bouwkundige keuring is 250 euro voor iets wat zoveel geld kost vind ik dat geen gekke investering.
Bedankt voor de tip, ik had verwacht dat zo'n keuring veel duurder was. Ik heb altijd gedacht van in een appartement zal dit niet nodig zijn, want als er echt iets mis is hebben veel meer mensen een probleem. Voor deze prijs en met de aanwezigheid van bovengenoemde clausule's biedt het voor relatief weinig geld toch wat meer zekerheid. Wellicht verdient het zich nog terug als ik een bod doe met een rapport als onderbouwing.TrailBlazer schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:29:
bouwkundige keuring is 250 euro voor iets wat zoveel geld kost vind ik dat geen gekke investering.
Ik heb ook een keuring laten uitvoeren (350 Euro) op ons huis (vraagprijs 229.000) . Geen weggegooid geld, er kwamen nog wat (kleine) zaken aan het licht, maar ook geruststellingen (bijv. het dak van de garage, die kon nog wel even mee
).
yep ook al komt er niks negatiefs uit. Het geeft gewoon een gerustellend gevoel dat je niet binnen 5 jaar nog ergens 5 K in moet stoppen.
Ik hoop dat degene met € 250 bouwkundige keuring niet Vereniging Eigen Huis bedoelt.
Daar al bij 2 koophuizen negatieve ervaringen mee:
1) ze 'schatten' maar een beetje wat iets kost om te vervangen/repareren. Dit vaak bezijden de waarheid
-Nieuwe radiatorknoppen bij blokverwarming kost volgens hen 'ach...ongeveer € 300'. Terwijl dit grote onzin is, omdat daarvoor het systeem (deels) leeg gehaald moet worden, soms zelfs leidingen bevroren. Dit maakt dat dit zeker € 1500 kost.
2) ze nemen gebreken niet erg serieus.
-Voorbeeld, huis stond 9 maanden leeg. In de douche lag water bij toilet. Hen hierop gewezen. Reactie: "ach dat is niks'. Nogmaals hen erop gewezen dat huis 9 maanden leeg stond, water ergens vandaan moest komen. Reactie: "nee, kan geen kwaad, is niets".
Wat bleek: verborgen gebrek, lekke oude waterleiding diep in de muur!
Ook bij vorige huis, hadden ze kosten veel te laag ingeschat voor reparaties. Dingen die ze gewoon niet wilden zien/rapporteren.
Nooit meer een bouwkundige keuring door VEH.
Daar al bij 2 koophuizen negatieve ervaringen mee:
1) ze 'schatten' maar een beetje wat iets kost om te vervangen/repareren. Dit vaak bezijden de waarheid
-Nieuwe radiatorknoppen bij blokverwarming kost volgens hen 'ach...ongeveer € 300'. Terwijl dit grote onzin is, omdat daarvoor het systeem (deels) leeg gehaald moet worden, soms zelfs leidingen bevroren. Dit maakt dat dit zeker € 1500 kost.
2) ze nemen gebreken niet erg serieus.
-Voorbeeld, huis stond 9 maanden leeg. In de douche lag water bij toilet. Hen hierop gewezen. Reactie: "ach dat is niks'. Nogmaals hen erop gewezen dat huis 9 maanden leeg stond, water ergens vandaan moest komen. Reactie: "nee, kan geen kwaad, is niets".
Wat bleek: verborgen gebrek, lekke oude waterleiding diep in de muur!
Ook bij vorige huis, hadden ze kosten veel te laag ingeschat voor reparaties. Dingen die ze gewoon niet wilden zien/rapporteren.
Nooit meer een bouwkundige keuring door VEH.
Een vraagje over het opnemen van een voorwaarde in een koop-contract.
(wil 2 gedeeltes in een draagmuur slopen en als doorgang gebruiken naar een andere kamer)
Ik heb een leuk huis gevonden. Maar aangezien het wel een redelijk gedateerd huis is, van 1934 heb ik besloten een bouwkundige keuring te laten doen.
Daar bleek eigenlijk weinig schokkends uit: De komende jaren een dakje vervangen met nieuwe bedekking.
Niet dat dat niets kost, maar verder was alles in orde.
Graag zou ik 2 gedeeltes uit een draagmuur slopen, om hier zo normale doorgangen van te maken.
Het betreft een muur die over de lengte van het hele huis loopt.
Tijdens de bouwkundige keuring heb ik al even geinformeerd naar de mogelijkheden hiervan. Toen bleek dit inderdaad een praktisch idee. Uiteraard moet 't geheel dan juist worden ondersteund. En moet wel door iemand gedaan worden die verstand van zaken heeft.
Maar voor een dergelijke aanpassing heb ik volgens mij een bouwvergunning nodig.
Mocht het allemaal toch niet mogen om een doorgang in de muur te maken dan daalt het huis toch wel in waarde voor mijn gevoel. En zou ik liever nog even verder kijken.
Dus, heb ik voor zo'n aanpassing een bouwvergunning nodig?
En hoe kom ik er zo snel mogelijk achter dat het kan ivm het tekenen van een koopcontract.
Of zou het niet nodig zijn om hier een voorwaarde van te maken? En ervan uitgaan dat het wel kan.
(wil 2 gedeeltes in een draagmuur slopen en als doorgang gebruiken naar een andere kamer)
Ik heb een leuk huis gevonden. Maar aangezien het wel een redelijk gedateerd huis is, van 1934 heb ik besloten een bouwkundige keuring te laten doen.
Daar bleek eigenlijk weinig schokkends uit: De komende jaren een dakje vervangen met nieuwe bedekking.
Niet dat dat niets kost, maar verder was alles in orde.
Graag zou ik 2 gedeeltes uit een draagmuur slopen, om hier zo normale doorgangen van te maken.
Het betreft een muur die over de lengte van het hele huis loopt.
Tijdens de bouwkundige keuring heb ik al even geinformeerd naar de mogelijkheden hiervan. Toen bleek dit inderdaad een praktisch idee. Uiteraard moet 't geheel dan juist worden ondersteund. En moet wel door iemand gedaan worden die verstand van zaken heeft.
Maar voor een dergelijke aanpassing heb ik volgens mij een bouwvergunning nodig.
Mocht het allemaal toch niet mogen om een doorgang in de muur te maken dan daalt het huis toch wel in waarde voor mijn gevoel. En zou ik liever nog even verder kijken.
En hoe kom ik er zo snel mogelijk achter dat het kan ivm het tekenen van een koopcontract.
Of zou het niet nodig zijn om hier een voorwaarde van te maken? En ervan uitgaan dat het wel kan.
[ Voor 9% gewijzigd door admiral866 op 03-05-2009 21:42 ]
Bij deze even een foto, want dat zegt meer dan 100 woorden
Die hoekwoning is van mijn vriendin en mij 

7 mei weer een bijeenkomst. Heb meteen weer een goede vraag, want de projectgroep (van mijn keuken) vraagt namelijk om de hoogte van de vloer. Laat ik dat nou net weer niet weten

7 mei weer een bijeenkomst. Heb meteen weer een goede vraag, want de projectgroep (van mijn keuken) vraagt namelijk om de hoogte van de vloer. Laat ik dat nou net weer niet weten
[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 04-05-2009 01:25 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Verwijderd
Op de site van de betreffende gemeente kom je er wel achter of je een bouwvergunning nodig hebt, maar het is bijna 100% zeker. Bij alle constructieve wijzigingen is in principe een vergunning nodig omdat je moet kunnen aantonen dat je de constructie hebt doorberekend. Dat laat je normaliter door een constructeur of bouwkundige doen.admiral866 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:40:
Je kan daarvoor beter naar de site van VROM gaan. Daar kan je online bepalen of (en welke) vergunning nodig is.
ff gegoogeld:
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
En mijn eerste bezichtiging van de woning moet ik laten schieten. Ze gaan dat doen om 16.00, wanneer mensen nog lekker werken... Het is om 19.00 ook nog licht hoor

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 07-05-2009 08:27 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Mijn verhaal blijft ook nog steeds interessant, twee maanden geleden een huis gezien in een plaats waar al niet veel "betaalbaars" te koop komt te staan. Waren net te laat om uberhaupt te bezichtigen - buitenkant/locatie zag er wel goed uit - en een andere koper had een bod gedaan, maar ze had niet gekeken of ze de financien wel rond kon krijgen. Tot afgelopen dinsdag 5 mei heeft ze de tijd tot gekregen om alles te regelen - dan verlopen ontbindende voorwaarden - en ze heeft helemaal niets meer aan de makelaar laten weten hoe het er voor staat. Makelaar probeerde haar gisteren te bereiken en ze nam niet op. Heel vreemde situatie dus. Nou staan wij op de reservelijst en zijn de eersten die het huis mogen bezichtigen, maar de makelaar zou vandaag terugbellen om te laten weten of ze die vrouw al te pakken kunnen krijgen.
Het lijkt mij dat haar tijd voorbij is (
). Ik heb gelezen dat ze op zich nog uitstel zou mogen krijgen - boven op de 6 weken tijd die ze al heeft gekregen - maar de ontbindende voorwaarden zijn dan uiteraard niet meer geldig. Mocht het alsnog niet lukken, dan kan de verkoper helemaal nergens meer op terugvallen lijkt me.
De makelaar vond het wel sneu voor de huidige koper dat het haar misschien niet zou lukken, maar goed, daar hebben wij niets aan; wij kunnen een eventuele nieuwe koper zijn.
Het lijkt mij dat haar tijd voorbij is (
De makelaar vond het wel sneu voor de huidige koper dat het haar misschien niet zou lukken, maar goed, daar hebben wij niets aan; wij kunnen een eventuele nieuwe koper zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 07-05-2009 08:41 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Misschien hebben ze zelf ook andere verplichtingen?Outerspace schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:26:
En mijn eerste bezichtiging van de woning moet ik laten schieten. Ze gaan dat doen om 16.00, wanneer mensen nog lekker werken... Het is om 19.00 ook nog licht hoor
En voor je droomwoning heb je zelf toch ook wel wat over??
Dan maar een middagje snipperen... oh oh wat erg...

Reken er maar niet te hard op. Wij zijn ooit iets van 5 weken aan het lijntje gehouden bij een huis waar we de 2e optie op hadden. "Ja, volgende week is haar laatste kans". Week erop: "ze heeft nog een week, ze heeft het bijna rond". Uiteindelijk kwam er een ander huis vrij waar wij toen de eerstvolgende optie op hadden, die maar genomen. Uiteindelijk is er alsnog iemand anders in dat andere huis gaan wonen

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Iets met te weinig vakantieuren en het te laat aanvragen van uurtjesGast1981 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:03:
[...]
Dan maar een middagje snipperen... oh oh wat erg...
[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 07-05-2009 14:04 ]
Momenteel zijn wij bezig met de oriëntatie op een 2 onder 1 kap woning. De opleverdatum staat ergens eind augustus.
In principe zouden we alles rond kunnen krijgen, maar het risico bestaat dat we natuurlijk een tijd met dubbele maandlasten zitten. De woningen staan al twee jaar te koop en momenteel zijn er 3 van de 10 verkocht. Wij hebben interesse in een hoekwoning (voor zover je daar van kan spreken bij 2 onder 1 kap) daar zijn er slechts twee van.
Voor ons past het allemaal precies nu, zonder dat we dubbele maandlasten hebben, die zouden eventueel mee gefinancierd moeten worden uit de hypotheek.
Echter onze vraag is kan je ook een bod uitbrengen op een nieuwbouw project? De makelaars hier zeggen dat de markt het wel toe laat om te doen, en wat is dan reeel?
De vrij op naam prijs is 257700 en daar moeten dan wat opties bij dus zeg maar 260. Is het realistisch om 250 te bieden? We moeten niet weg dus op zich is er niets verloren als we het niet krijgen.
In principe zouden we alles rond kunnen krijgen, maar het risico bestaat dat we natuurlijk een tijd met dubbele maandlasten zitten. De woningen staan al twee jaar te koop en momenteel zijn er 3 van de 10 verkocht. Wij hebben interesse in een hoekwoning (voor zover je daar van kan spreken bij 2 onder 1 kap) daar zijn er slechts twee van.
