Toon posts:

Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:20

bord4kop

maximaal 100KB!

Dankjewel!

Hier ook een Dreamliner

Oh, wacht.. dat lijkt wel.. :? :X

:(

[Voor 11% gewijzigd door bord4kop op 31-07-2022 10:33]

| Security Management |

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 15:22
Hebben ze je scheepie na een likkie verf weer te koop gezet?

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:26

franssie

Save the albatross

Als dat zo is wel leuk om een afspraak te maken om te kijken. Nu mag het wel, de verzekeringsmaatschappij heeft het waarschijnlijk doorverkocht. Maar een schade geval zo aanbieden is niet netjes op zijn minst.

[Voor 18% gewijzigd door franssie op 01-08-2022 19:52]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
@bord4kop Echt ruk man. Ik leef met je mee.

@franssie Lijkt me sterk dat de verkoper een schadegeval aanbieden als demo model. Als er een gat in heeft gezeten zie je dat redelijk snel lijkt me.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Het proces ging zo:

De waarde is bepaald door taxateur ("nieuwwaarde").
Er was een bod gedaan op het 'wrak'.
Dan krijgt je het bod en keert de verzekering de rest uit.

Mijn boot had een gat in de kuip. Meerdere scheuren en beschadigingen van de polyester toplaag.

Ben overigens wel prima geïnformeerd.
Als er behoefte aan is, kan ik wel uitleggen hoe -goede- polyester reparatie in z'n werk gaat(?)

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop polyester is (cosmetisch) wel redelijk goed te repareren inderdaad. Maar denk je echt dat het jouw boot is? Dan ga ik langs om 'm af te kraken en koop jij 'm terug voor de taxatie plus een beetje ;-)
Ik vind bootjes kijken altijd leuk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Alain
  • Niet online
bord4kop schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:13:
Als er behoefte aan is, kan ik wel uitleggen hoe -goede- polyester reparatie in z'n werk gaat(?)
Niet dat ik er wat aan heb, ik heb een stalen boot, maar ik ben wel benieuwd.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:29:
@bord4kop polyester is (cosmetisch) wel redelijk goed te repareren inderdaad. Maar denk je echt dat het jouw boot is? Dan ga ik langs om 'm af te kraken en koop jij 'm terug voor de taxatie plus een beetje ;-)
Ik vind bootjes kijken altijd leuk.
Niet alleen cosmetisch, technisch goed is ook niet zo lastig.
Genoeg booteigenaren die (overbodige) gaten, bijvoorbeeld van afsluiters, beneden de waterlijn dichtmaken.

Gat uitslijpen en richting buitenkant romp steeds groter maken zodat je eigenlijk een vlakke kuil maakt naar het gat toe waarbij het gat een zo scherp mogelijk randje krijgt aan de binnenkant.
Dan weer gaan opbouwen met uitgeknipte rondjes glasmat van oplopende grootte, de een begint met een klein rondje net over het gat de ander begint met een groot stuk en vult de kuil langzamerhand op met steeds kleinere rondjes weefsel (die discussie waag ik mij niet aan :) klein naar groot of groot naar klein, is iets religieus ofzo)
De afgeslepen romp rondom het gat natmaken met epoxy en de uitgeknipte rondjes glasmat plak je volledig doordrenkt van epoxy in oplopende (of afnemende) grootte op het gat zonder luchtblazen in te sluiten.
Zo bouw je het laminaat weer mooi op met voldoende hechting op de romp omdat je het gat een flinke bonding rand hebt gegeven door het wegslijpen er omheen.
Daarna een vulmidel/fairing compound gebruiken om oneffenheden/kleine kuiltjes weg te werken zodat de romp weer mooi glad is.
Komt wel wat schuren bij kijken en je kan vervolgens in de kuip na de primer een topcoat gebruiken om de boel weer netjes af te werken.

Krassen repareer je door gelcoat van de juiste kleur in de (diepe) kras te smeren, daarna polijsten en je ziet er, zeker bij een nagenoeg nieuwe boot zonder verkrijting en verkleuring door UV, helemaal niets meer van.

Is ff wat stoffig, plakkerig en daarna weer stoffig werk maar wanneer je een geschikte ruimte hebt is zoiets in een paar dagen wel te doen, gaan alleen wel wat uren in zitten met de droogtijden e.d.

Zo knapte ik vroegah wel eens wat afgeragde Laser zeilbootjes op, gaten, krassen, kapotte dekschalen. Allemaal prima te repareren met een slijpschijf, glasmat en epoxy.

[Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 02-08-2022 00:54]

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

SKS Skûtsjesilen is weer begonnen en Omrop Fryslân brengt dat tegenwoordig heel leuk in beeld met o.a. mooie droneshots en live op YouTube.

Hopelijk binnenkort met iets meer wind.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep, beschrijving hierboven is ook zoals ik het heb meegekregen.

Als er een gat is, moet dat uitgeslepen worden, schuin voor zoveel mogelijk hechting. Maar je moet ook kijken tot hoever de scheuren doorlopen. Zover moet er uitgeslepen worden.
En dan weer opbouwen inderdaad. Lamineren voor de sterkte en harsen voor de hechting.
De buitenste laag / lagen, de toplaag(en), is de gelcoat. Voor de afdichting.
En als dat op kleur is, zoals bij mij; zwart. Dan is dat lastiger (maar door professionele bedrijven ook best te doen).
Het vervelende is dat de gelcoat toplaag, vooral indien op kleur, niet kleurvast is. Door de UV invloed (door de zon) zal een zwarte boot na verloop van tijd verkleuren. Deze wordt steeds grijzer. Bij witte polyester boten is dat ook, maar dan zie je het minder goed. Het hardt ook steeds meer uit trouwens.
Maar een reparatie ga je dus wel zien omdat die vaak nieuwer is dan de omliggende gelcoat. Overigens kan dit na een paar jaar hopelijk weer bij trekken.

Dat verkleuren is wel weg te werken door de boot te spuiten Door de UV protector in de verf blijft de boot dan wel zijn kleur houden.

Reparatie van scheuren in de gelcoat moet je eigenlijk ook uitslijpen en soms weer opbouwen. En/of weer harsen en één of meerdere lagen gelcoat.
Maar je kan ook opschuren, harsen en spuiten. Dan zie je er ook niets meer van. Dat gaat uiteraard sneller en is veel beter op dezelfde kleur te krijgen als de gelcoat laag die er al op (naast) zit.
Maar je raad het al; de originele gelcoat laag gaat na enige tijd verkleuren, maar de gerepareerde, gespoten delen niet. Dan krijg je kleur verschil..
De taxateur zei overigens: boten spuiten we niet, dat doe je maar met auto 's :+

Aldus: goed repareren op kleur met laminaat en hars en gelcoat is behoorlijk tijdsintensief. En geeft waarschijnlijk kleurverschil na enige tijd. Maar trekt hopelijk weer na een paar jaren weer bij. De boot blijft origineel en waardevast.
Of goed repareren met hars, evt. coat en spuiten geeft sneller en mooier resultaat, maar geeft geheid kleurverschil na enige tijd. Dus eigenlijk kan die methode wel, maar moet je de complete schaal of complete boot spuiten (en dat is natuurlijk ook weer tijdsintensief en duur). Een expert, kenner zal zien dat de boot gespoten is (en waarschijnlijk vraagtekens hebben).

NB: Het is 100% zeker mijn boot trouwens. Weet niet of er veel winst op gemaakt wordt. Maar het voelt gewoon wel raar.
Ga maar niet lopen klooien want DPC heeft mij op zich prima geholpen. Maar ik wil mijn boot vanwege bovenstaande niet terug. Ik blijf het zelf altijd 'zien' ;(
nu heeft iemand anders voor -weinig geld! - een prima boot! Hij heeft mij duizenden €€€ meer gekost in ieder geval

[Voor 12% gewijzigd door bord4kop op 02-08-2022 08:09]

| Security Management |

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

bord4kop schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Helaas was het een kort genoegen. Door omstandigheden (..) is de sloep met trailer en al gekanteld, Best veel val-, en schaafschade. En het achterste deel van de kuip zat een gat.. Die is 'total loss' verklaard
trailer getordeerd en dus ook afgeschreven.
Dat was dus onze nieuwe sloep :'(
Pff dat is zuur zeg :/ Wel fijn dat de verzekering het heeft opgelost, maar wel bizar dat hij zo snel weer op marktplaats staat :X

Wil je de omstandigheden nog wat toelichten? Vooral ter lering van iedereen hier die wel eens met een trailer rijdt? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• franssie

franssie

Save the albatross

Gisteravond bij mij om de hoek. Als er zwemmers rond je boot zijn, motor uit en de sleutel er ook uit zodat er niet per ongeluk iets aangezet kan worden.
https://www.politie.nl/ni...ep-bootongeval-weesp.html
Waarschijnlijk een stom ongeluk met voor twee mensen wel gevolgen.

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:18:
Als er zwemmers rond je boot zijn, motor uit en de sleutel er ook uit zodat er niet per ongeluk iets aangezet kan worden.
Ik had al wel de regel, "niemand op het zwemdek als de motor aan staat". Maar deze klinkt ook wel logisch. Ik heb het ook nog niet meegemaakt, maar wel goed om te onthouden. Thanks. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Alain schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Ik had al wel de regel, "niemand op het zwemdek als de motor aan staat". Maar deze klinkt ook wel logisch. Ik heb het ook nog niet meegemaakt, maar wel goed om te onthouden. Thanks. :)
Het is er door mijn vader figuurlijk ingeramd. Als je je evenwicht verliest en grijpt of struikelt over de gashendel .... - of iemand denkt hee, de kant komt dichtbij, laat ik de motor starten oid.
Net zoals je de groepen (of hoofdschakelaar) uitzet als je met elktriciteit bezig bent.

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
Net zoals je de groepen (of hoofdschakelaar) uitzet als je met elktriciteit bezig bent.
En vergrendeld. Dat is dan weer mijn vak. ;)

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

oOo

we hebben een nieuwe boot!

Het is een Lago Amore 550 geworden. Tijdens de vakantie kreeg ik een tip; (Hans) Zijlstra Watersport.

Mooie boot in wit met beige kap en bekleding. (lijkt op deze qua kleur en indeling zie onder :) )
heel blij mee *O*

[Voor 28% gewijzigd door bord4kop op 15-08-2022 11:26]

| Security Management |

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

| Security Management |

• Alain
  • Niet online
Gefeliciteerd @bord4kop Ziet er erg mooi uit!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:02
Ben ook aan het 'neuzen' naar een zeilboot.
In het verre verleden een etap22 gehad.
Deze mag weg voor €3500 ?

https://www.marktplaats.n...au-sangria-prijs-verlaagd

Zeiljacht Jeanneau Sangria 1977
Vraagprijs: 4250 euro

Bij deze verkopen we onze fijne en goed zeilende zeilboot Jeanneau Sangria. Het ontwerp is een mooie combinatie tussen goede zeilkwaliteit en mooie leefruimte binnen. De indeling is handig uitgevoerd met fijne bakskisten en ruime banken. En een losse tafel die zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. “Bolle” is deze winter goed onderhouden en ligt in de jachthaven van Wartena (frl). Is osmose vrij.

Algemeen
Merknaam: Jeanneau
Type: Sangria
Naam: Bolle
Bouwjaar: 1977
Lengte: 7,60 m
Breedte: 2,70 m
Diepte: 1,20 m
Gewicht: 1900 kg
Doorvaarthoogte: 10,75 m
Maststrijkinstallatie: Aanwezig
Rompmateriaal: Polyester
Rompkleur: Bordeaux rood
Dekkleur: Wit
Rompvorm: Rondspant
Stahoogte 1,80 / 1,90 m
Slaapplaatsen: 4
Designed: Philippe Harlé
Ligplaats: Wartena (FRL)

Zeilen
Grootzeil: 12,5 m2 met zeilhuik Blauw
Rolfok: Furlex Rolreefsysteem 2021 met bestaande Genua 19 m2
Bolle Jan met spinakerboom 30 m2

Voortstuwing
Motor merk: Bukh 1985
Type: DV10M (1 cilinder)
Capaciteit: 10 PK
Brandstof: Diesel
Motortype: Binnenboord
Verbruik: 1 liter per uur
Tankinhoud: ca 25 liter

Electra
2 accu’s 90 AH (Start en service) 2021
Drukknop paneel met drukzekeringen
USB oplader 12V
Mogelijkheid voor walstroom 230V
Navigatieverlichting
Dek verlichting
Binnenverlichting

Onderhoud en recentelijk geïnvesteerde zaken
2017 Romp en mast geheel gespoten in huidige kleuren.
2019 Nieuwe afsluitkranen geplaatst
2019 Alle gasleidingen vervangen voor nieuwe. Inclusief twee gastanks.
2019 Nieuw 2 pits gasstel geplaatst
2019 Nieuwe gaskachel geïnstalleerd
2019 Nieuw voetpompje t.b.v. waterkraan geïnstalleerd
2020 Onderwaterlijn in anti Fouling gezet. 2022 bijgewerkt
2020 Romp gepolijst en beschermd. 2022 gereinigd en in de was gezet
2020 Dek volledig in de 2 componenten Epifane witte lak
2020 Alle boordstagen en rvs spanners vervangen
2020 Roerblad gerepareerd en in de epoxy gezet
2020 Nieuwe matrassen en hoezen voor in de punt
2020 Nieuwe buiskap
2021 Brandblusser nieuw
2021 Motoronderhoud uitgevoerd, oliefilter en impellor vervangen
2021 Buitenwaterpomp motorkoeling vervangen
2021 Vetkoord schroefaandrijving vervangen
2021 Furlex rolreefsysteem geïnstalleerd inclusief rolfokhoes Blauw

Zien 'kenners' hier nog RED flags?

[Voor 81% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-08-2022 19:44. Reden: Typo]

• patricks8
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:33
Niet perse een kenner hier, maar vooral bij oudere polyester boten opletten op osmose. Ik zou daarvoor altijd een aankoop keuring laten uitvoeren.

PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Osmose zal allemaal wel meevallen bij zo'n oude Jeanneau en buiten dat is er nog nooit een boot gezonken door osmose.
Je kan aan de antifouling want dat is al 2 jaar niet gebeurd, klusje voor het voorjaar en dan zie je gelijk of er blaasjes zitten, sws til je de boot voor aankoop even uit het water om onderwaterschip, anodes, staat van de schroef en kielaanhechting te controleren, ook in de bilge kijken of dat allemaal nog stevig vast zit, ook ff flink kloppen op het roer om mogelijk vocht te constateren net als op de romp.
Net als het dek, controleer op inwatering bij de scepters en wantputtingen, preek/hekstoel bevestiging in het dek, gelcoat haarscheurtjes zullen wel onzichtbaar geworden zijn door het schilderen van het dek, kloppen met het handvat van een schroevendraaier en een goed gehoor kom je aardig wat mee te weten. Check ook speling op de lagers van de roerkoning door het roer flink te bewegen in het water.
Verder zijn die Sangria's knap degelijk gebouwd al zullen de zeilen zo onderhand wel aan vervanging toe zijn, een verse Furlex is geen probleem maar een bestaande genua van 40 jaar oud is ongezien wel zo'n beetje over, net als een grootzeil van die datum.
Staand want recent vervangen is fijn.
Stahoogte van 180 a 190? hahahaha no way 1,75 komt eerder, 1,90 is met het luik open en je hoofd buiten onder de buiskap.
Hoogte in de punt/toilet is vrij laag, check ff of je daar voorin wel languit kan liggen, Franse puntkooien waren in die tijd vooral geschikt voor Fransen.
Gas sloop je er het beste gewoon uit, dat was destijds al gevaarlijk en met gas verwarmen wil je ook niet door het vocht dat dat oplevert, die verwarming vervang je beter door een Planar kloon dieselkacheltje, kost je hooguit 150 euro op Amazon of Ali, exploderend gas hoort in campers niet in een drijvende schaal van een boot waarin het zich op kan hopen. Koken op gas kan (liever niet), maar spiritus/bio ethanol is veel veiliger aan boord. (of je gebruikt in havens een inductieplaatje van de IKEA)
Impeller en olie+filter kan je ook alvast bestellen want dat doe je eigenlijk gewoon jaarlijks dus dat komt er nog bij, anode in het koelwatersysteem moet ook wel 's vervangen worden (heb geen verstand van Bukh diesels maar die zijn vlgns mij redelijk probleemloos) Zal ooit wel geplaatst zijn na de originele benzinemotor.
Recente accu´s zijn nice.
Ik zie wat inwatering hier en daar in het blankgelakte interieur, vraag ff waar dat vandaan komt, vooral bij de platen waar de verstaging aan vast zit moet het structureel solide zijn, verkleuringen krijg je wel weg met ontweringswater en een vers potje blanke lak.
Check ook of het dek niet ingezakt is thv de mastvoet onder druk van de mast en verstaging, is allemaal te fixen maar kan een onderhandelingspuntje zijn
Lier om te hijsen zal wel op de mast zitten aangezien het niet naar de kuip gaat, een kleine Autohelm maakt solo varen/hijsen comfortabeler (zou mijn eerste upgrade zijn).
Verder ziet het scheepje er leuk uit, 't blijft wel oud polyester maar zoals eerder gezegd knap stevig gebouwd en er zijn nuttige zaken vervangen zoals de verstaging. Hopelijk is de elektrische installatie ook boven niveau kroonsteentjes anders zou ik zelf daar een winterklus van maken en deze vervangen door verse bekabeling.
Vind de prijs nog wel aan de hoge kant zeker omdat de coronarush op bootjes over is maargoed het is een vraagprijs en de winterstalling komt er weer aan dus ze willen hem vast voor de winter kwijt zijn...
Ben het meest benieuwd naar de staat van de zeilen.
Wat verse lappen kosten is 1 telefoontje naar een willekeurige zeilmaker, een Sangria is zeker geen onbekend schip.
https://sailboatdata.com/...-25-jeanneau?units=metric
Een aankoopkeuring zou ik niet aan beginnen bij dit soort bootjes, staat niet in verhouding tot het aankoopbedrag, neem een ervaren bootbezitter/bootklusser mee en neem je verlies mocht er iets tegenvallen. Gebruik het bedrag van zo'n keuring voor een flesje Schipperbitter voor diegene die je meeneemt en de rest als klusbudget.

[Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 16-08-2022 23:21]

• WiLLoW_TieN
@PalingDrone bedankt voor de info 👍🏻

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 13:29
Ik heb een Jeanneau Fantasia 27 uit 1986, deze leek toen die uit het water was bij aankoop gaaf, maar na goed kaal schuren bleek er toch wat osmose op te zitten. Eigenlijk hebben we dezelfde insteek als @PalingDrone , wij hebben de bool volledig kaal geschuurd en er een nieuwe verfsysteem op laten zetten (zelf meegeholpen ivm de prijs). Maar nu staat alles in de Hempatex (5 lagen). Voorlopig zal dat wel goed zitten ;)

Laat je niet afschrikken. Kijk ook vooral naar de conditie van o.a. de ramen, deze zijn vaak duur te vervangen maar krijgen door het formaat flink op hun donder.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

M@rijn schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:27:
Ik heb een Jeanneau Fantasia 27 uit 1986, deze leek toen die uit het water was bij aankoop gaaf, maar na goed kaal schuren bleek er toch wat osmose op te zitten. Eigenlijk hebben we dezelfde insteek als @PalingDrone , wij hebben de bool volledig kaal geschuurd en er een nieuwe verfsysteem op laten zetten (zelf meegeholpen ivm de prijs). Maar nu staat alles in de Hempatex (5 lagen). Voorlopig zal dat wel goed zitten ;)

Laat je niet afschrikken. Kijk ook vooral naar de conditie van o.a. de ramen, deze zijn vaak duur te vervangen maar krijgen door het formaat flink op hun donder.
Grappig, jij hebt zegmaar de opvolger van de Sangria, slagje kleiner was destijds de Love Love, die werd opgevolgd door de ook veel modernere en behoorlijk ruime Brio.

@WiLLoW_TieN
Schroefas ook ff controleren, daar mag eigenlijk geen speling op zitten en dat verhelpen kan prijzig zijn.
Misschien een idee om iemand mee te nemen met wat (diesel)motoren kennis.
De meeste zeilers gebruiken hun motor minimaal/kort en diesels houden meer van rustig lang warm doorstampen.
Een goede betrouwbare inboard is echter goud waard, reparaties daaraan zijn al snel prijzig en op een rot plek dus zou daar een deskundige bij halen mocht je wat zekerheid zoeken.
Op de plaatjes ziet het er allemaal netjes uit gezien de leeftijd, zo op het oog is er gelukkig weinig aan verprutst.

[Voor 38% gewijzigd door PalingDrone op 17-08-2022 02:54]

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 13:12
@WiLLoW_TieN ik heb niet veel verstand van boten, en al helemaal niet van zeilboten, maar wilde toch even reageren omdat ik zie dat er een Bukh diesel in de boot zit.

Wij hebben in 2020 met ons net overgenomen motorjachtje midden in de vaargeul met motorpech gelegen omdat bleek dat er drab uit de dieseltank in de motor terecht was gekomen. De dag ervoor hadden we wat ruw water gehad en blijkbaar was dat voor het eerst in tijden voor ons bootje. Dit heeft de drab in de tank losgewoeld en in de toevoer doen terechtkomen. Helaas zat er geen voorfilter in de brandstoftoevoer, dus lagen we stil. Die stress zou ik je graag besparen, would not recommend ;)

Ik zou dus even nagaan of er een voorfilter in de brandstoftoevoer zit, liefst op een goed bereikbare plaats zodat je het filter makkelijk kunt schoonmaken of vervangen als je dit probleem op het water zou hebben. En indien mogelijk even kijken of er drab in de dieseltank zit – dit kan veroorzaakt worden door vocht en bacteriegroei in de tank.

[Voor 7% gewijzigd door Thyraon op 17-08-2022 09:55]

• Thyraon
Oh, en ik ben het eens met @PalingDrone – check hoe de elektra is aangelegd. Op ons jachtje uit '84 zag de hoofdschakelaar en zekeringbox er zo uit toen we hem kochten:

Een tripje naar de botenwinkel en een paar uurtjes pielen verder was het niet meer zo'n bende – en niet meer zo'n brandrisico :+

• WiLLoW_TieN
Bedankt voor alle info en tips. Er zijn nog een aantal boten in de 'race'.
Bv. een Domp860 ( staal ) en een motorboot ( staal ).
We gaan aankomend weekend bij nog 2 kijken.
De Domp860 zijn wij al geweest ligt in Zeewolde staat op MP.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Thyraon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:54:
Wij hebben in 2020 met ons net overgenomen motorjachtje midden in de vaargeul met motorpech gelegen omdat bleek dat er drab uit de dieseltank in de motor terecht was gekomen. De dag ervoor hadden we wat ruw water gehad en blijkbaar was dat voor het eerst in tijden voor ons bootje. Dit heeft de drab in de tank losgewoeld en in de toevoer doen terechtkomen. Helaas zat er geen voorfilter in de brandstoftoevoer, dus lagen we stil. Die stress zou ik je graag besparen, would not recommend ;)
Hoe ben je uit de vaargeul gekomen? Lijkt me best eng als er grote beroepsvaart aan komt denderen.
Zelf een keer over een stuk plastic gevaren die om de schroef sloeg.. Dat was ook wel ff een dingetje midden op de Oude Rijn. Dan had ik nog mazzel met een opklapbare buitenboordmotor zodat ik het terplekke kon fixen, maar was wel even een tijdje stuurloos aan het dobberen :X

• Thyraon
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:09:
Hoe ben je uit de vaargeul gekomen? Lijkt me best eng als er grote beroepsvaart aan komt denderen.
Het gebeurde op een zondag, net voorbij het eilandje Hooft voor Muiden, net nadat we de hoofdvaargeul in waren gevaren richting het Gooimeer. Geen beroepsverkeer in zicht, en we hadden erorm geluk: er kwam na een minuut of 10 een flinke RIB met een paar kids aan die op weg waren naar zeilles. Zij hebben ons afgesleept naar Marina Muiderzand, aan de overkant.

Oh, en nog een tip die me nu te binnen schiet: verwacht in dit soort situaties geen hulp van de Pechhulp bij de bootverzekering van Univé. Die komen namelijk alleen als je aan de kant ligt, niet in open water. Een beetje alsof je de ANWB belt, en ze alleen komen als je al op je eigen oprit staat...

Pas toen we in Marina Muiderzand lagen, waren ze bereid een storingsdienst in te schakelen om naar onze boot te komen kijken |:(

• franssie

franssie

Save the albatross

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:08:
Let bij een stalen zeilboot wel op het gewicht. Bij weinig wind heb je relatief veel waterverplaatsing dus lever je in op snelheid.

• EvaluationCopy
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:08:
Houd je van en kun je goed schuren, lassen, plamuren, 2k schilderen etc?

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• WiLLoW_TieN
EvaluationCopy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Houd je van en kun je goed schuren, lassen, plamuren, 2k schilderen etc?
Doel je dan op die Domp860 of die andere poly-boot ?
Of ken jij 1 van deze boten toevallig ?

• EvaluationCopy
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Stalen boten van decennia oud in het algemeen.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Toch wel benieuwd naar je vaarwens gezien de enorme diversiteit aan schepen die je oppert.

Motor of zeilboot is al een wereld van verschil, tenzij de wens is om lekker chill op het water te vertoeven, dan voldoen beide uiteraard.
Sangria of een Domp 860, dat zijn ook behoorlijke uitersten in de categorie zeilboot.
De leeftijd kan dan vrijwel gelijk zijn maar deze schepen zijn beide met een totaal ander plan ontworpen en hebben daardoor zowel in binnenruimte, materiaal, rompvorm en zeileigenschappen gigantische verschillen en zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
Ook heb je met polyester relatief weinig onderhoud, keertje wassen en wat wax in het voorjaar en je bent er wel, dat is met staal een heel ander verhaal.

Fransen varen op zee en zeilen zoals wij hier schaatsen, steken ook rustig met een Sangria de Atlantische oceaan over. Dat kan je met een voor Friesland ontworpen Domp wel vergeten, zoiets is beter geschikt voor binnenwater zonder al te veel haast te hebben.

Kortom wat is het plan, waar wil je gaan varen, met hoeveel personen en hoe lang (dagje, weekend, vakanties etc.) dan krijg je een veel beter advies of de geopperde boot geschikt is voor jouw gebruiksdoel.

Nu stel je eigenlijk de vraag: is de auto van Max Verstappen een goeie? En een Golf variant diesel dan? Maar je hebt ook een leuke oude Kever gezien en je overweegt misschien wel een fiets. Allemaal voertuigen maar met hele specifieke voor- en nadelen die eigenlijk totaal niet te vergelijken zijn, ja je kan er mee van A naar B komen over asfalt maar dan houd de overeenkomst verder wel zo'n beetje op.

• Alain
  • Niet online
Even een domme vraag waarvan ik het sntwoord denk ik wel weet. Hoe zit het nu met doorvaren van een brug bij rood-groen. Zover ik heb geleerd mag je enkel bij groen doorvaren tenzij de brugwachter je vraagt om door te varen. In het BPR staat een uitzondering bij 1 of 2 gele lichten, maar dit geldt alleen voor schepen met een beperkte hoogte. Ik lig niet voor niets te wachten totdat de brug open gaat, dus volgens mij voldoe ik niet aan de beperkte hoogte en moet dus wachten op groen.

Ik zie vaak dat mensen (ongacht van een geel licht of niet) gewoon doorvaren of je zelfs voorbij lopen. Een enkeling wordt zelfs kribbig als je netjes wacht op het groene licht.

Ben ik nou idioot? Of moet ik gewoon wachten op groen?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nee, je bent niet idioot, je moet inderdaad wachten op groen. Het is wel zo dat bij sommige bruggen (Haringvlietbrug en Zeelandbrug) er wordt gewaardeerd als je doorvaart, maar dat doe ik pas als ik dat van de brugwachter hebt gehoord. Bij de Haringvliet gaan ze als het goed is een gele lamp plaatsen zodat je er door kan zodra het past.

[Voor 10% gewijzigd door leejoow op 20-08-2022 18:23]

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• Alain
  • Niet online
leejoow schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:22:
Bij de Haringvliet gaan ze als het goed is een gele lamp plaatsen zodat je er door kan zodra het past.
Bedankt voor je reactie. Maar bij een geel licht mag je tijdens het openen dus wel doorvaren zodra je zelf denkt dat het past?

Ik vind de bepaling een beetje onduidelijk.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Alain schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:15:

Ik zie vaak dat mensen (ongacht van een geel licht of niet) gewoon doorvaren of je zelfs voorbij lopen. Een enkeling wordt zelfs kribbig als je netjes wacht op het groene licht.

Ben ik nou idioot? Of moet ik gewoon wachten op groen?
De regels zijn duidelijk: Je mag pas doorvaren als je groen licht, dus zonder rood, krijgt.
De praktijk is in elk geval in Nederland anders. In de 5 jaar dat ik Nederland doorkruis zie ik eigenlijk iedereen bruggen passeren zodra het past wat hoogte betreft, en dat is terwijl de rode lamp nog brandt.
De brugwachters die ik spreek vinden dat prima, want die voelen de druk van het wegverkeer dat alweer staat te wachten op een open brug.
Het is me een enkele keer overkomen (dacht in Amersfoort) dat de brugwachter mij opriep via de marifoon dat ik had moeten wachten... Sorry, brugwachter! :?
In Lemmer zie ik de lichten al op volledig groen gaan zodra de brug een metertje open is, dus van die brugwachters moet je een beetje opschieten. ;-)

Ik ben net terug van een vaarvakantie in Duitsland. De meeste bruggen zijn hoog dus er hoefde niets open.
Het valt me wel op dat de Duitsers in sluizen erg netjes wachten op volledig groen. Maar ja, van een sluis heeft het wegverkeer meestal geen last.

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor wat ik weet mag je doorvaren bij oranje, eigen inschatting of het past. Er zijn zat bruggen waar het oranje licht uit gaat bij groen rood, dan mag het dus niet.
Mijn bootje van 6m60 steekt toch ruim tien meter hoog dus ik wacht op groen of ik moet zien dat de brug maximaal open is. Soms duurt het ook even voordat de brugwachter groen geeft (geen idee waarom) . Overigens in Lemmer Stavoren meegemaakt dat de sluiswachter groen gaf om van de wacht steiger de sluis in te varen terwijl de boten die erin lagen nog naar buiten moeten, dat was chaos omdat de ( met name Duitsers) achter me het ruimtelijk inzicht misten om te snappen dat elkaar passeren IN de sluis lastig is 8)7

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 16:08
Dit is hoe ik het geleerd heb:

Aanbevolen doorvaartopening, doorvaart uit tegenovergestelde richting is toegestaan

Aanbevolen doorvaartopening, doorvaart uit tegenovergestelde richting is verboden

Enkel rood: Doorvaart verboden. Dubbel rood: Doorvaart verboden voor langere duur

Enkel groen: Doorvaart toegestaan. Dubbel Groen: Doorvaart toegestaan. Je kunt tegenliggers verwachten

Verboden door te varen, maar gereedmaken om te gaan varen

[Voor 7% gewijzigd door Tristan op 20-08-2022 20:03]

• gerritjan
Tristan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:00:
Dit is hoe ik het geleerd heb:

[Afbeelding]
Enkel rood: Doorvaart verboden. Dubbel rood: Doorvaart verboden voor langere duur
Klopt, maar als er een geel bord of gele lamp is mag je toch doorvaren, tenminste als het past.
zie ook:
https://varendoejesamen.n...-bij-de-brug-al-doorvaren

• Alain
  • Niet online
@Tristan Volgens het BPR maakt bord 1 & 2 een uitzondering op de andere borden voor schepen met "beperkte hoogte". Is deze beperkte hoogte "ik pas onder een gesloten brug" of "ik pas onder een half openstaande brug"?

In het BPR staat bij de gele borden "doorvaart toegestaan (gesloten beweegbare bruggen)". Ik zou dus zeggen dat je altijd op groen moet wachten als je niet onder de gesloten brug past ...

[Voor 30% gewijzigd door Alain op 20-08-2022 20:54]

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
En vergeet je vlag niet als je onder de brug door denkt te passen.......kuch.

• gerritjan
Alain schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:45:
@Tristan Volgens het BPR maakt bord 1 & 2 een uitzondering op de andere borden voor schepen met "beperkte hoogte". Is deze beperkte hoogte "ik pas onder een gesloten brug" of "ik pas onder een half openstaande brug"?

In het BPR staat bij de gele borden "doorvaart toegestaan (gesloten beweegbare bruggen)". Ik zou dus zeggen dat je altijd op groen moet wachten als je niet onder de gesloten brug past ...
van https://varendoejesamen.n...-bij-de-brug-al-doorvaren

Bij veel bruggen gaat het gele licht uit als de brug bediend wordt, maar dat is niet altijd zo. Blijft het branden en je kunt er al onderdoor, is dit toegestaan.

• Alain
  • Niet online
@gerritjan Dat lijkt me inderdaad het meest logisch, al vind ik het BPR hier niet duidelijk in.

Ik ga het zo maar aanhouden. ;)

[Voor 15% gewijzigd door Alain op 20-08-2022 21:36]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben in Tilburg gezien waarom ik niet doorvaar: een brug was open aan het gaan, maar een fietser kroop onder de slagboom door. Vervolgens kwam de brug meteen weer naar beneden. Als je daar onder had gezeten was onze boot een kleine meter lager onder water geëindigd ☺️

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
Ik heb juist 'geleerd' dat de meeste brugwachters het kunnen waarderen dat je er doorheen gaat zodra het kan. Dit omdat ze de brug dan sneller dicht kunnen doen zodat het verkeer weer door kan.
Er zijn zelfs bruggen die ze dan niet helemaal open hoeven doen waardoor het nog sneller gaat. In het buitenland wacht ik wel keurig op groen, daar wordt het niet gewaardeerd.

Wat ik vervelender vind is dat er een paar brugwachters zijn die niet willen dat je met een grootzeil op er doorheen gaat. Ja bij windkracht 5 snap ik het maar daaronder kan het echt prima.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• WiLLoW_TieN
Het 'plan' om wederom een boot te kopen gaat even de 'spreekwoordelijke' koelkast in.

Vriendin heeft toch wat twijfels...gelukkig kan ik regelmatig nog een Wing Windchaser ( 7,2m ) lenen.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

niet echt een echte boot, maar ik wilde wel even mijn nieuwste aanwinst showen.

Ik denk er net zo over als Jeremy Clarkson (hiero ongv. halverwege): misschien wel het mooiste handgemaakte gemaakte object ooit..

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ga zo naar de Hiswa te water, ben benieuwd - schijnt erg groot te zijn dit jaar. Wel even geleden, de laatste Hiswa voor mij was de droge die de dag na mijn bezoek werd ontruimd vanwege Corona.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:
Ik ga zo naar de Hiswa te water, ben benieuwd - schijnt erg groot te zijn dit jaar. Wel even geleden, de laatste Hiswa voor mij was de droge die de dag na mijn bezoek werd ontruimd vanwege Corona.
Heb je ze deze keer wel gewaarschuwd? :+

• stephan1982
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-01 13:11
Hallo iedereen,

is er iemand die mij kan helpen met volgende probleem?
Onlangs kochten wij een polyester motorbootje (sloep) dat we via trailerhelling in en uit het water halen.
Nu varen we bij het aanmeren steeds het bootje rustig tegen de trailerhelling. De onderkant van hey bootje raakt dus steeds het beton.
Om schade aan de onderkant (polyester) te vermijden vroeg ik mij af of het soms gedaan wordt een bescherming op de boot te plaatsen? Dacht aan een rubber matje of iets dergelijks...?

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Iemand die advies kan geven ofzo...?

Alvast bedankt voor alle reacties!
mvg

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
stephan1982 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:30:
Nu varen we bij het aanmeren steeds het bootje rustig tegen de trailerhelling.
Simpele oplossing; stoppen met je boot tegen die/een/de trailerhelling aan te varen.

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-05 13:30
_Arthur schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Simpele oplossing; stoppen met je boot tegen die/een/de trailerhelling aan te varen.
Precies dit. Je moet de trailer ver genoeg het water in rijden zodat de boot nooit de helling hoeft te raken.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Misschien snap ik de situatie niet helemaal goed (?)

Maar ik heb nog nooit de bodem geraakt bij een trailerhelling... is het daar wel diep genoeg? Rij je wel diep genoeg het water in met je trailer?

Hoe ik het doe (5,5m sloep):
De trailer gaat in het water -meestal tot ongeveer de spatborden, maar in ieder geval- tot de achterste kimrol goed onder water staat. Dan trek je hem met de lier op de trailer.
- Rustig, heel rustig aanvaren, het liertouw aanhaken (motor is dan uit) en ondertussen met het aanmeertouw, of met de hand op of voor de rol leggen/trekken.
- En dan rustig oplieren, ondertussen goed checken of alles recht gaat..

Het liefst -indien mogelijk- leg ik de boot aan en trek hem met de touwen tegen de eerste rol. En daarna met de takel 'oplieren'.

NB: ik heb een elektrische lier met afstandsbediening. En een centreerset en loopplanken op de trailer, Dan kan het in je eentje. Maar traileren, boot uit water, is eigenlijk een klus voor 2 man..

[Voor 16% gewijzigd door bord4kop op 10-10-2022 14:48]

| Security Management |

• Jazzper
  • Laatst online: 11-05 16:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

Of zoals ik laatst een paar cowboys zag doen: Landcruiser met trailer erachter goed stuk het water in. Rib komt aanvaren en geeft stoot gas en vaart zo halverwege de trailer op. Aanhaken en laatste stukje lieren. Dat was poging II althans... Poging I kreeg de trailer vooral een beuk haha. 8)7

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• franssie

franssie

Save the albatross

Overigens is de strontrace weer gestart. Van Workum via Warmond naar Workum met oude zeilende vrachtschepen.

Track and Trace van de schepen https://tt.zeilvaartwarmond.nl/

webcam van eenvan de snelste boten (Sterke Jerke) https://www.heelhollandzeilt.nl/strontrace-sterke-jerke/

Misschien dat ik ze nog wel even ga aanmoedigen langs de route ergens.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:28:
Overigens is de strontrace weer gestart. Van Workum via Warmond naar Workum met oude zeilende vrachtschepen.

Track and Trace van de schepen https://tt.zeilvaartwarmond.nl/

webcam van eenvan de snelste boten (Sterke Jerke) https://www.heelhollandzeilt.nl/strontrace-sterke-jerke/

Misschien dat ik ze nog wel even ga aanmoedigen langs de route ergens.
Nice!
Binnenkort kan je ze zien varen nadat de schepen bij Lelystad door de sluis zijn en het Markermeer op gaan via de webcam Markermeerzicht:

Wel even zelf de fisheye compensatie regelen, die dijk is daar gewoon kaarsrecht... Rechts in beeld zit het "kakkende mannetje"

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Vanmiddag "start" de Ocean Race (vroeger de Volvo Ocean Race en Whitbread Round the World Race) met een in-port race voor de kust van Alicante.
De eerste echte leg richting Kaapverdië start volgende week zondag 15 januari.

De eerste wedstrijd varen de vertrouwde VO65's maar deze keer doen ook de spectaculair foilende IMOCA's mee in de 2e race van de dag.
De start is om 14:00 (CET) en de IMOCA 60s beginnen om 15:30 (CET).

De race is te volgen op Eurosport en discovery+, via hun YouTube kanaal en op de site.
Jammergenoeg racen de VO65's alleen leg 1, 6 en 7 mee, de IMOCA's raggen de hele wereld rond (met ongetwijfeld spektakel door afbrekende foils, botsingen met ufo's en materiaal wat grondig aan gort gevaren wordt), het snelheidsverschil zal wel te groot zijn waardoor het wachten tot de laatste VO65 aankomt commercieel niet interessant meer is, toch jammer maar verwacht dat het extreme zeilen met die foilers veel goed maakt.
De zuidelijke oceaan is dit keer alleen voor de IMOCA's in een megalange etappe, 12.750 mijl van Kaapstad onder Australië door helemaal tot Brazilië.

Windy zegt windkracht 4 a 5 uit Z-W in die contreien dus dat belooft wel leuke beelden op te leveren. :9

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 09:08
Mogen we dan voorzichtig concluderen dat dit het einde is van de VOR als eenheidsklasse race? De VO65 boten zijn deze ronde blijkbaar al tot soort van B programma gedegradeerd, dus die kunnen straks op marktplaats en dan volgende keer “gewoon” een imoca event?

(Wat mij verder helemaal best zou zijn trouwens.)

[Voor 3% gewijzigd door Charly op 11-01-2023 07:19]

• franssie

franssie

Save the albatross

Hier staat ook wel wat benoemd: https://www.nrc.nl/nieuws...oren-liever-niet-a4153836

In het kort, de teams in de eenheidsklasse kregen het geld niet bij elkaar dus blijven in Europa.
De Imoca klasse is geen eenheidsklasse.

Misschien als er volgende keer wel weer een eenheidsklasse is met foils, het wel weer lukt een Nederlandse boot te laten varen.

• Charly
franssie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:53:
Hier staat ook wel wat benoemd: https://www.nrc.nl/nieuws...oren-liever-niet-a4153836

In het kort, de teams in de eenheidsklasse kregen het geld niet bij elkaar dus blijven in Europa.
De Imoca klasse is geen eenheidsklasse.

Misschien als er volgende keer wel weer een eenheidsklasse is met foils, het wel weer lukt een Nederlandse boot te ;katen varen.
Nieuwe eenheidsklasse zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren op korte termijn. Zou niet weten wie daar geld in zou willen steken. Strekking van dat NRC artikel was imo ook gewoon een beetje dat het qua kosten/baten niet uit kan voor de sponsors.

Ik snap het ook wel een beetje. Als prestatie/voor de deelnemers is het natuurlijk een schitterende uitdaging, maar als kijkerssport is iets als de America’s cup of een Sydney/Hobart (bij de laatste weer flink wat gevloek op live tv :P ) imo veel interessanter.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Die VO65's zijn zo'n dik 10 jaar geleden ontworpen en sinds die tijd is er heel erg veel veranderd op (race) bootjesgebied.
Je kan gewoon stellen dat die schepen inmiddels flink verouderd zijn ten opzichte van alles wat foilt.
Die eenheidsklasse ook was voornamelijk bedoeld om de kosten een beetje binnen de perken te houden toen Volvo (Geely) nog de hoofdsponsor was, daar kregen wij als publiek dan weer een Chinese drijfpartij voor terug omdat er natuurlijk ook een stopover in China moest plaatsvinden, dat wordt ons deze editie gelukkig bespaard.
In NZ zullen ze flink balen als zeilminnende natie maar hun gesloten grenzen tijdens corona en het gedoe wat dat opleverde tijdens de America's cup van 2020 zal een te groot risico zijn geweest tijdens het plannen van de Ocean Race, en worden deze editie dus ook overgeslagen.

Daarbij is het helemaal geen aantrekkelijke tak van sport voor sponsors, die paar keer in de haven dat het publiek je naam op een bootje ziet staan is maar erg beperkt, de rest van de tijd vaart alles rond op een plek waar geen hond die boot ziet, hooguit wat geïnteresseerden die de moeite doen om het evenement te volgen en dat zijn voornamelijk Fransen.
Wat wij met schaatsen hebben hebben Fransen met het zeilen van (grote) oceaanraces.
IMOCA's gaan ondanks dat het een open klasse is ook best lang mee en ze varen verschillende races o.a. Route du Rhum, Vendee Globe en nu dus ook de Ocean Race, barst van de innovatie en spektakel, helaas ook weer met voornamelijk Fransen maar blijkbaar is er daar wel budget voor deze tak van sport.

Toch waren die onboard reporters bij de laatste editie een enorme toevoeging en een dagelijks item op YouTube kon een hoop zeilliefhebbers wereldwijd boeien, mooie droneshots en de mogelijkheid om content zelfs rond ¨point Nemo¨ te uploaden maken het wel aantrekkelijker voor kijkers.

Die in-port races zijn meer voor het wal publiek/sponsors maar kan zelf niet wachten tot het echte racen begint met hopelijk weer wat dag samenvattingen vanuit race HQ in Alicante, dat was altijd prima vermaak met het avondeten op schoot.
En tussendoor op de app met live tracker gluren om de boel een beetje te volgen.

[Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 12-01-2023 01:45]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat in elke tiende Franse tuin een onafgebouwd schip stond om de oceaan mee op te gaan. Inderdaad, wat wij hebben met schaatsen hebben Fransen nog meer met zeilen. Blijft me altijd verbazen voor een land met relatief weinig binnenwater en ook niet echt de vriendelijkste kustlijn.

• franssie

franssie

Save the albatross

Overigens, boot.de
Ik ben er de 27e (helaas tweede weekeinde, eerste zijn de meeste standhouders nog fitter). Blijft toch echt wel de top beurs voor watersport, alle watersport. Loop ook altijd een rondje door de duikhal en de surfhal al doe ik beide niet meer.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 01:50:
Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat in elke tiende Franse tuin een onafgebouwd schip stond om de oceaan mee op te gaan. Inderdaad, wat wij hebben met schaatsen hebben Fransen nog meer met zeilen. Blijft me altijd verbazen voor een land met relatief weinig binnenwater en ook niet echt de vriendelijkste kustlijn.
Vandaar dat ze gelijk het grote water opzoeken en ze hebben nog een ander voordeel, hoewel ze alleen maar Frans spreken kunnen ze met wat (Franstalige) tussenstops prima een rondje wereld doen zonder zich tot het Anglais te hoeven verlagen.

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 01:55:
[...]

Vandaar dat ze gelijk het grote water opzoeken en ze hebben nog een ander voordeel, hoewel ze alleen maar Frans spreken kunnen ze met wat (Franstalige) tussenstops prima een rondje wereld doen zonder zich tot het Anglais te hoeven verlagen.
haha, dat is dan ook weer zo!

• franssie

franssie

Save the albatross

De start van theoceanrace is hier terug te zien: YouTube: Alicante IMOCAs Leg 1 | The Ocean Race 2022-23

Ik vind het er niet uit zien, bemanning half onder dek - emotieloos racen zo voor de kijker (althans mij)

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:19:
De start van theoceanrace is hier terug te zien: YouTube: Alicante IMOCAs Leg 1 | The Ocean Race 2022-23

Ik vind het er niet uit zien, bemanning half onder dek - emotieloos racen zo voor de kijker (althans mij)
Scheldende Friezen tijdens Skûtsjesilen is veel leuker idd :)
12.750 mijls leg grotendeels door de zuidelijke oceaan en bootsnelheden van >30 kn, dan is een beetje overkapping geen luxe en een behoorlijke securityboost.
Nauwelijks stahoogte en geen zicht op de horizon maakt de "kuip" een behoorlijk oncomfortabele zeeziekteplek maar voor de omstandigheden zal het ongetwijfeld de beste keuze zijn.
Ziet er idd niet uit maar deze schepen zijn dan ook niet ontworpen voor het mooi, korte in-port races of licht weer.
F1 auto's zijn ook niet fraai, comfortabel of praktisch in de stad.

Ziet er zo bij de start idd nogal klinisch en afstandelijk uit en ronduit onhandig maar dit uiterlijk bewijst zich vast in die reusachtig lange 3e leg.
Nu lijkt het wel alsof je naar een rc zeilwedstrijd kijkt, nog ff en die hele race kan remote gevaren worden met hooguit 1 monteur aan boord om de falende systemen te fixen, het zeilen gebeurt dan met een controller door een of andere gamer op een zolderkamertje, dat scheelt qua uiterlijk niet zo veel van hoe het er nu uit ziet.
Qua kijken is Sydney Hobart leuker maar ben wel benieuwd wat de on-board reporters hier nog van weten te maken.
Mediterrane drijfpartijen beginnen zo onderhand ook wel te vervelen, er zal wel het nodige geld achter zitten maar voor Les Sables waait het vaker lekker dan voor Alicante, er is een reden dat die Fransen de grote races niet in Nice beginnen. Gelukkig viel het vanmiddag wel mee maar het blijft zoals vorig weekend erg jammer met dit soort schepen.

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:16:
[...]

<>
Nu lijkt het wel alsof je naar een rc zeilwedstrijd kijkt, nog ff en die hele race kan remote gevaren worden met hooguit 1 monteur aan boord om de falende systemen te fixen,<>
Dat was echt letterlijk mijn gedachte bij de start. Lijkt wel een K-klasse start (al foilen die nog niet). Dat gezegd hebbende, misschien dat ik ooit wel eens een K-Klasse schip koop of ga bouwen, lijkt me wel leuk, ben geen wedstrijdzeiler maar op zo een kleine schaal wellicht best leuk.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Dat was echt letterlijk mijn gedachte bij de start. Lijkt wel een K-klasse start (al foilen die nog niet). Dat gezegd hebbende, misschien dat ik ooit wel eens een K-Klasse schip koop of ga bouwen, lijkt me wel leuk, ben geen wedstrijdzeiler maar op zo een kleine schaal wellicht best leuk.
Ik denk al een paar jaar aan een DF65, gewoon voor de leuk en misschien wat wedstrijdjes al is het er nog steeds niet van gekomen.

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Ik denk al een paar jaar aan een DF65, gewoon voor de leuk en misschien wat wedstrijdjes al is het er nog steeds niet van gekomen.
Oh die zijn ook best leuk. Eens kijken of dat ook iets voor mij is (waar ik het kwijt kan met name ook, teveel spullen en hobbies).

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik zit er aan te denken om toch een sterkere motor achter de sloep te hangen.

Nu is het 15Pk, maar ik mis wat power. Zeker als we met meerdere volwassenen varen. Ik hoef echt niet continue in plané, maar even wat meer kracht op de IJssel/Rijn/grote rivieren zou best prettiger zijn.
Misschien is een zwaardere motor ook nog iets stiller en zuiniger?

Het is een 5.5mtr polyester sloep van 450Kg met snelvarende bodem (uit 2022).

Heeft iemand nog tips/voors & tegens/suggesties?

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop nadelen zijn er niet echt. Je kan kijken wat de fabrikant/importeur voor motoren en bijpassende schroeven adviseert.
Wel heb je dan waarschijnlijk een snelvarende boot, dus vaarbewijs, registratie, zittend sturen, zwemvesten, brandblusser etc (en ja daar wordt op gecontroleerd). Maar wat extra vermogen is op de rivieren altijd prettig.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

thanks,

Ja, klopt. Daar wordt vaak even niet aan gedacht ja! Hoppa veel PK erachter en dan maar golven maken :F

Maar vaarbewijs heb ik gehaald voordat ik een boot kocht. Zwemvesten (goede) hebben we voor onszelf en extra voor gasten. (En we dragen die ook, i.t.t. verder vele, vele anderen :/ ).
De sloep is al uitgerust voor snelvaren, met de juiste Brandblusser, dodemansknop, voorschriften etc.
Alleen de registratie nog niet.

Ik had ook al contact met de leverancier. Gekke is: in Duitsland mag er 60Pk achter, in NL tussen de 40 en 50. Dat verschilt per merk. Hoewel het allemaal dezelfde boot is..

Ander nadeel bedenk ik me zojuist; net een nieuwe motor en nu weer extra €€€ :o

[Voor 19% gewijzigd door bord4kop op 19-01-2023 10:00]

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

registratie is dacht ik niet zo duur. Bij nieuwe motor kan je je oude vaak inruilen, ook op een gebruikte. Als je hetzelfde merk houdt maar bijvoorbeeld naar 30 pk gaat hou je de besuring etc, dan is het meestal gewoon omhangen.

• Charly
Ik zou dan inderdaad wel even goed met de leverancier overleggen over wat ze dan aanraden. Als je nu bv naar 30 gaat en vervolgens blijkt dat dit met een paar man aan boord nog net te weinig om hem lekker in plane te krijgen is het nog irritant. (Ook als je hem evt. ooit wil verkopen lijkt me dat lastig. Zeker als ie wel als "snelle boot" geregistreerd is.)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 00:06
Ik zou zeker richting het maximaal aanbevolen vermogen gaan. Ik weet niet precies hoe je het berekent, maar met 2x zoveel vermogen kon je best eens maar 30-50 % hogere topsnelheid hebben.

Het is wel lekker als je voldoende gewicht voorin hebt, vanwege het extra gewicht aan de achterkant.

iRacing Profiel

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Thanks voor de reacties en meedenken! (y) (y)

Ja, heb al gesproken met leverancier. 30 PK zou voldoende moeten zijn. Voor ons 2+2 gezin.

Als er veel mensen aan boord zijn ga ik daarmee echter niet over de boegsnelheid komen (dan moet er minimaal 60-70 pk achter, maar dat kan de spiegel niet aan). Dus dan blijft het 12-15 Km/u. Meer dan dat hoeft ook niet per sé, Plané is toch niet comfy met veel mensen aan boord.
Ik wil echter wel kracht hebben als ik op de grote rivieren vaar. En dan zou 30 PK voldoende moeten zijn.

| Security Management |

• _Arthur
Dan heb je ook geen registratie nodig. Want dat is benodigd wanneer de boot 20 km/u of harder kan.

• franssie

franssie

Save the albatross

_Arthur schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Dan heb je ook geen registratie nodig. Want dat is benodigd wanneer de boot 20 km/u of harder kan.
Vaarbewijs is ook vanaf 20 kmu. Maar bij een bootje van 5 meter en 30pk trek je toch de aandacht. En als die dan met twee personen wel 30kmu kan varen is het een snelvarende boot voor de wet. Hoe de politie daarmee omgaat, ik denk mild. Veroorzaak je een ongeluk (of ben je er zelfs maar bij betrokken) , dan is het aan de verzekering en die zijn meestal minder mild.

• _Arthur
franssie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Vaarbewijs is ook vanaf 20 kmu. Maar bij een bootje van 5 meter en 30pk trek je toch de aandacht. En als die dan met twee personen wel 30kmu kan varen is het een snelvarende boot voor de wet. Hoe de politie daarmee omgaat, ik denk mild. Veroorzaak je een ongeluk (of ben je er zelfs maar bij betrokken) , dan is het aan de verzekering en die zijn meestal minder mild.
Daarom zeg ik toch ook 'kan'. Als ie sneller gaat dan 20 km/u met die 30pk en 1 persoon is een registratie en vaarbewijs verplicht.

En de waterpolitie is al tijden niet meer mild.. Staand mag je trouwens best varen; mist je je redding/zwemvest om hebt.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Staat dan zo krom dat ik voor onze 30 ft zeilboot met een massa van +/- 3500kg gewoon geen enkel papiertje nodig heb om er mee te varen.

• franssie

franssie

Save the albatross

bgrr schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:40:
Staat dan zo krom dat ik voor onze 30 ft zeilboot met een massa van +/- 3500kg gewoon geen enkel papiertje nodig heb om er mee te varen.
De kans dat jij iemand doodvaart is gewoon kleiner dan met een waterscooter (daar komt het vaarbewijs ook vandaan, teveel ongelukken met waterscooters)

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:43:
[...]

De kans dat jij iemand doodvaart is gewoon kleiner dan met een waterscooter (daar komt het vaarbewijs ook vandaan, teveel ongelukken met waterscooters)
Die komen hier op de maasplassen al een aantal jaren niet meer die scooter gevallen.

Hooguit een e-foil die zoemend voorbij komt waar je verder geen last van hebt.
Zag er de eerste keren wel beetje vreemd uit. Zo'n silver surfer met z'n board stuk boven het water uit.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

bgrr schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:40:
Wat wil je daar mee uitrichten dan? Met moeite haal je 7 knopen, al hang je er een 50pk saildrive onder.
De diepgang voorkomt dat je rakelings langs het strand badgasten overvaart of met >25km/h lekker stoer tussen de zwemmers doorblaast met de gehaktmolen.
Daarom mag je op een afgesloten eigen terrein ook rustig katjelam autorijden, je hebt hooguit jezelf ermee.
Giek koppen is nog steeds niet strafbaar en wanneer jij jezelf in de problemen wil brengen zijn daar veel makkelijkere manieren voor te verzinnen dan met een zeilboot.
Een zeilboot als (moord)wapen is knap onhandig, terwijl iedere natte tosti een gashendel kan overhalen en een snelle motorboot als ongeleid levensgevaarlijk projectiel kan gebruiken.
Dus zo krom is het niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Over hard, snel en bijna onverantwoord gesproken. De Imoca klasse gaat wel verotte hard in The Ocean Race
https://www.theoceanrace.com/en/racing/from-the-boats

Soms 30 kts met geen zicht ...

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:31:
Over hard, snel en bijna onverantwoord gesproken. De Imoca klasse gaat wel verotte hard in The Ocean Race
https://www.theoceanrace.com/en/racing/from-the-boats

Soms 30 kts met geen zicht ...
Daar geldt geen BPR ;)

Solozeilende IMOCA's vertrouwen ook op wekkers, AIS- en RADAR alarmen tijdens een tukje of oververmoeidheid maar vrijwel overal waar ze varen is slechts water (met soms een rif) maar daar hebben ze alleen zelf soms last van, een krasje in de lak van een PanaMax Continerschip ligt niemand wakker van "als de bemanning er al weet van heeft, categorie vlieg op de voorruit..." behalve die IMOCA, dat wordt schroot, de rest is verzekerings- en reddingswerk.
Jammer voor zo'n snurkende potvis maar daar hebben de zeilers ook last van, 3500kg op 1 foil door water is al heftig, maar een drijvende container tegenkomen.. "dag foil/kiel/romp/tuigage en gelanceerde bemanningsleden door en over de boot is een groot en soms zelfs levensgroot probleem voor het zeilbootje. Op de grote zee zijn alle bootjes klein, ook een 400m plaatstalen containerschip maar zij blijven wel wat sterker dan een Frans racebootje. Zelfs op groot water heb je voornamelijk jezelf met onverantwoord zeilgedrag
-edit-
Slaappil kickte wat hard in :) en helaas alweer om 0400 uitgewerkt.

Vind het verschil tussen die IMOCA's en VO65 qua snelheid nog wel meevallen, nou is dat ook sterk afhankelijk van de situatie maar had het zelfs op zo'n korte leg wat groter verwacht, veld ligt nog aardig bij elkaar in de buurt.

[Voor 22% gewijzigd door PalingDrone op 20-01-2023 07:35]

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Met 30Pk erachter kán ik, alleen of met twee man, inderdaad 15-20 knopen halen (30-40 Km/u). Dus is het een snelvarende boot en dus registratie-, en vaarbewijsplicht.

Met vier+ volwassenen aan boord zal ik niet over de boegsnelheid komen, dus max 5 a 6 knoop. En heel veel golven |:( Dus dat doen we dan ook niet ;)

Afgelopen zomer; we lagen met een paar bootjes aangemeerd, toen er ook van die patjepeeërs met veel man en veel gas langskwamen, op zoek naar een plekje. Door de golven sloegen de kikkers van de sloep naast ons van de boot. En iedereen moest met man en macht de stootwillen tussen de steiger en boot goed houden.
Wat een volk.. :(

| Security Management |

• Tristan
Mijn vriendin en ik overwegen ons huis te verkopen en een woonjacht aan te schaffen. Maar voordat we zo'n groot besluit echt nemen zullen we eerst een hoop informatie moeten zien te verzamelen. Een eerste middag Googlen geeft helaas niet bijster veel informatie, het lijkt erop dat wonen op een boot niet heel erg leeft.

Zijn er hier Tweakers met ervaring in het wonen op een woonjacht / woonschip?

Plaatje hieronder is zo'n woonjacht. Deze is van de pen van Willem Nieland. Ik kan echter geen alternatieven ontwerpen en bouwers vinden. Zijn die er wel in Nederland?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

Wuursj

want worst is al bezet

@Tristan Er zijn zat mensen die op hun boot worden. Echter is dat vaak lastig om legaal te doen. Je moet je ergens inschrijven en de meeste (jacht)havens zijn niet happig op mensen die op hun boot wonen. Al zijn er wel wat havens die het tolereren en sommige waar je je zelfs kan inschrijven. In Seaport Marina liggen bijvoorbeeld wel een rijtje gescheiden mannen die wonen op hun boot omdat vrouw/kinderen in het huis wonen ;)
Dat is ook de reden dat er online vaak weinig over te vinden is. De mensen die wonen op hun boot met een zwervend bestaan, blijven graag een beetje onder de radar.

Hoe zie je je leven voor je op de boot? Veel rondtrekken of een vast plekje?

Verder is een 'woonjacht' een beetje een rare term. In principe is elke (forse) boot woonbaar te maken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Charly
Tristan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:42:
Mijn vriendin en ik overwegen ons huis te verkopen en een woonjacht aan te schaffen. Maar voordat we zo'n groot besluit echt nemen zullen we eerst een hoop informatie moeten zien te verzamelen. Een eerste middag Googlen geeft helaas niet bijster veel informatie, het lijkt erop dat wonen op een boot niet heel erg leeft.

Zijn er hier Tweakers met ervaring in het wonen op een woonjacht / woonschip?

Plaatje hieronder is zo'n woonjacht. Deze is van de pen van Willem Nieland. Ik kan echter geen alternatieven ontwerpen en bouwers vinden. Zijn die er wel in Nederland?

[Afbeelding]
Kijk even op zeilersforum als je dat nog niet gedaan hebt, daar is het onderwerp meerdere keren uitgebreid besproken, maar er zitten zoals @Wuursj al aangeeft inderdaad nogal wat haken en ogen aan.

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. In mijn beleving is de enige goeie reden om op een (woon)boot te gaan wonen; omdat je graag op een boot wil wonen. Anders zou ik er geloof ik niet aan beginnen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tristan zoek op facebook even naar de groep waternomaden, daar is veel te vinden over ligplaatsen, imnschrijven, isolatie etc etc etc. Je bent niet de enige.

• Wild Chocolate
@Tristan Ik heb het 20 jaar geleden wel overwogen, om een oud vrachtschip ofzo te gaan bewonen. Even uitgaande van een varend schip (Een drijvende stacaravan is geen boot, het is pas een boot als het kan zelfstandig varen...). De moeilijkheid zit in het vinden van een ligplaats, en het krijgen van een hypotheek (het is roerend goed). En ligplaatsen zullen de laatste jaren alleen maar moeilijker geworden zijn, vanwege de eisen op het gebied van riolering. Vaak zie je dan ook, dat je hele flinke boten kan kopen voor weinig geld, maar die zijn dan zonder ligplaats. En zodra je dan een boot met ligplaats wil, betaal je een stuk meer.

Daarnaast moet je je goed realiseren dat een boot elke 5 jaar ofzo het water uit moet om de onderkant te onderhouden. Dat is een flinke kostenpost.
Destijds was de meest betaalbare optie om in een museumhaven te liggen, maar dan moet je dus ook een boot hebben die museumwaardig is, meestal >100 jaar oud... In Rotterdam heb je dan bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om van de helling in de oude haven gebruik te maken, wat niet zoveel kost als een commercieel dok.

iRacing Profiel

• Tristan
Wuursj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:38:
@Tristan Er zijn zat mensen die op hun boot worden. Echter is dat vaak lastig om legaal te doen. Je moet je ergens inschrijven en de meeste (jacht)havens zijn niet happig op mensen die op hun boot wonen. Al zijn er wel wat havens die het tolereren en sommige waar je je zelfs kan inschrijven. In Seaport Marina liggen bijvoorbeeld wel een rijtje gescheiden mannen die wonen op hun boot omdat vrouw/kinderen in het huis wonen ;)
Dat is ook de reden dat er online vaak weinig over te vinden is. De mensen die wonen op hun boot met een zwervend bestaan, blijven graag een beetje onder de radar.

Hoe zie je je leven voor je op de boot? Veel rondtrekken of een vast plekje?

Verder is een 'woonjacht' een beetje een rare term. In principe is elke (forse) boot woonbaar te maken.
Ik heb gisteren eens gebeld met de Entrepothaven in Rotterdam aangezien dat voor ons de ideale locatie zou zijn. Het blijkt inderdaad niet makkelijk om aan een ligplaats met adres te komen, dus dat gaat nog een uitdaging worden.

Weet iemand wat de regelgevel is voor ligplaatsen buiten de commerciële havens? Kan je die zomaar aanvragen bij Port of Rotterdam?
Charly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Kijk even op zeilersforum als je dat nog niet gedaan hebt, daar is het onderwerp meerdere keren uitgebreid besproken, maar er zitten zoals @Wuursj al aangeeft inderdaad nogal wat haken en ogen aan.

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. In mijn beleving is de enige goeie reden om op een (woon)boot te gaan wonen; omdat je graag op een boot wil wonen. Anders zou ik er geloof ik niet aan beginnen.
Welk zeilersforum? We zouden er niet eens over nadenken als we het niet zouden willen, maar het moet wel haalbaar zijn.
franssie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:58:
@Tristan zoek op facebook even naar de groep waternomaden, daar is veel te vinden over ligplaatsen, imnschrijven, isolatie etc etc etc. Je bent niet de enige.
Bedankt, maar ik heb helaas geen Facebook.
Wild Chocolate schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:25:
@Tristan Ik heb het 20 jaar geleden wel overwogen, om een oud vrachtschip ofzo te gaan bewonen. Even uitgaande van een varend schip (Een drijvende stacaravan is geen boot, het is pas een boot als het kan zelfstandig varen...). De moeilijkheid zit in het vinden van een ligplaats, en het krijgen van een hypotheek (het is roerend goed). En ligplaatsen zullen de laatste jaren alleen maar moeilijker geworden zijn, vanwege de eisen op het gebied van riolering. Vaak zie je dan ook, dat je hele flinke boten kan kopen voor weinig geld, maar die zijn dan zonder ligplaats. En zodra je dan een boot met ligplaats wil, betaal je een stuk meer.

Daarnaast moet je je goed realiseren dat een boot elke 5 jaar ofzo het water uit moet om de onderkant te onderhouden. Dat is een flinke kostenpost.
Destijds was de meest betaalbare optie om in een museumhaven te liggen, maar dan moet je dus ook een boot hebben die museumwaardig is, meestal >100 jaar oud... In Rotterdam heb je dan bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om van de helling in de oude haven gebruik te maken, wat niet zoveel kost als een commercieel dok.
Inderdaad, ik krijg ook de indruk dat het vinden van een ligplaats nog echt een uitdaging gaat zijn, zeker in het gebied waar wij het liefst zouden willen verblijven (Rotterdam). Eigenlijk best vreemd met zoveel waterwegen in Nederland.

Wat betreft het onderhoud. Ja ik ben mij ervan bewust dat een boot onderhoudskosten heeft, hoeveel zoiets moet kosten moet ik nog uitzoeken. Al dit soort informatie is niet heel makkelijk te vinden als je geen connecties in de boten wereld hebt.

• EvaluationCopy
Ik mis een beetje de vraag (en het antwoord) op waaróm je op een boot zou willen wonen? Wat denk je dat je dat brengt, wat je niet kan vinden in een gewoon huis?

Vaar je nu al, heb je al langere tijd een boot in bezit (gehad)?

Hier in de Zeeuwse hoofdstad wonen er meerdere mensen op hun boot. Het is zelfs een aangeboden regeling, door de vereniging. In de winter is't best gezellig druk door de aangeboden (goedkope) winterregeling. Goeie move is dat, dan ziet de gastensteiger van de stadshaven er niet zo verlaten uit.

Jachthavens zijn over het algemeen best blij met vaste bewoners, al zullen ze dat niet toegeven. Het scheelt een hoop beveiligingsmaatregelen, vooral buiten het seizoen.

Hier in de stad zijn het wel 'echte' motor- en zeilboten. Ik ken er wel een paar, de meesten hadden al een boot, woonden er vaak het seizoen toch al op en dachten 'och laat ik dan ook m'n huis maar verkopen'. Ook vaak gescheiden mannen die van hun mancave dan maar hun woning maken. Of jongeren/studenten die de lage kosten wel prettig vinden.

Besef je goed dat er maar weinig boten te koop liggen die echt voor de winter zijn ontworpen. Koude is niet het grootste issue, vocht wel. Je stookkosten zijn aanzienlijk, zeker als het op electriciteit moet tegen haventarief. Maar soit, een huis warm stoken is ook bepaald niet gratis.

Als ik m'n vrouw mee zou krijgen woonde ik overigens al lang op een boot, maar dat terzijde.

• Tristan
EvaluationCopy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:53:
Ik mis een beetje de vraag (en het antwoord) op waaróm je op een boot zou willen wonen? Wat denk je dat je dat brengt, wat je niet kan vinden in een gewoon huis?

Vaar je nu al, heb je al langere tijd een boot in bezit (gehad)?
Voornamelijk rust. We hebben een schitterend mooi, nieuw huis in centrum Rotterdam. Helaas door allerlei problemen kunnen we maar niet van dit huis echt houden. Dit is nu tot op het punt dat we denken aan verhuizen. Echter is verhuizen naar een ander huis is, zeker nu, financieel erg onaantrekkelijk (voor ons). Dus zoeken we een alternatief. Wonen op een boot viel ter tafel en het blijkt dat we daar allebei niet onwelwillend tegenover staan. Het heeft iets avontuurlijks wat ons beide aantrekt.

Wij hebben zelf niet eerder een boot in ons bezit gehad. Ik heb wel mijn vaarbewijs en heb een paar keer gevaren op een boot van een maat van mij.

• Wild Chocolate
Tristan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:35:
(...)
Inderdaad, ik krijg ook de indruk dat het vinden van een ligplaats nog echt een uitdaging gaat zijn, zeker in het gebied waar wij het liefst zouden willen verblijven (Rotterdam). Eigenlijk best vreemd met zoveel waterwegen in Nederland.
Tsja, om waterwegen even met gewone wegen te vergelijken: Aan provinciale wegen en snelwegen wil je echt niet wonen. Het vervelende van waterwegen is, dat er behoorlijk veel zijn die aan 2 kanten doodlopen. Omdat bewegende bruggen en sluizen nogal duur zijn om te onderhouden en bedienen, zijn de bereikbare wateren vooral daar waar beroepsvaart plaatsvindt. En dan ligt de focus voor ligplaatsen ook op beroepsvaart, daar komen de inkomsten tenslotte vandaan...

Als ik even op Rotterdam inzoom:
De Maas en de bekkens die daar direct/open op aansluiten, wil je echt niet wonen. Dan lig je dag en nacht te stuiteren.
Dan heb je de havenbekkens die wel geschikt zijn om te wonen (rond de Delfshaven en grofweg van Leuvehoofd naar Boerengat, omgeving Oude haven dus), het grootste deel daarvan is voor historische schepen.
En dan ga je al snel naar de Rotte en Schie en wat daartussen ligt (Noorderkanaal, Boezem), maar daar zijn lang niet overal verharde kades. En vergis je niet wat het (voor moeite) kost om een geschikte aanlegplaats te maken: kademuur of steiger met serieuze meerpalen, nutsvoorzieningen, riolering,

Kijk hier ook eens:
https://www.lvbhb.nl/ligplaats-zoekt-schip/
Wat betreft het onderhoud. Ja ik ben mij ervan bewust dat een boot onderhoudskosten heeft, hoeveel zoiets moet kosten moet ik nog uitzoeken. Al dit soort informatie is niet heel makkelijk te vinden als je geen connecties in de boten wereld hebt.
Hier heeft men het over zo'n €5000,- voor een werfbeurt, voor een ex binnenvaartschip (zie 1 pagina eerder, verderop komt de factuur nog voorbij) dus dan zit je op zo'n €1000,- per jaar:
https://zeilersforum.nl/i...nen-op-het-water?start=25

Ik denk dat je beste optie nog is, om gewoon eens "brutaal", maar vooral geïnteresseerd een bewoner van een schip in de binnenstad aan te spreken. Geef aan dat je dat zelf overweegt en vraag wat er nou allemaal bij komt kijken. Het zou me verbazen als je niet bij 1 van de eerste 3 die je aanspreekt, een middag aan boord doorbrengt met koffie en een enthousiast verhaal...

iRacing Profiel

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Hier in de markt voor een klein bootje om met de kids lekker te vissen / kleine tochtjes door de fjorden te varen. Criteria waren:

- minimaal 14 ft
- 4 takt motor (niet te groot)
- console met stuur
- robust genoeg om hee het seizoen aan de steiger te leggen.
- Max 10 jaar oud

Ga van het weekend wellicht een Pioner 14 (2014) inclusief trailer ophalen. Uitgerust met een 20pk Yamaha (2017) motor. Ik had al een tijdje geleden een Lowrance Hook 2 4X GPS gekocht zodat we ook wat vissen kunnen vinden! Als er geen gekke fratsen zijn wordt dat de komende tijd lekker met de kids rondvaren :)

Dit model gaat het dan worden:

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:42
En zit bij iedereen de anti-fouling er alweer op voor komend seizoen?
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee