[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.846 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoya
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 21:09
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:19:
[...]

Er zijn ook bedrijven die als ze een lijn aan producten aankondigen gewoon alle modellen binnen 1 week bij de distributeurs hebben en niet de prijzen verhogen naarmate er meer enthousiaste reacties komen op internet. Ik was ook niet van plan om een SSD te kopen. Dat ze snel trager worden weerhoud mij er voorlopig van. Dat zou niet mogen met opslag, gezien de gebruiker er niks aan kan doen dat windows met steeds meer prut komt die voor meer schijf activiteit zorgt op de achtergrond als het systeem niks aan het doen is. Ik wacht wel totdat dat probleem weg is en een ssd gewoon 5 jaar meegaat op dezelfde snelheid.
Hehe dus je gebruikt nu ook geen HD's? Of worden die bij jou niet langzamer na 5 jaar gebruik :P Elke disk wordt trager, zowel HD als SSD, naarmate die voller komt te staan daar zul je nooit aan kunnen ontkomen.

Je schets nu wel een heel erg negatief beeld, alsof alle SSD's snel trager worden. Dat SSD's "langzamer" kunnen worden klopt, maar dit is tot nu toe nog alleen maar aangetoond onder theoretische omstandigheden bij een enkele SSD. Of dit gedrag zich ook voordoet onder normaal gebruik is nog maar zeer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe wordt een HDD trager dan volgens jou? :?

En dan moet je niet aan komen zetten met de remapped sectors want dat is gewoon een defecte schijf dan imo.

Bij SSD's is het duidelijk en ook herleidbaar naar de gebruikte technologie. In real life gebruikstests ook gebleken. Zie de install van een OS op een Intel SSD en meteen al andere performanceresultaten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 17:03

l3p

www.^.nl

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:24:
[...]

Vertel je er dan ook bij dat ze niet aan particulieren leveren? ;)
Dat doen ze wel, ik heb daar mijn intel x25 vandaan

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-08 14:25
Roamor schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:16:
[...]

Geloof me, dat zal in het algemeen in de IT wereld nooit veranderen. En zeker de komende 2 jaar niet mbt SSD's. Als je nu iets nodig bent, nu kopen. Anders blijf je wachten. :)
Inderdaad, ben dan ook niet zo bang van de prijs of hoeveel gb. Eerder snelheid. Vertex is nu net op gang, straks liggen misschien de volgende ssdtjes met dubbele snelheden voor dezelfde prijs in de winkel.
Dit zul je natuurlijk altijd hebben maar hoelang gaat dat duren?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 20:52

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Nou, ik ben eruit: Ik ga morgen telefonisch m'n bestelling bij Alternate annuleren (online annuleren ligt er om de een of andere reden uit..) en een OCZ Vertex 120GB bij MaxICT bestellen :) Die 98 euro extra kan er ook nog wel af nu we toch bezig zijn :P

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RappieRappie schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:44:
[...]

Je moet ook niet vergeten dat het nog maar de eerste SSD van Intel is he? (En de Vertex is volgens mij ook pas de eerste goeie SSD van OCZ.)

Ik denk dat ze van alles wat ze nu horen en zien, leren, en het proberen te verbeteren.

En Intel kennende zullen ze dat ook wel doen. Helemaal nu de Vertex er is.
[...]
Ik ben juist heel benieuwd of Intel kan volgen, en ik twijfel er heftig aan of ze bij volgende generaties wel meekunnen of mee willen doen.

Bedrijfskundig verhaal volgt, als je gaat voor de IOPS ed. niet verder lezen ;)

OCZ brengt op dit moment meerdere series per jaar uit met verschillende prijsstellingen. Je ziet ook dat bedrijven als Adata en consorten hierin meegaan. Met een reference design, een goede inkoper en een handje vol techneuten kan elke willekeurige partij SSD's gaan maken. Printplaatje + behuizing ontwerpen, partijtje chips inkopen (flash en controllers) en de hele zaak in elkaar laten zetten bij de plaatselijke assemblage toko.

Intel (maar ook bijvoorbeeld Mtron) daarintegen ontwikkelt zelf de controllers en heeft daarop een flinke marge gezet. Maar om winstgevend controllers te maken moeten ze wel voldoende verkopen en moet de controller ook up2date zijn en blijven.
Je ziet nu ook dat Mtron (maar ook Memoright) een beetje stilstaat, de 3500 en 7500 serie bracht amper iets extra's (ik heb het idee dat ze een snelle batch flash voordelig konden krijgen). Waarschijnlijk zijn ze nu een nieuwe controller aan het ontwikkelen om de volgende stap te maken. Die moet dan ook nog sneller zijn als de Intel en Indilink controller, als het nog even duurt, moet hij zelfs fors sneller zijn. Als het te lang duurt kunnen ze alweer stoppen.

Ondertussen zijn partijen als JMicron, Indilink? maar ook Samsung de markt aan het overspoelen met nieuwe SSD controllers.
OCZ en consorten zoeken de beste controllers voor hun doelstelling uit en hebben een ontwikkeltijd van enkele maanden. Intel (en Mtron ed.) zitten vast aan hun eigen ontwikkelde controller. En hebben ontwikkeltijden die op kunnen lopen tot enkele jaren. Het risico van OCZ is ook veel lager, ze hebben geen dure ontwikkeling die terugverdient moet worden. Daarnaast zie je dat OCZ en andere goedkope fabrikanten de marges flink onder druk zetten.

Bedrijfskundig ben ik dan ook heel benieuwd hoe Intel stand gaat houden, misschien komt er dadelijk een patenten oorlog en krijgen we een herhaling van de x86 licenties met productie restricties.
Ze kunnen met al hun kennis en materiaal misschien een tijd lang voorop blijven lopen en wat extra marge halen, maar zodra de consumenten de low-budget modellen omarmen (als die snel genoeg zijn voor 80% van de mensen) krijgen die zo'n enorme hefboom dat het goedkoper (en sneller) is om een paar budget dingen in RAID te zetten. (Dat is zelfs nu al bijna met 3* Vertex 30GB tov 1* Intel 80GB)
EInde bedrijfskundig gezwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
Natuurlijk zal de prijs/waarde van de SSD die je vandaag koopt snel gaan dalen met de komst van nieuwe generaties. Toch denk ik dat je bij de X25-M en de OCZ Vertex nu prima kunt instappen, omdat uit de reviews al naar voren is gekomen dat beide erg solide prestaties neerzetten en echt nuttig zijn voor zwaarder (workstation) gebruik.

De afschrijving die je dan maakt is relatief beperkt, want zodra je een dergelijke goede SSD koopt hoef je voorlopig niet meer opnieuw te upgraden. Een videokaart van 2 jaar terug zal een merkbare beperking geven in de game ervaring (lage fps of lagere settings). Als je nu een OCZ Vertex of Intel X25-M SSD koopt heb je daar na 2 of 3 jaar denk ik nog steeds evenveel plezier van.

Het is dan wel aan te raden om een 60 GB of groter te nemen, want die zullen over een tijdje veel beter verkoopbaar zijn (2e hands). 30GB is als standalone toch iets te weinig als je er Vista of Windows 7 op wilt installeren samen met wat applicaties. Ook kun je een 60 of 80 GB SSD nog aardig doorschuiven naar een notebook als je gaat upgraden naar nog snellere SSD's voor je primaire systeem.

Ohja, bij Salland hebben ze ook een mooie prijsverlaging doorgevoerd voor de Vertex 60GB. Deze was laatst nog 220+ euro, nu staat ie voor 193 te koop.

http://www.salland.eu/pro...-ata-oczssd2-1vtx60g.html

Prijs per gigabyte:
30 GB Vertex (130 euro) = €4,33 / GB
60 GB Vertex (195 euro) = €3,25 / GB
80 GB Intel X25-M (370 euro) = €4,63 / GB

Wat dat betreft is de 60 GB eigenlijk een veel betere keus voor de lagere termijn. Dat was voor mij, samen met de belachelijk lange levertijd van de 30GB, reden om mijn order van 2x30 om te wisselen voor 2x60 (1x60 had ook gekund, maar ik wil toch graag raid0).

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 12-03-2009 23:10 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoya
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:36:
Hoe wordt een HDD trager dan volgens jou? :?

En dan moet je niet aan komen zetten met de remapped sectors want dat is gewoon een defecte schijf dan imo.

Bij SSD's is het duidelijk en ook herleidbaar naar de gebruikte technologie. In real life gebruikstests ook gebleken. Zie de install van een OS op een Intel SSD en meteen al andere performanceresultaten.
Fragmentatie.
Als je schijf redelijk vol staat kun je grote bestanden niet meer in een stuk weg schrijven en zijn er dus meerdere writes nodig. Dit duurt langer dan een lege (nieuwe) schijf.

Maar dat was niet het punt wat ik wilde maken, ik vond alleen dat door de persoon in kwestie wel erg negatief over SSD's in het algemeen geoordeeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Unixor schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:47:
[...]
Inderdaad, ben dan ook niet zo bang van de prijs of hoeveel gb. Eerder snelheid. Vertex is nu net op gang, straks liggen misschien de volgende ssdtjes met dubbele snelheden voor dezelfde prijs in de winkel.
Dit zul je natuurlijk altijd hebben maar hoelang gaat dat duren?..
Hoeveel sneller kan je PC / Laptop aan?

Als je nu al met 24 stuks een PCI-e 16x bus verzadigd, en de max van je SATA bus nu theoretisch op 300MB/s ligt, dan is het amper meer mogelijk om echt te verdubbelen. De volgende generatie zal zeker 300MB/s lezen halen en richting de 300MB/s kunnen schrijven. Maar hoeveel is dit echt nog meer dan de 250/70 van Intel of 200/160 van de Vertex?
Intel kondigde grotere SSD's aan op basis van hun huidig ontwerp, OCZ schijnt een 2de ontwerp te hebben dat vergelijkbaar is met de Vertex qua performance. Ikzelf gok erop dat het de komende tijd vooral over prijs en leverbaarheid gaat, tenzij er een serieus probleem met een van de huidige modellen ontstaat (hoge uitval ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ParaNoya schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:10:
Fragmentatie.
Als je schijf redelijk vol staat kun je grote bestanden niet meer in een stuk weg schrijven en zijn er dus meerdere writes nodig. Dit duurt langer dan een lege (nieuwe) schijf.
Jouw vergelijking gaat niet op. Jij stelt dat HDD's hun snelheid verliezen en dat is pertinent onwaar. Fragmentatie op een HDD werkt ook compleet anders dan bij een SSD. De vertraging bij een SSD komt doordat er meerdere lees- en schrijfacties moeten plaatsvinden voor 1 write. Bij een HDD hoeft dezelfde sector hoe dan ook maar 1 keer gelezen of geschreven te worden. En dat is dus niet trager de 1e keer, of de 100e keer.

Om onnodige headmovements te voorkomen defrag je de HDD. Om onnodige reads en writes op een SSD te voorkomen doe je precies hetzelfde met een 0000 write.

Er klopt dus imo helemaal niets van je opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoya
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:15:
[...]

Jouw vergelijking gaat niet op. Jij stelt dat HDD's hun snelheid verliezen en dat is pertinent onwaar. Fragmentatie op een HDD werkt ook compleet anders dan bij een SSD. De vertraging bij een SSD komt doordat er meerdere lees- en schrijfacties moeten plaatsvinden voor 1 write. Bij een HDD hoeft dezelfde sector hoe dan ook maar 1 keer gelezen of geschreven te worden. En dat is dus niet trager de 1e keer, of de 100e keer.

Om onnodige headmovements te voorkomen defrag je de HDD. Om onnodige reads en writes op een SSD te voorkomen doe je precies hetzelfde met een 0000 write.

Er klopt dus imo helemaal niets van je opmerking.
Zucht... het maakt toch niet uit hoe het langzaam worden veroorzaakt wordt, het gaat erom dat het bij beide plaatsvindt. Anyway, zoals eerder gezegd was ik niet uit op een HDD vs. SSD discussie, dus case closed wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik weet niet of dit geplaatst mag worden, anders mod je het maar weg.

Een leuke filmpje over 24 SSD in RAID !! 2GB/sec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ParaNoya schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:19:
Zucht... het maakt toch niet uit hoe het langzaam worden veroorzaakt wordt, het gaat erom dat het bij beide plaatsvindt. Anyway, zoals eerder gezegd was ik niet uit op een HDD vs. SSD discussie, dus case closed wat mij betreft.
Ik zou waarschijnlijk ook zuchten. Je wordt nu gecorrigeerd ;)

Een HDD wordt niet trager en al helemaal niet op een manier die vergelijkbaar is met een SSD. Je kunt een SSD zo volzetten dat er geen greintje cellfragmentatie optreedt, en je kunt een gloednieuwe lege HDD zo beschrijven dat de 1e file al meteen uit 100 fragmenten bestaat. Praktijkvoorbeelden te over.

Verder claim je dat de gemeten vertragingen bij een SSD alleen onder theoretische situaties voorkomen. Dat is ook onwaar. Er zijn gewone real life praktijktest mee gedaan waar de vertraging uit bleek. Niets theoretisch. Praktijkervaring in een desktopomgeving. Daar hoeft dus helemaal niets 'nog van te blijken'.

Wat je zegt is gewoon niet waar. Het maakt de discussie er niet beter op als je zulke onwaarheden verkondigd danwel dingen zo uit hun verband rukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49
TheGhostInc schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:04:
[...]

Ik ben juist heel benieuwd of Intel kan volgen, en ik twijfel er heftig aan of ze bij volgende generaties wel meekunnen of mee willen doen.
Intels eerste controller was meteen de beste op de markt. Het is nogal overdreven om dan te gaan speculeren over een terugtrekking uit de markt. Intel heeft een enorme ontwikkelingscapaciteit, is zelf een grote fabrikant van flashgeheugens en heeft toegang tot de nieuwste productietechnologieën. Dit geeft Intel een edge boven assemblagebedrijven zoals OCZ. Intel is ook aanvoerder voor de ontwikkeling van de sas- en sata-standaard en kan dus sneller dan een Indilinx controllers voor 6Gbps sata ontwikkelen.
OCZ en consorten zoeken de beste controllers voor hun doelstelling uit en hebben een ontwikkeltijd van enkele maanden. Intel (en Mtron ed.) zitten vast aan hun eigen ontwikkelde controller. En hebben ontwikkeltijden die op kunnen lopen tot enkele jaren. Het risico van OCZ is ook veel lager, ze hebben geen dure ontwikkeling die terugverdient moet worden. Daarnaast zie je dat OCZ en andere goedkope fabrikanten de marges flink onder druk zetten.
Hier staat tegenover dat Intel en Mtron zich op een hoger marktsegment richten, waar de marges hoger zijn. Ik zie een serverfabrikant niet zo snel in zee gaan met een printplatenbakker zoals OCZ die half niet weet wat er in zijn producten om gaat.

Mtron heeft overigens in juni vorig jaar al een achtkanaals controller met een doorvoer van 260MB/s aangekondigd. Deze zou in het begin van dit jaar op de markt moeten komen. De specs van deze controller lijken in orde vergeleken met die van de concurrenten. Veel winst in de sequentiële transferrates is er niet meer te halen zolang 6Gbps sata niet verkrijgbaar is. De controller van Mtron presteerde al erg goed met slc-geheugen dus ze hebben een goed uitgangspunt.

Intel heeft als volumeproducent een uitstekende positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:35:
[...]
Intels eerste controller was meteen de beste op de markt. Het is nogal overdreven om dan te gaan speculeren over een terugtrekking uit de markt. Intel heeft een enorme ontwikkelingscapaciteit, is zelf een grote fabrikant van flashgeheugens en heeft toegang tot de nieuwste productietechnologieën. Dit geeft Intel een edge boven assemblagebedrijven zoals OCZ. Intel is ook aanvoerder voor de ontwikkeling van de sas- en sata-standaard en kan dus sneller dan een Indilinx controllers voor 6Gbps sata ontwikkelen.
Helemaal waar, ik geloof ook best dat Intel nog enkele generaties mee kan. Wat ik niet echt begrijp is waarom ze deze markt in wilden. Zo zouden ze ook de videokaart markt in kunnen (waar al een paar keer naar gehint is), ze hebben denk ik al een dozijn bedrijven overgenomen die daar actief waren. Ze maken dan zelf ook wel flash, maar als ik het goed herinner zit er Micron flash in de SSD van Intel.
En misschien dat Intel een (half) jaar? eerder is met 6Gbps sata in hun SSD, maar er is dan ook niemand met een 6Gpbs controller op zijn moederbord.
Hier staat tegenover dat Intel en Mtron zich op een hoger marktsegment richten, waar de marges hoger zijn. Ik zie een serverfabrikant niet zo snel in zee gaan met een printplatenbakker zoals OCZ die half niet weet wat er in zijn producten om gaat.

Mtron heeft overigens in juni vorig jaar al een achtkanaals controller met een doorvoer van 260MB/s aangekondigd. Deze zou in het begin van dit jaar op de markt moeten komen. De specs van deze controller lijken in orde vergeleken met die van de concurrenten. Veel winst in de sequentiële transferrates is er niet meer te halen zolang 6Gbps sata niet verkrijgbaar is. De controller van Mtron presteerde al erg goed met slc-geheugen dus ze hebben een goed uitgangspunt.

Intel heeft als volumeproducent een uitstekende positie.
Dat Intel en Mtron zich op een hoger marktsegment richten kan kloppen, maar dan moet er ook wel wat hogers worden afgeleverd. Redelijke kans dat servers voornamelijk SLC SSD's gaan gebruiken, dan komen de MLC's toch erg dicht in het gepeupel van de workstation en laptop markt.
(Overigens werkt OCZ al actief samen met Dell, toch een aardige jongen in (bulk) computer land, en klopt de benaming printplatenbakker helemaal, maar is zeker in de desktop markt er bijna geen partij meer te vinden die meer is dan dat)

Mtron als partij snap ik 100%. Dat is een klein clubje, lekker gefocust en zolang de wind de goede kant op staat gaat het prima.

Maar hoe Intel in dit plaatje past en wat de lange termijn visie is? Want op de flash markt spelen ze een bescheiden rol (+/-6% marktaandeel NAND Flash, NOR is niet relevant voor SSD's), als ze iets fancy's hadden gedaan met hun eigen IOP/Xscale dingen om een geintegreerde RAID/SSD PCI-e kaart te maken had ik dat ook logisch gevonden. Meer zoals dit:
http://www.intel.com/pres...releases/20081202corp.htm
Als de Intel SSD een SaS interface had gehad, was het al een stuk logischer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:32
TheGhostInc schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 00:28:
Helemaal waar, ik geloof ook best dat Intel nog enkele generaties mee kan. Wat ik niet echt begrijp is waarom ze deze markt in wilden. Zo zouden ze ook de videokaart markt in kunnen (waar al een paar keer naar gehint is), ze hebben denk ik al een dozijn bedrijven overgenomen die daar actief waren. Ze maken dan zelf ook wel flash, maar als ik het goed herinner zit er Micron flash in de SSD van Intel.
En misschien dat Intel een (half) jaar? eerder is met 6Gbps sata in hun SSD, maar er is dan ook niemand met een 6Gpbs controller op zijn moederbord.
Intel is druk bezig met een x86-based videokaart, zoek maar eens op "Larrabee". Ze hebben al eerder een losse videokaart uitgebracht, maar dat is al jaaaren terug. Was niet echt een daverend succes toen.

De flash-based storage markt is natuurlijk booming. Het is een kwestie van tijd voordat alle denkbare storage flash-based is. Je bent gek als je als een van de grootste chipbakkers van de planeet daar niet bij in springt. Daarbij is het ingekochte NAND-flash niet eens zo van belang denk ik.

Ik zie absoluut niet waarom Intel zich terug zou moeten trekken. Sun heeft notabene net de X25-e als optie aangeboden in hun servers, en ze zullen vast niet de laatste zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
Zo, ik heb mijn Samsung MLC gisteravond binnen gekregen. Binnen 2 dagen vanuit Duitsland. Gelijk in m'n macbookje geschroeft en ik moet zeggen dat 'ie lekker werkt.

Had hem voornamelijk gekocht omdat hij op voorraad was en ten tijde van bestellen 60 euro minder kostte dan een Vertex. Ik heb geen idee of er veel snelheidsverschil in zit, maar voor mijn doeleinden perfect geschikt. Ik reboot nu met open applicaties (safari, mail, iWork pakket, iTunes en nog enkele kleine apps) en start ze daarna automatisch bij het booten op in 21 seconden :P

Volgens de verkoper zou de schijf een doorvoer van 'slechts' 90MB read en 70MB write hebben en dat is in vergelijking met een Vertex natuurlijk een stuk minder. Echter denk ik dat ik voor mijn werkzaamheden op een laptop die doorvoersnelheden niet ga merken. Ik ben in ieder geval dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

Met het wachten op de OCZ Vertex heb ik natuurlijk weer wat meer tijd om na te denken over de aankoop :)

Voor mij is opslagruimte niet zo van belang. Een SSD zal ik alleen als boot en applicatiedisk gaan gebruiken. Alles >= 30GB is dus voldoende voor mij.

Oorspronkelijk wilde ik 2x 30GB OCZ Vertex in RAID0 gaan draaien. Dan heb je:

- Kosten +- 280 euro
- 64 GB opslagruimte
- SSDs met MLC geheugen
- Read/write performance +- 400 MBps
- IO performance ???

Wat ik ook zou kunnen doen is 3x 16GB Mtron Mobi 3500 in RAID0 gaan draaien. Dan heb je:
- Kosten +- 330 euro
- 48 GB opslagruimte
- SSDs met SLC geheugen
- Read/write performance +- 330 MBps
- IO performance ???

Over de IO performance durf ik zelf niet veel te zeggen, daar zijn wat tegenstrijdige berichten over. Of de Mtron Mobi daarin beter zou zijn dan de OCZ Vertex weet ik echt niet. Iemand wel?

Wat zouden jullie doen, wachten op de Vertex, of zijn de Mtrons ook een goede investering?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou vertex doen. Goedkoper, meer opslagruimte en nieuwer :)

Die mobi's zijn wel uitge-engineered, die vertexen zouden nog wel eens firmware updates voor kunnen komen die de performance beinvloeden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 13-03-2009 10:53 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind de mtron mobi's 3525 16gb ook nog steeds een interessante optie, in duitsland nu 99 euro, en je haalt je met SLC toch potentieel minder gezeik op de hals, vooral als bootschijf..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Wat is eigenlijk de leverancier van de meeste webshops in nederland?
Of word de vertex direct van OCZ naar de shops verstuurd?

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
@SCORPIONV

tijd tot nadenken, dat dacht ik ook dus........... totdat je door de bomen het bos niet meer ziet, veel te veel afwegingen maakt en er knetter 8)7 van word.

in ieder geval ik wel :9 , ik heb hier 't forum in de gaten gehouden en naar mijn idee zijn vertexen "the way to go" op dit moment.

heb zojuist de knoop maar doorgehakt en bij Friesland computers vertexen besteld.

30gb kun je daar bestellen voor 127,- eurie's en levertijd is groen (2-5 werkdagen).

heb al bevestigingsmailtje gehad:

Bedankt voor de bestelling! De levertijd, na ontvangst betaling, zal 2 á 3 werkdagen bedragen.

(hopen dat dit waar is uiteraard :) )

dus........ voor jou dilemma ;) 2 x 30 gb vertex ---> 2 x 127 + 15 verzend. = 269,- eurie's.

(hoop dat je hier wat mee geholpen bent)

mvg thies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rossinl schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:12:
Even een tip voor iedereen in deze thread met 'koopneigingen' (net als ik) ;)

Ik zat net op de site van Frieslandcomputers rond te neuzen en zo te zien kunnen ze alle Vertexen snel leveren en ook nog eens voor een 'koopje', zoals de 30GB voor 119 euro maar!
Ook de Intel X25-M is aardig goedkoop.

http://frieslandcomputers.nl/shop_zoeken.php?zoeken=ssd
De prijs is alweer omhoog gegaan naar E127,-

http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=2987

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Net 3x 60GB Vertex besteld bij Max ICT. Komen vandaag binnen en met een beetje mazzel morgen op de stoep. Iemand nog verzoekjes voor tests voordat ik mn windows dr op gooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Laatst online: 18-09 16:25

weg.

[ Voor 91% gewijzigd door TERW_DAN op 20-03-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe Firmware versie van de Vertex is beschikbaar op het OCZ forum.
Ik heb nog niet geflashed, ga dit misschien van het weekend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zien jullie opeens ook een drop in de prijzen van de Vertex? Zie net allemaal prijzen die al beginnen vanaf 190euro voor de 60GB versie. Wordt zo wel erg aantrekkelijk.

Als de Vertex voor 100% zeker geen last heeft van de stutters ga ik hem denk ik halen. (Geen stutters/lags/random write problem maar wel de SSD reactietijd, dat is mijn hoofdreden om hem te halen.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De prijzen zakken waar je bijstaat lijkt het. En die firmware doet de STR speeds ook goed zo te zien. Niet dat ik daar veel aan ga hebben, mijn laptop heeft een ICH7. 150MB/s max...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:15:
Als de Vertex voor 100% zeker geen last heeft van de stutters ga ik hem denk ik halen. (Geen stutters/lags/random write problem maar wel de SSD reactietijd, dat is mijn hoofdreden om hem te halen.)
Je _zou_ natuurlijk wat kunnen lezen over die Vertex hier in alle reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:31:
[...]

Je _zou_ natuurlijk wat kunnen lezen over die Vertex hier in alle reacties...
Joh. Dat doe ik elke dag hoor ;) Je wilt niet weten hoeveel ik gelezen heb, en ook op het OCZ forum...
En ja, het lijkt erop dat die stutters zijn opgelost. Maar toch, af en toe heb ik nog de neiging of nog even wat dagen af te wachten. Bijvoorbeeld bij de Apex waren de stutters in de eerste berichten ook opgelost. Paar dagen later bleek het probleem nog steeds te bestaan. Maar bij de Vertex lijkt het dat die stutters ook mooi wegblijven (hopelijk).

En inderdaad, die prijzen lijken te dalen waar je bij staat. Ben benieuwd of ze nog meer zullen dalen? Dan wacht ik nog even. Of zouden ze ook weer snel kunnen stijgen, wat denken jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm had een maand geleden bij alternate 2x 30GB Vertex besteld, paar keer heen en weer gemaild over de levertijd en gisteren weer. Kreeg mailtje van dat de levertijd nog onbekend is omdat OCZ leveringsproblemen heeft en of ik wou wachten. Krijg ik 3 uur later een mail dat mijn bestelling verzonden is lol. Weten ze niet dat er een levering aankomt? Of is er iets mis met de interne communicatie of sturen ze gewoon steeds een standaard mailtje? iig ben lij dat ik vandaag mijn SSD's binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Heel grappig. Zullen we het Windows bashen achterwege laten in een SSD topic?

Wat ik nergens kan vinden: wat voor aligning moet ik gebruiken met een 3 drive Raid0? Gewoon 128k stripe size met 512k offset? of kan ik beter een veelvoud van 3*128 = 384 nemen als offset?

[ Voor 30% gewijzigd door Mr Alfabet op 13-03-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:45:
[...]

Don't mind me saying.. Maar ik denk dat het een redelijk interessante test kan zijn.

- Hoe ga je de filesystems dusdanig formatten dat ie de juiste head/sectors gebruikt
- En dan nog hoe je raid0 gaat draaien (in geval van software raid)

IMO zijn dit voorbereidingen die je dient te doen voordat je linux erop kan zetten :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 15:32 . Reden: oops dat bedoelde ik met alignen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:25:
[...]

Don't mind me saying.. Maar ik denk dat het een redelijk interessante test kan zijn.

- Hoe ga je het alignen van de partities doen
- Hoe ga je de filesystems dusdanig formatten dat ie de juiste head/sectors gebruikt
- En dan nog hoe je raid0 gaat draaien (in geval van software raid)

IMO zijn dit voorbereidingen die je dient te doen voordat je linux erop kan zetten :)
Het alignen ben ik dus nog niet uit, kan ook nergens informatie vinden over het alignen van een 3 drive Raid0
Wat bedoel je met de juiste head/sectors? dat is toch juist waar het alignen over gaat?
De Vertexen komen op een Areca 1231ML te zitten, maar desgevraagd kan ik ze ook onboard testen voor de liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:28:
[...]

Het alignen ben ik dus nog niet uit, kan ook nergens informatie vinden over het alignen van een 3 drive Raid0
Wat bedoel je met de juiste head/sectors? dat is toch juist waar het alignen over gaat?
De Vertexen komen op een Areca 1231ML te zitten, maar desgevraagd kan ik ze ook onboard testen voor de liefhebbers.
Yup, my bad.. dat bedoelde ik.

Ik heb 1 link gevonden die best interessant kan zijn hiervoor:

http://ldn.linuxfoundatio...E2%80%99s-erase-block-siz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je moet nog even een "e" achter je link plakken, is er af gevallen bij c/p

alignen ed. kun je gewoon met fdisk doen, been there done that voor een CF kaartje met ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Laatst online: 18-09 16:25
Mr Alfabet schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:45:
[...]

Wat ik nergens kan vinden: wat voor aligning moet ik gebruiken met een 3 drive Raid0? Gewoon 128k stripe size met 512k offset? of kan ik beter een veelvoud van 3*128 = 384 nemen als offset?
hehe sorry, maar ik kan inkoppertjes niet weerstaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37
Pepperana schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:19:
Wat is eigenlijk de leverancier van de meeste webshops in nederland?
Of word de vertex direct van OCZ naar de shops verstuurd?
Er zijn 3 officiele distri's in nederland, Quote- Copaco en Wave-Computers. Alle voorraad in NL loopt via hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 17:13
Ik heb begin van de week 60GB vertex besteld bij 4launch, vanaf de dag erna gingen de prijzen als een gek omlaag. Gelukkig is er nog niet geleverd, hij is nou in backorder geplaatst door 4Launch. Maar dan krijg ik ze tezijnertijd wel voor de dan geldende prijs, die ligt nu al 35,- lager als wat ik ervoor betaald heb, das toch wel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij betaal je de prijs van op het moment van de overeenkomst. Zodat je niet meer betaald als de prijzen stijgen. Maar lijkt me dan ook niet minder als de prijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 17:13
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 17:16:
Volgens mij betaal je de prijs van op het moment van de overeenkomst. Zodat je niet meer betaald als de prijzen stijgen. Maar lijkt me dan ook niet minder als de prijzen dalen.
Je kan toch gewoon de order annuleren, en een nieuwe plaatsen. Dat is de bescherming die we genieten als consument.

Maar in dit geval is er in de initiële overeenkomst ook een levertijd van enkele dagen afgesproken, waar ze zich nu niet aan kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiterlijke levertijd is per de wet een maand hoor ;)

Als jij kunt annuleren .. gewoon doen. Maar dat is imo dan coulance van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:11:

Als jij kunt annuleren .. gewoon doen. Maar dat is imo dan coulance van de winkel.
Mmm, zou de wet koop op afstand (recht tot bedenken tot zeven dagen na levering) daar niet bij kunnen helpen? Als je kan bedenken na levering, moet dat a fortiori ook kunnen voor levering (behalve indien je met maatwerk, of één van de andere uitzonderingsgevallen zit).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:34:
[...]

Yup, my bad.. dat bedoelde ik.

Ik heb 1 link gevonden die best interessant kan zijn hiervoor:

http://ldn.linuxfoundatio...E2%80%99s-erase-block-siz
Ik ben gewoon Windows gebruiker hoor ;) genoeg links over hoe je dat aan zou moeten pakken, ik weet alleen de waardes niet die ik zou moeten gebruiken, omdat alles wat ik zie setups zijn met 2 disks ipv 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:11:

Haha, ik had die 30GB Vertexen al anderhalve maand in de pre order staan... Uiteindelijk toch maar de 2x 60GB genomen omdat je dan toch wat comfortabeler zit in opslagruimte. De plotselinge prijsverlaging van 230 naar 190 was daarbij voor mij doorslaggevend.

Als ik ze binnen heb zal ik ze testen op zowel de ICH10R als op de Dell Perc 5/i. Ben wel benieuwd wat die 512MB cache kan bijdragen aan de performance.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
frankknopers schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:21:
[...]

Haha, ik had die 30GB Vertexen al anderhalve maand in de pre order staan... Uiteindelijk toch maar de 2x 60GB genomen omdat je dan toch wat comfortabeler zit in opslagruimte. De plotselinge prijsverlaging van 230 naar 190 was daarbij voor mij doorslaggevend.

Als ik ze binnen heb zal ik ze testen op zowel de ICH10R als op de Dell Perc 5/i. Ben wel benieuwd wat die 512MB cache kan bijdragen aan de performance.
Oeh das interessant! ik heb hier ook een nietdoende perc5 liggen waar ik ssd's aan wil hangen... hij werkt iig wel met een core v1.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heb vandaag 2x60 besteld bij Salland, voor 188 per stuk. Krijg net mailtje dat verwachte levertijd op 20-3-2009 is.

Anyway, het schijnt dat de nieuwe ssd's inmiddels ook met de nieuwe firmware geleverd worden. Zou mooi zijn, hoef je niet zelf die moeite te doen en dat risico te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:53
woekele schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:45:
Heb vandaag 2x60 besteld bij Salland, voor 188 per stuk. Krijg net mailtje dat verwachte levertijd op 20-3-2009 is.

Anyway, het schijnt dat de nieuwe ssd's inmiddels ook met de nieuwe firmware geleverd worden. Zou mooi zijn, hoef je niet zelf die moeite te doen en dat risico te nemen :)
Ik heb inmiddels al zoveel mailtjes van Salland gehad, elke keer 3 of 4 dagen levertijd erbij.
Wordt er wel een beetje moe van zo langzamerhand. Ze hebben toch 1-5 dagen levertijd op hun website staan.
Heb ze inmiddels al ruim 2 maanden in bestelling staan.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit was mijn resultaat voor de Mtron 7000 PRO 3,5" (single raid stripping 0) (correctie MSD-SATA6035-16 is het)
Met GUID GPT partition table indeling + Windows 2003 Enterpise 32 bit
Align=128 offset= werkte niet, nikst werd geaccepteerd.

vergeleken met andere resultaten op internet.
zijn mijn scoren boven alles. Maar ik denk dat het meer door de cache onboard komt van Areca 1120 Raid controller op PCI-X 133Mhz bus. 128MB DDR1 onboard cache

Kan misschien iemand bevestigen dat deze scoren goed of slecht is?

Afbeeldingslocatie: http://www.diamond-centurion.com/resultaat.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.diamond-centurion.com/resultaat2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.diamond-centurion.com/resultaat3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.diamond-centurion.com/resultaat4.JPG

[ Voor 39% gewijzigd door mysterieworld op 13-03-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

mysterieworld schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 20:32:
Dit was mijn resultaat voor de Mtron 7000 PRO 3,5" (single raid stripping 0)
Met GUID GPT partition table indeling + Windows 2003 Enterpise 32 bit
Align=128 offset= werkte niet, nikst werd geaccepteerd.

vergeleken met andere resultaten op internet.
zijn mijn scoren boven alles. Maar ik denk dat het meer door de cache onboard komt van areca.
Test eens met een transfersize van 8mb en Total Length van 256mb. En welke areca gebruik je? Want de cache zal met een single disk natuurlijk veel afvangen.

@iedereen: als iedereen ook eens een 'real life' test doet. Bv een bestand van 20+gb kopieren op dezelfde partitie en daar de resultaten van post. Daar heeft men meer gevoel bij dan synthetische tests.

Zoals bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/benches-ssd/FileCopy-26GB-SamePartition-Raid0-8x32GB-MLC-Perc5i.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 13-03-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 20:42:
[...]

Test eens met een transfersize van 8mb en Total Length van 256mb. En welke areca gebruik je? Want de cache zal met een single disk natuurlijk veel afvangen.

@iedereen: als iedereen ook eens een 'real life' test doet. Bv een bestand van 20+gb kopieren op dezelfde partitie en daar de resultaten van post. Daar heeft men meer gevoel bij dan synthetische tests.

Zoals bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Ok, ik zal het doen, probleem is ik kan niet hoger instellen dan 1024 KB in ATTO raar genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door mysterieworld op 13-03-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
[...]

Zoals bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Er is trouwens een andere probleem, die ik je ook al had kunnen vertellen.
Windows 2003 heeft geen snelheids aangever voor kopieren van bestanden.
Dus dat betekend dat ik nu een bestand van bijvoorbeeld 1GB naar de SSD weg schrijven.
en vervolg de pc opstarten in Windows 2008 Server 64x modes via harddisk.
En vandaar uit de bestand te kopeeren.
(correctie, zal wel 4GB MKV nemen)

Ik moet herstarten, anders zit het in het gedeeltelijk in het interne geheugen na dat ik het kopieert heb. En dat gaat zeker 100 keer sneller ook nog.

[ Voor 8% gewijzigd door mysterieworld op 13-03-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

mysterieworld schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 20:46:
Ok, ik zal het doen, probleem is ik kan niet hoger instellen dan 1024 KB in ATTO raar genoeg.
Even een nieuwe Atto zoeken. Downloaden bv hier: http://www.fluffles.net/files/ATTO-256.exe (geheel op eigen risico ofcourse).

Nb: je kan je posts gewoon editen he. Dat is handiger voor iedereen :-)

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 13-03-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:37

nFo

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:15:
Zien jullie opeens ook een drop in de prijzen van de Vertex? Zie net allemaal prijzen die al beginnen vanaf 190euro voor de 60GB versie. Wordt zo wel erg aantrekkelijk.

Tja, ik heb het een paar dagen geleden besteld natuurlijk. :')

[ Voor 15% gewijzigd door nFo op 13-03-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
De beste prestaties waren nog altijd in Windows 2003 32x SP2.

Ik denk dat ik in Windows 2008 Server 64X SP2 nog een aantal dingen moet veranderen.
Of het lig gewoon aan de driver.

nieuwe afbeeldingen staat er al
_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:03:
[...]

Even een nieuwe Atto zoeken. Downloaden bv hier: http://www.fluffles.net/files/ATTO-256.exe (geheel op eigen risico ofcourse).

Nb: je kan je posts gewoon editen he. Dat is handiger voor iedereen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door mysterieworld op 13-03-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Powersaving staat bij mijn uit
Ik heb na vorige post met slechte
performance van de OCZ vertexjes, opnieuw alles
geinstalleerd.

2 x Vertex 60 GB op sata 1 en 2.
Ctrl-i , raid 0 volume aanmaken.(stripe size 128kb)
Booten naar dvd speler, en vista ultimate 64bit installeren.
Dit duurt vrij lang voordat ik de 2 ssd,s zie.
Raid driver geinstalleerd(ICH10R)
(Geen partities)

Duurt een min of 20, voor vista eropstaat.
Alles drivers geinstalleerd via de moederbordcd, chipset ook.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/24z97up.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/95x5oy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/25iapz7.jpg

1000mb in seq read(raid0), moet ik toch minimaal 380/390 halen.

Systeem:

ASUS P6T Deluxe V2
Intel Core i7 920 (geklokt 4 Ghz)
Corsair Dominator TR3X6G1600C8D
Vista64 bit

De zelfde score heb ik ook in windows 7.

PIO MODE, zie je niet staan als je raid draait.
Bij OCZ forum gekeken, en ik kon niets vinden van mijn probleem ;(

Raak ik aan een raidcontroller :?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zou me niet te druk maken over die seq doorvoer eigenlijk, is toch prima zo. Belangrijker is dat de 4k random write heel goed is, wat aangeeft dat de write prestatieproblemen wel weg zullen zijn..

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 13-03-2009 21:57 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zoals bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Begin ik me ook aan te ergeren eerlijk gezegd :X Ik zie veel liever wat benchmarks van SiSoft Sandra met Random Write en Read of dat iemand zegt gewoon van "Game x laadt nu in plaats xx seconden in xx seconden een level" :)

Vooral de MLC's vallen door de mand met Random Write van wat ik tot nu toe heb begrepen met delays die vreselijk hoog zijn...

Kan ik er eigenlijk klakkeloos vanuit gaan dat een Mtron bijvoorbeeld :

- Dezelfde Read en Write speeds random haalt als sequentieel ?
- Deze nooit van rare delays last zal hebben dankzij SLC chips ?

Of zeggen jullie neem een Areca/PERC 5i met wat Cache "voor het geval dat..." ?

* nero355 begint Raptor's langzaam te vinden :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:01:
[...]

Vooral de MLC's vallen door de mand met Random Write van wat ik tot nu toe heb begrepen met delays die vreselijk hoog zijn...
Of zeggen jullie neem een Areca/PERC 5i met wat Cache "voor het geval dat..." ?
* nero355 begint Raptor's langzaam te vinden :+
Nou OCZ gaat toch wel de goeie kant op hoor, vergelijk eens deze OCZ core v1 64gb op een perc5i met 512mb writeback, en die 2 vertexen hierboven van PVR:

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/crystal1000.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49
nero355 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:01:
[...]

Geen enkele ssd haalt op kleine willekeurige I/O's dezelfde doorvoersnelheid als op grote sequentiële I/O's. De schrijfresponstijd van een Mtron Mobi 3000 is ongeveer 9,0ms wat hoger is dan wat veel harde schijven met een cache in veel situaties zullen bieden. De snelle leesprestaties van de Mtron maken dit in de meeste situaties echter ruimschoots goed. Ik heb vorig jaar de installatietijd van een Mtron Mobi en een Raptor WD740ADFD met elkaar vergeleken en toen was de Raptor sneller. Bij een Core V2 gaat de responstijd van kleine I/O's snel naar een gemiddelde van meer dan 200ms wat wel merkbare vertragingen oplevert.

De Intel X25-M en de Memoright GT hebben in ideale omstandigheden betere schrijfprestaties dan de Mtron-drives. In mijn benchmarks waren de gemiddelde prestaties van de Mtron-drives in veel gevallen echter wel net iets beter dan die van de Memoright GT, maar de verschillen waren erg klein en als de GT sneller was dan was dat duidelijk in situaties met veel schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

pvr schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:40:
Powersaving staat bij mijn uit

[...]

Ik heb na vorige post met slechte
performance van de OCZ vertexjes, opnieuw alles
geinstalleerd.

2 x Vertex 60 GB op sata 1 en 2.
Ctrl-i , raid 0 volume aanmaken.(stripe size 128kb)
Booten naar dvd speler, en vista ultimate 64bit installeren.
Dit duurt vrij lang voordat ik de 2 ssd,s zie.
Raid driver geinstalleerd(ICH10R)
(Geen partities)
Write back wel aan staan ?
Lees deze topic is: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=52828
Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=8890&d=1236881721

[ Voor 35% gewijzigd door nFo op 13-03-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User321
  • Laatst online: 27-07 14:10
Ja, sorry, weer synthetisch.. maar toch even de scores met de nieuwe firmware neerzetten :)
Afbeeldingslocatie: http://server.clanftd.net/user321/tweakers/sshot_2009-03-13_23-19-54_thumb.jpg

Scheelt dus ongeveer 35MB/s write en 20MB read op mijn systeem - bij kleine transfers zelfs veel meer.. en de IOPS lijken ook iets gestegen te zijn.

Update is wel ietwat omslachtig.. geen idee waarom je niet gewoon zou kunnen flashen zonder eerst een jumpertje erop te zetten (waarna de disk als een compleet ander device wordt gezien dan normaal), en zonder alle data op de disk te wissen?
bij alle HDD's die ik ooit heb geflasht kon dat tenslotte ook gewoon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Kun je dat plaatje rechtsonder ook eens voor Write draaien? Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 09:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

User321, dat is een prettig compact plaatje. Leest een stuk handiger dan grote lappen vol staafdiagrammen, terwijl het wel dezelfde hoeveelheid informatie biedt bij analyse.

Bij de goedkoopste zaken kom je voor de Vertex 60GB allemaal effectief op zo'n € 195,- inclusief verzendkosten. Helaas hebben ze geen van allen een 2.5" naar 3.5" adapter, laat staan de 4x2.5" naar 5.25". Dat wordt los bestellen verwacht ik, want een SSD is wel erg leuk speelgoed. En om hem nou los te laten rondstuiteren is wel zonde.

[ Voor 50% gewijzigd door Milmoor op 14-03-2009 09:44 . Reden: Kleine verduidelijking ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User321
  • Laatst online: 27-07 14:10
R_W schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 00:00:
Kun je dat plaatje rechtsonder ook eens voor Write draaien? Thnx.
niet meer.. dan moet ik m'n windows partitie weer wegpleuren

-edit- ach waarom ook niet..
Afbeeldingslocatie: http://server.clanftd.net/user321/tweakers/sshot_2009-03-14_01-40-45_thumb.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door User321 op 14-03-2009 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

nFo

Bedankt voor deze tip _/-\o_ d:)b _/-\o_ d:)b werkt als een tirelier :+

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2ues9s3.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door pvr op 14-03-2009 14:54 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
User321 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 00:38:
[...]

[afbeelding]
Verdomde indrukwekkend imho. De Vertex introducie verliep niet echt soepel, maar ze mogen er wezen.

Overigens komt er een SuperTalent Ultradrive aan, die ook een indilinx Barefoot aan boord heeft. Zowel MLC als SLC varianten, allemaal 64MB cache. Met een beetje geluk is die nog iets goedkoper, of drukt de Vertex nog wat naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:34

justifire

Shut up and squat !!

Heb mijn 4x30 gb vertex geanuleerd en 3x60 gb besteld bij Maxict (€186,- p/st), totaal 50 euro duurder maar wel 60 gb meer opslag :*)
En aangezien de schijfjes bij meer dan 80% bezetting trager worden is een paar gb meer nooit weg.

Heeft er hier trouwens iemand een Vertex in zijn laptop zitten ?
Heb er hier een 60 gb in hangen maar als ik mijn laptop aan laat staan en aan het eind van de dag thuis komt, dan staat hij op een zwart scherm met de melding Boot device not found.
Doe ik even power off en weer power on dan herkent hij de vertex weer en gaat hij als een zonnetje.
Meer die hier last van hebben ?
Net alsof de stroom er af gaat en hij hem dan niet meer herkent.
Misschien iets in de power instellingen (hybernate ofzo) ?

[ Voor 52% gewijzigd door justifire op 14-03-2009 14:58 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justifire schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:55:
Heb mijn 4x30 gb vertex geanuleerd en 3x60 gb besteld bij Maxict (€186,- p/st), totaal 50 euro duurder maar wel 60 gb meer opslag :*)
En aangezien de schijfjes bij meer dan 80% bezetting trager worden is een paar gb meer nooit weg.

Heeft er hier trouwens iemand een Vertex in zijn laptop zitten ?
Heb er hier een 60 gb in hangen maar als ik mijn laptop aan laat staan en aan het eind van de dag thuis komt, dan staat hij op een zwart scherm met de melding Boot device not found.
Doe ik even power off en weer power on dan herkent hij de vertex weer en gaat hij als een zonnetje.
Meer die hier last van hebben ?
Net alsof de stroom er af gaat en hij hem dan niet meer herkent.
Misschien iets in de power instellingen (hybernate ofzo) ?
Of je hebt een BSOD gehad met daarna een reboot?

wat zegt je eventviewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

pvr schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 06:16:
nFo

Bedankt voor deze tip _/-\o_ d:)b _/-\o_ d:)b werkt als een tirelier :+

[afbeelding]

[...]
Ok mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor wie een behuizing voor zijn/haar SSD zoekt:
2x 2.5" in 3,5"
4x 2,5" in 5.25"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

User321 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 00:38:
[...]

[afbeelding]
Thanks O+

Ter vergelijking de OCZ Core:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qfHsYiNkhfSoDcgj2mbtVId9/full.png

Ik ben overtuigd!

[edit]
Plaatje heb ik gevonden ergens in dit topic. Ik heb zelf (nog!) geen ervaring met de Vertex.

[ Voor 10% gewijzigd door R_W op 14-03-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
R_W schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 21:44:
[...]

Thanks O+

Ter vergelijking de OCZ Core:
[afbeelding]

Ik ben overtuigd!
Zit er nog veel verschil tussen ICH8R en ICH9R kwa performance?
Ik wil denk ik 1x een Vertex gaan kopen, haal ik volledige bandbreedte op ICH8R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ICH7 for that matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Laatst online: 07:34

justifire

Shut up and squat !!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:57:
[...]

Of je hebt een BSOD gehad met daarna een reboot?

wat zegt je eventviewer?
Eventviewer zegt : systeem ongewenst afgesloten
Verders niets wat wijst op een oorzaak.
Misschien maar eens even bij OCZ neerleggen.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hartelijk bedankt voor uw interesse in dit product.

Helaas is dit product (tijdelijk) niet meer leverbaar.

Als u interesse heeft in een alternatief product dan kunt u hiervoor contact opnemen met ons verkoop team.

Telefoonnummer: 0180-440844
En dan nog 3 andere talen...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Laatst online: 21-09 20:23

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet even zelf in de harddisk categorie naar wisselframes categorie gaan, dan staat ie halverwege in het lijstje. Het lijkt erop dat deeplinken niet werkt.

[ Voor 73% gewijzigd door Blisterin_Bull op 15-03-2009 06:41 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bijgewerkte lijst met wat aanvullingen. De deeplink werkt nu wel.

Brackets
1x 2.5" in 3,5"
2x 2.5" in 3,5"

Behuizingen
2x 2.5" in 3,5" specificaties
4x 2.5" in 5.25"

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 15-03-2009 09:29 . Reden: Typen is moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 20:52

Mnstrspeed

Aw, Snap!

thx @ links hierboven :) 2,5" naar 3,5" bracket van eBay besteld. Echt geweldig ziet hij er niet uit, maar met een laagje zwarte verf eroverheen durf ik 'em denk ik wel in mn kast te hangen :P

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Wat kosten die dingen incl verzenden van E-Bay dan?

Edit; ik zie het al... In totaal kosten ze daar +/- 4 euries....

[ Voor 40% gewijzigd door Format-C op 15-03-2009 10:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Ik was van plan om gewoon langere boutjes te halen bij de bouwmarkt en klaar is kees,

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Pepperana schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:00:
Ik was van plan om gewoon langere boutjes te halen bij de bouwmarkt en klaar is kees,
Of een beetje creatief zijn met klitteband.

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/ssds.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
ssd tweak utility

http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=49779

weet niet of iemand er wat aan heeft maar post em toch ff.

mvg thies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Ik lees net het volgende op het OCZ forum
Other benchmarks, such as Iometer, ATTO, CrystalMark, etc etc. will degrade the performance temporarily. But if you keep running these benchmarks, the drive will never get a chance to recover.
Hele thread: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=53035

Ik vraag me af in hoevere dit probleem ook kan voorkomen bij normaal gebruik. Het is een ding dat benchmarks een nieuwe techniek niet goed kunnen benchen, maar ssd's kunnen dus semi-blijvend vertraagd worden door het runnen van benchmarks. Dit weerhoud mij er deels van om een SSD te kopen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
pingkiller schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:34:
Ik lees net het volgende op het OCZ forum

[...]

Hele thread: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=53035

Ik vraag me af in hoevere dit probleem ook kan voorkomen bij normaal gebruik. Het is een ding dat benchmarks een nieuwe techniek niet goed kunnen benchen, maar ssd's kunnen dus semi-blijvend vertraagd worden door het runnen van benchmarks. Dit weerhoud mij er deels van om een SSD te kopen.
Is dat niet hetzelfde verhaal als met de Intel X25-M controller? Als je die SSD langdurig aan zware load onderwerpt dan gaat de performance ook naar beneden. Maar waarom zou je continu benchmarks willen draaien op de SSD? De meeste tests staan al op internet dus je weet eigenlijk al wat je kunt verwachten. 1x benchmarken om te kijken of jouw score klopt moet volstaan.

En als je toch een uitgebreide benchmarksessie wilt doen voordat je de SSD daadwerkelijk in gebruik gaat nemen kun je ook tussendoor een low level format doen en alle blokken helemaal weer schoon schrijven. Dan zou je qua performance weer gewoon op het niveau van een gloednieuwe SSD zitten. Slijtage zou ook niet echt meer een probleem moeten zijn. Er zit voldoende foutcorrectie en wear leveling technologie in zo'n controller en flashchips voor geheugenkaartjes en USB sticks hebben ook al bewezen best veel te kunnen hebben.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens nog 2 van die 4 x 2,5"hdd in een 5.25" adonics of hoe ze dan ook nog mogen heten. Was zo teleurgesteld in de kwaliteit dat ik ze bijna had weggegooid. Als iemand iets aan het bouwen is met 8 hdd mogen ze gratis weg, alleen de porto betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik wil er wel 1 :) Direct message me even anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier ook wel 1. Ga er nu geen 4 in doen, maar 2 in raid-0. Dus als je de andere tegen vzk weg :)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend weer lekker bezig geweest met de ssd's. Ik heb de nieuwe firmware op m'n 2 x 30GB Vertex gezet en Windows opnieuw geistalleerd. Ik haal ook zo'n 20-30MB meer gemiddeld.
Een dag bezig geweest met alles installeren en naar m'n zin te krijgen.
Maar.....

Na het activeren van Windows duurde het afsluiten heel lang, misschien wel 5 minuten. Hierna gaf m'n ich7 raid controller aan bij 1 van de Vertexen An error ocurred. Van alles geprobeerd. Het was echt die ene Vertex waar wat mis mee was. Als ik de kabel omwisselde maakt het niet uit en zet ik die Vertex op een andere sata poort dan gaf die die error op die andere poort.
Uiteindelijk die firmware maar weer geflashed op die SSD en dat bracht hem weer tot leven. Weer opnieuw beginnen met alles installeren....

Geen idee wat er mis was gegaan. Activeren van Windows kan dit niet veroorzaken denk ik.

Weten jullie trouwens een goede Image oplossing voor een Raid partitie die ook de align bewaard bij het terugzetten?
Ik heb Norton Ghost 14 geprobeerd maar die ziet de Raid array niet. Ook niet de losse HD op m'n Sil 2de SATA controller waar de backup op stond trouwens. In die Norton recoverydisk krijg ik die niet te zien. Drivers downloaden van de raidcontroler maakt niet uit lijkt het.
Ik ben het opnieuw installeren en inrichten van Windows nu inmiddels voor een paar maanden zat dus ik zoek een goede image optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Milmoor schreef op zondag 15 maart 2009 @ 09:21:
Bijgewerkte lijst met wat aanvullingen. De deeplink werkt nu wel.

Brackets
1x 2.5" in 3,5"
2x 2.5" in 3,5"

Behuizingen
2x 2.5" in 3,5" specificaties
4x 2.5" in 5.25"
Zercom heeft die 4x 2.5inch in een 5.25-slot ook, maar dan bijna een tientje goedkoper:
http://www.zercom.eu/inde...php?p=35&f=1&s=1&a=161736

Heb het gechecht, het is idd precies dezelfde als bij Alternate.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 08:58:
Van het weekend weer lekker bezig geweest met de ssd's. Ik heb de nieuwe firmware op m'n 2 x 30GB Vertex gezet en Windows opnieuw geistalleerd. Ik haal ook zo'n 20-30MB meer gemiddeld.
Een dag bezig geweest met alles installeren en naar m'n zin te krijgen.
Maar.....

Na het activeren van Windows duurde het afsluiten heel lang, misschien wel 5 minuten. Hierna gaf m'n ich7 raid controller aan bij 1 van de Vertexen An error ocurred. Van alles geprobeerd. Het was echt die ene Vertex waar wat mis mee was. Als ik de kabel omwisselde maakt het niet uit en zet ik die Vertex op een andere sata poort dan gaf die die error op die andere poort.
Uiteindelijk die firmware maar weer geflashed op die SSD en dat bracht hem weer tot leven. Weer opnieuw beginnen met alles installeren....

Geen idee wat er mis was gegaan. Activeren van Windows kan dit niet veroorzaken denk ik.

Weten jullie trouwens een goede Image oplossing voor een Raid partitie die ook de align bewaard bij het terugzetten?
Ik heb Norton Ghost 14 geprobeerd maar die ziet de Raid array niet. Ook niet de losse HD op m'n Sil 2de SATA controller waar de backup op stond trouwens. In die Norton recoverydisk krijg ik die niet te zien. Drivers downloaden van de raidcontroler maakt niet uit lijkt het.
Ik ben het opnieuw installeren en inrichten van Windows nu inmiddels voor een paar maanden zat dus ik zoek een goede image optie.
Ik zie op het OCZ forum ook wat negatieve berichten over de nieuwe firmware. Tony van OCZ vermoedt dat in sommige gevallen een flash niet aanslaat, en hij adviseert dan ook om nog een keer te flashen. Ook een CMOS reset zou kunnen helpen volgens hem. Persoonlijk zou ik gewoon even wachten tot alle bugs getackeld zijn, en voorlopig op de 'oude' firmware verdergaan.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
_Arthur schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:27:
[...]

Of een beetje creatief zijn met klitteband.

[afbeelding]
Jij durft... Ik heb bij het installeren van een OCZ Core iets te hard op de bovenkant gedrukt (denk ik) waarna de schijf dood was. En dan echt niet overdreven hard o.i.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
Kingeling schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:53:
[...]

Jij durft... Ik heb bij het installeren van een OCZ Core iets te hard op de bovenkant gedrukt (denk ik) waarna de schijf dood was. En dan echt niet overdreven hard o.i.d...
Mjah kweet niet of het van hem is die constructie, maar ik vind het een beetje klungelig als je zoveel geld spendeerd aan SSD's en dan de boel met wat klittenband bij elkaar te binden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:56

XanderDrake

Build the future!

Sinds een tijd volg ik de grote verbeteringen en anderzijds (e.g. JMicro controllers...) van SSD's.
Nu ben ik van plan om er eentje te gaan kopen voor mijn nabije-toekomst server (Opteron 165, 2gb enz.). Ik vind alleen nergens of SSD's een geschikte keuze zijn voor het converteren van audio en video.
Dat is namelijk het enige zware wat ik met die server wil gaan doen, en het zou sneu zijn als juist op die plek (allicht door random writes/reads) een SSD van zich laat afweten.

Wie helpt me uit de brand :) ?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Laatst online: 21-09 20:23

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Tijd voor Deel 3, want ?limit=999 is niet effectief meer ^_^

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
frankknopers schreef op zondag 15 maart 2009 @ 21:32:
[...]

Is dat niet hetzelfde verhaal als met de Intel X25-M controller? Als je die SSD langdurig aan zware load onderwerpt dan gaat de performance ook naar beneden. Maar waarom zou je continu benchmarks willen draaien op de SSD? De meeste tests staan al op internet dus je weet eigenlijk al wat je kunt verwachten. 1x benchmarken om te kijken of jouw score klopt moet volstaan.
Maar begrijp ik hier dus uit dat als je een SSD dus echt zwaar gaat belasten dat de performance definitief naar beneden gaat? Hoe zit het dan met gebruik in high-performance situaties zoals (database)-servers etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je moet het zo zien: Een MLC SSD kan kortere tijd hoge performance leveren dankzij een intelligente controller, caching strategieen, en 'virtual sector allocation' bij gebrek aan een betere omschrijving. Over langere tijd kun je echter niet verbergen dat je naar MLC geheugen zit te schrijven, en dat breekt je uiteindelijk op.
Dat is niet erg, want bij wisselende belasting (desktop, workstationgebruik) merk je niet dat er het een en ander gegoocheld wordt om de performance hoog te houden.
Ga je de SSD echter continu belasten, dan kan het wel eens zijn dat je tegen de grenzen van de controller, en zowel bij SLC als MLC, tegen de grenzen van het flash aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 06:54:
Ik heb trouwens nog 2 van die 4 x 2,5"hdd in een 5.25" adonics of hoe ze dan ook nog mogen heten. Was zo teleurgesteld in de kwaliteit dat ik ze bijna had weggegooid. Als iemand iets aan het bouwen is met 8 hdd mogen ze gratis weg, alleen de porto betalen.
Bij gebrek aan mailadres: ik wil er uiteindelijk graag 8 drives aan mijn tweedehands Areca 1220 gaan hangen. Ik ben nog aan het zoeken hoe en wat precies. SSD, HD, en wat voor type dan. Niet voor het nut, maar omdat het leuk is. Kortom, ik heb interesse. Mijn mailadres staat in mijn profiel. * puppy eyes*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

duncanvdlinden schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:16:
Mjah kweet niet of het van hem is die constructie, maar ik vind het een beetje klungelig als je zoveel geld spendeerd aan SSD's en dan de boel met wat klittenband bij elkaar te binden :p
Jep, is mijn constructie. En ik vond het zonde om 120euro aan cages weg te gooien waarvan het nut ongeveer nul is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Verdomme. Zaterdag mijn 2x 30GB Vertexen geannuleerd via een mail naar Informatique.
Ik had vanmorgen nog niks terug ontvangen, krijg ik net een verzendbevestiging.

Humm ik schatte de 30GBs te weinig in voor mijn Bootschijven. Daarom heb ik 2x 60gbs bij 4Launch besteld welke er binnenkort ook aankomen.
Dat worden weer een paar mailtjes naar Informatique sturen. Voor alles weer geregeld is.
Gelukkig had ik de 30GBs voor een gunstig prijsje 127euro dus denk ik dat ze niet zo moeilijk doen. Aangezien ze nu bij hun 149 kosten .

Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.