al was de omschrijving nog zo mooi. Gelukkig was het in dit geval een open huizen route, dus geen pijn voor de makelaar, maar het zal idd vaak gebeuren.
Valorian schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:45:
Wat wc's betreft, dat blijft altijd een beetje vaag. Sommige mensen vinden het kennelijk acceptabel. Mijn huis had eerst twee deuren vanuit gang naar woonkamer. Toen is in de gang een wc gebouwd, naast de woonkamer. Die wc kon je benaderen vanuit gang, maar de deur aan woonkamerzijde hebben ze ook gewoon laten zitten en die komt ook op wc uit, waardoor je alles hoort. Heb nu zelf die deur verwijderd, gipsplaten erin, isolatie ertussen, en aan woonkamerkant mooi dicht laten stuken. Ziet er meteen een stuk chiquer uit! En de originele paneeldeur kon ik goed gebruiken voor de andere woonkameringang, aangezien de bewoners daar een lelijke schuifdeur ingezet hadden (die nu ook weg is).
Ik wil ook een stukje muur gaan laten stucen. Krijg je dat netjes of moet je meteen de hele muur doen?

• sverzijl
Valorian schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:28:
[...]

Van sommige huizen vraag je je verder af of mensen ze wel wíllen verkopen.. zo zag ik vorig jaar tijdens mijn zoektocht dit huis:

http://www.funda.nl/koop/...98-herman-modedstraat-20/
Dat is wel heel erg sneu ja. Als je huis zoals deze inmiddels al 17(!) maanden te koop staat, is het minste wat je kunt doen toch wel wat duidelijkere/meer foto's plaatsen. Zulk soort huizen zou ik sowieso links laten liggen als ik in deze prijsklasse zou zoeken. Er is immers aanbod genoeg.

• Baldertt
Hoe zie je dat dat huis al 17 maanden te koop staat?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:13

• Baldertt
Handig!

Als er geen foto's van de badkamer op staan weet je wel hoe laat het is..

• sverzijl
Baldertt schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 11:49:
Hoe zie je dat dat huis al 17 maanden te koop staat?
Op diverse sites, huizenzoeker.nl, miljoenhuizen.nl en jaap.nl.. Altijd handig om te weten hoe lang een huis echt te koop staat (Op funda willen verkopers hun huis nog wel eens even (onverkocht) van de site afhalen, om het er een paar dagen later weer op te zetten zodat de teller weer op nu staat. Leuk bedacht, maar daar trappen we natuurlijk niet in :) )

• Baldertt
Die sites houden het ook bij als een huis tijdelijk van funda is gehaald? Ik heb dat vermoeden bij een huis, maar kan dit verder niet terugvinden.

• sverzijl
ja. Zou terug te vinden moeten zijn op miljoenhuizen.nl.

Voorbeeldje : http://leusden.www.miljoe...02792/Landweg-315-Leusden
Volgens funda.nl is deze woning nog maar sinds 6 weken aangeboden. Amehoela:) Staat al sinds 2008 te koop alleen is de prijs sindsdien stapsgewijs met 100K verlaagd.

• Kevinp
Vandaag de meerwerklijst gekregen. En sommige dingen, daar blijkt de ondernemer die mijn huis gaat bouwen gewoon normaal te zitten, vaak iets onder de gemiddelde huispijl van 2007/2008 (link staat ergens bij kassa).

Maar het ophangen van een "design" radiator ipv de normale kost gewoon 350 Euro, en dat is puur wat je extra moet betalen om hem op te laten hangen. De radiator die genoemd staat kost nl ca 400 euro. (en dan krijgen ze daar nog korting op ook natuurlijk). Daar vragen ze dus gewoon 750 euro voor.

Ook een deurstop, kosten ca 6 euro, meerwerk ca 40 euro. En dat voor 2 gaten boren, ca 10 minuten werk.

Het maakt je wat achterdochtig hoeveel ze wel niet winst maken op de andere dingen...

Het mooiste is eigenlijk nog een velux dakraam. Die dingen zijn duur, dus ik geloof de meerprijs wel, maar deze zit op zolder op een plek zo onhandig dat je niks aan het raam hebt als je daar een kamer maakt. (weg gegooid geld dus).

Ook het aanleggen van een stoepje kost gewoon 27,50 euro per m2voor grijze tegels. 2 seconden googlelen, en de koopprijs voor mij is ca 10 euro/m2. Daarbij komt nog 12 euro/m2 voor geel zand en stoepbanden á 17,50 per meter.

En opstuitbanden zijn ca 2 euro per meter. Ik snap dat er uurloon bij komt, maar dat gaat wel erg vaak over de kop. In mijn ogen schandalig vaak over de kop. Een voortuin van ca 10 m2 (ook meteen de minimum afname hoeveelheid) is voor hun een uurtje werk ofzo, en dat kost dan

9x 17.50 (omlijsting niet tegen huis aan)
10x 12.00
10x27,50
opgeteld 550 euro.

kosten (zand weet ik niet dus tel ik maar 12 euro). (als ik op internet zoek kom ik op hogere prijzen uit, maar het lijkt me sterk dat ze dat gratis doen :)).

9x 2 euro
10x 12 euro
10x10 euro
dat is totaal 238

ik moet zeggen dat is een mooie winst...

Het maakt me huiverig om überhaupt iets te (laten) doen wat niet strikt noodzakelijk is tijdens de bouw.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
KevinP ik stel voor dat je aannemer wordt ;) De prijzen die je aangeeft zijn helemaal niet zo onredelijk, een aannemer zet voor MW doorgaans 10 a 15% onder de streep daarvoor moet hij wel voor minimale opbrengsten veel tijd erin steken.
Overigens als jij 10m2 in uurtje kan leggen geef me graag een pm, jou kunnen we gebruiken in de bouw.

[ Voor 22% gewijzigd door n4m3l355 op 24-07-2010 23:46 ]

• Kevinp
n4m3l355 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:45:
KevinP ik stel voor dat je aannemer wordt ;) De prijzen die je aangeeft zijn helemaal niet zo onredelijk, een aannemer zet voor MW doorgaans 10 a 15% onder de streep daarvoor moet hij wel voor minimale opbrengsten veel tijd erin steken.
Overigens als jij 10m2 in uurtje kan leggen geef me graag een pm, jou kunnen we gebruiken in de bouw.
Betontegels, nou misschien niet een uur, maar waar ik nu woon, daar zijn tegels ca 20 m2 die geslepen moesten worden op maat gelegd in 4 uur. Dit zijn stoeptegels die niet op maat geslepen worden. Dus ja, ik blijf bij mijn statement. Let wel, er vanuit gaande dat het gele zand er al in ligt, immers betaal je daar los voor.

En ik blijf 300 euro voor het ophangen van een radiator (die toch al opgehangen moest worden) echt erg veel is.

Ik snap het wel, een aannemer heeft het process gewoon niet goed in de hand. Of hij kan/wil (ik ga er vanuit kan, want als het wil is is het triest) niet goed controleren. Immers moet er winst gemaakt worden. En als je meerwerk van huis A in huis B doet, moet dat worden hersteld (2x) daardoor je dus eigenlijk betaald voor fouten die gemaakt worden. Eigenlijk natuurlijk triest, immers maak ik de fout niet.

Puur de kosten + 10% of 20% wist (incl uurloon) zouden een stuk lager uitvallen. Alleen door het moeten herstellen van fouten gaat dit erg omhoog.

PS. die 4 uur klopt echt, moet wel eerlijk zijn, dat was met twee man. Een tegels op maat slijpen en leggen, en de ander ze aangeven, maar dat gebeurt natuurlijk altijd.

Gezien de prijzen gemiddeld zijn zal het met winst allemaal wel meevallen, maar als je gewoon rekent is het natuurlijk erg veel terwijl als je (achteraf) zelf wat tijd en moeite doet dat je gewoon veel kan besparen, zelfs al gewoon met spitten. (want ook dat staat op de meerwerklijst).

Wat ik alleen wel vreemd vind is dat er een solartube op staat, even gezocht en dat is gewoon een buis die buitenlicht doorgeeft naar de verdieping beneden. Leuk op zich, maar ik vraag me af hoe zoiets op een meerwerklijst komt te staan. Dit lijkt me namelijk niet echt iets standaards. Of komen dat soort dingen er op als iemand er om vraagt?

Verder staan er dingen op de meerwerklijst die misschien leuk zijn, maar een convectorput 50 cm vanaf de buitenmuur is natuurlijk erg onhandig. Ik weet niet of iemand dat gaat doen van de kopers, maar gezien het geen grote huizen zijn lijkt het me niet dat iemand een halve meter kamer wil verliezen(het staat er wel duidelijk bij dat het misschien niet het slimste is).

En wat ik jammer vind is dat dingen die eigenlijk toch wel als standaard gezien mogen worden er niet altijd zijn. BV een aansluiting voor een vaatwasser, of iets simpels als een buitenkraan en electra aan de buitenkant.

Ik moet misschien geen aannemer worden, maar wethouden die bepaald wat er als minimum in een huis moet komen. Want ik geloof best dat het huis wat ik ga kopen het waard is (ook gezien de huizen die hier te koop staan momenteel), maar voor 750 euro een keuken uitzoeken is natuurlijk zo goed als onmogelijk.

Maar het ergste, (en dat is niet tegen de aannemer, maar wel tegen het bouwen in z'n algemeenheid op deze manier). Als je bv geen keuken wil (en er zijn nog meer dingen) en je laat dat zelf doen, (geld ook voor sanitair) dan zit je weer met de garantie. Leuk allemaal, maar dat is natuurlijk gewoon bullshit, hierdoor moet je wel haast bij de door de aannemer uitgezochte leverancier iets kopen(waar ze waarschijnlijk gewoon geld voor krijgen) omdat je anders (en ik weet natuurlijk niet precies wat) je met garantie zit. Ik snap dat de garantie op de keuken dan misschien anders verloopt, maar dat zou verder niks uit mogen maken.

PS. waarom wordt zo'n meerwerklijst niet standaard vast aangeleverd. Ik bedoel voor 50% zouden de kosten toch hetzelfde moeten zijn. Immers het verplaatsen van een stopcontact wordt niet ineens duurder. Hetzelfde lijkt me te gelden voor het verplaatsen van leidingen binnen de ruimte.

En een laatste vraag, want ik vermoed dat hier een typo staat.

Wat zou het meerwerk (ongeveer) horen te kosten om de cv->douche leiding van 12 naar 15 mm om laat zetten. Het bedrag wat hier staat is zo absurd hoog dat ik vermoed dat er een komma op de verkeerde plek staat.

[ Voor 39% gewijzigd door Kevinp op 25-07-2010 00:26 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Nogmaals, tenzij je voor een aannemer werkt stel ik voor dat je het anders zelf doet.

Een aannemer rekent voor een stoep het volgende (ex opslagen)
ontgraven cunet 2,50 a 3 euro
zand aanvullen 100 mm 3,50
tegels leveren en aanbrengen 500x500x50 17 euro

een opsluitband 50x150 10 euro en in de schrale beton 14 euro.

Hier komt dan nog eens zijn opslagen overheen + BTW dan zit je met een stoeptegel leggen snel op een euro of 26/m2

Een designradiator afhangen 300 euro, klinkt naar veel en ik zou moeten weten wat ze precies doen echter doorgaans brengt men de ankers dan aan voor het tegelen en op de voegen. Met andere woorden dit is snel kwartier boren + inmeten en vervolgens aantegelen achteraf wat je een uur per anker kost. Misschien nog wat extra leiding werk en je zit eraan. Overigens design radiator en design radiator is een wereld van verschil maar dat terzijde.

