Duurzame Energie deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.031 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

teveel warm water lukt niet meer, er zijn deze zomer maar 2 dagen geweest dat ik de 25sc200 qsolar op hot heb zien staan. leegtrekken heeft echt nut, en dus met hotfills.
das dan 200liter op 2 personen met 5m2 collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De lijst van subsidie staat er. De atag staat er niet op.... :S

http://www.senternovem.nl...08%2Exls_tcm24-281642.pdf4

En ik snap ondertussen ook waarom: (uit de FAQ van de Nefit site):
Volledigheidshalve wijzen wij erop dat de subsidieregeling Duurzame Warmte (september 2008) alleen van toepassing is op zonneboilersystemen die dienen voor de verwarming van tapwater.
Stel je voor dat je ook nog wat aan je subsidie zou hebben .... zucht....

[ Voor 48% gewijzigd door IJsbeer op 16-09-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 10:37
Dat meen je gewoon niet ... wat leven we toch in een achterlijk land.... wel vet fossiele HRe/WKK zut steunen en dan lekker zielig alleen 100 liter zonneboilertjes waar je net een keer je handen onder kan wassen subsidieren, maar echte systemen waar je mag denken aan een 500 kuub besparing per jaar niet?? Sorry, maar hier word ik echt even :'( :'( :'( van....

Inderdaad, senternonsens:
Wat is een zonneboiler?
Een zonneboiler levert net als een gewone boiler, geiser of combiketel warm water voor gebruik in de keuken of de badkamer. Dit water wordt verwarmd door de zon. Een zonneboiler is een aanvullend systeem op de verwarmingsketel, dat niet kan worden gebruikt voor de verwarming van uw woning.
Een zonneboilercombi is wel geschikt voor verwarming van kraanwater én ruimteverwarming. Een zonneboilercombi krijgt echter alleen voor het warm tapwaterdeel subsidie.
Dat stond er vorige week nog niet. Knappe jongen die voor een Q-solar kan berekenen hoeveel GJs er voor warm tap water wordt gebruikt en hoeveel voor ruimteverwarming. Ik kan voor mijn eigen situatie een schatting maken, maar daar willen de centen nozems me vast niet voor op mijn blauwe ogen geloven.

[ Voor 52% gewijzigd door Joba op 16-09-2008 20:24 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:51:

[...]

:X 8)7 }:O }:O }:O

Kunnen we SenterNovem niet gewoon verkopen aan Zimbabwe ofzo |:(

[ontopic]
* AlterEgo is blij met 1kWp ongesubsidieerde zonnepaneeltjes op het dak :+

[ Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 16-09-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

500 kuub ?
dat is hier wel even wat meer hoor, met de combi....

politics rule ! lekker blind blaten dat je het anders moet lezen....
Balkenende drukte zich daarmee anders uit dan minister Jacqueline Cramer van Milieu (zie het hoofdverhaal). Maar Balkenende onderstreepte dat in het regeerakkoord alleen staat dat er deze kabinetsperiode geen nieuwe kerncentrales gebouwd mogen worden. Over het nemen van besluiten voor de toekomst staat in dit stuk niets.
maaaruh balkie, mijn cv zit ook vol tapwater ? what else ?
Volledigheidshalve wijzen wij erop dat de subsidieregeling Duurzame Warmte (september 2008) alleen van toepassing is op zonneboilersystemen die dienen voor de verwarming van tapwater
aan deze regering aandacht schenken is ook een vorm van energieverspilling,
en dat is geen gekleurde opmerking van mijzelf :
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=220
zelfs energiened.nl noemt balkenende nu doof en blind.

http://van.wijk.net/pvt/ava.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-09-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Was van de week ook op Buitenhof oid (weet niet meer precies, was een herhaling op BVN aangezien ik op vakantie was) een discussie over het politieke statement over kerncentrales.
Een hoge man van een energie-advies-instantie wist te vertellen dat alleen al het regelen van vergunningen meer dan 2 jaar zou kosten dus dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een nieuwe centrale klaar zou zijn voor 2020. Dus dat ze in deze kabinet-periode er geen zouden bouwen is hetzelfde als zeggen als dat er geen St.Juttemis is in deze periode.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:11
IJsbeer schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:51:
De lijst van subsidie staat er. De atag staat er niet op.... :S

http://www.senternovem.nl...08%2Exls_tcm24-281642.pdf4

[...]

Het is ook te triest voor woorden he. In wat voor land leef ik in godsnaam...
Het valt me ook op dat wat er op die lijst staat, is allemaal maar ouderwetse meuk die niemand wil. Allemaal vlakke plaat collectoren...terwijl half China al aan de vacuumbuizen zit!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is dat alles in die lijst?

Geen HRSolar, Geen Remeha, geen enkele vacuumbuis NIETS!

zucht.

Trouwens. Ik heb de installatieprijs eens gedeeld door de opbrengst in GJ.

- Sunsystems.nl ( 48 buizen / 300l ) is inclusief installatie 475,- euro per GJ.
- HRSolar (100l boiler 2,5m2 collector ) is inclusief installatie 481,- euro per GJ
- Remeha Zenta instalaltie ( 110liter, 2,5m2 ) is inclusief installatie 709,- euro per GJ

Sunsystems zonder subsidie,, de HRsolar en Zenta met subsidie 8)7

Sunsystems is dus nog steeds goedkoper en levert nog steeds meer op en de terugverdientijd is nog steeds het snelst..

[ Voor 75% gewijzigd door mkleinman op 16-09-2008 21:49 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kan ook een hre nemen he, dan krijg je wel flink subsidie,
(of je auto laten lopen en de koplampen naar binnen laten schijnen.....)

eric gaat nu zijn combi poetsen en knuffelen......hij is zomaar weer 77c geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-09-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Overigens staan er een aantal leuke afleveringen van Tegenlicht op de VPRO op de planning:

Energy War 2008
http://www.vpro.nl/progra...ht/afleveringen/40004334/

De race voor de auto van de toekomst
http://www.vpro.nl/progra...ht/afleveringen/40004478/

Here comes the sun
http://www.vpro.nl/progra...ht/afleveringen/40025880/

Het land van zonnestroom en windenergie
http://www.vpro.nl/progra...ht/afleveringen/40025936/

Kijken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:44:
eric gaat nu zijn combi poetsen en knuffelen......hij is zomaar weer 77c geworden.
Denk aan de brandwondenzalf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:44:
je kan ook een hre nemen he, dan krijg je wel flink subsidie,
(of je auto laten lopen en de koplampen naar binnen laten schijnen.....)

Ik wil dat ook! Maar solar2all reageert maar niet..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik was vandaag in den helder en bekeek een gigantisch zonnedak op de rijkswerf.(monument!)
http://www.senternovem.nl...illemsoord_den_helder.asp

blijkbaar weet stuntel-nozem dus wel dat een enorme besparing en 5,4 jaar kan.
vliegveld de kooy had ook 40Kwp zag ik op een bordje....

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:30:
[...]

Niet helemaal. Als solar2all wel de benodigde rapporten heeft die Senternovem wil hebben dan kan je wel een kleine collector + boiler aanschaffen.

Senternovem wil zwart op wit een TNO rapport hoeveel GJ een collector ism een boiler opbrengt per jaar. Het schijnt dat dit voor elke combinatie van collector + boiler moet 8)7
Had ik al eerder gehoord. De "gevestigde orde", TNO incluis, heeft weer lekker zitten lobbyen bij de weekneuzen bij SN, en hun zin gekregen: de (niet gewilde) concurrentie wordt door de bureaucraten de pas afgesneden of met krankzinnige meerkosten opgezadeld.

Ze kunnen echt helemaal niks goed doen daar (heb al vaker klachten gehoord over onze subsidiecowboys...). Zie ook de giller die de warmtepomp subsidie dreigt te gaan worden...

@eric-pvt:
blijkbaar weet stuntel-nozem dus wel dat een enorme besparing en 5,4 jaar kan.
Mag alleen voor 's rijks gebouwen, beste eric-pvt. Consumenten moeten BLOEDEN.

Arme consumenten zijn goed "in het gareel" te houden, namelijk. Daar houden Regenten wel van.

:X

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 17-09-2008 01:46 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• QuestionMarc
Ik zit er toch sterk aan te denken om gewoon een set aan te schaffen ZONDER subsidie als ik dat zo zie.
Andere optie is om meer dan 6m2 aan te schaffen, maar dat kan ik helaas niet kwijt (ja kan op zich wel maar ik durf geen boiler van > 300Liter op mijn houten verdiepingsvloer te plaatsen ivm gewicht..).
Ook vind ik het cosmetisch niet echt verantwoord om heel de dakkapel vol te zetten met vacuumbuizen.

• IJsbeer
  • Niet online
zonnigtype schreef op woensdag 17 september 2008 @ 01:22:

Ze kunnen echt helemaal niks goed doen daar (heb al vaker klachten gehoord over onze subsidiecowboys...). Zie ook de giller die de warmtepomp subsidie dreigt te gaan worden...
Af ze kunnen juist 1 ding heel goed doen... Op deze manier weten ze zeker dat ze zelf niet snel opgedoekt gaan worden, want ze hebben (ten alle tijden) nog miljoenen in de kas zitten voor subisidies. Niemand gebruikt ze, heeft vervolgens onze mannetjes in Den Haag ook weer een stok om mee te slaan: Subsidie op duurzame artikelen heeft geen zin, daar maakt niemand gebruik van.
Dus daar kunnen we wel op 'bezuinigen'.

Zucht....

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Stuk vanmorgen in de pers over de tuinders die hun met HRe opgewekte stroom niet kwijt kunnen op het net. Stel je voor zeg dat die extra kolencentrale helemaal niet nodig is, daar gaat weer een inkomsten bron voor de stroom giganten.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op woensdag 17 september 2008 @ 07:31:
Ik zit er toch sterk aan te denken om gewoon een set aan te schaffen ZONDER subsidie als ik dat zo zie.
Andere optie is om meer dan 6m2 aan te schaffen, maar dat kan ik helaas niet kwijt (ja kan op zich wel maar ik durf geen boiler van > 300Liter op mijn houten verdiepingsvloer te plaatsen ivm gewicht..).
Ook vind ik het cosmetisch niet echt verantwoord om heel de dakkapel vol te zetten met vacuumbuizen.
Ik zit ook sterk te denken om die subsidie maar lekker te laten voor wat het is en 48 buizen + 300l aan te schaffen, OF 40 buizen met 250 liter. Afhankelijk van de offerte van solar2all.

Opbrengsttechnisch gezien kan ik net zo goed een vacuumbuis collector kopen. Die "verdiend" zich net zo snel terug als een subsidiesysteem ( met belachelijk kleine boilervat inhoud ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 23:17
ik neem aan dat de restrictie dat subsidie alleen geldt voor het warmwater-gedeelte ook geldt voor collectoren > 6m2?
Op sunsystems.nl staat nog steeds een subsidieaanbieding die dan niet aan de regels voldoet ben ik bang.

http://sunsystems.nl/subsidie%20aanbieding

• Joba
Dat vraag ik me ook af... uit de officiele regeling, maar even integraal:
Bijlage 4. bij artikel 2.3 (berekeningmethode t.b.v. berekenen hoogte van de subsidie)

1.1 Berekeningsmethode voor de opbrengt in GJ voor kleine zonneboilers
Voor kleine zonneboilers wordt de subsidie gebaseerd op de opbrengsttesten van de norm NEN-EN 12976 (Thermische zonne-energiesystemen en componenten: fabrieksmatig geproduceerde systemen). De Nederlandse testcondities zijn vastgelegd in de Nederlandse praktijkrichtlijn NPR 7976 (in Annex A) en met deze praktijkrichtlijn kunnen de testresultaten worden omgerekend naar Nederlandse standaardomstandigheden. Deze NPR kan ook gebruikt worden om de opbrengst te bepalen van zonneboilers die zijn afgeleid van een getest systeem, maar een afwijkende collectoroppervlakte en/of vatinhoud hebben. De warmtapwatervraag waarbij de opbrengst bepaald moet worden is volgens deze regeling 110 liter per dag.

Als collectoroppervlakte geldt de apertuur oppervlakte, volgens NEN-EN 12975.

Hoogbouw zonneboilersystemen, die opgebouwd zijn uit meerdere zonneboilers, waarbij de collectoren zijn gekoppeld als een groot collectorveld, worden beschouwd als een aantal kleine zonneboilers met elk een collectoroppervlak dat een evenredig deel is van het grote collectorveld. De energetische opbrengst van zo’n hoogbouwsysteem is gelijk aan de som van de energetische opbrengsten, bepaald conform NPR 7976, van de individuele (kleine zonneboiler-)systemen waaruit het hoogbouwsysteem is opgebouwd.

Bij kleine zonneboilers, die naast warm tapwater ook een bijdrage leveren aan de ruimteverwarming, worden deze systemen getest met de ruimteverwarmingsfunctie uitgeschakeld.

Om de conformiteit met de NEN 5128:2004 te handhaven, worden ook opbrengsten geaccepteerd die bepaald zijn met de NPR 7976 voor een opwarmtraject van 10 ºC (koud water) naar 60 ºC (warm water).De opbrengst in GJ wordt op één decimaal nauwkeurig afgerond.

1.2 Berekeningsmethode voor de opbrengst in GJ voor grote zonneboilers
Voor grote zonneboilers is er nog geen geaccepteerde internationale methode voor het bepalen van de systeemopbrengst. Voor deze zonneboilers wordt de opbrengst voor de subsidie bepaald op basis van de prestaties van de collectoren, conform NEN-EN 12975.

... moeilijke formules ...
In 1.2 wordt verder niets gemeld over warm water danwel CV.... Heb dus het vermoeden dat dat wel kan....

[ Voor 44% gewijzigd door Joba op 17-09-2008 11:24 . Reden: Tekst regeling maar helemaal opgenomen ]

• maxtrash
iets anders: aangezien je aan iets als "terugverdientijden" naar mijn mening weinig hebt heb ik wat zitten rekenen met excel:

Besparingscalculator in Excel

In hoeveel jaren moet je eigenlijk een zonneboiler afschrijven?

Uitgaande van 20 jaar, een investering van 4000 euro en een verwachte stijging van de gasprijs met 3% zou je minimaal 315 m3 gast moeten besparen wil je financiëel "winst" boeken. Dit lijkt mij goed haalbaar.
Graag commentaar als ik (denk)fouten gemaakt heb in de formules!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kreeg net nog een interessante tip.
Een veel te grote collector bestellen om over de 6m2 heen te gaan. En maar een gedeelte hiervan te installeren. De rest evt doorverkopen op Marktplaats :)

Er staat dan een grote collector op de factuur.. Je hebt dan recht op 180 euro per GJ subsidie.. terwijl je wel een "normaal" systeem hebt geinstalleerd.
maxtrash schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:04:

Uitgaande van 20 jaar, een investering van 4000 euro en een verwachte stijging van de gasprijs met 3% zou je minimaal 315 m3 gast moeten besparen wil je financiëel "winst" boeken. Dit lijkt mij goed haalbaar.
Zo, da's best een uitgebreide berekening.

Ik heb een soortgelijke opzet gemaakt. Alleen een stuk eenvoudiger. Ik ga uit van een investering X die een Y en Z hoeveelheid aan gas en stroom oplevert.

Die opbrengst van Y en Z doe ik maal hun bedrag wat ze nu kosten. Daarna ga ik aan de slag met een kleine lijst met jaren met prijsstijging en de hoeveelheid geld die je normaal zou betalen voor die hoeveelheid energie.

Daarin hou ik ook cummulatief bij hoeveel geld er is bespaard cq verdiend. Op die manier kan ik in 1 oogopslag zien wanneer het omslagpunt is.

Ik ga overigens uit van 10% prijsstijging voor gas en stroom per jaar. Mijn verwachting is zelfs dat dat nogal conservatief is qua prijsstijging.

Grappige is dat het vooralsnog niet uitmaakt of ik een systeem neem uit de lijst van SenterNovem met subsidie of een systeem met vacuumbuizen zonder subsidie. In alle gevallen valt het omslagpunt in hetzelfde jaar. ( give or take a few months ).

Da's trouwens ook makkelijk te verklaren wanneer je de investering in euro's deelt door de hoeveelheid verwachte GJ per jaar die het opbrengt. De bedragen die daaruitkomen zijn een duidelijke indicatie waar het omslagpunt zich bevind.

[ Voor 69% gewijzigd door mkleinman op 17-09-2008 12:58 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:45:
Ik kreeg net nog een interessante tip.
Een veel te grote collector bestellen om over de 6m2 heen te gaan. En maar een gedeelte hiervan te installeren. De rest evt doorverkopen op Marktplaats :)

Er staat dan een grote collector op de factuur.. Je hebt dan recht op 180 euro per GJ subsidie.. terwijl je wel een "normaal" systeem hebt geinstalleerd.
Heet dat niet eh....fraude?

Gemeentes controleren al veelvuldig middels luchtfoto's, zie niet in waarom overheid dat niet zou doen.

Het blijft toch belastinggeld he :|

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:58:
[...]

Heet dat niet eh....fraude?

Gemeentes controleren al veelvuldig middels luchtfoto's, zie niet in waarom overheid dat niet zou doen.

Het blijft toch belastinggeld he :|
eh ja. :/ . Was ff die controle vergeten.

*ZUCHT*

• Joba
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:12:
[...]

eh ja. :/ . Was ff die controle vergeten.

*ZUCHT*
Waarom doe je niet meer dan 6m2 en dan ook ondersteuning voor verwarming? Uit mijn berekeningen is dat echt wel rendabel. Verwarmingsondersteuning (met LTV) levert mij straks iets van 200 m3 gas per jaar op, naast 300 m3 besparing voor warm water. Getallen even uit mijn hoofd, heb ik vanavond weer bij de hand. Als dat veel afwijkt zal ik mijn correcte cijfers ook posten.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:21:
[...]

Waarom doe je niet meer dan 6m2 en dan ook ondersteuning voor verwarming? Uit mijn berekeningen is dat echt wel rendabel. Verwarmingsondersteuning (met LTV) levert mij straks iets van 200 m3 gas per jaar op, naast 300 m3 besparing voor warm water. Getallen even uit mijn hoofd, heb ik vanavond weer bij de hand. Als dat veel afwijkt zal ik mijn correcte cijfers ook posten.
Ik ben net aan het experimenteren met LTV, kijken of ik voldoende radiatoren in mijn woonkamer voldoende capaciteit heb om met 55 graden aanvoer mijn kamer warm te houden. ik moet de retourleiding nog meten wat daar de temperatuur van is. Ik heb dus geen idee of LTV voor mij uberhaupt werkt nog.

Daarnaast heb ik moeite met de absurd grote collector op het dak. 48 buizen is al ruim 4 bij 2 meter. Laat staan 72 buizen. Dan is 3/4 van mijn dak aan 1 kant bedekt. En de grootte van het boilervat van sunsystems ( 650 liter ) houdt me tegen.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
maxtrash schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:04:
iets anders: aangezien je aan iets als "terugverdientijden" naar mijn mening weinig hebt heb ik wat zitten rekenen met excel:

Besparingscalculator in Excel

In hoeveel jaren moet je eigenlijk een zonneboiler afschrijven?

Het zou interessant zijn om ook te laten berekenen wanneer je de installatie terug verdiend heb.

1 punt van onduidelijkheid: de winst in Euro's per jaar zou toch elk jaar moeten wijzigen als de gasprijs stijgende blijft? Sowieso begrijp ik de winstberekening niet, je zou toch zeggen dat de winst/jaar als volgt wordt uitgerekend: ('gratis' m3 gas) x (prijs per m3 gas)?

• maxtrash
JakeNL schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:49:
[...]

Het zou interessant zijn om ook te laten berekenen wanneer je de installatie terug verdiend heb.

1 punt van onduidelijkheid: de winst in Euro's per jaar zou toch elk jaar moeten wijzigen als de gasprijs stijgende blijft? Sowieso begrijp ik de winstberekening niet, je zou toch zeggen dat de winst/jaar als volgt wordt uitgerekend: ('gratis' m3 gas) x (prijs per m3 gas)?
je kan het op tig manieren berekenen. Ik bereken in feite de gemiddelde winst per jaar over 20 jaar uit. Je kunt ook je winst laten stijgen over 20 jaar of de eerste 9 jaar winst = 0 (tot terugverdientijd) en dan de winst uitsmeren over de resterende 11 jaar.

• IJsbeer
  • Niet online
AlterEgo schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:52:
[...]

:X 8)7 }:O }:O }:O

Kunnen we SenterNovem niet gewoon verkopen aan Zimbabwe ofzo |:(
Misschien moeten we daar nog heel even mee wachten. Ik had Atag nog gemaild:
Wij hebben onze systemen zeker aangemeld bij Senter Novem maar tot op heden nog geen bevredigend antwoord van hen ontvangen. Wij verwachten dat dit morgen in orde komt.
Nog over 'de nieuwe QSolar' die al eerder aan bod kwam:
ij zijn sinds kort overgegaan van het QSolar leegloop systeem naar het QSolar druksysteem wat inhoud dat het systeem gevuld is met een glycol watermengsel.

[ Voor 19% gewijzigd door IJsbeer op 17-09-2008 16:40 . Reden: Nieuwe qsolar info ]

geen subsidie, overgrote collector, geen spijt.
ik heb alleen spijt van het feit dat ik het niet 6 jaar eerder heb gedaan.
http://van.wijk.net/pvt/
en `t werkt, als een beest.
bye bye senter,
bye bye nuon.
terugverdientijd is bizar lager geworden dan initieel begroot.
op dit moment in verhouding tot de oude situatie 28 maanden,
de enorme prijsverhoging van de qsolar is hierin meegeteld.
maaruh wat gebeurt er eigenlijk na de terugverdientijd ?
dan komt er ook nog een lange tijd. >18 jaar.
ook de hr ketel gaat extreem veel langer mee, die slaat nauwelijks aan 8/12 van het jaar.
de onderhoudsinterval is 1x per 4 jaar.
bedenk goed wat je met je centjes doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2008 22:39 ]

• Joba
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:33:
[...]

En de grootte van het boilervat van sunsystems ( 650 liter ) houdt me tegen.
Grootte van het boilervat maakt toch niet uit voor wel of geen subsidie :? 300 liter is meer dan genoeg, 200 liter is misschien ook al voldoende. Was wat betreft oppervlak inderdaad even vergeten dat je met vaccuumbuizen natuurlijk wel een heel groot netto oppervlak heb om meer dan 6m2 bruto oppervlak te krijgen. Da's dan met vlakke plaat weer een voordeel.
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:31:
Subsidie of geen subsidie, bij mij gaat dat ding komen. Welk merk is nog even de vraag...

[ Voor 18% gewijzigd door Joba op 18-09-2008 08:13 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op donderdag 18 september 2008 @ 08:09:
[...]

Grootte van het boilervat maakt toch niet uit voor wel of geen subsidie :? 300 liter is meer dan genoeg, 200 liter is misschien ook al voldoende. Was wat betreft oppervlak inderdaad even vergeten dat je met vaccuumbuizen natuurlijk wel een heel groot netto oppervlak heb om meer dan 6m2 bruto oppervlak te krijgen. Da's dan met vlakke plaat weer een voordeel.
Klopt. Een reguliere 300l boiler kan inderdaad ook. Alleen met 72 buizen en een 300l boiler is de verhouding tussen boiler en collector compleet zoek. De standaard is tussen de 1 tot 1,3 buizen per 10liter boiler inhoud.

In mijn geval ( 300l 48 buizen ) is de verhouding 1:6,25 .. Met 72 buizen zou de verhouding 1:4,1 zijn. Volgens de site van Solar2all zou je op een mooie zomerse dag met 72 buizen in minder dan een dag naar je maximale temperatuur van je boiler kunnen. Overkill anyone? http://www.solar2all.com/...boilersize=300&nrtubes=72

Wat dat betreft is de aanbieding die Sunsystems heeft met een 650l boiler dus weer een prima verhouding t.o.v. de collectorgrootte.

Ik heb trouwens de electrische specs gevonden van mijn mechanische installatie. Ik heb een StorkAir CMF 14 mechanische afzuiging in huis.http://www.jestorkair.nl/upload/doc/CMF.pdf

Laag : 0,17A ( cos phi 0,52 )
Middel : 0,22A ( cos phi 0,72 )
Hoog : 0,26A ( cos phi 0,97 )

Ik twijfel alleen ff over hoe nu het verbruik te berekenen ivm de cos phi. Gewoon 0,17A * 230V = 39,1W? of is ivm de cos phi meer dan de helft blindstroom en is dus mijn verbruik "maar" 20W ?

Overigens beide vind ik veel. 20W 24/7 = 175 kWh per jaar, 39.1 is om en nabij de 350kWh per jaar.
Het zou overigens wel ineens veruit het merendeel van mijn bilnde vlek in m'n energie consumptie bepalen onder het kopje "verbruik onbekend"
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:31:
Hear hear! We hebben thuis al besloten dat Senternovem de subsidie mag steken op een plek waar de zon niet schijnt ;) . Er gaat hoe dan ook dit jaar nog een zonneboiler op het dak komen.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 18-09-2008 08:24 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Als ik de lessen hierover goed heb onthouden is die cos phi inderdaad de factor die de blindstroom aangeeft.
Dus 0,52 is dan de vermenigvuldigingsfactor die je gebruikt om te weten wat de meter aangeeft.
Een Ferasis-meter "ziet" die blindstroom niet. 8)
Hoe zou dit overigens zijn met de "slimme" meter? :?

Guus Assmann

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@eric-pvt.

Vraagje

Hoe ziet jouw temperatuurregeling eruit van je centrale verwarming? maw. waar staat hij 's nachts op, wanneer laat je m opwarmen en tot hoe warm e.d.?

Ik ben nog steeds met de 55 graden instellingen aan het prutsen.

Mijn voorlopige ( nieuwe ) thermostaat instelling gaat er zo uit zien:

09:00 elke dag naar 19,8 graden
17:00 elke dag naar 20,4 graden
22:00 elke dag naar 18,0 graden

Dit volgt ongeveer ons dagelijkse patroon. En zorgt er ( denk ik ) ook voor dat de opwarmtijd 's ochtends niet associaal lang is. Onze eerdere nacht temp was namelijk 15 graden.. en van 15 naar 19,8 graden is nogal een grote stap.

Ik ben ontzettend nieuwsgierig of er hier meer mensen zijn met instelbare klokthermostaten en hoe deze ingesteld staat.

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op donderdag 18 september 2008 @ 09:27:
Als ik de lessen hierover goed heb onthouden is die cos phi inderdaad de factor die de blindstroom aangeeft.
Dus 0,52 is dan de vermenigvuldigingsfactor die je gebruikt om te weten wat de meter aangeeft.
Een Ferasis-meter "ziet" die blindstroom niet. 8)
Hoe zou dit overigens zijn met de "slimme" meter? :?
De vraag stellen is de duivels uit hun spelonken lokken, beste guus:

De netbeheerders hebben weer eens een "voorstelletje" klaarliggen bij "de energiekamer van de NMa"...

OK: het gaat NU "slechts" nog om de GROTE jongens en om blindvermogen op netten boven het laagspanningsnet.

Hypothetische vraag: Stel, ze krijgen hun zin, en er gaat iets "vastgelegd" worden. Ergo: dokken als je het in je ziek hoofd waagt om "blindstroom" te trekken/genereren of whatever, op dat niveau. En de stoute windboys mogen straks een leuk tariefje overhevelen naar de reeds zeer goed gevulde portemonnee van de netboys.

Wat gaat er vervolgens gebeuren denk je? Als overal die :X slimme dombometers in onze Heiligste der Heilige Kasten zijn gepropt?

JUIST ja.

Over piekontlasting en het voorkomen van fossiele stook in grote centrales door zonnestroom opwekkers zul je ze NOOIT horen bij de netbeheerders, over "vermeende kostenveroorzaking" echter des te meer, en in toenemende mate. Netkosten vermijding is hun pakkie an niet, of zo, dus dat hoeft ook niet uitbetaald te worden (de RUN regeling is door de juristen van Eneco Netbeheer, nu STEDIN, ook afgeslacht en de NMa is daarvoor in het stof getrapt).

Ken uw pappenheimers. Het is/wordt oorlog, als ze zo doorgaan...

Je hebt geloof ik nog een dag of drie om "schriftelijk verweer" te voeren. Niet dat het helpt, hoor. De juristen van de netbeheerders maken dat eventjes binnen no-time af. En krijgen uiteindelijk toch wel hun zin. Zoals ze bijna altijd hebben gekregen. De "teveel betaalde transportkosten" van de afgelopen tijd hoeven ook niet teruggestort te worden van onze zalige mevrouw van der HO-even, want die waren "binnen de marges van de wet verkregen" of zoiets... Stel je voor. Terugbetalen. Dat kunnen we niet gebruiken... :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

flitspaal.nl schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:48:
Ik ben ontzettend nieuwsgierig of er hier meer mensen zijn met instelbare klokthermostaten en hoe deze ingesteld staat.
Instelbare klokthermostaten zijn erg handig ja (ben dat niet gewend, mijn ouders hadden een oldskool "draaien naar de gewenste temperatuur" systeem..maar ben nu 2 woningen verder ;) )

Het heeft denk ik ook sterk te maken met de mate van isolatie (afkoeling woning) en de capaciteit van je woning en de ketel zelf. In ons voorgaande appartement hadden wij een nachttemperatuur van 15 en een dagtemperatuur van 19 ingesteld met een gloedjenieuwe Nefit Smartline. Als je woning goed de warmte vasthoudt (appartement is dan nog beter dan een woning ivm boven/onderburen die stoken imho) zal de temperatuur niet echt zo hard naar de 15 gaan, tenzij het echt dik aan het vriezen is. Bij ons koelde het af naar een graadje of 17, bij echt guur weer kwam het misschien dicht tegen de 15. We hadden een jaarverbruik van gas van nog geen 750 kuub! Vond ik wel netjes..ben bang dat het nu niet meer opgaat in ons tussenwoninkje ;)

In onze nieuwe woning (1980, dubbel glas, idem serie Nefit Smartline grappig genoeg) heb ik nog geen programma ingesteld, dat wilde ik vanavond of dit weekend gaan doen ivm de sterk dalende temperaturen. Het is overdag nu 18c en dat gaat denk ik verder dalen met het komende guurdere weer en onder de 18c is niet prettig bij stilzitten (ondanks sweaters, ik ben niet zo'n "debiel" die in de winter in een tanktopje op de bank zit) . Heb nu een fancy klokthermostaat met meerdere programma's, de voorgaande had alleen dag/nacht..dus ik ga eens puzzelen maar ik denk dat het zoiets wordt, give or take wat graadjes ;)

6:00 19c (het meisje wil behaaglijk de krant lezen en koffieleuten ;) )
7-00-17:00 15c
17:00-21:00 19c (je huis koelt niet zo hard af, dus het blijft dan nog wel 1,5-2 uurtjes behaaglijk)
21:00-6:00 15c

In theorie zou je adv je gasgebruik kunnen zien of je ketel echt hard en veel moet bijstoken om van je nachttemperatuur naar je dagtemperatuur te komen..te koud afstellen is niet goed, maar meestal is 15c wel een veilige marge, er gaat iig niks bevriezen ;).

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb net de Klokthermostaat opnieuw geprogrammeerd. Ons programma ziet er ietsje anders uit. Bij ons is namelijk de hele dag door iemand thuis.

Dus bij ons is het nu
09:00. Thermostaat zorgt dat het 19.8 graden is.
17:00. Thermostaat zorgt dat het 20.2 graden is.

Overdag is er zon om "bij te verwarmen" plus dat we overdag redelijk aktief zijn. 's avonds zitten we voor de TV dus dan is het lekker als het ietsje warmer is.

21:30 Thermostaat gaat naar ECO temp ( 18 graden ).

De ECO temp was eerst bij ons 15.0 graden. Hartje winter was het 's ochtends om 5:20 dan rond de 17 graden.

Mijn huis is redelijk goed tot behoorlijk goed geisoleerd. Enige wat ik nu nog in de woonkamer kan doen is achter het glas ( al dubbelglas ) vervangen voor HR++ glas. Dat gaat nog wel ietsje schelen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben heel lang op zoek geweest naar een Opentherm thermostaat met twee klokken, voor warm water en CV. Met m'n Daalderop Combifort zou ik zo de boiler afzonderlijk kunnen regelen. Ze bestaan, maar Daalderop vindt het niet nodig (daar is geen vraag naar meneer) en thermostaten met twee afzonderlijke klokken zijn in nederland niet te krijgen. Wel bij www.tem.ch, maar dat wordt weer niet door de Daalderop ondersteund.
Waarom twee klokken? Omdat de warmtevraag meestal niet synchroon loopt met warmwatervraag.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Remeha Celcia 20 heeft wel twee klokken, ik kan de warmwater vraag anders inregelen als de CV warmtevraag. aLthans dat is zoals ik het nu begrijp uit m'n user manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
misschien een domme vraag maar ik heb nu een nefit hr-ketel en een aparte (reguliere) boiler van 120L. Moet ik deze nu vervangen door de zonneboiler? Twee boilers lijkt me wat veel van het goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mooiste is inderdaad om die 120l boiler te vervangen voor je zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eric-pvt.
Vraagje
Hoe ziet jouw temperatuurregeling eruit van je centrale verwarming?
is niet in het kort uit te leggen,
ultrakort :
op de retourbuis temperatuur met een aanvoer van max 45c
zolang de zon of het boilervat dat lukt zal de zon het doen,
zodra bij warmtevraag de retour temperatuur daalt gaat langzaam de hr aan.
gaat de zon schijnen moduleert de hr zichzelf uit.
en dan nog tijden zoals jij nu ook insteld.
en dat werkte dit koude en zonnige voorjaar mega goed,
dwz daar waar menigeen 100+ m3 heeft verbruikt, ik 8m3 heb verbruikt,
oa ook door een buitensensor.
om 4 uur smiddags met zon kan de verwaming aanslaan vanwege het gratis warmte aanbod van de zon, hierdoor blijft het behagelijk tot diep in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 07:47:
[...]

is niet in het kort uit te leggen,
ultrakort :
op de retourbuis temperatuur met een aanvoer van max 45c
zolang de zon of het boilervat dat lukt zal de zon het doen,
zodra bij warmtevraag de retour temperatuur daalt gaat langzaam de hr aan.
gaat de zon schijnen moduleert de hr zichzelf uit.
en dan nog tijden zoals jij nu ook insteld.
en dat werkte dit koude en zonnige voorjaar mega goed,
dwz daar waar menigeen 100+ m3 heeft verbruikt, ik 8m3 heb verbruikt,
oa ook door een buitensensor.
om 4 uur smiddags met zon kan de verwaming aanslaan vanwege het gratis warmte aanbod van de zon, hierdoor blijft het behagelijk tot diep in de avond.
Thanks, en hoe is je kamerthermostaat ingeregeld?

Mijn grootste aanpassing is nu dat ik mijn kamer laat afkoelen tot 18 graden ipv 15 eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57
http://www.telegraaf.nl/b...aire_vinding__.html?p=1,2
Een 12-jarige jongen uit de VS heeft een ontdekking gedaan die van grote invloed kan zijn op de toekomst van de zonne-energie. Het wonderkind kreeg onlangs een prijs van 25.000 dollar voor het ontdekken van een zogenoemde driedimensionale zonnecel die 500 keer zo effectief is als de traditionele zonnecel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
maxtrash schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 01:25:
misschien een domme vraag maar ik heb nu een nefit hr-ketel en een aparte (reguliere) boiler van 120L. Moet ik deze nu vervangen door de zonneboiler? Twee boilers lijkt me wat veel van het goede?
Je kunt deze dan het beste vervangen door een zonneboiler met twee warmtewisselaars. De 2e wisselaar sluit je dan op de HR-ketel aan in plaats van de oude boiler. Deze dient dan voor de naverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 20:24

Cheezus

Luiaard

Jaja? Een zonnecel kan natuurlijk nooit meer energie opvangen dan de zon uitstraalt. De huidige zonnepanelen generen toch ook wel meer dan 1/5000ste van die energie? Beetje vreemd telegraaf verhaal vind ik..

Misschien moet ik ook weer met lego gaan spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 10:00:
[...]

Je kunt deze dan het beste vervangen door een zonneboiler met twee warmtewisselaars. De 2e wisselaar sluit je dan op de HR-ketel aan in plaats van de oude boiler. Deze dient dan voor de naverwarming.
Da's neit helemaal waar. Je wilt niet standaard dat de retourleiding van je CV door de boiler gaat. In het voor en najaar is dat wel wenselijk, omdat de boiler dan hogere temp heeft dan de retourleiding. In hartje winter is de kans hierop klein en loop je dus eigenlijk je boiler te verwarmen via de retourleiding van je CV... Dan kost dat ding dus alleen maar energie, niet wenselijk lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

primusz schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 10:17:
[...]

Jaja? Een zonnecel kan natuurlijk nooit meer energie opvangen dan de zon uitstraalt. De huidige zonnepanelen generen toch ook wel meer dan 1/5000ste van die energie? Beetje vreemd telegraaf verhaal vind ik..
Op dit moment hebben zonnepanelen een efficientie van rond 15%. Dus 500 keer meer energie opvangen vind ik ook een beetje vreemd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Hier in ons voorlopig slecht geïsoleerd huis staat de thermostaat op als volgt:

6u: 19°C
7u: 15°C
17u: 21°C
23u: 15°C

Het is zeker nog niet ideaal (qua minimaal verbruik), maar moet het nog een beetje evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
IJsbeer schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 10:22:
[...]

Da's neit helemaal waar. Je wilt niet standaard dat de retourleiding van je CV door de boiler gaat. In het voor en najaar is dat wel wenselijk, omdat de boiler dan hogere temp heeft dan de retourleiding. In hartje winter is de kans hierop klein en loop je dus eigenlijk je boiler te verwarmen via de retourleiding van je CV... Dan kost dat ding dus alleen maar energie, niet wenselijk lijkt me ;)
De tweede warmtewisselaar in de zonneboiler is wel degelijk bedoelt voor de verwarming van de boiler (naverwarming). De Nefit heeft een aansluiting voor een driewegklep en een temperatuursensor. Als het boilerwater niet de ingestelde temperatuur bereikt wordt een apart CV-circuit (dus niet de retour) aangestuurd die het boilerwater naverwarmd.
Dit werkt feitelijk op dezelfde manier als de huidige boiler die op de CV-ketel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maar het boilerwater wil je juist niet naverwarmen. Tenminste niet met gas, dat moet de zon doen. Als die het niet kan, moet de boiler juist koud blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo we hebben vandaag de handtekening gezet. Met of zonder subsidie, die zonneboiler gaat er komen.

Maandag 29 september wordt de installatie geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En de keuze is geworden .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WHoops. vergeten in enthousiasme.. Sunsystems. installatie door De Reus. 300 liter boilerinhoud 48 vacuumbuizen ( 2x 24 ). Het feit dat De Reus bij ons eerder zaken in huis heeft gedaan en het feit dat ze in mijn woonplaats zitten is de doorslaggevende factor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
IJsbeer schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:19:
Maar het boilerwater wil je juist niet naverwarmen. Tenminste niet met gas, dat moet de zon doen. Als die het niet kan, moet de boiler juist koud blijven.
Je wilt toch ook wel douchen in de winter. Waarschijnlijk kan de Nefit ketel die nu indirect de boiler verwarmd het water niet rechtstreeks naverwarmen als doorstroomtoestel.
Het warme water bevind zich bovenin de boiler, daar vindt de naverwarming plaats indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57
Meer uitleg over de 3D -zonnecel!! :9~

http://www.duurzaamgebouw...pageID=3946&messageID=721

http://www.zonnepanelen-i...op-gebied-van-zonnecellen

12-jarige doet mega-ontdekking op gebied van zonnecellen

Er is mogelijk een nieuwe uitvinding gedaan die in de toekomst de wereld van de zonne-energie wel eens op zijn kop zou kunnen gaat zetten – en hij is gedaan door een kind van 12. De jonge William Yuan uit Portland, Orgegon (VS) is hoogbegaafd en heeft al zowel nanotechnologie als kernfusie bestudeerd. Nu is hij met zijn nieuwe vinding en globale visie hard op weg naar het oplossen van de wereldwijde energiecrisis. Het begon allemaal met lego – waar hij nanotechnologie toepaste om robots te lanceren. Plotseling kreeg de jongen een idee, geïnspireerd door de zon en zijn lego.

William Yuan

“Zonne-energie wordt eigenlijk te weinig toegepast, terwijl er maar weinig problemen zijn met het concept,” zei hij. Aangemoedigd door zijn natuurkunde-leraar ontwikkelde het wonderkind vervolgens een 3D-zonnecel. “Gewone zonnecellen zijn 2D en staan slechts één keer lichtinteractie toe,” zei Yuan. Deze cel kan zowel zichtbaar als UV-licht absorberen. “Ik realiseerde me dat ik op een goed spoor zat.” Aanvankelijk geloofde hij zij eigen berekeningen niet. “Deze zonnecel kan nooit zoveel elektriciteit opwekken; zoveel extra licht kan hij nooit opwekken,” dacht hij. In zijn idee maakt hij gebruik van nanotubes van koolstof om de geleiding van elektronen te verbeteren; alleen dit idee al levert een verdubbeling op in de licht-elektron conversies. Tevens heeft hij op de computer een simulatieprogramma geschreven waarmee zonnetorens geoptimaliseerd kunnen worden.

Als zijn berekeningen kloppen, en dat lijkt zo te zjn, absorberen 3D-“zonnecellen”:/zonnecellen zo’n 500 keer meer licht dan de commerciële zonnecellen en 9 keer meer licht dan de high-tech cellen gebruikt in de ruimtevaart. “Dit zou zonne-energie een rendabele vorm van schone energie maken, zelfs in het noordwesten van de VS,” zei Yuan. Terwijl universiteitsstudenten met maffe zonne-auto’s op de proppen komen en de universiteit van Oregon aankomt met zonnepanelen die de snelweg verlichten, denkt de 12-jarige Yuan globaal.

“Het zou een zeer positieve impact kunnen hebben op de maatschappij en het milieu,” zei hij. De volgende stap in zijn idee is het kunnen ontwikkelen op grote schaal en uiteindelijk marketen van zijn idee. Yuan vliegt maandag naar Washington om een beurs van $25.000 (Davidson Fellowship award) in ontvangst te nemen, waarmee hij zijn onderzoek naar 3D-zonnecellen op de been kan houden. We kunnen niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Elders (ik meen op nieuwnieuws) was ook al gepost (in de reacties) dat een andere onderzoeker al in 2005 met heel erg hierop lijkende 3D-cellen was gekomen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:41
Een zonneboiler met twee warmtewisselaars waarvan er een wordt gebruikt door de verwarmingsketel is lang niet altijd gunstig want dan wordt de zonnewarmte niet optimaal benut.
Dat dit in duitsland veel wordt gedaan heeft alles te maken met de beperkte ruimte in de kelders waar de meeste (oliegestookte) cv ketels staan.

Als de boiler 's-morgens warm is en je gaat met een paar personen douchen dan koelt de boiler zover af dat de ketel gaat bijverwarmen totdat de boiler weer op temp is. Als je dan de hele dag weg bent en geen warmwater verbruikt kan de zon schijnen wat hij wil maar dan valt er niets meer te verwarmen want de boiler is al op temperatuur. Ga je dan 's-avonds weer (veel) warm water gebruiken, omdat er iemand in bad gaat bijvoorbeeld, dan schijnt de zon niet meer en dan mag de ketel weer gaan bijverwarmen. Als je een losse zonneboiler plaatst als voorverwarming voor de koudwater-aansluiting van je huidige installatie heb je wel altijd profijt van de zon. Voor de geintereseerden kan ik hierover wel een (duitstalig) artikel mailen uit het boek "Solarenergie im Haus, Das Gross Praxiswerkbuch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik wil graag een grote boiler plaatsen, de Nefit Solarline 2-110 vind ik toch te klein. Het liefts zou ik een heatpipe systeem plaatsen, omdat dan de investering per Gj het laagst is.
Het dakvlak dat ik nog vrij heb (naast 3.5 kWp PV-panelen en dakramen) is slechts 3,40 x 4,10 m.
Om voor > 6 m2 aperture oppervlak te hebben heb minimaal 65 pijpen nodig.
Ik heb gekeken bij Rivusol, Sunsystems en Solar2all. Alleen Solar2all biedt een combinatie (2x 15+20) waarbij ik dit aantal op dit dakvlak kwijt kan. De investering is dan zo'n 3400€ (exclusief installatie(materiaal), pijpen etc.). Subsidie voor 13.5 Gj is dan als het goed is zo'n 2400€.

De regeling die Solar2all aanbiedt vind ik wat beperkt (kan geen klep sturen voor de naverwarming door de CV). Sunsystems biedt een mooiere regeling.

Heeft iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Cpt00kirk schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:08:
Meer uitleg over de 3D -zonnecel!! :9~

http://www.duurzaamgebouw...pageID=3946&messageID=721

http://www.zonnepanelen-i...op-gebied-van-zonnecellen

12-jarige doet mega-ontdekking op gebied van zonnecellen

...bladieblabla...
Er is ook al rap een leuke Wikipedia pagina over onze puberale whizzkid verschenen (filed under: suspected hoax articles...) _/-\o_

Laten we het zo zeggen: we wachten het met "buitengewone belangstelling" af, die supercel...

Toch een mooi verhaal, ik kon het niet laten om het - op polderiaanse wijze, uit der aard - over te nemen op Polder PV. Ik hoop dat ik ongelijk krijg (en Wikipedia ook)... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als men nu eens investeert in een goede houtkachel (bijvoorbeeld Tichel, Berg of Speksteen) ipv het aanschaffen van een kostbare combinatie van HR ketel met daaraan gekoppeld een zonneboiler.
Er zijn zelfs warmtewisselaars voor warm tapwater in de handel die je kunt koppelen aan je houtkachel.
Je bent verlost van ieder jaar duurder wordend gas en ook als de zon niet schijnt is je woning lekker warm.
Kurkdroog pallethout is gratis voorhanden eventueel aangevuld met duurzaam gekapt hout.
Het is ook nog eens sfeervol om naar te kijken :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:19:
Als men nu eens investeert in een goede houtkachel (bijvoorbeeld Tichel, Berg of Speksteen) ipv het aanschaffen van een kostbare combinatie van HR ketel met daaraan gekoppeld een zonneboiler.
Er zijn zelfs warmtewisselaars voor warm tapwater in de handel die je kunt koppelen aan je houtkachel.
Je bent verlost van ieder jaar duurder wordend gas en ook als de zon niet schijnt is je woning lekker warm.
Kurkdroog pallethout is gratis voorhanden eventueel aangevuld met duurzaam gekapt hout.
Dan moet je dat wel mooi vinden. Ik heb een gruwelijke pesthekel aan openhaarden. Ik vind er gewoonweg niets aan. Dus in dit huis komt er geen haard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 20:03
Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:19:
Als men nu eens investeert in een goede houtkachel (bijvoorbeeld Tichel, Berg of Speksteen) ipv het aanschaffen van een kostbare combinatie van HR ketel met daaraan gekoppeld een zonneboiler.-knip-
Mee eens, maar schreeuw het niet te hard rond, anders is het snel gebeurd met de gratis pallets....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[quote]flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:35:
[...]

Dan moet je dat wel mooi vinden. Ik heb een gruwelijke pesthekel aan openhaarden.
[/quote

Een goede houtkachel heeft een rendement van >80% en is totaal niet te vergelijken met een openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:49:
[quote]flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:35:
[...]

Dan moet je dat wel mooi vinden. Ik heb een gruwelijke pesthekel aan openhaarden.
[/quote

Een goede houtkachel heeft een rendement van >80% en is totaal niet te vergelijken met een openhaard.
Ik hou gewoonweg niet van het zien open vuur in de woonkamer, of het nu achter glas zit of niet. Overigens ik vind zowel houtkachels, oliekachels, gaskachels in de woonkamer, open haarden, alles ... allemaal helemaal niets.

Of het rendement nu 10, 80 of 100% is, ik vind ze niet mooi. 100% persoonlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

kockie schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:45:
[...]
Mee eens, maar schreeuw het niet te hard rond, anders is het snel gebeurd met de gratis pallets....
Als ik rondom me heen kijk op het bedrijventerein waar ik werk worden er containers vol pallets afgevoerd richting de plaatselijke vuilverbranding.
Daar moeten de bedrijven ook nog eens voor betalen, ik heb nog nooit een "neen" gehoord als ik weer eens een stapel meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Een paar jaar geleden moesten timmerbedrijven ook betalen om zaagsel op te laten halen. Nu is zaagsel een gewild goedje ivm het persen van houtpellets. Ik zal ook eens rond gaan horen over pallets. Zou niet weten waar ik ze hier in de buurt kan krijgen. Heb ook al/nog een aardig voorraadje hout liggen (ong 20 kuub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja en daaromzitten er vele driewegkleppen, en die kan je allemaal instellen,
ik verwarm juist wel mijn boiler met de cv,
maar dat gebeurt alleen als het nodig is, ik heb namelijk een hot top boiler,
en de instelling bepaald of het gebeurt.
als het dus in het midden minder dan de ltv 45c is....(daar zit de wisselaar)
waarom zou je het ook niet doen ?
moet dan het gas weer open als je gaat douchen......
het verschil tussen een radiator en de boiler is ook niet erg groot,
behalve dan dat de boiler juist warmte vasthoud.
dit is juist de efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het bedrijf waar ik werk doet aan proces automatisering, heeft eigenlijk niks met pallets te maken.
Echter de Rittal schakelkasten die we gebruiken worden altijd afgeleverd met een pallet er onder.
Diverse kabels dito.
Op deze manier krijg ik al gauw 10 kuub op jaarbasis aan pallets. Mocht dat niet genoeg zijn, het bedrijf wat naast ons is gevestigd zit tot over de oren in de pallets. 8)

• maxtrash
@speksteenkachel:
hoeveel tijd ben je (gemiddeld) kwijt per dag aan pallets zagen hakken etc. en naar je kachel brengen? Mijn vriendin is een beetje tegen een kachel omdat ze dat een rotklusje vond vroeger bij de open haard van haar ouders.

@iedereen:
Zou het leggen van een flinke zonnecollector van invloed zijn op de termperatuur van de zolder? Wordt deze minder warm omdat de warmte afgevangen wordt door de collectoren? Dat zou mij een airco besparen of ben ik nu wel erg optimistisch?

[ Voor 6% gewijzigd door maxtrash op 20-09-2008 01:37 ]

het word door mijn zonnepanelen en collector niet meer warm op zolder.
en dat bij donkereblauwe pannen, normaal was het zomers om te stikken op zolder.
dus: ja.
en bij het aanbrengen van de collector heb ik er meteen isofer achtergelegd.
http://van.wijk.net/pvt/3.jpg

• TD-er
Het lijkt mij dat het oppervlak van een collector een klein deel is van het totale dakoppervlak (aan die zijde waar de zon staat), dus ik vraag me af of het er op zolder veel koeler door zal worden.
Als ik kijk naar het kamertje wat ik had bij mijn ouders (boven de garage), dan was het daar al vrij vroeg op de dag niet te harden 's zomers.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het zal vast schelen maar niet veel. Warmte die eerst op je dak viel vang je nu en komt in je boilervat terecht. Uiteindelijk warmt je zolder toch wel op en die warmte blijft toch wel hangen.

• maxtrash
iemand ervaring met een Powersafer? Onder het mom van energiebesparing post ik dit hier (correct me if I'm wrong)

dit apparaat schakelt je op standby staande apparaten helemaal uit

edit, excuses: er was al een topic over

[ Voor 36% gewijzigd door maxtrash op 20-09-2008 11:46 ]

• deejeebv
Vandaag mijn CloseIn boiler uit het keukenkastje gehaald. Ik haal het warme water nu weer van de HR-ketel. De warmwaterleiding heb ik wel geïsoleerd.
Dit al vast ter voorbereiding op de komst van een zonneboiler.
Maar ook nu zal ik al besparen, omdat verwarmen met gas goedkoper is als met elektra.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

maxtrash schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:57:
@speksteenkachel:
hoeveel tijd ben je (gemiddeld) kwijt per dag aan pallets zagen hakken etc. en naar je kachel brengen? Mijn vriendin is een beetje tegen een kachel omdat ze dat een rotklusje vond vroeger bij de open haard van haar ouders.
De pallets zaag ik na werktijd of in de pauze gelijk aan korte stukjes van pak 'm beet 20 cm.
Ik pak ze gelijk in een paar bakken en zet ze achter inde auto.
Bij thuiskomst hoef ik ze alleen nog maar in het houthok te doen.
Elke week een paar om het leuk te houden in plaats van 100 in 1 keer :)
De kachel wordt twee keer per dag gestookt ivm warmte opslag in de speksteen, dit anders dan bij een open haard waar je maar moet blijven stoken.

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
Heeft het in het kader van energiebesparende maatregelen zin om een aan/uit thermostaat (Honeywell Round) op een combiketel te vervangen door een modulerende thermostaat? Ik lees hier namelijk behoorlijk wat verschillende verhalen over.
De huidige ketel (AWB Thermomaster 2HR uit 2001) heeft de mogelijkheid om via opentherm een modulerende thermostaat aan te sluiten.

Live PVoutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

polleke schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 15:45:
Heeft het in het kader van energiebesparende maatregelen zin om een aan/uit thermostaat (Honeywell Round) op een combiketel te vervangen door een modulerende thermostaat? Ik lees hier namelijk behoorlijk wat verschillende verhalen over.
De huidige ketel (AWB Thermomaster 2HR uit 2001) heeft de mogelijkheid om via opentherm een modulerende thermostaat aan te sluiten.
Dat kan zeker helpen. Als er minder warmtevraag is gaat je thermostaat de CV ketel terugregelen, maw hij gaat minder hard draaien. Hoeveel het exact bespaard heb ik geen idee van. Mocht het niet besparen, je comfort gaat er in huis wel van omhoog.

Overigens.. De kans is groot dat je de aansluiting op je CV ketel moet aanpassen. Vermoedelijk zitten er twee aansluitingen op. 1 voor AAN/UIT ( waar die dus nu op is aangesloten ) en 1 voor Opentherm. Sluit je het verkeerd aan dan is de kans groot dat je regelprint eruit fikt.

( er spreekt hier een ervaringsdeskundige :X ).

Ik heb namelijk met mijn vorige ketel een aan/uit schakelaar aangesloten op een modulerende ingang op de CV. Daarna was het poef.. ketelprint stuk

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:05:
[...]

Dat kan zeker helpen. Als er minder warmtevraag is gaat je thermostaat de CV ketel terugregelen, maw hij gaat minder hard draaien. Hoeveel het exact bespaard heb ik geen idee van. Mocht het niet besparen, je comfort gaat er in huis wel van omhoog.

Overigens.. De kans is groot dat je de aansluiting op je CV ketel moet aanpassen. Vermoedelijk zitten er twee aansluitingen op. 1 voor AAN/UIT ( waar die dus nu op is aangesloten ) en 1 voor Opentherm. Sluit je het verkeerd aan dan is de kans groot dat je regelprint eruit fikt.

( er spreekt hier een ervaringsdeskundige :X ).

Ik heb namelijk met mijn vorige ketel een aan/uit schakelaar aangesloten op een modulerende ingang op de CV. Daarna was het poef.. ketelprint stuk
Over dat minder hard draaien lees ik dus tegenstrijdige berichten. De pomp zou daardoor langer moeten draaien waardoor er meer elektriciteit verbruikt wordt.

Ik ben een redelijke cv noob, maar onderop de ketel heb ik het kroonsteentje gevonden voor aansluiting als opentherm. De ketel is gelukkig ook goed gelabeld. Maar iig bedankt voor de waarschuwing!

Live PVoutput

Warmte die eerst op je dak viel vang je nu en komt in je boilervat terecht. Uiteindelijk warmt je zolder toch wel op en die warmte blijft toch wel hangen.
ehm ik dacht het even niet. de boiler is niet warm extern en de zolder ook niet meer.

• JakeNL
  • Laatst online: 01-05-2024
Zo, afgelopen donderdag is het collector paneel van de Remeha Zenta geplaatst op het dak en een Flam inzethaard in de woonkamer :)

De keuze voor de Remeha is gemaakt vanwege de geringe hoogte (hxb = 90x345cm) Een hoger paneel past niet ivm dakkapel. Ik heb er gelijk een temperatuursensor en gateway bij besteld. Hiermee weet de ketel wat de temperatuur in de boiler is en zal bij temperaturen hoger dan 60'C helemaal niet aanslaan wanneer warm tapwater wordt gevraagd. De sensor wordt op de gateway aangesloten, de gateway zelf sluit je weer aan op de ketel (en op de thermostaat). De boiler temperatuur is ook op de Celcius 20 af te lezen, zodat ik geen extra display nodig heb om te gluren of de zon z'n werk gedaan heeft ;)
Ik ben benieuwd wat er met de gateway nog meer mogelijk is!

De Flam kachel (design 63x45) gaat ook een slaapkamer en zolderverdieping verwarmen doordat een temperatuur geregelde ventilator lucht tussen de dubbele kachelwand doorblaast. Zelf een klein model als bovenstaande kachel heeft al een vermogen van wel 9kW! :9
Nu nog even hout halen (heb gelukkig een familielid die fruitboomgaarden aanneemt om alle oude fruitbomen om te zagen. Er is geen beter hout dan fruitbomenhout, zogezegd)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:46:
[...]

ehm ik dacht het even niet. de boiler is niet warm extern en de zolder ook niet meer.
Zo bedoelde ik ook niet :). Ik bedoelde meer, de zolder warmt hoe dan ook op. Het duurt misschien een dag langer voordat hij opgewarmt is. Maar hij warmt hoe dan ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JakeNL schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:55:
Nu nog even hout halen (heb gelukkig een familielid die fruitboomgaarden aanneemt om alle oude fruitbomen om te zagen. Er is geen beter hout dan fruitbomenhout, zogezegd)
Het klopt inderdaad dat fruitbomenhout uitstekend brandhout is.
Ik heb even een stukje voor je gequote van Exroom op het ecologieforum.
zie onderstaand.

Enkele volumegewichten en calorische waarden van houtsoorten

Houtsoort.......Volumegewicht droog(kg/dm3)...Calorische waarde
....................................................................MJ/m3(vaste kuub !)
Spar..............0,45.........................................6.975
Populier.........0,45.........................................6.975
Grove den......0,48.........................................7.440
Wilg...............0,50.........................................7.750
Els.................0,51.........................................7.905
Esdoorn.........0,56.........................................8.680
Plataan...........0,64........................................9.920
Notenboom.....0,64........................................9.920
Es..................0,67........................................10.385
Berk..............0,67.........................................10.385
Eik................. 0,69........................................10.695
Peer..............0,70........................................10.850
Beuk..............0,72........................................11.160
Appel............. 0,75 ........................................11.625

Nat hout brandt het moeilijkst, kurkdroog hout het best. Houtsoorten met een
hoog soortelijk gewicht branden langer dan lichte houtsoorten. De houtstoker
gaat het er in de eerste plaats om hoeveel warmte een stuk hout geeft. Een
kilo van welke houtsoort ook geeft ongeveer evenveel hitte als een kilo van
enige andere houtsoort en wel circa 15,5 megajoule per kilo.. Dus is het van
belang wat het volumegewicht van een houtsoort is, met andere woorden
hoeveel het soortelijk gewicht bedraagt. Een kuub hout met een hoog
volumegewicht (zoals appelhout) zal aanmerkelijk meer hitte geven dan een
kuub met een gering volumegewicht (bijv. populier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Ik begrijp dat je heel enthousiast bent over je houtgestookte installatie.
Ik vraag me af hoe "schoon" het stoken van hout is in vergelijking met bijvoorbeeld aardgas is? Ik kan me voorstellen dat er behoorlijk wat halfverbrande gassen door de schoorsteen gaan, samen met roet en asresten. Daarnaast vind ik het niet prettig om de open haard van de buren te moeten ruiken: hoe is dat met jouw kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Houtkachels zijn lang niet zo vervuilend als openhaarden. Wat ik begrepen heb is dat bij speksteenkachels en andere accumulerende kachels (finovens, tigchelkachels, bergkachel, etc) de verbranding op zo'n hoge temperatuur plaats vindt dat er weinig CO, fijn stof, roet of what ever over blijft. Is veel over te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

AlterEgo schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:37:
[...]
Daarnaast vind ik het niet prettig om de open haard van de buren te moeten ruiken: hoe is dat met jouw kachel?
Mijn beide buren hebben ook een speksteenkachel :)
Kachel voldoet aan de duitse DIN+ normen, vanwege z'n uitstekende verbranding en lage uitstoot.
DIN certificaat van de kachel is te downloaden.
Verbrandingsproces is niet te vergelijken met een openhaard, echter een houtkachel ruik je altijd als je buiten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:00

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:39:
[...]

Mijn beide buren hebben ook een speksteenkachel :)
Kachel voldoet aan de duitse DIN+ normen, vanwege z'n uitstekende verbranding en lage uitstoot.
DIN certificaat van de kachel is te downloaden.
Verbrandingsproces is niet te vergelijken met een openhaard, echter een houtkachel ruik je altijd als je buiten bent.
Houtkacheltjes en openhaarden zijn de pest voor mijn energierekening. :P

Ik hoor mijn vrouw al roepen:
"$^$##%#, het is 20 graden en nu stoken ze al! Straks stinkt de was weer naar rook. Ik heb de was maar weer in de droger gestopt!"

:+

Maar het blijft een fijne warmte... stralingswarmte...
Da's het enigste wat we missen bij LTV vloerverwarming. Geen radiator om tegenaan te zitten.
Jow kachel lijkt me daar wat te warm voor. :9

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Punkrocker schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:14:
[...]
Ik heb de was maar weer in de droger gestopt!"

Hopelijk gebruik je een Blomberg wasdroger met warmtepomp.

Maar het blijft een fijne warmte... stralingswarmte...
Da's het enigste wat we missen bij LTV vloerverwarming. Geen radiator om tegenaan te zitten.
Jow kachel lijkt me daar wat te warm voor. :9
Een meter van de kachel in een luie stoel met een glas wijn in de hand. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Effe lekker met je rug er tegenaan als je 's nachts terugkomt van een spoedgeval in de kou.... Hmmm, ook zonder wijn erg lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 10:05:
Het lijkt mij dat het oppervlak van een collector een klein deel is van het totale dakoppervlak (aan die zijde waar de zon staat), dus ik vraag me af of het er op zolder veel koeler door zal worden.
Als ik kijk naar het kamertje wat ik had bij mijn ouders (boven de garage), dan was het daar al vrij vroeg op de dag niet te harden 's zomers.
Ton Peters/Blauwe Hoek heeft dakvullend PV-systeem (2,7 kWp) en heeft beslist gemerkt dat het op zijn zolder in de zomer koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gisteren in Amsterdam, op de autovrije zondag, de subsidieaanvraag geregeld voor een zonneboiler en 600 Wp PV systeem. En nu maar hopen dat stadsdeel Centrum niet dwars gaat liggen met (het weigeren van) een bouwvergunning. We hebben al eens eerder (voor iets anders) een afwijzing gehad vanwege aantasting van het historisch daklandschap....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgende week maandag is de grote dag. Dan wordt de zonneboiler van Sunsystems op mijn dak geinstalleerd door De Reus.

Ik ben de hele dag thuis om mee te helpen, ik zal her en der wel wat pix maken en posten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
ericplan schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:12:
Gisteren in Amsterdam, op de autovrije zondag, de subsidieaanvraag geregeld voor een zonneboiler en 600 Wp PV systeem. En nu maar hopen dat stadsdeel Centrum niet dwars gaat liggen met (het weigeren van) een bouwvergunning. We hebben al eens eerder (voor iets anders) een afwijzing gehad vanwege aantasting van het historisch daklandschap....
Je zal toch minmaal 601 Wp moeten hebben om subsidie te kunnen krijgen. Hou wel rekening met alle rompslomp en kosten (CertiQ, extra meter etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
flitspaal.nl schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:01:
Volgende week maandag is de grote dag. Dan wordt de zonneboiler van Sunsystems op mijn dak geinstalleerd door De Reus.

Ik ben de hele dag thuis om mee te helpen, ik zal her en der wel wat pix maken en posten :-)
Denk je in aanmerking te komen voor subsidie?
Ik heb zelf zaterdag de aanvraag op de post gedaan voor een systeem met 70 buizen van Solar2all. Dit systeem is > 6 m2 aperture oppervlak. De subsidie zou dan 13.5 * 180= 2430 € zijn.
De goedkeuring van de aanvraag van mijn 3.5 kWp PV-systeem kreeg ik zaterdag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

deejeebv schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:25:
[...]

Denk je in aanmerking te komen voor subsidie?
Ik heb zelf zaterdag de aanvraag op de post gedaan voor een systeem met 70 buizen van Solar2all. Dit systeem is > 6 m2 aperture oppervlak. De subsidie zou dan 13.5 * 180= 2430 € zijn.
De goedkeuring van de aanvraag van mijn 3.5 kWp PV-systeem kreeg ik zaterdag binnen.
Ik ga het wel proberen in elk geval. Zodra de installatie geplaatst is doe ik mijn aanvraag op de bus inclusief de benodigde rapporten die SenterNovem graag wil hebben van de collector ( NEN-12975 en 6 ).

En dan is het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Veel irritaties tijdens autovrije zondag"

zag ik dat nu goed op tv ? met je touareg een regelaar van de weg rijden ? een mens.
is dat nu niet vreemd hoezeer we in nederland vasthouden aan ons "ik" en "ik wil" en "ik kan het mezelf veroorloven ?" "ik moet" en tranen erbij als je je huis met de auto niet kan bereiken ....
juist daarom is het raadzaam op een andere manier je comfort en energie zeker te stellen.
het laat ook mooi zien wat er gebeurt mocht zich een schaarste gaan voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:23:
[...]

Je zal toch minmaal 601 Wp moeten hebben om subsidie te kunnen krijgen. Hou wel rekening met alle rompslomp en kosten (CertiQ, extra meter etc.)
Dit is niet de SDE regeling, maar één van de gemeente Amsterdam, hier ook al langs gekomen en anders te googlen op "Zon op je dak"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 238103 schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:05:
"Veel irritaties tijdens autovrije zondag"
In elk geval stukken minder dan vorig jaar toen er daadwerkelijk vechtpartijen tussen automobilisten en verkeersregelaars waren, en op sommige plekken de regelaars de afrit maar opendeden om erger te voorkomen.

Weet je, het is dubbel: als een groepering waar ik niets mee heb ("Verspillingsbescherming", ik noem maar wat) besluit om jaarlijks een treinvrije zondag te houden en ik heb de berichtgeving gemist en ik kom onverwacht Amsterdam niet in dan vind ik dat ook niet leuk. Ik vraag me af of ik zou gaan schelden, maar ik zou zeer zeker goed pissig zijn. Aan de andere kant: die gele borden staan al iets van twee weken bij alle afritten, en het is al een paar jaar elk jaar, dus al die mensen hadden zich kunnen informeren. Daarnaast kun je ook je auto bij een trein/tram/busstation neerzetten en op die manier de stad in gaan. Maar dat is voor veel automobilisten een brug te ver, helaas. Gelukkig werd er die dag binnen de stad beter over vervoer nagedacht dan daarbuiten.

Ik ben dus weer terug van vakantie en ik was gisteren in Amsterdam om mee te doen met de Schoner Vervoer Toer. Het was geweldig, er deden 230 voertuigen van allerlei pluimage mee (duurzaam en minder duurzaam), en mede door het heerlijke weer kregen die ruimschoots aandacht van het publiek.

Verslagje op mijn website.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 22:17
Punkrocker schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:14:

Ik hoor mijn vrouw al roepen:
"$^$##%#, het is 20 graden en nu stoken ze al! Straks stinkt de was weer naar rook. Ik heb de was maar weer in de droger gestopt!"
Of je hebt een buurman die midden in de zomer 's middags een buitenhaard aansteekt omdat het zo gezellig geluid maakt (en hij meteen wat snoeiafval kwijt kan) ... *zucht*.

(timmerman ook nog eens ... veel te veel afvalhout.)

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://www.plankeel.nl/images/huisje.jpg
Nog niet langs zien komen op deze site:
Sketchup van Google. Dit programma is gratis, met zowel een Windows als Mac versie. Nu zijn er wel meer tekenprogramma's, maar het leuke van Sketchup is dat je zelf schaduwen in kan stellen. Dat gaat vrij eenvoudig. Je voert de locatie in waar je bent en je geeft de orientatie t.o.v. het Noorden aan. In de shadowmodule kan je met een slider (of met getallen) aangeven voor welk tijdstip en welke maand je de schaduw wil zien. Het is even wat proberen, maar daarna kan je perfect uitproberen wat de beste plaats voor de zonneboiler of PV-panelen is. Bovenstaand is een plaatje met de schaduw van 22 december om 15.15 uur. Op het dak zie je 2x 3 Suntech 200Wp panelen (150 x 100 cm) en een Nefit Solarline zonneboiler (400 x 110 cm). We hebben hiervoor bij de gemeente Amsterdam subsidie aangevraagd. (Zon op je dak)

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.