Ik wil tzt een woning gaan kopen en heb een paar vragen die, gezien het aantal tips in dit topic, hier vast wel beantwoord kunnen worden.
Mijn situatie:
Ik ben single en wil op mijn eigen salaris een huisje kopen. Geen flat.
Ik wil voorbereid zijn op de toekomst en wil daarom een redelijk huis kopen, dus geen "leuk starterswoninkje" waarmee verkoopmakelaars hun inloopkasten aanprijzen, maar een volwaardige woning waar ik evt een gezinnetje in zou kunnen huisvesten (overigens geen plannen voor, maar je weet maar nooit).
Met mijn brutosalaris kan ik een hypotheek nemen van 169K. Dat is niet echt voldoende voor wat ik op het oog heb, en dus heb ik mijn zinnen gezet op een starterslening. Waar ik woon (Zwolle) is daarvan het max op 40.000 vastgesteld. Ik zou theoretisch dus een woning met verwervingskosten van maximaal 168.000+40000=208.000 kunnen kopen (woning +KK)
-Hoogte max hypotheek?
Ik hoop dat de geldverstrekkers mild zijn, en mijn bijzondere situatie meeberekenen.
Ik ben namelijk zeeman en dus veel van huis, dwz gemiddeld 180-200 dagen dat ik niet thuis ben. Daardoor heb ik dus belachelijk weinig lasten als GWL, voeding (is inclusief aan boord) etc.
Verder heb ik geen auto (of rijbewijs) en ga niet op vakantie (de afgeloen jaren iig niet geweest)
Zou een hypotheekverstrekker dit meenemen bij het vaststellen van de hoogte van de hypotheek?
Verder is deze hypotheeksom berekend dmv mijn "kale" brutoloon. Gemiddeld ligt mijn werkelijke brutoloon zo'n 4-6000 hoger. Helaas zal de hypotheekverstrekker dit niet meenemen in zijn berekining omdat dit geen vaste inkomsten zijn, maar over de afgelopen jaren gerekend kan ik daar zeker wel uitgaan van die extra inkomsten. Zal men het dan wel "meewegen" en de max wat hoger uitvallen?
Kosten Koper:
Maar volgens de berekeningen die ik gemaakt heb zijn bij een woning van 180K de KK 10%, en niet de 12% waarmee men meestal rekent. Kan dit ongeveer kloppen? of vergeet ik iets.(afsluitprovisie 1%,Makelaar1700, notaris 1500,overdrachtsbelasting 6%, taxatie en overig aa 500,-)
De starterslening:
De de procedure hiervoor kan nogal lang duren. Heeft iemand ervaring hiermee? Met hoelang kan ik rekenen?
Aankoopmakelaar.
Is het verstandig een aankoopmakelaar in te schakelen? Goedkoop zijn ze niet.
Ik heb hiervoor 1500,- gereserveerd, (makelaar via VVE). Maar ik zit te dubben om een aankoopmakelaar in te schakelen voor het gehele traject, inclusief een zoekopdracht. (huizensites geven vaak een compleet verkeerd beeld van woningen, met onjuiste oppervlakten en zelden een plattegrondje/afmetingen)
Wat weet een aankoopmakelaar meer dan ik, en kan ik erop rekenen dat hij inderdaad (veel) meer van de woning af weet te krijgen dan ik?
En weet zo iemand iets van constructie af? Ik ben namelijk bang dat ik TZT een muurtje zal moeten gaan doorbreken, maar dan moet het wel kunnen. Idem voor evt aanbouw. Kan een makelaar een goede inschatting geven of daarvoor een bouwvergunning te krijgen is?
Voordat men hier begint te roepen dat ik geen risico moet nemen met een hoge hypotheek: op dit moment betaal ik huur voor 2 huizen (2*300,-) en dus gaan mijn lasten amper omhoog met het kopen van een woning.
Ook heb ik normaliter aardig wat geld over als de maand voorbij is.

Ik heb een zeer ruime berekening gemaakt van alle vaste lasten zoals ik die nu heb, daarbij uitgegaan van alle dagen per jaar thuis (de werkelijke lasten liggen dus veel lager) en in die berekeningen hou ik meer dan 800 Euro per maand over.
Verder hoop ik dat de BKR geen roet in het eten gaat gooien. Ik heb in het verleden nogal wat aanmaningen mogen ontvangen inclusief dreigingen met een deurwaarder. Dit is echter volledig toe te schrijven aan mijn beroep. Als je alleen woont en vaak langere perioden van huis kunnen onverwachte rekeningen in de bus wel eens voor problemen zorgen omdat er niemand is om die rekeningen te openen.
Ik zit nu overigens nog aan boord in de caribbean te dobberen, met zeer traag internet. Midden/eind januari kom ik pas thuis en ik zal dan pas het eea kunnen gaan regelen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ZenTex op 05-12-2009 00:00
]