Graag

Mijn jaarinkomen is 30.000 en dat gaat de komende jaren nog stijgen(vaste aanstelling)
Het jaarinkomen van mijn vriend is 21.000 en dat gaat ook nog flink stijgen(hij zit 'pas' aan 0,6 fte en kan doorgroeien tot 1 fte). Netto komt er +/- 2900 euro binnen per maand.
Ok, als ik even heel simpel reken met een koopprijs van 210.000 + 10% KK -->230.000 hypotheek.
Dit tegen 6% rente, en compleet aflossingsvrij (beetje gekke aanname, maar moet even wat)
230.000 * 6% / 12 maanden --> Bruto hypotheeklast van 1150 per maand (dat is dus alleen rente.)
Aflossing en levensverzekering moet daar nog allemaal bij.
Dat is dus iets meer dan 1/3 van de maandelijkse inkomsten. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat wel moet kunnen ja

De reden dat wij nu 'slechts' tot 211.000 kunnen lenen is omdat mijn vriend een doorlopend krediet heeft. Dat weegt nogal zwaar op de hypotheek. Deze staat overigens niet geregistreerd bij het BKR.
Deze lening kan binnenkort in 1 klap worden afgelost, want wij hebben onze oldtimer(waarde 10.000 euro) hiervoor te koop gezet. Er zijn al meerdere geïntersseerden geweest, zondag komt weer iemand kijken.
Het bedrag wat wij na aflossing van het krediet kunnen lenen is 259.000 (bron ABN AMRO).
Dus met 211.000 zitten wij absoluut niet aan onze tophypotheek!
Ok, dat scheelt al een hoop ja, en dan weet je dat je nog enige ruimte hebt. Blijft echter wel de vraag: Heb je ook een spaarpotje achter de hand? Als in het eerste jaar de koelkast stukgaat, en de riolering gaat lekken (en ja, dat heb ik echt gehad) dan ben je zo weer 2000 euro verder..... Kun je dat ook hebben?
(Overigens zijn we ons ervan bewust dat het verstandigste zou zijn om eerst de lening volledig af te lossen en dan pas verder te kijken. Echter hebben wij nu dus dit geweldige huis gevonden.)
Zolang je je realiseert dat het niet beiden kan.... Vergis je echter niet in de maandelijkse uitgaven. De gemeentelijke afvalheffingen, inboedelverzekering, en nog een aantal meer van dat soort zaken...
Enfin, ik zou dus bij kadaster enige informatie moeten opvragen? Kom ik er op die manier ook erachter hoeveel per m² de grond waard is? En moet ik alleen koopsommenoverzicht opvragen?? Of nog meer info?
Kun je allemaal doen, of je er wat aan hebt weet ik niet

Je zou kunnen kijken of er gelijkwaardige huizen de afgelopen 2 jaar verkocht zijn, dat moet je een indicatie geven voor de prijs.
Besef echter 1 ding heel goed: Een huis heeft geen "exacte waarde" Net zoals die oldtimer die jullie te koop hebben staan, misschien verkoop je hem voor 10.000, misschien voor 9500, omdat je het geld nodig hebt, of misschien wel voor 11.000 als 2 liefhebbers tegen elkaar opbieden.....
Je kan natuurlijk altijd een schatting krijgen van wat het huis waard is, maar op een gegeven moment is het meer de vraag of je het er voor over hebt, en of je het kan betalen.
Ik had wel al een sms gestuurd en het huis is in 1995 gekocht voor 77.196 gulden!!!! Maargoed, dat is 15 jaar geleden en wil nu denk ik niet zoveel meer zeggen?
Whehe, ik wou dat ik de eigenaar was. Zegt denk ik idd niet zoveel meer.
alvast weer bedankt, heb echt al een hoop pagina;s van al deze topics(vanaf 2007) gelezen, maar ik weet nog zoveel niet!
Vragen staat vrij

Daarvoor is het ook een forum.
Wat ik iig zeker zou doen is je maandelijkse inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten. Dat helpt heel erg om het duidelijk te krijgen. Wat je misschien ook zou moeten doen is uitgaan van de brutohypotheeklast, en alles wat je door de HRA terugkrijgt op een spaarrekening voor onderhoud/onvoorzien neerzetten....Heb je ook al een idee wat voor soort hypotheek je wil?
Even nog voor alle duidelijkheid, dit bericht is alleen mijn mening, en niet de 100% waarheid

Die is er namelijk niet
Kom je trouwens ook in aanmerking voor NHG?
ZeRoC00L schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:33:
[...]
Als 211.000 euro de max is die je kunt lenen, dan kun je het huis niet voor 211.000 euro kopen. Bij de verkoopprijs komt namelijk ongeveer 10% aan bijkomende kosten (o.a. overdrachtsbelasting). Dus staar je niet blind op die 211.000 max te lenen.
Er werd eerder al gescheven door haar dat de 211.000 echt de koopprijs was. Ik ga er dus ook vanuit dat ze 10% meer kan lenen idd.
Verder kan het handig zijn om te weten waarom mensen gaan verhuizen, als ze bijvoorbeeld al een ander huis hebben gekocht, zullen ze eerder geneigd zijn met de prijs te zakken dan wanneer het te koop staat en ze daarna zelf pas een ander huis gaan kopen.
Zeker handig. Probeer ander bij de buren aan te bellen, of op andere manieren aan informatie te komen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Sparhawk op 15-07-2010 14:55
]
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.