[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.814 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-08 14:25
SileX schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:00:
[...]

Net mail van Salland dat het naar 7 April gaat :(
Had het er net over met een vriend. Best wel p**p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Unixor schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:48:
[...]

Had het er net over met een vriend. Best wel p**p
Heb Salland een leuke email gestuurd - even kijken wat ze zeggen.
Ik heb 2x60Gb Vertex sinds half Maart al in bestelling staan... Maar goed, daar gaat dit topic niet over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SileX schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:01:
[...]

Heb Salland een leuke email gestuurd - even kijken wat ze zeggen.
Ik heb 2x60Gb Vertex sinds half Maart al in bestelling staan... Maar goed, daar gaat dit topic niet over :)
Ik heb Salland twee weken geleden al gemailed of ze mij meer konden zeggen over de levertijd. Nog geen antwoord terug gekregen...

Anyway, de Vertex lijkt met die 1275 firmware wel een heel mooi schijfje geworden! Mooi dat ze de problemen hebben kunnen oplossen. Nu nog een beetje leverbaar worden :P

Ik zie trouwens ook de nieuwe SuperTalent schijven verschijnen. Deze schijnen dezelfde controller te hebben als de Vertex. Ik zal proberen om een goede review te vinden. Wie weet is dit ook een leuk alternatief. Er zijn helaas nog niet veel prijzen van verschenen, en de prijs die ik zie is vergelijkbaar met de Vertex. Maar wel een 64GB variant (ipv 60).
pricewatch: Super Talent SATA25 UltraDrive ME 64GB

Edit: ik kan hier helaas totaal geen reviews of ervaringen van vinden, iemand anders wel al iets meer gevonden toevallig?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:39

Pogostokje

* twiet *

Goed, toch maar eens een Vertex 60GB aangeschaft en deze inmiddels ook in huis.
Ik wil de 1275 firmware er op, maar de upgradetool blijft maar aangeven dat er geen SSD gevonden is. Ik wordt er een beetje moedeloos van, want omdat de upgrade de SSD leegmaakt kun je eigenlijk pas aan de slag na de fw upgrade.

Ik heb een AMD M2 moederbordje van asus op een nvidia chipset, ik heb de nvidia SATA drivers al verwijderd uit windows vista32 volgens de beschrijving. De schijf wordt in upgrade mode met de jumper herkend als een ander device, dat gaat allemaal prima. Toch steeds de foutmelding op het grote flash-moment.

Iemand die het al wel voor elkaar heeft gekregen en een tip heeft?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Een simpele tip maar heb je het programma uitgevoerd als admin ? En anders: heb je het al op een ander toestel getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
@ pogostokje

-heb je de goede file (voor 60gb in jou geval)
-bios in ide-mode
-flashen van fw1199 --> fw 1275 of van eerste fw dacht dat die iets van 00pt heet dan dus, 00pt-->1199-->1275

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Pogostokje schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 09:28:
Goed, toch maar eens een Vertex 60GB aangeschaft en deze inmiddels ook in huis.
Ik wil de 1275 firmware er op, maar de upgradetool blijft maar aangeven dat er geen SSD gevonden is. Ik wordt er een beetje moedeloos van, want omdat de upgrade de SSD leegmaakt kun je eigenlijk pas aan de slag na de fw upgrade.

Ik heb een AMD M2 moederbordje van asus op een nvidia chipset, ik heb de nvidia SATA drivers al verwijderd uit windows vista32 volgens de beschrijving. De schijf wordt in upgrade mode met de jumper herkend als een ander device, dat gaat allemaal prima. Toch steeds de foutmelding op het grote flash-moment.

Iemand die het al wel voor elkaar heeft gekregen en een tip heeft?
Ik heb hetzelfde probleem gehad ;) Zoek in je device manager naar de NVIDIA nForce Serial ATA Controller en vervang de driver door de standaard driver van Microsoft (weet zo snel niet meer hoe hij heet, maar het is de enige optie naast de nForce driver, dus het moet wel duidelijk zijn ;)) Doe dit voor alle drives en reboot wanneer hij erom vraagt. Daarna zou het flash tooltje de drive gewoon moeten zien :)

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:39

Pogostokje

* twiet *

Goed, het is nu eindelijk gelukt. Ik weet niet wat precies geholpen heeft, maar ik heb dit gedaan:

- virusscanner helemaal uit
- geflasht van de standaard firmware via 1199 naar 1275, in 2 stappen dus
- tussen de stappen de vertex even als normal drive door het systeem laten herkennen
- alle 3 de executables in de firmware zip heb ik in vista aangevinkt als 'compatability win xp sp 2' en 'run as administrator'
- bij het opstarten evengoed nog de optie 'run as administrator' gebruikt

Gisteren 4 uur bezig geweest, geen succes. Nu doet hij het opeens zomaar.

Ik ben blij :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 01:36
Yo ff een blik in de pricewatch leidt tot het volgende:

Damn! Wat een prijsverhogingen zijn daar te bemerken voor die OCZ Vertex 60GB :-S Gelukkig heb ik er 1 onderweg... Echter de tweede wacht ik maar ff mee!

Wat is hier ineens aan de hand? Leveringsproblemen wat leidt tot schaarste of heeft OCZ zoiets van, we kunnen wel iets meer verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Marktwerking...

Zodra ze voldoende te verkrijgen zijn zal de dalende trend zich wel weer voortzetten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Nice! De vertexen krijgen TRIM support en er een komt een tool voor windows die TRIM forced op al je vertex drives. Leesch hier: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=54373

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
thestiffmeister schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:30:
Yo ff een blik in de pricewatch leidt tot het volgende:

Damn! Wat een prijsverhogingen zijn daar te bemerken voor die OCZ Vertex 60GB :-S Gelukkig heb ik er 1 onderweg... Echter de tweede wacht ik maar ff mee!

Wat is hier ineens aan de hand? Leveringsproblemen wat leidt tot schaarste of heeft OCZ zoiets van, we kunnen wel iets meer verdienen?
Dat valt mee toch, zijn maar 10 euro duurder geworden? En dan uitgaande van de goedkoopste shops, de meeste winkels rekenden al 185 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:13

nFo

pingkiller schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:50:
Nice! De vertexen krijgen TRIM support en er een komt een tool voor windows die TRIM forced op al je vertex drives. Leesch hier: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=54373
Nice, zijn nog aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Marc H

- - Is wakker - -

Zo, even een benchmark gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://fotostek.nl/zooi/vertex.jpg

4x Vertex 30 GB raid 0, ICH10R
intel Core i7-920
Asus p6t
OCZ 6 GB - ddr3- 1600 6GB triplechannel
Windows 7 beta 7068
1 partitie van 120 GB, met windows installatie

Ik ben niet ontevreden, maar met een goede raid controller moet meer mogelijk zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
Hoe kan ik hem Flashen, ben niet zo,n helt in engels vandaar de vraag hier.
Graag in een paar simpele stappen

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Die Vertex is amper 2maanden oud en nu beginnen ze al updates uit te brengen. Ziek wordt je er toch van en dan nog die onduidelijkheid hoe te flashen. Recentelijk van SSDisk update gekregen, de nieuwe Mtron komt waarschijnlijk na de zomer pas. Pff... ik blijf nog wachten, ondertussen als de X25-E nog meer gaat zakken met de prijs dan is dat de ene die ik momenteel wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:53
Hoezo word je ziek van die updates? Liever dat ze het zo doen, dan elke paar maanden een nieuwe SSD uit te brengen. Nu heb je zelf de keuze of je je drive wil updaten of niet. Wat betreft het flashen, welk deel is precies niet duidelijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor bedrijfsmatige toepassingen zou ik er ook niet blij mee zijn, maar als gadgeteer vindt ik de snelle updates erg prettig. Intel maakt minder fouten, maar is ook een heel stuk trager met het doen van aanpassingen. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Idem hier, hoe meer updates, hoe beter. Van de updates worden ze echt niet slechter, en wat extra performance / bugfixes kunnen ook zeker geen kwaad. Met goede back-ups is het een fluitje van een cent: Back-up maken, flashen, Back-up terugzetten en klaar!

Het flashen zelf duurt ongeveer 1 minuut per drive, zo gebeurd.

Uiteraard minder handig voor mensen zonder back-ups, maar zonder back-ups ben je IMHO sowieso niet slim bezig.
Milmoor schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:01:
Voor bedrijfsmatige toepassingen zou ik er ook niet blij mee zijn
Eens, maar volgens mij is het gebruik van SSD's in bedrijven (op dit moment) echt extreem klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Deze review van Benchmarkreviews al voorbij gekomen?

http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=318&Itemid=60

Vertex Raid-0 review.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
hapSnap schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:00:
Hoezo word je ziek van die updates? Liever dat ze het zo doen, dan elke paar maanden een nieuwe SSD uit te brengen. Nu heb je zelf de keuze of je je drive wil updaten of niet. Wat betreft het flashen, welk deel is precies niet duidelijk voor je?
Nee, ik heb geen Vertex, vond het alleen vreemd dat ze ten eerste lang hebben uitgesteld, en dan gelijk updates uitbrengen. Dat flashen heb ik uiteraard geen last van, maar lees hier de reacties dat sommigen toch niet helemaal uitkomen.
Ik vind het momenteel de Vertex de beste prijs/snelheid bied. Maar ben er niet gek op hun marketing technisch en falen met voorgaande series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:53
330d schreef op zondag 05 april 2009 @ 15:05:
[...]

Nee, ik heb geen Vertex, vond het alleen vreemd dat ze ten eerste lang hebben uitgesteld, en dan gelijk updates uitbrengen. Dat flashen heb ik uiteraard geen last van, maar lees hier de reacties dat sommigen toch niet helemaal uitkomen.
Ik vind het momenteel de Vertex de beste prijs/snelheid bied. Maar ben er niet gek op hun marketing technisch en falen met voorgaande series.
Ik meen gelezen te hebben op het OCZ forum dat de vroege aankondiging/uitstel te maken had met bepaalde aankondigingen van concurrenten. Neemt inderdaad niet weg dat ze hiermee (en met het "Jmicron debacle") zeker geen punten scoren.

Overigens, ik vroeg me nog het volgende af. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de OCZ TRIM tool niet gaat werken als de disks in RAID hangen. Dit zou een reden kunnen zijn om voor een grotere single disk te kiezen ipv twee disks in raid0, aangezien je op de single disk nu veel minder performance degradatie hebt. Wat denken jullie dat in de praktijk het meeste perf op zal leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
Marc H schreef op zondag 05 april 2009 @ 02:36:
Zo, even een benchmark gedraaid:

"foto"

4x Vertex 30 GB raid 0, ICH10R
intel Core i7-920
Asus p6t
OCZ 6 GB - ddr3- 1600 6GB triplechannel
Windows 7 beta 7068
1 partitie van 120 GB, met windows installatie

Ik ben niet ontevreden, maar met een goede raid controller moet meer mogelijk zijn.
-heb je alle disks dezelfde (fw1275) firmware??
-zijn jouw disks "gealligned"??
-"getweakd" met de adviezen om de ditjes en datjes in windows aan of juist uit te zetten??

mijne:

3 x 30gb vertex raid-0, fw1275, ich10r p45, vista 64bit+games geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XAZJUC4-D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

hapSnap schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:29:
Overigens, ik vroeg me nog het volgende af. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de OCZ TRIM tool niet gaat werken als de disks in RAID hangen. Dit zou een reden kunnen zijn om voor een grotere single disk te kiezen ipv twee disks in raid0, aangezien je op de single disk nu veel minder performance degradatie hebt. Wat denken jullie dat in de praktijk het meeste perf op zal leveren?
Twee kleine disks, en af en toe geforceerd opruimen (desnoods even uit de RAID halen). Trim is pas nodig als er geen vrije blokken meer zijn volgens de SSD controller, en dat duurt bij normaal gebruik een behoorlijke tijd. Wel wat werk, maar goed te doen. Tegen de tijd dat je daar genoeg van hebt zijn er hopelijk wel de juiste tools beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou wat een gedoe zeg, maar ze werken... 2 Vertex 30GB's op een ich8r intel controller in raid 0, rest van de specs in het plaatje. Ziet er niet slecht uit, al gaat de write aan het begin harder dan de read? Misschien door de cache? Ik heb verder geen intel raid software geinstalleerd. Windows Vista 64 op een andere schijf (Core 64GB v1), deze schijven zijn leeg en ongebruikt. Ik wil even vergelijken met deze op een perc5i, maar daar komen ze denk ik sowieso wel op te hangen...

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/2vertex30gbraid0ich8r.jpg

En nog even deze, op de ich8r

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/CDM2vertex30gbraid0ich8r.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 06-04-2009 10:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bijgewerkte lijst met wat goedkope exemplaren.

Brackets
1x 2.5" in 3,5" (goedkope leverancier in Nederland)
2x 2.5" in 3,5"

Behuizingen
2x 2.5" in 3,5" specificaties
4x 2.5" in 5.25" (goedkope leverancier)

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 06-04-2009 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Na wat uitzoekwerk op Internet snap ik waarom OCZ een populair merk is gezien prijs/kwaliteit. Wat ik alleen niet heb kunnen vinden waar het verschil in 'series' zit:

* OCZ Apex
* OCZ Vetrex
* OCZ Core
* OCZ SATA II

De OCZ SATA II, 64GB is het goedkoopst. Is het de moeite waard om extra te betalen voor 1 van die andere series? Het is de bedoeling dat mijn Windows installatie en wat veel gebruikte apps op komen te staan.

BvD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk beginnen met dit topic te lezen ipv anderen voor je het werk te laten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Eigenlijk is alleen de vertex geschikt voor desktop gebruik. De andere hebben slechte controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Laatst online: 15-09 08:44
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:42:
Je kunt natuurlijk beginnen met dit topic te lezen ipv anderen voor je het werk te laten doen ;)
Ik ben het met je punt eens. Maar je kan natuurlijk niet verwachten dat iemand 3100+ berichten door gaat lezen.

Het lijkt mij daarom verstandig dat er weer een nieuw deel geopend wordt met een topicstart die up-to-date is. Iig de perikelen van de OCZ en de op dit moment goede keuzes (zoals de Intel) in een kort lijstje.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
maniak schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:36:
Na wat uitzoekwerk op Internet snap ik waarom OCZ een populair merk is gezien prijs/kwaliteit. Wat ik alleen niet heb kunnen vinden waar het verschil in 'series' zit:

* OCZ Apex
* OCZ Vetrex
* OCZ Core
* OCZ SATA II

De OCZ SATA II, 64GB is het goedkoopst. Is het de moeite waard om extra te betalen voor 1 van die andere series? Het is de bedoeling dat mijn Windows installatie en wat veel gebruikte apps op komen te staan.

BvD
proest :+
Zou eens beginnen met lezen 126 pagina's terug om er vervolgens achter te komen dat dit al lang beantwoord is!

Serieus, eerst lezen dan vragen! Zulke vragen kunnen gewoon niet!
Maar goed de OCZ Vertex is de beste om jouw vraag dan te beantwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
drZymo schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:52:
[...]

Ik ben het met je punt eens. Maar je kan natuurlijk niet verwachten dat iemand 3100+ berichten door gaat lezen.

Het lijkt mij daarom verstandig dat er weer een nieuw deel geopend wordt met een topicstart die up-to-date is. Iig de perikelen van de OCZ en de op dit moment goede keuzes (zoals de Intel) in een kort lijstje.
Toevallig werd een paar pagina's geleden dezelfde vraag ook gesteld. Daar ging het ook om die random access writes. Je hoeft serieus niet alles te lezen maar de laatste 10 pagina's voldoen echt wel.

Ben het wel eens dat er een nieuwe topic geopend moet worden. Ik geloof dat Psycho daar al mee aan de gang ging. Tenminste, dat had ik ergens gelezen. Wil hem best de helpende hand bieden maar daar kan ik pas over 2 weken mee beginnen (tentamenperiode 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben bezig met een artikel over de interne werking, niet met een topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 20-08 20:32
Ik zocht niet de technische verschillen tussen de types.. maar goed.. Heb wat kunnen vinden
Over the last while, they have split their SSD line up into three easy to understand tiers: Solid, Apex and Vertex. The Solid line is the value orientated line, the Apex is now their middle tier / “mainstream” model and the Vertex is their pro / enthusiast model.
Aangezien de 60GB van de Apex bijna net zo duur is als de Vertex is, ga ik voor de Vertex 60GB.. Nog even kijken hoeveel GB ik nodig heb voor een Windows 7 installatie met mn favo spelletjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

maniak schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:10:
Ik zocht niet de technische verschillen tussen de types.. maar goed.. Heb wat kunnen vinden
..en..
Wat ik alleen niet heb kunnen vinden waar het verschil in 'series' zit:
De verschillen zijn _juist_ technisch van aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Inderdaad zou een mooie topicstart om weer een beetje het overzicht te krijgen wel een goed plan zijn:) Daar kan een mooi overzicht in over de huidige stand van zaken mbt de SSD's. Als je nu net hoort van een ssd zie je echt door de bomen het bos niet meer. Welk merk? en dan wel type? do en dont's etc.Iemand die met die eer wil strijken?

Ik zou bijv nu niet op mijn hoofd weten of er nu ook PATA SSD's op de markt zijn nu die degelijke performance leveren. Dit zou nl een mooie upgrade zijn voor laptops van ~5 jaar oud die niet meer vooruit te branden zijn. (if I/O limited)

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die komt er aan. Met een controller van Indilinx. Of het de Barefoot is, is nog niet duidelijk

http://www.hardware.info/...linx_chips_van_PhotoFast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07
DaOverclocker schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:26:
Inderdaad zou een mooie topicstart om weer een beetje het overzicht te krijgen wel een goed plan zijn:) Daar kan een mooi overzicht in over de huidige stand van zaken mbt de SSD's. Als je nu net hoort van een ssd zie je echt door de bomen het bos niet meer. Welk merk? en dan wel type? do en dont's etc.Iemand die met die eer wil strijken?
Ik wil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
MS info over alignen;

Disk performance may be slower than expected when you use multiple disks in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

Dus alignen met hetzelfde getal als je stripesize lijkt prima.. En het aantal schijven maakt niet uit..

[ Voor 255% gewijzigd door maratropa op 06-04-2009 14:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
4launch levert de 60gb vertex pas half april, de dingen zijn te populair aan het worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
aval0ne schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:03:
4launch levert de 60gb vertex pas half april, de dingen zijn te populair aan het worden :D
Salland heeft er even bijna 40 euro p/s bij gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Laatst online: 21:28

Marc H

- - Is wakker - -

thiesggb schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:51:
[...]

-heb je alle disks dezelfde (fw1275) firmware??
-zijn jouw disks "gealligned"??
-"getweakd" met de adviezen om de ditjes en datjes in windows aan of juist uit te zetten??

mijne:

3 x 30gb vertex raid-0, fw1275, ich10r p45, vista 64bit+games geinstalleerd.

[afbeelding]
Allemaal laatste firmware
Blokgrootte: 128
Alignment: 128

Verder geen optimalisaties gedaan. Moet nog gebeuren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Laatst online: 16-09 20:09
maratropa schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:32:
MS info over alignen;

Disk performance may be slower than expected when you use multiple disks in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

Dus alignen met hetzelfde getal als je stripesize lijkt prima.. En het aantal schijven maakt niet uit..
Bizar dat je je als gebruiker bezig moet houden met zaken als partitie alignment en het handmatig instellen van een offset op basis van block en stripe size...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Kokkers schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:50:
[...]

Bizar dat je je als gebruiker bezig moet houden met zaken als partitie alignment en het handmatig instellen van een offset op basis van block en stripe size...
nouja het moet niet natuurlijk. Windows XP doet er ook niks aan. Dus dat is ook niet iets wat je OCZ/SSD's kan aanrekenen. Eigenlijk meer MS :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik verwacht dat de prijzen nog wel even zullen doorstijgen. Nederland is op dit moment goedkoper dan Duitsland voor de Vertex. Er is blijkbaar aardig wat concurentie of een grote leverancier hier wil van een te grote voorraad af. De kans is groot dat dit opeens omslaat. Voor wie nog zoekende is, ik zou niet te lang twijfelen.
offtopic:
Ik heb net 2x 120GB besteld, ze waren te verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
te grote voorraad? lijkt me sterk. Ik zou lekker even een maand of 2 wachten als je het kunt hebben, hoef je niet elke 2 weken opnieuw je vertex te flashen omdat ze nieuwe firmwares uit blijven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
P5ycho schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:03:
te grote voorraad? lijkt me sterk. Ik zou lekker even een maand of 2 wachten als je het kunt hebben, hoef je niet elke 2 weken opnieuw je vertex te flashen omdat ze nieuwe firmwares uit blijven brengen.
Of bestel bij Salland 8)7 morgen komen ze binnen. Vandaar de stijging van de prijs met 40 euro waarschijnlijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:17
Heb de mijne bij MaxICT vorige week besteld voor 180. Heb nota bene nog van te voren gebeld of ze wel ECHT op voorraad waren (op de site stond 10 stuks) en dat het niet de voorraad weergaf van een of andere buitenlandse leverancier. De man aan de telefoon verzekerde me dat ze ter plekke op voorraad waren.

Toch maar besteld, maar nu staat de order status al dagen op "Order in behandeling bij magazijn", dus ik denk dat ik weer eens voorgelogen ben :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Ik heb een Vertex 60GB op 16 maart bij 4launch besteld met aangegeven levertijd 6-10 werkdagen. Na 2 weken gemaild en werd me verteld dat ze 31 maart binnen zouden komen. Uiteraard op 31 maart nog niets, weer gemaild en nu komen ze 10 april binnen (aldus 4launch support).

Ik ben benieuwd, redelijk vervelend (minimaal) 3 weken langer wachten dan gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 21:51
BasNation schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:41:
Heb de mijne bij MaxICT vorige week besteld voor 180. Heb nota bene nog van te voren gebeld of ze wel ECHT op voorraad waren (op de site stond 10 stuks) en dat het niet de voorraad weergaf van een of andere buitenlandse leverancier. De man aan de telefoon verzekerde me dat ze ter plekke op voorraad waren.
Volgens mij zou het bij Max ICT wel zo kunnen zijn dat ze die echt op voorraad hadden, maar dat ze niet tonen dat ze ook al 100 orders hebben waarvoor die 10 gereserveerd zijn... Althans, anders snap ik niet waarom ze hem niet aan mij hadden uitgeleverd omdat ik t/m afgelopen vrijdag 3 april in totaal 3 weken heb zitten wachten (order geannuleerd, bij Informatique kon ik hem voor 25 euro meer direct komen ophalen)

[ Voor 6% gewijzigd door ikke007 op 07-04-2009 08:34 ]

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik kan met het paasweekeinde wel een nieuwe TS maken. Ik heb salimrmaf een DM gestuurd, maar aangezien hij de laatste 3 maanden niet langs is geweest in dit topic, neem ik aan dat het geen probleem is. Als iemand bezwaar heeft, hoor ik het wel (graag voor vrijdag ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat kunnen testen op een Perc5i. Ik denk dat ook deze door de IOP333 wat tegengehouden wordt. De Vertexen lijken iig op de ICH8R meer doorvoer te geven. Ik wil ze als OS en applicatie volume inzetten, dus ik denk dat ik mijn vertexen aan de ICH8R houdt, en de Core en 7200rpm schijven op de Perc.

Zoals Femme ook zei, met 2 vetexen heb je al 128mb aan cache, zo veel zal de 256mb op de kaart ook niet uitmaken, om de tegenvallende prestaties van de IOP goed te maken. Maar even doorsparen voor een adaptec 5805/5405, dat lijken zeer geschikte kaartjes voor SSD's.... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/2vertex30gbraid0PERC5i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/CDM2vertex30gbraidPERC5i.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Houd wel in je achterhoofd dat de 64MB cache van de Vertex niet alleen gebruikt wordt als write cache. Als je de verschillen echt wilt vergelijken zul je even een rankdisk run moeten doen, want die crystalmark benches zeggen niet zoveel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:31:
Houd wel in je achterhoofd dat de 64MB cache van de Vertex niet alleen gebruikt wordt als write cache. Als je de verschillen echt wilt vergelijken zul je even een rankdisk run moeten doen, want die crystalmark benches zeggen niet zoveel natuurlijk.
Nee dat besef ik me... Daarom twijfel ik nog een beetje. Maar ik heb ook geen zin om lang te gaan benchmarken. Als ik er meer op zou gaan schrijven dan zou ik nog wat verder testen, maar omdat ze nu toch vooral gebruikt worden als "laad software" media, maakt de mogelijke write verbetering van de perc toch niet zo veel uit nu..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

DaCoTa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:02:
Ik kan met het paasweekeinde wel een nieuwe TS maken.
Mijn zegen heb je!

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, voor de mensen die de Vertex wilden kopen: In de pricewatch lijkt de Vertex sinds enkele uren opeens bijna overal op voorraad/leverbaar binnen 3 dagen! Mochten sommigen het nog niet gezien hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:38

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zegt eigenlijk alleen maar dat al die winkels dezelfde leverancier hebben, en vaak ook direct leverancier -> klant leveren.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:09:
Trouwens, voor de mensen die de Vertex wilden kopen: In de pricewatch lijkt de Vertex sinds enkele uren opeens bijna overal op voorraad/leverbaar binnen 3 dagen! Mochten sommigen het nog niet gezien hebben.
Klopt, die van mij (Vertex 60 GB) is bij 4Launch ook ineens "onderweg vanaf onze leverancier" terwijl er gisteren nog 6-10 dagen voor stond :)
Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
DaCoTa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:02:
Ik kan met het paasweekeinde wel een nieuwe TS maken. Ik heb salimrmaf een DM gestuurd, maar aangezien hij de laatste 3 maanden niet langs is geweest in dit topic, neem ik aan dat het geen probleem is. Als iemand bezwaar heeft, hoor ik het wel (graag voor vrijdag ;) ).
Neem je dan ook wat handige zaken van het OCZ forum mee zoals tweaks, alignment tutorials en het instellen als non member RAID voor de write back cache? De eerste keer dat ik daar kwam had ik net windows geinstalleerd, en bleek het dus weer opnieuw te kunnen (inclusief nieuwe fimware :) ).

Overigens is bekend dat TRIM voor Vertex binnenkort een feit is, voor degenen die het nog niet wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
v0dka schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:40:
[...]

Neem je dan ook wat handige zaken van het OCZ forum mee zoals tweaks, alignment tutorials en het instellen als non member RAID voor de write back cache? De eerste keer dat ik daar kwam had ik net windows geinstalleerd, en bleek het dus weer opnieuw te kunnen (inclusief nieuwe fimware :) ).

Overigens is bekend dat TRIM voor Vertex binnenkort een feit is, voor degenen die het nog niet wisten.
Dat is dan ook weer een reden om ze niet in raid te zetten... Kan ik ook nog doen, gewoon een aparte OS en applicatie vertex. dan kan je tenminste die Trim tool gebruiken...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:05:
De Intel X25-M 80Gb wordt ook steeds interessanter, nu verkrijgbaar voor 289 euro bij Friesland-Computers.
Waarom staat Friesland Computers eigenlijk niet in de pricewatch? Ook met de Vertex zijn ze erg goedkoop (en op vooraad). In het verleden stonden ze er wel in.

Edit: Het antwoord heb ik al gevonden: ze hebben hun account voor de Pricewatch opgeheven. Zie daarvoor dit topic.

[ Voor 20% gewijzigd door L.N. op 07-04-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
v0dka schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:40:
[...]
Neem je dan ook wat handige zaken van het OCZ forum mee zoals tweaks, alignment tutorials en het instellen als non member RAID voor de write back cache?
Ik ga geen lappen tekst integraal overnemen, ik wil wel wat linkjes opnemen. Belangrijkste is wat algemene info, incl. wat algemene tips en een overview van de nu courante SSDs. Ik neem wel een apart stukje voor de JMicron JMF602B SSDs, maar ik ga daar niet al teveel woorden aan vuil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 11:24
Hierbij wat resultaten van de Vertex 120GB en de Vertex 30GB in raid 0. De raidtests heb ik uitgevoerd op de Intel ICH10R, een Areca ARC-1220 met 256MB geheugen en een Areca ARC-1280 met 2GB geheugen. De prestaties op de ARC-1280 vielen tegen vanwege slechte prestaties in de Windows boot-test. De twee Vertexen aan de ICH10R waren al consequent sneller dan de X25-M.

De Vertex 120GB presteerde duidelijk beter dan de 30GB.

Boot & Launch StorageMark 2008 Index
Harde schijf#RAIDControllerScore (StorageMarks)
OCZ Vertex 30GB 2 RAID 0 Areca ARC-1220 256MB

1.313,9
OCZ Vertex 30GB 2 RAID 0 Areca ARC-1280ML 2GB

1.093,6
OCZ Vertex 30GB 2 RAID 0 Intel ICH10R

808,2
Intel X25-M 80GB 1 Single Intel ICH7R

805,9
OCZ Vertex 120GB 1 Single Intel ICH10R

696,4
OCZ Vertex 30GB 1 Single Intel ICH10R

623,2

Desktop StorageMark 2006 Index

1.225,5

1.206,1

671,4

550,8

515,5

475,8

Workstation StorageMark 2006 Index

867,9

856,3

514,6

494,9

344,2

339,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
maratropa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:39:
[...]

Nee dat besef ik me... Daarom twijfel ik nog een beetje. Maar ik heb ook geen zin om lang te gaan benchmarken. Als ik er meer op zou gaan schrijven dan zou ik nog wat verder testen, maar omdat ze nu toch vooral gebruikt worden als "laad software" media, maakt de mogelijke write verbetering van de perc toch niet zo veel uit nu..
Als je write-back aanzet zal het verschil nog wel iets groter worden.
de IOP333 kan tot 400MB/s das wel genoeg voor 2x vertex.
Aan de benchmarks van Femme te zien maakt het toch wel degelijk een positief verschil

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

DapperDen schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:31:
[...]

Klopt, die van mij (Vertex 60 GB) is bij 4Launch ook ineens "onderweg vanaf onze leverancier" terwijl er gisteren nog 6-10 dagen voor stond :)
Doe er je voordeel mee.
+1. Ik heb 'm zojuist ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Laatst online: 21:31

justifire

Shut up and squat !!

Vandaag 3 x Vertex 60 gb ontvangen van Max-ICT, ruim voorradig.
Had ze echter wel 3 weken geleden besteld, maar ja als niemand voorraad heeft kan je dat een winkel niet aanrekenen.
Zondag waren ze op voorraad, maandag zijn ze meteen verstuurd, prima geregeld dus bij max-ict :)
Nu hopen dat ik voor de pasen mijn EVGA Classified binnen krijg en dan eens kijken wat ze presteren in raid 0
Weet trouwens iemand welke firmware er op de Vertexen staat die nu geleverd worden ?
1275 of de standaard 1199 ?

[ Voor 12% gewijzigd door justifire op 07-04-2009 18:53 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Powrskin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:34:
[...]

Als je write-back aanzet zal het verschil nog wel iets groter worden.
de IOP333 kan tot 400MB/s das wel genoeg voor 2x vertex.
Aan de benchmarks van Femme te zien maakt het toch wel degelijk een positief verschil
Nja write back stond dus aan... Ik heb het idee dat er iets nog niet helemaal o.k. is met de perc. volgens mij staat er geen lsi firmware op, en hij zit ook in een 4x slot. (maar dat zou niet mogen uitmaken.)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

justifire schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:50:
Vandaag 3 x Vertex 60 gb ontvangen van Max-ICT, ruim voorradig.
Had ze echter wel 3 weken geleden besteld, maar ja als niemand voorraad heeft kan je dat een winkel niet aanrekenen.
Zondag waren ze op voorraad, maandag zijn ze meteen verstuurd, prima geregeld dus bij max-ict :)
Nu hopen dat ik voor de pasen mijn EVGA Classified binnen krijg en dan eens kijken wat ze presteren in raid 0
Weet trouwens iemand welke firmware er op de Vertexen staat die nu geleverd worden ?
Dat kun je zien in je Bios / Raidbios.
Daar staat achter de naam Vertex 1275 of 1199 .
Maar volgens mij kun je het met everest ook zien.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Laatst online: 21:31

justifire

Shut up and squat !!

Pepperana schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:23:
[...]

Dat kun je zien in je Bios / Raidbios.
Daar staat achter de naam Vertex 1275 of 1199 .
Maar volgens mij kun je het met everest ook zien.
Oke handig :)
Thanx voor de tip !

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

justifire schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:50:
Mijne staat 1275 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Laatst online: 05-08 17:43
maratropa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:10:
[...]

Nja write back stond dus aan... Ik heb het idee dat er iets nog niet helemaal o.k. is met de perc. volgens mij staat er geen lsi firmware op, en hij zit ook in een 4x slot. (maar dat zou niet mogen uitmaken.)
Ik vond de Vertex SSD's in raid 0 ook niet bijzonder presteren op de Perc 5i. Ik heb ze nu aan de laatste generatie ICH10R hangen met write-cache en eigenlijk merk ik geen verschil tussen de twee. Mijn Perc 5i heeft nu een plekje gevonden in mijn thuisserver (eindelijk raid 5 :)) en van de vijf Raptor 74GB schijven zijn er vier naar een nieuwe eigenaar gegaan. ;)

Mijn PC is nu wel lekker stil zonder harde schijven en ik moet zeggen dat ik met 120 GB echt wel genoeg opslagruimte heb. Alle games die ik met enige regelmaat speel staan erop en ik heb nog 30 GB vrij.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
Offtopic*

Salland is om te huilen. Levertijd is nu 9.. Gister 8.. Eergister 7 april. En dan ook nog de site zetten 1 tot 5 werkdagen leverbaar. Terwijl ik de Vertex 30 mei besteld heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Unixor schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:01:
Offtopic*

Salland is om te huilen. Levertijd is nu 9.. Gister 8.. Eergister 7 april. En dan ook nog de site zetten 1 tot 5 werkdagen leverbaar. Terwijl ik de Vertex 30 mei besteld heb!
Holy crap, dan zit je al bijna een jaar te wachten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
frankknopers schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:55:
[...]

Ik vond de Vertex SSD's in raid 0 ook niet bijzonder presteren op de Perc 5i. Ik heb ze nu aan de laatste generatie ICH10R hangen met write-cache en eigenlijk merk ik geen verschil tussen de twee. Mijn Perc 5i heeft nu een plekje gevonden in mijn thuisserver (eindelijk raid 5 :)) en van de vijf Raptor 74GB schijven zijn er vier naar een nieuwe eigenaar gegaan. ;)

Mijn PC is nu wel lekker stil zonder harde schijven en ik moet zeggen dat ik met 120 GB echt wel genoeg opslagruimte heb. Alle games die ik met enige regelmaat speel staan erop en ik heb nog 30 GB vrij.
nja..Ik heb nu een recente LSI firmware op de perc gezet, daar kun je ook 256,512 en 1024kb stripsizes kiezen en schijnt sneller te zijn. Ik heb de het cacheflushinterval met megacli hoger gezet op 20 sec. Beetje getest met 512kb stripe, verschillende cache policy instellingen, etc. Maar als ik het vergelijk met de (simpele benchmark) scores van de ICH8R met volumewritecaching aan, dan neig ik naar het laatste voor de vertexen.. Toch raar want de Perc5i zou iig wel tot 350-400mb aan doorvoer moeten kunnen komen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Laatst online: 05-08 17:43
maratropa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:52:
[...]

nja..Ik heb nu een recente LSI firmware op de perc gezet, daar kun je ook 256,512 en 1024kb stripsizes kiezen en schijnt sneller te zijn. Ik heb de het cacheflushinterval met megacli hoger gezet op 20 sec. Beetje getest met 512kb stripe, verschillende cache policy instellingen, etc. Maar als ik het vergelijk met de (simpele benchmark) scores van de ICH8R met volumewritecaching aan, dan neig ik naar het laatste voor de vertexen.. Toch raar want de Perc5i zou iig wel tot 350-400mb aan doorvoer moeten kunnen komen..
De Perc 5i heeft ook alweer ene wat oudere controller. Op het moment dat die kaart ontwikkeld werd was SSD totaal nog niet aan de orde. En omdat een SSD totaal andere karakteristieken heeft dan een HDD kan dat leiden tot minder goede performance. Het cachegeheugen op de kaart conflicteert misschien met de cache op de Vertex SSD, waardoor de performance in sommige gevallen slechter is dan op de nieuwere ICH10R.

Bij de harde schijven had ik wel het gevoel dat de Perc 5i wat toevoegde. De snelle buffer tussen de fysieke schijven en de rest van het systeem zorgde soms ook voor de ervaring die je met een SSD hebt. Bij de Vertex was het eigenlijk in alle gevallen maximaal snel, dus daar kon de Perc 5i niet veel meer toevoegen voor mijn gevoel.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
frankknopers schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:59:
[...]

De Perc 5i heeft ook alweer ene wat oudere controller. Op het moment dat die kaart ontwikkeld werd was SSD totaal nog niet aan de orde. En omdat een SSD totaal andere karakteristieken heeft dan een HDD kan dat leiden tot minder goede performance. Het cachegeheugen op de kaart conflicteert misschien met de cache op de Vertex SSD, waardoor de performance in sommige gevallen slechter is dan op de nieuwere ICH10R.

Bij de harde schijven had ik wel het gevoel dat de Perc 5i wat toevoegde. De snelle buffer tussen de fysieke schijven en de rest van het systeem zorgde soms ook voor de ervaring die je met een SSD hebt. Bij de Vertex was het eigenlijk in alle gevallen maximaal snel, dus daar kon de Perc 5i niet veel meer toevoegen voor mijn gevoel.
Nja dat wordt het bij mij ook denk ik :) En terwijl ik de vertexen test heb ik Vista 64 op een jmicron core 64gb staan, en die werkt zo aan de perc eigenlijk probleemloosch..

Maar toch raar want ik kom niet eens aan doorvoer waarden die andere wel met hun perc5 behalen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ik heb de het cacheflushinterval met megacli hoger gezet op 20 sec

ff een vraagje hoe doe je dit??
heb de controller ook nog niet zolang (A)
zit wel LSI firmware op.

Je kan ook bij hardware, schijfcache inschakelen en geavanceerde prestaties aanzetten (geen idee wat het helpt :P).

Bij mijn weten scoort 128/256kb stripesize het best.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
Bartjuh schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:28:
[...]

Holy crap, dan zit je al bijna een jaar te wachten 8)7
Kom kom je snapt best dat het me niet om de tijd gaat maar om de klantvriendelijkheid. Wel lief van ze dat ze het toch even melden :+

Genoeg gelachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Powrskin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:24:
Ik heb de het cacheflushinterval met megacli hoger gezet op 20 sec

ff een vraagje hoe doe je dit??
heb de controller ook nog niet zolang (A)
zit wel LSI firmware op.

Je kan ook bij hardware, schijfcache inschakelen en geavanceerde prestaties aanzetten (geen idee wat het helpt :P).

Bij mijn weten scoort 128/256kb stripesize het best.
download megacli.exe voor windows en start het als admin op;

MegaCli -AdpGetProp CacheFlushInterval -a0
MegaCli -AdpSetProp CacheFlushInterval -20 -a0

(laat eerst zien wat de waarde is, en zet hem dan naar 20. Wordt bewaard door de adapter Staat standaard op 4 ofzo. Beetje raar dat je dat niet in megaconf kan instellen maarja.)

Geavanceerde prestaties doet volgens mij niks op dit soort aparte raidcontrollers.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
maratropa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:36:
[...]
download megacli.exe voor windows en start het als admin op;

MegaCli -AdpGetProp CacheFlushInterval -a0
MegaCli -AdpSetProp CacheFlushInterval -20 -a0

(laat eerst zien wat de waarde is, en zet hem dan naar 20. Wordt bewaard door de adapter Staat standaard op 4 ofzo. Beetje raar dat je dat niet in megaconf kan instellen maarja.)

Geavanceerde prestaties doet volgens mij niks op dit soort aparte raidcontrollers.
bij mij deed het wel iets met de benchmarkscores.

Thanx heb het voor elkaar :) Wat het pcies scheelt kan ik atm niet zien.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nog niemand gepost over de nieuwe firmware (voor de Vertex)?

Changelog:

Version 1.10 (April 7, 2009)
• Feature Add : TRIM support is added
• Apple Mac Pro sleep/wake up support added
• Updater improved
• Bad block management function improved

Ze hebben de versienummering veranderd om zich te onderscheiden van andere aanbieders.

Trim support zit er dus in, maar dat is alleen i.c.m. een tooltje van ocz dat nog uitgebracht moet worden en dit gaat alleen werken op windows (tot nu toe).

Tony zegt dat het ook al op linux zou kunnen werken (zonder tooltje), maar kan dit nog niet bevestigen.

Mac zie ik zo snel niks over terug,

[ Voor 38% gewijzigd door woekele op 08-04-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ander naming systeem ook dus. Ik dacht even dat het om Intel Firmware ging. Dit topic gaat namelijk niet enkel over de Vertex ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Unixor schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:01:
Offtopic*

offtopic;
Heb ze sinds 20 maartin bestelling - helaas antwoorden ze ook niet op email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

edward2

Schieten op de beesten

Is er ergens een SSD-guide voor starters mbt, firmware/flash upates, instellingen voor defrag, max beschrijfbaar geedeelte voordat je perf inzakt ect. etc?
Het is een hele nieuwe wereld voor mij en zo te zien is het niet gelijk plu&play.

Verwacht morgen een 120GB Vertex

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 08:48
edward2 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:42:
Is er ergens een SSD-guide voor starters mbt, firmware/flash upates, instellingen voor defrag, max beschrijfbaar geedeelte voordat je perf inzakt ect. etc?
Het forum van OCZ zelf staat vol met deze informatie.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
sinds 22 januari ja.
Overigens tweakt dit je SSD helemaal niet, maar je Windows install.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 08-04-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Nou ik heb inmiddels een Mtron Mobi RMA kunnen doen. Ding was niet meer benaderbaar. Bij hoge uitzondering kon ik er nog wel eens wat vanaf lezen, maar dat was bij 10 keer rebooten. Ik heb nog geprobeerd de firmware te flashen, maar dat ging niet lukken.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Het is een hele nieuwe wereld voor mij en zo te zien is het niet gelijk plu&play.

Voor diegene die vragen hebben over firmware flashen
http://www.ocztechnology....rmware_Flashing_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovisscher
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-08 11:48
Zit er ook over na te denken om een SSD in mijn laptop te zetten, maar er is een ding dat ik nog niet weet. Vraagje aan de SSD-bezitters: Hoe reageren SSD op hibernate/slaapstand? En het weer aanzetten daarna? Dat is nl volgens mij voornamelijk seq. read, maar ik weet het niet zeker. Een normale notebookschijf doet er wel 30-45 s over voordat Windows weer geladen is, hoe doet een SSD het daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47
jacovisscher schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:24:
Zit er ook over na te denken om een SSD in mijn laptop te zetten, maar er is een ding dat ik nog niet weet. Vraagje aan de SSD-bezitters: Hoe reageren SSD op hibernate/slaapstand? En het weer aanzetten daarna? Dat is nl volgens mij voornamelijk seq. read, maar ik weet het niet zeker. Een normale notebookschijf doet er wel 30-45 s over voordat Windows weer geladen is, hoe doet een SSD het daarin?
Ik heb een Vertex 30Gb in mijn Vaio met eerst Vista Ultimate x64, en nu met Win 7 Ultimate x64. De slaapstand werkt in beide Windows versies uitstekend...slaapstand wordt bijna direkt geactiveerd en ook gedeactiveerd. Geen enkel probleem dus...en razendsnel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
jacovisscher schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:24:
Met MacBooks in combinatie met de OCZ Vertex is er in elk geval een probleem met slaapmode, volgens het OCZ forum is dit nog niet opgelost. (Ik houd het in de gaten want zodra ze het oplossen denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen). Dat is waarschijnlijk wel een puntje om mee te wegen als je een Mac hebt.

Overigens maakt het voor een SSD niet zo veel uit of je sequentieel of random leest omdat de toegangstijd toch bijna 0 is.

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 08-04-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het probleem met vertex/mac/sleep zou opgelost moeten zijn met de nieuwe firmware? Of zijn er al mensen die zeggen van niet? Overigens komen er aparte mac ssd's van ocz. Zelfde als vertex, maar anders gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:11:
[...]

Met MacBooks in combinatie met de OCZ Vertex is er in elk geval een probleem met slaapmode, volgens het OCZ forum is dit nog niet opgelost.
Had je deze al gezien?
woekele schreef op woensdag 08 april 2009 @ 08:46:

Changelog:

Version 1.10 (April 7, 2009)
• Feature Add : TRIM support is added
• Apple Mac Pro sleep/wake up support added
• Updater improved
• Bad block management function improved

[...]
edit:
grmbl.... had toch ff moeten refreshen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 08-04-2009 15:52 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:17
Zojuist mijn eerste Vertex 60GB binnengekregen en maar gelijk geflashed naar 1.10.

So far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa

Met een Vertex is het meeste wel plug&play, behalve als je heel extreme usecases hebt of een tweakfreak die de laatste % performance eruit wilt persen. Met normale usecases zou je er niks van moeten merken (tenzij je iedere dag een benchrun gaat draaien).

De enige 2 dingen die ik zou aanraden is de partitie alignment en defrag uitzetten.

Firmware upgrades zijn device afhankelijk en voor de Vertex is dat momenteel nog wel erg handig, gezien de fixlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
woekele schreef op woensdag 08 april 2009 @ 08:46:
Goed gespot, thanks.

Dit betekent dus wel weer een nieuwe install aangezien ik geen image heb gemaakt van een aligned partitie met schoon OS. Ik begrijp dat Acronis 2009, Drive snapshot en O&O diskimage in de meeste gevallen resultaat bieden. Iemand nog handige pointers op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Ben er zelf nog niet uit over de partitie alignment. Wat nou het beste is te gebruiken voor een Vista 64 OS voor 2x60gb in RAID 0
Tot nu toe ben ik op 128 uitgekomen na veel zoek en leeswerk op het OCZ forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
SileX schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:28:
Ben er zelf nog niet uit over de partitie alignment. Wat nou het beste is te gebruiken voor een Vista 64 OS voor 2x60gb in RAID 0
Tot nu toe ben ik op 64 uitgekomen na veel zoek en leeswerk op het OCZ forum.
Ik vond het ook maar onduidelijk bij OCZ...

Via MS ben ik er achter dat het aan je sector grootte en stripsize gekoppeld is, en niet aan je hoeveelheid schijven bijv.

Microsoft raadt bij 512 byte sectors aan om gewoon altijd 2048 sectors, dus 1024KB alignment te doen, omdat je dan tot 1024kb stripesize en alles daaronder goed zit.

Dus gewoon altijd 1024. Ik doe het met diskpart van vista, daar mag je gewoon kb's intikken, geen sectors...

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 08-04-2009 16:36 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Eigenlijk vreemd dat Diskeeper 2009 pro het defragmenteren ondersteunt en aanraad :?

http://www.diskeeper.com/hyperfast/index.aspx
DaCoTa schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:06:
[...]

Met een Vertex is het meeste wel plug&play, behalve als je heel extreme usecases hebt of een tweakfreak die de laatste % performance eruit wilt persen. Met normale usecases zou je er niks van moeten merken (tenzij je iedere dag een benchrun gaat draaien).

De enige 2 dingen die ik zou aanraden is de partitie alignment en defrag uitzetten.

Firmware upgrades zijn device afhankelijk en voor de Vertex is dat momenteel nog wel erg handig, gezien de fixlijst.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.