[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:
  • 259.125 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
P5ycho schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:34:
... en pcper gaat er weer hard overheen met nieuwe firmware: http://www.pcper.com/article.php?aid=691
Goed om te zien dat Intel dit probleem heeft kunnen fixen met een firmware update. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Zat er eerst over te denken om een X25-m te kopen voor in mijn Thinkpad R61, maar had daar toch maar van afgezien door die fragmentatie problemen. Nu die gefixed blijkt ga ik er toch maar 1tje kopen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:57:
Ok - ik ben niet helemaal thuis in de SSD wereld en hoe deze getweaked kunnen worden, maar het valt me op dat Unixor met zijn ene 60 GB Vertex SSD in een laptop een read/write performance haalt van 217/ 133 MBps, terwijl Milmoor een (volgens mij) prima RAID kaart gebruikt samen met 2 Vertexen en een read/write performance haalt van 206 / 173 MBps
Die laatste getallen lijken me ok, maar die eerste van Unixor zijn wel heel erg hoog...?
Mijn leessnelheid heeft een stevige bottleneck, de x1 PCI1.0 interface waar hij nu op hangt. Ik weet niet of deze ook bij schrijven een rol speelt. Ik ga binnenkort wat testen op een x8 PCI1.0 aansluiting. Mijn controller heeft zelf ook een bottleneck, ergens bij de 425MB/s. Unixor gebruikt een kleinere hoeveelheid testdata waar caching een grote rol speelt. Ook het programma is anders, dus het is niet 1:1 vergelijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 14-04-2009 10:48 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-05 16:46
Hier even twee screenshots van HD Tune op mijn Intel X25-M 80 Gb. Het eerst screenshot is van nu ruim een maand geleden. Ik heb de SSD toen gekocht (voor €314) en dit was kort nadat ik Windows + programma's er op had geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://joop.tweakdsl.nl/pics/intelssd/intel-ssd-(090308).png

En de tweede is van vandaag. Inmiddels meer software geïnstalleerd, een upgrade gedaan naar een nieuwere build van Windows 7 en gewoon een dikke maand best intensief gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://joop.tweakdsl.nl/pics/intelssd/intel-ssd-(090414).png

De enige "speciale maatregel" die ik heb genomen is de pagefile op een andere disk zetten. Ik ben over de performance erg goed te spreken. Ik heb nooit een slowdown/hang gemerkt zoals bij sommige andere SSD's. Vooralsnog is er in ieder geval ook geen sprake vertraging vanwege veel gebruik. Dit baseer ik vooral op mijn praktijk ervaring, maar uit de screenshots blijkt dat ook wel volgens mij. Hierbij kun je dan wel weer opmerken dat de disk nog maar voor de helft vol zit. Er zijn in beide screenshots duidelijk "hogere stukken" te zien aan het eind van de disk. Dit is denk ik ruimte die nog nooit is beschreven.

Wat ik echter niet kan verklaren zijn de gekke dalen naar beneden. Ik merk hier niets van tijdens gebruik. Ik heb dit ook niet op andere HD Tune screenshots van deze SSD gezien. De behaalde Min, Max en Average liggen wel behoorlijk hoog vergeleken met andere HD Tune screenshots van deze SSD. Iemand nog een ander idee hoe dit komt?

Mobo is een Asus P5W-DH Deluxe (i975x chipset, Intel ICH7R SATA Controller) met een recente driver van Intel. OS is Windows 7 X64.

Na bovenstaande getypt te hebben, HD Tach ook maar even gedownload:

Afbeeldingslocatie: http://joop.tweakdsl.nl/pics/intelssd/intel-ssd-(090414)-2.png

Ook hier zie je deze dalen dus terug. Wel een stuk minder, maar dat komt misschien doordat HD Tach leest in 32 MB blokken en niet de héle disk doet? De behaalde waarden liggen hier trouwens ook nog wel weer wat anders dan in HD Tune. Met name de Burst Rate is nogal een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Ik zou me totaal niet druk maken om de uitschieters in de grafiek. Waarschijnlijk zijn ze het gevolg van fragmentatie of is de ssd in de achtergrond wat anders aan het doen. Je haalt 100MB/s in een kortstondig dal, niet iets om je zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:57

l3p

www.^.nl

Net 2 intels die in raid0 staan met succes de firmware geupdate met behoud van OS dat er op staat.
Alles was binnen 5 minuten gepiept, ben best blij nu :)

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen Robbie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05-2018
Deismyna schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:20:
[...]

Goed om te zien dat Intel dit probleem heeft kunnen fixen met een firmware update. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Zat er eerst over te denken om een X25-m te kopen voor in mijn Thinkpad R61, maar had daar toch maar van afgezien door die fragmentatie problemen. Nu die gefixed blijkt ga ik er toch maar 1tje kopen denk ik :)
Friesland-computers heeft de X25-M voor 289 geld, én op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swat|IA
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07-2012

Swat|IA

FreeBSD Kicks Ass :)

Rubberen Robbie schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:44:
[...]

Friesland-computers heeft de X25-M voor 289 geld, én op voorraad.
289 geld? :>

Yup ik denk dat ik er 1tje ga kopen en meteen de nieuwe firmware erop zet.
Hopen dat deze firware geen nadelige gevolgen voor de snelheid heeft :)

Never sleep with anyone crazier than yourself | Now running ws @ Debian Lenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 10:07
Het lijkt erop dat de X25-M gecapped is op 80MB write speed, zoals PCPer ook al aankaart. als de Vertex met 4 channels al 150MB+ haalt, wat dan te denken van de 10-channel controller van Intel...
Ik ga er vanuit dat de rest van de bandbreedte gebruikt wordt om dezelfde performance te kunnen bieden tijdens zware (de)fragmentatie ofzo. De cap zal wel een marketing-dingetje zijn, dadelijk stoot de X25-M de X25-E nog van zijn troon.

Ja, ik weet dat de X25-E SLC heeft en daarom gewoon veel langer meegaat, maar de performance zou nagenoeg gelijk kunnen zijn als Intel dat zou willen. Sterker nog, in theorie kan de X25-E zelfs een SATA3 link voltrekken imho.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 12:59
P5ycho schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:21:
Het lijkt erop dat de X25-M gecapped is op 80MB write speed, zoals PCPer ook al aankaart.
Nu nog een daredevil die de firmware gaat openbreken en de cap eraf sloopt en het hek is van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:17
Hey ik heb een Hp nw8440 als notebook nu lees ik hier het ander over ssd en wil er nu vanmiddag nog een gaan bestellen. Ik heb aan 60 gig meer dan genoeg ik wil gewoon dat mijn programmas snel opstarten en windows uiteraard.nu heb je deze 2 ssd's van ocz: 1APX60G en 1VTX60G , mijn vraag welke kan ik het beste nemen of zijn er betere merken / modellen?

Alvast heel erg bedankt mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
DaCoTa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:28:
[...]

Nu nog een daredevil die de firmware gaat openbreken en de cap eraf sloopt en het hek is van de dam.
Doe dan ook meteen de multiplier-lock van alle P4 en Core series ;)
Lijkt me dat deze controller nog wel een paar jaar mee kan dus. Betekent ook dat Intel ruim op tijd klaar was voor het SSD verhaal, zo'n controller ontwikkel je niet even.
jostefa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:33:
Hey ik heb een Hp nw8440 als notebook nu lees ik hier het ander over ssd en wil er nu vanmiddag nog een gaan bestellen. Ik heb aan 60 gig meer dan genoeg ik wil gewoon dat mijn programmas snel opstarten en windows uiteraard.nu heb je deze 2 ssd's van ocz: 1APX60G en 1VTX60G , mijn vraag welke kan ik het beste nemen of zijn er betere merken / modellen?

Lees de thread even, jostefa. Probeer kennis te vergaren voordatje ongeduldigheid je de verkeerde aankoop laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

jostefa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:33:

Ga voor de 1VTX60G (Vertex)! De andere (Apex) gebruikt een oudere JMicron controller die in sommige situaties een stuk trager zal zijn. De Vertex heeft dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
Deismyna schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:20:
[...]

Ja, hetzelfde hier voor mijn macbook pro

MBP 5,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Anoniem: 84021 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:40:
[...]

Ga voor de 1VTX60G (Vertex)! De andere (Apex) gebruikt een oudere JMicron controller die in sommige situaties een stuk trager zal zijn. De Vertex heeft dat probleem niet.
Thx voor de reactie! Zal het straks gaan orderen :) rib uit mijn lijf ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:21
jostefa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:21:
Thx voor de reactie! Zal het straks gaan orderen :) rib uit mijn lijf ;).
Dat wel, maar zó worth it! Alles is relatief 8)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Teaser : http://xs.to/xs.php?h=xs1...rtex60gbx4_windows724.jpg
En dan heb ik nog niet eens zitten alignen en weet ik het wat ... B-)

Ben van plan een grote review te schrijven, maar moet daar effe zin en tijden voor vinden. Wel grappig hoe een nVidia 780i issues heeft met die Vertex dingen en mijn nForce4 SLI alle bandbreedte gewoon even "uitpoept" :+

Paar dingen die me zo 1,2,3 opvielen :

- Boost tegenover Raptor's in RAID 0 is gevoelsmatig redelijk klein.
- Boost van 1 Vertex naar 4 stuks is nog kleiner.
- HDTach laat heel mooi zien hoe snel een SSD "verpest" is met read/write/benchmark acties.
- Mooie rechte lijnen in HDTune/HDTach zoals met de Mtron in de startpost en een MLC SSD'tje die heel slecht is in Writes heb ik nog niet meegemaakt. Altijd wel wat variatie zelfs met een verse flash.

Al met al ben ik best happy stiekem :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 10:42

pvr

Ik wist niet eens dat Intel problemen had met hun SSD,s, voordeel is wel dat je in raid kan updaten.

http://tweakers.net/nieuws/59586/intel-repareert-trage-mlc-ssds-met-nieuwe-firmware.html

[ Voor 4% gewijzigd door pvr op 14-04-2009 16:58 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
pvr schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:55:
Ik wist niet eens dat Intel problemen had met hun SSD,s
Het is dan ook nogal een gechargeerde titel, IMHO. Iets dat je wel vaker ziet, maar dat terzijde.

Het is natuurlijk nog steeds dé SSD wat dat betreft. Qua firmware was ie al onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

pvr schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:55:
Ik wist niet eens dat Intel problemen had met hun SSD,s, voordeel is wel dat je in raid kan updaten.

http://tweakers.net/nieuws/59586/intel-repareert-trage-mlc-ssds-met-nieuwe-firmware.html

[...]
Niet alleen de Intel SSD's hebben last van dit probleem.

Ik vraag me af hoe het zit met de X25-E. Die schijnt ook last t hebben van fragmentatie. Ben benieuwd of daar nog een update voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 18:54
ikke007 schreef op maandag 13 april 2009 @ 18:16:
[...]

vista issue -> run as administrator
lol dat ik daar zelf niet ben opgekomen. Vista het is me toch even wennen.

Dikke merci!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 23:14
net mn nieuwe vertexjes in raid 0 geplaatst en windows ge-instald
ik haal in hdtune maar een max. read van 148:(
de partitie is gealigned

ook al veel tweaks geprobeerd maar niks dat echt helpt

mobo: asus p5k-e wifi app ICH9R

wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Write back cache?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 14-04-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Wat is precies het verschil tussen Intel® X25-Extreme en een OCZSSD2-1VTX60G ze zijn nagenoeg even snel alleen intel is kneiter veel duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:08

Snow_King

Konijn is stoer!

Hoe kan een write-back cache de read snelheid verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee maar het maakt vaak wel uit.

Mijn array doet in HDTach ook wel eens raar. 2 Raptors in RAID-0. 44MB/sec read. Heel grillig. Als ik dan de Write Back Cache van de Intel Storage Matrix even disable en weer enable is het in HDTach strak 180+ MB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Brad

De tekst:

Het is natuurlijk nog steeds dé SSD wat dat betreft. Qua firmware was ie al onovertroffen.

Zegt al genoeg over gechargeerd.
Brad Pitt schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:59:
[...]

Het is dan ook nogal een gechargeerde titel, IMHO. Iets dat je wel vaker ziet, maar dat terzijde.

Zoals ik al eerder vermelde, wist ik niet dat die problemen er waren bij intels ssd,s,het is daarom maar goed dat er firmware,s uitgebracht worden, om de problemen op te lossen.

Ik hoor veel mensen praten dat ze nog geen vertrouwen hebben, in SSD,s
Ik denk dat dit, toch diegene zijn die voor plug and play kiezen, of de kat uit de boom kijken.
Terwijl je bij de nieuwste hardware, toch de drivers, firmware, of bios moet installeren om alles naar wens te laten werken.(Dit was 10 jaar geleden ook al zo :+ )

Dus de mensen die twijfelen, koop gerust een ssd, werkt als een tirelier ;)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

jostefa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:26:
Wat is precies het verschil tussen Intel® X25-Extreme en een OCZSSD2-1VTX60G ze zijn nagenoeg even snel alleen intel is kneiter veel duurder
De Intel X25-E heeft SLC geheugen ipv MLC geheugen en er zit een Intel sticker op.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Write back cache Enabled............................yes

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2cp8eba.jpg
michaelhu schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:58:
net mn nieuwe vertexjes in raid 0 geplaatst en windows ge-instald
ik haal in hdtune maar een max. read van 148:(
de partitie is gealigned

ook al veel tweaks geprobeerd maar niks dat echt helpt

mobo: asus p5k-e wifi app ICH9R

wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03
Je raptors komen wel over de 150 MB/s heen neem ik aan??
(mijn WD's halen op de P5K-E Wifi iig wel 180 MB/s)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

170 MB/s
SmiGueL schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:29:
Je raptors komen wel over de 150 MB/s heen neem ik aan??
(mijn WD's halen op de P5K-E Wifi iig wel 180 MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Whoef! Ik heb vandaag mijn Vertex 60GB bij Afuture afgehaald omdat MaxICT maar niet wil leveren (die krijgen nog een nasty review van mij) maar damn, Ubuntu vliegt op m'n desktop echt over het beeld :D

In m'n Samsung NC20 netbook helpt het ook wel iets; de boottime wordt met maar liefst 5 seconden verkort van 43 naar 38 seconden :+ Daar is de processor echt de beperkende factor. Hoewel ik hem voor m'n netbook gekocht had, ga ik hem daar dus maar niet gebruiken. Beetje duur, relatief. :P

In m'n desktop geeft ie echter zo'n geweldige ervaring dat ik hem daar al niet meer kwijt wil :) Zeker bij het restarten van ubuntu naar xp en terug zal dit enorm gaan schelen, denk ik. XP heb ik er nog niet op staan, maar die zal ook wel snel starten.

Let wel, ik heb dus expres (nog) geen benchmarks gedraaid. Het gaat me in eerste instantie puur om de ervaring.

edit:
Dit bedoel ik met goede ervaring:
Afbeeldingslocatie: http://img1.libertypic.com/images/0x5x8bram_desktop_jaunty_20090415_1.png

Ter vergelijking: Dit is hetzelfde systeem maar dan met 8.10 en op een WD VelociRaptor:
Afbeeldingslocatie: http://img1.libertypic.com/images/185intrepid_20090415_1.png

Nog ff gemeten: Vanaf uit stand is mijn systeem nu inclusief handmatig inloggen met 30 seconden klaar voor gebruik :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 15-04-2009 06:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 05:30:
Whoef! Ik heb vandaag mijn Vertex 60GB bij Afuture afgehaald omdat MaxICT maar niet wil leveren (die krijgen nog een nasty review van mij) maar damn, Ubuntu vliegt op m'n desktop echt over het beeld :D
[...]
Dit zijn nu de ervaringen die SSD echt leuk maken als ontwikkeling.
Geen flauwe SuperPI of fps stats waarbij 20% verschil eigenlijk geen drol uitmaken, maar gewoon keiharde verbeteringen voor de eind gebruiker, die niet meer zonder wil :).

Heeft Ubuntu 9.04 niet een flinke verbetering in het booten tov. 8.10?
Of valt dat mee? (Wordt trouwens voor Microsoft ook een first time met Windows 7: "Ja meneer, het nieuwe OS is sneller", huh?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Goedemorgen allen :)

Sinds een paar weken ben ik serieus aan het overwegen om mijn schijven van mijn PC allemaal te vervangen. Ik wil niet alleen meer opsl;agruimte, wat ik doe door 1Tb HD's in te zetten, maar ik wil ook een sneller boot-schijf. En voor dat laatste overweeg ik een SSD.

Voordat ik aan deze operatie begin orienteer ik mij rond, lees reviews en leest allerlei technische documenten. En al at lezen levert bij mij nog steeds geen zekerheid op of ik er wel goed aan doe. Want met name de te verwachten levensduur van SSD's is iets waar ik maar geen duidelijkheid over weet te vinden.

Voorzover ik begrijp kunnen de geheugencellen van SSD's in sommige gevallen maar een vrij laag aantal schrijf-cycli aan, zeker vergeleken met HD's. In sommige documenten las ik opgegeven aantallen die nog in oder van duizentallen lag, terwjil het bij HD's in de orde van miljoenen ligt. Waar ik mee zit is dat ik op dit moment Win XP gebruik, en over ga bnaar Win7. Beide besturingssystemen installeren op een SSD gata natuurlijk prima; Maar beide besturingssystemen schrijven bij opstarten altijd nogal wat weg. Met name de gebruikte log-files enzo worden nogaleens geschreven/overschreven. En al die schrijfacties verkorten de levensduur dus; Gedurende de normale levensduur van een PC worden dit soort files veel vaker geschreven dan de opgegeven levensduur voor een SLC/MLC geheugencel.

Is het überhaupt mogelijk om wiondows alle schrijfacties op een andere schijf te laten doen, met andere woorden kan je alle schrijfacties die bij het opstarten horen laten omleiden naar een aparte kleine partitie op een HD ? Kan je windows dus "SSD-friendly" installeren, en eventueel ook maatregelen nemen om allrlei (overbodige) schrijfacties van andere applicaties om te leiden/anders te configureren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57

Sick Nick

Drop the top!

Dan is een groot voordeel van je SSD toch weer weg, dan ben je je snelle writes kwijt van kleine files. Terwijl dat juist flink vertragend is op een gewone mechanische schijf. Ik zou me er niet al te druk om maken en gewoon een SSD kopen als je dat wilt. Bovendien heeft een SSD extra sectoren om bij een eventuele kapotte sector die aan te spreken. De controller zorgt er ook voor dat alle sectoren ongeveer evenveel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:45:
Dan is een groot voordeel van je SSD toch weer weg, dan ben je je snelle writes kwijt van kleine files. Terwijl dat juist flink vertragend is op een gewone mechanische schijf. Ik zou me er niet al te druk om maken en gewoon een SSD kopen als je dat wilt. Bovendien heeft een SSD extra sectoren om bij een eventuele kapotte sector die aan te spreken. De controller zorgt er ook voor dat alle sectoren ongeveer evenveel gebruikt worden.
Daar heb je gelijk in, maar waar ik mee zit is: Wat is de te verwachten levensduur van een SSD, dia als boot-disk wordt gebruikt ? Want ik kan het me niet permitteren om eens in het laar de hele boel te vervangen (niet qua geld, maar qua practische overweging). Ik zoek naar een betrouwbare oplossing die minimaal ca. 3 à 5 jaar (normale "levensverwachting" van een PC) mee gaat, zonder te veel gedonder etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57

Sick Nick

Drop the top!

Ze geven 2 jaar garantie op die schijven dus het lijkt me dat ze in ieder geval 2 jaar mee gaan. En anders is het een kwestie van een image maken van de schijf (als ie niet meer kan schrijven kan je altijd nog lezen) en die op de nieuwe ssd terug zetten, kan je weer vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:33:
En al die schrijfacties verkorten de levensduur dus; Gedurende de normale levensduur van een PC worden dit soort files veel vaker geschreven dan de opgegeven levensduur voor een SLC/MLC geheugencel.
Aangenomen wordt dat mlc-geheugen 10.000 schrijfcycli per cel kan verwerken en slc-geheugen 100.000. Met behulp van wear levelling technieken wordt geprobeerd het aantal schrijfacties op de ssd zo evenwichtig mogelijk te verdelen. Volgens Intel is daardoor een mtbf mogelijk die gelijk is aan een degelijke harde schijf.

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken en als je ssd over vier jaar toch stuk gaat koop je voor een fractie van de oorspronkelijk kosten een nieuw exemplaar. Ik zou in ieder geval een ssd kopen met een intelligente controller zoals de Intel X25-M en OCZ Vertex die hebben. De ssd's met een JMicron-controller zijn niet alleen traag maar hebben vermoedelijk ook een veel hogere write amplification factor omdat ze gegevens ter plekke wijzigigen in plaats van dat ze de wijzigingen naar beschikbare lege geheugenpages wegschrijven.

De beste zekerheid bieden slc-ssd's. Als echter een fabrikant zoals Intel, die niet achtelijk is en geen slecht product op de markt zal willen zetten, voldoende vertrouwen heeft in mlc voor desktopgebruik dan geloof ik wel dat het goed zit.
Sick Nick schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:45:
Dan is een groot voordeel van je SSD toch weer weg, dan ben je je snelle writes kwijt van kleine files. Terwijl dat juist flink vertragend is op een gewone mechanische schijf.
Flashgeheugen is in de basis nog trager dan een mechanische schijf op het uitvoeren van willekeurige schrijfacties. Het wordt pas snel met de technieken die de X25-M en de Indilinx Barefoot gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:55:
Ze geven 2 jaar garantie op die schijven dus het lijkt me dat ze in ieder geval 2 jaar mee gaan. En anders is het een kwestie van een image maken van de schijf (als ie niet meer kan schrijven kan je altijd nog lezen) en die op de nieuwe ssd terug zetten, kan je weer vrolijk verder.
Ook dat klopt, maar dat is dan weer "het gedonder" waar ik het over had, en wat ik liever vermijdt ;)

Snelheid is niet het belangrijkste in mijn geval; Ik kan er best mee leven dat het een ietsje trager is; Als ik daar dan betrouwbaarheid mee terug win. Ik probeer nl. een betrouwbare stille media-server te bouwen, die 1) Snel genoeg is voor HD conversie (x264 / eac3to -> tsMuxeR etc.), maar met name ook stil en koel (iets langzamere grote schijven en SSD's). Wellicht is de SSD-techniek nog op het punt dat het voor mijn doeleinden gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb het al eens voorgerekend in deze thread, zoek er even op. Als je ongeveer weet hoeveel je per dag schrijft op de schijf, kun je een aardige inschatting maken van de levensduur. Vind je dat te weinig, dan koop je een 2x zo grote schijf, gaatie 2x zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Enkele 60GB OCZ Vertex na install Vista x64 op een Asus P6T Deluxe. Prima waardes en het systeem is echt stukken meer responsive dan ervoor (Raptor's in Raid0, die doen nu taak als swap/temp).

Afbeeldingslocatie: http://www.pfeffernuss.com/stuff/ssd.png

Irritante is dat ik nu een tweede SSD "moet" hebben om te zien in hoeverre twee SSD's in Raid0 het leven nóg meer gaan veraangenamen. Ik denk echter dat ook hier de law of diminishing returns wel zal gelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 18:53
2x Intel X25-M 80GB met de pas uitgekomen firmware 8820 in RAID0 na een verse Vista x64 install:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/10913/9291.png

Write performance ziet er nog niet echt heel stabiel uit vind ik zelf. Zijn er nog meer mensen met een RAID0 array die ATTO gedraaid hebben? Dit is op de onboard ICH10R controller van mijn Intel DX58SO mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
volume cache aan op het raid 0 volume?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 18:53
maratropa schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:48:
volume cache aan op het raid 0 volume?
Ja maar ik zal onderstaand eens proberen als ik thuis ben.
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:35:
Geen idee maar het maakt vaak wel uit.

Mijn array doet in HDTach ook wel eens raar. 2 Raptors in RAID-0. 44MB/sec read. Heel grillig. Als ik dan de Write Back Cache van de Intel Storage Matrix even disable en weer enable is het in HDTach strak 180+ MB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ach en dat benchmarken zegt ook niet altijd alles. Ik heb nu mijn 2 vertexen in raid 0 gezet met de nieuwste firmware, en ik heb ze ook niet meer getest. Het is iig supersnel. Vista 64 en Applicaties er op. Align Offset op 1024kb. Raid 0 aan een ICH8R. Pagefile uit, 8.3 NTFS naampjeschrijven uit, en de temp/tmp, scratchdisk en mogelijk de pagefile op een OCZ core 64gb achter 256mb writeback cache, ook met een align offset van 1024kb. Verder indexeren, defragmenteren en windows defender uit.
Iig ga ik gewoon lekker veel schrijven op die CORE, die boeit me toch niet ;)

Het voelt veel lekkerder dan 2 15k schijven iig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

SurfHost schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:45:
2x Intel X25-M 80GB met de pas uitgekomen firmware 8820 in RAID0 na een verse Vista x64 install:

[afbeelding]

Write performance ziet er nog niet echt heel stabiel uit vind ik zelf. Zijn er nog meer mensen met een RAID0 array die ATTO gedraaid hebben? Dit is op de onboard ICH10R controller van mijn Intel DX58SO mobo.
Net even een atto gedraaid voor je met 2 intels in raid0 op een ich9r
Ik haal dezelfde writes, mijn reads zijn iets lager omdat ik geen verse ssd's heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Nog een review gevonden over de nieuwe Corsair P256 256GB MLC met Samsung controller
http://www.legitreviews.com/article/949/1/

Vind die toch tegenvallen

En een 120GB Vertex test (jammer dat ze de firmware versie niet erbijzetten)
http://www.guru3d.com/article/ocz-vertex-120-gb-ssd-review/

En nog een, een Kingston(Intel) X25-M met de nieuwe firmware
http://www.tweaktown.com/...ntel_firmware_update/inde

Trouwens A-data heeft nu ook Intel SSD's
http://www.cdrlabs.com/Ne...el-x25-m-series-ssds.html

[ Voor 62% gewijzigd door abusimbal op 15-04-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 23:14
pvr schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:40:
Write back cache Enabled............................yes

[afbeelding]

[...]
write back cache staat aan , maar ik kom niet verder

ik heb firmware 1375

[ Voor 3% gewijzigd door M1CHA3L op 15-04-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
3...

2..

1.

Besteld! Fuck it maar kan gewoon niet wachten en die vertex zal wel redelijk ok zijn ga hem gebruiken in mijn laptopper:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peatron
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01-2024
Beste mede Tweakers

Ik heb een 30 gb Vertex ,allen HD Tune Pro geeft aan dat er maar een buffer is van 33553920 bytes. En Everest Ultimate 32767 kb. Nu lijkt mij dit maar 32mb Cache en geen 64 zoals beschreven staat op de doos en op de Website van OCZ.

Misschien is dit al eens eerder de forum voorbij gekomen,maar heb het niet kunnen vinden...en op de forum van OCZ wordt ik ook niet wijzer. Is er misschien iemand met het zelfde probleem? Of heb ik gewoon bad luck en moet de ssd RMA?

THX voor de hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
peatron schreef op donderdag 16 april 2009 @ 00:13:
Ik heb een 30 gb Vertex ,allen HD Tune Pro geeft aan dat er maar een buffer is van 33553920 bytes.
Dat geeft HD Tune bij mijn Vertex 60GB ook aan...

Afbeeldingslocatie: http://www.pfeffernuss.com/stuff/buffer.png

[ Voor 11% gewijzigd door Brad Pitt op 16-04-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mss is dat gewoon fabrikanteninfo die niet up to date is, ipv dat ie het daadwerkelijk uitleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Gaat een SSD unrarren, parren e.d. versnellen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
abusimbal schreef op donderdag 16 april 2009 @ 00:25:
Gaat een SSD unrarren, parren e.d. versnellen of niet ?
Parren waarschijnlijk wel, maar bij het unrarren is het maar net de vraag of de schijf de beperkende factor was. Hangt dus van de rest van het systeem af.

Net gisteren naar 1275 geupdate, zie ik nu: meuk: OCZ Vertex 1.10... Hijs fijn :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zal idd lekker snel gaan. Maarrrrrr .. grote maar hier .. dat wil doorgaans zeggen dat je dus files downloadt naar die SSD. En de manier waarop dat doorgaans plaatsvindt met deze files, wil zeggen dat je steeds kleine delen van een file naar de SSD schrijft. Dat is wel een hele goede manier om je block-fragmentatie snel je performance te laten vermoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Ja pas daarom op met programma's als Alt.binz etc.
Die zetten hun temp downloads meestal in de Appdata en laat die nou net op c: staan.
Een heleboel shijfgebruik dus (als je veel download). Meestal kun je dit ook op een andere locatie plaatsen.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 07:35
Zelfs met heel veel fragmentatie zal de SSD nog vele malen sneller zijn dan een gewone harde schijf. Gewoon alles op de SSD doen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn 60GB vertex is gisteren op de post gegaan naar OCZ in Delft voor RMA. Tot nu toe gaat de RMA procedure vrij vlot :)

Kan niet wachten tot ik hem terug heb zodat ik er 2 in RAID kan zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05 23:10
Na een Vertex RMA gestuurd te hebben nu eindelijk mijn raid setup kunnen maken.
Het gaat inderdaad super snel. Na een week op een enkele 7200rpm schijf gedraaid te hebben was dit weer een verademing.

2x30GB in RAID0 op de ICH9R (P35 DS4) Windows 7 (7077) Zonder extra tweaks, alignments of whatsoever. Met Windows en alle apps erop die ik regelmatig gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/75/75/3/11/20/2764311200048309959DOMCNs_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/73/173/2/42/30/2976242300048309959WHcDKG_th.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Plurk. op 16-04-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swat|IA
  • Laatst online: 05-07-2012

Swat|IA

FreeBSD Kicks Ass :)

Hmm ik heb een leuk fenomeen. Set up:

2x 30GB vertex software raid0 onder Linux

code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sda:
 Timing cached reads:   12530 MB in  2.00 seconds = 6269.75 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  474 MB in  3.00 seconds = 157.75 MB/sec

/dev/sdb:
 Timing cached reads:   11436 MB in  2.00 seconds = 5721.84 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  332 MB in  3.01 seconds = 110.42 MB/sec

Bovenstaande heb ik nu 5 keer gedraaid en keer op keer is de tweede ssd significant trager.
Overigens heb ik nog een hele oude firmware erop staan:

code:
1
OCZ       VERTEX        00.PT1, 00.PT1

Terwijl het schrijven prima gaat :)
code:
1
6291456000 bytes (6.3 GB) copied, 24.892 s, 253 MB/s

Dus het wordt nu echt tijd om te gaan updaten vrees ik.

Never sleep with anyone crazier than yourself | Now running ws @ Debian Lenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Hoe zit dat eigenlijk met warmte/energieverbruik? "In den beginne" werd het lagere energieverbruik van SSD's vaak naar voren geschoven als een van de grote voordelen, maar mij lijkt het dat de performance een veel belangrijker argument geworden is?
Wordt een SSD (zoals de intel of de Vertex) warm? En daaruit volgend: kan je in eender elk systeem, eender welke 2,5" SATA disk zonder zorgen vervangen door een SSD?

En nog een bijkomende vraag: de meeste tweakers hier zetten hun SSD in als bootschijf en gebruiken een gewone disk als datavolume, om performantie, maar ook om duurzaamheidsredenen. Betekent dit dan dat je als je een SSD "gemengd" gebruikt, het performantievoordeel gedeeltelijk verdwijnt? Of houdt dit een reëel risico in mbt levensduur? Of is dit slechts een optimalisatie om het meeste uit de SSD te persen?

Ik twijfel een beetje om een SSD in te zetten voor mijn systeem, omdat ik vaak niet de mogelijkheid heb om een externe disk of NAS te gebruiken (gebruik "op de baan"). Ik zal dus vrij vaak een tijd met een vrij volle disk zitten, zeker omdat zo'n SSD'tje van meer dan 120GB echt onbetaalbaar is imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Plurk. schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:23:
Na een Vertex RMA gestuurd te hebben nu eindelijk mijn raid setup kunnen maken.
Het gaat inderdaad super snel. Na een week op een enkele 7200rpm schijf gedraaid te hebben was dit weer een verademing.

2x30GB in RAID0 op de ICH9R (P35 DS4) Windows 7 (7077) Zonder extra tweaks, alignments of whatsoever. Met Windows en alle apps erop die ik regelmatig gebruik.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hoe lang duurde de RMA trouwens ? Ook naar Delft toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
the_stickie schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:06:
En nog een bijkomende vraag: de meeste tweakers hier zetten hun SSD in als bootschijf en gebruiken een gewone disk als datavolume, om performantie, maar ook om duurzaamheidsredenen.
Het gaat vooral voor prijs per GB. Voor grote mediabestanden is een SSD onzin, daar is een gewone HDD veel logischer en goedkoper voor. Duurzaamheid boeit me niet, een aantal jaar haal ik met gemak, zonder speciale maatregelen en tegen die tijd is een nieuwe spotgoedkoop geworden.

Performantie vind ik toch zo'n naar woord. Doe dan of performance of prestatie, niet een rare mix van die 2. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.encyclo.nl/begrip/performantie

Helegaar niet raar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 16-04-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05 23:10
SileX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:15:
[...]

Hoe lang duurde de RMA trouwens ? Ook naar Delft toe?
Ik heb hem naar Alternate RMA gestuurd. Als je pasen niet meerekend had ik hem in twee dagen weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Buiten het feit dat dit woord naar mijn mening in deze context volgens de uitleg van de op jouw genoemde link niet geheel relevant is bestaat het niet eens volgens Van Dale. Dus zo "normaal" is het nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:02:
[...]

Aangenomen wordt dat mlc-geheugen 10.000 schrijfcycli per cel kan verwerken en slc-geheugen 100.000. Met behulp van wear levelling technieken wordt geprobeerd het aantal schrijfacties op de ssd zo evenwichtig mogelijk te verdelen. Volgens Intel is daardoor een mtbf mogelijk die gelijk is aan een degelijke harde schijf.

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken en als je ssd over vier jaar toch stuk gaat koop je voor een fractie van de oorspronkelijk kosten een nieuw exemplaar. Ik zou in ieder geval een ssd kopen met een intelligente controller zoals de Intel X25-M en OCZ Vertex die hebben. De ssd's met een JMicron-controller zijn niet alleen traag maar hebben vermoedelijk ook een veel hogere write amplification factor omdat ze gegevens ter plekke wijzigigen in plaats van dat ze de wijzigingen naar beschikbare lege geheugenpages wegschrijven.

De beste zekerheid bieden slc-ssd's. Als echter een fabrikant zoals Intel, die niet achtelijk is en geen slecht product op de markt zal willen zetten, voldoende vertrouwen heeft in mlc voor desktopgebruik dan geloof ik wel dat het goed zit.
[...]
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie Femme, ik zie hem vandaag pas (terwijl ik gisteren al had gereageerd in dit topic).

Om antwoord te geven; Ik ben niet iemand die vaak zijn OS opnieuw installeert. Sterker nog, ik probeer mijn systeem goed te onderhouden, en zo goed mogelijk af te stellen, en op die manier probeer in een herinstallatie zo veel mogelijk te vermijden; Updates of servicepacks installeer ik bv. ook niet meteen, pas nadat ik een behoorlijke zekerheid heb dat alles blijft werken/alle applicaties goed blijven draaien. Niet dan het een bedrijfscritische server ofzo is, maar ik wil mijn systeem gewoon zo goed mogelijk "in de lucht houden". In dat licht moet je het zien dat ik kritisch kijk naar de levensduur van de SSD's.

Jouw post stelt mij wat dat betreft ook wel enigszins gerust, want een als een bedrijf als Intel idd een mtbf opgeeft wat gelijk staat aan een HD, dan kan je er redelijk van uitgaan dat een SSD de verwachtte levensduur wel haalt.

Ik heb laatst gekeken, mijn huidige systeempartitie neemt maar 15 gig ofzo in beslag (geen games, dat scheelt aanzienlijk), dus een 30 / 60 gig SSD is voor mij meer dan genoeg. Ik ben van plan dit te koppelen met een serie/stel caviar greens van 1 Tb; Dan heb ik in ieder geval voldoende ruimte om HD video (en,- of re) codering / authoring te kunnen doen.

Maar goed, bedankt voor het antwoorden allemaal. Ik kan me nu een redelijk beeld vormen voor de upgrade die ik plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 11:38
Zo.. heb ook een OCZ Vertex 60GB ssd aangeschaft. Hopelijk morgen binnen. Nu de twijfel of ik Vista x64 of Windows 7 build 7077 x64 ga installeren. Begreep dat Windows 7 TRIM ondersteunt en dat OCZ bezig met een tool voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Naar mijn weten zat TRIM ook nog niet in Win7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Voor Belgen is het misschien een normaal woord, maar in Nederland bestaat het niet. Vandaar dat hij dat woord performantie nogal raar vindt denk ik.

Ik vind het zelf ook nogal raar weglezen... Maar goed... Er wordt begrepen wat er bedoeld wordt, en dat is het belangrijkste. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 16-04-2009 12:43 . Reden: tiepvout ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je weet dat de Van Dale niet normatief is hé ;)

Ik vraag me trouwens af hoe je zorgt dat , en of je überhaupt speciale maatregelen moet treffen, om partities achter de primary ook aligned te krijgen op blocklevel. Dwz stel je hebt een 60GB Vertex oid, en je wilt er 3 partities op zetten. Die 1e krijg je met diskpar dan wel op de goede plek, maar die 2e en 3e dan?

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 16-04-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Dit gaat nu echt teveel over de OCZ VorteX. :>

En we zitten al over ons posting-limiet. Is het geen beter idee om een ander topic te openen, speciaal voor OCZ-SSD's? Dan houden we dit topic een beetje schoon voor de andere SSD's. ;)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 14:31
DaCoTa is bezig met een nieuwe topisstart, dus denk dat als hij klaar is er wel een nieuw deel zal komen. Even wachten dus ;)

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47
Binnenkort wil ik een OCZ Vertex gaan kopen voor m'n PC. Ik heb echter geen beschikbare SATA power connectoren. Weet iemand hier of de OCZ Vertex zonder 3.3v op de SATA connector kan draaien (met een Molex naar SATA converter dus)? Ik kan hierover geen info vinden (de OCZ site is sowieso heel erg spaarzaam met informatie over de aansluitingen op de disk).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ShadowLord schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:48:
Binnenkort wil ik een OCZ Vertex gaan kopen voor m'n PC. Ik heb echter geen beschikbare SATA power connectoren. Weet iemand hier of de OCZ Vertex zonder 3.3v op de SATA connector kan draaien (met een Molex naar SATA converter dus)? Ik kan hierover geen info vinden (de OCZ site is sowieso heel erg spaarzaam met informatie over de aansluitingen op de disk).
Als je vraag is of een Molex naar SATA converter de drive kan aansturen dan zeg ik JA :)

- Bij mijn DFI moederbord zaten meerdere Molex naar 2x SATA converters en op allen werkt de Vertex prima.
- Deze 4in1 hotswap bay die ik heb gekocht gebruikt 1 Molex voor 4x SATA HDD's/SSD's :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Ik ben m'n vertex een beetje beu. Ben al een week aan het proberen om het ding aan te praat te krijgen in AHCI modus. De schijf wordt ook dikwijls niet gedetecteerd in de bios. In IDE modus verloopt alles normaal maar dat wil ik niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aval0ne schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:39:
Ik ben m'n vertex een beetje beu. Ben al een week aan het proberen om het ding aan te praat te krijgen in AHCI modus. De schijf wordt ook dikwijls niet gedetecteerd in de bios. In IDE modus verloopt alles normaal maar dat wil ik niet gebruiken.
IDE Modus werken ze wel het beste schijnt. Daarnaast heb ik ook weleens dat maar 3 van de 4 gedecteerd worden. Ik wacht gewoon tot het echt misgaat en dan stuur ik de boosdoener naar de OCZ RMA Afdeling.
Meeste keren gaat het wel goed dus zo'n ramp is het niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe moet dat dan als je bv. zoals ik een ICH7R hebt. Die in RAID-mode draait. 2 schijven in array. 1 schijf buiten array. En dan als 4e schijf de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289569

Ik heb nu twee Intel X25-E in raid0 maar vraag me af hoe de prestaties beinvloed worden als ik 2x OCZ Vertex (30gb) toevoeg aan mijn raid configuratie.

Verder zijn de prestaties van mijn Intels sterk teruggelopen vergeleken met 2 maanden geleden (volgens ATTO en Diskmark) en dat terwijl de schijven niet meer dan 50% benut zijn geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289569 op 16-04-2009 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64623

Anoniem: 289569 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:42:
Ik heb nu twee Intel X25-E in raid0 maar vraag me af hoe de prestaties beinvloed worden als ik 2x OCZ Vertex (30gb) toevoeg aan mijn raid configuratie.

Verder zijn de prestaties van mijn Intels sterk teruggelopen vergeleken met 2 maanden geleden (volgens ATTO en Diskmark) en dat terwijl de schijven niet meer dan 50% benut zijn geweest.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je dan 2 keer een raid 0 aray wilt ipv 1 keer een raid van 4 ssd's? In het laatste geval zou ik het ten sterkste afraden, je krijgt minder ruimte, namelijk 4 keer 30 = 120gb ipv de 160 die je nu hebt. En de snelheid zal niet of nauwelijks toenemen.

En je zegt dat je schijven (ssd's) niet meer dan 50% benut zijn geweest. Ik neem aan dat je in 2 maanden tijd wel meer dan 80gb geschreven hebt. Zeker als je veel gebenchmarkt hebt. Dat je 50 procent vrije ruimte hebt betekend dus niet dat 50 procent leeg is op je ssd's. Ga jezelf even inlezen in ssd materie voor de juiste informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
Anoniem: 289569 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:42:

Misschien even firmware upgraden? nieuws: Intel repareert trage mlc-ssd's met nieuwe firmware Lezen 8)7
Volgens diverse reviews schijnt dat prima te werken.

Heb zelf net mijn Intel X25-M binnen. Snap niet dat ze hem zo goedkoop kunnen leveren bij Friesland computers :?

Laptoppie (Thinkpad R61) is nu aan het backuppen, straks maar even windows7 installeren en kijken hoe het allemaal bevalt.

Edit:
Anoniem: 289569 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:04:
Deze fix is toch voor X25-M en niet X25-E.
Jep, vandaar mijn edit :) Wel interessant dat de X25-E dus misschien wel met hetzelfde probleem kampt, terwijl dat toch een SLC schijf is.

[ Voor 28% gewijzigd door Deismyna op 16-04-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was in de veronderstelling dat de schijven niet meer dan 80% vol mogen zijn om geen performanceverlies aan je broek te krijgen.

Ik bedoel dat ik zit te denken aan een raid0 configuratie met totaal 4 schijven (2x Intel en 2x OCZ).
JOBD word dat genoemd dacht ik ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 289569 op 16-04-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze fix is toch voor X25-M en niet X25-E.
Deismyna schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:00:
[...]

Misschien even firmware upgraden? nieuws: Intel repareert trage mlc-ssd's met nieuwe firmware Lezen 8)7
Volgens diverse reviews schijnt dat prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64623

Sorry, ik lees nu dat je X25- E's hebt. Dus niet per definitie 80GB maar mogelijk ook 30GB zoals de Vertex.
Het zou zeker interessant zijn maar ik denk dat je langzamer zult zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
SileX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:29:
Naar mijn weten zat TRIM ook nog niet in Win7..
Nee, in de beta niet, hopelijk wel in de final.
Hier een powerpoint van Microsoft over Windows 7 en SSD's
http://download.microsoft...62180F/COR-T558_WH08.pptx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Anoniem: 289569 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:03:
Ik was in de veronderstelling dat de schijven niet meer dan 80% vol mogen zijn om geen performanceverlies aan je broek te krijgen.

Ik bedoel dat ik zit te denken aan een raid0 configuratie met totaal 4 schijven (2x Intel en 2x OCZ).
JOBD word dat genoemd dacht ik ?
met RAID 0 moeten alle schijven dezelfde grote hebben. JBOD heeft ook niet veel met RAID 0 te namekn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
nero355 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:52:
[...]

IDE Modus werken ze wel het beste schijnt. Daarnaast heb ik ook weleens dat maar 3 van de 4 gedecteerd worden. Ik wacht gewoon tot het echt misgaat en dan stuur ik de boosdoener naar de OCZ RMA Afdeling.
Meeste keren gaat het wel goed dus zo'n ramp is het niet echt :)
Heb je dan nog de mogelijkheid tot raid in IDE modus? Ik dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
drZymo schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:07:
DaCoTa is bezig met een nieuwe topisstart, dus denk dat als hij klaar is er wel een nieuw deel zal komen. Even wachten dus ;)
Yup, still here, still working on it. Of eigenlijk niet zoveel. Maar als ik het overzicht van de courante modellen met specs af heb, gooi ik het in een nieuw deel en dan komt de tekst daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 20:59
Heeft er al iemand de nieuwe 1.10 firmware voor de OCZ Vertex getest? Ben benieuwd of deze buiten de toevoeging van TRIM nog voordelen met zich meebrengt.
Heb momenteel nog 1199 erop staan dus heb enigszins een tijdbom ;) Al mn cruciale data staat op mn server dus geen probleem als deze crashed maar wil binnenkort wel gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb nadat ik mijn 2 30gb's getest had ze ge-update naar 1.10 en nu staat er vista 64 op.. Tot nu toe draai het prima, alleen ik ga niet meer benchmarken. Het is gewoon sneller dan m'n 15k schijven en dat is wat telt :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 14:32
Wilde eigenlijk voor een OCZ Vertex gaan van 60Gb maar vond de schijfruimte net iets te beperkt voor in mijn laptop maar de Intel 25-M met 80GB net weer wat te duur. Maar nu is deze ook te koop bij Friesland computers voor €289,- wat hem wel heel aantrekkelijk maakt tegenover de OCZ Vertex maar wel €50,- goedkoper dan alle andere aanbieders. Zit er hier een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 12:18

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb daar ooit mijn videokaart gekocht. Prestaties uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar het is een al langer bestaande webwinkel met goede prijzen. Zover mij bekend geen bijzonderheden, anders dan dat ze bewust niet in de pricewatch staan. Voor discussie over redenen en wenselijkheid zie de search.

[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 16-04-2009 17:53 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

thafusion schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:36:
Wilde eigenlijk voor een OCZ Vertex gaan van 60Gb maar vond de schijfruimte net iets te beperkt voor in mijn laptop maar de Intel 25-M met 80GB net weer wat te duur. Maar nu is deze ook te koop bij Friesland computers voor €289,- wat hem wel heel aantrekkelijk maakt tegenover de OCZ Vertex maar wel €50,- goedkoper dan alle andere aanbieders. Zit er hier een addertje onder het gras?
Geen addertje, geld overmaken (Wat daar alleen kan) en binnen 2 dagen heb je em :)
Heb mijn 2e daar ook weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch vreemd dat ze niet in de PW staan. Dus geen betrouwbaarheidsstats.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 16-04-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Pricewatch kost hem geld.

Edit; ik heb er al best veel gekocht. Niks mis mee. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Format-C op 16-04-2009 19:54 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

En shopreviews ;)
RappieRappie schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:51:
Pricewatch kost hem geld.

Edit; ik heb er al best veel gekocht. Niks mis mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
In het verleden (+/- 3 of 4 jaar geleden) heb ik wel eens bij Friesland Computers besteld. Toen hadden ze een zeer goede reputatie. Of dat nu nog geldt weet ik niet. Ik heb ook getwijfeld om daar een Intel SDD te halen, vanwege de relatief lage prijs. Uiteindelijk heb ik een 60GB Vertex gehaald, omdat het prijsverschil het mij niet waard was. Zeker als ik in de toekomst weer naar RAID5 wil. Overigens heb ik de Vertex niet bij Friesland Computers gehaald maar bij Afuture. Deze komt morgen binnen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Stel ik maak een Norton ghost image. Ik verander hierna de alignment en zet me backup image terug. Werkt dit of ben ik dan me alignment weer kwijt? Iemand dit geprobeerd?

Op OCZ kwam ik dit tegen:
ottovip
OCZ Convert
--------------------------------------------------------------------------------

There's a thread somewhere saying you loose alignment with Ghost - Norton's Ghost. I don't use Norton - under NO CIRCUMSTANCES - but use the built in image tools in Vista Business. Just use the term Ghost....as a picture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met dank aan DaCoTa is er een deel 3, daar kunnen we in verder :)

Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Dit topic is gesloten.