Toon posts:

Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44

franssie

Save the albatross

Rene schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:11:
Hier in de markt voor een klein bootje om met de kids lekker te vissen / kleine tochtjes door de fjorden te varen. Criteria waren:

- minimaal 14 ft
- 4 takt motor (niet te groot)
- console met stuur
- robust genoeg om hee het seizoen aan de steiger te leggen.
- Max 10 jaar oud

Ga van het weekend wellicht een Pioner 14 (2014) inclusief trailer ophalen. Uitgerust met een 20pk Yamaha (2017) motor. Ik had al een tijdje geleden een Lowrance Hook 2 4X GPS gekocht zodat we ook wat vissen kunnen vinden! Als er geen gekke fratsen zijn wordt dat de komende tijd lekker met de kids rondvaren :)

Dit model gaat het dan worden:

[Afbeelding]
En 'hier' is dan niet in NL denk ik? lijkt me een leuke boot, geen idee hoe de regelgeving is daar waar je woont.

Rana (ik heb een 17) zijn ook wel stevige zee-vis-bootjes waarmee je op open zee kan vissen.
Controleer hoe dan ook of de boot luchtkamers heeft, niet zinkt als er een golf in slaat.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Sethro schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:18:
En zit bij iedereen de anti-fouling er alweer op voor komend seizoen?
Zeilbootje afgelopen zomer gedaan, is er niet uit geweest, misschien dat ik er nog even onderdoor snorkel met een bezem om het slijm eraf te halen - ding heeft een diepgang van 30cm.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij ons heb ik hem er begin 2021 op gedaan en nu twee winters in het water laten liggen. Vorig jaar zat het er nog goed op en had ik vrijwel geen aangroei. Komende winter gaat hij waarschijnlijk wel weer op de kant en ik ben me aan het beraden op een biocidevrije antifouling.

Ik moet wel nog even een nieuwe stuurautomaat inbouwen, iemand had het idee dat die van hem was en heeft hem meegenomen :(

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb er in 2018 coppercoat onder gesmeerd en dat zou voor 10 jaar moeten voldoen. Dus nee.
Afgelopen seizoen was het nog prima, in 2023 ben ik er nog niet onder door gezwommen :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:22
De kapitein is aan het verbouwen dus we lopen een beetje achter dit jaar.

AF moet nog, hekstoel moet eigenlijk ook nog een beetje rechtgezet worden na een gevalletje "t ken net" tijdens een wedstrijdje vorig jaar. :X Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat na het seizoen wordt :+

Heb er al wel weer zin in, maar ik zag gisteren al iemand die ergens langs de kant lag met een heeel klein kajuitbootje en daar duidelijk overnacht had... Dat lijk me nu toch nog wel afzien hoor.

[Voor 27% gewijzigd door Charly op 20-02-2023 09:41]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 16:03
De Epifanes Coppercruise zit er al weer tegenaan inderdaad. Kan over aan paar weken terug het water in, de bottleneck dit jaar zit hem er in of m'n nieuwe roer tijdig opgeleverd wordt.... :X

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Zeilbootje afgelopen zomer gedaan, is er niet uit geweest, misschien dat ik er nog even onderdoor snorkel met een bezem om het slijm eraf te halen - ding heeft een diepgang van 30cm.
Kan je de boot niet "krengen" met een verlengde grootzeilval naar de wal?
Vervolgens vanuit de visboot met een bezem het onderwaterschip te lijf gaan zonder koude plons.

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Kan je de boot niet "krengen" met een verlengde grootzeilval naar de wal?
Vervolgens vanuit de visboot met een bezem het onderwaterschip te lijf gaan zonder koude plons.
Dat zou ook wel kunnen, kan m ook even ergens op het zand zetten met waadlaarzen. Steekt maar dertig centimeter.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

franssie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Dat zou ook wel kunnen, kan m ook even ergens op het zand zetten met waadlaarzen. Steekt maar dertig centimeter.
Jup, kan ook, deed ik vroeger ook wel met m'n trailersailer maar toen kon/mocht je nog gewoon aanlanden op het Muiderzand. Een klein strandje is al voldoende, was ideaal om de romp rondom te poetsen halverwege het seizoen.

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Jup, kan ook, deed ik vroeger ook wel met m'n trailersailer maar toen kon/mocht je nog gewoon aanlanden op het Muiderzand. Een klein strandje is al voldoende, was ideaal om de romp rondom te poetsen halverwege het seizoen.
Dat of bij de Westbatterij in Muiden.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als het goed is is het onderwaterschip gestraald, nieuwe primer en anti fouling. Ik heb alleen nog niet van de werf gehoord dat het klaar is. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:05
Yep, had osmose. Deze laten behandelen en ze hebben er 4 lagen epoxy opgezet met antifouling.

• franssie

franssie

Save the albatross

Arvado schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Yep, had osmose. Deze laten behandelen en ze hebben er 4 lagen epoxy opgezet met antifouling.
Dat hoor je niet zo vaak meer. Recente boot?

• Arvado
franssie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Dat hoor je niet zo vaak meer. Recente boot?
Nee een Elan 495. Bootje is meer dan 30jaar oud denk ik dus dan mag het ook wel keer. Maar die man wist mij te vertellen dat het bij recente boten juist eerder komt. Ook zei hij dat veel recente polyester boten van hele matige kwaliteit zijn.

• franssie

franssie

Save the albatross

Arvado schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Nee een Elan 495. Bootje is meer dan 30jaar oud denk ik dus dan mag het ook wel keer. Maar die man wist mij te vertellen dat het bij recente boten juist eerder komt. Ook zei hij dat veel recente polyester boten van hele matige kwaliteit zijn.
Ik heb een Albin gehad, veertig jaar oud, soms op de kant maar soms ook jaren in het water, nul osmose. Maar bij de eerste generatie kwam het veel voor, de nieuwe les ik het ook weer. Jammer want het hoeft niet bij goede bouw

• Arvado
franssie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Ik heb een Albin gehad, veertig jaar oud, soms op de kant maar soms ook jaren in het water, nul osmose. Maar bij de eerste generatie kwam het veel voor, de nieuwe les ik het ook weer. Jammer want het hoeft niet bij goede bouw
Had je een snelle?

Ja ik heb hem nog niet zo lang dus weet niet precies hoe ermee omgegaan is. Maar heeft duidelijk veel in het water geleden. Snelle boten schijnen er ook sneller last van te hebben omdat de gelcoat dan harder slijt, in hoeverre je van slijtage kunt spreken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Nee was een zeilboot. Snelle boten worden werkkracht ook lichter gebouwd ivm planeren, maar je ziet het blij zeilboten ook wel

• Arvado
Ja klopt, mja dan is het veel duurder om te fixen ivm groter oppervlak.

• EvaluationCopy
Arvado schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:32:
[...]

Had je een snelle?

Ja ik heb hem nog niet zo lang dus weet niet precies hoe ermee omgegaan is. Maar heeft duidelijk veel in het water geleden. Snelle boten schijnen er ook sneller last van te hebben omdat de gelcoat dan harder slijt, in hoeverre je van slijtage kunt spreken.
Maakt geen bal uit hoe er mee om gegaan is. Ik heb nog nooit een boot op de kant laten overwinteren. Nog nooit osmose gehad, ik vaar altijd schepen van minstens 40 jaar oud. Osmose is altijd veroorzaakt door fouten bij de productie. En die fouten zijn inderdaad van alle tijden, en bijna alle werven hebben wel zo hun missers gehad.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Arvado
EvaluationCopy schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:36:
[...]

Maakt geen bal uit hoe er mee om gegaan is. Ik heb nog nooit een boot op de kant laten overwinteren. Nog nooit osmose gehad, ik vaar altijd schepen van minstens 40 jaar oud. Osmose is altijd veroorzaakt door fouten bij de productie. En die fouten zijn inderdaad van alle tijden, en bijna alle werven hebben wel zo hun missers gehad.
Nou bedoelde meer dat ik niet weet hoeveel hij op het water en op de kant heeft gestaan. Op de kant kan er iig geen osmose optreden. Het gaat hier ook om Elan 495 en die zal niet echt op een werf gemaakt zijn maar gewoon in productie. Na 35jaar kan je niet echt meer van een productie fout spreken. Vroeg of laat krijgen alle polyester boten Osmose.

• EvaluationCopy
'Elan is een Sloveense werf'

Zonder er een semantische discussie van te maken: de bouwers van grote aantallen (Beneteau, Bavaria etc) bouwen in serieproductie. Maar dat doet Hallberg Rassy ook. Zijn allemaal scheepswerven.

Handgebouwde rompen geven geen uitsluitsel voor het wel of niet krijgen van osmose.

Mijn zeilmaat heeft een polyester schip uit 1966, geen blaasje te zien. Hoe lang moet hij nog wachten?

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

bord4kop

maximaal 100KB!

EvaluationCopy schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:36:
[...]

... Osmose is altijd veroorzaakt door fouten bij de productie. ..
nee (..of.. .. ja; klopt als je bedoelt: indien niet 100% waterdicht)
Arvado schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:44:
[...]

.. Vroeg of laat krijgen alle polyester boten Osmose.
ja, tenzij...

Osmose komt doordat de zuren (in water) de polyester laag aantasten. (En gaan reageren waardoor er gassen ontstaan -> blaasjes).
Een scheepsromp van Polyester alleen is niet genoeg, want polyester is niet 100% waterdicht. Vandaar dat een polyester boot altijd last zal krijgen van Osmose.
Maar als er een goede laag (zoals een gelcoat van epoxy.. want epoxy = 100% waterdicht) overheen zit, dan krijg je dus geen last van osmose. Dan moet die laag wel ALLE delen van de scheepsromp 100% afdekken ;) En dat is een kwailiteitsdingetje.

PS: dit kan ook van binnenuit: Bilgewater ;)

[Voor 8% gewijzigd door bord4kop op 28-02-2023 08:56]

| Security Management |

• Arvado
bord4kop schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:53:
[...]

nee (..of.. .. ja; klopt als je bedoelt: indien niet 100% waterdicht)

[...]

ja, tenzij...

Osmose komt doordat de zuren (in water) de polyester laag aantasten. (En gaan reageren waardoor er gassen ontstaan -> blaasjes).
Een scheepsromp van Polyester alleen is niet genoeg, want polyester is niet 100% waterdicht. Vandaar dat een polyester boot altijd last zal krijgen van Osmose.
Maar als er een goede laag (zoals een gelcoat van epoxy.. want epoxy = 100% waterdicht) overheen zit, dan krijg je dus geen last van osmose. Dan moet die laag wel ALLE delen van de scheepsromp 100% afdekken ;) En dat is een kwailiteitsdingetje.

PS: dit kan ook van binnenuit: Bilgewater ;)
Ja precies.

Heb me toen ook laten vertellen dat een Gelcoat ook gewoon slijt. Voornamelijk bij snellere boten. Hierdoor kan het door de tijd zo zijn dat de coat niet meer 100% waterdicht is maar 99,9% waardoor je alsnog last van Osmose krijgt. Bij snelle boten krijg je er over het algemeen dus iets eerder last van dan bijvoorbeeld een zeilboot of jacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Slijten van gelcoat door hard varen zie ik eerlijk gezegd niet zo gebeuren. Eerder van te veel polijsten :)

Daarnaast, op een zeilboot zit er altijd nog wel een laag over de gelcoat heen tegen de aangroei, dus dit zal het slijten ook wel tegengaan.

In totaal ander nieuws: gisteren mijn stuurautomaat geïnstalleerd die gestolen was en uiteraard was toen vervolgens de dieselkachel kapot. Na 30 jaar gaat er nu maar een nieuwe in komen in plaats van weer een revisie.

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• franssie

franssie

Save the albatross

@leejoow Waar ga je voor? Planar?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Yes, voor de 2kW versie. We hebben een 34 voet, dus het is op het randje. Maar dan draait hij vaker op vollast en hopelijk verroet hij dan wat minder (hadden we op de vorige boot last van). We verwarmen ook alleen maar de kajuit en nooit verdere hutten of natte cel, dus zo groot is het nou ook weer niet.

Liep nog even te klooien met dat de oude kachel een 30mm uitlaat had, maar gelukkig heb ik een verloopje kunnen vinden. Komende winter ga ik dan de gehele uitlaat vervangen. Daarvoor moet de dieseltank verwijderd worden en daar heb ik nu even geen zin meer in.

We hebben nu voor krap 700 euro een nieuwe kachel, een vervangede webasto zou ik 2000 voor kwijt geweest zijn :(

[Voor 7% gewijzigd door leejoow op 04-03-2023 14:37]

• franssie

franssie

Save the albatross

Planar schijnt zelfs betrouwbaarder te zijn hoor ik vaak.

• Alain
  • Niet online
leejoow schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Yes, voor de 2kW versie. We hebben een 34 voet, dus het is op het randje. Maar dan draait hij vaker op vollast en hopelijk verroet hij dan wat minder (hadden we op de vorige boot last van). We verwarmen ook alleen maar de kajuit en nooit verdere hutten of natte cel, dus zo groot is het nou ook weer niet.
Ik heb op mijn (10,5m) boot een MBC SSC08 laten plaatsen, zodat ik ook kan koelen en ontvochtigen. Nog geen idee hoe goed het werkt, maar daar gaan we snel achter komen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Alain schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:14:
[...]

Ik heb op mijn (10,5m) boot een MBC SSC08 laten plaatsen, zodat ik ook kan koelen en ontvochtigen. Nog geen idee hoe goed het werkt, maar daar gaan we snel achter komen.
Ik heb daar ook wel eens naar gekeken, maar kan het opgenomen vermogen niet vinden. Omdat ik zowel in mijn buscamper als mijn dagzeiler geen 230V heb wordt dat al snel problematisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:34:
[...]

Ik heb daar ook wel eens naar gekeken, maar kan het opgenomen vermogen niet vinden. Omdat ik zowel in mijn buscamper als mijn dagzeiler geen 230V heb wordt dat al snel problematisch.
Hij neemt ongeveer 3,5A., dus ongeveer 800W. Het idee is om hem alleen te gebruiken in de haven als ik walstroom heb. Tijdens het varen zit ik toch buiten.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
Rene schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:11:
Hier in de markt voor een klein bootje om met de kids lekker te vissen / kleine tochtjes door de fjorden te varen. Criteria waren:

- minimaal 14 ft
- 4 takt motor (niet te groot)
- console met stuur
- robust genoeg om hee het seizoen aan de steiger te leggen.
- Max 10 jaar oud

Ga van het weekend wellicht een Pioner 14 (2014) inclusief trailer ophalen. Uitgerust met een 20pk Yamaha (2017) motor. Ik had al een tijdje geleden een Lowrance Hook 2 4X GPS gekocht zodat we ook wat vissen kunnen vinden! Als er geen gekke fratsen zijn wordt dat de komende tijd lekker met de kids rondvaren :)

Dit model gaat het dan worden:

[Afbeelding]
Eventjes mijn eigen post opvolgen. De boot waar ik eigenlijk voor ging werd voor mijn neus door een ander gekocht. Eigenlijk raar want we hadden al een afspraak. Ik heb besloten daar verder geen tijd in te steken en de man vriendelijk bedankt.

Afgelopen weekend besloten een andere boot (wel zelfde type) te kopen. Als het goed is kan ik hem van het weekend ophalen.

14 voet Pioner Dark Line met 25 pk Evinrude e-TEC 25. Deze boot is 4 jaar nieuwer dan de witte waar ik eerst voor wilde gaan. Ook heeft deze een iets sterkere motor met powertrim, rekwerk rondom, lichtmast en zekeringkast zodat ik het echolood kan aansluiten. Alleen nog even op jacht naar een kussenset dan zijn we compleet.

Dit is hem geworden:

Beetje onduidelijke foto maar hier wat beter (precies dezelfde kleur en uitrusting op de motor na):

Hopelijk gaan we hier veel vaarplezier aan hebben *O*

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rene leuk bootje! Zit er een zwemtrapje aan? Wel handig bij zwemmen / overboord vallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
franssie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:
@Rene leuk bootje! Zit er een zwemtrapje aan? Wel handig bij zwemmen / overboord vallen.
Ja er zit een zwemtrap aan (voor zover men dat een zwemtrap kan noemen). In ieder geval genoeg om weer aan boord te komen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Rene schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Ja er zit een zwemtrap aan (voor zover men dat een zwemtrap kan noemen). In ieder geval genoeg om weer aan boord te komen :)

[Afbeelding]
Dat met een handgreep of stuk touw om je aan op te hijsen is meestal wel voldoende als je lenig genoeg bent.
Maar leuk bootje, lijkt me redelijk onderhoudsarm en dat is een zegen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Charly

Spektakel uit de zuidelijke oceaan. Persoonlijk zou ik het geluid uit zetten en er zelf een leuk muziekje bij aanzetten, maar wel vette beelden. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rene
franssie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Dat met een handgreep of stuk touw om je aan op te hijsen is meestal wel voldoende als je lenig genoeg bent.
Maar leuk bootje, lijkt me redelijk onderhoudsarm en dat is een zegen.
De romp is van polyethyleen dus zo goed als onderhoudsvrij en kan tegen een stootje. De motor is een 2takter met directe inspuiting met een onderhoudsinterval van 3jaar/300 draaiuren. Onderhoud is een klein klusje.

