Duurzame Energie deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.238 views

Verwijderd

ik praat tot de meterkast de rest is kansloos, dat regelt ez.
ehm onze volksvertegenwoordiging, en das politics en niks voor mij,
ik blijf me verbazen over ez....
http://www.nu.nl/news/173...k_naar_kosten_stroom.html

Verwijderd

http://www.gasterra.nl/energietransitie/pages/hre-ketel.aspx
Per saldo neemt de gebruiker iets meer aardgas af, maar evenzo veel minder elektriciteit. Met de HRe-ketel kan een energiekostenreductie tussen 15 en 25 procent en een CO2-emissiereductie van zo’n 20 procent worden bereikt
gas is gas, en gas staat in de fik, dus produceert co2.
gas is duur per m3, tot wel 4x de prijs van stroom in kwh.
gas is gekoppeld aan olie, en dat verhaal kennen we.
die stroom is gemaakt met gas, en is dus minder jovel dan wind of zon.koop dan ook meteen een honda dieselgenerator.
externe bron is nogal wankel qua prijsstelling.
en daarom komt er een bom van 4000E subsidie op ?
gij zult gas verbruiken, en gij zult fors betalen.
ik ga effe douchen.... voor niks ;-) de zon scheen lekker,
van zon word je vrolijk.

ik ben niet tegen gas, gas is belangrijk als bron,
en daarom moeten we daar zuinig mee omspringen, er moet zoveel mogelijk in slochteren blijven zitten voor later.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 19:46 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Ik heb twee jaar geleden een nieuwe HR ketel laten plaatsen. Als de subsidie op micro-WKK er toen al geweest was zou ik dat wel overwogen hebben. Ik vind het subsidie bedrag van € 4000 ook absurd hoog.

Ik moet trouwens ook niet denken aan de ellende die je je op de hals haalt met teruglevering van de stroom, de salderingsregeling geld alleen voor duurzaam opgewekte stroom, daar is met deze gasgestookte generator geen sprake van. In combinatie met PV-panelen en SDE is de ellende met netbeheerder, leverancier etc. volgens mij niet te overzien.

Ik ga waarschijnlijk wel gebruik maken van de subsidie voor zonneboilers, ik overweeg een Nefit Solarline 2-110 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, vandaag ff in beide toiletten twee bakstenen gelegd :) . Mijn vriendin had het niet eens door in het begin :D

Ik heb de opdrachtbevestiging binnen / offerte van De Reus. Ik zit nu te wachten op de gegevens ( GJ ) e.d. voor de subsidieaanvraag. Deze subsidieaanvraag ziet er zowaar interessant en simpel uit!

En uiteraard de offerte van Solar2All waar ik ontzettend nieuwsgierig naar ben.
deejeebv schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:01:

Ik ga waarschijnlijk wel gebruik maken van de subsidie voor zonneboilers, ik overweeg een Nefit Solarline 2-110 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring?
Die zonneboiler is 1 van de weinige waar ik helemaal niets van gehoord heb. Er waren wel een paar leveranciers die hem leverden alleen heeft geen enkele leverancier heeft er een offerte voor opgemaakt.

Dat hoeft natuurlijk niets te betekenen overigens.

[ Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 10-09-2008 20:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-08 21:53
ssj3gohan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:54:
[...]Als je het terugverdient is dat gratis geld en ben je wel gek om het niet te doen hè.
Terugverdienen... zucht :N Dat is de verkeerde uitleg...

Je geeft je geld een andere bestemming, waardoor de opbrengst van datzelfde geld vanuit een andere bron komt!

Stel... Je geeft € 3000,00 uit aan een auto. Dan is de opbrengst daarvan dat je reistijd bespaart en mobiel(er) bent (voor de rest kost het alleen geld, maar dat terzijde)
Als je dit uitgeeft aan een zonneboiler ligt de opbrengst in het teruggedrongen gasverbruik én het goede gevoel dat je wat doet voor deze wereld.
Of je laat de € 3000,00 op je spaarrekening staan. Dan bestaat de opbrengst uit rente.

Oftwel 3 verschillende doelen, 3 verschillende opbrengsten...
En vraag jij je wel eens af wanneer je spaargeld "zichzelf terugverdiend" heeft? (of je auto?)

Verwijderd

vergeet comfort niet tegen gelijkblijvende of lagere prijs,
zei mister douche-alot-and-hot-and-very-long.
duurzaam staat voor volhouden, comfortbehoud en verantwoordelijkheid.
fossiel is net zoiets als het stoomtijdperk.

de hre is stiekum in de salderingsregeling gestopt he, (31c)
dus het kan nu ineens wel, (konijn+hoed= toverketel !)
en daar zien we lobby en konkel, dit was allemaal al geplanned.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

zonneschijn schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:05:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat aflopen. Typisch dat jij (die iedereen waarschuwt om maar boven de 0 te blijven) hier nu mee te maken gaat krijgen.
Dat was buiten mijn "schuld" om. Komt door de ongevraagde "notaverschuiving" naar voren in de tijd. Het gevolg van de ook niet gevraagde opheffing van mijn wel verkozen leverancier Echte Energie en het "dumpen" van de klanten bij Greenchoice (de facto "de beste mogelijkheid"). Als zoals gebruikelijk in december de meterstanden waren opgenomen en op basis daarvan een nota was opgemaakt, had ik zoals gebruikelijk iets "in de plus" gezeten en was er nix aan het handje geweest.

Dit alles is voor de volle honderd procent het gevolg van het feit dat de ranzige regelgeving een puinhoop is, dat alles over de bestaande meter "geregeld" moet worden, en dat duh haag het blijft vertikken om het Duitse EEG over te nemen. Nog steeds zonder ook maar een enkel valide argument. Je hoort gewoon helemaal niks uit duh haag over het Duitse EEG. En EZ liegt erover dat het gedrukt staat.

Daarom gaat het fout. En is de goedwillende burger voor de zoveelste maal de klos. En moet hij/zij maar zien hoe en OF het überhaupt opgelost wordt.

Soms staat het schuim op mijn lippen... :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:00:
ik praat tot de meterkast de rest is kansloos, dat regelt ez.
ehm onze volksvertegenwoordiging, en das politics en niks voor mij,
ik blijf me verbazen over ez....
http://www.nu.nl/news/173...k_naar_kosten_stroom.html
De CDA-bewindsvrouw wijst er in een brief aan de Tweede Kamer op dat de tarieven voor het transport van elektriciteit in de periode van 2008 tot en met 2010 per jaar reëel met 4,8 procent per jaar omlaag gaan.
De :X ****

Wat ze hier bedoelt te zeggen, maar wat ze niet zegt, is dat de variabele kosten vervangen gaan worden door een 130 euri hoog vast capaciteitstarief. En dat Woutertje Bos dat allemaal moet gaan compenseren. En dat de consument daar geen **** aan heeft. En dat die "compensatie" nergens verplicht is. En dat die over een paar jaar gewoon omlaag gaat in tijden van crisis. En dat het dan aanwezige kabinet dan gewoon doet alsof er nix aan het handje is. En dat je dan vast zit aan die in de Tarievencode opgenomen extra krankzinnige vastrecht post. En....

Of zou ze soms al weten dat er geknepen gaat worden in al die vastrechten die de netbeheerders de komende jaren al blind in hun "gegarandeerde inkomsten" inbox kunnen bijschrijven?

EZ liegt wel vaker. De leugens worden met de dag grover...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Soms staat het schuim op mijn lippen...
http://www.nu.nl/news/173...ed_met_energiesector.html

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:43:
http://www.gasterra.nl/energietransitie/pages/hre-ketel.aspx

[...]

Ja, de gasprijs per m3 is hoger dan de elektriciteitsprijs per kWh, maar appels zijn ook duurder dan peren, dus wat wil je daarmee zeggen?

Gas kost nog geen 8 cent per kWh, is dus duidelijk goedkoper (nog niet de helft van wat stroom kost).

Signatures zijn voor boomers.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:38

BCM

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:43:
gas is gekoppeld aan olie, en dat verhaal kennen we.
die stroom is gemaakt met gas, en is dus minder jovel dan wind of zon.koop dan ook meteen een honda dieselgenerator.
externe bron is nogal wankel qua prijsstelling.
en daarom komt er een bom van 4000E subsidie op ?
gij zult gas verbruiken, en gij zult fors betalen.
ik ga effe douchen.... voor niks ;-) de zon scheen lekker,
van zon word je vrolijk.

ik ben niet tegen gas, gas is belangrijk als bron,
en daarom moeten we daar zuinig mee omspringen, er moet zoveel mogelijk in slochteren blijven zitten voor later.
Ik snap niet waarom die weerzin tegen een HRe. Wees eerlijk, een significant gedeelte van onze stroom wordt door gas centrales. Deze centrales zijn in staat om 50 % van de energie in gas om te zetten naar electriciteit. Voordat het bij jouw het stopcontact uit komt ben je om zn minst nog 15 % kwijt.
Wat doet de HRe ketel. Die levert electriciteit als er warmte gevraagd wordt. ongeveer 25 %. en de rest van de warmte die in het gas zat wordt gebruikt om aan de warmtevraag te voldoen. (minus een 5 a 6 %, maar die ben je ook kwijt met een HR ketel).
Zie hier, een forse rendabiliteits verbetering over de gehele keten heen.

Ik ben het met iedereen eens dat het geen heiland is maar afgezien van de huidige problemen (onderhoud, economische rendabiliteit....) vind ik het wel een goede oplossing.

Cedo Nulli

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Heeft iemand al de lijst met zonneboilers gevonden op de site van Senternovem? Die site blinkt echt uit door duidelijkheid...not.
Ik moet zeggen dat de subsidie behoorlijk hoog is. Als ik nl een zonneboiler + collector aanschaf van Solar2all (40 buizen opbrengst ongeveer 9 GJ/jaar) dan bedraagt de subsidie 1800 euro (200 eur / GJ). Niet slecht!
Heeft iemand al ervaring met de vacuumbuizen van Solar2all?

Op de fiets vervuil je niets!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
QuestionMarc schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:53:
Heeft iemand al de lijst met zonneboilers gevonden op de site van Senternovem? Die site blinkt echt uit door duidelijkheid...not
....
Wanneer je een standaard zonneboiler oplossing koopt van bijv. Atag/Nefit/Remeha, dan is het vrij aannemelijk dat ze in die lijst zullen staan. Helaas betekent dat dan wel dat je moet wachten tot die lijst beschikbaar komt. Ik ben dat in ieder geval wel van plan. Wanneer ik alles zelf invul, loop ik misschien de kans dat die ambtenaren na 16 weken een briefje terug sturen met bla bla, niet goed ingevuld etc. terwijl dan de pot waarschijnlijk al leeg is.

• QuestionMarc
JakeNL schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:37: Wanneer ik alles zelf invul, loop ik misschien de kans dat die ambtenaren na 16 weken een briefje terug sturen met bla bla, niet goed ingevuld etc. terwijl dan de pot waarschijnlijk al leeg is.
Ja daar ben ik ook bang voor...maar er is geld voor 60000 huishoudens dus echt heel hard gaat het niet denk ik. Tenzij er weer bedrijven zijn die enorme projecten neerzetten, dan is de pot snel leeg natuurlijk. Zowiezo vind ik het vreemd dat het niet zeker is dat je een subsidie krijgt, maar goed.

Verwijderd

De weerzin t.o.v. HRe is meer t.o.v. de subsidie hiervoor. Dat de HRe een beter toestel is dan de HR (voor verschillende redenen o.a. deze die jij aanhaalt), daar valt iets voor te zeggen en kan bediscussieerd worden. Als dat toestel echt beter (economischer) is dan de huidige HR, dan zal die zowiezo wel verkopen - de marktwerking garandeert dat. Maar de subsidie zou vééééél beter uitgegeven worden aan duurzame alternatieven zoals pv, zonneboiler, isolatie enz.

Dat is dus het perverse aan de zaak, de SDE regeling is nogal euhm... ik ga zonnigtype de zin laten afmaken, terwijl je zomaar 4K € kan krijgen om een toestel dat werkt met fossiele grondstoffen. Als Nederland volstaat met die dingen i.p.v. te investeren in zon, isolatie en zo meer heeft het een probleem binnen 10 jaar.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:53:
Heeft iemand al de lijst met zonneboilers gevonden op de site van Senternovem? Die site blinkt echt uit door duidelijkheid...not.
Ik moet zeggen dat de subsidie behoorlijk hoog is. Als ik nl een zonneboiler + collector aanschaf van Solar2all (40 buizen opbrengst ongeveer 9 GJ/jaar) dan bedraagt de subsidie 1800 euro (200 eur / GJ). Niet slecht!
Heeft iemand al ervaring met de vacuumbuizen van Solar2all?
De vacuumbuizen die solar2all gebruiken zijn gecertificeerd en hebben het NEN-12975 keurmerk. Daar is dus in principe niets mis mee. En je zou op basis daarvan dus gewoon subsidie ervoor kunnen aanvragen.

Het nadeel van die NEN gevallen is trouwens wel dat het nogal lastig is om om te rekenen van K/m2 nogwat naar GJ/jaar

Dat is mij nog niet gelukt aangezien het totaal verschillende eenheden zijn en GJ/J zijn weer afhankelijk van hellingshoek / graden t.o.v. zuiden. Plaatsing in Nederland en zo kan ik wel ff doorgaan.

iemand die bijv zijn zonneboiler op het noorden zou leggen zou evenveel subsidie krijgen als iemand die hem op pal zuid legt 8)7 . Wat dat betreft zitten er nog wel wat haakjes en oogjes aan deze opzet.

Overigens heb ik de papieren al klaarliggen om op te sturen. Ik wacht nu nog op de offerte van Solar2all om daarna een keuze te maken tussen 3 vacuumbuis leveranciers ( sunsystems, solar2all en rivusol ).

[ Voor 33% gewijzigd door mkleinman op 11-09-2008 10:40 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• QuestionMarc
Ik wacht ook nog op een offerte van Solar2all en Mig-Solar. Die laatste geeft 10 jaar garantie op de buizen. Zijn alleen wel 3x zo duur...
Ik vind trouwens wel dat de subsidie behoorlijk is, 200 euro per GJ. Dat valt dan weer niet tegen...

• zonnigtype

zonnigtype

Dat laatste zinnetje in het gelinkte stukje doet me heel erg sterk denken aan het standaard dooddoenertje als er weer eens ergens ("slechts natuurlijk") uranium is weggelekt in een riviertje en de bevolking volgens "de autoriteiten" weer rustig kan gaan slapen...

De grootste beschavingen zijn kapot gegaan aan (a) onophoudelijke plundering van de leefomgeving, (b) schaamteloze (zelf)verrijking, likken naar boven en trappen naar onderen, (c) volledig doorgerotte corruptie. [lees: Collapse van Jared Diamond]

De "huidige superieure" samenleving zal dat lot niet kunnen ontlopen, vrees ik. We zijn al te ver 'heen".

Zo, en nu weer over naar wat positieve zaken... S.v.p. die nukes van Delta overslaan, want ik heb al zo'n barstende koppijn... 7(8)7 :'( :X

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:36:

Het nadeel van die NEN gevallen is trouwens wel dat het nogal lastig is om om te rekenen van K/m2 nogwat naar GJ/jaar

Dat is mij nog niet gelukt aangezien het totaal verschillende eenheden zijn en GJ/J zijn weer afhankelijk van hellingshoek / graden t.o.v. zuiden. Plaatsing in Nederland en zo kan ik wel ff doorgaan.
Weer zo'n we-zen-loos stuk van tig pagina's van EZ

Bijlage 4, pagina 25.

Wellicht heb je d'r wat aan, of aan de spullen waarnaar wordt verwezen...

Ik zou al moedeloos worden bij het idee...

In ieder geval succes...

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:50
....

Bij ons komen ze morgen een nieuwe Nefit HRC30 CW5 inhangen omdat de oude na 20 jaar toch echt wel erg versleten was.... (stikte na 1 minuut stoken door zuurstofgebrek :X ).

Heb het met de installateur ook over zonneboiler gehad. Hij was zelf niet overtuigd (traditionele installateur), maar ik zit er toch ook over te denken om het op termijn te combineren met een solarline zoals hierboven. Zouden op elkaar ingespeeld moeten zijn toch?

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
Heb geen ervaring, maar overweeg ook zo'n apparaat aan te schaffen. Dit dan in combinatie met een nieuwe Nefit topline HR combiketel, ter vervanging van een 15+ jaar oude Vaillant combiketel..
Heb bij twee plaatselijke installatiebedrijven offertes aangevraagd. Ben erg benieuwd, een van de installateurs was ook al aan het roepen dat investeren zonneboiler niet rendabel is... :?

MT Venus E / Modbus LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar

• QuestionMarc
rooiekool schreef op donderdag 11 september 2008 @ 15:17:
[...]
Heb het met de installateur ook over zonneboiler gehad. Hij was zelf niet overtuigd (traditionele installateur), maar ik zit er toch ook over te denken om het op termijn te combineren met een solarline zoals hierboven. Zouden op elkaar ingespeeld moeten zijn toch?
Het type zonneboiler wat je bij je Nefit ketel aanschaft maakt geen bal uit, want er is helemaal geen communicatie tussen de 2 systemen. Een zonneboiler is niks anders dan een traditionele boiler, met als verschil dat deze boiler door de zon wordt verwarmd. Die sluit je dan aan op je koudwater ingang van de CV. De CV doet de rest. Is het water te koud, dan verwarmt ie bij, is het te warm, dan mengt ie koud water bij. (Dat lijkt me de manier waarop het werkt iig)
Ik heb ook wat installateurs over de vloer gehad, maar die waren ook niet overtuigd. Volgens mij is dat puur omdat ze er weinig ervaring mee hebben want zelfs zonder subsidie is het een investering die je terugverdiend.

• ice-T106
  • Laatst online: 14:34
Ik snap alleen niet waarom ze de zonneboiler subsidie alleen op bestaande huizen geven.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• QuestionMarc
Op nieuwe huizen is er al iets geregeld, iets met een groene hypotheek.

Weet er trouwens iemand of het toegestaan is om naast de landelijke subsidie ook nog een subsidie van de provincie te ontvangen?

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
QuestionMarc schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:39:
Weet er trouwens iemand of het toegestaan is om naast de landelijke subsidie ook nog een subsidie van de provincie te ontvangen?
Ja, maar pas op de extra subsidie wordt in mindering gebracht op de te ontvangen landelijke subsidie... !

MT Venus E / Modbus LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar

• deejeebv
djdj105 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 15:37:
[...]
. Ben erg benieuwd, een van de installateurs was ook al aan het roepen dat investeren zonneboiler niet rendabel is... :?
Mijn installateur (die 2 jaar geleden een Nefit Smartline heeft geïnstalleed) had het er over dat het alleen voor idealisten is.
Daar reken ik mezelfd dan maar onder. Ik heb speciaal ruimte op mijn dak overgehouden naast de 3.5 kWp PV-panelen.

Verwijderd

Niwla schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:57:
Ik heb een uitschieter ontvangen.... totaalprijs: voor Atag-systeem : € 7700,-
Mag ik je vragen waar precies jij je offertes hebt aangevraagd.

• zonnigtype

zonnigtype

deejeebv schreef op donderdag 11 september 2008 @ 19:12:
[...]

Mijn installateur (die 2 jaar geleden een Nefit Smartline heeft geïnstalleed) had het er over dat het alleen voor idealisten is.
Daar reken ik mezelfd dan maar onder. Ik heb speciaal ruimte op mijn dak overgehouden naast de 3.5 kWp PV-panelen.
In Photon van september (194 pagina's, wederom bijna uitsluitend over zonnestroom doch ook uitgebreide special elektrische auto's) staat achteraan de rubriek Seminarplaner. Cursussen, opfris techniekopleidingen, ga zo maar door.

Ik tel tussen 26 augustus en 1 oktober alleen al 62 cursussen, waarvan een belangrijk deel bijspijkercursussen voor installatietechnici voor PV, zon-thermie, warmtepompen, etcetera.

Je zou de installatiebranche in NL toch een ongelofelijke schop onder hun derrière verkopen dat ze dit soort ongelofelijke ongein nog uit hun mond durven laten vallen.

Of dachten ze soms dat die sector in Duitsland uit de lucht is komen vallen?

Die is met keihard An die Arbeit! uit de duurzame Germaanse bodem geramd!

"Idealist". Hmmmm. Een geuzennaam.

Laat die *** toch de *** krijgen en zoek een beschaafd en respectvol mens of bedrijf op...

Verwijderd

een hre is een hr met dynamo,
blijkbaar krijg je voor een mountain bike met licht subsidie en zonder dynamo niets.
verder staat onder de kop duurzame energie : renewable en uitstootloos.
de hre valt in een andere categorie, en niet in dit topic, puur op definitie.
een zonneboiler levert warmte zonder dat de afname meter draait,
dat is duurzaam.
jammer is wel dat je in nederland die hre niet aan een ups mag hangen,
dat zou het een stuk leuker maken, ik zou mijn zonneboiler eraan hangen dan, en mijn pv ook.
een hre set met zonneboiler combi en pv, is helemaal leuk maar bestaat niet.

• deejeebv
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:03:
jammer is wel dat je in nederland die hre niet aan een ups mag hangen,
dat zou het een stuk leuker maken, ik zou mijn zonneboiler eraan hangen dan, en mijn pv ook.
een hre set met zonneboiler combi en pv, is helemaal leuk maar bestaat niet.
Wat niet bestaat kun je toch maken. En waarom zou het niet mogen. Als je je installatie loskoppelt van het net. In de zomer je PV panelen en zonneboiler, in de winter je HRE, niets meer te maken hebben met netbeheerders etc. (behalve dan voor je gas).
Vraagt wellicht wat aanpassing in je verbruiksgedrag en je hebt wellicht wat opslag nodig.

• zonnigtype

zonnigtype

deejeebv schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:13:
[...]

Wat niet bestaat kun je toch maken. En waarom zou het niet mogen. Als je je installatie loskoppelt van het net. In de zomer je PV panelen en zonneboiler, in de winter je HRE, niets meer te maken hebben met netbeheerders etc. (behalve dan voor je gas).
Vraagt wellicht wat aanpassing in je verbruiksgedrag en je hebt wellicht wat opslag nodig.
Gasterra vindt dat dat best "zou kunnen"...

Afbeeldingslocatie: http://www.gasterra.nl/energietransitie/PublishingImages/05_02_01_CO2reductie_NL_extra_small.jpg

Maar ja. Alleen al met die pepahdure HRe rekenen de big boys van onze gas super"semi"monopolist op übermodaal.

Als je dan ook nog eens EN HRe EN PV EN zonneboiler (zelfs met wie weet wat voor onwaarschijnlijk mogelijke stapeling van subsidies (lekker SenterNovem ambtenaren stapelgek maken... ;) ) zou "kunnen" nemen... ÜberÜBERModaal???

Niet van toepassing voor dit forum, is mijn inschatting... 8)7
Ik kan me natuurlijk vergissen, ik kom niet vaak in die "kringen"... :*)

Link naar de betreffende GasTerra HRe pagina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar ontkoppelen kan niet want de hre heeft gas nodig,
ik kan nu al camping gas op de qsolar doen.

ik heb het al eens geprobeert, de ups op manual op een zonnige dag,
hoofdschakelaar uit, omvormers starten op door de 220v/50hz,
1,5Kw van de panelen en een wolkje vangt de ups op.
de ups zat stiekum met een stekker stekker snoer in het stopkontakt,
collectorpomp pv, alles blijft draaien.
maar je wilt hem eigenlijk net achter de meter, en dat mag dan weer niet.
het werkt goed, door alle zuinige verlichting tv etc kan de apc ups (1400VAC) gewoonweg de hele dag draaien en leeg gaat ie niet.
je ziet dan ook hoe onzinng elektra is, stroom op het grid wat niet afgenomen word, gaat verloren in tijd, de tijd passeert en de stroom word niet gebruikt, is weg, voorbij en verdwenen.
sindsdien is mijn opinie over rokende kolencentrales ook sterk verandert,
vergelijk : je auto de hele nacht stationair laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 07:29:

je ziet dan ook hoe onzinng elektra is, stroom op het grid wat niet afgenomen word, gaat verloren in tijd, de tijd passeert en de stroom word niet gebruikt, is weg, voorbij en verdwenen.
Hoe kom je daar bij? Energiecentrales leveren zoveel stroom als er nodig is. Als er te veel stroom geleverd wordt dan gaan ze minder stroom leveren. Het is echt niet dat die centrales stroom genereren op goed geluk (als een rivier waar het water wat je er niet uitschept verder stroomt).
Als alle energiecentrales de hele tijd op volle cpacitiet zouden draaien, dat gaat nog niet eens. Door de lagere belasting op het net gaan dan de generatoren sneller draaien waardoor je een hogere frequentie krijgt, en dat is ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:22

Niwla

dat dus....

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 19:25:
[...]
Mag ik je vragen waar precies jij je offertes hebt aangevraagd.
http://www.tib-spoelstra.nl/index.htm (de goedkoopste tot nu toe)
http://jansen.comfortrend.nl/home/
http://www.lanting-it.nl/
http://www.wening.nl
http://www.cley-installateurs.nl/

Richtprijzen varieren van €6300 tot €7700. Op de exacte offertes zit ik nog te wachten.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Maasluip schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 07:54:
[...]
Hoe kom je daar bij? Energiecentrales leveren zoveel stroom als er nodig is. Als er te veel stroom geleverd wordt dan gaan ze minder stroom leveren. Het is echt niet dat die centrales stroom genereren op goed geluk (als een rivier waar het water wat je er niet uitschept verder stroomt).
Als alle energiecentrales de hele tijd op volle cpacitiet zouden draaien, dat gaat nog niet eens. Door de lagere belasting op het net gaan dan de generatoren sneller draaien waardoor je een hogere frequentie krijgt, en dat is ongewenst.
Inderdaad, die frequentie wordt heel nauwlettend in de gaten gehouden. Ze moeten ook precies op tijd generatoren uit- en inschakelen als er pieken in het verbruik komen. Bijvoorbeeld in de rust van een potje voetbal op het WK ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Mooi voorbeeld, De rust in een WK wedstrijd. Echter zijn dat niet de pieken geweest in de onbalans markt die de handelspartijen nog weten. Grote geberutenissen zijn geweest: Het cruiseschip in Duitsland, De dag in november met HEEL VEEL sneeuw, Testen van de NordNed kabel,..... Dit zijn dagen waarin stroom in de onbalans meer dan € 1000 per MWh kostte of zelfs € 300 betaald krijgen voor afnemen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raak steeds meer geinteresseerd in het buizensysteem.

Kan zoiets in combinatie met een ATAG Q-SOLAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
Session,

Ik heb dit aan SunSystems.nl gevraagd, dit was mogelijk. Hij dacht, begrijpelijk, dat zijn colector beter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt om rekening mee te houden voordat je aan een zonneboiler begint is de plaatsing.

Een boiler van 300 liter weegt ca 130 kg. Gevuld komt daar nog 300 kg bij.
De afmeting is rond 75 cm en 1,5 m hoog. Dat gaat niet eenvoudig naar zolder.

Kijk of een plaatsing in de bijkeuken of garage een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:03:Een boiler van 300 liter weegt ca 130 kg. Gevuld komt daar nog 300 kg bij.
Ik ben inmiddels ook aan het kijken voor een zonneboiler, en dan eveneens met een vacuumbuiscollector :) .
Alleen, de installateurs met wie ik tot nu toe contact heb gehad haakten allemaal af op onze dakbedekking, die bestaat nl. uit metalen dakpanplaten (1 dakpanplaat is ong. 8 'pannen' breed en 1 'pan' hoog)
Dakhaken om de panlatten vallen af, de collector moet met soort van golfplaatbeugels bevestigd worden. Ik heb die montagewijze in Duitsland wel gezien, maar in NL hebben ze er nog nooit van gehoord lijkt het wel.

Over de grootte van het boilervat: op de plaats waar ik de boiler heb bedacht is de hoogte beperkt, max 1.30 m. De boilerinhoud zal beperkt blijven tot zo'n 100-150 liter.
Klopt het dat i.v.m. de gelaagdheid van water, dat de boilerinhoud geen invloed heeft op de opwarmtijd van de boiler? Dat bijv. opwarmen van 50 liter even lang duurt, omdat dat warme water toch bovenin zit?
Dus een grotere boiler koop je alleen voor een grotere voorraad, zodat je het bij een paar mindere dagen achter elkaar langer kan uitzingen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:03:
Punt om rekening mee te houden voordat je aan een zonneboiler begint is de plaatsing.

Een boiler van 300 liter weegt ca 130 kg. Gevuld komt daar nog 300 kg bij.

Kijk of een plaatsing in de bijkeuken of garage een optie is.
Hangt beetje van de boiler af. De boiler die ik ga krijgen is 52cm rond en 210cm hoog. Zeg maar een lange dunne darm :P. Ik heb overigens de ruimte hiervoor op zolder. En ik bouw hem toch uit het zicht achter een houten bekisting.

De kamer waar de boiler komt moet nl ooit mijn kantoortje worden :P
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:33:
[...]

Over de grootte van het boilervat: op de plaats waar ik de boiler heb bedacht is de hoogte beperkt, max 1.30 m. De boilerinhoud zal beperkt blijven tot zo'n 100-150 liter.
Klopt het dat i.v.m. de gelaagdheid van water, dat de boilerinhoud geen invloed heeft op de opwarmtijd van de boiler? Dat bijv. opwarmen van 50 liter even lang duurt, omdat dat warme water toch bovenin zit?
Dus een grotere boiler koop je alleen voor een grotere voorraad, zodat je het bij een paar mindere dagen achter elkaar langer kan uitzingen. Klopt dit?
Dat klopt inderdaad. warm water heeft een lagere dichtheid waardoor het naar boven stijgt.

Je zou evt ook nog kunnen kijken naar een thermosyphon zonneboiler. Die heeft een liggend boilervat. Die zou je dus makkelijker kwijt kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023
Heeft er iemand ervaring met vloer een spouwmuur isolatie?
Is spouwmuur isolatie nog steeds zo slecht als je leest op internet? Kom veel mensen tegen die na een aantal jaren vocht problemen krijgen door de isolatie of waarbij de isolatie na jaren is ingezakt waardoor alles beneden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
Rednar,
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.ecologieforum....p?f=3&t=73&st=0&sk=t&sd=a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alex75 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:49:
Session,

Ik heb dit aan SunSystems.nl gevraagd, dit was mogelijk. Hij dacht, begrijpelijk, dat zijn colector beter zou presteren.
Dhr xxx,

Dat kan wel de 25SC200
25 KW ketel en 200 liter boiler met zonnespiraal en tap water spiraal mooi apparaat.
Wat kost zo'n ding ? daar kan 1 collector op 2 zou kunnen maar is wat te kort aan buffer.

Het probleem met de subsidie is het moet een getest systeem zijn alle componenten samen.
Gaat het om een systeem van meer dan 6m2 is het verhaal anders.

De 25SC380 is met 380 liter water.
Met 3 collectoren leverd 12,6 GJ en komt wel in aanmerking op subsidie.
12,6 x 180 is een leuk subsidie bedrag.

Maar het is even afwachten tot alles definitief duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rednar schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:54:
Heeft er iemand ervaring met vloer een spouwmuur isolatie?
Ja,

dat is een veel betere investering dan een zonneboiler of PV :X
Binnen drie jaar terugverdiend gemiddeld. Vochtproblemen zijn echt iets van vroeger. Je krijgt tegenwoordig 10 jaar garantie op "alles".
De winst aan comfort is enorm, óók in de zomer als je huis koeler blijft. Plus de omgevingsgeluiddempende werrking.

Wij hebben steenwol laten spuiten 3 jaar geleden door Lintrad. Erg tevreden over.

[ Voor 7% gewijzigd door AlterEgo op 12-09-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

AlterEgo schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:32:
[...]

Ja,

dat is een veel betere investering dan een zonneboiler of PV :X
Binnen drie jaar terugverdiend gemiddeld. Vochtproblemen zijn echt iets van vroeger. Je krijgt tegenwoordig 10 jaar garantie op "alles".
De winst aan comfort is enorm, óók in de zomer als je huis koeler blijft. Plus de omgevingsgeluiddempende werrking.

Wij hebben steenwol laten spuiten 3 jaar geleden door Lintrad. Erg tevreden over.
Had jouw spouw al isolatie? En heb je het extra laten isoleren?

Mijn binnenmuur is voorzien van 4cm isolatie ( piepschuim ) daarna een paar cm open ruimte ( spouw zelf ) en dan mijn buitenmuur.

Daarnaast begint mijn buitenmuur pas op de eerste verdieping, mijn benedenverdieping is hout / isolatie / hout / glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 21:05:
[...]

Had jouw spouw al isolatie? En heb je het extra laten isoleren?
Mijn binnenmuur is voorzien van 4cm isolatie ( piepschuim ) daarna een paar cm open ruimte ( spouw zelf ) en dan mijn buitenmuur.

Daarnaast begint mijn buitenmuur pas op de eerste verdieping, mijn benedenverdieping is hout / isolatie / hout / glas.
Ik had een spouw van ca. 12 cm. ongeisoleerd. Verder niets. Over het gehele pand. Ik heb het dak van binnenuit geisoleerd met 8 cm steemwoldeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zei auto stationair.... centrale stationair, wat is het verschil, ik hoef het niet uit te leggen denk ik.

wie legt dit even uit :
Glastuinders willen duidelijkheid over de totstandkoming van de gasprijs. Ze zijn gefrustreerd dat de gasprijs niet meedaalt sinds de olieprijs in augustus is gaan zakken.
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=218

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:32:
ik zei auto stationair.... centrale stationair, wat is het verschil, ik hoef het niet uit te leggen denk ik.
Waar gaat dit over? Over je vorige post of een reactie daarop? Dan is het handig om de post waarop je reageert te quoten met dat knopje rechtsboven een post.

Dat de glastuinbouwers ontevreden zijn kan ik me goed indenken als de gasprijs alleen maar stijgt. Blijkbaar is die prijs alleen aan de olieprijs gekoppeld als die stijgt.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
@Eric-pvt,

Hier kan je er iets meer over lezen;

http://www.chrysantnet.nl....9954+M5be9424b44e.0.html

• zonnigtype

zonnigtype

BCM schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:30:
Mooi voorbeeld, De rust in een WK wedstrijd. Echter zijn dat niet de pieken geweest in de onbalans markt die de handelspartijen nog weten. Grote geberutenissen zijn geweest: Het cruiseschip in Duitsland, De dag in november met HEEL VEEL sneeuw, Testen van de NordNed kabel,..... Dit zijn dagen waarin stroom in de onbalans meer dan € 1000 per MWh kostte of zelfs € 300 betaald krijgen voor afnemen.
Cruiseschip Duitsland = broodje @@p in verband met "piekbelasting". De aanleiding was afkoppelen hoogspanningsleiding over de Ems (vanwege die belachelijke boot). De eikels van E.ON Netz hadden echter de vervroeging van die afkoppeling (3 uur) niet decent laten doorrekenen (is verplicht...) en veel te laat doorgegeven (o.a. aan TenneT). En DAAROM ging het fout (hadden al die windturbines in noord-Duitsland verder ook niets mee te maken, het was een niet ongebruikelijke dag met aardig wat, maar niet krankzinnig veel wind). UCTE heeft E.ON Netz ervoor op hun vingers geramd. Had dus nix (qua oorzaak) met piekbelasting te maken: dat was het gevolg van de blunder van de slecht gecommuniceerde vervroeging van de afkoppeling.

http://www.polderpv.nl/ni...2006_interim_UCTE_rapport
http://www.polderpv.nl/Articles/EnergiePlus_mei2007_31.gif

final report UCTE HIER te downloaden

Verwijderd

ik vind het maar eng, tuinbouwers zorgen voor ons eten, als dat(nog) duurder word, door een hoge gasprijs en accijns, betalen wij dat.
maar als initieel de gasprijs kunstmatig hoog is gehouden, betekend dat ook meer btw opbrengst voor de overheid. oorzaak en gevolg feitelijk zien kan soms tot vreemde conclusies komen.
gasopbrengst en accijns + duur voedsel + accijns = maximalisering van opbrengst.
maar als de tuinders 1 voor 1 kapot gaan, is het korte termijn tunnelvisie.
de tuinders zetten tussen 1 september en 1 december hun gasprijs vast voor het komende jaar, en de prijs blijft ineens kunstmatig hoog, is dat toeval ?
ik vind die hele koppeling van gas aan olie erg vreemd, en nu dus nog vreemder.

Verwijderd

eelco ga zo door !

ZOETERMEER - Het BTW-tarief voor het energiezuinig maken van woningen moet naar 6 procent. Dat kan een forse bijdrage leveren aan een lager energiegebruik.
http://www.nu.nl/news/174...zuiniger_woningen%27.html

trigger mensen in hun knip en ze gaan rennen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 10:23:
trigger mensen in hun knip en ze gaan rennen.
Dat valt wel mee. Waarom zijn alle energierekeningen dan zo hoog. De beste subsidie is niet gebruiken, maar daar krijg je het gros van de Nederlanders niet aan. Het is natuurlijk wel zo fijn dat het huis 21 graden is als je uit je werk komt. Als ik mijn buurman voorreken wat die twee buitenlampen op jaarbasis kosten staat hij me glazig aan te kijken waar ik me druk om maak.

Ik denk dat het eerder foute propaganda is waar mensen voor gaan rennen. Zet "nieuw" op een pak vla en het wordt weer verkocht alsof het nooit eerder op de markt was.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:33:
[...]
Kijk eens via Senternovum bij Solesat op de site.
Een prachtige kleine compacte liggende boiler.

http://www.solesta.nl/content/category/6/15/36/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag weer een klein stapje gezet qua energiebesparing. Voor nog geen 7 euro 12 meter 15mm isolatiebuis gehaald om alle warmwater leidingen te isoleren.

Toen ik in de kruipruimte bezig was merkte ik pas hoe snel de warmwaterleiding afkoelt. Ik had hem aangezet om dubbel te controleren of ik de juiste pijp aan het isoleren was. Nog geen 15 minuten nadat de buis bloedheet was was hij alweer zover afgekoeld dat ik nauwelijks het verschil tussen warm/koud kon ontdekken.

Ik heb nu alle buizen geisoleerd van de keuken, door de meterkast, naar de zolder. Enige ruimte die ik nog moet doen is de CV ruimte zelf. En aangezien daar binnenkort een zonneboiler komt + hotfill aansluiting voor de wasmachine wacht ik daar nog even mee totdat dat klaar is.

Volgens de meeste sites "levert" dit een besparing op van 20m3 gas per jaar . Uitgaande van 70 cent per kuub tikt dat lekker aan. Kijken of ik meer mensen hier in de buurt zo gek kan krijgen. In elk geval zijn een aantal buren geinteresseerd in een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al die kleine besparingen opgeteld gaan net zo hard als al die kleine maandlastjes,
op jaarbasis kan dat uitgroeien tot duizenden euros die jezelf dan weer toekomen.
dat heb ik nu wel geleerd. (uitbespaarde kosten en stijgingen daarover in de toekomst)
een investering van 8440 euro in opwek en besparing leverde mij van 1-5-2007 tot 1-5-2008 al 3441 euro op. inmiddels is het alweer 13-9-2008.

het steeds beter inregelen van de systemen is leuk geworden,
een soort tweaken, een soort hobby, een soort overclocken,
http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
en een hobby mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het stookseizoen is vandaag weer begonnen hier in huis. Verwarming is even aangeweest. Inmiddels schijnt de zon weer op onze voorgevel en het is weer behagelijk warm nu in de woonkamer.

Nu hopen dat alle maatregelen straks terug te zien zijn in de statistieken :)

@Eric-pvt. Het is inderdaad een vorm van tweaken cq een hobby. Zowel het besparen als het ( nog beperkte ) tweaken :)

Update : Op dit moment ben ik de installatiehandleiding van mijn Remeha Avanta CV ketel aan het lezen. Daar zitten meer tweak instellingen in dan ik vooraf had verwacht. Er is ook software beschikbaar om een PDA op aan te sluiten en de ketel verder te tweaken :)

[ Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 14-09-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik `stook` nu ook, de sensor heeft namelijk de ltv vanmorgen op 40 graden gezet,
vanwege de lage buiten temperatuur, maar de zon schijnt flink.
dat geeft toch wel een heerlijk gevoel, zo in het tussen seizoen,
de schuifpui staat gewoon open met de verwaming (18c) aan, het kost niets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog een update :

De standaard instellingen voor mijn ketel is 75 graden voor mijn CV installatie en 60 graden voor warm water.

Toen ik mijn CV ketel verving + mijn radiatoren in mijn woonkamer is er ongeveer 30% meer warmtecapaciteit aan radiatoren teruggehangen in de woonkamer. Meer toeval als wijsheid overigens. Deze maat radiator pastte perfect naast de schuifpui aan beide kanten.

Radiatortemp gaat terug naar 55 graden. Kijken of we dat qua comfort merken en in de verbruikscijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 14 september 2008 @ 11:37:
Radiatortemp gaat terug naar 55 graden. Kijken of we dat qua comfort merken en in de verbruikscijfers :)
Welke thermostaat heb je? Als je namelijk de Celcia 20 hebt (en dat denk ik wel) dan hebben de instellingen op je ketel weinig zin. Die doen alleen wat met een aan/uit thermostaat. Zodra je gaat moduleren, neemt de thermostaat de controle over en zal in bepaalde gevallen de radiatortemperatuur toch boven de 55 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:38:
[...]

Welke thermostaat heb je? Als je namelijk de Celcia 20 hebt (en dat denk ik wel) dan hebben de instellingen op je ketel weinig zin. Die doen alleen wat met een aan/uit thermostaat. Zodra je gaat moduleren, neemt de thermostaat de controle over en zal in bepaalde gevallen de radiatortemperatuur toch boven de 55 graden komen.
Ik heb idd de Celcia 20 thermostaat.. Dus eigenlijk heeft deze setting dus geen nut!? da's dan weer mooi *KL*TEN* :( . De thermostaat is idd via opentherm modulerend aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

zonnigtype schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:48:
[...]

Cruiseschip Duitsland = broodje @@p in verband met "piekbelasting". De aanleiding was afkoppelen hoogspanningsleiding over de Ems (vanwege die belachelijke boot). De eikels van E.ON Netz hadden echter de vervroeging van die afkoppeling (3 uur) niet decent laten doorrekenen (is verplicht...) en veel te laat doorgegeven (o.a. aan TenneT). En DAAROM ging het fout (hadden al die windturbines in noord-Duitsland verder ook niets mee te maken, het was een niet ongebruikelijke dag met aardig wat, maar niet krankzinnig veel wind). UCTE heeft E.ON Netz ervoor op hun vingers geramd. Had dus nix (qua oorzaak) met piekbelasting te maken: dat was het gevolg van de blunder van de slecht gecommuniceerde vervroeging van de afkoppeling.

http://www.polderpv.nl/ni...2006_interim_UCTE_rapport
http://www.polderpv.nl/Articles/EnergiePlus_mei2007_31.gif

final report UCTE HIER te downloaden
Ik weet niet waar je op reageert. Ik haal alleen aan dat de pauze in de voetbalwedstrijd (het voorbeeld wat altijd aangehaald wordt) nou net iets is waar de energie bedrijven zich niet druk over maken. Tegelijk vertel ik waar ze zich de laatste jaren wel druk over hebben gemaakt en daar is de boot in duitsland er 1 van.
En dan vertel jij mij dat dit een broodje aap verhaal is?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 10:11:
al die kleine besparingen opgeteld gaan net zo hard als al die kleine maandlastjes,
op jaarbasis kan dat uitgroeien tot duizenden euros die jezelf dan weer toekomen.
dat heb ik nu wel geleerd. (uitbespaarde kosten en stijgingen daarover in de toekomst)
een investering van 8440 euro in opwek en besparing leverde mij van 1-5-2007 tot 1-5-2008 al 3441 euro op. inmiddels is het alweer 13-9-2008.

het steeds beter inregelen van de systemen is leuk geworden,
een soort tweaken, een soort hobby, een soort overclocken,
http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
en een hobby mag wat kosten.
Als je 3441 euro kunt besparen in een jaar? Wat verbruik je dan wel niet?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BCM schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:36:
[...]

Als je 3441 euro kunt besparen in een jaar? Wat verbruik je dan wel niet?
Zou ik ook wel eens willen weten. Ik betaalde in 2007 € 1150 voor gas en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan verbruik je 6800kwh en 4400m3 gas,
bij nuon in 2005, meetperiode iets langer dan 1 jaar en 2 maanden en 24 dagen.
in 2006 ben ik begonnen met besparen en isoleren, in 2007 met opwek.
2005 is dus mijn referentiejaar.
als ik dat nu nog zou verbruiken, zou ik dik boven de 400E/maand zitten.
(woning 1974 hoek 420m2 en toen overal enkelglas met spouw na isolatie uit 1982
ketel met waakvlam en niet eens een vr)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

BCM schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:32:

Ik weet niet waar je op reageert. Ik haal alleen aan dat de pauze in de voetbalwedstrijd (het voorbeeld wat altijd aangehaald wordt) nou net iets is waar de energie bedrijven zich niet druk over maken. Tegelijk vertel ik waar ze zich de laatste jaren wel druk over hebben gemaakt en daar is de boot in duitsland er 1 van.
En dan vertel jij mij dat dit een broodje aap verhaal is?
Niet de "energiebedrijven" hebben zich daar "druk" over gemaakt. Over het "bootincident" wat ik aanhaalde.

De enigen die zich er "druk" over zouden moeten (hebben) maken, en dat ook deden waren:

(a) politiek omdat weer eens feilloos werd aangetoond dat 100 procent controle onmogelijk is. Zeker met superkrankzinnig ingewikkelde regeling van elektrastromen over (internationaal gekoppelde) elektriciteitsnetten. Ze denken nog steeds in Den Haag, dat als je maar genoeg racekak in wet- en vooral regelgeving pleurt, dat het dan vanzelf wel goed komt. Niet dus. Er zitten mensen in die systemen en die systemen zijn bovendien door mensen ontworpen. Toen ging het fout in Duitsland. Het kan beslist ook bij TenneT gebeuren. Een foutje is snel gemaakt, en het blijven mensen.

(b) UCTE. De verantwoordelijke instantie die JUIST om deze ellende te voorkomen zeer stricte handelings-directieven heeft opgesteld die echter desondanks niet werden nagekomen.

(c) E.ON NETZ (nota bene: dat is geen "energiebedrijf", het is een netbeheerder) die op zijn kl*ten heeft gekregen. And quite rightly so. Volgens mij zijn ze d'r nog veel te goed van afgekomen...

Ik maak me helemaal niet druk over voetbalpauzes. Ik doe wat ik altijd al doe, en dat spelletje interesseert me niet zo.

Voor de goede orde: ik wijs niet naar jou, maar ik word (ook) beetje pissig als de vinger onterecht een bepaalde kant op gaat n.a.v. een veelbesproken, doch zeer slecht begrepen "stroomstoringkje" in Europa. Wat bijna tot een blackout heeft geleid, maar omdat de rest van de directieven WEL goed werd opgevolgd, met een sisser is afgelopen, windenergie kreeg er n.a.v. dat incident volslagen onterecht flink van langs door slecht geïnformeerde lieden.

Ik zou trouwens bijna een blackout of brownout wensen zo af en toe zodat mensen eens wat meer tot nadenken worden bewogen. Elders op de wereld is een goed net zoals wij hebben een totaal onhaalbare en onbetaalbare illusie.

Ergo: we zitten weer eens uit ons luxe stoel te praten over een fenomeen wat elders dagelijkse kost is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:18:
dan verbruik je 6800kwh en 4400m3 gas,
bij nuon in 2005, meetperiode iets langer dan 1 jaar en 2 maanden en 24 dagen.
in 2006 ben ik begonnen met besparen en isoleren, in 2007 met opwek.
2005 is dus mijn referentiejaar.
als ik dat nu nog zou verbruiken, zou ik dik boven de 400E/maand zitten.
(woning 1974 hoek 420m2 en toen overal enkelglas met spouw na isolatie uit 1982
ketel met waakvlam en niet eens een vr)
Dat zijn inderdaad stevige verbruikscijfers. Vooral je gas met 4400m3 is ERG veel. Daarop besparen gaat erg hard.

Hier zijn we overigens van 2700m3 terug naar rond de 1500-1600m3 per jaar. Hopelijk met nu de kleine aanpassingen die we maken ( en de zonneboiler ) dat we dat nog verder naar beneden kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de huidige cijfers zijn dan weer redelijk bezopen ook, nu +256kwh laagtarief, -301 hoogtarief en 316m3 gas sinds 1-1-2008, een mooi resultaat van erg veel werk.
helaas erg veel ruzie met nuon gehad, die blijven gewoon inschatten tot je scheel ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:23
nav de berichten over de subsidieregeling ben ik me eens extra gaan verdiepen in energiebesparing.

Ik woon in een voormalige klooster. Veel kuubs en bijv. stalen kozijnen (wel met dubbel glas) waardoor ik flinke energiekosten heb. Plm. 240 per maand gas en 125 per maand electra (tussen 4000-5000 m3 gas en 6000 kWh electra als ik het goed heb).

Er is wel een poging gedaan tot energiebesparing met een warmte terugwin unit op de mechanische afzuiging van wc's en badkamer. Dubbelglas in heel het huis. Toch krijg ik het in de woonkamer als het flink koud is niet goed warm gestookt.
Op zolder wil ik daarnaast twee kinderkamers en een hometheater inrichten. Ik denk dat in de zomer Airco toch wel erg plezierig gaat zijn om lekker te kunnen slapen. Dat hakt er weer flink in kwa aanschafkosten (4000-5000 euro?) en nog wat stroomkosten.

Het moet toch allemaal slimmer kunnen. Een warmtepomp: koelen en verwarmen! Helaas lijkt het nog allemaal te vroeg en niet zo verkrijgbaar.
Een wkk-installatie lijkt me in mijn situatie ook snel rendabel. Ook al is de huidige nefit-Hr-ketel pas 7 jaar oud kan ik veel besparen. Het al alleen niet helpen bij het warm krijgen van de woonkamer en hij is nog niet echt verkrijgbaar.

Voor in de woonkamer zou een kachel een leuke oplossing kunnen zijn. Het verhaal stralingswarmte (http://www.de12ambachten.nl/stralingswarmte.html) spreekt me wel aan. De voorbeeldkachels onderaan vind ik niet echt mooi (maar gestuct lijkt ook mogelijk). Mijn vriendin ziet op hout stoken niet zitten en ik zie het niet zitten om een gasleiding te gaan leggen naar de plaats waar de kachel zou moeten komen.

alle suggesties voor zowel woonkamer als zolder welkom en spreek me vooral tegen als ik onzin uitkraam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:12:
de huidige cijfers zijn dan weer redelijk bezopen ook, nu +256kwh laagtarief, -301 hoogtarief en 316m3 gas sinds 1-1-2008, een mooi resultaat van erg veel werk.
helaas erg veel ruzie met nuon gehad, die blijven gewoon inschatten tot je scheel ziet.
Het was natuurlijk Continuon, vermoed ik (netbeheerder), en de netbeheerders moeten werken met zogenaamde "verbruikersprofielen". Jij had een bezopen "hoog profiel" (al ken ik er meer), en racete in zeer korte tijd helemaal door naar de onderzijde van de "markt in profielen". Ik heb geen benul wat dat onderste profiel dan wel is, maar zowel jij als ik zitten daar waarschijnlijk "onder".

Dat krijgt geen netbeheerder in zijn "systeem", en dus breekt de pleuris uit als er lage of zelfs negatieve standen worden doorgegeven.

En omdat daar door de bank genomen nogal "rechtlijnige" mensen werken, die niet gewend zijn aan dit soort voor hen "dramatische" veranderingen, ben jij (en ik) de lul als het om meterstanden gaat. Gevolg: knallende ruzies, die jij (en ik) dreigen te verliezen, als er nu eindelijk niet eens de zweep over gaat. Over de hele sector, bedoel ik. Politiek incluis, want die zijn de primaire veroorzakers van deze voortdurende, al jarenlange slepende ellende. SP exclusief: dat was de enige partij (neen, nooit op gestemd, al jeuken mijn vingers eens in de 4 jaar [als het aan balkje ligt korter]) die die liberalisering nooit wat gevonden heeft.

En gelijk hebben ze, ook al is zo'n beetje het enige voordeel dat er onafhankelijke partijen zijn opgestaan, waarvan een werkelijk "groene" (de tweede is inmiddels alweer opgeslokt). De rest is ... (vul zelf in). De wijze waarop het netbeheer in ons arme land is ingericht heeft veel met die (regelgeving achter de) liberalisering te maken. De consument is de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb eea gelezen over de aanvoertemperatuur voor een CV ketel. Ik heb mijn temperatuur nu gezet op 55 graden. Alleen ik twijfel nu ontzettend.

Zijn er hier meer mensen die aan deze instellingen hebben zitten tweaken? En wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hier heb ik jaren geleden al mee gewerkt.
Zelfs bij een "gewone" verwarming helpt het al.
Zolang het niet vriest is een temperatuur van 50 graden al genoeg.
En naarmate het buiten kouder wordt, moet de tempetatuur omhoog.
Als de ketel tussen de 4 en 6 keer per uur aan gaat, zit je ongeveer goed.
Bij heel goede isolatie is dat natuurlijk nog minder....
En 4 keer 14 minuten is ook niet goed natuurlijk.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
guus.assmann schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:19:
Hier heb ik jaren geleden al mee gewerkt.
Zelfs bij een "gewone" verwarming helpt het al.
Zolang het niet vriest is een temperatuur van 50 graden al genoeg.
En naarmate het buiten kouder wordt, moet de tempetatuur omhoog.
Als de ketel tussen de 4 en 6 keer per uur aan gaat, zit je ongeveer goed.
Bij heel goede isolatie is dat natuurlijk nog minder....
En 4 keer 14 minuten is ook niet goed natuurlijk.
heb ook met de stooklijn zitten prutsen. Om mijn woonkamer warm te krijgen moet ik hem op 90 graden of zo instellen (heb ook convector--putten, niet echt fijne dingen). Tevens moest ik de gang e.d. op temperatuur houden. Terwijl ik graag de ruimte stook die warm moet worden en niet meer dan dat...
ik heb ook zo het vermoeden dat hij permanent brandt als het winter is, maar dat hoeft op zich niet zo'n issue te zijn. Met modulerend branden is het toch normaal dat hij niet maar 4x per uur aan slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oeps.. Vanmiddag vergeten om de thermostaat lager te zetten . Vanavond was het huis wel netjes 20.0 graden. Dus voorlopig lijkt het experiment met 55 graden geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een hr ketel rustig laten omhoog en neerwaards laten moduleren op maximaal 45c is ideaal voor besparing van cv gas, maar vraagt ook een aanpassing in je gedrag, eerder de thermostaat iets omhoog en eerder uit lijken hier ideaal, maar hier bemoeit de combi en collector zich er ook nog mee, ben wel al redelijk in de buurt van ideaal, dwz lekker comfortabel, stabiele kamertemperatuur, en extreem laag verbruik.
hoe hoger de temperatuur van een hr ketel, deste minder rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Weet iemand hier of je ook een afvoer bij de boiler nodig hebt als je een zonneboiler systeem aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
flitspaal.nl schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:02:
Ik heb eea gelezen over de aanvoertemperatuur voor een CV ketel. Ik heb mijn temperatuur nu gezet op 55 graden. Alleen ik twijfel nu ontzettend.

Zijn er hier meer mensen die aan deze instellingen hebben zitten tweaken? En wat zijn jullie ervaringen?
Het ligt er helemaal aan wanneer je zelf thuis bent! Ik heb hem hier verhoogd naar 78 (bij 90 worden bepaalde dingen te heet) graden, zodat het snel warm is als er iemand thuis is.
Als je altijd thuis bent, dan is een lage aanvoertemperatuur juist ideaal om hem continu aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RemcoDelft schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:41:
[...]

Het ligt er helemaal aan wanneer je zelf thuis bent! Ik heb hem hier verhoogd naar 78 (bij 90 worden bepaalde dingen te heet) graden, zodat het snel warm is als er iemand thuis is.
Als je altijd thuis bent, dan is een lage aanvoertemperatuur juist ideaal om hem continu aan te laten staan.
Bij ons is in principe altijd iemand thuis. Het wordt dan alleen nog ff puzzelen met de thermostaat hoe we die nu het beste kunnen inregelen. ( Celcia 20 ).

We werken nu met 3 temperaturen. 's nachts 15 graden, overdag 19.8 of 20.4. Afhankelijk wat we aan het doen zijn. Instelling is nu, uit m'n hoofd, dat vanaf 08:00 's ochtends het 19.4 graden is. 's avonds gaat hij rond 22:00 richting de 15 graden.

Misschien verstandig om de nacht temperatuur te zetten op 18 graden.

@ERIC-PVT. Hoe heb jij je thermostaat ingeregeld?
QuestionMarc schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:24:
Weet iemand hier of je ook een afvoer bij de boiler nodig hebt als je een zonneboiler systeem aanschaft?
Ja, volgens mij wel. Er zit een expansievat + overdruk beveiliging op een zonneboiler. Het kan dus zijn dat wanneer de druk te groot wordt ( grote warmte ) dat er een klein beetje water wordt geloosd het riool in.

[ Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 16-09-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Afvoer bij Zonneboiler?
Er zijn verschillende systemen.
Als je een gesloten systeem hebt, zit daar vaak anti-vries in. En dat wil je niet in de afvoer!

Bij het boilervat kan een inlaat combinatie nodig zijn.
En dan is een afvoer ook nodig, al zal hier maar een heel kleine hoeveelheid water worden afgevoerd.
Als het goed is zelfs niets.

En er is ook altijd een overdruk ventiel.
Dat is een veiligheid, die normaal ook nooit hoeft te werken.

Bijna altijd is een klein lekbakje voldoende.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

maxtrash schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:24:
Voor in de woonkamer zou een kachel een leuke oplossing kunnen zijn. Het verhaal stralingswarmte (http://www.de12ambachten.nl/stralingswarmte.html) spreekt me wel aan. De voorbeeldkachels onderaan vind ik niet echt mooi (maar gestuct lijkt ook mogelijk). Mijn vriendin ziet op hout stoken niet zitten en ik zie het niet zitten om een gasleiding te gaan leggen naar de plaats waar de kachel zou
Als speksteenkachel bezitter moet ik wel even reageren :)
Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande link

http://www.tulikivi.com/w...&id=Takkauunit_ta&id2=TA2

Stralingswarmte is de fijnste warmte die er is, in jou geval is een grote speksteenkachel met veel massa (is warmte opslag) misschien een optie.
Zelf woon ik niet in een oud klooster dus ik kan met een kleiner type toe (Altec Eclips)
Een grote speksteenkachel bv Tulikivi of Nunnauuni hoef je maar 1 of 2 keer per dag op te stoken en de speksteen geeft voor lange tijd de warmte weer af.
Als je goed om je heen kijkt is er voldoende gedroogd (pallet) hout voor handen om mee te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
guus.assmann schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 09:45:
Afvoer bij Zonneboiler?
Er zijn verschillende systemen.
Als je een gesloten systeem hebt, zit daar vaak anti-vries in. En dat wil je niet in de afvoer!

Bij het boilervat kan een inlaat combinatie nodig zijn.
En dan is een afvoer ook nodig, al zal hier maar een heel kleine hoeveelheid water worden afgevoerd.
Als het goed is zelfs niets.

En er is ook altijd een overdruk ventiel.
Dat is een veiligheid, die normaal ook nooit hoeft te werken.

Bijna altijd is een klein lekbakje voldoende.
Het gaat dan om een zonneboiler met vacuumbuis collector. Ik ben nl van plan om die aan te schaffen, alleen als er een afvoer bij de boiler gemaakt moet worden dan wordt dat een hele klus. Er zit wel een afvoer, die zit alleen in de muur gesmeerd.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen waarvoor een afvoer nodig zou zijn, maar als iemand daar andere gedachten over heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 09:46:
[...]

Een grote speksteenkachel bv Tulikivi of Nunnauuni hoef je maar 1 of 2 keer per dag op te stoken en de speksteen geeft voor lange tijd de warmte weer af.
Als je goed om je heen kijkt is er voldoende gedroogd (pallet) hout voor handen om mee te stoken.
Wij hebben de aanschaf van een speksteenkachel nog even uitgesteld. We wisten dat het duur ging worden, maar voor ruim 17 KEuro moet je wel zeker weten of je het wilt en in ons geval ook nog waar in de kamer. Deel van de kosten (4000 euro) zou bij ons zitten in de aanleg van een rookkanaal. Heb je die al, dan scheelt dat dus al behoorlijk. Speksteenkachel zelf kost al snel/begint bij 9000 euro. De 12ambachten kan je wel redelijk betaalbaar zelf een kachel maken.
QuestionMarc schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:29:
[...]

Het gaat dan om een zonneboiler met vacuumbuis collector. Ik ben nl van plan om die aan te schaffen, alleen als er een afvoer bij de boiler gemaakt moet worden dan wordt dat een hele klus. Er zit wel een afvoer, die zit alleen in de muur gesmeerd.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen waarvoor een afvoer nodig zou zijn, maar als iemand daar andere gedachten over heeft dan hoor ik het graag.
Ja, ik heb andere gedachten. Ik begreep van een sunsystems installateur (vacuumbuis), dat bij warmte overschot warm water geloosd wordt op de afvoer. Dus de collectorpomp blijft dan draaien om oververhitting van de collector te voorkomen, maar heet sanitair warm water uit de boiler zal geloosd worden om weer plaats te maken voor warmte uit het collectorcircuit. Ik vind het een beetje een onhandig verhaal en een lelijke oplossing. Wat dan als je collectorpomp uitvalt hartje zomer? Heb je dan gelijk oververhitting van je collector? Flitspaal, weet jij hoe het zit?

[ Voor 39% gewijzigd door Joba op 16-09-2008 10:38 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En wat te doen bij vervuild water in je boiler.
Af en toe zijn er storingen in het waterleiding net, die rotzooi kun je dan toch ook in je boiler krijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:30:

Ja, ik heb andere gedachten. Ik begreep van een sunsystems installateur (vacuumbuis), dat bij warmte overschot warm water geloosd wordt op de afvoer. Dus de collectorpomp blijft dan draaien om oververhitting van de collector te voorkomen, maar heet sanitair warm water uit de boiler zal geloosd worden om weer plaats te maken voor warmte uit het collectorcircuit. Ik vind het een beetje een onhandig verhaal en een lelijke oplossing. Wat dan als je collectorpomp uitvalt hartje zomer? Heb je dan gelijk oververhitting van je collector? Flitspaal, weet jij hoe het zit?
Da's een punt waar ik ook nog vragen over heb.

Overigens. Nog een lelijke uit de subsidie hoed. Dit onderstaande stukje komt van de Sunsystems site. En soortgelijke informatie krijg ik ook van HRSolar te horen.
De voorwaarde is hier wel dat van het samen gestelde systeem de leverancier een opbrengst verklaring (GJ per jaar) moet laten doen door bv TNO. Omdat voor deze systemen met een goede collector en een matige boiler de opbrengst nog beperkt is. Daar dit nogal een investering vergt van SunSystems is het de vraag of dit rapport er komt.
Maw. Bij kleine "custom" setups moet er een TNO rapport worden overhandigd met GJ/j opbrengst. Mijn beoogde 48buizen + 300l boiler zit dus ook in dat traject. Zo'n rapport schijnt schofterig duur te zijn. :( Met andere woorden.... Voor een hoop van dit soort custom systemen geldt de subsidie dus niet omdat die rapporten er niet zijn.

Voor grotere collectoren > 6m2 geldt dit weer niet! 8)7

Leuke streep door de rekening heen. Ik ben op dit moment blij dat ik nog geen handtekening heb gezet onder een offerte. ANders was ik nu de }:O geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Dat is wel vreemd ja. Je zou dus bij solar2all minimaal 3 x 25 buizen moeten aanschaffen. Dat is een hele flinke collector...sterker die kan niet eens op mijn dak!

Wat je natuurlijk ook kunt doen is 4 x 20 buizen aanschaffen en de helft weer doorverkopen >:) Of moet je bewijs hebben van installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:14:
Dat is wel vreemd ja. Je zou dus bij solar2all minimaal 3 x 25 buizen moeten aanschaffen. Dat is een hele flinke collector...sterker die kan niet eens op mijn dak!

Wat je natuurlijk ook kunt doen is 4 x 20 buizen aanschaffen en de helft weer doorverkopen >:) Of moet je bewijs hebben van installatie ?
Niet helemaal. Als solar2all wel de benodigde rapporten heeft die Senternovem wil hebben dan kan je wel een kleine collector + boiler aanschaffen.

Senternovem wil zwart op wit een TNO rapport hoeveel GJ een collector ism een boiler opbrengt per jaar. Het schijnt dat dit voor elke combinatie van collector + boiler moet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Op zich kan ik dat wel begrijpen, want je kunt wel een bepaald aantal GJ aan collectoren aanschaffen, maar als de boiler dat niet kan opslaan dan kloppen de cijfers dus niet. Boven de 6m2 worden het al snel systemen die je niet snel op een woning kwijt kunt, dus dat is vaak maatwerk.
Maar zoals altijd is het weer lekker oninteressant zo. Tenzij je met subsidie een set kunt aanschaffen waarvan je een deel weer verkoopt...

Bijv bij Solar2all 4 collectoren met 20 buizen (6.nogwat m2) met een 300 liter boiler...4.8 GJ per collector, is 4,8*4*€180 = €3456...
Setprijs met 300 liter boiler en besturing is 3840 euro, dus voor 400 euro een leuke set op dak >:)

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
ik denk dat ik wel enige 30-40m2 kwijt kan op het dak, kan ik dan mijn eigen stadsverwarming beginnen :-)

zonder dolllen, er lijkt geen limiet te zitten aan het maximum aantal Gj. Naarmate je installatie groter wordt zullen de relatieve installatiekosten weer dalen dus dat klinkt aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt, des te meer je plaatst, des te meer subsidie. Ik kan in principe wel 72 buizen op mijn dak kwijt. Mijn dakvlak is 8,5m diep en 3,8m hoog. En dat keer twee. 1x oostzijde, 1x westzijde.

Magoed. ik vind 72 buizen gewoonweg te veel. Zeker ism een 650l boiler waarvan 500l voor de CV installatie. Het is simpelweg te veel en te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:30:
[...]
Deel van de kosten (4000 euro) zou bij ons zitten in de aanleg van een rookkanaal.
Volgens mij krijg je voor dit bedrag een gouden pijp ipv een dubbelwandig rvs. :)
Dat moet veel goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
maxtrash schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 12:18:

zonder dolllen, er lijkt geen limiet te zitten aan het maximum aantal Gj. Naarmate je installatie groter wordt zullen de relatieve installatiekosten weer dalen dus dat klinkt aantrekkelijk
En nu maar hopen dat een ieder een beetje naar gebruik dimensioneert en dat niet de subsidiepot op gaat aan belachelijk grote zonneboilers die de helft van de tijd overtollige hitte op het riool staan te lozen....

Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt voor keuze van collectoroppervlak en aangehouden dat ik minimaal 90% van de opgewekte warmte ook daadwerkelijk wil gebruiken. Ook al wordt het systeem bijna goedkoper als ik nog een collector er bij neem. Die 10% die ik dan misloop is hoog zomer.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:04:
[...]

Volgens mij krijg je voor dit bedrag een gouden pijp ipv een dubbelwandig rvs. :)
Dat moet veel goedkoper kunnen.
Ben inderdaad bezig met andere installateurs en mijn aannemer om te kijken voor hoeveel zij dat kunnen. Materiaal is wel prijzig maar voor 1000 euro ben je daar ook wel mee klaar. 3000 euro voor arbeidskosten is gewoon veel te hoog.

[ Voor 23% gewijzigd door Joba op 16-09-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:11:
[...]

Ik heb idd de Celcia 20 thermostaat.. Dus eigenlijk heeft deze setting dus geen nut!? da's dan weer mooi *KL*TEN* :( . De thermostaat is idd via opentherm modulerend aangesloten...
Dat valt wel mee hoor. De thermostaat doet het heel goed. Een tip, zet hem in de zomer niet op continue verlaagd. Als je een interne boiler hebt, houdt hij deze namelijk dan op de dag op temperatuur. Als je handmatig het programma op eco zet gaat het goed. Dat scheelt ons 2 kuub gas per week ten opzichte van vorig jaar (toen 4 per week nu 2).

We hebben dan wel een Quinta 35C, maar in combi met de Celcia 20 zullen we dit jaar 480m3 gas gebruiken. Het is nu aardig zeker te zeggen omdat we over 3 weken weer de meterstanden mogen doorgeven. In normaal gebruik zal de thermostaat de aanvoer op 55 graden en de retour op 40 graden. Alleen als er een heel groot verschil is te overbruggen gaat hij vol aan de bak. Wij voorkomen dat door eerst van 15 naar 17 graden te gaan en dan naar 19 in plaats van 15 meteen naar 19.

Even wat anders. Dit is voorlopig mijn laatste post hier. Ik merk dat ik zo druk ben met allerlei fora en andere zaken op internet dat ik niet meer toekom aan de leuke dingen die ik wil doen. Ik heb daarom besloten even een tijdje zonder internet te gaan leven. Veel bespaarsucces gewenst allemaal.

P.S. onze maandnota zal volgend jaar 50 euro worden voor gas water en licht voor een 5 kamer hoekwoning uit 86. Eneco eat your hart out 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:28:
[...]

En nu maar hopen dat een ieder een beetje naar gebruik dimensioneert en dat niet de subsidiepot op gaat aan belachelijk grote zonneboilers die de helft van de tijd overtollige hitte op het riool staan te lozen....

Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt voor keuze van collectoroppervlak en aangehouden dat ik minimaal 90% van de opgewekte warmte ook daadwerkelijk wil gebruiken. Ook al wordt het systeem bijna goedkoper als ik nog een collector er bij neem. Die 10% die ik dan misloop is hoog zomer.
Hoe groot is jouw beoogde collector + boiler??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]
Ben inderdaad bezig met andere installateurs en mijn aannemer om te kijken voor hoeveel zij dat kunnen. Materiaal is wel prijzig maar voor 1000 euro ben je daar ook wel mee klaar. 3000 euro voor arbeidskosten is gewoon veel te hoog.
Zelf was ik 2000 euro kwijt voor de pijp incl. plaatsen.
Diameter van de pijp moet in overeenstemming zijn met het type kachel wat je plaatst.
Als het bedrijf waar je de kachel koopt ook de pijp levert en plaatst is er vaak nog wel een combinatie-korting te regelen.
Vanmorgen van 8 tot half 10 gestookt en de wand van de kachel is nu om half 3 nog ruim 60' graden.
Met een grote Tulikivi van 1800kg houdt ie dat minstens 20 uur vol.
Die kleine Eclips van mij moet ik vanavond om half 7 tot 8 weer stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
flitspaal.nl schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:48:
[...]

Hoe groot is jouw beoogde collector + boiler??
Optimum voor ons (2 hele en 2 halve personen, inclusief ruimteverwarming, dak west-oost) is 60 vacuumbuizen en 300 liter. Voor GJ's en producten ben ik uitgegaan van Solar2All, met inderdaad een superhandig rekentooltje. Ik stond versteld van de extra winst ondersteuning van ruimteverwarming nog gaf (in ons geval ongeveer 300 m3 jaar op 1700 m3 totaal). In ieder geval in mijn berekeningen dan, maar ik heb daar redelijk vertrouwen in.

Gisteren is bij ons de ATAG installateur geweest. Hij gaat een offerte maken voor een Q-Solar, 380 liter. Dan dus niet met vacuumbuizen, maar een alles-in-1 is wel handig met de beperkte ruimte bij ons op zolder. Gaat allemaal maar net passen. Hij moet met een hijskraan via het dakraam naar binnen!

[ Voor 8% gewijzigd door Joba op 16-09-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 18:25
Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 09:46:
[...]

Als speksteenkachel bezitter moet ik wel even reageren :)
Kijk bijvoorbeeld eens op onderstaande link
Als Bergkachel bezitter kan ik natuurlijk ook een reactie niet achterwege laten. Een bergkachel geeft ook voor een groot gedeelte stralingswarmte. Wordt aan de buitenkant niet zo heet en is (buiten de deur) aanraakveilig.

Mijn vrouw vond de originele bergkachel niet zo mooi, vandaar dat we er samen met de ontwerper een andere draai aan hebben gegeven:
Afbeeldingslocatie: http://fotoboek.kockie.nl/d/32005-4/P1204104.JPG

Inmiddels zijn de "kinderziektes" die ik eerder in dit topic vermeld heb verholpen na een paar aanwijzingen van de ontwerper en brandt ie fantastisch. Heeft eergisteren gebrandt; nu is het nog heerlijk warm in de woonkamer...

Deze kachel is niet zo gruwelijk duur, je moet er alleen zelf wat werk insteken. Dat was voor mij geen bezwaar. Het resultaat is zeker de moeite waard.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
[...]

[...]
het is niet mijn bedoeling subsidie voor andermans neus weg te kapen, maar roomser dan de paus ben ik ook niet.
Ik stook van september tot mei en heb een gezin van 5 personen. Alleen hartje zomer is er misschien teveel capaciteit maar dan kan ik het zwembadje van de kinderen er mee vullen. Kortom: teveel warm water zal ik vermoedelijk niet snel hebben.

Het tooltje van solar2all (hebben we het over deze pagina: http://www.solar2all.com/berekening.php ?) lijkt minder info te verschaffen dan gepland. Hoe kan ik hier het optimum kwa collectoroppervlak en boilerinhoud berekenen als deze tot 60 buizen en 300L gaat? En over bijverwarming wordt al helemaal neit gesproken? Is er een ander tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Mijn vrouw vond de originele bergkachel niet zo mooi, vandaar dat we er samen met de ontwerper een andere draai aan hebben gegeven:
[afbeelding]
ziet er super uit. Ga ik eens aan mijn vriendin laten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
maxtrash schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:02:
[...]

het is niet mijn bedoeling subsidie voor andermans neus weg te kapen, maar roomser dan de paus ben ik ook niet.
Was in het algemeen gesteld, niet specifiek naar jou _/-\o_
maxtrash schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:02:
[...]

Het tooltje van solar2all (hebben we het over deze pagina: http://www.solar2all.com/berekening.php ?) lijkt minder info te verschaffen dan gepland. Hoe kan ik hier het optimum kwa collectoroppervlak en boilerinhoud berekenen als deze tot 60 buizen en 300L gaat? En over bijverwarming wordt al helemaal neit gesproken? Is er een ander tool?
Ja, dat is hem. Ik heb de input van de berekeningen per maand gebruikt om inzicht te krijgen in aantal KWH's per maand per opstelling (20/40/60/80 buizen). Vervolgens warm water behoefte berekend, met hulp van de berekeningen op flitspaals website. Wat overblijft kan je gebruiken voor ondersteuning ruimteverwarming. Om het nut daarvan te berekenen heb ik aan de hand van het aantal graaddagen een schatting van ons verbruik voor ruimteverwarming per maand berekend. Et voila, voldoende gegevens om te berekenen hoeveel energie, in KWH's, je uit het systeem kan halen. En KWH's kan je weer naar m3 gas rekenen (1 kuub is ongeveer 9 KWH).

Boilerinhoud is (met ruimteverwarming) gewoon zo groot als je kwijt kunt .
kockie schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 16:55:
[...]

Als Bergkachel bezitter kan ik natuurlijk ook een reactie niet achterwege laten. Een bergkachel geeft ook voor een groot gedeelte stralingswarmte. Wordt aan de buitenkant niet zo heet en is (buiten de deur) aanraakveilig.

[afbeelding]

Inmiddels zijn de "kinderziektes" die ik eerder in dit topic vermeld heb verholpen na een paar aanwijzingen van de ontwerper en brandt ie fantastisch. Heeft eergisteren gebrandt; nu is het nog heerlijk warm in de woonkamer...

Deze kachel is niet zo gruwelijk duur, je moet er alleen zelf wat werk insteken. Dat was voor mij geen bezwaar. Het resultaat is zeker de moeite waard.
Wow, mooi! Ik vind de originele ook heel mooi, en de genoemde prijzen stukken menselijker.... Misschien dat er toch nog een kachel gaat komen in ons nieuwe woningkje ....

[ Voor 28% gewijzigd door Joba op 16-09-2008 17:34 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.