Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.728 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ook je telefoonabonnement maar tijdelijk opzeggen dan?

* Gonadan heeft expres geen CC vanwege aankoop huis

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het vorige huis kwam ik met bieden niet uit....vorige week naar een ander huis wezen kijken en eigenlijk direct zoiets van: dat is wel top :)
Gister nog een keer wezen kijken, dan vallen er toch wat andere zaken op. Ook wat meer minpuntjes gezien...maar dat geeft niet.
Vanmorgen om 9 uur een bod uitgebracht en om 11 uur al een tegenbod. Het begint ergens op te lijken :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Raymond schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:44:
[...]

Je hebt ze dan toch ook gewoon naar waarheid ingevuld? Het enige wat je niet hebt gedaan is: vragen die niet gesteld zijn, ook niet beantwoorden.
Ik had het verkeerd gelezen. Ik begreep iets als: er staat een vakje studieschuld, maar hier staat geen sterretje bij (als in verplicht). Komt denk ik omdat ik nog niet helemaal wakker was ofzo. Maar goed als men vraagt naar schulden vind ik (persoonlijk) een studieschuld wel een schuld, ongeacht of het nu wel of niet bij het BKR staat.

Daarnaast moet je soms een bankafschrift inleveren, en daar zou men het ook op kunnen zien. Het is flauw dat er dit soort regels zijn, maar het is ook een beetje bescherming voor de persoon die de lening neemt. Als je tegen het maximum aanzit wat je mag lenen en je hebt ook een studieschuld die je moet aflossen dan zit je eigenlijk al over de "veilige" grens heen (vastgesteld door of in samenwerking met het Nibud), maar goed ik kan niet in andermans financiën kijken. Banken zijn nu ook al minder snel bereid om af te wijken van de "grens" in bepaalde gevallen (vroeger kon je als starter en/of alleen staande meer krijgen dan de norm (omdat die rekening houdt met kinderen), maar dat kan nu allemaal niet meer zo makkelijk helaas).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Gisteren heb ik de bouwtechnische keuring laten doen (dus ondanks jullie reacties toch voordat ik een bod heb gedaan), en er bleek meer te moeten gebeuren dan ik had gedacht. De deskundige noemde een bedrag van ca. 50.000 euro, maar dat is zowel constructieve zaken (dak, schoorsteen) als keuken en badkamer. Hij zei verder dat een eindprijs van 180-190k realistisch zou moeten zijn (vraagprijs is 209,5k). En verder weet ik nu zeker dat er een andere belangstellende is, want de deskundige had voor hun dezelfde keuring gedaan.

Ondanks het extra werk zie ik het huis nog steeds zitten. Ik wacht het keurrapport af, maak voor mezelf het kostenplaatje compleet, waarbij ik ook wil kijken wat ik zelf kan doen en wat eventueel later kan, en dan wil ik een bod gaan doen. Ik weet alleen nog niet hoe laag ik moet gaan zitten om tussen die 180k en 190k te komen, zonder de verkopers af te schrikken. Aan de andere kant zijn er ook alternatieven (een vergelijkbaar huis is deze week in prijs gedaald tot eveneens 209k), dus het is geen halszaak.

En is het nog nodig en/of verstandig om bij het doen van een bod aan te geven waarom je zo laag zit (in dit geval met verwijzing naar het keuringsrapport)?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08
Raymond schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:58:
Meerwerk is bij een nieuwbouwhuis, niet bij een bestaand huis.

Stel je koopt een nieuw te bouwen huis voor 150K en tijdens de bouw besluit je om een andere voordeur te nemen, die €500 meer kost (=meerwerk). Dan telt die €500 dus niet mee met het bepalen of je in aanmerking komt voor koopsubsidie.

Ik vermoed dat ze dat zo hebben gedaan, omdat meerwerk kosten pas achteraf bekend zijn, terwijl je de koopsubsidie vooraf aanvraagt.
Stel je koopt inderdaad een huis van 150K en je weet nu al dat je een andere voordeur wilt, dan neem je dus een hogere hypotheek... Wij gaan straks uit van een huis van 155K waarbij we 5000,- willen hebben voor verbouwingen (vloer en keuken?) dus nemen we een hypotheek van 160K ( voor reken gemak even excl. kosten-koper). Waarom zou je dat niet mee mogen rekenen dan!? Zolang het maar vaste dingen zijn zoals vloer, keuken, badkamer etc. Geen banken of stoelen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het bedrag van de deur niet in de hypotheek op te nemen zodat je 500,- meer te besteden hebt voor het huis. Zolang alles (huis zelf, kosten-koper, geld voor verbouwing) maar niet boven het koopsubsidie budget komt.

Zo is het ons gisteren verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Coffeemonster schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:39:
Gisteren heb ik de bouwtechnische keuring laten doen (dus ondanks jullie reacties toch voordat ik een bod heb gedaan), en er bleek meer te moeten gebeuren dan ik had gedacht. ...

want de deskundige had voor hun dezelfde keuring gedaan.
Moet de verkopende makelaar niet gelijk melden dat er al een keuring geweest is? Hij isd namelijk verplicht om verborgen gebreken te melden. Als ie dat niet gedaan heeft zou ik er een probleem van maken, of de kosten van de keuring verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren heb ik de bouwtechnische keuring laten doen (dus ondanks jullie reacties toch voordat ik een bod heb gedaan), en er bleek meer te moeten gebeuren dan ik had gedacht.

...

Ik weet alleen nog niet hoe laag ik moet gaan zitten om tussen die 180k en 190k te komen, zonder de verkopers af te schrikken.
Is 50.000€ renovatiekosten niet wat veel voor een huis van rond de 200k? Als je het voor 180k kunt kopen, dan gaat het je in feite 230k kosten. Voor 230k kun je ook wat anders uitzoeken, misschien wel in een segment hoger.

Weten de verkopers dat er voor 50.000€ gerenoveerd moet worden? Waarom renoveren ze zelf niet eerst voor het te verkopen? Ze hebben toch ook het woonplezier gehad die deze renovatie noodzakelijk maakte?

Persoonlijk zou ik in zo'n situatie 180k tot 190k minus de verbouwingskosten bieden. Bovendien is er altijd een ander huis te vinden in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 22:38

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Oogje schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:43:
Het vorige huis kwam ik met bieden niet uit....vorige week naar een ander huis wezen kijken en eigenlijk direct zoiets van: dat is wel top :)
Gister nog een keer wezen kijken, dan vallen er toch wat andere zaken op. Ook wat meer minpuntjes gezien...maar dat geeft niet.
Vanmorgen om 9 uur een bod uitgebracht en om 11 uur al een tegenbod. Het begint ergens op te lijken :)
Laat je niet gek maken, als jij zelf aan het bieden bent zonder verkoop makelaar dan moet je er zelf op letten dat je niet teveel toegeeft. Duidelijk maximum bedrag met jezelf (en je partner) afspreken.. Voordat je een bod met zeg 5K wil verhogen moet je eerst eens aan jezelf vragen hoelang je moet sparen om dat geld over te houden.. want tijdens het bieden kan je makkelijk in een positie komen dat je snel een tegenbod wil doen van 5K hoger...

hou de rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52
bsmpower schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:49:
[...]

Stel je koopt inderdaad een huis van 150K en je weet nu al dat je een andere voordeur wilt, dan neem je dus een hogere hypotheek... Wij gaan straks uit van een huis van 155K waarbij we 5000,- willen hebben voor verbouwingen (vloer en keuken?) dus nemen we een hypotheek van 160K ( voor reken gemak even excl. kosten-koper). Waarom zou je dat niet mee mogen rekenen dan!? Zolang het maar vaste dingen zijn zoals vloer, keuken, badkamer etc. Geen banken of stoelen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het bedrag van de deur niet in de hypotheek op te nemen zodat je 500,- meer te besteden hebt voor het huis. Zolang alles (huis zelf, kosten-koper, geld voor verbouwing) maar niet boven het koopsubsidie budget komt.

Zo is het ons gisteren verteld.
Je haalt wat dingen door elkaar. Ik schreef in mijn post dat ik het had over een nieuwbouwwoning. Bovendien ging het over koopsubsidie: Meerwerk telt niet mee voor de aanvraag van koopsubsidie. Voor koopsubsidie geldt een bovengrens voor de koopsom van een huis. Die grens is iets van 160K oid. Dus als je een koopsom hebt van 158K en je krijgt 4K meerwerk (meerwerk, niet verbouwkosten, want nieuwbouw!) dan kan je gewoon koopsubsidie krijgen. Als je een huis koopt van 162K, kan je geen koopsubsidie krijgen.

Da's toch niet zo ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:36:
Ja.. Ik heb ook nog een studieschuld en ik heb gewoon koopsubsidie gekregen.. :)
Heb jij het ook aangegeven bij Senternovem (je bank) of heb je niets gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:47:
[...]

Is 50.000€ renovatiekosten niet wat veel voor een huis van rond de 200k? Als je het voor 180k kunt kopen, dan gaat het je in feite 230k kosten. Voor 230k kun je ook wat anders uitzoeken, misschien wel in een segment hoger.

Weten de verkopers dat er voor 50.000€ gerenoveerd moet worden? Waarom renoveren ze zelf niet eerst voor het te verkopen? Ze hebben toch ook het woonplezier gehad die deze renovatie noodzakelijk maakte?

Persoonlijk zou ik in zo'n situatie 180k tot 190k minus de verbouwingskosten bieden. Bovendien is er altijd een ander huis te vinden in deze markt.
De economische waarde van een pand is niet afhankelijk van verbouwingen die je als koper wilt doen. Die is eerder afhankelijk van de taxatiewaarde mits daar ook nog rekening is gehouden met mogelijke problemen anders kun je die er vanaf trekken. Geen enkele verkoper zal een bod serieus nemen als je de verkoopprijs-problemen-wensen gaat doen.

Verder is natuurlijk altijd wel een andere woning te vinden echter waarom iemand een woning wilt hebben is vaak meer dan de woning zelf. De locatie, uitzicht enz. speelt ook een rol en dat is niet altijd even makkelijk te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door n4m3l355 op 25-10-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:34:
[...]

Heb jij het ook aangegeven bij Senternovem (je bank) of heb je niets gezegd?
Ik heb mijn hypotheek via de Hypotheker afgesloten, daar gaf ik aan dat ik nog een schuld bij het IBG open had staan.. Mij werd toen verteld dat dat voor de hypotheek geen probleem is omdat het niet geregistreerd staat bij het BKR. Wel werd aangeraden om te zorgen dat ik de vaste lasten van zowel de hypotheek als de aflossing van IBG kon opbrengen.. Voor jezelf bepalen wat je per maand kan missen dus.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:54:
[...]

Ik heb mijn hypotheek via de Hypotheker afgesloten, daar gaf ik aan dat ik nog een schuld bij het IBG open had staan.. Mij werd toen verteld dat dat voor de hypotheek geen probleem is omdat het niet geregistreerd staat bij het BKR. Wel werd aangeraden om te zorgen dat ik de vaste lasten van zowel de hypotheek als de aflossing van IBG kon opbrengen.. Voor jezelf bepalen wat je per maand kan missen dus.. :)
Wat grappig. Toen wij ons huis kosten moest ik letterlijk alles opzeggen: 1000 euro roodstaan bij de Rabobank (terwijl we op alle rekeningen nog nooit rood hadden gestaan, we hadden zelfs een aanzienlijk bedrag spaargeld), creditcard (altijd netjes afgelost als ik er al iets mee kocht), echt je kunt je klanten bijna niet kredietwaardiger krijgen als ons en dan hoor je nu dat iemand die echt letterlijk een schuld heeft te horen krijgt dat hij zelf maar moet bepalen of hij het kan betalen. Echt te krom voor woorden.

Niets ten nadele van jou hoor, viel me gewoon op hoe krom het soms in elkaar steekt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ronald_stage schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:52:...Voordat je een bod met zeg 5K wil verhogen moet je eerst eens aan jezelf vragen hoelang je moet sparen om dat geld over te houden.. want tijdens het bieden kan je makkelijk in een positie komen dat je snel een tegenbod wil doen van 5K hoger...
Het punt is dat 5k vaak relatief niet zoveel is. Dan is het 'makkelijk' toegeven. Absoluut gezien maakt het veel geld. Een eyeopener is om het uit te rekenen in bepaalde inboedel die je nog wilt kopen.
n4m3l355 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:03:
De economische waarde van een pand is niet afhankelijk van verbouwingen die je als koper wilt doen. Die is eerder afhankelijk van de taxatiewaarde mits daar ook nog rekening is gehouden met mogelijke problemen anders kun je die er vanaf trekken. Geen enkele verkoper zal een bod serieus nemen als je de verkoopprijs-problemen-wensen gaat doen...
Coffeemonster heeft het ook over constructieve zaken, dus dan gaat het wel op. Mits die kosten al niet verdisconteerd zijn in de vraagprijs.
...Verder is natuurlijk altijd wel een andere woning te vinden echter waarom iemand een woning wilt hebben is vaak meer dan de woning zelf. De locatie, uitzicht enz. speelt ook een rol en dat is niet altijd even makkelijk te vinden....
Locatie/omgeving/buurt is heel belangrijk, aangezien je invloed daarin minimaal is. Een andere keuken of tuin is niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Bigfoot schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:34:
[...]
Moet de verkopende makelaar niet gelijk melden dat er al een keuring geweest is? Hij isd namelijk verplicht om verborgen gebreken te melden. Als ie dat niet gedaan heeft zou ik er een probleem van maken, of de kosten van de keuring verhalen.
Het keuringsrapport wordt gemaakt in opdracht van de koper en die krijgt als enige de resultaten. De verkopende partij kan dus enkel wat informatie ontlenen van wat ze opvangen tijdens de rondgang door het huis en zelfs dan kan de bouwkundige dingen achterhouden tot de nabespreking(bijvoorbeeld om de bewoner niet voor zijn hoofd te stoten ivm treurig doehetzelfwerk ;) ). Niet meer dan logisch dat zo'n makelaar niks meld, daarmee voorkomt hij dat je na de uitslag vraagt die hij niet kan geven.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:47:
[...]

Waarschijnlijk is in de vraagprijs al rekening gehouden met de staat van de woning. Voor de verkopers is het niet interessant om zelf te gaan renoveren, zeker omdat in dit geval badkamer en keuken als te renoveren zaken worden genoemd. Dit zijn namelijk zaken die zeer afhankelijk van iemands smaak en 99% van de gevallen kies je toch iets wat de aanstaande koper niet mooi zal vinden. Bovendien krijg je nooit het gehele bedrag van je investering in waardestijging terug, maar ben je wel degene die in de rommel zit/dit moet voorfinancieren zonder te weten of je ook daadwerkelijk je huis kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Arfman schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 18:40:
[...]

Wat grappig. Toen wij ons huis kosten moest ik letterlijk alles opzeggen: 1000 euro roodstaan bij de Rabobank (terwijl we op alle rekeningen nog nooit rood hadden gestaan, we hadden zelfs een aanzienlijk bedrag spaargeld), creditcard (altijd netjes afgelost als ik er al iets mee kocht), echt je kunt je klanten bijna niet kredietwaardiger krijgen als ons en dan hoor je nu dat iemand die echt letterlijk een schuld heeft te horen krijgt dat hij zelf maar moet bepalen of hij het kan betalen. Echt te krom voor woorden.

Niets ten nadele van jou hoor, viel me gewoon op hoe krom het soms in elkaar steekt.
Het is inderdaad ook raar. Het maakt ook niks uit of je een goed betalingsverleden hebt of niet... Om een telefoonabonnement zijn ze bij ons niet gaan zeuren gelukkig.

Ik heb mijn creditcard van tevoren opgezegd. Krediet bij de IB-groep telde niet mee. Een bank ziet dat als investeren in de toekomst (ofzo..).

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Het is inderdaad wel frappant dat de Studieschuld vaak niet meegenomen word, echter is de studieschuld natuurlijk wel een schuld die niet veel risico met zich meebrengt. Die schuld hoeft immers alleen naar draagkracht terug betaald te worden. Al is het volgens mij wel zo dat je de schuld strikt genomen wel op moet geven bij het aanvragen van een hypotheek. Bij mij is dat echter ook niet gebeurd, terwijl ik de schuld wel aan mijn tussenpersoon doorgegeven heb.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Woy schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:33:
Het is inderdaad wel frappant dat de Studieschuld vaak niet meegenomen word, echter is de studieschuld natuurlijk wel een schuld die niet veel risico met zich meebrengt. Die schuld hoeft immers alleen naar draagkracht terug betaald te worden. Al is het volgens mij wel zo dat je de schuld strikt genomen wel op moet geven bij het aanvragen van een hypotheek. Bij mij is dat echter ook niet gebeurd, terwijl ik de schuld wel aan mijn tussenpersoon doorgegeven heb.
Nee, die schuld hoef je niet op te geven.
Meerdere partijen waaronder banken waren daar niet in geïnteresseerd.

"Heeft u openstaande leningen of kredieten?"
- "Alleen IBG, maar die telt niet heb ik begrepen."
"Nee inderdaad, die boeit ons niet. *vinkt 'nee' aan*"

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
Gisteren heb ik de bouwtechnische keuring laten doen (dus ondanks jullie reacties toch voordat ik een bod heb gedaan), en er bleek meer te moeten gebeuren dan ik had gedacht. De deskundige noemde een bedrag van ca. 50.000 euro, maar dat is zowel constructieve zaken (dak, schoorsteen) als keuken en badkamer. Hij zei verder dat een eindprijs van 180-190k realistisch zou moeten zijn (vraagprijs is 209,5k). En verder weet ik nu zeker dat er een andere belangstellende is, want de deskundige had voor hun dezelfde keuring gedaan.

Ondanks het extra werk zie ik het huis nog steeds zitten. Ik wacht het keurrapport af, maak voor mezelf het kostenplaatje compleet, waarbij ik ook wil kijken wat ik zelf kan doen en wat eventueel later kan, en dan wil ik een bod gaan doen. Ik weet alleen nog niet hoe laag ik moet gaan zitten om tussen die 180k en 190k te komen, zonder de verkopers af te schrikken. Aan de andere kant zijn er ook alternatieven (een vergelijkbaar huis is deze week in prijs gedaald tot eveneens 209k), dus het is geen halszaak.

En is het nog nodig en/of verstandig om bij het doen van een bod aan te geven waarom je zo laag zit (in dit geval met verwijzing naar het keuringsrapport)?
Ik vind het niet slim dat je een keuring hebt gedaan alvorens te bieden. Normaal gesproken doe je een bod onder een aantal voorwaarden één daarvan is "ivm geconstateerde gebreken boven een x bedrag, bij een bouw technische keuring".

De verkoper heeft rekening gehouden met dergelijk gebreken en mede daar de prijs mee bepaald als zij dit tijdens het bieden aangeven heb jij je kruit verschoten. Anders had je na een geacepteerd bod (en na de keuring) nog wat van de prijs af kunnen snoepen.

En als het feest niet doorgaat ben je 200 Euro kwijt.

Misschien nog een tip: Geef af dat je geen belang hebt bij het energiecertificaat (als dit nog niet is opgemaakt) scheelt de verkoper weer en jij hebt er 0,0 aan. Wellicht trek je ze hiermee over de streep, ook al is het maar 200 Euro oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 26-10-2009 12:34 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
[...]

Daar had mijn vriendin ook last van, vreemd genoeg heb ik ook een CC en kan ik roodstaan bij de PB. Hier werdt echter niet over gerept. Reden: Rabobank meld deze zaken aan bij het BKR als een doorlopend krediet.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Woy schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:33:
[...]

IBG aflossen naar draagkracht klopt wel, maar IBG kijkt niet of jij nog een Hypotheek hebt lopen. Ze kijken gewoon naar je inkomen. Steeds meer banken kijken daarom tegenwoordig wel naar studieschuld.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Is dat zo? Hoe komen ze erachter dat je een studieschuld hebt? Dit staat volgens mij niet bij het BKR geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Cobb schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:36:
[...]

Daar had mijn vriendin ook last van, vreemd genoeg heb ik ook een CC en kan ik roodstaan bij de PB. Hier werdt echter niet over gerept. Reden: Rabobank meld deze zaken aan bij het BKR als een doorlopend krediet.
Een CC zonder kredietfaciliteit (direct aflossen) zou niet geregistreerd moeten staan. 'Vroeger' was dit de standaard, maar de afgelopen jaren moet je flink je best doen om dat te regelen.

BKR registreert alleen schulden langer dan 3 maanden looptijd. De Postbank had een girokwartaalkrediet met als eis dat het saldo eens per 3 maanden positief was. Rabobank biedt dat niet aan. Dat laatste was voor mij afgelopen jaar reden om een aanvraag voor krediet op de betaalrekening bij de Rabo niet door te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb zowel een creditcard van de ING en een American Express. Bij het aanvragen van mijn hypotheek bij de ING is dat nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:14

Ankh

|true

Over ander halve week hebben wij een gesprek bij onze bank. Om wat meer te weten te komen over de verschillende hypotheken en kijken wat er bij ons nu mogelijk is.

Ook willen wij in het nieuwe jaar toch gaan kijken naar een eigen huis. Op het moment hebben wij een oud huur huis, waarbij wij teveel betalen aan stookkosten. In 2011 staat er dan ook een groot onderhoud gepland voor dit huis. Alleen dat gaat ons geld kosten, vandaar dat we er voor die tijd uit willen zijn.

Me vriendin en ik hebben allebei een studieschuld. Nu willen we deze natuurlijk op zo'n snel mogelijke manier afbetalen. Maar even goed toch kijken naar een koophuis.

Het huis dat we nu hebben is een 2-onder-1 kap woning, met een te grote tuin. We zijn nu aan het kijken voor een appartement. Dit huis is bijna 2x zo groot als onze huidige woning (woonruimte m2). Op dezelfde straat staan nog 3 a 4 andere woningen te koop. De vraagprijs is 150k excl. k.k., het lijkt me dat we nog wat van de prijs kunnen afhalen. Mijn schoonmoeder werkt bij de notaris waardoor we korting krijgen om alles af te handelen. We houden voor het gemak 10% aan voor k.k., zodat het altijd mee kan vallen.

Maar nu hebben we nog wel wat vragen, voordat we in gesprek gaan met onze bank.
- De koopsubsidie wordt dit door de bank of makelaar geregeld?
- Het huis zal moeten worden verbouwd, hoeft natuurlijk niet meteen (liever zo min mogelijk op je hypotheek). Maar aan wat voor bedragen moet je denken? Is dit niet misschien ergens terug te vinden, wat iedereen kwijt is aan het inrichten van zijn of haar huis? Dan praat ik over een stucadoor, laminaat en tapijt legger.

Ik kon deze vragen nergens beantwoord krijgen, vandaar dat ik het hier dan ook plaats.
Alvast bedankt! _/-\o_

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Ankh schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:57:
- Het huis zal moeten worden verbouwd, hoeft natuurlijk niet meteen (liever zo min mogelijk op je hypotheek). Maar aan wat voor bedragen moet je denken? Is dit niet misschien ergens terug te vinden, wat iedereen kwijt is aan het inrichten van zijn of haar huis? Dan praat ik over een stucadoor, laminaat en tapijt legger.
  • Laminaat van €9 p/m2 (zelf leggen) . Inclusief leggen: vanaf een eurotje of 19 p/m2
  • Stucadoor van €9 p/m2 (zonder BTW ;)) tot +/- 15-20 p/m2 met BTW.
  • Tapijt vanaf €60 per strekkende meter .
Mijn ervaring is dat er ook veel geld in gordijnen/raambekleding gaat. Mits je niet voor de Ikea exemplaren gaat loopt dat snel in 100-en euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En vaak nog extra kosten voor wandcontactdozen, verlichting, deurklinken en plinten

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Laatst online: 21:14

Ankh

|true

Okay, duidelijk
Maar als totaal plaatje, is bijvoorbeeld 10K genoeg of moet ik meer richting de 20K gaan denken? Ja, ik weet dat dit afhankelijke is wat je gaat doen, maar laten we zeggen keuken / badkamer (4m2) / inrichting.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ronald_stage schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:52:
[...]

Laat je niet gek maken, als jij zelf aan het bieden bent zonder verkoop makelaar dan moet je er zelf op letten dat je niet teveel toegeeft. Duidelijk maximum bedrag met jezelf (en je partner) afspreken.. Voordat je een bod met zeg 5K wil verhogen moet je eerst eens aan jezelf vragen hoelang je moet sparen om dat geld over te houden.. want tijdens het bieden kan je makkelijk in een positie komen dat je snel een tegenbod wil doen van 5K hoger...

hou de rust.
Dat is me gelukt.....en het huis is van mij binnenkort 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ankh schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 19:27:
Okay, duidelijk
Maar als totaal plaatje, is bijvoorbeeld 10K genoeg of moet ik meer richting de 20K gaan denken? Ja, ik weet dat dit afhankelijke is wat je gaat doen, maar laten we zeggen keuken / badkamer (4m2) / inrichting.
Ik ga ook op mezelf en wil ongeveer 24000 uittrekken voor vloer, behang, badkamer, keuken. Maar ja het is hoe duur je smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik wil een huis kopen rond € 110.000. Nu moet wel het een en ander aan verbouwd worden. Nieuwe keuken, CV met radiatoren, douche moet vernieuwd worden, 2 muren moeten eruit gesloopt worden en gebouwd, kozijnen deels vervangen en nog een paar kleine dingen.
Ik schat dat dit al gauw rond de € 15.000/ € 20.000 gaat kosten. Is het mogelijk om hiervoor volledig een bouwdepot te krijgen met een huiswaarde van € 110.000 mits de taxateur dit goedkeurt of is bijvoorbeeld 10% maximum wat je kan krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door monaldo op 26-10-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Okay, duidelijk
Tsja wat ga je precies doen en wat ga je allemaal laten doen?
Een geheel nieuwe keuken kost al snel 10K.
Het aan laten leggen van een badkamer kost alleen aan manuren al 5 a 6K.
Afhankelijk van jouw smaak kan het materiaal ook al 5 tot 10K zijn.

Verkijk je er niet op, dat deed ik ook. :+
Die prijzen over laminaat of vloerbedekking is ook 'vanaf', waarschijnlijk valt het dus al een stuk hoger uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

monaldo schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:19:
Ik wil een huis kopen rond € 110.000. Nu moet wel het een en ander aan verbouwd worden. Nieuwe keuken, CV met radiatoren, douche moet vernieuwd worden, 2 muren moeten eruit gesloopt worden en gebouwd, kozijnen deels vervangen en nog een paar kleine dingen.
Ik schat dat dit al gauw rond de € 15.000/ € 20.000 gaat kosten.
Verdubbel dat bedrag maar :D Je gaat het hiermee echt niet redden. Een CV-installatie met radiatoren volledig laten aanleggen loopt al erg in de papieren. Keuken en badkamer idem. En wil je dan ook nog laten slopen, puin laten afvoeren, muren laten bouwen, stuccen, etcetera, dan kom je echt op een veel hoger bedrag uit dan waar jij aan denkt. Zelfs als je alles zelf doet haal je het niet met 15K.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Okay, duidelijk
Hangt er helemaal vanaf, wij hebben bewust een huis gekocht waarbij de badkamer en keuken mooi waren. Want een beetje keuken heb je tegenwoordig niet meer onder de 10.000 en idem voor een badkamer. Inrichting heeft bij ons alleen al gauw 10.000 gekost... Tafel, bank, stoelen, bed, kast en je bent er.... Gaat hard...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ik heb voor mij verbouwing 8,5k beschikbaar + evt nog wat spaargeld als ik tekort kom.. Maar ik wil het wel allemaal binnen budget proberen te houden.. Gelukkig kan ik een boel besparen door een hoop zelf te doen.. En dat ik opzich geen haast heb om het allemaal binnen 1 maand klaar te hebben scheelt ook wel.. Maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt.. Mijn lijstje van dingen die gedaan moeten worden:

- nieuwe cv ketel
- nieuwe keuken (in duitsland shoppen, 2k / 2,5k heb je een complete op maat keuken met apparatuur)
- buitenmuren isoleren (oud huis, dus steens muren)
- 1 draagbalk van de vloer is rot, moet gerepareerd
- plafonds vervangen
- bovenverdieping opnieuw indelen (zijn allemaal aftimmerwandjes van hardboard, dus schop je er zo uit) en isoleren
- laminaarvloer beneden
- nieuwe meterkast + elektra
- coax + utp aanleggen
- overige afwerkingen (verf, behang, gordijnen)

Ik heb alles meerdere malen doorgerekend en het gaat waarschijnlijjk niet lukken voor het bedrag dat ik in mijn bouwdepot heb, maar erg veel extra spaargeld gaat het me niet kosten (1 á 2 k)..

Nogmaals, je kan alles zo duur maken als je wilt.. :) En nee, ik wil niet dat alles er goedkoop uit komt te zien, dus ik wil wel zoveel mogelijk gebruik maken van hoogwaardige materialen.. Veel (alles) zelf doen scheelt al bijna de helft.. En goed op zoek naar de goedkoopste leveranciers/aanbiedingen..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Roenie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:29:
[...]
Coffeemonster heeft het ook over constructieve zaken, dus dan gaat het wel op. Mits die kosten al niet verdisconteerd zijn in de vraagprijs.
Ik had al aangegeven dat er ook wat niet-constructieve zaken bij zitten. Dat is ook de reden dat ik rustig het rapport heb afgewacht. Dat is inmiddels binnen, en voor de constructieve zaken worden de kosten geraamd op ruim 26k (en 1200 euro binnen 5 jaar voor een nieuw dak van de berging). Overigens heb ik niet het idee dat de geconstateerde gebreken verdisconteerd zijn in de vraagprijs.
Cobb schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:31:
[...]

Ik vind het niet slim dat je een keuring hebt gedaan alvorens te bieden. Normaal gesproken doe je een bod onder een aantal voorwaarden één daarvan is "ivm geconstateerde gebreken boven een x bedrag, bij een bouw technische keuring".

De verkoper heeft rekening gehouden met dergelijk gebreken en mede daar de prijs mee bepaald als zij dit tijdens het bieden aangeven heb jij je kruit verschoten. Anders had je na een geacepteerd bod (en na de keuring) nog wat van de prijs af kunnen snoepen.

En als het feest niet doorgaat ben je 200 Euro kwijt.
Eerlijk gezegd ben ik juist blij dat het wel heb gedaan. Ten eerste had ik de waarde van de woning toch te hoog ingeschat op basis van wat ik zag. Ik zou nu veel lager proberen in te zetten dan voor ik de keuring zou hebben gedaan. Ten tweede hoef ik nu niet de koopovereenkomst weer open te breken. Het lijkt me erg lastig om daar alle te maken kosten uit te halen. En ten derde heeft de extra tijd die het me heeft gekost extra informatie opgeleverd, namelijk dat een vergelijkbare woning in prijs is gezakt en dat de tweede belangstellende er inderdaad is en geen verkooptrucje is.
Al met al heb ik niet het gevoel het geld voor de keuring weg te hebben gegooid, maar dat het me eerder heeft behoed tegen een kat in de zak. En verder komt deze volgorde meer voor, heb ik gehoord van meerdere kanten, maar ikzelf zou dit per woning afwegen.
Misschien nog een tip: Geef af dat je geen belang hebt bij het energiecertificaat (als dit nog niet is opgemaakt) scheelt de verkoper weer en jij hebt er 0,0 aan. Wellicht trek je ze hiermee over de streep, ook al is het maar 200 Euro oid.
En dat zeg je tegen iemand die werkt op het gebied van duurzaam bouwen. ;) Maar dat is inderdaad een goede tip.

Vraagje: hoe gebruikelijk en/of verstandig is het om in de onderhandelingen je bod te motiveren aan de hand van of met verwijzing naar het keuringsrapport cq. de gevonden gebreken? Bijvoorbeeld als de verkoper een bod wel erg laag vindt en daarmee niet in onderhandeling wil of zelf erg weinig in prijs zakt?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Exirion schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:36:
[...]

Verdubbel dat bedrag maar :D Je gaat het hiermee echt niet redden. Een CV-installatie met radiatoren volledig laten aanleggen loopt al erg in de papieren. Keuken en badkamer idem. En wil je dan ook nog laten slopen, puin laten afvoeren, muren laten bouwen, stuccen, etcetera, dan kom je echt op een veel hoger bedrag uit dan waar jij aan denkt. Zelfs als je alles zelf doet haal je het niet met 15K.
Kan ik het wel verdubbelen met een bouwdepot of kan ik niet zo een hoge bouwdepot krijgen?

Daarnaast zal ik zelf veel doen. Stuccen, slopen, puin afruimen etc. Keuken kost circa € 6000,-
CV aanleggen met radiatoren € 4000,- (Kennisen hebben onlangs CV laten aanleggen met infrezen voor €3500,-) Badkamer €1000,-
Dan heb ik nog 4 tot 9 duizend over. Meer dan dat wordt het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

monaldo schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:22:
[...]

Kan ik het wel verdubbelen met een bouwdepot of kan ik niet zo een hoge bouwdepot krijgen?

Daarnaast zal ik zelf veel doen. Stuccen, slopen, puin afruimen etc. Keuken kost circa € 6000,-
CV aanleggen met radiatoren € 4000,- (Kennisen hebben onlangs CV laten aanleggen met infrezen voor €3500,-) Badkamer €1000,-
Complete badkamer voor 1000 euro? Dat doe je goed! Gaat het hier alleen om een kraan met kastjes of komt er ook een wc, bad en tegels bij?
In het eerste geval dan kan het best voor 1000 euro, een thermostaat vereist overigens een 15mm pijp warm water anders werkt het niet, dus dit zou dan wellicht vervangen moeten worden.
In het laatste geval mag je er gerust 3000 bij rekenen en zo'n 500-1000 euro extra om het "zwart" te laten betegelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kiswum op 27-10-2009 12:54 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
@dudeproductions:
Weet je zeker dat je berekeningen kloppen? Als je alles zelf kunt doen of kunt laten doen door kennissen scheelt het inderdaad heel veel.
Maar een keuken voor 2k?
Verkijk je niet op je overige afwerkingen, vooral dit loopt aardig snel op (verf, behang, etc.) maar ook je laminaatvloer beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

[...]

CV aanleggen met radiatoren...
Om hoeveel radiatoren gaat het bij jou ongeveer? Ik ben alleen aan materiaalkosten (via warmteservice) 3000+ euro kwijt. En dan zelf aanleggen (behalve CV-ketel inhangen en maken van de dakdoorvoer) ben ik nog een 650 euro kwijt. Maar dat is dan echt minimaal. Het compleet laten aanleggen zou ik al veel meer kwijt zijn. Heb 2 offertes van 6000+ euro voor hetzelfde geintje. Mooie stelsom voor materiaal van een CV is 600 x (aantal radiatoren), dan heb je materiaalprijs inclusief aansluitmateriaal en ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik had mijn huis voor 125000, en daarbij een bouwdepot van 15000. Dat bouwdepot was voor het vervangen van de keuken, badkamer, toilet, het vervangen van de leidingen naar de CV radiatoren door slangen onder de vloer en zo een hoop zaken (wat muurkasten verwijderen, stucken, vloer etc), twee nieuwe deuren...

Keuken vroeg men >12000 voor, ex bezorgen en monteren, is uiteindelijk 5600 geworden icluis monteren en bezorgen... (Pingelen! :))
Echter, dan ben je er nog niet; vaak moeten er leidingen verlegd worden, nieuwe stopcontacten geplaatst worden etc.

Vloer is bijna 2000 geworden, voor 90m2. Inclusief bezorgen, plinten en ondervloer, maar wel zelf leggen... (stelt ook niks voor :P)

Badkamer en toilet; ik heb er muurkasten uitgebroken, en deze bij de badkamer en respectievelijk het toilet getrokken. Als je zelf die muurtjes eruit tikt kost je dat dus alleen de kosten van de container, of de stort. Zelf heb ik de muurtjes weer opgetrokken waar de deuren zaten.

Ik had ook geluk dat een van mijn vrienden in de installatietechniek werkt. Die heeft heel erg veel voor mij geregeld en al mijn leidingen verlegd (gas, water) alsook de CV installatie opnieuw aangesloten. Ik heb zelf overal sleuven gemaakt, verwarmingen online besteld en opgehaald en die vriend heeft alles aangesloten.

Ook voor mijn badkamer en toilet ben ik relatief gezien niet superveel geld kwijt geweest; tegels zelf halen en gewoon goed opletten met aanbiedingen. Mijn badkamertegels had ik bijvoorbeeld voor 8,50/m2 ipv 19,50/m2. (aanbeiding plus 15% kortingsactie)
Kranen, douchekop, wasbakken etc bestel je online; dit scheelt soms meer als de helft dan dat je het bij een badkamertoko gaat halen. deuren waren in de aanbieding, het glas voor de deuren, de speigel en de glazen schappen heb ik weer online besteld.

Stucken heb ik gedeeltelijk zelf gedaan (op plekken waar je het niet zo ziet) en de rest is door een kennis gedaan, die ook voor mij de tegels gezet heeft.

Voor zaken zoals betegelen/stucken en andere klusjes zou je eens kunnen kijken op sites zoals werkspot hier kun je mensen laten bieden op je werkzaamheden, en je kunt gelijk de reviews van andere gebruikers over degene die je een offerte doen bekijken...

Electraspul, zoals lichtschakelaars en stopcontacten heb'k in duitsland besteld, dat scheelde ook een hoop geld, maar het blijft een dure grap...

Ik heb zelf er ook nog een hoop geld ingestoken; die 15K was niet genoeg. Maar, je kunt er een heel eind mee komen, zeker als je de aanbiedingen in de gaten houd, zelf een hoop kunt/wilt doen en zoals ik geluk hebt met je vrienden...

Maarrr... zoals men hierboven ook al zegt; als dit allemaal klaar is ben je er nog niet. Even 3,5m2 (hardhouten) vloertje leggen op het balkon: > €200,-. Schuifpanelen voor de slaapkamer; €160,-. Lampje voor in de gang; €60,-

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

@dudeproductions: als het je voor dat geld lukt vind ik het heel knap. Keuken, badkamer, inrichting (excl. woonkamermeubels, die hadden we al, maar dus wel vloerbedekking, gordijnen, etc.) zat bij ons 2-onder-1-kap huis al op ~20K.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Zo'n inrichting kan ook wel hard oplopen hoor. Ik heb behalve nieuwe laminaatvloeren en een nieuwe meterkast niets verbouwd, maar was voor alle meubels en andere zut die je allemaal nodig hebt om een huis in te richten 23K kwijt. De inboedelverzekering van 36K vond ik eerst wat veel voor een appartement, maar als je ook de spullen meeneemt die ik verhuisd heb dan zou het dus net quitte uitkomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

monaldo schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:19:
Ik schat dat dit al gauw rond de € 15.000/ € 20.000 gaat kosten. Is het mogelijk om hiervoor volledig een bouwdepot te krijgen met een huiswaarde van € 110.000 mits de taxateur dit goedkeurt of is bijvoorbeeld 10% maximum wat je kan krijgen?
Onlangs ook een huis gekocht en momenteel aardig op de hoogte van de kosten. Wij laten bijvoorbeeld alle kozijnen vervangen: keuken 1x, woonkamer 1x, slaapkamer 3x, zolder 1x, raam bij trap 1x en openslaande deuren naar tuin, nieuwe voordeur. Allemaal HR++ glas. Kosten ongeveer 18K. Hiervoor komen dan kunststof ramen met houtnerfstructuur (merk Rehau) waarbij het verschil met hout amper te zien is en het een hoop onderhoud scheelt. Dit is niet heel erg duur. Nieuwe keuken hebben we ook al voor zitten kijken en voor rond de 3K hebben we iets gevonden wat er prima uit ziet. Er moet in ons geval nog meer gebeuren, maar de kozijnen zijn wel de grootste kostenpost voor ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjeerd op 27-10-2009 20:01 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lof102
  • Laatst online: 09-01 15:51
Heren,

De topics en Google heb ik nageslagen op een probleem waarmee ik zit, echter kan ik hier niets tot zeer weinig over vinden.

Weet iemand wat de risico's zijn van het kopen van een huis waarin de meters (Elektra en stadsverwarming) onklaar zijn gemaakt? Mag een makelaar dit zomaar verkopen, dient dit eerst in orde te worden gemaakt?

En wanneer ik de woning toch aanschaf terwijl de meters niet in orde zijn, kan de netbeheerder bij mij dan kosten gaan verhalen van de mogelijke jaren dat de meters stil hebben gestaan maar er toch stroom is afgetapt?

Het huis is van een bank (ingevorderd).
Alvast bedankt,

@Jeroen V,
Dit heb ik al per e-mail gedaan. De netbeheerder van dit gebied is Liander. Dit heb ik per e-mail gedaan omdat ik er via de telefoon niet doorheen kom en deze lijn helaas ook niet gratis is. Liander is tevens de beheerder van de stadsverwarming.

[ Voor 17% gewijzigd door Lof102 op 27-10-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Lof102 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:29:
Weet iemand wat de risico's zijn van het kopen van een huis waarin de meters (Elektra en stadsverwarming) onklaar zijn gemaakt? Mag een makelaar dit zomaar verkopen, dient dit eerst in orde te worden gemaakt?
Geen idee, maar zou je dat niet gewoon aan de desbetreffende leverancier kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lof102 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:29:
Mag een makelaar dit zomaar verkopen, dient dit eerst in orde te worden gemaakt?
Het is maar net wat je contractueel afspreekt. Leg je niets apart vast en volg je de NVM modelovereenkomst dan koop je een huis in principe "as is" en betaal je voor energiegebruik vanaf de overdracht (en de verkoper tot dat moment).

Over het energieverbruik zal je als koper weinig onduidelijkheid hebben (nieuwe meter :P), maar als verkoper des te meer. Er is ook nog een kans dat alles al is afgesloten en er buiten kosten voor nieuwe meters ook nog aansluitkosten en weet niet wat meer er nog bij komt kijken. Zoek dit goed uit en leg afspraken goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rukapul schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:42:
[...]

Het is maar net wat je contractueel afspreekt. Leg je niets apart vast en volg je de NVM modelovereenkomst dan koop je een huis in principe "as is" en betaal je voor energiegebruik vanaf de overdracht (en de verkoper tot dat moment).

Over het energieverbruik zal je als koper weinig onduidelijkheid hebben (nieuwe meter :P), maar als verkoper des te meer. Er is ook nog een kans dat alles al is afgesloten en er buiten kosten voor nieuwe meters ook nog aansluitkosten en weet niet wat meer er nog bij komt kijken. Zoek dit goed uit en leg afspraken goed vast.
Er is sowieso een meldingsplicht voor de verkoper en een onderzoeksplicht voor de koper, zoals dat voor alle eventuele gebreken geldt. Volgens mij kan de energieleverancier wel degelijk een navordering sturen, net zoals dat kan wanneer de verkoper een veel te lage stand op geeft bij het verhuizen. Daarom moet je dat soort dingen altijd samen met de verkopende partij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 20:40
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:57:
- nieuwe keuken (in duitsland shoppen, 2k / 2,5k heb je een complete op maat keuken met apparatuur)
Ben je hier zelf voor naar keukenwinkels in duitsland gegaan of via internet?
Heb je dan de naam van de winkel of de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:57:
Ik heb voor mij verbouwing 8,5k beschikbaar + evt nog wat spaargeld als ik tekort kom.. Maar ik wil het wel allemaal binnen budget proberen te houden.. Gelukkig kan ik een boel besparen door een hoop zelf te doen.. En dat ik opzich geen haast heb om het allemaal binnen 1 maand klaar te hebben scheelt ook wel.. Maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt.. Mijn lijstje van dingen die gedaan moeten worden:

- nieuwe cv ketel
- buitenmuren isoleren (oud huis, dus steens muren)
- 1 draagbalk van de vloer is rot, moet gerepareerd
- plafonds vervangen
- bovenverdieping opnieuw indelen (zijn allemaal aftimmerwandjes van hardboard, dus schop je er zo uit) en isoleren
- laminaarvloer beneden
- nieuwe meterkast + elektra
- coax + utp aanleggen
- overige afwerkingen (verf, behang, gordijnen)

Ik heb alles meerdere malen doorgerekend en het gaat waarschijnlijjk niet lukken voor het bedrag dat ik in mijn bouwdepot heb, maar erg veel extra spaargeld gaat het me niet kosten (1 á 2 k)..

Nogmaals, je kan alles zo duur maken als je wilt.. :) En nee, ik wil niet dat alles er goedkoop uit komt te zien, dus ik wil wel zoveel mogelijk gebruik maken van hoogwaardige materialen.. Veel (alles) zelf doen scheelt al bijna de helft.. En goed op zoek naar de goedkoopste leveranciers/aanbiedingen..
"Meer dan dat wordt het echt niet". Dat denkt iedereen die een verbouwing gaat doen en met rekensommetjes begint. Totdat je bezig bent en merkt wat er allemaal bij komt kijken. Een badkamer voor 1000 euro is echt compleet onrealistisch :D Maar je komt er wel achter als je eenmaal aan de gang bent.

Iemand denkt even een badkamer te gaan doen en telt wat tegels, een douchebak, een bad, een radiator, een wastafel en kranen bij elkaar op. Maar dan komen de echte kosten: een zooi tegellijm, egalisatiemortel, voegsel, kimband, leidingwerk, aansluitmateriaal, sifons, radiatorkraan, radiatorkoppelingen, en ga zo maar door. Vergeet ook even niet de kosten van een beetje redelijk gereedschap om mee te werken. En dan ben je klaar en dan moet er nog gekit worden. Je spuit een bus zo leeg en met een beetje badkamer is 100 euro aan kit niet heel overdreven. Dan nog wat mooie stopcontactjes en schakelaars in je net betegelde badkamer, en je bent weer wat tientjes verder. En zo gaat de lijst nog even door totdat je hele badkamer klaar is.

En dit was alleen de badkamer. Bij de rest gaat het net zo :P Ik dacht vorig jaar dat ik voor 15000 a 20000 euro klaar kon zijn, want ik had alles (dacht ik) realistisch berekend. Afgezien van het stucwerk (laten doen voor 2250 euro; niet duur voor een woning van 115m2) heb ik alles zelf gedaan en toch was ik meer tussen de 25000 en 30000 euro kwijt. Moet ik er wel bij zeggen dat ik iets meer heb gedaan dan in de planning zat, door verrassingen die ik tegenkwam.

Heel veel spullen heb ik goedkoop via Internet besteld, maar ik zou eigenlijk ook alle Praxis/Gamma bonnetjes eens moeten inscannen en laten zien, want dan zie je hoeveel je aan klein grut nodig hebt, en hoeveel dat in de papieren gaat lopen. Het zijn die onzichtbare kosten die mensen vergeten mee te rekenen, en die maken al snel een kwart tot een derde van de kosten van je verbouwing.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lof102
thejoker80 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:22:
[...]

Er is sowieso een meldingsplicht voor de verkoper en een onderzoeksplicht voor de koper, zoals dat voor alle eventuele gebreken geldt. Volgens mij kan de energieleverancier wel degelijk een navordering sturen, net zoals dat kan wanneer de verkoper een veel te lage stand op geeft bij het verhuizen. Daarom moet je dat soort dingen altijd samen met de verkopende partij doen.
Bedankt voor de toelichting heren. Van de netbeheerder heb ik helaas nog steeds geen respons. De verkopende partij (de bank) is als het goed is inmiddels op de hoogte gesteld van de gebreken met deze apparatuur. En de makelaar gaf aan dat dit inderdaad voor de verkoop op orde diende te zijn... Nu nog zien.

Mocht er nog een staartje komen dan vertel ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Om mijn eigen vraag nog maar even te quoten, omdat het actueel begint te worden:
Coffeemonster schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:48:
Vraagje: hoe gebruikelijk en/of verstandig is het om in de onderhandelingen je bod te motiveren aan de hand van of met verwijzing naar het keuringsrapport cq. de gevonden gebreken? Bijvoorbeeld als de verkoper een bod wel erg laag vindt en daarmee niet in onderhandeling wil of zelf erg weinig in prijs zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25
Coffeemonster schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:47:
Om mijn eigen vraag nog maar even te quoten, omdat het actueel begint te worden:

[...]
Heb ik niet gedaan. We hebben wel een keuring laten verrichten voordat we gingen bieden. Daar kwam wel eea uit, maar niet veel. Daar gaat het in eerste instantie om. Je hoopt natuurlijk dat er bouwtechnisch niets verkeerd aan de woning is en dat de kosten die uit de keuring komen voor verbetering nihil zijn. Aan de hand o.a. van de keuring hebben we een begin bod gedaan. Uiteindelijk is eindbod geaccepteerd, maar we hebben totaal niet over details gesproken tijdens onderhandelen van verbeterpunten. Alleen gezegd, er dient heel veel te gebeuren, dus we doen een bod van x euro.

Ik zou alleen met verwijzingen werken als er echt ernstige zaken naar voren komen. Anders gewoon duidelijk maken dat er veel moet gebeuren en dus zo'n bod doet.

Als de makelaar weinig zakt kom jij als bieder gewoon sneller bij je eindbod. Dat moet je wel goed in de gaten hebben wat je maximaal wilt uitgeven. Bij een eindbod moet de makelaar wel serieus met je omgaan.

[ Voor 18% gewijzigd door nadroJ op 28-10-2009 21:38 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Een laatste pand dat ik kocht was oa het dak niet voldoende, ik heb bepaalde minpunten in het koopcontract laten opnemen dat deze hersteld diende te worden en de desbetreffende rekening voorgelegd moest worden. Het kan het is echter de vraag in hoeverre de verkoper erin mee wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:36
Coffeemonster schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:47:

[...]
Je kunt altijd je bod toelichten, kweekt in mijn ogen ook wat inlevingsvermogen aan de verkopende partij. Let wel dat je niet in de discussie gaat met de makelaar, die zal je altijd proberen om je van het standpunt af te halen met "ah dat valt wel mee, is niet zo erg" etc. Gewoon dit is ons bod, en als hij vraagt waarom er voor dat bod is gekozen kun je kort toelichten waarom dat voor jou een passend bod is.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pffft, banken...
Blijft dit zo?

Alle getekende documenten zijn al drie weken in bezit, maar ja, herfstvakantie hè. Moeten wij flikken als dienstverlenend bedrijf. :/
Dus uiteindelijk toegezegd, alles was in behandeling, ik kreeg al bankgarantie binnen en heb ik getekend.
Belt de verkopende partij gisteren of de financiëring rond was want de ontbindende voorwaarden verliepen gisteren.
Ik gaf aan dat de bankgarantie al uitgegeven was dus ik er van uit ging dat alles wel in orde was.

Blijkt dat er nog niet eens een taxatie gedaan was, dus ik weer achter die bank aan, blijkt foutje te zijn gaan ze alsnog doen.
Dan vraag ik mij af hoe ze in vredesnaam zo'n traject kunnen doorzetten als de (verplichte) taxatie nog niet eens binnen is.

Ik krijg dan een beetje het gevoel dat zij die taxatie niet boeiend vinden, want die is toch maar voor de NHG.
'Worst Case'-scenario zou dan zijn dat de NHG mislukt maar ik dan al wel op alle mogelijke manieren vast zit aan de bank.

Mede omdat ik geen inzicht heb in wat er allemaal moet gebeuren krijg ik het gevoel dat ik daarover elke 2 à 3 dagen aan de telefoon moet gaan hangen omdat het anders mis loopt.

* Gonadan is blij als alles achter de rug is :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:05:

Ik krijg dan een beetje het gevoel dat zij die taxatie niet boeiend vinden, want die is toch maar voor de NHG.
'Worst Case'-scenario zou dan zijn dat de NHG mislukt maar ik dan al wel op alle mogelijke manieren vast zit aan de bank.

Mede omdat ik geen inzicht heb in wat er allemaal moet gebeuren krijg ik het gevoel dat ik daarover elke 2 à 3 dagen aan de telefoon moet gaan hangen omdat het anders mis loopt.
De Taxatie is ook van belang voor de bank zelf, alleen is het alleen belangrijk als de daadwerkelijke waarde van het pand erg afwijkt van het bedrag wat jij ervoor betaald. Dan heeft de bank namelijk niet genoeg onderpand en zullen ze de lening niet verstrekken.

Ik zou zeker gewoon elke dag blijven bellen. Aan de andere kant was het ook wel verstandig als je zelf wat eerder bij de verkopers ( en een hardere dead-line voor de bank gesteld had ) aan de bel getrokken had. Dan had je misschien nog kunnen regelen dat de ontbindende voorwaarde verlengd werd tot je zeker van je hypotheek bent.

Het verstrekken van de bank-garantie zegt namelijk niks over het eventueel verstrekken van de hypotheek. Het is alleen een zekerheid voor de verkopende partij, dat als je niet af kan nemen ( Door wat voor reden dan ook ), dat ze het geld van de 10% boete clausule krijgen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Woy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:12:
De Taxatie is ook van belang voor de bank zelf, alleen is het alleen belangrijk als de daadwerkelijke waarde van het pand erg afwijkt van het bedrag wat jij ervoor betaald. Dan heeft de bank namelijk niet genoeg onderpand en zullen ze de lening niet verstrekken.

Ik zou zeker gewoon elke dag blijven bellen. Aan de andere kant was het ook wel verstandig als je zelf wat eerder bij de verkopers ( en een hardere dead-line voor de bank gesteld had ) aan de bel getrokken had. Dan had je misschien nog kunnen regelen dat de ontbindende voorwaarde verlengd werd tot je zeker van je hypotheek bent.
Achteraf wel inderdaad, de bank verzekerde mij echter steeds dat ze elk moment het taxatierapport binnen zouden krijgen.
Fout van mij dus, is mijn eerste huis maar voor de volgende keer weet ik wel beter.
Het verstrekken van de bank-garantie zegt namelijk niks over het eventueel verstrekken van de hypotheek. Het is alleen een zekerheid voor de verkopende partij, dat als je niet af kan nemen ( Door wat voor reden dan ook ), dat ze het geld van de 10% boete clausule krijgen.
Dat is ook weer waar inderdaad.
Komt dus op hetzelfde neer, alles wat mij kan naaien is geregeld, alles wat goed is voor mij niet. Top zo'n bank.

Nu zou ik zelf niet weten waarom de financiëring mis zou kunnen gaan, maar zolang het niet zeker is blijft het spannend.
• we lenen ongeveer twee derde van wat wij maximaal van de bank kunnen krijgen;
• BKR was schoon (had andere bank al nagetrokken);
• volledig vaste aanstellingen, verklaringen geleverd;
• taxatiewaarde wordt door meerdere taxateurs al uit de losse pols in orde geschat;
• we zitten ruim onder NHG grens.
Wat zie ik over het hoofd?
Wanneer weet je eigenlijk zeker dat alles rond is? Pas na passeren zeker? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het was ook niet bedoeld om je bang te maken of je wat te verwijten. Maar ik heb vaker dergelijke verhalen gehoord. Men denk dat het allemaal geregeld is, en laat vol vertrouwen het voorbehoud van financiering verstrijken.

Later blijkt dan dat het nog helemaal niet rond was met de bank. Op dat moment zit je echter al zo ver in het traject dat je nooit meer naar een andere kunt stappen. Op het moment dat je voorbehoud van financiering nog niet is verlopen kun je de bank nog onder druk zetten, en gewoon naar een andere bank stappen. Het gaat over een hele hoop geld, dus IMHO moet de bank dan ook maar zijn stinkende best doen om het allemaal op tijd geregeld te hebben.

Als je dan hoort dat er nog niet eens een taxatie gedaan is, dan zit er echt wat mis bij die bank! Bij mij werd de taxatie 3 dagen nadat ik getekend had gedaan. Dat is gewoon iets wat meteen geregeld kan worden op het moment dat je tekent voor je hypotheek.

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 29-10-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Woy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:27:
Het was ook niet bedoeld om je bang te maken of je wat te verwijten. Maar ik heb vaker dergelijke verhalen gehoord. Men denk dat het allemaal geregeld is, en laat vol vertrouwen het voorbehoud van financiering verstrijken.

Later blijkt dan dat het nog helemaal niet rond was met de bank. Op dat moment zit je echter al zo ver in het traject dat je nooit meer naar een andere kunt stappen. Op het moment dat je voorbehoud van financiering nog niet is verlopen kun je de bank nog onder druk zetten, en gewoon naar een andere bank stappen. Het gaat over een hele hoop geld, dus IMHO moet de bank dan ook maar zijn stinkende best doen om het allemaal op tijd geregeld te hebben.
Eens.
Als je dan hoort dat er nog niet eens een taxatie gedaan is, dan zit er echt wat mis bij die bank! Bij mij werd de taxatie 3 dagen nadat ik getekend had gedaan. Dat is gewoon iets wat meteen geregeld kan worden op het moment dat je tekent voor je hypotheek.
Dat is ook mis gegaan, dat gaven ze toe.
De opdracht had al twee weken eerder gegeven moeten worden maar dat is blijkbaar vergeten o.i.d.
Ben gisteren naar het kantoor gegaan en heb gewoon de binnendienst aan de balie geroepen, dan lullen ze wel beter dan via de telefoon. :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 29-10-2009 09:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:30:
[...]

Eens.

[...]

Dat is ook mis gegaan, dat gaven ze toe.
De opdracht had al twee weken eerder gegeven moeten worden maar dat is blijkbaar vergeten o.i.d.
Ben gisteren naar het kantoor gegaan en heb gewoon de binnendienst aan de balie geroepen, dan lullen ze wel beter dan via de telefoon. :Y)
Dus jij hebt meteen nog wat extra korting op je provisie bedongen? Voor die provisie moeten ze ook werk leveren, en dat hebben ze niet goed gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Woy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:33:
Dus jij hebt meteen nog wat extra korting op je provisie bedongen? Voor die provisie moeten ze ook werk leveren, en dat hebben ze niet goed gedaan ;)
Nee ik betaal sowieso maar de helft. :+
Echter ben ik al blij als alles goed gaat, ik heb hiernaast al genoeg andere dingen te regelen.

Nieuwe badkamer, pfff, dat zijn ook allemaal oplichters volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Coffeemonster schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:48:
[...]

Ze weten dat je een keuring hebt laten doen, dus je moet het bod gewoon zo laag mogelijk insteken. Je hebt wel kans dat ze zeggen laat maar en dat ze hopen op een nieuwe koper die geen keuring gaat doen.
Zet je strategie op papier, en probeer je te verplaatsen in de verkoper. Bijvoorbeeld:

Vraagprijs 190.000 je wilt uitkomen op max. 175.000
1e bod 160.000 (ovv Financiering en met een kopietje van het keuringsrapport)
Tegenbod: 185.000 (of ze gaan niet met je in gesprek)
2e bod 166.000 (je gaat iets hoger zitten dan dat zij omlaag gingen)
Tegenbod: 182.000 (als ze zuinig zijn, heb je geluk dan heb je al 180.000 te pakken)
3e bod 172.000 met de medeling dat het je maximale bod is.
Enz...

Zo heb ik het destijds ook uitgedacht en het klopte bijna helemaal. Ik heb er toen meer afgekletst dan mijn financieel adviseur had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Over twee weken krijg ik als het goed is de sleutel *O*

Ik vraag mij echter af of ik nog dingen moet checken... De bank heeft wel toegezegd de hypotheek te verstrekken, en contact op te nemen met de notaris, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Is het verstandig dit de dubbelchecken bij de notaris, of juist bij de bank...? Kan ik nog andere onverwachte verrassingen krijgen welke verstandig zijn om te checken?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Eijkb

Zo.

Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:37:
[...]

Nee ik betaal sowieso maar de helft. :+
Echter ben ik al blij als alles goed gaat, ik heb hiernaast al genoeg andere dingen te regelen.

Je verhaal met de bank komt bekend voor. Als je er later nuchter over nadenkt, die jongedame bij de bank die mij hielp is ook maar een werknemer die dagelijks een paar hypotheekjes verwerkt en toevallig vergeet ze dan een keer de taxatie. Boeiend. Terwijl de klant aan de andere kant een schuld van 2 ton boven het hoofd hangt als door de taxatie de lening niet verstrekt kan worden. Tja.

Oplichters,.. mee eens. Aan de andere kant doe jij je werk ook niet voor niets en zou je wellicht ook wel eens beter je best kunnen doen dan je deed :+

Al met al: het is allemaal relatief. Wil alleen nog kwijt dat ik hier allemaal lage bedragen voorbij zie komen van < 2 ton. In Breda heb je dan net een uitgebouwde garage? En keukens uit DUI klinkt goed, maar die komen ze niet zetten in Breda.

Voor de rest: altijd interessant om te lezen en potentiele kopers: succes!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eijkb schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:07:
Je verhaal met de bank komt bekend voor. Als je er later nuchter over nadenkt, die jongedame bij de bank die mij hielp is ook maar een werknemer die dagelijks een paar hypotheekjes verwerkt en toevallig vergeet ze dan een keer de taxatie. Boeiend. Terwijl de klant aan de andere kant een schuld van 2 ton boven het hoofd hangt als door de taxatie de lening niet verstrekt kan worden. Tja.
Dat is ook wel zo, er ging echter meer mis.
De betreffende bank maakt bakken met reclame voor starters en dergelijke, dat soort slordigheidjes moet je bij een starter juist niet flikken in mijn ogen.
Straks maar eens bellen of alles nu in orde is, gisteren is als het goed is eindelijk de taxatie gedaan.
Oplichters,.. mee eens. Aan de andere kant doe jij je werk ook niet voor niets en zou je wellicht ook wel eens beter je best kunnen doen dan je deed :+
Ja, maar ik vraag niet eerst twee keer zo veel aan mijn baas en blijk qua daadwerkelijk prijs de helft te kunnen zakken.
Laat nu door een bedrijf een offerte maken, ben benieuwd wat er uit komt.
Ik heb helemaal geen zin in afdingen e.d. dus hoop dat het realistisch is.
Al met al: het is allemaal relatief. Wil alleen nog kwijt dat ik hier allemaal lage bedragen voorbij zie komen van < 2 ton. In Breda heb je dan net een uitgebouwde garage? En keukens uit DUI klinkt goed, maar die komen ze niet zetten in Breda.
Moet je ook een beetje mazzel mee hebben, het verschilt heel erg per gemeente.
Wil je trouwens niet zulke onzin verkondigen? Ik zocht even op mijn eigen richtprijs (~200K) en zie daar zo'n 250 volwaardige gezinswoningen voor staan, noem je dat een uitgebouwde garage? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:37:
Dan doe je het toch lekker zelf? Als jij het beter en/of goedkoper kunt dan zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Exirion schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:55:
Dan doe je het toch lekker zelf? Als jij het beter en/of goedkoper kunt dan zou ik het zeker doen.
Vanwaar deze sneer? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is een beetje te makkelijk om een hele beroepsgroep over een kam te scheren terwijl ze iets kunnen wat jij niet kunt, en waarvan je wellicht geen flauw benul hebt wat er allemaal aan kosten bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Exirion schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:09:
Het is een beetje te makkelijk om een hele beroepsgroep over een kam te scheren terwijl ze iets kunnen wat jij niet kunt, en waarvan je wellicht geen flauw benul hebt wat er allemaal aan kosten bij komt kijken.
Ik heb wel zeker een idee wat voor kosten er bij komen kijken.
Van keukenboeren is het algemeen geaccepteerd ze over één kam te scheren, van autohandelaren ook, badkamerboeren doen toch exact hetzelfde? Ten minste, de grotere ketens dan.

Ik heb de tijd niet om het zelf en wel flink wat geld over om het te laten doen.
Maar als men dan voor een hokje van minder dan 4 m2 al meteen roept dat het bij vijftien duizend euro pas begint dan ben ik snel klaar natuurlijk.
Wat ik al zei, ben nu in gesprek met een partij die wel vertrouwen geeft, ben benieuwd wat er uit komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 21-09 14:56
Vraagje:

Als ik bod heb uitgebracht op een huis, de makelaar/verkoper doet de tegenbod.
Dan zijn we toch in onderhandeling.

Het is gebleken terwijl ik bezig was met de makelaar/verkoper over bods, dat de makelaar/verkoper het huis aan iemand heeft verkocht.

Dat is toch tegen de regels?

Zo ja, wat kan ik dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat hangt ook een beetje van de voorwaarden van de verkoop af.

Mocht daar niets afwijkends tussen staan was je inderdaad in onderhandeling.
Het is echter geen regel dat je dan niet met anderen in zee mag, het is eerder gedragscode.

Wat je (juridisch) kunt doen valt nu nog lastig te zeggen.

Edit:
Heb je uberhaupt gereageerd op het tegenbod?
Vaak zit er wel een termijn aan en moet je wel aangeven dat je er over nadenkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 03-11-2009 19:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Silver7 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:00:
Dat is toch tegen de regels?

Zo ja, wat kan ik dan doen?
Hier geldt, vrees ik, dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen.

Volgens de richtlijnen van de NVM ben je in onderhandeling zodra er een tegenbod is. Een makelaar kan dan niet ineens aan een andere partij verkopen, maar ja.. theorie en praktijk he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lof102
Jeroen V schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:31:
[...]

Geen idee, maar zou je dat niet gewoon aan de desbetreffende leverancier kunnen vragen?
Om even een respons te geven op mijn eigen vraag: huis kopen, fraude met de elektrameter, wie betaalt achteraf?

Nah, ben dus verder in conclaaf gegaan met de bank en de energiemaatschappijen. De bank doet niets en wil niets, die willen enkelt zsm van het huis af.

De energiemaatschappijen daarentegen zijn wat meer meebuigend. De netbeheerder (Liander) maakt er geen probleem van, aantekeningen zijn gemaakt en wanneer we aangeven dat de meter vervangen dient te worden door aandoen van de vorige bewoner dan gebeurt dat zonder dat wij daar verder voor opdraaien.

de leverancier (Nuon) heeft de meter vorig jaar oktober al afgesloten en de stand die toen bekend was is afgerekend. De huidige stand op de defecte meter is gelukkig gelijk aan deze afrekenstand en ook is het adres bij de Nuon bekend als fraudeadres.

Wanneer wij de woning aanvaarden en direct door Liander een nieuwe meter in laat bouwen en de Nuon hierbij betrek is dat voldoende om naheffingen van de vorige bewoner te voorkomen.

Nu had ik nog een vraag waar wij geen duidelijk antwoord op kunnnen verkrijgen. Deze woning is dus door de bank ingevorderd van de vorige bewoner. De woning is nog gestoffeerd (meubels) en de bank zal geen moeite doen om deze te verwijderen. Wanneer wij de woning dus aanvaarden en deze meubels staan er nog in, van wie zijn deze dan?

Kunnen wij ons zonder pardon ontdoen van deze meubels of kan de vorige bewoner het ons hier nog mee lastig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 21-09 14:56
Gonadan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:09:
Dat hangt ook een beetje van de voorwaarden van de verkoop af.

Mocht daar niets afwijkends tussen staan was je inderdaad in onderhandeling.
Het is echter geen regel dat je dan niet met anderen in zee mag, het is eerder gedragscode.

Wat je (juridisch) kunt doen valt nu nog lastig te zeggen.

Edit:
Heb je uberhaupt gereageerd op het tegenbod?
Vaak zit er wel een termijn aan en moet je wel aangeven dat je er over nadenkt.
Het staat zelfs in de brochure dat de makelaar niet met anderen gaat onderhandelen als de makelaar de tegenbod heeft uitgebracht nadat ik bod heb uitgebracht.
Exirion schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:26:
[...]

Hier geldt, vrees ik, dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen.

Volgens de richtlijnen van de NVM ben je in onderhandeling zodra er een tegenbod is. Een makelaar kan dan niet ineens aan een andere partij verkopen, maar ja.. theorie en praktijk he.
Dus kortom gezegd, het is totale onzin over "ik zal niet onderhandelen met anderen"....

Maar goed, ik heb geleerd. Dus bij volgende huis, als het ook in brochure staat en/of makelaaar zelf aangeeft, dan zal ik duidelijk maken dat het onzin is.

Bedankt voor antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Silver7 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 06:58:
[...]

Het staat zelfs in de brochure dat de makelaar niet met anderen gaat onderhandelen als de makelaar de tegenbod heeft uitgebracht nadat ik bod heb uitgebracht.

[...]

Dus kortom gezegd, het is totale onzin over "ik zal niet onderhandelen met anderen"....

Maar goed, ik heb geleerd. Dus bij volgende huis, als het ook in brochure staat en/of makelaaar zelf aangeeft, dan zal ik duidelijk maken dat het onzin is.

Bedankt voor antwoorden.
Als je wilt dat hij zich strikt houdt aan de afspraak enkel met jou in onderhandeling te zijn dan loop je de kans dat hij de onderhandelingen met jou gewoon afbreekt als er een andere kandidaat interessanter blijkt. Het feit dat je "in onderhandeling" bent zegt namelijk helemaal niets, beide partijen mogen op ieder willekeurig moment de onderhandelingen stopzetten en dus afzien van de (ver)koop wanneer er een bod/tegenbod ligt en het nog niet geaccepteerd is (dan accepteer je het niet en kom je niet met een tegenbod). Het is volgens mij alleen niet mogelijk om je bod/tegenbod weer in te trekken.

Op het moment dat de makelaar zich aan de afspraak zou houden en er komt iemand die 10 000 euro meer biedt dan jou dan zien ze gewoon van het onderhandelen met jou af. Het klinkt hard, maar zo zou je zelf ook doen. Als je een tegenbod hebt gehad (en nog niet geaccepteerd hebt) kun je de boel gewoon afstoten en met een andere verkoper in zee gaan.

De koop is pas definitief na het tekenen van het "voorlopig" koopcontract en wanneer de officiële bedenktijd van (ik geloof) 3 werkdagen is verstreken. Dan kan de (ver)koop niet meer (makkelijk) worden ontbonden (ontbinden kost dan geld).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als de makelaar bij de NVM aangesloten is zou ik er daar minstens even melding van maken. Het is wettelijk inderdaad niet verplicht, maar het is wel een richtlijn van de NVM. Als een makelaar er meerdere klachten over krijgt dan word hij er misschien door de NVM op aangesproken.

Verder stelt het inderdaad niet zo veel voor zoals .Gertjan. al zegt, het enige is dat het voorkomt dat je echt tegen elkaar uitgespeeld word.

Verder is er denk niet zo veel wat je kunt doen, en ik zou lekker op zoek gaan naar een nog leuker huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, sinds een paar minuten ben ik weer een fraaie ervaring rijker. Wij zijn opzoek naar een huis. We hebben nu een koopappartement, en willen graag in deze buurt blijven wonen, maar groter en met een tuintje e.d., u kent het wel. Na een paar maanden strak Funda in de gaten te hebben gehouden (we zijn ZEER kritisch) kwam het ideale huis voorbij.

Gisteren hebben we met onze aankoopmakelaar een tweede bezichtiging gehad, en alles was nog nog steeds zo mooi en leuk als de eerste keer. De verkopende partij wil niet verkopen met een clausule waarin we de verkoop ons appartement veilig stellen, dus is het zaak om eerst ons flatje te verkopen voor we een bod doen. We willen niet het risico lopen met twee hypotheken te zitten door nu direct al te gaan bieden op het nieuwe huis.

Nu wordt ik net gebeld door onze makelaar, dat de verkopende makelaar contact had opgenomen met de melding dat de vraagprijs is geboden. Gisteren was het huis nog helemaal vrij. De partij die de vraagprijs heeft geboden heeft het huis nog niet bezichtigd, en zou uit het buitenland komen. Of wij daar iets tegenover willen zetten.

Nou hebben wij nog niet eens een eerste stap gezet om ons flatje te verkopen, en hebben we al bedacht dat de vraagprijs ook ons uiterste zal zijn. Alles bij elkaar mooi shit, en een ontzettend dubieus verhaal van de verkoopmakelaar. Zoals gezegd, we hebben lang gewacht op een huis waarin "all boxes checked" waren. Iemand hier ooit een vergelijkbare situatie meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is op zich logisch dat de verkoper geen clausule in het contract wil, waarin jullie verkoop zeker gesteld word. Ik kan me ook voorstellen dat jullie je nog niet vast willen leggen als je huidige huis nog niet verkocht is.

Er zijn een paar mogelijkheden. Je gaat eerst lekker je huis verkopen, en gaat daarna pas beginnen met bieden ( Zoeken naar huizen kan altijd natuurlijk ). Dus je reageert negatief op het voorstel van de makelaar.

Een andere optie is dat je het risico neemt dat je huis nog niet verkocht is, en je bied ook de vraagprijs. Ik zou die optie echter niet zo snel nemen als ik jou was. Blijkbaar voel je je er niet lekker bij om een huis te kopen, terwijl je andere nog niet verkocht is. Dus ik zou eerst gewoon lekker zorgen dat je een koper voor je huis hebt.

Sowieso zou ik me niet op laten jagen door een makelaar die zegt dat iemand anders de vraagprijs geboden heeft. Dat is iets waar je ongetwijfeld spijt van gaat krijgen. Dus laat de makelaar het eerst met de andere partij uitzoeken, en zeg maar dat hij weer contact op kan nemen als dat afgeketst is.

Het enige risico wat je dan loopt is dat je natuurlijk straks je eigen huis verkocht hebt, en dat je nog geen nieuwe huis hebt. Maar voor een korte periode kun je misschien wel een tijdelijk onderkomen regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 04-11-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:21:

Gisteren hebben we met onze aankoopmakelaar een tweede bezichtiging gehad, en alles was nog nog steeds zo mooi en leuk als de eerste keer. De verkopende partij wil niet verkopen met een clausule waarin we de verkoop ons appartement veilig stellen, dus is het zaak om eerst ons flatje te verkopen voor we een bod doen. We willen niet het risico lopen met twee hypotheken te zitten door nu direct al te gaan bieden op het nieuwe huis.

Nu wordt ik net gebeld door onze makelaar, dat de verkopende makelaar contact had opgenomen met de melding dat de vraagprijs is geboden. Gisteren was het huis nog helemaal vrij. De partij die de vraagprijs heeft geboden heeft het huis nog niet bezichtigd, en zou uit het buitenland komen. Of wij daar iets tegenover willen zetten.
Komt op mij over als een poging om jullie flink onder druk te zetten? Beetje wazig verhaal dat iemand een vraagprijs biedt zonder bezichtiging in de huidige markt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:21:
Zo, sinds een paar minuten ben ik weer een fraaie ervaring rijker. Wij zijn opzoek naar een huis. We hebben nu een koopappartement, en willen graag in deze buurt blijven wonen, maar groter en met een tuintje e.d., u kent het wel. Na een paar maanden strak Funda in de gaten te hebben gehouden (we zijn ZEER kritisch) kwam het ideale huis voorbij.

Nou hebben wij nog niet eens een eerste stap gezet om ons flatje te verkopen, en hebben we al bedacht dat de vraagprijs ook ons uiterste zal zijn. Alles bij elkaar mooi shit, en een ontzettend dubieus verhaal van de verkoopmakelaar. Zoals gezegd, we hebben lang gewacht op een huis waarin "all boxes checked" waren. Iemand hier ooit een vergelijkbare situatie meegemaakt?
Realiseer je goed, dat er over een half jaar misschien een ander huis voorbijkomt, waar alle "boxes checked" ook voor opgaat. Als je een stuk terug zoekt op mijn ervaringen zul je zien dat wij op een gegeven moment in onderhandeling waren voor een heel mooi huis, is afgeketst, en we zitten nu in een ander huis, wat we nog mooier vinden... Ook wij zijn zeer kritisch, we hebben ca 50 huizen bekeken...... (en een veelvoud daarvan op funda).

Ik denk dat je hier voor jezelf moet beslissen wat je wil, met de huidige "trage"markt, lijkt het mij persoonlijk een illusie om te denken dat op het moment dat je een mooi huis gezien hebt, je dan pas gaat nadenken over de verkoop van je huidige appartement, en het ook verkocht krijgt terwijl je nog aan het onderhandelen bent over je huis.

Ik denk dat jullie voor jezelf moeten gaan bepalen of je het appartement heel scherp in de markt wil zetten en er eventueel verlies op wil lijden, zodat je maar niet met 2 hypotheken zit, of dat je de financiele armslag hebt om een tijd met 2 hypotheken te zitten.

Mbt het hele verhaal van de makelaar, klinkt mij een beetje verdacht in de oren. Hij weet natuurlijk dat jullie een appartement hebben, en misschien is dit gewoon een truc van hem om druk te zetten op de onderhandelingen.. Het is igg gelukt, want je maakt je flink zorgen nu :/

Je zal dus moeten afschatten hoe de huidige verkoop van je appartement zal gaan (buren nog recentelijk wat verkocht, staan er meerdere appartementen te koop, enz), en hoe gewild het nieuwe huis is, en hoe scherp die in de markt staat..... Lastig, ik weet het, maar probeer iig de emotie uit het hele verhaal te houden; er komen later echt nog wel meer huizen met alle boxes checked....

Succes, en laat even weten wat het geworden is :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
nadroJ, n4m3l355, MrFl0ppY en Cobb, bedankt voor jullie antwoord. :) Ik denk dat ik inderdaad zal verwijzen naar het keuringsrapport.

Vrijdag bleek dat het betreffende huis meedoet aan een vrij-op-naamactie: de verkoper betaalt de kosten koper. Volgens mij is dit niet voordelig voor zowel de verkoper als de koper, omdat veel kosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, makelaarskosten) een percentage van de koopsom zijn. Ik zit er dan ook aan te denken om een eindbod kosten koper te doen, omdat de makelaar heeft aangegeven dat de verkoper niet veel lager wil gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Coffeemonster schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:55:
nadroJ, n4m3l355, MrFl0ppY en Cobb, bedankt voor jullie antwoord. :) Ik denk dat ik inderdaad zal verwijzen naar het keuringsrapport.

Vrijdag bleek dat het betreffende huis meedoet aan een vrij-op-naamactie: de verkoper betaalt de kosten koper. Volgens mij is dit niet voordelig voor zowel de verkoper als de koper, omdat veel kosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, makelaarskosten) een percentage van de koopsom zijn. Ik zit er dan ook aan te denken om een eindbod kosten koper te doen, omdat de makelaar heeft aangegeven dat de verkoper niet veel lager wil gaan zitten.
Het leeuwendeel van de "Kosten Koper" worden altijd door de koper betaald. De overdrachtsbelasting moet namelijk gewoon betaald worden door de koper. Echter is het natuurlijk wel mogelijk om de koopsom zo aan te passen dat de totale verkrijgingskosten uitkomen op het bedrag wat jij bied. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je minstens 6% korting krijgt. Je bied dus bijvoorbeeld € 200.000 en dan betaal je feitelijk maar € 188,679, wat inclusief overdrachtsbelasting weer op 2 ton uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Helemaal met de posters boven mij!
Huis (voorlopig) even lekker laten gaan. Als het verkocht wordt, was het niet voorbestemd zullen we maar zeggen dan.

Je bent al een tijdje aan het zoeken op Funda. En zo te lezen heb je min of meer het besluit al genomen om te gaan verhuizen?
Daar hoort dus ook bij het verkopen van je appartement. Ga dus bij jezelf te rade wat je wilt. Ook dat heb je al gezegd: je wilt eerst je appartement verkopen alvorens te verkopen.

Advies: ga eerst een verkopend makelaar zoeken. Daar ben je ook al even mee bezig. Zijn ook weer onderhandelingen op zich die je in gaat.

Aangezien dat het om een appartement staat, kun je wellicht al inschatten wat de doorlooptijd is van appartementen in je complex in samenhang met verdieping, staat van het appartement etc... Wellicht kun je daar je kooptermijn aan vast hangen. Veel verkopers zitten in dezelfde situatie momenteel en je kunt behalve over prijs ook over aanvaarding van de woning onderhandelen.

Maar het blijft een kwestie van emotie. Je moet je er goed bij voelen. Als ik nu op basis van het kleine stukje tekst advies moet geven aan jou: "hang eerst een te koop bord aan je balkon" en ga daarna weer op zoek naar huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De appartmenten in mijn flat verkopen zeer goed, ook in de afgelopen tijd heb ik geen appartmenten langer dan 1 a 2 maanden te koop zien staat. Uiteraard heb ik zelf ook grote vraagtekens bij het verhaal van de makelaar, en we gaan er niet direct op in, het rammelt gewoon te veel. We hebben aangegeven op de hhogte te willen blijven van de vorderingen, dus dit specifieke huis is gewoon afwachten.

Een verkoopmakelaar hebben we. We hebben zeer goede ervaringen met een kantoor, welke een samenvoeging is van een aantal kleinere partijen. Zij doen ook ons hypotheekadvies.

Om nu toch direct ons appartement te koop te zetten staat me wat tegen. De kans is groot dat er zich kopers aandienen terwijl een nieuw huis voor ons nog lang niet in zicht is. We wonen in een gewilde wijk, en veel huizen verkopen snel.

We hebben in ieder geval een orienterend gesprek ingepland met onze verkoopmakelaar over de verdere gang van zaken. Het is jammer van het huis dat we op het oog hadden, maar zoals readytoflow hierboven ook aangeeft: het is een kwestie van emotie, en ik heb hier zwaar mn twijfels bij.

Dus, pindakaas! Op zoek naar een volgende kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Ik meld me voor het eerst ook in dit topic.
Gisteren hebben mijn vriendin en ik te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. _/-\o_

Nu is het uiteraard de bedoeling om de financiering rond te krijgen. As maandag is er een bouwkundige keuring waar ik zelf ook bij ben.
Mijn vriendin wilt graag alles bij de Hypotheker doen (want die vrouw was zo aardig).
Maar ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort grote "onafhankelijke" organisaties.
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de hypotheker?
Of hoef ik niet huiverig te zijn ( in elk geval niet meer als bij een andere verstrekker)?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

madmaus schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:23:
Gisteren hebben mijn vriendin en ik te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. _/-\o_

Nu is het uiteraard de bedoeling om de financiering rond te krijgen. As maandag is er een bouwkundige keuring waar ik zelf ook bij ben.
Mijn vriendin wilt graag alles bij de Hypotheker doen (want die vrouw was zo aardig).
Maar ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort grote "onafhankelijke" organisaties.
Of hoef ik niet huiverig te zijn ( in elk geval niet meer als bij een andere verstrekker)?
Gefeliciteerd. Ik denk dat je direct bij de bank een betere deal kan krijgen dan bij de Hypotheker, vooral mbt. de provisie die ze rekenen. De banken zitten meestal al snel op 0.5% en de Hypotheker zal gewoon 1% aanhouden, al kan je misschien ook afdingen bij de Hypotheker. Het scheelt ook enorm wie je treft binnen zo'n franchise. Ik had echt een vervelende gladjakker, dus ik ben nooit meer terug geweest.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

....

.....
Ten eerste gefeliciteerd :)

Ten tweede: Je doet de grootste aankoop uit je leven en die ga je bij iemand doen omdat je die zo aardig vindt ? Serieus, geef je vriendin een rotschop de realiteit in.

Het belangrijkste is dat je jezelf eerst goed op de hoogte brengt wat voor soort hypotheek je wil en hoeveel zekerheid (rentevaste periode, spaar / beleggingshypotheek) . Als je daar geen verstand van hebt (had ik ook niet toen ik huizen begon te kijken) dan ga je met een heleboel banken afspraken maken en je voor laten lichten, net zo lang tot je het snapt. Ook waarom zij hun winst vandaan halen enz. Daarna ga je alles op een rijtje zetten, en ga je eventueel nog een 2e ronde onderhandelingen in: Deze bank bood ons dit, kunnen jullie daar nog onder.

Besef je goed, dat dit verreweg de grootste aankoop in je leven is, en dat hier heel veel geld te besparen valt, of weggegooid wordt als je het fout doet...
Macros schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:32:
[...]

Gefeliciteerd. Ik denk dat je direct bij de bank een betere deal kan krijgen dan bij de Hypotheker, vooral mbt. de provisie die ze rekenen. De banken zitten meestal al snel op 0.5% en de Hypotheker zal gewoon 1% aanhouden, al kan je misschien ook afdingen bij de Hypotheker. Het scheelt ook enorm wie je treft binnen zo'n franchise. Ik had echt een vervelende gladjakker, dus ik ben nooit meer terug geweest.
Ik heb dat idd gewoon ook op 0.5 gekregen bij de hypotheker, dus afdingen loont. Ook banken tegen elkaar uitspelen is een goede optie

[ Voor 22% gewijzigd door Sparhawk op 04-11-2009 15:38 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

Ik ben ook bij de hypotheker geweest voor een offerte, het tegelijk met dit traject ook een offerte gevraagd bij de ING bank. Hierbij heb ik beide offertes doorgerekend, de hypotheker had een lagere maandlast met een hogere rente en had hierbij een te hoge koopsubsidie in zitten ( de ING had het precies goed) en hadden voor de lagere maandlast veranderingen aangebracht in de aflossing die ik zou doen (kan best een fout zijn geweest maar was dan wel in mijn nadeel).

Wel had ik bij de ING in aanvang een hogere provisie maar doordat mijn ouders ook een ING hypotheek hebben kon ik iets van punten gebruiken om dit af te kopen.

mijn tip is dan ook voor je zo een keuze maakt goed controleren of de hypotheek verstrekker geen fouten maakt ( ook mensen) en vraag bij minimaal 2 verstrekkers offertes aan. Uiteindelijk kan 0.1% rente je over 30 jaar een behoorlijke pot geld kosten terwijl je provisie maar eenmalig betaald.

Doorrekenen is ook niet zo heel moeilijk en anders zoek iemand die het kan. In zo een grote lening kan je best zelf wat tijd steken en niet zomaar blind iemand vertrouwen die wel aardig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Maar ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort grote "onafhankelijke" organisaties.Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de hypotheker?
Ik had dus hetzelfde gevoel toen ik voor mijn hypotheek ging kijken. Ik heb 1 gesprek gehad met de Hypotheker en nog wat mail en bel contact, echter was het in alle communicatie zo dat het product van een bank wat ik wel zag zitten onderuit werd getrapt. Dus niet gaan praten over waarom jouw product beter is maar alleen zeggen dat het ander slechter is om deze en deze reden. Toen ik dit ging controleren bleek het maar half waar te zijn, het ging om een ander product en minder massaal dan werd gezegd.

Het verhaal was er erg op gericht om mij bang te maken, vast te binden aan de Hypotheker (ja, neem volgende keer al je verzekering papieren maar mee) en alles wat zij niet aanbieden onderuit te trappen. Mocht ook al meteen papieren ondertekenen dat ik hun "documentatie" had ontvangen, dacht het niet. Het was een orienterend gesprek en dan onderteken ik niets, zelf niet een document waarin staat dat ik leef :+

Vriend van mij kreeg van de Hypotheker een bod met de melding dat ze de goedkoopste waren, uiteindelijk waren ze het duurst. Toen hij dit melde vroeg de Hypotheker om een herkansing en zou een beter bod doen, te laat natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd hoor, er zullen ook vast mensen (of vestigingen) werken die wel netjes zijn en hun best doen maar de ervaringen in mijn omgeving zijn in ieder geval niet goed tot slecht. De producten zelf heb ik het niet over, maar de werkwijze bevalt me dus niet echt. Ik zou er zo wie zo wel langs gaan al is het maar omdat je keuzes kan maken.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sparhawk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:37:
Ten tweede: Je doet de grootste aankoop uit je leven en die ga je bij iemand doen omdat je die zo aardig vindt ? Serieus, geef je vriendin een rotschop de realiteit in.
Eens, wij zaten eerst ook bij een onafhankelijke partij met een ontzettend aardige medewerker.
Uiteindelijk had de bank betere voorwaarden en kon de onafhankelijke partij geen punten aanstippen waarom hun keuze beter was.

Uiteindelijk werd mijn kritiek op hun keuze zelfs gebagatelliseerd en werden er op onze keuze pijlen afgeschoten die niet geheel volgens de realiteit waren.
Dus toen maar vriendelijk bedankt voor de moeite en rechtstreeks met een bank in zee gegaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Heeft iemand hier ervaringen mat de hypotheekservice van Vereniging Eigen Huis?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik ga eerst een paar andere offertes opvragen die ik kan vergelijken bij de hypotheker.
En uiteraard proberen af te dingen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EXX schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:42:
Geen persoonlijke ervaring.
Wat ik echter aan reacties heb gelezen en gehoord over EH (ook over taxatieservice) is dat je ook krijgt waar je voor betaalt.
Dus lekker goedkoop maar de kwaliteit is ook niet je van het.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Laatst online: 23:24
EXX schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:42:
Heb in 2005 via VEH een hypotheek afgesloten en qua advies was het gewoon goed. Ik had me behoorlijk verdiept en ben beroepsmatig thuis in financiele zaken maar kon toch nog behoorlijk veel van het advies opsteken en ook fiscale consequenties werden uitgebreid toegelicht. Het is dus niet zo dat er op basis van een computerprogramma ff snel een offerte werd opgesteld. Belangrijkst punt voor mij was echter dat er geen gepush richting bepaalde constructies/leveranciers toe was. Dat is iets wat bij de commerciele partijen als Hypotheker toch wat meer speelt en daar kan ik me persoonlijk verschrikkelijk aan irriteren.

Aftersales was wel wat minder aangezien de adviseur slecht bereikbaar was, die laatste ervaring heb ik ook van anderen gehoort. Schijnbaar toch een wat ambtelijker sfeertje waarbij je maar morgen moet terugbellen omdat mevrouw x op woensdag niet werkt.

Overigens waren de voorwaarden wat betreft cashback op provisie toentertijd veel aantrekkelijker. Nu krijg je alle provisie boven de € 3.500 teruggestort die grens was toen geloof ik rond de € 1.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Laatst online: 20:00
Ik sta op het punt om voor het eerste een woning te kopen en ik heb een heel leuk nieuwbouw project op het oog.

Afgelopen week bij de ING en Rabobank langsgeweest voor een hypotheek gesprek. Beide zijn gekomen met ongeveer gelijke aanbiedingen. Het gaat hierom een eerste gesprek en niet om een officiële offerte.

De Rabobank bood mij 5,2% (als ik ook een betaalrekening open) op de spaarhypotheek en het aflossingsvrije gedeelte en de ING (waar ik tevens klant ben) bood mij 5,1% op de spaarhypotheek en 5,0% op het aflossingsvrije gedeelte. Voor de informatie de hypotheek bestaat voor 100K uit een spaarhypotheek en voor 60K uit een aflossingsvrij gedeelte. Bij beide banken betaal ik 1% aan provisie over de hypotheeksom.

Is het in jullie ogen mogelijk om nog te onderhandelen met de bank als het gaat om provisie en rentepercentages? Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

[ Voor 6% gewijzigd door Meestersleutel op 05-11-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 21:49

Reinier

\o/

Wij hebben binnenkort een tweede bezichtiging bij een huis wat op papier ideaal is (alle boxen gecheckt ;) ). De eerste bezichtiging was enigszins apart: de makelaar had zelf het huis nog nooit gezien, de bewoners (inclusief een lading kinderen) waren thuis en het was een aardige puinhoop. Beetje jammer was dat en hopelijk gaat het de tweede keer beter.

Het staat al zo'n anderhalf jaar te koop en de vraagprijs is inmiddels € 40.000 gedaald. Van mij mag er nog meer af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het probleem dat ik met VEH heb is dat ze vuistdiep in de commerciele activiteiten en samenwerkingsverbanden zitten: warmteservice (Feenstra), hypotheken (?), aankoopmakelaars, etc. Vergelijkbaar met de ANWB wat ook meer een bedrijf is dan een belangenbehartiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meestersleutel schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:35:
Ik sta op het punt om voor het eerste een woning te kopen en ik heb een heel leuk nieuwbouw project op het oog.

Afgelopen week bij de ING en Rabobank langsgeweest voor een hypotheek gesprek. Beide zijn gekomen met ongeveer gelijke aanbiedingen. Het gaat hierom een eerste gesprek en niet om een officiële offerte.

De Rabobank bood mij 5,2% (als ik ook een betaalrekening open) op de spaarhypotheek en het aflossingsvrije gedeelte en de ING (waar ik tevens klant ben) bood mij 5,1% op de spaarhypotheek en 5,0% op het aflossingsvrije gedeelte. Voor de informatie de hypotheek bestaat voor 100K uit een spaarhypotheek en voor 60K uit een aflossingsvrij gedeelte. Bij beide banken betaal ik 1% aan provisie over de hypotheeksom.

Is het in jullie ogen mogelijk om nog te onderhandelen met de bank als het gaat om provisie en rentepercentages? Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
Rabo zal de opbouwhypotheek hebben neem ik aan?
Welke heb je van de ING, het is toch niet zo'n 'voordeel spaarhypotheek' he?
Kijk daar even goed naar, dan heb je namelijk dubbele boetes tegenover geen boete bij de rabo.

De Rabo is voor mij nu bezig met 4,9%, maar die is al drie weken terug getekend.

Aanvulling:
Staar je dus niet blind op de percentages maar kijk naar maandlasten en vooral de voorwaarden.
Die zijn tien keer belangrijker dan die percentages, 0,1% verschil scheelt maximaal een tientje per maand namelijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 05-11-2009 14:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gonadan schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:44:
Staar je dus niet blind op de percentages maar kijk naar maandlasten en vooral de voorwaarden.
Voorwaarden zijn erg belangrijk. Een van de redenen dat ik ook bij de Rabo uitkwam (spaarzekerhypo).

Maandlasten moet je even een extra check op uitvoeren door ook de totale kosten over de gehele looptijd te berekenen: tel alle (maandelijkse) kosten op en tel daarbij ook de restschuld na 30 jaar bij. Vergelijk dat bedrag ook met elkaar.
Pagina: 1 ... 24 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.