Toon posts:

Duurzame Energie deel 7 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 70.289 views

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Yep, ik had voor de plaating in onze vorige woning ook al met SketchUp zitten spelen om de schaduwen te beoordelen. Hoewel ik destijds moeite had om nauwkeurig te tekenen (aan de hand van maten) werd ik daar naar verloop van tijd handiger in.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand een handige vergelijkingssite voor merken zonnepanelen? Of een marktoverzicht? Het gaat me met name om lengte, breedte, (oppervlak) en Wp. Ik dacht dat m'n platte dak me veel mogelijkheden bood, maar maar dat valt tegen. Ik wil een goed voorbereid zijn voor de bouwvergunning, bovendien moet ik zo mooi mogelijk bij 600 Wp uitkomen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Vanavond in het programma Tegenlicht om 20.55 uur.
Energy war 2008

http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=7343412

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
... al aan het kijken.... ;-)

• JeroenH
(jarig!)
Ik ook. De helft van de items die voorbij komen heb ik al eerder gezien (volgens mij ook in een Tegenlicht-documentaire). Ik heb het idee dat dit een geüpdate versie van een 'vorige versie' is met o.a. de stukjes van Willem Middelkoop ertussen.

Hoe dan ook interessant.

[Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2008 21:17]

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ericplan schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:15:
Weet iemand een handige vergelijkingssite voor merken zonnepanelen? Of een marktoverzicht? Het gaat me met name om lengte, breedte, (oppervlak) en Wp. Ik dacht dat m'n platte dak me veel mogelijkheden bood, maar maar dat valt tegen. Ik wil een goed voorbereid zijn voor de bouwvergunning, bovendien moet ik zo mooi mogelijk bij 600 Wp uitkomen.
Ik heb abo op Photon (helaas niet on-line). Marktoverzicht modules februari 2008. 1.100 verschillende... Uit der aard Duitse markt, dus er zal veel afvallen voor verkrijgbaarheid in NL. Kom maar een keertje langs (Leiden), ga ik niet voor je scannen/kopiëren (36 pagina's....). 8)

Maarre. Woon je in een monument of zo? PV en zonnecollectoren zijn bouwvergunningsvrij, tenzij VROM weer heeft zitten k.... :X . (geloof ik niet, anders had ik "het" waarschijnlijk wel gehoord...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

@zonnigtype : Als je in een monument woont dan heb je volgens mij wel een bouwvergunning nodig voor zonnepanelen en/of een zonneboiler.

Lang leve het feit dat ik in een standaard rijtjes huis woon :) En nog idealer. De enige die "last" hebben van de spullen op mijn dak zijn mijn buren. En dan alleen als ze op hun zolder hun nek verdraaien als ze naar buiten kijken :D

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:06:
...
Lang leve het feit dat ik in een standaard rijtjes huis woon :) En nog idealer. De enige die "last" hebben van de spullen op mijn dak zijn mijn buren. En dan alleen als ze op hun zolder hun nek verdraaien als ze naar buiten kijken :D
Hier idem dito. Met veel pijn en moeite kan ik vanuit de brandgang een hoekje van de zonnecollector zien. Dit komt omdat het paneel in het pannendak boven den dakkapel gemonteerd is.

• JeroenH
(jarig!)
Vanuit de Telegraaf:
"Groene stroom is oplichting"

BRUSSEL - De circa 2,5 miljoen Nederlandse gezinnen die in hun huis milieuvriendelijke groene stroom gebruiken, worden al jaren in de maling genomen.

"De certificaten voor groene stroom zijn onderdeel van een nepsysteem. Er wordt geen kuub groene stroom extra door geproduceerd en dat weten de energiebedrijven ook", aldus PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey, die in het Europees Parlement de aanval heeft geopend op het Nederlandse systeem.

In de buidel

Dat moet ertoe leiden dat energiebedrijven als Nuon en Essent straks in landen als Noorwegen en Zweden veel dieper in de buidel moeten tasten voor 'echte' groencertificaten van op bestelling geleverde zonne-, water- of windenergie. "En niet zoals nu, waarbij groene stroom gewoon dubbel geleverd wordt."

Het Nederlandse kabinet is zich bewust van de fouten in het huidige systeem, maar is enorm geschrokken van de Brusselse plannen. Die zouden het zo succesvolle Nederlandse groenestroomproject in een keer om zeep kunnen helpen.

Ouderwets

Indien de nieuwe strengere regels doorgaan, zou dit immers neer kunnen komen op zeker 250 euro extra per 'groen' gezin, waardoor velen van hen waarschijnlijk weer zullen terugkeren naar de ouderwetse en weer goedkopere 'grijze' elektriciteit. Den Haag probeert dit de komende maanden in Brussel te voorkomen. Zowel in de energiebranche als bij de Nederlandse overheid wordt erkend dat de certificaten voor groene stroom nu veel te gemakkelijk worden verstrekt.
Daarom doe ik het lekker zelf echt "groen" (ben geen voorstander van dat woord, maar goed) met onze zonnestroompanelen en de draaischijfmeter. Dan heb ik het ten minste in eigen hand.

• mkleinman

mkleinman

Het wordt spannend :).

Inmiddels ombouwset besteld bij Remeha om mijn CV ketel zonneboiler geschikt te maken. Het schijnt dat de flow sensor uitgebouwd moet worden uit de ketel. En er moet een nieuwe worden geplaatst voor de inlaat van de zonneboiler.

Wat me ook opvalt in het aansluitschema is dat het hete water ( tot 95 graden ) van de zonneboiler rechtstreeks de inlaat van de CV in gaat. En pas bij de uitgang zit een mengkraan voor het terugregelen naar 60 graden. Waarom niet voor de inlaat van de CV deze mengkraan en het terugregelen?

Zo staat het overigens in de Remeha documentatie ( hydraulisch aansluitschema ) dus het zal wel goed zijn. Maar toch vind ik het apart.

Speciale mengkraan voor de wasmachine wordt vandaag besteld. Ik ga toch voor de dure oplossing die oa op Dugoshop.nl staat. Grootste voordeel van dit systeem vind ik namelijk de watersensor optie. Mocht er dan wat mis gaan dan sluit het systeem meteen alles af.

Dit weekend de zolder nog even opruimen en maandag komt de zonneboiler :)
"Er wordt geen kuub groene stroom...."
PROEST WHAHAHAHAHAHAH :D Ze heb er verstand van :P 8)7 :X }:O

[Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 23-09-2008 08:31]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 16:36
CanonG1 schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:16:
Ik ook. De helft van de items die voorbij komen heb ik al eerder gezien (volgens mij ook in een Tegenlicht-documentaire). Ik heb het idee dat dit een geüpdate versie van een 'vorige versie' is met o.a. de stukjes van Willem Middelkoop ertussen.

Hoe dan ook interessant.
Zonder de uitzending te hebben gezien: Hoe vermoeiend kan hij zijn. Sorry, ik ken Willem nog van de tijd dat ik op de optiebeurs werkte. Wat een wardeloze vent. Stemmingmaker.

Cedo Nulli

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:29:
Dit weekend de zolder nog even opruimen en maandag komt de zonneboiler :)
Spannend! Leuk! Foto's! :)
PROEST WHAHAHAHAHAHAH :D Ze heb er verstand van :P 8)7 :X }:O
Ja mooi he _O-

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:45:
[...]

Ik heb abo op Photon (helaas niet on-line). Marktoverzicht modules februari 2008. 1.100 verschillende... Uit der aard Duitse markt, dus er zal veel afvallen voor verkrijgbaarheid in NL. Kom maar een keertje langs (Leiden), ga ik niet voor je scannen/kopiëren (36 pagina's....). 8)

Maarre. Woon je in een monument of zo? PV en zonnecollectoren zijn bouwvergunningsvrij, tenzij VROM weer heeft zitten k.... :X . (geloof ik niet, anders had ik "het" waarschijnlijk wel gehoord...).
De Amsterdamse binnenstad, alles binnen de singelgracht, is "beschermd stadsgezicht" vandaar. En bedankt voor de tip over Photon, misschien staat het wel in de bieb.

A'dam ZonPHP PVOutput

• JeroenH
(jarig!)
BCM schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:31:
Zonder de uitzending te hebben gezien: Hoe vermoeiend kan hij zijn. Sorry, ik ken Willem nog van de tijd dat ik op de optiebeurs werkte. Wat een wardeloze vent. Stemmingmaker.
De uitzending kan hier bekeken worden (WMP).

Ik heb het boek De permanente oliecrisis gelezen, geschreven door Rembrandt Koppelaar en Willem Middelkoop en dat vond nogal to the point geschreven, niet echt stemmingmakerij... Maar ik ken de beste man verder niet natuurlijk.

• Niet online
stemming maker, ? hij was slechts 1 van de sprekers.
voor ieder gekje een plekje,
maar het aantal groene stroom klanten in nederland tov het aantal kwh groen geproduceert is totaal niet in orde.
groene stroom verkopen uit een kolencentrale, en dat afkopen op de amsterdamse co2 beurs (totale gebakken lucht handel) is oplichting. veelal afgekocht co2 recht van jawel, die arme mensen in bijvoorbeeld afrika.
dat je nu stelt dat iemand een stemmingmaker is, maakt dat je dat nu ook zelf doet.
groene stroom is iets dat niet fossiel is opgewekt, en dat maakt dat je dat in nederland dan maar zelf moet doen.

stemmingmakerij of niet, als ik het hieraan staaf :
http://www.nu.nl/news/175...el_van_nepsysteem%27.html
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1756790&c=30&rss
dan kloppen er een flink aantal zaken wat er in tegenlicht zijn gezegd wel.
duurzame energie en besparen thuis, maken je hiervan minder "vulnerable"

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2008 10:24]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:03:

groene stroom verkopen uit een kolencentrale, en dat afkopen op de amsterdamse co2 beurs (totale gebakken lucht handel) is oplichting. veelal afgekocht co2 recht van jawel, die arme mensen in bijvoorbeeld afrika.
Of wat ook gedaan wordt: je grijze stroom verkoop je aan het buitenland dat het gebruikt om een stuwmeer te vullen dat bij het leeglopen groene stroom opwekt. En dat verkoop je dus als groene stroom.
Dat dat an sich al volksverlakkerij is is één, maar dat met een dergelijke truuk "groene" stroom opwekken noodgedwongen meer energie kost dan dat je levert (transmissieverlies twee keer, efficiencyverlies voor omhoogpompen van water), dat realiseert zich verder niemand.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Jan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Jan

Zondagskind en beroepshufter

Maasluip schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:34:
[...]

Of wat ook gedaan wordt: je grijze stroom verkoop je aan het buitenland dat het gebruikt om een stuwmeer te vullen dat bij het leeglopen groene stroom opwekt. En dat verkoop je dus als groene stroom.
Dat dat an sich al volksverlakkerij is is één, maar dat met een dergelijke truuk "groene" stroom opwekken noodgedwongen meer energie kost dan dat je levert (transmissieverlies twee keer, efficiencyverlies voor omhoogpompen van water), dat realiseert zich verder niemand.
Grijze stroom zal je niet snel gebruiken voor het vullen van meren, zeker niet als het baseload is. Gascentrales zijn zeer snel op- en afschakelbaar en het loont met de huidige prijs van groencertificaten echt niet om dat ding door te laten rammelen. Peakload als gevolg van harde wind opslaan in bassins is dan juist wel weer een heel goed idee! d:)b

Fitter, happier, more productive, comfortable, not drinking too much, regular exercise at the gym (3 days a week), getting on better with your associate employee contemporaries

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 16:36
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:03:
stemming maker, ? hij was slechts 1 van de sprekers.
voor ieder gekje een plekje,
maar het aantal groene stroom klanten in nederland tov het aantal kwh groen geproduceert is totaal niet in orde.
dat je nu stelt dat iemand een stemmingmaker is, maakt dat je dat nu ook zelf doet.
groene stroom is iets dat niet fossiel is opgewekt, en dat maakt dat je dat in nederland dan maar zelf moet doen.

stemmingmakerij of niet, als ik het hieraan staaf :
http://www.nu.nl/news/175...el_van_nepsysteem%27.html
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1756790&c=30&rss
dan kloppen er een flink aantal zaken wat er in tegenlicht zijn gezegd wel.
duurzame energie en besparen thuis, maken je hiervan minder "vulnerable"
(Dat ik ook aan stemmingmakerij doe, kan ik niet ontkennen. Ik helaas gewoon een beetje moeite met de man!. En zoals vaak vertroebelen gebeurtenissen uit het verleden de objectiviteit van het heden.)

Over de "groenestroom" discussie. Deze heeft een kern van waarheid met heel veel stemming makerij. Laat ik er bij vermelden dat de europeesche unie het product heeft uitgevonden, NL het als een van de weinige heeft geimplementeerd en nu dus door dezelfde uitvinder wordt zwartgemaakt.

Het is dubbeltelling. Duurzaam, gesubsidieerde stroom tbv landelijke doelstellingen wordt doorverkocht aan de klant. (Of dat tegen woekertarieven gaat is nog maar de vraag, veel leveranciers verkopen groen voor grijs) Het is echter niet zo dat het kopen van groene stroom zorgt voor een additionele bijdrage in de groen productie van NL. Echter proeven met het aanbieden van groene stroom met een daadwerkelijke additionaliteit van groene productie laat zien dat er bijna geen klant daarvoor kiest!

De dubbeltelling welke wordt genoemd waarbij een land als Zweden groene stroom certificaten gebruikt tbv het behalen van eigen doelstellingen en ze vervolgens doorverkoopt aan NL kwam inderdaad voor. Echter maar op uiterst beperkte hoeveelheid. Het overgrote gedeelte van de garanties kwamen uit Noorwegen en zij passen dit zuiverder toe.

Het nieuwe voorstel is dat voor het verkopen van de groene stroom ten minste 33% additioneel moet zijn. Daarmee wordt bedoeld dat 1/3 van de geleverde stroom uit lokale, duurzame, niet (en ook nooit) gesubsidieerde bronnen moet komen. Als we kijken naar windstroom waarbij de productie ongeveer €110 per MWh kost, huidige stroom prijs voor wind ongeveer 75 euro is, zal de groene stroom ongeveer € 12 per MWh inkoop duurder worden.

Cedo Nulli

• JakeNL
Op dit moment wordt de installatie van de zonneboiler + CV-ketel (Remeha Quinta + Zenta) verder aangelegd binnenshuis. Gelukkig een erg flexibele installateur (Allgas. Dordrecht), die aan al mijn 'grillen' van wegwerken van leidingen tegemoet komt. Ik ben in mijn lunchpauze even wezen kijken en alles werd aangelegd op een manier zoals ik het zelf ook gedaan zou hebben :)

De Flam kachel doet het uitstekend, wanneer de luchttoevoer maximaal openstaat, zie je de vlammen gewoonweg langs het hout spuiten. De kachel trekt dus als een tierelier (niet gunstig voor je houtverbruik trouwens, want het hout is weggebrand voordat je het weet).
Het stonk door het hele huis wel verschrikkelijk, omdat de lak van de kachel nog moet uitharden tijdens de eerste keer stoken ;(
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:29:
...
Wat me ook opvalt in het aansluitschema is dat het hete water ( tot 95 graden ) van de zonneboiler rechtstreeks de inlaat van de CV in gaat. En pas bij de uitgang zit een mengkraan voor het terugregelen naar 60 graden. Waarom niet voor de inlaat van de CV deze mengkraan en het terugregelen?

Zo staat het overigens in de Remeha documentatie ( hydraulisch aansluitschema ) dus het zal wel goed zijn. Maar toch vind ik het apart.
...
Door de mengraan achter de CV-ketel te plaatsen, voorkom je het geval dat de CV-ketel alsnog aanslaat om er nog een paar graadjes bij te doen (als de mengkraan net wat te laag staat).

Overweeg ook het sensor + gateway verhaal wat ik in een bovenstaande post heb vermeld, dat voorkomt nodeloos aanslaan van je ketel bij warm genoeg boilerwater.

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:28:

Overweeg ook het sensor + gateway verhaal wat ik in een bovenstaande post heb vermeld, dat voorkomt nodeloos aanslaan van je ketel bij warm genoeg boilerwater.
De gateway heb ik nog niet. Ik zit net ff op de Remeha site te kijken. de Gateway kost 110 euro ex btw en de bijbehorende kabelset kost 42 euro.

Ik zou ze zelf graag willen hebben :-). Alleen dit is wederom een extra investering, bovenop de ombouwset van de Avanta ketel voor de zonneboiler. Deze hebben we niet begroot. En nu dreigt er dus een budget overschrijding.

Ik zie overigens dat eea ontzettend eenvoudig is bij te bestellen en te installeren.

Ik overleg het met m'n vriendin, kijken of we het nu doen of iets later.

• Niet online
mooi ! waarschijnlijk word het vrijdag een volle zon dag en kan je genieten,
onder de douche uiteraard.

en dan dit :
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=231

• JeroenH
(jarig!)
In een perfecte wereld worden de kosten hiervoor gewoon aan Nuon gefactureerd en komen ze dus bovenop de kWh-prijs. Ik zie militairen geen windturbines beveiligen? :?

• Niet online
het is vast om een revolt van de burger te voorkomen als we het gelag gaan betalen,
ik zie de duitsers echt nog niet de centrale hemweg aanvallen,
http://www.insnet.org/nl/...ines.rxml?id=22775&photo=

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:25:
het is vast om een revolt van de burger te voorkomen als we het gelag gaan betalen,
ik zie de duitsers echt nog niet de centrale hemweg aanvallen,
http://www.insnet.org/nl/...ines.rxml?id=22775&photo=
Was te verwachten natuurlijk. Het zit eraan te komen dat de netwerken weer staats-eigendom gaan worden (of in elk geval onder verantwoording gaan vallen van de staat, dus die betalen hoe dan ook als het nodig is), dus dan moet je als commercieel bedrijf het eerst even helemaal leegplukken.
Geweldig idee van de overheid om nutsbedrijven te privatiseren. :(
CanonG1 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:03:
[...]

In een perfecte wereld worden de kosten hiervoor gewoon aan Nuon gefactureerd en komen ze dus bovenop de kWh-prijs. Ik zie militairen geen windturbines beveiligen? :?
Het leger is veel goedkoper dan een beveiligingsbedrijf.

[Voor 20% gewijzigd door TD-er op 23-09-2008 16:01]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Niet online
Kleurenblind
Minister Cramer roept dat het goed gaat met het klimaatbeleid, maar de feiten liggen anders. De Milieubalans van deze week laat met gekleurde vakjes zien welke milieudoelen grote kans maken om te worden gehaald. Slechts vier van de 25 vakjes waren groen. Mirjam de Rijk: ‘Deze minister is kleurenblind. Zij ziet blijkbaar groene vakjes waar rode staan.’

http://www.insnet.org/nl/sti_txt.rxml?id=20840&photo=

Anoniem: 165002

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:30:
Kleurenblind
Minister Cramer roept dat het goed gaat met het klimaatbeleid, maar de feiten liggen anders. De Milieubalans van deze week laat met gekleurde vakjes zien welke milieudoelen grote kans maken om te worden gehaald. Slechts vier van de 25 vakjes waren groen. Mirjam de Rijk: ‘Deze minister is kleurenblind. Zij ziet blijkbaar groene vakjes waar rode staan.’

http://www.insnet.org/nl/sti_txt.rxml?id=20840&photo=
Was natuurlijk te verwachten.
Zolang we het hele energie topic neerleggen bij economische zaken zal er niets veranderen.
Niet dat ik haar een goede minister vind maar volgens mij kan ze weinig uitvoeren.
Collega vd Hoeven is erg makkelijk te besturen door onze energie bazen..; voor de Nuon's in ons land de perfecte persoon op deze positie.

Er zal of een apart ministerie van energie moeten worden ingericht; of maybe als eerste stap de hele energie en duurzaamheids kwestie naar VROM verplaatsen.

Helaas hebben we geen bekwame mensen in dit kabinet zitten die dit klaar krijgen. ;(

• Niet online
braindead puppets dus.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lees Cramer = Brinkhorst
Volgens mij gaat er pas echt wat veranderen als de olie 300 dollar per vat kost.

• TD-er
Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:08:
Lees Cramer = Brinkhorst
Volgens mij gaat er pas echt wat veranderen als de olie 300 dollar per vat kost.
Waarom?
Moet je eens nagaan wat dat aan aardgasbaten oplevert en BTW.
Nee, ik denk dat ze eerder een belastingmaatregel zullen instellen voor de laagste inkomens dan dat ze serieus gaan werken aan een oplossing.
Niets idealer voor een overheid dan dat er een groot verschil bestaat tussen arm en rijk, mits het volk net niet voldoende redenen heeft om massaal te gaan mopperen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
(jarig!)
Bij mij werkt de site van New Energy TV niet... kunnen anderen hem wel zien?

-edit-

Hmmmz. Hopelijk komt hij snel weer op. Hoewel er de laatste niet heel veel nieuw materiaal verschenen is neem ik de site toch altijd even mee in mijn dagelijkse 'rondje over het internet'.

-edit2-

Zojuist even een mailtje naar Roelf van Til (de man achter NE-TV) gestuurd, bijna gelijk antwoord terug: is bekend, wordt hard aan gewerkt!

[Voor 65% gewijzigd door JeroenH op 23-09-2008 21:21]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij mij ook niet, de hele dag al niet.

• TD-er
CanonG1 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:07:
Bij mij werkt de site van New Energy TV niet... kunnen anderen hem wel zien?

-edit-

Hmmmz. Hopelijk komt hij snel weer op. Hoewel er de laatste niet heel veel nieuw materiaal verschenen is neem ik de site toch altijd even mee in mijn dagelijkse 'rondje over het internet'.
Site is wel te pingen, maar er komt niets binnen als je naar het ip-adres ervan telnet op poortje 80.
Kortom Apache zal wel gecrashed zijn (of offline gehaald om wat voor reden dan ook)

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50
Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:08:

Dan komt de houtgestookte auto van Dutch John weer aan de bak. Zie het ecologieforum.

Een soort rijdende speksteenkachel zeg maar }:O

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik had 'm gezien op dat forum daar.
Nu nog stoken op pallethout :)

• JeroenH
(jarig!)
kockie schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:52:
[...]

Dan komt de houtgestookte auto van Dutch John weer aan de bak. Zie het ecologieforum.

Een soort rijdende speksteenkachel zeg maar }:O
Kijk, die zag ik dus zondag ook op de Schoner Vervoer Toer! Ik heb juist zijn voertuig er uitgelicht in een stukje op mijn website omdat ik mateloos geïntrigeerd was door wat hij had gebouwd. Vooral van dichtbij wordt het enorme vakmanschap zichtbaar waarmee alles gemaakt is. Heel knap.

Heeft iemand contactgegevens van hem? (mag via PM of mail)

[Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 26-09-2008 17:43]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:52
Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:21:
[...]

Was natuurlijk te verwachten.
Zolang we het hele energie topic neerleggen bij economische zaken zal er niets veranderen.
Niet dat ik haar een goede minister vind maar volgens mij kan ze weinig uitvoeren.
Collega vd Hoeven is erg makkelijk te besturen door onze energie bazen..; voor de Nuon's in ons land de perfecte persoon op deze positie.

Er zal of een apart ministerie van energie moeten worden ingericht; of maybe als eerste stap de hele energie en duurzaamheids kwestie naar VROM verplaatsen.

Helaas hebben we geen bekwame mensen in dit kabinet zitten die dit klaar krijgen. ;(
Onderbrengen van energie bij een ander of nieuw ministerie is een vest- broekzak principe en verandert totaal niets. Immers de overheid is onderdeel van het probleem niet de oplossing, de overheid is het spreekwoordelijke breezersletje van de energieboeren. Deze samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid heet met een mooi woord: corporatisme en op het gebied van energie zijn er verschillende voorbeelden.

Neem nu die volstrekt belachelijke sde regeling het is weinig meer dan een ontmoedigingsbeleid overgoten met een dikke laag haagse groene schijnheiligheid, nederland zou toch massaal aan de pv-panelen gaan. (Ik ben tegen subsidies, maar als je toch duurzame energie wilt promoten dan heb ik liever die duitse eeg, is simpel en duidelijk.)

Dan hebben nog de max 3000kw/h saldeerregeling, de slimme meter die verplicht gaat worden, het capaciteitstarief is er waarschijnlijk gaat komen. Al deze dingen hebben een gemeenschappelijke deler, namelijk de grootste voordelen zitten aan de zijde van het bedrijfsleven. Zolang wij de overheid niet afrekenen op het geflirt met het bedrijfsleven zal er niets maar dan ook niets veranderen, anders groene schijnheiligheid.

Wachten op onze volksvertegenwoordigers dat ze gaan doen waarvoor ze zijn aangesteld, het volk vertegenwoordigen, is wachten tot pasen en pinksteren op een dag vallen, kan je beter investeren in een goed glijmiddel is het genaaid worden in elk geval een iets minder pijnlijke affaire.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

squaddie schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:42:
[...]

<snip>
Dan hebben nog de max 3000kw/h saldeerregeling, de slimme meter die verplicht gaat worden, het capaciteitstarief is er waarschijnlijk gaat komen. Al deze dingen hebben een gemeenschappelijke deler, namelijk de grootste voordelen zitten aan de zijde van het bedrijfsleven. Zolang wij de overheid niet afrekenen op het geflirt met het bedrijfsleven zal er niets maar dan ook niets veranderen, anders groene schijnheiligheid.

Wachten op onze volksvertegenwoordigers dat ze gaan doen waarvoor ze zijn aangesteld, het volk vertegenwoordigen, is wachten tot pasen en pinksteren op een dag vallen, kan je beter investeren in een goed glijmiddel is het genaaid worden in elk geval een iets minder pijnlijke affaire.
al zou ik het iets anders verwoorden zit er wel een kern van waarheid in je verhaal, het is zoalsaltijd een groene saus over belasting-maatregelen dus met interesse zie ik je verhuiskaart naar Duitsland tegemoet.
Als het je bevalt ga ik misschien ook wel verhuizen naar .de (en ja dat is wel serieus).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Niet online
deze moet nog even herhaald worden als quote of the week :
de overheid is het spreekwoordelijke breezersletje van de energieboeren
het is echt inderdaad een genante vertoning,
http://www.insnet.org/nl/...ines.rxml?id=23252&photo=
ik heb gelukkig echt mijn eigen groene energie, en ik ben er trots op.
en nu ik dit weet helemaal driedubbeldik.
je koopt ook geen gouden ring die achteraf van ijzer blijkt te zijn,
hoewel het certificaat van de overheid/leverancier stelt dat je blij moet zijn met je gouden ring.

[Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-09-2008 12:01]

• Mike70
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Liep ik vorige maand al te griepen dat ze bij GreenChoice de prijzen voor de 2e keer vanaf 1 juli hadden verhoogd.
Controleer ik vandaag mijn tarieven: wat zie ik.....
Laag tarief voor de 3e keer in 2 maanden verhoogd.
Hier mijn tarieven vanaf 5 mei:

Greenchoice: 05-05-2007
Hoog: 24.06 c/kWh
Laag: 16.57 c/kWh

Greenchoice: 01-07-2007
Hoog: 24,19 c/kWh
Laag: 17,25 c/kWh

Greenchoice: 01-08-2007
Hoog: 24,84 c/kWh
Laag: 17,73 c/kWh

Greenchoice: 24-09-2007
Hoog: 24,84 c/kWh
Laag: 17,84 c/kWh

Ik ga ze nu maar eens voor hun noten schieten. :X

www.mijnzon.info

• Niet online
das de markt, daarom zette ik het 3 jaar vast bij greenchoice,
greenchoice kan daar weinig aan doen, je kan daar wel zelf iets aan doen,
de brieven van nuon(variabel) bij mijn pa zijn veel erger....kijk maar eens naar de gasprijs van vrienden of de buurman.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-09-2008 21:07]

• Mike70
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:06:
das de markt, daarom zette ik het 3 jaar vast bij greenchoice,
greenchoice kan daar weinig aan doen, je kan daar wel zelf iets aan doen,
de brieven van nuon(variabel) bij mijn pa zijn veel erger....kijk maar eens naar de gasprijs van vrienden of de buurman.
Ik dacht dat ze het maar 2 maal per jaar mochten aanpassen.
Hier hun antwoord naar aanleiding van de vraag van één maand geleden:

Naar aanleiding van uw ontvangen email kunnen wij u aangeven dat u een variabel contract heeft waarvan de tarieven tweemaal per jaar aangepast (kunnen) worden. Wij baseren ons op het tarief van uw regioleverancier Essent en geven u een korting van € 0,0025 per kilowattuur die u verbruikt.

Per 1 juli 2008 heeft regioleverancier Essent haar tarieven verhoogd en wij hebben ons tarief daarom ook helaas moeten verhogen en dit via uw dossier gecommuniceerd. Echter, u behoudt uw korting van € 0,0025 per kilowattuur die u verbruikt.

Ik begrijp het niet helemaal meer... 8)7

www.mijnzon.info

• Niet online
mooi he, maaruh vraag je dat ook in de AH bij het brood ? ;-)
daarvoor bestaat geen oplossing, maar een beetje besparen op verbruik is zo gebeurt,

als je bij greenchoice een zonnepaneel hebt, krijg je korting.(0,05)
uiteindelijk is geen paneel nemen even duur als er wel eentje nemen.
(zonnepanelen stijgen ook hard in prijs, maar niets doen en op de overheid wachten is echt het duurst)

• zonnigtype

zonnigtype

Ik kan je nog veel leukere stukken laten zien.

Maar ja, die komen achter de paywall van Energeia vandaan, dus dat moet ik helaas "voor mezelf houden"... ;) :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 07:56

Niwla

dat dus....

wie maakt er hier gebruik van een 3jarig contract bij Greenchoice ?

Ik zit daar nu naar te kijken. Mijn huidige enkel tarief is 0.2236, de vaste prijs zou zijn 0.1986
Volgens mij zijn deze beide bedragen incl. alle belastingen. Dan zou ik toch juist stom zijn als ik dit niet zou doen ?

niets moet......behalve adem halen

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kijk ook eens bij de vastelastenbond
http://www.vastelastenbon...ipts/energie_tarieven.php

0,173 per kwh bij greenchoice.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 07:56

Niwla

dat dus....

Dat is hun inkoopprijs ?

niets moet......behalve adem halen

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nee, dat is de prijs die jij voor één jaar gaat betalen per kwh.
Maar met vragen neem gerust contact op met de vlb.

• Niet online
voor 1 juli was het echt goedkoop, nog steeds is de piek van november 2007 - juli 2008 nog niet verwerkt in de energieprijzen, daarom koos ik die lage prijs voor 3 jaar.
nog steeds geen spijt van, en over 3 jaar heb ik een maximaal groot pv systeem, dan wil ik juist hoge prijzen,
ik ben dan namelijk leverancier op jaarbasis.
verder blijft hierdoor mijn nachttarief ook erg laag, omdat er berichten zijn geweest dat dit fors duurder gaat worden.

• mkleinman

mkleinman

Zijn er hier btw mensen die ervaring hebben met de Remeha Gateway? Deze plaats je tussen de zonneboiler, de CV ketel en de kamerthermostaat.

Ik probeer informatie te vinden over het ding ( aansluitingen e.d. ) maar kan er eigenlijk verrekte weinig over vinden.

De ombouwset voor m'n Avanta ketel is inmiddels binnen.

Wat ik begrepen heb van Sunsystems.nl is hij toch bezig met zijn collector op de lijst te krijgen van kleine systemen voor de subsidie. Dat zou voor mij ontzettend goed nieuws zijn iig

• zonnigtype

zonnigtype

Is dat een belediging of een compliment voor Brinkhorst? Of the other way round?

Just asking... ;)

• Niet online
dat zijn nog maar kleuters hoor, gewoon over 1 kam die 2.
nee, deze dan palin :

De gouverneur uit Alaska erkent weliswaar het bestaan van global warming – in haar staat is de temperatuur de laatste 50 jaar meer gestegen dan waar ook ter wereld -, maar dat is volgens haar geenszins de mens aan te rekenen. In het comedy programma Saturday Night Live zei een imitatie Palin – een briljante rol van actrice Tina Fey – dat het warmer omdat “God is hugging us a little bit harder.” Zo heeft de echte Palin het nooit gezegd, maar het komt er wel neer: menselijk verzet tegen global warming is zinloos.

En dat zou vanaf volgend jaar wel eens het nieuwe nationale beleid kunnen worden. Onder president McCain krijgt Palin, die volgens hem meer van het onderwerp afweet “than probably anyone else in the United States of America,” de verantwoordelijkheid voor energie. Terwijl zijn volle aandacht opgaat aan de financiële malaise en twee oorlogen, gaat zij een energie-agenda presenteren die volgens de experts President Bush rechts inhaalt. Om een idee te geven: toen het Congres de ijsbeer op de lijst met bedreigde diersoorten plaatste, vocht zij de wet aan. De mens was niet verantwoordelijk voor zijn mogelijke uitroeiing en had zich dus ook niet te bemoeien met zijn behoud.

Als zij vanaf 20 januari 2009 op komt voor de belangen van heel Amerika is het duidelijk welke kant het op zal gaan. En wordt de rekening voor dat beleid aan de ijsbeer gepresenteerd, dan kan Palin haar handen in onschuld wassen: kennelijk was er voor hem geen ruimte meer in God`s plan.

http://www.insnet.org/nl/...in%27s%20energie-rekening

• mkleinman

mkleinman

Ik heb de ombouwset van m'n Avanta binnen. Ik dacht dat doe ik effe zelf.

Nou ECHT NIET! Er moeten aanpassingen in het branderhuis worden gedaan. En da's mij net TE :)

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Watje! ;) Ben jij nou een tweaker??? ;)

• JeroenH
(jarig!)
Voor een echte Tweaker is dat toch geen bezwaar? ;)

-edit-

Ghehe, twee zielen, één gedachte, great minds think alike, enz.

[Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2008 22:23]

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 19:03:
Als zij vanaf 20 januari 2009 op komt voor de belangen van heel Amerika is het duidelijk welke kant het op zal gaan. En wordt de rekening voor dat beleid aan de ijsbeer gepresenteerd, dan kan Palin haar handen in onschuld wassen: kennelijk was er voor hem geen ruimte meer in God`s plan.

http://www.insnet.org/nl/...in%27s%20energie-rekening
Niet gek staan te kijken, trouwens, dat "the unspeakable thing" (Cain/Palin) daadwerkelijk gaat gebeuren. Such are the bizarre ways of Gods Given Country, namelijk.

Afijn. De instorting van civilizations is reeds diverse malen het rode draadje in de ultrakorte menselijke historie, dus niks nieuws onder de zon. Ik hoop wel dat FirstSolar (CdTe dunnelaag [10,5% rendement al] zonnepaneel producent, extreem succesvol in Europa) dan ruim op tijd haar productielocaties in Frankfurt/Oder en Maleisië flink heeft opgeschaald.

En ach. Zelfs als die mensen in Washington de scepter zwaaien. Er zijn miljoenen Amerikanen die gewoon een dikke vinger richting de hoofdstad steken, en meehelpen de duurzame energie revoluties daadwerkelijk gestalte geven. Palin zwijmelend op een microkristallijn/amorf Si 5,7 m2 moduultje liggend, gemaakt op apparatuur van het zeer Amerikaanse bedrijf Applied Materials, wellicht? Droom mooie dromen en hoop op het beste. Van regeringen hoef je door de bank genomen in ieder geval weinig te verwachten (uitzonderingen daargelaten).

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:29:
[...]

Is dat een belediging of een compliment voor Brinkhorst? Of the other way round?

Just asking... ;)
The other way round.
Bewijst maar weer dat de minister van Economische zaken de touwtjes in handen heeft.

@zonnigtype
"Hoeveel zand gaat er in een kilometer dijkverhoging, waar komt dat vandaan, en wie gaat dat betalen? Ik niet, mag ik hopen..."

Ik ben indirekt werkzaam in de bouw van baggerschepen (we maken de plc besturing), voor die dijkverhoging moet er heeeeeeeel veel zand worden opgespoten.
Meer zand betekend meer schepen, in deze zit ik eigenlijk in een dubbele spagaat :/

[Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-09-2008 00:04]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat ziet de layout van deze site er ineens vreemd uit.
Waar bevindt zich eigenlijk het inlogscherm?

• TD-er
Speksteenkachel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:54:
Wat ziet de layout van deze site er ineens vreemd uit.
Waar bevindt zich eigenlijk het inlogscherm?
Over het uiterlijk, lees anders deze aankondiging op de frontpage even, dan is het allemaal duidelijk ;)
Ik denk dat het inlogscherm dus ook rechtsboven te vinden is. (ben nog niet uitgelogged geweest)

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:48:
The other way round.
Bewijst maar weer dat de minister van Economische zaken de touwtjes in handen heeft.
Oeps. Veel gemaakt vaudje...

Niet de Minister heeft de touwtjes in handen, want die is volstrekt inwisselbaar (anyone knowing the whereabouts of Mister Jopie Wijn???). Er hoeft maar iets goed fout te gaan, en "de minister" wordt geloosd.

Neen, de enigen die hier de "macht" (REEEEEUUUUHHHHH!) in handen hebben zijn de beleidsambtenaren die de door haar/hem ondertekende vele, vele, hoogst ingewikkelde en vaak nogal lange kamerbrieven schrijven en die daar al jaaaaaaren op hun vette krent, regelmatig superbobo's van de "gevestigde orde" ontvangend om e.e.a. "glad te strijken", "voor te koken", dan wel "te regelen" lekker Regentje zitten te spelen...

THAT is the main problem. De rest is bijzaak. :D

• mkleinman

mkleinman

Wel tweakert hier :). Alleen voor deze tweaker houdt het op zodra er aardgas bij komt kijken.

De ombouw van m'n CV ketel is nogal fors. Branderhuis moet er oa uit. Dat laat ik liever over aan iemand die er echt verstand van heeft :)

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08-2021
Flitspaal, hoe zijn je ervaringen mbt het terugbrengen van je aanvoertemperatuur naar 55 graden?

Live PVoutput

• mkleinman

mkleinman

polleke schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 08:26:
Flitspaal, hoe zijn je ervaringen mbt het terugbrengen van je aanvoertemperatuur naar 55 graden?
Tot nu toe erg goed.

Ik krijg de woonkamer prima op temperatuur. Ik merk geen verschil met de standaard instelling van 75 graden. Ik nu vaker op de thermostaat op wat voor vermogen de ketel brand. En dit is meestal slechts 1 of 2. Dus behoorlijk aan het terug moduleren.

Ik hoor mijn vriendin ook niet klagen over de instellingen tot nu toe. Of ik nu minder gas verbruik kan ik nog niet zeggen.

Het zijn namelijk rare dagen. Het is overdag lekker warm met een zonnetje. Maar 's avonds koelt het hard af en 's nachts is het gewoon ronduit koud. ( 2-5 graden ). Op dit moment staat mijn meterstand op ongeveer 40m3 voor deze maand. In vergelijking met 2007 en 2006 is dit erg hoog. Vorig jaar, kan ik me nog herinneren, was september uitzonderlijk warm. Voor 2006 weet ik het niet meer.

Zodra het echt winter wordt ( nov / dec / jan ) dan hoop ik het verschil duidelijk te merken.

• Niet online
Het zijn namelijk rare dagen. Het is overdag lekker warm met een zonnetje. Maar 's avonds koelt het hard af en 's nachts is het gewoon ronduit koud. ( 2-5 graden ). Op dit moment staat mijn meterstand op ongeveer 40m3 voor deze maand. In vergelijking met 2007 en 2006 is dit erg hoog.
en daar komt de zonnecombi dus om de hoek, daar waar het op koningendag ook nog niet 20c was geweest, is het wel goed zonning, de meter staat hier pas op 8m3 voor september.
de combi rules ! ik zet veelal nu de thermostaat even op 20c om een uurtje of 4 smiddags als de temperatuur gaat dalen, hierdoor verbruik ik met zon, in dit tussenseizoen, vrijwel geen gas, wat optelt bij de zomer, helemaal geen gas.
het slimmer en beter inregelen van de combi kun je hier zien : http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
om een uurtje of zes, als het schemert zijn de radiatoren dan ~40c voldoende om de hele avond de woning op 20c te houden. de thermostaat zet ik zodra de zon weg is weer uit.
in de hot top(~25 liter) van de boiler blijft voldoende warm water bescvhikbaar voor 2x douchen, gisteravond om 22:00u was de top 77c, en onderin 24c.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-09-2008 10:07]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met de gateway heb ik een beetje ervaring.
Ik heb het aangesloten in mijn systeem.
Even een NTC weerstandje tegen de leiding voor het water naar de ketel.
En de kabel van de ketel naar de thermostaat zit ook op de gateway.
Of beter gezegd, van de thermostaat naar de gateway en van de gateway naar de ketel.
En dan via een kabeltje naar de RS232 poort van de PC.
Zo kun je onder meer de Celcia 20 instellen en de instellingen vanuit de Celcia opslaan.
Als je dan ook nog een buitensensor aan de ketel aansluit, kun je op de Celcia ook de buitentemperatuur zien.
Voor mij was het schema duidelijk genoeg. O-)

Guus Assmann

• mkleinman

mkleinman

Vandaag te horen gekregen dat m'n boiler in backorder staat. Hij wordt op z'n vroegst pas ergens in de loop van volgende week afgeleverd.

Het zonneboiler project is hier dus iig nog 1 1/2 week uitgesteld.

Zit nog steeds te denken of we die gateway er wel of niet bij gaan nemen. Ik wil wel, maar ik moet m'n vriendin nog overtuigen

Die gateway is eigenlijk dus een soort van Opentherm HUB waar alles op aangesloten wordt.

[Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 26-09-2008 17:00]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
Vandaag kreeg ik de overeenkost van CertiQ binnen. Een kopie hiervan heb ik, met een voorschotformulier opgestuurd naar SenterNovem.
Nu maar hopen dat ze dit wat sneller verwerken als de aanvraag zelf.
Volgens mij heb ik nu alle stappen in de molen gezet. Het wachten is nu weer op SenterNovem. En dan elk jaar opnieuw een voorschotformulier invullen.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50
Speksteenkachel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:48:
[...]

Ik ben indirekt werkzaam in de bouw van baggerschepen (we maken de plc besturing), voor die dijkverhoging moet er heeeeeeeel veel zand worden opgespoten.
offtopic:
ben je toevallig collega van ene Emiel uit Capelle?

Ontopic:

heb hier de ketel al een jaar op 45 graden staan, met vloerverwarming beneden en (denk ik) behoorlijk overmaatse radiatoren boven. Mijn pc hok heeft een radiator die volgens mij de hele bovenverdieping kan warmhouden....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• TD-er
Op dit moment op Ned2 het programma netwerk met een item over wind-energie en de protesten vanuit de bevolking.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55
Pfff, offerte binnen voor ATAG Q-solar, 380 liter, 7,5 m2 collector. 9000 exclusief btw, inclusief montage. Dat wordt dus even verder kijken. Ook nog geen opbrengstverklaring gehad, maar aangezien het vlakkeplaat is denk ik aan 1 GJ per m2. Toch maar naar vacuumbuis kijken, dan heb ik voor een vergelijkbare opbrengst heel wat minder kosten. Maar nadeel is dat de zolderruimte vrij beperkt is.

Waar ik nu aan zit te denken is om voor de boiler een plaat te maken waar de CV op gemonteerd moet worden. Dat is de enige mogelijkheid op een plek van ruim 1 meter diep en ongeveer 60 centimeter breed. Ik heb nog wat meer breedte (80 cm) maar dat is door de afloop van het dak wat minder hoog. Weet iemand of een CV-ketel op een zelf opgetrokken houten wandje kan?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

kockie schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 20:13:
[...]

offtopic:
ben je toevallig collega van ene Emiel uit Capelle?
Nee ik kom uit Enschede, een eind uit de richting niet :)

• Niet online
weten ze bij senter novem eigenlijk hiervan ?
http://www.pvtwins.nl/collectors.html

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 13:05
Joba schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:15:
Waar ik nu aan zit te denken is om voor de boiler een plaat te maken waar de CV op gemonteerd moet worden. Dat is de enige mogelijkheid op een plek van ruim 1 meter diep en ongeveer 60 centimeter breed. Ik heb nog wat meer breedte (80 cm) maar dat is door de afloop van het dak wat minder hoog. Weet iemand of een CV-ketel op een zelf opgetrokken houten wandje kan?
Dat kan in principe wel. Maar 60cm breed, dan kan er met gemak een CV ketel worden geplaatst toch?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Een nederlands bedrijf en alles op de site is in het Engels? Apart. Rendement-technisch is het niet echt handig IMHO, want voor PV wil je lage temperaturen. Terwijl je voor warmte zo veel mogelijk wilt, liefst via directe instraling. Is silicium een goede warmtegeleider?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TD-er
Mistraller schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:05:
[...]

Een nederlands bedrijf en alles op de site is in het Engels? Apart. Rendement-technisch is het niet echt handig IMHO, want voor PV wil je lage temperaturen. Terwijl je voor warmte zo veel mogelijk wilt, liefst via directe instraling. Is silicium een goede warmtegeleider?
Is het heel veel warmer dan een gewoon PV-systeem?
Hoe warm worden gewone PV-systemen?
Met een warmte collector erachter heb je in elk geval wel een bovengrens qua temp. (kooktemp van de vloeistof die erdoor stroomt)

• Niet online
zomers worden pv panelen fluitend 70c en de opbrengst is dan slecht,
als dit terug kan naar 50 is dat al heel wat.
vooral als de toevoer eerst langs de pv gaat, moet het rendabel zijn.

• Joba
FicoF schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:51:
[...]

Dat kan in principe wel. Maar 60cm breed, dan kan er met gemak een CV ketel worden geplaatst toch?
60 cm breed moet inderdaad genoeg zijn, maar kan een CV-ketel geinstalleerd worden op een uit hout geconstrueerd wandje? Zijn er eisen voor brandveiligheid? En de boiler achter die wand is slecht bereikbaar, van slechts een kant. Gaat dat problemen geven?

• mkleinman

mkleinman

Joba schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:38:
[...]

60 cm breed moet inderdaad genoeg zijn, maar kan een CV-ketel geinstalleerd worden op een uit hout geconstrueerd wandje? Zijn er eisen voor brandveiligheid? En de boiler achter die wand is slecht bereikbaar, van slechts een kant. Gaat dat problemen geven?
Mijn CV ketel heeft jarenlang op een houten voorzetwandje gezeten naast het trapgat. Dit is door de woningbouw destijds gedaan ( toen waren deze woningen nog huurwoningen ).

Zolang de plaat maar stevig is ( 22mm watervast verlijmd multiplex? ) of nog dikker. Dan zou het denk ik prima moeten kunnen.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 13:05
Joba schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:38:
[...]

Houten wand is geen probleem, zolang deze maar stevig is gemonteerd maar dat snap jij natuurlijk ook...

Wat voor boiler heb je? Sommige boilers hebben weinig onderhoud nodig, de andere weer wel. (anode vervangen en dat soort ongein). Wat voor materiaal is het, zit er een spiraal in, etc..

• Joba
Dat gaat dus waarschijnlijk wel lukken. (Zonne)Boiler en CV-ketel moeten nog aangeschaft worden. Ik kan nog altijd een open houten geraamte maken en een plaat op maat voor de cv-ketel, in plaats van een hele dichte wand. Dan kan ik er wat makkelijker bij voor het onderhoudswerk, dank voor de tips! Voor de aanschaf zal ik letten op een met weinig onderhoud.

Iets anders, wat is het lastig om contact te krijgen installateurs zeg. Rivusol, Solar2all en ook sunsystems reageren niet of uiterst traag. Heb ook geen telefoonnummers. Wat zijn jullie ervaringen?

[Voor 5% gewijzigd door Joba op 28-09-2008 19:59]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Iets anders, wat is het lastig om contact te krijgen installateurs zeg. Rivusol, Solar2all en ook sunsystems reageren niet of uiterst traag. Heb ook geen telefoonnummers. Wat zijn jullie ervaringen?
heb ook een mailtje nar sunsystems gestuurd en geen reactie ontvangen.

• mkleinman

mkleinman

Joba schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:57:
Dat gaat dus waarschijnlijk wel lukken. (Zonne)Boiler en CV-ketel moeten nog aangeschaft worden. Ik kan nog altijd een open houten geraamte maken en een plaat op maat voor de cv-ketel, in plaats van een hele dichte wand. Dan kan ik er wat makkelijker bij voor het onderhoudswerk, dank voor de tips! Voor de aanschaf zal ik letten op een met weinig onderhoud.

Ik heb op dit moment veel contact met SunSystems.nl. Wat ik weet is dat Johan ( van Sunsystems ) het op dit moment ontzettend druk heeft ivm de subsidie die losgekomen is.

Zie ook m'n blog daarin zie je in elk geval dat solar2all en sunsystems.nl in mijn geval uiterst snel reageerden.

RIvusol kan je truowens ook bellen. Hun telefoonnummer ( 040- ) staat gewoon op hun site bij contact.

En daar reageren ze ook uiterst snel en netjes op. Heb ze ook al meerdere keren aan de telefoon gehad.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
maxtrash schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:06:
[...]

heb ook een mailtje nar sunsystems gestuurd en geen reactie ontvangen.
Hier dezelfde ervaringen. Ik wil eigenlijk een systeem van meer dan 6 m2 aanschaffen met daarbij een boiler van ca 400 liter. Meer durf ik niet op de verdiepingsvloer te zetten. Hiervoor heb ik een prijsopgaaf gevraagd bij Sunsystems en solar2all, maar helaas nog niks ontvangen. Sinds de subsidieregeling bekend is heb ik eigenlijk helemaal niks meer van de aanbieders gehoord. Ze zullen het wel druk hebben met de subsidieregeling.
Wie het eerst een gecertificeerd systeem kan aanbieden gebaseerd op vacuumbuizen, die loopt natuurlijk binnen!

Op de fiets vervuil je niets!

• JakeNL
guus.assmann schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:03:
Met de gateway heb ik een beetje ervaring.
Ik heb het aangesloten in mijn systeem.
...
Als je dan ook nog een buitensensor aan de ketel aansluit, kun je op de Celcia ook de buitentemperatuur zien.
Voor mij was het schema duidelijk genoeg. O-)
Is die buitensensor nog niets bijzonders? Het lijkt me wel leuk om inderdaad de buitentemperatuur te zien op je Celcia, maar als dat een 'speciale' Remeha sensor is, dan is het waarschijnlijk goedkoper om een weerstationnetje bij de Kruidvat te kopen met draadloze buitensensor.

Algemene info over de gateway kan je trouwens hier bij Remeha vinden. Specifieke info zou ik moeten scannen

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
Joba schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:57:
Ik neem inderdaad aan dat ze druk zijn. Solar2all (Rutger heb ik uitgebreid telefonisch gesproken). Op dit moment wacht ik ook nog op een reactie van Sunsystems.
Als ik alles goed op een rijtje gezet heb, is het zo dat je voor een Heatpipe systeem op dit moment > 6 m2 aperture oppervlak moet hebben. Dit betekent minimaal 65 pijpen. Op het dakvlak dat ik beschikbaar heb, kan ik die alleen maar kwijt met de collectoren van Solar2all. De regeling die zij aanbieden kan echter geen driewegklep aansturen om ervoor te zorgen dat het water niet door de combiketel gaat als het boilerwater > 60 graden is. Dit wil ik namelijk doen omdat de afstand tussen boiler en ketel vrij groot wordt, bij elke warmwatervraag zou anders eerst de naverwarming ingeschakelt worden om het afgekoelde water uit de leiding op te warmen.
Ik overweeg nu de collectoren aan te schaffen bij Solar2all en de regeling en pomp bij Sunsystems.

• Niet online
het is weer maandag : tegenlicht / energie op tv

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
Anoniem: 238103 schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:05:
het is weer maandag : tegenlicht / energie op tv
Ik las dat het over elektrische auto's zal gaan. Heeft iemand nog wat van het initiatief van elektriciteit tanken bij Essent gehoord nadat het een tijdje terug met veel bombarie aangekondigd is?

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
Mistraller schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:05:
[...]

Ik heb het niet helemaal nagelezen, maar wat ik hieruit begrijp
(http://www.pvtwins.nl/leaflet_pvtwins_en.pdf)

Is dat je kiest voor een collector variant die ook stroom opwekt, of een pv variant die ook water kan verwarmen. In beide gevallen is een van de 2 efficient ten koste van de andere.

• TD-er
feelthepower schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:08:
[...]

Is dat je kiest voor een collector variant die ook stroom opwekt, of een pv variant die ook water kan verwarmen. In beide gevallen is een van de 2 efficient ten koste van de andere.
Is inefficiëntie een probleem als de prijs per Wp en/of warm water lager is dan 2 losse varianten?

• TD-er
feelthepower schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:04:
[...]

Ik las dat het over elektrische auto's zal gaan. Heeft iemand nog wat van het initiatief van elektriciteit tanken bij Essent gehoord nadat het een tijdje terug met veel bombarie aangekondigd is?
Gezien de aankondiging gaat het volgende keer over zonne-energie. :)

Best wel interessante serie.

Anoniem: 147332

feelthepower schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:04:
[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven.

Wel kan ik deze link hier posten. Een verschrikkelijk mooi overzicht:
http://www.olino.org/arti...lektrische-personen-autos

• TD-er
Anoniem: 147332 schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:06:
[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven.

Wel kan ik deze link hier posten. Een verschrikkelijk mooi overzicht:
http://www.olino.org/arti...lektrische-personen-autos
Hmm dat zijn er inmiddels veeeeel meer dan ik verwacht had.
Gaat de goede kant op, nu nog redelijke aanschafprijs die vergelijkbaar is met de huidige auto's. (zitten er wel een paar tussen, maar ook zat die veel duurder zijn, of onbekend)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Vandaag 2 offertes van lokale installateurs binnen voor de aanschaf en installatie van een Nefit 2-110 solarline system. (De bijbehorende ketel hebben we al)
3500,-- bij de ene, zo'n 3650,-- bij de andere. Netto prijzen, zonder verrekening subsidie. Ik vind het veel geld, vooral de installatiekosten, ruim 1250,-- vind ik aan de hoge kant. Vooral omdat er bij ons geen steiger geplaatst hoeft te worden.
Volgens mij is zo'n systeem prima zelf te plaatsen. Het eenmansbedrijfje wat onze ketel (netjes) geplaatst heeft, heeft geen ervaring met zonneboilers, maar wil het samen met mij best oppakken. (Hij heeft mij nog geen kostenindicatie gegeven.)
Is dat een goed idee, of is het raadzaam om met een grote installateur in zee te gaan?
Ik ben niet vies van klussen, heb zelf onze PV installatie geplaatst, en radiators heb ik zelf ook al vaker geïnstalleerd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:40:
[...]

Is inefficiëntie een probleem als de prijs per Wp en/of warm water lager is dan 2 losse varianten?
Voor de geïnteresseerden: ik heb hier een artikel liggen slingeren over PVT systemen die nu met een teen in het koude water de eerste marktstapjes gaan zetten:

Thole, S. (2008). Starkes Doppelpack - Photovoltaik 05/2008: pp. 68-70. Duitstalig, selbstverständlich.

PVT systeem van PV Twins zou op complex met 16 appartementen in Deventer in juni neergezet worden. ECN off-shoot (er is wat competitie geweest met een zeer bekend DE architect in "het westen des lands"...). Biedt niet alleen simpele modules aan, maar ook PVT collectoren met "glazed" glasplaat waarmee concentratie van zonlicht wordt gerealiseerd. Temperatuur tot maar liefst 90 graden, Elswijk (manager) beweert dat totale kWh equivalent output (totaal van warmte en elektra) ongeveer even hoog zou zijn als die van zijn "normale" modules. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat (het gaat trouwens om 36 monokristallijne cellen/module). Niet concentrerende standaard modules hebben natuurlijk door de lagere temperatuur (van het geproduceerde warme water) een hoger werkrendement van de cellen, dus hogere elektra output. Elswijk combineert zijn standaard modules met warmtepomp, waardoor terugloop watertemp. omlaag gebracht kan worden. Verder combi met aardwarmte opslag: opslag in zomer, opname in winter. Volgens dat artikel zou een systeem met 40 PVT modules (25 vierkante meter... :o ) warmte behoefte van een gezin volledig, en elektra tot zo'n 96 procent moeten kunnen dekken. Echter: stroom voor warmtepomp dient natuurlijk ook weer separaat in het verhaal ondergebracht te worden.

De collector module heeft een elektrisch nominaal (goed lezen! "nominaal" = standaard test condities, dus celtemperatuur van ... 25 graden C) vermogen van 150 Wp en een thermisch vermogen van 765 Watt. Over prijzen doen zowel PV Twins als de veel grotere concurrent Solarzentrum-Allgäu (Bayern), met productieplannen van 60.000 modules/jaar supermistig... Enige wat er uit schijnt te komen is dat "variant met PVT modules en warmtepomp" ongeveer opweegt tegen "variant met gescheiden PV-modules en zonnecollector". For whatever that is worth. Nog vele haken en ogen aan die vage "toezeggingen".

Lijkt me verder totaal niet van toepassing op zowel SDE als op "subsidieregeling duurzame warmte", dus voor de very nerdy piepeltjes die wel eens vet in het diepe willen springen en voor innovatie gaan (en leuke som geld op een "andere" bank dan dat in opspraak geraakte probleemgeval heeft staan... ;) )

Als iemand kopie van het artikel wil, gaarne persoonlijk via mail adres.

Off/on topic: idem voor kopie artikel "Greenchoice moet straks kolenstroom verkopen" (uitsluitend privé!!!). :?

• TD-er
zonnigtype schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:32:
[...]
(en leuke som geld op een "andere" bank dan dat in opspraak geraakte probleemgeval heeft staan... ;) )
Lijkt me nu juist een goed moment om het geld van die rekening te gaan gebruiken ;)

• mkleinman

mkleinman

Leuk... Bedrijven die gepikeerd zijn dat je niet bij hen de zonneboiler hebt besteld. Zo ben ik gisteravond gebeld door Rayvin. Met eigenlijk het verwijt waarom ik hun systeem niet had genomen.

Ik heb daarin eerlijk aangegeven dat ik hun efficienty erg rooskleurig vind en dat bij navraag ik geen inzage krijg in de diverse NEN en TNO rapportages. Maw. Het is het woord van de fabrikant waarop ik moet geloven. Daarnaast was er niets van dat systeem te vinden op internet behalve een door hun gepromote klant. ( wederom met vage grafieken ).

Hij was not amused om te horen dat ik al een definitieve offerte had liggen met handtekening. En stelde zich in mij ogen op als een slechte verliezer.

Ah well. Ik ga genieten van die 48 vacuumbuizen en 300l :D. Daar heb ik geen andere zonneboiler voor nodig :)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 07:22:
Leuk... Bedrijven die gepikeerd zijn dat je niet bij hen de zonneboiler hebt besteld. Zo ben ik gisteravond gebeld door Rayvin. Met eigenlijk het verwijt waarom ik hun systeem niet had genomen.

Ik heb daarin eerlijk aangegeven dat ik hun efficienty erg rooskleurig vind en dat bij navraag ik geen inzage krijg in de diverse NEN en TNO rapportages. Maw. Het is het woord van de fabrikant waarop ik moet geloven. Daarnaast was er niets van dat systeem te vinden op internet behalve een door hun gepromote klant. ( wederom met vage grafieken ).

Hij was not amused om te horen dat ik al een definitieve offerte had liggen met handtekening. En stelde zich in mij ogen op als een slechte verliezer.
Wat onzettend kinderachtig zeg :X Natuurlijk mag je informeren waarom jouw bedrijf niet de keuze is geworden, maar doe wat met de feedback en verbeter je dienstverlening, in plaats van je te gedragen als een klein kind :') Dat bedrijf zou voor mij direct afdoen :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Joba
Okee, Rayvin valt dan bij mij ook gelijk af. Zo'n iemand hoef ik niet over de vloer. Overigens ook al zo'n bedrijf dat gewoon niet reageert op je emails.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zojuist even nagezien: De buitentemperatuursensor voor de Remeha Quinta 28 is een NTC die bij 25 graden een weerstand heeft van 12K.
Zo'n ding is zo te koop, bij een elektronica leverancier.

@Mistraller:
Zelf installeren is volgens mij geen probleem. Ik heb het ook gedaan.
En bijvoorbeeld van Remeha is er een heel mooi installatievoorschrift te vinden. (Ik heb een PDF hiervan)
Zeker als je geen steiger hoeft op te bouwen, is het geen punt.
Aansluiten is ook geen moeilijk karwij.
Als je een verwarmingsketel kunt plaatsen, dan kun je ook een zonneboiler plaatsen.
En als een installateur ook nog wil helpen, prima. Sluit een deal. Het is voor beiden een kans om te leren. O-)

Guus Assmann

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zonnigtype schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:32:

Volgens dat artikel zou een systeem met 40 PVT modules (25 vierkante meter... :o ) warmte behoefte van een gezin volledig, en elektra tot zo'n 96 procent moeten kunnen dekken.
Voor stroom wil ik dat wel geloven, maar voor warmte twijfel ik daar toch een beetje aan. Ik denk dat je in de zomer een gigantisch overschot aan warmte hebt en in de winter een groot tekort.
De collector module heeft een elektrisch nominaal (goed lezen! "nominaal" = standaard test condities, dus celtemperatuur van ... 25 graden C) vermogen van 150 Wp en een thermisch vermogen van 765 Watt. Over prijzen doen zowel PV Twins als de veel grotere concurrent Solarzentrum-Allgäu (Bayern), met productieplannen van 60.000 modules/jaar supermistig...
Goedemorgen zeg. 40x150 Wp is 6000 Wp. Tegen gangbare prijzen van € 5/Wp praat je dan al over € 30.000. En omdat er ook een collector in zit denk ik niet dat je met € 5/Wp klaar bent.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Niet online
ik sta nu op september op 12m3 gas inclusief verwarming,
dus dat geeft een mooie indicatie wat een combi al kan.

in de zomer ben je autonoom, in het tussenseizoen dus 50% en in de maanden dec-feb dus 99% afhankelijk van gas.
maar dan nu even het financiele plaatje..... dat is dus in mijn geval 1600m3 minder.

[Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-09-2008 11:46]

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee