BCM schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:32:
Ik weet niet waar je op reageert. Ik haal alleen aan dat de pauze in de voetbalwedstrijd (het voorbeeld wat altijd aangehaald wordt) nou net iets is waar de energie bedrijven zich niet druk over maken. Tegelijk vertel ik waar ze zich de laatste jaren wel druk over hebben gemaakt en daar is de boot in duitsland er 1 van.
En dan vertel jij mij dat dit een broodje aap verhaal is?
Niet de "energiebedrijven" hebben zich daar "druk" over gemaakt. Over het "bootincident" wat ik aanhaalde.
De enigen die zich er "druk" over zouden moeten (hebben) maken, en dat ook deden waren:
(a)
politiek omdat weer eens feilloos werd aangetoond dat 100 procent controle onmogelijk is. Zeker met superkrankzinnig ingewikkelde regeling van elektrastromen over (internationaal gekoppelde) elektriciteitsnetten. Ze denken nog steeds in Den Haag, dat als je maar genoeg racekak in wet- en vooral regelgeving pleurt, dat het dan vanzelf wel goed komt. Niet dus. Er zitten mensen in die systemen en die systemen zijn bovendien door mensen ontworpen. Toen ging het fout in Duitsland. Het kan beslist ook bij TenneT gebeuren. Een foutje is snel gemaakt, en het blijven mensen.
(b)
UCTE. De verantwoordelijke instantie die JUIST om deze ellende te voorkomen zeer stricte handelings-directieven heeft opgesteld die echter desondanks niet werden nagekomen.
(c)
E.ON NETZ (nota bene: dat is geen "energiebedrijf", het is een netbeheerder) die op zijn kl*ten heeft gekregen. And quite rightly so. Volgens mij zijn ze d'r nog veel te goed van afgekomen...
Ik maak me helemaal niet druk over voetbalpauzes. Ik doe wat ik altijd al doe, en dat spelletje interesseert me niet zo.
Voor de goede orde: ik wijs niet naar jou, maar ik word (ook) beetje pissig als de vinger onterecht een bepaalde kant op gaat n.a.v. een veelbesproken, doch zeer slecht begrepen "stroomstoringkje" in Europa. Wat bijna tot een blackout heeft geleid, maar omdat de rest van de directieven WEL goed werd opgevolgd, met een sisser is afgelopen, windenergie kreeg er n.a.v. dat incident volslagen onterecht flink van langs door slecht geïnformeerde lieden.
Ik zou trouwens bijna een blackout of brownout wensen zo af en toe zodat mensen eens wat meer tot nadenken worden bewogen. Elders op de wereld is een goed net zoals wij hebben een totaal onhaalbare en onbetaalbare illusie.
Ergo: we zitten weer eens uit ons luxe stoel te praten over een fenomeen wat elders dagelijkse kost is...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)