Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:27:
@Stoney3K Vaarbewijs is niet verplicht voor <15 meter en < 20 km/u. Dat gezegd hebbende is het wel goed om de stof door te nemen, zeker als je ook op grotere wateren wil varen met veel beroepsvaart.
En inderdaad huur eens een bootje of vaar eens met wat mensen mee (als je die kent) want met theorie ben je er nog niet.
Jep, het plan was dan ook om dat puur en alleen uit 'good practice' te doen en niets anders. Ben echt niet van plan om met een bakbeest van 15+ meter het water op te gaan hoor. :+

Ik zit zelf in Brabant dus veel van het water waar ik vrij makkelijk naartoe kan is druk bevaren (Wilhelminakanaal, Maas, Waal) dus dan is dat echt geen overbodige luxe. En een keer mee varen ga ik echt doen als ik de kans krijg.

Zeilen ligt me dan weer niet zo heel erg, gewoon lekker met een motorkruisertje ergens heen tuffen om een paar daagjes te blijven hangen, vind ik een prima idee van vakantie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:12

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

<>
Zeilen ligt me dan weer niet zo heel erg, gewoon lekker met een motorkruisertje ergens heen tuffen om een paar daagjes te blijven hangen, vind ik een prima idee van vakantie.
Is ook lekker. Zo is er bij mij in de buurt een boot die bijna elk redelijk of goed weekeind naar een afmeerplek van Waternet vaart (daar mag je gratis 3x24uur liggen maar je kan niet de wal op) en daar gewoon weekeinde viert. Heel ontspannen, eigenlijk een soort drijvend balkon/tuintje om lekker buiten te zijn. Jouw regio ken ik niet maar ook daar zullen zat plekjes zijn waar je rustig kan chillen op je bootje. Compressor koelkastje met een zonnepaneel of een goede koelbox (Igloo of Yeti) en je kan makkelijk een aantal dagen zonder stroom, water etc.
Recreatief varen is vaak ook een soort kamperen maar dan anders. Lang warm douchen is dan wel weer een dingetje dat je op de bootjes zal missen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:03
Een boot heeft een anker, daarmee kun je op heel veel meer plekken lekker chillen en weekend vieren. Zeker als je in Brabant ligt (Biesbosch!). Met een zeilboot is het daar eigenlijk net niks (te ondiep), maar met een motorboot kun je hele mooie plekjes (en rust) vinden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-08 21:45

Steffy

Ayreonaut

Ik heb sinds vandaag beide boten weer op de kant staan, winterklaar en al. Al moet de Skilsø nog wel ingepakt worden voor de winter. De zomer was triest, te weinig kunnen varen. Wel heb ik weer wat leuke projecten voor zowel de sloep als de kruiser. De sloep ga ik deze winter een bank opofferen voor een koelbak die ik zelf ga maken. Met nog een paar kuub isolatie materiaal uit een professionele koelcel moet dat lukken. Daarnaast wil de sloep gaan her-motoriseren en het vermogen verdubbelen, nieuwe sensoren inbouwen en een akoestische tanksensor. De kruiser gaat deels opnieuw in de verf want de gelcoat is niet mooi meer en het gedeelte wat nog goed is ga ik polijsten. Dan moet volgende zomer met nieuwe bekleding fase 1 van de 5 afgerond zijn😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-08 21:35

bord4kop

maximaal 100KB!

Vandaag voor de laatste keer met het sloepje uit varen geweest.

Heerlijk weer was het. Overijsselse Vecht. Geen kip op het water

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOgHws0eUfwedwd8k7PbWs_Xtko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaY2xIXfIUdpE7vzQDgkDrnZ.jpg?f=fotoalbum_large

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

En waarschijnlijk was dat de laatste keer met deze sloep ^ ^.^

We zijn nu toch serieus naar een andere aan het kijken.

Ben al weken aan het oriënterend. Bij verschillende dealers geweest. Enerzijds leuk, anderzijds frustrerend: vaarklaar voor €xxxx,- ! ! !
(maar dan: kleur, mooie kussens, tafel, andere motor.. en je komt met gemak 5000 hoger uit :-( )

[ Voor 35% gewijzigd door bord4kop op 03-02-2022 08:34 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 08:48
En natuurlijk is er ook een boten topic.. Dat ik die niet eerder heb gezien :) Topic staat op volgen!

Zelf al mijn hele leven gezeild (ook wedstrijden) en een jaar of 10 ervaring op een grote motorboot (oa gevaren in Berlijn, Polen, Frankrijk etc) die er helaas niet meer is. Vorig jaar mijn kleine zeilboot verkocht en nu 'slechts' nog een sloep om de wateren in Friesland mee te verkennen. Wat is dat lekker! Helaas kom ik er weinig aan toe en mis ik het zeilen (nu al) maar is komende jaren even niet anders.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

En weer wat verder; Sloepje is verkocht.

Maar nu slaat de twijfel toe; :X

We wonen in de achterhoek. Waar ga je dan heen?
- Oude IJssel; in 45 minuten ter plaatse en in het water. Maar na 6x ook wel gezien
- Ijssel; heel ietsje verder, wel leuk, maar minder te 'zien'
- De 'Rhein' in Duitsland (of NL); zelfde afstand. Mooi, veel te zien, maar dat vind mijn vrouw te eng.
- Friesland, Lathum/Cuijck, Zwolle, Maarsen; mooi, veel te zien! Maar wel 1,5 uur enkele reis + in/uit laden = 2 uur enkel.
- (tijdelijke) ligplaats? Dat is nog de beste optie. Maar is ook wel weer extra kosten (liggeld, onderhoud)

Ik ben bang dat we gewoon niet meer gaan als het zoveel gedoe is en veel tijd kost. De kinderen (11 & 13 jaar) zullen er ook minder zin in hebben denk ik. Met een budget van €18.000 is dat toch wel even slikken.
PS:
- huren hebben we gedaan, maar dat vinden we niks.
- kleinere, goedkopere sloep kopen, (bijv. een 480 of 490) scheelt een paar duizend. Maar dat is een concessie die je niet moet doen denk ik. Op marktplaats lees je bij deze boten ook overal: "reden verkoop: we willen een grotere boot" :+

Wat zijn jullie ervaringen? Of advies?

[ Voor 11% gewijzigd door bord4kop op 03-02-2022 08:49 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
Tja. Lastig. Verder weg is op zich geen probleem als je het allemaal leuk vindt / er evt. een weekendje weg van maakt. Voor een dagje op en neer naar Friesland? Dan moet je wel heel graag willen.

Varen met kinderen in die leeftijd is lastig, dat heb ik van meer mensen gehoord. Die willen gewoon andere dingen doen. Ik zou er denk ik serieus over denken het varen een paar jaar te laten zitten tot de kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven als ze geen zin hebben om mee te gaan. Dan kun je dan verder zien.

"een grotere boot" als reden van verkoop zou ik trouwens met een korreltje zout nemen. Da's gewoon een mooi standaard argument. Komt toch beter over dan "varen blijkt niet zo leuk als gedacht" of "de vaste lasten/het onderhoud zijn ons vies tegen gevallen". :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 34% gewijzigd door Charly op 03-02-2022 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 06:49
In mijn ervaring: het is eigenlijk al wat je zegt "als het zoveel gedoe is en veel tijd kost". Dat haalde bij ons het plezier er met mijn eerdere grote kruiser er wel uit. + een grote boot is ook veel meer verantwoordelijkheid. Er kan zoveel meer stuk aan gaan. Ook "even een stukje varen" is er met een grote boot veel minder bij.

Sinds ik een kleine console boot met buitenboord motor heb, en de boot dicht bij ligt (5 min. fietsen) varen we vaker en met veel meer plezier. Het is letterlijk opstappen en gaan. Oh... en ik kan eindelijk onder bijna alle bruggen door :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Dank voor de snelle reacties!
Charly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:58:
Tja. Lastig. Verder weg is op zich geen probleem als je het allemaal leuk vindt / er evt. een weekendje weg van maakt. Voor een dagje op en neer naar Friesland? Dan moet je wel heel graag willen.

Varen met kinderen in die leeftijd is lastig, dat heb ik van meer mensen gehoord. Die willen gewoon andere dingen doen. Ik zou er denk ik serieus over denken het varen een paar jaar te laten zitten tot de kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven als ze geen zin hebben om mee te gaan. Dan kun je dan verder zien.

"een grotere boot" als reden van verkoop zou ik trouwens met een korreltje zout nemen. Da's gewoon een mooi standaard argument. Komt toch beter over dan "varen blijkt niet zo leuk als gedacht" of "de vaste lasten/het onderhoud zijn ons vies tegen gevallen". :P

***members only***
hmm, zo had ik het nog niet bedacht. Ik denk dat je gelijk hebt.. Het leek leuk, maar valt vies tegen :*)

Onze kinderen kunnen wel een (mid-)dagje thuisblijven, maar inderdaad geen heel weekend. Maar een beperking is het wel ja. En wat je zegt; als het lastig is, dan is het niet leuk. En als het niet leuk is, doe je het in de regel niet (meer)
Misschien moeten we het maar een tijdje opschorten.
dkln schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:04:
In mijn ervaring: het is eigenlijk al wat je zegt "als het zoveel gedoe is en veel tijd kost". Dat haalde bij ons het plezier er met mijn eerdere grote kruiser er wel uit. + een grote boot is ook veel meer verantwoordelijkheid. Er kan zoveel meer stuk aan gaan. Ook "even een stukje varen" is er met een grote boot veel minder bij.

Sinds ik een kleine console boot met buitenboord motor heb, en de boot dicht bij ligt (5 min. fietsen) varen we vaker en met veel meer plezier. Het is letterlijk opstappen en gaan. Oh... en ik kan eindelijk onder bijna alle bruggen door :-P
Tja, dat denk ik ook, maar dat is juist het probleem; alles is sowieso rijden. En een sloep laten liggen trekt ons niet zo. We vinden juist de afwisseling leuk. En als we toch moeten rijden, dan maar een trailer mee. Kunnen we ook gaan waar we willen.

Blijft lastig die luxeproblemen :+

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Members only:

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Barcelona host in 2024 de America's Cup :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Barcelona 2024

Gezellig Ineos (met behulp van Mercedes F1 aerowizards) tegen Prada (mogelijk met wat lui van Ferrari F1) tegen Alinghi (samen met Red Bull F1 team) en uiteraard de laatste cupwinnaar Emeralds team New Zealand

Wel een chronisch gebrek aan wind in de Med maar toch een stukje dichterbij dan NZ of de VS en wat aangenamer live te kijken in onze eigen tijdzone.
De vorige races waren allemaal prima te volgen via YouTube, hoop dat ze dat nu weer gaan doen.

En grappig in dat promofilmpje op 1.17 de Parador de Cardona, paar jaar geleden een aantal nachtjes tot volle tevredenheid in doorgebracht, eten was ook uitmuntend in het restaurant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:32

Wuursj

want worst is al bezet

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 30-03-2022 10:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
PalingDrone schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:35:
Barcelona host in 2024 de America's Cup :)
...
Cool! We hebben daar vrienden dus misschien tzt kijken of we een bezoekje kunnen combineren met een dagje bootjes kijken. Race village etc boeit me allemaal niet zo, maar ik ben ook een keer bij de VOR start wezen kijken toen die in den haag waren. Best wel vet om die boten in het echie te zien vanaf het havenhoofd. 8)

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door Charly op 30-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:32

Wuursj

want worst is al bezet

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 30-03-2022 11:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 20:35
@Charly

Members only:

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hallo heren (en dames uiteraard),

Ik heb in 2020 een Corsiva New Age 505 tender aangeschaft. Deze boot is (als het goed is/volgens de fabrikant) van GFK/polyester gemaakt. Vorig jaar was na het winterseizoen aan de zijkant (zeg maar boven de kabelaring, zie foto's) een heel klein gaatje zichtbaar. Toen geen aandacht aan gegeven. Na het verwijderen van het afdekzeil ziet er er nu minder best uit. Er zijn zo 'n 5 gaatjes ontstaan. Als je naast deze gaatjes drukt merk je hier en daar dat het gewoon "breekt". Het is als het ware op een 5tal plekken waar dit ontstaan is. De lengte van deze poreuze stukken in maximaal 10cm en de hoogte ongeveer 0.5cm. Nu ben ik langs de dealer geweest en die geven aan dat dit niet onder garantie valt. Ze hebben een kostenraming gemaakt van 2500 euro!!

Nou, dat gaan we dus even anders aanpakken was/is mijn idee :)

Ben terecht gekomen op Polyestershoppen.nl en daar advies ingewonnen. Ze hebben me de volgende 2 producten aanbevolen. Het eerst om alles grofweg op te vullen en het tweede product om alles af te werken.

Ik wil hier een zaterdag op het gemak voor uit gaan trekken maar ik ontvang graag tips en tricks op voorhand zodat ik het zo netjes mogelijk kan doen. Waar ik het meest "tegenop" zie is hoe ik dit zo straks mogelijk krijg. Moet ik bijvoorbeeld iets van een malletje maken waarmee ik als het ware alles netjes "recht smeer"?
Foto 's:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5XRpL6pg/20220331-092222.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rKTHw0Yt/20220331-092228.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9z0dtWRN/20220331-092208.jpg

Foto's wat wat verder af zodat je een beter idee hebt van de grootte van de poreuze stukjes
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Cnnfyxbh/20220331-092201.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tZK4xtVb/20220331-092156.jpg

En nog wat close ups(let bij eerste foto niet op 2 gaatjes onder, die zijn van een fenderhaakje)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4YxsnFFt/20220331-084136.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XZZWkBWY/20220331-084131.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LgVF8ztN/20220331-084125.jpg

Alle input is meer dan welkom! Dank allemaal alvast op voorhand!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jack1 ik zou eerst toch even navragen waarom dat volgens hun niet onder garantie valt want dit lijkt een productiefout te zijn.

Verder is het wel zelf te doen, maar wat als er dan volgend jaar weer wat gebeurd?
Na het vullen met gelcoat plak je er een soort van stijve folie over en dan is het al redelijk strak, maar ik zou toch eerst de verkoper aanspreken of het slechte product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:48

_Arthur

blub

Jack1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:16:
Ik heb in 2020 een Corsiva New Age 505 tender aangeschaft.

Nu ben ik langs de dealer geweest en die geven aan dat dit niet onder garantie valt. Ze hebben een kostenraming gemaakt van 2500 euro!!
Als het een/1 plekje was geweest had nog iets kunnen zijn geweest van dat je er zelf iets tegenaan had laten komen/vallen. Maar op random 5 plekken, dezelfde problemen, lijken mij toch echt een product probleem te zijn.

Dus terug naar de dealer en even op je strepen gaan staan. Ook bij een boot mag je uit gaan van minimaal 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nog een keer naar de foto's gekeken en dit is echt een productiefout. Ik zou eens kijken naar wat het je waard is om het aan te vechten en ook eens een taxatie/schede-expert vragen die boten taxeert (eerst via email) want dit is echt belabberde bouwkwaliteit.
Dat zal een paar honderd euro kosten maar dan heb je wel voldoende munitie om een goed onderbouwde claim in te dienen (de taxatie hebben zij gelukkig al voor je gedaan).
Als ze die niet honoreren dan via sommaties en eventueel rechtswege verhaal halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

_Arthur schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:24:
[...]
<> Ook bij een boot mag je uit gaan van minimaal 2 jaar garantie.
Ik heb meerdere boten van 20+ jaar oud van poly gehad - dit nog nooit gezien. Dit is echt papier-maché

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jack1 Je kan ook kijken of dat bedrijf aangesloten is bij de HISWA belangen vereniging ... Waar heb je dat bootje gekocht? (mag ook via DM of een /MO tag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Eens met bovenstaande posters, dit zie je zelfs niet standaard op serieproductieboten van 30 jaar oud, hier is echt iets misgegaan met het mengen van de gelcoat, mogelijk vervuiling of gewoon slecht gemixt.
Die 2500,-- voor wat gelcoatreparatie vind ik ook aan de forse kant trouwens, zeker wanneer die club zelf deze bootjes verkoopt.
Dit mogen ze m.i. onder garantie oplossen, gelcoat hoort echt niet zo makkelijk af te brokkelen.

Probeer het eerst officieel te spelen en mocht dat uiteindelijk op niets uitdraaien dan is een gelcoatreparatie later in het seizoen zelf ook wel te doen, uitkrabben, vullen en afwerken met gelcoat op kleur, plasticje erover plakken tijdens uitharden en daarna het mogelijke bobbeltje wegschuren/polijsten.

Daar zou ik trouwens iets aangenamere temperaturen voor uitzoeken dan aankomend weekend, liefst doe je zoiets binnen in een verwarmde omgeving maar dan nog zou ik er niet aan beginnen voor je er met de verkopende partij bent uitgekomen. -edit- ik zie dat je boot binnen staat... mooie klusomgeving.

Wat beweert de verkopende partij? Behalve dat ze zelf hiervoor niet aansprakelijk zijn, hoe zou zoiets ontstaan moeten zijn dan? Bij externe factoren zie je vaak wat craquelé en de omgeving, barstjes die naar de "chip" lopen, dit lijkt wel spontaan losgelaten of sowieso nooit goed gehecht te hebben aan het polyester.

Polyestershoppen is trouwens een betrouwbare club met altijd prima advies, mocht je zelf gaan klussen dan is het zaak om de boel goed schoon, vet en siliconevrij te maken van te voren mochten zij dat nog niet als tip gegeven hebben.
Vraag is alleen wat je nog meer tegen gaat komen op mogelijk andere plekken wanneer je met een Dremel de gaatjes wat groter maakt voor je gaat vullen, niet dieper maar een beetje de brokkelige gelcoatrandjes gladslijpen om zo een mooie overgang te krijgen tussen bestaande gelcoat en de nieuwe.
Je mag iig met je nagel geen gelcoat kunnen slopen zonder dat er een productiefout in het spel is.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 31-03-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:02:
<>
Vraag is alleen wat je nog meer tegen gaat komen op mogelijk andere plekken wanneer je met een Dremel de gaatjes wat groter maakt voor je gaat vullen, niet dieper maar een beetje de brokkelige gelcoatrandjes gladslijpen om zo een mooie overgang te krijgen tussen bestaande gelcoat en de nieuwe.
Je mag iig met je nagel geen gelcoat kunnen slopen zonder dat er een productiefout in het spel is.
inderdaad, als het nu al zo snel zo rot is kan je wellicht de hele gelcoat afschrijven of de rest van je leven blijven repareren. Dit is echt heel slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Dank voor alle reacties allereerst. Zit zeer zinvolle informatie tussen.
Het probleem is volgens de kenners (heb dit verhaal op meerdere forums geplaats) een overduidelijk geval van een productiefout dat door de fabrikant opgelost zal moeten worden. De dealer alwaar ik de boot heb gekocht geeft geen gehoor meer. Deze dealer staat zeer slecht aangeschreven heb ik, helaas pas na mijn aankoop, gezien. De naam van de dealer maak ik pas bekend wanneer ik er 100 procent zeker van ben dat deze geen medewerking verleent.
Vandaar dat ik er gisteren tevens voor heb gekozen om rechtstreeks in contact met Corsiva in Polen te treden. Tot op heden heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat zij dit niet op zullen lossen. Ze hebben zelfs al min of meer erkend dat dit een garantie issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:32:
@Jack1 Je kan ook kijken of dat bedrijf aangesloten is bij de HISWA belangen vereniging ... Waar heb je dat bootje gekocht? (mag ook via DM of een /MO tag)
Mag ik je vandaag anders eens bellen ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Wij hebben een nieuwe sloep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a6TQdbFG-Oc7xjB8hbCorv3LR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGNlYJe6Bd85RKGAL367vvqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7alBbQ_ZcXjUHfg8YDUt-hKTXYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Jusqg9znrwrYFhwoUdoB5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdaxQ6BvM9Mk-HL_xXzluTlfITk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pASy08sJRxAaG5k96FPgsIzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3rqIuDqwtePvshvdycPNiqAjV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYedlOq2HnFu9RqBzfBFfVlc.jpg?f=fotoalbum_large

Veel stabieler en veel ruimer door de extra diepe zit. Het vaart toch ook wel even anders dan zo 'n kleinere.

Erg blij mee!

| Security Management |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Voor de liefhebbers van oude zeilvrachtschepen:
Dit weekend is de pieperrace, ooit ontstaan uit eerbetoon aan de schippers die tijdens WW2 aardappelen vanuit Friesland naar o.a. ziekenhuizen in Amsterdam voeren.

Momenteel loopt de haven van Volendam vol met oude Botters, Tjalken, Skûtsjes en Klippers, de start is zaterdagmorgen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Haven / Harbour Volendam

Leuk weekendvermaak om eens langs te lopen en rond te kijken al is fatsoenlijke winterkleding wel aan te raden met die koude noordenwind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
UPDATE 01-04

Ik heb vooralsnog absoluut niet de intentie om hier uitgebreide (media)aandacht mee te trekken. In eerste instantie heb ik dit topic geopend om uit te vinden of ik het zelf zou kunnen repareren, maar toen "iedereen" begon over garantie en kenners de oorzaak aangaven ben ik hier verder op ingegaan en heb ik contact gezocht met de dealer en met Corsiva in Polen. Ondanks de extreem slechte reviews van de dealer waar ik de boot heb gekocht en mijn persoonlijke eerdere slechte ervaring met hen kies ik ervoor om ook de naam van hen verder op dit moment niet te benoemen. Ik vind dat je voorzichtig moet zijn hierin.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is Corsiva welwillend om mee te werken aan het vinden van een oplossing. Sterker nog, ik heb vandaag uitgebreid contact gehad met Prins Watersport, de importeur van Corsiva voor Nederland. De chef werkplaats heeft mij toelichting gegeven op hetgeen hij op de foto's heeft kunnen zien. Ook heeft Prins Watersport mij weten te vertellen dat het zeker niet zo is dat een boot met dit probleem dan ook meteen overal last heeft hiervan. Een boot die daadwerkelijk omgeruild moet worden voor een nieuw exemplaar lijkt slechts sporadisch voor te komen. Prins Watersport is mij helemaal niks verplicht aangezien de boot niet bij hen is aangekocht, maar Prins Watersport heeft aangegeven dit probleem voor me op te gaan lossen. Ik heb al eerder zeer goede verhalen over Prins Watersport gehoord en dit bevestigt dat voor mij. Ik mag de boot bij Prins wegzetten. Zij zullen de boot eerst grondig controleren en bekijken of dit probleem op meerdere plaatsen zit of enkel op de door mij aangegeven plekken boven de kabelaring op de rand van de carrosserie. Indien enkel dit het probleem is zal Prins de schade vakkundig voor mij herstellen op kosten van Corsiva.
Ik vind dit erg netjes, nogmaals, zeker aangezien Prins mij niet HOEFT te helpen.

Update volgt na mijn bezoek aan Prins Watersport.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zoals ook al geplaatst in https://gathering.tweaker...message/71111874#71111874

Ik heb deze week mijn jongensdroom uit laten komen door een Pedro 1050 GASK te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fulRFivVWsMKI_9t_8H5SiSRBqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5aTCrOi3FUOxnHOKS6R9mNHD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8zb4bP9OA62hSw409eFv8Y_sYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WxIBTVKJnA4ajHstLPu1erxI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-_wMvSuJguSmxAIteLeCdZypP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54Cywiqs6WGiESmuY8qhKgym.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF2hqU92WIgTlSJztxyfUB4estg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UXXWH7nc6T0lvMavTQ2OlMIt.png?f=user_large

Nu heb ik nog een vraag. Ik ben op zoek naar een goede stuurstoel. Mijn eisen zijn:
  • Witte kleur
  • Met armsteunen
  • Hoogte verstelbaar tussen +/- 50 en 70cm
  • Met voetsteun (liefst verstelbaar)
  • Verplaatsbaar (ik wil ook staand kunnen varen)
  • Kunstleder / vinyl (moet tegen wat regen kunnen)
Ik kan bijvoorbeeld wel een zwarte stoel vinden die voldoet, maar dat lijkt me niet prettig in de zomer. Ik kan ook een prachtige witte stoel vinden (deze bijvoorbeeld), maar deze moet ik weer op een vaste stoelpoot plaatsen.

Hebben jullie ideeën voor mij?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 06:49
Ten eerste: gave boot!

Misschien niet 100% wat je zoekt maar ik heb twee teak houten opklapbare “regisseursstoelen” over (met kussenset) van AC Marine (deze https://www.nauticgear.nl...-geolied-navy-deluxe.html)

In mijn ervaring fijne stuur stoel en makkelijk op te bergen omdat ze opklapbaar zijn.

Overtallig omdat we geen kruiser meer hebben maar een console bootje :-) mocht je interesse hebben: let me know :-)

[ Voor 15% gewijzigd door dkln op 02-04-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Geinig, bij Dekker voor minder https://www.dekkerwatersp...earch_term=regisseurstoel

Ik heb die overigens in RVS 8) en ze zijn leuk om een glas wijn in te drinken, maar minder geschikt om vanuit te sturen. Zitten verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
dkln schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:25:
mocht je interesse hebben: let me know :-)
Bedankt voor het meedenken, maar dat is niet echt waar ik naar zoek. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
NOS heeft een stukje over waarom rijke russen van superjachten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YYNs7nJhO17JTP_8t5tfq5M1vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrSDzlBwQ6FM1WnW2OC3Zhz3.png?f=user_large

_O-

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 06-04-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Blijft leuk zo'n beroep/hobby passend bij je naam :)

Voor meer achtergrondinfo over diverse superjachten, hun eigenaars en of hun speelgoedjes inmiddels in bewaring genomen zijn is dit wel een aardig YouTube kanaal.
Hij houd de laatste weken een beetje bij waar en wat allemaal aan de ketting ligt en welke bootjes tegenwoordig aan de "Russische Riviera" ;) in Vladivostok liggen.

1 superjacht is geen superjacht, 140m is not enough.
Daar moet namelijk nog een >70m support vessel vooruit varen als drijvend extra helicopterdek/hangar, boothuis voor de Riva, wat jetski's, tenders, paar auto's, quads en wat duikspul zoals een decompressietank.
Dat zullen ze bij Damen shipyards wel gaan voelen, zij bouwen een hoop van dit soort bijbootjes schepen.

Viel mij aan het begin van deze kettingleg acties ook op dat de meeste van de superjachten van de Poetin kliek vooral bij Lurssen in Duitsland vandaan kwamen.

De vroegere Russische tsarenfamilie lijkt vergeleken met de puissante rijkdom van die oligarchen maar een stelletje armoedzaaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

In Nederland zit er ook een enorme economie van bedrijven die dit soort jachten ontwerpt, bouwt (of laat bouwen in bijvoorbeeld Polen), onderhoudt (vergeet schilderen niet bijvoorbeeld elke 7 jaar grofweg, dat is een specialisme waar een NL bedrijf waarschijnlijk de beste in is).

En de echt grote boten zie je eigenlijk nooit omdat het nogal gevoelig is wie de eigenaar is (zoals nu weer blijkt).

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 06-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 20:25
bord4kop schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Veel stabieler en veel ruimer door de extra diepe zit. Het vaart toch ook wel even anders dan zo 'n kleinere.

Erg blij mee!
toon volledige bericht
Gaaf zeg, wij hebben de onze ook net 2 weken geleden opgeleverd gekregen. Moet nog foto's maken.... Lijkt wel veel op de jouwe!

Mijn oog viel direct op jouw radio/tablet en de bijbehorende standaard. Wat is dat voor ding? Ik ben namelijk nog op zoek naar een goede telefoon/tablet houder.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

B-Bandit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:00:
[...]

Gaaf zeg, wij hebben de onze ook net 2 weken geleden opgeleverd gekregen. Moet nog foto's maken.... Lijkt wel veel op de jouwe!

Mijn oog viel direct op jouw radio/tablet en de bijbehorende standaard. Wat is dat voor ding? Ik ben namelijk nog op zoek naar een goede telefoon/tablet houder.
Ik heb me kapot zitten staren, maar bedoel je nou zijn plotter op het console? Dat is wel even wat anders dan een telefoon/tablet houder ;)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg blij mee!
toon volledige bericht
He die herken ik. Ik zal even zwaaien als ik morgen langs fiets en hij staat op de oprit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 20:25
leejoow schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:04:
[...]

Ik heb me kapot zitten staren, maar bedoel je nou zijn plotter op het console? Dat is wel even wat anders dan een telefoon/tablet houder ;)
Haha, ja ik kon het ook niet goed zien maar keek vooral naar de houder. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet eerder een plotter gezien dus herkende het om die reden niet.

Dit verklaart wel eea :+

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

B-Bandit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:26:
[...]

Haha, ja ik kon het ook niet goed zien maar keek vooral naar de houder. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet eerder een plotter gezien dus herkende het om die reden niet.

Dit verklaart wel eea :+
Dat is in elk geval een heule dure tablethouder 8)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

B-Bandit schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:00:
[...]

Dat is een simrad cruise 7

Zoals @leejoow zegt een plotter inderdaad. Hij heeft kaarten, kan navigatie en heeft ook een dieptemeter/sonar functie. Is voor de leuk eigenlijk 8)

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Ik had 40 meter walstroomkabel besteld en kreeg een hele haspel thuisgestuurd (die dure gele kabel). Toen ik er 1 x 25m en 1 x 15m afgeknipt had, had ik nog ongeveer 3/4 haspel over.

Maar even gebeld met de webshop en in het magazijn lag al minder dan verwacht. Gewoon even voor 200 euro teveel kabel leveren 8)7 Morgen gaat het weer terug naar de rechtmatige eigenaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
[b]franssie in "Het grote boten topic"

En de echt grote boten zie je eigenlijk nooit omdat het nogal gevoelig is wie de eigenaar is (zoals nu weer blijkt).
Wikipedia: Serene (yacht).

Deze lag eind vorige zomer gewoon voor het strand van Vlissingen hoor. Onderhoudsbeurtje bij Amels waarschijnlijk (anti-fouling en anodes :+ ), ze waren wat aan het proefvaren die dag.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:51:
[...]

Wikipedia: Serene (yacht).

Deze lag eind vorige zomer gewoon voor het strand van Vlissingen hoor. Onderhoudsbeurtje bij Amels waarschijnlijk (anti-fouling en anodes :+ ), ze waren wat aan het proefvaren die dag.
Antifouling, anodes en impeller, anders moeten ze roeiend of wrikkend nog een keertje naar Vlissingen terugkeren :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
De afgelopen dagen mijn bootje overgevaren vanuit Haskerdijken naar Kropswolde. Aangezien ik met 1 week vaarervaring nog behoorlijk groen ben, heb ik er de tijd voor genomen. Daarnaast reageert mijn bootje heel anders als de boot die ik afgelopen zomer gehuurd heb.

Op de gehuurde boot had ik een boeg- en hekschroef en dat was toch wel lekker. Het manoeuvreren zonder hekschroef moet ik nog wel oefenen. Op zich ging het allemaal prima en ik heb beide sluizen volledig alleen gedaan. De sluis bij Gaarkeuken was een makkie, maar de Oostersluis was wel even billenknijpen.

Ik ging achter een grote tanker aan en voelde gelijk al dat ik wat afstand moest houden, i.v.m. het schroefwater. In de sluis aangekomen gingen de sluisdeuren dicht, ik leg mijn bootje netje langszij en hang een touwtje vanaf het midden aan een bolder. Toen de sluisdeuren dicht waren en we al omhoog gingen, gaf de tanker ineens een dot gas, waardoor mijn bootje niet meer te houden was en bijna over de punt ging. Dus snel touwtje los gemaakt, motor gestart en bootje in het midden van de sluis gehouden. Het was net of ik op zee zat, zo gingen we tekeer. Toen het water rustiger werd, weer mijn bootje langszij gebracht en op dezelfde wijze vast gehouden. Bij het uitvaren heb ik mijn bootje gelijk midden in de sluis gelegd en ben ik gaan manoeuvreren totdat de tanker een stukje bij me weg was.

Daarna weer lekker doorgevaren en voor de spoorbrug bij het Zuidlaardermeer moest ik de kap even naar achter klappen om onder de spoorbrug door te kunnen. 1 van de tentbuizen ligt nu ergens op de bodem, want die glipte uit mijn handen. :'(

Het was een heel avontuur, maar ze ligt nu in de thuishaven. Komende weken maar lekker oefenen. :)

Overigens zat de boot al onder de krassen door stormschade. Die paar krassen die ik erbij heb gemaakt vandaag vallen daarbij in het niet. En we hebben er een lekkere schippersbitter op gedronken bij aankomst.

En nog een fotootje van het binnenvaren van Groningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KevRxDGKLK6sXwicsIY_cPMAh1g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91gRdrxQEhIKgCtt7z66JYL4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door Alain op 29-04-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:05
Dat is niet zo netjes van die schipper, het mag ook helemaal niet. Gasgeven is prima, als de schroef maar niet draait.
Vaak gebruiken binnenvaartschepen de schroef om de achtersteven aan de kant te houden. Op die manier hoeven ze alleen maar een voorspring aan te leggen om het hele zaakje tegen de wal te houden.
Heb je een marifoon? Is wel een aanrader. Dan kun je de schipper oproepen en de sluiswachter luistert mee.

Wat die boegschroef betreft, als je die niet hebt is het even oefenen maar je went er snel aan. Blijft handig om er wel eentje te hebben.
Over een hekschroef heb ik het niet, wat mij betreft heb je die niet nodig. Maar dat is een hele andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Tot een meter of 11 vind ik een boegschroef ook te bediscussiëren. Als je in de sluis eerst een lijntje achter vastmaakt en vervolgens hem gewoon in zijn vooruit zet met stuur richting de kant trek je ook netjes naar de kant (koppel varen). Met genoeg gas kan je behoorlijk wat zijwind overwinnen (voor het idee: met onze 34 voeten kan ik circa 15 knopen wind van pal opzij overwinnen als ik nog niet te ver ben afgewaaid). Maar wellicht is dit iets waar zeilboten meer mee werken dan motorboten :)

Wat betreft beroeps en sluizen: gewoon voor de deuren blijven wachten tot de schroeven uit zijn. Een beetje fatsoenlijke sluiswachter doet de deuren niet dicht voordat jij ook binnen bent. En @gerritjan geeft de gouden tip: marifoon gebruiken. Overigens nooit het schip zelf oproepen, die ontvangen je niet op een duplex kanaal. Maar als je de sluis oproep zet vervolgens (bijna) elke sluis het inkomende signaal ook op het zendende signaal. Zodat de beroeps wel alle vervolgcommunicatie hoort. Als het goed is krijgt hij het mee en zo niet, dan zal de sluiswachter (ook weer, als het goed is) het schip sommeren de schroef uit het werk te zetten. Want officieel is het inderdaad verboden om in de kolk gemeerd te liggen met draaiende schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
leejoow schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 06:44:
Tot een meter of 11 vind ik een boegschroef ook te bediscussiëren.
Ik zie nu dat het echt een hekschroef is die @Alain mist want zijn boot beschikt over een boegschroef:
https://www.yachtfocus.co...1266/pedro-1050-gsak.html

Je kunt echt zonder, je kunt je normale schroef icm met je roer gebruiken om zijwaartse bewegingen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Excuses, ik heb het inderdaad een beetje krom opgeschreven. Ik heb inderdaad een boegschroef en ik had op de gehuurde boot ook een hekschroef. Bij het meren bij voldoende ruimte mis ik het niet. Bij vertrek ook niet als er voldoende ruimte is. Maar als ik vlak achter een andere boot lig heb ik nog wel moeite om de boot fatsoenlijk van de kant te krijgen zonder af te duwen. Ook wanneer ik de boot in een vak moet leggen met weinig ruimte is een hekschroef wel ideaal om even te compenseren.

Ik ga ook een marifoon aanschaffen. Basiscertificaat marifonie heb ik al. :)
gerritjan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:47:
Je kunt echt zonder, je kunt je normale schroef icm met je roer gebruiken om zijwaartse bewegingen te maken.
Dat weet ik en pas ik ook toe, alleen als je voor weinig ruimte hebt vind ik het toch nog wel lastig. Zal ook een kwestie van oefenen zijn. Zoals gezegd heb ik nu 1 week ervaring op de gehuurde boot en 3 dagen ervaring op mijn eigen boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 08:48
Kwestie van (veel) oefenen. Een boegschroef is handig maar ook zeker niet noodzakelijk. Een hekschroef zit daar weer onder, handig maar nog minder nodig :)
En ja als je het hebt dan gebruik je het. Heb je het niet moet je leren hoe je in verschillende situaties moet handelen. Zijn ook cursussen/trainingen in mocht je extern willen oefenen.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Hoi.

Ik heb een corsiva 505 New Age boot. Ik wil het water uit de onderkant van de boot krijgen zodat hij wat minder zwaar wordt zodat het tillen wat makkelijker wordt voor als ik de boot met trailer aan mijn trekhaak zet.

Ik heb al van alles gezocht maar ik kan echt niet vinden hoe ik het water eruit zou moeten krijgen. Achterin de boot bij de motor zit zowel een handpomp (foto 3) als een bilgepomp (elektrisch) (foto 2) maar dit is helemaal niet de plek waar het water zit. Als ik de trailer aan de voorkant omhoog trek hoor ik het water gewoon lopen en als ik de voorzijde daarna weer laat zakken hoor ik het water terug lopen.

Iemand een idee hoe dit water (wat volgens mij een grote hoeveelheid is wat als de trailer met boot erop naar de achterkant is "gekiept" is hij aan de voorkant meteen een stuk lichter om te tillen) eruit te krijgen?

Ik heb ook al geprobeerd om bij het grote gat aan de voorkant (foto 1) iets te vinden maar ik zie daar niks verder. Ik kon daar wel wat water uit een bepaald klein conpartimentje dat daar zit wegscheppen met een bekertje maar dat was hooguit 1 volle emmer.

foto 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SJy1MhdG/20220501-131053.jpg

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k6Qw21tZ/20220501-131033.jpg

Foto 3:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BXkDG5j1/20220501-131026.jpg

Foto 4 (totaaloverzicht boot)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zbQDR7ZC/20220501-131008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jack1 kijk eens bij de motor onderaan aan de buitenzijde. Zit daar geen nippel/plug om het water dat tussen de schalen is gekomen af te tappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Thanks voor je reactie Frans. Die tip kreeg ik ook al op een ander forum maar die zit er helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 09:29

BeaM-R

Powerrrrr

@Jack1 Ik zou om te beginnen er een neuswiel opzetten. Meestal zit er een lensplug ergens in de boot (meestal achterin). Daar kan het water wel uit maar niet in. Dat zit zelfs op mijn sibje.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Helaas geen lensplug op deze boot (why?!?!).
En het neuswiel wordt gerepareerd dus laten we dat even buiten beschouwing laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jack1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:49:
Thanks voor je reactie Frans. Die tip kreeg ik ook al op een ander forum maar die zit er helaas niet
opmerkelijk. Wat zegt de bouwer van de boot?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
RoelsRules schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:34:
Zijn ook cursussen/trainingen in mocht je extern willen oefenen.
Ik heb, voordat ik met de huurboot op pad ging, een praktische training gevolgd bij het huurbedrijf. Dat was eigenlijk vrij simpel. Ankeren, meren zonder boeg- of hekschroef (met veel ruimte), sluizen en bruggen en in een vakje leggen tussen palen. De instructeur zei dat ik wel aanleg heb en alleen wat moet oefenen.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik mijn boot vanuit Friesland naar Groningen heb gevaren zonder hulp (mijn vader zat stand-by, maar hoefde niet in te grijpen). Vandaag nog weer wat geoefend met manoeuvreren en het gaat steeds beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afstuderen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-05-2022
*knip*
Zie reactie hieronder aub.

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 02-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Afstuderen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:34:
Alle input is meer dan welkom! Dank allemaal alvast op voorhand!
Dit goed doorgelezen?
Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Alain schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Ik heb, voordat ik met de huurboot op pad ging, een praktische training gevolgd bij het huurbedrijf. Dat was eigenlijk vrij simpel. Ankeren, meren zonder boeg- of hekschroef (met veel ruimte), sluizen en bruggen en in een vakje leggen tussen palen. De instructeur zei dat ik wel aanleg heb en alleen wat moet oefenen.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik mijn boot vanuit Friesland naar Groningen heb gevaren zonder hulp (mijn vader zat stand-by, maar hoefde niet in te grijpen). Vandaag nog weer wat geoefend met manoeuvreren en het gaat steeds beter. :)
Komt vanzelf goed. Het is allemaal niet moeilijk, maar zenuwen verpesten een hoop kunde in het begin. Na je tigste sluis en aanmeren weet je niet beter meer. Dan gaat het nog wel eens mis, maar dan heb je waarschijnlijk de rust om fouten te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 12:16

Dentheman

Zie signature

Alain schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:21:
[...]
Elke boot vaart anders, afhankelijk van de rompvorm, opbouw, draairichting- en spoed v/d schroef, oppervlakte van het roer, etc. Dat kost tijd om je eigen te maken en vertrouwen op te bouwen op je eigen kunde.

Een kwestie van (rustig) oefenen en je inderdaad niet gek laten maken door anderen (hoewel dat lastig kan zijn ;) )

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan het schroefeffect van mijn 29pk Vetus in een zeilboot van 3200kg. Die kon je letterlijk met vaart 90 graden richting kade sturen, roer om, vol gas in z'n achteruit, dan tolde het scheepje 90 graden met de boeg op z'n plek netjes naast de kade.

Captain Ron stijl dus. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@EvaluationCopy haha, leuke film.
Ik had ook ooit een sloep die ik stevig met een knoop of twee (wandeltempo) op de kade kon sturen, vol in de achteruit en dan lag ie altijd strak aan de kant, heerlijk als je dat kan - als was het bij dus alleen over bakboord (al schrokken mensen er regelmatig van als ik zo inparkerende tussen twee andere boten aan de kade).
Nu op de visboot en de zeilboot een buitenboordmotor, dat werkt toch wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Ik heb besloten om een dak airco te installeren op de plaats waar nu mijn schuifdak zit. Ik heb verschillende partijen benaderd, maar niemand wil zijn handen hier blijkbaar aan branden. Als ik bij een airco / camper boer vraag dan schrikken ze gelijk af omdat er gelast moet worden en een werf wil alleen lassen en niks van airco's weten.

Gelukkig werk ik zelf in de scheepsbouw en heb ik nog wat krediet bij een scheepswerf in Friesland. Vanmiddag even met de eigenaar gebeld en hij wil mij graag helpen. Op de werf lopen mensen die kunnen lassen, airco's installeren en betimmeren. Waarschijnlijk ligt de airco er al binnen een maandje op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Alain hangt er misschien ook wat vanaf wat voor boot je hebt. Monoblock aircons zijn al niet erg bekend in NL en ook niet vaak op boten of campers (anders dan af fabriek).
Ben wel benieuwd naar je oplossing, 12 of 24V en omvormer of wakkerhoudende generator?
Airco op een boot is namelijk niet snel nodig omdat ie in koel water ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:06:
@Alain hangt er misschien ook wat vanaf wat voor boot je hebt. Monoblock aircons zijn al niet erg bekend in NL en ook niet vaak op boten of campers (anders dan af fabriek).
Ben wel benieuwd naar je oplossing, 12 of 24V en omvormer of wakkerhoudende generator?
Airco op een boot is namelijk niet snel nodig omdat ie in koel water ligt.
De dieselkachel die in de boot zat is defect. De boot die ik gehuurd heb afgelopen zomer was, ondanks dat het niet erg heet was, erg benauwd. Daarom heb ik besloten om er een airco in te zetten (dakairco voor een camper) die kan koelen, ontvochtigen en verwarmen.

Ik gebruik deze alleen in de haven wanneer ik walstroom heb. Tijdens het varen zit ik toch buiten.

Het is ook niet bedoeld om het extreem koud of warm te maken. Gewoon om aangenaam te kunnen slapen.

[ Voor 5% gewijzigd door Alain op 05-05-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Hoeveel stroom trekt dat? Let er op dat veel havens een cap op het aantal amperes hebben.

Dat ontvochtigen is wel geniaal, dan ben je meteen af van het gesjouw met ontvochtigers in de herfst/winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Het is een camper airco, dus die zijn geschikt voor een 6A aansluiting. Degene die ik op het oog heb trekt 4,2A. Daarmee kan je een camper van 8 meter koelen. Dan moet mijn bootje ook wel lukken, want die heeft minder volume gok ik.

In de meeste jachthavens zie ik toch minimaal wel 10A aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
franssie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:45:
[...]

opmerkelijk. Wat zegt de bouwer van de boot?
Update:

Mijn boot heeft vorige week bij Prins Watersport gestaan. Ik kan 1 ding zeggen: dit is wat het woord service betekent wat ze daar hebben gedaan.
De boot is volledige nagekeken en alle broze gaatjes zijn opnieuw in de gelcoat gezet. Er zijn allerlei extra zaken uitgevoerd zoals water dat onderin de dubbele bodem zat, het opnieuw afkitten van de stootrand en het repareren van een gelcoat plekje dat totaal niets had te maken met de gaatjes. De boot is volledig gepoetst aan mij terug gegeven en ik heb een uitgebreide mondelinge toelichting gehad van de reparateur. Deze reparateur is van Corsiva zelf afkomstig dus wist als geen anders waar hij het over had.

NEE, dit is geen reclame maken maar gewoonweg een verdiende pluim voor zowel Corsiva Polen als Prins Watersport.
Ik heb besloten om ook na deze reparatie verder niet kenbaar te maken om welke Corsiva dealer het gaat die zeer ondermaatse service (lees geen) heeft verleend.

Topic kan gesloten worden en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Wellicht wat lastig zonder plaatsjes van daadwerkelijk mijn boot op de trailer en die komen nog maar de tekst alvast plaatsen bij deze met pics van internet (jullie kunnen met mijn juiste uitleg vast een beeld erbij vormen :))

Ik heb een ongeremde trailer met 3 kielrollen. De kielrollen zijn, zoals jullie vast weten, de rollen die daadwerkelijk het gewicht van de boot dragen. Kimrollen zijn er enkel ter ondersteuning voor het traileren en opdraaisteunen met stempels voor wat stabiliteit tijdens vervoer.

Het probleem dat ik heb is dat mijn boot enkel op de MIDDELSTE en VOORSTE van de 3 kielrollen rust. De achterste heeft geen werking (doet enkel zijn werk wanneer ik de boot vanuit het water op de trailer manoeuvreer). De achterste kielrol is vrij omdat de kiel van mijn boot niet tot helemaal achteraan door loopt. Zie het zo: de achterkant van de onderkant van de boot is "vlak" (wel, niet helemaal maar jullie snappen wat ik bedoel).

De achterkant van de boot (spiegel) is waar het meeste gewicht zit, zeker omdat ik daar een 50pk Honda heb hangen die ook nog eens 100kg weegt. In eerste instantie ging dit allemaal best goed omdat mijn kogeldruk (veel te!!) hoog was. Hierdoor zat er veel gewicht voorop. Ik heb nu de kogeldruk sinds kort op een juiste (veilige) waarde van 75kg gezet door de as van de trailer wat naar voren te plaatsen. Hierdoor viel me ook pas voor het eerst op dat de achterste kielrol niets draagt.

Ik heb nagedacht over een oplossing: ik zou de achterste kielrol omhoog kunnen brengen (zijn vast stelpijpen voor te krijgen). Het probleem dat ik dan echter krijg is dat de 3 kielrollen dus niet meer op gelijke hoogte staan. Als ik hier wat verder over na denk zou dit naar mijn idee problemen op kunnen gaan leveren wanneer ik de boot uit het water trailer.

Hoe denken jullie hierover? Ik neem aan dat ik niet de enige ben waar de kiel over de gehele onderkant van een boot niet overal dezelfde hoogte heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7LHJTBhB/Motorboten-Corsiva-505-New-Age-scanboat-picture-20409335.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V6TJpmRT/22043.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jack1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Update:

Mijn boot heeft vorige week bij Prins Watersport gestaan. Ik kan 1 ding zeggen: dit is wat het woord service betekent wat ze daar hebben gedaan.
De boot is volledige nagekeken en alle broze gaatjes zijn opnieuw in de gelcoat gezet. Er zijn allerlei extra zaken uitgevoerd zoals water dat onderin de dubbele bodem zat, het opnieuw afkitten van de stootrand en het repareren van een gelcoat plekje dat totaal niets had te maken met de gaatjes. De boot is volledig gepoetst aan mij terug gegeven en ik heb een uitgebreide mondelinge toelichting gehad van de reparateur. Deze reparateur is van Corsiva zelf afkomstig dus wist als geen anders waar hij het over had.

NEE, dit is geen reclame maken maar gewoonweg een verdiende pluim voor zowel Corsiva Polen als Prins Watersport.
Ik heb besloten om ook na deze reparatie verder niet kenbaar te maken om welke Corsiva dealer het gaat die zeer ondermaatse service (lees geen) heeft verleend.

Topic kan gesloten worden en probleem is opgelost.
toon volledige bericht
Fijn dat jij zo'n positieve ervaring hebt. De mijne is anders

Ik heb ooit een boot gekocht bij Prins, die door hun zelf was opgebouwd en afgemonteerd, wat een stel beunhazen. Verkeerde onderdelen gemonteerd in de motor, lekkage in de bun omdat ze de gaten veel te groot/uitgelubberd geboord hadden etc etc. Heel veel keren terug geweest met heel veel gezeik en zelfs een expert bij gehad omdat de heren bij Prins vonden dat hun werk zo perfect was...

Overigens met die boot (Corsiva 695) zelfde issue gehad met traileren, daar was de achterste rol ook vrij, maar stonden de achterste stempels daarom ook fors omhoog om zo de boot goed in balans te houden, maar het gewicht lag daar wel meer naar voren. Je achterste kielrol verhogen gaat gedonder geven met traileren want dan moet je ineens een stuk dieper om hem er goed op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. **

[ Voor 110% gewijzigd door Taro op 17-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

De kielrollen dragen het gewicht. Hoe hoger het gewicht (hoe groter of hoe langer de boot) hoe meer rollen er nodig zijn. Want hoe minder gewicht er per rol is. En hoe minder de boot (kielbalk) kan doorbuigen.

Wat je moet doen is; de achterste rol verplaatsen. Of beter nog; één -of meer- extra rol plaatsen.

Die zijn standaard te koop:
https://www.boottrailer-o.../kielrolhouder-1-goed.jpg

Deze zijn op hoogte te stellen, zulke heb ik ook.

Mijn 5 meter sloep heeft er drie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a6TQdbFG-Oc7xjB8hbCorv3LR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGNlYJe6Bd85RKGAL367vvqf.jpg?f=fotoalbum_large

en achterop nog van die kruiwagen banden (centreerset). Die dragen weliswaar geen (nauwelijks) gewicht maar is een echte aanrader bij het 'op'-takelen :*)

PS: deze foto is van net na de aankoop. De trailer is nog niet goed uitgelijnd en de certreerset staat niet op de foto.

[ Voor 19% gewijzigd door bord4kop op 31-05-2022 11:00 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Ik heb een probleempje met mijn boot dat eigenlijk al sinds de aankoop speelt. Ik heb het alleen nog niet voor elkaar gekregen om een monteur aan boord te krijgen, niet in de laatste plaats omdat ik zelf constant in het buitenland zit voor werk. Nu heb ik vakantie en ben zelf eens op onderzoek uitgegaan.

Het probleem is dat, na een bepaalde periode varen (verschilt telkens), het piepertje van het motorpaneel zachtjes begint te piepen. Er gaat geen alarmlampje branden en alle drukken en temperaturen zijn normaal. Het piepertje wordt via diodes aangestuurd door de signalen op de alarmlampjes, dus daar moet het ergens vandaan komen. Vandaag ben ik gaan meten en kwam ik erachter dat het van de temperatuurschakelaar van het koelwatersysteem komt. Zodra ik dat draadje los haal is het piepertje uit.

Er zitten 3 sensoren op, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRynfDHEoKPc_0CKhgD7spvsbFk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKdZx1EJ28Hl9S9kvyNB19Co.jpg?f=fotoalbum_medium

Volgens de documentatie van Vetus zou dit een enkele moeten zijn met 2 ontluchtingsdoppen. Nu heeft deze boot vroeger 2 stuurstanden gehad, dus een dubbele schakelaar is op zich niet vreemd. De derde is voor mij een raadsel, want dat zou wel degelijk een ontluchtingsdop moeten zijn. Nu meet ik 280 ohm tussen de aansluiting en massa bij een motor van +/- 60 graden koelwater (er zit ook een metertje op, waarvan ik de sensor niet heb kunnen vinden). Het lijkt mij dus dat dit helemaal geen schakelaars zijn, maar temperatuur sensoren. Ook zie je dat de verf rond de sensoren eraf is, dus er is in het verleden aan gesleuteld.

Kent iemand deze sensoren? Ik wil een nieuwe gaan bestellen, maar ze zijn niet bepaald goedkoop en goed leverbaar. Het zou dus prettig zijn als iemand kan bevestigen dat ik gelijk heb. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Inmiddels hebben meerdere mensen in mijn kennissenkring bevestigd dat de sensor uit bovenstaande post weleens het probleem zou kunnen zijn. Ik heb dan ook een nieuwe besteld. Hij ligt klaar om af te halen. In de tussentijd ben ik wel gaan varen en heb ik de temperatuur in de gaten gehouden met een laser thermometer en die geeft netjes dezelfde waarde als de analoge meter. De analoge sensor heb ik ook gevonden, die zit in de uitlaat van de motor. Ik ben van plan één van de huidige sensoren op de thermostaat te gaan gebruiken voor de analoge meting. Immers zal, bij een koelwaterprobleem, de sensor in de uitlaat alleen maar een verkeerde waarde geven terwijl de temperatuur in de thermostaat wel klopt.

Maandag ben ik vertrokken voor een eerste echte lange reis (alhoewel lang, 5 dagen). Helaas ben ik na 4 dagen al gestrand. Maandag hadden we nog de pech dat we bij gaarkeuken niet verder konden vanwege het boerenprotest aldaar, dus zijn we een nachtje blijven liggen en de volgende dag omgevaren via het Lauwersmeer. Aan het einde van de dag begon de motor een beetje raar te doen. Ik kon niet meer dan 1800RPM op de motor krijgen. Boven de 1800RPM daalde het toerental ineens en bij het terugnemen en daarna langzaam opvoeren steeg het weer tot maximaal 1800RPM. Ik heb de haven gehaald, tank volgegooid en overnacht.

De volgende dag leek het probleem ineens weg en ben ik verder gevaren naar Sneek. Daar een nachtje in de haven overnacht en toen weer terug richting Groningen via allerlei slootjes e.d. Bij Eernewoude aangekomen kreeg ik weer problemen en kon ik niet boven de 2000RPM uit komen. Ik heb gebeld met de verkoper en hij zou het overleggen met de monteur die de motor een beurt heeft gegeven. Het leek echt op een brandstof druk probleem. Ik heb overwogen om te blijven liggen, maar de volgende vakantie komt er alweer aan en dus maar verder gevaren.

Het probleem werd steeds erger en op een gegeven moment kon ik niet harder dan 8.6km/h op +/- 1700RPM. Tot overmaat van ramp donderde het anker ineens naar beneden terwijl ik meer voer met zeer harde wind. Het anker greep niet en ik kon niets anders doen dan doorvaren (het anker laten gaan zou een optie zijn, maar bleek later toch geen optie). Een paar honderd meter verderop was een rustig gedeelte en daar heb ik met veel pijn en moeite het anker omhoog kunnen halen. Het was me duidelijk dat de ankerlier compleet verrot is. Vanaf een afstandje leek de lier wel ok, maar als je dichterbij keek zag je dat er e.e.a. afgebroken was.

Daarna met een slakkengangetje naar de dichtstbijzijnde haven gevaren en daar zat gelukkig ook een jacht / binnenvaart service bedrijf. Vanmorgen heb ik mijn bootje daar heen gebracht met de vraag om de brandstoftoevoer te controleren en een nieuwe ankerlier te monteren (of het anker te borgen). Bleek dat de brandstoftank aan stuurboord (aangesloten op de motor) leeg was en de brandstoftank aan bakboord bij lange na nog niet. De brandstof gaat dus mondjesmaat via de overlooppijp naar stuurboord en de motor lust meer brandstof dan dat er door de pijp gaat.

Ik heb mijn boot daar achter gelaten en ze gaan proberen om het probleem zo snel mogelijk te repareren. Eerst gaan ze de overlooppijp spoelen, maar als ik echt pech heb moeten ze een mangat in de tank gaan maken.

Het zit allemaal nog niet mee. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Alain balen, zeker als je motor niet betrouwbaar voelt vaart het ook een probleem stuk minder. Ik hoop dat ze het probleem boven water krijgen en je lekker op vakantie kunt met de boot met een goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jeetje Alain, wat een pech!

Sterkte!

| Security Management |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
@franssie en @bord4kop Bedankt voor het medeleven.

Ik kijk het vanaf de positieve kant. Ik weet inmiddels hoe het koelwater- en brandstofsysteem in elkaar zit. Ik heb veel geleerd wat er allemaal aangepakt moet worden en hoe. Het is een steile leercurve als je niemand om je heen hebt met ervaring, maar als het in dit tempo doorgaat kan ik over een paar jaar alles zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Sorry, maar dit heeft niks met pech te maken. Als je een professionele keuring laat uitvoeren inclusief lange(re) proefvaart dan komen dit soort problemen wel naar boven. Idem voor zo'n ankerlier.

Als je al wat meer verschillende boten hebt gehad ( O-) ) dan kom je er achter dat dit soort issues doodnormaal zijn. Je krijgt altijd het matige onderhoud van de vorige eigenaar er bij.

Zie het inderdaad maar als goede training om je boot te leren kennen. En inderdaad, de eerste echte vakantie met het nieuwe schip komen de problemen wel naar boven, dus dan is't altijd gekloot. Duurt meestal wel een jaar voordat je het schip goed kent en de ernstigste problemen zijn opgelost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:37:
Sorry, maar dit heeft niks met pech te maken. Als je een professionele keuring laat uitvoeren inclusief lange(re) proefvaart dan komen dit soort problemen wel naar boven. Idem voor zo'n ankerlier.
Mijn buurman zei ook dat ik een keuring moest laten doen, maar ik wist heel goed dat er veel dingen aangepakt moesten worden. Daar heb ik ook gewoon budget voor gereserveerd. Ik heb inmiddels al een a4 vol met punten naar een werf gestuurd voor een budgetprijs en te beslissen welke punten ik nu aanpak en welke later.

De eerste echte tocht werd alleen iets spannender dan gehoopt. Maar ik blijf leren en dat is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ligt nogal aan je budget en de vraagprijs, of je wel of niet een keuring laat doen. Een keuring kost tegenwoordig ook al snel 800,-, incl reistijd, kranen, proefvaren, paar uur werk etc...

Ik heb het nog nooit laten doen overigens. Ik heb een gevoel bij een boot en een eigenaar. Bij de huidige wist ik dat er een hoop niet werkte. Sterker nog, er werkte meer niet dan wel. Daar was de prijs ook naar. Dan valt er nog af en toe wel iets tegen... (volledig nieuw roer moeten bestellen katjing! :P ) Inmiddels ben ik na 10 maanden al zo'n 50% van de aanschafprijs verder, maar daar zitten ook veel verbeteringen/vernieuwingen in (nieuwe communicatieapparatuur, alle klokken en meters incl transducers etc... dan gaat het hard).

Ik vind het leuk en leerzaam, begin het schip al aardig te leren kennen. Als je daar allemaal geen zin in hebt dan moet je 80k uitgeven bij een makelaar en garantie regelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben onze Dehler laten keuren. Nou, dat doe ik ook nooit meer. Redelijk zonder kennis maar aangenomen wat de professional zei klopte: speling op het roer acceptabel (het ging bijna een centimeter heen en weer in het onderlager), motor startte niet goed omdat de accu niet lekker was (bleek achteraf gewoon dat de motor volledig op was) en zo nog een lading zaken. 600 euro voor betaald en niets kunnen doen omdat de overeenkomst vol staat met indekkingen… de volgende doe ik zelf, maar anders zou mijn tip zijn iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Helaas blijkt een professional dat niet altijd te zijn…

Alle noodzakelijke zaken heb ik nu gedaan, maar daarna zit ik al op 75% van de aankoopwaarde 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:42:
Ligt nogal aan je budget en de vraagprijs, of je wel of niet een keuring laat doen. Een keuring kost tegenwoordig ook al snel 800,-, incl reistijd, kranen, proefvaren, paar uur werk etc...
Ik heb 100euro betaald voor inspectie aan het onderschip incl. roer en schroef.
leejoow schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:47:
Wij hebben onze Dehler laten keuren. Nou, dat doe ik ook nooit meer.
De reparateur waar de boot de boot nu ligt vertelde me een verhaal van een klant die vorig jaar bij hem kwam. Het koelwater bestond voor 50% uit olie, maar hij had wel een keurig rapport waarin stond dat alles gecontroleerd was.
Alle noodzakelijke zaken heb ik nu gedaan, maar daarna zit ik al op 75% van de aankoopwaarde 😎
Ik pak het stapje voor stapje aan. Veiligheid en bescherming van het schip is prio 1. Daarna komt comfort. Ik verwacht wel ruim onder de 75% van de aankoopwaarde te blijven, maar wie weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Alain schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:35:
[...]

[...]

De reparateur waar de boot de boot nu ligt vertelde me een verhaal van een klant die vorig jaar bij hem kwam. Het koelwater bestond voor 50% uit olie, maar hij had wel een keurig rapport waarin stond dat alles gecontroleerd was.

[...]

Ik pak het stapje voor stapje aan. Veiligheid en bescherming van het schip is prio 1. Daarna komt comfort. Ik verwacht wel ruim onder de 75% van de aankoopwaarde te blijven, maar wie weet. :)
toon volledige bericht
Dikte van het staal, vooral onder water en de staat van de motor lijken me bij jouw schip ook het belangrijkst.
Iig datgene waar je zelf geen verstand van hebt en lastig bij komt gedurende je 1e vaarseizoen is dan volgens een deskundige in orde, toch wel een geruststelling lijkt mij, daarna varen en een hele lijst met winterklussen opschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Alain schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:35:

Als het scheepie op de kant staat en de keurmeester woont dichtbij, dan kan dat ja. Alleen kranen kost normaal al het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alain schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:31:

Daarna met een slakkengangetje naar de dichtstbijzijnde haven gevaren en daar zat gelukkig ook een jacht / binnenvaart service bedrijf. Vanmorgen heb ik mijn bootje daar heen gebracht met de vraag om de brandstoftoevoer te controleren en een nieuwe ankerlier te monteren (of het anker te borgen). Bleek dat de brandstoftank aan stuurboord (aangesloten op de motor) leeg was en de brandstoftank aan bakboord bij lange na nog niet. De brandstof gaat dus mondjesmaat via de overlooppijp naar stuurboord en de motor lust meer brandstof dan dat er door de pijp gaat.

Ik heb mijn boot daar achter gelaten en ze gaan proberen om het probleem zo snel mogelijk te repareren. Eerst gaan ze de overlooppijp spoelen, maar als ik echt pech heb moeten ze een mangat in de tank gaan maken.

Het zit allemaal nog niet mee. ;(
Huh? Als er niet genoeg brandstof van de ene tank naar de andere kan stromen door een simpele overlooppijp, dan zou mijn eerste gedachte zijn om een simpele brandstofpomp in de bakboord tank te zetten die (als het nodig is) geforceerd kan hevelen.

Sowieso, zit er niet voor elke afzonderlijke tank een brandstofniveaumeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

EvaluationCopy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:52:
[...]

Als het scheepie op de kant staat en de keurmeester woont dichtbij, dan kan dat ja. Alleen kranen kost normaal al het dubbele.
Als je boot klein genoeg is om op een trailer te passen heb je natuurlijk wat meer mogelijkheden. Boot op de trailer trekken en gewoon naar de keurmeester toe rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-08 15:58

NoFearCreations

3DPrint the world!

Volgende week vakantie, en zou samen met een maat graag weer is een stuk willen varen. Hij heeft net voor de corona tijd zijn speedboot verkocht, en nu zijn ze niet meer te betalen. Dus wordt het huren voor een dag. Maar zijn er ook bedrijven die boten verhuren waar je wel een vaarbewijs voor nodig hebt? Liefst omgeving Nijmegen. Ik vind alleen maar sloepjes zonder vaarbewijs.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Als je boot klein genoeg is om op een trailer te passen heb je natuurlijk wat meer mogelijkheden. Boot op de trailer trekken en gewoon naar de keurmeester toe rijden.
Ach ja, tuurlijk. Ik denk teveel in kajuitzeiljachten van 10m+ :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Huh? Als er niet genoeg brandstof van de ene tank naar de andere kan stromen door een simpele overlooppijp, dan zou mijn eerste gedachte zijn om een simpele brandstofpomp in de bakboord tank te zetten die (als het nodig is) geforceerd kan hevelen.
Het is een duims overlooppijp, dus die zou echt wel vlot moeten kunnen nivelleren. Het is waarschijnlijker dat de pijp verstopt zit.
Sowieso, zit er niet voor elke afzonderlijke tank een brandstofniveaumeter?
In feite is het 1 tank met verschillende compartimenten en 1 en hetzelfde niveau. Tenminste, als de overlooppijp goed functioneert. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Alain schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Het is een duims overlooppijp, dus die zou echt wel vlot moeten kunnen nivelleren. Het is waarschijnlijker dat de pijp verstopt zit.

<>
En als dat zo is (en dat kan best wel) is de hele onderkant van beide tanks drab. Als er drab uit de leiding komt en er geen mangaten inzitten zal je eruit moeten halen, of mangaten plaatsen zodat je de tanks visueel kan inspecteren en schoonmaken. Voor het kort kan je het ook doorspoelen of blazen maar drab = bacteriegroei - tenminste, ik neem aan/denk me te herinneren - dat je op diesel vaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:00:
[...]

En als dat zo is (en dat kan best wel) is de hele onderkant van beide tanks drab. Als er drab uit de leiding komt en er geen mangaten inzitten zal je eruit moeten halen, of mangaten plaatsen zodat je de tanks visueel kan inspecteren en schoonmaken. Voor het kort kan je het ook doorspoelen of blazen maar drab = bacteriegroei - tenminste, ik neem aan/denk me te herinneren - dat je op diesel vaart?
Klopt, is diesel. Het brandstoffilter heeft een kijkglas en de gasolie ziet er schoon uit. Volgens de reparateur kan er ook een prop in zitten. Er zit ook een rubber koppelstuk tussen, maar eerst moet de gasolie eruit. Mogelijk gaan er mangaten geplaatst worden, maar dat moet ik afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Alain schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Klopt, is diesel. Het brandstoffilter heeft een kijkglas en de gasolie ziet er schoon uit. Volgens de reparateur kan er ook een prop in zitten. Er zit ook een rubber koppelstuk tussen, maar eerst moet de gasolie eruit. Mogelijk gaan er mangaten geplaatst worden, maar dat moet ik afwachten.
Als de gasolie eruit is zou je ook met een endoscoop kunnen kijken, moet je die wel hebben of kunnen lenen (ben de mijne kwijt helaas anders had je die kunnen lenen, was een AliEx ding maar voor dit soort dingen wel leuk). Ik zal nog eens zoeken maar reken er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Als de gasolie eruit is zou je ook met een endoscoop kunnen kijken, moet je die wel hebben of kunnen lenen (ben de mijne kwijt helaas anders had je die kunnen lenen, was een AliEx ding maar voor dit soort dingen wel leuk). Ik zal nog eens zoeken maar reken er niet op.
Dat is heel vriendelijk van je, maar mijn boot ligt nu bij de reparateur en hij gaat het oplossen. Ik zit nu een weekje op een center parcs, daarna ben ik weer twee weken op pad voor het werk en daarna hoop ik dat de reparateur mijn boot weer klaar heeft voor een vakantie met een vriendin. Als de boot niet klaar is plaats ik een 30L vat in de machinekamer en gaan we alsnog. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Alain schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Dat is heel vriendelijk van je, maar mijn boot ligt nu bij de reparateur en hij gaat het oplossen. Ik zit nu een weekje op een center parcs, daarna ben ik weer twee weken op pad voor het werk en daarna hoop ik dat de reparateur mijn boot weer klaar heeft voor een vakantie met een vriendin. Als de boot niet klaar is plaats ik een 30L vat in de machinekamer en gaan we alsnog. ;)
Vergeet de retourleiding niet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Dat is inderdaad belangrijk. Bij mij zit de aanvoer op stuurboord en de retour op bakboord. Dit verergert het probleem alleen maar.

Hopelijk wordt mijn bootje volgende week gerepareerd. Op tijd voor de sneekweek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg blij mee!
toon volledige bericht
Helaas was het een kort genoegen. Door omstandigheden (..) is de sloep met trailer en al gekanteld, Best veel val-, en schaafschade. En het achterste deel van de kuip zat een gat.. Die is 'total loss' verklaard
trailer getordeerd en dus ook afgeschreven.
Dat was dus onze nieuwe sloep :'(

Uiteraard wel all-risk verzekerd, maar je krijgt alleen de nieuwwaarde. We schieten er zeker 1000 tot 1500 bij in. Plus alle andere verborgen kosten die we hebben gehad.

Nu op -heel rustig- zoek naar een andere boot. En ondertussen nog een beetje stilletjes huilen..
Ach, we troosten ons maar met de gedachte: geen schade aan anderen en geen letsel gelukkig!

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop oh wat zonde! Het is maar materiaal maar wel materiaal waar je lol mee wil hebben en dat is inderdaad maagzuurverhogend zeg maar.
Motor nog wel goed?
edit: hier is er nog eentje, optie kan je dan wellicht nog overzetten van je huidige boot?
https://www.botentekoop.nl/boot/2022-dreamliner-485-8209746/

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 28-07-2022 15:42 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste