B.A.L. schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:08:
Ok, hier het budget wat ik had opgesteld:
100 Servicekosten
100 GWL
100 Zorgverzekering
100 Lunchen
150 Boodschappen
50 Inet/TV/Tel
35 Autoverzekering
30 Wegenbelasting
35 Mobiel
-------------------------
700
(en dan heb ik het nog breed genomen, voor het meeste heb ik meer gereserveerd dan ik daadwerkelijk opmaak zodat ik een beetje spelingsruimte heb, al moet ik eerlijk toegeven dat ik zaken als belasting en gemeentelijke heffingen niet mee gerekend heb)
Woon je nu ook al op jezelf?
Met andere woorden: zijn bovenstaande bedragen schattingen of bedragen die je nu ook al betaalt?
Want zoals HenkS al aangeeft zijn sommige bedragen wat aan de lage kant.
-Ik ga uit van 300 euro voor plezier en incidenten
-Benzine niet meegerekend omdat dit al verrekend wordt met reiskostenvergoeding
-Netto loon (reiskostenvergoeding dus niet mee gerekend) is 1600
-Houd ik dus 600 over met mijn HUIDIGE salaris
Daarvoor kan ik dus al een aflossingsvrije hypotheek krijgen voor 540, dus dan houd ik nog 60 euro over ook. En dan laat ik of dat een verstandige keus is even buiten de discussie. Een beleggingshypotheek kan voor 120 euro per maand meer, en dit verwacht ik op te kunnen vangen met salarisstijging de komende jaren, ik kan dit echter niet hard maken dus de geldverstrekkers willen zich hier niet aan wagen.
(berekeningen zijn overigens gemaakt via dehypotheker.nl)
Volgens mij was het dus zeker mogelijk geweest. Of het verstandig was geweest is een andere discussie. Maar, zoals eerder gezegd, de koop is inmiddels geannuleerd, dus eigenlijk is deze discussie niet zinvol meer (maar voor de mensen die geïnteresseerd waren om wat voor reden dan ook toch nog even deze post).
Ik moet wel gewoon eerlijk toegeven dat ik idd niet heel diep erop ingegaan ben hoor, ik ben niet heel goed in planning, dus ook niet in budgetplanning, maar voor zover ik de zaken kon overzien heb ik ingeschat dat ik dit financieel best kon redden. Kritiek is echter altijd welkom.
Ok, even buiten de vraag of je zo op het randje wilt zitten zijn er nogal wat kosten die je snel over het hoofd kunt zien.
Eens kijken of ik daar wat inzicht in kan krijgen.
Die 150 euro boodschappen vind ik wat aan de lage kant, als absolute basis zou dat kunnen maar je wilt niet hoeven sparen voor extraatjes zoals etentjes of verjaardagen.
Lunch is vijf euro per dag, moet kunnen lijkt mij.
Gemeentelijke belastingen zijn er nogal wat. Je komt al snel op 70 à 80 per maand. (is wel afhankelijk van de gemmente)
GWL vind ik ook laag, maar aangezien je servicekosten rekent zal het wel een appartement zijn dus is het wel degelijk mogelijk. Aan de andere kant ben je tweaker en die verbruiken veel stroom.

Heb je die servicekosten trouwens opgevraagd of geschat?
Wat voor auto heb je? Zo te zien een wat kleinere occasion alleen WA verzekerd.
Over het algemeen kan je dan het beste richting 50 euro per maand apart leggen voor onvoorziene zaken.
Dat kan je combineren met afschrijving, maar dat is aan jezelf.
Doe je überhaupt aan afschrijven? Ofwel, sparen.
TV, wasmachine, PC. Kan allemaal zomaar stuk en dat is ineens een paar honder euro die je dan wel even moet hebben, vandaar dat afschrijven/sparen verstandig is om mee te begroten.
Ik zie dat je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt (is zelfs verplicht in bepaalde situaties), die wil je eigenlijk altijd hebben.
Opstalverzekering heb je niet nodig, die zal de VVE voor het gehele gebouw geregeld hebben gok ik.
Verder geen interesse in inboedelverzekering (diefstal, brand, blikseminslag) of glas?
Een zorgverzekering voor 100 euro wil ik trouwens ook wel, meestal kosten ze meer.
Reken het nog eens goed na zou ik zeggen, ik denk dat je hoger uit komt.
Waarschijnlijk is het dan alsnog wel haalbaar, blijft een grote gok maar dat is aan jou.
Echter heb je in mijn ogen absoluut geen speling voor als je iets extra's wilt.
Wat als je flink op vakantie wilt? Of je een vriendin krijgt (die zijn duur). Abonnement op iets? Reisverzekering? Toch maar pechhulp? (

)
Kortom, het is helemaal aan jou maar ik denk dat je al snel op meer kosten gaat uit komen dan je nu berekend hebt.