Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Verwijderd
Dat klopt inderdaad. Maar pas op met losse tweeters die bestemd zijn voor hifi (dus niet voor in de auto). Die kunnen niet altijd direct aangesloten worden omdat de conus dan maximaal uitwijkt bij een bas.stevenP schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:07:
Goed, zal ik het nóg een keer zeggen: filters zijn niet nodig.
heb nu banaanstekkers liggen met de bijbehorende inbouwklemmen, maar dan moet ik de accuklemmen van mijn oplader afknippen (of als ze er zijn accuklemmen waarin een banaanstekker kan kopen...)
deze lader heb ik

[ Voor 23% gewijzigd door Reloader op 26-05-2009 12:16 ]
Verwijderd
Via die link kom ik gewoon op een elektronica site en niet bij een specifiek product, maar ik heb gewoon mijn accu klemmen afgeknipt en er een stekkertje tussen gemaakt. Aan 1 stekkertje zit een voedingsplug die ik zo in mijn bierkrat kan pluggen, aan een andere stekker zitten die accuklemmenReloader schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:51:
iemand een idee: ik wil aansluiting maken op de buitenkant van mijn kistje waarop ik de accuklemmen kan zetten van de oplader
heb nu banaanstekkers liggen met de bijbehorende inbouwklemmen, maar dan moet ik de accuklemmen van mijn oplader afknippen (of als ze er zijn accuklemmen waarin een banaanstekker kan kopen...)
deze lader heb ik
volgende vraag, ik heb mijn hout nu klaar, maar nu moet het geverfd of gelakt worden zodat het wat beter tegen vocht kan.. waarmee kan ik dat het beste doen (het is MDF)
Wise enough to play the fool
Verder is het kratje natuurlijk bedoelt voor onderweg dus zou ik het liefst een soort klikzekering hebben (zoals in moderne meterkasten) zodat ik niet altijd een nieuwe zekering bij de hand hoef te hebben. Iemand enig idee hoe zoiets precies heet en of het uberhaupt wel mogelijk is?
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 15:51 ]
Verwijderd
ben een bedrijfje begonnen en de orders lopen binnen dus miss kan ik meer winst maken..
hidde
Je zou kunnen uitzoeken of je rechtstreeks kunt inkopen bij Nedis, dat is de groothandel die HQ producten verkoopt. Je bent hiervoor waarschijnlijk wel een KvK nummer nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:29:
is baco army chop de beste shop om je accu's te kopen?
ben een bedrijfje begonnen en de orders lopen binnen dus miss kan ik meer winst maken..
hidde
Zo heb ik zelf in elk geval de accu's goedkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door TheModeR op 26-05-2009 17:39 ]
Misschien (heel) domme vraag, maar zo boet ik toch niet in op het volume van het input signaal he?Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:27:
[...]
Je hoeft niet perse te solderen. Je kunt ook weerstandjes aan elkaar vast draaien. De koperdraadjes zijn vrij flexibel. Daarna doe je er een beetje plakband overheen. Het zal prima werken hoewel ik het wel een vuilnisbakken aansluiting vind.![]()
Gewoon zo aansluiten:
...........................Ingang_Versterker
.........................................|
Kanaal_Links------\[10k]--------^---------\[10k]--------Kanaal_Rechts
De puntjes moet je wegdenken anders werkt mijn lelijke schema hier niet
Verder heel erg bedankt voor de uitleg en de zekering tip!
[ Voor 4% gewijzigd door -Tim- op 26-05-2009 18:01 ]
Verwijderd
Hier hebben ze 12A AGM accu's voor 29/25 euro, is dit wat voor in een krat? Goedkoper dan baco
Ik kan me alleen herinneren dat AGM accu's met een iets hogere spanning werden geladen, maar kan het mishebben.
Die accu's hebben wel een betere kwaliteit dan die van Baco (Victron Energy vs HQ)
Verwijderd
Geen domme vraag hoor. In principe is het even hard als gewoon een enkel los kanaal op een enkele versterker aansluiten. Het is wel minder hard als een van de kanalen stil is. Maar dat zul je nooit hebben.-Tim- schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 18:00:
Misschien (heel) domme vraag, maar zo boet ik toch niet in op het volume van het input signaal he?![]()
Verder heel erg bedankt voor de uitleg en de zekering tip!
alleen een vraag zouden de 6x9 speakers meer bas geven als ik er een gat in maak ? want nu is het een gesloten behuizing en vind het een beetje afgekapt geluid richting het laag...
EDIT: eentje dan:

[ Voor 13% gewijzigd door Reloader op 27-05-2009 21:50 ]
Verwijderd
En nee, een gesloten klank kast levert beter geluid. wat dacht je van eventueel betere speakers?
Ho ho, dat is wel heel kort door de bocht; dit ligt helemaal aan de specs van de speaker.Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:59:
En nee, een gesloten klank kast levert beter geluid. wat dacht je van eventueel betere speakers?
Je moet bedenken waar de speaker voor ontworpen is en wat voor kast die wil zien.
6x9 ovaaltjes willen een kofferbak zien met flink wat liters. Een klein gesloten kistje is hem meestal niet.
Aan de andere kant. Als je een gat maakt in je kist, heb je een kist met een gat. Dat is meestal nog beroerder dan een gesloten kist. Je kan er een bas reflex buis inzetten, maar die moet je berekenen, en daar heb je de specs van de speaker voor nodig.
Wise enough to play the fool
wat willen we weten van de speakers?
hier de specs: speakers
versterker
kistje:Features :
* -Class-T architecture ( an improvement to Class-D )
-Single Supply Operation ( 12 volts powersupply needed )
*
“Audiophile” Quality Sound
-0.04% THD+N @ 9W, 4Ω
-0.18% IHF-IM @ 1W, 4Ω
-6W @ 8Ω, 0.1% THD+N
-11W @ 4Ω, 0.1% THD+N
High Power
* -10W @ 8Ω, 10% THD+N
* -15W @ 4Ω, 10% THD+N
* High Efficiency:
-88% @ 10W, 8Ω ( makes the PCB very suitable for portable applications!
-81% @ 15W, 4Ω
-Dynamic Range = 102 dB
-Mute and Sleep inputs
-Turn-on & turn-off pop suppression
-Over-current protection
-Over-temperature protection
300mm hoog
400mm breed
160mm diep
t probleem is dat het kistje natuurlijk best vol zit...
het zal inderdaad wel te weinig ruimte zijn, want zelfs met hardstyle oid kapt het geluid af, en natuurlijk de versterker is maar 15 watt, maar had de hoop dat er wel wat meer bas uit zou komen.
als je normale
nog wat pics

heb niet zoveel fotos gemaakt, vergeten
als de accu vol is brand t groene ledje, naarmate dat de accu "leegloopt" gaat het rodeledje geleidelijkbranden en gaat het groene uit

de banaanklemmen staat 12 volt op dus kunnen gebruikt worden om 12 volt voeding(kje) vanaf te pakken maar ook mijn lader gaat erop om de accu op te laden
de accu is een 7 ampere accu uit een alarmcentrale maar hij heeft wel een beetje zijn beste tijd gehad dus ik denk dat het nog maar een ampere of 5 is...
[ Voor 67% gewijzigd door Reloader op 28-05-2009 09:23 ]
Verwijderd
Met andere woorden, veel te veel om goed te kunnen berekenen voor zulke lo-fi speakers. Ik vroeg het net aan een kerel die z'n eigen speakers aan het ontwerpen is en hij zei: Gewoon een gat maken en kijken of er beter geluid uit komt met verschillende lengtes van buisjes."Er is een bepaalde formule die de resonantie frequentie bepaalt aan de hand van het kastvolume, de lengte en diameter van het pijpje.
Het volume ligt vast, en de resonantie frequentie moet je uit de karakteristiek van de speaker halen. Dan hou je als variabelen de lengte en diameter van het buisje over.
Die kun je niet vrij kiezen, een grotere diameter van het buisje betekent dat je een langer buisje moet kiezen als je de frequentie constant wilt houden. Maar dit betekent meer luchtverplaatsing. Dat is weer iets wat van je speaker afhangt: oppervlakte, efficientie, massa van conus."
Ik weet zeter dat je bas er beter van wordt. Misschien kun je op conrad.nl kijken, volgens mij hebben ze verstelbare buisjes. Anders kun je een stuk pvc buis kopen voor de afvoer en die in verschillende lengtes zagen. Gewoon proberen.
Om de hele speaker, het gaat tenslotte om het membraan van de speaker.jochem92 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:52:
stel ik wil een kast om m'n speakers heen bouwen, voor de bass. moet ik dan dit kastje alleen om de magneet of om de hele speaker maken?
Klinkt interessant, ik zou graag voor mijn radiokist een dergelijke schakeling maken.[b]Reloader schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:08:
als de accu vol is brand t groene ledje, naarmate dat de accu "leegloopt" gaat het rodeledje geleidelijkbranden en gaat het groene uit
Zou je hiervan het schema kunnen plaatsen?
Alvast bedankt.
Groetjes!
Staat je accu wel goed stevig vast, zodat hij niet kan gaan schuiven? Als hij namelijk naar rechts schuift, komen je accupolen tegen die metalen beugel aan, en heb je vuurwerk.
Verwijderd
ik gebruik een 200w versterker van marquant (kijkshop)
http://www.koltec.nl/inde...ategory_id=20516&vmcchk=1
hoelang zou ik hiermee kunnen spelen? en is hij oplaadbaar?
Hij bedoelt de volgende schakelingtechnicum schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:58:
[...]
Klinkt interessant, ik zou graag voor mijn radiokist een dergelijke schakeling maken.
Zou je hiervan het schema kunnen plaatsen?
Alvast bedankt.
Groetjes!

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/117
[ Voor 9% gewijzigd door lars019 op 29-05-2009 15:48 ]
Alkaline batterijen zijn geloof ik niet oplaadbaar, deze soort staat in ieder geval niet in het lijstje in dit Wikipedia artikel.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:21:
is deze accu/batterij geschikt voor mijn mini kistje?
ik gebruik een 200w versterker van marquant (kijkshop)
http://www.koltec.nl/inde...ategory_id=20516&vmcchk=1
hoelang zou ik hiermee kunnen spelen? en is hij oplaadbaar?
[ Voor 87% gewijzigd door lars019 op 29-05-2009 18:13 ]
Verwijderd
maar hoelang zou ik ongeveer kunnen spelen met 60ah met mijn 200w versterker?
ik gebruik hem niet zo vaak dus mischien is het toch aantrekkelijk voor mij aangezien de prijs
Verwijderd
ik ga een nieuw kratje maken, een klein,goed hard ding.
mdf kist
7ah accu
versterker of een mca 200 of gwn een printplaat(is printplaat ook goed?)
en 2x 100 watt boxen diameter 10 cm:)
dus echt een klein kistje die zo zo in je tas kan doen
leuk het zwembad of gwn in pauze school:)
later
P = UxI
I = P/U => 200/12 = 16.67
Je kan welgeteld dus (7/16.67) * 60 = 25.2 minuten genieten...
Dat vind ik niet echt bijster veel, ook al is het op vol vermogen..
[ Voor 0% gewijzigd door devguru op 30-05-2009 11:51 . Reden: Haakjes om de breuk vergeten >:) ]
Als je ze in het buitenland besteld kosten ze geen drol, en ze wegen minder dan een Gel/Lood accu. Enigste wat je er nog bij moet kopen is een lader, maar deze heb je ook voor 30 euro in het buitenland.
Die mca200 draait op een 7Ah accu een uur of 14~16, echt geen 20minuten.. Je berekening gaat totaal verkeerd, maar dat geeft niks want ik kan je dit uit ervaring vertellen
Verwijderd
Dat is de wet van ohm.devguru schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:50:
7Ah accu met 200W...
P = UxI
I = P/U => 200/12 = 16.67
Je kan welgeteld dus (7/16.67) * 60 = 25.2 minuten genieten...
Dat vind ik niet echt bijster veel, ook al is het op vol vermogen..
Dat heeft alleen te maken met stroom en spanning(elektriciteit).
200watt is het geluids vermogen. niet het elektrisch vermogen!
7ah wil zeggen dat je ( 20:7)= 2,8 amperé 20 uur lang kan leveren. dan is de accu totaal leeg!
bereken even met een Multi / ampere meter (let op ;; zet/meet in serie). hoeveel amperé je versterker gebruikt. en dan weet je precies hoelang je kan genieten...
*verbeter me als ik het verkeerd doe!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 15:24 ]
Volgens mij moet het andersom: A / h is A, wat jij doet is h / A = A, en dat kan niet. Dus een 7 Ah accu kan 20 uur (7 / 20 =) 0,35 Ampère leveren.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:24:
[...]
Dat is de wet van ohm.
Dat heeft alleen te maken met stroom en spanning(elektriciteit).
200watt is het geluids vermogen. niet het elektrisch vermogen!
7ah wil zeggen dat je ( 20:7)= 2,8 amperé 20 uur lang kan leveren. dan is de accu totaal leeg!
bereken even met een Multi / ampere meter (let op ;; zet/meet in serie). hoeveel amperé je versterker gebruikt. en dan weet je precies hoelang je kan genieten...
*verbeter me als ik het verkeerd doe!
die gaat geen kant uitThinkPadd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:50:
[...]
Staat je accu wel goed stevig vast, zodat hij niet kan gaan schuiven? Als hij namelijk naar rechts schuift, komen je accupolen tegen die metalen beugel aan, en heb je vuurwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door Reloader op 30-05-2009 18:03 ]
Verwijderd
ik mt een 1 bouwen maar heb er geen verstand van ik wil weten welke kabels ik op de accu moet aansluiten maar ik heb 10 dezelfde kleuren denk ik.
ik heb een sony xrc210.
alvast bedankt
je gaat een 1 bouwen?
als xrc210 een radio is zou er een oranje en rode kabel aan moeten zitten welke 1 of allebei afgezekerd zijn deze moeten beide op de plus en de zwarte op de min
Zoals te zien heb ik een klein Brand kratje en heb hier een Marquant speakertje aan een TA2024 bordje met een 12Ah accu ingezet. Aangezien ik twee dezelfde accu's heb en er maar één tegelijk in wil hebben moet ik nog wel even iets verzinnen om de accu's vast maar wel makkelijk verwisselbaar te bevestigen.
Aangezien een losse printplaat in m'n krat me niet zo verstandig leek heb ik de versterker en de automatische zekering (bedankt happer
Verder heb ik een oh zo mooie drukschakelaar in de voorkant gebouwd, alleen electronica beginneling dat ik ben heb ik totaal geen idee wat ik nou met de pin-out moet. Er is geen informatie bij gegeven en een multimeter heb ik helaas niet tot mijn beschikking
Over die schakelaar:
Ik zie dat er een ledje in zit, zodat die groene rand gaat oplichten zodra je er stroom op zet. Dit moeten de + en - zijn, helemaal links en rechts als ik het goed zie. Verder schakelt de schakelaar tussen de combinaties 1-2 en 1-3. Ik weet niet precies welke pins dat zijn, dat is een beetje scetchy..
Je moet de schakelaar in ieder geval tussen je pluspolen zetten. Het kan geen kwaad tussen die 3 pins even te proberen, prik er 2 stekkertjes op en probeer hem uit, werkt dat niet, probeer dan de andere combo.
Het beste gaat het met een voltmeter, maar die heb je niet tot je beschikking, balen..
Verwijderd
Niet de marquant speakers kopen. Bij mij zijn 2 setjes speakers al "kapot" gaan.D e eerste na een week. En laatste tijd gaan me speakers weer "storen" bij sommige tonen word het geluid helemaal vervormd. erg irritant.
Krijg binnenkort de mx xt 653 binnen. Kijken of dat stukken beter klinkt.
Vertel wel wat het verschil is.
Verwijderd
Ik wil voor van de zomer op scouting kamp ook een speaker kratje maken maar alleen met losse speakers.
Ik wou de markant versteker pakken van 20 euro en dan 2 boxen van de gamma van 20 euro 4 ohm 250 watt met led's erin zou dit kunnen.
4Ohm, dat zou in principe moeten kunnen werken. Marquant versterkertje is prima, alleen dan nog een accu erbij. Wil je een draagbaar kratje, neem een 7Ah-accu; Speel je zo'n 2 dagen muziek van. Maakt dat je geen drol uit? Neem een 45Ah autoaccu en laad hem pas weer op als je thuis bent!:)Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:58:
Hallo iedereen hier
Ik wil voor van de zomer op scouting kamp ook een speaker kratje maken maar alleen met losse speakers.
Ik wou de markant versteker pakken van 20 euro en dan 2 boxen van de gamma van 20 euro 4 ohm 250 watt met led's erin zou dit kunnen.
Kistje ten alle tijden schroeven, niet denken dat de lijm 't wel houdt. Vanmiddag naar een lokaal meertje/recreatieplas geweest, ding achterop mn fiets. Wil 'm daar aangekomen optillen aan het (speciaal daarvoor bestemde) handvat, dondert zo de bodem eruit. Allemaal te repareren, en alles werkt nog, maar leuk is anders.
Tie-wrapsendness schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:50:
Tip voor allen!
Kistje ten alle tijden schroeven, niet denken dat de lijm 't wel houdt. Vanmiddag naar een lokaal meertje/recreatieplas geweest, ding achterop mn fiets. Wil 'm daar aangekomen optillen aan het (speciaal daarvoor bestemde) handvat, dondert zo de bodem eruit. Allemaal te repareren, en alles werkt nog, maar leuk is anders.
nog effies 1 klein vraagje. kan je bij een versterker van 2x 200W het vermogen van de autoradio daarbij optellen.(zeg maar extra eraan toevoegen) dus dat het bijv 250 Watt wordt i.p.v. 200 per kanaal??
greetz
Bart,bart0099 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:09:
heey all,
nog effies 1 klein vraagje. kan je bij een versterker van 2x 200W het vermogen van de autoradio daarbij optellen.(zeg maar extra eraan toevoegen) dus dat het bijv 250 Watt wordt i.p.v. 200 per kanaal??
greetz
van je verhaal volg ik eerlijk gezegd geen drol.. Je wil een versterker achter een autoradio aansluiten?
Dus radio == versterker == speaker?
Nee, je kan het niet klakkeloos optellen, het zal zeker een hoop schelen (sterker nog, 9 van de 10 keer heb je echt geen extra versterker nodig!) maar het is niet zo makkelijk als 1+1=2
ik heb ook een autoradio van haar maar volgens mij is dat nog niet eens 4 x 50 Watt.
dus ik dacht dan haal ik 2 x 200 watt versterker zodat die speakers wel voldoende vermogen binnen krijgen.
en dan het vermogen van de radio erbij optellen ofzoiets dergelijks XD.
maar stel ik heb een autoradio van 4 x 50 Watt. dan is 1 kanaal 50 Watt toch??
als ik dan een speaker van 240 Watt gebruik dan krijgt die speaker max 50 Watt
als ik een versterker 2x 200 Watt gebruik kan die meer vermogen gebruiken, maar als ik een versterker met radio waarom is dat dan overbodig (buiten dat ik dan 6 speakers kan aansluiten lekker boeiend)
alvast bedankt weer.
ik ga binnen kort (na men examens 3juni beginnen met zagen lijmen ect XD)
[ Voor 45% gewijzigd door bart0099 op 01-06-2009 14:16 ]
Versterker: Marquant MCA-200 (zag ik aan het begin van dit forum dus zal wel oke zijn)
Accu: Gel accu, 12 volt-7,2A http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Lader: Volautomatische druppellader VC200 (is 50 eu duur voor zo'n ding??)
Speakers: Mac Audio 3Weg Luidspreker MXX69.3 Triax
Lader en speakers zijn beide van conrad, maar die linkjes werken daar nooit zo lekker.
Laat me horen wat jullie ervan vinden, Alvast bedankt..
50 Euro is veel te duur. Je hebt voor die prijs wel merkdingen zoals Optimate die nog wat meer functies hebben maar over het algemeen zou zoiets echt goed genoeg zijn.Koenders schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:48:
Ik ben van plan binnenkort ook een speakerkratje te bouwen, dus ik heb alvast een beetje rond zitten surfen voor de onderdelen(met name op dit forum). Deze heb ik gevonden, leken mij wel goede maar zoveel verstand heb ik er allemaal niet van dus hebben jullie eventueel advies of suggesties voor mij???
Versterker: Marquant MCA-200 (zag ik aan het begin van dit forum dus zal wel oke zijn)
Accu: Gel accu, 12 volt-7,2A http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Lader: Volautomatische druppellader VC200 (is 50 eu duur voor zo'n ding??)
Speakers: Mac Audio 3Weg Luidspreker MXX69.3 Triax
Lader en speakers zijn beide van conrad, maar die linkjes werken daar nooit zo lekker.
Laat me horen wat jullie ervan vinden, Alvast bedankt..
Als je bij Conrad rechts van het product op "Directe productlink" klikt krijg je trouwens een mooie link.
Stellen deze wat voor, want ik weet niet precies wat ze met Max en Rms belastbaarheid bedoelen. Ze proberen je nog wel is te misleiden met die termen heb ik gehoord, maar is rms niet wat ie zo ongeveer constant aankan????
Ik had eerst de welbekende marquant versterker met 2 marquant speakers..
Het gaat niet hard genoeg vind ik en ik vind ze ook niet echt zuinig! ( max 5 uur)
Dus had ik een andere versterker (4 kanaals yoko seq 320 200 watt piek vermogen) gekocht,
en heb het nu als volgt.
2 marquant speakers en een subwoofer ( neemt 2 kanalen in beslag).
Maar ik kan nu nog maar een kleine 1,5 tot 2 uur spelen op een 7 ah accu?
Kan iemand mij helpen met advies, moet ik een andere versterker pakken of andere speakers?
Mijn gevoel zegt andere versterker dat deze teveel stroom vraagt?
weet verder niks van de versterkers of zo
Verwijderd
De levensduur verleng je door:
Een Accu te kopen met meer capaciteit (meer Ah).
of idd een zuinigere versterker te kopen. Maar dit helpt niet echt veel.
weer even het bekende reken sommetje.
een 7ah accu wil zeggen dat je ;;
7 Ah accu kan 20 uur (7 / 20 =) 0,35 Ampère leveren.
dus ook 10 uur 0,7 A.
en 5 uur 1.4 A
Mijn versterker van Sony Xplod(500 watt).
gebruikt op max vermogen 5.5 A gemiddeld.(het vermogen van je versterker kan je niet berekenen! dat moet je simpelweg even meten met een Multi/amperé meter! (LET OP ZET METER WEL IN SERIE).
Oke. een 17 AH accu gaat veel langer mee!
en is wat zwaarder(die ongeveer 4 kilo? maken niet zo veel uit). maar wel de beste oplossing.
ik heb gewoon weg geen gel accu omdat voor mij het vermogen te weinig is.
ik heb een autoaccu van 80 AH ingebouwd.
dus ik kan 20 uur lang 4 A leveren.
Succes ermee!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 00:59 ]
Een MCA-200 (de standaard Marquant versterker) trekt ongeveer:
Ah / h = A
7 / 15 = 0,47A
Uit ervaring weet ik dat die dingen op een 7Ah-accu een uurtje of 15 meegaan, dus moeten ze rond de 400mA~500mA trekken.
Enig eigen research is wel een vereiste hoor..
Verwijderd
Grappig, je neemt wel de moeite om ampere met accent grave te schrijven maar je weet niet dat ampere per uur geen eenheid voor stroom isKoenders schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:31:
Weet iemand hoeveel ampère die Marquant MCA-200 versterker per uur gebruikt?
(Ampere per uur is de toename of afname van de stroom (in Ampère) in een uur)
Verwijderd
Constructielijm en schroeven gebruiken? Of moet ik hem dichtpurren?
Ik ga ook weer eens een project beginnen om een radio te bouwen. Weet alleen nog niet hoe ik de geluidsaansturing voor elkaar krijg. Ofwel ik pak gewoon mijn mp3. Zowel radio als mp3

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Naar mijn mening goede montagekit en schroeven, zo heb ik het gedaan en daar kon een 80AH autoaccu op rusten. Voor mijn nieuwe krat doe ik het ook weer op die manier.Touchdomex schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:22:
Wat is de beste/meest lompe/waterdichte/zanddichte manier om hem goed afgesloten te krijgen van de bodem?
Constructielijm en schroeven gebruiken? Of moet ik hem dichtpurren?
Om het deksel af te sluiten (scharnierend) gebruik ik zelfklevende tochtstrip met een D profiel.
Verwijderd
Doe het precies het zelfde en het werkt perfect!Naar mijn mening goede montagekit en schroeven, zo heb ik het gedaan en daar kon een 80AH autoaccu op rusten. Voor mijn nieuwe krat doe ik het ook weer op die manier.
Om het deksel af te sluiten (scharnierend) gebruik ik zelfklevende tochtstrip met een D profiel.
Verwijderd
De meest lompe manier is nog niet genoemd: triplex en purschuim. Het werk prima maar is echt erg lompTouchdomex schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:22:
Wat is de beste/meest lompe/waterdichte/zanddichte manier om hem goed afgesloten te krijgen van de bodem?
Ja Firefox doet dat automatischVerwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:12:
[...]
Grappig, je neemt wel de moeite om ampere met accent grave te schrijven maar je weet niet dat ampere per uur geen eenheid voor stroom is
(Ampere per uur is de toename of afname van de stroom (in Ampère) in een uur)
ik heb een marquant versterker.
En ik heb 2 marquant speakers( 2weg) van 120 watt.
Ik zit er over na te denken om wat grotere speakers te kopen
4 weg +- 200 watt. Kan ik hier dan ook harder mee pompen voordat het begint te kraken/slecht klinken??
Mijn gevoel zegt van niet want die versterker kan niet harder uitspugen als 2 x 100 watt?
Toch??
Speakers met een hoger rendement zoeken dus meer dB/W (1m), ik weet zo niet wat het rendement van de Marquant speakers is trouwens.moatiej schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:12:
Ik heb nog een vraagje,
ik heb een marquant versterker.
En ik heb 2 marquant speakers( 2weg) van 120 watt.
Ik zit er over na te denken om wat grotere speakers te kopen
4 weg +- 200 watt. Kan ik hier dan ook harder mee pompen voordat het begint te kraken/slecht klinken??
Mijn gevoel zegt van niet want die versterker kan niet harder uitspugen als 2 x 100 watt?
Toch??
Verwijderd
Het geluid van speakers is beter als de krat zoveel mogelijk gesloten is met een resonantiepijpje.
Dan zou je toch eigenlijk beter een bassbox kunnen gebruiken, met daar speakers/accu/ versterker in?
Die basskisten zijn ook nog berekend voor optimale bass.
Zou dit veel verschil maken met een setje in een bierkrat?
Verwijderd
Ik heb zelf ooit het idee gehad om van een heineken halve liter krat een soort subwoofer te maken. Die halve liter kratten zijn lekker hoog en hebben in tegenstelling tot de grolsch kratten geen gaten in de lange kant. Ik was van plan om ze van binnen volledig te strippen zodat ik er een MDF kast in kon schuiven. Eigenlijk was het krat alleen voor de vorm omdat het al z'n stevigheid uit het MDF haalt.
Vanmiddag het welbekende Marquant versterkertje gehaald, dus die ga ik vanavond eens even testen met een boombox die ik ooit voor een paar euro gekocht heb.
Verder wil ik een brand kratje gebruiken, maar ik ben bang dat het niet gaat passen
Accu moet ik nog eens goed naar gaan zoeken, ik heb eens wat op marktplaats gekeken en van het weekend anders eens langs bij een alarminstallatie bedrijf.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken vanavond.
Verwijderd
accu kan ik bij de lokale autosloop krijgen.
nu alleen nog een oplader ik zag deze bij de lidl in de aanbieding maar 5 eurie
heeft iemand een ander goed(koop) idee niet zelf bouwen want dat kan ik niet
t word dus een goedkope krat
speakers: gratis
accu €10,-
versterker €20,-
oplader €5,- (?) +
€35
Verwijderd
Je kunt dus gewoon een 12V autoaccu gebruiken? Of is een gelaccu echt nodig.
Je kunt elke speaker gebruiken? Gewoon aansluiten en blazen met die hap?
Is het nog noodzakelijk om een cooler in te bouwen?
Gr Sander
ja, nee maar wel aanbevolen, ja, ja, neeVerwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:25:
Ik ben nieuw hier en had nog een paar vraagjes:
Gr Sander
De druppellader van de Lidl (deze week in de aanbieding) is echt perfect geschikt voor een kratradio in combinatie met een gelaccu. Als je een autoaccu gebruikt kun je beter verder kijken naar een andere lader, want dan duurt het met deze lader veeeeel te lang. (Met 600mA laadstroom duurt het minstens 50/0,6 = 83,3 uur voordat een accu van 50Ah helemaal opgeladen isVerwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 15:45:
nu alleen nog een oplader ik zag deze bij de lidl in de aanbieding maar 5 euriedat is niks maar is dit wel een goede ik heb gebeld maar die telefoonmiep wist dat natuurlijk niet en de winkel zelf is niet telefonisch bereikbaar
want het moet een druppellader zijn toch? de dichtstbijzijnde is toch wel best ver rijden dus ik kan niet ff gaan kijken
![]()
heeft iemand een ander goed(koop) idee niet zelf bouwen want dat kan ik niet

Een auto-accu is prima te gebruiken, hij is alleen een beetje groot en zwaar om mee te nemen, daarom kiezen de meeste mensen voor een veel kleinere en lichtere gelaccu.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:25:
Ik ben nieuw hier en had nog een paar vraagjes:
Gr Sander
Alle normale autospeakers met een impedantie van 4-8 Ohm zijn te gebruiken, als je niet op de kwaliteit let zijn er verder geen vereisten
Verwijderd
want als je een gewone lader gebruikt kun je m er niet gewoon in laten zitten toch... want dan zou de accu kapot gaan had ik ergens gelezen.
maar er staat dus dat de lader geschikt is voor loodaccu's betekent dat dat ik m er gewoon dag en nacht aan kan hangen zodat hij altijd opgeladen blijft als ik m niet gebruik?
bovendien denk ik niet dat dit een druppellader is nee... desalniettemin toch geschikt denk ik... hierover graag nog advies!
Verwijderd
morgen ga ik kijken of ze m nog hebben bij de lidl zou mooi zijn
om je vraag te beantwoorden, ik heb inderdaad toestraks die lader gehaald... ik heb nog geen accu's dus dat kan ik niet uitproberen...
maar ik zie wel in de beschrijving dat er staat oplaadstroom 600mA (7,2VA max) en accucapaciteit max 12Ah, dus dat zou betekenen dat die auto accu van je niet gaat werken.
Verwijderd
Een class-t versterker. http://link.marktplaats.nl/250109438
moet ik dit nu zien als de vervanger van mijn autoradio? Dus kan mijn accu aansluiten op de class-t versterker, en kan ik mijn mp3 speler aansluiten om mijn class-t versterker, en dan de versterker aansluiten op mijn 160 Watt boxen?(zonder aan de schakelaars etc. te denken). en zoja, is dit dan beter dan een autoradio, kan ik dan langer muziek afspelen met de accu?
Ik heb een ta2020 gekocht via ebay, die is net wat krachtiger en zijn daar echt spotgoedkoop(was geloof ik voor 25 euro klaar inclusief verzendkosten vanuit china.)
En ja je accu zal met class-T versterkers langer meegaan omdat ze heel zuinig/efficiënt zijn. Veel zuiniger als die marquant dingen en waarschijnlijk geven ze nog beter geluid ook.
Beter dan een autoradio hangt van de radio af maar voor een kratradio is het echt een top oplossing: klein, goedkoop en zuinig. (op zacht tot normaal geluidsniveau gebruikte mijne 70 mA, dat is echt heel weinig. als ik hem harder zet kwam ik tot zo'n max 2A geloof ik en toen begonnen mij accu's in te storten omdat ze lam zijn, maar geloof mij dat was behoorlijk hard want het was heel goed hoorbaar door het hele huis en buiten)
[ Voor 20% gewijzigd door Bruinbaard op 04-06-2009 00:28 ]
Dit is een prima dingetje. Lekker zuinig vooral. 15watt is voldoende om goed te kunnen spelen.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:10:
ik ben ook van plan om een kratradio te maken. Heb 2 speakers van 160 Watt op de kop kunnen tikken. Nu heb ik ook een autoradio. Ik ben van plan om een 12 volt, 7,2Ah accu te kopen. Nu kwam ik op dit forum het volgende tegen:
Een class-t versterker. http://link.marktplaats.nl/250109438
moet ik dit nu zien als de vervanger van mijn autoradio? Dus kan mijn accu aansluiten op de class-t versterker, en kan ik mijn mp3 speler aansluiten om mijn class-t versterker, en dan de versterker aansluiten op mijn 160 Watt boxen?(zonder aan de schakelaars etc. te denken). en zoja, is dit dan beter dan een autoradio, kan ik dan langer muziek afspelen met de accu?
De bovenbuurman heeft 2x25watt maar dat maakt niet veel uit. Zal je misschien 2db geluidsdruk schelen. Met vermogens kan je als vuistregel hanteren dat subjectief 2x zo hard, 10db extra geluid nodig heeft. En dat kost 10x zoveel vermogen (150watt).
15watt is prima om lekker mee te kunnen spelen in een park ofzo. Een feest geven gaat niet lukken. Lang op 1 batterij spelen gaat wel lukken met dit ding. En inderdaad, je kan hem rechtstreeks op een accu aansluiten.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Kopt. Ik heb het ook over de subjectieve verdubbeling van het waargenomen volume.jochem92 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:15:
een verdubbeling van het geluid is maar 3dB hoor.
Wat dus door mensen gemiddeld als "twee keer zo hard" wordt waargenomen. 3db verschil wordt namelijk door bijna niemand als "twee keer zo hard" benoemd. 6-10db wel. Als je een versterker hebt met een db schaal, kan je het eens testen. 3db verschil zet niet echt zoden aan de dijk, toch kost dat het dubbele vermogen.
Het verschil tussen 15 en 25watt is net 2db... Dat is een prima hoorbaar verschil. Maar het heeft weinig te maken met een leker stukje harder.
[ Voor 130% gewijzigd door JvS op 04-06-2009 11:46 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
en is een boormachine-accu een goed alternatief?
Verwijderd
Ikzelf heb een 55 Ah loodaccu van 15 kilo en mn radio is in totaal 25 kilo.
Misschien dat jij beter een gelaccu kan nemen
ik heb volgende, bij basco dump een geld accu gekocht van 12volt, 7Ah,
heb de maurquant versterker en kijkshop boxjes,
nu heb ik eerst mijn accu helemaal netjes opgeladen, sluit ik alles aan maar krijg er gewoon geen geluid uit, heb vanalles al geprobeerd maar ik weet het niet meer iemand miss die me kan helpen? wat miss oorzaak kan zijn
Verwijderd
je moet namelijk 2 kabels aangesloten op de plus.
Verwijderd
ik heb nu mijn (40Ah lood) accu ontvangen hoe kan ik mijn versterker (marquant mca200) daar het beste op aansluiten. ik had bedacht om een schakelaar tussen de + draad te zetten en dan gewoon de kabels vast te solderen op de accu en versterker

maar nu zei mijn vader dat dat niet goed genoeg is en dat ik de + draad zo los moet kunnen maken (bij brand ed) en dat een schakelaar dan niet genoeg is
klopt dat... (lijkt me niet maar ik vraag het maar even)
de man van de autosloop zei ook dat ik mn accu in 3 uur wel opgeladen zou hebben met mn lidl ladertje dat kan toch helemaal niet

versterker is ook besteld dus hoop m dit weekend te ontvangen
Gebruik gewoon klemmen die je vastdraait met schroeven (zoiets, klik )
Met een schakelaar kun je de stroomkring ook wel verbreken, maar ik zou er sowieso een zekering tussenzetten. Hij zal maar net ergens tegenaan vallen/schuiven, zodat de schakelaar in de aan stand staat, en dan ineens kortsluiting hebben, terwijl jij er niet bij bent.
En welke lader heb je? Die van 600mA ? Daar krijg je je accu inderdaad niet in 3 uur mee vol.
40 / 0,6 = 66,67 uur = ~3 dagen nonstop laden.
Volgens mij kun je een autoaccu ook met 1/10 van de capaciteit laden, dus 40 Ah zou met 4A geladen kunnen worden. (Deze: klik laadt met 2A dat gaat al een stuk sneller (40/2 = 20 uur laden)
Misschien is het voor jou handiger om een andere lader te zoeken, die met wat meer ampere laadt
Wat heb je voor die accu betaald trouwens? (zal wel een autoaccu zijn?)
Die man van de autosloop kan niet rekenen
En voor zover ik weet is een schakelaar uitzetten hetzelfde principe als een draad door knippen dus ik zou niet weten waarom dat niet voldoende zou zijn om de stroom eraf te halen?
Maar ik zou ook zeker een zekering in je schakeling opnemen zodat de schakeling ook onderbroken wordt als er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaat.
Ikzelf heb een klikzekering van 8A vlak na de aan-uit schakelaar zitten voor mijn ta2020 bordje is dat meer dan voldoende. Als je wilt weten hoeveel A je nodig hebt voor je zekering moet je even meten hoeveel ampere je kist trekt op max vermogen en daar dan vlak boven gaan zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Bruinbaard op 04-06-2009 18:43 ]
Verwijderd
ik zie nu net op de accu dat hij 55A is dus dat zou dan nog langer duren (55/0,6= 91,67 uur

weet iemand een goede(kope) lader van 5,5 A die automatisch uitgaat enzo als de accu vol is

Verwijderd
Zit een ta 2024 bordje in en een 7a accutje.

de 2 leds hier zijn een accu indicator. je ziet wanneer de er minder spanning op de accu komt te staan zal het rode ledje rustig gaan branden, hoe verder de spanning gaat hoe feller het rode lampje brand totdat alleen het rode lampje brand en niet meer de gele. Echt een top dingetje, raad iedereen aan om dit eventjes in elkaar te solderen.

telefoon camera, maar dit is dus mooi doorzichtig

Ik heb alleen 1 probleem, tussen de speakers zit 0.5 mm ruimte.. heel dom want ik had nog geen speaker grills..nu wil ik die er op zetten maar dat gaat dus niet lukken
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2009 20:25 ]
Ik zou kijken of ik een stuk van de grils af kon vijlen, zodat ze wel straks naast elkaar passen. Dan klemmen ze waarschijnlijk niet meer op de speakers vast, maar wat montagelijm doet wonderen.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 20:18:
...
Ik heb alleen 1 probleem, tussen de speakers zit 0.5 mm ruimte.. heel dom want ik had nog geen speaker grills..nu wil ik die er op zetten maar dat gaat dus niet lukken. Heeft iemand een mooie oplossing?
Verwijderd
daar zat ik ook aan te denken idd. maar dat word dan heel veel vijlen.. eerst eventjes grills kopen.TheModeR schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 20:22:
[...]
Ik zou kijken of ik een stuk van de grils af kon vijlen, zodat ze wel straks naast elkaar passen. Dan klemmen ze waarschijnlijk niet meer op de speakers vast, maar wat montagelijm doet wonderen.
en voor de reactie daar onder:
er zit een klem in de weg om 1 grill te maken.
als iemand nog tips heeft graag
bedankt iig
Pim
Dit topic is gesloten.
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)
Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...