We hebben gelukkig een steiger dus de boot zal van april tot oktober in het water liggen. Daarna gaat die op de trailer gedurende de winter.

• Rene
Dit weekend helaas nog geen boot. De toerenteller en lichtmast moesten gerepareerd worden. De lichtmast was gisteren klaar maar de nieuwe toerenteller komt pas maandag.

Kon de boot wel ophalen, en de toerenteller laten nasturen maar die optie heb ik niet gekozen. Ga hem nu dinsdag of woensdag ophalen.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 23:55

matroosoft

Lone Christian

Ben benieuwd wat jullie vinden van een buitenboordmotor aan een klein motorjacht. Zeg tot een 10m. En dan in plaats van een binnenboordmotor. Ook al eens gepost op het watersportforum maar daar is het vrij rustig.

De buitenboordmotor kan je deels inbouwen in een bun met een afsluitbaar luik. Maakt het minder diefstalgevoelig en oogt beter. Sturen kan ook met de BB-motor, evt met ruddersafe. Vraag is hoe bestuurbaar je nog bent bij stationair draaien.

Zowel kosten- als ruimte-technisch lijkt me bovenstaand plaatje heel gunstig, bb-motoren zijn goedkoper, installatie is goedkoper, veel toegankelijker bij onderhoud. Ook heb je geen installatie- en onderhoudskosten aan een stuurinstallatie.

Ruimte-technisch win je een hoop ruimte midscheeps en verlies je weer een klein beetje aan de achterzijde. Al met al win je meer dan je verliest. En qua gewicht ben je ook een stuk lichter.

Natuurlijk blijven er ook wel wat vragen over, met buitenboord kijk je toch vaak naar benzine en dat is langs het water slecht te krijgen.

Een zwemplateau wordt lastig al kan je die misschien deels behouden bij inbouw in een bun.

Ook de stroomvraag is een dingetje, al kan je met zonnepanelen en een accu ook veel opvangen.

Ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

• franssie

franssie

Save the albatross

@matroosoft 10 meter, wat is het gewicht? Welk materiaal?

Een buitenboordmotor stuurt veel onrustiger dan met een roer. Zeker bij een groot jacht zou ik het niet willen.
Ook zijn de schroeven van buitenboordmotoren relatief klein, dus afremmen kan een punt worden.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

@franssie dacht aan een stalen motorjacht, zeg tot een 8 ton.

Qua bestuurbaarheid, maakt zo'n ruddersafe misschien nog verschil? Heb je daar ervaring mee?

Wat betreft de kleine schroef begreep ik uit een ander topic dat ze ook buitenboordmotoren verkopen met "werkschroef", een schroef met grotere spoed en een lagere reductie. Bij Yamaha noemen ze dat Full Thrust. Is dan bedoeld om zo'n motor aan een zwaardere boot te hangen.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

@matroosoft Er zijn genoeg buitenboordmotoren met een lichtspoel dus daar komt ook gewoon stroom uit.
8 ton, hmmm welk vermogen bbm dacht je dan aan?

[Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 26-03-2023 13:22]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PalingDrone schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:19:
@matroosoft Er zijn genoeg buitenboordmotoren met een lichtspoel dus daar komt ook gewoon stroom uit.
Dacht ergens gelezen te hebben dat die doorgaans niet zoveel vermogen kunnen leveren. Zeg maar net genoeg voor je vaarlampjes en de motor starten. Maar ben er zelf niet in thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

matroosoft schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Dacht ergens gelezen te hebben dat die doorgaans niet zoveel vermogen kunnen leveren. Zeg maar net genoeg voor je vaarlampjes en de motor starten. Maar ben er zelf niet in thuis.
Dat gaat meer over de capaciteit van je accubank, of je vaak aan de walstroom kan laden en wat je denkt te gaan verbruiken. koelkastje en wat ledlampjes of wil je een elektrische boiler etc. Het is trouwens niet alleen diesel aan de waterkant, op heel veel plekken is ook gewoon benzine te koop.
Met 2 bbm heb je trouwens een betere manouvreerbaarheid maar dan krijg je wel een enorme inefficiënte grote bun (die je dan wel weer dicht kan maken omdat je dan met 2 schroeven/gashendels gaat sturen en draaien van de motoren weinig zin meer heeft).
Bij 8 ton niet planerend zou ik het bij 1 stevige motor met werkschroef laten evt aangevuld met een boegschroef om op lage snelheden te kunnen draaien.

[Voor 25% gewijzigd door PalingDrone op 26-03-2023 13:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

matroosoft schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:18:
@franssie dacht aan een stalen motorjacht, zeg tot een 8 ton.
Dat is best wel wat massa, ik raad het af.
Qua bestuurbaarheid, maakt zo'n ruddersafe misschien nog verschil? Heb je daar ervaring mee?
Ik heb er helaas geen ervaring mee, het zal uitmaken op een visbootje maar met 8 ton heb je echt de schroefwerking van een echte schroef nodig in combinatie met een groot genoeg roer achter de schroef. Winstil vaart het wel maar met afmeren bij zijwind of stroming wordt het lastig.
Wat betreft de kleine schroef begreep ik uit een ander topic dat ze ook buitenboordmotoren verkopen met "werkschroef", een schroef met grotere spoed en een lagere reductie. Bij Yamaha noemen ze dat Full Thrust. Is dan bedoeld om zo'n motor aan een zwaardere boot te hangen.
Ik heb een werkschroef, want niet snelvarend op zowel mijn visbootje (10 pk) en mijn zeilbootje (8 pk). Dat maakt dat je bij lagere toeren sneller vooruit gaat, ipv een dinghy bijboot die nauwelijks waterverplaatsing heeft en snel in plané gaat.

Buitenboordmotoren zijn licht, komen snel op vermogen maar missen koppel, en dat heb je met een goede schroef heb je bij massa nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:34
De betrouwbaarheid en levensduur van een inboard diesel is gewoon ongeëvenaard. Ik heb een 2 cilinder uit de jaren 80 en draait gewoon altijd. En heel zuinig (1 liter/uur).

Zo’n benzine bbm vraagt toch meer oplettendheid. In gebruik en in de winter. En voor een 8tonner heb je ook wel redelijke motor nodig, die til je ook niet zomaar even uit een bun.

Als ik nu nieuwe motor zou moeten kiezen zou ik gaan voor inboard elektrisch.

[Voor 15% gewijzigd door Sethro op 27-03-2023 08:29]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

8 ton stalen boot wil je eigenlijk gewoon met een inboard diesel hebben, levert gelijk lekker warm water op voor eventueel een boiler of verwarming en je kan er een flinke dynamo op schroeven voor wat extra stroomopbrengst. Ook wanneer je eens op stromend water (rivieren) vaart is wat extra umpf eerder noodzaak dan luxe.
Wat @franssie al zei, je hebt (diesel)koppel nodig om zo'n gewicht op gang te brengen maar helemaal om die massa weer stil te leggen
Een buitenboordmotor in bun is meer geschikt voor bijvoorbeeld een polyester Waterland kruiser van een meter of 7.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:49
Heb best wat ervaring met met zowel binnen en buiten motoren maar zou altijd kiezen voor binnen.
Stiller, veel rustiger in sturen (minder correctie nodig) en als je het eenmaal gewend bent ook super makkelijk met manoeuvreren.
Natuurlijk is het voor onderhoud niet even meenemen naar je garage maar of je doet het reguliere zelf en laat af en toe iemand komen.
Voor mij echt een no brainer

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EvaluationCopy
Een BBM zwaar genoeg voor een 8 ton stalen boot til je ook niet even van je boot af voor onderhoud.

Er zal wel een reden zijn dat er níemand rondvaart met een BBM op een 8 ton zware boot. Moet je niet willen. Benzine (binnen) aan boord bewaren ook niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charly
Alle redenen zijn eigenlijk al wel gegeven. Ik zou inderdaad ook lekker gaan dieselen. Ik ben verder absoluut geen expert, maar als het goedkoop moet zijn daar volgens mij ook wel mogelijkheden met de bootjessloperij, (al dan niet gebruikte) industrie motortjes, chinese kopieën, etc... Omgebouwde (sloop)automotoren zie je geloof ik ook nog wel eens maar misschien een beetje overkill voor een boot van max 10m

[Voor 17% gewijzigd door Charly op 28-03-2023 10:19]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Rene
De boot is opgehaald en te water gelaten! Ik vond het toch wel spannend achteruit met de trailer de heuvel af ;).

Na het ophalen eerst thuis even gewassen en een echolood gemonteerd.

Motor draaide als een zonnetje! Starte direct zonder problemen. Kwam alleen tot een kleine 25kn en met de kids en visuitrusting tot 22kn en een kruissnelheid van 18/19kn. Viel dus reuze mee! De eerste vis is al binnen!

En te water :)

Thuis aan de steiger :D

[Voor 8% gewijzigd door Rene op 02-04-2023 22:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rene niets zo lekker dan een boot aan de steiger naast je huis (al is het omdat je dan niet zover met de koelbox hoeft te tillen).

Beetje off-topic, wat voor vis is dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
franssie schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:41:
@Rene niet zo lekker dan een boor aan de steiger naast je huis (al is het omdat je dan niet zover met de koelbox hoeft te tillen).

Beetje off-topic, wat voor vis is dat?
Ja met een eigen steiger mag je niet klagen (al ligt onze steiger 30 meter lager dan ons huis).

De vis die je ziet is een klein koolvis. Dusdanig klein dat hij de vriezer in zou mogen om later in het jaar te figureren als aasvis in de krabbenkooi :+. Maar het seizoen is vroeg dus deze mocht weer terug de zee in :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arvado
@Rene Vind het een aardige vis anders hoor!

In welk land woon?

Die Pioner boten zijn zo oerdegelijk. Als kind van 12 had ik er 1 met 2PK BBM en later 6PK. Zijn omgeslagen en al met dat ding. Botsingen mee gehad. Maar bootje gaf geen krimp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ziet er goed uit @Rene!

25Kn is een serieuze snelheid hoor!

Wat een prachtig plaatje:
Een steiger aan huis is een droom... :Y

PS: wen jezelf aan om altijd een reddingsvest te dragen ;)
Deze automatische merk je bijna niks van.
Veel plezier met je boot!

| Security Management |

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:49
leuk bootje! en eens met de tip voor een reddingsvest... en als je echt een top model zoekt die je echt niet merkt; spinlock. De modellen zoals hierboven voel ik altijd wat in mijn nek. Die van Spinlock dus niet.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Arvado
Kolere wat een prijzen joh. Die zijn echt duur.

Nu we het toch over vesten hebben, iemand tips voor een kind van 6-12 maanden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Arvado schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:35:

Nu we het toch over vesten hebben, iemand tips voor een kind van 6-12 maanden?
Gewoon zo'n standaard redvest van schuim met een band onderdoor. En aantrekken zodra je de auto uitgaat zodat het kind niet beter weet dan dat het erbij hoort. Een inflatable is veels te leuk om niet open te trekken ;)

• Arvado
Ja goeie idd. Had ik nog niet een aan gedacht. Ga maar een vaste bestellen

Toevallig nog andere tips voor het (snel)varen met een kind van 6-12 maanden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Klopt, maar omdat ze zo fijn zitten heb ik er totaal geen moeite mee om hem aan te trekken. Met de 'goedkopere' krijg ik toch altijd last van mijn rug na een aantal uur.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
franssie schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:58:
[...]

Gewoon zo'n standaard redvest van schuim met een band onderdoor. En aantrekken zodra je de auto uitgaat zodat het kind niet beter weet dan dat het erbij hoort. Een inflatable is veels te leuk om niet open te trekken ;)
En het goede voorbeeld geven door zelf ook een vest aan te trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gerritjan schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:53:
[...]

En het goede voorbeeld geven door zelf ook een vest aan te trekken.
Ik heb zelf geen kinderen, maar tot 12 maanden weet ik niet of het veel verschil maakt, bij peuters kan ik me dat wel voorstellen. Hoe dan ook is het dragen van een redvest gewoon verstandig, ook zonder kinderen natuurlijk.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rene
Arvado schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:09:
@Rene Vind het een aardige vis anders hoor!

In welk land woon?

Die Pioner boten zijn zo oerdegelijk. Als kind van 12 had ik er 1 met 2PK BBM en later 6PK. Zijn omgeslagen en al met dat ding. Botsingen mee gehad. Maar bootje gaf geen krimp.
Ik woon in Noorwegen.
bord4kop schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:19:
Ziet er goed uit @Rene!

25Kn is een serieuze snelheid hoor!

Wat een prachtig plaatje:

[...]

Een steiger aan huis is een droom... :Y

PS: wen jezelf aan om altijd een reddingsvest te dragen ;)
Deze automatische merk je bijna niks van.
Veel plezier met je boot!
Ex marineman hierzo. Wij gebruiken altijd reddingsvesten. Geen reddingsvest = niet varen, ook al is het maar een klein stukje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EvaluationCopy
Die zijn ook wel bedoeld voor de serieuze zeezeilers natuurlijk. Lampje ingebouwd, een vakje voor een PLB, dyneema lus voor tethers, optioneel een tethers ontgrendeling etc...

Er zijn ook prima b-merken voor een derde van de prijs van de duurste Spinlock. Die vesten moet je overigens nooit onder de buiskap in de felle zon leggen, best schrikken als zo'n ding buiten het water afgaat :X

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

En nog een tip: koop er wel eentje waar het gaspatroon te vervangen is.. Anders ben je na 3-5 jaar weer aan de beurt :X

Wij hebben ze per 4 gekocht, in de aanbieding. Dat scheelde ook weer een fikse klap €€.

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb nog nooit een versie gezien waar het gaspatroon niet van te vervangen is. Hoe dan ook is het een goed idee om de patronen periodiek te controleren en te wegen, het gevulde gewicht staat er op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
Ja voor de vesten die ik nu heb weeg ik ze jaarlijks. Deze zijn ook te vervangen idd. Maar ik kom nooit op zee dus die Spinlocks zijn OP voor mij. Misschien kan ik er binnenkort via m'n schoonvader nog een paar krijgen. Die werkt op een ponton en daar vervangen ze die dingen periodiek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Arvado schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:54:
Ja voor de vesten die ik nu heb weeg ik ze jaarlijks. Deze zijn ook te vervangen idd. Maar ik kom nooit op zee dus die Spinlocks zijn OP voor mij. Misschien kan ik er binnenkort via m'n schoonvader nog een paar krijgen. Die werkt op een ponton en daar vervangen ze die dingen periodiek.
Hmmm, er is een reden dat ze die dingen periodiek vervangen...
Je zet toch ook geen 2e hands remblokken op je auto?
Zo'n opblaasbaar vest moet zo betrouwbaar mogelijk zijn, gewoon nieuwe halen en laten keuren/testen (of zelf doen maar wel controleren op de werking eens per zoveel tijd), je weet nooit hoe er in het verleden met een vest is omgegaan.
Dan kan de cilinder nog wel goed zijn maar met een lekje of scheur in de balg heb je er ook niet zo veel aan.
Materiaal waar je leven van af kan hangen moet je niet op bezuinigen, dat moet gewoon goed zijn.

Die "kinderbodywarmers" met vast schuim er in kan je wel prima 2e hands scoren, kinderen groeien er allemaal vrij rap uit dus daar zit een levendige handel in.

[Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 04-04-2023 14:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
Ja volgens mij moeten die gaspatronen zakelijk gezien jaarlijks of twee jaarlijks vervangen worden (wat gewoon niet nodig is als ze nog op gewicht zitten). Dat bedrijf heeft ervoor gekozen om die patronen niet vervangen maar gewoon de volledige vesten.

Vesten zijn nog super, zien er ook nog als nieuw uit en patronen zijn gewoon op gewicht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Arvado schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:31:
Ja volgens mij moeten die gaspatronen zakelijk gezien jaarlijks of twee jaarlijks vervangen worden (wat gewoon niet nodig is als ze nog op gewicht zitten). Dat bedrijf heeft ervoor gekozen om die patronen niet vervangen maar gewoon de volledige vesten.

Vesten zijn nog super, zien er ook nog als nieuw uit en patronen zijn gewoon op gewicht.
24h opgeblazen laten liggen en wanneer ze op druk blijven zou ik het wel weer een jaartje aan durven voor particulier gebruik, maar krijgertjes wel goed controleren.
(Oja en niet met de mond opblazen, dat is alleen voor nood. Je adem bevat te veel vocht wat je niet meer uit die balg krijgt wanneer je hem weer terugstopt in de hoes, handpompje gebruiken of een oud patroon)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Rene
Vandaag lekker wezen touren en vissen met de vrouw en 4 kids! Bootje doet het prima :) het weer was ook prima dus een eilandje gevonden en daar afgemeerd om verse pannenkoeken te bakken.

Eigenlijk weinig te klagen. Zelfs met 6 personen (denk het gewicht van 4 volwassenen) kwam de boot binnen no time in plan. 18 knopen kruisvaart en 23 op topsnelheid ging ook best.

Wat plaatjes:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EvaluationCopy
Te gek zeg. Over twee maanden vaar ik die kant op 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
@Rene Wauw wat gaaf zeg. Wat een prachtige omgeving. Het is daar ook niet zo druk op het water ofwel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
EvaluationCopy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:13:
Te gek zeg. Over twee maanden vaar ik die kant op 8)
Waar ga je precies heen?
Arvado schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:00:
@Rene Wauw wat gaaf zeg. Wat een prachtige omgeving. Het is daar ook niet zo druk op het water ofwel?
Het is niet hee druk (op het moment). Maar het is natuurlijk ook een enorm gebied dus een rustig plekje opzoeken is over het algemeen goed te doen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arvado
Ja precies, dat is hier op de Maas wel anders zomers.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EvaluationCopy
Rene schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:56:
[...]

Waar ga je precies heen?
Ik mik op Farsund. Afhankelijk van het weer ga ik dan door naar Stavanger en het gebied daarachter. Of in een week of 3 richting Oslo, daar pik ik een opstapper op.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

zo, voor het eerst weer op het water; een weekje Eemhof:

Zoek de sloep :o

| Security Management |

Acties:
  • +4Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Voor ons geld het tegenovergestelde: afgelopen week hebben we de knoop doorgehakt en we gaan onze Dehler verkopen. Wel met pijn in ons hard, maar het is beter zo.

Gezondheid en karakters hebben ons tot deze keus bewogen. Het voelt een beetje als een relatie stoppen waarvan je weet dat het eigenlijk beter is om te stoppen, maar je dat ook eigenlijk niet wilt…

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

leejoow schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:50:
Voor ons geld het tegenovergestelde: afgelopen week hebben we de knoop doorgehakt en we gaan onze Dehler verkopen. Wel met pijn in ons hard, maar het is beter zo.

Gezondheid en karakters hebben ons tot deze keus bewogen. Het voelt een beetje als een relatie stoppen waarvan je weet dat het eigenlijk beter is om te stoppen, maar je dat ook eigenlijk niet wilt…
Sterkte!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@leejoow met een boot verkoop je ook voor je gevoel de herinneringen, maar die blijven wel. En met het geld kan je wellicht ook nieuwe maken en ben je van de zorgen af. En je bent nooit te oud om nog eens een andere boot te kopen :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

franssie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:36:
@leejoow met een boot verkoop je ook voor je gevoel de herinneringen, maar die blijven wel. En met het geld kan je wellicht ook nieuwe maken en ben je van de zorgen af. En je bent nooit te oud om nog eens een andere boot te kopen :+
Dat klopt helemaal. En aangezien wel allebei nog geen 40 zijn, zou ik toch verwachten dat we nog wel even hebben :)

• Rene
bord4kop schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:36:
zo, voor het eerst weer op het water; een weekje Eemhof:

[Afbeelding]

Zoek de sloep :o
Ik moest even zoeken maar ze is gevonden (denk ik)... ;)

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

:+ ^^

Tja, ze valt een beetje weg tussen al die ginpaleizen :D

Anyway; het varen is hier wel erg leuk. Mooie stukken water.

Gisteravond ging de Spakenburger platbodem zeilclub (zo leek het tenminste) een rondje doen:

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop dat je een regionale vlag voert in eigen lokale watereren kan ik nog een beetje begrijpen, mwaar wat is je doel hiervan?
Mijn mening: ik vind het geen porum.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

net als friezen die overal met pompeblaren varen?

Moeten zij ook helemaal zelf weten. Of Duitsers met een duitse vlag. Of van die patsers met een speedboor met een vlag van X, Y of Z. Iedereen zn eigen heug en meug.

Ik heb echt 0,0 doel hiermee, vind het een leuke vlag, En leuk om hem op mn bootje te hebben. En als ik andere achterhoekers tegenkom doen ze duimpje.

Het zal me jeuken.

Enige waar ik me wel druk om kan maken is volk dat zich niet aan de regels houdt, gevaarlijk is, rotzooi overboord gooit, dat soort dingen.

[Voor 102% gewijzigd door bord4kop op 19-04-2023 22:38]

| Security Management |

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor e Friezen wil ik wel een uitzondering maken, die hebben er nog fel voor gevochten als volk.
Maar met name Amsterdammers buiten hun ring - bah -
en Rest Of Netherlands, beetje sneu buiten je eigen regio.

Maar persoonlijk mijn probleem, ik heb iets met vlag etiquette, vouw mijn vlag op etc, haal deze 's nachts binnen in de haven.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:05
Altijd de vlag van Friesland hier inderdaad :)

Ieder zo zijn voorkeuren.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

• franssie

franssie

Save the albatross

Kees_frl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:46:
Altijd de vlag van Friesland hier inderdaad :)

Ieder zo zijn voorkeuren.
Als je met een Fries oorlogsschip rondvaar - top!
Op een sloepje buiten .frl... waarom dan?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:05
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:53:
[...]

Als je met een Fries oorlogsschip rondvaar - top!
Op een sloepje buiten .frl... waarom dan?
Ik ben op en top Fries. :)

Ik vaar overigens niet buiten Friesland.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

• franssie

franssie

Save the albatross

Kees_frl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:01:
[...]

Ik ben op en top Fries. :)

Ik vaar overigens niet buiten Friesland.
Ik ben een halve nep Fries, dat is ook weer wat. En vaar met een wat blauwere strook in de NL vlag dan gebruikelijk. Daar is ook wel discussie over te voeren. (en een leuk onderwerp voor een nieuw topic, heb zelfs meerdere museau aangeschreven over vlagkleuren - lastig)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Is toch juist leuk die verschillende vlaggen.

• Arvado
Ik vaar gewoon met NL vlag. Moet overigens een nieuwe, zit schimmel in xD

• EvaluationCopy
[b]bord4kop in "Het grote boten topic"b. Of Duitsers met een duitse vlag
Waar zouden Duitsers ánders mee moeten varen? :S

Ik heb een gezonde hekel aan (lokaal) nationalisme. Het idee van de vlag is dat je kunt zien in welke taal je de schipper aan moet spreken. Als dat in Friesland Fries is, prima.

[Voor 33% gewijzigd door EvaluationCopy op 20-04-2023 10:49]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:24:
[...]

Ik ben een halve nep Fries, dat is ook weer wat. En vaar met een wat blauwere strook in de NL vlag dan gebruikelijk. Daar is ook wel discussie over te voeren. (en een leuk onderwerp voor een nieuw topic, heb zelfs meerdere museau aangeschreven over vlagkleuren - lastig)
Ah jij vaart onder de vlag van Luxemburg? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
Nu we het toch zo lekker over vlaggen hebben... Een van mijn ergernissen zijn de belachelijk grote vlaggen op kleine boten en sloepen. Het lijkt soms omgekeerd evenredig: hoe kleiner het vaartuig des te groter de vlag!
Officiëel mag een gehesen Nederlandse vlag nooit de grond raken, zie: vlaginstructie, maar op het water zie je vlaggen met een flinke punt in het water hangen.
Vooral als ik in het buitenland vaar ben ik trots op onze driekleur. Dat zouden meer mensen moeten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:00
Ik ben op het water eigenlijk vooral met varen bezig en niet zo zeer hoe andere erbij varen. Ik kan niet wachten op wat mooier weer :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rene
Al dat gelul over vlaggen. Ik heb geeneens een vlag :+ (best erg als ex-marineofficier ;))

Hier moet er gevaren worden. Hoe anderen erbij varen moeten ze lekker zelf weten.

Deze week alweer een paar uur op de klok gezet. Heerlijk vissen met de koters!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Een andere vraag; ik vind mijn boot maar slecht manoeuvreerbaar op lage snelheid.
Dat is natuurlijk vooral goed merkbaar bij kleine doorvaarten en bij het aanmeren.

Had er veel minder last van bij mijn vorige bootjes 4.10m en 4.95m 10Pk en 15pk BB.
Deze is 5.5 m met een 30 Pk BB. Hij heeft ook minder uitslag heb ik het idee, maar hij reageert ook gewoon minder goed.

Ik zit te denken aan een, prop-guard (prijzig), course-keeper (best prijzig) of een goedkopere oplossing als bijv een Hydrofoil (The wing?).

a ). Gaat één van deze soelaas bieden?

b ). Of heeft iemand een andere / betere oplossing?

[Voor 37% gewijzigd door bord4kop op 21-04-2023 17:50]

| Security Management |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

bord4kop schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:52:
Een andere vraag; ik vind mijn boot maar slecht manoeuvreerbaar op lage snelheid.
Dat is natuurlijk vooral goed merkbaar bij kleine doorvaarten en aanleggen.

Had er veel minder last van bij mijn vorige bootjes 4.10m en 4.95m 10Pk en 15pk BB.
Deze is 5.5 m met een 30 Pk BB. Hij heeft ook minder uitslag heb ik het idee, maar hij reageert ook gewoon minder goed.

[Afbeelding]

Ik zit te denken aan een, prop-guard (prijzig), course-keeper (best prijzig) of een goedkopere oplossing als bijv een Hydrofoil (The wing?).

a ). Gaat één van deze soelaas bieden?

b ). Of heeft iemand een andere / betere oplossing?
Besef wel dat wanneer je in dit vaargebied blijft je over een stevig maandje al continu fonteinkruid uit je schroef loopt te trekken, vraag me af of dat niet stukken lastiger wordt wanneer een prop wier zich tussen schroef en bijvoorbeeld zo'n Hydrofoil/straalbuis geperst heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bord4kop komt je schroef wel voldoende onder je boot? Lijkt op de foto best kort.
Alles wat op een fin lijkt zal wat werken. Ik heb nog ergens een tweedehands ding liggen, zal die eens opmeten, maar nooit gebruikt, heb er mee leren omgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

De foto vertekend enorm. Deze motor is best lang (langer dan de 15pk die er origineel op zat). De Schroef (hart) komt nu zeker +/- 40 cm onder de waterlijn, dus dat zit wel snor.
Ook trimmen heeft weinig effect op het sturen helaas.

Goeie @PalingDrone van dat wier! Die Prop-guard valt af O-)

PS: met de 15pk was het net zo beroerd.
PS2: ook rechtuit moet je bijna constant bijsturen. Er zit wel ietsje spelling op de stuurkabel, maar dat is echt minimaal.

@franssie ; wat is dat voor vin die je hebt?
Zoiets als dit;

Of meer dit:

[Voor 80% gewijzigd door bord4kop op 21-04-2023 18:37]

| Security Management |

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee