RappieRappie schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:44:
[...]
Je moet ook niet vergeten dat het nog maar de eerste SSD van Intel is he? (En de Vertex is volgens mij ook pas de eerste goeie SSD van OCZ.)
Ik denk dat ze van alles wat ze nu horen en zien, leren, en het proberen te verbeteren.
En Intel kennende zullen ze dat ook wel doen. Helemaal nu de Vertex er is.
[...]
Ik ben juist heel benieuwd of Intel kan volgen, en ik twijfel er heftig aan of ze bij volgende generaties wel meekunnen of mee willen doen.
Bedrijfskundig verhaal volgt, als je gaat voor de IOPS ed. niet verder lezen
OCZ brengt op dit moment meerdere series per jaar uit met verschillende prijsstellingen. Je ziet ook dat bedrijven als Adata en consorten hierin meegaan. Met een reference design, een goede inkoper en een handje vol techneuten kan elke willekeurige partij SSD's gaan maken. Printplaatje + behuizing ontwerpen, partijtje chips inkopen (flash en controllers) en de hele zaak in elkaar laten zetten bij de plaatselijke assemblage toko.
Intel (maar ook bijvoorbeeld Mtron) daarintegen ontwikkelt zelf de controllers en heeft daarop een flinke marge gezet. Maar om winstgevend controllers te maken moeten ze wel voldoende verkopen en moet de controller ook up2date zijn en blijven.
Je ziet nu ook dat Mtron (maar ook Memoright) een beetje stilstaat, de 3500 en 7500 serie bracht amper iets extra's (ik heb het idee dat ze een snelle batch flash voordelig konden krijgen). Waarschijnlijk zijn ze nu een nieuwe controller aan het ontwikkelen om de volgende stap te maken. Die moet dan ook nog sneller zijn als de Intel en Indilink controller, als het nog even duurt, moet hij zelfs fors sneller zijn. Als het te lang duurt kunnen ze alweer stoppen.
Ondertussen zijn partijen als JMicron, Indilink? maar ook Samsung de markt aan het overspoelen met nieuwe SSD controllers.
OCZ en consorten zoeken de beste controllers voor hun doelstelling uit en hebben een ontwikkeltijd van enkele maanden. Intel (en Mtron ed.) zitten vast aan hun eigen ontwikkelde controller. En hebben ontwikkeltijden die op kunnen lopen tot enkele jaren. Het risico van OCZ is ook veel lager, ze hebben geen dure ontwikkeling die terugverdient moet worden. Daarnaast zie je dat OCZ en andere goedkope fabrikanten de marges flink onder druk zetten.
Bedrijfskundig ben ik dan ook heel benieuwd hoe Intel stand gaat houden, misschien komt er dadelijk een patenten oorlog en krijgen we een herhaling van de x86 licenties met productie restricties.
Ze kunnen met al hun kennis en materiaal misschien een tijd lang voorop blijven lopen en wat extra marge halen, maar zodra de consumenten de low-budget modellen omarmen (als die snel genoeg zijn voor 80% van de mensen) krijgen die zo'n enorme hefboom dat het goedkoper (en sneller) is om een paar budget dingen in RAID te zetten. (Dat is zelfs nu al bijna met 3* Vertex 30GB tov 1* Intel 80GB)
EInde bedrijfskundig gezwam