In dit topic weinig aan bod gekomen, maar wij hebben juli 2008 ons nieuwbouwhuisje betrokken en vorige week (eindelijk) onze tuin laten aanleggen. Aangezien ik er zelf weinig ervaringen over kon vinden, wilde ik de onze toch even delen.
Afmetingen tuin:14mx6m (LxB)
Grondverzet: 1200 euro
15-20cm kleilaag af laten voeren en vervangen door 4mx6m aarde, de rest zand.
Dit hebben we meteen in juli 2008 laten doen toen de tuin nog bereikbaar was met materieel.
Schutting: 1200 euro
Gemaakt van geimpregneerd hout met betonpalen die we hebben laten plaatsen. De kosten hebben we gedeeld met alledrie de buren en die 1200 kwamen dus voor onze rekening. Het slot is een el cheapo ding, wat binnen een jaar kapot is, denk ik.
Bestrating: 1000 euro
50m
2 Rivas Spindeld wildverband greybla.
Toen wij de bestrating kochten had het net geregend of ze hadden de tegels bevochtigd, want toen ze droog werden geleverd zag het er heel anders uit. Gelukkig zagen ze er droog mooier uit, maar hou daar rekening mee
Bestrating: 539 euro
5 emmers Varistone voegmortel MS
Kost wat, maar scheelt een hoop onkruid tussen de stenen. Hopelijk zijn die 5 emmers genoeg.
Hovenier: 2775 euro + drie flessen cola
Dit houdt in: bestraten + voegen, opsluitbanden, extra zand & aarde, aanleg gras, rijtje bakstenen rondom het gras, pergola en hedera hekwerk.
We hebben de leverancier van de bestrating gevraagd of ze ook iemand konden aanraden om de boel te leggen en gelukkig kregen we een hovenier "toegewezen" ipv een gewone stratenmaker. Een hovenier heeft toch iets meer oog voor het totaalplaatje van de tuin. Ze hebben bijv. de planten die we al hadden staan er uit getrokken en op de juiste plaats weer neergezet (in overleg uiteraard). Ook pakten ze elke dag om 15:30 de bezem, maakten ze alles schoon en namen ze alle afval weer mee, zodat de tuin netjes achterbleef.
Ze waren met z'n driëen, begonnen om 08:00 uur en om 16:00 waren ze weer naar huis. Het meeste werk hebben ze in drie dagen gedaan, maar het voegwerk hebben ze door het slechte weer van deze week helaas moeten uitstellen.
Veel mensen verklaarden ons voor gek dat we het bij een hovenier deden, maar wij hadden er geen ervaring mee en sowieso geen tijd meer om het zelf te doen. We hadden er rekening mee gehouden in het depot, dus tja...waarom dan ook niet? Smaken verschillen, maar wij zijn er in ieder geval erg blij mee \o/
Foto's vind je
hier