Voor ons past het allemaal precies nu, zonder dat we dubbele maandlasten hebben, die zouden eventueel mee gefinancierd moeten worden uit de hypotheek.
Echter onze vraag is kan je ook een bod uitbrengen op een nieuwbouw project? De makelaars hier zeggen dat de markt het wel toe laat om te doen, en wat is dan reeel?
De vrij op naam prijs is 257700 en daar moeten dan wat opties bij dus zeg maar 260. Is het realistisch om 250 te bieden? We moeten niet weg dus op zich is er niets verloren als we het niet krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door 911GT2 op 07-05-2009 15:45 ]
Wie niet waagt, wie niet wint. Zo simpel is het.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
wie niet waagt wie niet wint ben ik het mee eens maar volgens mij is er op nieuwbouw niet echt te onderhandelen. Krijg jij het goedkoper, dan moet de rest het ook goedkoper krijgen (kort door de bocht). Daarnaast is er een bepaalde berekening gemaakt mbt grondstoffen, uren, materiaal etc en kom je op een prijs uit, die nieuwbouw prijs (uiteraard zit er wat winst op).
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Zo das wel een hele mooie prijs zeg voor een 2 onder 1 kap. Maar goed dat neemt niet weg dat je geen bod mag uitbrengen he. Ben je nagegaan of dit inclusief bouwrente is? Indien deze erbij zit, kan je denk ik wel onderhandelen. Als deze er nog niet bij zit wordt het denk ik lastiger om te onderhandelen en aangezien de prijs al erg scherp is, denk ik dat deze er namelijk nog niet bij zit, maar dat kan je zo navragen( of misschien weet je dat al).911GT2 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:44:
Je moet niet vergeten dat als je een huis in bezit hebt je de rente daarvan misloopt, dit geldt dus ook voor een projectontwikkelaarthewizard2006 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:52:
wie niet waagt wie niet wint ben ik het mee eens maar volgens mij is er op nieuwbouw niet echt te onderhandelen. Krijg jij het goedkoper, dan moet de rest het ook goedkoper krijgen (kort door de bocht). Daarnaast is er een bepaalde berekening gemaakt mbt grondstoffen, uren, materiaal etc en kom je op een prijs uit, die nieuwbouw prijs (uiteraard zit er wat winst op).
Waarom? Denk je dat iedereen een nieuw auto voor dezelfde prijs verkoopt.thewizard2006 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:52:
wie niet waagt wie niet wint ben ik het mee eens maar volgens mij is er op nieuwbouw niet echt te onderhandelen. Krijg jij het goedkoper, dan moet de rest het ook goedkoper krijgen (kort door de bocht).
Ze moeten ook kosten maken om het huis aan te prijzen (advertenties) en vele andere kosten. Wellicht hebben ze nu personeel rond lopen, dat ze graag weer aan het werk zetten (ook kosten). En zo zijn er nog 100 senario's te verzinnen waarom het voordelig kan zijn om toch op het bod in te gaan. Maar je weet het niet tot je het probeert.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
kijk er zit naruulijk heus wel een ruime margen op het huis, maar de oplopende misgelopen rente kan je onmogelijk blijven doorberekenen in de kostprijs, omdat de vraagprijs te veel gaat afwijken van wat er geboden wordt.
Op een gegeven moment, zal er gewoon verlies gemaakt worden en tegen die tijd (die na 2 jaar toch wel bereikt zal zijn) zal er echt wel wat ruimte zijn om te onderhandelen.
Op een gegeven moment, zal er gewoon verlies gemaakt worden en tegen die tijd (die na 2 jaar toch wel bereikt zal zijn) zal er echt wel wat ruimte zijn om te onderhandelen.
Het is misschien niet zo gebruikelijk om op de prijs af te dingen, maar op zaken zoals renteverlies tijdens de bouw en grondrente kun je zeker wel onderhandelen. Zeker als er al gebouwd is of de opleverdatum nadert en er weinig verkocht zijn, kun je dit al gauw verdienen. Soms praat je al snel over 3000-7000 euro.
Niet verkopen en leeg laten staan kost de bouwer namelijk ook geld en als hij er bijvoorbeeld 5000 euro op toelegt om niet nog meer geld kwijt te zijn dan zal hij dit ook zeker doen. Een uitzondering is vaak als de bouwer werkt in opdracht van een woningbouwstichting, die hebben namelijk geld zat van de overheid en laten het ook rustig 2 jaar leeg staan als het moet. Een commerciele bouwer denkt vaak iets anders...
Niet verkopen en leeg laten staan kost de bouwer namelijk ook geld en als hij er bijvoorbeeld 5000 euro op toelegt om niet nog meer geld kwijt te zijn dan zal hij dit ook zeker doen. Een uitzondering is vaak als de bouwer werkt in opdracht van een woningbouwstichting, die hebben namelijk geld zat van de overheid en laten het ook rustig 2 jaar leeg staan als het moet. Een commerciele bouwer denkt vaak iets anders...
kan iemand mij vertellen wat de de rentestand van de rabobank op dit moment is met 5 jaar vast?
Dat is niet te zeggen omdat dat bij de Rabo per filiaal kan verschillen. Om die reden zie je de Rabo rentes nooit in overzichten vermeld staan.Squall schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:12:
kan iemand mij vertellen wat de de rentestand van de rabobank op dit moment is met 5 jaar vast?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik ben zelf voor mijn woning (gisteren gepasseerd) ook bij de Rabobank geweest. Viel me erg tegen.
1st afspraak op zaterdagochtend geplanned. Handig, hoef je geen vrij te nemen. Kon toen opeens toch niet, dus afspraak verzet naar maandag. Prima, maar afspraak was dubbel geplanned. Wachten dus. Wat mij betreft stonden ze toen 1-0 achter en dat hebben ze niet meer goed gemaakt.
Eerste voorstel: bagger; veel te hoge rente (weet niet meer hoe hoog, ik geloof 5,4 ofzo). Ik zeg eerlijk tegen die verkoper, dat we er met zo'n rente nooit uit gaan komen.
Maar dat kon echt niet lager, en hun voorwaarden waren veel beter dan concurrerende partijen, dus hij wilde wel een opzetje incl voorwaarden meegeven. Ok, doen we, kijk ik de voorwaarden op mijn gemak door. Geen enkel groot verschil met het voorstel van ABN wat we hadden liggen (qua voorwaarden dus). Wordt ik een dag later gebeld, hij kon de rente 0,1% lager doen en de afsluitkosten halveren. Maar toen kwam het nog niet in de buurt van het ABN voorstel.
Het was wellicht een incident, maar ik ben geen fan van de rabobank. Aan de andere kant zijn ze volgens mij een van de grootste hypotheekverstrekkers, dus ergens zal er heus wel iets goed gaan.
Uiteindelijk hebben we onze hypotheek bij Florius afgesloten, via Hypotheekvisie, dit alles wel naar volle tevredenheid (tot nu toe uiteraard).
1st afspraak op zaterdagochtend geplanned. Handig, hoef je geen vrij te nemen. Kon toen opeens toch niet, dus afspraak verzet naar maandag. Prima, maar afspraak was dubbel geplanned. Wachten dus. Wat mij betreft stonden ze toen 1-0 achter en dat hebben ze niet meer goed gemaakt.
Eerste voorstel: bagger; veel te hoge rente (weet niet meer hoe hoog, ik geloof 5,4 ofzo). Ik zeg eerlijk tegen die verkoper, dat we er met zo'n rente nooit uit gaan komen.
Maar dat kon echt niet lager, en hun voorwaarden waren veel beter dan concurrerende partijen, dus hij wilde wel een opzetje incl voorwaarden meegeven. Ok, doen we, kijk ik de voorwaarden op mijn gemak door. Geen enkel groot verschil met het voorstel van ABN wat we hadden liggen (qua voorwaarden dus). Wordt ik een dag later gebeld, hij kon de rente 0,1% lager doen en de afsluitkosten halveren. Maar toen kwam het nog niet in de buurt van het ABN voorstel.
Het was wellicht een incident, maar ik ben geen fan van de rabobank. Aan de andere kant zijn ze volgens mij een van de grootste hypotheekverstrekkers, dus ergens zal er heus wel iets goed gaan.
Uiteindelijk hebben we onze hypotheek bij Florius afgesloten, via Hypotheekvisie, dit alles wel naar volle tevredenheid (tot nu toe uiteraard).
Wat betreft de behandeling heb je een punt. Ik heb helaas ook een ervaring met Rabo die in die richting gaat, terwijl elke andere hypothekenboer/-bemiddelaar met uitzondering van Hypotheker de klant voorop stelde bij het inplannen van een afspraak.
Wat betreft het concrete financieringsaanbod valt er weinig van te zeggen. Het is een concurrerende markt
Wat betreft het concrete financieringsaanbod valt er weinig van te zeggen. Het is een concurrerende markt
wel grappig hoe het kan lopen met de verschillende banken. Ik/wij (ik en vriendin) zelf, hebben ook gesprek gehad met rabobank en ABN. Situatie was net andersom, de ABN ging in alle bochten wringen en konden qua percentage niet eens in de buurt komen van wat de rabobank kon bieden.ZieMaar! schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:31:
Ik ben zelf voor mijn woning (gisteren gepasseerd) ook bij de Rabobank geweest. Viel me erg tegen.
Bij ABN kregen we een rente stand voor 10 jaar die even hoog was als de rabobank 30 jaar. Uiteindelijk bij de rabo voor 10 jaar gedaan.
"If u do something do it with style, or do it at all."
Rabo is, zoals gezegd, elk filiaal anders. Wij hebben destijds ook bij de Rabo gezeten voor een (prettig) gesprek, helaas konden ze ons geen beter voorstel doen dan wat we al hadden (en dat was bij iemand geregeld die we persoonlijk kennen en die al onze zaken behartigt), maar we hadden vantevoren al gezegd dat ze met een heel goed bod zouden moeten komen, dus ze wisten waar ze aan toe waren. Werd niet moeilijk over gedaan (vanzelfsprekend), handen geschud en weggegaan. Wel al onze bankzaken bij de Rabo ondergebracht (vriendin zat nog bij de *spuug Postbank *spuug*).
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat is ook zo, ik heb een slechte ervaring, maar het zal 9 vd 10 keer heus wel goed gaan en qua rente concurrerend, anders kun je niet een van de grootste zijn.
Voor ABN ben ik btw niet bij de bank zelf geweest. Ik heb alles via tussenpersonen geregeld en vergeken, alleen rabo kan dan niet, dus vandaar dat we daar nog langs zijn geweest. ABN leek heel voordelig doordat we onze bankzaken daar ook ondergebracht hebben.
We hebben ook met een andere tussenpersoon iets doms meegemaakt. We hebben een redelijk spaarcentje, dus we hebben ons voor laten rekenen wat het inbrengen van eigen geld voor gevolgen van de maandlasten had. Uiteindelijk wilden we dat toch niet, dus aangegeven dat hij een offerte mocht aanvragen waarin we geen eigen geld gebruiken... Paar dagen later offerte binnen, uitgegaan van eigen geld...
Maar goed, 't loont een beetje om te shoppen maar volgens mij is vooral een prettig gevoel ook belangrijk bij het afsluiten van de hypotheek...
Voor ABN ben ik btw niet bij de bank zelf geweest. Ik heb alles via tussenpersonen geregeld en vergeken, alleen rabo kan dan niet, dus vandaar dat we daar nog langs zijn geweest. ABN leek heel voordelig doordat we onze bankzaken daar ook ondergebracht hebben.
We hebben ook met een andere tussenpersoon iets doms meegemaakt. We hebben een redelijk spaarcentje, dus we hebben ons voor laten rekenen wat het inbrengen van eigen geld voor gevolgen van de maandlasten had. Uiteindelijk wilden we dat toch niet, dus aangegeven dat hij een offerte mocht aanvragen waarin we geen eigen geld gebruiken... Paar dagen later offerte binnen, uitgegaan van eigen geld...
Maar goed, 't loont een beetje om te shoppen maar volgens mij is vooral een prettig gevoel ook belangrijk bij het afsluiten van de hypotheek...
Nou hier ook even een postje en jullie advies is gewenst:
Sinds 2007 bewonen mijn vriendin (september vrouw
) een nieuwbouw appartement (R'dam schiebroek 94 m2).
Ik woon naar mijn zin, vriendin ook wel echter Prinsenland (R'dam) blijft trekken
Ze had zich dus ingeschreven voor een nieuwbouwproject beneden huizen, 220 k (117 m2 tuin op het zuiden).
Zijn we ingeloot ! had ik nooit verwacht, naief misschien maar oke, als je zag hoeveel animo er was op de inschrijfdag !
Ze beginnen in July met bouwen en worden eind 2010 begin 2011 opgeleverd
Nu de grote vraag: is het verstandig, om nu in deze tijd voor dat nieuwbouwproject te gaan ?
* Geen idee of ik mijn bestaande appartement (in deze crisis tijd) voor oplevering van het nieuwbouwproject kan verkopen (hypotheek is 187 en verkoopwaarde is 215-220 wat ik veel vindt)
* Vriendin heeft geen vast contract !
* Geen zin in dubbele lasten (kunnen we net betalen maar het geld is dan ook echt op hebben dan nog Eur 50 over
Kortom we twijfelen heel erg of het in deze tijd een verstandige zet is. Vanavond komt er iemand om de optie's voor de hypotheek te bekijken en morgen komt een makelaar voor mijn bestaande huis.
Echter ik zou wel wat objectief advies kunnen gebruiken van de befaamde GOT !
Sinds 2007 bewonen mijn vriendin (september vrouw
Ik woon naar mijn zin, vriendin ook wel echter Prinsenland (R'dam) blijft trekken
Ze had zich dus ingeschreven voor een nieuwbouwproject beneden huizen, 220 k (117 m2 tuin op het zuiden).
Zijn we ingeloot ! had ik nooit verwacht, naief misschien maar oke, als je zag hoeveel animo er was op de inschrijfdag !
Nu de grote vraag: is het verstandig, om nu in deze tijd voor dat nieuwbouwproject te gaan ?
* Geen idee of ik mijn bestaande appartement (in deze crisis tijd) voor oplevering van het nieuwbouwproject kan verkopen (hypotheek is 187 en verkoopwaarde is 215-220 wat ik veel vindt)
* Geen zin in dubbele lasten (kunnen we net betalen maar het geld is dan ook echt op hebben dan nog Eur 50 over
Kortom we twijfelen heel erg of het in deze tijd een verstandige zet is. Vanavond komt er iemand om de optie's voor de hypotheek te bekijken en morgen komt een makelaar voor mijn bestaande huis.
Chario2 (818126)
Zeker als jullie huidige woning in de startersklasse zit zou ik het niet doen. Ik heb zelf een startertsappartement bijna 11 maanden te koop staan. Een keurige gerenoveerde woning in het centrum die ik een paar jaar geleden nog in uiterlijk 1 a 2 maanden verkocht zou hebben. Voor starters voelt het momenteel erg onzeker om zich in de koopmarkt te storten en daarnaast een financiering rond te krijgen.chario2 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:44:
Als je niet echt hoeft te verhuizen, lekker blijven zitten want het kan je heel veel geld gaan kosten.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Al mijn bankzaken altijd bij de Rabo gehad, zolang ik geen voorlopig koopcontract had werdt er niets onderhandeld. Dus tijdens het bieden al wel langs de ABN, daar een shitload aan kortingen gekregen, (wel met daarin meegenomen dat wel 4 a 5 rekeniningen bij de ABN zouden openen)...jazzVL schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:56:
[...]
wel grappig hoe het kan lopen met de verschillende banken. Ik/wij (ik en vriendin) zelf, hebben ook gesprek gehad met rabobank en ABN. Situatie was net andersom, de ABN ging in alle bochten wringen en konden qua percentage niet eens in de buurt komen van wat de rabobank kon bieden.
Bij ABN kregen we een rente stand voor 10 jaar die even hoog was als de rabobank 30 jaar. Uiteindelijk bij de rabo voor 10 jaar gedaan.
Voor het bod geaccepteerd was toch maar een afspraak bij de Rabo, en dus serieus geen cent af van wat rabo nederland die bank voorschrijft. Ik als vaste klant iets teleurgesteld, dus ik ik denk, Rabo zijn aangesloten banken maar wel losse banken, ga ik naar een andere Rabo..... daarmee gebeld, kon wel maar was wel moeilijk dwz er ging wat tijd overheen want er is een regio manager die weer akkoord moet geven.
Omdat ik haast had toch na de koop nogmaals naar de lokale rabo, gezegd dat ik een andere adviseur wilde spreken.
Die simpel weg verteld dat we een zeer concurerend bod van de ABN hebben en overwegen met het hele spulletje over te gaan naar de ABN... en dat hij maar met een offerte moet komen... en daar kwam hij mee...
kwart procent onder de ABN, Rabo is wel iets duurder qua opbouw, ze stellen daar hogere eisen aan tov ABN.
Ben uiteindelijk wel blij met de Rabo, maar hard spelen en onderhandelen lukt echt pas na koopcontract
Het is natuurlijk een risico wat je neemt, en de vraag is hoeveel ruimte je in je budget hebt, en hoeveel meer woongenot het nieuwe huis opleverd.chario2 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:44:
Sinds 2007 bewonen mijn vriendin (september vrouw) een nieuwbouw appartement (R'dam schiebroek 94 m2).
Zoals Exerion al zegt zijn de omstandigheden op dit moment niet super om een huis te verkopen. Zeker niet als je in de problemen komt als je dat niet doet.
De vraag is ook hoeveel geld je op het moment over hebt om flexibel te zijn met je prijs. Als je ook genoegen kunt nemen met een wat minder hoge verkoop prijs neemt de kans dat je je huis verkoopt natuurlijk wel toe.
Uiteindelijk zul je een afweging moeten maken of je het het waard vind om het risico te nemen. De mensen hier kunnen niet voorspellen of jouw huis wel snel verkoopt, of dat je er misschien nog wel 2 jaar aan vast zit. Het enige wat op dit moment duidelijk is, dat gemiddeld genomen de huizen langer te koop staan.
Persoonlijk zou ik het risico niet zo snel nemen, als je er niet heel erg op vooruit gaat, of genoeg financiele speelruimte hebt om een tijdje met dubbele lasten te zitten of je huis voor een lager bedrag te verkopen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik zou echt eerst verkopen en pas als het verkocht is, opnieuw gaan kijken.chario2 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:44:
Sinds 2007 bewonen mijn vriendin (september vrouw) een nieuwbouw appartement (R'dam schiebroek 94 m2).
Tenzij je de kosten voor dubbele lasten kunt dragen...
Verwijderd
nu je flat te koop zetten. je hebt nog 1,5 jaar. en stel dat je het snel verkoopt ga je een half jaar tot een jaar bij je ouders/vrienden etc wonen of koop een sta caravan op een camping. kun je ook 8-9 maanden per jaar vertoeven.
Zo, net op Funda eindelijk een huis gezien wat écht een goede keuze lijkt.
De bank maar gevraagd om eens een keer een gesprek te voeren.
Dus na al die tijd rondkijken, wel willen maar niets doen gaat het balletje eindelijk rollen lijkt het.
Grote kans dat jullie mij hier vaker gaan zien dan.
* Gonadan gaat OP links eens doornemen
Dus na al die tijd rondkijken, wel willen maar niets doen gaat het balletje eindelijk rollen lijkt het.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Super, ik (wij) zitten in hetzelfde schuitje. Zaterdag eerste bezichtiging gehad, bouwkundig rapport gekregen en ik moet zeggen: we zijn verliefd!Gonadan schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:34:
Zo, net op Funda eindelijk een huis gezien wat écht een goede keuze lijkt.
Deze week 2e bezichtiging (Ik ben ICTer, geen metselaar) om wat ervaringsdeskundigen hun oordeel te laten geven.
Mocht dit allemaal wat gunstig zijn, gaan we naar de hypotheekadviseur / bank.
Kun je de woning redelijkerwijs verkopen voordat je niet meer onder de nieuwbouw uitkunt? Zo nee, dan moet je een buffer hebben om dubbele kosten te dragen welke je niet hebt.
Blijft dus over dat je het alleen door kunt zetten als je je bestaande woning kunt verkopen voordat de aankoop van de nieuwe woning definitief wordt.
Overigens is snel verkopen ook niet wat als je geen redelijke overbrugging kunt regelen. Bij ouders of op de camping noem ik geen leven, maar 2 jaar ellende (wat ik niet voor een nieuwbouwwoning over zou hebben).
Eens, maar meestal is er wel wat te huur voor een periode van 2 jaar. Het zal dan waarschijnlijk wel wat duurder/minder comfortabel zijn, maar ik denk dat het best te regelen is zonder extreem veel meer kwijt te zijn.Rukapul schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:11:
[...]
Overigens is snel verkopen ook niet wat als je geen redelijke overbrugging kunt regelen. Bij ouders of op de camping noem ik geen leven, maar 2 jaar ellende (wat ik niet voor een nieuwbouwwoning over zou hebben).
Ik zou dus inderdaad ook kijken of je nog een redelijke termijn hebt waarop je nog onder de koop uit kunt, en dan je huis te koop zetten. Mocht je je huis niet kwijt raken voordat de koop definitief moet zijn zou ik het toch afblazen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik ken de markt in R'dam natuurlijk niet zo goed, maar volgens mij is het bij nieuwbouwprojecten momenteel niet zo dat je direct moet beslissen. In Enschede, in ons nieuwbouwproject, was tot kort geleden niet eens alles verkocht (opleveringen eind juni). Wij hebben ook pas in maart de knoop doorgehakt.
Familie van mijn vriendin heeft een nieuwbouwwoning in Apeldoorn gekocht (wel een jaar geleden) die eind mei opgeleverd wordt, maar daar zijn tussendoor ook nog woningen vrijgekomen doordat relatief veel mensen de financiering niet rond krijgen...
Ik heb het bij beide over starterswoningen van ca 2 ton.
Familie van mijn vriendin heeft een nieuwbouwwoning in Apeldoorn gekocht (wel een jaar geleden) die eind mei opgeleverd wordt, maar daar zijn tussendoor ook nog woningen vrijgekomen doordat relatief veel mensen de financiering niet rond krijgen...
Ik heb het bij beide over starterswoningen van ca 2 ton.
Grappig, dan pak je het anders aan dan ik.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:00:
Super, ik (wij) zitten in hetzelfde schuitje. Zaterdag eerste bezichtiging gehad, bouwkundig rapport gekregen en ik moet zeggen: we zijn verliefd!
Deze week 2e bezichtiging (Ik ben ICTer, geen metselaar) om wat ervaringsdeskundigen hun oordeel te laten geven.
Mocht dit allemaal wat gunstig zijn, gaan we naar de hypotheekadviseur / bank.
Maar ja, ik heb dan ook 0 ervaring met een huis kopen.
Afspraak met de bank is gemaakt om te kijken of de geschatte bedragen inderdaad realistisch zijn.
Bezichtiging of wat dan ook nog niet gedaan.
Ik denk er hard over om een aankoopmakelaar te zoeken die lekker alles voor mij mag regelen.
De afgelopen maanden/jaren heb ik wel een boel gelezen en gehoord aan informatie en adviezen maar zo'n pipo weet er in principe alles van. Vaak kan je ze ook nog combineren met hypotheekadviseur.
Waarom dan zelf lopen eikelen als hij het kan regelen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Maarja, ik heb 0 ervaring dus misschien zit ik er wel flink naast.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En die doet dat voor niks denk je? Is een percentage van de aankoopprijs dus inclusief btw ben je zo een paar mille kwijt.Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:07:
Ik denk er hard over om een aankoopmakelaar te zoeken die lekker alles voor mij mag regelen.
Ik denk dat je de waarde ervan overschat. Ik heb mijn hypotheken wel door een adviseur laten regelen maar de aankoop heb ik tweemaal gewoon zelf gedaan. Je kan wel je wel blindstaren op de expertise van die figuren maar je betaalt heel veel voor iets wat je makkelijk zelf kunt.De afgelopen maanden/jaren heb ik wel een boel gelezen en gehoord aan informatie en adviezen maar zo'n pipo weet er in principe alles van. Vaak kan je ze ook nog combineren met hypotheekadviseur.
Waarom dan zelf lopen eikelen als hij het kan regelen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Tsja, dat lijkt mij logisch.Exirion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:11:
En die doet dat voor niks denk je? Is een percentage van de aankoopprijs dus inclusief btw ben je zo een paar mille kwijt.
Maar met een beetje mazzel onderhandelt hij beter dan ik en ga ik er netto niet zo veel op achteruit.
Misschien wel, maar jij hebt onderhand wat ervaring.Ik denk dat je de waarde ervan overschat. Ik heb mijn hypotheken wel door een adviseur laten regelen maar de aankoop heb ik tweemaal gewoon zelf gedaan. Je kan wel je wel blindstaren op de expertise van die figuren maar je betaalt heel veel voor iets wat je makkelijk zelf kunt.
Waarschijnlijk zou ik het best zelf kunnen, maar dat gaat mij erg veel tijd kosten.
Ik moet alles uitzoeken en dan maar hopen dat ik niets over het hoofd zie.
Maar je hebt wel gelijk, ik weet niets van die gasten en kan dus ook moeilijk inschatten hoe waardevol ze zijn.
In dit topic zie ik ook voornamelijk verdeelde meningen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker combineren met hypotheek adviseur zou ik niet zo snel doen, een verkoop makelaar heeft al niet echt motivatie om het huis zo goedkoop mogenlijk te kopen ( Hij krijgt immers meestal een percentage van de aankoopprijs ), maar als je ook je hypotheek bij hem afsluit word dat nog minder, aangezien hij waarschijnlijk ook meer geld krijgt bij een hogere hypotheek.
Wat je eventueel zou kunnen doen is alleen een makelaar inhuren voor een bezichtiging en biedings advies, dat doen ze meestal ook wel voor een stuk schappelijker bedrag ( ik heb ze volgens mij voor rond de € 250,- gezien ). Het bieden zelf doe je dan lekker zelf, en al zou de makelaar er 2K meer af kunnen onderhandelen, speel je nog kiet, omdat je hem geen 2k hoeft te betalen.
Ik weet de tarieven niet precies, maar toen ik een huis ging kopen vond ik de tarieven veel te hoog voor wat je er voor terug krijgt. Het papier werk is allemaal redelijk standaard, en word grotendeels door de verkopende partij geregeld. Mijn hypotheek heb ik ook bij een adviseur geregeld ( ben er bij meerdere geweest voor informatie ).
Wat je eventueel zou kunnen doen is alleen een makelaar inhuren voor een bezichtiging en biedings advies, dat doen ze meestal ook wel voor een stuk schappelijker bedrag ( ik heb ze volgens mij voor rond de € 250,- gezien ). Het bieden zelf doe je dan lekker zelf, en al zou de makelaar er 2K meer af kunnen onderhandelen, speel je nog kiet, omdat je hem geen 2k hoeft te betalen.
Ik weet de tarieven niet precies, maar toen ik een huis ging kopen vond ik de tarieven veel te hoog voor wat je er voor terug krijgt. Het papier werk is allemaal redelijk standaard, en word grotendeels door de verkopende partij geregeld. Mijn hypotheek heb ik ook bij een adviseur geregeld ( ben er bij meerdere geweest voor informatie ).
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt gemak willen en daar iets voor over hebben of er zelf in duiken om het voor altijd zelf te kunnen doen. Dat is net als met verbouwen: laat je alles doen door vaklui of ga je het zelf leren om nu en in de toekomst een hoop geld (en vaak ook ergenis) te besparen. Voor beide opties valt wat te zeggen. De ene persoon ziet het als lastig en vervelend en de ander ziet het als een uitdaging en een manier om een niet onaanzienlijk bedrag te besparenGonadan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:16:
Waarschijnlijk zou ik het best zelf kunnen, maar dat gaat mij erg veel tijd kosten.
Ik moet alles uitzoeken en dan maar hopen dat ik niets over het hoofd zie.
Maar je hebt wel gelijk, ik weet niets van die gasten en kan dus ook moeilijk inschatten hoe waardevol ze zijn.
Aankoop bedoel je, maar je hebt wel een punt inderdaad.Woy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:27:
Zeker combineren met hypotheek adviseur zou ik niet zo snel doen, een verkoop makelaar heeft al niet echt motivatie om het huis zo goedkoop mogenlijk te kopen ( Hij krijgt immers meestal een percentage van de aankoopprijs ), maar als je ook je hypotheek bij hem afsluit word dat nog minder, aangezien hij waarschijnlijk ook meer geld krijgt bij een hogere hypotheek.
Dat is inderdaad precies waar ik hem voor nodig heb.Wat je eventueel zou kunnen doen is alleen een makelaar inhuren voor een bezichtiging en biedings advies, dat doen ze meestal ook wel voor een stuk schappelijker bedrag ( ik heb ze volgens mij voor rond de € 250,- gezien ). Het bieden zelf doe je dan lekker zelf, en al zou de makelaar er 2K meer af kunnen onderhandelen, speel je nog kiet, omdat je hem geen 2k hoeft te betalen.
Misschien eens kijken of dat mogelijk is.
Hoe kan je trouwens bij een telefonisch bod voorwaarden opstellen? Of moet je altijd schriftelijk een bod doen?Ik weet de tarieven niet precies, maar toen ik een huis ging kopen vond ik de tarieven veel te hoog voor wat je er voor terug krijgt. Het papier werk is allemaal redelijk standaard, en word grotendeels door de verkopende partij geregeld. Mijn hypotheek heb ik ook bij een adviseur geregeld ( ben er bij meerdere geweest voor informatie ).
Dat is precies mijn afweging inderdaad, ik doe graag veel dingen zelf, juist om de reden die jij aangeeft.Exirion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:31:
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt gemak willen en daar iets voor over hebben of er zelf in duiken om het voor altijd zelf te kunnen doen. Dat is net als met verbouwen: laat je alles doen door vaklui of ga je het zelf leren om nu en in de toekomst een hoop geld (en vaak ook ergenis) te besparen. Voor beide opties valt wat te zeggen. De ene persoon ziet het als lastig en vervelend en de ander ziet het als een uitdaging en een manier om een niet onaanzienlijk bedrag te besparen
Aan de andere kant wil ik wel mijn grenzen erkennen, ik zit namelijk niet echt ruim in de tijd op het moment.
Het is ook niet een kwestie van even klussen maar een investering voor jaren.
Wat Woy dan suggereert is wel een goed idee, dan heb ik toch wat advies maar kan ik het wel zelf regelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon vermelden onder welke voorwaarden je je bod doet, dus "ik bied bedrag X onder voorbehoud dat ik de financiering rondkrijg en er bij de eventuele bouwtechnische keuring niet voor meer dan bedrag Y aan gebreken aan het licht komt"Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:02:
Hoe kan je trouwens bij een telefonisch bod voorwaarden opstellen? Of moet je altijd schriftelijk een bod doen?
Als de prijs is uitonderhandeld moet je bij de makelaar het voorlopig koopcontract komen tekenen en dan goed op letten dat hij dit allemaal ook netjes vermeld (uit ervaring weet ik dat ze daarin vreselijk slordig zijn).
Idd, foutjeGonadan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:02:
[...]
Aankoop bedoel je, maar je hebt wel een punt inderdaad.
Zoals sempy zegt kun je dat gewoon mondeling toelichten. Je bent als koper nog niet zo snel gebonden, dus het is uiteindelijk pas belangrijk dat het goed in de koop-overeenkomst staat. Alleen is het wel handig om het meteen duidelijk te communiceren, want dan frustreer je het process ieder geval niet meer dan nodig.Hoe kan je trouwens bij een telefonisch bod voorwaarden opstellen? Of moet je altijd schriftelijk een bod doen?
Ik denk dat het slimmer is om van te voren al alle voorwaarden op te stellen in een email. Dan geef je telefonisch je bod door, waarbij je vermeldt dat je deze per direct zal bevestigen met een email, waarin je ook de verschillende voorwaarden in vermeldt hebt.
Op deze manier merk je hopelijk iets van de reactie van de verkoper/verkoopmakelaar, maar je kunt op dat moment niet direct iets vergeten te vermelden, omdat je er vantevoren al rustig over hebt kunnen nadenken.
Op deze manier merk je hopelijk iets van de reactie van de verkoper/verkoopmakelaar, maar je kunt op dat moment niet direct iets vergeten te vermelden, omdat je er vantevoren al rustig over hebt kunnen nadenken.
Waarom? Omdat het kan!!
Je kan altijd een bevestiging sturen als je je daar prettiger bij voelt, als is dat niet direct noodzakelijk. Vermeld echter in je telefoongesprek EN in je e-mail het hele verhaal qua voorwaarden, wel zo overzichtelijk.Lolhozer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:02:
Ik denk dat het slimmer is om van te voren al alle voorwaarden op te stellen in een email. Dan geef je telefonisch je bod door, waarbij je vermeldt dat je deze per direct zal bevestigen met een email, waarin je ook de verschillende voorwaarden in vermeldt hebt.
Noem me ouderwets, maar ik beschouw een mondeling uitgebracht bod nog altijd als bindend. Helaas zijn er mensen die bezichtigen zonder ooit nog iets te laten horen of een bod uitbrengen en daarna terugkrabbelen. Ik vind dat op z'n zachtst gezegd onfatsoenlijke praktijken.Woy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:58:
Zoals sempy zegt kun je dat gewoon mondeling toelichten. Je bent als koper nog niet zo snel gebonden, dus het is uiteindelijk pas belangrijk dat het goed in de koop-overeenkomst staat. Alleen is het wel handig om het meteen duidelijk te communiceren, want dan frustreer je het process ieder geval niet meer dan nodig.
Het is inderdaad slim om er van te voren over na te denken, maar schriftelijk bevestigen is niet echt noodzakelijk IMHO. Al zou ik nadat een bod geaccepteerd is wel een bevestiging per mail sturen ( waarin alles nog een keer benoemd is ) zodat je geen onplezierige situatie krijgt als het niet goed in de koop-overeenkomst staat.Lolhozer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:02:
Ik vind een bod ook wel (moreel) bindend, maar bedoel het meer als noodzaak om het schriftelijk te doen. Mocht je later toch een meningsverschil hebben wat je bod precies inhield dan zit je nergens aan vast. Zo heb ik bij het bieden op mijn huis niet elke keer expliciet het voorbehoud van financiering gemeld, aangezien dat redelijk standaard is. Natuurlijk heb ik bij het accepteren van het uiteindelijke bod dat wel besproken, maar mondeling kan het voorkomen dat je denkt op een lijn te zitten, terwijl dat toch niet zo is.Exirion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:14:
[...]
Noem me ouderwets, maar ik beschouw een mondeling uitgebracht bod nog altijd als bindend. Helaas zijn er mensen die bezichtigen zonder ooit nog iets te laten horen of een bod uitbrengen en daarna terugkrabbelen. Ik vind dat op z'n zachtst gezegd onfatsoenlijke praktijken.
[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 12-05-2009 11:21 ]
Na het bezichtigen hoef je toch niets te laten horen? Dat betekend dat er geen interesse is namelijk. Tja, terugkrabbelen.... daarvoor is er bedenktijd toch? Het is vervelend, dat zeker, maar als je nou in de tussentijd een ander(beter/mooier) huis tegenkomt of door persoonlijke omstandigheden is het toch niet verstandig het betreffende huis te kopen...?Exirion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:14:
[...]
Noem me ouderwets, maar ik beschouw een mondeling uitgebracht bod nog altijd als bindend. Helaas zijn er mensen die bezichtigen zonder ooit nog iets te laten horen of een bod uitbrengen en daarna terugkrabbelen. Ik vind dat op z'n zachtst gezegd onfatsoenlijke praktijken.
Ik dacht ook altijd dat een (mondeling) bod bindend was, maar als ik dit topic zo lees blijkt dat verre van waar te zijn.
Na het bieden toch terugkrabbelen zie je veel. Ook zie je dat verkopers zelf terugkrabbelen omdat er toch wel wat animo is.
Uiteindelijk is dus de uiteindelijke handtekening op het koopcontract pas bindend lijkt het wel.
@hierboven:
Tsja, hoeft niet maar is wel zo netjes.
Na het maken van meerdere proefritten met auto's heb ik ook de afvallers gebeld om even te zeggen dat ik voor een ander ging.
De een zal het jeuken, de ander kan het waarderen. Heb ik toch die laatste weer blij gemaakt.
Na het bieden toch terugkrabbelen zie je veel. Ook zie je dat verkopers zelf terugkrabbelen omdat er toch wel wat animo is.
Uiteindelijk is dus de uiteindelijke handtekening op het koopcontract pas bindend lijkt het wel.
@hierboven:
Tsja, hoeft niet maar is wel zo netjes.
Na het maken van meerdere proefritten met auto's heb ik ook de afvallers gebeld om even te zeggen dat ik voor een ander ging.
De een zal het jeuken, de ander kan het waarderen. Heb ik toch die laatste weer blij gemaakt.
[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 12-05-2009 11:40 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind die houding persoonlijk belachelijk. Mensen worden gebeld dat er iemand wil komen kijken omdat die interesse heeft, vervolgens wordt alles uit de kast getrokken om zo snel mogelijk op te ruimen en de boel er zo goed mogelijk uit te laten zien, en vervolgens kunnen mensen niet eens het fatsoen opbrengen om te laten weten dat ze afzien van het doen van een bod. Het is zowel naar de makelaar als de verkoper toe schofterig om te denken dat je zomaar het huis weer uit kunt lopen zonder ooit nog wat te laten horen.thejoker80 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:21:
Na het bezichtigen hoef je toch niets te laten horen? Dat betekend dat er geen interesse is namelijk.
Gisteren wezen kijken bij een leuk huisje.
Kostprijs 159000
100m2
5 kamers.
4 op de 2e verdieping
1 beganegrond
Huisje stampt uit 1900 erg leuk alleen volgende nadelen
Begane grond is gedeeltelijk afgeschermd van 2e verdieping daar de eigenaar het huis had gekoppeld aan een ander huis om zijn woonkamer uit te breiden. 2e verdieping werd verhuurd.
Keuken en badkamer stammen hebben een echte jaren 70 look. en zijn dringend nodig om te vervangen. De CV lekt op 2 plaatsen en is komt uit eind jaren 80 is dus ook best wel aan vervaning toe. Verder moeten er de deur naar de woonkamer gemaakt worden. de voordeur zit is betimmerd. en dient nu als show.
Ben bang dat ik nog 20 duizend er aan moet verbouwen. Dan is zo'n huisje ineens niet meer zo interesant. Ook is er geen bouwkundig onderzoek nog uitgevoerd. De verkoper wilt dat bij de verkoop doen. dat geeft mij al niet al te veel vertrouwen..
Hellaas maar afketsen wordt anders iets te duur!!
Kostprijs 159000
100m2
5 kamers.
4 op de 2e verdieping
1 beganegrond
Huisje stampt uit 1900 erg leuk alleen volgende nadelen
Begane grond is gedeeltelijk afgeschermd van 2e verdieping daar de eigenaar het huis had gekoppeld aan een ander huis om zijn woonkamer uit te breiden. 2e verdieping werd verhuurd.
Keuken en badkamer stammen hebben een echte jaren 70 look. en zijn dringend nodig om te vervangen. De CV lekt op 2 plaatsen en is komt uit eind jaren 80 is dus ook best wel aan vervaning toe. Verder moeten er de deur naar de woonkamer gemaakt worden. de voordeur zit is betimmerd. en dient nu als show.
Ben bang dat ik nog 20 duizend er aan moet verbouwen. Dan is zo'n huisje ineens niet meer zo interesant. Ook is er geen bouwkundig onderzoek nog uitgevoerd. De verkoper wilt dat bij de verkoop doen. dat geeft mij al niet al te veel vertrouwen..
Hellaas maar afketsen wordt anders iets te duur!!
A Soldiers manual and a pair of boots.
Denk het niet. Somige mensen bekijken tientalen huizen, moet men dan altijd achteraf laten weten of ze wel verder willen of niet?Exirion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:49:
[...]
Ik vind die houding persoonlijk belachelijk. Mensen worden gebeld dat er iemand wil komen kijken omdat die interesse heeft, vervolgens wordt alles uit de kast getrokken om zo snel mogelijk op te ruimen en de boel er zo goed mogelijk uit te laten zien, en vervolgens kunnen mensen niet eens het fatsoen opbrengen om te laten weten dat ze afzien van het doen van een bod. Het is zowel naar de makelaar als de verkoper toe schofterig om te denken dat je zomaar het huis weer uit kunt lopen zonder ooit nog wat te laten horen.
Daarnaast als je suppersnel nog moet opruimen en schoonmaken is ook niet handig. Als je gewoon 2 a 3 x in de week een stofzuigen/dwijl door je huis heen haalt zou dat voldoende moeten zijn. Verder hoef ik nooit echt op te ruimen. Enige rommel die je bij mij thuis kan vinden is vaak de wasnmand die iets te vol zit,
A Soldiers manual and a pair of boots.
Verwijderd
Even hier op in gaan, dit komt geregeld voor hoor: het huis kopen met als ontbindende voorwaarde een bedrag niet hoger dan XXX (bijv. 3000 euro) bij een bouwkundige keuring.To_Tall schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:00:
Aan de andere kant: als jij je daar niet prettig bij voelt dan moet je nu een bouwkundige keuring uit laten voeren, voor je gaat onderhandelen. Zo te lezen zou ik dat in jouw geval ook prettiger vinden. Enige nadeel is dat als je het niet eens wordt over de prijs (en dus de koop afketst), je toch die bouwkundige keuring moet betalen.
Zelfs in het koop-contract is het wettelijk verplicht dat je nog een bedenktijd hebt van 3 dagen. Dus pas 3 dagen na het ontertekenen van het koopcontract zit je er echt aan vast ( Met eventueel nog een aantal clausules waardoor je er onder uit kunt ). Overigens is het volgens mij zo ( maar weet dat niet 100% zeker ) dat een verkoper al wel meer verplichtingen heeft richting de koper bij het accepteren van een ( modeling ) bod.Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:39:
Ik dacht ook altijd dat een (mondeling) bod bindend was, maar als ik dit topic zo lees blijkt dat verre van waar te zijn.
Het is gewoon zo dat sommige dingen niet uitgebreid behandeld worden bij het mondeling bieden. Zo is het redelijk standaard dat er in het koop-contract een boete-clausule van 10% staat, bij het niet nakomen van de overeenkomst. Aangezien je nooit de volledige text van het koop-contract van te voren bespreekt ( omdat die meestal redelijk standaard zijn ), vind ik het niet zo gek dat je er pas aan vast zit als je dat getekend hebt.
Al is het natuurlijk niet netjes om opeens je bod terug te trekken.
Verwijderd
Hoi! Ik ben nieuw hier. Volg dit forum al maanden. Heb onderlaatst na lang zoeken een eerste huis gekocht. Koopprijs 313.000 euro. Ik had eerst de woning bezichtigd, daarna een makelaar er op af gestuurd voor een waardebepaling, en een beetje zekerheid dat er geen grote gebreken waren. (Huis is net opnieuw gerestaureerd.) Daarna deze makelaar laten onderhandelen, continu in overleg met mij, deze heeft uiteindelijk het huis voor mij gekocht en tevens het taxatierapport gemaakt. Hier was ik totaal 850 euro excl. btw voor kwijt. Ik had vooraf zelf ook onderhandeld maar daar kwamen we niet uit. Voordeel van de makelaar is dat deze het bod veel beter kan onderbouwen. Volgende keer zou ik het echter zelf doen, heb hier wel veel van geleerd. Als je een makelaar in schakeld, wel vooraf prijs afspreken! En een paar procent vind ik echt veel te veel!
Duidelijk.Woy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:38:
Zelfs in het koop-contract is het wettelijk verplicht dat je nog een bedenktijd hebt van 3 dagen. Dus pas 3 dagen na het ontertekenen van het koopcontract zit je er echt aan vast ( Met eventueel nog een aantal clausules waardoor je er onder uit kunt ). Overigens is het volgens mij zo ( maar weet dat niet 100% zeker ) dat een verkoper al wel meer verplichtingen heeft richting de koper bij het accepteren van een ( modeling ) bod.
Het is gewoon zo dat sommige dingen niet uitgebreid behandeld worden bij het mondeling bieden. Zo is het redelijk standaard dat er in het koop-contract een boete-clausule van 10% staat, bij het niet nakomen van de overeenkomst. Aangezien je nooit de volledige text van het koop-contract van te voren bespreekt ( omdat die meestal redelijk standaard zijn ), vind ik het niet zo gek dat je er pas aan vast zit als je dat getekend hebt.
Al is het natuurlijk niet netjes om opeens je bod terug te trekken.
Ik heb even zitten berekenen wat voor toeslagen je allemaal moet betalen maar daar wordt je ook niet vrolijk van.
Via de gemeentesite heb het volgende kunnen berekenen, WOZ voor het gemak de vraagprijs genomen.
OZB, Afval, Rioolrecht, Watersysteemheffing eigenaar, Zuiveringsheffing, Watersysteemheffing gebruiker, Wegenheffing, Verzekering (inboedel en woonhuis)
Je krijgt echt het gevoel dat er van alles overlapt en je moet betalen volgens het principe: "Dubbel genaaid houdt beter.".

Nu nog duidelijkheid in de lasten van een hypotheek en ik weet ongeveer wat ik moet gaan betalen.
Het lastigst wordt nog de balans vinden tussen overhaast het huis kopen en weloverwogen de beslissing nemen.
Nou ja, eerst maar eens met die bank ouwehoeren en eens gaan kijken. Daarna zien we wel verder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Da's wel zo netjes ja, en je bekijkt misschien 1 of 2 woningen op een dag. Geen tientallen. Ik heb tot nu toe bij alle bezichtigingen die ik deed feedback gegeven richting de makelaar. Een kwestie van een beetje rekening houden met een verkoper; oftewel fatsoen.To_Tall schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:06:
Denk het niet. Somige mensen bekijken tientalen huizen, moet men dan altijd achteraf laten weten of ze wel verder willen of niet?
Als je een aankoopmakelaar in de arm neemt die ook erkend hypotheekadviseur is kun je volgens mij heel gunstig de aankoop met hem doen wanneer je hem de hypotheek ook laat doen. Uiteindelijk is de provisie voor de hypotheek bij iedereen ongeveer hetzelfde (en wettelijkverplicht transparant) dus gaat het er toch om wie je het gunt. Vrijwel alle hypotheekadviseurs shoppen bij dezelfde aanbieders dus tenzij je met een hypotheekadviseur van een bank gaat praten zullen ze altijd de gunstigste voor je uitkiezen (want anders ga je wel op de offerte van die andere tussenpersoon in die wel de gunstigste heeft uitgekozen).
Ook het biedingproces laten verlopen via de verkoop en aankoopmakelaar voorkomt (in mijn ogen) ongemakkelijke situaties. Dat een aankoopmakelaar er baat bij heeft dat je een hoge(re) hypotheek neemt omdat hij procentuele provisie ontvangt is vergezocht. Het percentage spreek je van tevoren af en 10K verschil op de hypotheek is tientjeswerk in provisie, dat kun je zelf uitrekenen.
Ons huis staat te koop en voor ons is het ook fijn dat onze makelaar met de aankoopmakelaar van de andere partij praat. Mensen zonder aankoopmakelaar laten niets meer van zich horen maar een aankoopmakelaar neemt iig nog even de moeite om door te geven dat de potentieele koper ervan zien, dan weet je waar je aan toe bent. Een aankoopmakelaar kan ook zien waar het huis ooit voor is gekocht dus die kan inschatten of de verkopende partij bij een laag bod genoegen moet nemen met minder winst of dat ze zelf 25K uit eigen beurs moeten gaan toeleggen. Genoegen nemen met minder winst wanneer je 15 jaar in een huis hebt gewoont is gemakkelijker dan 25K netto moeten toeleggen omdat men 10K onder de kale (betonvloer, kale muren, geen keuken en de tuin is een moddergat) opleverprijs van je 3 jaar oude huis biedt (dáááág, dan wonen we er nog wel een jaartje). Ja ja i know, frustratie en zo
Ook het biedingproces laten verlopen via de verkoop en aankoopmakelaar voorkomt (in mijn ogen) ongemakkelijke situaties. Dat een aankoopmakelaar er baat bij heeft dat je een hoge(re) hypotheek neemt omdat hij procentuele provisie ontvangt is vergezocht. Het percentage spreek je van tevoren af en 10K verschil op de hypotheek is tientjeswerk in provisie, dat kun je zelf uitrekenen.
Ons huis staat te koop en voor ons is het ook fijn dat onze makelaar met de aankoopmakelaar van de andere partij praat. Mensen zonder aankoopmakelaar laten niets meer van zich horen maar een aankoopmakelaar neemt iig nog even de moeite om door te geven dat de potentieele koper ervan zien, dan weet je waar je aan toe bent. Een aankoopmakelaar kan ook zien waar het huis ooit voor is gekocht dus die kan inschatten of de verkopende partij bij een laag bod genoegen moet nemen met minder winst of dat ze zelf 25K uit eigen beurs moeten gaan toeleggen. Genoegen nemen met minder winst wanneer je 15 jaar in een huis hebt gewoont is gemakkelijker dan 25K netto moeten toeleggen omdat men 10K onder de kale (betonvloer, kale muren, geen keuken en de tuin is een moddergat) opleverprijs van je 3 jaar oude huis biedt (dáááág, dan wonen we er nog wel een jaartje). Ja ja i know, frustratie en zo
Daarbij heb ik zat lege huizen bekeken en huizen waarvan de mensen gewoon op vakantie waren. Onzin om dan die moeite te gaan doen, hoor! Ik heb het ook nooit verwacht van mensen die mijn huizen kwamen bekijken.To_Tall schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Denk het niet. Somige mensen bekijken tientalen huizen, moet men dan altijd achteraf laten weten of ze wel verder willen of niet?
Daarnaast als je suppersnel nog moet opruimen en schoonmaken is ook niet handig. Als je gewoon 2 a 3 x in de week een stofzuigen/dwijl door je huis heen haalt zou dat voldoende moeten zijn. Verder hoef ik nooit echt op te ruimen. Enige rommel die je bij mij thuis kan vinden is vaak de wasnmand die iets te vol zit,
En een beetje verkopende makelaar belt er zelf achteraan overigens... als verkoper moet je die misschien een zetje geven ipv de mogelijke kopers in deze.
[ Voor 9% gewijzigd door Hyp Hyper op 12-05-2009 13:30 ]
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
De provisie is anders best te onderhandelen, dus stellen dat dat altijd hetzelfde is, is nogal kort door de bocht.Philip J. Dijkstra schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:15:
Als je een aankoopmakelaar in de arm neemt die ook erkend hypotheekadviseur is kun je volgens mij heel gunstig de aankoop met hem doen wanneer je hem de hypotheek ook laat doen. Uiteindelijk is de provisie voor de hypotheek bij iedereen ongeveer hetzelfde (en wettelijkverplicht transparant) dus gaat het er toch om wie je het gunt. Vrijwel alle hypotheekadviseurs shoppen bij dezelfde aanbieders dus tenzij je met een hypotheekadviseur van een bank gaat praten zullen ze altijd de gunstigste voor je uitkiezen (want anders ga je wel op de offerte van die andere tussenpersoon in die wel de gunstigste heeft uitgekozen).
Het is inderdaad tientjes werk, maar het doel van een aankoop-makelaar is alleen om het huis te verkopen, of je er nou 10k teveel voor betaald is voor hem niet zo belangrijk. Hij wil vooral aansturen op de aankoop, want dat levert hem geld op.Ook het biedingproces laten verlopen via de verkoop en aankoopmakelaar voorkomt (in mijn ogen) ongemakkelijke situaties. Dat een aankoopmakelaar er baat bij heeft dat je een hoge(re) hypotheek neemt omdat hij procentuele provisie ontvangt is vergezocht. Het percentage spreek je van tevoren af en 10K verschil op de hypotheek is tientjeswerk in provisie, dat kun je zelf uitrekenen.
Je kan zelf ook perfect kijken waar het huis eerder voor verkocht is, daar hoef je geen makelaar voor te zijn.Mensen zonder aankoopmakelaar laten niets meer van zich horen maar een aankoopmakelaar neemt iig nog even de moeite om door te geven dat de potentieele koper ervan zien, dan weet je waar je aan toe bent. Een aankoopmakelaar kan ook zien waar het huis ooit voor is gekocht dus die kan inschatten of de verkopende partij bij een laag bod genoegen moet nemen met minder winst of dat ze zelf 25K uit eigen beurs moeten gaan toeleggen.
Natuurlijk weegt dat mee in de beslissing van de verkoper, maar ik zou me daar als koper niet zo door laten leiden. Je wilt het pand gewoon kopen voor een prijs die het in de markt waard is, en nog belangrijker die jij er voor over hebt. Je kan je bied strategie natuurlijk wel een beetje aanpassen op de situatie van de verkoper, maar uiteindelijk komt het erop neer of jij een prijs wil betalen waar de verkoper genoegen mee neemt.Genoegen nemen met minder winst wanneer je 15 jaar in een huis hebt gewoont is gemakkelijker dan 25K netto moeten toeleggen omdat men 10K onder de kale (betonvloer, kale muren, geen keuken en de tuin is een moddergat) opleverprijs van je 3 jaar oude huis biedt (dáááág, dan wonen we er nog wel een jaartje). Ja ja i know, frustratie en zo
Ik vind het inderdaad een taak voor de verkopende makelaar om er achter aan te bellen. Die moet zich immers als verkoper gedragen. Ik ben bij mijn huizen zoektocht een hoop makelaars tegen gekomen die nog wel een cursus verkopen mogen volgen.Hyp Hyper schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:30:
[...]
En een beetje verkopende makelaar belt er zelf achteraan overigens... als verkoper moet je die misschien een zetje geven ipv de mogelijke kopers in deze.
[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 12-05-2009 13:34 ]
Kun je bij het Kadaster zelfs via een SMSje opvragen. Je kunt ook een lijst opvragen van de woningen met dezelfde postcode en dat kost je bijna niks.Woy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:31:
Je kan zelf ook perfect kijken waar het huis eerder voor verkocht is, daar hoef je geen makelaar voor te zijn.
Uiteraard kun je alles zelf maar er is maar een handje vol mensen die dat daadwerkelijk doet.
Je kunt ook overal je eigen verzekeringen regelen maar desondankt zijn er nog voldoende assurantietussenpersonen.
Ik ben blij met de begeleidende rol van een aankoopmakelaar, zowel als verkoper als als aankoper.
Dat voorkomt gewoon een heleboel onhaalbare condities die een koper bedenkt of boden waarvan men van tevoren wel had kunnen raden die, al zouden we willen, gewoon niet kunnen.
Toen wij opzoek gingen naar een huis heeft de aankoopmakelaar ook voor uitgezocht wat een minimum haalbaar bod was op een bepaald huis. Wij hebben toen na die analyse besloten om geen bod uit te brengen.
Niemand heeft behoefte aan die idioot die om 16:59 op zaterdagmiddag de electronicazaak inloopt, wijst naar een 1500 kostende tv en roept 'voor 100 euro neem ik hem mee'.
Je kunt ook overal je eigen verzekeringen regelen maar desondankt zijn er nog voldoende assurantietussenpersonen.
Ik ben blij met de begeleidende rol van een aankoopmakelaar, zowel als verkoper als als aankoper.
Dat voorkomt gewoon een heleboel onhaalbare condities die een koper bedenkt of boden waarvan men van tevoren wel had kunnen raden die, al zouden we willen, gewoon niet kunnen.
Toen wij opzoek gingen naar een huis heeft de aankoopmakelaar ook voor uitgezocht wat een minimum haalbaar bod was op een bepaald huis. Wij hebben toen na die analyse besloten om geen bod uit te brengen.
Niemand heeft behoefte aan die idioot die om 16:59 op zaterdagmiddag de electronicazaak inloopt, wijst naar een 1500 kostende tv en roept 'voor 100 euro neem ik hem mee'.
iedereen ontzettend bedankt voor de reactie's.Woy schreef op maandag 11 mei 2009 @ 15:53:
[...]
Het is natuurlijk een risico wat je neemt, en de vraag is hoeveel ruimte je in je budget hebt, en hoeveel meer woongenot het nieuwe huis opleverd.
Zoals Exerion al zegt zijn de omstandigheden op dit moment niet super om een huis te verkopen. Zeker niet als je in de problemen komt als je dat niet doet.
De vraag is ook hoeveel geld je op het moment over hebt om flexibel te zijn met je prijs. Als je ook genoegen kunt nemen met een wat minder hoge verkoop prijs neemt de kans dat je je huis verkoopt natuurlijk wel toe.
Uiteindelijk zul je een afweging moeten maken of je het het waard vind om het risico te nemen. De mensen hier kunnen niet voorspellen of jouw huis wel snel verkoopt, of dat je er misschien nog wel 2 jaar aan vast zit. Het enige wat op dit moment duidelijk is, dat gemiddeld genomen de huizen langer te koop staan.
Persoonlijk zou ik het risico niet zo snel nemen, als je er niet heel erg op vooruit gaat, of genoeg financiele speelruimte hebt om een tijdje met dubbele lasten te zitten of je huis voor een lager bedrag te verkopen.
gister onze bevriende hypotheker op bezoek gehad, vandaag verkoop map ontvangen van de makelaar en verkoop makelaar over de vloer gehad.
Mijn vriendin en ik hebben besloten het niet te doen, omdat:
* risico van dubbele maandlasten
* het huis had zijn nadelen (beneden woning maar wel apartement dus vve, geen berging voor fietsen er komt in de buurt een opvang voor verslaafden (wist ik niet), kortom we staan er niet 100 % achter
* vriendin heeft geen vast contract
* de zorgen die je heb we zijn allebei mensen die wakker van dit soort zaken gaan liggen vinden het risico te groot en het huis het risico niet waard, we gaan eerst verkopen (volgend jaar of als het wat beter met economie gaat)
* te weinig spaarpotje om tegenvallers te betalen
jammer, we houden huizen in de gaten en kijken rustig verder.
Chario2 (818126)
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten en lees dan ook al aardig bij. Gisteravond bij mijn schoonouders wezen eten, waarbij we een discussie kregen over slechte investeringen.
<Begin van verhaal, essentieel> Mijn vriendin is op het moment aan het afstuderen en is dus bijna klaar met haar school. Wij wonen nu bijna 3 jaar samen in een huurhuis in een dorp. Het huis zelf is te doen, maar er zijn gewoon wat gebreken. Doordat het een huurhuis is ga je daar natuurlijk niets aan doen. Renovatie staat gepland rond 2011. Renovatie houdt in (wat wij van onze vorige opzichter te horen hebben gekregen) dat onze berging (bijkeuken) compleet moet worden vervangen. Het is nu een hout (rot) schuurtje met 0,0 isolatie. Doordat onder ander de kozijnen dienen te worden vervangen, moeten de werklui erop kunnen staan. Nou dat gaat niet werken wat weer veel (onnodige) kosten zijn.
Dus ons idee, voor 2011 uit deze huurwoning. Wij zijn dan ook wezen (rond)kijken, wat we zouden willen en welke stad we heen zouden gaan. Wij hebben eigenlijk de optie richting Schagen of Alkmaar te gaan. Doordat mijn vriendin uit Alkmaar komt (en al onze vrienden daar ook wonen), hebben we toch gekozen voor Alkmaar.
Als starter(koop) is het handigste om nieuwbouw te nemen (VON). Deze projecten zijn niet "boeiend" of echt te hoog gegrepen. En zo zijn we eigenlijk bij een appartement gekomen, die vrienden van ons ook hebben. Alles zit er op en er aan. We weten wat voor ruimte het is en naar ons idee is dat ook genoeg. Hierover hadden we het dus met m'n schoonouders over. Maar vertelde ons dat een appartement geen goeie investering is. Iemand dit ooit tegen gekomen? Op de verschillende koopsite's kan ik hier weinig over vinden. Het betreft trouwens een app van 95m2 verkoop 150k ongeveer.
<Begin van verhaal, essentieel> Mijn vriendin is op het moment aan het afstuderen en is dus bijna klaar met haar school. Wij wonen nu bijna 3 jaar samen in een huurhuis in een dorp. Het huis zelf is te doen, maar er zijn gewoon wat gebreken. Doordat het een huurhuis is ga je daar natuurlijk niets aan doen. Renovatie staat gepland rond 2011. Renovatie houdt in (wat wij van onze vorige opzichter te horen hebben gekregen) dat onze berging (bijkeuken) compleet moet worden vervangen. Het is nu een hout (rot) schuurtje met 0,0 isolatie. Doordat onder ander de kozijnen dienen te worden vervangen, moeten de werklui erop kunnen staan. Nou dat gaat niet werken wat weer veel (onnodige) kosten zijn.
Dus ons idee, voor 2011 uit deze huurwoning. Wij zijn dan ook wezen (rond)kijken, wat we zouden willen en welke stad we heen zouden gaan. Wij hebben eigenlijk de optie richting Schagen of Alkmaar te gaan. Doordat mijn vriendin uit Alkmaar komt (en al onze vrienden daar ook wonen), hebben we toch gekozen voor Alkmaar.
Als starter(koop) is het handigste om nieuwbouw te nemen (VON). Deze projecten zijn niet "boeiend" of echt te hoog gegrepen. En zo zijn we eigenlijk bij een appartement gekomen, die vrienden van ons ook hebben. Alles zit er op en er aan. We weten wat voor ruimte het is en naar ons idee is dat ook genoeg. Hierover hadden we het dus met m'n schoonouders over. Maar vertelde ons dat een appartement geen goeie investering is. Iemand dit ooit tegen gekomen? Op de verschillende koopsite's kan ik hier weinig over vinden. Het betreft trouwens een app van 95m2 verkoop 150k ongeveer.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
1) Waarom is VON het meest handig voor een starter? Er komen nog zoveel kosten bij dat je je makkelijk verslikt, mind you.Ankh schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:05:
2) Wat waren de argumenten van je schoonouders? Lijkt mij nogal uit de lucht gegrepen?
Dikke onzin die ze misschien ooit op een verjaardag van iemand in een dronken bui hebben gehoord. Appartementen zijn nou juist erg duurzaam en onderhoudsvrij. Als er een beetje een goeie VVE is met kostendekkende servicekosten dan zit je helemaal prima en heeft een huis geen enkel voordeel qua investering. Tenzij je natuurlijk perse een tuintje wil enzo, maar dat is een andere discussie. Gewoon kopen dus als je een appartement fijn wonen vindt.Ankh schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:05:
Hierover hadden we het dus met m'n schoonouders over. Maar vertelde ons dat een appartement geen goeie investering is. Iemand dit ooit tegen gekomen?
Verkijk je niet op vrij op naam. Al met al is een nieuwbouwwoning wellicht iets duurder dan vergelijkbare bestaande bouw. Grote voordeel is dat het exact jouw woning is (als je genoeg spaargeld hebt).
Volgens mij is een appartement moeilijker te verkopen, maar ik weet niet of dat gelijk staat aan een 'slechte investering'.
Volgens mij is een appartement moeilijker te verkopen, maar ik weet niet of dat gelijk staat aan een 'slechte investering'.
Ik vond het dus ook echt onzin. (raar detail is dat ze zelf ook in een Appartement wonen).
En ze hebben geen reden gegeven (mijn schoonmoeder werkt op een notariskantoor, en heeft veel met huizen te maken). We moeten het "aannemen", normaal advies slaan we meestal in de wind. Maar met een huis had ik het idee dat ze daar nog wel wat van af weten.
Okay, ik had aangenomen dat VON goedkoper zou zijn. Toch eens in verdiepen.
We hebben beide nog een studieschuld openstaan, het handigste is deze eerst af te betalen. (Zoveel mogelijk) Of zijn er nog speciale regelingen waar we rekening mee kunnen houden?
En ze hebben geen reden gegeven (mijn schoonmoeder werkt op een notariskantoor, en heeft veel met huizen te maken). We moeten het "aannemen", normaal advies slaan we meestal in de wind. Maar met een huis had ik het idee dat ze daar nog wel wat van af weten.
We hebben beide nog een studieschuld openstaan, het handigste is deze eerst af te betalen. (Zoveel mogelijk) Of zijn er nog speciale regelingen waar we rekening mee kunnen houden?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Zowiezo is het raar, want een huis koop je in eerste instantie om in te wonen, niet om te beleggen.Ankh schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:59:
Ik vond het dus ook echt onzin. (raar detail is dat ze zelf ook in een Appartement wonen).
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van een appartement, de vaak hoge service kosten. Die nemen ook wel een deel onderhoud voor hun rekening, maar een deel daarvan gaat vaak ook naar een onderhoudscontract van de lift.
Het grote voordeel is dat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen, en dat je huis "leeg" opgeleverd word. Je kunt er dus nog alles mee doen wat je wilt. Dat kost echter ook weer geld. Dus het is niet zo zwart-wit te zeggen.Okay, ik had aangenomen dat VON goedkoper zou zijn. Toch eens in verdiepen.
Studieschuld hoeft geen belemmering te zijn voor het kopen van een huis. Bij mij werd het niet eens meegewogen voor eventuele financiering. Het is natuurlijk wel iets waar je minstens zelf rekening mee moet houden, want het limiteerd je bestedingsruimte wel.We hebben beide nog een studieschuld openstaan, het handigste is deze eerst af te betalen. (Zoveel mogelijk) Of zijn er nog speciale regelingen waar we rekening mee kunnen houden?
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 13-05-2009 11:06 ]
Wij hebben recentelijk een erg cool huis gezien, helemaal naar onze smaak. Dus wij belden op voor een tweede bezichtiging. Dat was mogelijk volgens de bewoners, met de kanttekening dat "er al andere mensen voor een 2e bezichtiging waren geweest en enthousiast waren". De kans daarop lijkt me niet zo groot omdat het al 5 maanden te koop staat - maar dit soort mindfucks zijn natuurlijk niet uitgesloten als het om veel geld gaat. Nu toch maar even rustig afwachten en niet te snel happen, we gaan zaterdag pas kijken...
Dat is te verwaarlozen. Je moet even goed opletten wat er allemaal in de servicekosten zit, want vaak zit daar al een voorschot op de stookkosten in. In ieder geval verzekeringen die je anders los moet afsluiten. Qua onderhoudskosten zijn appartementen praktisch altijd in het voordeel. IMHO is het kortzichtig om een appartement duur te noemen omdat je 'verplicht' geld opzij zet voor onderhoud.Woy schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:04:
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van een appartement, de vaak hoge service kosten. Die nemen ook wel een deel onderhoud voor hun rekening, maar een deel daarvan gaat vaak ook naar een onderhoudscontract van de lift.
Statistisch neemt de kans juist toe naarmate een huis langer te koop staat. Elke dag is namelijk een dag dichterbij de verkoopFinwe schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:09:
De kans daarop lijkt me niet zo groot omdat het al 5 maanden te koop staat
Ik zeg ook niet dat je het meteen af moet schrijven, en geef ook expliciet aan dat het een deel van het onderhoud voor rekening neemt. Maar je moet inderdaad goed kijken wat er met het geld gedaan word. Ik heb regelmatig gehoord over VVE's die er een grote bende van maken, en dan gaat het toch wel over het geld wat jij ( en je medebewoners natuurlijk ) betaald hebben.Exirion schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:27:
[...]
Dat is te verwaarlozen. Je moet even goed opletten wat er allemaal in de servicekosten zit, want vaak zit daar al een voorschot op de stookkosten in. In ieder geval verzekeringen die je anders los moet afsluiten. Qua onderhoudskosten zijn appartementen praktisch altijd in het voordeel. IMHO is het kortzichtig om een appartement duur te noemen omdat je 'verplicht' geld opzij zet voor onderhoud.
Bij een tussenwoning heb je dus veel meer invloed over de manier waarop het geld besteed word.
Verder kunnen de kosten voor een lift toch behoorlijk oplopen, zeker als je in een kleiner complex woont.
Schuld bij het IBG is voor zover ik weet niet BKR geregistreerd en zal dus ook geen belemmering zijn bij het verkrijgen van een hypotheek.
Of je het zelf ook niet als belemmering wilt zien is een ander verhaal, zoals Woy al wijselijk onderstreept.
Zelf heb ik nu een afspraak met de bank, over twee weken. Ben benieuwd wat er allemaal uit komt.
Als je bekijkt hoeveel je nu eigenlijk moet gaan betalen is dat best veel.
En ook heel erg afhankelijk van het type hypotheek, dat is ook nog lekker verwarrend.
Of je het zelf ook niet als belemmering wilt zien is een ander verhaal, zoals Woy al wijselijk onderstreept.
Zelf heb ik nu een afspraak met de bank, over twee weken. Ben benieuwd wat er allemaal uit komt.
Als je bekijkt hoeveel je nu eigenlijk moet gaan betalen is dat best veel.
En ook heel erg afhankelijk van het type hypotheek, dat is ook nog lekker verwarrend.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom, wij gaan ook openlijk een gesprek aan (bij de bank en bij een tussen persoon). We zullen zien wat daar uit komt. Misschien tijdelijk bij mijn ouders intrekken zodat we per maand een groot bedrag te kunnen gebruiken.
Klopt. Als je ergens wil gaan wonen is het heel normaal om de status van de VVE op te vragen, inclusief de financiele situatie. Ik betaal 174 euro per maand aan servicekosten voor een woning met een waarde van bijna 3 ton. We hebben een actieve en gezonde VVE met een grote reserve. Ook hebben we sinds vorig maand volledig nieuwe liften met een luxe interieur, terwijl de vorige liften uit 2002 waren en al helemaal afgewerkt waren met geborsteld RVS. Toch vallen de kosten voor dat soort dingen erg mee.Woy schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:40:
Maar je moet inderdaad goed kijken wat er met het geld gedaan word. Ik heb regelmatig gehoord over VVE's die er een grote bende van maken, en dan gaat het toch wel over het geld wat jij ( en je medebewoners natuurlijk ) betaald hebben.
Wat belangrijk is, is dat er voldoende geld is voor zaken als dakrenovatie, schilderwerk, reiniging, etc. Bij ons worden bijvoorbeeld ook regelmatig de marmeren vloeren in de entreehallen gepolijst. Zolang je niet buitensporig veel betaalt, de VVE gezond is, en je genoeg terugkrijgt voor wat je betaalt is een appartement absoluut goedkoop in het onderhoud.
bij von betaal je geen overdrachtsbelasting, dus qua koop ben je goedkoper uit. Echter bij nieuwbouw willen de meeste een nieuwe keuken, badkamer en/ of vloer erin zetten. (omdat ze de standaard niet gaaf vinden) en dat kost ook een flinke som geld.Ankh schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:59:
bij bestaande bouw is het vaak (niet altijd) al gebeurt en bespaar je op die investeringen. Je zou natuurlijk ook de standaardkeuken en badkamer kunnen behouden en bv laminaat leggen of zo. Dan kan je goedkoper uit zijn.
Studie schuld maakt niet uit voor de hypotheek. Ikzelf heb ook een studieschuld, maar ik ga er niks extra's aflossen dan nodig is.
De reden is omdat bij mij de rente van de hypotheek meer is dan de rente van de ibgroep, dus als ik ergens schuld heb dan liever bij een partij die minder rente rekent.
Stel je rente bij de ibgroep is hoger dan je hypotheek rente, dan zou het waarschijnlijk beter zijn om eerst de ibgroep af te lossen.
"If u do something do it with style, or do it at all."
Verwijderd
Ik heb sinds 16 maart 2009 een bouwdepot twv 13K.
Inmiddels zijn er diverse afschrijvingen geweest tbv dit bouwdepot.
Nu staat er nog een klein bedrag 500 euro op deze rekening.
Echter zijn er geen rekeningen/werkzaamheden mbt renovaties meer, die ik zou kunnen indienen.
Na hoeveel weken/maanden/jaar komt dit bedrag vrij? Ik las ergens dat een bedrag van > dan 2500 euro uiteindelijk gestort wordt op de bankrekening.
Echter zijn er geen rekeningen/werkzaamheden mbt renovaties meer, die ik zou kunnen indienen.
Na hoeveel weken/maanden/jaar komt dit bedrag vrij? Ik las ergens dat een bedrag van > dan 2500 euro uiteindelijk gestort wordt op de bankrekening.
Volgens mij moet je dat gewoon aangeven, lijkt me
Kijk even in de voorwaarden. bij ons werd destijds het nog overgebleven bedrag naar onze lopende rekening gestuurd (was minder dan 2500). Ik heb ook wel gevallen gehoord dat echter het overgebleven bedrag gebruikt werd om de hypotheek mee af te lossen.
Neem anders even contact op met de beheerder van je bouwdepot.
Neem anders even contact op met de beheerder van je bouwdepot.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Bij de rabo wordt onder de 2500 na x periode op je rekening gestort heb ik gelezen...Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:14:
Ik heb sinds 16 maart 2009 een bouwdepot twv 13K.
En na 1 jaar niet gebruikt en > 2500 wordt het van je schuld afgetrokken.
Weer een bijzondere draai aan het verhaal, contact gehad met makelaar en het blijkt dat de koper nu haar bankgarantie pas gaat regelenTjeerd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:39:
Mijn verhaal blijft ook nog steeds interessant, twee maanden geleden een huis gezien in een plaats waar al niet veel "betaalbaars" te koop komt te staan. Waren net te laat om uberhaupt te bezichtigen - buitenkant/locatie zag er wel goed uit - en een andere koper had een bod gedaan, maar ze had niet gekeken of ze de financien wel rond kon krijgen. Tot afgelopen dinsdag 5 mei heeft ze de tijd tot gekregen om alles te regelen - dan verlopen ontbindende voorwaarden - en ze heeft helemaal niets meer aan de makelaar laten weten hoe het er voor staat. Makelaar probeerde haar gisteren te bereiken en ze nam niet op. Heel vreemde situatie dus. Nou staan wij op de reservelijst en zijn de eersten die het huis mogen bezichtigen, maar de makelaar zou vandaag terugbellen om te laten weten of ze die vrouw al te pakken kunnen krijgen.
Het lijkt mij dat haar tijd voorbij is (). Ik heb gelezen dat ze op zich nog uitstel zou mogen krijgen - boven op de 6 weken tijd die ze al heeft gekregen - maar de ontbindende voorwaarden zijn dan uiteraard niet meer geldig. Mocht het alsnog niet lukken, dan kan de verkoper helemaal nergens meer op terugvallen lijkt me.

Nou hadden we voor onszelf al bepaald dat we het wel zien met dat huis (lees: laag pitje), want elke week komt er weer een nieuw excuus.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Ik mag hopen dat die makelaar integer handelt, maar je zou bijna denken dat het een smoes is om jou te verleiden tot een hoger bod.Tjeerd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:30:
Weer een bijzondere draai aan het verhaal, contact gehad met makelaar en het blijkt dat de koper nu haar bankgarantie pas gaat regelen, vraag ik me af wat ze de afgelopen zes weken dan heeft gedaan.
Nou hadden we voor onszelf al bepaald dat we het wel zien met dat huis (lees: laag pitje), want elke week komt er weer een nieuw excuus.
Thanks, dat is erg handig voor ons inderdaad om te weten. Gisteravond met vrienden gepraat die in dezelfde straat wonen. Zij vinden het erg gezellig als we er komen te wonen, dus dat scheelt voor ons ook weer. We eten namelijk minimaal 1 keer week bij elkaar. Dus dat zou al schelen.jazzVL schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:09:
[...]
bij von betaal je geen overdrachtsbelasting, dus qua koop ben je goedkoper uit. Echter bij nieuwbouw willen de meeste een nieuwe keuken, badkamer en/ of vloer erin zetten. (omdat ze de standaard niet gaaf vinden) en dat kost ook een flinke som geld.
bij bestaande bouw is het vaak (niet altijd) al gebeurt en bespaar je op die investeringen. Je zou natuurlijk ook de standaardkeuken en badkamer kunnen behouden en bv laminaat leggen of zo. Dan kan je goedkoper uit zijn.
Studie schuld maakt niet uit voor de hypotheek. Ikzelf heb ook een studieschuld, maar ik ga er niks extra's aflossen dan nodig is.
De reden is omdat bij mij de rente van de hypotheek meer is dan de rente van de ibgroep, dus als ik ergens schuld heb dan liever bij een partij die minder rente rekent.
Stel je rente bij de ibgroep is hoger dan je hypotheek rente, dan zou het waarschijnlijk beter zijn om eerst de ibgroep af te lossen.
Wat 1 van hun ook nog mee kwam, hun huis hebben ze gekocht met subsidie van de overheid. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Hij kon zelf het bedrag wel betalen, maar heeft de subsidie gebruikt om zijn studieschuld af te betalen (die had hij er voor opgegeven). Vond het wel een interessante methode.
Er zijn verschillende soorten van subsidie. Je hebt de Koopsubsidie ( http://www.senternovem.nl/koopsubsidie/index.asp ), maar vaak zijn er bij nieuwbouwprojecten ook opties om de huizen met "korting" te kopen. Je betaald dan een lager bedrag voor het huis dan dat het waard is, maar als je het huis verkoopt deel je ook het verschil tussen aankoop/verkoop. Maar dat is nogal afhankelijk welk huis/appartement je koopt of die optie geboden word.Ankh schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:26:
[...]
Wat 1 van hun ook nog mee kwam, hun huis hebben ze gekocht met subsidie van de overheid. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Hij kon zelf het bedrag wel betalen, maar heeft de subsidie gebruikt om zijn studieschuld af te betalen (die had hij er voor opgegeven). Vond het wel een interessante methode.
Zoals het er nu uit ziet, wordt het geen nieuwbouw. We gaan een afspraak maken met een tussenpersoon, ik hoop dat hij ook wat van de subsidies weet. Dan kunnen we kijken wat we hebben.
Morgen krijgen we de sleutels van onze 'nieuwe' woning (en doen we dus de overdracht bij de notaris)... we hebben er 6 maanden op gewacht, maar dan heb je ook wat... laat het klussen maar beginnen!

Verwijderd
Ook wij zullen huiseigenaar worden
Ik ga samenwonen met mijn vriendin in het (1 jaar oude) huis van haar broer. Deze gaat in het buiteland wonen en wij kopen het over (ze huurt nu nog van een woningbouwvereniging en zit in een appartement welke gesloopt gaat worden). We krijgen het dan ook ietsjes goedkoper dan normaal maar het is nog steeds prijzig
Komt goed! Heb er zin in en het kluswerk valt reuze mee!
Heb in ieder geval veel aan dit topic!
Heb in ieder geval veel aan dit topic!
Meestal kun je aangeven op het laatste formulier dat je het op je tegenrekening gestort wilt hebbenRonald_stage schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:04:
[...]
Bij de rabo wordt onder de 2500 na x periode op je rekening gestort heb ik gelezen...
En na 1 jaar niet gebruikt en > 2500 wordt het van je schuld afgetrokken.
Nou, huis gaat lekker..alles op schema! Nog één week voor de verhuizing, en we hebben inmiddels een nieuwe CV ketel, gestucte wanden en bijna alles is geschilderd.
Morgen en dinsdag wordt de vloer gelegd, de bovenverdieping doen we dinsdag zelf. Enige dat me nu nog dwarszit is de keuken; op zich prima, maar de kleur is niet je van het (vanille). Maar, ik las dat zelf schilderen een goede optie is als er even geen budget is voor een nieuwe keuken
Foto huis:
Morgen en dinsdag wordt de vloer gelegd, de bovenverdieping doen we dinsdag zelf. Enige dat me nu nog dwarszit is de keuken; op zich prima, maar de kleur is niet je van het (vanille). Maar, ik las dat zelf schilderen een goede optie is als er even geen budget is voor een nieuwe keuken
Foto huis:

ik neem aan dat er hier wel een aantal zijn die wat aan het rondkijken zijn voor hypotheken en maandlasten.
Heeft iemand ook een goede maandlasten calculator gezien?
Het liefst eentje waar je verschillende componenten in kan voeren, met verschillende rentes.
Zoiets als http://www.berekenhet.nl/...ek-netto-maandlasten.html
Maar die klopt eigenlijk nooit met de voorstellen die ik bij banken en adviseurs krijg.
Het liefst eentje waar je verschillende componenten in kan voeren, met verschillende rentes.
Maar die klopt eigenlijk nooit met de voorstellen die ik bij banken en adviseurs krijg.
Hier iemand ervaring met het verhuizen naar een ander deel van het land ?
Mijn vriendin en ik denken erover om op termijn van het westen naar het oosten van het land te verhuizen. Hier in het westen hebben we beide een baan met vast contract. Als we naar het oosten zouden verhuizen beginnen we dus beide aan een nieuwe baan met een jaarcontract & proeftijd.
Hoe staan hypotheekverstrekkers hier tegenover ? Kan me voorstellen dat deze situatie zich veel vaker voordoet.
Wat zijn de ervaringen hieromtrent?
Mijn vriendin en ik denken erover om op termijn van het westen naar het oosten van het land te verhuizen. Hier in het westen hebben we beide een baan met vast contract. Als we naar het oosten zouden verhuizen beginnen we dus beide aan een nieuwe baan met een jaarcontract & proeftijd.
Hoe staan hypotheekverstrekkers hier tegenover ? Kan me voorstellen dat deze situatie zich veel vaker voordoet.
[ Voor 3% gewijzigd door daanNL op 21-05-2009 16:01 ]
Meteen aan het begin van een nieuwe baan, in de proeftijd van een jaarcontract, wordt het waarschijnlijk heel moeilijk om een hypotheek te krijgen. Vermoedelijk ben je dus even gebonden aan op-en-neer rijden vanuit je huidige woning, op z'n minst tot je een intentieverklaring hebt voor het omzetten van jaarcontract naar vast contract. 3 tot 6 maanden ben je dan waarschijnlijk verder.daanNL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:01:
Hier iemand ervaring met het verhuizen naar een ander deel van het land ?
Een alternatief is om de hypotheek voor jullie huis te regelen nu jullie nog werken bij je huidige werkgevers. Hou wel rekening met het feit dat een werkgeversverklaring doorgaans de vraag bevat of er van enige zijde voornemens zijn tot beeindiging van het contract. Als je je baan al hebt opgezegd, dan moet een eerlijke werkgever dit aangeven (en zal de bank het betreffende inkomen niet meer meetellen).
Verder moet ik je erop wijzen dat deze strategie nogal riskant is. Het is niet voor niets dat banken moeilijk doen als de inkomsten niet vast zijn (proeftijd, jaarcontract etc). Ze doen die om betalingsproblemen t.g.v. werkloosheid te voorkomen, en dat is ook in het voordeel van de klant.
Het beste advies wat ik jullie kan geven is om geen vast contract in te ruilen voor een jaarcontract. Ten eerste principieel, je mag van een werkgever best een stukje commitment verwachten. Ik zou persoonlijk geen termijncontract tekenen, tenzij er een aanzienlijke compensatie tegenover het extra risico staat. Als ik risico wil, ga ik wel freelancen
Ten tweede is de timing ronduit slecht. De arbeidsmarkt loopt nu eenmaal achter op de conjunctuur en naar verwachting zal volgend jaar de werkloosheid aanzienlijk hoger zijn dan nu. Precies wanneer je jaarcontract afloopt.
Die van www.florius.nl is opzich wel redelijk. Florius zit voor mij aan de hoge kant wat rentes betreft maar dan heb je iig een idee van wat je kwijt bent.admiral866 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 01:36:
ik neem aan dat er hier wel een aantal zijn die wat aan het rondkijken zijn voor hypotheken en maandlasten.
Dit topic is gesloten.