Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

SeeS schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:26:
[...]

Hmm bovenstaande had hij al in zijn 1e bod moeten doen (dan doel ik op de voorbehouden). Dus ik hoop dat dit dan ook gebeurd is.

Het is namelijk niet netjes (weet niet of het ook wettelijk mag?) om bij elk tegenbod een (ander) voorbehoud te vermelden.
'Netjes' is niet zo relevant hoor. Het is niet gebruikelijk, maar het mag zeker. Als jij 1000 euro extra biedt op voorwaarde dat je naar bed mag met de dochter van de verkoper, mag dat ook. Of het helpt bij je onderhandelingen betwijfel ik.
Overigens maken al die voorwaarden tegenwoordig een stuk minder uit, omdat je die rustig nog bij het tekenen van het koopcontract kunt laten aanpassen. De koper kan immers altijd nog onder het koopcontract uit (3 dagen bedenktijd). Vroeger was de mondelinge overeenkomst genoeg om een huis gekocht te hebben, en moest je dus veel beter nadenken voor je een bod deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 10:34

Gast1981

room with a moose!

Ja precies.
Bij je eerste bod had je nog in gedachten van alles zelf te willen aanpakken in het huis.
Misschien wil je de 2e keer pas + 5000 bieden indien bepaalde zaken door de verkopende partij worden opgepakt, weggehaald, of indien de aanvaardingsdatum wordt aangepast ofzo. Is in mijn ogen een normale gang van zaken. Onder voorbehoud van financiering is echter wel iets dat je beter te aller tijden kan vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook altijd een bod doen via een mailtje met helder je voorwaarden er in vermeld. Op mijn site (zie onder in handtekening) kun je zo'n voorbeeld brief downloaden onder "bieden op een huis". Daar staan ook de voorwaarden in waaronder je een bod minimaal moet doen.

Wel spannend. Of je een beller of een mailer bent hangt af van hoe goed je in onderhandelen bent. Ik zou mailen. een ander belt liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pooh schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:31:
[...]

Overigens maken al die voorwaarden tegenwoordig een stuk minder uit, omdat je die rustig nog bij het tekenen van het koopcontract kunt laten aanpassen. De koper kan immers altijd nog onder het koopcontract uit (3 dagen bedenktijd). Vroeger was de mondelinge overeenkomst genoeg om een huis gekocht te hebben, en moest je dus veel beter nadenken voor je een bod deed.
Tenzij je op een huis bied waar je al eens een keer voorlopig koopcontract van hebt ontbonden door gebruik te maken van de 3 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:33
leech1984 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:27:
[...]

*O* VERLOSSEND TELEFOONTJE GEHAD!!!!! *O* /caps

Financiering is rond en ligt nu bij de notaris.
Nu nog even een afspraak maken en we kunnen gaan beginnen met het inkopen van spullen en het slopen van het huis!!

* leech1984 is opgelucht
Afspraak is gemaakt.
Vandaag om half 4 gaan we tekenen!
Om 4 uur mogen we dan ons samenlevingsovereenkomst tekenen.

Om half 3 / 3 uur gaan we nog 1 keer door het huis heen voor laatste inspectie + meterstanden opnemen.

Alles bij elkaar houdt in dat we binnen 2 maanden van het zien van het huis (1 februari) we een huis gekocht hebben!

Morgen ben ik de hele dag vrij dus kan ik lekker op mijn gemakkie gaan klussen.

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Pooh schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:31:
[...]

'Netjes' is niet zo relevant hoor. Het is niet gebruikelijk, maar het mag zeker. Als jij 1000 euro extra biedt op voorwaarde dat je naar bed mag met de dochter van de verkoper, mag dat ook. Of het helpt bij je onderhandelingen betwijfel ik.
[...]
Makelaars bedenken tegenwoordig allerlei creatieve akties om de markt in beweging te krijgen. Verkoopgarantie, overbruggingsgarantie, zes maanden geen hypotheekrente betalen etc. Je moet ze niet op ideeen brengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
leech1984 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 09:00:
Vandaag om half 4 gaan we tekenen!
Om 4 uur mogen we dan ons samenlevingsovereenkomst tekenen.
Gefeliciteerd :)

Ik hoop dat jouw notaris sneller is dan de onze. Het stond gescheduled voor 10.00, maar door wat issues aan kant van de verkoper en een notaris die op de praatstoel zat waren we niet voor 12.30 weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gast1981 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:37:
Ja precies.
Bij je eerste bod had je nog in gedachten van alles zelf te willen aanpakken in het huis.
Misschien wil je de 2e keer pas + 5000 bieden indien bepaalde zaken door de verkopende partij worden opgepakt, weggehaald, of indien de aanvaardingsdatum wordt aangepast ofzo. Is in mijn ogen een normale gang van zaken. Onder voorbehoud van financiering is echter wel iets dat je beter te aller tijden kan vermelden.
In principe bespreek je alle voorwaarden toch pas in het voorlopig koopcontract.
Een bod zit nog geen handtekening aan vast...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag je kopieen meesturen van bonnetjes of moet je de originele opsturen?
Mij lijkt dat je kopieen mag meesturen van bonnetjes van gamma en praxis. Dit ivm eventuele garantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:00:
Mij lijkt dat je kopieen mag meesturen van bonnetjes van gamma en praxis. Dit ivm eventuele garantie :P
Waar heb je het over? Waar wil je die bonnen heensturen? Belastingdienst? Bouwdepot? Je buurvrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:00:
ehm bedoelde natuurlijk tbv bouwdepot (rabobank dus). Rabobank zegt dat ik de originele bonnen moet meesturen, en ze evt. kan terugkrijgen ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:44:
[...]
ehm bedoelde natuurlijk tbv bouwdepot (rabobank dus). Rabobank zegt dat ik de originele bonnen moet meesturen, en ze evt. kan terugkrijgen ivm garantie.
Nou, dat is dan toch duidelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pooh schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:54:
[...]

Nou, dat is dan toch duidelijk :?
Ja dat is inmiddels duidelijk geworden.
Excuses voor de verwarring |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:11
Ik stuur kopieën op. Rekeningen van de aannemer zijn keurig betaald, dus ik ga er maar vanuit dat het goed zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

admiral866

The King Personality Disorder

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 18:46:
[...]

Tenzij je op een huis bied waar je al eens een keer voorlopig koopcontract van hebt ontbonden door gebruik te maken van de 3 dagen bedenktijd.
dus je bedoeld dat dit niet kan:
Een bod uitbrengen. En dan na 2 dagen zeggen "nee toch niet".
En de week daarop toch weer een bod doen. En dan wéér "nee toch niet, sorry" willen doen?
Dat kan dus niet?

En hoe werk dat met die 3 dagen bedenktijd?
Stel ik bel morgen de makelaar op en ik doe een bod. Kan ik vrijdag de makelaar weer bellen, en zeggen dat ik er toch van af zie? Ik kan me voorstellen dat ik dan nog geen koopcontract heb getekend. Alleen via de telefoon een bod heb uitgebracht.
Of is het dan heel simpel, als er nog niets getekend is. En kan je sowieso doen wat je wilt? Behalve dan dat er eventuele goodwill verloren gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door admiral866 op 01-04-2009 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
admiral866 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 01:12:
[...]

dus je bedoeld dat dit niet kan:
Een bod uitbrengen. En dan na 2 dagen zeggen "nee toch niet".
En de week daarop toch weer een bod doen. En dan wéér "nee toch niet, sorry" willen doen?
Dat kan dus niet?

En hoe werk dat met die 3 dagen bedenktijd?
Stel ik bel morgen de makelaar op en ik doe een bod. Kan ik vrijdag de makelaar weer bellen, en zeggen dat ik er toch van af zie? Ik kan me voorstellen dat ik dan nog geen koopcontract heb getekend. Alleen via de telefoon een bod heb uitgebracht.
Of is het dan heel simpel, als er nog niets getekend is. En kan je sowieso doen wat je wilt? Behalve dan dat er eventuele goodwill verloren gaat.
Ná het tekenen van het koopcontract heb je nog drie dagen om je te bedenken. M.a.w.: een (telefonisch) bod verplicht je tot niets, aangezien je rustig later het (getekende) koopcontract kunt laten ontbinden. Of de verkopende partij dat zo leuk gaat vinden en hoe dit je positie als koper in een later stadium gaat beïnvloeden is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Soow, vandaag eindelijk papieren van Senternovem binnengekregen. 15 januari hebben ze van mij de kopieën van de aktes van de hypotheek en het transport gekregen. Vandaag eindelijk bericht dat ze die hebben beoordeeld en dat ze nu daadwerkelijk gaan betalen.

pff, dat kost heel wat meer tijd dan die eerste fase van het aanvragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 21:52
Raymond schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:23:
Soow, vandaag eindelijk papieren van Senternovem binnengekregen. 15 januari hebben ze van mij de kopieën van de aktes van de hypotheek en het transport gekregen. Vandaag eindelijk bericht dat ze die hebben beoordeeld en dat ze nu daadwerkelijk gaan betalen.

pff, dat kost heel wat meer tijd dan die eerste fase van het aanvragen :X
Zelfde hier. Ik heb in september / oktober het aanvragen al gedaan en ook ergens eind januari die aktes verzonden (was er wat laat mee).
Tot dusver nog steeds niets ontvangen. Geen geld, geen bericht, helemaal niets.

Ik heb wel de goedkeuring gekregen (in oktober ergens al), maar dat het nu nóg niet binnen is snap ik niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:02
LoneGunman schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:15:
[...]
Ná het tekenen van het koopcontract heb je nog drie dagen om je te bedenken. M.a.w.: een (telefonisch) bod verplicht je tot niets, aangezien je rustig later het (getekende) koopcontract kunt laten ontbinden. Of de verkopende partij dat zo leuk gaat vinden en hoe dit je positie als koper in een later stadium gaat beïnvloeden is een ander verhaal.
Dit.

De drie dagen bedenktijd gaan (doorgaans) in om middernacht na het tekenen van de koopakte. Binnen die tijd kan de koper nog afzien van de koop, daarna beginnen dingen te spelen als ontbindende voorwaarden enz.

Bij bieden speelt er niets van dat allen, aangezien een bod tot niets verplicht. Zelfs al heb je de concept koopakte in huis, dan nog kan je zonder problemen afzien van het geheel. Wat je zegt: je kweekt alleen wat kwade wil als je twee weken later alsnog aanklopt dat je het huis wilt.

EDIT:
Zaterdag trouwens bij die open huizen route geweest en kwam daar ook een sterk staaltje tegen! Hadden we de rondleiding gehad bij een woning die recent 10k was gezakt in de prijs, komt de vrouw des huizes met het volgende. "Maareh, eigenlijk wordt vanmiddag de koopakte al ondertekend. Dus als jullie misschien een beter bod willen doen, dan moet je snel zijn." WTF? :D Dat vind ik dus echt geen stijl, als ik zo vrij mag zijn. Tot op het laatste moment nog proberen om nog even net iets meer uit de kan te krijgen om dan je huidige koper maar te laten vallen.

Die is het dus in elk geval niet geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 02-04-2009 08:58 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
aaajeetee schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:26:
[...]

Zelfde hier. Ik heb in september / oktober het aanvragen al gedaan en ook ergens eind januari die aktes verzonden (was er wat laat mee).

Ik heb wel de goedkeuring gekregen (in oktober ergens al), maar dat het nu nóg niet binnen is snap ik niet :S
Ze doen dit ook op volgorde van binnenkomst. Mijn aktes hadden ze op 15 jan ontvangen. Even gesteld dat ze er net zoveel op een dag behandelen als dat er binnenkomen, betekent dat dat wanneer ze jouw aktes (stel) de 25ste hebben ontvangen, jij over 10 dagen bericht gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

cailin_coilleach schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:38:
[...]
Zaterdag trouwens bij die open huizen route geweest en kwam daar ook een sterk staaltje tegen! Hadden we de rondleiding gehad bij een woning die recent 10k was gezakt in de prijs, komt de vrouw des huizes met het volgende. "Maareh, eigenlijk wordt vanmiddag de koopakte al ondertekend. Dus als jullie misschien een beter bod willen doen, dan moet je snel zijn." WTF? :D Dat vind ik dus echt geen stijl, als ik zo vrij mag zijn. Tot op het laatste moment nog proberen om nog even net iets meer uit de kan te krijgen om dan je huidige koper maar te laten vallen.
Ik zou het niet kunnen laten daar direct iets over te zeggen tegen zo'n vrouwtje... |:(
Geen stijl? Vind het eerder diep triest dat ze zo inhalig zijn terwijl de verkoop al zo goed als beklonken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

dfrenner schreef op maandag 30 maart 2009 @ 10:46:
[...]
In principe bespreek je alle voorwaarden toch pas in het voorlopig koopcontract.
Een bod zit nog geen handtekening aan vast...
Klopt, maar als je het bij je bod vermeldt dan heb jij je plicht voorlopig gedaan ;)
Dan kan de verkopende makelaar dat direct opnemen in het voorlopig koopcontract.
Maar bovendien is "onder voorbehoud van financiering" tegenwoordig zo standaard geworden dat men er impliciet vanuit gaat dat het erin hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Gast1981 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:10:
[...]

Ik zou het niet kunnen laten daar direct iets over te zeggen tegen zo'n vrouwtje... |:(
Geen stijl? Vind het eerder diep triest dat ze zo inhalig zijn terwijl de verkoop al zo goed als beklonken is.
Hoezo inhalig? Dat lijkt mij eerder een goed voorbeeld van koopmansgeest. Zolang de boel nog niet getekend is mag je van mij proberen er het maximale uit te halen. Kopers mogen in deze markt alles, zelfs tot 3 dagen na tekening nog terugkrabbelen en dan mag de verkoper niet onderhandelen? Ik vind het maar raar.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

MrScratch schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:41:
[...]
Hoezo inhalig? Dat lijkt mij eerder een goed voorbeeld van koopmansgeest.
Nou, vind ik niet.
Een gezonde handelsgeest is prima als verkoper zijnde, maar als 's middags het koopcontract getekend gaat worden dan vind ik het vrij asociaal om een paar uur daarvoor nog een nieuwe koper proberen te strikken. Als je op het punt staat te gaan tekenen dan betekent het dat je bent uitonderhandeld met de koper. Een man een man, een woord een woord. Je bent na overleg iets overeengekomen met de andere partij, dan heb je je daaraan te houden in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
En natuurlijk -mag- het wel, maar stijlvol vind ik het niet. Je verkoopt je huis voor een bedrag dat jij't waard vind. Krijg je van iemand anders later een hoger bod, dan betekent dat nog niet dat het eerdere bedrag opeens "te weinig" is. Was het wel te weinig, dan had je niet akkoord moeten gaan.

Hoe dan ook had ik liever gehad dat ze het voorafgaand aan de rondleiding had gezegd. Dan hadden we dat half uur kunnen besteden aan een ander huis dat we wilden zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 02-04-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MrScratch schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:41:
[...]

Hoezo inhalig? Dat lijkt mij eerder een goed voorbeeld van koopmansgeest. Zolang de boel nog niet getekend is mag je van mij proberen er het maximale uit te halen. Kopers mogen in deze markt alles, zelfs tot 3 dagen na tekening nog terugkrabbelen en dan mag de verkoper niet onderhandelen? Ik vind het maar raar.
Wettelijk gezien heb je als verkoper veel minder rechten. Volgens mij is het zelfs zo dat je er als verkoper niet meer onder uit kunt als je een bod geaccepteerd hebt. Tuurlijk zullen er niet veel mensen zijn die dat voor de rechter laten komen. Maar als verkoper sta je wettelijk gezien veel minder sterk dan een koper.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gast1981 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:51:
[...]

Nou, vind ik niet.
Een gezonde handelsgeest is prima als verkoper zijnde, maar als 's middags het koopcontract getekend gaat worden dan vind ik het vrij asociaal om een paar uur daarvoor nog een nieuwe koper proberen te strikken. Als je op het punt staat te gaan tekenen dan betekent het dat je bent uitonderhandeld met de koper. Een man een man, een woord een woord. Je bent na overleg iets overeengekomen met de andere partij, dan heb je je daaraan te houden in mijn ogen.
Dat vind je nu als koper, maar als jij verkoopt en je gaat al 10% onder de prijs zitten en er is animo op zo'n dag, dan zou ik precies hetzelfde doen.
Het is aan jou om te kiezen wat je daarmee doet.

Het is gewoon zo dat ze die middag willen beslissen of ze akkoord gaan met dat eerdere bod, want dat doe je met het ondertekenen van het koopcontract! Als je dan die zaterdag nog een hoger bod kan krijgen, waarom zou je dat dan niet doen? Ze zitten nog niet vast aan dat bod.

Het is niet leuk als koper, ik heb het ook meegemaakt, maar dat was nog zuurder, want ik was degene die het eerste bod had neergelegd. En die zaterdag (open dag) werd er over de vraagprijs heen geboden. In principe zeggen ze pas ja tegen mijn bod als ze hebben ondertekend, eerder niet.

Als verkoper zou ik precies hetzelfde doen. Als koper is het zuur, maar ja als koper heb je deze tijd weer het privilege om aardig onder de verkoopprijs te bieden. Dus zo zuur is het niet als koper zijnde in deze tijden... Dus de verkoper doet gewoon waar hij recht op heeft. Kan je daar niet tegen, dan kan je beter een aankoopmakelaar in de hand nemen en die alle gesprekken laten voeren! Kost je ook weer geld, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Woy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:18:
[...]

Wettelijk gezien heb je als verkoper veel minder rechten. Volgens mij is het zelfs zo dat je er als verkoper niet meer onder uit kunt als je een bod geaccepteerd hebt. Tuurlijk zullen er niet veel mensen zijn die dat voor de rechter laten komen. Maar als verkoper sta je wettelijk gezien veel minder sterk dan een koper.
Er geldt altijd nog de wettelijke termijn van 3? werkdagen na het ondertekenen van het koopcontract om er vanaf te zien. Die geldt voor beide partijen! Dat is het koopcontract, dus dan ben je het bieden al gepasseerd. Na die drie dagen geldt een "schadevergoeding" van 10% + bijkomende kosten. Met uitzondering van niet rondkrijgen financiering, mits opgenomen in het contract natuurlijk en wat andere zaken.
Maar het zijn volgens mij 3 werkdagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

dfrenner schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:21:
[...]
Dat vind je nu als koper, maar als jij verkoopt en je gaat al 10% onder de prijs zitten en er is animo op zo'n dag, dan zou ik precies hetzelfde doen.
Natuurlijk, als verkoper sta je er anders in.
Maar als je akkoord gaat met 10% minder dan moet je niet zeuren vind ik.
Je had ook gelijk kunnen zeggen, "nee met minus 10% ga ik niet akkoord", zeker als je vertrouwen hebt in je vraagprijs en je weet dat er zo'n open huizen route-dag aan zit te komen. En blijkt er alsnog geen animo te zijn, dan kan je altijd nog voor die minus 10% gaan.
Toch snap ik wel wat je bedoelt, het gaat hier niet om een paar dubbeltjes maar om duizenden Euro's.
De vraag is dus hoeveel Euro het je waard is om je chique te blijven gedragen tegenover potentiële kopers.
Dus de verkoper doet gewoon waar hij recht op heeft. Kan je daar niet tegen, dan kan je beter een aankoopmakelaar in de hand nemen en die alle gesprekken laten voeren!
Met een aankoopmakelaar was precies hetzelfde gebeurd.
Het enige verschil is dat je niet zelf onderhandeld hebt, maar hij/zij.
Dan nog kan een verkoper dus een uur voor het tekenen besluiten een andere koper te accepteren ;)

edit: klopt, de wettelijke termijn is 3 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gast1981 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:33:
[...]

Natuurlijk, als verkoper sta je er anders in.
Maar als je akkoord gaat met 10% minder dan moet je niet zeuren vind ik.
Je had ook gelijk kunnen zeggen, "nee met minus 10% ga ik niet akkoord", zeker als je vertrouwen hebt in je vraagprijs en je weet dat er zo'n open huizen route-dag aan zit te komen. En blijkt er alsnog geen animo te zijn, dan kan je altijd nog voor die minus 10% gaan.
Toch snap ik wel wat je bedoelt, het gaat hier niet om een paar dubbeltjes maar om duizenden Euro's.
De vraag is dus hoeveel Euro het je waard is om je chique te blijven gedragen tegenover potentiële kopers.
Ik begrijp wat je bedoeld, ik heb het zelf ook meegemaakt en er een nadeel van ondervonden. Ik vond dat ook echt niet leuk. Maar wie weet maakt dat voor die persoon het verschil tussen een schuld overhouden of geen schuld overhouden, dan kan ik het me best indenken dat je het onderste uit de kan wil. Omdat het al sowieso als verlies voor ze aanvoelt, ze zijn immers al gezakt en moeten het verkopen, omdat ze misschien al een ander huis hebben?
Met een aankoopmakelaar was precies hetzelfde gebeurd.
Het enige verschil is dat je niet zelf onderhandeld hebt, maar hij/zij.
Dan nog kan een verkoper dus een uur voor het tekenen besluiten een andere koper te accepteren ;)

edit: klopt, de wettelijke termijn is 3 dagen
Ja inderdaad en dus 2 dagen na het tekenen van het koopcontract zou dat ook nog kunnen. Of 4 dagen met een weekend ertussen ;)

Tja, stel jij verkoopt je huis, en je hebt koopcontract ondertekend en twee dagen later krijg jij een bod van 20.000 hoger. Blijf jij dan fatsoenlijk? Of ga je voor die 20.000 euro?
Je kan nu wel zeggen dat je fatsoenlijk blijft, maar ik vraag het me af eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een verkoper kan er niet onderuit, volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:47:
Een verkoper kan er niet onderuit, volgens mij
Correct. De 3 dagen bedenktijd geldt voor de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:52:
[...]

Correct. De 3 dagen bedenktijd geldt voor de koper.
Ow mij werd verteld dat beide dat kunnen.
Maar goed, dan blijft het feit, als er nog niet getekend is...

En je krijgt 20.000 meer geboden. Blijf jij dan fatsoenlijk? Of pak je die 20.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 23-09 23:36
Ik pak die 20k. Sorry dan voor de koper, maar ja... die zie ik toch nooit meer. Als het nu om een paar tientjes zou gaan zou het me niet zoveel uitmaken maar met deze bedragen wel.
Dan maar een nachtje wat minder goed slapen, maar als die 10-20k op mijn rekening staat is dat snel vergeten.
Als de eerdere koper het huis dan echt wil hebben, mag ie meer bieden!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

dfrenner schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:46:
[...]
Tja, stel jij verkoopt je huis, en je hebt koopcontract ondertekend en twee dagen later krijg jij een bod van 20.000 hoger. Blijf jij dan fatsoenlijk? Of ga je voor die 20.000 euro?
Je kan nu wel zeggen dat je fatsoenlijk blijft, maar ik vraag het me af eerlijk gezegd.
20k is zo'n substantieel bedrag (toch rond de 10% van een starterswoning), dat zou ik pakken ja.
Maar zeker ook zoals je zegt, als het een verschil is tussen schuld en geen schuld.

Daarom zei ik ook:
'De vraag is dus hoeveel Euro het je waard is om je chique te blijven gedragen tegenover potentiële kopers.'

Voor 1 à 2 duizend is het de vraag of het je de moeite waard is, en eventuele moeilijkheden in de toekomst met de betrokken makelaar, maar hoe meer daarboven hoe sneller ik het in overweging neem. (mits vóór het tekenen, want die 3 dagen gelden inderdaad alleen voor de koper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vanuit een verkoper snap ik het wel, maar de betrokken verkoopmakelaar zou wat mij betreft stevig aangepakt mogen worden publicitair danwel via zijn brancheorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:09:
Vanuit een verkoper snap ik het wel, maar de betrokken verkoopmakelaar zou wat mij betreft stevig aangepakt mogen worden publicitair danwel via zijn brancheorganisatie.
Klopt, daar ben ik het dan ook zeker mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er_Damn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 13:21
Beste tweakers,

Momenteel ben ik nu ook bezig met het voorbereiden van een bod op een huis. De eigenaren wonen sinds 2001 in het huis waar mijn tante daarvoor heeft gewoond (verkoopprijs van toen weet ik nog niet). Nu willen de mensen verhuizen, maar ze hebben weinig tot geen haast. Ze hebben het 2 jaar terug te koop gezet, maar toen hebben ze het weer uit de verkoop gehaald. Maar sinds 1 jaar staat huis al te koop. Omdat ze een kleine erbij hebben gekregen, is het huis echt te krap voor deze mensen. Tijdens de bezichtigen viel het ook op dat alles echt op elkaar zat (zelfs de oven diende als voorraadkast). De mensen die er in wonen die willen pas een huis kopen wanneer deze is verkocht, dus zoals eerder gezegd echt haast hebben ze niet. Het huis is van 1977 en er is de afgelopen jaren helemaal niets gedaan aan het huis.

Het huis heeft de volgende (bekende) gebreken:

Oud keuken (20 jaar oud).
CV ketel (12-13 jaar oud)
Door de constructie van het huis is de gevel te zwaar voor het onderkant van het huis. Daarom is er ooit een scheur ontstaan dat heel erg simpel is afgewerkt
Er zit een VVE, maar die is bijna tot niet actief (de laatste vergadering dateert van 2007) en het is totaal onbekend waar de VVE zich voor doelt.
Badkamer moet vernieuwd worden, omdat de muren nu met gipsplaten zijn afgewerkt
Er moet hier en daar wat schilderwerk gebeuren. Laminaten of een betonnenvloer moet erin gelegd worden en het moet compleet opnieuw geverfd worden. (Deze punten horen zowiezo bij het aankoop van een nieuwe huis?)
Het voegwerk van de muren moeten vervangen worden, omdat er destijds verkeerd materiaal is gebruikt. (Mijn oom die woont paar huizen verder, met hetzelfde voegwerk. Die heeft het ook moeten vervangen.)

Wat zou ik voor zo een huis moeten bieden volgens jullie?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Er_Damn op 03-04-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

echt helemaal niks van te zeggen. Lokatie oppervlak en dergelijke zijn wel handig he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Wat zou ik voor zo een huis moeten bieden volgens jullie?
Eerlijk gezegd? Niets... Waaaay too much hassle for my taste.

Als het huis nu al zo veel kuren heeft zou ik ook zeker niet vergeten een bouwtechnische keuring te laten doen. $DEITY mag weten wat er nog meer aan het licht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
cailin_coilleach schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 07:31:
[...]

Als het huis nu al zo veel kuren heeft zou ik ook zeker niet vergeten een bouwtechnische keuring te laten doen. $DEITY mag weten wat er nog meer aan het licht komt.
Het enige echt bouwkundige is de gevel en het voegwerk. Daar moet je dus wel even iemand naar laten kijken. De rest is meer esthetisch van aard al zou ik ook geen huis kopen waar zowel keuken als badkamer direct gedaan moeten worden (teveel werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Rukapul schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 08:58:
[...]

Het enige echt bouwkundige is de gevel en het voegwerk. Daar moet je dus wel even iemand naar laten kijken. De rest is meer esthetisch van aard al zou ik ook geen huis kopen waar zowel keuken als badkamer direct gedaan moeten worden (teveel werk).
Ik denk dat het juist heel lucratief is als je essentiele dingen als een keuken en badkamer zelf kan vervangen mits dit in de prijs is verwerkt. je hebt dan en een keuken en badkamer die volledig naar je iegen smaak is en je hebt niet betaald voor de inspanningen van de vorige bewoners.

Nou ben ik zelf niet handig dus ik zou het moeten laten doen maar volgens mij is het altijd duur om een net gerenoveerd huis te kopen. (en het is nooit 100% jouw smaak)

[edit]
badkamer en keuken zijn ook vaak de grote bedragen. een beetje verf en dat soort dingen zijn niet heel duur. Reken voor beiden (afhankelijk van de grote van je huis) 10-20k. gemiddeld 15k per stuk dus. Het kan veel goedkoper maar ook veel duurder.

[edit2]
sm-kamers zou ik ook niet doen ... :)

[ Voor 15% gewijzigd door thejoker80 op 03-04-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat denk ik ook als je 10000 euro investeert levert dat bij een verkoop vaak meer op. Tenzij het dingen zijn die niemand wil hebben zoals een SM kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het lijkt mij persoonlijk ook maar niks om met de badkamer en keuken van een ander te zitten. Dus ik zou ook liever een huis hebben waarbij die echt aan vervanging toe zijn, zodat ik flink wat van de prijs kan afpraten en er mooi iets naar m'n eigen smaak in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
eigen investeringen leveren vaak minder op bij verkoop, behalve als het gaat om achterstallig onderhoud. Een oude badkamer vervangen kost meer dan dat het oplevert, idem voor de keuken. Dit terwijl bijvoorbeeld een fris laagje verf heel veel meerwaarde kan hebben bij verkoop.

Je kan dus niet zeggen dat investeringen direct terug verdiend worden bij verkoop. Wel kan een investering heel veel bijdragen aan het woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 23-09 23:36
Het enige wat echt meerwaarde oplevert zijn uitbreidingen als een uitbouw, dakkapel.
Vervangingen levert het minst op, bijv. je kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen kost een fortuin en zal je bij verkoop echt bijna niets extra's opleveren.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

frumper schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:29:
Het enige wat echt meerwaarde oplevert zijn uitbreidingen als een uitbouw, dakkapel.
Vervangingen levert het minst op, bijv. je kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen kost een fortuin en zal je bij verkoop echt bijna niets extra's opleveren.
Dat klopt wel. Echter denk ik dat je voor een "goede"badkamer" of keuken wel (bijna)evenveel betaald in de prijs van het huis als dat je deze zelf aanschaft omdat je een huis hebt gekocht waarbij de vervanging in de prijs is verwerkt. Het extra woonplezier is de "winst".

huis in goede staat

koopprijs: € 250.000
plezier: 7/10

huis in slechte staat
koopprijs € 225.000
verbouwing: € 30.000
totaal: € 255.000

plezier 9/10 , extra kosten €5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er_Damn
Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie reacties.
Het keuken hoeft niet per direct vervangen te worden. Het ziet er goed uit, misschien wil ik in eerste instantie alleen het inbouwapparatuur vervangen (oven, vaatwasser). Als ik een keuken zou kopen zou het gewoon een IKEA kopen zijn (ik ben een starter dus ik kan geen keuken kopen voor 15k). Het gevelprobleem zou nog uitgezocht moeten worden door een bouwtechnisch keuring, dar heb je wel gelijk in. Het voegwerk is algeheel bekend en vervanging is niet zo duur. Mijn oom heeft het toen zelf gedaan binnen 2 dagen met nog 2 mensen en alleen voor het materiaal heeft hij moeten betalen. Dit was tussen de 150 en 200 euro. Badkamer moet wel vervangen worden, want waneer er stenen wordt geplaatst zal het ook minder lekkagegevoelig zijn.

Moet ik de link hier plaatsen of moet ik vrezen dat de makelaar ook een tweaker is??

By the way ik heb een inloopkast, misschien een idee vooreen sm kamer? >:) :9

[ Voor 4% gewijzigd door Er_Damn op 03-04-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Uxstyle schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:04:
Moet ik de link hier plaatsen of moet ik vrezen dat de makelaar ook een tweaker is??
Ik heb het zelf niet gedaan zolang we aan het onderhandelen waren. Niet alleen kon de hudige bewoner meelezen, grote kans dat iemand de huidige bewoners kent en ze er op wijst dat jun huis hier besproken wordt. :)

Neemt niet weg dat een link wel zo leuk is om mee te lezen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er_Damn
Jazzy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:25:
[...]
Ik heb het zelf niet gedaan zolang we aan het onderhandelen waren. Niet alleen kon de hudige bewoner meelezen, grote kans dat iemand de huidige bewoners kent en ze er op wijst dat jun huis hier besproken wordt. :)

Neemt niet weg dat een link wel zo leuk is om mee te lezen.
Hahahah daar heb je ook gelijk in, misschien moet ik het toch maar niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 21:52
aaajeetee schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:26:
[...]

Raymond schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:46:
[...]

Ze doen dit ook op volgorde van binnenkomst. Mijn aktes hadden ze op 15 jan ontvangen. Even gesteld dat ze er net zoveel op een dag behandelen als dat er binnenkomen, betekent dat dat wanneer ze jouw aktes (stel) de 25ste hebben ontvangen, jij over 10 dagen bericht gaat krijgen.
Ik heb dus nu inderdaad bericht gekregen dat mijn subsidie vanaf nu wordt overgemaakt. Tevens wordt vanaf december met terugwerkende kracht gestort.
Eindelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Geen risico nemen ;)
Linkie zien we wel verschijnen als e.e.a. achter de rug is.
huis in goede staat
koopprijs: € 250.000
plezier: 7/10

huis in slechte staat
koopprijs € 225.000
verbouwing: € 30.000
totaal: € 255.000
plezier 9/10 , extra kosten €5k
Dat kan je toch niet zo stellen?!
Ik snap de strekking van je punt wel, maar dit is appels met peren vergelijken.
Alles hangt af van de situatie, en de wensen van de aanstaande bewoners. Bovendien blijven in de 'score' voor woonplezier o.a. nog de doorlooptijd en de rotzooi ten gevolge van een verbouwing buiten beschouwing (toch?). Daarnaast zijn de bedragen indicaties, maar kunnen ze allemaal nog alle kanten opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vandaag toch maar besloten om een aankoopmakelaar te nemen. Resultaat van de bouwtechnische keuring was dat alles wel in orde was behalve de vloer. Hiervan werd sterk geadviseerd een gespecialiseerd onderzoek te doen naar betonrot.
Als de kosten niet te hoog zijn vind ik dat prima maar weinig zin om nog eens 15K uit te geven als blijkt dat de vloer nu vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Gast1981 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:25:
[...]

Dat kan je toch niet zo stellen?!
Ik snap de strekking van je punt wel, maar dit is appels met peren vergelijken.
Alles hangt af van de situatie, en de wensen van de aanstaande bewoners. Bovendien blijven in de 'score' voor woonplezier o.a. nog de doorlooptijd en de rotzooi ten gevolge van een verbouwing buiten beschouwing (toch?). Daarnaast zijn de bedragen indicaties, maar kunnen ze allemaal nog alle kanten opschieten.
Dat kan inderdaad niet nee :) . Het waren allemaal indicatieve bedragen,ook de cijfers mbt het leefplezier.Dit zou het ideale plaatje zijn, maar niet geheel onrealistisch. Overigens denk ik wel dat je de "ellende" van het verbouwen ongeveer 2-4 weken later vergeten bent omdat je zo'n fantastisch huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Ik ken mensen die ruim anderhalf jaar in een 'verbouwing' hebben gezeten ;)
Maarja het is inderdaad iets persoonlijks.
Wij kozen voor een huis dat zo goed als af was, en tevens voor 95% naar onze smaak.
Die laatste 5% klussen we er gaandeweg wel bij :)
Maar er zijn ook mensen die houden van klussen en verbouwen,
die doe je een groter plezier met een huis dat half af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:33
Morgen tekenen *O*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:37

Tank80

Cyanide&&Happiness

Badkamer moet wel vervangen worden, want waneer er stenen wordt geplaatst zal het ook minder lekkagegevoelig zijn.
Stenen plaatsen? Is helemaal niet nodig joh, gipsplaten vervangen door cementgebonden platen en eroverheen tegelen / stuccen. zoiets dus

Ga zelf ook over 2 weken de badkamer omgooien en ben +/- 4000,- € kwijt (wel zelf doen), dus bedragen als € 15.000 zijn ook wel heel erg afhankelijk van je situatie en wensen ;)

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
zo, na een week onderhandelen zijn we het uit over de prijs. Dus het is een halve hurray, nu de rest nog. Gisteren gesprek gehad met de bank, het ging wel goed. Hypotheek besproken voor de volledige som en dan 6,3 % rente voor 30 jaar vast.

Net ook van makelaar concept voorlopig koopovereenkomst gekregen. Wanneer daar geen gekke dingen instaan wordt het dus tekenen en dan taxatie regelen en de hypotheek zelf.
Hebben nu gesprek gehad met de rabobank, net toch nog even ABN gebeld en een gesprek laten inplannen op maandag. Echter zag ik bij de site van ABN dat zij voor 30 jaar 7,05 % hebben, maarja gesprek hebben en vergelijken kan altijd.
Mijn situatie was beetje twijfel, heb zelf een contract voor bepaalde tijd (maar heb wel intentie verklarin) vriending heeft wel vast contract voor onbepaalde tijd.

als alles goed gaat is de aanvaarding midden juli :) en dan hebben we ons eerste huis.
Zit nog wel even met de rentes. 6,3 voor 30 jaar, het is lager geweest maar ook veel hoger geweest (ouders hadden destijds bij hun woning 13%)

Maar goed denk dat ik wel voor zekerheid kies, ik weet dat ik die 6,3 kan betalen. Wanneer het daalt dan is de enige schade dat ik baal.
Maar stel dat ik nu vast zet voor 1 jaar tegen 3% en het zou explosief stijgen, dan heb ik wel een probleem met het aflossen.

"If u do something do it with style, or do it at all."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

Dido

heforshe

Let ook op wat voor hypotheek je het over hebt bij die percentages. Ik heb laatst een voorbeeldberekening gezien waarbij 5,65% spaarhypotheek netto duurder uitviel dan 6,1% banksparen (beide 20 jaar vast) ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Dido schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:18:
Let ook op wat voor hypotheek je het over hebt bij die percentages. Ik heb laatst een voorbeeldberekening gezien waarbij 5,65% spaarhypotheek netto duurder uitviel dan 6,1% banksparen (beide 20 jaar vast) ;)
dat vind ik erg knap. Enige verschil is volgens mij de overlijdensrisico verzekering die je bij bankspaar zelf mag uitzoeken en bij spaar gekoppeld is aan je hypotheek verstrekker. Fortis ASR is bijv ~32 euro en ING ~65 euro.
Een half % hypotheek is al snel 50-75 euro.
Maar het betekend inderdaad niet dat een spaar hyptheek even duur is als bij de ander

Verder, heb je NHG of moet je meer dan 265000 lenen. Anders kan je nog wel goedkoper dan die 6.3% krijgen

Hypotheekinstelling NHG 75% EW 100% EW 125% EW
Aegon 5,55 %
Bank of Scotland Budget 5,65 %
Bank of Scotland 5,80 %
DBV Leven dagrente 5,80 %
Reaal Combi BudgetPlus 5,80 %
SNS budget hypotheek 5,90 %
Allianz Woonnexxt BudgetComfort 6,05 %
Capitalum hypotheek 6,08 % 6
Reaal Holland Woningfinanciering 6,15 %
Allianz Woonnexxt Rentecomfort 6,20 %
Avéro Achmea Voordeel 6,20 %
ABN Amro budgethypotheek 6,25 %

Heb net alle papieren bij de hyptoheekshop ingeleverd en die gaan de offerte opsturen naar DBV. Hopelijk kunnen we over het gehele bedrag NHG krijgen. Dat was nogal een issue ivm bonussen, provisies en salariscomponenten etc.
132.000 spaarhypotheek 4.7% voor 5 jaar vast
100.000 aflossingsvrij 2.63% variabel

[ Voor 44% gewijzigd door thewizard2006 op 16-04-2009 13:42 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

thewizard2006 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:38:
dat vind ik erg knap. Enige verschil is volgens mij de overlijdensrisico verzekering die je bij bankspaar zelf mag uitzoeken en bij spaar gekoppeld is aan je hypotheek verstrekker. Fortis ASR is bijv ~32 euro en ING ~65 euro.
Een half % hypotheek is al snel 50-75 euro.
Maar het betekend inderdaad niet dat een spaar hyptheek even duur is als bij de ander
Het grappige was een bonusconstructie, je kreeg op 3 momenten een bonus gestort op je bankspaarrekening.
Daardoor gaat je benodigde maandelijkse inleg omlaag. Dat wordt gecompenseerd door een hogere hypotheekrente, dat leidt weer tot meer belastingvoordeel, zodat je netto iets goedkoper uitkomt, en de bank er netto flink meer aan overhoudt. Het enige nadeel is dus dat het rentepercentage mensen afschrikt :)

Daarnaast is een standaard spaarhypotheek gewoon duurder vanwege de bijkomende kosten (die lekker ondoorzichtig zijn). Vergelijk maar eens de waardeopbouw in een spaarhypotheekpolis en op een bankspaarrekening tegen een gelijk rentepercentage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
Dido schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:18:
De hypotheek die wij nu hebben is een combi van banksparen en aflossingsvrij. De verhouding is ongeveer 50/50 (bank sparen is net ietjes meer, het rest bedrag zeg maar)

Wanneer we meer banksparen doen, dan wordt aflossing hoger maar de eind schuld lager
en bij minder banksparen wordt aflossing dus lager, maar eindschuld hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo Tweakers, hoop dat jullie me kunnen helpen met hetvolgende:

Morgenmiddag tekenen mijn vriendin en ik het voorlopig koopcontract van het ons nieuwe huis. Volgens de ontbindende voorwaarden hebben we tot vrijdag 22 mei om de financiering rond te krijgen, de overdracht is op 2 juni.

Daarnaast doen we morgen direct onze aanvraag voor de starterslening de deur uit.

Na een aantal gesprekken met een bank en een hypotheekboer wordt de druk richting ons opgevoerd om uiterlijk volgende week vrijdag een definitieve hypotheek offerte te tekenen. Dit omdat er anders te weinig tijd zou zijn om alles rond te krijgen...

Wat is jullie ervaring, wanneer moet ik uiterlijk de definitieve hypotheek kiezen om alles op tijd rond te krijgen? Ik kan hier op internet weinig (onafhankelijks) over vinden :?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Mijn ervaring is dat het nogal wat tijd in beslag neemt voor de financiering rond is. In ons geval hebben we op 26 maart getekend en we kregen een week geleden pas te horen dat alle stukken in orde zijn en naar de notaris zijn gestuurd.

Nu is er bij ons wel wat vertraging geweest doordat we een aanvullende overlijdensrisicoverzekering wilden afsluiten (hypotheekverstrekker was vergeten enkele formulieren op te sturen) maar reken toch wel op een week of 4 a 5 voor alles definitief rond is.

Maar let wel op dat je weet waar je voor tekent, een lage rente is mooi meegenomen maar lees ook de kleine lettertjes. Zo hebben een aantal budget-hypotheken een clausule waarbij je een boete betaald wanneer je de woning binnen 10 jaar weer verkoopt.

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Wacky schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:40:
Mijn ervaring is dat het nogal wat tijd in beslag neemt voor de financiering rond is. In ons geval hebben we op 26 maart getekend en we kregen een week geleden pas te horen dat alle stukken in orde zijn en naar de notaris zijn gestuurd.

Nu is er bij ons wel wat vertraging geweest doordat we een aanvullende overlijdensrisicoverzekering wilden afsluiten (hypotheekverstrekker was vergeten enkele formulieren op te sturen) maar reken toch wel op een week of 4 a 5 voor alles definitief rond is.

Maar let wel op dat je weet waar je voor tekent, een lage rente is mooi meegenomen maar lees ook de kleine lettertjes. Zo hebben een aantal budget-hypotheken een clausule waarbij je een boete betaald wanneer je de woning binnen 10 jaar weer verkoopt.
Dank voor je reactie, ik had gehoopt dat we meer tijd hadden :) Maar wat je aangeeft is inderdaad mijn probleem, ik wil graag exact weten waarvoor we tekenen en dat valt me (voor de korte termijn) aardig tegen :|

Ben hoofd aan het breken over spaarhypotheek vs banksparen |:( . Vraag mij vooral af hoe zeker het 'historisch rendement' op de spaarpremie is (winstdeling). Volgens de adviseur natuurlijk eeeeerg zeker ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mrnn op 16-04-2009 23:10 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongelooflijk...

Mensen zijn 5 keer bij mij thuis geweest, hebben nog gevraagd of het mogelijk was om een aantal meubelen over te kopen. Vervolgens hebben ze geboden op het huis, ik natuurlijk een tegenbod, uiteindelijk tot een verkoopprijs gekomen. Hebben al wel een voorlopig koopcontract getekend! (1 week voor het koopcontract) Vervolgens maken we een afspraak voor een koopcontract op woensdag, krijg ik eerst op maandag een telefoontje dat ze woensdag niet kunnen en of het naar vrijdag verschoven kon worden. Krijg ik vandaag een telefoontje van de makelaar dat ze afzien van de koop....

Is er misschien nog iets te halen; 10% van de verkoopprijs?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2009 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:31:
Ongelooflijk...

je kan 15% bij ze halen, maar wel als voorwaarde dat ik de andere 5 krijg.

Wat denk je nou zelf ?

Al zouden ze tekenen, hebben ze nog 3 dagen de tijd om er zonder kosten vanaf te zien.

Moet wel zeggen dat het een lullige actie is ... sterkte! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ongelooflijk...

Hebben al wel een voorlopig koopcontract getekend! (1 week voor het koopcontract)
[...]
Wat staat er in het voorlopig koopcontract? Ik snap overigens niet wat je bedoelt met "voorlopig".

Bij het kopen van een huis teken je 3 zaken:

- Koopcontract (zodra je het eens bent over de koopsom)
- Akte van levering (bij overdracht)
- Hypotheekakte (bij overdracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ongelooflijk...

Mensen zijn 5 keer bij mij thuis geweest, hebben nog gevraagd of het mogelijk was om een aantal meubelen over te kopen. Vervolgens hebben ze geboden op het huis, ik natuurlijk een tegenbod, uiteindelijk tot een verkoopprijs gekomen. Hebben al wel een voorlopig koopcontract getekend! (1 week voor het koopcontract) Vervolgens maken we een afspraak voor een koopcontract op woensdag, krijg ik eerst op maandag een telefoontje dat ze woensdag niet kunnen en of het naar vrijdag verschoven kon worden. Krijg ik vandaag een telefoontje van de makelaar dat ze afzien van de koop....

Het meest opvallende in jouw verhaal vind ik het voorkomen van een "voorlopig koopcontract". Over het algemeen is het zogenaamde "voorlopig koopcontract" namelijk gewoon het koopcontract!

Welke documenten jij precies bedoelt met die twee koopcontracten is me dan ook niet helemaal duidelijk.

Normaliter heb je na het tekenen van het koopcontract als koper drie dagen om er alsnog zonder consequenties onderuit te komen. Daarna hangt het ervan af wat je in het koopcontract hebt opgenomen als ontbindende voorwaarden en boeteclausules.
De grote vraag is dus wat dat "voorlopig koopcontract" inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:18

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Ongelooflijk...

dus, puntje->paaltje... wat staat er in het contract dat al getekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
ik denk dat hij met het voorlopig koop contract het document bedoelt waar in staat dat de koop doorgaat indien de financien geregeld kunnen worden, dat er bank garantie moet komen etc

en met koop akte de overdrachtsakte bedoelt, dus waar je daadwerkelijk het huis overdracht aan de tegenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ongelooflijk...

Je betaalt je blauw aan een verkoopmakelaar. Laat hem werken voor z'n geld en je adviseren.
Al is er een kans dat een makelaar dat liever niet wil omdat de koper uit zijn eigen stal komt en hij dus een belangenconflict heeft. Ken de voorbeelden :X

Het verhaal hierboven is trouwens zo warrig dat niemand in dit topic er concreet iets mee kan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-04-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:52

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hebben al wel een voorlopig koopcontract getekend! (1 week voor het koopcontract)
Wat is hier het nut van? Dat niemand de verkoopprijs vergeet?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat davidvt met een voorlopig koopcontract inderdaad gewoon het koopcontract bedoeld ( Dat word soms wel eens voorlopig koopcontract genoemd, aangezien er dan nog een aantal mogenlijkheden tot ontbinden zijn ).

Met het koopcontract zal hij wel de levering bedoelen.

Maar het gaat er dus inderdaad om wat er in het koopcontract staat, en wanneer dat precies getekend is. Wettelijk gezien heeft een koper altijd 3 (werk?)dagen bedenktijd, en kan tijdens die 3 dagen zonder verdere verplichtingen onder de koop uit.

Nadat die 3 dagen verlopen zijn is het afhankelijk of er nog andere ontbindende voorwaarden opgenomen zijn, en wat voor boete clausule er is opgenomen ( Meestal is dit 10% )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dagen zijn dagen. Je kunt je ook in het weekend bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:02:
[...]

Dag zijn geen dagen. Het weekend telt als 1 dag. Daarnaast tellen feestdagen ook niet mee.

Heb zelf vandaag het verlossende telefoontje gekregen. De koper heeft de financiering rond. Vandaag liep ook het termijn af. Dus ben ik erg blij nu *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:02:
[...]

Koopovereenkomst ontvangen op --> Bedenktijd eindigt op
Maandag --> Donderdag
Dinsdag --> Vrijdag
Woensdag --> Maandag
Donderdag --> Maandag
Vrijdag --> Dinsdag
Zaterdag --> Dinsdag
Zondag --> Woensdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Even een vraag tussendoor, ondertussen weer een nieuwe woning gezien, waar de volgende opmerking bij staat:
Verkoper heeft nooit in de woning gewoond en kan derhalve ook niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele zichtbare of onzichtbare gebreken.
Nou heb ik via het kadaster al kunnen achterhalen dat Achmea eigenaar is (geweest) van het rijtje woningen - ooit verhuurd aan de mensen die er in woonden :? - en dat deze daar nu vanaf willen. Maar volgens mij komt het er nu dus op neer dat wij alleen een bouwtechnische keuring kunnen laten doen en alles wat daar uit komt moet je het mee doen. Als er dan toch later gebreken blijken te zijn kun je niemand aansprakelijk stellen, begrijp ik nu? Zijn er mensen die dit ook wel eens hebben meegemaakt?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb deze clausule altijd gelezen als verduidelijking van de positie van de verkoper voor zogenaamde verborgen gebreken en dan met name de informatieplicht die op de verkoper rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Onzichtbare gebreken zijn altijd tricky, zelfs als het huis bewoond was geweest waren deze onzichtbare gebreken namelijk ook niet bekend. Voor de zichtbare gebreken kan je inderdaad het beste een bouwtechnische keuring laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als ik zo'n opmerking zou tegenkomen, zou dat voor mij reden zijn om zeer zeker een goeie bouwtechnische keuring te laten doen. En de resultaten daarvan goed bespreken met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ondertussen hebben wij een akkoord over de prijs van het huis waar we al een tijd naar aan het kijken zijn *O* Nu heb ik de formulieren gekregen van de hypotheekverstrekker mbt de gezondheidsverklaring. Wat een hoop dingen willen ze weten zeg. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik ook op moet geven dat mijn vader op zijn 55e een bypass operatie heeft gehad. Iemand ervaring met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

Spotmatic

Ken sent me

TrailBlazer schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:50:
ondertussen hebben wij een akkoord over de prijs van het huis waar we al een tijd naar aan het kijken zijn *O* Nu heb ik de formulieren gekregen van de hypotheekverstrekker mbt de gezondheidsverklaring. Wat een hoop dingen willen ze weten zeg. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik ook op moet geven dat mijn vader op zijn 55e een bypass operatie heeft gehad. Iemand ervaring met dit soort dingen.
Maak je geen zorgen; mijn schoonvader heeft ook tweemaal zo'n operatie gehad en mijn schoonmoeder heeft een hoge bloeddruk; dit heb ik dus ook vermeld bij de aanvraag. De hypotheek (en de bijbehorende levensverzekering) zijn gewoon verleend.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik hoop anders niet dat jij een bloedband hebt met je schoonvader. Hypotheek komt volledig op mijn naam te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

TrailBlazer schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:05:
ik hoop anders niet dat jij een bloedband hebt met je schoonvader. Hypotheek komt volledig op mijn naam te staan.
Zn vriendin waarschijnlijk wel hé..dan geldt dus hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik heb dat soort zaken helemaal niet in hoeven vullen. Mijn medische verklaring bestond uit een stuk of 10 vragen, als je op een van die 10 vragen Ja had beantwoord, dan moest je de rest invullen. Verder niet zo spannend, naar chronische ziektes in de familie werd helemaal niet gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Exorcist schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:37:
[...]

Zn vriendin waarschijnlijk wel hé..dan geldt dus hetzelfde.
ja dat vermoedde ik al maar het zag er wat vreemd uit. De hypotheek zal volledig op mijn naam staan enkel komt er een levensverzekering op mijn vriendin dat als zij onverhoopt overlijd ik wat minder kan gaan werken. Nu niet belangrijk maar als we kinderen hebben mischien wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wacky schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:41:
Ik heb dat soort zaken helemaal niet in hoeven vullen. Mijn medische verklaring bestond uit een stuk of 10 vragen, als je op een van die 10 vragen Ja had beantwoord, dan moest je de rest invullen. Verder niet zo spannend, naar chronische ziektes in de familie werd helemaal niet gevraagd.
Heeft wellicht te maken met het verzekerde bedrag. Tot 160k wordt er niet om een uitgebreid onderzoek gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Rukapul schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:23:
[...]

Heeft wellicht te maken met het verzekerde bedrag. Tot 160k wordt er niet om een uitgebreid onderzoek gevraagd.
Hmm, toch vreemd dan. Ik heb een keer 86k en een keer 100k, maar wel 2 verschillende polissen (1e hangt samen met de spaarhypotheek, 2e is aanvullend).

PS: Vrijdag naar de notaris, kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bij ons is bijna alles rond...4 mei is de sleuteloverdracht!

We gaan er op vooruit..van een flatje in 2004 naar een eengezinswoning in 2006, nu verhuizen we naar een twee-onder-een-kap woning met garage en eigen oprit.

De woning an-sich is niet superruim (104 m2) maar met genoeg kamers, vaste trap naar zolder en een tuin van 110m2, met uitzicht op het zuiden en een groot weiland.
Verder hoeven we niet al te veel te doen; we laten de CV ketel vervangen, een vloer aanleggen en de muren stucen. Keuken en badkamer konden nog goed mee :)

Afbeeldingslocatie: http://robbijl.tweakdsl.nl/PM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Tjeerd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:25:
Heb ik toch nog een suffe vraag misschien, als je een makelaar opbelt en hij vertelt je dat een huis een paar dagen geleden verkocht is "onder voorbehoud". Is een makelaar zo rap dat hij op de dag dat een huis verkocht is onder voorbehoud het op de site bijwerkt? Want op Funda en de site van de makelaar staat het huis nog vrolijk te koop en zelfs in de tuin staat nog vrolijk het "te koop" bord. Gaat er over zoiets ook tijd heen? En/of heeft een makelaar hier verplichtingen in? Pure nieuwsgierigheid van mijn kant. Ik neem aan dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zitten die weten hoe zoiets gaat.
Het blijft een wazig verhaal met dit huis. Van tweemaal toe "bod geaccepteerd", tot "koper kan financiering niet 123 rondkrijgen" tot "verkocht onder voorbehoud" en niet meer op Funda staan, terwijl het huis nog altijd een "te koop" bord aan de gevel heeft hangen. Vorige week belde dan ook de directeur van het makelaarskantoor op om te vragen of dit huis nog relevant voor ons was. Uiteraard zegden we ja. Hij zei dat de koper nog ruim een week had (tot 5 mei) om de financiering rond te krijgen en hij liet doorschemeren dat het er op dat moment nog niet uit zag dat alles op tijd rond zou komen. Op zich kun je niet veel met die opmerking, maar hij zou ons wel bellen als de huidige koper het toch niet redt. Ik ben reuzebenieuwd.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

In dit topic weinig aan bod gekomen, maar wij hebben juli 2008 ons nieuwbouwhuisje betrokken en vorige week (eindelijk) onze tuin laten aanleggen. Aangezien ik er zelf weinig ervaringen over kon vinden, wilde ik de onze toch even delen.

Afmetingen tuin:14mx6m (LxB)

Grondverzet: 1200 euro
15-20cm kleilaag af laten voeren en vervangen door 4mx6m aarde, de rest zand.
Dit hebben we meteen in juli 2008 laten doen toen de tuin nog bereikbaar was met materieel.

Schutting: 1200 euro
Gemaakt van geimpregneerd hout met betonpalen die we hebben laten plaatsen. De kosten hebben we gedeeld met alledrie de buren en die 1200 kwamen dus voor onze rekening. Het slot is een el cheapo ding, wat binnen een jaar kapot is, denk ik.

Bestrating: 1000 euro
50m2 Rivas Spindeld wildverband greybla.
Toen wij de bestrating kochten had het net geregend of ze hadden de tegels bevochtigd, want toen ze droog werden geleverd zag het er heel anders uit. Gelukkig zagen ze er droog mooier uit, maar hou daar rekening mee :+

Bestrating: 539 euro
5 emmers Varistone voegmortel MS
Kost wat, maar scheelt een hoop onkruid tussen de stenen. Hopelijk zijn die 5 emmers genoeg.

Hovenier: 2775 euro + drie flessen cola
Dit houdt in: bestraten + voegen, opsluitbanden, extra zand & aarde, aanleg gras, rijtje bakstenen rondom het gras, pergola en hedera hekwerk.
We hebben de leverancier van de bestrating gevraagd of ze ook iemand konden aanraden om de boel te leggen en gelukkig kregen we een hovenier "toegewezen" ipv een gewone stratenmaker. Een hovenier heeft toch iets meer oog voor het totaalplaatje van de tuin. Ze hebben bijv. de planten die we al hadden staan er uit getrokken en op de juiste plaats weer neergezet (in overleg uiteraard). Ook pakten ze elke dag om 15:30 de bezem, maakten ze alles schoon en namen ze alle afval weer mee, zodat de tuin netjes achterbleef.
Ze waren met z'n driëen, begonnen om 08:00 uur en om 16:00 waren ze weer naar huis. Het meeste werk hebben ze in drie dagen gedaan, maar het voegwerk hebben ze door het slechte weer van deze week helaas moeten uitstellen.

Veel mensen verklaarden ons voor gek dat we het bij een hovenier deden, maar wij hadden er geen ervaring mee en sowieso geen tijd meer om het zelf te doen. We hadden er rekening mee gehouden in het depot, dus tja...waarom dan ook niet? Smaken verschillen, maar wij zijn er in ieder geval erg blij mee \o/

Foto's vind je hier

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23-09 23:03

Arfman

Drome!

Mooie tuin. Wij hebben de tuin ook aan laten leggen, alleen de bestrating heeft mijn vader gedaan. Als je alle kosten meerekent zijn we per vierkante meter toch wel zo rond de 60 euro kwijt geweest. Dat is ook een richtprijs die we van meer mensen hadden gehoord, misschien een nuttige tip.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het eindresultaat ziet er zeker mooi uit, maar zoveel geld had ik daar toch ook niet voor over.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Voor ons wordt dat dan: 6714/ 84m2 = 80 euro per m2.

Tja, ik weet ook niet of het goedkoop of duur was. Het is veel geld, ja, maar je ontkomt meestal toch niet aan grondverzet, bestrating en de schutting. Het grondverzet had ook zwart gekund, maar dan liepen we het risico dat het pas kon nadat de schuttingen waren geplaatst.

Voor de rest hebben wij gewoon de beslissing genomen om te kijken of we de werkzaamheden van de offerte de prijs waard vonden en dan ook niet meer verder te kijken of het 'ergens goedkoper had gekund', en ja dat vonden we in dit geval. Wat bij ons ook meespeelde was: als het er eenmaal ligt, dan ligt het. Vervangen doe je gewoon niet meer tenzij je de staatsloterij wint ofzo, en dan kijk ik liever tegen iets aan wat me echt bevalt.

Verder natuurlijk ieder z'n budget & voorkeur. Onze buren hebben 't voor 5 euro/m2 laten leggen (ex kosten voor de bestrating zelf natuurlijk). Tja, en dat verschil zien zij ook wel. Hij zou het graag gehad willen hebben, maar hij had er ook niet zoveel geld voor over. Dat wil niet zeggen dat ie niet tevreden met z'n eigen tuin is, want met mooi weer zitten ze er elke keer weer met veel plezier. Hij zei nog:"hadden jullie dit niet eerder kunnen laten doen? Dan hadden wij daar van af kunnen kijken :D "

Overigens hebben wij met het zoeken van een huis gewoon een plafond ingesteld van 230K V.O.N. Zo wisten we dat we uit zouden komen op hypotheekkosten die we konden opbrengen en was er nog genoeg ruimte voor meerwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Apie! op 28-04-2009 16:03 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
ben voor mijn nieuwe woning (bestaande bouw) ook aan het kijken hoe ik de tuin kan laten betegeln. We zijn wel even naar tegels wezen kijken, hebben er 1 gevonden die we wel mooi vonden. De prijs wa wel even slikken 45 de m2 en dan komt leggen en leeghalen van tuin nog erbij.Tuin is 72m2 dus dat vonden wij voor alleen de tegels iets te prijzig (binnen gaan we ook betegelen en vloerverwarming aanleggen en daar ging al aardig wat geld aan op)

We zijn nu dus aan het kijken of we wat goedkopere tegels kunnen vinden, probleem is echter dat we die mooie hele tijd in ons achterhoofd hebben waardoor elke andere tegel het net niet is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

^^ wij hadden dat probleem ook. We hadden zwarte basalt tegels van 80x80 gezien voor 55eur/m2. Dat paste wel in het budget, maar dan moesten we op andere dingen inleveren. Toen bedacht ik me dat de tuin op het noord-oosten ligt en we misschien helemaal niet zo vaak in de tuin gaan zitten. We kunnen namelijk ook heel leuk voor zitten. Daarnaast, als je zulke dure tegels hebt ga je ook op je tenen lopen om ze niet te beschadigen en ik wil wel kunnen "leven" in m'n tuin. Tja, en toen was het opeens heel makkelijk kiezen. We gingen eerst voor chinees hardsteen, maar toen zagen deze stenen met zwart split er tussen en waren we verkocht.

Let er bij tegels even op of ze wel kleurecht zijn. Je staat toch echt raar te kijken als je 45eur/m2 betaalt en ze na een half jaar grijs zijn omdat je vergeten bent te impregneren :/

[ Voor 62% gewijzigd door Apie! op 28-04-2009 18:56 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Morgenvroeg notaris! :) Heb er zin in, eindelijk ons eerste eigen huisje :)

Dag huurappartementje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
Apie! schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:48:
^^ wij hadden dat probleem ook. We hadden zwarte basalt tegels van 80x80 gezien voor 55eur/m2. Dat paste wel in het budget, maar dan moesten we op andere dingen inleveren. Toen bedacht ik me dat de tuin op het noord-oosten ligt en we misschien helemaal niet zo vaak in de tuin gaan zitten. We kunnen namelijk ook heel leuk voor zitten. Daarnaast, als je zulke dure tegels hebt ga je ook op je tenen lopen om ze niet te beschadigen en ik wil wel kunnen "leven" in m'n tuin. Tja, en toen was het opeens heel makkelijk kiezen. We gingen eerst voor chinees hardsteen, maar toen zagen deze stenen met zwart split er tussen en waren we verkocht.

Let er bij tegels even op of ze wel kleurecht zijn. Je staat toch echt raar te kijken als je 45eur/m2 betaalt en ze na een half jaar grijs zijn omdat je vergeten bent te impregneren :/
hebben nog wat door folders gebladerd en een nieuwe keuze gemaakt.
plaza tegels, weet niet precies wat het inhoud. Maar formaat en kleuren en prijs waren ok.
op internet bij verschillende handelaren gekeken tussen de 20 a 22 euro de m2. Verwacht dat de lokale tegel handelaar er niet al teveel van zal afwijken.
Dus ga zaterdag nog maar eens informeren, het scheelt iig qua tegelsprijs al de helft. Nu het leggen en de tuin leeghalen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:45
Ik ben sinds een paar maanden aan het oriënteren naar een eigen woning en het begint steeds meer vorm te krijgen. Ik begin steeds beter te snappen waar ik naar op zoek ben en ik heb al een paar woningen bezichtigd. Nu heb ik een paar mooie appartementen op het oog in dezelfde buurt / soort gebouw. Deze zien er op het oog goed en in orde uit. Er staat echter wel bij vermeld dat er sprake is van een ouderdomsclausule, asbestclausule en een niet-bewonersclausule.

Dit vind ik om eerlijk te zijn wel een beetje eng en ik zou zeker geen bouwval willen kopen. Is dit een goede rede om bij interesse een bouwkundig adviseur in te schakelen? Het gaat om redelijk goedkope appartementen uit de jaren 70. Ik weet dat asbest niet schadelijk is zolang je er niet aan gaat klooien en klussen was ik toch niet van plan, maar bestaat hierdoor het risico niet dat het huis in een later stadium onverkoopbaar wordt? Is het wellicht nog een goede rede om wat extra van de vraagprijs af te pingelen?

Met al die clausules kan ik me voorstellen dat je als koper een behoorlijk groot risico neemt.
Pagina: 1 ... 13 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.