Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Lukt dat lakken wel in de (volle) zon?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

DJMaze schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:49:
Je houten onderdelen lakken met dit weer is geen straf, als je op dit geniale idee komt :)
  1. Eerst een pot ijs leegeten
  2. De onderkant er af snijden
  3. Bovenkant klemmen om binnenrand verfblik
  4. Netjes gieten zonder morsen
  5. Deksel er op tegen stof (als je hem later nog nodig hebt)
[afbeelding](klik voor grote foto)
Ik mis: een koud biertje tussendoor.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:39:
Lukt dat lakken wel in de (volle) zon?
Nee, dat doe ik binnen. Is half uurtje bezig en dan zelf minstens zes uur wachten in de zon voordat de volgende laag er op kan :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Vooruit, zo is het bepaald geen straf.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wel oppassen met de hoge luchtvochtigheid bij het lakken vandaag.
-edit-
En mocht het al klaar zijn dan graag fotografisch bewijs ;)

[ Voor 34% gewijzigd door PalingDrone op 31-05-2018 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43

BeaM-R

Powerrrrr

Het topic is een beetje doodgebloed zie ik.
Even kijken of er weer wat leven in te schoppen is :)

Vorig jaar begon het "bootje varen" bij mij ook te kriebelen.
Een beetje in een opwelling toen eerst een eenvoudig rubberbootje aangeschaft, een Intex Mariner 4 met een Honda BF2.3 buitenboordmotor. Beide nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWoBIBH03P0kx0Z5YKGuIea7/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Oa6K1X7EddwSRicvL4B0sVf0/full.jpg

Bij levering bleek de boot echter lek te zijn, dus dat begon al goed. Uiteindelijk toch een nieuwe boot gekregen en gaan varen. Dit bleek toch wat tegen te vallen en dan met name de boot zelf (het motortje was prima). De boot is totaal niet stijf genoeg om er fijn mee te varen. Ik was er dan ook al snel weer klaar mee. Boot en motor weer verkocht en verder gaan zoeken naar iets beters.

Uiteindelijk kwam ik een Honwave T35 tegen met een Honda BF20 4-takt en trailertje. De prijs was redelijk en op de foto's zag alles er nog erg netjes uit. Afspraak gemaakt en de deal was al snel beklonken. Zowel de boot, de motor als de trailer zagen er werkelijk nog als nieuw uit. Ondanks dat de hele set uit 2009 kwam. Verder zaten er nog behoorlijk wat extra's bij, origineel dekzeil, 2e zitbank, banktas, externe tank van 25 liter, en nog wat kleine zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sLSBEuOcDFBdYYPS2OU2XKWl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nQwuzDg80r2KLgkh3vyrXc2m/full.jpg

De motor voor de zekerheid een paar weken terug nog een grote onderhoudsbeurt laten geven en van de winter ook vaarbewijs gehaald, dus nu is het wachten op het lekkere weer :)
De boot gaat in ieder geval deze zomer mee naar het Gardameer. Hopelijk ga ik de boot en motor in de kofferbak krijgen.

Nog even de specs op een rijtje:
Boot: Honwave T35ae2 (2009)
Motor: Honda BF20 4 takt (2009)
Trailer: Kalf Dolphin 550-4010

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 15:50
Nice!

Topic loopt nooit écht storm idd, maar wel leuk om het a en toe weer op te zien leven :P

[ Voor 179% gewijzigd door Charly op 13-05-2019 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Dat is inderdaad jammer. Terwijl Nederland toch echt wel een vaarland is.

[ Voor 70% gewijzigd door BeaM-R op 13-05-2019 19:40 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Meeste booteigenaren zijn of aan het varen óf aan het klussen, die hebben geen tijd voor Tweakers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BeaM-R nice! 20PK op zo’n bootje dat wil wel :)

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-05-2019 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@CyBeRSPiN Volgens de vorige eigenaar moet hij 40km/u halen. Ik ben er pas 1x mee weggeweest en dat was met mijn zoontje van 3 erbij dus heb er nog niet heel snel mee gevaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
EvaluationCopy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:16:
Meeste booteigenaren zijn of aan het varen óf aan het klussen, die hebben geen tijd voor Tweakers ;)
Maandag klusdag gehad. Lieren uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. (was in de 5 jaar dat we de boot hebben nog nooit gebeurd... :X ) en een nieuw acculader geïnstalleerd zodat we deze zomer weer koud bier kunnen drinken.

Next up. Valstoppers ook een service beurtje geven en de gare ongelagerde blokjes waar de lijn voor de rolgenua over loopt vervangen door "low friction rings" / zo iets:

Afbeeldingslocatie: https://static-sailfeed.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2017/09/furler-lead.jpg

Later dit jaar nog een keer de bekleding in de kajuit vervangen omdat die her en der al naar beneden gekomen is, maar dat schijnt nogal een K klus te zijn. :X

Koop een boot, werk je dood zeggen ze toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 06-06-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Charly schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Maandag klusdag gehad. Lieren uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. (was in de 5 jaar dat we de boot hebben nog nooit gebeurd... :X ) en een nieuw acculader geïnstalleerd zodat we deze zomer weer koud bier kunnen drinken.

Next up. Valstoppers ook een service beurtje geven en de gare ongelagerde blokjes waar de lijn voor de rolgenua over loopt vervangen door "low friction rings" / zo iets:

[Afbeelding]

Later dit jaar nog een keer de bekleding in de kajuit vervangen omdat die her en der al naar beneden gekomen is, maar dat schijnt nogal een K klus te zijn. :X

toon volledige bericht
Huur een dikke bouwstofzuiger, zuig je die troep er zo uit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Morgen ga ik de mast erop zetten (Sun 2000 gekocht). Project stuurautomaat wil niet echt vlotten, ik mis een beugel dus kan daar weer achteraan. Bootje heeft wel een accu voor twee lampjes maar verder zit er niets aan electronica op dus dat is verder ook nog wel een leuk projectje(s).
Maar eerst maar weer eens zeilen dit weekeinde.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 22:51
Charly schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Valt me op in de haven hier dat er nooit wat mee gebeurt en het allemaal toch overleeft, terwijl je zelf een vermogen aan RVS en 'klusjes' kwijt bent. Ik heb er weleens voorzichtig aan gedacht, maar voor het geld van een ligplaats, onderhoud, stalling, etc kan je beter een paar keer per jaar huren. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Señor Sjon klopt, huren is snel voordeliger. Het nadeel van huren voor mij is dat het dan wel weer een drempel is om te reserveren, het alsnog klote weer kan zijn etc, je mist wel wat vrijheid. Voordeel van huren is dat je makkelijker eens een ander zeilgebied kan ontdekken. Voor (lange) weekeinden zit je toch vaak gebonden aan Noord (IJsselmeren, wadden) of Zuid (Zeeuwse wateren) met een eigen boot.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Señor Sjon schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Valt me op in de haven hier dat er nooit wat mee gebeurt en het allemaal toch overleeft, terwijl je zelf een vermogen aan RVS en 'klusjes' kwijt bent. Ik heb er weleens voorzichtig aan gedacht, maar voor het geld van een ligplaats, onderhoud, stalling, etc kan je beter een paar keer per jaar huren. :P
Het moet je hobby zijn om er een beetje mee te rommelen. Als je vooral wil varen is huren denk ik idd bijna altijd de betere oplossing. Het scheelt dat de boot van de familie is en mijn pa inmiddels niet meer werkt, dus tijd zat heeft d:)b
franssie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:00:
Morgen ga ik de mast erop zetten (Sun 2000 gekocht). Project stuurautomaat wil niet echt vlotten, ik mis een beugel dus kan daar weer achteraan. Bootje heeft wel een accu voor twee lampjes maar verder zit er niets aan electronica op dus dat is verder ook nog wel een leuk projectje(s).
Maar eerst maar weer eens zeilen dit weekeinde.
Gefeliciteerd! Lijkt me een leuke boot

[ Voor 34% gewijzigd door Charly op 06-06-2019 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Charly schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Het moet je hobby zijn om er een beetje mee te rommelen. Als je vooral wil varen is huren denk ik idd bijna altijd de betere oplossing. Het scheelt dat de boot van de familie is en mijn pa inmiddels niet meer werkt, dus tijd zat heeft d:)b
Hier ook een boot dat door de familie gebruikt wordt :) Aan huren heb ik ook wel eens gedacht, maar voor mij zou de rekensom toch te ongunstig uitkomen. Ik spaar vrije dagen, waardoor ik standaard al een maand met de boot op vakantie ga. Tel daarbij de weekenden en dan is het goedkoper om een eigen boot te hebben. Het ligt er ook wel aan hoeveel je buiten het seizoen zelf aan onderhoud kunt doen, want alles wat je zelf doet hoef je niet iemand voor in te huren. En met een handige pa scheelt het ook wel :)

Zelf nu ook met een tocht door het land bezig. Vanmorgen eens het Reevediep gedaan, mooi hoor, al is 6km/u wel wat langzaam op zo'n breed water. Niet zo heel erg, heb geen haast :) Morgen maar eens wat verder Overijssel in!

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Afgelopen zondag wezen varen over de Mark en de singels in Breda.

Varen Breda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Gisteren nieuwe prop gemonteerd. Zat eerst een 9 1/4x9 4 blads op, nu een 9 1/4x10 3 blads. Hopelijk kan ik hierdoor wat meer snelheid eruit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CdIcv7wsknozjhJIXIcajgOJ/full.jpg

En nog een zwemtrapje aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/egsBtWuDiMvnVMLFBAMKPaUs/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Señor Sjon schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Ik heb weinig kijk op motorbootjes, maar de zeiltak van de watersport vergrijst als een malle. Inderdaad, op de mooiste dagen ligt nog driekwart van de boten te verpieteren in de haven. Zelfs in de populairste Zeeuwse havens vallen nu gaten... onder de tien meter is het geen probleem meer om een ligplek te krijgen en zelfs voor 11 meter hoefde ik niet lang te wachten.

Ik heb al 10 jaar eigen boten en zou niet willen huren. Een beetje zeilboot huren kost je al snel 400 a 500 euro per weekend en 1000 euro per week in het hoogseizoen. Liggeld/verzekering/basala onderhoud kost me al snel 2000 euro per jaar maar dat verdien ik dik terug in de zomervakantie, waar de drie weken me bijna niks kosten. (Wat vaker uit eten maar dat doe ik ook als ik thuis blijf). Als je je zomervakantie wilt varen en je nog drie weekend huurt dan is eigen bezit goedkoper.

Maar: het is ook een blok aan je been. Zeker een zeilboot is een zorg die continu om aandacht vraagt. Er is altijd iets stuk. Zelfs op de mooiste zonnige dagen zit ik wel weer in een onmogelijk houding iets te kitten/schroeven/bekabelen/whatever. Daar moet je ook eer uit willen halen, het wordt zo wel echt je eigen bootje. De vrijheid dat ik wanneer ik wil kan gaan varen vind ik onbetaalbaar.

Als je niet op z'n minst een béétje van klussen houdt dan zou ik nooit kopen. Tenzij je genoeg knaken hebt om elke 3 jaar een nieuwe te kopen en dan is er vast nog van alles mee mis. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is het punt ook een beetje. Mijn vader heeft nu al 20+ jaar een stalen S-spant in Sneek liggen, maar hij restaureert alweer dingen die we in het begin ook al hadden aangepakt. Hij is nu ook te oud (75) met wat kwalen zodat ie de boot niet meer alleen kan bedienen. Het is een klassiek gelijnd jacht met als enige luxe een rolfok. Niks met kuipbediening of wat dan ook. Wel heel veel duimpjes op het water. ;)

Zelf zou ik het Haringvliet als thuiswater kunnen hebben, binnen 10 minuten van huis naar haven. Maar ja, ga ik dan elk gunstig weekend hetzelfde stukje zeilen? Het is met twee kleine kinderen al stervensdruk. Stiekem kijk ik nog weleens naar een trailerbare valk. Die zou ik op mijn oprit kwijt kunnen. Maar ja, dat is ook weer gedoe voor je die in/uit het water hebt. Ik zie het aan mijn zwager die een speedbootje heeft samen met zijn vader. Afgelopen jaar is dat ding 3x de garage uitgeweest, mede omdat ie een jong gezin heeft en er niet aan toe komt.

Dan heb ik het nog niet eens over de boten met bouwjaar 1995-2000 toen ze met tweede hypotheken volledig aftrekbaar gekocht konden worden. Die mensen zijn nu 25-30 jaar verder en gaan richting de 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Afgelopen weekend voor het eerst een weekend met (alleen) mn vriendin gaan zeilen. Eerst naar Marken gevaren, maar daar lag de haven rond half vier al vol. Blijkbaar gaat het toch nog niet zo slecht met de watersport als ik dacht. :) Monnickendam had gelukkig nog wel plek.

Jammer dat het weer een beetje tegen viel, maar ze had er wel lol in dus dat is sowieso een goeie uitkomst. 8)

Vanavond weer wedstrijdje zeilen... Maar da's met regen en nagenoeg 0 wind niet echt een uitnodigend vooruitzicht. :/

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 10-07-2019 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dat is de béste uitkomst. Kijk eens om je heen naar hoeveel mannen er alleen aan of met vrienden aan het zeilen zijn en koester een vrouw/vriendin die het wél leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb een leuk visbootje gezien op marktplaats. Mag ik deze hier posten om jullie mening te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:18:
Ik heb een leuk visbootje gezien op marktplaats. Mag ik deze hier posten om jullie mening te vragen?
Botentopic, visboot, bring it on die toekomstige trawler van je :)
Señor Sjon schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:53:
...
Zelf zou ik het Haringvliet als thuiswater kunnen hebben, binnen 10 minuten van huis naar haven. Maar ja, ga ik dan elk gunstig weekend hetzelfde stukje zeilen? Het is met twee kleine kinderen al stervensdruk. Stiekem kijk ik nog weleens naar een trailerbare valk. Die zou ik op mijn oprit kwijt kunnen. Maar ja, dat is ook weer gedoe voor je die in/uit het water hebt. Ik zie het aan mijn zwager die een speedbootje heeft samen met zijn vader. Afgelopen jaar is dat ding 3x de garage uitgeweest, mede omdat ie een jong gezin heeft en er niet aan toe komt.
...
Een Valk kan op een trailer, ja... maar om een Valk nou trailerbaar te noemen gaat ook weer wat ver.
Door de vaste kiel staat dat vrij hoog op een trailer en zelfs op een trailer met gedeelde as rijd je zoiets niet eventjes van een helling af.
Bij normaal gebruik heb je dan telkens een kraan nodig wat flink in de papieren gaat lopen.
Trailerbare boten dan heb je het meer over een zwaardboot als een Spanker een trailerbare kielboot zou bijvoorbeeld een Efsix of een Sailhorse kunnen zijn, dan heb je de voordelen van een kiel maar staat mooi laag op een trailer en kan je overal te water laten.
Een soort tussenvorm zou een Randmeer zijn, lekkere toerboot en staat door een kiel-midzwaard ook niet zo hoog als een Valk.

Zelf zou ik zeker met kinderen voor een klein kajuitbootje gaan, dat gedoe en die heisa om je boot iedere keer naar het water te slepen en daarna weer naar huis gaat imho vrij snel vervelen waardoor je veel minder vaart en juist dat lekkere uurtje wat je even kan gaan varen na je werk mis je dan.
Niks fijner dan naar de haven te rijden, luikje open, vallen aanslaan en een kwartiertje later ben je de haven uit.
Met een klein kajuitbootje kan je lekker je zeilzooi in de boot laten en nadat je de haven binnenvaart zit je desnoods een kwartiertje later alweer in de auto terug naar huis.
In vergelijking met een gekeurde trailer kost een ligplaats voor een 22 voeter je ook de kop niet en je hebt het comfort van eventjes te gaan varen wanneer je wil, desnoods laat je de kinderen lekker binnen spelen en vermaken jullie je in de kuip.
Een Valk zeilt heerlijk maar is meer geschikt om achter je huis te leggen wanneer je in Friesland of bij een leuk meertje woont.
Wanneer je op wat groter water vaart heb je meer aan iets als een Randmeer.

Ik heb een aantal jaren met een houten wedstrijd Valk gevaren op de Randmeren en ben er ook mee op vakantie geweest naar Friesland en ja die overwinterde ook op een trailer in de tuin.
Nadat ik met een beetje wind over de Ketel gevaren was en ook met wat golven op het IJmeer merkte je toch wel dat er hier en daar wat scheurtjes ontstonden door het klappen van dat knikspant op flinke golven.
Een Randmeer was daar ongetwijfeld beter voor geschikt geweest.

Is een leuke Dehler Sprinta niks voor je, die zijn net zo trailerbaar als een Valk (iig zie je soms wel een Duitser met zo'n ding op een trailer rijden), zeilt prima en beetje ruimte binnen, wil je sneller kijk dan eens naar een Sprina Sport, die zijn echt vlot.

[ Voor 86% gewijzigd door PalingDrone op 12-07-2019 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb ~20-25 jaar niet gezeild. Meestal was het mijn vader aan het roer, zelfstandig niet verder dan een optimist. Ik ben er meer van vergeten dan ik me kan herinneren. :+ Maar je redenatie kan ik wel volgen, zeker met betrekking tot kajuit wel/niet.

Stabiliteit is belangrijker met kleine kinderen dan snelheid. Als zij het niks of eng vinden, ben je snel klaar. En vrouwlief wil ook wat creature comforts zoals een douche. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 12-07-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kinderen vinden niet zo snel iets eng, dat hangt meer af van hoe de ouders het scheefhangen ervaren. Als ze vanaf het begin leren dat het er bijhoort vinden ze het heel normaal. Vrouwen daarentegen, hun zeikplezier kun je wel in één keer goed verzieken. Raad daarom aan altijd rustig op te bouwen met partners zonder zeilervaring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:41:
Kinderen vinden niet zo snel iets eng, dat hangt meer af van hoe de ouders het scheefhangen ervaren. Als ze vanaf het begin leren dat het er bijhoort vinden ze het heel normaal. Vrouwen daarentegen, hun zeikplezier kun je wel in één keer goed verzieken. Raad daarom aan altijd rustig op te bouwen met partners zonder zeilervaring.
Even snel quoten voordat het gecorrigeerd wordt.

Ja, scheef hangen kan de opluchting van het legen van een blaas goed verpesten :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:59:
Ik heb ~20-25 jaar niet gezeild. Meestal was het mijn vader aan het roer, zelfstandig niet verder dan een optimist. Ik ben er meer van vergeten dan ik me kan herinneren. :+ Maar je redenatie kan ik wel volgen, zeker met betrekking tot kajuit wel/niet.

Stabiliteit is belangrijker met kleine kinderen dan snelheid. Als zij het niks of eng vinden, ben je snel klaar. En vrouwlief wil ook wat creature comforts zoals een douche. :P
Douche is er meestal op de jachthaven wel. Tenzij je écht lange reizen gaat maken zou ik die niet aan boord willen hebben... want dan wil je ook stromend warm water en dat is allemaal weer extra spul dat stuk kan.

Als je vooral dagtochtjes maakt met het gezin zou ik idd eerder kijken naar iets met een klein kajuitje dat vooral als berging / beschutting voor een buitje kan dienen. Toiletje aan boord is dan wel weer fijn imo, maar dat kan ook een porta potty zijn als je vooral korte trips maakt.

Dan denk ik aan een marieholm IF of een fox 22 ofzo, beetje afhankelijk van je smaak / budget en prioriteiten... Had er laatst niet iemand een sun 2000 gekocht hier? valt ook redelijk in die categorie.

Valken zijn inderdaad niet heel geschikt voor open water en/of traileren. Randmeer met kielmidzwaard zou dan een logischer keuze zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:41:
Kan je verklappen dat een gebroken mastvoet met het neerkomend geraas van de mast midden op het IJsselmeer klassificeert als een redelijke traumatische ervaring voor een vijf jarige... te weten mezelf. :X Heb jaren niet op een boot gedurfd.

Zelf heb ik ook liever een kajuitjacht. Zou ook weleens op vakantie ermee willen, maar ben totaal geen crepeerder kampeerder. De meeste jachten van 10+ meter met de natte cel bij de kajuitingang zijn wel redelijk uitgerust. Maar ja, die kosten ook weer navenant geld en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Kan je verklappen dat een gebroken mastvoet met het neerkomend geraas van de mast midden op het IJsselmeer klassificeert als een redelijke traumatische ervaring voor een vijf jarige... te weten mezelf. :X Heb jaren niet op een boot gedurfd.

Zelf heb ik ook liever een kajuitjacht. Zou ook weleens op vakantie ermee willen, maar ben totaal geen crepeerder kampeerder. De meeste jachten van 10+ meter met de natte cel bij de kajuitingang zijn wel redelijk uitgerust. Maar ja, die kosten ook weer navenant geld en tijd.
Vooral meer geld, tijd valt opzich wel mee, behalve dat je gewoon 2x zo lang bezig bent met jaarlijks onderhoud.
Ipv 1 dag de boel in de antifouling en wax zetten met een polyester boot ben je bij >10 meter daar 2 dagen mee bezig in het voorjaar.

Sprinta = wat oud, Google eens naar een Tonic 23 van Jeanneau.
Comfortabel, trailerbaar, toilet bij de ingang etc.

Vergeet dat "uitgebreid douchen zoals thuis" aan boord maar gewoon, vrijwel alle jachthavens in NL hebben prima en schoon sanitair, vele havens hebben zelfs een familie douche of badkamer.

Met kinderen aan boord is het IJsselmeer sowieso niet aan te raden, veel te saai, lange stukken en kans op verraderlijk en veranderlijk weer.
Ik zou dan eerder boot met variabele diepgang nemen, dan kan je vlakbij strandjes komen en vaar je over het algemeen op kleiner water wat leuker is omdat er veel meer te zien is, ook zit je niet gelijk met tochten van 4+ uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die zit er wel wat couranter uit. Trailerbaar is geen verplichting overigens. Zo'n jacht op de oprit gaat er wat vreemd uitzien in een woonwijk, hoewel het wel zou passen. :+ Een kleiner bootje in de Valk klasse was dan makkelijker. ;)

Maar die Tonic is van voor tot achter helemaal open binnen? Denk dat met zo'n klein bootje ik de boel nooit rondkrijg. :P Maar goed, wil eigenlijk ooit wel een keer huren, maar dan heb je vaak weer CWO2 nodig. Heb na moeten zoeken wat dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:34:
Maar goed, wil eigenlijk ooit wel een keer huren, maar dan heb je vaak weer CWO2 nodig.
Is dat zo? Ik weet dat ze in het buitenland vaak wel een papiertje vragen maar ik kan me niet herinneren dat ik bij diverse jachtverhuurders in Friesland ooit iets heb hoeven laten zien. Soms vroegen ze nog net of je kunt zeilen maar meestal was het een kwestie van borg betalen en veel succes. :w

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 12-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ken ze ook niet beter dan jouw ervaring. Vooral motorjachten maken er nogal eens een potje van en dan zie je 5-6 opgeschoten jongens erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
Die zit er wel wat couranter uit. Trailerbaar is geen verplichting overigens. Zo'n jacht op de oprit gaat er wat vreemd uitzien in een woonwijk, hoewel het wel zou passen. :+ Een kleiner bootje in de Valk klasse was dan makkelijker. ;)

Maar die Tonic is van voor tot achter helemaal open binnen? Denk dat met zo'n klein bootje ik de boel nooit rondkrijg. :P Maar goed, wil eigenlijk ooit wel een keer huren, maar dan heb je vaak weer CWO2 nodig. Heb na moeten zoeken wat dat is.
in nederland kun je vaak gewoon een kajuitjachtje huren zonder papieren of wat dan ook. Heb het ook een aantal keer gedaan, heel fijne manier om wat types bootjes uit te proberen. Zou wel beetje oefenen met zeilen weer, maar verder gewoon doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

Tandje groter met afgesloten achterhut : Jeanneau Fantasia later gerebadged als : Sun Way 27

Bij kleine bootjes is het juist wel prettig om de boel binnen open te hebben, zo blijft het licht ruim en luchtig.
Die jaren 70 en 80 bootjes met een afgesloten voorpunt zijn vaak enorm hokkerig en ogen doordat je maar een klein gedeelte ziet vrij klein en benauwd van binnen (zeker wanneer ze in de die tijd populaire donkere bruintinten uitgevoerd zijn)

CWO heb je niet nodig om een boot te huren in Nederland, pas wanneer je zeilboten boven de 15 meter gaat huren is een vaarbewijs verplicht, maar geen zinnig mens doet dat zonder ervaring.
En dan nog alleen een vaarbewijs, puur theorie, praktijkervaring wordt niet getoetst.
Zelfde geldt voor motorboten. 14m en 99 cm krijg je gewoon mee, beetje borg achterlaten en je gaat je goddelijke gang maar :)

Toch is het wel handig om al is het maar om je geheugen weer eens op te frissen een (desnoods 2ehands) "leidraad voor zeilers" door te bladeren.
En mocht je je eega aan je huurplannen willen blootstellen regel dan even een uurtje een instructeur mee, die legt alles nog eens uit en doet wat dingen voor.
Een ervaren zeiler kan dat ook prima maar wanneer jij met een wat roestig Optimist verleden haar opeens blootstelt aan jouw geklungel met een onbekende huurboot dan lijkt mij de kans vrij klein dat zij het ook leuk gaat vinden ;)

Een avondje meezeilen met iemand of een kleine opfriscursus is sowieso aan te raden, en dat hoeft niet eens in een officieel diploma te eindigen maar een paar uurtjes op het water is al voldoende om de basics weer op te pakken.
De rest goochel je zelf wel uit, zo lastig is het allemaal niet.

Of je huurt gewoon eens een keertje een Fox en gaat het een dagje proberen, kijken of ze zeilen ook leuk vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 13-07-2019 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PalingDrone maar dat is ook wel scope creep - 21 ... 22 .... 23. . . . . 27. . . :+

uiteindelijk kom je dan uit bij een 36 voets bootje waar je prima in kan douchen etc, maar ook de bijbehorende ligplaatskosten. En je vriendin duwt dat niet even los van de kade aan lagerwal ... reden dat ik nu even terug ben naar die 21 voet. En hoe lager bij het water, hoe leuker het is.

iets anders --- Moeten we misschien dit topic laten mergen met Het grote zeiltopic - Deel 2 ? De overlap is gigantisch.

Of gewoon een vaar topic maken met een fatsoenlijke TS? Dan liefst in sport ipv vervoer?

edit2: en dan ook regelgeving en communicatie meenemen. Dus welke (bijna nooit) benodigde vaarbewijzen, wel welke lichten etc etc?

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 13-07-2019 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 01:58:
@PalingDrone maar dat is ook wel scope creep - 21 ... 22 .... 23. . . . . 27. . .

uiteindelijk kom je dan uit bij een 36 voets bootje waar je prima in kan douchen etc, maar ook de bijbehorende ligplaatskosten. En je vriendin duwt dat niet even los van de kade aan lagerwal ... reden dat ik nu even terug ben naar die 21 voet. En hoe lager bij het water, hoe leuker het is.

iets anders --- Moeten we misschien het zeil topic laten mergen met het boten topic? De overlap is gigantisch.
I know ;)
Er is altijd dat gewenste metertje meer...
Uiteindelijk eindig je op een woonboot met een douche en alle comfort van een huis (ghehe... ;) ) en dan heb je gewoon weer een leuk bootje nodig om even lekker te zeilen.

Een merge lijkt mij een prima idee.
Iets als :Het (roei\zeil\vis\motor)botentopic.

(excuses voor de beroerde layout maar ik merk net dat de toetsen links van mijn cursortoetsen en ook de onderste cursortoetsenrij overleden zijn, de slash, vraagteken zijn ook dood en ben te lui om nu nog ASCII codes te gaan tikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Jeanneau Fantasia heb ik wel eens bezichtigd. Het idee is leuk, de moderne indeling maar op het beperkte aantal meters zorgt het vooral voor een redelijke rondzit (niet meer dan dat) en een enorm claustrofobische kooi (laag!). Heel het type heb ik snel overgeslagen, in de zoektocht naar een 27 voet'er.

Zeikplezier hehehe, mooie typfout ja. Niet onrealistisch ook, bij sommige vrouwen. Gelukkig bedoelde ik zeiLplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Ik heb e.e.a. in Señor Sjon in "Verkeer & Vervoer feedback" gezet. Daar verder over de toekomst van het topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 21:36
Tot welk formaat/gewicht is een boot te roeien met twee man? Ik heb een boot van 6 meter en zeg dat ie 1100 kilo is met de motor erbij en twee - vier man erop, is dit dan te roeien in geval van motorpech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

brambello schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:04:
Tot welk formaat/gewicht is een boot te roeien met twee man? Ik heb een boot van 6 meter en zeg dat ie 1100 kilo is met de motor erbij en twee - vier man erop, is dit dan te roeien in geval van motorpech?
Verwacht geen moordend tempo en beetje afhankelijk van hoe je moet roeien maar dat is prima mogelijk. Het is wel een beetje afhankelijk van je conditie en hoe ver je moet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn boot weegt rond de 3½ ton inclusief inventaris en die kan ik prima alleen en met een peddel verplaatsen, maar dat moet je natuurlijk ook niet met een harde wind willen proberen.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@brambello bij windstil weer lukt het wel zeker. Punt van aandacht is de hoogte van je vrijboord icm de lengte van je peddel. Bij ondiep water kan je ook punteren. Als niets lukt, vergeet niet aan je anker te denken om dan maar in ieder geval de boel op een vaste plek te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Zoals @franssie al zegt is de windvang van een boot behoorlijk bepalend, heb je iets laags zoals een RHIB dan gaat dat meestal prima en ben je vooral beperkt door golfslag en evt stroming.

Wat je ook zou kunnen overwegen voor kortere afstanden is het zogenaamde "wrikken", dit doe je vanaf de achterkant van de boot (kan naast je bbm) met slechts 1 roeiriem.
Om naar de kant te komen of in een haven zonder motor te manouvreren zou je dit ook nog kunnen overwegen mochten de zijkanten van je boot te hoog boven water zitten om fatsoenlijk te roeien.

Een simpele peddel en een (gebruiksklaar) anker hoort eigenlijk standaard al aan boord te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 31-07-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 21:36
Er komen nu twee peddels in, vooral om met motorpech weg te komen. Een van die peddels is tevens pikhaak, ook zo iets wat in een boot hoort. Franssie, ja klopt., laatst zoiets meegemaakt en inderdaad geankerd (alhoewel we wel gierend anker hadden).

[ Voor 62% gewijzigd door brambello op 31-07-2019 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
brambello schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:48:
Er komen nu twee peddels in, vooral om met motorpech weg te komen. Een van die peddels is tevens pikhaak, ook zo iets wat in een boot hoort. Franssie, ja klopt., laatst zoiets meegemaakt en inderdaad geankerd (alhoewel we wel gierend anker hadden).
"Krabbend" waarschijnlijk, dat je anker niet pakt, of langzaam over de bodem met de boot meegetrokken wordt, vaak op te lossen met wat meer ankerlijn geven, je ankerlijn was in dat geval dus te kort ten opzichte van de waterdiepte.

"Gieren" is het rond je anker draaien, vaak op te lossen door een 2e anker (aan de achterkant) uit te werpen.
Maar dan "pakt" je anker dus wel.

Ankeren is nog best een kunst maar wanneer je met wat oefenen dat een beetje beheerst dan is het behalve een veiligheidsmiddel ook een manier om relaxed een beetje te chillen op een mooie dag op het water of zelfs lekker een nachtje van alles los aan boord te slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
PalingDrone schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:49:
[...]

"Krabbend" waarschijnlijk, dat je anker niet pakt, of langzaam over de bodem met de boot meegetrokken wordt, vaak op te lossen met wat meer ankerlijn geven, je ankerlijn was in dat geval dus te kort ten opzichte van de waterdiepte.

"Gieren" is het rond je anker draaien, vaak op te lossen door een 2e anker (aan de achterkant) uit te werpen.
Maar dan "pakt" je anker dus wel.

Ankeren is nog best een kunst maar wanneer je met wat oefenen dat een beetje beheerst dan is het behalve een veiligheidsmiddel ook een manier om relaxed een beetje te chillen op een mooie dag op het water of zelfs lekker een nachtje van alles los aan boord te slapen.
Vaak met kleinere boten zie je dat mensen verkeerde lijn (zonder lood) of geen ketting gebruiken, dan is ankeren idd een kunst, zeker met zo'n klein paraplu ankertje. Met een stuk ketting na je anker of een lijn met lood is het echt een stuk makkelijker, of gewoon een goed (schep)anker kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Welk anker het beste is hangt erg af van de bodem. Het paraplu anker is een uitzondering, dat werkt eigenlijk alleen maar op andermans ankerlijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Dus. Afgelopen vrijdag de romp in de wax gezet en als het goed is gaat ie morgen het water in en komt de mast er op. (Dat laatste was in onze haven de beperkende factor qua Corona.)

Al heel wat heerlijk zeilweer gemist dit voorjaar, dus hopelijk kunnen we de rest van het seizoen flink wat weekendjes op pad. Als is het maar een nachtje ergens ankeren / overnachten in de eigen haven. Ben m’n huis inmiddels toch wel een klein beetje zat. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik heb de gelegenheid maar te baat genomen om m'n dek wat op te knappen.

Dat 'wat op knappen' is inmiddels uitgelopen in het compleet verwijderen van het dekbeslag, alle 40 jaar oude verf en antislip lagen verwijderen (net een archelogische expeditie) en het spul geheel opnieuw in de verf zetten na de nodige polyster reparaties.

Ben inmiddels EINDELIJK uitgeschuurd, de mast is er af, en het schip kan naar binnen voor de schilderbeurt. Tering wat een klus 8)7

Ik ben allang blij als ik er in de zomervakantie 3 weken mee weg kan, verder boeit het me niet zo. Begin juni terug het water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 22:00

Wuursj

want worst is al bezet

Wij hadden de mei vakantie gepland. Ik heb de boot nog nooit zo vroeg in het seizoen vakantie klaar gehad. Maar toch maar niet gegaan...

Zomer wordt ook niet veel dit jaar ivm Wuursj Jr. die als het goed is eind juli komt. En om nou meteen met baby (en al een peuter) te gaan zeilen...
Dan maar zoveel mogelijk weekendjes pakken dit seizoen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
Eigenlijk hadden we twee weken met vakantie gegaan eind april/begin mei, maar de haven mocht niet meer bezocht worden (behalve voor zeer dringende reden), mocht er niet meer uitgevaren worden, plus ik mocht een aantal weken het huis niet uit. Pas afgelopen donderdag is het gelukt om toch nog voor een paar dagen kunnen varen, wat wel een heel bijzondere ervaring was. Aan de ene kant moet je rekening houden met andere bedieningstijden, maar vooral ook waar je gaat liggen (zorgen dat het niet te massaal gaat worden). En intussen zie je grote hoeveelheden sloepen en speedboten voorbij varen waar ze aan boord echt geen 1,5 meter afstand houden. Nog 1 aanhouding gezien, twee jongeren op een klein sloepje werden van hun bed gelicht, zo te zien leken ze niet 1 huishouden te vormen. Opvallend was dat er eentje met de arrestantenbus werd afgevoerd, dus misschien was er wel meer aan de hand dan alleen niet aan de 1,5 meter afstand houden.

En eigenlijk was ik nog niet eens klaar met een klus aan boord. Ik ben bezig twee zonnepanelen te installeren. Geen marine-panelen, maar CIS 170Wp huispanelen. Waarom voor CIS gekozen ipv mono of polycrystalline panelen? Als het goed is, presteren die het beste bij minder ideale omstandigheden, zoals schaduw. Je weet uiteindelijk nooit van te voren of er bijvoorbeeld een boom of een gebouw schaduw werpt. Een crystalline paneel zal daarbij in de meest gunstige situatie dmv bypassdioden 1/3 van het paneel uitschakelen, maar in het slechtste geval kan een beetje schaduw ervoor zorgen dat het hele paneel geen opbrengst meer heeft. CIS zou bij mijn weten alleen op de plek van de schaduw minder/niet leveren, maar de rest van het oppervlak wel. Nadeel alleen is dat er een zwaardere MPPT regelaar nodig is, omdat de spanning van een CIS paneel veel hoger is tov een crystalline paneel (Voc van boven de 100V). Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken! Afhankelijk van de (dagelijkse) opbrengst kan ik dan besluiten of het haalbaar is de huidige gaskoelkast voor een 12v compressorkoelkast te vervangen.

Binnen aan boord was het al zo goed als klaar, MPPT op de accu aangesloten en een deel van de kabelgoten voor richting paneel al aangelegd. En gelukkig hulp gekregen van mijn vader, die heeft nu 1 paneel al op het dak gelegd. Niet aangesloten ofzo, dat hoop ik binnenkort te kunnen doen. Maar zo'n huispaneel is dan toch best wel groot zo op het dak, dat zal even wennen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
EvaluationCopy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:42:
Ik heb de gelegenheid maar te baat genomen om m'n dek wat op te knappen.

Dat 'wat op knappen' is inmiddels uitgelopen in het compleet verwijderen van het dekbeslag, alle 40 jaar oude verf en antislip lagen verwijderen (net een archelogische expeditie) en het spul geheel opnieuw in de verf zetten na de nodige polyster reparaties.

Ben inmiddels EINDELIJK uitgeschuurd, de mast is er af, en het schip kan naar binnen voor de schilderbeurt. Tering wat een klus 8)7

Ik ben allang blij als ik er in de zomervakantie 3 weken mee weg kan, verder boeit het me niet zo. Begin juni terug het water in.
Is dat die first 35 waar je eerder een post over had? Da's een aardig stukje schuren lijkt me :+
Ga je nog voor een spannende kleur, of gewoon terug naar 30/40 jaar witter?

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 12-05-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Charly schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Is dat die first 35 waar je eerder een post over had? Da's een aardig stukje schuren lijkt me :+
Ga je nog voor een spannende kleur, of gewoon terug naar 30/40 jaar witter?
Nee die is weg ('gelukkig' ;( ). Zijn een maatje kleiner gegaan, 27 voet nu, maar alsnog genoeg werk manman.

Dek wordt wit met een licht grijs tintje erin, om de ogen niet teveel te peinigen als de zon er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
yodeluxe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:40:
Afhankelijk van de (dagelijkse) opbrengst kan ik dan besluiten of het haalbaar is de huidige gaskoelkast voor een 12v compressorkoelkast te vervangen.
Wacht even... je bent TWEE 170wp panelen aan het installeren en vraagt je dan af of je compressorkoelkast daar op kan draaien? Heb je überhaupt berekend wat je kw/u behoefte gaat zijn, dagelijks?

Even voor het vergelijk: ik draai alle stroombehoefte aan boord inclusief een compressorkoelkast op één 50wp paneeltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
EvaluationCopy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Wacht even... je bent TWEE 170wp panelen aan het installeren en vraagt je dan af of je compressorkoelkast daar op kan draaien? Heb je überhaupt berekend wat je kw/u behoefte gaat zijn, dagelijks?

Even voor het vergelijk: ik draai alle stroombehoefte aan boord inclusief een compressorkoelkast op één 50wp paneeltje.
Ja, ik vaar namelijk niet alleen hoogzomer ;)

Met een enkele 50Wp zou voor mij de stroomvoorziening bij lange na niet voldoende zijn. Als ik bijvoorbeeld eind oktober ga varen, dan duurt de daglichtperiode nog geen 10 uur. Theoretisch zou je een opbrengst kunnen hebben van 500 watt, maar het paneel ligt nooit ideaal. Daarnaast schijnt niet de hele dag de zon, het zou zelfs de hele dag zwaar bewolkt kunnen zijn. Een zonnepaneel haalt dan nog maar 10 a 20% van de capaciteit, dus 50 tot 100 watt voor een hele dag.

Een kleine compressorkoelkast verbruikt zo'n 12 watt per uur, dus 288 watt per dag. Daarnaast is er een kachel aan boord, voor eind oktober reken ik dan op zo'n 120 watt verbruik. De radio staat ook lang aan, 70 watt per dag. LED verlichting is ook nog zo'n 25 watt per dag. En dan heb ik het nog niet over het laden van een mobiel of een paar andere kleine verbruikers.

Opgeteld kom ik dan uit op een verbruik van net boven de 500 watt per dag. En ik lig gerust 3 dagen op een plek. Als het zonnepaneel slechts 10% weet te leveren, dan kom ik 450 watt per dag tekort, oftewel 1350 watt voor 3 dagen. Dat is 112,5 ampere tekort. Met een 140Ah semi-tractie accu gaat hem dat dus niet worden.

Met 340Wp aan panelen zou ik onder diezelfde omstandigheden 160 watt per dag tekort komen, na 3 dagen 480 watt oftewel 40 ampere tekort. Dat is te overzien, dan gaat de accu wel bijladen wanneer ik de motor start om verder te varen. Maar ik heb ook plannen om november en misschien zelfs wel december (lange) weekenden weg te gaan en ook dan moeten de panelen voldoende kunnen leveren met een nog groter stroomverbruik (langer kachel en verlichting aan).

Daarom kijk ik vooral naar de opbrengst onder bepaalde omstandigheden. Volgens de theorie zou het moeten kunnen werken, maar ik moet het eerst zeker weten. Op die basis kan ik bepalen of ik de koelkast ga vervangen en welk formaat (en dus verbruik) het gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 22:00

Wuursj

want worst is al bezet

yodeluxe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Met een enkele 50Wp zou voor mij de stroomvoorziening bij lange na niet voldoende zijn. Als ik bijvoorbeeld eind oktober ga varen, dan duurt de daglichtperiode nog geen 10 uur. Theoretisch zou je een opbrengst kunnen hebben van 500 wattuur, maar het paneel ligt nooit ideaal. Daarnaast schijnt niet de hele dag de zon, het zou zelfs de hele dag zwaar bewolkt kunnen zijn. Een zonnepaneel haalt dan nog maar 10 a 20% van de capaciteit, dus 50 tot 100 wattuur voor een hele dag.

Een kleine compressorkoelkast verbruikt zo'n 12 watt per uur, dus 288 wattuur per dag. Daarnaast is er een kachel aan boord, voor eind oktober reken ik dan op zo'n 120 wattuur verbruik. De radio staat ook lang aan, 70 wattuur per dag. LED verlichting is ook nog zo'n 25 wattuur per dag. En dan heb ik het nog niet over het laden van een mobiel of een paar andere kleine verbruikers.

Opgeteld kom ik dan uit op een verbruik van net boven de 500 wattuur per dag. En ik lig gerust 3 dagen op een plek. Als het zonnepaneel slechts 10% weet te leveren, dan kom ik 450 wattuur per dag tekort, oftewel 1350 watt voor 3 dagen. Dat is 112,5 ampere uur tekort. Met een 140Ah (wel goed!) semi-tractie accu gaat hem dat dus niet worden.

Met 340Wp aan panelen zou ik onder diezelfde omstandigheden 160 wattuur per dag tekort komen, na 3 dagen 480 wattuur oftewel 40 ampere uur tekort. Dat is te overzien, dan gaat de accu wel bijladen wanneer ik de motor start om verder te varen. Maar ik heb ook plannen om november en misschien zelfs wel december (lange) weekenden weg te gaan en ook dan moeten de panelen voldoende kunnen leveren met een nog groter stroomverbruik (langer kachel en verlichting aan).
toon volledige bericht
O-) We blijven wel tweakers he >:)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Wuursj schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:46:
[...]

O-) We blijven wel tweakers he >:)
En dat gemixt met bootjesmensen die het ook altijd beter weten ;)

Maar helemaal gelijk natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door yodeluxe op 13-05-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Als je het toch goed wilt kunnen vergelijken spreek dan liever over ampère-uren, dan weten bootjesmensen ook echt waar het over gaat.

Compressorkoelkastje komt in de zomer wel op 24 x 1 (12 watt) = 24 amp/u per dag ja. Maar zelfs in de zomer zet ik het ding 's nachts al uit, dan is het 's ochtends nog koel zat. Dus maar 12 amp/u per dag. In de herfst/winter zal zo'n ding nog minder verbruiken.

Die kachel snap ik niet. 120 watt? 10 ampere? Per hoe lang, en wat voor kachel is het? Dieselkachel verbruik is minimaal, ik mag aannemen dat er geen elektrische kachel op hoopt te kunnen draaien... ?

Hoe ziet de zonnepanelen setup er uit, plat op dek? Je bent al snel weer beter af met kleinere panelen die je wel op de zon kunt richten, zeker buiten het zomerseizoen.

https://zonnepanelenopdeb.../bereken-energiebehoeften

Heb je zo'n schemaatje al eens ingevuld?

[ Voor 69% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
Om aan 24Ah/dag te komen voor een koelkast in de zomer, zou ik naar een kleiner formaat moeten gaan kijken en daar ga ik gegarandeerd ruzie over krijgen want het is nu al aardig klein. Op dit moment heb ik een 60 liter koelkast met vriesvak en in principe kijk ik eerst naar een vergelijkbaar formaat. Volgens specificaties kom je dan uit op 25Ah/dag (300 watt) bij 25°C of 47Ah/dag (563 watt) bij 32°C, alle berekend met een binnentemperatuur van 5°C in het koeldeel en -18°C in het vriesvak.
Maar het heeft weinig zin om de koelkast uit te zetten, het zal misschien iets aan verbruik schelen, maar zoveel zal het niet zijn. Wat er aan warmte naar binnen lekt zal er dan nog steeds weer uit moeten, of dat nu continu is of alleen overdag. En dan moet die overdag harder werken.

De kachel is inderdaad zuinig, zelfs de meest zuinige dieselkachel die ik kon vinden. Verbruik ligt tussen de 0,4 en 0,9Ah en levert dan tussen de 1000W en 2600W aan warmte. Dus zo gek is een verbruik van 10Ah/dag niet als die niet de hele dag hoeft te draaien.

De panelen komen inderdaad plat op het dak. Ik heb aan een draaibare oplossing zitten denken, maar uiteindelijk toch verworpen, volledig draaibaar zou een te ingewikkelde installatie worden. Daarnaast moet ik rekening houden met de doorvaarthoogte en met een stevige installatie zouden de panelen dan te hoog op het dak komen als ze plat komen te liggen. Ik zit namelijk met een vrij lage brug binnen mijn vaargebied, daar heb ik nu 5-8cm speling (ligt o.a. aan waterstand, in een zeer natte periode had ik nog maar 2cm over). Ik moet er dus voor zorgen dat het paneel niet te hoog komt te liggen, dat lijkt nu wel te gaan lukken.

Ik gebruik liever de verbruikscijfers die ik heb, of door wat ik heb gemeten of op basis van de specificaties. Het grootste nadeel van die website is de periode waar ze het over hebben, april tot en met oktober. Ik weet niet waar ze de informatie vandaan hebben, maar ik heb mijn berekeningen gemaakt met de gegevens van het KNMI. Zo is in april de zonnestraling 3609 watt per m2. Vermenigvuldig dat getal met het oppervlak van het paneel en het percentage van de efficiëntie. In oktober is dat 1709 watt per m2. Oppervlak is 2,5m2, efficiëntie is 13,8%, dus in oktober is de gemiddelde opbrengst 49,1Ah/dag. Ik denk daarom dat die website niet de hele maand heeft genomen, maar alleen naar het seizoen 16 april-15 oktober want de getallen zijn wel heel gunstig. In november is de opbrengst dan 22,6Ah/dag en december 14Ah/dag.

Als ik dus november aanhoud, dan is het verbruik van een koelkast weliswaar lager maar de kachel zal harder moeten werken. De rekensom die ik heb gemaakt:
Koelkast: 22Ah/dag
Kachel: 15Ah/dag
Radio: 7Ah/dag
Verlichting: 3Ah/dag
Telefoonlader: 1,5Ah/dag

Bij elkaar is dat 48,5Ah voor een dag, terwijl er slechts 22,6Ah gemiddeld op een dag opgewekt wordt. Als ik dus langer dan 2 dagen ergens wil liggen, dan kan dat niet met alleen de zonnepanelen als stroomvoorziening omdat anders de accu te diep ontladen gaat worden. Op zich is 50% mogelijk, maar voor de levensduur van de accu probeer ik zoveel mogelijk 30% ontlading als maximum aan te houden. Dat is in november dus eigenlijk al niet haalbaar meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Dit weekend lekker op de boot rondgehangen. Omdat het nog steeds een beetje vaag is wat er open is en niet (en m’n vriendin een toiletgebouw toch wel op prijs stelt) hebben we het bij dagtochtjes uit de eigen haven gehouden.

Dus lekker spelevaren op er Markermeer, in de vlagen liepen we af en toe zeven knopen op alleen de genua.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvJyfz7DWuKZpTcZ-LLpUeIC7e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTnnYvO8McfMRUKAR3C4vGTv.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zelfs nog even gezwommen, dus het seizoen lijkt eindelijk echt begonnen! *O*

[ Voor 31% gewijzigd door Charly op 01-06-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Charly Stond wel een lekker windje inderdaad. Helaas ergens dit weekeinde mijn voet bezeerd dus durfde ik het niet aan. Maar Markermeer is ook mijn primair vaargebied (boot ligt in Muiden) Jij daar ook ergens in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Boot is van mijn ouders en ligt idd ook in die hoek.

Speel wel een beetje met het idee om hem naar Zeeland te verhuizen voor een paar seizoenen. Na zeven jaar hoofdzakelijk op het Markermeer gevaren te hebben ben ik wel toe aan wat afwisseling.

Eens kijken of we deze zomer voor een week of twee die kant op kunnen om een beetje rond te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Charly op 02-06-2020 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het zuidelijke deel van het ijsselmeer is inderdaad niet zo spannend. Zeeland heb ik ook wel eens aan gedacht, erg mooi vaargebied, zeilde er als kind vaak mee met mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

paQ

Ik heb een 12V/240V AC koelkast, die vanzelf omschakelt zodra ik de schakelaar op het paneel omzet. Nu heb ik sinds 2 weken een nieuwe 235Ah service accu, achter een Mastervolt 12/2000 omvormer. 2 dagen zonder walstroom, af en toe boiler aan, koffie zetten, 2 minuten magnetron, en wat lampjes aan en de nodige telefoonladers, is het wel klaar. Zodra de service accu onder de 11.6 V kruipt kan ik geen koffie meer zetten :(
De rest werkt overigens wel gewoon hoor, maar apparaten die een piekstroom gebruiken, zoals nespresso machientje, waterkoker of boiler, niet.

de vraag:
Doe ik er beter aan de koelkast op 12V te laten lopen voor die dagen? of trek ik dan juist (ook) mijn startaccu leeg?
De vraag anders gesteld: gaat de batterij harder op via de omvormer in het geval van de koelkast?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 04-06-2020 10:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@paQ jouw koelkast is waarschijnlijk een hybride waarbij de 230v kant compressor is en de 12V kant Peltier? Dan hangt het er vanaf ... beide is niet efficient. Het beste heb je een 12V compressor koelkast.
En waarom zit je koelkast op je start accu en niet op je service/leef accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:07:
@paQ jouw koelkast is waarschijnlijk een hybride waarbij de 230v kant compressor is en de 12V kant Peltier? Dan hangt het er vanaf ... beide is niet efficient. Het beste heb je een 12V compressor koelkast.
En waarom zit je koelkast op je start accu en niet op je service/leef accu?
Ik denk niet dat het peltier is. Ik hoor in beide gevallen een compressor lopen, maar zodra ik op 230 schakel, hoor je die duidelijker.

De koelkast is aangesloten op het interne circuit van de boot. Ik denk dat voor 12V gebruik alle accu's tegelijk worden aangesproken. Dat moet ook haast wel, want anders zou je tijdens het varen geen 12V hebben op de koelkast als je geen service accu aan boord hebt. Lijkt me niet dat zo'n ding puur op de dynamo lekker werkt. (inclusief alle andere verbruikers)

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 04-06-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@paQ tsja. Als het compressor is op 12V dan is dat natuurlijk beter want je mist een omzetting van 12V naar 230V. Maar zonder type is er niets over te zeggen.
Dat beide accu's tegelijk worden aangesproeken lijkt mij zeer onwenselijk dus ik zou er maar eens met een multimeter induiken. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
@paQ 11,6 volt komt overeen met 20% laadtoestand, op deze manier ga je heel snel afscheid nemen van je accu. Idealiter komt die accu qua laadtoestand nooit onder de 50% = +/- 12,1 volt.

Een 235ah service accu lijkt vrij riant, maar effectief heb je maar +/- 115ah ter beschikking. Afhankelijk van het model koelkast kan dat hard gaan. En een omvormer naar 220 geeft altijd verlies dus ja dan gaat het harder dan dan met rechtstreeks 12v.

Ik wil jullie toch heel erg aanbevelen om iets als een Victron BMW-700 of soortgelijke battery monitor te installeren. Het voltage zegt wel iets maar loopt altijd iets achter de waarheid (wel of niet verbruik/laden) aan. Pas als je ah's gaat meten met een battery monitor weet je echt hoeveel je apparatuur verbruikt. Erg leerzaam.

Wat voor merk/model koelbox gebruik je? En vul dat rekenformulier eens in, als ik jouw verbruik zo inschat ga je het nooit 2 dagen zonder stroombron redden, ondanks je forse accu. Kun je een zonnepaneel ergens kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb een simpel draadloos batterijmonitortje besteld op amazon zojuist. Ik zal die er eens aanprikken, dan wordt eea wat inzichtelijker wellicht.

Nu is dit voor mij ook niet echt regulier gebruik. We liggen heus wel eens een dagje in de Biesbosch bijv, maar doorgaans altijd in een haven aan de walstroom. Deze coronaperiode is alles een beetje anders, dus is het al snel ergens zonder die faciliteiten aanmeren, want je kan toch nergens gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dit zijn ze, worden vandaag bezorgd. Best grappig ding voor 18 piek. En ze houden ook een grafiekje bij van de ontlading. :)
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Late edit:
@EvaluationCopy op beide accu’s zit nu een battery guard. Geladen service 13.45, start 12.65. Met lader aan resp. 13.65 en 12.96V. De startaccu zit op de startaccupool van de lader.

Ik moet nodig eens een keer uitzoeken welke kabel nou waarheen loopt. Er is eea in vervangen in de afgelopen jaren.

[enterOCDhartattackmode]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76ARJ6SWda-DWxwnmlYnPI84S5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXD9fdlNQo2weMOJvSWNgIuA.jpg?f=fotoalbum_large

In elk geval zit de lader rechtstreeks op de accu’s. De dynamo gaat naar een diodebrug en van daaruit naar de startaccu, de serviceaccu, en naar de boegschroefaccu voorin.
De omvormer zit alleen op de serviceaccu.
De autotrim tabs computer zit rechtstreeks op de service accu, omdat hij anders zijn geheugen verliest als ik hem achter de hoofdschakelaar zet. Het bedieningspaneel van die laatste zit wel achter de hoofdschakelaar.

De hoofdschakelaar heeft standen 1,2,both.
Stand 1 is startaccu
Stand 2 loopt naar de motor? :?

Verbruikers als alle lampjes, radio en ook de waterpomp gaan altijd via de startaccu merk ik. Ongeacht walstroom.

De koelkast is NORCOLD EV-351-D 61liter
48W op 220-240
42W op 12V

[ Voor 78% gewijzigd door paQ op 05-06-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Voltage bewaking is beter dan niks, maar zo'n ding meet niet het aantal ampere/uur dat er uit de accu getrokken is. Let er op dat met gebruikers of laders aan niet de actuele stand voltage te zien is, dat zie je pas na een kwartier niks meer aan. (Verbruikers laten het voltage lager lijken dan werkelijkheid en laders hoger). Dat gezegd hebbende: mijn huidige scheepje heeft ook alleen voltage bewaking (beetje de ouderwetse manier) en het werkt prima in de praktijk. Zorg dat de accu's (onbelast!) tussen de 12,1 en 12,7 volt blijft en je hebt het langst plezier van je accu. Zie https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladingstabel-12v-accu-s

Zo'n 1,2,beide hoofdschakelaar was vroeger vrij gebruikelijk in installaties. Als je maar zorgt dat je hem nooit op 'off' zet met een draaiende motor, dan heb je grote kans je dynamo in de soep te draaien. Zie: https://zeilersforum.nl/i...mzetten-bij-lopende-motor

Mocht je 12 aan boord interessant vinden, dit boek kan ik je aanraden, daar staat alles wel zo'n beetje in: https://www.bol.com/nl/f/elektriciteit-aan-boord/33739639/

Gebruikers op de startaccu is niet gebruikelijk en niet wenselijk. Mocht er ergens sluipverbruik optreden of stroom weglekken dan word je startaccu leeggetrokken.

[ Voor 6% gewijzigd door EvaluationCopy op 06-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maar goed, om de startaccu te sparen wanneer geen walstroom, de koelkast dus toch via de omvormer.

Het kan niet wenselijk zijn, maar zo is de boot nu eenmaal bedraad. Het alternatief is dat ik de service accu op de hoofdschakelaar monteer ipv de startaccu. Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat boek stroom aan boord zou ik kopen - is echt een goed boek (heb het ook), Of advies vragen aan iemand op de haven die kan zien (meten) hoe het bij jou aan boord zit.
Het alternatief is namelijk dat je de koelkast op de leefaccu aansluit en afzekert, dat heeft niets met hoofdschakelaars te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:04:
Dat boek stroom aan boord zou ik kopen - is echt een goed boek (heb het ook), Of advies vragen aan iemand op de haven die kan zien (meten) hoe het bij jou aan boord zit.
Het alternatief is namelijk dat je de koelkast op de leefaccu aansluit en afzekert, dat heeft niets met hoofdschakelaars te maken?
Ik ga helemaal niets omleggen aan stroom of zekeringen die af fabriek zo zijn aangelegd. Mijn punt was dat ik heel eenvoudig de bron voor die verbruikers (lampjes, radio, koelkast, waterpomp) kan wijzigen via de hoofdschakelaar. Namelijk door de startaccu van de hoofdschakelaar te ontkoppelen, en deze aan te sluiten op de service accu.
Als ik nu namelijk een hele middag op de Biesbosch rond hang, radiootje aan, je gebruikt de kraan regelmatig, de koelkast trekt stroom, allemaal op de startaccu, dat start niet lekker meer na een paar uurtjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@paQ raar dan dat alle verbruikers op de startmotor zitten en niet op de leefaccu (lichtaccu). Misschien dat er later een tweede accu is bijgeplaatst of dat iemand het ooit eens per ongeluk heeft omgedraaid?
Maar staan de accu's nu parallel of zijn ze wel gescheiden met een diodebrug of een laadcomputer (zoals een victron citrix)? Want wat je uiteindelijk wilt is dat je dynamo eerst de startaccu weer oplaadt en pas als die voldoende spanning heeft de leefaccu bijschakelt in het laden. Die laadschakelaars zijn belangrijk omdat anders de verbruikers toch de startaccu kunnen leegtrekken. De startaccu zou ook een eigen hoofdschakelaar (en zekering) moeten hebben idealiter, al is het maar als een extra drempel voor onbevoegden om je motor te kunnen starten.

edit: ik had je edit van 5 juni gemist met de foto. Dan lijkt het gewoon of ze de plus polen ooit eens per ongeluk hebben verwisseld oid. Dan zou ik het inderdaad gewoon achter de 0-1-2-both schakelaar omdraaien en dan zou het moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 06-06-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
Waarom heb je zo'n grote stroomverbruiker als een koelkast op de startaccu zitten, terwijl die serviceaccu daar nu juist ideaal voor is? En ik snap niet goed wat je bedoelt met de koelkast via de omvormer gebruiken, die koelkast is toch al 12v? Dan moet die direct op de accu aangesloten zitten.

Maar die 1-2-both-off schakelaar kan je beter eruit halen zoals je nu een dedicated startaccu en serviceaccu hebt, een foutje met schakelen is zo gemaakt (bijvoorbeeld de schakelaar op both zetten terwijl de accu's een groot verschil in state of charge hebben). Ik heb ook nog die situatie, komt doordat in het verleden was gekozen voor 2 startaccu's zodat je altijd zou kunnen starten ook als 1 accu problemen geeft. Zodra deze accu's op zijn, komt er hier ook een volledig gescheiden systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja ik zit me net te bedenken dat starten ook via de hoofdschakelaar loopt, hetgeen zou betekenen dat ik dan zou starten op de service accu.

Pfffff het begint me te duizelen.

Ik ga de volgende keer op een slappe avond eens alles uittekenen en doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
paQ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:31:

Pfffff het begint me te duizelen.
Dat had/heb ik ook, toen ik meer met stroom aan boord ben begonnen. Het is behoorlijk gecompliceerd, zeker als je iets wilt doen binnen een bestaand systeem. Maar een tip: als het kan, ga niet nu van alles veranderen, wacht tot het winterseizoen want je gaat er gegarandeerd meer aan doen dan je had verwacht. Nu moet er gevaren worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar om terug te komen op je originele vraag, het lijkt erop dat je koelkast ook op 12V de compressor gebruikt.
Dan zou je niet via de omvormer moeten koelen, want dan heb je waarschijnlijk twee omzettingen 12v DC > 230V DC > 12V Ac.
Elke omzetting kost energie dus dat is zonde.

En verder, er zou toch wel ergens een elektrisch schema van je boot te vinden moeten zijn, maar verwisseling van de aansluiting van de accu's lijkt mij het meest logisch. Er zit een pittige motor in zag ik dus als de startmotor loopt zou je kortstondig een val in de spanning van de accu moeten zien die gebruikt wordt door de startmotor.

edit: en wat handig is met twee accu's noteer even de spanning van elke, dan kan je met een simpel voltmetertje snel zien wat op welke accu is aangesloten.

Edit: @yodeluxe dit is wel een leuke vervanging van de 1-2-both schakelaar
https://www.victronenergy...s/cyrix-battery-combiners

Betaalbaar te vinden (vier tientjes) en zorgt dat je startaccu prio krijgt boven je leefaccu bij laden.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 06-06-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Er zit een 5.7 V8 shortblock in. Dat maakt klussen daar onderin ook niet altijd even makkelijk, en is ook meteen de oorzaak van hier en daar matig weggewerkte bedrading. Je moet je soms in onmogelijke bochten wringen.

Als het starten inderdaad via de hoofdschakelaar loopt, dan lijkt het erop dat de daarop aangesloten accu ook daar voor wordt aangesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vermoed dat alleen de aansturing van het startrelais (via je contact) via de hoofdschakelaar zal lopen, maar dat de startmotor een eigen aftakking heeft (apart gezekerd) - vanwege het hoge amperage wil je de start kabel zo kort mogelijk houden (daarom zit ook de accu van je boegschroef voorin, anders teveel spanningsval in de kabel, ook al is die vinger dik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
franssie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:38:

Edit: @yodeluxe dit is wel een leuke vervanging van de 1-2-both schakelaar
https://www.victronenergy...s/cyrix-battery-combiners

Betaalbaar te vinden (vier tientjes) en zorgt dat je startaccu prio krijgt boven je leefaccu bij laden.
Die overweeg ik inderdaad, het bidirectionele spreekt vooral aan, uiteindelijk wordt er geladen via de alternator en/of zonnepanelen, waarbij de eerste natuurlijk op de startaccu komt, de laatste op de serviceaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:07:
Ik vermoed dat alleen de aansturing van het startrelais (via je contact) via de hoofdschakelaar zal lopen, maar dat de startmotor een eigen aftakking heeft (apart gezekerd) - vanwege het hoge amperage wil je de start kabel zo kort mogelijk houden (daarom zit ook de accu van je boegschroef voorin, anders teveel spanningsval in de kabel, ook al is die vinger dik).
Dat is een optie. Maar dat zou betekenen dat wanneer ik hoofdschakelaar kabel 1 loskoppel, de boot te starten moet zijn.
En als de hoofdschakelaar uit staat, dan kan ik niet starten.

Tenzij hij op stand 2 wel start... want dat zou hetzelfde moeten zijn 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

paQ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Dat is een optie. Maar dat zou betekenen dat wanneer ik hoofdschakelaar kabel 1 loskoppel, de boot te starten moet zijn.
En als de hoofdschakelaar uit staat, dan kan ik niet starten.

Tenzij hij op stand 2 wel start... want dat zou hetzelfde moeten zijn 🤔
Dat dus, meten en meten en uitvogelen hoe het is aangesloten ... niet de leukste klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Dat dus, meten en meten en uitvogelen hoe het is aangesloten ... niet de leukste klusjes.
Ik denk dat ik hem heb.
Dit is de hoofdschakelaar van de boot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsaCuiXvWbtaTSLnymPPMSNSBOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo7PLGOFmQ2G78xWVF2iEdZm.jpg?f=fotoalbum_large

BAT2 is niet aangesloten. Alleen BAT1 en FEEDER. Ik ga er maar even vanuit dat FEEDER hier zoveel inhoudt als: stroom in de boot

Als ik een verbinding maak tussen BAT2 en de service accu, dan kan ik bij stilliggen zonder walstroom de startaccu ontzien door de schakelaar op 2 te zetten. En als ik ga varen weer op 1. (Of BOTH, maar dan start ik deels op de serviceaccu. )

https://www.mobilenergy.n...ndingskabel-35mm2-XL-40cm

Correct?

Dan moet ik er alleen voor waken dat ik hem niet op BOTH heb staan en de omvormer inschakel.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 07-06-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@paQ
als ik google op "1-2-both-off switch wiring diagram" kom ik deze tegen:
http://continuouswave.com/whaler/reference/dualBattery.html

Dus de diode brug laadt de beide accu's op (denk ik) en met de schakelaar kies je welke accu je gebruikt voor je koelast etc.

Edit: Meet voor je die kabel wel aansluit even het spanningsverschil (dat je niet per ongeluk iets kortsluit al zou ik niet weten hoe). Omdat je niet helemaal weet hoe het is aangelsoten is het wellicht handig om een kabel te nemen met een zekering erin (dat moet dan wel een forse kabel met forse zekering zijn). Maar ik denk dat het origineel zo gezeten heeft. Maar dan snap ik niet dat het lijkt dat je vanaf zowel éne accu leeft en start, tenzij ze per ongeluk de start accu vergroot hebben en niet de leefaccu. Dan kom ik weer uit bij de verwisseling.

(foto uit het leerzame boek elektriciteit aan boord van Micheal Hermann)

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 07-06-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCJ2DXM_WG7-LtqI_4sHGY-RJLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyvfOWSivfSMHEoj7W63tZGC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dan weer een schema zoals ik het ken uit zeilboten. Dezelfde schakelaar wordt gebruikt om te kiezen welke accu wordt opgeladen, gebruikers zijn altijd gescheiden maar bij jouw boot lijkt ie dus anders zoals boven gebruikt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ok dan klopt mn redenering wel. 35mm2 kabel ertussen. De hoofdzekering zit in de boot achter het schakelpaneel. Alle losse zekeringen achter het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 15:52
yodeluxe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Die overweeg ik inderdaad, het bidirectionele spreekt vooral aan, uiteindelijk wordt er geladen via de alternator en/of zonnepanelen, waarbij de eerste natuurlijk op de startaccu komt, de laatste op de serviceaccu.
Ik zit te kijken naar een Cyrix op mijn boot (Jeaneau Fantasia 27) om de oude bosch relais te vervangen. Echter ben ik nog niet helemaal bijster een grote held in elektronica dus ik wil even het volgende schema met jullie checken.

Onderstaand schema kom ik regelmatig tegen en zie ik ook bij mij aan boord. Klopt het met dit schema en een Cyrix het zo is dat mijn alternator beide accu's kan laden en ook mijn acculader?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVkWBKR7po3ySXZ3Wc1y-zlgQF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gbcl9W90xmJElcV4wSWLytHc.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van het projectje dit jaar zal ik binnenkort posten, nu nog iets te veel klusjes en drukte op werk ;)
Ik wil binnen nu en 2 weken het water in. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@M@rijn volgens mij klopt dat wel. Dat kleine aarddraadje moet dus ergens op aarde (mag dus ook op accu 2 ) zolang je alle aarde met elkaar verbonden houdt. Wat het ding doet is (op basis van die referentie aarde) de voltages van beide accu's vergelijken. Zodra het voltage van je start accu goed genoeg is, schkelt ie de licht accu parallel zodat deze ook oplaadt.
Met de start assist kan je die regeling omzeilen waardoor je vanaf de lichtaccu kan starten (maar dat zou eigenlijk niet snel nodig moeten zijn omdat deze secundair geladen wordt.
In mijn vorige zeilboot kon ik wel de marifoon omzetten van de lichtaccu naar de startaccu met een aparte schakelaar (en aparte zekering) voor als de navigatieverlichting de accu leeg getrokken zou hebben en ik wel moest zenden in nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:30:
@paQ

Edit: Meet voor je die kabel wel aansluit even het spanningsverschil (dat je niet per ongeluk iets kortsluit al zou ik niet weten hoe). Omdat je niet helemaal weet hoe het is aangelsoten is het wellicht handig om een kabel te nemen met een zekering erin (dat moet dan wel een forse kabel met forse zekering zijn). Maar ik denk dat het origineel zo gezeten heeft. Maar dan snap ik niet dat het lijkt dat je vanaf zowel éne accu leeft en start, tenzij ze per ongeluk de start accu vergroot hebben en niet de leefaccu. Dan kom ik weer uit bij de verwisseling.
Ik denk niet dat ik het kan kortsluiten op deze manier. Ik heb het even met een multimeter gecontroleerd; als ik de schakelaar op 2 zet, dan heb ik alleen verbinding tussen FEEDER en BAT2. op BAT1 krijg ik dan geen signaal. Ik zou voor de vorm nog even FEEDER en service accupool kunnen meten. Maar als daar nu een connectie is, dan doet de schakelaar nu ook nog maar weinig, en zou ik tussen BAT1 en BAT2 ook connectie moeten meten. En die is er niet, want niks werkt op stand 2.

Ik 'leef' nu idd van de startaccu als het aankomt op alle 12V verbruikers. (Hence zo ontstond mijn vraag over de koelkast ;) ) De Service accu voedt (momenteel) alleen het geheugen van de autotrim tabs module en de omvormer.

Er zal in de loop der jaren heus eea veranderd zijn. Toen ik de boot kocht werkte de geïnstalleerde remote voor de omvormer helemaal niet; die hoorde bij een ouder model, dus die is een keer gewisseld. Ik heb inmiddels de juiste geïnstalleerd. De lader is 3 weken geleden overleden (met het verwisselen van de service accu), dus die heb ik zelf vervangen. Dan maar even uit het Mastervolt netwerkje, wat toch al ergens een butsysteem is als je geen peperdure shunts ~290 /st aanschaft. Ik kon met de masterview (werkt niet op de huidige lader) niet meer zien dan de status van de lader. nou :O wow....

Ik denk dat ik het zo maar ga doen dan, en de boiler wellicht wat minder heet zet :+ Want dat zal ongetwijfeld de grootverbruiker zijn, en ik krijg het mijn vrouw niet uitgelegd dat ze dat soort dingen eigenlijk zo veel mogelijk moet mijden als we niet op de walstroom zitten. (of de motor niet loopt) Voor haar is stroom stroom.
En dan wordt er vandaag ook nog een mobiele bootairco bezorgd :')

Ik denk dat ik maar eens een plekje ga zoeken voor een extra accu :P d'r is in het motorruim alleen compleet geen plek meer, en de boot helt al slightly naar links.
yodeluxe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:31:

Maar die 1-2-both-off schakelaar kan je beter eruit halen zoals je nu een dedicated startaccu en serviceaccu hebt, een foutje met schakelen is zo gemaakt (bijvoorbeeld de schakelaar op both zetten terwijl de accu's een groot verschil in state of charge hebben). Ik heb ook nog die situatie, komt doordat in het verleden was gekozen voor 2 startaccu's zodat je altijd zou kunnen starten ook als 1 accu problemen geeft. Zodra deze accu's op zijn, komt er hier ook een volledig gescheiden systeem.
Sorry, deze gemist.
Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan niet zo even alle verbruikers loshalen, want die gaan grotendeels via die kabel die aan FEEDER zit gekoppeld; het starten van de motor zelf ook. Die kabel wordt ergens gesplitst, maar waar en waarheen precies weet ik niet.
Inderdaad, ik zal moeten opletten welke accu's ik inschakel bij welk gebruik, maar dat is voor nu even de enige mogelijkheid om de startaccu niet te belasten als de motor niet loopt. Zo lang je aan het varen bent helpt de dynamo mee natuurlijk. Klaar met varen > standje 2

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 08-06-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb gister een kabel tussen de serviceaccu en de schakelaar gezet. En dat werkt prima :) Mijn lampjes knipperen nu ook niet meer als de waterpomp aangaat :+

Startaccu gaat niet verder dan 12.56 overigens met de lader uit.
Is dat nog OK? (indicator op de accu ziet nog gewoon groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@paQ 12,5 is nog goed bruikbaar.
Volgens deze tabel ben je dan 10% kwijt van je actieve capaciteit. https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladingstabel-12v-accu-s

Ga je je omvormer ook nog op de licht/leef accu zetten of laat je die op de startaccu zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:36:
@paQ 12,5 is nog goed bruikbaar.
Volgens deze tabel ben je dan 10% kwijt van je actieve capaciteit. https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladingstabel-12v-accu-s

Ga je je omvormer ook nog op de licht/leef accu zetten of laat je die op de startaccu zitten?
De startaccu heeft nooit aan de omvormer gezeten. Alleen de service accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Een airco op een boot :X Dat vergt wel even wat andere capaciteit van accu's inderdaad.

Zeg dat het een heel kleintje is die 1500watt continu vraagt. 125Ah per uur? Of reken ik nou zelf verkeerd.

Dat van die vrouw is wel herkenbaar. Die heb ik ook ooit moeten uitleggen dat stroom uit een accu verre van oneindig is. Idem voor de watervoorraad. Inmiddels is ze wel wat meer bootsmeisje geworden ;) Succes!

Vraag je vrouw anders of ze er ook nog een inductiekookplaat bij wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@EvaluationCopy Een aircon vraagt niet zoveel stroom, na het opstarten en als de ruimte koel is, kan die van mijn slaapkamer met minder dan 200w toe. Maar alsnog is dat over een nacht gerekend best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
franssie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:38:
@EvaluationCopy Een aircon vraagt niet zoveel stroom, na het opstarten en als de ruimte koel is, kan die van mijn slaapkamer met minder dan 200w toe. Maar alsnog is dat over een nacht gerekend best fors.
Je kan je slaapkamer 's nachts niet vergelijken met een boot overdag. Een auto is beter vergelijkbaar, en dan zit je op een paar kW. Bij mijn auto verbruikt de airco een halve liter benzine per uur, elektrische rijders hebben vast een nauwkeuriger getal paraat.
Bij een boot zou ik niet aan een elektrische airco beginnen, tenzij je de haven niet uit gaat, maar dan kan je beter een caravan kopen :+
Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste