Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 85 Laatste
Acties:
  • 534.177 views

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:46:
De makelaar heeft me terug gebeld en de verkoper vond het een erg laag bod en wist niet goed wat hij ermee aan moest. Toch wilde hij in onderhandeling gaan en heeft een tegenboed gedaan van 220.000.

Ik heb gezegd dat ik morgen terug bel.. Dan ga ik maar die 210.000 bieden en erbij zeggen dat dit ons eindbod en we ook niet hoger kunnen bieden.

Nog tips?
Je kan beter niet meteen een eind bod op tafel leggen, nergens voor nodig, anders zit je vast en kost het je alleen maar extra tijd met heen en weer bieden.
Gewoon verder bieden, maar dan iets hoger dan waar je begonnen was, wat dat bedrag is, kan je overleggen met je aankoopmakelaar, daar betaal je tenslotte hem voor.

Heb je al uitgezocht hoeveel het aankoopmakelaars courtage is ?
Dat is namelijk een flink bedrag meestal en is ook iets om rekening mee te houden bij het bieden.
Veel succes en laat je vooral niet opjagen.

Ik heb de koop helemaal rond, eigendomsoverdracht en hypotheekaktes (SVN bedankt voor het nog verstrekken van de starterslening _/-\o_ , geld was overgemaakt 5 minuten nadat we begonnen waren met het tekenen..) het ondertekenen was op donderdag, nu nog klussen en verhuizen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RoadKill21 op 16-07-2010 20:46 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 22:35
Baldertt schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 17:47:
[...]

Ik heb de makelaar ermee geconfronteerd en hij ontkende niet dat de oppervlakte niet klopte. Hij zou er naar gaan kijken (uhuh, ik geloof er niks van).
Niet de makelaar, maar de vereniging. Die kunnen een onderzoek instellen :)

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:46:
De makelaar heeft me terug gebeld en de verkoper vond het een erg laag bod en wist niet goed wat hij ermee aan moest. Toch wilde hij in onderhandeling gaan en heeft een tegenboed gedaan van 220.000.

Ik heb gezegd dat ik morgen terug bel.. Dan ga ik maar die 210.000 bieden en erbij zeggen dat dit ons eindbod en we ook niet hoger kunnen bieden.

Nog tips?
Je had nu 195.000 geboden? Zij gaan "maar" 5 duizend naar beneden. Waarom ga jij dan ineens zo veel omhoog? Ik zou je volgende bod wat lager inzetten dan 210.000, omhoog kan altijd nog. Bv 200.000 of 202.500?

• Baldertt
creator1988 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:44:
[...]
Niet de makelaar, maar de vereniging. Die kunnen een onderzoek instellen :)
Ach, ik hoef die makelaar er niet bij te lappen bij de vereniging. Het was meer dat het 1 van de 7 argumenten was waarom de prijs van het huis omlaag moest. En net als bij de andere 6 was er geen fatsoenlijk weerwoord op. Ons bod gaat dan ook niet omhoog :)

Verwijderd

RoadKill21 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:43:
[...]

Je kan beter niet meteen een eind bod op tafel leggen, nergens voor nodig, anders zit je vast en kost het je alleen maar extra tijd met heen en weer bieden.
Gewoon verder bieden, maar dan iets hoger dan waar je begonnen was, wat dat bedrag is, kan je overleggen met je aankoopmakelaar, daar betaal je tenslotte hem voor.

Heb je al uitgezocht hoeveel het aankoopmakelaars courtage is ?
Dat is namelijk een flink bedrag meestal en is ook iets om rekening mee te houden bij het bieden.
Veel succes en laat je vooral niet opjagen.
We hebben geen aankoopmakelaar nu. Hebben het bod zelf gedaan. Nouja, de makelaar zei dat de verkoper was geschrokkevan de lage bieding van 30.000 onder de vraagprijs en twijfelde of hij erop moest ingaan. Uiteindelijk heeft hij toch ingestemd om het onderhandelingsproces in te gaan(zo vertelde de makelaar letterlijk).
Ik heb zelf gewoon het beste gevoel erbij als we gewoon open kaart spelen en morgen zeggen hoe de vork in de steel zit en dat we max. 210.000 kunnen ieden en dat dat dus ook het eindbod is.
Maar dat is dus niet verstandig in dit geval? Ik heb namelijk geen idee wat het volgende bod zou zijn wat we kunnen opnoemen...

Verwijderd

Baldertt schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:03:
[...]

Je had nu 195.000 geboden? Zij gaan "maar" 5 duizend naar beneden. Waarom ga jij dan ineens zo veel omhoog? Ik zou je volgende bod wat lager inzetten dan 210.000, omhoog kan altijd nog. Bv 200.000 of 202.500?
oh okej. Nouja ik heb er gewoon te weinig verstand van. Dat blijkt maar weer.
De makelaar klonk ook zo 'negatief'. Ben bang als ik 200.000 bied dat ie dan weer gaan zeuren dat het zo ver onder de vraagprijs. Maar heb het even overlegd en we gaan voor de *edit* 202.500 ;)
echt handog, dit forum _/-\o_

• Baldertt
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:10:
[...]
oh okej. Nouja ik heb er gewoon te weinig verstand van. Dat blijkt maar weer.
De makelaar klonk ook zo 'negatief'. Ben bang als ik 200.000 bied dat ie dan weer gaan zeuren dat het zo ver onder de vraagprijs. Maar heb het even overlegd en we gaan voor de *edit* 202.500 ;)
echt handog, dit forum _/-\o_
Ik heb er ook zeker geen verstand van hoor ;) Maar het feit dat ze er op in gaan is een goed teken. Als ze je bod afwijzen kun je altijd nog naar de 210.000 gaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:07:
...Nouja, de makelaar zei dat de verkoper was geschrokkevan de lage bieding van 30.000 onder de vraagprijs en twijfelde of hij erop moest ingaan. Uiteindelijk heeft hij toch ingestemd om het onderhandelingsproces in te gaan(zo vertelde de makelaar letterlijk)...
Dit is logisch. Die makelaar voelt de onzekerheid bij je (getuige je postings heb ik ook dat idee) en speelt hier op in. Hij hoopt dat je hierdoor flink omhoog gaat. Het is net als het bekende: "we zijn best bereid om te onderhandelen, mar niet tot iedere prijs" waardoor de koper omhoog gaat zonder dat de verkopers omlaag hoeven.

Jij kunt natuurlijk dezelfde tactiek spelen: enkele mindere punten van het huis aanroeren om je bod kracht bij te zetten en maar iets omhoog gaan.

Edit: Je kunt ook voorstellen om het verschil te delen. Dat is iets wat ook lekker bekt. Het mooie is dat de verkoper al wel gezakt is, maar jij nog niet omhoog bent gegaan. Dus: "laten we het verschil delen, dan hoeven we ook geen langdurige onderhandelingen in: 207.500." Dit voorstel betekent ook dat als de verkoper er niet op in gaat, maar bijvoorbeeld naar 215k gaat, je weer uit kunt gaan van je orginele bieding met iets erbij. Je voorstel om te middelen is namelijk geen 'bod', maar een voorstel om juist dat bieden te beindigen.

Het staat er wat krom, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

[ Voor 26% gewijzigd door Roenie op 17-07-2010 10:00 ]

• Baldertt
Roenie schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 09:50:
Jij kunt natuurlijk dezelfde tactiek spelen: enkele mindere punten van het huis aanroeren om je bod kracht bij te zetten en maar iets omhoog gaan.
Ik pas dit even toe op mijn eigen situatie: wij hadden een laag openingsbod gedaan wat was afgewezen omdat het veel te laag was (zonder tegenbod, paar pagina's terug besproken). We hebben de verkopende makelaar uitgelegd waarom ons bod zo laag was en een hele lijst met argumenten besproken (7 stuks) waar de makelaar geen enkel weerwoord op had.
Dit versterkt ons vermoeden alleen maar dat de vraagprijs onrealistisch is, maar tegelijkertijd wil de verkopende partij absoluut niet zakken in prijs. Wat is nu het beste om te doen?
Ik denk zelf dat ik de verkopende makelaar vertel dat vanwege die 7 punten wij van mening blijven dat het openingsbod reeel is en dat we het daarom niet verhogen. We blijven geinteresseerd, maar we gaan ook verder kijken naar andere huizen.

Iemand tips? (Er zijn geen andere bieders op dit moment en de overdracht moet op korte termijn)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Baldertt schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:13:
Dit versterkt ons vermoeden alleen maar dat de vraagprijs onrealistisch is, maar tegelijkertijd wil de verkopende partij absoluut niet zakken in prijs. Wat is nu het beste om te doen?
Dat huis vergeten en op zoek gaan naar een ander huis.. Jij weet namelijk niet welke (irreëel of niet) redenen de verkopende partij heeft om niet te zakken met hun prijs. Ze hoeven niet te luisteren naar rede.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Baldertt schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:13:
[...]

Ik pas dit even toe op mijn eigen situatie: wij hadden een laag openingsbod gedaan wat was afgewezen omdat het veel te laag was (zonder tegenbod, paar pagina's terug besproken). We hebben de verkopende makelaar uitgelegd waarom ons bod zo laag was en een hele lijst met argumenten besproken (7 stuks) waar de makelaar geen enkel weerwoord op had.
Ik denk zelf dat ik de verkopende makelaar vertel dat vanwege die 7 punten wij van mening blijven dat het openingsbod reeel is en dat we het daarom niet verhogen. We blijven geinteresseerd, maar we gaan ook verder kijken naar andere huizen.

Iemand tips? (Er zijn geen andere bieders op dit moment en de overdracht moet op korte termijn)
Doen wat je zelf voorstelt. Uitleggen dat je vanwege argument 1 t/m 7 van mening bent, dat de vraagrpijs onrealistisch hoog is en dat je het jammer vind dat de verkopende partij niet bereid is om in onderhandeling te gaan. En daarna aangeven, dat je verder gaat kijken.

Als je het huis "heel graag" wil hebben en bang bent dat een ander ermee vandoor gaat, kun je je bod minimaal verhogen. Maar dan denk ik zelf aan max. 2000 euro ofzo.

• Baldertt
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:22:
[...]
Als je het huis "heel graag" wil hebben en bang bent dat een ander ermee vandoor gaat, kun je je bod minimaal verhogen. Maar dan denk ik zelf aan max. 2000 euro ofzo.
Als je bang wordt dat een andere partij ermee vandoor gaat kun je misschien maar beter niet gaan onderhandelen want dan ga je sowieso te veel betalen ;)
2000 euro zal overigens niet veel uitmaken, daarvoor is het gat nog veel te groot. Het bod blijft lekker staan en ik ga doen wat ik zelf al voorstelde :D

Verwijderd

nou, ik heb de makelaar 2x proberen te bellen, maar beide keren kreeg ik de voicemail(nadat hij wel 5x over ging) en hij heeft niet terug gebeld ofzo. Komt echt over alsof hij ons totaal niet serieus neemt ofzo.
Ik bel maandag nog wel een keer dan :S

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Heb geduld. Veel makelaars zijn ook gewoon maar loonslaven voor wie het weekend vrijdag om 17001600 begint.

Heb geduld en wees niet zo onzeker. Dat kan je nog een boel knaken schelen bij zowel koop als verkoop.

Verwijderd

hehe, oke, wellicht heb je gelijk. Tis gewoon dat we het zo graag willen, maar het niet kunnen laten merken aan de makelaar en alles is nu ook nog zo onzeker enzo. Maargoed, we zien maandag verder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2010 17:54 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:53:
hehe, oke, wellicht heb je gelijk. Tis gewoon dat we het zo graag willen, maar het niet kunnen laten merken aan de makelaar en alles is nu ook nog zo onzeker enzo. Maargoed, we zien maandag verder :)
Ik kan je verzekeren dat de makelaar al weet dat je het graag wil hebben :) Dat straalt ook gewoon van je postings af.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
We zitten op dit moment in de onderhandelingen voor een bestaande woning. Echter is hier alle elektra, gas en water afgesloten omdat de woning al geruime tijd leeg staat. Heeft iemand ervaringen met de aansluitkosten die hierbij komen kijken?
Ik kan hierover op internet niks vinden (alhoewel, wel enkele bedragen voor nieuwbouw woningen waarbij nieuwe leidingen worden gelegd).

Verwijderd

nieuw bod geplaatst!! Weer afwachten dus...
De makelaar is wel erg kortaf en zakelijk aan de telefoon, of zijn ze dat allemaal? :P
Enige wat ie steeds zegt ie: oke, ik ga het overleggen, doei.

• Baldertt
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:06:
nieuw bod geplaatst!! Weer afwachten dus...
De makelaar is wel erg kortaf en zakelijk aan de telefoon, of zijn ze dat allemaal? :P
Enige wat ie steeds zegt ie: oke, ik ga het overleggen, doei.
Ja dat doen ze (bijna) allemaal, laat je niet afschrikken!
Wat was je nieuwe bod?

[ Voor 3% gewijzigd door Baldertt op 19-07-2010 09:11 ]

Verwijderd

202.500 en heb erbij vermeld ONDER VOORBEHOUD FINANCIERING ;)

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

En bouwtechnische keuring met limiet? O-)

Hm ik kan nu wel het huis betalen waar ik laatst heb gekeken. Nu is het de vraag, zal ik wel of niet :P Straks komt er nog een hypotheekadviseur langs.

[ Voor 73% gewijzigd door Ikke! op 19-07-2010 09:40 ]

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

wat is wijsheid bij het afsluiten van een hypotheek ... allereerst langs bij de hypotheker of direct zelf bij een bank binnenstappen. Het laatste lijkt raadzamer i.v.m eventuele marges hypptheker of is daar helemaal geen sprake van

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:45:
wat is wijsheid bij het afsluiten van een hypotheek ... allereerst langs bij de hypotheker of direct zelf bij een bank binnenstappen. Het laatste lijkt raadzamer i.v.m eventuele marges hypptheker of is daar helemaal geen sprake van
Geen pijl op te trekken. Heb ooit via een tussenpersoon een lagere offerte gehad als via de bank zelf.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ikke! schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:36:
En bouwtechnische keuring met limiet? O-)

Hm ik kan nu wel het huis betalen waar ik laatst heb gekeken. Nu is het de vraag, zal ik wel of niet :P Straks komt er nog een hypotheekadviseur langs.
nee, dat heb ik er niet bij genoemd. :o
Wat voor huis heb jij op het oog en waarom twijfel je?

• Baldertt
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:45:
Ga bij allebei langs (en bij meer banken/adviseurs). Ik heb zelf ook een aantal gesprekken gehad en laat het nu verder uitzoeken/regelen door een onafhankelijke financieel adviseur. Daar betaal ik hem voor, maar dat heb ik er waarschijnlijk vrij snel al weer uit en ik weet dat me niet een of ander wanprodukt wordt aangesmeerd.
Banken en de hypotheker zijn niet onafhankelijk. Staar je ook vooral niet blind op rentepercentages! Door vervelende voorwaarden kun je uiteindelijk toch nog duurder uit zijn.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:31

Shabbaman

Got love?

daanNL schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:21:
We zitten op dit moment in de onderhandelingen voor een bestaande woning. Echter is hier alle elektra, gas en water afgesloten omdat de woning al geruime tijd leeg staat. Heeft iemand ervaringen met de aansluitkosten die hierbij komen kijken?
Ik kan hierover op internet niks vinden (alhoewel, wel enkele bedragen voor nieuwbouw woningen waarbij nieuwe leidingen worden gelegd).
Afgesloten als in dat de leidingen zijn afgedopt? Vroegah moest je bij iedere verhuizing opnieuw aansluitkosten betalen, dat kostte een paar tientjes. Ik vond dit op de site van Eneco (onder wanbetaling/nieuwe bewoner)
Indien het locatie adres is afgesloten, brengt de netbeheerder her-aansluitkosten in rekening. De her-aansluitkosten bedragen € 62,50 per product.
En dit op de site van Dunea:
Het onderbreken van de waterlevering kost de verbruiker €95,00 (€ 100,70 incl. BTW) onverminderd andere verschuldigde bedragen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:50:
[...]

nee, dat heb ik er niet bij genoemd. :o
Wat voor huis heb jij op het oog en waarom twijfel je?
Een rijtjeshuis uit 1900. Ik zie het huis opzich zitten, alleen ben in bang dat het nogal hoge stookkosten met zich meebrengt. De buitenmuren zouden enkel steens zijn. Er zit een aanbouw aan waarbij de binnenmuur verspringt, de makelaar dacht dat de aanbouw een spouw zou hebben. Maar aan de buitenkant zie ik dat het enkel steens is (steen ligt overdwars, liggen ze in de lengte, is het half steens). Nu zou ik daar een wandje tegenaan kunnen zetten met isolatie, maar door de verspringing lijkt het alsof de muur tussen dat huis en de buren half steens is? Dat lijkt me wel heel dun.
Warmteisolatie is niet zo boeiend naar de buren toe, maar geluid wel. Plus dat als je een gaatje boort, er zo bij de buren uit zou komen. Lijkt me vreemd als dit zo is.

Verwijderd

hmm dat klinkt als een hele klus met opknappen! Is het niet mogelijk om die reden een dusdanig bedrag van de aankoopprijs af te krijgen zodat je alles kunt isoleren?

Verwijderd

heb net met de hypotheekadviseur van de bank gebeld en de rente was nu weer 0,1% gedaald! Ook had ik me vergist en kunnen we meer lenen dan ik gedacht had ( was allemaal beetje verwarrend omdat mijn vriend eigenlijk geen intentieverklaring kreeg en we moesten gaan rekenen met de laatste 3 arbeidsjaren). Anyway, het ziet er rooskleurig uit, maar ik ga nog maar even nergens vanuit :o

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ikke! schreef op maandag 19 juli 2010 @ 10:15:
[...]

Een rijtjeshuis uit 1900. Ik zie het huis opzich zitten, alleen ben in bang dat het nogal hoge stookkosten met zich meebrengt. De buitenmuren zouden enkel steens zijn. Er zit een aanbouw aan waarbij de binnenmuur verspringt, de makelaar dacht dat de aanbouw een spouw zou hebben. Maar aan de buitenkant zie ik dat het enkel steens is (steen ligt overdwars, liggen ze in de lengte, is het half steens). Nu zou ik daar een wandje tegenaan kunnen zetten met isolatie, maar door de verspringing lijkt het alsof de muur tussen dat huis en de buren half steens is? Dat lijkt me wel heel dun.
Warmteisolatie is niet zo boeiend naar de buren toe, maar geluid wel. Plus dat als je een gaatje boort, er zo bij de buren uit zou komen. Lijkt me vreemd als dit zo is.
Halfsteens is zeldzaam, dat kom je bij woningen uit die tijd niet vaak tegen. Waarschijnlijker is het dat een een enkelsteens muur is, gemetseld in halfsteens verband. Dat was voor 1910 en tussen 1930 en 1950 gewoonte. Tussen 1910 en 1930 heb je een tijdje spouwmuren gehad, tijdens de crisis, oorlog en wederopbouw was daar geen geld meer voor :+
Wat voor constructie is het? Metselwerk met opliggende balklaag? Dan is 't sowieso geen halfsteens, zo dom waren ze zelfs toen niet. Tip: ga gewoon eens bij je gemeente langs, grote kans dat die je de bouwtekeningen kunnen leveren.

Kijk uit met isoleren. Gevels isoleren zorgt ervoor dat de wanden die verbonden zijn met de gevel een koudebrug vormen. Die ook weer isoleren kan, maar is heel veel werk met grote kans op vochtproblemen. Beter kun je zulke huizen gewoon nemen zoals ze zijn, goed ventileren, en voorzien van zowel vloerverwarming als cv.
Geluidsisolatie naar buren is wel slim, maar alleen als je geen enorme geluidslekken hebt. Vaak loopt de balklaag door, of zitten er tussen de balken grote gaten in de muur. Dan helpt een simpel dubbelgips voorzetwandje nauwelijks. Meten is weten hier.

[ Voor 16% gewijzigd door Pooh op 19-07-2010 11:48 ]

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ah ok, ja aan de binnenkant verspringt de muur een stukje, en de makelaar zei dat de muur van de uitbouw een spouwmuur zou zijn. Maar aan de buitenkant kon ik zien dat het een enkel steens muur (in half steens verband denk ik dan) is. Waarom de muur dan verspringt is me niet duidelijk, misschien omdat de tussenmuur gedeeld is met de buren en de uitbouw niet, en daarom volledig op eigen grond moet staan.

De bovenverdieping is wel aardig goed geisoleerd, zitten ook kunststof kozijnen met dubbel glas in. Wat extra isolatie is daar wel makkelijk aan te brengen.
De vloer is zo goed als zeker beton op zand, met parket erop. Dus ben bang dat dat koud optrekt.
Het beste zou zijn gewoon te kijken wat er in de winter gebeurt, maar dat is wat lastig als je er over denkt om het huis te kopen.

Ik zou net om 11 uur via starterslening.nl een adviesgesprekje krijgen, maar daar is niemand op komen dagen. Blijkt dat ze een gesprek hadden ingepland bij een hypotheker, die helemaal niet verbonden is met die website en net van vakantie terug was. Beetje vreemd dus.

Verwijderd

aahahhhhh de makelaar belde nhet dat de verkopers een deal willen maken op 212.500!!!!

Hij had het wel over een energielabel, dat dit huis dat niet heeft :S Soms baal ik dat ik van dat soort dingen zo weinig verstand heb. Kan iemand mij vertellen of dit nadelig is? Het gehele huis heeft dubbele beglazing met kunststof kozijnen en de vloer en dak zijn geosoleerd.

Anyway, heb gezegd erover na te denken. Wat is nu wijsheid. Hiermee settlen of toch nog proberen om voor 210.000 weg te komen? Ben allang blij dat ze zo ver gezakt zijn!! :D

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 23:54
Dat kunnen wij niet voor je bepalen, dat mag je helemaal zelf beslissen. De sprong van 202 naar 210 vind ik wel een flinke, als de verkopers 2,5K zijn gezakt. Als je dat ligt, kan je natuurlijk even "pingelen". Als je daar nog 2,5K weet af te snoepen, kan je daar heel wat potjes verf en behangrollen voor scoren bij de locale bouwmarkt :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:57:
Hij had het wel over een energielabel, dat dit huis dat niet heeft :S Soms baal ik dat ik van dat soort dingen zo weinig verstand heb. Kan iemand mij vertellen of dit nadelig is?
Het huis raakt niet beter of slechter geïsoleerd als het energielabel ontbreekt :P

Je hebt gezien hoe het huis eruit ziet en welke isolatie aanwezig is. Zou je het huis opeens niet meer willen als jij een D in plaats van C haalt op het energielabel? Als het jou niks zegt dan vind je de score op het energielabel waarschijnlijk ook niet zo interessant :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Zij zijn in juni gezakt van 229.000 naar 225.000 en nu dus naar 212.500, dus ook wel een hoop?

En het energielabel vind ik inderdaad echt niet boeiend :D

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is 7%. In mijn optiek niet echt een hoop, maar iets is beter dan niets lijkt me :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik zou nu de we delen het verschil tactiek gebruiken. Je gaf eerder al aan dat je een eindbod op 210K wou doen. Met het verschil delen kom je op 207.5K en kan je nog een beetje meegeven en moet je voor 210K de deal wel binnen kunnen halen. Ze zijn eerst 5K gezakt en nu 7.5K. Normaal maak je eerst de grootste sprong om dicht bij elkaar te komen en daarna kleinere stapjes. Dat ze nu meer zakken dan hun eerste tegenbod geeft toch wel aan dat ze er graag vanaf willen en willen onderhandelen. De makelaar van de tegenpartij zal ook graag het huis willen verkopen en voor hem maakt het niks meer uit of hij x% op 212K of 207K krijgt. Die wil liever zo snel mogelijk verkopen en zal de verkopende partij ook wel pushen om een bod te accepteren, zeker in deze tijd.

Energielabel zou ik me niet zo druk om maken. Wel is het handig te weten wat de huidige bewoners aan stookkosten hebben. Succes!

Verwijderd

hmm ja ze willen er duidelijk wel graag vanaf ja! Maar wat zal ik dan precies aan de makelaar zeggen?
dat we erover hebben gedacht en een deal willen maken voor 208.000? Met welke reden?

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Waarom een reden opgeven :)?

• Baldertt
Zeggen dat 202.500 echt de max is en dat je niet hoger kunt gaan, dus dat je helaas niet akkoord kunt gaan met hun bod. En dan een paar dagen wachten. :)

Of, als je niet echt stalen zenuwen hebt, voorstellen dat je het verschil deelt - zoals eerder geopperd was en hierboven ook weer -. Lijkt me een mooie optie.

Verwijderd

Hmm, ik(wij) hebben inderdaad geen stalen zenuwen. Ben veel te bang dat dit huis aan ons voorbij schiet :o
Ik denk dat ik straks(of morgen) opbel en zeg dat ik met de geldverstrekker heb overleg en dat 208.000(of 210.000 daar ben ik nog niet uit :P) het maximale is wat we kunnen bieden en dat ze daar maar over meoten nadenken. Als je ziet hoe graag ze er vanaf willen zullen ze daar wel mee akkoord gaan. Hoop ik :D

Verwijderd

Vraagje,

Mijn vader heeft een huis buitenaf, bouwkundige staat is discutabel.. het is geen bouwval, maar door de vele verbouwingen/aanbouwingen word het er niet beter op.

Mijn vader heeft zoiets van, over 10-15 jaar wil ik kleiner wonen, als je dit van me wilt kopen zou je het eigenlijk moeten platgooien en herbouwen..

Maarja je mag het van de belasting niet voor elke prijs kopen, taxatie waarde is nu ongeveer 380k euro.

De ideale situatie is dat mijn vader de boel platgooit, en dan de grond verkoopt aan mij.
Ik zou dan alleen de prijs van de grond betalen (130.000 euro ongeveer).
En dan zelf een nieuw huis erop bouwen. (200.000 euro).

Zou dit legaal zijn??

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

Remko24: dat lijkt me een vraag die je aan een makelaar of belastingadviseur zou moeten stellen, dit gaat mijns inziens te ver om in dit topic daar een advies over te geven. Of nouja, advies kan wel, maar check het alsjeblieft met een "echte" adviseur.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Het was maar een gedachtengang, het duurt nog zeker 10 jaar voordat me vader het huis wil verkopen, misschien wil ik het tegen die tijd niet eens meer, de wet/regelgeving kan over 10 jaar ook anders zijn.
Het is dus eigenlijk 100% hypothetisch.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:24:
Vraagje,

Mijn vader heeft een huis buitenaf, bouwkundige staat is discutabel.. het is geen bouwval, maar door de vele verbouwingen/aanbouwingen word het er niet beter op.

Mijn vader heeft zoiets van, over 10-15 jaar wil ik kleiner wonen, als je dit van me wilt kopen zou je het eigenlijk moeten platgooien en herbouwen..

Maarja je mag het van de belasting niet voor elke prijs kopen, taxatie waarde is nu ongeveer 380k euro.

De ideale situatie is dat mijn vader de boel platgooit, en dan de grond verkoopt aan mij.
Ik zou dan alleen de prijs van de grond betalen (130.000 euro ongeveer).
En dan zelf een nieuw huis erop bouwen. (200.000 euro).

Zou dit legaal zijn??
Hoe kan de taxatiewaarde minder zijn dan de som van de grondprijs en een nieuw huis?

Als de huidige opstallen werkelijk in tamelijk slechte staat zijn en de geplande nieuwbouw is qua omvang vergelijkbaar met de huidige opstallen dan lijkt een grondprijs van 380k€ minus 200k€ is 180k€ mij logischer.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:44:
[...]
Hoe kan de taxatiewaarde minder zijn dan de som van de grondprijs en een nieuw huis?

Als de huidige opstallen werkelijk in tamelijk slechte staat zijn en de geplande nieuwbouw is qua omvang vergelijkbaar met de huidige opstallen dan lijkt een grondprijs van 380k€ minus 200k€ is 180k€ mij logischer.
De gemiddelde bouwgrondprijs is 125 euro p/m2 in die regio. de oppervlakte is rond de 1050m2. dus afgerond 130.000 euro.

De taxatieprijs is een gemiddelde prijs waar vergelijkbare woningen voor verkocht worden. Een prijs is natuurlijk niet alleen opgebouwd uit grondprijs + huis. Maar je hebt ook nog gevoelsprijs, buitenaf, jaren 30 stijl etc etc etc..

• argro
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:54:
[...]

Maar je hebt ook nog gevoelsprijs, buitenaf, jaren 30 stijl etc etc etc..
Dat zit wat mij betreft in de prijs van een huis.

Geldt die gevoelsprijs en de buitenaf-toeslag overigens niet ook voor grond?

• Baldertt
Een jaren 30 huis moet je niet platgooien!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:31:
Hmm, ik(wij) hebben inderdaad geen stalen zenuwen. Ben veel te bang dat dit huis aan ons voorbij schiet :o
Ik denk dat ik straks(of morgen) opbel en zeg dat ik met de geldverstrekker heb overleg en dat 208.000(of 210.000 daar ben ik nog niet uit :P) het maximale is wat we kunnen bieden en dat ze daar maar over meoten nadenken. Als je ziet hoe graag ze er vanaf willen zullen ze daar wel mee akkoord gaan. Hoop ik :D
Vergeet dan die bouwkundige keuring dan verdulleme niet te noemen!

Als je er zoveel van af weet te pingelen en het huis zo graag wil hebben kan je die 265 euro voor een aankoopkeuring ook wel op hoesten. (+ lidmaatschapkosten) van vereniging eigenhuis dan krijg je trouwens ook meteen een (gratis) energiecheck linkje.

Laat je gevoel niet zo veel leiden, voor je het weet koop je een kat in de zak.

Verwijderd

We gaan deze week nog met een aankoopmakelaar kijken en die regelt alles: kadastraal onderzoek, bouwtechnische keuring, doornemen van de koopakte etc.
Wat is het verstandigste om de keuing te laten uitvoeren? Gelijk deze week nog?

Maar na het tekenen van de voorlopige akte heb je sowieso nog 3 dagen bedenktijd toch?

*edit* de reden dat ik het er niet bij heb opgenomen is omdat het huis gewoon in uitstekende staat is(ik weet dat dit niet alles wil zeggen hoor!). De bewoners hebben het dak een keer geheel vervangen met een aantal buren, de riolering is vernieuwd, het gehele huis heeft kunststof kozijnen met dubbel glas. Ik verwacht echt niet dat er zulde hoge kosten bijkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 16:33 ]

• Baldertt
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:26:
*edit* de reden dat ik het er niet bij heb opgenomen is omdat het huis gewoon in uitstekende staat is(ik weet dat dit niet alles wil zeggen hoor!). De bewoners hebben het dak een keer geheel vervangen met een aantal buren, de riolering is vernieuwd, het gehele huis heeft kunststof kozijnen met dubbel glas. Ik verwacht echt niet dat er zulde hoge kosten bijkomen.
Dan zullen de verkopers het ook geen probleem vinden dat je dit wel meeneemt in de voorwaarden. Als er toch iets uitkomt kun je nu niet onder de koop uit. Als zij het niet willen weet je ook genoeg.
Dus: onder voorbehoud dat er geen direct noodzakelijke voorzieningen volgens uit de bouwtechnische keuring groter dan .... euro.

Verwijderd

argro schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:03:
[...]
Dat zit wat mij betreft in de prijs van een huis.

Geldt die gevoelsprijs en de buitenaf-toeslag overigens niet ook voor grond?
Waarde van een bestaande woning != kosten van het bouwen van een nieuw huis.

Gevoelsprijs voor de grond heb ik niet mee te maken, ik koop het evt van mijn vader, en die wil mij niet het maximale berekenen.

• Baldertt
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:45:
[...]

Waarde van een bestaande woning != kosten van het bouwen van een nieuw huis.

Gevoelsprijs voor de grond heb ik niet mee te maken, ik koop het evt van mijn vader, en die wil mij niet het maximale berekenen.
De Nieuwbouwwaarde is eigenlijk altijd lager dan de waarde van een huis... Het is daarom ook handig om een opstalverzekering te nemen voor de nieuwbouwwaarde en niet de (WOZ-) waarde. Meer dan de nieuwbouwwaarde keren ze toch niet uit.

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 14:29
Mijn vriendin wilt heel graag kopen, omdat ze meer ruimte wilt.

We hebben nu in hartje Rotterdam een huurwoning met 3 kamers van 500 euro.
Nu wilt ze dus een nieuwbouw woning (eengezinswoning met 5 kamers) in Bergschenhoek kopen van rond de 220.000 euro.
Dat betekent dat onze maandelijkse lasten omhoog gaan naar 1200 euro bruto. En dan ben je er nog niet want er komen dus ook allerlei belastingen bij.

Maar wat is wijsheid want verwachten jullie dat de prijzen nog veel gaan zakken of de bubbel die gaat barsten.

Zij wilt meer woongenot en heeft daar 700 euro per maand meer voor over, ik aan de andere kant denk dat huizen nog wel goedkoper worden en dat we beter die 700 euro per maand een paar jaar kunnen gaan sparen.

Niemand weer wat de toekomst gaat brengen, maar kunnen jullie mij misschien een beetje advies geven?

Aan de ene kant denk ik ook "ja leuk een eengezinswoning(tuintje zolder enz)", maar aan de andere kant wil ik ook niet horen dat over 5 a 10 jaar de woning een stuk minder waard is geworden of de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Baldertt
Die 500 euro die je nu betaalt, is dat excl g/w/l en excl belastingen e.d.?

Voor een huis van rond de 220.000 moet je rekenen op rond 800 euro per maand netto hypotheeklasten (50% aflossen).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

henkyyyyyyy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:59:
Maar wat is wijsheid want verwachten jullie dat de prijzen nog veel gaan zakken of de bubbel die gaat barsten.
Als ik hier meer zekerheid over zou hebben als 50/50 zou ik hierop wel speculeren...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

henkyyyyyyy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:59:
Mijn vriendin wilt heel graag kopen, omdat ze meer ruimte wilt.

We hebben nu in hartje Rotterdam een huurwoning met 3 kamers van 500 euro.
Nu wilt ze dus een nieuwbouw woning (eengezinswoning met 5 kamers) in Berkel kopen van rond de 220.000 euro.
Dat betekent dat onze maandelijkse lasten omhoog gaan naar 1200 euro bruto. En dan ben je er nog niet want er komen dus ook allerlei belastingen bij.

Zij wilt meer woongenot en heeft daar 700 euro per maand meer voor over, ik aan de andere kant denk dat huizen nog wel goedkoper worden en dat we beter die 700 euro per maand een paar jaar kunnen gaan sparen.

Niemand weer wat de toekomst gaat brengen, maar kunnen jullie mij misschien een beetje advies geven?

Aan de ene kant denk ik ook "ja leuk een eengezinswoning(tuintje zolder enz)", maar aan de andere kant wil ik ook niet horen dat over 5 a 10 jaar de woning een stuk minder waard is geworden of de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden.
Bruto 1200 is natuurlijk geen 1200 netto ;), dus het verschil zal rond de 300 zijn (ik betaal met 50/50 voor een huis van 220.000 rond de 800 Euro netto). Dan woon je dus wel groter, beter (Berkel en Rodenrijs ipv Rotterdam Centrum, ik zou het wel weten).

Maar goed, het is jullie afweging verder :)

• henkyyyyyyy
Baldertt schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:07:
Die 500 euro die je nu betaalt, is dat excl g/w/l en excl belastingen e.d.?

Voor een huis van rond de 220.000 moet je rekenen op rond 800 euro per maand netto hypotheeklasten (50% aflossen).
Ja is de kale huur idd.
Ons werd aangeraden om een spaarhypotheek te nemen die je op het einde helemaal aflost. Netto kwamen we dan zo rond de 900 euro uit.
Cyberpope schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:10:
[...]

Als ik hier meer zekerheid over zou hebben als 50/50 zou ik hierop wel speculeren...
Ja precies dat is wat het zo moeilijk maakt! :)
Exorcist schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:15:
[...]

Bruto 1200 is natuurlijk geen 1200 netto ;), dus het verschil zal rond de 300 zijn (ik betaal met 50/50 voor een huis van 220.000 rond de 800 Euro netto). Dan woon je dus wel groter, beter (Berkel en Rodenrijs ipv Rotterdam Centrum, ik zou het wel weten).

Maar goed, het is jullie afweging verder :)
Je hebt gelijk dat het kwa woongenot veel beter zal zijn.
Maar als ooit de hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft dan zit je toch met veel hogere lasten.
En natuurlijk dat het ook zomaar zou kunnen dat huizen veel minder waard gaan worden.

Of moet ik me hier niet al te druk om maken en gewoon een huis kopen, omdat het toch een investering is?

• Baldertt
Als de hypotheekrente in 1x wordt afgeschaft is half nederland failliet, daar zou ik me niet al te druk om maken.
Ik ben op dit moment ook een huis aan het kopen (goh toevallig), ik koop het niet omdat het een investering is, maar omdat het me meer woongenot gaat opleveren. De prijzen zullen niet meer gigantisch gaan stijgen verwacht ik en als ze dalen, ach.. dan is het mooie dure huis dat ik dan wil kopen ook niet zo duur meer..!

Verwijderd

@ Baldert: oke, dus tóch bij ons laatste bod(wat we morgen gaan plaatsen) bij vermelden onder voorbehoud kosten bouwtechnisch onderzoek dan? Het geeft dan niet dat ik het er nu pas bij vermeld?
Ik ben eigenwijs, dus had zoiets van: dat hoeft niet :P

Maargoed, vrienden van ons hebben 2 jaar terug een woning gekocht waar ook voor 3000 euro aan onderhoud uit het onderzoek kwam, maar die dingen doen ze 1 voor 1 repaeren(zoals rot in de kozijnen etc.)
Deze kosten ben je dus niet gelijk bij de aankoop kwijt en aangezien wij de komende 10-15 jaar van plan zijn daar te blijven wonen kun je die dingen makkelijk verspreiden.
Of zeg ik nou weer iets raars? :F

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 17:42 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05
Nee, je zegt niet raars..
Daarom zal uit dat bouwtechnisch rapport ook een kostenpost komen voor direct noodzakelijke werkzaamheden. Dat kan bijvoorbeeld een dak zijn dat op instorten staat of gaat lekken op korte termijn.
Het is dan nog steeds aan jou of je het risico neemt die kosten te spreiden over een langere periode.

Bij mij stonden er behoorlijk wat werkzaamheden op die ik ook niet direct uitvoer. Het is echter wel prettig te weten dat het er aan zit te komen. ( de verwarming in de woonkamer doet het nu niet...dat kan wel ff wachten tot het geen 30 graden meer is...)

In mijn geval is de keuring gedaan binnen de 3 dagen bedenktijd. Je hoeft dan geen bedrag op te nemen, maar kan je beslissing laten afhangen van de keuring. Of daar nu 500 of 5000 euro uitkomt.
Het risico wat je loopt zijn de kosten van de keuring.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

oh okej. Handige tip ook hierboven ergens van de vereniging eigen huis!

Als morgen de deal voor de prijs rond is, dan regel ik iemand van VEH voor de aankoopkeuring (plus energiecheck;)). Dan kan diegene zsm mee met ons!

Wat is na het sluiten van de deal de meest logische volgende stap nu? (want nu wij het onderhandelen zelf geregeld hebben en ook iemand regelen voor de aankoopkeuring zijn we er eigenlijk over uit dat we geen aankoopmakelaar meer in de arm nemen!)

• Baldertt
sanderb schreef op maandag 19 juli 2010 @ 18:12:
Je hoeft dan geen bedrag op te nemen, maar kan je beslissing laten afhangen van de keuring. Of daar nu 500 of 5000 euro uitkomt.
Het risico wat je loopt zijn de kosten van de keuring.
Als het onder voorbehoud is van de bouwtechnischekeuring en daar komt bv een bedrag uit van 5000 euro kun je voorstellen de kosten te delen met de verkoper. Als je het niet hebt opgenomen in de voorwaarden is het dikke vette pech dan mag je het zelf fixen (tenzij de verkopers het wisten en hebben achtergehouden, maar toon dat maar eens aan). Voor de bank heb je zo'n keuring sowieso nodig dus die kosten (300 euro ongeveer) heb je toch al.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:13
Je kan naar mijn mening beter nu kopen (helemaal vanwege de lage hypotheekrente). Als je een over een half jaar een woning koopt voor 10K minder dan nu, dan zal waarschijnlijk de hypotheekrente in tussentijd ook omhoog zijn gegaan en vis je dus buiten het net.

Ik heb zelf recentelijk een nieuwbouw woning gekocht. Had eerst ook mijn twijfels, maar kwam het e.e.a. tegen in een tijdschrift over hypotheken (weet niet meer welk). In dit blad stond dat een lage hypotheekrente aantrekkelijker is dan een huizenprijs daling van 20K (en hogere hypotheekrente).

• Baldertt
funkylicious schreef op maandag 19 juli 2010 @ 20:43:
Ik heb zelf recentelijk een nieuwbouw woning gekocht. Had eerst ook mijn twijfels, maar kwam het e.e.a. tegen in een tijdschrift over hypotheken (weet niet meer welk). In dit blad stond dat een lage hypotheekrente aantrekkelijker is dan een huizenprijs daling van 20K (en hogere hypotheekrente).
Leuk, sommetjes!

Optie 1: 100% aflossen
  • Stel je koopt nu een huis van 250.000. Met kosten koper e.d. kom je op een hypotheek uit rond de 275.000. Zeg dat je alles aflost en dat de rente 4.35% is (ABN budget sparen bv). Dan kost je dat netto per maand rond de 1000 euro.
  • Stel je koopt nu een huis van 230.000 (dus 20K minder). De hypotheek wordt dan 253.000. Als je weer alles aflost dan heb je dezelfde netto maandlasten bij... 4.8%. Scheelt ruim een half procentpunt, maar niet schokkend veel.
Optie 2: 50% aflossingsvrij
  • Neem de helft (van de koopsom) aflossingsvrij dan worden de maandlasten ongeveer 860 euro bij een koopsom van 250.000
  • Nu weer het huis van 230.000. Nu zijn de netto lasten 860 euro bij een rente van 6%
Het verschil is hier groter omdat je relatief meer fiscaal voordeel hebt.

Als de huizenmarkt dusdanig instort dat de huizen 20K zakken (8% in dit geval) is dat gunstig als de rente onder de 6% blijft (stijging van 40% tov nu) als je 50% aflost. Als je meer wil gaan aflossen moet je zeker nu kopen.

• Rukapul
Baldertt schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:28:
[...]

Als het onder voorbehoud is van de bouwtechnischekeuring en daar komt bv een bedrag uit van 5000 euro kun je voorstellen de kosten te delen met de verkoper. Als je het niet hebt opgenomen in de voorwaarden is het dikke vette pech dan mag je het zelf fixen (tenzij de verkopers het wisten en hebben achtergehouden, maar toon dat maar eens aan). Voor de bank heb je zo'n keuring sowieso nodig dus die kosten (300 euro ongeveer) heb je toch al.
Een bank vereist een taxatie, maar typisch geen bouwtechnische keuring.

Daarnaast is er geen dikke vette pech in de situatie die je citeert aangezien in dat geval er gewoon afgezien wordt van de koop in de 3 dagen bedenktermijn.

In de 3 dagen bedenktermijn een bouwkundigekeuring laten doen zonder vooraf vast te leggen over het hoe en wat lijkt me het recept om het stuk te laten lopen. In die fase heeft niemand nog zin om te gaan onderhandelen op basis van de uitkomst.

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:12:
[...]

Daarnaast is er geen dikke vette pech in de situatie die je citeert aangezien in dat geval er gewoon afgezien wordt van de koop in de 3 dagen bedenktermijn.

In de 3 dagen bedenktermijn een bouwkundigekeuring laten doen zonder vooraf vast te leggen over het hoe en wat lijkt me het recept om het stuk te laten lopen. In die fase heeft niemand nog zin om te gaan onderhandelen op basis van de uitkomst.
dus jij stelt dat je beter de bouwkundige keuring eerst laat uitvoeren voor je het koopcontract tekent?

• Baldertt
Je hebt gelijk, foutje.

Klopt als je het binnen die 3 dagen doet wel. Alleen moet de keurder net wel precies tijdens die 3 dagen tijd hebben en jijzelf ook en de verkoper ook... Maar dan nog, ik zou het risico niet nemen en het gewoon opnemen in de voorwaarden.

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:18:
[...]

dus jij stelt dat je beter de bouwkundige keuring eerst laat uitvoeren voor je het koopcontract tekent?
Dat niet per se, maar wel dat je in het voorlopige koopcontract opneemt wat er met de uitkomst gebeurt:
• boven bedrag X koper mag ontbinden; of
• boven bedrag X wordt het meerdere van de koopsom afgehouden en mag verkoper ontbinden
etc.
Baldertt schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:24:
[...]

Je hebt gelijk, foutje.

[...]

Klopt als je het binnen die 3 dagen doet wel. Alleen moet de keurder net wel precies tijdens die 3 dagen tijd hebben en jijzelf ook en de verkoper ook... Maar dan nog, ik zou het risico niet nemen en het gewoon opnemen in de voorwaarden.
Toevallig dat ik van een geval weet deze week waar men het precies zo heeft uitgemikt ivm vakanties ed.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 19-07-2010 21:30 ]

• Wirf
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:26:
[...]De bewoners hebben het dak een keer geheel vervangen met een aantal buren[...]
Hoe is dat kwa financien geregeld? Is er bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaren waar je elke maand geld aan moet betalen?

Oh, en als je een bod doet; krijg je ALTIJD reactie terug, zolang je dat niet krijgt, zijn de twee partijen namelijk nog in onderhandeling en kan (mag) er geen onderhandeling starten met een andere (derde) partij.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
henkyyyyyyy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:22:
[...]
Of moet ik me hier niet al te druk om maken en gewoon een huis kopen, omdat het toch een investering is?
Je moet je er IMHO niet zo druk over maken, maar wel degelijk bedenken wat de consequenties van veranderende regels zijn.

Je moet een huis IMHO ook niet direct als een financiële investering zien, maar meer in een investering in je woongenot.

De Hypotheekrenteaftrek zal echt niet in een keer helemaal afgeschaft worden, maar hoogstens in stapjes beperkt worden, maar het is wel fijn om te weten dat je niet compleet afhankelijk bent van een dergelijke regeling.

Mocht de HRA in 1 keer afgeschaft worden, dan zou ik er in ieder geval niet door in de problemen komen, alhoewel het wel zwaar in mijn besteedbaar inkomen zou snoeien.

Ik zou persoonlijk niet zo snel gokken op het dalen of stijgen van de huizenprijzen, maar ik heb meer de insteek dat mijn huis over 30 jaar helemaal afgelost is, en dus heb ik op dat moment de waarde van het huis gespaard heb, echter is er nu nog niet te zeggen hoe veel dat waard zal zijn. Maar ik kan op dat moment in ieder geval goedkoop wonen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Baldertt schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:10:
[...]

Als de huizenmarkt dusdanig instort dat de huizen 20K zakken (8% in dit geval) is dat gunstig als de rente onder de 6% blijft (stijging van 40% tov nu) als je 50% aflost. Als je meer wil gaan aflossen moet je zeker nu kopen.
Wanneer je verwacht dat de huizen 20K goedkoper worden. dan kan je beter wachten met kopen.
Dat scheelt je weer 20K plus 30 jaar te betalen rente.
Ik heb liever een lage schuld met hoge rente ...dan een hoge schuld met lage rente. de hoogte van de hypotheekschuld weegt veel zwaarder over de looptijd.

Voor 20K sparen doe je toch snel 1-2 jaar erover.
Als je 20K minder betaalt, dan kan je paar jaar eerder met pensioen of elke jaar leuke spaarrente overhouden of andere leuke dingen mee doen. :0)

huizenprijs hang niet alleen af van de rente, maar ook van factoren als
- het inkomen van de huizenkoper
- het aanbod van nieuwe woningen
- de fiscale regelingen ten aanzien van huizenbezit en de financiering daarvan.
- enz. enz.

In Japan ging de woningprijzen laatste 18 jaar met ca. 4%/jaar omlaag. ondanks een lagere hypotheekrente.

http://www.globalpropertyguide.com/Asia/Japan/Price-History

Verwijderd

vodkajus schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 07:12:
[...]

Wanneer je verwacht dat de huizen 20K goedkoper worden. dan kan je beter wachten met kopen.
Ik heb liever een lage schuld met hoge rente ...dan een hoge schuld met lage rente. de hoogte van de hypotheekschuld weegt veel zwaarder over de looptijd.

Voor 20K sparen doe je toch snel 1-2 jaar erover.
Als je 20K minder betaalt, dan kan je paar jaar eerder met pensioen of elke jaar leuke spaarrente overhouden of andere leuke dingen mee doen. :0)

huizenprijs hang niet alleen af van de rente, maar ook van factoren als
- het inkomen van de huizenkoper
- het aanbod van nieuwe woningen
- de fiscale regelingen ten aanzien van huizenbezit en de financiering daarvan.
- enz. enz.

In Japan ging de woningprijzen laatste 18 jaar met ca. 4%/jaar omlaag. ondanks een lagere hypotheekrente.

http://www.globalpropertyguide.com/Asia/Japan/Price-History
Huizenprijzen zakken niet meer zo snel als afgelopen 2 jaar, de einde van de crisis is in zicht. (verwacht over 1-2 jaar dat de lijn naar boven echt goed doorzet).
Dat betekend dat mensen weer zekerder worden over hun werk en inkomen, en zullen er weer meer kopers op de markt komen, en wat betekend dat? misschien een stijging, maar ik verwacht zeker geen verdere daling.

20k sparen in 1-2 jaar?? een normaal mens doet er 4-5 jaar over, en moet hij/zij alle luxe achterwege laten.

En nog iets.. waarom kijken mensen alleen naar de hoogte van de hypotheek? Kijk naar je maandlasten!!
Stel een maximum voor jezelf wat je aan maandlasten wilt betalen en ga hiermee rekenen.
En kijk niet naar HRA, die gaat zowiezo van de baan, maar daar komt wel wat voor terug, en het zal niet in 1 klap gebeuren, hooguit dat je per jaar 2-3 tientjes meer gaat betalen per maand. Maar dat heb je ook als je huurt. (jaarlijkse huursverhoging)

En waarom 100% aflossen? 50% is genoeg.
Stel je koopt een huis van 200.000 euro. over 30 jaar heb je nog 100.000 open staan, het huis is ondertussen 250.000 euro waard.
Je verkoopt de boel je hebt 150.000 euro over. en je bent 30 jaar lang 130 euro p/m goedkoper uitgeweest.

En wat heb ik met Japan te maken? Japan is geen Nederland, en is totaal niet met elkaar te vergelijken.

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Baldertt schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:24:

[...]

Wij hadden een bouwtechnische keuring binnen de drie dagen bedenktermijn in het voorlopig koopcontract staan. Uiteindelijk hebben we hem al voor het tekenen gedaan en na het tekenen nog geld van de koopprijs afgekregen.

• Baldertt
vodkajus schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 07:12:
[...]
Ik denk dat de rente eerder rond de 6% komt te liggen dan dat de huizenprijzen nog 20K dalen. Ik ga daar dus niet op wachten en lekker nu een huis kopen.
Ik heb liever een schuld die qua maandlasten bij mij past en die ik ook nog kan betalen als na de rentevaste periode de rente hoger wordt (zal waarschijnlijk na 10 jaar zijn).

• argro
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:45:
[...]

Dat is dus de crux, jouw vader zal wel een marktconforme prijs moeten rekenen, anders is er (deels) sprake van een gift.

Verwijderd

ons bod is geaccepteerd :D:D

de makelaar vond het geen probleem als wij eerst een bouwkundige onderzoek lieten doen, alvorens de voorlopige akte te tekenen! Dan hoeft dat er dus niet als ontbindende voorwaarde in et staan.

Ik moet wel gelijk bij onze gegevens laten weten welke notaris wij nemen, dus daar moet ik snel achteraan gaan! Enig idee waar ik op moet letten bij het kiezen van een notaris?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:49:

de makelaar vond het geen probleem als wij eerst een bouwkundige onderzoek lieten doen, alvorens de voorlopige akte te tekenen! Dan hoeft dat er dus niet als ontbindende voorwaarde in et staan.

Ik moet wel gelijk bij onze gegevens laten weten welke notaris wij nemen, dus daar moet ik snel achteraan gaan! Enig idee waar ik op moet letten bij het kiezen van een notaris?
Totaal niet, een notaris is een notaris en je kan kijken naar de kosten die er bij komen. Verder zijn ze niet zo heel boeiend

ow en gratz!

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

[...]

Allereerst: gefeliciteerd natuurlijk.

Van wie moet je "meteen" bij je gegevens de notaris aangeven? Dat kan namelijk ook iets later. Dan nemen ze in de koopovereenkomst gewoon op "nader door koper te bepalen notaris".

Waarschijnlijk willen ze de overeenkomst z.s.m. ondertekend hebben, omdat de bedenktijd van 3 dagen ingaat, zodra jij een kopie van de ondertekende overeenkomst hebt ontvangen. Maar het is zeker raadzaam om offertes bij een aantal notarissen op te vragen, omdat de prijzen best wel uiteen lopen.

Ik heb offertes ontvangen (voor het opstellen en passeren van zowel de leveringsakte als de hypotheekakte) varierend van net geen 1.000 euro tot 1.400 euro. En toevallig had de notaris van de goedkoopste offerte een goede naam, dus was onze keuze makkelijk.

Verwijderd

Dankje!! :D

Maar wat is een normaal tarief voor een notaris? Heb er bijvoorbeeld 1 gevonden in de buurt van waar we gaan wonen. Kan iemand beoordelen of dit iets is? (moet sowieso bellen voor de prijsopgave)
http://www.notaris.nl/page.asp?id=318

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:20:
Dankje!! :D

Maar wat is een normaal tarief voor een notaris? Heb er bijvoorbeeld 1 gevonden in de buurt van waar we gaan wonen. Kan iemand beoordelen of dit iets is? (moet sowieso bellen voor de prijsopgave)
http://www.notaris.nl/page.asp?id=318
http://www.notaristarieven.nl/

Super site! Laat ze elkaar maar aftroeven.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Coffeemonster
  • Laatst online: 17-11 13:43
Let bij het uitkiezen van een notaris wel op de bijkomende kosten. De notaris die ik in had geschakeld vroeg extra geld omdat mijn huis buiten het postcodegebied ligt waar hij is gezeteld is (dit wist ik van tevoren). Maar hij bleek ook extra geld te vragen als de stukken voor de overdracht niet 10 werkdagen voor de overdracht (als ik me goed herinner) bij hem op het kantoor waren, en die situatie gebeurt heel vaak. Desondanks was hij nog steeds goedkoper dan die bij mij in het dorp.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Baldertt

Gefeliciteerd!!!
Wanneer is de overdracht?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:13:
[...]

Allereerst: gefeliciteerd natuurlijk.

Van wie moet je "meteen" bij je gegevens de notaris aangeven? Dat kan namelijk ook iets later. Dan nemen ze in de koopovereenkomst gewoon op "nader door koper te bepalen notaris".
de makelaar wilde dat graag z.s.m. weten.

Verwijderd

Coffeemonster schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:35:
Let bij het uitkiezen van een notaris wel op de bijkomende kosten. De notaris die ik in had geschakeld vroeg extra geld omdat mijn huis buiten het postcodegebied ligt waar hij is gezeteld is (dit wist ik van tevoren). Maar hij bleek ook extra geld te vragen als de stukken voor de overdracht niet 10 werkdagen voor de overdracht (als ik me goed herinner) bij hem op het kantoor waren, en die situatie gebeurt heel vaak. Desondanks was hij nog steeds goedkoper dan die bij mij in het dorp.
Oke, dankjewel! Ik ga eens flink zoeken naar een goede notaris dan. Zal de site die hierboven genoemd werd, even raadplegen daarvoor!

@ Baldert: Hij voeg per wanneer we erin zouden kunnen(aangezien de bewoners er niet meer wonen) en ik heb gezegd 1 september. Dan kan ik nu nog mooi mijn huur opzeggen.
Binnen 4 weken moet de financiering rond zijn, maar daar verwacht ik geen problemen mee.

Is het trouwens mogelijk(gebruikelijk) dat ik bij het tekenen van de voorlopige koopakte vraag of het mogelijk is dat ik de sleutel al voor 1 september ontvang??? Dan kunnen wij bijvoorbeeld 2 weken klussen en kunnen we per 1 september al erin! Anders betalen we voor september dubbele lasten en dat is zo zonde van het geld!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gefeliciteerd l_inda!
Het was leuk om je 'avontuur' live mee te maken in dit topic :)
(Zoals zoveel 'avonturen' in dit zeer leerzame topic :) )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

haha 'live meemaken' :p Ja, ik heb echt veel gehad aan alle adviezen en tips. Daarvoor wil ik iedereen ook nog bedanken, echt super! :D

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:58:
[...]

Is het trouwens mogelijk(gebruikelijk) dat ik bij het tekenen van de voorlopige koopakte vraag of het mogelijk is dat ik de sleutel al voor 1 september ontvang??? Dan kunnen wij bijvoorbeeld 2 weken klussen en kunnen we per 1 september al erin! Anders betalen we voor september dubbele lasten en dat is zo zonde van het geld!
Zoiets is meestal wel te regelen, de verkopende partij zal dan in ieder geval een sleutelovereenkomst afsluiten om allerlei risico's af te dekken, bijvoorbeeld dat de koop obv ontbindende voorwaarden niet doorgaat en jij vervolgens niet uit het huis wil en je op huurbescherming beroept. Uiteraard zal men de sleutel pas afgeven op het moment dat de verkoop 100% definitief is (dus na verlopen van voorbehoud van financiering) anders zitten ze straks met een half gestript huis als de hypotheek niet doorgaat.

Gezien de vrij krappe opleverdatum en het feit dat je de hele hypotheekpapierwinkel nog doormoet, denk ik dat eerder de sleutel krijgen in dit geval vrij lastig zal worden.

• henkyyyyyyy
Woy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:51:
[...]

Je moet je er IMHO niet zo druk over maken, maar wel degelijk bedenken wat de consequenties van veranderende regels zijn.

Je moet een huis IMHO ook niet direct als een financiële investering zien, maar meer in een investering in je woongenot.

De Hypotheekrenteaftrek zal echt niet in een keer helemaal afgeschaft worden, maar hoogstens in stapjes beperkt worden, maar het is wel fijn om te weten dat je niet compleet afhankelijk bent van een dergelijke regeling.

Mocht de HRA in 1 keer afgeschaft worden, dan zou ik er in ieder geval niet door in de problemen komen, alhoewel het wel zwaar in mijn besteedbaar inkomen zou snoeien.

Ik zou persoonlijk niet zo snel gokken op het dalen of stijgen van de huizenprijzen, maar ik heb meer de insteek dat mijn huis over 30 jaar helemaal afgelost is, en dus heb ik op dat moment de waarde van het huis gespaard heb, echter is er nu nog niet te zeggen hoe veel dat waard zal zijn. Maar ik kan op dat moment in ieder geval goedkoop wonen.
Oke dank je!

Ben blij dat iemand die hobbel heeft weggenomen dat ik me geen zorgen hoeft te maken over het kopen van een huis.
Het woongenot is eigenlijk inderdaad het belangrijkste op het financiele aspect na.

Dan gaan we ons verder oriënteren kwa hypotheken enz.
Zijn er nog hypotheekvormen die je echt moet vermijden?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

1 Oktober is dan eindelijk de overdracht en ben dus al het eea aan het regelen. Even een lijstje van wat ik nu gedaan heb alvorens de overdracht:

- Afspraak met de makelaar + notaris gemaakt voor de overdracht (half uur van te voren langs om alles te controleren, dan naar de notaris en de sleutel in ontvangst nemen)
- Aangemeld voor de NUON op 1 oktober. Bleek al een dubbele meter in te zitten, dus gelukkig geen extra kosten voor het gebruik maken van de dag en nachttarieven
- Excel lijst gemaakt met een begroting voor de verbouwing. Beoogde kosten voor spullen als de vloer enz. en dan nog een buffer voor verbouwkosten en onvoorziende zaken (buffer is in dit geval 8k)
-Kosten voor een afval container opgezocht voor het sloopafval. Kosten vallen opzich mee, 6m³ voor 350 euro incl ophalen en afzetten van de bak zelf. Tijd is onbeperkt hoelang je het mag houden.
- Inboedel verzekering, brand verzekering en de hele rataplan afgestemd met, in dit geval, de Rabobank/Interpolis

Vergeet ik nou nog iets, ik kan het niet zo bedenken. Internet/tv/telefonie aanvragen gaat pas een 1,5 maand voordat ik het huis betrek gebeuren (wat in januari zal zijn, na de verbouwing dus). Post ga ik doen zodra de overdracht is. Dan heb ik tot januari om nog achter bedrijven aan te bellen als ze alsnog post naar het oude adres sturen.

Xbox Live ID:Notna8310

• Sempy
henkyyyyyyy schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:46:
[...]

Dan gaan we ons verder oriënteren kwa hypotheken enz.
Zijn er nog hypotheekvormen die je echt moet vermijden?
http://www.eigenhuis.nl/V...theek/HypothecaireLening/

VEH heeft alle vormen netjes op een rijtje staan. Wat in jouw situatie het beste is, is erg persoonlijk. De een wil best risico met beleggen nemen, de ander wil alles zo safe mogelijk.

Als ik nu een hypotheek zou afsluiten, koos ik voor een bankspaarhypotheek. Gegarandeerde aflossing aan het eind van de looptijd, optimale benutting HRA en ten opzichte van de spaarhypotheek is een overlijdensrisicoverzekering niet verplicht (soms wel boven een bepaald bedrag).

Verder niet blindsparen op rente% maar vooral kijken naar je maandlasten en ook de termijn dat je rente vast staat. Leuk om nu een lage variabele rente te pikken, maar minder leuk als die over een jaar gelijk fors omhoog gaat, terwijl je voor enkele tienden % meer voor 10 jaar vast had gezeten wat betreft je maandlasten.

Ten slotte ook goed kijken naar alle kleine lettertjes tav verhuizen, vervroegd aflossen, etc. Bij de % goedkopere hypotheken zitten daar vaak de boeteclausules aan en dan kom je er achter dat 0,1% lagere rente toch niet zo voordelig is.
Notna schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:23:

Vergeet ik nou nog iets, ik kan het niet zo bedenken. Internet/tv/telefonie aanvragen gaat pas een 1,5 maand voordat ik het huis betrek gebeuren (wat in januari zal zijn, na de verbouwing dus). Post ga ik doen zodra de overdracht is. Dan heb ik tot januari om nog achter bedrijven aan te bellen als ze alsnog post naar het oude adres sturen.
Onderhoudscontract CV?

[ Voor 14% gewijzigd door Sempy op 20-07-2010 13:32 ]

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-10 01:20

Tom Yam

(>'.')>

Half juni heb ik een koopakte voor een nieuwbouwhuis getekend en nu ik terug ben van vakantie ben ik bezig met de hypotheek.

Voor de koop heb ik ook al gesprekken bij 2 partijen gehad inc. voorbeeldberekeningen. Situatie is een nieuwbouwhuis van 199.500 met meerwerk als uitbouw, ramen en keuken voor ongeveer 30.000. Daarnaast de bijkomende kosten, dus uiteindelijk een hypotheek van 235 a 240K.

Nu wil ik een spaarhypotheek. Daarbij heb ik begrepen dat de verplichte ORV vrij te kiezen is. Dit bracht ik in een gesprek met een bank (Rabo) ter sprake. De adviseur legde mij uit dat ja, je mag dat zelf kiezen, maar nee, deze hypotheek (Rabo Opbouwhypotheek Sparen) en ORV zijn een combinatie, en in ruil daarvoor is de rente 0,2% lager (dus 4,5 ipv 4,7).

Mijn vraag is: mag dit zomaar gekoppeld worden?
Het is namelijk zo dat de ORV een premie van ruim 30 euro is (niet rokend), maar volgens mij kan dit goedkoper.

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

• Sempy
NiTiN schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:36:
Het is namelijk zo dat de ORV een premie van ruim 30 euro is (niet rokend), maar volgens mij kan dit goedkoper.
Ik neem aan dat je een bankspaarhypotheek bedoeld? Want bij een reguliere spaarhypotheek is er wel degelijk een vaste koppeling.

Als het een keuze is dat je 0,2% moet betalen als je bij een ander gaat, dan is het een simpel sommetje:

235.000 x 0,2 % x 1/12 = € 39,- bruto

obv 42% aftrek -> 22,71 netto lager lasten

Trek dit af van je ruim 30 euro maandelijkse premie en dan heb je het bedrag wat je bij een ander zou moeten bedingen om goedkoper te zijn.

• Baldertt
Voor de koop heb ik ook al gesprekken bij 2 partijen gehad inc. voorbeeldberekeningen. Situatie is een nieuwbouwhuis van 199.500 met meerwerk als uitbouw, ramen en keuken voor ongeveer 30.000. Daarnaast de bijkomende kosten, dus uiteindelijk een hypotheek van 235 a 240K.
Volgens mij kom je eerder op 250K dan 240K (199.500 x 1.06 + notariskosten etc + 30.000)
edit: zie dat het nieuwbouw is, dus v.o.n. Dan kom je idd wel op dat hypotheekbedrag.
Nu wil ik een spaarhypotheek. Daarbij heb ik begrepen dat de verplichte ORV vrij te kiezen is. Dit bracht ik in een gesprek met een bank (Rabo) ter sprake. De adviseur legde mij uit dat ja, je mag dat zelf kiezen, maar nee, deze hypotheek (Rabo Opbouwhypotheek Sparen) en ORV zijn een combinatie, en in ruil daarvoor is de rente 0,2% lager (dus 4,5 ipv 4,7).

ORV voor welk bedrag? Voor hoeveel personen? Gelijkblijvend of annuitair dalend?
ORV en sparen kan losgekoppeld worden, dat is een kwestie van administreren. De Rabo wil graag dat je de ORV bij interpolis neemt en geeft je daarvoor een korting van 0.2%. Dat hoef je niet te doen natuurlijk.
Voor hoeveel jaar vast is die 4.5?

Verwijderd

Gefeliciteerd :)
Uit nieuwsgierigheid: Hoeveel is 't uiteindelijk geworden, 208K of 210K?

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-10 01:20

Tom Yam

(>'.')>

Baldertt schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:53:
[...]

Volgens mij kom je eerder op 250K dan 240K (199.500 x 1.06 + notariskosten etc + 30.000)
edit: zie dat het nieuwbouw is, dus v.o.n. Dan kom je idd wel op dat hypotheekbedrag.

[...]

ORV voor welk bedrag? Voor hoeveel personen? Gelijkblijvend of annuitair dalend?
ORV en sparen kan losgekoppeld worden, dat is een kwestie van administreren. De Rabo wil graag dat je de ORV bij interpolis neemt en geeft je daarvoor een korting van 0.2%. Dat hoef je niet te doen natuurlijk.
Voor hoeveel jaar vast is die 4.5?
ow ja, idd ook relevant:
Gelijkblijvende ORV voor mij, bedrag: 191.200 (mijn vriendin als meeverzekerde voor 51.000)

Rente is voor 10 jaar vast 4.5 effectief 4.7 (wat betekent dat eigenlijk?)
Sempy schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:51:
[...]

Ik neem aan dat je een bankspaarhypotheek bedoeld? Want bij een reguliere spaarhypotheek is er wel degelijk een vaste koppeling.

Als het een keuze is dat je 0,2% moet betalen als je bij een ander gaat, dan is het een simpel sommetje:

235.000 x 0,2 % x 1/12 = € 39,- bruto

obv 42% aftrek -> 22,71 netto lager lasten

Trek dit af van je ruim 30 euro maandelijkse premie en dan heb je het bedrag wat je bij een ander zou moeten bedingen om goedkoper te zijn.
Ah, oke.

[ Voor 26% gewijzigd door Tom Yam op 20-07-2010 14:05 ]

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

• Sempy
NiTiN schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:58:
[...]

ow ja, idd ook relevant:
Gelijkblijvende ORV voor mij, bedrag: 191.200 (mijn vriendin als meeverzekerde voor 51.000)

Rente is voor 10 jaar vast 4.5 effectief 4.7 (wat betekent dat eigenlijk?)
http://www.fx.nl/artikel/...ctieve-rente/Default.aspx

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:57:
[...]

Gefeliciteerd :)
Uit nieuwsgierigheid: Hoeveel is 't uiteindelijk geworden, 208K of 210K?
210.000. Dit hadden we ook vooraf in gedachten en zijn allang blij dat we dit hebben kunnen afdingen :D

We hebben nu 3 offertes opgevraagd voor notarissen. Ze vragen alleen wat het hypotheekbedrag is, maargoed dat weten we dus nog niet precies.

Donderdag kan wrs. de aankoopkeuring al zijn, mits de makelaar/verkopers aanwezig kunnen zijn om ons binnen te laten

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:12
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:58:
[...]

Binnen 4 weken moet de financiering rond zijn, maar daar verwacht ik geen problemen mee.
Dat is wel krap. Snel gaan regelen dus.
Zeer ongebruikelijk. Maar je kan het proberen.

Vergeet trouwens niet je opstalverzekering VOOR de sleuteloverdracht al rond te hebben. Sommige notarissen vragen ook (terecht) naar de polis.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:09:
[...]
We hebben nu 3 offertes opgevraagd voor notarissen. Ze vragen alleen wat het hypotheekbedrag is, maargoed dat weten we dus nog niet precies.
Dan zeg je gewoon dat de koopsom 210000 is, het gaat ze toch maar om blokken van rond de 50k. Dit omdat dure huizen inschrijven in het kadaster duurder is ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Xiphalon op 20-07-2010 14:54 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat we dit gelijk bij ABN AMRO regelen als we de hypotheek afsluiten, gelijk met de inboedelverzekering e.d.. Dus dat komt wel in orde!

We weten al precies welke hypotheek we willen en ook bij welke bank, dus vandaar dat ik zei dat ik geen rare dingen verwacht.
Pagina: 1 ... 38 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.