Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@R2L Wat voor boot is het ongeveer? Sommige lichte boten (speedboten etc) hebben inderdaad de neiging om stationair al vrij snel te varen. Mijn vader had er ook zo eentje en dan was het irritant maar de enige oplossing om bij het wachten en in- en uitvaren steeds te ontkoppelen, steeds kleine tikjes in de versnelling en dan weer neutraal tot je weer ruimte hebt om je eigen gang te varen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

franssie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:41:
@R2L Wat voor boot is het ongeveer? Sommige lichte boten (speedboten etc) hebben inderdaad de neiging om stationair al vrij snel te varen. Mijn vader had er ook zo eentje en dan was het irritant maar de enige oplossing om bij het wachten en in- en uitvaren steeds te ontkoppelen, steeds kleine tikjes in de versnelling en dan weer neutraal tot je weer ruimte hebt om je eigen gang te varen.
Het is een Atol 550. Polyester boot en weegt leeg ongeveer 650 kilo. Wat je vader deed doe ik dus ook. Steeds kleine stukjes varen en dan weer in de neutraal zetten.

Wat ik denk ik maar ga doen is gewoon een goedkope schroef bestellen met een pitch van 17 in plaats van mijn huidige 20. Mocht dat beter gaan dan kan ik die tzt vervangen voor een RVS exemplaar, alhoewel daar natuurlijk ook weer verschil in zit, want een RVS schroef heeft een hoger rendement.

[ Voor 18% gewijzigd door R2L op 06-03-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Lijkt me rete irritant..
(en misschien niet optimaal voor je motor ook?)

Is een extra elektro motor misschien een idee? Alleen te gebruiken in dit soort situaties/sluis?

Een 80Lbs kost 2ehands minder dan 1000 incl. accu 's (vrij waardevast ook volgens mij)

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L

R2L

bord4kop schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:17:
Lijkt me rete irritant..
(en misschien niet optimaal voor je motor ook?)

Is een extra elektro motor misschien een idee? Alleen te gebruiken in dit soort situaties/sluis?

Een 80Lbs kost 2ehands minder dan 1000 incl. accu 's (vrij waardevast ook volgens mij)
Leuk idee, maar in mijn geval niet heel handig. Dan is het beter om het met trimmen van de motor op te lossen, maar dat vind ik niet zo'n elegante manier dat de start van de motor half omhoog staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

R2L schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Leuk idee, maar in mijn geval niet heel handig. Dan is het beter om het met trimmen van de motor op te lossen, maar dat vind ik niet zo'n elegante manier dat de start van de motor half omhoog staat.
Wat ik ook wel eens heb gezien: een puts oid achter de boot slepen maar dat is lastig als je achteruit wilt/moet slaan (je wilt de lijn immers niet in je schroef krijgen).
Ben wel benieuwd naar de resultaten van je 17 schroef ipv 20 tzt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2L

R2L

franssie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Wat ik ook wel eens heb gezien: een puts oid achter de boot slepen maar dat is lastig als je achteruit wilt/moet slaan (je wilt de lijn immers niet in je schroef krijgen).
Ben wel benieuwd naar de resultaten van je 17 schroef ipv 20 tzt.
Ik zal hier tzt wel even een update geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
De America’s cup is nu écht begonnen. Afgaande op de eerste race dag kon het wel eens spannend worden! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Bootje drijft weer! Als het weer een beetje meewerkt komend weekend weer eens stukje zeilen. *O*

Aangezien de kans vrij aanwezig lijkt dat we de zomervakantie weer op de boot doorbrengen ook besloten dat we de kussens/matrassen gaan vervangen. De hoezen lijken ok, dus het gaat eigenlijk alleen om het vervangen van het schuimrubber. Heeft iemand daar toevallig nog een goed adresje voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/ in IJmuiden, goede kwaliteit en ook goed advies :)

Wij gaan 12 april weer het water in en varen op 16 april weer terug naar onze zomerhaven (dagje varen). Kan niet wachten! Nu eerst nog dit weekend nieuwe wandbekleding erin laten lijmen :D

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Helemaal met leejoow eens, ze snijden het daar ook gelijk op maat. Prijs is laag, ik heb er vorig jaar Pantera schuim gehaald voor de bank aan boord en zij waren 1 van de goedkoopste aanbieders. Paar jaar daarvoor ook al zulk schuim gehaald voor het matras thuis. Leuke is dan toch dat je daar merkspul krijgt voor zo'n beetje dezelfde prijs als no-name schuim bij veel andere winkels.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IJmuiden is ook het adres waar ik mijn schuim haal. Nette mensen, goed advies. Stoffen zijn ze wel wat duur in soms maar ook dat is kwaliteit. En als je er dan toch bent, een visje bij Waasdorp halen, ook prima spul daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
R2L schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Het is een Atol 550. Polyester boot en weegt leeg ongeveer 650 kilo. Wat je vader deed doe ik dus ook. Steeds kleine stukjes varen en dan weer in de neutraal zetten.

Wat ik denk ik maar ga doen is gewoon een goedkope schroef bestellen met een pitch van 17 in plaats van mijn huidige 20. Mocht dat beter gaan dan kan ik die tzt vervangen voor een RVS exemplaar, alhoewel daar natuurlijk ook weer verschil in zit, want een RVS schroef heeft een hoger rendement.
Denk er aan dat een schroevenboer de spoed van je schroef ook kan verstellen he. Heb ik vorig jaar laten doen, kostte me 100 euro. Stuk goedkoper dan een nieuwe schroef. (werkt via verhitting)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

EvaluationCopy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:30:
[...]

Denk er aan dat een schroevenboer de spoed van je schroef ook kan verstellen he. Heb ik vorig jaar laten doen, kostte me 100 euro. Stuk goedkoper dan een nieuwe schroef. (werkt via verhitting)
Bedankt voor de tip! Ik had het al ergens gevraagd en daar durfden ze het niet aan met mijn rvs schroef. Heb inmiddels een goedkope nieuwe eronder zitten en zodra de temperatuur deze maand omhoog gaat ga ik proefvaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Maandag gaan we weer het water in! Afgelopen weekend is de bekleding voor het grootste deel vervangen (alleen het plafond moet nog, maar de leverancier had niet genoeg stof) en kunnen we weer opnieuw alle spullen aan boord gaan leggen. Dan is het weer een boot in plaats van een bouwput :P

Het weekend daarna overvaren naar de zomerhaven en het weekend daarna staat een verenigingswedstrijd op de planning. Eens kijken of we voor die tijd alle lijntjes weer in de mast hebben zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:47
Geen idee of dit het juiste topic is :P (Indien niet kan ik een apart topic openen)

Maar het is wel weer lekker kantje boord allemaal deze dagen in de Noordzee...

Paar dagen voor de storm wordt een mooie voorspelling gedaan op een weerforum met de strekking: de Noordzee wordt superwild: https://www.weerwoord.be/m/2730466

Resultaten tot nu toe:
* https://nos.nl/artikel/23...reest-voor-kapseizen.html
* https://nos.nl/artikel/23...ige-positie-gesleept.html
Hopelijk was dat het, nu het overgebleven deel van de storm over Nederland raast de komende uren (al is de eerste situatie bij Noorwegen nog niet opgelost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Intercity het zijn grote boten dus waarom niet :+

Er wordt veel geklaagd over pleziervaart door de beroepsvaart maar andersom ook. Het weer was voorspeld en dan toch je lading niet goed gesjord hebben is gewoon dom. 4 dagen later varen was ook een optie.
En dat schip met het roer probleem moest door de kustwacht opgemerkt worden lees ik her en der. Niet dat ze even hulp inriepen 12 mijl uit de kust bij aanlandige wind. Wat een prutsers. Ben benieuwd naar het rapport van de onderzoeksraad.

NW storm is wel iets wat toch onderschat blijft worden lijkt het: Derde incident.:
https://www.telegraaf.nl/...st-containers-bij-ameland

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 07-04-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterbell
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07-2021
Mooi kak!

Blijkt mijn bootje gerepareerd te zijn. Zoals zo vaak helaas, niet goed :'(

Na de laatste 2 a 3 keer op de trailer zag ik bij de kiel schilfers verf loskomen. En nu valt ook op dat er stukken kiel veel donkerder zijn. Nog even nagevraagd bij mijn Boot Service Center of het kwaad kon. Volgens hen niet. Mits er geen scheuren in de toplaag zit.
Het bootje is dubbelwandig. Van binnenuit kan ik het niet zien of erbij.

Laatste week heeft er benzine gelekt tijdens opslag. Dat is naar het laagste punt gelopen. Binnenin naar het laagste punt. Dat is deze plek op de kiel. En hier is het eruit gaan lekken. Ongeveer 1 drup p/15 seconden. Er zit geen scheur of gat, maar het is wel poreus.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQNe1ttImCbpemI3ZD2I-fsSAHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SafsHCVr6KLAOjD7oj9xBbJ7.jpg?f=fotoalbum_large

De kale plekken beslaan nu +/- 40-50 cm over de kiel (boot is 4 meter totaal)

Hier duidelijk te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEmBSNpVmaGT2HLkA4lJ2Zdd7D4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvP8uvp9yZztcBQ8g1ZukXCz.png?f=fotoalbum_large

Rode cirkel is andere kleur verf.

Groene pijl: soort schuim(?). Dit is ook zacht en nog beetje nat. Vermoedelijk van een eerdere reparaties.
Andere pijl; hard en droog. Hier zie ik ook vezelstructuur, dit lijkt me de epoxy (binnen-)huid?

Goed, mooi kud dus. En moet gerepareerd worden. Volgens mij gaat de aanpak zijn (zodra het droog is):

- schuren & schoon & droog
-- plamuur (meerdere lagen uitharden totdat stevig en gelijk is) * schuren & schoon & droog *
--- glasvezel stroken (met epoxy hars met roller aanbrengen) vooral op de 'zachte' stukken. * schuren & schoon & droog *
( ---- misschien schuim gieten / opvullen vanuit binnen op de een of andere manier? )
en dit weet ik dus niet zeker:
------- coating ? Meerdere lagen?
--------- verf/lak ? (ook Meerdere lagen?)
---------- anti-fouling ?

Met name de laatste stappen, twijfel ik over. De boot gaat misschien een keer of 10-15 per jaar in het water. Voor een paar uurtjes.
Volgens mij kan de anti-fouling ook direct op de -nieuw gerepareerde- huid van de boot. Of moet daar eerst nog een andere laag onder?

[ Voor 8% gewijzigd door pieterbell op 20-04-2021 09:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

@pieterbell
Is dat schuim nu doordrengt met benzine? Heel goed laten drogen dan, nat (PU?) schuim opsluiten is niet best. Als dat schuim later is aangebracht en nat is, zou ik het weghalen. Schuim droogt slecht over het algemeen. Dubbelwandig terwijl er van boven benzine (en dus ook water) in het schuim kan komen is ook niet best. Dat schuim moet eigenlijk volledig waterdicht zijn opgesloten, PU schuim en water zijn geen vrienden. Dat zou ik eerst oplossen!

Over je stappen plan:

- schuren ja, dat blauwe moet weg voor je er over heen kan lamineren.

- Liever niet plamuren, plamuren is niet sterk. En polyester plamuur niet geschikt onder water. Gebruik een epoxy hars ingedikt met Stewathix, dat wordt veel sterker en de hars moet je toch al kopen. Dat kan je vrij dik opbrengen en kan meestal wel in 1 laag. Als je liever een kant en klaar middel gebruikt, is Variobond van De IJssel fijn spul met een heel prettige viscositeit. Als je toch wil plamuren, gebruik dan een epoxy plamuur of epoxyhars met microbaloons.

- Als die massa nog een beetje zacht / plakkerig is, direct er over heen lamineren met epoxy en glasWEEFSEL. Dit maakt het direct al strakker. Geen glasvezels, die werken doorgaans alleen met polyester omdat het bindspul niet oplost in epoxy. 2 laagjes van ~200gr/m2 is al meer dan genoeg voor oppervlakte bescherming, maar als je die kielbalk echt lomp moet worden, kan je nog wat dikker gaan.

- Optioneel: Na het laminaatje direct een laagje peelply mee lamineren scheelt je later schuurwerk. En het wordt strakker. Niet perse nodig maar het scheelt werk. Ik ben helemaal fan geworden van peelply, vooral bij boven je hoofd werken wat toch minder fijn is. De wafel van het weefsel verdwijnt ook zowat helemaal zodat je afwerking minder werk wordt.

Je ziet: als het even kan, liefst handelingen kort op elkaar doen en niet helemaal laten uitharden. Dan hoef je niet te schuren en wordt het geheel sterker omdat de epoxies een chemische verbinding aangaan ipv alleen een mechanische.

- Schuren en eventueel plamuren om het strak te krijgen en de wafel er uit te krijgen. Puur cosmetisch en of het nodig is hagt af van hoe netjes je gewerkt hebt. Epoxy plamuur of epoxy hars die je zelf mengt met microbaloons. Als bij het schuren het weefsel weer bloot komt te liggen, moet daar weer een laagje hars over heen. Daarom beter eerst plamuren en niet verder schuren dan de plamuur. Maar als je netjes gewerkt hebt en peelply gebruikt hebt, kan je deze hele stap overslaan en direct door met de coating.

- een paar laagjes epoxy coating. Bijvoorbeeld HB coating of Pantsercoat of rolcoating etc. Dat maakt de boel weer netjes en weer en UV bestendig. Als je die laagjes kort genoeg achter elkaar aanbrengt, hoef je tussentijds niet te schuren. Dan is aflakken bij een onderwaterschip niet nodig en antifouling kan er direct over heen.

- Als je boot steeds maar een paar uurtjes in het water gaat, is antifouling echt niet nodig. Die coating is dan meer dan prima.

Oh en denk aan je gezondheid. Schuren van glasvezels/weefsels is killing voor je longen, daat helpt geen corona maskertje tegen. En boven je hoofd werken met epoxyies... ik heb al eens bij de eerste hulp gezeten met een druppel uithardende epoxy in mijn oog 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 20-04-2021 10:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbell
@Wuursj Dank voor je uitgebreide antwoord!

Hier kan ik wat mee.

Schuim eruit halen. Misschien ga ik daarna wél een gat of scheur ontdekken. Maar ook die kan ik dicht lamineren. (Toch?)

Ik heb mijn winkelmandje bij MrBoat aangepast _/-\o_

Zeg ik het goed als:
De laatste laag, de buitenste zeg maar, dat is de coating? En coating is => epoxy hars (op kleur) erop schilderen?

En vraag 2:
Stewathix mengen met micorbalons voor een extra strak resultaat? (Zal wel niet, maar vraag het toch maar even ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door pieterbell op 20-04-2021 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Er zijn verschillende coatings op epoxy basis. Meestal inderdaad een hars waar het een en ander aan is toegevoegd en dat is niet alleen kleur. Pure epoxy hars is niet echt geschikt als eindlaag want doorzichtig, niet UV bestendig en ook tamelijk zacht voor een eindlaag.

HB coating / Pantsercoat is een matte, vullende (=dikke) coating met hoog vast-stof gehalte. Wordt uiteindelijk knoerhard. Voordeel is de uitgebreide tempratuur toepasbaarheid vanaf 5 graden. Voor een epoxy product ook best goed te schuren als je dat op tijd doet want na een tijdje wordt het knoerhard.

Rolcoating is een meer glanzende ingekleurde dekkende epoxy hars. Door de glans en minder vaste stoffen ook wat krasgevoeliger. Pas te gebruiken vanaf 15 graden.

Beide zullen een beetje verkrijten in de loop der tijd want dat doet epoxy ahv UV maar niet echt om je zorgen over te maken.

Maar er bestaan vast meer. Er bestaan zelfs epoxy gelcoats tegenwoordig maar daar heb ik geen ervaring mee.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

pieterbell schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:39:
@Wuursj Dank voor je uitgebreide antwoord!
En vraag 2:
Stewathix mengen met micorbalons voor een extra strak resultaat? (Zal wel niet, maar vraag het toch maar even ;) )
Ja kan. Ik heb wel eens microbaloons gemengd met katoenvezel om een soort van compromis te krijgen. Je gaat zeg maar pindakaas (=goed in sterkte) en chocopasta (=gladder) mengen :P met ook een compromis als resultaat: zwakker en nog steeds niet helemaal strak.
Als sterkte niet zo belangrijk is, kun je heel veel gebruiken als vulmiddel en mengen. Schuurstof, meel etc etc.

De genoemde variobond is mooi spul,dat ik zelf nog niet heb kunnen evenaren met vulmiddelen: strak te plamuren en toch erg sterk.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 20-04-2021 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19
Afgelopen weekend onze eerste boot (motorboot 8,5 bij 3,1, platbodem) (vorig jaar november gekocht) overgevaren van Biddinghuizen naar Sneek. Een tocht van rond de 120KM.

Omdat we onervaren schippers zijn ook maar direct een boegschroef eronder laten zetten. Daarnaast ook nog een vaarles bij genomen. Het varen ging volgens de instructeur hartstikke prima en gebruikten we de boegschroef niet. Het is ook dan puur een hulpmiddel b.v. bij het aanmeren met veel wind of noodsituaties.

De eerste dag verliep niet geheel vlekkeloos. We kwamen na een half uurtje varen erachter dat er diesel lekte bij de brandstoffilter en bij een verstuiver. Dus weer terug naar de haven en daar de verstuiver en brandstoffilter losgehaald en opnieuw gemonteerd en de boel ontlucht. Daarna even de motor laten lopen en gelukkig lekte er niks meer!

Daarna eindelijk onze weg kunnen vervolgen! Onderweg kwamen we er ook erachter dat de accu's niet bijgeladen werden, dus daar moet nog even naar gekeken worden.

Maar wat is het genieten onderweg! Gelukkig zat het weer ook mee, echt alleen maar zon gehad, geen wind en op sommige plekken was het water als een spiegel. We hebben echt genoten onderweg van de natuur, andere boten die we tegen kwamen, veel gesprekken gevoerd met ervaren schippers en vooral veel tips & tricks gekregen!

Ook hadden we geen ervaring met sluizen en bruggen, maar gelukkig stelt dit naar mijn mening niet zo veel voor. Had mijzelf al aardig ingelezen van wat je wel én niet moet doen b.v. bij een sluis. Ook de borden goed bestudeerd en heb ook standaard een papiertje liggen met alle borden en informatie erop. En een goede (digitale) kaart is echt een must! Vooral met dieptes!

Nu ligt de boot eindelijk in Sneek en kunnen we daar lekkere tochten gaan maken. Tijdens het varen kwamen we er ook achter dat we nog wat zaken misten zoals diverse gereedschappen, brandblussers en andere kleinigheden.

Nu nog hopen dat onze kleine man (bijna 8 maanden) het ook leuk gaat vinden :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
In het hoogseizoen kunnen sluizen wel eens een ander verhaal zijn, maar als je ooit eenmaal met 100 tegelijk naar binnen bent gegaan dan lukt het daarna elke keer wel ;) Als het wat harder waait is het toch zo druk niet op het water.

En wat betreft die boegschroef.... wij zeilers noemen dat het 'zijwaarts brevet van onvermogen'. Intussen zijn we natuurlijk jaloers dat we er zelf geen kunnen betalen en voor motorboten is het soms een must (veel meer windvang door hogere opbouw). Als je er maar geen gewone bochtjes mee gaat maken, dat kan echt niet :P (en leer manoeuvreren/aanleggen/afmeren zonder, dan schiet je ook niet in de stress als 'ie het een keer niet doet)

Ik heb nog nooit kids ontmoet die het níet leuk vonden op het water dus dat komt vast goed! Veel plezier!

[ Voor 7% gewijzigd door EvaluationCopy op 21-04-2021 11:51 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

EvaluationCopy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:49:

En wat betreft die boegschroef.... wij zeilers noemen dat het 'zijwaarts brevet van onvermogen'. Intussen zijn we natuurlijk jaloers dat we er zelf geen kunnen betalen en voor motorboten is het soms een must (veel meer windvang door hogere opbouw).
Behalve als je een schip hebt met dubbel roerblad, dan is het toch wel verdomde handig omdat je je schroefwater niet langs je schroefblad kan laten gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
leejoow schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:13:
[...]

Behalve als je een schip hebt met dubbel roerblad, dan is het toch wel verdomde handig omdat je je schroefwater niet langs je schroefblad kan laten gaan ;)
Net als uit een krappe plek wegvaren van lagerwal, sluisjes solo heel makkelijk nemen zonder de blamage van overdwars eindigen, om je as kunnen draaien in krap vaarwater.
Zeilers hebben meestal nog wel iets van een kiel als driftbeperking en vaak een lagere opbouw qua windvang. Daarbij ben je vanuit een zeilboot meestal zo vanuit de kuip in het gangboord of op het voordek. Dat duurt een stuk langer vanaf de (binnen) stuurstand van de meeste motorboten.

Neehoor, helemaal niks mis mee zo'n boegschroef op een motorboot, en al helemaal handig in het begin van de vaarcarrière om naderende lakschade af te wenden.
Heb 1x een week het genot van een stalen motorboot van 11 meter met boegschroef mogen ervaren en dat is best fijn, al is het alleen al om in een gaatje af te meren tussen 2 schepen wat slechts een halve meter groter was dan die boot. (met bemanning die helemaal nergens wat van snapte)
Gewoon lekker knopje drukken en de boeg omduwen wanneer nodig, uiteraard niet op een leeg meer gebruiken als "voorroer" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik bedoelde ook vooral het dubbele roer op een zeilboot. Zelf hebben we op onze 34 voeten geen boegschroef en een enkel roer en zijn we nog niet in de problemen gekomen, maar af en toe zou het toch wel handig zijn ;)

Nu is draaien op de plaats vooral een kwestie van heel veel gas achteruit voor het wieleffect en vervolgens veel gas vooruit met het roer dwars. Deze techniek werkte niet zo goed toen ik op een zeiljacht met dubbelroer stond :P

Wij hebben ook een hele lage opbouw (een Dehler 34 uit 1992), dat scheelt enorm qua windvang. Mijn pa heeft een Bavaria 36, dat is echt een drijvende schoenendoos qua windvang. Met motorbeheersing kom je een heel eind, maar op die heb ik wel eens behoorlijk lopen vloeken dat ik geen boegschroef had. Daar moet de hele trucendoos open met draaien op een voor- of achterspring bij lagerwal en koppelvaren op palen zodra er meer dan 5 knopen wind staat

[ Voor 33% gewijzigd door leejoow op 22-04-2021 08:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Blamages in de sluis ghehe... toen ik net voer had ik een keer vroeg zomervakantie. Aan het eind daarvan kwam ik van Zeeland terug naar de Biesbosch, bij de krammersluizen had ik heel de sluis voor mezelf met m'n Kolibritje.

Door gebrek aan stuurmanskunsten/rare wind kwam ik achterstevoren aan de sluismuur terecht. 'Och dan vaar ik er ook maar achteruit uit'. Eenmaal buiten de sluis bleek dat de rest van Nederland inmiddels ook vakantie had en met 200 boten tegelijk de sluis in wilden richting Zeeland... sta je dan trots op je houten zeilbootje, met de knuppel beet, achteruit varend. Ik heb nog nooit applaus gehad op 't water maar toen wel.

Dan kun je niks anders doen dan beleefd buigen en zwaaien, zoals het hoort. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Op mijn zeilschool hadden we vaak de theepauze naast de (inmiddels aquaduct geworden) sluis tussen veluwemeer en wolderwijd.
Ter lering maar vooral ter vermaak :)

Vooral bij een sluis die van zoet naar zout water gaat, kan je wel wat spectakel verwachten. Door de onderstromen die onstaan kan je dan maar beter eerst achter vast maken voor je ook achterstevoren eindigd.
"zout naar zoet gaat goed, zoet naar zout gaat fout"

Toen ik mijn huidige boot ging ophalen ook een keer achgterstevoren geiendigd in een lege sluis. Dat hendel naar voren achteruit betekende en ook gas andersom werkte, hielp niet mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De krammersluis vind ik sowieso een hel. Zeker toen die irritante bubbels er nog waren en de sluismeester over het algemeen met het verkeerde been uit bed is gestapt. De grootste grap vond ik dat hij op een gegeven moment aanwijzingen zat te geven aan een schip van RWS dat door de jachtensluis werd geschut. De kapitein van het RWS schip gaf vrij netjes en duidelijk aan dat hij als kapitein eindverantwoordelijk was en dat de sluismeester beter maar gewoon even kon gaan schutten.
Ik heb die man nog nooit zo erg zien tieren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wat een fenomenale chagrijnige eikel is die man, daar zijn veel van dit soort verhalen over 8)7

Overigens, als je een middenbolder hebt of een lus improviseert op die plek, lijntje er doorheen naar achter over de lier... dan heb je echt helemaal nooit meer stress in een sluis. Lijntje om een bolder, aantrekken en vast. Vooral solo heel handig. Ok dat werkt dat weer niet met een ring of met zo'n snert-touw zoals in Veere :F

[ Voor 63% gewijzigd door EvaluationCopy op 22-04-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja die kerel moet inderdaad zijn bed eens andersom zetten. Ik heb er een keer ~5 uur in zijn sluisje gelegen omdat de sluis stuk ging toen ik er in lag. Heeft me een landvast gekost omdat na circa 4 uur opeens zonder waarschuwing het niveau een stuk zakte en ik mijn landvast heb moeten doorsnijden. Toen was ie wel stil.

Zijn buurman (sluismeester van de Greevelingensluis) is daarentegen wel een grappenmaker. Eerst roept ie (logischerwijs) " voorin is in het midden plek, graag gebruiken" . Dus ik stoom door het midden naar voren toe.
Via de speaker: "Altijd weer die Amsterdammers, als laatste er in en als eerste er uit"
(thuishaven Amsterdam staat achterop mijn boot).
Dus ik kijk eens om naar die gast maar aan zijn ontzettend brede grijs op zijn gezicht te zien was ie even randstedelijken op de hak aan het nemen :P
EvaluationCopy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:54:
Overigens, als je een middenbolder hebt of een lus improviseert op die plek, lijntje er doorheen naar achter over de lier... dan heb je echt helemaal nooit meer stress in een sluis. Lijntje om een bolder, aantrekken en vast. Vooral solo heel handig. Ok dat werkt dat weer niet met een ring of met zo'n snert-touw zoals in Veere :F
Yep, van middenbolder naar de achterbolder een lus maken en die ff inhaken is ook mijn manier. Motor nog even in de vooruit laten staan bij het aanhaken voor aan en je bent stressloos.

PS. Volgens mij ken ik jou van het zeilersforum :P

[ Voor 29% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2021 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
Paar jaar terug ook een mooie. Weet alleen ff niet meer waar het was. Zeiljachtje dat eerst in de sluis had liggen stuntelen lag vooraan in de sluis, ziet het licht op groen gaan en geeft flink gas om die gênante situatie achter zich te laten... Hadden ze alleen ff gemist dat er ook nog een brug lag. En die was nog niet open. :P

Hele sluis HOOO roepen, waardoor ze er op tijd bij waren. Wel de mast tegen de brug maar het leek er op dat ze zonder schade weg gekomen zijn. :+

Vorig jaar zelf een mooie fail. Denk ook bij die krammer sluis...

Afvaart van lagerwal om de sluis in te gaan, veel wachtende boten dus ik wil ff doordoen. Bleef de achterlandvast ergens hangen dus ik kwam niet goed weg. Duurde ff voor ik hem door had, maar er begon een of andere bierbuik boomer op een motorkruiser te schreeuwen "dat ik niet kon varen" en weet ik wat voor geblaat.

Daardoor viel mijn oog wel op die landvast, dus die vent met een glimlach luid en duidelijk heel vriendelijk bedankt voor zijn hulp.* 8) Toen droop ie sputterend af en zijn wij verder netjes de sluis in gevaren.

We geloven er nog niet zo in qua buitenlandse reizen deze zomer. Dus we gaan uit van nog een zomer op de boot ergens in Nederland. Ik heb er nu al zin in! :)

* Dus echt heel beleefd "dank u wel meneer, heel behulpzaam en u ook een fijne dag" of iets van die strekking. Maar wel op een vergelijkbaar volume als zijn eerdere gefoeter.

[ Voor 52% gewijzigd door Charly op 22-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wuursj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:00:

PS. Volgens mij ken ik jou van het zeilersforum :P
Sssst :P

Bij de Grevelingensluis zijn ze allemaal superleuk. En behulpzaam, en altijd in voor een flauwekulletje/praatje etc.

Leuke sluisverhalen kunnen wat mij betreft nooit genoeg gedeeld worden trouwens!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De sluiswachter bij de Goereesesluis heeft ook af en toe zijn dag niet... Wij hebben 16 meter nodig en vanaf zee heb je daar eerst een brug. Wij komen aan en roepen netjes op dat we graag naar binnen willen. Even aanmeren want de sluis komt net naar buiten.

Lichten op groen, brug nog steeds dicht. Ik dacht nog: ik had inderdaad niet aangegeven dat ik 16 meter nodig heb, dus ik zal zo vriendelijk zijn even te roepen. Ik: "Goereesesluis, hier Evenaar". Sluis: "JE GAAT GVD NOU NIET LOPEN ZEIKEN OVER DIE BRUG HE? DIE GAAT ECHT WEL OPEN HOOR".

Dus... Heerlijk hoe zoiets meteen al het enthousiasme dat je had van je eerste oversteek naar Engeland er even uit kan knallen. Gelukkig heb ik daarna in Hellvoetsluis bij mijn favoriete friettent (De Vesting) daarna nog lekker frietjes kunnen eten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Wuursj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:40:
Op mijn zeilschool hadden we vaak de theepauze naast de (inmiddels aquaduct geworden) sluis tussen veluwemeer en wolderwijd.
Ter lering maar vooral ter vermaak :)

Vooral bij een sluis die van zoet naar zout water gaat, kan je wel wat spectakel verwachten. Door de onderstromen die onstaan kan je dan maar beter eerst achter vast maken voor je ook achterstevoren eindigd.
"zout naar zoet gaat goed, zoet naar zout gaat fout"

Toen ik mijn huidige boot ging ophalen ook een keer achgterstevoren geiendigd in een lege sluis. Dat hendel naar voren achteruit betekende en ook gas andersom werkte, hielp niet mee :P
Haha, de Hardersluis, sweet memories.
Daar gingen wij vroeger altijd kijken toen ik net kon fietsen als klein PalingDrone'tje, zuidwestenwind en het begin van de vakantieperiode was gegarandeerd vermaak.
Hele pikhaakgevechten en echtelijke ruzies inclusief bijbehorende scheldkannonades gezien wanneer ladingen kruisertjes uit het westen onderweg richting Friesland dat obstakel met een stevige bries op de kont probeerden te bedwingen :)
Boegschroeven waren halverwege de jaren 70 nog uiterst zeldzaam.
Complete chaos en anarchie bij ZW 4 vanaf het Wolderwijd in de richting van het Veluwemeer.
De brug en het aquaduct zijn wel een enorme verbetering vergeleken met toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Ow is het tijd voor sluisverhalen? Wij voeren ergens in zeeland vol op de voorligger in de sluis die al wel netjes vast lag omdat de klapschroef niet uitklapte dus er niet veel gebeurde toen we gas gaven achteruit om te remmen :) Wat lakschade en een profieltje los. Voortaan minder vertrouwen op die klapschroef dus :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbell
helaas gaat het drama verder..

Excuses voor de slechte foto 's. Komt door de de tranen :+
(of een stukje vinger in latex handschoen + mijn bizar slechte foto kunsten)

Ik heb vandaag moed gevonden om te beginnen. Eerst maar eens wat verwijderen. Helaas is het erger dan ik dacht.

Dit is het 1e resultaat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6duorfZPIS31rD1jIGTqKeymkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ym1c05ZmouUjhLgHXH1DhI6.jpg?f=fotoalbum_large

Flinke lap gerepareerde glasvezel. En in het gat, zat dat gele; is een soort rubber? Flexibel maar met een vaste, dichte structuur.

Er zit dus een flinke scheur in de kiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5Q8yhMjrgypzIKmLbhtVpVB2ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZk35sTtHZjrGh1GtOLsQIlu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je goed kijkt, zie je de binnenkuip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2Y2sa5U5nPK-NMs27glwe_PFIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcNGx6wNT7RBq1zcRU4HJQAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Goed, ik vermoed dat er qua reparatie niet veel veranderd. Gelukkig heb ik voldoende epoxy, stewathix en glasweefsel en weefsel band gekocht.

Ik zal eerst zoveel mogelijk kaal moeten maken. Einde scheur + begin van het stevige stuk opzoeken (beide kanten). Dat dan kaal maken, schuren en vanaf daar beginnen met opbouwen (toch?)

Ik zag bij mrBoat(.nl) ook een soort pu schuim spöl; is dat nog te adviseren?

Maar misschien kunnen jullie mij nog helpen? Wat is het beste plan van aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@pieterbell denk dat het inderdaad niet veel veranderd. Er bestaan lege kitspuiten waarmee je een eigen gemaakt epoxy mengsel netjes in de holle ruimte kunt stoppen zodat je iets hebt om over heen te lamineren. Dat werkt best goed en nauwkeurig vindt ik, beter dan lege plastic zakjes waar je een klein hoekje van af knipt.

Dat schuim gaat niet werken. Dat schuimt enorm met best veel kracht. Zie ook de filmpjes. Toen ik mijn koelkast bak ging isoleren met dat schuim, heb ik wat latjes moeten zetten om te voorkomen dat de boel in elkaar gedrukt werd. Ook is PU schuim niet echt geschikt voor zoiets als dit (in tegenstelling tot airex, pvc schuim, epoxy schuim of anderen). Ook krijg je dat nooit netjes op zijn plek en het is echt rotspul om ergens weer af te krabben.

PUR schuim in bussen krijg je misschien wel netjes op zijn plek maar is helemaal niet geschikt. Wel voor een tijdelijke mal die je later weer weg haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Bij mijn vorige boot, een ruim 6 meter polyester motorbootje, ging sluizen ook altijd met lijn op de middenbolder. Op die manier aardig wat van Nederland door gevaren, ook op plekken waar ze niet verwachten dat je komt, bijvoorbeeld de sluizen op de Lek en Neder-Rijn en oversteken van het IJsselmeer (ik heb op die routes regelmatig leuke opmerkingen gekregen :) )

Kom ik een keer bij het sluisje van Blokzijl om opgeschut te worden, ik helemaal voor in de sluis. En zoals gebruikelijk dus met de lijn op de middenbolder direct naast de stuurstand. Komt er een chagrijn van een sluiswachter bevelen dat er een lijn voor en achter moest. Lekker zo in je eentje, er was een reden voor die middenbolder, dan kon ik tenminste controle houden op de boot. Dat ik sluizen gewend was die vele malen groter en/of woeliger waren had hij geen boodschap aan, als het mij niet beviel kon ik de sluis weer uit.

En dan gaat hij schutten, kon ik toch niet nalaten om hardop af te vragen wanneer hij nu eindelijk de schuiven zou openzetten want het was maar een pisstraaltje wat naar binnen kwam >:) Andere schippers moesten toch wel even lachen, hij bleef toen maar even in zijn hok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

pieterbell schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:22:
Maar misschien kunnen jullie mij nog helpen? Wat is het beste plan van aanpak?
Eigenlijk een heel stuk er uit en opnieuw opbouwen is de enige oplossing. Anders blijft het een zwak punt.

Verder; enige idee wat uberhaupt de oorzaak is van het probleem? Komt het door het vaak traileren of heb je je vaker vast gevaren waardoor je kiel deze schade steeds oploopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Pfff. ben je lekker mee. Zo'n gat in je boot.

Ben absoluut geen expert met glasvezel, maar kun je niet met een stukje rest hout ofzo een mal maken waarmee je de vorm van de kiel benaderd, daar wat laminaat op opbouwen en dat vervolgens (dus zonder het hout) als 1 stuk weer in de kiel lamineren en verder opbouwen? Dan hoef je geen schuim of andere zooi in te bouwen en blijf je (lijkt mij) het dichtste bij de oorspronkelijke constructie

Misschien kan het ook wel zonder dat stuk trouwens, vindt het lastig inschatten hoe groot dat gat is op de foto's.

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 23-04-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterbell
@charly; klopt dat is niet fijn inderdaad.

Heb zelf ook nagedacht over een vorm, iets met hout of plastics oid. Het gat is een cm of 25 (geworden na het schuren). Maar gelukkig niet heel breed. Daarom heb ik het dus zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqstD3QJvA3ik6aH9WPARbf21l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMsWDkDry5bLyNEVCRwsAhkk.jpg?f=fotoalbum_large

Karton op maat geknipt en geknikt + een Tiewrap voor het positioneren.

Dit aangesmeerd met Epoxy - Stewathix mengsel.
Meteen daarna met -normale- epoxy een laagje erop gerold. En toen 3 banen glasweefsel en 1 baan glasband.
Ook andere delen van de kiel geschuurd. Daar heb ik geen gaten aangetroffen, maar wel tot aan de 'huid'. Dus die ook lekker ingesmeerd

En als laatste een paar stroken Peelply.
Nu ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iLZp-5yZY2jWcdni6I6ASMqAME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px80i8yUr2CwMeQwv97exYa3.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond komt de plamuur (microballons) binnen. Dus morgen afwerken en dan hopenlijk zondag de bottomcoat erop.

Met dank aan @Wuursj voor de nuttige info en de tips.
PS: Bril + kleding + masker is inderdaad wel aan te raden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 12-09 20:53

BeaM-R

Powerrrrr

@pieterbell Is dat een Vanclaes trailer die ik daar bespeur?

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pieterbell
@BeaM-R Er staat geen merk op, maar volgens mij niet.

Het is klaar. De bottomcoat zit erop. Over paar weken kan ik het testen. We zullen tzt zien hoe goed het is 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8WfvgAHFXX-de1xywI5wyrOjX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uduGTIkKNTuOcYfU8EIxixtF.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu en ter voorkoming van herhaling:
heeft iemand nog tips en ideeen?

Ik heb deze 22ltr plastic bezine tank gekocht. De oude 12ltr lekte sowieso bij de slang aansluiting.

Als ik de tank (in de kist) in de boot laat en er zit nog 2-takt benzine in, dan gaat hij lekken/ontluchten (bij de aansluiting). Omdat hij dan druk opbouwt denk ik(?).

Moet ik de kleine draaiknop -ontluchting- die bovenop de vuldop zit, iets open laten? Zo ja; Gaat de benzine dan niet vervliegen en stinken?

[ Voor 8% gewijzigd door pieterbell op 25-04-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@pieterbell ik hou ze altijd dicht die ontluchters, maar als er lekt wil je liever damp lekken dan pure benzine (want dat verdamp tot meer veel damp). Dus eventueel de ontluchting niet helemaal handvast draaien lijkt me dan wel een middenweg. Maar het zou niet mogen lekken bij de aansluiting, lekt ie ook als je de slang afkoppelt? Ah ik zie dat jouw tank een vaste aansluiting heeft en geen bajonet. Wat je ook besluit, hoi de tank in een goed geventileerde ruimte (als de boot buiten op de trailer staat is dat prima) of plaats de tank na het varen in een geventileerde ruimte. Benzine kan best wel boem doen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 12-09 20:53

BeaM-R

Powerrrrr

pieterbell schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:38:
@BeaM-R Er staat geen merk op, maar volgens mij niet.
Ze staan bekend om hun oranje accenten vandaar. Maar zijn ook van RVS, en dat is die van jou niet zo te zien.
Ik heb deze 22ltr plastic bezine tank gekocht. De oude 12ltr lekte sowieso bij de slang aansluiting.

Als ik de tank (in de kist) in de boot laat en er zit nog 2-takt benzine in, dan gaat hij lekken/ontluchten (bij de aansluiting). Omdat hij dan druk opbouwt denk ik(?).

Moet ik de kleine draaiknop -ontluchting- die bovenop de vuldop zit, iets open laten? Zo ja; Gaat de benzine dan niet vervliegen en stinken?
Ontluchter laat ik altijd een beetje openstaan. Al een keer meegemaakt dat hij de tank helemaal vacuüm trok. Maar ik laat er sowieso nooit lang benzine in zitten. Hooguit een paar weken. Meestal gooi ik het dan in mijn auto. Mijn buitenboord loopt op Euro95 dus dan is dat wat makkelijker.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbell
Dank voor jullie reacties!
Het is 2 takt, dus helaas niet voor iets anders te gebruiken.

Ik zal hem iets open laten. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zijn hier ook mensen met verstand van buitenboordmotoren? Die van mij start moeilijk. Als hij warm is loopt hij direct met de choke dicht en een keer trekken. Als hij echter nog koud is dan moet ik heel vaak trekken. Daarnaast weet ik ook nooit of ik nou wel of niet de choke moet gebruiken. Ik heb het idee dat hij beter aanslaat met dicht, maar dat kan ook toeval zijn.

Er zit Aspen in en ik draai de carburateur niet leeg aan het eind van het varen.

Ik gebruik hem alleen voor beetje spelevaren en van een ankerplek naar de wal, dus ik ben ook niet echt een ervaringsdeskundige te noemen ;)

Iemand de gouden tip over hoe een BBM te starten, hoe het werkt met de choke en of het normaal is dat ik een keer of 20 aan het koord moet trekken als hij nog koud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
leejoow schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:20:
Zijn hier ook mensen met verstand van buitenboordmotoren? Die van mij start moeilijk. Als hij warm is loopt hij direct met de choke dicht en een keer trekken. Als hij echter nog koud is dan moet ik heel vaak trekken. Daarnaast weet ik ook nooit of ik nou wel of niet de choke moet gebruiken. Ik heb het idee dat hij beter aanslaat met dicht, maar dat kan ook toeval zijn.

Er zit Aspen in en ik draai de carburateur niet leeg aan het eind van het varen.

Ik gebruik hem alleen voor beetje spelevaren en van een ankerplek naar de wal, dus ik ben ook niet echt een ervaringsdeskundige te noemen ;)

Iemand de gouden tip over hoe een BBM te starten, hoe het werkt met de choke en of het normaal is dat ik een keer of 20 aan het koord moet trekken als hij nog koud is?
Is het een 2-takt? Zo ja, heb je deze tips van Aspen gelezen en dan vooral punt 2? Overschakelen van benzine naar Aspen kan dus startproblemen geven maar is door vervangen van het membraan van de carburateur wel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

pieterbell schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:38:
Open bij gebruik en dicht bij niet gebruik.

Waarom Open bij gebruik; anders kan je motor geen benzine aanzuigen en wordt er een vacuum gecreeerd.

Heeft je motor trouwens geen eigen olietankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbell
@_Arthur

Thanks!

Als ik hem dichtzet bij stalling/op het droge, dan gaat hij dus lekken bij de aansluiting van de slang op de nippel (de reden van de reparaties :'( )

(ps; geen separate olietank)

@_Arthur hieronder; ja, klopt, das waar. Mag ook niet vanwege gasvorming.. Maar wat moet ik dan?

Ik liet/laat alles gewoon zitten. Het zit behoorlijk vast, ik moet de tiewrap doorknippen voordat ik de slangen kan loshalen.
Dit is de 2e tank waarbij het gebeurt. Slangen etc. alles is nieuw. Dit is een standaard tank en slangen.

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen z'n tank leegmaakt na het varen? Hoe doen jullie dat?

[ Voor 66% gewijzigd door pieterbell op 28-04-2021 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

pieterbell schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:39:
Als ik hem dichtzet bij stalling/op het droge, dan gaat hij dus lekken bij de aansluiting van de slang op de nippel (de reden van de reparaties :'( )
Mag eigenlijk niet (dat dat daar gaat lekken dus). Haal je de benzineslang los van de motor als je hem stalt cq niet gebruikt?

Het waarom dat het daar gaat lekker: vermoedelijk zet de benzine in de tank wat uit door warmte, zodat er druk opbouwt in de tank+slang. Die overdruk wil weg en zoekt de weg met de minste weerstand 'naar buiten' en dat is bij jou kennelijk de aansluiting van de slang met de tank.

De beste oplossing is je tank uit de boot halen als je hem stalt cq wanneer hij op de trailer op het droge staat.

Of anders een tank met een aansluiting die je los kan halen en je slang kan blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foZxG_otXCZ4tAwriwNOOYymIgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jAUuwmhryLGwLmGM0xHlxM64.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door _Arthur op 28-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterbell
Ja, dat is een goede oplossing!

Stom dat ik daar niet aan heb gedacht. 8)7

Dit had ik in mijn rubberboot ook. Dan kan ik eenvoudig losgooien. En altijd nog eruit halen indien nodig.
Wel jammer dat ik nu wéér een nieuwe tank moet kopen :(
(en slangaansluiting vanaf de "pompbal" of motor)

@_Arthur thanks! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door pieterbell op 28-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

pieterbell schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:33:
Wel jammer dat ik nu wéér een nieuwe tank moet kopen :(
"Koop een boot, werk je dood" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Ik heb mijn Jeanneau Fantasia 27 in Brouwershaven liggen en ben altijd met een minuut of 5 buiten en zeilklaar. Echter vraag ik me af hoe lang ik de motor moet laten draaien om het stroomverlies van het starten weer bij te laden grofweg. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@M@rijn
Die 5 minuten zou ruim voldoende moeten zijn. Al is het waarschijnlijk wel goed voor de motor als die zo nu en dan even goed warm wordt om goed door te spoelen. Dus een keertje wat langer op de motor varen kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
@franssie thnx, uiteraard, dat doen we regelmatig, ik laat m ook netjes warm lopen een paar minuutjes e.d. maar t is soms een paar keer achter elkaar "starten, naar buiten en zeilen" had wel eens gelezen dat het starten het meeste trekt van de accu dus vandaar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Hoewel ik weinig met motorboten heb maar gek ben op alles wat met water te maken heeft (behalve regen) kwam ik via-via een tijdje terug bij een videoserie van een Brit die met een gerestaureerde rhib in etappes rond het VK vaart.
Een leuke productie en een imho prettig kijkbare serie op YouTube.

Hij is inmiddels in het zuid westen aanbeland en vaart met de klok mee.
Hier deel 1 van de daadwerkelijke tocht vanaf het begin in Londen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:43
Is dit het grote botentopic of het groteboten-topic? :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gluten Parody schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:26:
Is dit het grote botentopic of het groteboten-topic? :Y)
Beide :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Gisteren in een klein bootje een rondje gevaren die ik per toeval tegenkwam op marktplaats.
Ondanks de hele nette prijs voor het kleine rubberbootje met 5pk toch te klein om daadwerkelijk te gebruiken. Het was een 2.30m versie.
Kwam wel in planee maar vond hem dan erg listig sturen. Maar vooral gewoon te klein voor volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@DopdeDouwer 2,30 zijn bootjes die je als bijboor gebruikt om (uit) eten te kopen indien je voor anker ligt oid. En dan kan het met twee volwassenen en een natte broek bij wat golfslag net (in het Fries dus niet). Je zal nooit zinken oid maar comfortabel is het niet.
Zoek je opblaasbaar? Makkelijk achterin de auto te vervoeren of iets wat hard is? Minder dan 3m30 zou ik niet snel doen als je er met twee a drie volwassenen in wil zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik zocht niet echt wat. sterker nog ik heb laast oude 4pk johnson bbmotor verkocht. Door die ad kwam ik in de bootjesfuik van Marktplaats. €550 voor een bootje en moderne 5pk yamaha en ik was om.
Niet nodig, maar koopje om een een bootje in een willekeurig watertje te gooien en rondje te varen is zonde om te laten lopen. Desnoods mee te nemen op vakantie inderdaad.
Dit was een leuk kinderding.
Qua vaareigenschappen toch liever een With 320 ofzo. Maar daar heb ik dan weer geen plek voor (of vaarbewijs).
Dus was leuke bijna-impulsaankoop, en toch leuk rondje gevaren 🙂.

[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 19-05-2021 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het een yamaha 4takt 5pk was had je het wel kunnen kopen, dat is de motor al waard als ie in redelijke staat is. Er zijn inderdaad leuke hard plastic bijboten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Nee dat niet, was een 2takt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gluten Parody
Met een narrowboat door een lange tunnel varen…. brrr.

Dan liever in de bootlift:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
DopdeDouwer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:57:
Ik zocht niet echt wat. sterker nog ik heb laast oude 4pk johnson bbmotor verkocht. Door die ad kwam ik in de bootjesfuik van Marktplaats. €550 voor een bootje en moderne 5pk yamaha en ik was om.
Niet nodig, maar koopje om een een bootje in een willekeurig watertje te gooien en rondje te varen is zonde om te laten lopen. Desnoods mee te nemen op vakantie inderdaad.
Dit was een leuk kinderding.
Qua vaareigenschappen toch liever een With 320 ofzo. Maar daar heb ik dan weer geen plek voor (of vaarbewijs).
Dus was leuke bijna-impulsaankoop, en toch leuk rondje gevaren 🙂.
Gaat meer om de vorm dan om het formaat. Een vlakke bodem stuurt idd voor geen meter, dan ben je continu aan het corrigeren met je BBM. Een v-vorm bodem vaart al veel beter rechtuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Leuk kanaal van die kerel; al veel van z'n afleveringen als tijdvermaak zitten bekijken. Je kan er ook prima bij in slaapvallen op de bank trouwens :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:40
We hebben dit jaar een motorboot gehuurd om door de friese kanalen heen te varen. Spannend en veel zin in. Ik heb verder nooit echt gevaren met een boot (los van wat kleine meuk) dus ik heb er ook 4 uur les bij geboekt. Zijn hier ook mensen die dat hebben gedaan en daar al do's en don'ts hebben?

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
HawVer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:02:
We hebben dit jaar een motorboot gehuurd om door de friese kanalen heen te varen. Spannend en veel zin in. Ik heb verder nooit echt gevaren met een boot (los van wat kleine meuk) dus ik heb er ook 4 uur les bij geboekt. Zijn hier ook mensen die dat hebben gedaan en daar al do's en don'ts hebben?
Nooit gedaan, maar op een zeilboot op de motor varen is niet heel veel anders. Als ik voor het eerst zou gaan huren zou ik vooraf een paar dingen willen weten:

- Wat is schroefeffect, wat doet het en wat heb ik er aan?
- Hoe beleg ik (goed) landvasten en springen en wat zijn het? In welke volgorde maak ik ze los/vast, bij welke wind?
- Voordeel/tegenwerking van de wind bij aanleggen/afvaren en welke manouevre moet ik wanneer maken
- Stukje ankertheorie. Ankeren is niet eng maar fantastisch leuk.

Typische Vaarbewijs 1 stof, maar kun je ongetwijfeld met wat googlen ook boven halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:53

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

EvaluationCopy schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Nooit gedaan, maar op een zeilboot op de motor varen is niet heel veel anders. Als ik voor het eerst zou gaan huren zou ik vooraf een paar dingen willen weten:

- Hoe beleg ik (goed) landvasten en springen en wat zijn het? In welke volgorde maak ik ze los/vast, bij welke wind?
- Voordeel/tegenwerking van de wind bij aanleggen/afvaren en welke manouevre moet ik wanneer maken

Typische Vaarbewijs 1 stof, maar kun je ongetwijfeld met wat googlen ook boven halen.
Voorrang van bepaalde boten in bepaalde situaties is ook niet geheel onbelangrijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Touchdomex schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Voorrang van bepaalde boten in bepaalde situaties is ook niet geheel onbelangrijk.
Klopt, maar dat is in het begin nog wel te ondervangen met 'geef alles voorrang', behalve als je stuurboordwal en/of de betonning volgt.

Maar voila, hier staan ze op een rijtje:

https://www.varendoejesam...el/ken-de-voorrangsregels

[ Voor 6% gewijzigd door EvaluationCopy op 20-05-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:40
EvaluationCopy schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Thnx... Ik ga me verdiepen in vaarbewijs 1.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
HawVer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:55:
[...]

O ja het ALLERbelangrijkste: een boegschroef is niet bedoeld om een normale bocht te maken, ook niet in een haven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:28:
[...]

O ja het ALLERbelangrijkste: een boegschroef is niet bedoeld om een normale bocht te maken, ook niet in een haven :+
Maar om te keren wanneer je verkeerd bent gevaren is het verdomd handig.
Merk ik wat lichtelijke jaloezie in je laatste paar boegschroefpostings? ;)

Ik neem aan dat jij de achteruitrijcamera in je auto ook niet gebruikt omdat een volleerd bestuurder precies weet hoe groot de auto is en je je nog wel kan herinneren hoe het er uit zag toen je ging parkeren?

Beetje flauw om iemand die voor het eerst een motorboot gaat huren bepaalde luxes te ontzeggen niet?
Je kan echt beter de neus wegmalen met de boegschroef dan ergens een kras in iemands "plastic dream" zetten omdat je de eerste dag op een vreemde boot nog geen benul hebt van het schroefeffect.
HawVer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Absoluut handig, gewoon de stof doornemen dan weet je echt alles qua voorrangsregels en veilig varen.
Examen doen is leuk voor jezelf of voor "ooit" maar niet direct noodzakelijk.
Alles eens grondig doorlezen geeft al verheldering genoeg en scheelt flink wat stress tijdens de vakantie. desnoods scoor je ergens een overjarig cursusboek.
De "basics" zijn nauwelijks veranderd de afgelopen 10 jaar iig de zaken die handig zijn voor een weekje motorbootvaren, wat je dus zonder vaarbewijs mag, zijn al tijden vrijwel gelijk.

Verstandig dat je er wat instructie bijgeboekt hebt, gaat vast een leuke vakantie worden en relaxter dan wanneer je alles zelf uit moet gaan zoeken zonder ervaring.

[ Voor 31% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PalingDrone je sarcasme radar is kaduuk :+

Verder wel eens dat als je een aanvaring kan voorkomen alles mag inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:29:
@PalingDrone je sarcasme radar is kaduuk :+

Verder wel eens dat als je een aanvaring kan voorkomen alles mag inzetten.
Ik mag niet eens naar een radar kijken, heb er geen patent op ;(

Die tweede zin kan ik me zeker voorstellen wanneer je in de vuurlinie van bijvoorbeeld een "Le Boat" ligt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2021 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:30:
[...]

Ik mag niet eens naar een radar kijken, heb er geen patent op ;(
LOL.

Ik heb mijn radar patent ook niet, en ga er in dikke mist ook niet op varen, maar kijken mag altijd ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

HawVer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:02:
Wat hierboven gezegd is;
- Lees het vaarbewijs I boek (leuke voorbereideing en lekker ernaar toe leven!)
- Download, instaleer (en betaal €5,-) de app: Waterkaart > handig om te weten waar je bent, naar toe wil en in de app kun je ook de reglementen opzoeken.
- Gebruik die 4 uur instructie goed. Hij/zij zal jou heus goed instrueren. En wees niet bang om te vragen en aantekeningen te maken (plus: als je vaarbewijsboek hebt gelezen geeft dat een enorme voorsprong)
- Gebruik gezond verstand

En geniet ervan!

NB: Op het water heerst meestal een iets andere mentaliteit en sociaal klimaat. Men is over het algemeen vriendelijke en zeker behulpzamer.
ja, het is best een serieuze schuit, maar je zult zien dat na die 4 uur je echt vertrouwen hebt om rustig aan te komen waar je wil. En zo niet, vraag gewoon hulp. O-)

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
PalingDrone schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:03:

Maar om te keren wanneer je verkeerd bent gevaren is het verdomd handig.
Merk ik wat lichtelijke jaloezie in je laatste paar boegschroefpostings? ;)
Nee hoor ik kan namelijk prima varen, geen zijwaarts brevet van onvermogen voor nodig. 8) Een boot kan ook achteruit varen of dmv het schroeffect bijna op de plaats een rondje draaien.

Het was allemaal niet zo serieus. Ik snap ook dat motorboten over het algemeen meer windvang boven water en weerstand onderwater hebben (geen diepe kiel). Voor zware langkieler zeilboten is het ook verrekte handig. Iedereen moet lekker zelf doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Dat irritante zoemgeluid in havens leer ik mee omgaan ;)

Waar ik wel serieus in ben: ik zie echt regelmatig motorboten in havens een normale 70 graden bocht maken op de boegschroef. Leren die mensen wel normaal varen dan? Wat nou als de boegschroef het een keer niet doet (niet ondenkbaar), kun je je dan ook nog redden?

[ Voor 4% gewijzigd door EvaluationCopy op 21-05-2021 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
_Arthur schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Leuk kanaal van die kerel; al veel van z'n afleveringen als tijdvermaak zitten bekijken. Je kan er ook prima bij in slaapvallen op de bank trouwens :+
Ook leuk voor je bucketlist: met een narrowboat over een aquaduct (actie vanaf 4:40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:08:
[...]

...

Waar ik wel serieus in ben: ik zie echt regelmatig motorboten in havens een normale 70 graden bocht maken op de boegschroef. Leren die mensen wel normaal varen dan? Wat nou als de boegschroef het een keer niet doet (niet ondenkbaar), kun je je dan ook nog redden?
Je weet toch niet welke kant de schroef van die motorboot opdraait? Kan prima dat een bochtje de andere kant op wel goed gaat zonder boegschroef.

Datzelfde denk ik wanneer ik 3/4 van alle zeilers veel en veel te hard de haven in zie varen en dan vlak voor de box volgas achteruit zie slaan.
Dan heb je wel heel veel vertrouwen in je klapschroef... buiten dat het gewoon nogal asociaal is om met meer dan 6 knopen de haven door te blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 21-05-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
PalingDrone schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:47:
[...]

Je weet toch niet welke kant de schroef van die motorboot opdraait? Kan prima dat een bochtje de andere kant op wel goed gaat zonder boegschroef.

Datzelfde denk ik wanneer ik 3/4 van alle zeilers veel en veel te hard de haven in zie varen en dan vlak voor de box volgas achteruit zie slaan.
Dan heb je wel heel veel vertrouwen in je klapschroef... buiten dat het gewoon nogal asociaal is om met meer dan 6 knopen de haven door te blazen.
Wil je nou zeggen dat bepaalde motorboten een bocht één kant op niet goed kunnen maken zonder boegschroef. Ach kom. Schroefeffect bij vooruit is heus waarneembaar bij alle boten maar dat hindert een normale bocht toch niet.

6 knopen in de haven slaat inderdaad nergens op. Ik zie het gelukkig zelden tot nooit. Je klinkt nu als een beledigde motorboot met boegschroefbezitter die ook iets terug moet zeggen tegen die arrogante zeilers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Wil je nou zeggen dat bepaalde motorboten een bocht één kant op niet goed kunnen maken zonder boegschroef. Ach kom. Schroefeffect bij vooruit is heus waarneembaar bij alle boten maar dat hindert een normale bocht toch niet.

6 knopen in de haven slaat inderdaad nergens op. Ik zie het gelukkig zelden tot nooit. Je klinkt nu als een beledigde motorboot met boegschroefbezitter die ook iets terug moet zeggen tegen die arrogante zeilers
Neehoor, heb mijn hele leven gezeild en slechts 2 weken met een motorboot rondgevaren.
Moet zeggen dat ik verbaasd stond over het comfort van een motorboot van gelijke lengte. Warm water, genoeg stroom en makkelijk manoeuvreerbaar, best comfortabel om rond te varen en precies te weten hoe laat je ergens aankomt of dat je niet op brugbediening hoeft te wachten omdat je er gewoon onderdoor kan :)
Je vaargebied is ook aardig wat groter zonder diepe kiel en/of een flink aantal meters masthoogte.

Kan me voorstellen dat het hartstikke leuk is om op die manier je eerste vakantie op het water te beleven.

Echter voor mij als zeiler gaat er niets boven het moment dat de motor uit gaat en je op windpower verder kan. Alle ontberingen die bij zeilen horen (vergeleken met een gelijke lengte motorboot) neem ik graag voor lief.
Vond het desondanks best leuk en leerzaam om "de andere kant" eens te ervaren.

Leuke motorbootfilmpjes van tochtjes door Nederland: YouTube: Canicula

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
Die brit met zn rubberbootje is hilarisch. Mijn vriendin en ik zijn hooked. :D
Nu wil ik (ooit) met onze boot naar de scillies

Qua "grote" boten is dit kanaal ook wel aardig, lekker onthaasten met oude(re) mannen die over oude diesels praten. Tempo van de filmpjes ligt ongeveer op het zelfde niveau als dat van de motoren die ze bespreken. :z

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 26-05-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Zaterdag 13.30u start de Ocean Race Europe in Lorient om in 3 etappes en in totaal 2000 mijl naar Genua te zeilen.
De start is live op Eurosport, https://www.theoceanrace.com/ en uiteraard op YouTube te volgen.
Als voorproefje op de komende Ocean Race starten ze nu met de bekende VO65 en de vers toegevoegde IMOCA 60 klasse.
Die IMOCA's kunnen leuk foilen en zijn met solo bemanning al snel, laat staan met een paar man/vrouw/x erop.
Volgens windy.com wordt het hooguit windje 3 tijdens de start maar hopelijk valt er toch nog wat spektakel te beleven.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 27-05-2021 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Wij zijn op zoek naar een rubberboot van rond de 4 meter en nu is er op Marktplaats een boot te koop van het merk Jokion. Een merk waar amper wat over te vinden is, het lijkt Chinees te zijn. Zijn er mensen die meer ervaring hebben met dit merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ken dat specifieke merk niet, maar ik heb zelf wel zo 'n Chinese meuk ribje gehad. De mijne was van een "Nederlandse fabrikant", die het gewoon in China liet maken O-)

Doet het prima wanneer net nieuw. Maar het ding moet wel heel goedkoop zijn. Want in mijn ervaring is de levensduur 1/2, zo niet 1/3 van wat A merk. De kwaliteit van alle onderdelen is gewoon lager dan bij bijv. een Zodiac.. De naden, de lijm, het plastic van de spiegel, alles.

Disclaimer: mogelijk hebben anderen andere ervaringen ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 14:16
Hoi allen,

Een kleine vraag omtrent Marifoon certificaten. Ik heb al onderzoek gedaan maar wil graag bevestiging of mijn bevindingen helemaal correct zijn.

We willen met 4 man gaan zeilen in Kroatië of Griekenland. Met het vliegtuig daar naar toe en dan een bootje huren.
Twee personen hebben of gaan vaarbewijs 1 en 2 halen.
Ikzelf en een andere maat willen het marifonie certificaat halen voor het geval er een marifonie aan boord is.
De personen met een marifonie certificaat hebben dus uiteindelijk geen vaarbewijs wanneer we gaan zeilen. Is dit toegestaan?

Daarbij is het mij niet helemaal duidelijk welk marifonie certificaat we gaan halen.
De volgende link geeft aan dat enkel het Basiscertificaat Marifonie nodig is. https://www.zizoo.com/nl/...boot-te-huren-in-kroatie/
Wanneer er een marifoon (maritieme telefoon) aanwezig is op de boot die je in Kroatië huurt, dient er minimaal één persoon in het bezit dient te zijn van het Basiscertificaat Marifonie
Verder lees ik ook veel dat het Basiscertificaat alleen voor binnenvaart is. Dit brengt mij in verwarring.
Is het Basiscertificaat Marifonie voldoende als je een boot huurt in Kroatie/Griekenland of zijn er ook andere certificaten nodig?

Eventuele andere tips worden uiteraard ook gewaardeerd, dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Rhip Basis certificaat is voldoende - tenzij de boot is uitgerust met een DSC marifoon (digitale noodprocedures) - dan heb je Marcom B nodig.
Aangezien de verhuurder het basiscertificaat vraagt lijkt mij dat voldoende.

De verwarring mbt binnenvaart, het zijn Nederlandse/EU regels. In veel landen mag je zo'n marifoon gewoon gebruiken zonder wat dan ook.

uitluisteren op 16 aldaar denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Rhip schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:47:
Hoi allen,

Een kleine vraag omtrent Marifoon certificaten. Ik heb al onderzoek gedaan maar wil graag bevestiging of mijn bevindingen helemaal correct zijn.

We willen met 4 man gaan zeilen in Kroatië of Griekenland. Met het vliegtuig daar naar toe en dan een bootje huren.
Twee personen hebben of gaan vaarbewijs 1 en 2 halen.
Ikzelf en een andere maat willen het marifonie certificaat halen voor het geval er een marifonie aan boord is.
De personen met een marifonie certificaat hebben dus uiteindelijk geen vaarbewijs wanneer we gaan zeilen. Is dit toegestaan?

Daarbij is het mij niet helemaal duidelijk welk marifonie certificaat we gaan halen.
De volgende link geeft aan dat enkel het Basiscertificaat Marifonie nodig is. https://www.zizoo.com/nl/...boot-te-huren-in-kroatie/
[...]

Verder lees ik ook veel dat het Basiscertificaat alleen voor binnenvaart is. Dit brengt mij in verwarring.
Is het Basiscertificaat Marifonie voldoende als je een boot huurt in Kroatie/Griekenland of zijn er ook andere certificaten nodig?

Eventuele andere tips worden uiteraard ook gewaardeerd, dankjewel.
Doe jezelf een lol en sla het Basiscertifcaat Marifonie over en ga meteen voor het Short Range Certificate.

Ik heb beide. Het basiscertificaat marifonie dient z'n doel hoor, maar het is wat droge theorie leren voor een examen en 2 weken later heb je niet écht meer iets onthouden waar je iets aan hebt. Een SRC cursus is één praktijkdag met aan het eind direct examen.

- Praktijkgericht, met je cursusgenoten daadwerkelijk oefenen op een echte marifoon. Heel leuk.
- Leerzaam voorbeelden uit de praktijk over marifoongebruik, safety etc.
- Het SRC certificate is van de RYA, dus beter internationaal geaccepteerd.
- Geen droge theorie vooraf bestuderen. Het helpt wel iets om vooraf het boekje te lezen, maar de deelnemers die dat níet hadden gedaan slaagden ook ineens.
- Met een Basiscertificaat mag je níet op zee op hoog vermogen zenden.
- Met een Basiscertificaat mag je geen AIS transponder gebruiken

Voila. Alleen maar voordelen. 't Zal een paar tientjes duurder zijn maar that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@EvaluationCopy hoewel ik ook zou aanraden voor SRC te gaan als het ook buiten de vakantie gebruikt gaat worden is het basis certificaat wel degelijk voldoende om gebruik te maken van AIS (dit was in het verleden inderdaad anders). https://www.vaarbewijzen.nl/marifoon/ais/
Grote voordeel van SRC/Marcom-B is dat je gebruik mag maken van DSC marifoons wat in noodsituaties handig is en het daarnaast mogelijk maakt om schepen die je op AIS ziet direct op te roepen. Ik heb wat vrienden hun MMSI in mijn handheld zitten zodat ik ze kan oproepen als ik ze zie varen omdat het kan, maar whatsapp werkt natuurlijk ook als je bereik hebt.

edit: @Rhip ik lees dat het uitgeven van een certificaat tot 8 weken na je examen kan duren:
https://www.agentschaptel...en-bedieningscertificaten

edit 2: Ik weet niet of vaarbewijs 1 (inland) voldoende is voor de grotere wateren in Kroatië of Griekenland. Misschien heb je dan wel ICC Coastal nodig (klein vaarbewijs 2).

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 18-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Aaah ok, DSC dan inderdaad. Hoe dan ook: er is geen echt geen reden te verzinnen om het Basiscertificaat te te halen ipv een ééndagscursus SRC te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EvaluationCopy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:20:
Aaah ok, DSC dan inderdaad. Hoe dan ook: er is geen echt geen reden te verzinnen om het Basiscertificaat te te halen ipv een ééndagscursus SRC te doen.
Nou ik kan er wel een paar bedenken:
1) De kosten. Basis is nog geen 8 tientjes, SRC/Marcom B is 27+ tientjes dus meer dan 4 maal zo duur.
2) Basis examen is sneller te plannen https://www.vaarbewijzen.nl/marifoon-examen/ en je bent niet een dag kwijt. EDIT: marcom B is daar ook wekelijks te doen.
@Rhip die albatros willen ook wel een Engelstalig certificaat uitgeven waarmee je de autoriteiten zou kunnen overtuigen van je kennis, op eigen risico natuurlijk. Overleg dit met je verhuurder

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 18-06-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
SRC kan ook met zelfstudie voor minder. Mis je wel de leuke cursusdag.

Het staat iedereen vrij om het Nederlandse binnenwaterpapiertje te halen en dan er láter achter te komen dat je ook eens de zee op wilt. Beter ineens goed doen.

-edit-

Marcom B is dan ook weer onnodig complex. Het SRC is juist best of both worlds.

[ Voor 16% gewijzigd door EvaluationCopy op 18-06-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EvaluationCopy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:29:
SRC kan ook met zelfstudie voor minder. Mis je wel de leuke cursusdag.

Het staat iedereen vrij om het Nederlandse binnenwaterpapiertje te halen en dan er láter achter te komen dat je ook eens de zee op wilt. Beter ineens goed doen.

-edit-

Marcom B is dan ook weer onnodig complex. Het SRC is juist best of both worlds.
SRC is denk ik praktischer dan Marcom B (waar je wel immarsat notificatie mee mag gebruiken en SRC niet - maar dat zal voor de vraagsteller niet van belang zijn :+ ) en ik raadt dat ook aan met cursus dag, want ik denk dat de praktijk ervaring van de cursusdag belangrijker is dan het certificaat zelf. Maar moet het snel en eenvoudig dan is basis goed genoeg en goedkoper (ik kan geen prijs vinden van de SRC zelfstudie maar ook dan zijn de examen kosten gelijk aan die van Basis namelijk GBP 60 ~ EUR 71,- dus dat kan wellicht ook goedkoop idd)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Momenteel volg ik het kanaal "Sailing Brothers" op YouTube en dat is echt een verademing ten opzichte van alle andere zeilvloggers met bikinibabes, huisdieren en/of baby's.

2 no-nonsense Britse broers die in de zomermaanden op een Rival 34 uit 1979 wonen en momenteel bezig zijn met een rondje UK.
Je merkt dat ze veel zeilervaring hebben en da's ook wel eens prettig kijken zonder allemaal clickbait en bijzaken geneuzel.
Met een beperkt budget en een grote voorliefde voor kaas laten zij zien dat er prima boeiende video's te maken zijn voor zeilliefhebbers.
Het heeft iets ontwapenends, geen weeïge onzin, gewoon vriendelijke en sympathiek overkomende gasten die zonder te overdrijven op een eigen manier laten zien hoe ze dit rondje eiland beleven.
Ze varen met de klok mee en zitten inmiddels bovenin Schotland.

Episodes zijn gelukkig ook niet maanden oud, zodra ze ergens internet vinden uploaden ze de beelden van de laatste paar dagen.

Stuk of 14 afleveringen van zo'n 20 a 25 min hebben ze inmiddels online staan van deze roundtrip en heb me tot nog toe prima vermaakt daarmee, moest in het begin even wennen maar ben helemaal om :)

[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 12-07-2021 14:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
Voor wie er nog profijt van heeft: Ik heb afgelopen weekend de SRC cursus gedaan (en gehaald). De cursusdag was leuk om even "echt" aan de knoppen te kunnen zitten, wat misschien de drempel om het ding daadwerkelijk te gebruiken nog wat wegneemt.

Theorie stelt imo niet zo heel veel voor, als je volledig bent in je berichten en niet de gaat zitten ouwehoeren op de verkeerde kanalen lijk je al weinig meer fout te kunnen doen. Voor mij persoonlijk was de cursus vooral een stok achter de deur om het na jaren uitstel een keer te gaan doen en een papiertje te halen. O-)

ps. Zo als ik het begreep mag je met SRC trouwens ook inmarsat-C gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 02-08-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

FragDaddy schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:53:
[...]

Ik zou me overigens serieus afvragen of het slim is om in de huidige tijd een boot te kopen waar heel veel onderhoud aan zit. Of het moet wel een heel uniek schip zijn. Er staan zo ontzettend veel schepen te koop op dit moment. Het is ECHT een kopers-markt. Waarom zou je iets zoeken waar veel achterstallig onderhoud aan zit als je ook gewoon een goed onderhouden schip kunt overnemen waar je weinig aan hoeft te doen.

Het is een kopersmarkt om drie redenen:

1) Het is crisis.
2) Er is een grote groep ouderen die zo langzaam maar zeker te oud worden om te varen. Er is daarentegen maar een hele kleine groep jongeren die zoiets saais wil doen als met een stalen kruiser met 6km/h over slootjes en langs rietkragen varen. Want: Geen WiFi!
3) Er zijn heel, heel, heel veel ouwe, echt ouwe, jaren 70 polyester zeilbootjes en stalen kruisertjes in Nederland. En niemand wil zijn verlies pakken en die dingen afvoeren. Sterker nog: polyester is chemisch afval dus je moet nog betalen ook om je boot te laten slopen. Die boot waar je ooit 200.000 gulden voor hebt betaald!
Wel grappig om deze post anno 2021 terug te lezen. Ik heb de indruk dat er met corona juist als een malle bootjes zijn gekocht, want mensen kunnen niet op vakantie naar het buitenland. Dan is zo'n varende camper ineens wel weer heel erg leuk.

Aan de andere kant... het is nu winterseizoen, en als de vakanties voor 2022 weer zijn geboekt, dan kan het nog wel eens overspoelen op Marktplaats met mensen die weer snel van zo'n ding af willen.

Ik heb er al vaak over gedacht, maar misschien is het toch verstandiger om eerst maar eens iets van een vaarbewijs te halen (kleine moeite) en dan een paar keer wat te huren, in plaats van direct een hoop geld uit te geven aan een bonk staal wat ik met een beetje pech gelijk aan diggelen vaar. :P

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Stoney3K Vaarbewijs is niet verplicht voor <15 meter en < 20 km/u. Dat gezegd hebbende is het wel goed om de stof door te nemen, zeker als je ook op grotere wateren wil varen met veel beroepsvaart.
En inderdaad huur eens een bootje of vaar eens met wat mensen mee (als je die kent) want met theorie ben je er nog niet.

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste