ParaNoya schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:27:
[...]
Ik ben het volledig met je eens dat de X25-M zeker geen slechte SSD zal zijn, maar toch als mij een product wordt aangeboden met bepaalde specs dan ga ik er vanuit dat deze gehaald worden, uiteraard kunnen de prestaties wel wat teruglopen naar verloop van tijd, maar ik vind de terugval in (ook in jouw tests) toch best dramatisch. Zou hij na run 4 mss niet nog slechter preseteren en op of "zelfs" onder MTRON niveau komen?
Hoewel de X25-M zich meestal wel weer herstelt, heeft onder andere het
pcper-artikel aangetoond dat zelfs dat herstel niet gegarandeerd is. Toegegeven met een volledige HDD-erase wisten ze de schijf uiteindelijk nog enigzins te redden en mss loop je met gewoon gebruik helemaal niet tegen de genoemde problemen aan. Maar met dit in het achterhoofd vind ik de meerprijs die je voor deze SSD moet wegleggen, ineens een stuk moeilijker op te brengen. Dan kies ik liever voor wat meer zekerheid en bijgevolg een klein beetje minder performance (althans aan het begin van de lifecycle) van bijvoorbeeld een MTRON 3525.
Ik heb het idee dat Intel een hoop goede ideeen heeft verwerkt in zijn controller, maar dat dit de boel ook zeer complex (lees: minder voorspelbaar) heeft gemaakt en er dus daarom nog best wat te verbeteren valt. En dat kan je ze niet kwalijk nemen aangezien dit hun eerste SSD die ze op de markt brengen.
Maar goed dit is nu typisch iets aan nieuwe technologie, als je niet echt de hoofdprijs wil betalen moet je altijd wel op iets inleveren. Aan ieder de (moeilijke) keuze.

Je moet ook niet vergeten dat het nog maar de eerste SSD van Intel is he? (En de Vertex is volgens mij ook pas de eerste goeie SSD van OCZ.)
Ik denk dat ze van alles wat ze nu horen en zien, leren, en het proberen te verbeteren.
En Intel kennende zullen ze dat ook wel doen. Helemaal nu de Vertex er is.
Zoals iemand eerder ook al zei; dat beeld wat PC Perspective geeft is toch wel het meest negatieve en zwarte resultaat (worst case) wat je kan behalen. Daar komt nog eens bij dat er vroeg of laat wel tooltjes/ applicaties zullen komen die deze problemen voorkomen/ genezen...
En ik denk op zich niet dat dat heel lang duurt, want als er geld te verdienen is, zullen er altijd slimmeriken zijn die dit soort tools maken.
Ook zijn bijvoorbeeld Vista en XP totaal niet geoptimaliseerd voor SSD's... En dat zal met windows 7 ook wel anders zijn.
Edit; ik heb hem nu een week in gebruik (morgen) en ik haal nog steeds dezelfde resultaten als op dag 1. Alleen aan het begin van de drive (waar de data staat) zijn ze iets trager...
Dit haalde ik met nieuwe drives, met 20 gig erop en 100 vrij (alleen vista):
En dit haal ik nu, met ongeveer 80 gig erop, en 40 gig vrij:
7MB/s minder gemiddeld. En ik heb er al flink mee geklooit, en er staat nu 60 gig meer data op.
En er komt ook nog
betere firmware voor de Vertex.
Edit; de Vertex 120GB is bij MaxICT trouwens "nog maar"
€335.
[
Voor 61% gewijzigd door
Format-C op 12-03-2009 08:58
]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX