Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 12:08

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik denk wel dat die hele boot geschilderd is. Zou niet mijn voorkeur hebben voor een polyester boot. Polyester moet je poetsten niet schilderen. Schilderen van een polyesterboot is gewoon waarde verminderend.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22
Bij wat afwijkende kleuren misschien. Niks mis mee als er een goed verfsysteem op is gezet, in 't wit note bene.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Laatst online: 23-06 12:08

Dutch_guy

WYSIWYG

Polyester heeft juist als voordeel dat je het niet hoeft te schilderen. Poetsen moet voldoende zijn. Grote voordeel ten opzichte van een stalen boot. Geschilderd polyester is echt minder gewild.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

-tom-562

Oliesjeik

SeatRider schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 08:09:

Wij vroegen ons af met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding, of jonge kinderen en een boot een beetje samengaan. Gevoelsmatig zeg ik dat ik liever met een klein kind op een boot zit als in een auto of vlieguig op weg naar Spanje, maar misschien redeneer ik te simpel.

Iemand nog tips voor een jachthaven in (de omgeving van) Rotterdam, bij voorkeur dichtbij de maas, heb geen zin om steeds de parksluizen door te moeten.
Gaat prima. Ik en m'n zusje gingen sinds ik mij kan herinneren met mijn opa en oma mee op hun zeilboot (moet wel zeggen dat we al vrij vroeg op zwemles gingen), met een reddingsvestje aan.
Idem voor m'n neefjes/nichtjes, die gingen al vanaf dat ze een baby waren mee aan boord bij m'n opa en oma en m'n oom en tante.
Een hond aan boord is irritanter, die loopt vaak in de weg en valt er vaak door z'n eigen stommiteiten vanaf :')

Verder moet je je afvragen waarom die polyester boot geschildert is...?
Staal is idd meer werk, maar als je dat een keer goed aanpakt (dus goede antifouling en goede kwaliteitsverf gebruiken) hoeft de boot maar 1x in de 3 of 4 jaar ofzo uit het water.

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 26-03-2014 14:37 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

franssie

Save the albatross

Polyester bestaat uit polyester/glasmat met daarop een gelcoat. Wat je bij oudere boten ziet is dat jarenlang trouw polijsten en zo nu en dan een flinke kras de gelcoat op plekken dun heeft gemaakt waardoor er dan verkleuring/transparantie optreedt. Nu kan je er een nieuwe topcoat opzetten of met twee componentenlak werken. Nieuwe coat is netter, schilderen is iets makkelijker. Maar ik kan op die foto niet ien dat ie geschilderd is, origineel of iets anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
SeatRider schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 08:09:
Iemand nog tips voor een jachthaven in (de omgeving van) Rotterdam, bij voorkeur dichtbij de maas, heb geen zin om steeds de parksluizen door te moeten.
Zoals anderen al eerder aangaven, aan de Nieuwe Maas zijn niet zoveel jachthavens voor kleinere schepen. En die er zijn, zijn vaak nog eens behoorlijk duur.
Maar een keer de Parksluis door is toch geen probleem? Zelfs buiten het seizoen kan je dan nog gaan varen. Je zou bijvoorbeeld dan in Delfshaven kunnen liggen, maar Blijdorp heeft ook een mooie haven (en de mogelijkheid om de boot op de kant te zetten). Iets verder aan het Noorderkanaal heb je Ladage, die heeft geloof ik veel plek vrij.

En anders zou je het bij bijvoorbeeld Krimpen aan den IJssel/Lek kunnen proberen, dat is nog redelijk bereikbaar en heb je een mooi vaargebied voor een kleinere motorboot.

En voor mij gaat nu ook eindelijk het seizoen van start. Na 15 jaar met een polyester motorboot van ruim 6 meter het land te zijn doorgevaren (ook de Nieuwe Maas en IJsselmeer bevaren, tegen alle verwachting in een zeewaardig scheepje!), begin ik nu langzaam aan de overstap te maken op een stalen motorboot van ruim 9 meter. Het is toch wel prettiger om wat meer comfort te hebben :) En die is tenminste geschikt voor als we eventueel met gezinsuitbreiding willen beginnen ;)
Een nadeel is er ook wel, er zijn wateren waar ik graag kom die nu niet meer te bevaren zijn (te ondiep/te lage bruggen). Ook is het wat vaker wachten voor een brug, waar ik in het verleden vaak onderdoor kon varen. Niet erg, zolang er maar lekker gevaren kan worden 8)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 621116

Erg leuke boot. Mijn zoontje heeft er ook een. Die is nu te koop op marktplaats. Een mooi onderwaterschip. Met een kleine motor toch grote snelheid.

Er is inderdaad bitter weinig te vinden over dit type. Heb jij nog aanvullende info? Kan ik een kopie van je krijgen van de brochure? Heb je de naam van de fabriek of een mailadres van hun?

Succes met het opknappen, groetjes, Appie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:08
Zelf speel ik al een geruime tijd met de gedachte om ook een stalen boot aan te schaffen. Het aanschaffen is geen probleem maar wel het punt met onderhoud, want dit wil ik zelf gaan uitvoeren. Alleen zit je dan met de uitdaging om de boot ergens zelf te kunnen onderhouden, ik heb gezocht naar doe het zelf werven maar deze zitten niet in de omgeving van kop noord-holland.
Hoe doen jullie dit?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 15:39
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:15:
Zelf speel ik al een geruime tijd met de gedachte om ook een stalen boot aan te schaffen. Het aanschaffen is geen probleem maar wel het punt met onderhoud, want dit wil ik zelf gaan uitvoeren. Alleen zit je dan met de uitdaging om de boot ergens zelf te kunnen onderhouden, ik heb gezocht naar doe het zelf werven maar deze zitten niet in de omgeving van kop noord-holland.
Hoe doen jullie dit?
Je bent niet de enige! Het grootste deel van de boot-eigenaren doet zelf in meer of mindere mate onderhoud. Juist daarom is dit in de meeste jachthaven een standaard ritueel.

Een stalen boot hoeft niet elke winter uit het water. Het meeste kun je doen terwijl hij in het water ligt.
Gewoon 1x in de 2-3 jaar in de winter op een bok op de kant laten zetten in de jachthaven. Een boot uit het water laten kranen is namelijk ook niet gratis. En voor het huren van de bok betaal je vaak ook nog wat. Dus alleen doen als het nodig is.

Dan op een mooie dag (zoals vandaag) lekker aan het werk gaan. Dan kun je bijvoorbeeld de antifouling doen. Overigens een van de minst fijne klusje. Onder een boot liggen en dan de oude antifouling schoonmaken en nieuwe aanbrengen :X

Alleen voor heel groot onderhoud (hele boot kaal maken en opnieuw in de lak zetten of iets dergelijks) zou ik hem in een loods laten zetten (kan bij de meeste jachthavens ook). Maar dat is zo veel duurder dat ik dat niet snel zou doen.

Ik zou me overigens serieus afvragen of het slim is om in de huidige tijd een boot te kopen waar heel veel onderhoud aan zit. Of het moet wel een heel uniek schip zijn. Er staan zo ontzettend veel schepen te koop op dit moment. Het is ECHT een kopers-markt. Waarom zou je iets zoeken waar veel achterstallig onderhoud aan zit als je ook gewoon een goed onderhouden schip kunt overnemen waar je weinig aan hoeft te doen.

Het is een kopersmarkt om drie redenen:

1) Het is crisis.
2) Er is een grote groep ouderen die zo langzaam maar zeker te oud worden om te varen. Er is daarentegen maar een hele kleine groep jongeren die zoiets saais wil doen als met een stalen kruiser met 6km/h over slootjes en langs rietkragen varen. Want: Geen WiFi!
3) Er zijn heel, heel, heel veel ouwe, echt ouwe, jaren 70 polyester zeilbootjes en stalen kruisertjes in Nederland. En niemand wil zijn verlies pakken en die dingen afvoeren. Sterker nog: polyester is chemisch afval dus je moet nog betalen ook om je boot te laten slopen. Die boot waar je ooit 200.000 gulden voor hebt betaald!

Je ziet dit ook terug in jachthavens: Waren er 15 jaar geleden nog enorme wachtlijsten voor jachthavens. Nu gaan ze failliet. En de bootjes die nog overal in de haven liggen zijn ouwe jaren 70 scheepjes waar al 5 jaar niemand meer naar heeft omgekeken en waarbij de eigenaar al 2 jaar geen liggeld heeft betaald en onvindbaar is. Maar de jachthaven is geen eigenaar van die rotzooi scheepjes, dus die kan ze niet zomaar afvoeren.

Als ik nu een klus-boot zou willen kopen, dan wil ik daar niet voor betalen. Dan wil ik geld toe!

En je weet het he:
Er zijn twee gelukkige momenten in het leven van een booteigenaar: de dag dat hij/zij een boot koopt, en de dag dat die boot wordt verkocht.
Zeker dat laatste is voor een hoop mensen op dit moment een wens! (zie marktplaats, botentekoop.nl enzo)

Als je een beetje netjes onderhouden stalen kruiser(tje) koopt dan heb je daar gewoon relatief weinig regulier onderhoud aan. Maandelijkse kosten en onverwachte kosten wel natuurlijk. Er gaat altijd IETS stuk gedurende het seizoen! Maar wat betreft regulier onderhoud: Winterklaar maken, in het voorjaar de motor een beurtje. Mogelijk een keer een accu vervangen. Gedurende het seizoen wat schoonmaken en misschien wat lakwerk bijtippen. (Altijd lekker om tijdens je vakantie 's middags in de jachthaven nog even een roestplekje weg te schuren en opnieuw te lakken).

Zolang je maar geen ouwe speedboot koopt (met een v8 benzine mercuiser rammelblok, roestige spruitstukken en een staartstuk uit het jaar kruik). Want als je daar een nieuwe motor + staartstuk in moet hangen ben je ECHT niet meer economisch verantwoord bezig. Kun je beter het hele gebakje laten zinken.

Je zegt dat de aanschaf geen probleem is en dat geloof ik ook wel. Dat is bij de meeste booteigenaren niet het probleem. Waar het vaak mis gaat zijn de vaste lasten van een boot. Zorg ervoor dat je vantevoren heel goed op een rijtje hebt wat een boot je maandelijks kost en realiseer je dat je waarschijnlijk lang aan die kosten vast zit (een stalen kruisertje verkoopt op dit moment gewoon heel, heel slecht). Die maandelijkse kosten vallen vaak veel hoger uit dan je op het eerste gezicht denkt. En zeker met oudere boten: Zorg dat je reserves hebt voor als er iets duurs stuk gaat. Want er gaat iets stuk. Iets simpels als een doorgebrande boegschroef kost je bijvoorbeeld maar zo 2500 euro (want een nieuwe boegschroef is duur + 2x Kraankosten). Een boilertje gaat stuk, de hetelucht verwarming. Je omvormer brandt door. De acculader gaat naar de prut. Je hebt wat lekkage door een dakluik of patrijspoort waardoor een deel van het houtwerk in je interieur moet worden vervangen. Je kuiptent moet een keer worden vervangen. Als je pech hebt gaat je motor of keerkoppeling er een keer aan.. etc. etc. etc.

In sommige advertenties zie je dat ook regelmatig: Een lijstje van zaken die zijn vervangen en kosten die de afgelopen twee jaar ofzo zijn gemaakt. Men verkoopt een boot voor 20.000 euro waar in twee jaar 25.000 euro aan (vaak onverwachte) kosten voor zijn gemaakt. Vaste kosten als liggeld en verzekerning niet meegerekend. Dat gebeurt. En dan moet men de boot verkopen, want dan kunnen de maandelijkse kosten er niet meer bij. En dan wil niemand de boot kopen. :X

Er zijn heel wat mensen die maandelijks voor hun boot meer kwijt zijn dan voor de hypotheek van hun huis.

Als laatste wil ik aanraden: Huur eens een weekje een vergelijkbare boot als die je zou willen aanschaffen. Sterker nog: als je verwacht dat je hem niet zo vaak kunt gebruiken (want maar 25 vakantiedagen en de weekeinden zijn altijd al zo vol en we willen ook nog zomervakantie in turkije en wintersport in oostenrijk) dan is het veel economischer om geen boot te kopen, maar te huren. Huren lijkt schreeuwend duur, maar je moet wel echt vaak varen wil je met kopen goedkoper uit zijn. (zie maandelijkse kosten + onverwachte kosten)

[ Voor 157% gewijzigd door FragDaddy op 25-11-2014 11:54 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
Het grote boten topic! Ik wist niet dat die bestond. Wij (we doen het met een clubje) gaan ze er volgende week ook weer in leggen waarschijnlijk, nu al zin in! :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Een maand geleden een Rana 17 Fysk/Fisk gekocht, leuk bootje met een nette outboard. De afgelopen weken mer succes alle meuk (rare electronica en steunen voor wat dan ook) verwijderd dus nu bijna standaard, de gekste gaten even afgedicht met wat op maat gemaakte stukjes hardhout.
Dus nu weer opbouwen, dashboard was echt meuk dus morgen eerst een test dashboard maken met multiplex, als dat werkt dan even een plank of wat teak kopen en er echt tijd in steken ;)
Maar alles beter dan het bruine polyester vol met vreemde gaten wat het nu is ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

franssie schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:17:
Een maand geleden een Rana 17 Fysk/Fisk gekocht, leuk bootje met een nette outboard. De afgelopen weken mer succes alle meuk (rare electronica en steunen voor wat dan ook) verwijderd dus nu bijna standaard, de gekste gaten even afgedicht met wat op maat gemaakte stukjes hardhout.
Dus nu weer opbouwen, dashboard was echt meuk dus morgen eerst een test dashboard maken met multiplex, als dat werkt dan even een plank of wat teak kopen en er echt tijd in steken ;)
Maar alles beter dan het bruine polyester vol met vreemde gaten wat het nu is ;)
WAAR zijn de pics :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

franssie schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:17:
Grote kans dat die 'rare elektronica en steunen' voor de hengelsport waren. Visvinder en hengelsteunen.

Hopelijk heb je het niet in de vuilnisbak gekieperd, grote kans dat je er op Marktplaats er wel wat voor had kunnen krijgen. (als de verkoper niet op zat te letten misschien wel een paarhonderd Euro)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hengelsteunen zou ik achterop verwachten en niet op de kap ...
rana17
De Fishfinder is er inderdaad af en die gaat naar Marktplaats denk ik, heb namelijk een nieuwe fishfinder gekocht die ook kaarten kan tonen en kleur heeft :)

Voor en na foto's van het dashboard komen als dat af is. Maar los van de fishfinder zat er een 27MC (11 meter) tranceiver op een marifoon antenne (ca 2 meter) - dat werkt dus niet of nauwelijks. Een oude autoradio op twee verroeste luidsprekertjes, werkelijk overal ongecodeerde stroomkabels waarvan de helft ongeveer los hing, een schakelpaneel waarvan maar één van de 6 schakelaars werkelijk was aangesloten. Het zootje was wel gezekerd, dat viel me nog allezins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10

TheDane

1.618

Leuk topic! Dat ik hier nog niet eerder heb gepost :X

Wij hebben sinds een kleine 2 jaar een (polyester) Polaris Alpha AK 770 uit 1980:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11046246_10207149454765030_8979478285918406095_n.jpg?oh=e1bdf585a9a31ae1f325581ee2d6e569&oe=56202765

Vaargebied Biesbosch. Op dagen als gisteren (en vandaag) is 't zo aan de kant niet te harden op de boot. In de kuip 42 graden. Binnen 38 :Y)

We willen dus wat meer de ruimte op zoeken en op een meer oid voor anker gaan liggen .. maar ik heb alleen een Danforth(-kloon) anker. "Vroeger" had iedereen paraplu ankers, maar tegenwoordig zegt iedereen dat die knap waardeloos zijn .. maar voor mijn gevoel trek je die Danforths los als de wind- of stroomrichting draait. Ideas, anyone? Kun je beter op 2 ankers liggen, of toch 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wij hebben vrijwel altijd slechts 1 anker gebruikt. Dan draai je simpelweg altijd tegen de wind in. Bij erg warm weer kan je een anker aan de achterkant bevestigen i.p.v. de voorkant.
Ik ken deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.asia.ru/images/target/photo/50545783/Anchor.jpg
Als je hem een stukje zwaarder neemt dan aangeraden voor je boot, blijft-ie onder de meeste omstandigheden wel liggen (uitzondering: Krabbersgat Enkhuizen, daar houdt niets).
Als de wind draait, krijgt een anker meestal vanzelf opnieuw grip.

Over ploegankers heb ik veel goede dingen gehoord, die dingen blijven zichzelf steeds dieper ingraven. Maar geen ervaring mee. Loshalen kan wel lastig zijn...
Afbeeldingslocatie: http://www.mevowatersport.nl/images/mevo/afb4222.jpg

Oh, en altijd voldoende ketting steken. En ik zeg ketting, geen touw, vanwege het gewicht. Of bij touw eerst 5 meter ketting aan het anker, dat zorgt ervoor dat er meer horizontaal aan getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

paar maal Scheepslengte ketting (minimaal één) en 7 maal de diepte aan lijn werkt. Bij veel wind/golfslag meer lijn/ketting. Je wil dat je anker altijd plat blijft liggen voor de maximale grip, daar is de ketting en lange lijn voor nodig.
dde grondsoort bepaald het anker maar die (imitatie) danforths pakken meestal wel. En ankerwacht moet je sowieso houden, dus ook 's nachts als je pit zo nu en dan toch uit je kooi om je positie te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik me nou afvraag, ik woon in 010-Entrepot, en hier om de hoek zijn twee jachthavens (type peperduur), maar tegenover mij (rond het Noordereiland) zie ik overal aanmeerpalen staan waar zo nu en dan binnenvaartschepen aan liggen. Is dat aan regels gebonden, of kan ik mijn bootje daar ook gewoon neerleggen, en dan alleen voor winterstalling zorgen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

wow, wist niet dat er een boten topic was op tweakers. Ik werk nu een paar maanden voor een jachtbouwer dus het is voor mij erg interessant om de verhalen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50

_Arthur

blub

franssie schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:24:
En ankerwacht moet je sowieso houden, dus ook 's nachts als je pit zo nu en dan toch uit je kooi om je positie te controleren.
Daar zijn al jaaaaren technische snufjes voor natuurlijk.

En voor de hedendaagse ankerwacht kan je gewoon je smartphoone gebruiken (wel zorgen voor genoeg accu e.d.); https://lukassen.wordpress.com/luky-soft/anchor-watch/ (even als voorbeeld voor iOS, Android varianten zullen er vast en zeker ook zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
SeatRider schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:39:
Wat ik me nou afvraag, ik woon in 010-Entrepot, en hier om de hoek zijn twee jachthavens (type peperduur), maar tegenover mij (rond het Noordereiland) zie ik overal aanmeerpalen staan waar zo nu en dan binnenvaartschepen aan liggen. Is dat aan regels gebonden, of kan ik mijn bootje daar ook gewoon neerleggen, en dan alleen voor winterstalling zorgen?
Als je snel van je boot af wilt, moet je daar zeker gaan liggen. Als de gemeente je niet wegsleept, dan gaat een ander er wel mee vandoor. Of er slaapt ineens een ander in.

Maar het mag dus niet, je mag alleen afmeren op de daarvoor aangewezen plekken. En omdat je geen beroepsschip hebt, mag je er niet liggen. En als het wel zou mogen, moet je ook nog eens haven /kadegeld betalen, bij mijn weten doen de beroepsschippers dat ook.

Waarom kijk je niet bij havens zoals Blijdorp, Overschie e.d? Die zijn vast veel goedkoper! Of kijk voor een plek bij IJsselmonde, niet de goedkoopste, maar niet zo duur als in de Entrepot en nog steeds aan de rivier.

• franssie

franssie

Save the albatross

En nog mensen naar Sail gweest of van plan te gaan? Ik ga er zaterdag heen op eiegn kiel, al is het een klein stukje varen vanuit Muiden, lijkt het me wel eens leuk om met mijn 17 voets bootje door de oranjesluizen te varen. Zal drukke boord-aan-boord worden maar dat heeft ook wel weer eens wat, heb ook gevaren op Koninginnedag (zo hete dat toen nog 15 jaar geleden) dus en wel iets gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 19:57
franssie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:40:
En nog mensen naar Sail gweest of van plan te gaan? Ik ga er zaterdag heen op eiegn kiel, al is het een klein stukje varen vanuit Muiden, lijkt het me wel eens leuk om met mijn 17 voets bootje door de oranjesluizen te varen. Zal drukke boord-aan-boord worden maar dat heeft ook wel weer eens wat, heb ook gevaren op Koninginnedag (zo hete dat toen nog 15 jaar geleden) dus en wel iets gewend.
Let wel ff op de regels, hoorde dat er boetes vanaf €1500 uitgedeeld worden als je je niet aan de regeltjes houdt.

dit dus:
https://www.sail.nl/2015/...n-(ijhaven)-particulieren

[ Voor 9% gewijzigd door BertP op 21-08-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 09:49:
Over ploegankers heb ik veel goede dingen gehoord, die dingen blijven zichzelf steeds dieper ingraven. Maar geen ervaring mee. Loshalen kan wel lastig zijn...
[afbeelding]

Oh, en altijd voldoende ketting steken. En ik zeg ketting, geen touw, vanwege het gewicht. Of bij touw eerst 5 meter ketting aan het anker, dat zorgt ervoor dat er meer horizontaal aan getrokken wordt.
Dat zijn top dingen, die zitten op het zeiljacht die we altijd huren in Griekenland. Het bedrijf had eerst de ankers die je eerst afbeelden, maar die hebben ze er op de hele vloot na één seizoen uitgegooid omdat ze niet hielden.

Als je gaat ankeren, anker 1m onder de waterlijn vervolgens achteruit varen een paar meter en dan verder anker down geven. Wij gooide er 45 a 55m uit en je lag :)

Heb van afgelopen zomervakantie een filmpje gemaakt is het delen hier wel waard :)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Coju5KMQOjA]

[ Voor 8% gewijzigd door FabiandJ op 21-08-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Leuke video! Beetje ver weg helaas, soms denk ik wel eens ik trap m'n schip eruit en van de bespaarde jaarlijkse lasten kan ik elke zomer een maand huren daar. ;(

Had eerst een Danforth-anker in de Biesbosch, werkte prima, nooit liggen krabben. In de blubber van de Biesbosch ankeren is ook wel heel erg eenvoudig hoor. Nu in Zeeland heb ik zo'n nep CQR (2e plaatje hierboven). Ook nog nooit problemen mee gehad. 8 meter 8mm ketting en 30 meter loodlijn.

Als tweede anker een Fortress, heerlijk licht, graven zich niet altijd meteen in één keer in maar eenmaal vast zitten ze ook wel echt vast. Vorige week op het Veerse meer voor het eerst mezelf uit een ankerplek moeten lieren 8)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
FabiandJ schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Dat zijn top dingen, die zitten op het zeiljacht die we altijd huren in Griekenland. Het bedrijf had eerst de ankers die je eerst afbeelden, maar die hebben ze er op de hele vloot na één seizoen uitgegooid omdat ze niet hielden.

Als je gaat ankeren, anker 1m onder de waterlijn vervolgens achteruit varen een paar meter en dan verder anker down geven. Wij gooide er 45 a 55m uit en je lag :)

Heb van afgelopen zomervakantie een filmpje gemaakt is het delen hier wel waard :)
[video]
Wat een tof filmpje!
Moet een heerlijke vakantie geweest zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Een boten topic op Tweakers! :+ Je kan hier ook voor alles terecht.

Ik woon sinds een paar maanden samen met m'n vriendin op de begane grond aan de Admiralengracht in Amsterdam. Meer dan zat ligplekken voor de deur, een strook gras tussen de gracht en de straat en met een kelder ook prima ruimte om een (elektro)motortje kwijt te kunnen in de winter.

Nu heb ik echt 0,0 verstand van boten, heb een paar keer gezeild en natuurlijk wel eens op een sloepje gezeten maar dat was het wel. En dus ben ik sinds vanmorgen wat aan het googlen. Ik lees hierboven in ieder geval polyester, zal een 3 a 4 (?) meter lang bootje worden. Heeft iemand toevallig ervaring met elektromotortjes? Het wordt enkel en alleen door de binnenstad varen, misschien soms het nieuwe meer of 't IJ op.

Wat raden jullie aan? Qua budget zal het all-in ongeveer tussen de €500 en €1000 zitten, exclusief binnenhavengeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Voor t IJ moet je wel wat power hebben, anders is het geen prettige ervaring kan ik uit ervaring spreken. Woon zelf in Aalsmeer en kom via het Nieuwe meer Amsterdam binnen en met een elektrisch bootje was t zelfs daar geen pretje toen we op de terugweg flink wind hadden, moesten via de kant varen om t een beetje leuk en veilig te houden haha. Maar datzelfde heb je ook met een 5pk benzinemotortje

En in Amsterdam zelf is ook wel prettig om wat power te hebben, niet zo zeer om hard te varen. Is toch al geen goed plan om daar te doen, maar om vervelende situaties te vermijden. Zoveel toeristen in trapboten en weet ik op t water. En die toeristenboten met dat plastic waar iedereen onder zit om Amsterdam te aanschouwen die varen ook alsof ze de meester zijn daar op t water. Dus als je sneller dan hun kunt zijn is wel fijn. En zelf heb ik een bootje met een stuur ipv de hele tijd die hendel vast te moeten houden.

Ik heb zelf zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.speurders.nl/overzicht/watersport-en-boten/motorboten-motorjachten-kruisers-en-toerboten/polyester-toer-vis-boot-139994299.html

Ook niet heel speciaal verder, Maar dit is wel wat duurder dan 500 tot 1000. Eerder 2000 tot 3000 met motor. Heb m al 15 jaar, denk toen 2500 gulden voor betaald met 25pk motor.

Maar een rubberboot met harde bodem, alu vloer, is ook prima. Zachte bodem zou ik niet doen, als je dan toch iemand aantikt vouw je iig niet dubbel haha.

Of wat meer power elektrisch, maar dat haal je al zeker niet voor 500 tot 1000 euro met boot erbij. Nee dat is niet realistisch, het is allemaal luxe spul. Dus best duur vind ik zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Michielgb schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:35:

Ik woon sinds een paar maanden samen met m'n vriendin op de begane grond aan de Admiralengracht in Amsterdam. Meer dan zat ligplekken voor de deur, een strook gras tussen de gracht en de straat en met een kelder ook prima ruimte om een (elektro)motortje kwijt te kunnen in de winter.

Nu heb ik echt 0,0 verstand van boten, heb een paar keer gezeild en natuurlijk wel eens op een sloepje gezeten maar dat was het wel. En dus ben ik sinds vanmorgen wat aan het googlen. Ik lees hierboven in ieder geval polyester, zal een 3 a 4 (?) meter lang bootje worden. Heeft iemand toevallig ervaring met elektromotortjes? Het wordt enkel en alleen door de binnenstad varen, misschien soms het nieuwe meer of 't IJ op.

Wat raden jullie aan? Qua budget zal het all-in ongeveer tussen de €500 en €1000 zitten, exclusief binnenhavengeld.
Gezien je budget zou ik elektrisch vergeten, accu's zijn duur en zwaar.
Gezien Amsterdam zou ik gaan voor iets waar weinig aan gesloopt kan worden, en wat niet gevoelig is voor diefstal. Voor 550 euro koop je bijvoorbeeld dit incl. motor:
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/JCIAAOSwxp9W8bB1/$_85.JPG
Bovenkant even verven, onderkant is al gedaan, en je kan er jaren mee vooruit. Mast en zeilen gooi je weg, of bewaar je thuis, dat is ongeschikt voor grachten met bruggen. Je kan er prima mee het IJ op en kan er zelfs op overnachten. Vergeleken met een sloep koop je zeer veel boot voor je geld.
Als je moet betalen voor een ligplaats kost dat wel al snel meer dan de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Let wel even op dat Amsterdam het varen met 2-takt motoren wil gaan verbieden (de 80.000 tweetakt brommers mogen blijven rijden natuurlijk).

Nadeel van een bootje in Amsterdam waar je in kunt slapen is er ook, junks weten dat namelijk ook, of gebruiken het als toilet, dus je moet er wel een beetje zicht op houden.

RemcoDelft schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:35:
[...]
<>. Voor 550 euro koop je bijvoorbeeld dit incl. motor:
[afbeelding]
<>
Net even die advertentie bekeken en er zit een 4pk viertakt bij, die motor is zelf denk ik al EUR 500 waard. Dan is het een goede deal, gewoon erg lomp luik erop maken met veel sloten. Electrisch bildgepompje erin tegen het zinken en varen maar!

[ Voor 51% gewijzigd door franssie op 09-04-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1 januari 2017 gaat dat verbod in, beetje jammer. En dat worden veel motoren volgend jaar op marktplaats. Ideaal. Kan ik eens gaan shoppen.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 10-04-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iets anders, ik heb een Volvo 740 gesloopt vorig jaar. De motor bewaard en zou eigenlijk als donor voor een andere auto worden, maar dat plan is de ijskast ingegaan. Nu heb ik andere wilde plannen. Welke basis van een boot is hier goed voor om dit in te bouwen. Zit een automaat versnellingsbak op, is een Volvo Redblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58
Anoniem: 319464 schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:39:
Iets anders, ik heb een Volvo 740 gesloopt vorig jaar. De motor bewaard en zou eigenlijk als donor voor een andere auto worden, maar dat plan is de ijskast ingegaan. Nu heb ik andere wilde plannen. Welke basis van een boot is hier goed voor om dit in te bouwen. Zit een automaat versnellingsbak op, is een Volvo Redblock.
Ik moest gelijk aan de Kameleon denken :)
http://www.dbnl.org/tekst/roos002schi01_01/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 319464 schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:39:
Ik heb nog nooit een boot met versnellingsbak gezien, keerkoppeling is alles wat je nodig hebt.
Een "basis van een boot" is vrij ruim. Je koopt voor weinig geld een oude speedboot zonder motor, die worden vaak aangeboden "om te verbouwen naar buitenboordmotor". Met een sloep kan je ook alle kanten op. Als je het een leuk project vindt: doen! Maar als je het doet om goedkoop uit te zijn denk ik dat je beter iets kant en klaar kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:33:
[...]

Ik heb nog nooit een boot met versnellingsbak gezien, keerkoppeling is alles wat je nodig hebt.
Een "basis van een boot" is vrij ruim. Je koopt voor weinig geld een oude speedboot zonder motor, die worden vaak aangeboden "om te verbouwen naar buitenboordmotor". Met een sloep kan je ook alle kanten op. Als je het een leuk project vindt: doen! Maar als je het doet om goedkoop uit te zijn denk ik dat je beter iets kant en klaar kan kopen.
Ja daar stopt mijn verstand bij boten als het geen buitenboord motor heeft. Ik dacht dat er een automaat wel tussen kon zitten Als ik dan berg omhoog moet varen kan ik m in zn 2 of3 zetten :+ :D .

Speedboot gaat mijn voorkeur naar uit, hoeft geen moderne high tec te zijn, ik rij notabene een auto van 30 jaar oud. Dus een beetje jaren 80 stijl zie ik wel zitten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Michielgb schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:35:

Electromotortjes zijn fijn voor de lagere BHG maar je moet een vrij serieuze hebben wil je goed vooruit komen. In de binnenstad gaat dat prima en zijn er zat plekken waar je rustig kunt varen, maar het Nieuwe Meer (incl. Schinkel) en *zeker* het IJ zou ik ermee vermijden. Daarvoor wil je een wat groter bootje hebben met wat meer power. Dat zijn grotere (en diepere) stukken water waardoor je te maken krijgt met serieuze golven als 't niet windstil is.

Rondvaartboten vermijden is ook een goed idee, maar da's gelukkig vrij simpel want die varen allemaal ongeveer dezelfde route. Vermijd de herengracht en je hebt 't al voor het grootste deel geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2016 13:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Voor zover ik zie, is dat blok ook als basis gebruikt voor Volvo Penta's (AQ151 en AQ171), dus het is niet ondenkbaar om het als zodanig te gebruiken. Er komt wel een hoop meer bij kijken dan alleen de motor overzetten, het zogenaamd "mariniseren" van de motor. Je zal bijvoorbeeld rekening moeten houden met de koeling om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 319464 schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:39:
Ja daar stopt mijn verstand bij boten als het geen buitenboord motor heeft. Ik dacht dat er een automaat wel tussen kon zitten Als ik dan berg omhoog moet varen kan ik m in zn 2 of3 zetten :+ :D .
Je kijkt te veel cartoons :+
Speedboot gaat mijn voorkeur naar uit, hoeft geen moderne high tec te zijn, ik rij notabene een auto van 30 jaar oud. Dus een beetje jaren 80 stijl zie ik wel zitten. 8)
Een houten runabout, type Riva/Boesch, voor als je klassieke stijl wilt. 't Is wel prijzig!

Deze is afkomstig uit de DDR, gebouwd zonder keerkoppeling: starten en vooruit varen dus! Speciaal voor Amsterdam met tweetakt, maar het is geen buitenboordmotor dus het mag. Maar bij zo'n houten speedboot hoort ook een heel specifiek geluid, en dat gaat je 740-motor niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bedenk ook wel dat bij een speedboot een vaarbewijs verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die heb ik in 2001 gehaald, toen ik zag dat alles moeilijker werd, dacht ik laat ik maar alles halen behalve vrachtwagen en bus.

Maar koeling is geen probleem, is nog een blok met viscokoppeling, dus geen gedoe met elektronische fan, al zet ik die er ook bij voor nood. Die viscoś is niet altijd feest.

Even plaatje erbij gezocht van een penta motor, redelijk overeenkomend met de welbekende B2xx redblocks.

Afbeeldingslocatie: http://volvowiki.club/wp-content/uploads/2016/02/volvo-penta-MLct.jpg

Nu snap ik de overbrenging, vroeg me al af hoe het deel naar buiten in elkaar zat. Maar dat is me nu duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 319464 schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:22:
Maar koeling is geen probleem, is nog een blok met viscokoppeling, dus geen gedoe met elektronische fan, al zet ik die er ook bij voor nood. Die viscoś is niet altijd feest.
Zeker? Want een automotor is voor een groot deel afhankelijk van rijwind voor koeling en die heb je niet in een boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja want een auto moet stationair stilstaand ook uren in de file kunnen staan op een zomerse dag van 35 graden. En vrachtwagens hebben tot de dag van vandaag nog steeds viscokoppelingen. Maarja bij personenauto's vonden ze het nodig om voorwielaandrijving uit te vinden en werd het blok even 90 graden gedraaid en zat deze koppeling opeens aan de zijkant en geen ruimte voor, dus weg met dat ding. En de rijwind is minimaal, koelwater moet gekoeld worden, thats it. Luchtgekoelde motoren daarentegen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoe wordt dat koelwater gekoeld in een auto, precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee eigenlijk, denk door de dynamo?

Maar denk dat ik deze neem, weet alleen niet of de vrouwtjes er bij inbegrepen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.hiconsumption.com/wp-content/uploads/2015/12/Evo-43-Speedboat-by-Evo-Yachts-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.deluxeblog.it/0/037/evo-43-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 319464 schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:37:
Geen idee eigenlijk, denk door de dynamo?
Rijwind dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zal dit topic even nieuw leven inblazen. Sinds dit jaar de trotse eigenaar van:
Evadne
Naam: Evadne
Type: Gipon Grundel
Werf: Kooijman en de Vries
Jaar: 1970
Lengte: 6.65
Breedte: 2.55
Diepgang: 0.35
Waterverplaatsing: 1.95 ton
Motor: Volvo Penta MD5A

Ook prima om te werken op locatie :)

[ Voor 39% gewijzigd door DJMaze op 09-06-2016 13:57 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
Sinds kort ook in het bezig van een bootje.
Nu bezig met theorie van klein vaarbewijs 1, maar dat boek is toch best pittig van de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
G.Scholtens schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:12:
Nu bezig met theorie van klein vaarbewijs 1, maar dat boek is toch best pittig van de ANWB.
mocht je het voor je huidige boot niet nodig hebben, zorg dat je de basis kennis een beetje onder de knie hebt en ga de rest vooral ook eens ervaren op het water. Dan worden dingen snel wat logischer. Verder is het net als auto-theorie, bromfiets etc vooral stampen van een hoop regeltjes die je daarna vrij snel weer zult vergeten.

Overigens vorig seizoen marifonie gedaan, dat was helemaal zinloos regels en kanaaltjes uit het hoofd leren... Maarja, ook dat is nu gelukkig geregeld.

Volgende week hopelijk onze nieuwe boot in ontvangst nemen, een Corsiva 690 Tender :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
G.Scholtens schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:12:
Gefeliciteerd.
[b][message=47142523,noline]
Als je boot niet harder vaart dan 20 km/h heb je het theorie papiertje niet nodig.
Gewoon gaan varen en gaande weg leren.
Hou wel rekening met zeilboten die opkruisen. Ik moet zo vaak lachen om motorboten die dan in tegengestelde richting ook gaan kruisen omdat ze niet snappen wat je aan het doen bent 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 11:03

doc

DJMaze schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:27:
Ik zal dit topic even nieuw leven inblazen. Sinds dit jaar de trotse eigenaar van:
[afbeelding]
Naam: Evadne
Type: Gipon Grundel
Werf: Kooijman en de Vries
Jaar: 1970
Lengte: 6.65
Breedte: 2.55
Diepgang: 0.35
Waterverplaatsing: 1.95 ton
Motor: Volvo Penta MD5A

Ook prima om te werken op locatie :)
Leuk scheepje! Heb zelf een vollenhovense bol. Ken je platbodemforum.nl al? Dat is iets meer ontopic qua platbodems dan tweakers 8)

Komende zomer ga ik naar de VSRP bijeenkomst in Zeewolde, had je toevallig ook plannen om die kant op te gaan?

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sander schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:34:
... vaarbewijs theorie ...
Volgende week hopelijk onze nieuwe boot in ontvangst nemen, een Corsiva 690 Tender :-)
Opvallend: als ik Google naar die Corsiva 690, zie ik uitsluitend (verkoop)foto's van mensen die Artikel 8.05 lid 5 van het BPR overtreden.
Oh, veel plezier natuurlijk met je nieuwe boot :)

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 10-06-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
DJMaze schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:18:
[...]

Gefeliciteerd.

[...]

Als je boot niet harder vaart dan 20 km/h heb je het theorie papiertje niet nodig.
Gewoon gaan varen en gaande weg leren.
Hou wel rekening met zeilboten die opkruisen. Ik moet zo vaak lachen om motorboten die dan in tegengestelde richting ook gaan kruisen omdat ze niet snappen wat je aan het doen bent 8)7
Papiertje heb ik wel nodig, boot gaat harden dan 20 km/h. Ben nu druk bezig met stampen / leren van de theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50

_Arthur

blub

Let op dat je met VBI niet overal mag varen he.

http://www.vaarbewijs.nl/vaarbewijs-1.html

Wat wel weer 'grappig' is, is dat je voor de Noordzee geen Vaarbewijs nodig hebt 8)

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 10-06-2016 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
doc schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:34:
Leuk scheepje! Heb zelf een vollenhovense bol. Ken je platbodemforum.nl al? Dat is iets meer ontopic qua platbodems dan tweakers 8)

Komende zomer ga ik naar de VSRP bijeenkomst in Zeewolde, had je toevallig ook plannen om die kant op te gaan?
Dank je. Ja ik ken platbodemforum, alleen nog niks op gedaan.

Ik heb hier bouwtekeningen liggen van een Vollenhovense Bollen (boek van Jan Kooijman over Platbodemjachten van J.K. Gipon). Die is zo te zien zeewaardig (gebruikt op de Zuiderzee).
Ook leuk!

Zeewolde is voorlopig te ver weg vanaf Groningen. Ooit zal ik er bij zijn.
De vorige eigenaar is er al wel mee naar SAIL Amsterdam geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
_Arthur schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:44:
[...]

Let op dat je met VBI niet overal mag varen he.

http://www.vaarbewijs.nl/vaarbewijs-1.html

Wat wel weer 'grappig' is, is dat je voor de Noordzee geen Vaarbewijs nodig hebt 8)
Voor zee hoef je helemaal niks te kunnen inderdaad. En hang een handdoek op een stokkie aan je badkuip bij wijze van zeil en je hebt nog voorrang op olietankers ook O-)

Paar weken terug nog even naar Engeland geknald met een polyester classic trouwens 8)

[ Voor 14% gewijzigd door EvaluationCopy op 10-06-2016 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:15
Ik ben op zoek naar wat advies.

We hebben een huis aan het water gekocht, waarvan de bouw nog moet starten (verwachtte oplevering maart 2017). Het is gewoon een normale eegezinswoning, maar op een soort eiland, met doorgang naar open water. Ik kan dus een bootje van max 5,70m (breedte achtertuin) achter mijn huis leggen.

Onze voorkeur gaat uit naar een klein kajuitbootje, maar ik zit met de diepgang en de doorvaarhoogte. Stel ik koop een bootje met een diepgang van 60cm en doorvaarhoogte van 180cm. Betekend dit dat ik de diepgang van de doorvaarhoogte moet aftrekken (dat de feitelijke doorvaarhoogte vanaf de waterlijn dus 120cm is)? Of geldt die 180cm vanaf de waterlijn gezien?

Ik heb namelijk te maken met een bruggetje waar ik onderdoor moet om van het eiland af te komen, wat 140cm hoog is vanaf de waterlijn, en enigzins rond loopt... Ik ben dus bang dat als ik een kajuitbootje koop, ik dus niet naar mijn achtertuin kan varen. Een sloep zou zeker lukken en zou ik ook zeer zeker tevreden mee zijn, als het niet anders kan, maar een kajuitbootje zou het ultieme zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De doorvaarthoogte is wat er boven water zit en de diepgang onder water. Beide vanaf de waterlijn dus. Een dergelijke boot is dus totaal (als je 'm op de grond zou zetten) 2 meter 40 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
CyBeR schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:08:
De doorvaarthoogte is wat er boven water zit en de diepgang onder water. Beide vanaf de waterlijn dus. Een dergelijke boot is dus totaal (als je 'm op de grond zou zetten) 2 meter 40 hoog.
Aha, weer wat geleerd!

Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

revolised schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:03:
Ik ben op zoek naar wat advies.
<> Een sloep zou zeker lukken en zou ik ook zeer zeker tevreden mee zijn, als het niet anders kan, maar een kajuitbootje zou het ultieme zijn.

<>
Waarom een kajuitbootje in die lengte? Ze bestaan wel (zelfs als zeilboot) maar de kajuit vreet kuipruimte waar geen vrienden kunnen zitten met mooi weer. Als je zo nu en dan ook een weekeinde weg wilt en erin wilt kunnen slapen dan is een kajuitbootje natuurlijk ideaal.
Gezien je vraag heb je geen ervaring met varen (wat prima is) dus koop niet het eerste beste bootje. Het materiaal (staal, aluminium of polyester) maken veel verschil. Ook de motor, binnenboordmotor of een buitenboordmotor is een belangrijke afweging. Dus kijk lekker rond en vraag iemand die er wat verstand van heeft om mee te gaan kijken etc voor je iets koopt dat zinkt of steeds niet wil starten.
Over welk vaargebied hebben we het overigens en wat voor tochten wil je maken? Ook best wel belangrijk voor de keuze van het type boot. Een liggende zonbadende vrouw neemt best veel ruimte in ;) Dus met twee personen kan het natuurlijk prima.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 14-07-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
franssie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:41:
[...]

Waarom een kajuitbootje in die lengte? Ze bestaan wel (zelfs als zeilboot) maar de kajuit vreet kuipruimte waar geen vrienden kunnen zitten met mooi weer. Als je zo nu en dan ook een weekeinde weg wilt en erin wilt kunnen slapen dan is een kajuitbootje natuurlijk ideaal.
Gezien je vraag heb je geen ervaring met varen (wat prima is) dus koop niet het eerste beste bootje. Het materiaal (staal, aluminium of polyester) maken veel verschil. Ook de motor, binnenboordmotor of een buitenboordmotor is een belangrijke afweging. Dus kijk lekker rond en vraag iemand die er wat verstand van heeft om mee te gaan kijken etc voor je iets koopt dat zinkt of steeds niet wil starten.
Over welk vaargebied hebben we het overigens en wat voor tochten wil je maken? Ook best wel belangrijk voor de keuze van het type boot. Een liggende zonbadende vrouw neemt best veel ruimte in ;) Dus met twee personen kan het natuurlijk prima.
We willen inderdaad een kajuitbootje om af en toe een weekend weg te gaan. En qua ervaring heb je ook gelijk, totale newbie.

Overigens zijn we pas 1 keer bij een peereboom kajuitboot wezen kijken, maar die bleek net te groot. Hoeft geen ramp te zijn, maar dat overleg ik liever eerst met m'n toekomstige buren voordat ik een boot een halve meter voor hun tuin knal...

Dus wat we qua materiaal willen weten we nu nog niet. Zelf erg gecharmeerd van een doerak 600. Maar hier vlakbij staat een polyester kajuitbootje met een buitenboordmotor te koop, ziet er (op foto) echt heel mooi uit.

Mochten we weer gaan kijken neem ik zeker iemand mee die er meer verstand van heeft.

Overigens heb ik het over omgeving Rijswijk/Delft.

Mocht je nog tips hebben hou ik me aanbevolen! In ieder geval bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

revolised schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:38:
[...]

<>
Overigens heb ik het over omgeving Rijswijk/Delft.

Mocht je nog tips hebben hou ik me aanbevolen! In ieder geval bedankt voor je reactie!
Graag gedaan, niets erger dan een miskoop en dat dan het plezier in varen gelijk bedorven is. Doeraks zijn leuke bootjes maar ik dacht inderdaad net te lang, al kan je bij de waterbeheerder navragen of je een diagonaal deck mag bouwen op palen in het water, ligt ie scheef en past het wel. En hoewel dit niet een echt levendig topic is zit er wel kennis dus vragen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

revolised schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:38:
[...]

We willen inderdaad een kajuitbootje om af en toe een weekend weg te gaan. En qua ervaring heb je ook gelijk, totale newbie.

Overigens zijn we pas 1 keer bij een peereboom kajuitboot wezen kijken, maar die bleek net te groot. Hoeft geen ramp te zijn, maar dat overleg ik liever eerst met m'n toekomstige buren voordat ik een boot een halve meter voor hun tuin knal...
Kan je niet een steiger/loopplank haaks op de wal aanleggen zodat je de boot in de het verlengde van je kavel legt in plaats van langs de kant. Ik weet niet hoe breed het water is achter je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolised
franssie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Graag gedaan, niets erger dan een miskoop en dat dan het plezier in varen gelijk bedorven is. Doeraks zijn leuke bootjes maar ik dacht inderdaad net te lang, al kan je bij de waterbeheerder navragen of je een diagonaal deck mag bouwen op palen in het water, ligt ie scheef en past het wel. En hoewel dit niet een echt levendig topic is zit er wel kennis dus vragen kan altijd.
26779 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:04:
[...]

Kan je niet een steiger/loopplank haaks op de wal aanleggen zodat je de boot in de het verlengde van je kavel legt in plaats van langs de kant. Ik weet niet hoe breed het water is achter je huis?
Beide goede ideeën en zelf ook aan gedacht, maar het water is slechts 10m breed en op dit moment nog geen definitieve indeling van wat er aan de andere kant komt (volgende fase van de wijk). Kan een parkeerterrein zijn, een straat, maar ook een andere rij huizen (en dus bootjes).

Wat wellicht wel kan is overleggen met de buren om te kijken of we beide een iets langer bootje kopen, en dan de boegen langs elkaar leggen.

Ik zal dit topic in ieder geval in de gaten houden en advies vragen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
revolised schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:34:
[...]

[...]

Beide goede ideeën en zelf ook aan gedacht, maar het water is slechts 10m breed en op dit moment nog geen definitieve indeling van wat er aan de andere kant komt (volgende fase van de wijk). Kan een parkeerterrein zijn, een straat, maar ook een andere rij huizen (en dus bootjes).

Wat wellicht wel kan is overleggen met de buren om te kijken of we beide een iets langer bootje kopen, en dan de boegen langs elkaar leggen.

Ik zal dit topic in ieder geval in de gaten houden en advies vragen als het nodig is.
Ik weet dat je dit wss niet wil horen, maar ga eerst eens kijken wat je er echt mee gaat doen. Wij hebben begin dit seizoen een andere boot gekocht en waren eerst ook in de markt voor iets met een kajuit (omdat we dit op de vorige niet hadden), maar zijn uiteindelijk toch op een sloep uitgekomen.

Redenatie: 9 van de 10 keer dat we varen, gaan we 's avonds na het werk lekker even uitwaaien en zwemmen (behalve dit jaar tot nu toe;-)) of in het weekend een dagtocht maken met vrienden etc. Dan wil je vooral buitenruimte, en dan liefst ook nog beetje lekker kunnen liggen/hangen etc. Daarnaast zie ik in de familie al paar jaar op rij pogingen om gepland een week of 2 op vakantie te gaan met boot in NL en dat is toch zeer regelmatig in het water gevallen door slecht weer. Dus dan blijft het al snel bij weekendje.

Wij wilden dus met een man of 4 tot 6 makkelijk kunnen zitten/liggen en daarbij sterke voorkeur voor polyester ipv staal ivm zowel onderhoud als 'traileren'. Binnen ons budget hebben we dat niet gevonden in een leuke kajuitboot en kwamen toch iedere keer weer op sloepen uit. Mocht het slapen echt vaker gaan gebeuren, dan komt er tzt vast wel een keer een mooie kajuitsloep (een leuke Jan v Gent 10.35 bijv :-))

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 15-07-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
Sander schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:26:
[...]

Ik weet dat je dit wss niet wil horen, maar ga eerst eens kijken wat je er echt mee gaat doen. Wij hebben begin dit seizoen een andere boot gekocht en waren eerst ook in de markt voor iets met een kajuit (omdat we dit op de vorige niet hadden), maar zijn uiteindelijk toch op een sloep uitgekomen.

Redenatie: 9 van de 10 keer dat we varen, gaan we 's avonds na het werk lekker even uitwaaien en zwemmen (behalve dit jaar tot nu toe;-)) of in het weekend een dagtocht maken met vrienden etc. Dan wil je vooral buitenruimte, en dan liefst ook nog beetje lekker kunnen liggen/hangen etc. Daarnaast zie ik in de familie al paar jaar op rij pogingen om gepland een week of 2 op vakantie te gaan met boot in NL en dat is toch zeer regelmatig in het water gevallen door slecht weer. Dus dan blijft het al snel bij weekendje.

Wij wilden dus met een man of 4 tot 6 makkelijk kunnen zitten/liggen en daarbij sterke voorkeur voor polyester ipv staal ivm zowel onderhoud als 'traileren'. Binnen ons budget hebben we dat niet gevonden in een leuke kajuitboot en kwamen toch iedere keer weer op sloepen uit. Mocht het slapen echt vaker gaan gebeuren, dan komt er tzt vast wel een keer een mooie kajuitsloep (een leuke Jan v Gent 10.35 bijv :-))
We zijn ons echt nog aan het orienteren, dus een sloep behoort zeker (helemaal gezien de hoogte van het bruggetje) nog tot de mogelijkheden. We neigen nu naar een kajuitje, maar we hebben sowieso nog genoeg tijd om uit te zoeken wat we willen en wat er mogelijk is. We hebben ook nog geen maximaal budget opgesteld. Stel dat we helemaal verliefd worden op een bepaald type, maar we hebben het geld nog niet, dan stellen we het uit totdat we het geld wel hebben.

De bouw van ons huis is nog niet eens gestart, dus we hebben nog minimaal een jaar. Als ons huis is opgeleverd hebben we uiteraard eerst andere dingen aan ons hoofd, zoals verbouwen en verhuizen. Daarna denken we dat het water achter ons huis nog geen aansluiting heeft op open water, omdat de rest van de wijk dan nog afgebouwd wordt. Tijd zat dus.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

revolised schreef op maandag 18 juli 2016 @ 07:45:
[...]

We zijn ons echt nog aan het orienteren, dus een sloep behoort zeker (helemaal gezien de hoogte van het bruggetje) nog tot de mogelijkheden. We neigen nu naar een kajuitje, maar we hebben sowieso nog genoeg tijd om uit te zoeken wat we willen en wat er mogelijk is. We hebben ook nog geen maximaal budget opgesteld. Stel dat we helemaal verliefd worden op een bepaald type, maar we hebben het geld nog niet, dan stellen we het uit totdat we het geld wel hebben.

De bouw van ons huis is nog niet eens gestart, dus we hebben nog minimaal een jaar. Als ons huis is opgeleverd hebben we uiteraard eerst andere dingen aan ons hoofd, zoals verbouwen en verhuizen. Daarna denken we dat het water achter ons huis nog geen aansluiting heeft op open water, omdat de rest van de wijk dan nog afgebouwd wordt. Tijd zat dus.

In ieder geval bedankt voor de tips!
Je zou ook nog kunnen kijken naar een klein kajuitjachtje met strijkinstallatie. Dan kun je die mast in je eentje laten zakken. (en ja er zitten ook nadelen aan een strijkinstallatie maar voor gewoon een beetje recreatief zeilen is het prima)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Lees vaak op internet dat het zinloos is om een 9.9 om te bouwen naar 15pk, behalve dat het meer benzine verbruikt. Grootste onzin in veel gevallen.

Ik heb een Mariner 9.9 van 1990 2 takt. Identiek motorinhoud dan die van een 15pk motor. 20 is me te zwaar om iedere keer in de achterbak te leggen, neem m nameijk vaak mee op vakantie.

Nu ben ik naar een botensloperij gegaan, ja die zijn er helaas niet meer zoveel.

En die hadden een 15pk carburateur liggen, enige verschil is dat deze een luchtdoorlaat heeft van 18mm, wat dus overeenkomt met de inlaatopening op het motorblok. Op de 9,9pk zit een 14mm carburateur en dat is veel te klein. Je merkt het ook op vol gas, dat de motor inhoud en niet op volle krachten komt en onnodig veel lawaii maakt.

Nu met deze carb reageert die veel vlotter en trekt sneller op en zijn top ligt iets hoger. Maar het ging me vooral dat de motor wat rustiger loopt op vol open, ga er namelijk mee de maas op en dan is de power mooi mee genomen als er een beroepsvaart voorbij komt om de golven te breken.

Het was wel een flink hobby project, carburateur heeft denk ik al 20 jaar niet meer op een motor gezeten, dus eerst een nacht in de petroleum. En daarna ieder onderdeeltje schoon geboend. Starten bij de eerste keer.

Dus zeker aan te raden, moet wel 2 takt zijn. Wel je vaarbewijs hebben en sticker 15 erop plakken O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Anoniem: 620028 schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:49:
Wel je vaarbewijs hebben en sticker 15 erop plakken O+
Dit is maar heel relatief. in het BPM komt nl helemaal geen vermogen voor als grens om wel of geen vaarbewijs te moeten hebben.
Als de boot 15m of langer is OF harder _kan_ dan 20km/u moet je een vaarbewijs hebben.
Als je deze motor achter een zeer zware stalen bak van maximaal 14,99m hangt (en dus de 20km/u niet redt) dan heb je geen vaarbewijs nodig. Die stikker van 15(pk) is dan ook niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb t beide niet, was om de moraalridders voor te zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Je maakt de vooroordelen over motorbootvaarders weer meer dan waar. Bravo.

Anoniem: 620028

zeker, doen wielrenners en motorrijders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Mensen alweer zin in het nieuwe seizoen? Ik zit zelf aan de koop van een kleine zeiler te denken, alleen jammer dat het allemaal zo duur is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:37:
Mensen alweer zin in het nieuwe seizoen? Ik zit zelf aan de koop van een kleine zeiler te denken, alleen jammer dat het allemaal zo duur is :)
Zeker weten zin in! Nog een klein maandje!

En dan is aanschaf vaak niet eens zo'n punt, het is meer alles in het water houden, winterstalling, onderhoud etc :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Ik heb wel eens uitgerekend dat huren vrijwel altijd goedkoper en makkelijker is dan zelf een boot hebben. Zeker als je aangewezen bent op een commerciële ligplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:09:
Ik heb wel eens uitgerekend dat huren vrijwel altijd goedkoper en makkelijker is dan zelf een boot hebben. Zeker als je aangewezen bent op een commerciële ligplaats.
Hangt wel erg af van wat voor boot je mee rekent. Kleine zeilboten zijn niet populair meer, dus relatief lage huur. Ga je kijken naar een leuke sloep van een meter of 6 ( niet zo'n onstabiel ding) dan ben je rustig een stuk meer kwijt. En op de dagen dat het echt mooi weer is ga je ook nergens een bootje kunnen huren.

Tegelijkertijd kan ik iedere avond dat het mooi weer is gaan, ook als het maar voor een uurtje is. Uiteindelijk is het maar net hoeveel je het gebruikt, in ons geval wel dusdanig vaak dat het zeker uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Zeker weten zin in. Hij ligt bij ons voor de deur in de gracht dus dat worden mooie zomeravonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het over een zeilboot die niet bij huis ligt maar wel van April tot November zeer frequent werd gebruikt.
Onderhoud (zelf en door derden), ligplaats, brandstof, vervanging / verbetering, verzekering, stalling en dat soort kosten van een polyester boot ( 8m) en later een stalen platbodem (9m) waren dermate duur dat zeer frequent huren niet echt duurder was. Ik heb het niet over sloepjes want geen idee wat die kosten in onderhoud.

--
Ps: het platbodemforum is mijn forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 454358 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:37:
Wat vind je een kleine zeiler? Ik zie polyester minitonners voor een paar duizend euro van eigenaar wisselen. Maar de bijkomende kosten zijn inderdaad niet gerelateerd aan de aanschafprijs maar wel aan de lengte en leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mijn boot staat lekker op de oprit, maarja woon aan de maas en heb een inrijpad 500 mtr van mn huis. En zo groot is die ook weer niet. Maar oer degelijk wel, bouwjaar 1985, aanhanger net zo oud van een oude caravan. Met 15pk motor van Mariner uit 1990. De kids vinden t prachtig.

Ga er dit jaar een stuurhuisje opbouwen, motor is voorbereid voor startmotor en eentje voor weinig bij de sloop in Aalsmeer gescoord, Fijne jongens daar.

https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=9670016358

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:36:
[...]

Wat vind je een kleine zeiler? Ik zie polyester minitonners voor een paar duizend euro van eigenaar wisselen. Maar de bijkomende kosten zijn inderdaad niet gerelateerd aan de aanschafprijs maar wel aan de lengte en leeftijd.
iets als dit: https://www.watersportmar.../44528/contest-60cs-62cs/ 8)

Nee, gewoon iets voor de weekenden, dus wel met een kajuitje, de tijden dat ik genoegen had aan een valkje met dektent liggen toch wel achter me :) Ook wel leuk, beetje eraan klussen in de weekenden etc
Max 10k moet toch wel lukken denk ik.

edit, zoiets lijkt me wel wat http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/Clever-23-1998/1856424

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 04-03-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat lijkt mij ook wel een leuk bootje. Onder de 10K moet makkelijk lukken. Een waarscheepje of kolibri heb je al in redelijk tot goede staat voor een paar duizend euro, maar dat is dan wel hout. Die Clever 23 heeft beduidend minder onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En de clever heeft een hefkiel, die beide houten bootjes niet hebben. Geen idee wat een Clever tegenwoordig moet opbrengen maar dat moet goedkoper kunnen. Zo duur waren ze nieuw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hout heeft een hoop karakter, maar is mij denk ik toch wel wat te onderhoudsgevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

In de categorie clever23 nog een aardige: http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/Dehler-25-1990/1868733
Met als bonus een trailer erbij.
Ik heb zelf ervaring met de iets grotere Dehler 28 en dat is een zeer stabiele allround zeiler die zoelwe op binnen als buitenwater goed te varen valt.

[ Voor 36% gewijzigd door 26779 op 04-03-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:34:
Nee, gewoon iets voor de weekenden, dus wel met een kajuitje, de tijden dat ik genoegen had aan een valkje met dektent liggen toch wel achter me :)
Het nadeel hiervan is dat je zeer weinig binnenruimte hebt. I.t.t. een motorboot van dezelfde lengte kan je niet staan, amper zitten, en zit alles op kruiphoogte dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dit is bijvoorbeeld een minitonner, ik heb ze nog wel goedkoper gezien. Wedstrijdjachten in feite dus snel, en best ruim van binnen maar vaak karig ingericht (ivm gewicht) https://boten.nl/boten/ze...rl=merken/minitonner.html
of
http://www.botenbank.nl/z...t-Minitonner-1981/1855236

een maand geleden wat er ook een Neva 21 te koop voor rond de 2 a 3000 Euro.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 04-03-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 11:03

doc

DJMaze schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:27:
[...]

Dank je. Ja ik ken platbodemforum, alleen nog niks op gedaan.

Ik heb hier bouwtekeningen liggen van een Vollenhovense Bollen (boek van Jan Kooijman over Platbodemjachten van J.K. Gipon). Die is zo te zien zeewaardig (gebruikt op de Zuiderzee).
Ook leuk!

Zeewolde is voorlopig te ver weg vanaf Groningen. Ooit zal ik er bij zijn.
De vorige eigenaar is er al wel mee naar SAIL Amsterdam geweest.
Het is ook niet in Zeewolde, maar in Haarlem. Mijn fout. Maar nog steeds wel een eindje vanuit Groningen.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
Ik heb er ook weer zo'n zin in! Alleen moet er nog best wel veel gebeuren, ik ben begonnen om de hele opbouw opnieuw in de verf te zetten. Dat gaat niet in 1 keer, het zal de komende jaren in fases gaan. Eerst maar eens de voorkajuit aanpakken, alle alkydverf eraf (in iets van 30-40 jaar opgebouwd, ik kom alle oude kleuren nog tegen :) ), helemaal schoonmaken tot op het blanke staal en dan opnieuw opbouwen met tweecomponentenlak. Gelukkig is het staal nog in goede staat, op een paar kleine plekjes na is er geen roest te bekennen. Wat wel heel vervelend is, is het weer. Op zich is dat tweecomponentenspul met behoorlijk lage temperaturen te verwerken, alleen kan het slecht tegen hoge luchtvochtigheid. En laat dat nu de afgelopen weken toch een probleem zijn, ik moet buiten schilderen en ook al zit er een zeil overheen tegen de regen, tegen luchtvochtigheid is dat niet voldoende.

Nou ja, ik heb nog wel een maandje de tijd, zoveel dagen heb ik niet meer nodig om het werk af te ronden. En dan kan er het seizoen weer genoten worden vanaf het water!

Tot die tijd kijk ik gewoon wat filmpjes die ik tijdens vorige vaartochten heb gemaakt. Laat ik er ook eens hier eentje neerzetten:

[YouTube: https://youtu.be/4F2mIVrwclI]

Het is voor het eerst dat ik zoiets openbaar plaats, ik kijk wel hoe dat bevalt. Mocht er interesse voor zijn, wil ik misschien nog wel meer online zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Leuk. Knardijk toch? Is er ook iets te vinden aan horeca aan het water in Flevoland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

franssie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:22:
Dit is bijvoorbeeld een minitonner, ik heb ze nog wel goedkoper gezien. Wedstrijdjachten in feite dus snel, en best ruim van binnen maar vaak karig ingericht (ivm gewicht) https://boten.nl/boten/ze...rl=merken/minitonner.html
of
http://www.botenbank.nl/z...t-Minitonner-1981/1855236

een maand geleden wat er ook een Neva 21 te koop voor rond de 2 a 3000 Euro.
Die minitonner is door vd Stadt ontworpen. Ik heb zelf jaren geleden onderzoek gedaan naar de haalbaarheid om een vd Stadt Dolphin 26 te bouwen. Uiteindelijk is het hem niet geworden maar bij vd Stadt weten ze wel van ontwerpen. Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dehler zijn vaak goed zeilende jachten. Kijk ook naar een Friendship 25TS, ontworpen door De Ridder. Ook erg goed qua zeileigenschappen. Ik zou ze op 1 lijn zetten, ze lijken ook sterk op elkaar. De Ridder ontwerpt / heeft ontworpen goed zeilende jachten. Als ruimte een issue is is Janneau Sun vaak een goede optie. Zeilt prima, veel praktische binnenruimte. Maar volgens mij geen hefkiel. Zeeschouw is vaak wat groter maar heeft en geringe diepgang, en goede zeileigenschappen. Anders een Grundel maar daar heb ik geen ervaring mee. Schouw is vaak toch wat duurder .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Jeanneau is er wel één in het kader van 'plastic fantastic'. Waar veel polyester zeiljachten best nog wat karakter hebben, staat Jeanneau er toch wel om bekend om een mega plastic, bijna breekbaar uiterlijk aan een jacht te geven. Ik denk dat ze enorm op materiaal beknibbelen waardoor de boten gewoon niet erg stevig, bijna flexibel aanvoelen. Als je echter een snelle (toer)zeiler wilt, dan is Jeanneau wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bavaria heeft ook echt tupperware gebouwd, maar ook heel degelijke en snel varende jachten, ook bakken die voor de wind niet voorruit kwamen. Dufour alle typen ook.

Je moet echt per model boot (en dus niet merk) opzoeken wat de ervaringen zijn met de bouwwijze etc, op de veel verkochte Frans Duits en Poolse merken is daar weinig van te zeggen. toch Frankrijk is een echt botenland (meer dan NL) maar ze bouwen de productie meer op de middenlandse zee dan op de oceaan zoals ze dat in de UK en Scandinavie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wé kwatste gij nou Franske?? 8)7

Zowel Jeanneau als Beneteau komen uit de Vendee regio, Amel, RM Yachts en Dufour zijn gevestigd in La Rochelle, allemaal aan de Atlantische Oceaan dus...

Bouwkwaliteit is inderdaad enorm wisselend per werf door de jaren heen. Op de Bavaria '100' reeks (320, 340, 350, 390 etc) zou ik blind durven vertrekken voor een rondje rond de bol. Op sommige Bav's van na 1992 absoluut niet. Ook niet gek, de Bavaria's van voor die tijd concurreerden met Hallberg Rassy qua prijs en bouwkwaliteit. Dufour heeft ook plastic brol gemaakt, mijn jaren '70 29 echter was loeihard en stijf. Idem voor Beneteau. Veel rommel gemaakt, maar wie de romp van mijn '82 First 35 even wil komen bekloppen is altijd welkom. Dik, stijf en loeihard, scheepje is onverwoestbaar. Maar goed, dat geldt voor veel werven uit die tijd, bij gebrek aan goede berekeningen plakten ze er nog maar een laagje polyester extra tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Net even een middag(je) op de Droge Hiswa geweest - stelt nog steeds weinig voor. Voor motorbootjes is Boot Holland in Leeuwarden nog steeds leuker en voor de zeilers was er helemaal weinig te beleven. In de huidige opzet is het het geld absoluut niet waard naar mijn mening. Enige wat er leuk aan is om met wat vaarvrienden tussen boten te lopen en verhalen te vertellen met een biertje erbij om vooruit het watersport seizoen in te dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Hiswa is niet meer wat het ooit geweest is.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
franssie schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:48:
Leuk. Knardijk toch? Is er ook iets te vinden aan horeca aan het water in Flevoland?
Klopt, je hebt twee van deze kunstwerken, zowel in de Lage als in de Hoge Vaart.

Maar op deze route ben ik verder geen horeca tegengekomen (ik voer op dat moment vanaf de Blocq van Kuffeler naar Ketelhaven met een overnachting in Dronten). Voor zover ik weet, is alleen bij Almere aan het water wat te vinden, maar ik zoek het eigenlijk nooit specifiek op. Toch vind het matig wat er in Flevoland aan het water te vinden is. En wat er te vinden is, is dan niet altijd vanaf het water goed te bereiken. Kijk maar naar Lelystad, als je ervan houdt hebben ze daar zowel de McDonalds en de KFC aan het water gebouwd, maar er is geen mogelijkheid om daar af te meren (ik geloof alleen dat er een kilometer verderop aan de Larservaart een ligplaats is). Verder ben je afhankelijk van ligplaatsen bij een centrum of iets dergelijks. Tenzij je aan de Randmeren gaat zitten natuurlijk, daar is genoeg te vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Je houten onderdelen lakken met dit weer is geen straf, als je op dit geniale idee komt :)
  1. Eerst een pot ijs leegeten
  2. De onderkant er af snijden
  3. Bovenkant klemmen om binnenrand verfblik
  4. Netjes gieten zonder morsen
  5. Deksel er op tegen stof (als je hem later nog nodig hebt)
Afbeeldingslocatie: https://evadne.nl/media/albums/resized/d34670b5ff8ff1e35bba984562ddf6423078df04/thumbnail.png(klik voor grote foto)

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 29-05-2018 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Het enige wat volgens mij geen straf is met dit weer is ergens een ankerplekje zoeken, zo weinig mogelijk bewegen en af en toe in het water plonsen. Maar ieder zijn meug, als jij graag lakt met dit weer have fun :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@EvaluationCopy je kan beide he :)

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste