n4m3l355 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:45:
KevinP ik stel voor dat je aannemer wordt

De prijzen die je aangeeft zijn helemaal niet zo onredelijk, een aannemer zet voor MW doorgaans 10 a 15% onder de streep daarvoor moet hij wel voor minimale opbrengsten veel tijd erin steken.
Overigens als jij 10m2 in uurtje kan leggen geef me graag een pm, jou kunnen we gebruiken in de bouw.
Betontegels, nou misschien niet een uur, maar waar ik nu woon, daar zijn tegels ca 20 m2 die geslepen moesten worden op maat gelegd in 4 uur. Dit zijn stoeptegels die niet op maat geslepen worden. Dus ja, ik blijf bij mijn statement. Let wel, er vanuit gaande dat het gele zand er al in ligt, immers betaal je daar los voor.
En ik blijf 300 euro voor het ophangen van een radiator (die toch al opgehangen moest worden) echt erg veel is.
Ik snap het wel, een aannemer heeft het process gewoon niet goed in de hand. Of hij kan/wil (ik ga er vanuit kan, want als het wil is is het triest) niet goed controleren. Immers moet er winst gemaakt worden. En als je meerwerk van huis A in huis B doet, moet dat worden hersteld (2x) daardoor je dus eigenlijk betaald voor fouten die gemaakt worden. Eigenlijk natuurlijk triest, immers maak ik de fout niet.
Puur de kosten + 10% of 20% wist (incl uurloon) zouden een stuk lager uitvallen. Alleen door het moeten herstellen van fouten gaat dit erg omhoog.
PS. die 4 uur klopt echt, moet wel eerlijk zijn, dat was met twee man. Een tegels op maat slijpen en leggen, en de ander ze aangeven, maar dat gebeurt natuurlijk altijd.
Gezien de prijzen gemiddeld zijn zal het met winst allemaal wel meevallen, maar als je gewoon rekent is het natuurlijk erg veel terwijl als je (achteraf) zelf wat tijd en moeite doet dat je gewoon veel kan besparen, zelfs al gewoon met spitten. (want ook dat staat op de meerwerklijst).
Wat ik alleen wel vreemd vind is dat er een solartube op staat, even gezocht en dat is gewoon een buis die buitenlicht doorgeeft naar de verdieping beneden. Leuk op zich, maar ik vraag me af hoe zoiets op een meerwerklijst komt te staan. Dit lijkt me namelijk niet echt iets standaards. Of komen dat soort dingen er op als iemand er om vraagt?
Verder staan er dingen op de meerwerklijst die misschien leuk zijn, maar een convectorput 50 cm vanaf de buitenmuur is natuurlijk erg onhandig. Ik weet niet of iemand dat gaat doen van de kopers, maar gezien het geen grote huizen zijn lijkt het me niet dat iemand een halve meter kamer wil verliezen(het staat er wel duidelijk bij dat het misschien niet het slimste is).
En wat ik jammer vind is dat dingen die eigenlijk toch wel als standaard gezien mogen worden er niet altijd zijn. BV een aansluiting voor een vaatwasser, of iets simpels als een buitenkraan en electra aan de buitenkant.
Ik moet misschien geen aannemer worden, maar wethouden die bepaald wat er als minimum in een huis moet komen. Want ik geloof best dat het huis wat ik ga kopen het waard is (ook gezien de huizen die hier te koop staan momenteel), maar voor 750 euro een keuken uitzoeken is natuurlijk zo goed als onmogelijk.
Maar het ergste, (en dat is niet tegen de aannemer, maar wel tegen het bouwen in z'n algemeenheid op deze manier). Als je bv geen keuken wil (en er zijn nog meer dingen) en je laat dat zelf doen, (geld ook voor sanitair) dan zit je weer met de garantie. Leuk allemaal, maar dat is natuurlijk gewoon bullshit, hierdoor moet je wel haast bij de door de aannemer uitgezochte leverancier iets kopen(waar ze waarschijnlijk gewoon geld voor krijgen) omdat je anders (en ik weet natuurlijk niet precies wat) je met garantie zit. Ik snap dat de garantie op de keuken dan misschien anders verloopt, maar dat zou verder niks uit mogen maken.
PS. waarom wordt zo'n meerwerklijst niet standaard vast aangeleverd. Ik bedoel voor 50% zouden de kosten toch hetzelfde moeten zijn. Immers het verplaatsen van een stopcontact wordt niet ineens duurder. Hetzelfde lijkt me te gelden voor het verplaatsen van leidingen binnen de ruimte.
En een laatste vraag, want ik vermoed dat hier een typo staat.
Wat zou het meerwerk (ongeveer) horen te kosten om de cv->douche leiding van 12 naar 15 mm om laat zetten. Het bedrag wat hier staat is zo absurd hoog dat ik vermoed dat er een komma op de verkeerde plek staat.
[
Voor 39% gewijzigd door
Kevinp op 25-07-2010 00:26
]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.