Betreffende de Velux, er zijn er genoeg die een zolder willen inrichten als extra slaapkamer of een werkruimte. Idem voor een Solatube hier heeft men jaarcontract prijzen voor het opstellen van een meerwerk (net zoals een velux dakraam) is dan ook een minimale inspanning maar wel leuk voor potentiele kopers.

• Kevinp
Die veluxraam is op zich niet slecht, maar even uitleggen wat ik daar precies bedoel

de indeling van de zolder is zo:

Naast de trap staat de CV ketel. En in het dak recht tegenover de CV ketel komt het raam. Als je een slaapkamer maakt, dan maak je logischerwijs een wand om die CV ketel buiten de slaapkamer te houden. Maar als je dat doet dan heb je dus geen raam daar zitten. (architect issue, ik geloof dat het raam niet groot genoeg is om daar officeel een slaapkamer van te maken). Dus als je een duur velux raam laat plaatsen heb je daar niks aan. Tenzij dat dat een extra raam is, maar dan had de omschrijving wat duidelijker kunnen zijn.

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:40:
Veel makelaars zijn niet zo'n beste fotografen inderdaad. Mijn makelaar had me ook een setje foto's gestuurd ter goedkeuring. Toen ik die foto's zag, heb ik - als beginnende foto-prutser - mijn 450D met 430EXII-flitser gepakt en ben zelf maar gaan schieten (vanaf statief waar mogelijk).

Huizen verkopen kon de makelaar wel, ze hadden 3 weken nodig en het was verkocht. Dus die slechte foto's vergeef ik ze graag.
Grappig, kennissen van ons gaan ook hun huis te koop zetten. Zeggen ze tegen mij: ja foto's worden gemaakt door een professioneel fotograaf...

Nou sorry, maar dan zijn ze zeker de enige in de business die dat doen.... Als ik zie wat er rondgaat op funda :X

• Baldertt
Notna schreef op zondag 25 juli 2010 @ 09:58:
[...]
Grappig, kennissen van ons gaan ook hun huis te koop zetten. Zeggen ze tegen mij: ja foto's worden gemaakt door een professioneel fotograaf...

Nou sorry, maar dan zijn ze zeker de enige in de business die dat doen.... Als ik zie wat er rondgaat op funda :X
Ruim ook even je vuile was op voor je foto's gaat maken. Dat zie je ook nog vaak rondslingeren op funda. |:(

• Kevinp
Notna schreef op zondag 25 juli 2010 @ 09:58:
[...]

Klopt, maar ik zie ook erg mooie foto's. In onze buurt die ik toch goed ken (wel 26 jaar) zie ik af en toe sfeerfoto's waarvan ik denk wow dat ziet er mooi uit, terwijl ik daar dagelijks doorheen loop. Dan heb je in mijn ogen wel goede foto's gemaakt.

Heeft iemand nog tips trouwens wat je altijd qua meerwerk moet doen.

Uitleg over het huis, het is een standaard rijtjes huis, zonder trap naar de zolder. (dit doe ik uiteraard wel), of waar ik op moet letten of dat wel gedaan is (en anders laten doen). Alles wat eigenlijk achteraf kan wil ik liever zelf doen, meerwerk kost nou eenmaal veel, en veel werk daarvan kan eigenlijk iedereen, als je maar wat tijd en moeite erin steekt. (bv kabels door leidingen trekken, of je tuin omspitten).

• Baldertt
weer even wat anders, ik ben mij aan het orienteren op keukens en heb een vraag: past een standaard inbouw-vaatwasser onder een wasbak?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Baldertt schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:02:
weer even wat anders, ik ben mij aan het orienteren op keukens en heb een vraag: past een standaard inbouw-vaatwasser onder een wasbak?
Meestal niet, afaik.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 ... 39 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.