Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58

franssie

Save the albatross

@RemcoDelft Boot overdag zou ik inderdaad ook geen aircon gebruiken (al kan het dan wel als de motor loopt). 's Nachts overigens ook niet, omdat de boot in het meestal koele water ligt valt het dan ook wel mee.
Voor heel hete en windstille nachten (zoals afgelopen jaar) heb ik een grote 12V computerfan op 5V draaien om toch wat circulatie te krijgen zodat je wat makkelijker van je zweet afkomt.
Overdag spring ik gewon het water in (en draag ik een rashshirt, UV 50+ en koelt ook lekker).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 16:59
franssie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:38:
@EvaluationCopy Een aircon vraagt niet zoveel stroom, na het opstarten en als de ruimte koel is, kan die van mijn slaapkamer met minder dan 200w toe. Maar alsnog is dat over een nacht gerekend best fors.
https://zeilersforum.nl/i...rd/533907-airco-aan-boord

Ben benieuwd naar jullie airco ervaringen :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat deze berekening wel in de buurt zit (uit dat draadje op zeilforum)
Je koelbehoefte ligt vermoedelijk op 30 W per m3 inhoud.
Stel we nemen 25 m3 voor de inhoud. Zelf naar even aanpassen wat redelijke wijs klopt bij de spirit 36/37

Dat geeft een gewenst vermogen van 700 watt koelvermogen. De EER van een koelmachine (Electrical Efficiency Rating) ligt hier ongeveer op 2,5. Dus het aansluitvermogen gedraagt 300 watt. Delen door 12 volt geeft 25 Ampere. Stel 50 a 75% draaien. ..
Dat topic is uit 2014 en de huis split units zijn weer zuiniger geworden (een COP van 2,5 is wel heeeel laag.

Zoiets https://www.coolblue.nl/p...airco-caravan-ac2401.html zou kunnen werken maar soit, zelf in Griekenland en het Caribisch gebied heb ik het niet nodig gehad (en ik kan erg slecht tegen warmte boven de 26C)

Maar als het de enige manier is om je partner mee aan boord te krijgen ... keuzes keuzes.

Mijn zeilboot is overigens zo klein dat het ding er geeneens in zou passen :+

edit: enne, van mijn ouders geleerd vroeger als kind, als het te koud is of te warm probeer je een haven aan te lopen met een bios, even opdrogen - als is dat nu in Covid tijd lastiger).

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 11-06-2020 18:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:45

paQ

EvaluationCopy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:35:
Een airco op een boot :X Dat vergt wel even wat andere capaciteit van accu's inderdaad.

Zeg dat het een heel kleintje is die 1500watt continu vraagt. 125Ah per uur? Of reken ik nou zelf verkeerd.
Overdag hoeft die airco ook helemaal niet aan. We hebben 3 dekluikjes, dus (vaar)wind zat binnen. MAAR als je een week met 40+ (zoals vorig jaar) op het water zit zonder enkele schaduw (op de boot), dan is het met 4 mensen in de boot op zijn minst klam, en stikbenauwd te noemen. Ik heb geen raam naast mijn bed wat even open kan oid.
Ik heb nu een 2000 BTU aircootje geïnstalleerd, 360W opgenomen vermogen, met 600W koelvermogen. Geen ijsbeer, maar verkoelt echt wel, en maakt het wat minder vochtig. Kan zomaar al voldoende zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pchHLFd/IMG-2090.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2ynQn44L/A059-E480-198-E-4-E98-BD0-C-0-E8578-AD055-F-2.jpg

Hij past precies in een locker in de kuip, dus de warme lucht wordt ook direct afgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63kV7HGN/D7-C7-B952-1024-4-D3-F-96-B2-3143607-A7-C1-F-2.jpg

Wel echt iets om aan de walstroom te gebruiken, alhoewel ik ook geen kwaad zie in het ding 20 min inschakelen op de inverter.

Wat betreft de inductieplaat :+
We hebben zo'n combi alcohol/elektrisch fornuisje 2-pits. In de thuishaven heb ik een 10A aansluiting, daar kan ik dat fornuis niet elektrisch op gebruiken. Dan is het *klik.... uit.
op een 16A aansluiting gaat dat verder goed. Koken doen we nagenoeg altijd op bioethanol, maar ik persoonlijk kan slecht tegen de lucht van (warmgestookt) braakmiddel. De temperatuur loopt bovendien rap op met twee van die alcohol vlammen, en het is inefficient/traag.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 11-06-2020 19:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nou, vorig weekend een hele dag gevaren en uren voor anker, radio aan, bakkie koffie gezet, lampjes aan (op hoofdschakelaar standje 2 ;) ) de boiler op eco stand gezet (heet zat), en 's avonds in een passantenhaven wel aan de walstroom, maar lader nieteens ingeschakeld. Had nog 12,58 en 12.79V
En dan windstil, 27 graden en de zon vol erop, dan was het aircootje toch stiekem wel lekker ;) (aan de walstroom, dat wel)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-06-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@franssie hmmm. nieuw probleempje opgedoken van de week.
Ik heb een autotrimtab systeem. Dat werkte altijd feilloos. Nu echter alleen als de motor niet draait :?
Heel soms geen probleem, maar eigenlijk is het ding haast niet meer werkend te krijgen.

Het bestaat uit een controller achter in de boot (gefixeerd, want oriëntatiegevoelig) , en een control unit op het dashboard. De controller achterin zit rechtstreeks op een accu, want daar worden de settings ook in opgeslagen. Die mag in wezen niet van de stroom af. (te lang)
De control unit op het dashboard heb ik achter een schakelaar gezet, om zo het systeem te kunnen resetten. Want zodra die uit gaat, gaat het systeem achterin ook uit. Dat helpt helaas helemaal niets. :|

Systeem werkt > start motor > systeem weigert dienst > motor uit > systeem wordt weer wakker en werkt feilloos. aaarghhhh

Goed, ik wil dus kijken of het systeem wel functioneert als het geïsoleerd van de motorspanning werkt. Ik zie niet echt spanningspieken of dipjes (althans niet op mijn multimeter), dus ik verdenk 'vuiligheid' van de dynamo.

Accuspanning ca 12.85, systeem werkt
Lader aan, ca 14.25, systeem werkt
Dynamo, ca 13.8, systeem werkt niet

Nu zou ik een kleine extra accu kunnen plaatsen, bijv 12V 7Ah, en die op de lader aansluiten en niet op de diodebrug. Maar ik weet niet of dat de slimste manier is; iig wel de goedkoopste. Of een 12V stabilisator.
Mastervolt heeft er 1 voor 100 euro.
Afbeeldingslocatie: https://www.nauticgear.nl/media/catalog/product/cache/1/image_large/500x500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/m/a/mastervolt_dc_master_12-12-3_ge_soleerde_stabilisator.jpg
https://www.nauticgear.nl...1s6wXvEAQYAyABEgJVevD_BwE

Nu kom ik 'ze' ook tegen voor 30 euro, maar ik weet niet of (en wat dan) Mastervolt iets anders/beter doet.
bijvoorbeeld https://www.ledlampendire...BEgIZsvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En voor nog minder van amazon deze 12V/12V converter

Ik denk eigenlijk dat ik spanningspieken en dalen kan uitsluiten, want ook als ik met draaiende motor het systeem opnieuw start is er geen sjoege. Ik gooi het dan maar op interferentie. Van die van lampdirect weet ik niet wat het precies doet. Zomaar 12V maken zal me niet veel helpen verwacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 21-06-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ ik zou niet om een fout in je controllers heen gaan werken met extra accu's. Want ik vermoed dat het in de aansturing van je stabilasators zit maar daar heb ik weinig ervaring mee (ben zeiler) dus eventueel toch een monteur laten komen.
Wat wel raar is dat het werkt als je motor niet loopt, geen idee hoe dat kan maar toch zeer opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:29:
@paQ ik zou niet om een fout in je controllers heen gaan werken met extra accu's. Want ik vermoed dat het in de aansturing van je stabilasators zit maar daar heb ik weinig ervaring mee (ben zeiler) dus eventueel toch een monteur laten komen.
Wat wel raar is dat het werkt als je motor niet loopt, geen idee hoe dat kan maar toch zeer opmerkelijk.
en het heeft ook altijd gewerkt... Het zit daarom haast zeker niet in mijn tabs, daar geloof ik niks van. Dat is een vrij straight forward iets. Je zie de controller ook raar doen zodra de motor wordt gestart. Alsof hij vast loopt. En als ik dan op een willekeurige knop druk, dan reset de controller achterin. enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ
je schreef:
[/quote]De controller achterin zit rechtstreeks op een accu, want daar worden de settings ook in opgeslagen. Die mag in wezen niet van de stroom af. (te lang)
[quote]
Dus dat is een extra accu? Wat is de spanning van deze in rust (dus als je 'm er even uit haalt)? Zou kunnen zijn dat die accu overleden is? Maar verklaart dan nog niet waarom het wel werkt met motor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:05:
@paQ
je schreef:
[/quote]De controller achterin zit rechtstreeks op een accu, want daar worden de settings ook in opgeslagen. Die mag in wezen niet van de stroom af. (te lang)
[quote]
Dus dat is een extra accu? Wat is de spanning van deze in rust (dus als je 'm er even uit haalt)? Zou kunnen zijn dat die accu overleden is? Maar verklaart dan nog niet waarom het wel werkt met motor uit.
Nee zit gewoon op de startaccu. Ook al op de huishoudaccu geprobeerd, maar beide worden natuurlij kgeladen door de dynamo.

in een amazon review
Der Spannungskonstanthalter bewährt sich dort wo nicht mit einer sauberen Versorgungsspannung gerechnet werden kann. Da die Eingangs- und Ausgangsspannung galvanisch getrennt sind verschwinden auch Störungen von der Zündung. Wir haben damit die Störungen auf eine nachträglich eingebauten Lenkhilfe beheben können.
Ik zal hem eens bestellen

edit:

@franssie toch nog eens teruggereden naar de haven. En 'voor de vorm' de controller op het dashboard eens op een boot-eigen massa aangesloten (van een ongebruikte schakelaar), want hij zat nu op een 12V USB laadpunt. En .... alles werkt :') :F
Ik heb het een keer of 5 op rij geprobeerd, en elke keer succes.
Hopelijk is dit geen toevalligheid

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 22-06-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ die usb laders storen soms enorm, dus dat zou best wel eens iets geweest kunnen zijn. Sowieso wellicht een ferriet kraal om de bedrading van dat ding zetten. Ik had er ooit eentje die bijna alle radio ontvangst verstoorde.

edit: Zoiets dus:
https://www.vandijkenelek...701-ferriet-clamp-12.html

Die 12V>5V dingen gooien er soms echt een schandalige hoeveelheid breedbandige radio storing uit waardoor andere elektronica soms echt raar kan gaan doen.
Zo'n ferriet kraal dicht bij de lader op de 12V kabel zal iig de HF storing in de draden fors dempen.
Als je toch bezig bent zet je een tweede kraal op de voeding naar de controller, zo dicht mogelijk op de controller om instraling van HF QRM te dempen, want zoals elke zeilmaker weet, dubbel genaaid houdt beter ;)
want ook veel LED controllers geven veel storing (zo erg zelfs dat in sommige delen AIS nauwelijks meer werkte).

[ Voor 62% gewijzigd door franssie op 22-06-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gisteravond iets vaags meegemaakt...
Kennissen van me raakten stuurloos op de oude maas, met motorpech. Ik was toevallig in de haven (ca 4 km verderop) dus snel motor gestart, lijnen los en er heen gevaren. Gelukkig waren ze richting wal gedreven/geblazen en waren ze uit de vaargeul. Maar stroming begon toe te nemen, het waaide fors, en het was best eventjes druk met scheepvaart. Enorm moeten klooien om zo dichtbij mogelijk te komen natuurlijk. Niet echt een wenselijke situatie. Ondertussen probeerden zij zich zo goed mogelijk van de kant weg te houden om niet vast te lopen op de keien.
Na 3 mislukte pogingen langszij te komen om ze te kunnen vastbinden, heb ik via de marifoon verkeerscentrale Heerjansdam opgeroepen. Er was nog niet echt nood, maar het zou fijn zijn als passerend verkeer wat afstand kon houden :+
geen gehoor, nogmaals, geen gehoor.

In de verte kwam ondertussen een duwduwstel aan, en wat beladen tankers.
Overgeschakeld naar kanaal 16 en pan pan signaal gegeven.
Ruim een minuut gewacht, geen respons, ook niet van andere schepen.
Nogmaals pan pan, weer niks.

WTF :?

Ik ben toen zelf weer in de stroomrichting gaan varen om goed op de golven van passerend verkeer te komen. Toen de 3 schepen van dat moment voorbij waren bleef het ook gelukkig heel rustig op het water. Een klein bootje met 4 vissers kwam me tegemoet dus die heb ik gevraagd of ze de boot uit de kant konden trekken zodat ik hem langszij kon binden om te slepen. Dat is gelukt, en zo zijn we rustig teruggevaren naar de haven.

Eind goed al goed, maar HOE THE FUCK kan het nou dat ik gewoon geen respons kreeg van zowel de centrale als het noodkanaal :?
Bij wie kan ik zoiets navragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ even op de haven een zendtest doen met een ander schip? Lijkt alsof je marifoon niet goed zend? Dus misschien letterlijk een kink in je antennekabel? Kan je wel ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:06:
@paQ even op de haven een zendtest doen met een ander schip? Lijkt alsof je marifoon niet goed zend? Dus misschien letterlijk een kink in je antennekabel? Kan je wel ontvangen?
Ik heb alleen een handheld, en ik kan alle communicatie luid en duidelijk ontvangen, ook gisteravond. Ik krijg ook prima contact met bijv brugbediening.
Maar even testen op een een contactkanaal is misschien wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ kan zijn dat als ie op laag vermogen staat het signaal net te zwak was. Verder ook geen idee. Of je dat op het verkeerde blok kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:11:
@paQ kan zijn dat als ie op laag vermogen staat het signaal net te zwak was. Verder ook geen idee. Of je dat op het verkeerde blok kanaal.
Nope, bij mij is alles VHF 04, van Havens R'dam tot Dordrecht. Hij staat bij mijn dus ook standaard op 04.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54

Wuursj

want worst is al bezet

@paQ Bedenk dat het bereik van zo'n handheld heel beperkt kan zijn, zeker op de 1 watt stand.

Bovendien: Kanaal 16 is niet het juiste kanaal voor de oude maas.
Binnenwater is het desbtreffende blok kanaal en 10 als het gebied geen blokkanaal heeft.
Kanaal 16 is voor zee en ander groot water (IJsselmeer, waddenzee). Er is dus een kans dat er binnen je beperkte bereik gewoon niemand 16 aan het uitluisteren was.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Da's ook weer waar, maar omdat ik na herhaaldelijke verzoeken op het blokkanaal geen respons kreeg heb ik het op 16 geprobeerd. Had natuurlijk 10 moeten zijn in mijn geval.
Desalniettemin vreemd dat er geen reactie komt van de sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Naast te laag vermogen, het bereik is het beste met de antenne omhoog, soms zie dat mensen het als een telefoon vasthouden en dan gaat het vermogen zowel richting water en lucht ipv in de breedte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@paQ nog een zendtest kunnen doen met je marifoon op het blokkanaal? Ben wel benieuwd.
Ik ga dit weekeinde een weekje zeilen denk ik, neem mijn Cobra HH-600 DSC class D mee (voor wat die dingen waard zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

franssie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:16:
@paQ nog een zendtest kunnen doen met je marifoon op het blokkanaal? Ben wel benieuwd.
Ik ga dit weekeinde een weekje zeilen denk ik, neem mijn Cobra HH-600 DSC class D mee (voor wat die dingen waard zijn).
meh. alleen maar takkeweer geweest. Ik zal vanavond proberen of ik iemand tref die even zijn marifoon kan aanzetten. Die HH600 had ik eerst ook besteld, maar was niet heel tevreden over het volume en verstaanbaarheid. Toen had ik Standard Horizon HX890 (?) erbij besteld en dat was echt een wereld van verschil! De Cobra was wel weer makkelijker in bediening.

Gisteren wel nog de walstroomaansluiting verplaatst (naja een nieuwe dan) van halverwege de zijkant :| naar de achterzijde *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63m85swc/IMG-2307.jpg

Meteen over van Marinco naar CEE ook.
Vanavond maak ik nog even een kabeltje los van 1,5 m voor op de thuishaven. Dan kan die 15m kabel opgeborgen blijven tot we ergens zijn waar hij nodig is. Dat zijn zo van die dingen die irritant zijn en altijd in de weg liggen.

Edit:
@franssie zojuist even geprobeerd op kanaal 72. Met iemand die wel vlakbij ligt, maar toch. Komt luid en duidelijk binnen. Morgen naar Rdam dan heb ik vast nog een brug die open moet. Probeer ik het nog eens.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 10-07-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Eergisteren toch plotseling weer gedoe met de autotrim flaps. Zomaar, zonder aankondiging stopte het systeem met reageren, terwijl er 10 min later niets aan de hand lijkt. :?
Deze keer alleen op hoge snelheid. Behalve dat dat nou niet een bepaald fijn moment is :+ deed het probleem zich nu juist voor op ca 4000 toeren. Hit & miss wanneer het zichzelf herstelt. Het is verder niet te reproduceren.

Gisteravond dus toch maar een DC-DC converter besteld voor ertussen. Ben benieuwd of dat de interferentie oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@franssie DC-DC converter (12V) was binnen, stekkertjes eraan gekrompen, achter de schakelaar gehangen en aangesloten strak 12.2V. Motor gestart, strak 12.2V. so far so good.
Alles bleef werken, reageerde zoals het moest en ik het verwachte. Ik heb de bende op een stuk rivier opnieuw gekalibreerd. Terug naar de haven, zet de motor uit, -mjjjeeeee- flaps vanzelf netjes omhoog.

d:)b

Nu was dit maar 20 min, dat zegt nog niks, maar ik herken het systeem wel weer van verleden jaar zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 10:02
2 weken zeeland achter de rug. Af en toe best pittig qua wind en buien, maar daar tussen door ook wel gewoon heerlijk in het zonnetje gezeten en gevaren. Zeehonden gezien en zelfs een paar bruinvissen langs de boot. :) Vriendin heeft de smaak inmiddels ook behoorlijk te pakken en blijft ook tijdens de buien rustig sturen. Zo lang er maar een beetje ruimte / geen beroepsvaart in de buurt is. d:)b

Wat wel een beetje spannend was is dat de boot blijkbaar lekt. Na een stuk motorvaren staat er iedere keer zomaar een emmer, of na een volle dag motorvaren 2 in de bilge. "Volvo seal" voor de zekerheid van wat extra vet voorzien, maar die lijkt gewoon droog te blijven. Maar wat dan wel de oorzaak van de lekkage is hebben we nog niet kunnen ontdekken.

Ik verdenk zelf nu een van de koelwaterslangen, maar heb nog niks kunnen vinden. Iemand hier misschien nog tips / onderzoekspuntjes?

Lekkage lijkt op zich stabiel, maar zo lang ik niet weet wat het is ben ik toch een beetje bang dat het plotseling kan escaleren. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 01-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Charly De truc voor het vinden van lekkage in een boot is alles helemaal droog maken en dan her en der papier neerleggen zodat je kan zien waar het water vandaan komt. Dan met een spiegel of endoscoop verder zoeken.

edit: verder goed te lezen dat je vriendin het ook leuk vind!

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 01-09-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
franssie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:07:
@Charly De truc voor het vinden van lekkage in een boot is alles helemaal droog maken en dan her en der papier neerleggen zodat je kan zien waar het water vandaan komt. Dan met een spiegel of endoscoop verder zoeken.

edit: verder goed te lezen dat je vriendin het ook leuk vind!
spiegeltje oid is wel een goeie inderdaad. Kijken of ik volgende keer als ik naar de boot ga zo iets mee kan nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Charly schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:02:
2 weken zeeland achter de rug. Af en toe best pittig qua wind en buien, maar daar tussen door ook wel gewoon heerlijk in het zonnetje gezeten en gevaren. Zeehonden gezien en zelfs een paar bruinvissen langs de boot. :) Vriendin heeft de smaak inmiddels ook behoorlijk te pakken en blijft ook tijdens de buien rustig sturen. Zo lang er maar een beetje ruimte / geen beroepsvaart in de buurt is. d:)b

Wat wel een beetje spannend was is dat de boot blijkbaar lekt. Na een stuk motorvaren staat er iedere keer zomaar een emmer, of na een volle dag motorvaren 2 in de bilge. "Volvo seal" voor de zekerheid van wat extra vet voorzien, maar die lijkt gewoon droog te blijven. Maar wat dan wel de oorzaak van de lekkage is hebben we nog niet kunnen ontdekken.

Ik verdenk zelf nu een van de koelwaterslangen, maar heb nog niks kunnen vinden. Iemand hier misschien nog tips / onderzoekspuntjes?

Lekkage lijkt op zich stabiel, maar zo lang ik niet weet wat het is ben ik toch een beetje bang dat het plotseling kan escaleren. :X
Je kan van dat papieren schilderstape of ander papier rond de koelwaterslangen doen op die manier erachter proberen te komen waar het lekt. Check ook je (hopelijk dubbele) slangklemmen waarmee de slangen vast zitten op de afsluiters en motorblok. Door het getril van de motor kan er weleens wat water langs die slangen lekken, alle slangklemmen nog eens goed nalopen en aandraaien indien nodig. Indien de boot erg oud is ook controleren op haarscheurtjes of algehele veroudering/verharding van het materiaal. Ook ff controleren of je wierfilter niet lekt.
De pakking van de impellerdeksel zou ook een mogelijkheid zijn waar je wat lekkage kan verwachten. Er achter komen of het warm of koud water is wat de bilge in gaat maakt het zoeken al stukken makkelijker dus ook een thermometer meenemen wanneer je naar de boot gaat en hem eventjes warm laat draaien.

Mocht er nou niks gebeuren bij stationair maar wel wanneer je de schroef in het werk hebt dan weet je dat je met de schroefaskering aan de slag moet.

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 01-09-2020 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
M’n pa is er vandaag mee bezig geweest en heeft het lek -waarschijnlijk- boven. De uitlaatslang was doorgeschuurd op de huiddoorvoer.

Slang ingekort en daarmee zou het voor nu ok moeten zijn. Deze winter maar eens checken of ie niet gewoon helemaal vervangen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Charly Klinkt als aannemelijk. Wat @PalingDrone ook al opperde is het nooit een slecht idee om slangen na een zekere leeftijd te vervangen. Als het goed is zit je natte uitlaat wel boven de waterlijn dus gelijk zinken zal je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
franssie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:03:
@Charly Klinkt als aannemelijk. Wat @PalingDrone ook al opperde is het nooit een slecht idee om slangen na een zekere leeftijd te vervangen. Als het goed is zit je natte uitlaat wel boven de waterlijn dus gelijk zinken zal je niet.
Ik zie dit idd wel als teken dat die slangen inmiddels op zijn minst aan een goeie check en waar nodig vervanging toe zijn. Boot is uit begin jaren 90 dus mag op zich ook we eens lijkt me.

Waren komend winter sowieso al wat groter onderhoud van plan, dus dit komt er gewoon bij op de lijst.

Uitlaat zit idd een stukkie boven de waterlijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 02-09-2020 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04

Releases

Ja maar!

Charly schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:
M’n pa is er vandaag mee bezig geweest en heeft het lek -waarschijnlijk- boven. De uitlaatslang was doorgeschuurd op de huiddoorvoer.

Slang ingekort en daarmee zou het voor nu ok moeten zijn. Deze winter maar eens checken of ie niet gewoon helemaal vervangen moet.
Klinkt heel gek, koop een pak goedkope baby luiers van de Kruidvat.
Altijd handig aan boord voor dit soort gevallen, handig als je in het motorruim wat droog moet krijgen, of een lek wilt opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Releases schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:08:
[...]

Klinkt heel gek, koop een pak goedkope baby luiers van de Kruidvat.
Altijd handig aan boord voor dit soort gevallen, handig als je in het motorruim wat droog moet krijgen, of een lek wilt opsporen.
Mijn vader had die ook altijd aan boord, ook om zo nu en dan de blige schoon te maken want die dingen absorberen alles. Modernere motoren lekken minder olie etc maar een pakje bij de hand is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:07:
[...]

Ik zie dit idd wel als teken dat die slangen inmiddels op zijn minst aan een goeie check en waar nodig vervanging toe zijn. Boot is uit begin jaren 90 dus mag op zich ook we eens lijkt me.

Waren komend winter sowieso al wat groter onderhoud van plan, dus dit komt er gewoon bij op de lijst.

Uitlaat zit idd een stukkie boven de waterlijn.
Zeepsop over die slang en bellen kijken, uitlaatgassen in je boot wil je eigenlijk ook niet, dat beetje water valt wel mee. Wanneer je erg lekker slaapt aan boord na een stukje motoren en de volgende morgen Berenburg de schuld moet geven van de koppijn lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ;)

Juist zo'n (warme) uitlaatslang verhard nogal eens in de loop van de tijd. Prettig dat de oorzaak van het vocht boven water is en je een voorlopige fix hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43
Mooi topic!! Wel rustig ;)

Afgelopen week mijn CWO1 Jachtzeilen gehaald op een Bavaria 38 kajuit zeilboot tijdens een 3 daagse prive cursus, dus ontzettend veel kunnen oefenen en het weer was fantastisch(4 Bft. op ijsselmeer).

De smaak is te pakken en het idee is om uiteindelijk te werken naar zeilen naar griekenland of noorwegen.

Ben bang dat dit wel nog even gaat duren :)

Nu zijn er redelijk wat opties om verder te gaan..

Wat is dan het meest logisch? Ik neem aan CWO 2 Tidal + vaarbewijs 1(voor de regels) en marifoon?
Of is het handig/moet je eerst non-tidal doen?

Ik kan uiteraard wel zelf aan de slag, maar vind het verbazingwekkend dat mensen met dit soort boten zonder enige ervaring het water op mogen en wil het dus netjes leren(voor mijn en andere hun veiligheid.. heb al gemerkt dat er best wat krachten op de lijnen staat!)

[ Voor 43% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2020 14:16 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Begrijp ik het goed dat je verder 0 zeil ervaring hebt? Dan is een cwo 2 misschien wel een goed idee inderdaad. En dan vooral lekker bootjes huren en veel varen, misschien niet meteen een (bijna) 40 voeter. Maar gewoon iets van een meter of 7/8... of gewoon lekker een valkje huren en daar wat mee stoeien. Kan qua zeilen ook super leerzaam zijn.

Tidal zou ik voorlopig even laten voor wat het is, tenzij je echt heel graag de zee op wil. Er is op binnenwater in Nederland meer dan genoeg te beleven / leren en da's om te leren denk ik net iets toegankelijker. (ook qua verhuur locaties.)

Of marifoon zinvol is hangt vooral af van je vaargebied. Toen we deze zomer de staande mast route deden hebben we hem veel gebruikt, maar als ik gewoon lekker aan het zeilen ben staat ie eigenlijk altijd uit. Ik krijg altijd vrij snel jeuk van het gekraak en onverstaanbare geouwehoer.

Hoop zelf deze winter mn vaarbewijs 2 te gaan halen. Vooral omdat mn vriendin graag een keer richting griekenland / croatie wil en je daar een papiertje moet hebben om een boot te huren. Vaarbewijs 1 is een goeie motivatie om de regels nog eens goed door te nemen, maar voegt in mijn beleving verder niet heel veel toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 11-09-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ervaring is verder alleen met hele kleine dagtocht bootjes(kratje bier en gaan ;) ).

Doel is wel echt om naar het buitenland te gaan.

Moet zeggen dat de 3 dagen van 9 tot 18 vol aan het roer afgewisseld door bedienen zeilen wel echt zinvol is geweest. Veel door sluizen/bruggen gegaan en aanleggen op motor elke dag geoefend.
. Vaarbewijs 1 is een goeie motivatie om de regels nog eens goed door te nemen, maar voegt in mijn beleving verder niet heel veel toe.
Maar wel nodig voor nummer 2

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2020 14:44 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07 13:10
Charly schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:28:
Begrijp ik het goed dat je verder 0 zeil ervaring hebt? Dan is een cwo 2 misschien wel een goed idee inderdaad. En dan vooral lekker bootjes huren en veel varen, misschien niet meteen een (bijna) 40 voeter. Maar gewoon iets van een meter of 7/8... of gewoon lekker een valkje huren en daar wat mee stoeien. Kan qua zeilen ook super leerzaam zijn.

Tidal zou ik voorlopig even laten voor wat het is, tenzij je echt heel graag de zee op wil. Er is op binnenwater in Nederland meer dan genoeg te beleven / leren en da's om te leren denk ik net iets toegankelijker. (ook qua verhuur locaties.)

Of marifoon zinvol is hangt vooral af van je vaargebied. Toen we deze zomer de staande mast route deden hebben we hem veel gebruikt, maar als ik gewoon lekker aan het zeilen ben staat ie eigenlijk altijd uit. Ik krijg altijd vrij snel jeuk van het gekraak en onverstaanbare geouwehoer.

Hoop zelf deze winter mn vaarbewijs 2 te gaan halen. Vooral omdat mn vriendin graag een keer richting griekenland / croatie wil en je daar een papiertje moet hebben om een boot te huren. Vaarbewijs 1 is een goeie motivatie om de regels nog eens goed door te nemen, maar voegt in mijn beleving verder niet heel veel toe.
Als er een marifoon inzit moet er een marifoon certificaat aanwezig zijn. ook al staat hij uit. Bij controlle is dat een dikke boete van € 250. https://www.vaarbewijzen.nl/boetes-op-het-water/ Sterker nog als hij erin zit ben je verplicht om uit te luisteren en mag dus niet uitstaan.

basis certificaat is het voordeligst maar je kan ook marcom B of RYA Marine VHF Radio Short Range Certificate (SRC) overwegen. Die laatste is ook in NL gewoon geldig

Vaarbewijs 1&2 heb ik samen in 1 keer gedaan. Als je voor tidal gaat is 2 sowieso nuttig.

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 11-09-2020 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@LED-Maniak Inderdaad, KVB-II raadt ik iedereen aan, heb je gelijk je ICC (deel II) en de basis van navigatie. Samen met Marcom - B mag je dan heel veel varen en bedienen. Short Range kan ook, is praktijkgerichter dus wellicht nuttiger. Basiscertificaat kan ook maar dan mag je weer niet met een DSC marifoon werken.

Dan ben je voor wat betreft papierwerk wel behoorlijk klaar.

Voor ervaring si het ook wel leuk om eens in Griekenland met een flottielje mee te varen.

De rest is ervaring, CWO is een route om ervaring op te doen maar zelf doen blijft het belangrijkste.Aan de CWO papieren heb je verder niet zoveel (ik heb ze niet en mis ze niet) tenzij je door wil gaan voor jachtmaster (dan mag je betaald schepen overvaren, is eis van de verzekering).

Oh ja en zat leuke boeken te vinden over zeezeilreizen waar je van de fouten van anderen kan leren.

Zoals al geopperd, vaar ook met bootjes van een meter of 8, die kan je nog afhouden in de sluis etc, allemaal veel handzamer dan 35+ voet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
CWO leek mij een mooie basis om de eerste, correcte ervaring op te doen. Scheelt wellicht wat schade.
Ik ken verder niemand om mee te gaan met zeilen dus de kennis en ervaring zal ik zo eerst moeten opdoen voordat ik zelf aan de slag kan/wil. Vandaar deze route. :)

Ik ga waarschijnlijk in Oktober een dag een polyvalkje huren en dan op de kagerplassen aan de slag. Nu al zin in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
pacificocean schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:52:
[...]
Als er een marifoon inzit moet er een marifoon certificaat aanwezig zijn. ook al staat hij uit. Bij controlle is dat een dikke boete van € 250. https://www.vaarbewijzen.nl/boetes-op-het-water/ Sterker nog als hij erin zit ben je verplicht om uit te luisteren en mag dus niet uitstaan.

basis certificaat is het voordeligst maar je kan ook marcom B of RYA Marine VHF Radio Short Range Certificate (SRC) overwegen. Die laatste is ook in NL gewoon geldig

Vaarbewijs 1&2 heb ik samen in 1 keer gedaan. Als je voor tidal gaat is 2 sowieso nuttig.
Geen paniek. De eigenaar van de boot (mn vader) heeft keurig zn papiertje, ik persoonlijk (nog) niet, misschien dat het er deze winter van komt.

Als ik zonder mn pa zeil staat de marifoon in principe uit. Volgens mij handel ik op die manier zo veel mogelijk naar de geest van de wet, dat het volgens de letter misschien niet 100% goed is spijt me zeer... Maar als ik hem "uit zet" door het draadje los te trekken/door te knippen waardoor ik geen "werkende marifoon" meer heb zou het opeens wel okee zijn?

Afgaande op mijn ervaring met controles de afgelopen 20 jaar (welgeteld 0) lig ik van die mogelijke boete nog niet zo wakker.

Tot slot is er voor het markermeer (waar ik 99% van de tijd vaar) volgens mij geen blokkanaal en daarmee ook geen uitluisterplicht... Maar ik heb geen marifooncertificaat, dus ik kan me vergissen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 22-07 13:10
Charly schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:52:
[...]

Geen paniek. De eigenaar van de boot (mn vader) heeft keurig zn papiertje, ik persoonlijk (nog) niet, misschien dat het er deze winter van komt.

Als ik zonder mn pa zeil staat de marifoon in principe uit. Volgens mij handel ik op die manier zo veel mogelijk naar de geest van de wet, dat het volgens de letter misschien niet 100% goed is spijt me zeer... Maar als ik hem "uit zet" door het draadje los te trekken/door te knippen waardoor ik geen "werkende marifoon" meer heb zou het opeens wel okee zijn?

Afgaande op mijn ervaring met controles de afgelopen 30 jaar (welgeteld 0) lig ik van die mogelijke boete nog niet zo wakker.

Tot slot is er voor het markermeer (waar ik 99% van de tijd vaar) volgens mij geen blokkanaal en daarmee ook geen uitluisterplicht... Maar ik heb geen marifooncertificaat, dus ik kan me vergissen. :+
Ik snap je wel, maar om het dan ook hier te gaan adviseren is natuurlijk weer wat anders. Trouwens helpt het draadje doorknippen niet. Ook voor een niet werkende geinstalleerde marifoon heb je een certificaat nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
pacificocean schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:00:
[...]

Ik snap je wel, maar om het dan ook hier te gaan adviseren is natuurlijk weer wat anders. Trouwens helpt het draadje doorknippen niet. Ook voor een niet werkende geinstalleerde marifoon heb je certificaat nodig.
Geen probleem, dan begrijpen we elkaar volgens mij prima. :Y)

Ik heb in basis gewoon 0 interesse in dat ding, ik probeer met zeilen juist een beetje weg te komen van dingen met schermen en knopjes. Voer vroeger wel eens mee op een boot waar om de 5 minuten wel iets begon te piepen, gps die geen fix had, navtex, dieptemeter ... Niet mijn manier van ontspannen.

[ Voor 29% gewijzigd door Charly op 11-09-2020 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Charly schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:01:
[...]

Geen probleem, dan begrijpen we elkaar volgens mij prima. :Y)

Ik heb in basis gewoon 0 interesse in dat ding, ik probeer met zeilen juist een beetje weg te komen van dingen met schermen en knopjes. Voer vroeger wel eens mee op een boot waar om de 5 minuten wel iets begon te piepen, gps die geen fix had, navtex, dieptemeter ... Niet mijn manier van ontspannen.
Dat iedereen uitluistert kan best prettig zijn wanneer je zelf eens overboord geslagen bent op groot water zoals het Markermeer of om anderen te kunnen helpen. Ik heb zelf ook jarenlang op jouw manier rondgevaren in leenboten op Marker- en IJsselmeer en zo varen er nog wel meer rond.
Had 'm overigens wel gewoon op luisteren staan. Centrale post IJsselmeer geeft precies de weerinformatie, golfhoogte en waarschuwingen etc. waar je wat aan hebt. Alleen daarvoor al zou ik wel gewoon luisteren.
Dat squelch knopje op de marifoon is je grote vriend tegen al dat gekraak, de nuttige info blaast daar dan als enige gewoon doorheen.

Op eigen bootjes had ik geen marifoon, vond m'n Nokia 101 op ATF-3 begin jaren 90 al stoer genoeg. Op boten zonder accu heb ik het complete land door kunnen zeilen met alleen almanak, waterkaart, zaklamp, radio en olielamp en ik leef nog steeds ;)

(Tegenwoordig heb je met je telefoon alleen al meer comfort en gemak in handen dan je op binnenwater nodig hebt, op groter water als het IJsselmeergebied is een marifoon eigenlijk nog steeds sterk aan te raden. Boekje kopen en van de winter even je papiertje scoren, da's goedkoper dan een boete en je hebt er je leven lang wat aan voor die paar centen. Zelf ook nooit een controle meegemaakt maar die controles zijn er zeker wel, ook op binnenwater)

• franssie

franssie

Save the albatross

Standaard luister je uit op Kanaal 10 tenzij je in een gebied zit met een afwijkend blokkanaal, of bij een sluis, dan kies je dat kanaal.
Dus officieel zal je eens per uur van kanaal moeten wijzigen om de centrale meldpost IJsselmeer te kunnen horen op kanaal 01.
Kanaal 1 centrale meldpost IJsselmeer

Vaart u op het IJsselmeer, het Markermeer of de randmeren en is het zicht goed, dan mag u de marifoon op kanaal 1 zetten. Op dit informatiekanaal wordt elke vijftien minuten na ieder heel uur informatie verstrekt over het weer, de waterstanden, stremmingen enzovoort. Is het zicht slecht, dan stelt u uw marifoon af op kanaal 10. Ook op het IJsselmeer communiceren binnenvaartschippers namelijk altijd via kanaal 10. Logisch gevolg wanneer u op kanaal 1 zit, is dat u niet hoort wat er zich op kanaal 10 afspeelt. Om die reden hebben binnenvaartschippers minimaal twee marifoons aan boord.
En dit verschil lijkt wellicht futiel maar dat is het niet.
Kanaal 01 is namelijk een duplex kanaal zonder repeater. Dus de meldpost kan jou wel horen maar andere schepen horen jou niet. (schip-wal)
Kanaal 10 is simplex waardoor je andere schepen direct kan aanroepen, zenden en ontvangen gebeurt hier wel op dezelfde frequentie (schip-schip)

op binnenwateren dus uitluisteren op 10 tenzij anders, op zee nog steeds 16 voor spraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 19:29

bonzz.netninja

Niente baffi

Oja een vaarbewijs...dat kan ook nog wel eens :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Heeft er toevallig iemand tips voor het theorieboek vaarbewijs 1?
Zie zoveel verschillende te koop dat ik het ook niet meer weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mapro schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:15:
Heeft er toevallig iemand tips voor het theorieboek vaarbewijs 1?
Zie zoveel verschillende te koop dat ik het ook niet meer weet.
Ik ben alle video's aan het kijken van deze meneer:
YouTube: Arjen Douwes - YouTube

Hij is net bezig met vaarbewijs 2.

Vervolgens online examens volgen en ik lijk al te slagen als ik hem nu doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wat betreft dat marifoonpapiertje: doe jezelf een lol en haal het Short Range Certificate ipv het Basiscertificaat Marifonie. Aan dat laatste heb je alleen iets aan op binnenwater. Met het SRC mag je ook meteen de marifoon op zee-stand gebruiken, AIS transponder, DSC etc...

Bovendien is de cursus harststikke leuk (1 dag) en interessant, praktijkgericht en er is amper zelfstudie voor nodig. Scheelt een paar tientjes.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
Nachtje over naar de marker wadden. Best leuk om ff rond te kijken maar de hoeveelheid bezoekers (jachthaven vol + een stuk of 4 charters vol vogelaars) staat imo niet helemaal in verhouding tot hoe leuk het er is. :S

Volgende keer gooi ik denk ik ook lekker een ankertje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOgFcYJN07gfM6HnZ1acDwCxtXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl0clVIlnfWPNDxOktN2s4fx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA-Tpb18yWkajQU4sx4tnwVDI4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga9Rd0NJtsdLoMFOi9AIfFLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

pacificocean schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:52:
[...]
Sterker nog als hij erin zit ben je verplicht om uit te luisteren en mag dus niet uitstaan.
Hoho, dat geldt alleen als er in een bepaald gebied een verplicht blokkanaal is. Dat is op menig druk vaarwater hetgeval maar lang niet overal.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Aanduiding_Blokkanaal.JPG/1200px-Aanduiding_Blokkanaal.JPG

Er geldt geen algemeen ' marifoon hebben = marifoon aan' plicht. Het hele IJselmeer bijvoorbeeld heeft wel een marifoonkanaal maar uitluisteren is niet veprlicht en het ding mag daar gewoon uit. Of het verstandig is, is een tweede.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Charly die zit/zat bij ons ook nog op de planning - jij lag in de haven ?
Is vanuit Muiden (mijn QTH) bij een beetje gunstige wind best te bezeilen.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-09-2020 21:09 . Reden: fuck my trackpad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wuursj schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:07:
[...]

Hoho, dat geldt alleen als er in een bepaald gebied een verplicht blokkanaal is. Dat is op menig druk vaarwater hetgeval maar lang niet overal.
[Afbeelding]

Er geldt geen algemeen ' marifoon hebben = marifoon aan' plicht. Het hele IJselmeer bijvoorbeeld heeft wel een marifoonkanaal maar uitluisteren is niet veprlicht en het ding mag daar gewoon uit. Of het verstandig is, is een tweede.
Heb je daar een bron voor?
Want uitluisteren is gewoon verplicht op 10 (binnen zoet) of 16 (buiten zout) en indien er een blokkanaal van toepassing is natuurlijk op dat kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

franssie schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:14:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Want uitluisteren is gewoon verplicht op 10 (binnen zoet) of 16 (buiten zout) en indien er een blokkanaal van toepassing is natuurlijk op dat kanaal.
Hmm mijn marifoonboek ligt aan boord en de SRC cursus al weer 1,5 decenium geleden (vaarbewijs nog langer) maar dit vind ik in het BPR artikel 4.05:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mo01VWK.png
Lijkt in eerste instantie alleen groot schip dus.

Dat zegt ook een online versie van het marifoonboek;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rf33vvY.png

Echter zegt dat BPR artikel iets verder op ook dit en zou je gelijk kunnen hebben (en ben ik dus wel eens illigaal bezig):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rOqVi18.png

De verplichte blokkanalen op het IJ en sector schellingwoude volg ik altijd netjes maar op IJsselmeer gaat ie wel eens uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 20-09-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wuursj Ik dacht ook onder BPR dat het inderdaad moest, ik waardeer de moeite die je hebt gestoken in je antwoord zeer. Kudo's!
Ik heb 'm overigens ook niet altijd aan over het algemeen, wel bij minder zicht, bij drukke knooppunten en op zee. En bij sluizen altijd - heel handig om soms toch mee te kunnen met grote vaart en sowieso te weten wat er gebeurd.
Op zee is mijn ervaring dat als je de Urker Snurkers (visserschepen) oproept er toch niemand antwoord (lijkt alsof er niemand op de brug staat maar dat is een andere discussie)

Probleem wat ik in de zeilboot heb is dat ik vaak wel hoor dat het ding iets ontvangt, maar het verstaan/nemen van de boodschap meestal niet echt lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

franssie schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:01:
Op zee is mijn ervaring dat als je de Urker Snurkers (visserschepen) oproept er toch niemand antwoord (lijkt alsof er niemand op de brug staat maar dat is een andere discussie)
Dat heb ik met DSC calls op zee. Andere jachten reageren prima maar beroepsvaart nog nooit aan de lijn gekregen in de afgelopen 8 jaar op Noordzee / Oostzee / Skagerrak. Terwijl dat systeem juist best mooi kan werken met ship-to-ship gesprekken zonder ether vervuiling.
franssie schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:01:
Probleem wat ik in de zeilboot heb is dat ik vaak wel hoor dat het ding iets ontvangt, maar het verstaan/nemen van de boodschap meestal niet echt lukt.
Check, dat heb ik opgelost door een buitenspeaker maar later buitenbediening te installeren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D9Y7zB3.png
Mijn thuishaven is Amsterdam Noord en zeil vaak/meestal op markermeer.
Dat is blokkanaal 4 IJ -> blokkanaal 60 schellingwoude -> kanaal oranje sluizen -> blokkanaal 60 schellingwoude -> kanaal 10 IJsselmeer (of niet -verplicht-blokkanaal 1).
Dat is 4 keer de kajuit inklimmen bij elk zeiltochtje als je ding alleen binnen hangt :P Vooral solo niet echt geweldig.

Echter wordt er vooral op dat kanaal 4 zoveel gezegd dat je al snel klaar bent met volgen van alle berichten 'boot x die uit y komt en naar z vaart' zodat het uitluisteren eigenlijk vooral voor het volgen van regels wordt gedaan :O

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 20-09-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:08:
Bewegend beeld van die inpoldering c.q. geldmachine van Natuurmonumenten ;)
[YouTube: Marker Wadden: The Island That Didn't Exist — Sailing Uma [Step 226]]
W(NW) windje en dan surf je zo vanaf Pampus pal Noord naar de Markerwadden.

(Was wel redelijk geschokt toen ik die serieuze bebouwing zag daar in de "natuur")

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 20-09-2020 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PalingDrone er is een reden dat ik als natuurliefhebber niet doneer aan Greenpeace en Natuurmonumenten - dit is er een goed voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wuursj schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:10:
[...]

Dat heb ik met DSC calls op zee. Andere jachten reageren prima maar beroepsvaart nog nooit aan de lijn gekregen in de afgelopen 8 jaar op Noordzee / Oostzee / Skagerrak. Terwijl dat systeem juist best mooi kan werken met ship-to-ship gesprekken zonder ether vervuiling.
DSC is totaal nog niet geaccepteerd door de beroepsvaart, helaas. Op zee is 't heel simpel, wat de regels ook mogen zijn: andere schepen oproepen doe je op kanaal 16. Na contact verplaatst het gesprek naar een ship-to-ship channel.

Ik luister overigens nooit uit op binnenwater, rondom sluizen en knooppunten (Dord bv.) uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad... DSC klinkt heel mooi, maar zeker in de beroepsvaart is het (weer) een alarm dat afgaat op de brug. Daar zitten ze echt niet op te wachten.

Actief uitlsuisteren doe ik alleen ik alleen bij bruggen, sluizen en op zee. En daarnaast op verplichte blokkanalen zoals het Noordzeekanaal of sector Heerjansdam.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
franssie schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:08:
Met gunstige wind is het een mooi tochtje, maar als je het hele Markermeer moet opkruisen is het een eind varen vonden wij. :')

Wij lagen in de haven daar. Verwacht geen jachthaven maar meer een steiger. Je wordt geacht redelijk zelfvoorzienend te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Afgelopen vrijdag weer terug naar de winterstalling gevaren... Weer een hoop te doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiosxLYs9zx6cYcetgarU1rE7uU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iUqSJJjKVDX6il5dHEsWlQcF.jpg?f=user_large

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@leejoow wat voor schip is dat als ik vragen mag? Voet of 30?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

franssie schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:51:
@leejoow wat voor schip is dat als ik vragen mag? Voet of 30?
Het is een Dehler 34 uit 1992. Wij hebben haar nu 3 jaar. In de zomer liggen we in Noordschans en in de winter vaar we haar over naar Eindhoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee7Lch6h8672qng_xuH7qeWTxQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr6mvFZn0ytwD3qnAYCcK6L1.jpg?f=fotoalbum_large

De haven in Eindhoven is een kwartier van mijn huis, dus dat is ideaal voor onderhoud. De vorige eigenaar heeft er veel mee gezeild, en essentiële dingen waren we op orde, maar er was toch een hoop ruimte voor verbetering.

Vorig jaar hebben wij bijvoorbeeld de volledige lagering van het roer vervangen van boven tot onder van glijlagers met veel te veel speling naar zelfstellende naaldlagers. Hierbij moest ook 'even' de hennegatskoker vervangen worden. Dat betekende weken lang werk: in het begin bijna 30 uur weghalen van de oude koker en het vlak netjes schuren, vervolgens een rotte balsakern vervangen en daarna nog even 7 dagen achter elkaar even een half uurtje een paar matjes glas inlamineren. Dan ben je toch wel erg blij dat ze in de buurt ligt :P

Dit jaar gaan we de interieurbekleding (laten) vervangen en allerlei kleine dingetjes die ook nog spelen... Het klopt wel: een boot is een gat in het water waar je geld in gooit en het werk houdt nooit op 8)

[ Voor 13% gewijzigd door leejoow op 27-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 11:15

bord4kop

maximaal 100KB!

ervaringsvraag;

We (familie van 2 volw + 2 kinderen 9-11jr) willen graag onze eerste boot kopen.

- Het zal een motorboot worden
- Hij moet trailerbaar zijn. 's Zomers kan hij op het erf. In de winter gaat hij in de stalling
- budget 4000-7500
- we willen er een beetje normaal in kunnen zitten, dus geen rib
- het is extra, vakanties doen we met de caravan

We zijn allebei fan van een oldtimer boot (we hebben een Libella op het oog), maar dat gaat het waarschijnlijk toch niet worden. Gezien het onderhoud, investeringen etc. Ik heb een oldtimer auto gehad :+

We denken dat een console boot het beste zal voldoen.

Vragen die we hebben:
- Console boot een goed idee, of kunnen we misschien toch beter kijken naar een jaren 80-90 speedboot (bowrider oid)
- Het lijkt ons leuk om de boot zo nu en dan een dagje te pakken, of in vakanties op te halen en bij de camping te leggen. Maar wat is de praktijervaring?
- beter zo nieuw mogelijk en dan later uitbreiden met grotere motor, of nieuwe motor, bimitop, kussens, tafeltje, echolood, etc. etc.
of juist wat ouder -wel goed onderhouden- maar dan zo compleet mogelijk?
Wat kost een dagje varen? Ik bedoel dan; wat kost trailerplaats, liggen in een haventje, etc. Is het handig om op het water te tanken of juist vooraf?

Zijn er nog andere zaken waar we niet aan hebben gedacht maar die wel de moeite waard zijn om rekening mee te houden?

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

bord4kop schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:22:
ervaringsvraag;

We (familie van 2 volw + 2 kinderen 9-11jr) willen graag onze eerste boot kopen.

- Hij moet trailerbaar zijn. 's Zomers kan hij op het erf. In de winter gaat hij in de stalling
- budget 4000-7500

We zijn allebei fan van een oldtimer boot (we hebben een Libella op het oog), maar dat gaat het waarschijnlijk toch niet worden. Gezien het onderhoud, investeringen etc. Ik heb een oldtimer auto gehad :+

Vragen die we hebben:
- Console boot een goed idee, of kunnen we misschien toch beter kijken naar een jaren 80-90 speedboot (bowrider oid)
- Het lijkt ons leuk om de boot zo nu en dan een dagje te pakken, of in vakanties op te halen en bij de camping te leggen. Maar wat is de praktijervaring?
- beter zo nieuw mogelijk en dan later uitbreiden met grotere motor, of nieuwe motor, bimitop, kussens, tafeltje, echolood, etc. etc.
Wat kost een dagje varen? Ik bedoel dan; wat kost trailerplaats, liggen in een haventje, etc. Is het handig om op het water te tanken of juist vooraf?

Zijn er nog andere zaken waar we niet aan hebben gedacht maar die wel de moeite waard zijn om rekening mee te houden?
toon volledige bericht

Console boot is in de meeste gevallen veel comfortabeler.

Dat gaat makkelijk.

Ga voor een moderne motor, daar krijg je veruit de meeste problemen mee als het oud is. Als je echt pech hebt loop je er zo op leeg.

-Wat kost een dagje varen? Ik bedoel dan; wat kost trailerplaats, liggen in een haventje, etc. Is het handig om op het water te tanken of juist vooraf?

Er zijn zat plaatsen waar je je boot gratis te water kan laten en dan makkelijk kan parkeren in de buurt (ook gratis) in Nederland. Ligprijzen in een haventje kan je online vinden, en tanken doe je bij voorkeur vooraf. Makkelijker & goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bord4kop schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:22:
ervaringsvraag;

- budget 4000-7500

Vragen die we hebben:

toon volledige bericht
Ben zelf begonnen met een consoleboot en die zelf getrailerd, ondanks dat dat vrij makkelijk ging was ik blij dat ik een vaste ligplek (op 10 min fietsen van huis) had. Met name omdat het aantal momenten dat je in NL kan gaan varen beperkt is. Wanneer dat moment er dan moet de drempel voor ons zo laag mogelijk zijn, waardoor je ook mooie zomeravonden, half dagje in het weekend etc meepakt.

Daarnaast is het vooral ook kijken of een boot groot genoeg is voor een dagje weg, zeker als je kids ook keer vrienden/vriendinnen meenemen bijv. Wij merkten dat we met de consoleboot vaak kort gingen varen en daarna op een strandje uitkwamen en vanaf daar af en toe nog een rondje deden, ff ijsje halen, beetje waterskiien. Maar voor echte dagtochten was de boot met meer dan 2 volwassenen toch snel wat krap, te weinig schaduwplekken en ook niet echt ruimte om dan allemaal lekker te zitten/hangen/liggen.

Maar het is vooral ff bedenken: Hoe gemotiveerd ben je om het hele spul aan te koppelen en in het water te gooien die paar dagen dat het mooi weer is, en is de rest van je (familie)planning dan ook flexibel genoeg. Zelfs met de boten om ons heen in de haven hoor je toch erg veel dat de sportclubs, familie verplichtingen etc in de weg zitten van echt lekker weg met de boot.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 21-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

@Sander en @Anoniem: 472287 ; bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Hier heb ik veel aan, tof _/-\o_

Erg fijn om nu gericht te kunnen zoeken.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop Veel hangt er vanaf of je wilt kunnen snelvaren en bij soms is een (chemisch) toilet aan boord ook wel handig bij langere dagtrips (en dan is een klein kajuitje ook wel fijn voor de privacy) of je moet veel horeca kabgs het water hebben ( en die moet open zijn).
Traileren is voor een dag goed te doen als je de boot en trailer bij huis (of bij het vaargebied) hebt en een (openbare) trailerhelling dicht bij je vaargebied. Anders tellen de tijden voor een dagtocht snel op (boot ophalen met een omweg kost je heen en terug tijd). Die tijd komt dan nog bovenop het klaar maken van de boot en schoonmaken na het varen.

Verder, aan het water tanken is altijd duurder dan aan de pomp op het land dus als je een trailer gaat gebruiken rijd je langs de pomp na het varen, heb je altijd een volle tank.

Verder heb je wellicht E achter B nodig als rijbewijs (hangt af van max massa voertuig en max massa trailer).

Succes met zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:56:
@bord4kop Veel hangt er vanaf of je wilt kunnen snelvaren en bij soms is een (chemisch) toilet aan boord ook wel handig bij langere dagtrips (en dan is een klein kajuitje ook wel fijn voor de privacy) of je moet veel horeca kabgs het water hebben ( en die moet open zijn).
Traileren is voor een dag goed te doen als je de boot en trailer bij huis (of bij het vaargebied) hebt en een (openbare) trailerhelling dicht bij je vaargebied. Anders tellen de tijden voor een dagtocht snel op (boot ophalen met een omweg kost je heen en terug tijd). Die tijd komt dan nog bovenop het klaar maken van de boot en schoonmaken na het varen.

Verder, aan het water tanken is altijd duurder dan aan de pomp op het land dus als je een trailer gaat gebruiken rijd je langs de pomp na het varen, heb je altijd een volle tank.

Verder heb je wellicht E achter B nodig als rijbewijs (hangt af van max massa voertuig en max massa trailer).

Succes met zoeken!
Ow vergat ik te zeggen: Zoek zeker inderdaad je trailer locaties van te voren even uit! Lokale jachthaven hier heeft vrij beperkte openingstijden van de helling, zelfs in het hoogseizoen en kost toch nog 13e per keer. 10km verderop aan een wat groter recreatiegebied is het 10e, en gedurende de hele dag. Overigens betaal je er in beide gevallen voor om het leedvermaak van een vol terras te zijn :-)

Tot slot: Ik heb voordat ik de huidige consoleboot kocht eerst een keer gehuurd, met name om even gevoel te krijgen voor formaat, maar ook vermogen motor etc. Mijn huur was destijds op Gardameer maar kan me zo voorstellen dat er in NL her en der ook wel wat mogelijk moet zijn ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 21-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

:*)

Dank voor de aanvullingen!

Console boot vind ik vrij suf, maar is denk ik wel de beste optie als 1e boot.
Een Kajuitboor (shetland 570 oid) zie ik wel zitten maar mijn eega eigenlijk niet. (en ook met haar eens dat zo 'n mega ding de hele zomer op het terrein eigenlijk ook niet fijn is).

Wij wonen in de achterhoek, dus sowieso geen relaxt vaarwater in de buurt. Dan liever flexibel naar Friesland, Loosdrecht, Harderwijk etc. Is allemaal even ver.

Ik heb vaarbewijs I en Rijbewijs BE (speciaal gehaald hiervoor O-) )

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
bord4kop schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:36:
:*)

Dank voor de aanvullingen!

Console boot vind ik vrij suf, maar is denk ik wel de beste optie als 1e boot.
Een Kajuitboor (shetland 570 oid) zie ik wel zitten maar mijn eega eigenlijk niet. (en ook met haar eens dat zo 'n mega ding de hele zomer op het terrein eigenlijk ook niet fijn is).

Wij wonen in de achterhoek, dus sowieso geen relaxt vaarwater in de buurt. Dan liever flexibel naar Friesland, Loosdrecht, Harderwijk etc. Is allemaal even ver.

Ik heb vaarbewijs I en Rijbewijs BE (speciaal gehaald hiervoor O-) )
Zou je voor "af en toe een dagje" dan niet beter gewoon een boot huren? Heb je dat ding niet bij je huis staan, geen gedoe met motoren die (te)lang stil gestaan hebben als je een x wil varen.

Mogelijkheden genoeg in Nederland en dan kan je nog eens iets anders proberen ook... Tenzij je snel wil varen, dan zal het qua verhuur misschien wat lastiger worden omdat de gemiddelde Nederlander geen vaarbewijs heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Charly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Zou je voor "af en toe een dagje" dan niet beter gewoon een boot huren? Heb je dat ding niet bij je huis staan, geen gedoe met motoren die (te)lang stil gestaan hebben als je een x wil varen.

Mogelijkheden genoeg in Nederland en dan kan je nog eens iets anders proberen ook... Tenzij je snel wil varen, dan zal het qua verhuur misschien wat lastiger worden omdat de gemiddelde Nederlander geen vaarbewijs heeft.
Als boot eigenaar denk ik dat ook een paar keer per jaar. Tegelijkertijd kijk ik voor de gein als ik in de hoogzomer op m'n boot stap en lekker in de zon lig te dobberen wel eens of er voor de dag erna wat te huur is. Dan schrik ik, een vergelijkbare sloep een dagje huren is onmogelijk of kost net zoveel als een seizoen liggeld ;-)

Overigens zou ik met dingen als een shetland goed bedenken wanneer je de boot gebruikt: Bij mooi weer. En hoewel schaduw dan fijn is lijkt het me niet dat je wil dat jijzelf of de kids de hele dag binnen moeten zitten. En hoe meer binnenruimte hoe meer zooi ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

ja, dat is inderdaad ook een reden. Je wilt vaak snel, zonder gedoe en gezeur weg.
Heb paar keer gehuurd, maar.. het is toch gemak vs kosten.
En daarbij houd ik wel van spullen van mijzelf. Dan heb ik zelf invloed op de structuur, locatie en hoe schoon en netjes de zaken zijn :+

Vervolgvraag;
Kan je met de boot op de trailer de BBmotor gewoon eraan laten (hangen). Ook voor 600+ km?
Gezien de zwaarte vroeg ik me af of de spiegel dat wel kan hebben?
Dus bijvoorbeeld een 30 of 40 PK van 31 Kg 70Kg ( :o ) op een spiegel die 80 kg aankan.. Gaat dat wel goed als je ver moet rijden?

Edit
Stukje gevonden (US) : https://www.partsvu.com/b..._support_are_they_needed/
Duidelijk verhaal, tilt omhoog en dan de “lock” ondersteunen is voldoende. De spiegel zou dan sterk genoeg moeten zijn.

@yodeluxe hieronder;
Ja, zoiets vind ik een mooie boot. En ja, dat is ook meer wat mij zou liggen.
Helaas is dit een gruwel voor de directie. Als ik met iets zoiets bij haar aankom is het botenverhaal meteen over B-)

Zoiets is dan wel weer goed: https://link.marktplaats.nl/m1656051175 (Advo is aangepast)

[ Voor 60% gewijzigd door bord4kop op 27-01-2021 10:49 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
@bord4kop
Als een boot met voorkajuit te groot is, zou ik toch nog blijven kijken naar iets met een buiskap of iets dergelijks, iets wat zorgt voor een klein beetje privacy of voor toiletbezoek of zelfs voor een beetje schaduw mocht de zon wel heel erg branden.

Waar ik zelf wel van gecharmeerd ben, zijn de schepen van Saga. Misschien wel wat out of the box denkend, maar wat denk je van een boot zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://img1.botentekoop.nl/c34b7e00-4871-4560-b5be-ce6b4c9e6a6c_500.jpg

Nee, geen snelvarend schip (misschien wel te maken door er een zwaardere motor in te zetten, maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn), wel stabiel, vrij laag en toch dus die privacy en die kan ook op een trailer. En misschien omdat die niet zo hoog is als een Shetland, is dat wel iets waar je eega niet op tegen is :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Als je voor een Saga achtig model wil gaan even op MP zoeken naar de vele refit's die daar worden aangeboden door handeleraren. Die worden opnieuw in de verf gezet, van binnen wat houtwerk vernieuwen etc zodat het er wat frisser uit ziet en je hebt op het oog een heel andere boot.

Op trailer (zie foto's bijv https://saga20.nl/saga-20-markt/) is het wel echt een hoog gevaarte en ook vrij zwaar. Kan de officiele gewichten zo niet vinden, maar 1200kg inc inventaris zit je zo aan, tel er een trailer bij op die dat mag dragen en je zit op minimaal 1600kg. Das een beste jongen voor op de weg, maar zeker als je de helling op moet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nadeel van veel motorbootjes met een kajuitje/opbouw - bedenk ik mij net want bij mijn Rana Fisk visbootje is dat ook zo - is dat je voorin stuurt en je gezelschap dus achter je zit. Bij zeilboten stuur je achterin, vind ik zelf veel gezelliger want dan zie je zowel wie je bij je hebt als waar je naartoe vaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

We zijn een weekje verder en weten nu al wat beter wat we moeten hebben.

Maar het is intussen wel duidelijk dat de markt ontploft is.

We zoeken dus een sloep of console boot:
- Minimaal 4 meter zitruimte (plaats 4-6 personen)
- netjes en goed onderhouden of -bijna- nieuw
- met motor, liefst >15Pk
- met trailer
Wensen:
Rondzit, buiskap, dekzijl, zwemtrap

Budget: 6500-7500

Niets te vinden! alle goede zijn bijna binnen een uur weg.
Wat overblijft is dubieus, afgetrapt, verkleurd en/of >15-20 jaar oud en dan ook nog waterliggers..

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop Als je kan en wilt wachten, zodra de corona situatie voorbij is zal de markt waarschijnlijk weer rustiger worden.
Vorig jaar hoorde ik van demo modellen die voor boven de catalogusprijs werden verkocht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Het is gelukt, ik heb een bootje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t21-9AmeVRvEzJxVkYVlg3x4pZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4idik0bkKjvFkfDeHSzwnxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_6svsNakqTwzP30lq8UUWjK3i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeiZHTAujgCkBtxOtQzbBQbi.jpg?f=fotoalbum_large

Iets meer dan 4 mtr, 8 Pk, hydraulische sturing, mooie buiskap, van buiten en binnen helemaal prima.

[ Voor 10% gewijzigd door bord4kop op 30-01-2021 15:30 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
bord4kop schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:28:
Het is gelukt, ik heb een bootje:
Ziet er goed uit, daar ga je heel wat plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Thanks!

En nu is het prachtig weer (wel koud natuurlijk met 2 graden). In de winter is het zo mooi varen. Heerlijk rustig.

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Gaaf! Gefeliciteerd :) Ik mis wel de mast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een Splash zeilbootje die twee beschadigingen aan de achterkant heeft. Ik weet niet hoe het is ontstaan want zo gekocht en had al jaren bij een watersportbedrijf in de opslag gestaan. Wil wel proberen het te herstellen dus wat gaan zoeken en denk aan een gelcoat reparatieset of iets dergelijks maar verder geen ervaring mee. Dus wel benieuwd of iemand hier nog tips heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGtSLwwKEZYTdKoIX6quJld57p0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uOtDRhDXlW2WY35sSIDBXQGe.jpg?f=user_large
zelfde plek (denk foute witbalans van de iphone cam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAeFp06MqBHQEHHZAVcyHHmctwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JSKRWHIGOSOyvcIf9l5cbP3M.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXkEi4bxXHk3cwtZvbqHwfFQ0ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uyBTC1wdldm7Q8rvVX7G6uKd.jpg?f=user_large
Tweede is maar klein maar als ik er toch wat aan ga doen dan die ook maar zien te herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XO-35cgnD1h74BEPwKwhg1wviY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CP40GoMA7g5XQGJjxeRfcPCW.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnyLbALUUs5xuxpKgz7rw4TDXJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YOk2PlhzvxGtO19L1hJgia0N.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bite lijkt op een typisch geval van schade door een te strakke spanband. Inderdaad ontvetten, drogen gelcoat en dat laten uitharden onder een strakke plastic folie (krijg je er vaak bij). Lastigste is om de lucht eruit te krijgen zodat je geen bubbels/gaatjes in de gelcoat krijgt. Na een tijdje het folie verwijderen, laten uitharden en dan schuren, polijsten etc. En dan boot bij schilderen of wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen:

Ik heb een simpele Fishfinder (condor f238) op mijn sloepje. Werkt niet super, vaak verkeerde input. Daarbij zou ik graag kaarten (misschien navigatie) en snelheid willen.
Dus heb ik eens gekeken naar vervanging.
Er zijn mooie echolood en kaarten/navi units te krijgen!
Maar ik wil geen 200-500+ uitgeven (het is maar een gimmick op een simpel sloepje ;) )

Ik heb de Garmin striker 4 en de lowrance hook x2 gezien, beide ~€125 en rudimentaire gps (geen echte kaart, geen navi).

Is het de moeite waard of weggegooid geld?

Of kan ik net zo goed gewoon een telefoon nemen met houder op de console?
Dan heb toch ook snelheid, navigatie (en misschien ook dieptekaarten?). Enige dat dan mist is de watertemperatuur, maar het werkt dan tenminste wel altijd goed :)

Iemand advies en/of ervaring?

[ Voor 13% gewijzigd door bord4kop op 20-02-2021 10:18 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop ik heb een 5 inch lowrance maar neem die eigenlijk geeneens meer mee als ik ga varen met de visboot. Ding kan wel fish/kaart (en ik heb er openseamaps op) maar waar ik vaar heeft het weinig nut.
Op de zeilboor heb ik een simpele GPS (dus geen kaart) en een kaart van NVMaps op papier en op de telefoon/tablet. Zolang je niet op echt open vaarwater zit is een kaart (papier) vaak voldoende omdat je eigenlijk altijd wel kan zien waar je bent.

Ik zou het dus gewoon bij je telefoon houden voor navigatie/snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Voor een paar euro heb je een papieren waterkaart of een waterkaart app op je telefoon, die laatste heb je dr ook GPS bij, al heb ik het zelf nooit nodig gevonden, omdat je eigenlijk altijd zat markeringspunten hebt om te navigeren.

Fishfinder, geen idee, ik vis niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wat een top weer dit weekend! Bij ons op de werf was het een druktemaker belang, het klonk continu alsof er een zwerm bijen rondhing. De romp is weer gepoetst, moet alleen nog wel wat bedrevener worden in gelcoat reparaties :/

Qua antifouling laten we het zo, we liggen normaal op zoet en gaan af en toe naar zout. Eens kijken hoe het zich zo houdt.

De bekleding binnen wordt de komende weken vervangen en hopelijk kunnen we het weekend van 17 april weer terug naar onze zomerhaven *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hNPakgai0vxlOx7vuOEJRggUy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92EW635vlmhdDetWum2BwBJ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 22-02-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Mag ik vragen wat dat interieur laten doen jullie kost @leejoow? Mag uiteraard ook in een pb.

Bekleding van onze 28ft is ook aan de beurt, maar m’n pa hikt er al een paar jaar tegenaan en blijft het uitstellen.

Aangezien ik niet uitsluit dat we dit jaar weer vakantie (moeten) vieren in eigen land moeten we het misschien gewoon laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij laten het uitvoeren door onze buurman die bekleder is. Dus dat valt niet helemaal te vergelijken met prijzen op een werf.

Maar voor stof (10 meter Viva Cover), vliegtuigmultiplex voor de plafonddelen, lijm en uren zijn we ongeveer 1000 euro kwijt. Wel weer een hoop geld, maar in de achteruit heb ik het zelf gedaan en dat ziet er niet alsof ik het zo in de kajuit en de voorpiek wil hebben.

Zo zag het oude er in de voorpiek uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t41a2Zxb-O-vKiUpXmBZsSPsao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lyjAkxtMtyd9RCqkogCE1jWe.jpg?f=user_large

En de plafonddelen ter illustratie, nadat we de oude hebben weggehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7I4vB9N-RAz0oDHGoWOHvpUQdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmBMpWAUtVsrxvJBOsM5inHE.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door leejoow op 22-02-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
leejoow schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:31:
Wij laten het uitvoeren door onze buurman die bekleder is. Dus dat valt niet helemaal te vergelijken met prijzen op een werf.
Ah kijk, da's inderdaad mooi als je zo'n adresje hebt. Ik vrees dat we bij een werf toch een veelvoud hiervan kwijt gaan zijn.

Hoe dan ook bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
bord4kop schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:33:
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen:

Ik heb een simpele Fishfinder (condor f238) op mijn sloepje. Werkt niet super, vaak verkeerde input. Daarbij zou ik graag kaarten (misschien navigatie) en snelheid willen.
Dus heb ik eens gekeken naar vervanging.
Er zijn mooie echolood en kaarten/navi units te krijgen!
Maar ik wil geen 200-500+ uitgeven (het is maar een gimmick op een simpel sloepje ;) )

Ik heb de Garmin striker 4 en de lowrance hook x2 gezien, beide ~€125 en rudimentaire gps (geen echte kaart, geen navi).

Is het de moeite waard of weggegooid geld?

Of kan ik net zo goed gewoon een telefoon nemen met houder op de console?
Dan heb toch ook snelheid, navigatie (en misschien ook dieptekaarten?). Enige dat dan mist is de watertemperatuur, maar het werkt dan tenminste wel altijd goed :)

Iemand advies en/of ervaring?
toon volledige bericht
Je hebt een sloep dat misschien maar 70 centimeter diep steekt en ook nog eens behoorlijk laag is. Zeker als je echt op vaarwateren komt en niet ergens in slootjes gaat ploegen, zal je zelden tegen de limieten aanlopen. Soms kunnen kanten ondiep zijn, maar met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. En anders koop je een (papieren) kaart, die gaat tientallen jaren mee. Zo vaak zijn er geen veranderingen op bestaande vaarwegen waar jij wat mee te maken zou kunnen krijgen.

Voor snelheid is het veel makkelijker om de telefoon te gebruiken. Navigatie is aardig, maar ook dat is niet echt noodzakelijk als je kaart kunt lezen. Zelf gebruik ik al jaren de app Locus Maps, daar heb ik de kaart van OpenSeaMaps op staan, daar staan diverse nautische gegevens op al zijn ze niet altijd compleet. Ik gebruik die app/kaart vooral als log, ik kan tijdens het varen onder andere de huidige snelheid zien, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand. En na het varen kan ik ook de gemiddelde snelheid per gevaren kilometer zien.

Hier zie je bijvoorbeeld het dashboard dat ik gebruik tijdens varen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r7AgbwqekQL6ABUrQcwd-UG8e4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVUNQ14JIKKeULnjhwScjv5P.jpg?f=fotoalbum_medium

En na een paar jaar op die manier alles bijhouden raakt Nederland al aardig blauw ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO0zwdGFs2GrtuC88G9DW2tKzgs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf8MMYvc8yY0L4Bx4jteZgkn.jpg?f=fotoalbum_medium

Elk bolletje, groen of rood, is een plek waar is gestopt, bijna altijd dan voor de nacht.

Locus Maps heeft een gratis versie, dat is vaak al voldoende. Ik ben later op de Pro versie overgestapt omdat je daarmee nog net iets meer informatie krijgt. het downloaden van de OpenSeaMaps kost wel wat tijd, omdat je zelf moet selecteren welk deel je wilt hebben en er is een dagelijkse downloadlimiet, dus het beste download je dan van te voren al voldoende kaartmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

dank allen voor de -uitgebreide- antwoorden!

Ik ben er wel achter dat een fishfinder met kaartplotter 3x niks is. Je bent dan 300-500 armer en dan is het net niet qua kaarten.. Een Kaartplotter met alle transducer functionaliteit is dat wél. Maar dat is budgettechnisch weer niet handig. En past ook niet bij een sloepje eigenlijk ;)

Ik denk dat ik inderdaad een waterkaart koop en die bij mijn reeds aanwezige 'handboek vaarbewijs" doe.
shitzum; die heb ik dus al, bedenk ik me net! }:O
En misschien tzt een tablet of Raspberry achtige oplossing O-) icm de Locus Maps (thanks @yodeluxe )

Voorlopig eerst maar even concentreren op het Zen worden tijdens varen..

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 22-02-2021 11:07 ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
Mochten er mensen nog een beetje vermaak zoeken deze dagen. Ik volg de aanloop naar de america's cup een beetje en dat levert echt spectaculaire plaatjes op. Over 2 weken (uit mn hoofd) de ontknoping: NZ / Italie. *O*

Ik bedoel, 75ft foilers in het zonnetje ... what's not to like?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
PRADA Cup Final Race Weekend 2 Highlights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ik volg dat ook al een tijdje.
Enorm spectaculair, paar weekenden geleden tikten ze bijna de 50 knopen aan vlak voor de "big slam" die een gat in de romp van Patriot USA sloeg. Die dingen varen makkelijk 3x de ware windsnelheid en de handling is nogal tricky, zo'n boot helt niet rond de centrale as midscheeps maar ergens diagonaal van de romp af. Vlak houden is het devies anders duikt ie gelijk het water in of kiest het luchtruim.
Ook cavitatie rond de foils of het roer kan verrassingen geven, je slipt dan bij een snelle boeirond manoeuvre zomaar weg met je roer, hoop sensatie dit soort bootjes :)

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
America's Cup Boom/Bust - Prada Cup RR1 & RR2 Analysis

Planetsail, aanrader om te volgen op YouTube trouwens en wil je echt genieten dan is die hele Round Robin 2 Race 3 een leuke om eens terug te kijken.

De Formule 1 van het zeilen, nouja zeilen... dit vliegt er letterlijk over.
Hier wat technische achtergronden voor nerds like us op BBC Click:

Bekijk op YouTube
The America's Cup And INEOS TEAM UK - BBC Click

Alle power aan boord wordt opgewekt door die koffiemolens grinders, zowel de stroom als hydraulische druk. Zware topsport en enorm spectaculaire races tijdens die Prada cup in aanloop naar de Americas cup wedstrijden.
Ook fijn om weer eens ladingen mensen normaal te zien leven in 2021 zonder mondkapjes op.

Dat haalt de lol wel een beetje weg van 8 knopen varen op het Markermeer met een monohull en denken dat je snel gaat ;)
Al heb je dan wel het excuus dat je niks aan zo'n foiler hebt in Nederland vanwege al dat fonteinkruid...

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 24-02-2021 05:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Round robbins heb ik ook gezien ja. Dat was mooi vermaak tijdens de feestdagen.

Mozzy sailing heeft ook wel aardig commentaar, ook op de techniek.

Bekijk op YouTube
Luna Rossa V INEOS :: Prada Cup Final Predictions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:44

R2L

Wie o wie heeft een advies voor onderstaand "probleem":
Mijn boot vaart stationair te hard (6 km/h). Dit is erg lastig tijdens het aanmeren en tijdens manoeuvreren bij bruggen en sluizen. Toerental van de BBM (90 PK 4 takt Mariner) is correct ingesteld op 900 toeren. Zachter instellen heeft als gevolg dat de motor zo af en toe afslaat.

Ik wil daarom voordat ik dit jaar mijn boot te water laat mijn schroef gaan vervangen voor eentje met met een kleinere Pitch. Mijn huidige RVS schroef heeft een Pitch van 20. Ik heb al bij diverse bedrijven om advies gevraagd welke Pitch ik zou kunnen nemen, maar niemand geeft een duidelijk antwoord of durft zijn handen hier niet aan te branden.

Overigens is de 90 PK BBM niet te zwaar voor mijn boot, want hier mag maximaal 120 PK achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@R2L de vraag is dan wel hoeveel zachter je wil gaan?
Na 3 berekeningen en verschillende schroeven heb ik gemerkt dat een goed schroef kiezen niet heel gemakkelijk is. Schroef uit proberen bij een schroevenboer die wat tweedehandjes op voorraaf heeft? Bij een BBM wel redelijk te doen.

Denk wel om je max toerental straks. Als je een kleinere spoed krijgt, gaat je motor bij vol gas ook meer toeren maken dan nu het geval is. Heb je een toerenteller om dat in de gaten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:44

R2L

Wuursj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:52:
@R2L de vraag is dan wel hoeveel zachter je wil gaan?
Na 3 berekeningen en verschillende schroeven heb ik gemerkt dat een goed schroef kiezen niet heel gemakkelijk is. Schroef uit proberen bij een schroevenboer die wat tweedehandjes op voorraaf heeft? Bij een BBM wel redelijk te doen.

Denk wel om je max toerental straks. Als je een kleinere spoed krijgt, gaat je motor bij vol gas ook meer toeren maken dan nu het geval is. Heb je een toerenteller om dat in de gaten te houden?
Ik zou stationair graag een kilometer of 2 zachter willen kunnen varen. Dat geeft iets meer rust bij het uitvaren van sluizen. Nu duw ik vaak de boten voor mij op... 8)

Dat de motor op volle snelheid wellicht teveel toeren zal gaan draaien vind ik niet zo erg en dit zal in de praktijk ook maar weinig voorkomen.

Boot haalt nu een V max van rond de 55 km/h en dat vaar ik eerlijk gezegd maar zelden. Er zijn hier in mijn directe omgeving maar weinig gebieden waar dit mag en als ik daar al ben dan vaar ik meestal max 30 km/h. Is hard zat voor recreatief gebruik. Boot is voor mij echt om te relaxen en "onthaasten". :)

Uitproberen schroef zou ideaal zijn, maar ik zou niet weten wie dit in het midden van het land zo maar zou doen?

[ Voor 4% gewijzigd door R2L op 06-03-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
R2L schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:38:
Ik heb al bij diverse bedrijven om advies gevraagd welke Pitch ik zou kunnen nemen, maar niemand geeft een duidelijk antwoord of durft zijn handen hier niet aan te branden.
Het lastige is dat er geen duidelijk antwoord is omdat er zoveel variabelen zijn. Je kan in ieder geval zelf proberen een berekening te maken, zelf heb ik in het verleden dat gedaan op de website van Vicprop en dat kwam in ieder geval aardig in de buurt. Het is vooral spelen met getallen.
Dat de motor op volle snelheid wellicht teveel toeren zal gaan draaien vind ik niet zo erg en dit zal in de praktijk ook maar weinig voorkomen.
Zolang de motor maar niet teveel toeren gaat maken, het liefst zit er een begrenzer in zodat je ook niet per ongeluk ineens ruim boven specificaties gaat draaien.
Overigens is de 90 PK BBM niet te zwaar voor mijn boot, want hier mag maximaal 120 PK achter.
Het gaat er niet om of de motor te zwaar is voor de boot, maar te zwaar voor wat je wilt. Hoe meer PK, hoe groter de schroef en dus hoe harder je stationair gaat varen. Een andere schroef kan het iets omlaag brengen, maar op den duur loop je dus toch tegen de limieten van de motor aan doordat die teveel toeren kan gaan maken.

Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste