Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Verwijderd
Niet zo snel.... AMD staat niet stil op het gebied van Cpu's. Phenom en X2's zijn ook niet alles, immers worden de engineers hard aan het werk gezet lijkt me voor een beter en sneller ontwerp.RappieRappie schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:11:
Poeh. Als ik het bericht op de frontpage over de Nehalem mag geloven mag AMD heel, HEEL blij zijn dat ATi de HD48x0 serie heeft. Die Nehalem is zo ontieglijk snel dat AMD geen schijn van kans meer heeft... Volgens mij kan AMD zich beter in het geheel gaan richten op GPU's.
Verwijderd
Doemdenkerij. AMD zal wel weer komen, maar het duurt gewoon een paar jaar. ATi heeft ook een tijd lang tweede viool gespeeld, niet waarRappieRappie schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:11:
Poeh. Als ik het bericht op de frontpage over de Nehalem mag geloven mag AMD heel, HEEL blij zijn dat ATi de HD48x0 serie heeft. Die Nehalem is zo ontieglijk snel dat AMD geen schijn van kans meer heeft... Volgens mij kan AMD zich beter in het geheel gaan richten op GPU's.
Wacht even, kijk eerst zelf even naar de preview van hexus.net. De i7 doet het vooral goed bij programma's die multi-cores/threads ondersteunen, oftewel professionele software die door de gewone consument niet gebruikt wordt.-voor zover de benchmarks geloofwaardig zijn-, doet hij het een stuk minder goed in gaming. De i7 wordt daar zwaar overklast door de QX9770 die slechts 200 MHz sneller is...RappieRappie schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:11:
Desalniettemin ben ik het eens met het feit dat AMD sinds de Core 2 Duo architectuur volledig ondergesneeuwd wordt door de prestaties van de Intel processoren. Ze moeten inderdaad met iets goeds komen willen ze zichzelf uit deze positie bevrijden... Aangezien zelfs veel trouwe AMD fans zijn overgestapt op Intel de laatste jaren wordt er niet echt veel omzet gedraaid daar

@ Hieronder
ja
[ Voor 6% gewijzigd door Jedi_Pimp op 22-08-2008 11:25 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
is de Nehalem i7 nou een native quadcore net als de phenom en i.t.t. de core 2 duo's?
De meeste mensen deugen!
En als je de exe renamed,misschien werkt crosfire dan wel.
|2600k|Asus 290|
Intel wil haar Nehalem natuurlijk tegen een prijs op de markt zetten waarbij ze er lekker aan kunnen verdienen. Daar hebben ze ook recht op als ze zo'n goede chip weten te ontwerpen. De Nehalem richt zich op het performance / highend segment en dit wordt momenteel ingevuld door Intel zelf met hun 45nm Core 2 Duo/Quad lineup.RappieRappie schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:11:
De lineup van AMD zit qua prijs in een heel ander segment en hoeft dus echt niet veel last te hebben van Nehalem. De mensen die op de Nehalem zitten te wachten hebben zowieso geen belangstelling voor AMD's lineup, omdat er gewoon sneller beschikbaar is.
Het grootste gevaar wat er voor AMD ligt is dat de goedkope E7000 dualcore serie en de goedkopere quadcores gaan doorsijpelen naar het prijspunt waar AMD nu voornamelijk zit (50 tot 150 euro). AMD moet daarom zo snel mogelijk de overstap naar 45nm maken anders zitten ze qua productiekosten hoger dan Intel en dan hebben ze wel een probleem.
Nehalem is native quadcore, net als de Phenom. Er is een gedeeld cache wat door alle CPU's gebruikt kan worden. De quickpathinterface is iets soortgelijks als Hypertransport bij AMD. Eigenlijk heeft Intel dus toegegeven dat het ontwerp van de Athlon 64 en de Phenom beter is, maar Intel heeft het net weer wat beter uitgevoerdCassius schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:23:
offtopic:
is de Nehalem i7 nou een native quadcore net als de phenom en i.t.t. de core 2 duo's?
Nu weer ontopic.
[ Voor 17% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2008 12:46 ]
Goud is geen geld
Ja, die verwachting is een feitfrankknopers schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 19:59:
[...]
Je weet dat Crysis heel erg CPU limited is en dat de HD4870 X2 GPU power te over heeft?
Ga maar eens op zoek naar meerdere bronnen, deze zullen bijna allemaal laten zien dat je fps in crysis amper omlaag gaat als je de resolutie ophoogt of AA toevoegt. Op HWI hebben ze de kaart ook getest en als je op 1920x1200 kijkt is het verschil tussen no AA en 4x AA maar 3 fps (42 versus 39).
Wat peakaboo haalt ligt dus in lijn met de verwachtingen.
http://www.hardware.info/..._Radeon_HD_4870_X2_Test/6
Bij dunnet heb je een waslijst aan specs van dat scherm. http://www.dunnet.nl/Prod...spx?en=NS00620690&src=TWK Enige wat me tegen houd zijn: mat scherm, ondanks 28'' toch 1920x1200, geen DVI alleen vga en hdmi en een lage contrastverhouding 800:1. Wel weer 3 jaar garantie daarentegen en ik zie dat je een vga en hdmi kabel erbij krijgt, ook niet verkeerd!anathema schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:21:
[...]
Even off topic, maar dat is niet toevallig de Hanns.G 28 inch? Ben daar namelijk nogal benieuwd naar hoe die presteert aangezien die erg weinig kost. Zou me ook in de verleiding kunnen brengen voor een HD4870-X2...
[ Voor 36% gewijzigd door peakaboo op 22-08-2008 13:30 ]
Mijn Hanns.G 28" komt vandaag binnen, zit een hdmi -> dvi kabel bij dus dat zit wel goed. Zal mijn bevindingen nog posten in een review. Ik verwacht geen topkwaliteit maar gewoon een leuk gamescherm en met wat geklooi bij de instellingen moet het toch bijzonder goed werkbaar zijn. Had het scherm eigenlijk gisteren al verwacht maar helaas...
[ Voor 40% gewijzigd door ormagon op 22-08-2008 14:52 ]
ik zou graag snel mijn temps checken tijdens benchmarks,
en dan even max oc vinden met standaard koeler..
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Is al heel lang wizzard werkt tegenwoordig meer aan GPU Z. ATi Tool staat op een laag pitje.MikeVM schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 01:27:
warom werkt Atitool niet samen met mijn 4850..
ik zou graag snel mijn temps checken tijdens benchmarks,
en dan even max oc vinden met standaard koeler..
Je kunt wel ATi Tray Tools Beta pakken. Die kan wel clocks en voltages veranderen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
|2600k|Asus 290|
http://www.tweaktown.com/...n_asus_rog_x58/index.html
Zou hier zo'n hydra-chip inzitten?
[ Voor 12% gewijzigd door Bullus op 23-08-2008 11:32 ]
|2600k|Asus 290|
En ATi heeft Crossfire altijd werkend willen hebben op Intel en nVidia chipsets met alleen nVidia wil dat niet. Er is al langere tijd support voor Crossfire op Intel moederborden. Goede zet van AMD IMO.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
|2600k|Asus 290|
http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5
€89,- euries, das geen geld!
[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 23-08-2008 12:59 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Dat is nog niks. Toen de 9800XT nog hot was zag ik hem eens op voorraad liggen voor het symbolische bedrag van een euroRappieRappie schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:58:
Zo zo, die HD4870X2's dalen snel in prijs!!!:
€89,- euries, das geen geld!![]()
Ontopic: zodra de Powerplay werkt hoop ik dat ATi de reviewsites een mailtje stuurt of ze even de powerconsumptiontests opnieuw willen doen. Doen de sites dat niet, dan heeft ATi pech gehad. Geeft misschien niet de situatie goed weer, maar dan hadden ze zelf maar op tijd moeten zijn met deze feature.
@ Komplett:RappieRappie schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:58:
Zo zo, die HD4870X2's dalen snel in prijs!!!:
€89,- euries, das geen geld!![]()
Jammer hoorAlle prijzen zijn inclusief BTW, maar exclusief verzendkosten tenzij anders opgegeven. Prijzen zijn aan constante veranderingen onderhevig en wij behouden ons het recht voor de prijzen te wijzigen overeenkomstig de prijzen van onze leveranciers. Komplett.nl behoudt zich het recht voor bestellingen te annuleren of de levertijd aan te passen/uit te stellen in het geval zich aanmerkelijke prijswijzigingen of leverfouten van één van onze leveranciers hebben voorgedaan. Alle door ons verschafte levertijden moeten als voorwaardelijk worden aanschouwd, tenzij individueel bevestigd door Komplett.nl. Levertijd geeft de aankomsttijd van het product in ons magazijn aan. Tijdverbruik voor het lopen, verpakken en produceren van de bestelling komt daar nog bij, voordat we de zending overdragen aan onze transporteurs. De tijd vermeld in dagen houdt werkdagen in. De levertijd van de transporteurs moet altijd toegevoegd worden. Alle prijswijzigingen die plaatsvinden nadat een bestelling is verstuurd, zullen niet met terugwerkende kracht worden aangepast. Wij behouden ons het recht voor eventuele drukfouten en nalatigheden te hebben begaan. Illustraties kunnen mogelijk afwijken van het werkelijke product.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Werkt nu wel voor de core. Alleen de huidige bios clockt em maar naar 500 MHz met 1.2v hij kan tot 1.063 dalen. Net als de HD4850 ook lager kan tot 0.98v.Jejking schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:25:
[...]
Dat is nog niks. Toen de 9800XT nog hot was zag ik hem eens op voorraad liggen voor het symbolische bedrag van een euro![]()
Ontopic: zodra de Powerplay werkt hoop ik dat ATi de reviewsites een mailtje stuurt of ze even de powerconsumptiontests opnieuw willen doen. Doen de sites dat niet, dan heeft ATi pech gehad. Geeft misschien niet de situatie goed weer, maar dan hadden ze zelf maar op tijd moeten zijn met deze feature.
Er is alleen een probleem met het GDDR5 geheugen dat niet zo maar van clockspeeds kan veranderen. Het kan wel maar dan krijg je een hele korte flikkering te zien zodra die clockspeeds veranderen. Dit had ik zelf ook al gemerkt toen ik die bios voor me broer had gemaakt. Maar dit heeft iets te maken met GDDR 5 en hoe hij regelmatig de signalen kalibreert. Dit is niet zo maar te fixen zonder aanpassingen aan de PCB of de MC in de chip.
Ik heb em dus net besteld (No kiddin'MensionXL schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:36:
[...]
@ Komplett:
[...]
Jammer hoorWilde hem net orderen.
Verwijderd
omgwtfbbq schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:04:
[...]
Ik heb em dus net besteld (No kiddin') Eens zien wat Komplett doet, ben wel benieuwd, in het ergste geval heb ik geen X2, en het beste geval een X2 voor 90 euro.
Jij balen.Beschikbaarheid: Tijdelijk uitverkocht, we wachten op een nieuwe leverdatum van onze leveranciers.
productreview: Hanns.G HG281DJ review door ormagon
90 euro voor een 4870X2, vind ik wel prima om een weekje of 2 te wachten hoor
Maar nu dus, krijg ik de fanspeed niet goed, hij verandert niet meer van profiel, terwijl ik toch zover ik me herinner alles goed heb staan ?
Hier een printscreen.

zodra ze hem binnen hebben zullen de gegevens in de computer wel ververst wordenomgwtfbbq schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:04:
[...]
Ik heb em dus net besteld (No kiddin') Eens zien wat Komplett doet, ben wel benieuwd, in het ergste geval heb ik geen X2, en het beste geval een X2 voor 90 euro.
Sig
Kuch (Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!) KuchTuzla schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:57:
Wie kan me met dit helpen.. Heb de 4870 en wil de fan speed aanpassen, alles netjes gedaan en alles werkte gewoon, me pc was laatst alleen gecrasht en zijn de settings 4 dagen terug gezet.
Maar nu dus, krijg ik de fanspeed niet goed, hij verandert niet meer van profiel, terwijl ik toch zover ik me herinner alles goed heb staan ?
Hier een printscreen.
[afbeelding]
In wat voor lettergrote moeten we dat wel niet gaan duidelijk gaan maken
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Alwetende bijdehandHekking schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:15:
[...]
Kuch (Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!) Kuch
In wat voor lettergrote moeten we dat wel niet gaan duidelijk gaan maken
Maar hij heeft wel een beetje gelijk. Stel je vraag eens in het HD48xx ervaringen topic hier in VB.
edit:
[dienstverleningsmodus]
Het ATI HD48xx Ervaringen Topic - Deel 2
[/dienstverleningsmodus]
[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 24-08-2008 11:37 . Reden: strikeout beetje op bevel van Ultraman! ]
Dat de topic-waarschuwing nog niet duidelijk genoeg is...

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 24-08-2008 11:17 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Inderdaad, de HD4870 is nog niet in prijs gedaald, hier en daar is hij zelf wat duurder geworden. Ik denk niet dat het GDDR5 geheugen de oorzaak is, want AMD heeft een ruime marge op de RV770 core.Dani86 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:38:
de prijs van de "gewone" HD4870, is nog niet echt aan het zakken, of stijgt weer. Is het GDDR5 geheugen nog steeds schaars, zodat de kaarten schaars zijn? want weinig shops hebben hem op voorraad ( ongeacht het merk ).
Inderdaad ik heb het ook gedaanAstennu schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:40:
Komplett heeft die X2 er nog steeds voor 89 op staan. Heb er voor de grap een besteld eens kijken wat er gebeurtIk verwacht er niets van maar het zou wel grappig zijn
Je kan toch altijd nog je geld terugvragen?
[ Voor 84% gewijzigd door FSXnoob op 24-08-2008 14:07 ]
Ook 2 vrienden van mij hebben hem inmiddels besteld.
[ Voor 65% gewijzigd door dion_b op 24-08-2008 14:31 ]
Er wordt net wel iemand afgebrand omdat hij de verkeerde vragen stelt over een fan probleem van z'n kaart. Maar vervolgens gaan we hier vrolijk verder over een foute prijs van Komplett .
Kom op zeg!

Dus nu graag on-topic en met interessante dingen komen graag.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Het underclocken van de gpu van 550 naar 200 scheeld maar 1 watt. Voor die ene watt is je kaart een stuk inefficenter. Het meeste bespaar je met het onderclocken van je geheugenAstennu schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:01:
Maar 1.083 is goed mogelijk met 350-400 MHz.
En dat kan dus net nietTHE_FIREFOX schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:55:
[...]
Het underclocken van de gpu van 550 naar 200 scheeld maar 1 watt. Voor die ene watt is je kaart een stuk inefficenter. Het meeste bespaar je met het onderclocken van je geheugen
De meeste mensen deugen!
Als je mij niet gelooft lees dan dit maar:
http://forums.techpowerup....php?p=921589&postcount=3
Die gast heeft alles gemeten. En ik ben met zijn conclussie eens. Met ram underclocken bespaar je veel meer want ik zie dat terug in de vrm verbruik in gpu-z en de warmte productie.
Hij bedoelt denk ik het underclocken van je ram. Als je dat lager gaat zetten loop je tegen het probleem aan van die screenflashes. Tenminste als je het allemaal via het bios doet.THE_FIREFOX schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:12:
[...]
Als je mij niet gelooft lees dan dit maar:
http://forums.techpowerup....php?p=921589&postcount=3
Die gast heeft alles gemeten. En ik ben met zijn conclussie eens. Met ram underclocken bespaar je veel meer want ik zie dat terug in de vrm verbruik in gpu-z en de warmte productie.
Ik lees ook die workaround, maar ik vind dat wel erg omslachtig allemaal. Maar goed, underclocken werkt inderdaad, al kan het het nog niet mooi automatisch zonder problemen via het bios doen zoals bij een HD4850.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Het probleem is dat je 550 moeilijk gaat halen op 1.083v. Op mijn HD4850 kon ik alleen 0.98v draaien op 160 MHz. En het voltage verlagen scheelt wel 24 watt. Dus die neem ik mooi mee.THE_FIREFOX schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:55:
[...]
Het underclocken van de gpu van 550 naar 200 scheeld maar 1 watt. Voor die ene watt is je kaart een stuk inefficenter. Het meeste bespaar je met het onderclocken van je geheugen
Echte work arround is er volgens mij nog niet. Of je zou je mem altijd laag moeten clocken dat werkt wel. Het opschakelen gaat niet goed omdat de MC de signaalsterkte dan opnieuw moet afstellen (of zo iets dergelijks). Dus een echte oplossing zou wel eens in de hardware geïmplementeerd moeten worden. In dat geval dus jammer voor ons.Demon_Eyez schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:17:
[...]
Hij bedoelt denk ik het underclocken van je ram. Als je dat lager gaat zetten loop je tegen het probleem aan van die screenflashes. Tenminste als je het allemaal via het bios doet.
Ik lees ook die workaround, maar ik vind dat wel erg omslachtig allemaal. Maar goed, underclocken werkt inderdaad, al kan het het nog niet mooi automatisch zonder problemen via het bios doen zoals bij een HD4850.
[ Voor 46% gewijzigd door Astennu op 25-08-2008 00:01 ]
550MHz is een eitje. Hij haalt bijna de 730MHz met 1.083v. Dan krijg ik af en toe een melding van ATT dat er artifacts zijn gevonden. 720MHz is stabiel te noemen. De voltage maak wel wat uit maar de MHz bijna niet.Astennu schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:51:
[...]
Het probleem is dat je 550 moeilijk gaat halen op 1.083v. Op mijn HD4850 kon ik alleen 0.98v draaien op 160 MHz. En het voltage verlagen scheelt wel 24 watt. Dus die neem ik mooi mee.
Het scheelt maar 1 watt als je van 500MHz naar 160MHz klokt. Als je de gpu voltage van 1.283v naar 1.083v verlaagt en op 500MHz houd scheelt het 15 watt. Dan kan ik nog die ene watt extra doen maar dat schiet gewoon niet op en is ver weg van effectief vergelijken met 160MHz (1 watt extra en je krijg 212,5% meer uit je kaart)
ATT is op het ogenblik de beste workaround die er is. Het heeft een 2D/3D detectie en auto overclocking. Je kan dan leuk een 2d en 3d profiel gaan werken. Je heb hierdoor met een HD4870 geen continue geflikker. Hij klokt zich alleen omhoog wanneer een 3D applicatie ontdekt is en klokt zich pas terug wanneer deze niet meer actief is.Astennu schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:51:
[...]
Echte work arround is er volgens mij nog niet. Of je zou je mem altijd laag moeten clocken dat werkt wel. Het opschakelen gaat niet goed omdat de MC de signaalsterkte dan opnieuw moet afstellen (of zo iets dergelijks). Dus een echte oplossing zou wel eens in de hardware geïmplementeerd moeten worden. In dat geval dus jammer voor ons.
De powerplay die standaard op de kaart zit doet het met behulp van load. Hierdoor krijg je juist met een gemodde (verschillende ram snelheiden) bios geflikker. Dat heb je met ATT maar 2 keer. Bij het starten van een game/3d progsel en wanneer je het game/3d progsel afsluit.
Die oplossing met ATT kan inderdaad wel. Maar ik vermoed dat de volgende generatie kaarten wel een hardware oplossing zullen hebben want het scheelt veel in idle verbruik.
Die is er wel, lees het artikel maar. Het nadeel is dat je het niet via het bios kan doen maar met ATT of handmatig met de AMD clock utility.Astennu schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:51:
[...]
Echte work arround is er volgens mij nog niet. Of je zou je mem altijd laag moeten clocken dat werkt wel. Het opschakelen gaat niet goed omdat de MC de signaalsterkte dan opnieuw moet afstellen (of zo iets dergelijks). Dus een echte oplossing zou wel eens in de hardware geïmplementeerd moeten worden. In dat geval dus jammer voor ons.
Ik had een stuk gelezen. Maar wat ik begrepen had is dat met ATT je ook een flits krijgt echter schakelt ATT niet zo snel. Pas echt alleen als een game gestart wordt. Waardoor je het niet merkt. Dus het probleem is er nog wel alleen heb je er geen last meer van.Demon_Eyez schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:35:
[...]
Die is er wel, lees het artikel maar. Het nadeel is dat je het niet via het bios kan doen maar met ATT of handmatig met de AMD clock utility.
Dan is het toch geen probleem meer?Astennu schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:39:
[...]
Ik had een stuk gelezen. Maar wat ik begrepen had is dat met ATT je ook een flits krijgt echter schakelt ATT niet zo snel. Pas echt alleen als een game gestart wordt. Waardoor je het niet merkt. Dus het probleem is er nog wel alleen heb je er geen last meer van.
ATI Radeon HD4870 X2 Graphics Accelerator: New Champion
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
http://www.hardware-infos.com/tests.php?test=44&seite=1
Ik wacht nog totdat ze op voorraad zijn.....
[ Voor 21% gewijzigd door Bullus op 26-08-2008 14:11 ]
|2600k|Asus 290|
Waarom post ik dit?
Ik zag een screen waarop te zien was dat er in die PC's een HD4870 zat (weet niet zeker of dat deze Pc's zijn) Maar het ziet er echt boter soepel uit
Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA
http://en.expreview.com/2...g-it-run-slower/#more-700
Vooral het temperatuur verhaal is intressant...
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Misschien omdat mensen het leuk vinden om die benchmark te draaien en hun GPU te zien zweten. De hoge temperaturen geven wel een kick, maar als je het te lang zo draait dan kun je inderdaad je videokaart ermee stukbranden.Edmin schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:33:
Leuke theorie, maar WTF is furmark? En waarom zou DAAMIT er tijd aan spenderen?
Logisch dat AMD maatregelen neemt om dit soort abuse (en bijbehorende RMA's en gedoe) te voorkomen op hun nieuwe HD4800 serie. Bij normale games wordt de GPU namelijk niet zo zwaar belast als bij Furmark.
Goud is geen geld
De r770 is toch behoorlijk warm, het zorgt nu niet voor stabiliteitsproblemen maar ik vrees dat op de lange duur (2-3jaar) de stress op de pcb door de temperatuursverschillen (inkrimping & uitzetten) mijn kaart kapot zullen krijgen. Maar tegen die tijd heb ik alweer een andere kaart.
iig voor mijn HD3870 maakt het niks uit. Crossfire word ook niet ondersteund voor furmark helaas
[ Voor 20% gewijzigd door Gorion3 op 27-08-2008 08:59 ]
Dat valt denk ik reuze mee. Er zijn wel meer kaarten die onder full-load 80 graden worden, maar die idle veel koeler zijn. Het is voor de levensduur van de hardware juist goed dat de temperatuursverschillen zo klein mogelijk worden gehouden. AMD heeft dat heel goed gedaan door de ventilator in idle mode zo langzaam te zette dat de RV770 in rust 75 tot 80 graden is en onder volle belasting maar 5 tot 10 graden warmer wordt.oeLangOetan schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 02:07:
De r770 is toch behoorlijk warm, het zorgt nu niet voor stabiliteitsproblemen maar ik vrees dat op de lange duur (2-3jaar) de stress op de pcb door de temperatuursverschillen (inkrimping & uitzetten) mijn kaart kapot zullen krijgen. Maar tegen die tijd heb ik alweer een andere kaart.
Dat is beter dan een idle temperatuur van 55 graden en onder volle belasting 85 graden + dat het fijner is om in 2D modus op de desktop geen zoemende ventilator te horen.
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 27-08-2008 09:09 ]
Goud is geen geld
Verwijderd
bij iemand die de hele dag continue 3d-apps opstart is dit idd van toepassing..frankknopers schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:08:
[...]
Dat is beter dan een idle temperatuur van 55 graden en onder volle belasting 85 graden + dat het fijner is om in 2D modus op de desktop geen zoemende ventilator te horen.
maar volgens mij draaien de meeste pc's minimaal 90% van de tijd gewoon in 2d-modus... en dan kun je beter een kaart hebben die idle 50-60 graden word, en af en toe een keer opwarmt naar 90
Volgens mij was bij NV juist het probleem dat bepaalde onderdelen in sommige G8x en G9x GPUs na verloop van tijd niet goed reageerden op de grote temperatuurwisselingen tussen 2D en 3D. In dat geval zou een constante temperatuur beter zijn, zeker als de rest van de GPU/kaart er op gebouwd is.Mr. Detonator schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:39:
[...]
bij iemand die de hele dag continue 3d-apps opstart is dit idd van toepassing..
maar volgens mij draaien de meeste pc's minimaal 90% van de tijd gewoon in 2d-modus... en dan kun je beter een kaart hebben die idle 50-60 graden word, en af en toe een keer opwarmt naar 90
Kijk bv naar de R580 die draaide ook continue op hoge temperaturen. 90C was normaal zelfs met dualslotkoeler (die ook nog eens luidruchtig was). Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn HD4870 nu constant op 35% fanspeed heb draaien en dat-ie dan netjes rond de 48C blijft in 2D toestand en tegen de 60C aan zit in 3D. Ondanks dat de GPU op hoge temperaturen gebouwd is voel ik me zo toch iets 'veiliger'.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Feit is echter wel dat het renamen van een exe bestand ervoor kan zorgen dat je dit soort rare dingen krijgt, ben benieuwd wat ATI hiervan gaat zeggen.
Met andere woorden.. volgens ATI/AMD zou de kaart dus doorbranden in 3dmark. als dit zo is is het produkt niet in orde, want een kaart moet dat gewoon 24/7 kunnen doen. zo simpel is het , en als ie dat niet kan dan deugt ie niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Visgek82 op 27-08-2008 15:43 ]
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Je moet AMD geen woorden in de mond leggen....Visgek24 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:42:
Leuk die link, maar met een gpu temp van 95c brand jij je gpu niet door hoor. zo'n chip kan toch al gauw 110-115c hebben en dan nog gewoon z'n werk doen.
Feit is echter wel dat het renamen van een exe bestand ervoor kan zorgen dat je dit soort rare dingen krijgt, ben benieuwd wat ATI hiervan gaat zeggen.
Met andere woorden.. volgens ATI/AMD zou de kaart dus doorbranden in 3dmark. als dit zo is is het produkt niet in orde, want een kaart moet dat gewoon 24/7 kunnen doen. zo simpel is het , en als ie dat niet kan dan deugt ie niet.
En het gaat niet om 3DMark, maar om FURmark. Furmark is een "Extreme GPU Burning" programma die de GPU continue volledig belast tot op z'n max... een situatie die eigenlijk nooit voor komt.... dus het statement dat een kaart dit 24/7 zou moeten kunnen is niet helemaal juist. Ook bij andere kaarten bv de GTX serie van NV komt het probleem voor. Daar zijn al GPUs gerapporteerd met temperaturen van 104C (zie NV News forum).
Vergelijk het met een snelle auto die continue op z'n staart wordt getrapt.... Is dat gezond voor de motor van de auto? Hoe lang houdt die dat vol? Zou een auto dit 24/7 moeten kunnen volhouden?
Furmark is wel handig om de limieten van je kaart op te zoeken bij overklokken.
Verwijderd
- In geval van gpu: door te hoge temp? Dan zou deftige aftermarketkoeler het probleem moeten verhelpen
- In geval van geheugen: idem zolang de temps niet erg hoog worden zou het geen probleem mogen zijn.
- In geval van VRM: 2 mogelijkheden: 1) temp, idem als hierboven, indien voldoende gekoeld geen probleem 2) GPU of mem trekt zodanig veel stroom onder de belasting dat de VRM meer vermogen moeten leveren dan waarvoor ze gemaakt zijn, en dus buiten spec werken
- Iets anders ?
Iemand die hierover wat meer toelichting kan geven?
Een search op de forums van Rage3D, Beyond3D en bv [H] op "Furmark" levert genoeg recente hits op met meer info waar je misschien iets aan hebt.
Een Golfje of zo kun je al beter op zijn staart trappen dan bv een Ferrari. Die dingen zijn behoorlijk gevoelig en gaan in verhouding sneller kapot.CJ schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:33:
[...]
Je moet AMD geen woorden in de mond leggen....
En het gaat niet om 3DMark, maar om FURmark. Furmark is een "Extreme GPU Burning" programma die de GPU continue volledig belast tot op z'n max... een situatie die eigenlijk nooit voor komt.... dus het statement dat een kaart dit 24/7 zou moeten kunnen is niet helemaal juist. Ook bij andere kaarten bv de GTX serie van NV komt het probleem voor. Daar zijn al GPUs gerapporteerd met temperaturen van 104C (zie NV News forum).
Vergelijk het met een snelle auto die continue op z'n staart wordt getrapt.... Is dat gezond voor de motor van de auto? Hoe lang houdt die dat vol? Zou een auto dit 24/7 moeten kunnen volhouden?
Furmark is wel handig om de limieten van je kaart op te zoeken bij overklokken.
Hmm, dan denk ik bij die Ferrari aan de GTX280 en bij dat Golfje aan een HD4850Astennu schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:22:
[...]
Een Golfje of zo kun je al beter op zijn staart trappen dan bv een Ferrari. Die dingen zijn behoorlijk gevoelig en gaan in verhouding sneller kapot.
Ik neem aan dat het een hard-launch wordt?
En weet je toevallig ook of nVidia, wat logisch is, de prijs van de 280GTX dan nog verder laat zakken?
Verwijderd
Volgens mij is het enige probleem dat de fan op GPU temp reageert maar die wordt niet veel hoger. VRM temp wel en de cooler reageert daar niet op. Bij de zwaarste games is die temp 20c lager. Maar goed dan nog mijn X1900 haalde ook 100+ op de VRM's. Dus volgens mij moet het niet direct een probleem zijn.Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:02:
Rare jongens, die gasten van AMD. Eerst overal verkondigen dat een hete graka geen enkel probleem is, en vervolgens profiles gaan maken om de temp omlaag te krijgen. Blijkbaar vertrouwden ze t zelf toch niet helemaal
En dan nog is het speculatie. Want het is niet zeker met welke rede AMD dit heeft gedaan. Want ik ben wel van mening dat een kaart het aan zou moeten kunnen. In games zou het ook voor kunnen komen meestal alleen niet zo lang achter elkaar maar toch. Anders iets betere VRM's er op knallen met over capaciteit dan worden ze ook minder warm.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 28-08-2008 09:40 ]
Maar als ik bij Catalyst drivers op de webpagina kijk, zie ik dat er nog steeds hotfixes bovenaan de downloads pagina staan....
Moet ik deze na het installeren van de nieuwe drivers er ook nog op zetten?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3930
Hardspell used a Radeon HD 3850 along with a GeForce 9600 GT on the same system with the display connected to the Radeon, though no form of multi-GPU graphics connection existed, the GeForce card partnered the Radeon well in processing physics, while the Radeon did graphics. Results of the oZone 3D FluidMark, a benchmark that includes routines to evaluate the machine's capability in processing physics, showed a greater than 350% increase in scores, showing that the GeForce accelerator is doing its job.

[ Voor 8% gewijzigd door winwiz op 28-08-2008 15:47 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
jammer dat ze niet even vermelden welk mobo ze hiervoor gebruikten.
AMD heeft nu laten weten dat ze expres de Tesselator in de HD2K/3K/4K series hebben laten zitten, omdat het straks heel gemakkelijk is om Xbox360 games met Tesselation te porten naar de PC. Maar er is meer.... Ze geven de developers nu al een handreiking door de tesselator via DX10(.1) toegankelijk te maken. Hierdoor kunnen ze nu al oefenen met functionaliteit uit DX11 op de huidige hardware die er ook weer van kan profiteren.
De marketingafdeling van AMD is eindelijk wakker geworden.
Ik heb nu 3 of 4 dagen 8.8 mert mijn 4870, en heb al 5 BSOD's gehad van ATI drivers. Ik installeer de hotfixes zo wel even, en kijken of dat helpt. Je hoort van meDJ_The_SP schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:43:
Ik ga zometeen Catalyst 8.8 proberen voor mijn HD4870.
Maar als ik bij Catalyst drivers op de webpagina kijk, zie ik dat er nog steeds hotfixes bovenaan de downloads pagina staan....
Moet ik deze na het installeren van de nieuwe drivers er ook nog op zetten?
Vraag ik me af hoe hij zal draaien bij mij (zie systeem), ik heb nu nog een 3870 maar een 4870X2 lijkt me wel een leuke upgrade. Ik vraag me af in hoe verre mijn config een bottleneck zou vormen voor deze kaart.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=9157&Itemid=1
Leuk kaartje met non-ref. cooler (dual slot) en OC (700/1100)
|2600k|Asus 290|
Doe je toch iets fout heb ze hier ook draaien tot nu toe nergens last van gehad. Misschien PC toch niet helemaal stabiel ?omgwtfbbq schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:21:
[...]
Ik heb nu 3 of 4 dagen 8.8 mert mijn 4870, en heb al 5 BSOD's gehad van ATI drivers. Ik installeer de hotfixes zo wel even, en kijken of dat helpt. Je hoort van me
Je zult mogelijk een cpu limmit hebben dus als in je haalt geen 200 fps. Maar je kunt wel lekker AA en AF max open gooien want dat doet de VGA kaart en niet de cpu. Verschil tussen 160 of 220 fps merk je toch niet. En met de cpu's die je hebt kun je volgens mij prima gamen. Het zal altijd een verbetering zijn tov wat je nu hebt zeker met AA en AF.prutser001 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:49:
Als ik kijk naar de benchmarks en het gebruikte systeem bij deze test : http://www.hardware.info/..._Radeon_HD_4870_X2_Test/4
Vraag ik me af hoe hij zal draaien bij mij (zie systeem), ik heb nu nog een 3870 maar een 4870X2 lijkt me wel een leuke upgrade. Ik vraag me af in hoe verre mijn config een bottleneck zou vormen voor deze kaart.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 29-08-2008 08:42 ]
Beetje tegenvallende review. Dat het 2-4 fps zou schelen met de reference kaart had ik ook wel kunnen raden. Temperaturen en geluidsniveau was ik wel erg nieuwsgierig naar, maar deze staan er niet bij. Beetje jammer fud...Bullus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:18:
review Gainward 4850 GS @Fudzilla
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=9157&Itemid=1
Leuk kaartje met non-ref. cooler (dual slot) en OC (700/1100)
Depep schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:13:
[...]
Beetje tegenvallende review. Dat het 2-4 fps zou schelen met de reference kaart had ik ook wel kunnen raden. Temperaturen en geluidsniveau was ik wel erg nieuwsgierig naar, maar deze staan er niet bij. Beetje jammer fud...
Anders nog een reviewIdle mode resulted in temperatures around 52 °C and workload scenario’s temperatures hit up to 67 °C.
The cooler is quiet, even quieter than on Gainward’s 9800 GT card, which is great since it’s the same cooler
http://www.hardware-infos.com/tests.php?test=44&seite=1
[ Voor 6% gewijzigd door Bullus op 29-08-2008 10:57 ]
|2600k|Asus 290|
http://www.phoronix.com/s..._r500_mesa_catalyst&num=1
de mesa drives zijn de open-source driversJejking schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:43:
Lekkere winst voor de R5xx-reeks met de laatste Linux-drivers. X1300Pro @ nieuwe drivers > X1800XL @ oude drivers. Dat is lekker appeltjes eten
http://www.phoronix.com/s..._r500_mesa_catalyst&num=1
maw de open-source drivers doen het met een x1800xl slechter dan de closed source drivers met een x1300pro
ATI 4870 poster moet je snel zijn.
Als ik als BSOD ATIKMDAG krijg gok ik niet dat het door een instabiele PC komt, maar door de drivers.Astennu schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:41:
[...]
Doe je toch iets fout heb ze hier ook draaien tot nu toe nergens last van gehad. Misschien PC toch niet helemaal stabiel ?
[...]
Iig, ik heb het geprobeerd, maar het maakte niks uit, kreeg vanmiddag gewoon weer een BSOD.
Oeps, overheen gelezen. Had ook grafiekjes verwacht o.i.d. Hoe dan ook, mooie temperaturen, dit durf ik weer in m'n kast te zettenBullus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:54:
Idle mode resulted in temperatures around 52 °C and workload scenario’s temperatures hit up to 67 °C.
The cooler is quiet, even quieter than on Gainward’s 9800 GT card, which is great since it’s the same cooler
Leuk kaartje, al moet ik zeggen dat ik hier ook best blij van word.
Als het echt aan de drivers ligt heeft iedereen er last van. In jouw situatie kan het dus wel degelijk door een instabiele pc komen in combinatie met deze drivers.omgwtfbbq schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 16:05:
[...]
Als ik als BSOD ATIKMDAG krijg gok ik niet dat het door een instabiele PC komt, maar door de drivers.
Iig, ik heb het geprobeerd, maar het maakte niks uit, kreeg vanmiddag gewoon weer een BSOD.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
KLIKKIE!
Verwijderd
Ik vraag me af of de performance uberhaupt merkbaar anders is. En of het op de resolutie waarbij het ws. wel echt wat gaat schelen de kaarten überhaupt nog wel voldoende rekenkracht hebben.
Ik wil er een 2560 x 1600 display mee aansturen en het liefst natuurlijk full-res.
Verwijderd
Zijn een paar benchmarks van langsgekomen. Kantelpunt qua resolutie waarbij 1 gig nuttig werd tov 512MB, lag bij de resolutie van >1920*1200. Dus wat betreft 2560*1600 kan de 1gig versie wel degelijk nuttig zijn. Waar het juist stond weet ik niet meer maar is hier ergens gepasseerd (of in het ervaringen-topic).Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:12:
Zijn er ergens goede reviews te vinden waar een 1024MB 4870 langszij een 512MB 4870 wordt gezet?
Ik vraag me af of de performance uberhaupt merkbaar anders is. En of het op de resolutie waarbij het ws. wel echt wat gaat schelen de kaarten überhaupt nog wel voldoende rekenkracht hebben.
Ik wil er een 2560 x 1600 display mee aansturen en het liefst natuurlijk full-res.
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!