Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
want dan kan de vloerverwarming uit.
Volgens mij werkt de regeling hetzelfde als bij mijn Quinta.
En die regelt op de temperatuur van het water dat retour komt.
Dus als er warmtevraag van de termostaat komt, dan gaat de brander alleen aan (of hoger) als er een groot verschil is tussen gevraagde temperatuur en temperatuur van het retourwater.
Anders gezegd, hoe warmer het retourwater, hoe lager de brander gaat stoken.
Guus Assmann
Ik ben ook bezig met zonnecollectoren, heb al een aantal prijzen, waarvan solar2all toch wel de goedkoopste is. Het is bij deze partij natuurlijk wel de vraag wat het vacuum doet in de loop van de tijd. Want vacuum=rendement...
De collectoren van MIG-solar die 800 euro kosten per 10 buizen van 2 meter hebben volgens de leverancier een gepatenteerd systeem waardoor het vacuum behouden blijft. Je krijgt 10 jaar garantie daarop..
Overigens zou het misschien handig zijn om dit topic te splitsen in PV en zonneboiler? Nu is het volgens mij 90% PV...
Op de fiets vervuil je niets!
Dat is inderdaad wat mij ook altijd verteld is. Temperaturen die hoog genoeg zijn om te helpen bij ruimteverwarmng haal je bijna nooit in de winter (de periode waarin je het het hardst nodig hebt).QuestionMarc schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:18:
CV ondersteuning lijkt me alleen nuttig als je vloerverwarming oid (lage temperatuur) gebruikt. Anders lijken mij de temperaturen te hoog (en het collectorvlak te weinig).
Stel het eens voor bij de mods... Aan de andere kant gaat het de laatste paar pagina's van dit topic toch echt zeer veel over zonneboilers (en over geitenwollen sokken, maar dat is een ander verhaalOverigens zou het misschien handig zijn om dit topic te splitsen in PV en zonneboiler? Nu is het volgens mij 90% PV...
Wat ik zelf mis zijn discussies over duurzamer vervoer en basale zaken als na-isolatie, warmtepompverwarming en zo. Zonneboilers en PV zijn leuk en sexy, maar op die twee gebieden zijn veel grotere slagen te maken op gebied van energiebesparing. Ik verwonderde me er een paar pagina's terug al over: mensen willen een zonneboiler en PV maar de dikke stationwagen voor de deur moet blijven rijden omdat men 60km van het werk woont...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
gemiddelde verbruik per 24 uur:
meter I: 14,4 kwh
meter II 11,7 kwh
Denk dat ik toch maar eens een plugwise systeem ga aanschaffen... hopelijk krijg ik dan sneller inzicht in het verbruik. Mijn pc-hoek verbruikt 283 watt gemiddeld, dat gegeven heb ik ook alvast.
[ Voor 3% gewijzigd door Lifestyle71 op 05-09-2008 08:44 ]
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Maar voor hoeveel uur per dag? Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over het totale verbruik.Lifestyle71 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:43:
Mijn pc-hoek verbruikt 283 watt gemiddeld,
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20
9 GJ = 9000 MJ -> 9000/3.6 = 2500 KWhflitspaal.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 18:38:
[...]
De bruto oppervlakte van de collector is idd 8m2. Het zijn vacuumbuizen en er zit ruimte ( 78mm uit m'n hoofd ) tussen twee buizen. Uiteindelijk is dus het effectieve oppervlakte, waar warmte wordt ingevangen, een stuk kleiner. Netto dus 3,8m2
De opbrengst van een vacuumbuiscollector is ongeveer 2,4 - 2,7GJ per m2. Dan kom je ergens in de buurt van de 9GJ aan opbrengst. Misschien wat meer, misschien wat minder.
1 m3 gas is ongeveer 32 MJ -> 9 KWh
Al met al zou je dan dus in het meest optimale geval ongeveer 280 kuub per jaar uitsparen. Da's (nu)ongeveer 170 euro per jaar....
Niet dat ik er weer een economisch verhaal van wil maken, maar dat valt me een beetje tegen voor zo'n grote zonneboilersysteem. Je schrijft "opbrengst van een vacuumbuiscollector", dus generaliserend voor alle systemen? Ik twijfel of je voor die berekening niet van het netto oppervlak mag uitgaan. Dan gaat het er meer op lijken. Of zit ik zelf ergens fout?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
niets moet......behalve adem halen
Verwijderd
Zoals gemeld hebben we een huis gekocht enkele maanden geleden. Dit huis is goed gelegen (op fietsafstand van werk, op wandelafstand van vele winkels en station) zodat we vervoer zo duurzaam mogelijk kunnen maken. In de praktijk betekent dit dat we de auto heel wat aan de kant kunnen laten staan en misschien nog zo'n 100 km per week moeten doen maximaal.
Daarnaast moet er wel nog veel werk gemaakt worden van het energiebeheer in huis. Het huis is minimaal geïsoleerd, en enkele (grote) ramen hebben nog enkel glas. In eerste instantie nemen we het dak onder handen, dat niet beschikt over een onderdak. We gaan voor een onderdak met Celit4D (houtvezel - luchtdicht maar dampopen en 'ademend'), een duurzaam alternatief voor menuiserite e.a.. Daaronder komt 24 cm cellullosevlokken (= papiervlokken), een duurzame vorm van isolatie. De isolatiewaarde van deze komt ongeveer overeen met die van glas- of rotswol, maar is duurzamer en heeft als bijkomend voordeel dat deze een grotere warmtecapaciteit heeft. In de praktijk betekent dit dat zelfs bij hete dagen (van 's morgens tot 's avonds) er geen warmte meer zal komen door het dak, en het dus in de zomer ook koel zal zijn onder het dak. We gaan ook wel een tweetal veluxen steken die veel minder isolerend zijn, maar hier gaan we wellicht gaan voor driedubbel glas.
De ramen en de muren worden in een later stadium aangepakt. Hoewel deze dringend zijn was het kiezen tussen een pv-installatie en aanpak van ramen en muren. Aangezien er in België momenteel een erg gunstige subsidieregeling (GSC) is voor pv-installaties, hebben we ervoor gekozen deze eerst te implementeren. Voor ramen en muren hebben we nog een probleempje, omdat we graag nog een uitbouw zouden willen, en we dit dan dus best samen doen. Hiervoor is wat voorbereiding nodig en ook de nodige centen, dus dat moet allemaal even wachten.
De pv-installatie zal zo'n 2.7 kWp groot worden, gemeten op ons (toekomstig) verbruik. De oriëntatie is goed maar niet schitterend (verwachte opbrengst rond de 2200 kWh) zodat ons huidig verbruik van 2000 kWh (geschat - nieuw huis) zeker gedekt wordt en zo hebben we nog wat reserve voor opkomend verbruik. Deze installatie zou er nog dit jaar komen.
Tot zover het voorlopige relaas van ons huis
Het kan technisch wel, alleen heeft het ( denk ik ) praktisch geen nut. In de wintermaanden zal ik ontzettend veel moeite hebben om m'n boiler op 60 graden ( of hoger ) te houden. En misschien zal het zelfs voorkomen dat ik met mijn retourwater mijn boilerwater ga verwarmen. En dat lijkt me ook niet de bedoelingguus.assmann schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:20:
Waarom zou een Avanta ketel geen "hulp" kunnen gebruiken bij de ruimte verwarming?
Volgens mij werkt de regeling hetzelfde als bij mijn Quinta.
En die regelt op de temperatuur van het water dat retour komt.
Dus als er warmtevraag van de termostaat komt, dan gaat de brander alleen aan (of hoger) als er een groot verschil is tussen gevraagde temperatuur en temperatuur van het retourwater.
Anders gezegd, hoe warmer het retourwater, hoe lager de brander gaat stoken.
Ik kijk het eerst een paar maanden aan. Als nu blijkt dat m'n ww vraag lager is dan verwacht, en ik dus capaciteit in m'n boilervat overhoudt dan kan ik alsnog de 2e warmtewisselaar aansluiten op m'n CV leiding systeem.
Voor zover ik het begrepen heb zijn deze vacuumbuizen dubbelwandig en is de buitenste wand gescheiden van het heatpipe systeem. Lekken zou onmogelijk moeten zijn. Je krijgt volgens mij zowiezo 5 jaar garantie op je vacuumbuizen..QuestionMarc schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:18:
Ik ben ook bezig met zonnecollectoren, heb al een aantal prijzen, waarvan solar2all toch wel de goedkoopste is. Het is bij deze partij natuurlijk wel de vraag wat het vacuum doet in de loop van de tijd. Want vacuum=rendement...
Het verder isoleren van mijn woning is niet veel winst meer mee in te behalen, mijn woning is van 1978 en werkelijk waar alles wat geisoleerd had kunnen worden is geisoleerd :-).CanonG1 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:42:
Wat ik zelf mis zijn discussies over duurzamer vervoer en basale zaken als na-isolatie, warmtepompverwarming en zo. Zonneboilers en PV zijn leuk en sexy, maar op die twee gebieden zijn veel grotere slagen te maken op gebied van energiebesparing. Ik verwonderde me er een paar pagina's terug al over: mensen willen een zonneboiler en PV maar de dikke stationwagen voor de deur moet blijven rijden omdat men 60km van het werk woont...
Wat nog een idee zou kunnen zijn is het glas in de woonkamer ( aan de achterkant ) te vervangen voor HR++ glas. Daar zit nu "gewoon" dubbelglas in.
En wat betreft de auto, die heb ik nodig voor mijn werk, ik zit regelmatig in alle uithoeken van het land., naar Amsterdam is de verbinding met het spoor prima. Naar Utrecht is al een stuk minder. En naar het noorden is het ronduit een grote ramp. Daar wordt overigens aan gewerkt door pro rail ( spoor Lelystad - Zwolle ).
Ik heb de gegevens nog een keer op solar2all ingevoerd, daar staat een mooie rekenmodule op. Daar komt voor een setup met 48 buizen op bijna west een energie opbrengst uit van 11.6GJ, omgerekend 358m3 gas. Solar2all gaat overigens uit van ongeveer 3GJ per m2 absorberend oppervlakte.Joba schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:17:
[...]
9 GJ = 9000 MJ -> 9000/3.6 = 2500 KWh
1 m3 gas is ongeveer 32 MJ -> 9 KWh
Al met al zou je dan dus in het meest optimale geval ongeveer 280 kuub per jaar uitsparen. Da's (nu)ongeveer 170 euro per jaar....
Niet dat ik er weer een economisch verhaal van wil maken, maar dat valt me een beetje tegen voor zo'n grote zonneboilersysteem. Je schrijft "opbrengst van een vacuumbuiscollector", dus generaliserend voor alle systemen? Ik twijfel of je voor die berekening niet van het netto oppervlak mag uitgaan. Dan gaat het er meer op lijken. Of zit ik zelf ergens fout?
Ideaal op het zuiden komt de opbrengst op 12,8GJ, omgerekend bijna 400m3 aan gas.
Het gaat om het absorberend oppervlakte.. Volgens solar2all komen 48 buizen op : absorberend oppervlak = 3.8784 m² (48 buizen)
Ik generaliseer inderdaad een beetje wat betreft de opbrengst van vacuumbuis collectoren, ik geef, dacht ik, ook aan op m'n site dat het gaat om een indicatie.
[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 05-09-2008 10:29 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Geluid van de hummy doorschakelen naar je versterker dan kan de versterker aan en de TV uit.Niwla schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:37:
Een doorn in mijn oog is het probleem dat wanneer wij radio luisteren thuis via @home digitaal (wat we overdag veel doen) de televisie aan moet staan om het geluid door te geven. Wij hebben hiervoor een standaard Humax-decoder. Kan dit nou niet anders ?
Geeft sowieso een beter geluid via mijn home-cinema center dan die lullige boxjes van de tv.
Of je neemt een radio-station dat niet digitaal is, maar gewoon met een low-watt radiotje ontvangen kan worden (radio 1 is zelfs prima te horen via mijn mp3-speler zonder antenne om maar wat aan te geven). Omrop Fryslan is echter in Groningen alleen digitaal te ontvangen (nou ja en via de computer dan)

Verwijderd
mijn combi boiler doet dat prima, het staat in relatie tot moderne hr107 ketels,
die condensatie gebruiken.
ware het niet dat je swinters NIET je huis kunt verwarmen op de zon,
de crux zit hem in het voorverwarmingsgedeelte.
ik heb nog 2 gewone radiatoren in huis(zolder), de rest is al ltv, maar heb mijn cv waterzijdig ingeregeld op 45c, ik kan dat ook zo veranderen in 35c of 65c.
als de cv swinters aangaat, komt eerst de valve van het boilervat aan de beurt en geeft wat beschikbaar is, maar wel direkt en onmiddelijk.
als er niets beschikbaar is, gebeurt er ook niks, en heb ik gewoon een atag blauwe engel hr107 ketel in huis, zoals iedereen.
elke hr start langzaam op, en gaat na een minuut of 20 pas echt goed efficient wamte geven,
het zondeel heeft dan al vaak de radiatoren net boven de 30c gekregen en is dan op.
als ik de ltv hoger instel geeft het geen resultaat, behalve dat de hr ketel langer en harder doorbrandt, zo erg dat je na een uur de thermostaat lager zet, en het verbruik akelig en onnodig hoog is geweest.
ik ben nog aan het oefenen hiermee, wat ideaal is in mijn woning, maar heb met de combi toch al een besparing op gas gerealiseerd van meer dan 76% op jaarbasis.(cv+water)
het gaat om de kleine beetjes vaak en continu, net zoals de zonneboiler voor warm water.
in de winter is de situatie warmwater-cv precies omgekeerd,
je wilt je marginale warmte opbrengst graag in de cv hebben ipv warm water.
hier komt de efficiency weer boven, de cv aan, maakt het boilervat in de cv-nadraaifase warm,
en daarvan kan je weer douchen, and there you go, efficiency !
ik kom van 2443m3 in 2006 op 467m3 voor dit jaar tot vandaag.
ik probeer dus een situatie te bereiken van lekker 20c in huis, en dus niet een tikkie terug, tegen minimaal gebruik en minimale kosten, met hoog comfort. de standaard waarden in de atag qsolar zijn sub optimaal, maar gelukkig instelbaar, voor elke persoonlijke situatie is de inregeling weer anders.(vreselijk moeilijk dus om er iets over te kunnen zeggen)
ik doe dit samen met mijn atag dealer (certified / uneto vni aangesloten) en die vond de resultaten zo goed, met het gefreubel/inregeling aan mijn systeem, dat hij er eentje voor zichzelf heeft besteld.
het voorjaar was tot koniginnedag zeer koud, maar ook zeer zonnig,
mijn atag dealer heeft een losse atag blauwe engel (de naverbrander van een qsolar)
en zijn woning is even groot en gelijkwaardig gesitueerd.
hij staat inmiddels op 2043m3 gas voor dit jaar (cv+warm water)
het is echt heel leuk om te doen, eigenlijk is het gewoon tweaken, om je maximum rendement te halen uit je systeem, en dat maakt die forse aanschafprijzen eigenlijk gewoon een investering in een hobby.
de meeste combi zonneboilers zijn geen boilers, maar hot-top boilers die dienen als warmteopslagvat.(dit in tegenstelling tot de warmwaterboiler)
warmte stijgt, en bovenin zit de warmwateraansluiting voor de woning en de warmtewiselaar van de gasketel, de cv zit in het midden, en de zon collector onderin (die bediend dus alles).
het tapwater in de boiler dient als warmteopslag medium.
in maart/april heb ik dus vrijwel geen gas verbruikt door het zonnige maar koude weer,
ok, het scheelt niet veel, 1 uur gratis verwarming per dag in het voorjaar op de zon, maar blijkbaar als het 100keer voorkomt ineens wel....
Verwijderd
ze vullen elkaar perfect aan.(niet spitsen dus dit topic)
terugleveren is leuk, maar ik wend mijn pv stroom liever aan voor de collectorpomp,
en bereik een vat vol water van 200 liter op 90c, om te douchen of te verwarmen.
de collectorpomp en de cv pomp draaien immers op stroom.
mijn leverancier is bereid mijn overschot stroom te salderen tegen mijn winterafname gas.
en daar beginnen de euro`s te rinkelen.
Ik heb het wel zo. Geluid naar TV gaat via scart, geluid naar stereo gaat rechtstreeks via de audio kabel(s). (even uit mijn hoofd, het is even geleden sinds ik mijn hoofd achterin de TV-kast gestoken heb).Niwla schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:02:
@wazzup: Mijn excuses, ik was in mijn vorige bericht niet helemaal volledig. De Humax geeft het geluid aan de tv en de home cinema set haalt het weer bij de tv weg. tv uit = geluid weg. Voor zover ik weet is er geen directe verbinding tussen de "hummy" en de home cinema set mogelijk ?
TV is alleen nodig als je het kanaal wilt opzoeken, op zich al irritant genoeg.
Oh, ik heb een Humax pvr-9200c (digitale harddisk recorder dus en niet alleen een decoder). Er zijn ook andere modellen met andere opties waarschijnlijk.
http://www.digitalekabelt...9200c/aansluitingen.shtml
(zo te zien zelfs een sp/dif aansluiting)
Dus als ik het goed samenvat zit er als het ware een "schakelaar" tussen je CV en je Zonneboiler.Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:10:ik kan dat ook zo veranderen in 35c of 65c.
als de cv swinters aangaat, komt eerst de valve van het boilervat aan de beurt en geeft wat beschikbaar is, maar wel direkt en onmiddelijk.
als er niets beschikbaar is, gebeurt er ook niks, en heb ik gewoon een atag blauwe engel hr107 ketel in huis, zoals iedereen.
.knip.
Wanneer je boilervat warmer is dan de aanvoer van CV water dan wordt het water eerst voorverwarmd door je zonneboiler. wanneer je boilervat kouder is loopt het water niet via je boiler maar wordt rechtstreeks door je CV verwarmd?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
toch, als je je cv lang op 45c water laat draaien bespaar je met gewone radiatoren en een moderne hr ketel al erg veel gas.
langer, lager laten branden van een hr107 ketel maakt het echt een hr ketel.
vraag eens bij de volgende jaarlijkse inspectiebeurt van je hr ketel om de cv temperatuur 10c lager te laten zetten dan nu, en zie het verschil op je rekening.
Verwijderd
ja het barst van de instelbare 3weg kleppen.
als mijn boiler op het niveau cv (midden) lager is dan de ltv-cv temperatuur gaat de klep direkt naar de hr ketel.(boiler valve closed)
als de boiler wamer is dan 45c, gaat de klep naar de boiler open, EN die van de hr ketel ook.
de cv warmt dan dus ook de boiler op, waar je van kan gaan douchen......
cw6 comfort : de cv gaat niet uit als er iemand gaat douchen, er kunnen ook gewoon 2 kranen open met heet water, en de cv draait gewoon door.
ik kan douchen, de wasmachine aanzetten met hotfill, en de cv staat ook aan,
kost dan wel een duit gas, maar is erg comfortabel, en dat gas bespaar ik in de zomer wel weer uit.
krachtig : de qsolar kan 38Kw warmte geven gedurende 28 minuten op alle leidingen.
mijn oude vaillant kon 8kw warmte geven op 1 functie, en verbruikte daarbij ook meer gas,
een 2e kraan open maakte de douche meteen tot een koud zeikstraaltje, en de cv ging dan ook uit.
als de cv loopt op de hr ketel, en de zon gaat schijnen, opent zich de klep naar de boilerwisselaar ook, en gaat soms de hr ketel zelfs uit.
dit heb ik afgelopen april gezien. (sterke zon, maar slechts 14 graden buiten)
het is best magisch om het te zien werken zo.
vergelijk :
qsolar in februari-maart-april dit jaar :
feb : 76m3 verbruikt (losse atag hr107 bij installateur 221m3)
maart : 66m3 verbruikt (losse atag hr107 bij installateur 206m3)
april : 8m3 verbruikt (losse atag hr107 bij installateur 181m3)
dus om nou te zeggen dat het niet werkt....
nee, het werkt niet in de winter.(dec-jan-feb)
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 12:51 ]
Verwijderd
opengewerkte combi :
http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg
(zichtbaar hier is dat externe warmte op/via cv leiding kan worden toegevoegd, warmtepomp of openhaard, speksteenkachel, helaas weet niemand in .nl hoe dat dan moet, maar in het buitenland italie/duitsland worden gewoon wel cascade oplossingen verkocht)
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 13:00 ]
Dat zit standaard bij de QSolar of is dat er naast 'gefreubeld'?Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:34:
ja het barst van de instelbare 3weg kleppen.
// te vroeg... volgens plaatje standaard dus
[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 05-09-2008 13:01 ]
Verwijderd
gewoon een regelunit, waarin je waardes kan instellen, en uitlezen.
direkt via toetsen en de display, maar ook serieel via de pc.(mag officieel niet, maar dan laat ik dat gewoon officieel instellen na wat denkwerk)
ik kan mijn instellingen zelfs posten hier als user-setting-firmware.bin,
maar ik heb de admin code ook.
http://van.wijk.net/pvt/ctower.jpg
als je je (oude)nokia kunt instellen voor beltoon/web/mail/gprs kan je ook een qsolar instellen,
de menu`s zijn identiek opgebouwd,
de terminologie is gewoon effe anders.
sommige eigenaars gaan nog verder : http://www.circuitsonline.net/forum/view/47517/2
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 13:11 ]
Ik heb gevraagd of de regelunit in staat is om een extra 3weg klep te kunnen aansturen. Als dat het geval is dan vind ik dat het overwegen zeker waard. Die 100 euro extra aan buizen e.d. kan er dan ook nog wel vanaf
Verwijderd
je betreed een wereld waarin je niemand meer wat kan vragen en alles zelf moet uitzoeken.
ict-duurzame energie en tweaken overlappen elkaar hier extreem.
ik kom nergens zonder de kennis van mijn bevriende loodgieter, en hij snapt weinig van de control unit en seriele communicate etc. en googlen geeft 0 resultaten.
en houd rekening met het feit dat je alles vooraf aan je energieleverancier moet vermelden,
omdat je anders achteraf als fraudeur word behandeld, dat heb ik nu wel geleerd...
en laten we wel wezen, dit is toch retecool om op je wollen sokken vanuit de huiskamer te bekijken :
http://www.uploadarchief.net/files/download/displayunit.jpg
de rest is gewoon seniel fossiel.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 13:37 ]
@eric-pvt: zoals de werking van de boiler t.o.v de cv-retour nu uiteengezet wordt lijkt het me wel het meest logisch inderdaad (al heb ik het hier eerder eens anders gehoord). Ik kan me voorstellen dat het een kick is om het allemaal op die manier werkend te zien. Daarom ben ik ook verliefd op dat systeem
Het plaatje van de opengewerkte atag staat idd ook in de brochure....wat ik alleen niet snap is waarom de cv 2 warmtewisselaars heeft ? Jij misschien een idee ?
p.s: Heb jij een Brain-Q ?
Verwijderd
de 2 wisselaars gebruikt ie via de boiler of direkt op de ketel, of alletwee, of alletwee niet.
ehm wat zeg ik nu ?
praktijk :
ik heb het koud ik wil nu warmte ! direkt op de ketel dan + eventuele warmte van de boiler.(boost functie)
sla maar rustig aan het word koud buiten : rustig door de boiler geen gas.(met buitensensor auto)
enzovoort, je kunt het allemaal instellen, een beetje teveel van het goede in het begin,
ik begin het nu pas te snappen, na 1,5 jaar....
Een uurtje of 5...CanonG1 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:53:
[...]
Maar voor hoeveel uur per dag? Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over het totale verbruik.
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Lifestyle71 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:43:
Mijn pc-hoek verbruikt 283 watt gemiddeld, dat gegeven heb ik ook alvast.
Dit zou dus zo'n 500kWh per jaar. Weinig aan te doen denk ik zonder een zuiniger PC aan te schaffen, of minder te gaan computeren...Lifestyle71 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:38:
Een uurtje of 5...
Iets anders: kent iemand Planet Ads? De bezoekersaantallen van mijn website blijven stijgen (nu 4000+ unieke bezoekers per maand) en wie weet is het wel interessant met zoiets te beginnen. Ik verwacht niet dat het kapitalen oplevert, maar wie weet rollen er wat euro's uit.
Zonnepanelen voor klanten
Iedere maand vragen wij onze lezers om energiebespaartips in te sturen. Naar aanleiding van deze tips kregen wij ook meerdere malen het verzoek ons eens te verdiepen in zonnepanelen voor de particuliere markt. Dit hebben wij gedaan en wij kunnen u meedelen dat wij reeds bezig zijn met het aangaan van een samenwerkingsverband met een derde partij die al twintig jaar ervaring heeft in het leveren en installeren van duurzame energiesystemen. Samen met deze partner zorgen wij voor een totale afhandeling van het proces vanaf de eerste informatieaanvraag tot en met de installatie van uw zonne-energiesysteem. Wij houden u natuurlijk op de hoogte van deze ontwikkelingen.
Er zit trouwens al een mooie (matte) lichtkoepel op de badkamer, dus de verlichting gaat alleen aan als we 's avonds douchen.
[ Voor 25% gewijzigd door mvdklip op 06-09-2008 08:57 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Verwijderd
en was daar zeer tevreden over.
en wel omdat ik 3 maandelijks mijn pv-opbrengsten mocht ingeven op de site,
en het geld binnen een week op de rekening stond,
iets wat nog geen enkele leverancier kan.
het is dat ik nog steeds te maken had met een seniele fossiele netbeheerder dat ik er ben weggegaan, naar greenchoice omdat die tussen mij en de netbeheerder in gingen staan en mijn belangen goed verdedigden als consument met pv, als consument ben je nergens bij de netbeheerders in nederland, ze zeggen ja, en negeren je dan volkomen het graf in, zelfs na een rechtelijke uitspraak.
@badkamer spaarspots : ik heb net in mijn keuken alle spots vervangen door de blokker gu10 spaarlamp, goede opbrengst, lekker goedkoop, mooie lichtkleur, en lekker cheap.
ik had 8x50watt, nu 6x 7watt en 2x 20watt.
2 20watt halogeen boven het werkblad omdat de spaarspots 1 minuut nodig hebben voordat de lichtopbrengst eruit komt.
/edit : in de gewone gu10 220v armatuur inbouw op stuc plafond.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 09:49 ]
Megaman raadt lampen aan van 6500K (ipv de gebruikelijke 2700K of 4000K), ivm kleurechtheid, maar ik heb geen idee of dat echt nodig is.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Verwijderd
http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=641
Voorbeeld daarvan is de gemeente Alkmaar: de provinciale subsidie van €1 per Wattpiek voor zonnepanelen heeft men voor haar inwoners verhoogd naar €2,50 per Wattpiek. Een PV-installatie van 500 Wattpiek is zo bijna 50% goedkoper geworden en kost geen € 3.000,- maar slechts € 1.500,-. Volgens een woordvoerder van het CO2-Servicepunt – het ondersteunende bureau van de Provincie die de gemeenten ondersteunt – zijn deze subsidies ‘stapelbaar’. Ook mensen die in aanmerking komen voor subsidie in het kader van de SDE-regeling kunnen hiervan gebruik maken. In dat geval is zowel de aanschaf van het systeem als de productie van stroom ondersteund waardoor het wel heel aantrekkelijk wordt voor mensen om te investeren in voorzieningen als zonneboilers, hoog rendementsketels, windmolens en zonnepanelen

Casemod: Cubeleon
Verwijderd
beetje bizar tov de rest van nederland, en is nog sde "fahig" ook...de set was goedkoop door sde afwijzingen denk ik, na zeeeer lang onderhandelen, met vele leveranciers.
een kleuter kan nog wel uitrekenen dat ik de sde niet nodig heb,
met mijn nieuwe vastgezette dure kontrakt voor 3 jaar saldeer ik nu 28,3 cent per kwh,
hoog, laagtarief is lekker laag, ik sta al dik onder nul, en het gaat niet passen, dus ik zal iets moeten wegdoen.....snik...
Voor dat geld zou ik me geneens al die SDE sores op de hals willen halen.Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:42:
heb net mijn extra pv set van 1Kwp besteld, voor 1,86 eur/WP, netto.
N.Brabant kent al jaren regelingen, zie brabantbespaart.nlbrinkdinges schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:49:
Nu maar hopen dat bij die subsidie alles wat sneller gaat, want de SDE kun je beter gewoon overslaan
En daarnaast is Den Bosch en de randgemeenten goed bezig met de vlagheidesubsidie, voor PV 2 euro per Wp, 300 voor een zonneboiler. En die subsidie is ook stapelbaar met de 500 euro subsidie van brabantbespaart. Het wordt alleen niet echt gepromoot, er zijn maar weinig mensen die ik ken, die van de regelingen afweten. Ingewikkelde SDE kan je lekker achterwege laten.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En wat koop je daarvoor (specs), if you don't mind me askingVerwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:42:
heb net mijn extra pv set van 1Kwp besteld, voor 1,86 eur/WP, netto.
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 21:30 ]
Ik heb in mijn woonkamer nog een paar CV leidingen lopen die ( nog ) niet geisoleerd zijn. Deze buizen lopen achter bij de muur langs waar ik ook al mijn gordijnen heb hangen. Die buizen verwarmen dus de gordijnen en de muur. Wat denken jullie? Die paar euro investeren in buisisolatie?
En de warmwater buizen? Veel zal het niet schelen om die te isoleren. Hebben jullie die geisoleerd?
Typisch iets voor iemand die het persé leuk vindt om alles te tweaken lijkt me, maar niet iets waar je op enige manier significant op kunt besparen. Als je het isoleert, doe je het omdat je een échte tweaker bent
Hehehessj3gohan schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:41:
de bulk van de warmte van die buizen zal wel de lucht in gaan, of zitten ze tussen gordijnen en ramen? Tsja, waarschijnlijk weegt het niet op tegen de besparing, hoeveel warmte kan daar nu helemaal vanaf komen?
Typisch iets voor iemand die het persé leuk vindt om alles te tweaken lijkt me, maar niet iets waar je op enige manier significant op kunt besparen. Als je het isoleert, doe je het omdat je een échte tweaker bent
Met de warmwaterleidingen heb ik zoiets. Het kost geen drol om te doen. Ik denk dat ik met 15 euro al m'n warmwater leidingen geisoleerd heb. En als het me ietsje scheelt, waarom niet. Zeker omdat straks de vaatwasser in keuken ook op hotfill aangesloten wordt. Elke graad die ik niet verder hoef te verwarmen met electra is mooi meegenomen :-)
Er moet dan wel *ENIG* nut zijn.
Plugwise staat ook al een tijdje op mijn verlanglijst: ik word niet goed van die apparatuur die niet eens meer compleet uit kan met de uitknop op het apparaat/remote..schei toch uit zeg, 2008, maar zoiets normaals is er niet meer bij..en het interesseert met niet dat het "maar" 1 watt is ofzo, het is gewoon onzinnige verspilling: uit is uit!Lifestyle71 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:43:
Ik heb net eens zitten rekenen...
gemiddelde verbruik per 24 uur:
meter I: 14,4 kwh
meter II 11,7 kwh
![]()
![]()
![]()
Denk dat ik toch maar eens een plugwise systeem ga aanschaffen... hopelijk krijg ik dan sneller inzicht in het verbruik. Mijn pc-hoek verbruikt 283 watt gemiddeld, dat gegeven heb ik ook alvast.
Het Plugwise systeem zelf is echter wel vrij prijzig, dat weerhoudt me er nog even van...
Het systeem verbruikt ongeveer 10 watt, an sich wel grappig dat je dus wel een portie meer dan dat moet besparen om het systeem zelf eruit te halen, maar denk dat dat wel te doen is. Bovendien is niet niet alleen om in te zien wat er verbruikt wordt, maar ook schakelschema's maken, vanaf je pc dingen uitzetten: tis wel compleet zo op het oog. Had het er pas nog met mijn dinnetje over: tevens zie je of bepaalde apparatuur binnenkort het loodje gaat leggen of dat je koelkast/vriezer ontdooit moet worden > verbruikt neemt dan toe. Ons vermoeden is namelijk dat onze koelkast gaat overlijden
Heb wel een verbruiksmeter liggen, maar om die nou elke keer om te steken..dat doe je ook niet echt.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Het bedrijf gaat olie uit tweede generatie biobrandstoffen produceren.
http://www.tctubantia.nl/...ut-in-fabriek-Hengelo.ece
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Huh, afkoelen doen ze toch. Het duurt alleen wat langer. Ik heb op internet gezocht en ik had eigenlijk net besloten om de warmwater leidingen allemaal te gaan isoleren. Het scheelt 10-20m3 gas per jaar. Welliswaar niet veel maar ik vind het genoeg om de investering eraan te wagen.Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:45:
Denk er om. Men mag nooit warm water leidingen isoleren. Dit met het oog op legionella groei.
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.04.04
Grappig, tegenstrijdige informatie
http://www.milieucentraal...=Waterleiding%20aanleggen
Daar wordt idd wel over legionella gerept
[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 07-09-2008 20:56 ]
Verwijderd
bij voldoende doorstroming is er geen gevaar.Denk er om. Men mag nooit warm water leidingen isoleren. Dit met het oog op legionella groei.
bij onvoldoende doorstroming (aka stilstand) is er gevaar tussen 20c en 59c, na +/- 48 uur en meer.
dus ook in een ongeisoleerde leiding in de zomer.(uneto/vni installatiedocumenten)
als een ongeisoleerde warmwaterleiding een koudwaterleiding verwamrt die niet vaak gebruikt word is er ook gevaar, voor je hele watersysteem in huis.
slim & logisch isoleren dus.
mijn hele huis is opnieuw voorzien van leidingen, alles unipipe en alles blauw of rood geisoleerd.
alles officieel en gekeurd.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 22:25 ]
Daar ga ik ( dus ) gelukkig geen last van krijgen. We verbruiken voldoende warm water per dag op elk punt.Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:01:
[...]
bij voldoende doorstroming is er geen gevaar.
bij onvoldoende doorstroming (aka stilstand) is er gevaar tussen 20c en 59c, na +/- 48 uur en meer.
dus ook in een ongeisoleerde leiding in de zomer.(uneto/vni installatiedocumenten)
als een ongeisoleerde warmwaterleiding een koudwaterleiding verwamrt die niet vaak gebruikt word is er ook gevaar, voor je hele watersysteem in huis.
slim & logisch isoleren dus.
mijn hele huis is opnieuw voorzien van leidingen, alles unipipe en alles blauw of rood geisoleerd.
Daar komt nog eens bij dat ik alleen de "hoofd" ww leiding ga isoleren. Dus van de CV ketel af, via de standpijp naar beneden. Op de eerste verdieping zit een aftakking naar de douche. De doucheruimte zelf isoleer ik ( nog ) niet. De leidingen lopen daar namelijk nog over de muur heen.
Daarna lopen de ww buizen door m'n meterkast naar beneden. Best wel nutteloos om de kruipruimte te verwarmen :-)
Verwijderd
Unipipe is toch PVC? Het is bekend dat koper beter tegen legionella werkt dan PVC.Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:01:
[...]
Afgezien daarvan: bij normaal huishoudelijk gebruik is het risico op legionella zo klein dat je je er geen zorgen over hoeft te maken, ook niet als je je leidingen isoleert.
Sterker nog: als je de warmwater leiding isoleert dan zal de temperatuur langer hoog blijven en dus ook eerder legionella doden.
Signatures zijn voor boomers.
Bij onze verbouwing zijn we op een buitenmuur gestuit waarin slechts 3 cm piepschuim in de spouw zit. Dat is wat weinig. Aannemer stelt nu voor om een voorzetwand te maken met daarin 4cm isolatiedeken. Andere optie is om de binnenmuur weg te halen, dan 8 cm isolatie erin en nieuwe muur metselen. Kost minder ruimte maar meer geld vermoed ik. Wat biedt de hoogste isolatie?
De meerkosten beginnen overigens aardig op te lopen ten koste van het budget voor zonnepanelen. Zonneboiler en speksteenkachel zitten gelukkig nog niet in de gevarenzone.
Volgens mij biedt de eerste optie met voorzetwand de meeste isolatie. Je hebt dan namelijk. Buiten, spouw, 4cm isolatiedeken, binnenmuur, isolatie, binnenwand.Joba schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:16:
Iemand hier met kennis van isoleren?
Bij onze verbouwing zijn we op een buitenmuur gestuit waarin slechts 3 cm piepschuim in de spouw zit. Dat is wat weinig. Aannemer stelt nu voor om een voorzetwand te maken met daarin 4cm isolatiedeken. Andere optie is om de binnenmuur weg te halen, dan 8 cm isolatie erin en nieuwe muur metselen. Kost minder ruimte maar meer geld vermoed ik. Wat biedt de hoogste isolatie?
De meerkosten beginnen overigens aardig op te lopen ten koste van het budget voor zonnepanelen. Zonneboiler en speksteenkachel zitten gelukkig nog niet in de gevarenzone.
bv bij http://www.thermosteen.nl/
Verwijderd
Je idee over de eerste 2 opties is inderdaad correct. Ik zou een voorzetwand verkiezen, minder kosten (dit kan je btw zelf doen ook).
Volgens mij klopt er iets niet in het artikel trouwens. Wij verbruikten het afgelopen jaar met z'n 3en ongeveer 90m3 water. Dat zou meer dan het dubbele zijn van een "gemiddeld" huishouden. Ik vermoed dat er in het artikel over het waterverbruik per persoon wordt gepraat.
Je zit er dus een derde onderWeliswaar groeide de bevolking, maar het verbruik per hoofd daalde aanzienlijk. In 1990 gebruikte een Nederlander gemiddeld 47,9 kubieke meter, in 2006 was dat afgenomen tot 44,7 kubieke meter.
Kan nog wel een druppie minder, hoor...IJsbeer schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:08:
Klopt, zie: http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2008/2008-2527-wm.htm
[...]
Je zit er dus een derde onder
Twee personen
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik een stukje langs de trap, maar dat is meer vanwege het beveiligen voor aanraking. Grootste deel van die leiding zit in muren, en daar is normaliter toch al een kunststof huls aanwezig. (het stukje in mijn badkamer in elk geval welflitspaal.nl schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:37:
Ik zit nog ff te twijfelen en was nieuwsgierig naar jullie mening.
Ik heb in mijn woonkamer nog een paar CV leidingen lopen die ( nog ) niet geisoleerd zijn. Deze buizen lopen achter bij de muur langs waar ik ook al mijn gordijnen heb hangen. Die buizen verwarmen dus de gordijnen en de muur. Wat denken jullie? Die paar euro investeren in buisisolatie?
En de warmwater buizen? Veel zal het niet schelen om die te isoleren. Hebben jullie die geisoleerd?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
ik heb 1 jaar geleden de vlotter van de 2 toiletten hier op 30% minder water gezet dmv een vlotter in de bak (wormwiel) dit heeft tot gevolg dat ik nu 283 euro terug krijg.....
niet dat ik het geld niet heb, en dat er in noord holland meer dan voldoende water beschikbaar is (duinen en meren) maar het op straat gooien van geld en belasting ga ik als een steeds dommer verschijnsel zien.
als ik alle uitgespaarde kosten begin op te tellen, nu na bijna 2 jaar, vraag ik me af waar we met zijn allen mee bezig zijn, de minister van financien moet zich toch af en toe op de knieen slaan van het lachen, en wij maar als werkbijen hard werken, en afstorten, en met die accijnsen word geen enkel inititief onplooit.
het gaat inmiddels om meer dan 3 hele netto maandsalarissen, waar ik nu weer iets zinnings mee kan doen.
Check. Bij mij lopen alle leidingen over de wand heen. Meeste is overigens weggewerkt in de standpijp door mijn huis. Ik kan er vanaf overal goed bij. Keuze is inmiddels gemaakt. Ergens deze week even naar de bouwmarkt fietsen voor isolatie :-)Mistraller schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 01:16:
[...]
Ik een stukje langs de trap, maar dat is meer vanwege het beveiligen voor aanraking. Grootste deel van die leiding zit in muren, en daar is normaliter toch al een kunststof huls aanwezig. (het stukje in mijn badkamer in elk geval wel) Dat water koelt verder toch wel af, in tegenstelling tot verwarming, waar we wel flink wat meters hebben geisoleerd. (met name op zolder)
Wij proberen ook zuinig te doen met water. In tegenstelling tot gas en stroom is water ontzettend "goedkoop". Zo uit m'n hoofd kost 1 kuub water in de regio waar ik woon iets meer dan 1 euro . ( 1,15 dacht ik ).Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:50:
ik heb 1 jaar geleden de vlotter van de 2 toiletten hier op 30% minder water gezet dmv een vlotter in de bak (wormwiel) dit heeft tot gevolg dat ik nu 283 euro terug krijg.....
Ik betaal per jaar iets meer dan 100 euro voor mijn water. Het maffe daarentegen is weer dat je een vaste prijs per gezin ( afh van samenstelling ) betaald voor riool en reinigingsheffing.

Trouwens een goede tip van die gewijzigde afstelling in de pot. Alle kleine beetje helpen
Als ik het goed uitreken dit jaar dan krijg ik aan het einde van het jaar ook alweer een leuk bedrag terug van oa de Nuon. :-)
Verwijderd
Zeg Eric, ik lees je reacties met veel plezier. Je denkt goed na over besparen en voert dit ook uit.Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:50:
nou we het toch over water hebben,
niet dat ik het geld niet heb, en dat er in noord holland meer dan voldoende water beschikbaar is (duinen en meren) maar het op straat gooien van geld en belasting ga ik als een steeds dommer verschijnsel zien.
als ik alle uitgespaarde kosten begin op te tellen, nu na bijna 2 jaar, vraag ik me af waar we met zijn allen mee bezig zijn, de minister van financien moet zich toch af en toe op de knieen slaan van het lachen, en wij maar als werkbijen hard werken, en afstorten, en met die accijnsen word geen enkel inititief onplooit.
het gaat inmiddels om meer dan 3 hele netto maandsalarissen, waar ik nu weer iets zinnings mee kan doen.
Ik denk dat we veel van je kunnen leren. Is het geen idee om eens een opsomming te maken van je uitgewerkte ideeen waarbij je ook vertelt waar je de materialen vandaan hebt.
Om eerlijk te zijn ben ik erg geinteresseerd. Het enige dat ik ook aan het verhaal hierboven mis is dus waar je je materialen vandaan haalt. De vlotter bijvoorbeeld... Komt die uit een doe het zelf-zaak of is het een heel speciaal exemplaar dat je ergens anders vandaan hebt?
Het is en blijft een lastige materie waar we het snelst tot resultaat komen als we informatie en ervaringen zo volledig mogelijk met elkaar delen.
Just my 2 cents.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2008 08:50 ]
http://www.power-technology.com/projects/Olkiluoto/
Stel het neerzetten van een kerncentrale kost 4.5 miljard euro. Volgens mij kost bovenstaande centrale dat. Die centrale genereert ongeveer 1600MW aan electrische energie.
Gesteld die 4.5 miljard wordt aan zonnepanelen uitgegeven? Uitgaande van 8 euro per Wp inclusief installatie. ( dus stellages, bouwterrein, aansluiten op hoogspanningsnet e.d. ).
4.500.000.000 / 8 = 562500000Wp. Gesteld dat er "maar" een opstellingsrendement van 85% wordt gehaald. Dan levert die centrale 478MW.
Het is minder dan een kerncentrale, maar is een kerncentrale zowiezo al niet idioot om neer te zetten?
Ik zou zo niet weten wat een 2,5MW of grotere windmolen kosten. Volgens mij als je voor 4,5 miljard een windmolenpark neer zou zetten zou het mij niet ondenkbaar klinken dat die meer genereert dan die kerncentrale.
Verwijderd
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn:Eu power grid.
Het winnen van de grondstof, vervoer, verwerking, verrijking, de centrale zelf zal niet energiezuinig zijn met alle controles die nodig zijn en dan het afval, heeft ook aandacht nodig (en dus energie).
Maar ja, waar laat je al die zonnepanelen?
Okay een stuk sahara afzetten zou heel goed kunnen (bijna constant stroom) zit je weer met het vervoersprobleem van de stroom. (zijn we afhankelijk van Libië ipv rusland)
Hierop zijn verschillende varianten bedacht. Het hoeft niet in het Markermeer, maar zou ook kunnen samen met een windmolenpark op de Noordzee.
En de website: http://www.vedbil.se/indexe.shtml
Duurzaam? Wie zal het zeggen, dat is afhankelijk van vele voorwaarden, maar ik hou wel van dit soort geknutsel.
Wikipedia: Wood-gas generator
less water, same shit (doet het minder goed als je het vertaaltflitspaal.nl schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:13:
Ik betaal per jaar iets meer dan 100 euro voor mijn water. Het maffe daarentegen is weer dat je een vaste prijs per gezin ( afh van samenstelling ) betaald voor riool en reinigingsheffing.
De strotbak van mijn schoonmoeder bleef doorlopen, maar door het aandraaien van een stukje plastic werd dit probleem opgelost, plus dat er minder water gebruikt werd. Er was dus niet eens een nieuwe vlotter nodig (en zo spaar je het milieu ook weer een klein beetje... minder plastic op de vuilnisbelt)Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:47:
[...] De vlotter bijvoorbeeld... Komt die uit een doe het zelf-zaak of is het een heel speciaal exemplaar dat je ergens anders vandaan hebt?
Een simpel alternatief is een baksteen in je stortbak te leggen (of iets anders een gevulde plastic fles bijvoorbeeld). Past er ook minder water in de stortbak.
wazzup105 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:24:
De strotbak van mijn schoonmoeder bleef doorlopen,...
Maar goed...
De heren van SenterNovem hebben in hun oneindige wijsheid besloten dat er vanaf morgen subsidie aangevraagd kan worden voor zonneboilers...
Voor de liefhebbers van papierverspilling, grijpt uw kansen
De e-mail:
Wat mij opviel is het volgende:Subsidie Duurzame warmte voor bestaande woningen op 10 september open
Woensdag 10 september opent de subsidieregeling Duurzame Warmte voor bestaande woningen. U kunt dan subsidie aanvragen voor investeringen in zonneboilers, warmtepompen (waaronder lucht/water warmtepompen) en micro-WKK in bestaande woningen. Het aanvraagformulier is vanaf woensdag 10 september beschikbaar op de site www.senternovem.nl/duurzamewarmte.
Het ministerie van Economische Zaken wil met de regeling stimuleren dat in 2011 in ongeveer 70.000 bestaande woningen zonneboilers, warmtepompen en micro warmtekrachtketels worden geïnstalleerd. Hiervoor is 66 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de komende vier jaar. Het eerste jaar is er 20 miljoen euro beschikbaar.
Voor wie?
De subsidie is voor eigenaren van bestaande woningen. Dat kunnen particulieren zijn, maar ook woningbouwcorporaties, verenigingen van eigenaren en andere beheerders van woonruimte. Bestaande bouw wordt in deze subsidie gedefinieerd als woningen die zijn opgeleverd of bewoond voor 1 januari 2008.
Welke installaties?
Binnen een week vindt u op de site van duurzame warmte een lijst met apparaten waarvoor subsidie aangevraagd kan worden. Als uw type of merk niet voorkomt op de lijst is het eveneens mogelijk om subsidie aan te vragen. U moet dan echter zelf de gegevens aanleveren waaruit blijkt dat het apparaat aan de eisen van de subsidie voldoet.
Deze lijst met apparaten wordt gedurende de looptijd van de subsidie voortdurend aangevuld. Leveranciers kunnen hun installatie aanmelden voor deze lijst. Op de website kan een meldingsformulier worden gedownload om de installatie aan te melden.
Aanvragen
U kunt subsidie op basis van de regeling Duurzame Warmte voor bestaande woningen op twee momenten aanvragen: voordat u tot aanschaf en installatie overgaat of achteraf, nadat u de installatie gekocht heeft. De subsidie kan aangevraagd worden bij SenterNovem. Het subsidieaanvraagformulier is vanaf woensdag 10 september beschikbaar op de site met toelichting.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u de website duurzame warmte raadplegen, waar ook veelgestelde vragen staan. Mocht uw vraag er niet bij staan dan kunt u contact opnemen met de helpdesk: (038) 455 33 22, of per e-mail: duurzamewarmte@senternovem.nl.
Noteer alvast in uw agenda!
Wat: Informatieavond Duurzame warmte voor bestaande woningen
Wanneer: 8 en 9 oktober te Utrecht of 7 oktober in Zwolle
Binnenkort vindt u meer informatie over de informatieavonden op de website.
- De installatie moet goedgekeurd zijn
- Welke installaties al zijn goedgekeurd kun je nu nog niet opzoeken, dit komt volgende week pas op de site!
- Ook bestaande installaties kunnen meedoen, gezien het feit dat je na aanschaf subsidie aan kunt vragen
Heb al bericht van iemand gehad dat alleen de BIG (reeds lang gevestigde) boys hun spullen op tijd ingeleverd hadden en dus op die mysterieuze "lijst" zullen staan. Kleine collectorbouwers hebben dat geld niet (voor de hele rapportage etc.), en moeten maar afwachten of hun spullen "geaccepteerd" zullen worden door de ambtenaren.Actual schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:47:
offtopic:
wazzup105 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:24:
De strotbak van mijn schoonmoeder bleef doorlopen,...![]()
Maar goed...
De heren van SenterNovem hebben in hun oneindige wijsheid besloten dat er vanaf morgen subsidie aangevraagd kan worden voor zonneboilers...
Voor de liefhebbers van papierverspilling, grijpt uw kansen
...
Wat mij opviel is het volgende:Mochten er meer mensen zijn die interesse hebben om een avondje bij de vrienden van SenterNovum te spenderen... U bent uitgenodigd op 7 oktober in Zwolle (ik denk dat ik daar even ga kijken) of op 8 en 9 oktober in Utrecht (dat is dan weer dichterbij Jeroen
- De installatie moet goedgekeurd zijn
- Welke installaties al zijn goedgekeurd kun je nu nog niet opzoeken, dit komt volgende week pas op de site!
- Ook bestaande installaties kunnen meedoen, gezien het feit dat je na aanschaf subsidie aan kunt vragen
)
Opgelet!!! Bestaande installaties VANAF 1 september gekocht!!!!! SenterNovem FAQ vraag 10! (plaatsingsdatum is veel ruimer naar achteren te verzetten). Anders pies je naast het potje. Lees s.v.p. allen die site van SenterNovem goed, want dit soort regelingen (denk aan de SDE...) zitten meestal bomvol boobytraps, omdat alles uit de dichtgeknepen staatsbegroting moet komen en er geen cent teveel mag worden uitgegeven. Anders wordt Maria (vdH) verdrietig ...
Commentaar, zoals gebruikelijk, op de bekende plek.
Verwijderd
kwestie van proberen,
ik ben niet zo wijs als het lijkt, mijn bevriende loodgieter is dat wel redelijk,
hij zegt wat, en ik probeer het gewoon,
de meest simpele dingen zijn vaak die met de meeste impact.
het maakt namelijk niet zoveel uit of je drol met 20 of 32 liter word weggespoeld.
@windmolens en zonnepanelen....
hoe doen die zwitsers dat ook alweer ?
buffer opslag met water.... je kan met goedkope nachtstroom van bijvoorbeeld wind, water in een stuwmeer terugpompen,
zonneenergie leent zich daar ook voor.
hoeveel kwh zit er in het ijsselmeer als je het niveau snachts onzichtbaar 0,3cm verhoogd ....
westerschelde oosterschelde, markermeer ......
anders : hoeveel kwh kolen olie of gas zou het kosten om het ijsselmeer 0,3cm omhoog te pompen ?
nederland was gebouwd met molentjes in de middeleeuwen, van geschiedenis kan je leren,
een gouden eeuw volgde, we kunnen goud verdienen aan de rest van europa als exporteur.
molentjes zijn even ontsierend als die lelijke 10kv lijnen door het landschap voor transport,
en ook een gsm paal verdient geen schoonheidsprijs, maar die zijn dan ineens weer nodig....
Verwijderd
Sinds 1995 is Pleumeekers directeur van Novem (inmiddels SenterNovem). Als zodanig was hij onder andere betrokken bij een evaluatie van de haalbaarheid en reïntroductie van het luchtschip. Pleumeekers kwam in 2006 in opspraak toen uit onderzoek van het weekblad Intermediair bleek dat zijn jaarsalaris van € 179.430 niet voldeed aan de zogenaamde JP-norm, het salaris van de minister-president.
Volgens mij wil de Delta commissie het nivo van het IJsselmeer met 1,5m verhogen ivm meer wateraanvoer door de rivieren.[b][message=30711009,noline]
hoeveel kwh zit er in het ijsselmeer als je het niveau snachts onzichtbaar 0,3cm verhoogd ....
westerschelde oosterschelde, markermeer ......
Kunnen ze dan de afsluitdijk niet zo her-inrichten dat er grote turbines worden geplaatst in de spuigaten die het water doorlaten als het in de Waddenzee eb wordt.
Met het huidige nivo van het IJsselmeer wordt ook al een proef uitgevoerd met kleine turbines.
Met de overtollige zonne/windstroom kan het IJsselmeer ook worden bijgevuld.
Je wordt op je wenken bediendVerwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:02:
molentjes zijn even ontsierend als die lelijke 10kv lijnen door het landschap voor transport,
en ook een gsm paal verdient geen schoonheidsprijs, maar die zijn dan ineens weer nodig....
Zie onderstaand bericht.
Het Duitse technologieconcern Siemens heeft een order ontvangen van energiebedrijf Eon voor vijfhonderd windmolens met een totale capaciteit van 1150 megawatt. De windturbines zijn bedoeld voor projecten in de Verenigde Staten en Europa.
Dat is nog niks vergeleken bij de nukes die datzelfde Siemens straks aan China gaat verkopen, als Olkiluoto (reeds anderhalf miljard over budget, de arme Finse stroomklanten mogen het gelag betalen voor die zoveelste nucleaire flop) eindelijk aan het net "mag" (als het zover komt).Speksteenkachel schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:47:
[...]
Je wordt op je wenken bediend![]()
Zie onderstaand bericht.
Het Duitse technologieconcern Siemens heeft een order ontvangen van energiebedrijf Eon voor vijfhonderd windmolens met een totale capaciteit van 1150 megawatt. De windturbines zijn bedoeld voor projecten in de Verenigde Staten en Europa.
Siemens is net als Delta een "multi-utility" bedrijf. Duurzaam voor de groene leut, maar het draait natuurlijk om de big boys. Hoe groter hoe beter, dondert niet wat...
Overigens, om op een vorig onderwerpje terug te komen: je gelooft je ogen niet, maar op de SenterNovem site staat nu opeens (bij betere lezing van het laatste bericht) dat i.p.v. de eerder door onze Maria beloofde duizend euri voor een toverketel, er door de argeloze aanvrager nu VIERDUIZEND Euri belastinggeld naar binnen geschoven mag worden voor zo'n 6.000 Euri kostend, peperduur gas verstokend toverdingeske. (ter vergelijking: voor een ook duizenden euri kostend zonnecollector systeem "mag" je 720 euri vangen...)
Het is duidelijk waar de "prioriteiten" (nog steeds) liggen bij dit walgkabinet...
De laatste kubieke centimeter moet uit de bodem geperst worden en zo duur mogelijk verkocht worden aan die domme onderdanen...
Geinig: ik heb een enkeltarief SIEMENS Ferrarismeter. Ik heb net een negatieve meterstand (jaarbasis) door moeten geven...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 10-09-2008 00:56 . Reden: ferrarisje (nope, geen ferrari) ]
Hier hetzelfde probleem met het doorlopen. Daardoor overstroomde de stortbak ietsje. Ik heb de stalen vlotterstang wat verbogen (oud systeemwazzup105 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:24:
[...]
De strotbak van mijn schoonmoeder bleef doorlopen, maar door het aandraaien van een stukje plastic werd dit probleem opgelost, plus dat er minder water gebruikt werd. Er was dus niet eens een nieuwe vlotter nodig (en zo spaar je het milieu ook weer een klein beetje... minder plastic op de vuilnisbelt)
Een simpel alternatief is een baksteen in je stortbak te leggen (of iets anders een gevulde plastic fles bijvoorbeeld). Past er ook minder water in de stortbak.
Casemod: Cubeleon
Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat aflopen. Typisch dat jij (die iedereen waarschuwt om maar boven de 0 te blijven) hier nu mee te maken gaat krijgen.zonnigtype schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:21:
[...]
Geinig: ik heb een enkeltarief SIEMENS Ferrarismeter. Ik heb net een negatieve meterstand (jaarbasis) door moeten geven...![]()
Verwijderd
zodat de baseload of peakload mede kan worden opgewekt na een broadcast op de slimme meters,
en de toverketel gaat draaien.
179.430 euro is trouwens 15.000 euro bruto per maand, voor deze assertieve snel opererende instantie. er werken daar 1700 mensen.(!) en een sde aanvraagje duurt 6 maanden, voordat je de standaard brief terugkrijgt.
en wie betaald dit ? jij en ik.
belasting vermijden is slimmer dan eerst betalen, en dan terugkrijgen.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb inmiddels armaturen gekocht uit de Massive Aqua serie. Daar zitten standaard halogeenlampjes van 50W bij. Op aanraden van Eric heb ik bij de Blokker een spaarlamp gehaald om te kijken of die past. Helaas... En het lijkt ook niet echt mogelijk om het armatuur aan te passen.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 09:00:
@ mvdclip: kijk misschien ook eens naar LED-spots (topic hier). Zeker de HP spots zijn interessant voor zulke toepassingen, de 3W variant geeft in mijn ervaring evenveel licht als 25W halogeen, de 6W heb ik nog niet geprobeerd, maar zou naar verluidt overeenkomen met zo'n 45W halogeen. Iets duurder dan spaarlampen, maar sneller op volle sterkte en naar mijn mening nog iets efficiënter dan spaarlampen.
Nu heb ik dus twee opties: andere armaturen halen of overstappen op LED. Ik heb een site gevonden waar verschillende LED lampen doorgemeten en beoordeeld worden. Deze komt erg goed uit de test:
http://www.olino.org/arti...tlight-gu10-3x2watt-2700k
Helaas wel 35,- euro per lamp.

http://uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/209
- Opbrengst volgens DST verklaring: 3.3 GJ
- Opbrengst volgens NEN 5128 klasse 2: 3.9 GJ
'NEN' klinkt officiëler en levert ook nog eens meer op
Dat is hooguit een vervanger van 10/15 W halogeen.. dus niet echt wat voor een 50W vervanger. De 3x1W zijn een aardige vervanger, 20 euro per stuk: http://uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/221hjs schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:19:
misschien deze dan ?
http://uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/209
VOor meer info over led verlichtign: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II
Edit:
Je hebt geen trafo nodig. Dus besparing is zo'n 44 W / lamp. Besparing is dus per 22,72 uur 1 kW a 20 ct. Bij een kostprijs van 20 euro betekent het dus dat de lamp 2272 uur moet branden voordat je hem eruit hebt. Daarnaast is de levensduur van deze lampen (naar verwachting) 50.000 ipv de 5.000 bij een normale halogeenlamp.ssj3gohan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:18:
Hoe kan zulke dure verlichting ooit rendabel worden :-S. Ik heb m'n verlichting 2 uur per dag aanstaan, op z'n hoogst, dat is dus 1/12 van de tijd. Zeg dat ik extreem vaak m'n verlichting aan heb staan en dit als gemiddelde haal, dan betaal ik 1/6 euro per watt besparing per jaar. 50W kun je (blijkbaar) vervangen door 6W, daar komt nog een beetje conversieverlies bij dus we zetten het lekker pessimistisch op 10W daadwerkelijk verbruik, 40W besparing oftewel 40/6~6.5EUR per jaar per lamp. wtf?! Wie heeft dit marktmodel bedacht?
[ Voor 50% gewijzigd door IJsbeer op 10-09-2008 10:18 ]
Verwijderd
Laat ons zeggen dat je je 50W halogeen vervangt door deze is dat dus een verschil van 46W (als je ok bent met minder licht te hebben). Dan hangt het natuurlijk af van hoeveel je je lampen laat branden. Bij mij in living of keuken zal dat snel een uur of 4 en meer zijn per dag.
Als je rekent met 4u per dag kom je in jouw berekening (40W verschil) op 13 € per jaar terugverdienen, dus die lamp wint zich terug in 3 jaar i.p.v. 6 jaar) - en dit is aan huidige prijzen, ik denk dat de meeste hier wel (serieuze) prijsstijgingen verwachten de komende jaren.
Maar ook verwachten de meeste prijsdalingen van de led lampen.Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:53:
ik denk dat de meeste hier wel (serieuze) prijsstijgingen verwachten de komende jaren.
Verwijderd
Zoals gezegd zal dat voor ons snel 4 uur zijn in de living en wellicht ook veel in de keuken. Maar andere plaatsen zoals badkamer, kelder, zolder, enz zijn veel minder - en daar loont het volgens mij ook niet de moeite om zo'n dure lampen aan te schaffen.
Dat was ook mijn eerste indruk. Hopen maar dat de eerste indruk ook daadwerkelijk klopt. Nu maar hopen dat sunsystems (wat dat wordt hem denk ik, flitspaal?) ook hun systeem netjes aangemeld hebben en in de volgende week te publiceren lijst staat.flitspaal.nl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:26:
Dit kan niet waar zijn. ( het klinkt namelijk erg mooi ). De boiler die ik laat plaatsen levert ongeveer 11GJ energie op per jaar. Althans volgens http://www.solar2all.com . Dat zou inhouden dat ik 180x11 = 1980 euro subsidie krijg op mijn zonneboiler.
Even op de isolatievraag terugkomend: het wordt binnenmuur afbreken, isolatie (8cm) aanbrengen en nieuwe binnenmuur metselen. Duur grapje (1000 euro, 15m2), maar wel nu volgens de meest recente norm geisoleerd.
Het wordt of die van sunsystems of die van solar2all. Daarvan krijg ik binnenkort een offerte.Joba schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:05:
[...]
Dat was ook mijn eerste indruk. Hopen maar dat de eerste indruk ook daadwerkelijk klopt. Nu maar hopen dat sunsystems (wat dat wordt hem denk ik, flitspaal?) ook hun systeem netjes aangemeld hebben en in de volgende week te publiceren lijst staat.
Sunsystems heeft haar systeem in elk geval aangemeld bij Senternovem. Dus dat scheelt al :-). De collector van Sunsystems is getest en gecertificeerd volgens de NEN-EN 12975 norm.
Verwijderd
en het bevalt goed. ik wist niet dat ik zoveel energie met licht verstookte, ook al staan ze kort aan.
elke watt is er eentje, met die zwavel no en co rokende centrales in fossiel nederland.
16 miljoen x1 wattje is al erg veel, je moet het alleen eerst voelen en vinden.
als wij dat allemaal doen is er minder vraag en hoeft er minder gebouwd te worden,
en dat zorgt voor een lagere marktprijs, en betere lucht.... klimaat....
want zo`n kolencentrale betalen we namelijk met zijn allen,
we moeten dat bestaansrecht ondergraven.
vooral buitenlicht en halogeen verstookt veel op vergeten plaatsen,
en guess what, ik had ook nog een vijverpomp,
ik vond een ubbink die 360.liter/uur doet en slechts 3,8 watt verbruikt.
das heel wat beter dan de vorige.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 14:28 ]
Laagspanning 99,2% ondergrondsVerwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:02:
nederland was gebouwd met molentjes in de middeleeuwen, van geschiedenis kan je leren,
een gouden eeuw volgde, we kunnen goud verdienen aan de rest van europa als exporteur.
3 t/m 12,5 kV 100% ondergronds
20 t/m 50 kV 91,6% ondergronds
110 t/m 150 kV 11,7% ondergronds
220 t/m 380 kV 0,24% ondergronds
Of net zo erg...nog zo'n dingelke watt is er eentje, met die zwavel no en co rokende centrales in fossiel nederland.
De burgemeester van Borselle woont toch onder een steen...
[ Voor 18% gewijzigd door Punkrocker op 10-09-2008 15:44 ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Heb inmiddels ook een trits aan installateurs uitgenodigd. Je info op je website heeft me goed geholpen! Sunsystems, Solar2All, Atag, Rivusol, HRSolar en Rayvin ga ik naar kijken. De eerste drie hebben al een streepje voor door de reacties hier in het forum...flitspaal.nl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:46:
[...]
Het wordt of die van sunsystems of die van solar2all. Daarvan krijg ik binnenkort een offerte.
Sunsystems heeft haar systeem in elk geval aangemeld bij Senternovem. Dus dat scheelt al :-). De collector van Sunsystems is getest en gecertificeerd volgens de NEN-EN 12975 norm.
Ik denk voor onze situatie (4 personen, vloerverwarming, wens voor hotfill vaat+was) aan 300 liter en een flink collectoroppervlak om ook in het tussenseizoen flink rendement te hebben met de vloerverwarming.
Maar zolang de vorige bewoner vloerverwarmingsleidingen ongeisoleerd
[ Voor 12% gewijzigd door Joba op 10-09-2008 15:36 ]
Als je het terugverdient is dat gratis geld en ben je wel gek om het niet te doen hè.Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:56:
Het aantal uur dat een lamp brandt is vooral afhankelijk van huis tot huis, van de plaats waar de lamp hangt en hoeveel uur iemand thuis is.
Zoals gezegd zal dat voor ons snel 4 uur zijn in de living en wellicht ook veel in de keuken. Maar andere plaatsen zoals badkamer, kelder, zolder, enz zijn veel minder - en daar loont het volgens mij ook niet de moeite om zo'n dure lampen aan te schaffen.
@rest: elk wattje telt? Nope. De aanname is dat het structureel is, maar die aanname is in beginsel incorrect. Alleen jij zult dat ene wattje besparen, en iemand anders kan het zomaar niet besparen. Enkel structurele bezuiniging maakt een verschil. Laten we heel nederland herbedraden met HVDC, whoa, zomaar 10% bezuiniging! Dat slaat werkelijk alle verlichting er vijf keer uit (als de info van een tijd geleden - dat ~2% van de elektriciteitsconsumptie verlichting is - correct is)
[ Voor 28% gewijzigd door mux op 10-09-2008 15:57 ]
Dit topic is gesloten.