Koeling is hfx met 6 mm heatpipes, volledig van koper. Op de achterkant heb ik een enzotech cnb-r1 gelijmd (zalman) vrm, mosfet, geheugen is ook van enzotech. Het plaatje om het koperen blokje op de gpu te plaatsen heb ik zelf gemaaktleonpwner1 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:15:
Jezus wat een zooi met die kabelsZou dat eens gauw gaan wegwerken
En wat voor koeling is dat eigenlijk...? Ik kan het niet helemaal thuisbrengen.
Anoniem: 215533
Systeem=
E8500, 4g 1333mhz DDR3 7-7-7-20, GA X48t DQ6, Club3D 4870X2, 850W coolermaster realpower. G15 en MX400 muis Bios versie F4, vista home premium x64. Catalyst 8.8
Ik heb een probleem met gamen op deze pc. Hij crashed voortdurend op dezelfde manier, tijdens het laden van een level of een map kapt ie er ineens mee, gaat het geluid op tilt (hard gescrambled game geluid) en moet ik hard rebooten.
Na alle drivers geupdate te hebben heb ik in mijn BIOS wat settings aangepast,
SATA Port0-3 Native mode is enabled
Init display is PEG
HPET support is enabled op 64 bit
En verder speedstepping en CE1 uit ivm laffe poging tot overklokken (nog niet aan begonnen)
Vista mekkert dat het aan de display adapter ligt, maar de typische geluiden en het gebrek aan een ATI red screen of death lijken dit tegen te spreken. Weet iemand of die Azalia audio CODEC conflicten oplevert met de HDMI audio drivers van ATI? OF moet ik het in een hele andere hoek zoeken? (of games uit de winkel komen of *kuch* niet bijvoorbeeld?)
BVD
Bram
E8500, 4g 1333mhz DDR3 7-7-7-20, GA X48t DQ6, Club3D 4870X2, 850W coolermaster realpower. G15 en MX400 muis Bios versie F4, vista home premium x64. Catalyst 8.8
Ik heb een probleem met gamen op deze pc. Hij crashed voortdurend op dezelfde manier, tijdens het laden van een level of een map kapt ie er ineens mee, gaat het geluid op tilt (hard gescrambled game geluid) en moet ik hard rebooten.
Na alle drivers geupdate te hebben heb ik in mijn BIOS wat settings aangepast,
SATA Port0-3 Native mode is enabled
Init display is PEG
HPET support is enabled op 64 bit
En verder speedstepping en CE1 uit ivm laffe poging tot overklokken (nog niet aan begonnen)
Vista mekkert dat het aan de display adapter ligt, maar de typische geluiden en het gebrek aan een ATI red screen of death lijken dit tegen te spreken. Weet iemand of die Azalia audio CODEC conflicten oplevert met de HDMI audio drivers van ATI? OF moet ik het in een hele andere hoek zoeken? (of games uit de winkel komen of *kuch* niet bijvoorbeeld?)
BVD
Bram
De bios die er nu op staat stond er standaard op. Dus de OC uitvoering wordt 'blijkbaar' uitgeleverd met een HIS bios.THE_FIREFOX schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:46:
[...]
Je bent snel. Er zit al een HIS HD4870 bios in je Club3DWas dat al zo of heb je hem geflashed?
Sallandautomatisering, maar die staan niet meer in de pricewatchedgarf28 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:22:
[...]
Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht?
kan hem niet vinden in de pricewatch namelijk!
Op alternate.nl staat die club3d ook.
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
[ Voor 33% gewijzigd door Bullus op 23-08-2008 20:01 ]
|2600k|Asus 290|
790/1000 in mijn geval, ik heb een MSI OC editie, maar ja, op de standaardclocks in ieder geval. Ik heb gewoon de optie Change to these values aangezet en in Overdrive kon ik de core toen ver over de 800 zetten en het geheugen tot zeker 1200.Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:04:
[...]
Dus als je keek met gpu-z stonden de default clocks gewoon op 750/900? Op welke manier heb je die limits verhoogd dan?
Na uitvoerig testen maar besloten te flashen op 815/1125, wel zo makkelijk. Omdat ik ook de idle speeds en spanning en het fanprofiel heb aangepast werkt Overdrive nu niet eens meer, ik krijg een leeg tabblad met alleen een optie om het aan te zetten checkbox en de melding dat Overdrive nog not yet properly initialized is, met vriendelijk verzoek het later nog maar een keer te proberen.
[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 23-08-2008 20:50 ]
Volgens mij is het een fanless systeem, volledig passief gekoeld mbv. de case zelf.leonpwner1 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:15:
Jezus wat een zooi met die kabelsZou dat eens gauw gaan wegwerken
En wat voor koeling is dat eigenlijk...? Ik kan het niet helemaal thuisbrengen.
Op het moment dat mijn kast zo weinig lawaai zou maken zou ik me om die kabels geen zorgen meer maken
Nvm, vergeten naar de volgende pagina te gaan
[ Voor 6% gewijzigd door Snorro op 23-08-2008 21:54 ]
Anoniem: 154414
Bedankt voor de info, de bios is gewoon de originele van asus wat ik aan heb gepast.THE_FIREFOX schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:56:
[...]
Dat ligt totaal aan je huidige bios. Als die al een Diamond HD4870 Black Edition heb (soms ook wel HD4870 XOC genoemd) , dan maakt die patch niet uit omdat hij het uitzich zelf het al heeft. Ik denk dat je verkeerd gekeken heb aangezien ik aan die patch/hack heb mee geholpen omdat ik de XOC bios aan de schrijver van RBE heb geleverd.
[...]
Als je die patch heb gedaan en die bios erin heb geflashed kan je met de overdrive functie in de Catalyst Control Center heb hoger overclocken. Normaal is de max voor een normale HD4870 790/1100 Mhz. Met die patch wordt die limiet verhoogd.
Waarom klok je hem niet over met ATI Tray Tools. Dan hoef je geen zorgen te maken dat je per ongeluk een verkeerde/foute bios erin flash
Heb nu eerst de nieuwe bios erin geflasht zonder die overdrive hack. Werkt op zich goed qua fanregeling maar wel jammer van de max van 790. Later zal ik nog eens opnieuw proberen.
ATT kan ik niet gebruiken aangezien ik 2 kaarten in crossfire heb en dat niet wordt ondersteund.
Hmm misschien gaat het programma iets anders om met Asus' bios? Zal in ieder geval vannacht of morgen nog een keer flashen met nieuwe values en dan een paar screens maken.KneoK schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:48:
[...]
790/1000 in mijn geval, ik heb een MSI OC editie, maar ja, op de standaardclocks in ieder geval. Ik heb gewoon de optie Change to these values aangezet en in Overdrive kon ik de core toen ver over de 800 zetten en het geheugen tot zeker 1200.
Na uitvoerig testen maar besloten te flashen op 815/1125, wel zo makkelijk. Omdat ik ook de idle speeds en spanning en het fanprofiel heb aangepast werkt Overdrive nu niet eens meer, ik krijg een leeg tabblad met alleen een optie om het aan te zetten checkbox en de melding dat Overdrive nog not yet properly initialized is, met vriendelijk verzoek het later nog maar een keer te proberen.
Anoniem: 215533
vraag; in CPU Z zie ik voor mn 4870x2 bij crossfire dit staan:
"enabled (2Gpus), Sideport Off (unsure on vista64)
Weet iemand waar deze onzekerheid voor staat en of ik daar iets aan moet doen?
"enabled (2Gpus), Sideport Off (unsure on vista64)
Weet iemand waar deze onzekerheid voor staat en of ik daar iets aan moet doen?
Her en der is er wel iets over deze kaart te lezen. Hier en hier staan wel wat gebruikerservaringen. De kaart is kennelijk nog te nieuw voor reviews.SiHiDa schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:13:
Heeft er iemand al ervaring met de Sapphire 4850 512MB Dual Slot (*niet* de Toxic):
http://www.sapphiretech.c...erview.php?gpid=249&grp=3
Ben vooral benieuwd naar de noise levels (idle/load).
Ik heb hem zelf ook besteld. De Toxic is ook mooi, maar slecht verkrijgbaar of erg duur. Dit vond ik wel een mooi alternatief en 143 euro incl. verzending (bij Pixmania) vind ik een nette prijs. In Nederland heb ik hem ook online gezien bij Alternate en PChut (die sowieso een mooi assortiment HD4850's hebben).
Zal een mooie vervangen voor m'n X1950 Pro worden, in ieder geval.
Die eerste .nz-website had ik ook al gevonden. Die tweede nog niet, thanks.Piggen schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:58:
[...]
Her en der is er wel iets over deze kaart te lezen. Hier en hier staan wel wat gebruikerservaringen. De kaart is kennelijk nog te nieuw voor reviews.
Ik heb hem zelf ook besteld. De Toxic is ook mooi, maar slecht verkrijgbaar of erg duur. Dit vond ik wel een mooi alternatief en 143 euro incl. verzending (bij Pixmania) vind ik een nette prijs. In Nederland heb ik hem ook online gezien bij Alternate en PChut (die sowieso een mooi assortiment HD4850's hebben).
Anoniem: 254444
yup, volledig passiefSnorro schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 21:53:
[...]
Volgens mij is het een fanless systeem, volledig passief gekoeld mbv. de case zelf.
Op het moment dat mijn kast zo weinig lawaai zou maken zou ik me om die kabels geen zorgen meer maken
Nvm, vergeten naar de volgende pagina te gaan
gpu idle 44 C
ik heb catalyst 8.8 maar hij klokt niet terug in 2d?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 254444 op 24-08-2008 06:39 ]
Nee, dat komt omdat PowerPlay daar nog niet in zit.
Het zit wel in de gelekte 8.8 beta, maar de driveversie daar van is nieuwer dan van Catalyst 8.8.
Verwacht PowerPlay functionaliteit dus pas met Catalyst 8.9.
Het zit wel in de gelekte 8.8 beta, maar de driveversie daar van is nieuwer dan van Catalyst 8.8.
Verwacht PowerPlay functionaliteit dus pas met Catalyst 8.9.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Anoniem: 179898
Ik ben sinds gisteren een gelukkige bezitter van een Standaard Sapphire 4850, dit om mijn Geforce 7800GTX in SLI te vervangen. Deze draait perfect icm mijn toch wel 3 jaar ouwe pc: Een 939 opteron 165 @ 2.63 GHz op een Asus A8n-Sli met 2 GB ram. Hiermee kan ik Bioshock, GRID, en Stalker vloeiend spelen met alle settings op het hoogst icm met 4xAA op 1680x1050. Zelfs Crysis doet het prima op High.
Ik wou dit even melden omdat ik hier zo vaak lees dat oude pc's geen voordeel zouden halen uit een nieuwe grafische kaart. Okee, ik zal geen 150+ FPS halen maar mijn cpu houdt de fps zeker boven de 40 a 50
Dus als je budget niet zo groot is en je wil nieuwe spellen kunnen spelen is dit een prima keus! Video-HD-encoding ga ik niet eens proberen 
Nog nooit eerder ervaringen gehad met een ATI kaart, maar hij werkte meteen perfect! NVIDIA drivers eraf, safe mode, drivercleaner en dan de kaart vervangen. Super!
Ik wou dit even melden omdat ik hier zo vaak lees dat oude pc's geen voordeel zouden halen uit een nieuwe grafische kaart. Okee, ik zal geen 150+ FPS halen maar mijn cpu houdt de fps zeker boven de 40 a 50
Nog nooit eerder ervaringen gehad met een ATI kaart, maar hij werkte meteen perfect! NVIDIA drivers eraf, safe mode, drivercleaner en dan de kaart vervangen. Super!
Ok, ik heb nu succesvol de RBE bios erop geflasht met nieuwe overdrive limits. Ik had inderdaad niet goed gekeken aangezien de default clocks wel 800/1100 zijn (wat mij dus afschrikte), maar de current clocks staan gewoon op 750/900.
Heb ze nu op 810/1000 gezet en nu maar kijken of ie stabiel is. Wel lelijk dat furmark en atitool maar 1 kaart test, zou dus gewoon paar 3dMarks moeten laten draaien...
Heb ze nu op 810/1000 gezet en nu maar kijken of ie stabiel is. Wel lelijk dat furmark en atitool maar 1 kaart test, zou dus gewoon paar 3dMarks moeten laten draaien...
Bedankt voor de tip, naar aanleiding van jouw post heb ik hem ook maar besteld.Piggen schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:58:
[...]
Her en der is er wel iets over deze kaart te lezen. Hier en hier staan wel wat gebruikerservaringen. De kaart is kennelijk nog te nieuw voor reviews.
Misschien wel een klein pluspuntje van deze kaart is dat de vrm's schijnbaar van de uiteinde vd kaart naar voren zijn geplaatst waardoor hij wat korter is dan het standaard design. Dat kan net het verschil maken bij mij aangezien er een HD-bay met kabels in het verlengde zitten. Mijn GF6800GS in een Stacker heeft nu maar een paar cm speling en erg lang is de kaart niet vergeleken met de latere generaties.
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Wie kan me met dit helpen.. Heb de 4870 en wil de fan speed aanpassen, alles netjes gedaan en alles werkte gewoon, me pc was laatst alleen gecrasht en zijn de settings 4 dagen terug gezet.
Maar nu dus, krijg ik de fanspeed niet goed, hij verandert niet meer van profiel, terwijl ik toch zover ik me herinner alles goed heb staan ?
Hier een printscreen.
http://img183.imageshack.us/my.php?image=atiihf5.jpg
Maar nu dus, krijg ik de fanspeed niet goed, hij verandert niet meer van profiel, terwijl ik toch zover ik me herinner alles goed heb staan ?
Hier een printscreen.
Verwijder die profielen en maak ze opnieuw aan. Of je kan overwegen om de laatste ATI Tools Tray BETA (v1.5.8.1260) te gebruiken. Met het progsel kan je een leuke fan table samen stellen. Ook kan je een 2D en 3D profiel samenstellen zodat je kaart in 2D nog veel koeler is (Ik heb 38 graden met 25% fan gehaald)Tuzla schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:08:
Wie kan me met dit helpen.. Heb de 4870 en wil de fan speed aanpassen, alles netjes gedaan en alles werkte gewoon, me pc was laatst alleen gecrasht en zijn de settings 4 dagen terug gezet.
Hier een printscreen.
Tweaker hier.......
(kuch)
Ik heb 3 dagen geleden vanuit Thailand m'n 4850 besteld...
Hij is nu mooi geleverd (op de dag waarop ik thuis kwam).
Aankomende dinsdag naar mn primaire woongedeelte (kamers) en dan maar eens inbouwen!
Dit word btw mn eerste ATI-card ever. Van (voodoo) -- TNT2 -- Geforce4400 -- 6600 -- 6800GT -- 8300SE (<-- tijdelijk tot ik deze zou kopen). Ik hoop dat de software om je kaart in te stellen beter is geworden sinds de 9*** serie, toen vond ik het nm echt een ramp in verhouding met die van Nvidia...
Maargoed, alles went..
/edit
sapphire kaart btw
(kuch)
Ik heb 3 dagen geleden vanuit Thailand m'n 4850 besteld...
Hij is nu mooi geleverd (op de dag waarop ik thuis kwam).
Aankomende dinsdag naar mn primaire woongedeelte (kamers) en dan maar eens inbouwen!
Dit word btw mn eerste ATI-card ever. Van (voodoo) -- TNT2 -- Geforce4400 -- 6600 -- 6800GT -- 8300SE (<-- tijdelijk tot ik deze zou kopen). Ik hoop dat de software om je kaart in te stellen beter is geworden sinds de 9*** serie, toen vond ik het nm echt een ramp in verhouding met die van Nvidia...
Maargoed, alles went..
/edit
sapphire kaart btw
[ Voor 42% gewijzigd door ixl85 op 24-08-2008 16:30 ]
Is er al iets bekend over een aftermarket cooler? Het enige wat me tegenhoudt is het geluid wat de kaart produceert tijdens het gamen
Anoniem: 134818
Als je een recente(na mei) geproduceerde Accelerro S1 koopt, die heeft alles aanboord voor de HD4800 serie. Anders kijken naar de iceQ serie van sapphire Edit:HIS.
@hieronder, correct ;P
@hieronder, correct ;P
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 24-08-2008 21:36 ]
IceQ serie is van HIS.Anoniem: 134818 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:28:
Als je een recente(na mei) geproduceerde Accelerro S1 koopt, die heeft alles aanboord voor de HD4800 serie. Anders kijken naar de iceQ serie van sapphire.
Deze schijnt erg goed en stil te werken en blaast de lucht uit de kast.Deniax schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:57:
Is er al iets bekend over een aftermarket cooler? Het enige wat me tegenhoudt is het geluid wat de kaart produceert tijdens het gamen
http://www.highflow.nl/in...t=products&product_id=711
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=604
http://www.custompc.co.uk...59/akasa-vortexx-neo.html

[ Voor 10% gewijzigd door luckyjan op 24-08-2008 21:48 ]
Die heeft ook geen blokjes voor het VRM gedeelte. Imprinciepe past alles wat op de HD3800 reeks past, past ook op de 4800 reeks. Alleen de VRM dus niet.
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 24-08-2008 22:12 ]
Dus bovenstaande koelers passen ook op de 4870x2 ?
Dat gaat niet passen omdat Reinman met de 4800 reeks eigenlijk de 4850 en de 4870 (niet x2) serie bedoelde. Hoe wil je die koeler gaan plaatsen als er maar 1 koperblok is die je op de gpu kan plaatsen terwijl de hd4870 x2 er 2 heeftDeniax schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 00:13:
Dus bovenstaande koelers passen ook op de 4870x2 ?
4 heatpipes waren niet voldoende om de hd4850 passief te koelen. Idle ging wel maar na 30 min stressen steeg de temp naar 82 C en ging het overtemp ledje branden op de kaart en stopte deze er mee. Wat ik wel vreemd vind want ik dacht dat de gpu hogere temps aankon, het is dan ook geen refenceboard. Ik heb nu dus geupgrade naar 8 heatpipes.
idle 40 C, stressed 55 C
en dit met zero fans

idle 40 C, stressed 55 C
en dit met zero fans

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 254444 op 25-08-2008 07:30 ]
Dit ziet er wel echt idioot vet uitAnoniem: 254444 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 06:39:
4 heatpipes waren niet voldoende om de hd4850 passief te koelen. Idle ging wel maar na 30 min stressen steeg de temp naar 82 C en ging het overtemp ledje branden op de kaart en stopte deze er mee. Wat ik wel vreemd vind want ik dacht dat de gpu hogere temps aankon, het is dan ook geen refenceboard. Ik heb nu dus geupgrade naar 8 heatpipes.
idle 40 C, stressed 55 C![]()
en dit met zero fans
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik heb sinds vorige week een Sapphire 4870X2. Had mijn 3870 eruit gehaald en deze erin gedrukt met Catalyst 8.7 drivers erop. Dacht dat dat geen probleem zou zijn, maar moest dus een herinstallatie van de drivers doen...
Anyway, paar dagen verder kwamen de 8.8 drivers uit en deze heb ik dus maar geinstalelerd. Scheelde in Vantage toch zo'n 100 punten...
Anyway, sinds vanochtend krijg ik ineens vastlopers tijdens het opstarten in Vista32. PC start op en tijdens het laden van de SideBar loopt de pc ineens vast. geeft zwart beeld, of geeft verticaal gestreept beeld, en moet zelf de boel resetten.
Heb nu de 3870 er weer ingedrukt en problemen zijn weg.
Bij het eruit halen was de kaart wel bijzonder warm, maar dat kan de chip toch gewoon hebben.
Zijn er nog meer mensne die eenzelfde soort probleem hebben onder vonden?
Misschien is een downgrade naar 8.7 wel de oplossing
Anyway, paar dagen verder kwamen de 8.8 drivers uit en deze heb ik dus maar geinstalelerd. Scheelde in Vantage toch zo'n 100 punten...
Anyway, sinds vanochtend krijg ik ineens vastlopers tijdens het opstarten in Vista32. PC start op en tijdens het laden van de SideBar loopt de pc ineens vast. geeft zwart beeld, of geeft verticaal gestreept beeld, en moet zelf de boel resetten.
Heb nu de 3870 er weer ingedrukt en problemen zijn weg.
Bij het eruit halen was de kaart wel bijzonder warm, maar dat kan de chip toch gewoon hebben.
Maar je zou dan eventueel de losse koelblokjes van Enzotech kunnen gebruiken toch?Anoniem: 134818 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:11:
Die heeft ook geen blokjes voor het VRM gedeelte. Imprinciepe past alles wat op de HD3800 reeks past, past ook op de 4800 reeks. Alleen de VRM dus niet.
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Ja, of van zalman of van al die andere
. Die worden alleen niet standaard meegeleverd. Bij de S1 die gemaakt is na mei, zitten 2 blokjes voor het vrm gedeelte.
De officiele Catalyst 8.8 gaf bij mij (weliswaar met een 4850) ook problemen. Ook opeens wegvallend beeld. De leaked 8.8 doet het vreemd genoeg wel goed.XenoMorpH schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:18:
Ik heb sinds vorige week een Sapphire 4870X2. Had mijn 3870 eruit gehaald en deze erin gedrukt met Catalyst 8.7 drivers erop. Dacht dat dat geen probleem zou zijn, maar moest dus een herinstallatie van de drivers doen...
Heb nu de 3870 er weer ingedrukt en problemen zijn weg.![]()
Ik heb enkele dagen geleden een Club3D HD 4850 (CGAX-4852DDF) aangeschaft. Dit is het model waar een andere cooler op zit dan de standaard AMD cooler:

(Sorry, ik ben niet echt een kei in het nemen van foto's
)
Blijkbaar wijkt het PCB wat ik heb wat af van de afbeelding van dit product op Club3D's website: http://www.club3d.nl/inde.../highres/CGAX_4852DDF.jpg
Met name dat er een heatsinkje op de MOSFETs zit, dat er maar 6 MOSFETs onder zitten (in plaats van
en dat die 4 grijze blokjes er naast zijn vervangen door 2 grotere zwarte blokjes (ik heb geen flauw idee wat voor onderdeel dit is overigens), en nog wat andere verschillen.
Ik ben overigens niet zo tevreden met de koeling op deze kaart omdat het om te beginnen meer dan 1 slot in beslag neemt (dat is een probleem als ik ooit nog aan de Crossfire ga) en hoewel het de kaart erg koel houdt (35 C idle, 55C load), draait de fan permanent op de maximale RPM en maakt vrij veel herrie. Er zit een ontzettend irritante zoem in, en ik heb mijn PC kast noodgedwongen onder m'n bureau moeten zetten.
Ik weet niet zeker of die ATI Tray Tools beta een oplossing kan zijn voor m'n fan speeds aangezien ik voornamelijk in Linux zit (maar ik las iets over dat ATT de veranderingen in het BIOS van de kaart zet, dus misschien ook wel).
EDIT: Net even ATT beta (die ook de 4800 series ondersteunt) geprobeerd en de fan instellingen daar wijzigen lijkt geen effect te hebben... wordt vervolgd
Overigens staat op de verpakking dat de fan langzamer/sneller zou moeten draaien afhankelijk van de belasting van de kaart, dus ik ga hierover nog even contact op nemen met Club3D.

(Sorry, ik ben niet echt een kei in het nemen van foto's

Blijkbaar wijkt het PCB wat ik heb wat af van de afbeelding van dit product op Club3D's website: http://www.club3d.nl/inde.../highres/CGAX_4852DDF.jpg
Met name dat er een heatsinkje op de MOSFETs zit, dat er maar 6 MOSFETs onder zitten (in plaats van
Ik ben overigens niet zo tevreden met de koeling op deze kaart omdat het om te beginnen meer dan 1 slot in beslag neemt (dat is een probleem als ik ooit nog aan de Crossfire ga) en hoewel het de kaart erg koel houdt (35 C idle, 55C load), draait de fan permanent op de maximale RPM en maakt vrij veel herrie. Er zit een ontzettend irritante zoem in, en ik heb mijn PC kast noodgedwongen onder m'n bureau moeten zetten.
Ik weet niet zeker of die ATI Tray Tools beta een oplossing kan zijn voor m'n fan speeds aangezien ik voornamelijk in Linux zit (maar ik las iets over dat ATT de veranderingen in het BIOS van de kaart zet, dus misschien ook wel).
EDIT: Net even ATT beta (die ook de 4800 series ondersteunt) geprobeerd en de fan instellingen daar wijzigen lijkt geen effect te hebben... wordt vervolgd
Overigens staat op de verpakking dat de fan langzamer/sneller zou moeten draaien afhankelijk van de belasting van de kaart, dus ik ga hierover nog even contact op nemen met Club3D.
[ Voor 4% gewijzigd door Aphax op 25-08-2008 13:23 ]
Raar...heb de drivers geuninstalled en de 4870X2 erin gedrukt, 8.8 drivers eropnieuw op en alles werkt weer....The_nv40_man schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:56:
[...]
De officiele Catalyst 8.8 gaf bij mij (weliswaar met een 4850) ook problemen. Ook opeens wegvallend beeld. De leaked 8.8 doet het vreemd genoeg wel goed.

Met de 3870 geen probleem maar wel met de 4850 en nu even een 2650, wat lijkt te helpen (want het is tot nu toe niet meer voorgekomen) is in CCC bij de DVI Setting een vinkje zetten in Alternate DVI operational mode. Heb je die strepen dan kun je de resolutie even aanpassen en weer terug zetten dan is het doorgaans ook weg.XenoMorpH schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:49:
[...]
Raar...heb de drivers geuninstalled en de 4870X2 erin gedrukt, 8.8 drivers eropnieuw op en alles werkt weer....maf!!
Op de foto's zie ik vanaf de koeler maar twee draadjes lopen. Nu is mijn technische kennis niet denderend, maar volgens mij moet je minstens een derde (meestal gele) hebben om de RPM uit te kunnen lezen en te kunnen sturen. Ik denk dus niet dat de kaart, zoals op de doos staat, in staat is om zelf de fan zachter te laten draaien.
Als ik de foto op de site bekijk zie ik er daar ook maar twee, maar je ziet wel dat je een 3-pins stekkertje op het pcb kwijt kunt. Fan vervangen is dus een optie en dan maar hopen dat je bios er op ingesteld is of, iets verstandiger, je mailt inderdaad even met Club3D.
Hetzelfde probleem als met mijn HD3850 512MB, ook maar twee draadjes. Ik wens je sterkte

Het 3e draadje is inderdaad nodig voor het uitlezen van het toerental maar niet voor de sturing want dat kan prima met 2 draadjes alleen moet de kaart het ondersteunen.KneoK schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:40:
[...]
Op de foto's zie ik vanaf de koeler maar twee draadjes lopen. Nu is mijn technische kennis niet denderend, maar volgens mij moet je minstens een derde (meestal gele) hebben om de RPM uit te kunnen lezen en te kunnen sturen. Ik denk dus niet dat de kaart, zoals op de doos staat, in staat is om zelf de fan zachter te laten draaien.
Als ik de foto op de site bekijk zie ik er daar ook maar twee, maar je ziet wel dat je een 3-pins stekkertje op het pcb kwijt kunt. Fan vervangen is dus een optie en dan maar hopen dat je bios er op ingesteld is of, iets verstandiger, je mailt inderdaad even met Club3D.
Leuk linkje voor de 4850 temps en fanspeeds
http://www.techpowerup.com/?64398
Heb het even door gelezen en je fan op 35% lijkt meer dan genoeg voor zowel idle en stressed.
Ik ga morgen mn kaartje inbouwen en meteen proberen. Misschien werkt het ook wel voor jullie.
http://www.techpowerup.com/?64398
Heb het even door gelezen en je fan op 35% lijkt meer dan genoeg voor zowel idle en stressed.
Ik ga morgen mn kaartje inbouwen en meteen proberen. Misschien werkt het ook wel voor jullie.
Anoniem: 134214
Lekkere uitvoering...Aphax schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:06:
Ik heb enkele dagen geleden een Club3D HD 4850 (CGAX-4852DDF) aangeschaft. Dit is het model waar een andere cooler op zit dan de standaard AMD cooler:
[afbeelding]
[afbeelding]
(Sorry, ik ben niet echt een kei in het nemen van foto's)
Met name dat er een heatsinkje op de MOSFETs zit, dat er maar 6 MOSFETs onder zitten (in plaats vanen dat die 4 grijze blokjes er naast zijn vervangen door 2 grotere zwarte blokjes (ik heb geen flauw idee wat voor onderdeel dit is overigens), en nog wat andere verschillen.
Zitten niet overal solid caps op
Probleem met de S1 en veel andere heatpipe koelers is dat ze vaak prima koelen maar dat de hete lucht in de kast blijft en door je casefans naar buiten moet worden geblazen, en dat is jammer.Anoniem: 134818 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:45:
Ja, of van zalman of van al die andere. Die worden alleen niet standaard meegeleverd. Bij de S1 die gemaakt is na mei, zitten 2 blokjes voor het vrm gedeelte.
De oplossing van de akasa vortrexx met heatpipes en de hete lucht afvoeren naar buiten lijkt mij daarom ook veel beter. Vooral met de hete kaarten van tegenwoordig.
Dat vind jij, ik met 2x een 14cm en 2x een 12cm case fan er in vind het niet erg, gezien mijn airflow van beneden naar boven loopt en overdreven goed is(en best alwaaiig). Ook heb ik mijn S1 actief gekoeld met 2x een 9cm fan, load staat overclocked op 720/2200 op 38 graden. Denk dat het koelvermogen van de S1 een stuk hoger is, gezien de grotere opverlakte en de 2 fans inplaats van 1.
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 25-08-2008 14:52 ]
Wat dacht je van de draadjes doorknippen en aan de 5/7 Volt aansluiten van een molex, werkt perfect.Jejking schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:52:
Hetzelfde probleem als met mijn HD3850 512MB, ook maar twee draadjes. Ik wens je sterkte
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Wat raar dat club3d 2 dezelfde kaarten uitbrengt, maar dan met een ander designAphax schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:06:
[afbeelding]
[afbeelding]
(Sorry, ik ben niet echt een kei in het nemen van foto's)
Met name dat er een heatsinkje op de MOSFETs zit, dat er maar 6 MOSFETs onder zitten (in plaats vanen dat die 4 grijze blokjes er naast zijn vervangen door 2 grotere zwarte blokjes (ik heb geen flauw idee wat voor onderdeel dit is overigens), en nog wat andere verschillen.
Die van mij ziet er gelukkig zo uit.

3draadjes
Tja, moeilijk doen terwijl het makkelijk kan is natuurlijk ook een manier?!?-The_Mask- schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:41:
[...]
Wat dacht je van de draadjes doorknippen en aan de 5/7 Volt aansluiten van een molex, werkt perfect.
ixl85 in "Het ATI HD48xx Ervaringen Topic - Deel 2"
Volgens mij werkt die methode niet met die fan?!?
|2600k|Asus 290|
Dan zou je ook een fanmate kunnen kopen voor 2 euro oid, die er tussen hangen.
Of een fancontroller kopen (dat is sowieso fijn voor je systeem).
Zolang je je garantie wilt houden en geen andere cooler er op wil zetten (wat je imo nog beter kan doen) zou ik ook geen draden gaan knippen.
Of een fancontroller kopen (dat is sowieso fijn voor je systeem).
Zolang je je garantie wilt houden en geen andere cooler er op wil zetten (wat je imo nog beter kan doen) zou ik ook geen draden gaan knippen.
Anoniem: 185166
Het schijnt niet alleen zo te zijn maar het is gewoon zo. Lees blad 4 van "Het ATI HD48xx Ervaringen Topic - Deel 2"luckyjan schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:43:
[...]
Deze schijnt erg goed en stil te werken en blaast de lucht uit de kast.
http://www.highflow.nl/in...t=products&product_id=711
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=604
http://www.custompc.co.uk...59/akasa-vortexx-neo.html
[afbeelding]
Zalman geheugen heatsinks passen perfect. Je heb er 6 van nodig.
4 draadjes
Goed koper is duurder dan slecht koper
De strepen waren in 2 a 3 kleuren verticaal naast elkaar, het hele scherm vullend. Ik kon gewoon niets anders doen dan rebooten. Resolutie aanpassen kon niet omdat ie dan al was vast gelopenNorbert schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:36:
[...]
Met de 3870 geen probleem maar wel met de 4850 en nu even een 2650, wat lijkt te helpen (want het is tot nu toe niet meer voorgekomen) is in CCC bij de DVI Setting een vinkje zetten in Alternate DVI operational mode. Heb je die strepen dan kun je de resolutie even aanpassen en weer terug zetten dan is het doorgaans ook weg.

maar goed, hoop dat dit eenmalig was

En hier zitten meer solid caps op!Giant87 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:48:
[...]
Wat raar dat club3d 2 dezelfde kaarten uitbrengt, maar dan met een ander designZiet er een stuk cheaper uit als ik eerlijk ben.
Die van mij ziet er gelukkig zo uit.
[afbeelding]
3draadjes
Dus zowiezo een betere uitvoering dan die andere!
Ik heb de bios geflasht zodat in 2d gpu 300mhz en ram 600mhz draait en voltage verlaagt naar 1,000v. powerplay doet het in catalyst 8.8 wel in tegenstelling tot wat ik eerder melde. Werkt perfect met deze settings in 2d en geen flikeren oid bij omschakelen naar 3d. Ik ben erg blij met mijn kaart nu. Idle temp is 3 graden gedaald naar 38C
Tot nu toe niets dan lof lof over de 4850
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 254444 op 26-08-2008 10:57 ]
Volgens mij geld dat flikkeren van het beeld alleen voor de 4870, aangezien de 4850 niet voorzien is van GDDR5.Anoniem: 254444 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 08:32:
Ik heb de bios geflasht zodat in 2d gpu 300mhz en ram 600mhz draait en voltage verlaagt naar 1,000v. powerplay doet het in catalyst 8.8 wel in tegenstelling tot wat ik eerder melde. Werkt perfect met deze settings in 2d en geen flikeren oid bij omschakelen naar 3d. Ik ben erg blij met mijn kaart nu. Idle temp is 3 graden gedaald naar 38C![]()
Had gisteren ook een warmloper. Na paar uurtjes guitar hero 3 viel beeld weg, ging lampje branden op de bovenste kaart, en ventilator voluit draaien. Zal vanmiddag de bios nog maar eens aanpassen met hogere fanspeeds, als dat niet gaat eens kijken naar een setje S1's. Alleen koelen die de vrm's wel voldoende? Heb cf opstelling dus de bovenste koeler kan dan bijna geen koele lucht aanzuigen, als de fan er al op past...
Anoniem: 270688
ik heb fan op 29% staan voor idle, 35% voor te gamen
35% is echt te luid voor gewoon gebruik =)
Klopt het dat ze origineel op 23% staan?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 270688 op 26-08-2008 12:08 ]
Ik heb 'm standaard op 35% staan eigenlijk. Als ik niet game dan luister ik wel muziek dus valt het geruis behoorlijk weg. En het is sowieso een enorme verbetering ivm mijn oude situatie.Anoniem: 270688 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:57:
ik heb fan op 29% staan voor idle, 35% voor te gamen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Het flikkeren treed/trad ook op bij de HD4850. Heb dat in het begin ook gehad bij m'n Asus HD4850. Maar het komt/kwam op de HD4850 in veeeel mindere mate voor dan bij de HD4870Muse schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:06:
[...]
Volgens mij geld dat flikkeren van het beeld alleen voor de 4870, aangezien de 4850 niet voorzien is van GDDR5.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Ik heb een HD4870 in bestelling ter vervanging van mijn 7900GTX. Nou had je een paar jaar terug een tooltje nodig om oude Nvidia drivers goed te verwijderen voordat je een Ati kaart ging installeren (of was het nou juist net andersom?). Hoe zit dit tegenwoordig? Kan ik gewoon mijn Nvidia drivers uninstallen, kaart omwisselen en dan de ati drivers installeren? Heb overigens windows Vista.
Ah ok, weer wat geleerd. Ik zal er komende week eens op letten, dan zal mijn nieuwe pc ook binnen zijn. Ik heb de 4850 van Sapphire met de dualslot koeler erop besteld, als het draait zal ik de bevindingen wel hier neergooien. Het schijnt dat die koeler weinig geluid maakt.Demon_Eyez schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:01:
[...]
Het flikkeren treed/trad ook op bij de HD4850. Heb dat in het begin ook gehad bij m'n Asus HD4850. Maar het komt/kwam op de HD4850 in veeeel mindere mate voor dan bij de HD4870
Dat heb ik precies zo gedaan en ging prima (Vista ook).Invisible_man schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:46:
Kan ik gewoon mijn Nvidia drivers uninstallen, kaart omwisselen en dan de ati drivers installeren? Heb overigens windows Vista.
anathema
Ok, thanks,anathema schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:19:
[...]
Dat heb ik precies zo gedaan en ging prima (Vista ook).
Het zit overigens wel in de planning om windows opnieuw te installeren, maar dat is voorlopig nog niet, dus daarom is het mooi dat het gewoon werkt.
welke versie van ATI Tray Tools gebruiken jullie om je kaarten te overclocken en fanspeed in te stellen.
Want als ik op google zoek kom ik verschillende versies tegen van ATI Tray Tools 1.3.6.1042 tot ATI Tray Tools 1.5.8.1264 Beta / 1.3.6.1042
Want als ik op google zoek kom ik verschillende versies tegen van ATI Tray Tools 1.3.6.1042 tot ATI Tray Tools 1.5.8.1264 Beta / 1.3.6.1042
Stop chasing the dream, you're already living it
Omdat ik hier de bios van heb gemod weet ik dat de fan begint bij 32C en naar 100% gaat bij 100C. Mooi linear verloop, bij Afkoelen gaat de fan bij 36C op 0%. Echter de fan is bij 10% (42C) al duidelijk hoorbaarMuse schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:06:
[...]
Ah ok, weer wat geleerd. Ik zal er komende week eens op letten, dan zal mijn nieuwe pc ook binnen zijn. Ik heb de 4850 van Sapphire met de dualslot koeler erop besteld, als het draait zal ik de bevindingen wel hier neergooien. Het schijnt dat die koeler weinig geluid maakt.
[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 254444 op 26-08-2008 19:51 ]
De laatste versie is 1.5.8.1264 Beta -> http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2820772Qosmic schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:55:
welke versie van ATI Tray Tools gebruiken jullie om je kaarten te overclocken en fanspeed in te stellen.
Als ik het goed begrijp heb je een Tmin van 32 graden? Dan zal de Tmin hysteresis volgens mij op 4 graden staan. Dan is het normaal dat hij bij 36 graden (32+4) nog 0% is omdat de fan speed gesmooth wordt door de transfer function. Je kan er weinig aan doen. Het engiste wat je kan doen is de look up table gebruiken.Anoniem: 254444 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:50:
[...]
Omdat ik hier de bios van heb gemod weet ik dat de fan begint bij 32C en naar 100% gaat bij 100C. Mooi linear verloop, bij Afkoelen gaat de fan bij 36C op 0%. Echter de fan is bij 10% (42C) al duidelijk hoorbaar
Ik gebruik zelf geen fanTHE_FIREFOX schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:59:
[...]
De laatste versie is 1.5.8.1264 Beta -> http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2820772
[...]
Als ik het goed begrijp heb je een Tmin van 32 graden? Dan zal de Tmin hysteresis volgens mij op 4 graden staan. Dan is het normaal dat hij bij 36 graden (32+4) nog 0% is omdat de fan speed gesmooth wordt door de transfer function. Je kan er weinig aan doen. Het engiste wat je kan doen is de look up table gebruiken.
Je hebt gelijk met Tmin 32 en Tmin hysteresis van4. Ik gaf slechts door hoe deze kaart met de fan omgaat
Owhjah jij bent die met de passieve kast
Hoe duur kost zo koeling setje eigenlijk?
Ik blijf maar vaak het probleem hebben dat wanneer mijn powerfeatures van XP SP3 mijn beeldscherm uitzet (TFT) het beeld niet meer terugkomt sinds ik deze ATi kaart heb.
Dit op een Asus P5K Pro mobo.
Dit op een Asus P5K Pro mobo.
ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een HD4870 van gigabyte.
Zeer tevreden van maar gisteren wel iets opgemerkt:
Wanneer ik de crisys GPU benchmark in de bin64 folder start dan begint er 'iets' te knorren in mijn kast. Ik veronderstel dat dit de GPU is want de CPU benchmark doet dit niet.
Nog iemand dit gemerkt? Het is niet zo erg als toen de fan van mijn HIS ICEQ3 x1950pro begon te knorren na een paar maandjes maar ik vermoed dat het de fan is die (te) hard moet draaien.
Wanneer ik de crisys GPU benchmark in de bin64 folder start dan begint er 'iets' te knorren in mijn kast. Ik veronderstel dat dit de GPU is want de CPU benchmark doet dit niet.
Nog iemand dit gemerkt? Het is niet zo erg als toen de fan van mijn HIS ICEQ3 x1950pro begon te knorren na een paar maandjes maar ik vermoed dat het de fan is die (te) hard moet draaien.
Ik heb net mijn Sapphire 4870 binnen en ben aan het rondkijken naar de drivers.
Ik weet dat catalyst 8.8 uit beta is, maar wat mij opviel was dat op de AMD Driver webpagina ook nog de Hotfix drivers staan.
Mijn vraag is, als ik 8.8 installeer, heb ik dan ook nog de Hotfix nodig, ook al is 8.8 later uitgekomen dan de Hotfix?
Mijn tweede vraag is, is het slim om de 4870 Asus TOP bios erop te flashen?
Thanks
Ik weet dat catalyst 8.8 uit beta is, maar wat mij opviel was dat op de AMD Driver webpagina ook nog de Hotfix drivers staan.
Mijn vraag is, als ik 8.8 installeer, heb ik dan ook nog de Hotfix nodig, ook al is 8.8 later uitgekomen dan de Hotfix?
Thanks
wat ik nou niet begrijp is dat als ATI een kaart maakt en bijbehorende drivers dat men gaat denken dat ze expres je kaart willen gaan overhitten en zodoende stuk te laten gaan... ongelooflijk sommige mensen die denken er verstand van te hebben en meer nog diegene die ze als blinde schapen volgen.
even voor alle duidelijkheid:
de r770 is ontworpen (!!!!!) om op 80 graden te draaien en functioneerd op deze temperatuur op zijn optimaalst.
hoe zwaar je de kaart ook belast hij blijft op 80 graden door de geweldige ingebouwde automatische koelingsvoorziening en powerplay.. dit hebben ze expres gedaan omdat men graag met die fans rotzooit en zodoende de garantie laat vervallen. Wie zijn die mensen die gaan beweren dat ze de beste videokaart die er is nog kunnen verbeteren en daardoor zichzelf hoger en beter achten dan ATI de maker van dit geheel. LMAO
mocht je geen extra geld uitgegeven hebben aan de zeer aan te bevelen naar buiten blazende grote koeler ( je weet wel dat rode ding) dan is dat zeer zonde en niet geschikt om over te klokken in de mate waarin deze chip overclockt kan worden.
vooralsnog zou ik in geen geval de fan aansluiten op een 7v/12v aansluiting gezien zowel de fan niet geschikt is daarvoor, als wel als de voeding een groundloop maakt zo.
oververhitting van de vrm's komt doorgaans door een te hoog voltage .. ofwel de voeding trekt het niet ofwel men heeft een voltagemod toegepast wat men niet had moeten doen op de standaardversie (die zonder grote rode koeler) gezien deze niet ontworpen is voor overclocken.
intussen draait mijn 4870 alweer sinds dag 1 van uitkomen op volle toeren 24 uur per dag aan folding@home te draaien en crysis/bf2142/call of juarez etc houden het ook 10 uur uit zonder enige tweak of aanpassing op een 480 watt voeding.
even voor alle duidelijkheid:
de r770 is ontworpen (!!!!!) om op 80 graden te draaien en functioneerd op deze temperatuur op zijn optimaalst.
hoe zwaar je de kaart ook belast hij blijft op 80 graden door de geweldige ingebouwde automatische koelingsvoorziening en powerplay.. dit hebben ze expres gedaan omdat men graag met die fans rotzooit en zodoende de garantie laat vervallen. Wie zijn die mensen die gaan beweren dat ze de beste videokaart die er is nog kunnen verbeteren en daardoor zichzelf hoger en beter achten dan ATI de maker van dit geheel. LMAO
mocht je geen extra geld uitgegeven hebben aan de zeer aan te bevelen naar buiten blazende grote koeler ( je weet wel dat rode ding) dan is dat zeer zonde en niet geschikt om over te klokken in de mate waarin deze chip overclockt kan worden.
vooralsnog zou ik in geen geval de fan aansluiten op een 7v/12v aansluiting gezien zowel de fan niet geschikt is daarvoor, als wel als de voeding een groundloop maakt zo.
oververhitting van de vrm's komt doorgaans door een te hoog voltage .. ofwel de voeding trekt het niet ofwel men heeft een voltagemod toegepast wat men niet had moeten doen op de standaardversie (die zonder grote rode koeler) gezien deze niet ontworpen is voor overclocken.
intussen draait mijn 4870 alweer sinds dag 1 van uitkomen op volle toeren 24 uur per dag aan folding@home te draaien en crysis/bf2142/call of juarez etc houden het ook 10 uur uit zonder enige tweak of aanpassing op een 480 watt voeding.
If something sucks make it better...
versie 8.8 is inmiddels uitjeroen84 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:59:
Ik heb net mijn Sapphire 4870 binnen en ben aan het rondkijken naar de drivers.
Thanks
je dient alle displaydrivers te uninstalleren en dan rebooten en de nieuwste 8.8 installeren.
mocht je vista hebben dan is t ook wel handig om directx9 te installeren.
gebruik de volledige driver+catalyst control center. deze zorgt dat er gebruik gemaakt word van de AI van de kaart
edit: linkje : http://ati.amd.com/support/driver.html
[ Voor 4% gewijzigd door JoJo_nl op 27-08-2008 10:36 ]
wat voor voeding heb je ?dafz0r schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:31:
ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een HD4870 van gigabyte.
voor jou setup heb je een 600 watt voeding nodig ongeveer.
Valt wel mee. 500 watt zou makkelijk voldoen, zolang er maar redelijk wat A op de 12v lijn zit.
Edit: Iets totaal anders. Ik was wat aan het pieren met overclocken en ik vind de resultaten daar uit nog al vreemd. Dit is een sessie gedaan.

Het lijkt wel alsof er toch een soort van geheugen:core ratio moet zijn. De winst aan overclocken schaalt namelijk niet echt linear.
Edit: Iets totaal anders. Ik was wat aan het pieren met overclocken en ik vind de resultaten daar uit nog al vreemd. Dit is een sessie gedaan.

Het lijkt wel alsof er toch een soort van geheugen:core ratio moet zijn. De winst aan overclocken schaalt namelijk niet echt linear.
[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 27-08-2008 11:04 ]
Whoei!
Ik draai nu met mn 4850 er in!
Net even COD4 gedaan en damnnnnn wat ziet het er sweet uit voor deze prijs!
Alles op max op 1680. Heerlijke kaart.
En ja, hij word hier 80 graden idle en 85 stressed. Voorlopig nog goed maar ga wel over na een andere koeler over een tijdje.
Had eerst een nvidia kaart, deze drivers gewoon weggehaald, verder nergens problemen mee gehad.
Ik draai nu met mn 4850 er in!
Net even COD4 gedaan en damnnnnn wat ziet het er sweet uit voor deze prijs!
Alles op max op 1680. Heerlijke kaart.
En ja, hij word hier 80 graden idle en 85 stressed. Voorlopig nog goed maar ga wel over na een andere koeler over een tijdje.
Had eerst een nvidia kaart, deze drivers gewoon weggehaald, verder nergens problemen mee gehad.
Corsair HX620JoJo_nl schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:38:
[...]
wat voor voeding heb je ?
voor jou setup heb je een 600 watt voeding nodig ongeveer.
@Reinman, hij reageert dus veel meer op de core overclocks dan op geheugen overclocks. Nou ja, toch lekker toch die verbetering?
Ik heb dat gedaan, maar uiteindelijk weer terug-geflasht. De 815 Mhz van de Asus TOP kon de kaart niet aan (in veel applicaties wel, maar crysis bijvoorbeeld kreeg veel driver crashes). Verder is de fanspeed met deze bios onder load behoorlijk luid.jeroen84 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:59:
Thanks
Ik zou gewoon Ati tray tools gebruiken en 2D/3D overclock profiles en fanprofiles maken. Mijn HD4870 draait nu in 2D op 500/500 core/mem (met 25% fan speed) en in 3D 790/1100 en wordt dan niet warmer dan 65C (met ca 38% fanspeed).
Hoewel ik moet zeggen dat jojo_nl eigenlijk ook wel gelijk heeft. Ik heb al uren gespendeerd aan flashen, fanspeedprofielen testen etc. etc. maar de eindstand is dat ik geen mhz gewonnen heb ivg met de oorspronkelijke setting van de sapphire kaart (die constant 80-85C draait) en dat was nog stiller dan mn huidige profiel en volledig stabiel op 790/1100.... Wellicht heeft ATT me wel wat besparing in idle verbruik opgeleverd maar dat is t ook wel.
anathema
Nee het is meer dat hij veel reageerd op 625/1986 naar 675/1986 dan van 720/1986. Daar tegen over staat dat hij nauwlijks reageerd op 625/2200 naar 675/2200.
http://www.youtube.com/watch?v=JN19W9vs4v4Anoniem: 134214 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:49:
[...]
Jeps...
EK heeft ook mooie blokken hiervoor
Die vind ik persoonlijk beter dan deze...
Deze is zeer flow beperkend
Zie aquatube de achterste.
Laing DDC-1T
aquagratix for 4870.
Aquatube.
Radiator is Thermochill 120.3
[ Voor 54% gewijzigd door JohnB op 27-08-2008 13:57 ]
Ik heb vandaag ook mijn Sapphire 4850 dual slot binnengekregen (en nog bedankt @09:00 AM
) en meteen even mee gespeeld. Het valt mij op dat je om de paar seconden een soort lichte zoemtoon hoort, maar het komt niet boven het geluid van mijn raptor uit. Met de default settings wordt de kaart idle 42C @16% fan speed en gaat hij onder full load naar 60C@35% fan speed. De hitte valt mij nogal mee dus, ook omdat powerplay idd gewoon werkt met cat 8.8. Wel heb ik nog wat probleempjes met het downclocken van de memspeeds met ATT.
Ik was vooral benieuwd of het allemaal wel lekker draait met mijn inmiddels verouderde S939 X2 3800 op stock speeds en 2 gig mem. 3d marks 06 loopt op zijn zachts gezegd dramatisch: vergeleken met mijn 6800GS haal ik wel hogere avg fps, maar er blijven nogal wat stukken inzitten waarbij de framerate onder de 30 fps zakt. De real life game performance is gelukkig wel dik in orde. Bioshock loopt als een trein op 1440x900 met alle eyecandy vol open en dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik heb nog geen tijd gehad om meer games te testen, maar ik ben wel zeer tevreden met mijn eerste ATI kaart in lange tijd. (sinds de allereerste ATI Radeon
)
Ik was vooral benieuwd of het allemaal wel lekker draait met mijn inmiddels verouderde S939 X2 3800 op stock speeds en 2 gig mem. 3d marks 06 loopt op zijn zachts gezegd dramatisch: vergeleken met mijn 6800GS haal ik wel hogere avg fps, maar er blijven nogal wat stukken inzitten waarbij de framerate onder de 30 fps zakt. De real life game performance is gelukkig wel dik in orde. Bioshock loopt als een trein op 1440x900 met alle eyecandy vol open en dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik heb nog geen tijd gehad om meer games te testen, maar ik ben wel zeer tevreden met mijn eerste ATI kaart in lange tijd. (sinds de allereerste ATI Radeon
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Ik heb gezienWinnieXX schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:44:
[...]
http://www.youtube.com/watch?v=JN19W9vs4v4
Zie aquatube de achterste.Flow is ok zoals je ziet.
Laing DDC-1T
aquagratix for 4870.
Aquatube.
Radiator is Thermochill 120.3
Kan niks aan doen, maar zal er geen fan van worden
Bij mij zal er een keer een EK FC op komen!
is er hier nu eigenlijk iemand die een aftermarket cooler heeft installed op de HD4870 (en durft aan te raden?)
edit: een luchtcooler natuurlijk
[ Voor 13% gewijzigd door dafz0r op 27-08-2008 14:32 ]
Thermalright HR03GT hier geinstalleerd. Load max 42 op 860/1050. installeren is makkelijk en er zitten genoeg sinks bij voor je vrm.dafz0r schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:30:
is er hier nu eigenlijk iemand die een aftermarket cooler heeft installed op de HD4870 (en durft aan te raden?)
met een fan op dan?PainkillA schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:52:
[...]
Thermalright HR03GT hier geinstalleerd. Load max 42 op 860/1050. installeren is makkelijk en er zitten genoeg sinks bij voor je vrm.
Pffft, ik dacht bijna mijn kaart naar de haaien te hebben geflasht
Wilde nog eens kijken of ik wat hoger kon klokken maar ik kon Overdrive niet meer gebruiken. Nadat ik de standaard BIOS weer had geflasht kon ik weer niet verder dan 790/1100. Atitool en Rivatuner weigerden nog steeds dienst dus maar een redelijk veilige gok gedaan en core op 820 en geheugen op 1125 (core heeft een aantal uur Crysis overleefd op 855MHz zonder problemen, geheugen loopt al vrijwel sinds het begin op 1125) en met die instellingen het bios weer geflasht. Na de reboot heb ik 1 witte pixel linksboven mijn muispijltje en 6 blokjes gele pixels met een paars randje, artifacts !!! Shit, denk ik nog, even snel terugflashen, maar daar bleek mijn pc het niet mee eens te zijn, Windows startte niet meer, zodra ik het muispijltje met artifact zag verschijnen bevroor het beeld en niet veel later volgde de melding No Signal op de monitor, keer op keer.
Veilige modus dan maar, bij het verschijnen van het muispijltje geen artifacts dus da's gunstig maar helaas, hier hield het op.
Uiteindelijk kwam ik er per ongeluk achter dat ik in veilige modus kon komen als ik maar lang genoeg wachtte, dus ik ben meteen weer gaan proberen mijn bios terug te flashen naar de originele maar dat mocht niet van Vista64 veilige modus, daar moest ik administrator voor zijn. Tsja, dat was ik, en bovendien werkte uitvoeren als administrator ook niet. Shit dus. Reboot, lang wachten, DOS versie van atiflash gedownload, wordt niet ondersteund in een 64 bit omgeving. Shit dus.
Toen op de gok maar de driver verwijdert onder veilige modus (op de gok omdat ook VGA modus niet wilde doorbooten, inclusief de arti's) en normaal opgestart. Na veel geratel en gedoe uiteindelijk weer in Windows kunnen komen en de normale bios weer kunnen flashen, althans, de fanspeeds aangepast en Overdrive aangepast, maar met Cat 8.7 en 8.8 kon ik weer niet verder komen dan 790/1100 in Overdrive.
Uiteindelijk de AMD GPU Overclock UtilityTM bereid gevonden mijn snelheden aan te passen en nu heeft de kaart net 3 rondes 3DMark06, een ronde 3DMark Vantage en iets meer dan twee uur Crysis doorstaan, geheel zonder artifacts, op 825/1150
Was wel even schrikken... Geen floppydrive, geen mogelijkheid om een USB bootertje te maken, geen PCI kaartje, geen garantie op de kaart.

Veilige modus dan maar, bij het verschijnen van het muispijltje geen artifacts dus da's gunstig maar helaas, hier hield het op.
Uiteindelijk kwam ik er per ongeluk achter dat ik in veilige modus kon komen als ik maar lang genoeg wachtte, dus ik ben meteen weer gaan proberen mijn bios terug te flashen naar de originele maar dat mocht niet van Vista64 veilige modus, daar moest ik administrator voor zijn. Tsja, dat was ik, en bovendien werkte uitvoeren als administrator ook niet. Shit dus. Reboot, lang wachten, DOS versie van atiflash gedownload, wordt niet ondersteund in een 64 bit omgeving. Shit dus.
Toen op de gok maar de driver verwijdert onder veilige modus (op de gok omdat ook VGA modus niet wilde doorbooten, inclusief de arti's) en normaal opgestart. Na veel geratel en gedoe uiteindelijk weer in Windows kunnen komen en de normale bios weer kunnen flashen, althans, de fanspeeds aangepast en Overdrive aangepast, maar met Cat 8.7 en 8.8 kon ik weer niet verder komen dan 790/1100 in Overdrive.
Uiteindelijk de AMD GPU Overclock UtilityTM bereid gevonden mijn snelheden aan te passen en nu heeft de kaart net 3 rondes 3DMark06, een ronde 3DMark Vantage en iets meer dan twee uur Crysis doorstaan, geheel zonder artifacts, op 825/1150
Was wel even schrikken... Geen floppydrive, geen mogelijkheid om een USB bootertje te maken, geen PCI kaartje, geen garantie op de kaart.
Omdat die ook niet lekker wil werken bij mij, althans, de versie die ik een week of 3 geleden probeerde. Ach, ik heb het nu weer voor elkaar, heb zonder extra software op de achtergrond de kaart op 825/1150 en kan CCC gewoon gebruiken voor de instellingen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 nummers van sapphire 4870x2
21137-00-40R
21137-00-40
21137-00-40R
21137-00-40
|2600k|Asus 290|
Ik heb er met mijn HD4850 er geen last van!? Ik zou hem toch maar eens weer proberen, hij word redelijk vaak geupdate.KneoK schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:25:
Omdat die ook niet lekker wil werken bij mij, althans, de versie die ik een week of 3 geleden probeerde. Ach, ik heb het nu weer voor elkaar, heb zonder extra software op de achtergrond de kaart op 825/1150 en kan CCC gewoon gebruiken voor de instellingen.
werkt dat wel in vista x64?Anoniem: 134818 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:19:
waarom probeer je ati tray tools niet?
Ik denk dat die R voor Retail staat en de andere voor light retail. Kan het mis hebbenBullus schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:47:
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 nummers van sapphire 4870x2
21137-00-40R
21137-00-40
In het begin van dit topic heb ik het gehad over de slechte compatibiliteit van de AC Accelero S1 Rev 2 met de 4870. Ik heb na lang gezeur via mijn leverancier voor elkaar gekregen dat ik enkele extra koelblokken krijg toegestuurd. Ik ga die wanneer ik ze heb monteren en zal eens kijken of ik dan ook lagere temperaturen krijg in het VRM gebied.
Inmiddels via ATT ook een apart 2D en 3D profiel aangemaakt waarbij ik draai op respectievelijk 200/275 en 835/1050. In 2D scheelt dat echt enorm in stroomverbruik en dus ook in de warmte die vrijkomt. Dan draait alles ~30 graden idle. Load komt de GPU niet boven 45 graden, en dat allemaal vrijwel geruisloos, heerlijk...
Inmiddels via ATT ook een apart 2D en 3D profiel aangemaakt waarbij ik draai op respectievelijk 200/275 en 835/1050. In 2D scheelt dat echt enorm in stroomverbruik en dus ook in de warmte die vrijkomt. Dan draait alles ~30 graden idle. Load komt de GPU niet boven 45 graden, en dat allemaal vrijwel geruisloos, heerlijk...
Bedankt voor de info! Mijn pc is niet helemaal geluidsarm, maar op een stofzuiger zit ik ook niet te wachten. Belangrijkste is eigenlijk dat hij idle niet zoveel lawaai maakt, bij gebruik heb ik toch muziek/geluid aan.Anoniem: 254444 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:50:
[...]
Omdat ik hier de bios van heb gemod weet ik dat de fan begint bij 32C en naar 100% gaat bij 100C. Mooi linear verloop, bij Afkoelen gaat de fan bij 36C op 0%. Echter de fan is bij 10% (42C) al duidelijk hoorbaar
Met gepaste trots, mijn review van de HD4850
productreview: Jetway X4850-EN-512M review door Anoniem: 134818
3840 woorden
22452 tekens
3840 woorden
22452 tekens
Ziet er goed uit, leest lekker snel door ook.Anoniem: 134818 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:27:
Met gepaste trots, mijn review van de HD4850
3840 woorden
22452 tekens
Ik zag ergens nog een spelfoutje, en bij de 8.7 en 8.8 zal ik nog even CCC voorzetten; gewoon voor duidelijkheid voor future generations.
Maar het is serieus 1 van de beste reviews die ik ooit hebt gelezen, erg veel tijd in gestoken. Maak je er ook eentje van de 4870?
Jah er zit vast nog wel ergens een spel fout in. Ik heb mijn talen ook gehaalt op luister, lees en spreekvaardigheid, niet op schrijfvaardigheid
. Als ik een 4870 krijg wil ik best reviewen
.
Gister mijn 4870 terug gebracht naar de winkel. Had erg veel last van artifacts en een paar keer een BSOD.
Toen ik mijn WC blok er af haalde zag ik dat deze op één hoekje net niet helemaal op de GPU had gezeten, de pasta leek wel verbrand. Was gewoon bruin.
Mijn temperaturen waren wel netjes laag. 45c idle en maximaal 65c na een uurtje gamen.
Ik denk dat de temp. sensor dus in het stuk zat dat wel in contact was met mijn koelblok.
Waarschijnlijk één van de vier schroeven rond de processor niet goed aangedraaid.
Was ook erg moeilijk om aan te voelen wanneer ze vast zaten.
Luchtkoeling weer netjes terug gemonteerd, hoop dat ik nog garantie heb.
Volgende keer wel 2x kijken voor ik hem ga gebruiken.
Toen ik mijn WC blok er af haalde zag ik dat deze op één hoekje net niet helemaal op de GPU had gezeten, de pasta leek wel verbrand. Was gewoon bruin.
Mijn temperaturen waren wel netjes laag. 45c idle en maximaal 65c na een uurtje gamen.
Ik denk dat de temp. sensor dus in het stuk zat dat wel in contact was met mijn koelblok.
Waarschijnlijk één van de vier schroeven rond de processor niet goed aangedraaid.
Was ook erg moeilijk om aan te voelen wanneer ze vast zaten.
Luchtkoeling weer netjes terug gemonteerd, hoop dat ik nog garantie heb.
Volgende keer wel 2x kijken voor ik hem ga gebruiken.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Daarom altijd voel ik als eerste terwijl pc opstart onder gpu als ik nw waterblock geinstalleerd heb.
geeft al direct goeie indicatie buiten temp sensor om.
geeft al direct goeie indicatie buiten temp sensor om.
Ik zeg ook dat hij er niet helemaal tegen zat, gedeelte dus wel. Zodra ik mijn even slang dicht kneep voelde dat het blok redelijk snel opwarmde, dus er was contact.
Dus voelen had in dit geval weinig zin.
Dus voelen had in dit geval weinig zin.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hoe ver kan ik veilig met mijn Sapphire HD4870 gaan op waterkoeling qua clocks zonder echt link te gaan doen? En hoe test ik dit goed
? Ga de kaart met een EK waterblock koelen, dus er zal wel uit te halen moeten zijn. PCI-E bus moet ik zeker op 101 zetten? Heb een Gigabyte X48-DQ6
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Als je wat meer in de buurt woonde, mocht je misschien even ruilen met mij.. Maar dat gaat denk ik niet op, gezien je in groningen zit?Anoniem: 134818 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:21:
Jah er zit vast nog wel ergens een spel fout in. Ik heb mijn talen ook gehaalt op luister, lees en spreekvaardigheid, niet op schrijfvaardigheid. Als ik een 4870 krijg wil ik best reviewen
.
Dit topic is gesloten.