Ik heb daar ook gedacht maar dat gaat niet makkelijk. Ik ben nog wel op zoek naar een klein donkergekleurd metalen bakje om te kijken of ik wat water aan de kook kan krijgen, maar het vermogen is vrij laag. De schotel is 0,6m doorsnee, wat een oppervlak van 2 * pi * 0,32 = 0,57 m2 geeft. Als ik 800 W/m2 zonne-instraling neem (er was wat hoge sluierbewolking die dag), een bedekkingspercentage van de schotel van 95%, rendement van de spiegeltjes van 80% dan kan ik in een vlek van ongeveer 5cm doorsnee ongeveer 350W aan zonne-energie projecteren. Dat is niet zoveel zodra je met water aan de gang gaat...Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:01:
Kun je een kleine zwarte gietijzeren pan kwijt in het middelpunt? Lekker, door zonnewarmte gemaakte stoofpotjes.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nee, nog steeds niets binnen. De aanvraag is toch op 1 april gedaan...Joba schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 17:03:
Eindelijk vandaag de SDE beschikking op de deurmat. Mocht ook wel eens stelletje ambtenaren (mag ik zeggen, ben er zelf een).
Maar inmiddels voor ons nieuwe huis (gisteren sleutel gekregen![]()
) in de tussentijd een beetje van gedachten veranderd en een andere verdeling van de meerwaarde van ons huidige huis bedacht: speksteenkachel, zonneboiler en wat over is zonnepanelen, ipv 3,4 KWp wat eerst het idee was.
Al anderen ook beschikking gekregen?
Met dat gedoe is er weer een heel jaar verloren!
Het huidige systeem ( waarvan ik dit bericht nog typ ) verbruikt idle al ruim 120W, in de stress nog veel meer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zo'n meter is uitermate nuttig: Mijn pc (voorganger trouwens) at 120 wattjes op, terwijl de AMD Geode (zuinige chip) machine van mijn dinnetje maar iets van 55 wattjes eet. Absurde verschillen, dus als ik niet van plan ben te gamen slinger ik tegenwoordig mijn laptopje braaf aan. Alle beetjes helpen en zolang ik alles kan doen wat ik moet doen, is dat toch prima?flitspaal.nl schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:41:
De laptop voor m'n vriendin is binnen. Die ben ik nu aan het inrichten. Ik heb meteen de kWh meter er tussen gehangen :-). Gemiddeld verbruik ligt onder de 30W ( 23-28W ) .. Piekverbruik is 45W.
Het huidige systeem ( waarvan ik dit bericht nog typ ) verbruikt idle al ruim 120W, in de stress nog veel meer.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Volgens dat principe werken we hier ook. Alles wat ik niet hoef te verbruiken aan energie zal ik ook proberen niet te verbruiken.2Dutch schreef op maandag 01 september 2008 @ 16:00:
[...]
Zo'n meter is uitermate nuttig: Mijn pc (voorganger trouwens) at 120 wattjes op, terwijl de AMD Geode (zuinige chip) machine van mijn dinnetje maar iets van 55 wattjes eet. Absurde verschillen, dus als ik niet van plan ben te gamen slinger ik tegenwoordig mijn laptopje braaf aan. Alle beetjes helpen en zolang ik alles kan doen wat ik moet doen, is dat toch prima?
Deze laptop is voor m'n vriendin meer als zat. Enige wat ze doet is word, beetje excel en internetten. Daarvoor heeft ze nu nog een Quadcore pc staan. ( schieten met kanon op mug anyone? )
Nieuwe laptop heeft nog een voordeel. Er hoeft geen extra scherm meer aan, er hoeven geen aparte boxjes meer aan etc. Scheelt toch weer 2 apparaten, en 1 apparaat met adapter.
We hebben nog een klein meevallertje gehad met de belastingdienst, we willen kijken of we daarvoor onze vriezer in de schuur kunnen vervangen. Oude beestje doet nu 325kWh per jaar. Nieuwe van dezelfde grootte gebruiken slechts 135W. Dat is dus ook nog een interessante overweging.
Update:
Daarnet viel ook de offerte voor een Rivusol zonneboiler in de bus. Ik moet de offerte nog goed doornemen maar ik schrok er wel een beetje van, op een paar euro na 5000 euro. Voor een zonneboiler met 200l inhoud en 25buizen.
Voor een 250l boiler met 30 buizen geldt een meerprijs van 425 euro.
Overigens, wat mij ook opviel. De termijn waarin de duurzame energie SDE subsidie ingaat is verplaatst van 1 september naar "ergens in september". Hoezo transparant en duidelijk
[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 01-09-2008 17:27 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Is dat wel zo?"Nederland heeft kernenergie de komende decennia gewoon hard nodig"
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Beste webmaster,
In de Solar Top 50 zijn twee (voor mij) nieuwe websites verschenen, "www.zonnepanelenadvies.nl" en "www.energielabeladviezen.nl". Ik kende deze websites niet en ik heb ze bezocht om te kijken wat ze toevoegen aan de online informatie over zonne-energie.
Het blijken allebei "get-rich-quick" websites te zijn die alleen maar mensen willen strikken om geld aan ze te verdienen. Er staat compeet geen concrete informatie over zonnepanelen of wat dan ook op, de sites zijn alleen maar bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken. Ik heb het idee dat er een soort pyramideplan achter zit. Ik heb al een aantal van dit soort websites in het Engels gezien die adverteren op Ebay. Deze worden na klachten altijd snel door Ebay de kop ingedrukt, maar duiken in no-time onder een andere domeinnaam weer op.
De whois-informatie is voor beide websites identiek: website1 en website2.
Misschien is het een goed idee deze websites eens kritisch te bekijken, want mijns inziens verdienen ze geen plek in de Solar Top 50.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Haringman
www.solarwebsite.nl
Lijkt me dat we nog meer dan genoeg steenkool en bruinkool hebben voor een paar eeuwen. De behoorlijk lage energiedichtheid van een kerncentrale (en hoge bouw- en exploitatiekosten), samen met het sociale stigma dat er nog omheen hangt maken het volgens mij erg ongeschikt....CanonG1 schreef op maandag 01 september 2008 @ 18:19:
CDA wil nieuwe kerncentrales
[...]
Is dat wel zo?
Of iemand moet duurzame energie ridicuul veel energiedichter maken opeens?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
In augustus ook nog geen verwarming gebruikt, dus ons gasverbruik was ook laag. Alleen meer water verbruikt in augustus. Dat komt doordat m'n zoontje zindelijk aan het worden is. En dus elk uur op de wc wil zitten en elke keer wil doortrekken :-)
Ze hebben mijn team gesponsord (waterstofracekart), dus ze zijn helemaal geweldig en iedereen moet ze vereren als goden!Mx. Alba schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:31:
* Mx. Alba heeft voor zijn nieuwe huis voor GreenChoice gekozen als energieleverancier. Zijn die echt zo green als ze zich voordoen?
Laat mij dan maar lekker atheïst blijven... (overigens niet heel actief atheïst trouwens)ssj3gohan schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:58:
[...]
Ze hebben mijn team gesponsord (waterstofracekart), dus ze zijn helemaal geweldig en iedereen moet ze vereren als goden!
[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 01-09-2008 21:48 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
zonder pv dus een kleine 62kwh per maand, met servertje 24*7 aan.(sempron geode NX)
209kwh is wel erg veel, ik was ooit ook een 210kwh/maand grossverbraucher :
http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg
spijt van als haren op me hoofd nu ik weet hoe het ook kan,
duizenden euros weggegooid....sinds 2000, en oeverloos het klimaat belast,
vermoedelijk omdat ik het me kon veroorloven of nog dommer....
2008:
http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
hernieuwd inzicht voelt goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 22:34 ]
210 kWh/maand is zo'n 2500 kWh. Dat is naar maatstaven van het gemiddelde huishouden nog steeds niet echt een grootverbruiker.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:30:
[...]
[...]
Trouwens 62 kWh/maand totaal incl een 24/7 servertje is heeeeel netjes. (80 Watt continue)
[ Voor 33% gewijzigd door TD-er op 01-09-2008 22:36 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik kom af van meer dan heb dubbele.. We zaten begin van dit jaar nog op 15kWh per dag. ( 5500kWh per jaar ). Dus we zijn hier al 3000kWh gezakt. Dat vind ik al een prestatie op zich. Nu we een nieuwe laptop hebben ipv een workstation en het vervangen straks van de koelkast in de schuur hoop ik nog een 400kWh per jaar lager uit te komen.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:30:
ik zit gemiddeld door nieuwe spullen (pc koelkast tv etc) nu op minder dan 2kwh per dag voor 2 personen, de pv drukt dit al sinds april diep onder nul, en augustus net niet (+0,1kwh)
zonder pv dus een kleine 62kwh per maand, met servertje 24*7 aan.(sempron geode NX)
2008:
Daarna met de zonneboiler hoop ik nog een aardig stuk lager uit te komen omdat vaatwasser en wasmachine dan niet nodeloos water hoeven te verwarmen met stroom.
Voorlopig heb ik nog ontzettend veel lol in dit "bezuinigen". Of beter gezegd. Effectief met energie omspringen
Als je dat zo leest dan ga je er toch echt niet aan beginnen, zeker niet als je 2x 30 euro aan abonnementen moet gaan nemen. Stelletje dieven zijn het! Ze doen er waarschijnlijk helemaal niks voor en steken die 30 euro zo in hun zak.Niwla schreef op maandag 01 september 2008 @ 09:04:
[...]
Hahahaha....nee hoor...das niet nodig....wil wel proberen het e.e.a. inzichtelijker te maken....Haar zorgen ten aanzien van de ontwikkelingen in de wijk onderstreep ik wel...helaas kunnen we niet in de toekomst kijken
Dit slecht onderbouwde bericht in het Dagblad van het Noorden was het zetje in de rug om de plannen voorlopig op hold te zetten: Nauwelijks voordeel van zonnepaneel
Op de fiets vervuil je niets!
Foei, hjs toch!hjs schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:03:
[...]
Maar, dat artikel legt toch de vinger op de zere plek
Dat die hele subsidieregeling een burocratisch hoogstandje
Ze hadden alleen als afsluiting moeten zeggen dat je ook zonder subsidie de panelen kan plaatsen zonder al die extra kosten
Ben je helemaal van de ratten besnuffeld? BUITEN een lucratieve subsidieregeling om zonnepanelen plaatsen. Bent u helemaal van lotje? Dan mag helemaal niet van mevrouw vdH! Dan kan ze namelijk niet "scoren" bij balkje, want dan worden die duurzame zonnestroom kWh opwek niet GEMETEN, en kan ze die niet opvoeren voor haar geweldige bijdrage aan de (totaal onhaalbare) beleidsdoelstellingen "twintig-twintig-twintig"...
Bovendien moeten dat wel heel erg gestoorde lieden zijn, die zomaar op eigen houtje met zelf gekochte "oneconomische" zonnepaneeltjes gaan lopen leuren. Dat kunnen we beslist niet gebruiken in bureaucratenland NEEderland...
Je zou bijna gaan denken dat in duh haag het adagium heerst: zonnepanelen MET subsidie, of ik schiet. Zonnepanelen "zonder subsidie" gaat er gewoon niet in, in die compleet door economische prietpraat verweekte Regentenhersenpannetjes...
Homaarweer, zonnigtype...

QuestionMarc:
Niet "slechts" 2x30 Euri. Over 15 jaar MINIMAAL 1.100 Euri. Zie LINK (stukje "rekensommetje voor Diederik"...). Ergo: Diederik kan zijn minisetje van een paneeltje of 6 vergeten, of hij moet persé zijn zakgeld kwijt willen...
quote:
flitspaal.nl schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:48:
Voorlopig heb ik nog ontzettend veel lol in dit "bezuinigen". Of beter gezegd. Effectief met energie omspringen
Dat noemen de belgen: "rationeel energieverbruik"...
[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2008 02:22 . Reden: aanvullingen questionmarc/flitspaal ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Blubbers is al jaaaaaren aan een stiekeme nuke promocampagne bezig met zijn oude vrindjes. Dat vlot niet zo, dus nu heeft hij zijn **** partijgenoten Verhagen en Van Geel (u weet wel, die gast die de Staat chanteerde door te stellen dat niet-verlenging van Borssele de staat een miljardje zou gaan kosten, wat beheerders Essent en Delta natuurlijk direct op papier schreven en zo de Staat voor het blok zetten [allemaal afgesproken werk]) ingezet. Om nu openlijk te blaten: WIJ VAN DE CDA WILLEN NU EINDELIJK WIEGEL/DE KROM/HALBERSMA HUN ZIN GEVEN EN DIE TWEEDE MAASVLAKTE VOL NUKES ZETTEN. (Er heerst in NL momenteel een zwaar georkestreerde "anti-alles-wat-naar-oud-links-riekt-stemming", dus dan kun je alles uitflappen zonder daar door de Tweede Kamer voor aan het kruis genageld te worden).CanonG1 schreef op maandag 01 september 2008 @ 18:19:
CDA wil nieuwe kerncentrales
[...]
Is dat wel zo?
Of zoiets. Van der Hoeven (nog zo'n Limburgse CDA coryfee) heeft effe een probleempje, want het "mag niet van het Regeerakkoord" (althans: er komt geen nieuwe nuke onder balkje vier, maar "er over praten mag wel"). Maar daar vindt de machtspartij van het midden (hypocrieten van hier tot gunder) wel wat op. De toon is gezet, de atoomoorlog is begonnen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
[ Voor 94% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2008 02:23 ]
Verwijderd
en getransporteerd langs jouw voordeur, erg schaars, net zoals olie.
het kost zowieso 20 jaar voor die centrale draait.
als dat efficient is, dan is pv dat ook.
dat hele 20% btw laten varen is net zoiets,
eerst roep&verzin je zelf dat het er komt, en daarna laat je het zitten als andere eisen worden ingewilligd, ik wou dat ik dat ook mocht, eerst dreigen met een pistool aan de kassa, en dan weer terug in de holster als ik 50% korting krijg,
is dat niet de definitie van roven ?
na flink shoppen in de actie zonnesteek kom ik tot het unicum bij 2 offertes op 4,28/eur/wp en 4,30/eur/wp. het worden 5 vette aleo panelen.
subsidie op levering (sde) is bij deze prijs niet echt nodig, bij de huidige prijsstelling per kwh.
ik zal energie negatief worden, en zet dat af tegen mijn verbruik in 2006.
(rendement is persoonlijk per huis&verbruikreferentie)
dit betekend dat ik 10 jaar lang, niet meer 90 euro per maand ga betalen,
en een deel van het overschot ga gebruiken om de gasrekening te betalen.
het mooiste wat er is, heet 0, want 0x prijsverhoging is 0, en 0 betalen =0
10 jaar lang 90 euro/maand niet betalen is 10.000 euro.
ik betaal voor de set 1725 euro...
als ik niets doe word die 90 euro in 10 jaar 180 euro.
op de bank levert 1725 euro slechts 4% op, tegen 3,8% inflatie.
Verwijderd
sigaar uit eigen doos.Op jaarbasis wordt één keer een vast bedrag van € 236.81 in mindering gebracht op de elektriciteitsrekening. De opbrengsten van de energieheffing worden gebruikt om de loon- en inkomstenbelasting te verlagen, zodat iedereen er voordeel van heeft.
http://www.nibud.nl/consu...bject_extra=Energiekosten
LOL....bandieten zijn het!QuestionMarc schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:51:
[...]
Als je dat zo leest dan ga je er toch echt niet aan beginnen, zeker niet als je 2x 30 euro aan abonnementen moet gaan nemen. Stelletje dieven zijn het! Ze doen er waarschijnlijk helemaal niks voor en steken die 30 euro zo in hun zak.
niets moet......behalve adem halen
Plaatsing kan ik zelf regelen (plat dak dus dat gaat wel)
Welke bedrijven raden jullie aan? En waar kan ik het beste op letten als ik panelen koop en dit wellicht in de toekomst nog wil uitbreiden?
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
In de Solar Top 50 staan de meeste leveranciers en installateurs wel vermeld. Het loont echt de moeite om meerdere offertes aan te vragen, ik schat dat het verschil tussen mijn laagste en hoogste offertes in totaal € 1000+ bedroeg.Sneezzer schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:09:
Ik ga ook maar eens beginnen met het aanvragen van offertes.
Plat dak is een koekie inderdaad. Zorg wel dat het dak sterk genoeg is en dat je voldoende ballast gebruikt (mijn leverancier rekende het voor me uit).Plaatsing kan ik zelf regelen (plat dak dus dat gaat wel)
Onze panelen zijn geleverd (eb geplaatst) door SolarNRG, ik ben daar erg tevreden over.Welke bedrijven raden jullie aan?
Dat ze uit het zicht staan. De ontwikkeling van zonnestroompanelen gaat hard en als je over 2-3 jaar extra bijkoopt is de kans groot dat je hetzelfde type niet meer kunt kopen. Daarom heb ik ook diverse kleuren panelen op het dak liggen. Mooi is anders, maar ja.En waar kan ik het beste op letten als ik panelen koop en dit wellicht in de toekomst nog wil uitbreiden?

Kun je het trollen AUB achterwege laten? Prima als je een mening hebt en ook prima als je je mening geeft, maar breng het dan genuanceerder dan dat je nu doet. Dit lokt verhitte discussies uit
[ Voor 72% gewijzigd door _ferry_ op 03-09-2008 13:06 ]
Dat wordt je vanzelf als je van alle kanten tegengewerkt wordt door de overheid als je denkt dat je met iets goeds bezig bentVinnienerd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:35:
Wel veel gefrustreerde types in dit topic
Casemod: Cubeleon
In welke zin, Vinnienerd?Vinnienerd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:35:
Wel veel gefrustreerde types in dit topic
Gelukkig blijven die discussies meestal beperkt tot een pagina en staat er in de rest van de thread goed advies en minder gefrustreerd spul
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 02-09-2008 21:28 . Reden: nuance? bestaat dat? ]
Je hebt de overheid niet nodig hoor om iets goeds te doen. Als de subsidie niet mocht gaan lukken, dan komt er toch een zonneboiler. Tenzij het technisch niet haalbaar blijkt.Dat wordt je vanzelf als je van alle kanten tegengewerkt wordt door de overheid als je denkt dat je met iets goeds bezig bent
Overigens hebben we ook ingeschreven op de nieuwe groenobligaties van de Rabo. Net zo'n rendement als langetermijn sparen, maar wel gegarandeerd belegd in een groen project. (door de overheid gecontroleerd)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Leuk...maar waar kun je dat dan aanvragen???? Ik ben voornemens om een zonneboiler aan te schaffen, en zou het toch wel leuk vinden als ik nog wat subsidie daarop zou kunnen krijgen.Het ministerie van Economische Zaken stelt tot 2011 62 miljoen euro beschikbaar voor duurzame warmte, waaronder zonneboilers, warmtepompen en micro-wkk (ook wel HRe-ketel genoemd). De regeling gaat op 1 september 2008 van start. De subsidieregeling duurzame warmte maakt het mogelijk om 55.000 zonneboilers, 7000 warmtepompen en 10.000 micro-wkk-installaties (warmtekrachtkoppeling) te installeren. Een zonneboiler bestaat uit een collector die vastzit aan een boiler. De collector vangt warmte op uit zonlicht en verwarmt daarmee het water in huis. Voor zonneboilers is er in 2008 en 2009 een gemiddelde subsidie van 600 euro per installatie beschikbaar, voor warmtepompen 5000 euro en voor micro-wkk-installaties 1000 euro
Op de fiets vervuil je niets!
Your words, hooggeschatte ssj3gohan.ssj3gohan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:25: Het is een leuke hobbybezigheid en misschien dat het ooit nog wel een heel klein beetje uitmaakt voor een klein stukje van deze aarde, maar sommige users draven wel heel erg door en denken dat ze daadwerkelijk de wereld aan het verbeteren zijn met hun paar wattjes zonnepanelen?
Not mine...
QuestionMarc
Nog effe wachten met die "aanvraag". SenterNovem heeft het zo druk met SDE zonnestroom aanvragen afhandelen (> 9.000) dat ze de "Meer met Minder" subsidie pot voor duurzame warmte nog effekes dicht laten, anders kunnen ze geen vakantiedagen meer opnemen...
Duurzaam potje komt zo, nog even trommelen met de vingertjes...

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 03-09-2008 00:12 ]
Verwijderd
als je 10 jaar geleden een van de eerste met een adsl of kabel aansluiting op het internet was, was je dan ook een nerd met wollen sokken ?
toen misschien wel, nu niet meer.
de maatschappij verandert, stilstand en berusting is achteruitgang.
frustratie was niet het goede woord, teleurstelling en agitatie over onze volksvertegenwoordiging misschien wel.
Ik vind 2kWh per dag ERG netjes. Ik zie op dit moment ( nog ) niet in hoe ik dat zou moeten halen. Ik heb snel een overzicht gemaakt van apparaten die 24/7 aan staan en, dus, verantwoordelijk zijn voor het merendeel van het verbruik in huis.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:30:
ik zit gemiddeld door nieuwe spullen (pc koelkast tv etc) nu op minder dan 2kwh per dag voor 2 personen, de pv drukt dit al sinds april diep onder nul, en augustus net niet (+0,1kwh)
2008:
Ik kom uit op :
- Dect telefoon ( 2W continu / 17,5kWh )
- ADSL modem ( 8W continu / 70kWh )
- Koelkast keuken ( omgerekend 35W/310kWh )
- Klokje magnetron ( 1.1W/ 9kWh )
- Klokje oven ( 1.1W / 9kWh )
- Diepvriezer schuur ( 37W/ 325kWh )
- Mechanische ventilatie ( nog niet gemeten, no idea )
- CV ketel ( 23W / 205kWh )
Omgerekend totaal 108W continu, ongeveer 950kWh per jaar.
De vriezer in de schuur wordt nog vervangen en de klokjes in de keuken gaan nog uit. Dan kom ik daarna nog uit op 84W continu ( 737kWh = 2kWh p/d ). En dan komt het reguliere er nog bij als wasmachine, verlichting, televisie e.d.
Ik verwacht dat ik mijn verbruik terug kan brengen tot ongeveer 1800kWh per jaar, misschien daar net ietsje onder, nog verder daaronder wordt voor mijn idee lastig.
Welke apparaten heb jij nog 24/7 aan staan? En wat is hun verbruik ongeveer?
Jij had je mechanische ventilatie in huis ook weggehaald toch? Wat verbruikte jouw mechanische ventilatie? Dan heb ik een indicatie voor wat mijne verbruikt ongeveer.
Ik zou overigens onzettend blij zijn als ik dat haal voor het einde van het jaar, We zijn begonnen op een verbruik van iets boven de 15kWh per dag.. Dat zou aan het einde van het jaar net onder de 5kWh per dag kunnen liggen.
Cool, dat is ongeveer het totaalverbruik van ons tweepersoonshuishouden!flitspaal.nl schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:51:
RMClock staat al op onze beide laptops :-). Ondervolten ben ik ( nog ) niet aan begonnen.Ik heb beide laptops op een standaard powersaving profile gezet met RMClock, en dat bevalt prima.hjs schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:58:
Rmclock is een leuk progje voor de laptop flitspaal.nl
Ben je ook aan het spelen met undervolten ?
Dat bedoel ik, mijn 24/7 verbruik is dus nog dusdanig hoog dat daar wat aan moet gebeuren. Ik weet alleen zo niet hoe.CanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:59:
[...]
Cool, dat is ongeveer het totaalverbruik van ons tweepersoonshuishouden!
Throttlen werk overigens niet bij mij, krijg ik storing op het geluid. Ik zal vanavond wel een screenshotje maken. (bij undervolten wordt de laptop minder heet en zal ook minder stroom verbruiken)
Ik moet wel zeggen: wij werken allebei (ruim) fulltime en zijn daarnaast ook nog vrij veel weg. Als je er niet bent verbruik je ook niet veel natuurlijk, althans niet thuis, wel ergens anders. We hebben zat elektrische apparatuur, het is zeer zeker niet alsof wij in de middeleeuwen leven. Alleen als wij weg zijn is het huis elektrisch gezien dood; slechts de koelkast, CV-ketel en zonnestroompanelen zijn met het net verbonden. Als we op vakantie gaan zet ik de koelkast en de CV ook uit.flitspaal.nl schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:07:
Dat bedoel ik, mijn 24/7 verbruik is dus nog dusdanig hoog dat daar wat aan moet gebeuren. Ik weet alleen zo niet hoe.
Daarnaast alleen maar zuinige apapraten, en daar ook slim (=zuinig) gebruik van maken. Onze wasmachine is A++ klasse, helaas wist ik toen nog niets van hotfill. Hoe dan ook verbruikt die maar 0,3-0,4kWh per wasbeurt, en we halen alle 'normale' truuks uit zoals trommel altijd vol en wassen op lage temperaturen. Onze koelkast is ook zeer zuinig, het jaarverbruik is iets van 250kWh of zo. We hebben zelfs de zuinigste spelcomputer die er is: de Nintendo Wii (20W ongeveer). Verder hebben we allebei een laptop, geen desktop meer.
Ons verbruik is extreem laag, ik weet zeker dat zodra we anders gaan leven (minder werken, mogelijk een kind) het verbruik (flink) zal stijgen. Omdat we echter de zonnestroompanelen hebben (verwachte jaaropbrengst ± 950kWh, toevallig he?) zullen we nog steeds een zeer laag netto jaarverbruik hebben.
Dus is je huis elektrisch gezien niet dood....sorry CanonG1, dit heb ik je al vaker zien schrijven, ik vind dit een beetje geitewollensokken geklets. Verder veel respektCanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:32:
[...]
Alleen als wij weg zijn is het huis elektrisch gezien dood; slechts de koelkast, CV-ketel en zonnestroompanelen zijn met het net verbonden.
Dat kan dan nog wel een stuk lagerOnze koelkast is ook zeer zuinig, het jaarverbruik is iets van 250kWh of zo.
MT Venus E / Modbus LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar
Onze wasmachine is ook klasse A++, de koelkast in de keuken is vervangen voor de A++ exemplaar, alleen die verbruikt nog steeds 310kWh op jaarbasis volgens fabrieksspecs (inbouwmodel inclusief 3 lade vriezer ). zuiniger als dit waren ze er nauwelijks. hooguit nog 10 / 20kWh per jaar eraf, alleen dan wel voor 300 euro meer.CanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:32:
[...]
Daarnaast alleen maar zuinige apapraten, en daar ook slim (=zuinig) gebruik van maken. Onze wasmachine is A++ klasse, helaas wist ik toen nog niets van hotfill. Hoe dan ook verbruikt die maar 0,3-0,4kWh per wasbeurt, en we halen alle 'normale' truuks uit zoals trommel altijd vol en wassen op lage temperaturen. Onze koelkast is ook zeer zuinig, het jaarverbruik is iets van 250kWh of zo. We hebben zelfs de zuinigste spelcomputer die er is: de Nintendo Wii (20W ongeveer). Verder hebben we allebei een laptop, geen desktop meer.
Ons verbruik is extreem laag, ik weet zeker dat zodra we anders gaan leven (minder werken, mogelijk een kind) het verbruik (flink) zal stijgen. Omdat we echter de zonnestroompanelen hebben (verwachte jaaropbrengst ± 950kWh, toevallig he?) zullen we nog steeds een zeer laag netto jaarverbruik hebben.
Idd wij hebben ook geen desktops meer, alleen beide een laptop. Spelcomputer heb ik niet :-)
Net even gekeken, mijn laptop staat op performance on demand, daarmee doet hij zowiezo automatisch aan ondervolten en onderclocken.hjs schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:12:
Als je "performance on demand" doet kun je in de instelling per multiplier aanpassen voor zowel het gebruik op de acuu als op stroom.
Throttlen werk overigens niet bij mij, krijg ik storing op het geluid. Ik zal vanavond wel een screenshotje maken. (bij undervolten wordt de laptop minder heet en zal ook minder stroom verbruiken)
[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 03-09-2008 10:12 ]
Ik zou zeggen dat die kleine verbruikers zoals de klokjes gewoon aan kunnen blijven. Dat verbruik is dusdanig weinig dat het qua kosten vrijwel niet uitmaakt en daarnaast zijn ze heel waarschijnlijk best wel onnauwkeurig gemeten. De meeste meters halen namelijk pas vanaf 1,5Watt een nauwkeurig resultaat. Of je zou ze met bijvoorbeeld een 5 of 10 Watt gloeilamp parallel hebben moeten meten. Ik kan me ook voorstellen dat die dingen niet een echt ideale belasting hebben en dus ook om die reden niet nauwkeurig te meten zijn.flitspaal.nl schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:51:
[...]
Ik vind 2kWh per dag ERG netjes. Ik zie op dit moment ( nog ) niet in hoe ik dat zou moeten halen. Ik heb snel een overzicht gemaakt van apparaten die 24/7 aan staan en, dus, verantwoordelijk zijn voor het merendeel van het verbruik in huis.
Ik kom uit op :
- Dect telefoon ( 2W continu / 17,5kWh )
- ADSL modem ( 8W continu / 70kWh )
- Koelkast keuken ( omgerekend 35W/310kWh )
- Klokje magnetron ( 1.1W/ 9kWh )
- Klokje oven ( 1.1W / 9kWh )
- Diepvriezer schuur ( 37W/ 325kWh )
- Mechanische ventilatie ( nog niet gemeten, no idea )
- CV ketel ( 23W / 205kWh )
[...]
Over die mechanische ventilatie... kijk eens of er een sticker op zit, dan heb je in elk geval een bovengrens van het verbruik
23 W continue voor een CV-ketel vind ik trouwens erg veel. Is dat over langere tijd gemeten?
Dat ding hoeft electrisch gezien toch niet veel te doen? Zeker nu niet.
Hoeveel vacuumbuizen hebben deze mensen op het dak liggen? Gewoon nieuwsgierig :-)Mistraller schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:35:
Eerste offerteaanvraag is gedaan...we gaan voor de zonneboiler. 3 huizen verderop hebben ze ineens vacuumbuizen, dat ziet er best mooi uit. Alleen hopen dat we naast onze pv nog een plekje kunnen vinden. Subsidie gaan we proberen via www.brabantbespaart.nl en het vlagheidefonds. Samen met nog een andere maatregel (warmteterugwin in de douche wellicht) zou 800 euro subsidie mogelijk moeten zijn.
Die sticker is een goeie, vanavond even kijken. Ik ben bang overigens dat deze op de achterkant zit. En die zit tegen de muur aan geschroeftTD-er schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:24:
[...]
Over die mechanische ventilatie... kijk eens of er een sticker op zit, dan heb je in elk geval een bovengrens van het verbruik
23 W continue voor een CV-ketel vind ik trouwens erg veel. Is dat over langere tijd gemeten?
Dat ding hoeft electrisch gezien toch niet veel te doen? Zeker nu niet.
De CV ketel heb ik gemeten in februari toen hij nog volop draaide. Dus de kans bestaat idd dat ik hem wat te hoog heb ingeschat realiseer ik me nu. Ik zal vanavond de meter er weer eens tussen hangen voor een week.
Ik heb het woord geitenwollensokken nooit zo begrepen in discussies over duurzaamheid en zo, maar dat zal wel aan mij liggen.djdj105 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:54:
Dus is je huis elektrisch gezien niet dood....sorry CanonG1, dit heb ik je al vaker zien schrijven, ik vind dit een beetje geitewollensokken geklets.
Dat je met 4 man ook maar zeer moeizaam halen denk ik. Daar zijn waarschijnlijk ook kinderen bij, en mogelijk ook volwassenen die wat vaker thuis zijn dus dan is het niet gek dat het verbruik hoger is. Je kunt verbruikscijfers niet zomaar vergelijk zonder de gezinssamenstelling en leefpatroon te kennen.Verder veel respektvoor jullie zeer lage verbruik, ik zou niet weten hoe wij dit met ons 4persoons huishouden zouden kunnen benaderen.
Verkeerd geformuleerd door mij, sorry. We hebben koel/vriescombinatie en voor die categorie is 250kWh per jaar helemaal niet gek, vooral omdat hij al zo'n 8 jaar oud is.Dat kan dan nog wel een stuk lagerIk zag in de winkel een mooie Bosch A++ die maar 84kWh per jaar zou doen, ik vraag mij af in hoeverre zo'n laag verbruik in de praktijk ook wordt gehaald. Ik overweg om deze aan te schaffen ter vervanging van onze oude koelkast die meer dan 365kWh per jaar slurpt.
Ik heb nu een offerte liggen voor een boiler van 300 liter en een collector met 24 vacuumbuizen. Inclusief installatie een bedrag van 3200 euro. Ik heb al gevraagd of het mogelijk is om iets meer vacuumbuizen te nemen. 24 is denk ik net te weinig.
Als het mogelijk is om meer buizen te nemen ( bijv 34 of 39 ) dan gaan we hiervoor!
Verwijderd
maar door het getroll ga ik het niet meer vertellen.
ik hoef niet ook voor wollensokkenpiloot uitgemaakt te worden.
hiermee heb ik het bereikt :
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg
Die dingen zijn inderdaad super. Ik heb nu standaard een stekkerblok achter het audiomeubel, bij de PC. overal waar we zaken hebben staan die sluipverbruik hebben en niet 24/7 aan hoeven staan. Er komt ook nog 1 bij de oven, dat scheelt weer 1 irritant klokjeVerwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 19:50:
ik wilde vertellen hoe ik met comfortbehoud dat extreem lage verbruik heb bereikt,
maar door het getroll ga ik het niet meer vertellen.
ik hoef niet ook voor wollensokkenpiloot uitgemaakt te worden.
hiermee heb ik het bereikt :
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg
Ik ben trouwens nog steeds ontzettend nieuwsgierig hoe je dat extreem lage verbruik hebt bereikt. Ik vind het
Verwijderd
1. koop niet de hipste tv volgens de marketing, maar stap naar diverse zaken, en vraag of je je wattmeter tussen elke tv mag stoppen en dan je keuze bepaald op basis van wat jij het mooiste beeld vind bij het laagste wattage.
ik kwam zo op een vette 32" (led)lcd tv (panasonic)in de aanbieding die slechts 43 watt gebruikt.
de sony die ik op het oog had trok 349 watt.(met groen label ughe ughe)
een tv moet je beschouwen in beeld zoals je dat persoonlijk vind, levensduur, garantie, kostprijs en all-in kostprijs over 10 jaar. de tv staat hier 4 uur per dag aan.
de oude tv was een zuipschuit philips 100hz 55cm crt, met losse dvd speler, losse vhs video, losse audio set, losse tuner, losse digitale tv tuner, losse cd speler, .......
2. ik wilde een mediacenter ipv alle andere troep met sluipverbruik, en al die rotkabels.
zo kwam ik op een aopen xccube, en heb deze zelf afgemaakt, met een ultra zuinige instelling en performance on demand. hierdoor is dit het enige audio device in huis geworden.
erbij heb ik een dikke harman en kardon set bij de tv, maar die had sluipverbruik,
deze zit nu op de mediacenter voeding, en in c3 sleep state gebruikt eea onmeetbaar weinig.
al met al een enorme besparing van honderden kwhs tov oude situatie,
nu een mooie platte lcd, met full hd en laag verbruik, alle kabels weg.
de oude zaken verantwoord laten afwerken.
http://van.wijk.net/pvt/hdmce.jpg
met earth (imax full hd) verbruikt het systeem net iets meer dan 100watt,
in c3 sleep verbruikt het media center 0,13 watt en de tv 0,02 watt.
Heel erg netjes!Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:08:
stukje audio en multimedia :
1. koop niet de hipste tv volgens de marketing, maar stap naar diverse zaken, en vraag of je je wattmeter tussen elke tv mag stoppen en dan je keuze bepaald op basis van wat jij het mooiste beeld vind bij het laagste wattage.
ik kwam zo op een vette 32" (led)lcd tv (panasonic)in de aanbieding die slechts 43 watt gebruikt.
de sony die ik op het oog had trok 349 watt.(met groen label ughe ughe)
een tv moet je beschouwen in beeld zoals je dat persoonlijk vind, levensduur, garantie, kostprijs en all-in kostprijs over 10 jaar. de tv staat hier 4 uur per dag aan.
de oude tv was een zuipschuit philips 100hz 55cm crt, met losse dvd speler, losse vhs video, losse audio set, losse tuner, losse digitale tv tuner, losse cd speler, .......
2. ik wilde een mediacenter ipv alle andere troep met sluipverbruik, en al die rotkabels.
zo kwam ik op een aopen xccube, en heb deze zelf afgemaakt, met een ultra zuinige instelling en performance on demand. hierdoor is dit het enige audio device in huis geworden.
erbij heb ik een dikke harman en kardon set bij de tv, maar die had sluipverbruik,
deze zit nu op de mediacenter voeding, en in c3 sleep state gebruikt eea onmeetbaar weinig.
al met al een enorme besparing van honderden kwhs tov oude situatie,
nu een mooie platte lcd, met full hd en laag verbruik, alle kabels weg.
de oude zaken verantwoord laten afwerken.
http://van.wijk.net/pvt/hdmce.jpg
met earth (imax full hd) verbruikt het systeem net iets meer dan 100watt,
in c3 sleep verbruikt het media center 0,13 watt en de tv 0,02 watt.
Wij hebben ( gelukkig ) geen extreem zwaar audio meubel. We hebben een "oude" NAD versterker met ouderwetse aan/uit schakelaar. Uit is dus gelukkig echt uit. Daarnaast een Philips DVD speler die uit ook uit staat.
En jammer genoeg een Tele2 televisie decoder. Die lust wel wat. ( 20W wanneer die aan staat 10W in standby ). We gebruiken nu een oude Samsung televisie met 57cm beeldbuis. Totaal trekt het audiomeubel tijdens gebruik ongeveer 70W. Wat mij 100% meevalt.
Ik heb zitten uitrekenen dat m'n audiomeubel ongeveer 100kWh per jaar aan stroom kost.
Het meenemen van een kWh meter naar de winkel is een goeie trouwens. We zijn op dit moment aan het kijken naar een nieuwe televisie ( 32" of 34" ). Toevallig hadden we al een Panasonic op het oog. Exacte type is me even onbekend.
Had ik het goed begrepen dat je je mechanische ventilatie uit je huis had gehaald? Heb je enig idee hoeveel dat kreng aan stroom trok?
Verwijderd
blijkt dat ding soms dik 1000 watt te verbruiken, en zo oud was die nu ook weer niet,
waarschijnlijk is de pomp aan het stukgaan.
even bij bcc gevraagd wat zo`n ding kost, vervangingsinbouw koelkast,
en deze man vertelde me dat een koelkast ~35% van de dag actief is.
en een moderne a label ongeveer 100 tot 130 watt verbruikt.
de koelkast stookt dik 300 euro weg per jaar, de nieuwe koste slechts 709 euro.
nou das dan snel beslist.
siemens heeft sinds kort ook A++ label maar die verkopen niet,
die heb ik dus genomen, helaas paste de koelkast niet perfect,
links en rechts 7mm maar daar is een mooi wit magnetisch randje voor.
opeens een eureka moment : douw het vol met isover, maar natuurlijk niet aan de achterkant,
stripje erop en klaar.
resultaat : koelkast slaat nauwelijks aan, en raketjes zijn lekker hard.
A++++++ dus, maar het enige wat telt zijn de raketjes hard tegen lagere kosten.
uiteraard is de koelkast in de schuur al een jaar geleden netjes afgewerkt en niet vervangen.
Verwijderd
het allerzuinigste en snelste modem adsl2/2+ met 4x gigabit en 300N wifi,
is de netgear DG834(n)(ng) welke slechts 4,38 Wh vebruikt.
kost 79 euro en bespaard zichzelf tov een speedtouch780 in 1 jaar uit.
kan meteen dat aparte wifi point weg, en die aparte router en switch met gigabit ook.
mijn telefonie is voip, via een diphone (targa/siemens) omdat ik snachts na 12 en voor 7 smorgens niet gebeld hoed te worden, zit die op een tijdklok.
de dect hoorn adapter zit niet in het stopkontakt, dus is geen sluipverbruiker.
ik heb die remote wireless verlichting switches, lekker comfortabel,
en als ik savonds het licht in de huiskamer aandoe, laad de hoorn op,
de adapter zit daar ook op.
een half uurtje opladen is voldoende al, dus die adapter hoeft niet de hele dag 8 watt weg te sluipen.
Verwijderd
ik kan zonder ventilatie omdat mijn douche direkt onder het dak staat en natuurlijke afzuiging had,
(deurrooster in, ventilatie korte schacht uit in pannendak)
je kan dat niet zomaar doen,ik heb er wel even iemand bijgehaald (luchtmeter/schimmelexpert)
anders kan je een itho dc nemen, scheelt een berg en kost ook een berg.
29 kwh is gewoon teveel. Als ik vervolgens het stroomverbruik van de vriescel voor de zaak niet meeneem, en alle pc-meuk uit het stopcontact trek, zit ik nog op 20 kwh per dag.
Of heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken ? (behalve bij oude koelkasten, onnodige standby-standen, kabelmodem, telefooncentrale of fax ?) Ik heb met een digitale meter al verschillende punten getest, maar kom er niet uit. Verder is het een vrijstaand hoekhuis, dus geloof ik niet gauw dat de buren een kabel hebben liggen naar mijn leidingen. (alhoewel het een raar mannetje is wat daar woont).
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
We wonen met z'n 2en in een 60m² klein appartement. We hebben links, rechts en boven buren, dus ik denk dat we met de stookkosten ook wel goed uit gaan komen. Het appartement is gebouwd in 2007/2008, dus isolatie is goed voor elkaar.
Wat ik me nog afvroeg is hoe hard je reflectiefolie achter je verwarming nodig hebt, want dat zit er nog niet. Ik hoop eigenlijk dat het niet nodig is, want erg mooi zal het er niet van worden.
@eric-pvt eerder over TV's...
49 Watt is wel heel er weinig voor een 32" LCD. Ter vergelijking, dat is 2x het verbruik van mijn 19" TFT, maar een monitor geeft over het algemeen minder licht dan een TV en het oppervlak van een 32" is volgens mij meer dan 2x het oppervlak van een 19". Maar goed, de ontwikkelingen staan ook niet stil en mijn monitoren zijn ook alweer zo'n 2+ jaar oud.
Die 350+ Watt is echt te idioot voor woorden en ook een beetje heel veel meer dan mijn 37" plasma. (gemiddeld ruim een factor 2)
Toch nog ergens iets zwaars op standby? Draai je een eigen server? Heb je een (verwarmd) aquarium? Zware apparatuur als bv. een draaibank? Elektrische (keuken)boiler? Tuinverlichting 's nachts aan? Waterkoker/flessenwarmer/elektrische oven/frituurpan/ander zwaar keukenapparaat vaak in gebruik?Lifestyle71 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:58:
Of heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken ?
Een elektrische auto die je thuis oplaadt?
Het is onwaarschijnlijk, maar zit er misschien ergens een fout in je installatie? Als je je huis doorgaat en letterlijk alles uitschakelt en uit het stopkontakt trekt, zie je dan alsnog je meter draaien?
Ik heb een modem van Tele2. Dat is een modem, router, Accesspoint in 1. ( Davolink modem ). Die is ook zeer zuinig. Verbruik is slechts 8W continu. Jammer genoeg kan ik die niet wisselen voor een andere. Dan werkt m'n televisie en m/n telefoon niet meer.Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:32:
adsl/internet :
het allerzuinigste en snelste modem adsl2/2+ met 4x gigabit en 300N wifi,
is de netgear DG834(n)(ng) welke slechts 4,38 Wh vebruikt.
kost 79 euro en bespaard zichzelf tov een speedtouch780 in 1 jaar uit.
kan meteen dat aparte wifi point weg, en die aparte router en switch met gigabit ook.
mijn telefonie is voip, via een diphone (targa/siemens) omdat ik snachts na 12 en voor 7 smorgens niet gebeld hoed te worden, zit die op een tijdklok.
de dect hoorn adapter zit niet in het stopkontakt, dus is geen sluipverbruiker.
ik heb die remote wireless verlichting switches, lekker comfortabel,
en als ik savonds het licht in de huiskamer aandoe, laad de hoorn op,
de adapter zit daar ook op.
een half uurtje opladen is voldoende al, dus die adapter hoeft niet de hele dag 8 watt weg te sluipen.
Mijn Dect telefoon hoofdstation gebruikt continu 1.8W, dus ook erg zuinig
Ik heb overwogen om er een tijdklok tussen te zetten, tussen 23:00 en 07:00 liggen wij toch op 1 oor. Daar nog niet aan toe gekomen overigens.
Onze mechanische ventilatie zit oa ook aangesloten op de afzuigkap, dus die kan zo 1 2 3 niet weg. Ik heb vanavond gekeken of ik een verbruiklabel kon vinden. Die zit dus echt aan de achterkant die tegen de muur aan zit geschroeft
Goeiemorgen! 29kWh per dag is HEEL erg veel. Ik zit hier begin dit jaar op 15kWh per dag. Bij mij zat veruit het merendeel van m'n verbruik in twee apparaten.Lifestyle71 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:58:
Ik moet toch maar eens een kleiner huis gaan kopen.. Ik voel me gewoon grootverbruiker tussen jullie allemaal.. en ook heb ik nog niet de oorzaak van mijn hoge stroomverbruik gevonden
29 kwh is gewoon teveel. Als ik vervolgens het stroomverbruik van de vriescel voor de zaak niet meeneem, en alle pc-meuk uit het stopcontact trek, zit ik nog op 20 kwh per dag.
Of heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken ? (behalve bij oude koelkasten, onnodige standby-standen, kabelmodem, telefooncentrale of fax ?) Ik heb met een digitale meter al verschillende punten getest, maar kom er niet uit. Verder is het een vrijstaand hoekhuis, dus geloof ik niet gauw dat de buren een kabel hebben liggen naar mijn leidingen. (alhoewel het een raar mannetje is wat daar woont).
1. Servertje die 24/7 aan stond ( bijna 1300kWh per jaar )
2. Koelkast in de keuken ( bijna 1000kWh per jaar )
Dat was dus een grote slok op een borrel in mijn stroomverbruik.
Ik zou gewoon de kWh meter per apparaat een dag of twee laten zitten, je kan daarmee al snel uitvogelen waar je stroomverbruik zit.
Wat ook nog een mogelijkheid *ZOU* kunnen zijn is dat je kWh meter kapot is. Je kan een onderzoek aanvragen bij je Netbeheerder. Als het verschil idd in de meter zit dan betaald de netbeheerder het onderzoek. Is de meter goed dan betaal jij de kosten voor het onderzoek.
Uit m'n hoofd kost zo'n onderzoek 200 euro. Gezien je ZEER hoge stroomverbruik zou je dat zowiezo kunnen overwegen 29kWh per dag is namelijk erg veel. da's meer dan 10k Kwh stroomverbruik per jaar.
Ik heb 4 jaar meterstanden opgenomen voor Essent in Groningen, en ik ben in die tijd slechts 1x iemand tegengekomen met net zoveel verbruik. Bij die persoon was z'n meter kapot
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 03-09-2008 21:28 ]
Nee, niet echt... Ik heb wel een zware frietpan, maar die staat maar 1x in de drie weken aan (behalve vorige week vrijdag, want doen was ik hem vergeten uit te zetten... da's goor.. vet wat dik 7 uur gekwalmd heeft..) Of zou het aan de recorder liggen die dag en nacht de beelden van de beveiligingscamera's opneemt ? Hmm.. Ik zal daar eens de meter tussen gaan plaatsen.CanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:17:
[...]
Toch nog ergens iets zwaars op standby? Draai je een eigen server? Heb je een (verwarmd) aquarium? Zware apparatuur als bv. een draaibank? Elektrische (keuken)boiler? Tuinverlichting 's nachts aan? Waterkoker/flessenwarmer/elektrische oven/frituurpan/ander zwaar keukenapparaat vaak in gebruik?
Een elektrische auto die je thuis oplaadt?
Het is onwaarschijnlijk, maar zit er misschien ergens een fout in je installatie? Als je je huis doorgaat en letterlijk alles uitschakelt en uit het stopkontakt trekt, zie je dan alsnog je meter draaien?
En iedereen heeft wel in huis een koelkast, diepvries, tv, radio, wekker en een stereo staan... dus daar hoef ik denk ik niet te meten.. Nahja.. denk dat het beste is dat ik gewoon elk stopcontact waar wat op ingeprikt is, maar eens een weekje ga monitoren.
Meten is weten zegt men..
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Verwijderd
als je een wattmeter hebt, check dan eens het verschil in verbruik bij brightness,
met een erg licht testbeeld, en doe dat ook eens bij vrienden....
wat me ook opvalt is dat mensen met een nieuw huis(na 2002), en ditto nieuwere spullen tot wel 50%
lagere verbruiksscijfers hebben.
@lifestyle71 :
als je een oude schijfmeter hebt zie je aan de draaisnelheid het afgenomen vermogen,
schakel 1 voor 1 de stoppen af of aan, of van alles uit steeds maar 1 aan,
en je weet in welke groep je zoeken moet.
(ps : ook hier laat de slimme meter het weer helemaal afweten, die toont geen momentaan lopend verbruik en is dus consument onvriendelijk)
voor ondernemers is dit ook wel een leuk systeem : http://www.plugwise.nl
koeling, vriezers en koffieautomaten die uiteindelijk langzaam stukgaan ontdek je zo eerder.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 21:50 ]
Hmm 2 euro subsidie per Wp (voor 600Wp) zou de mensen wel over de streep moeten kunnen trekken...
Ik heb niet gekeken naar de voorwaarden, maar op de startpagina ziet het er wel aardig uit. (Woon in Groningen in een huurhuis, dus voor mij nvt)
tenzij je een groen dak wilt en dat mag van de verhuurder...dan zit je in Groningen goed!TD-er schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:26:
Woon in Groningen in een huurhuis, dus voor mij nvt
Ik heb vanmiddag een laatste gesprek gehad. Eindelijk eens iemand die de Atag Q-solar benoemt als "alles eruit halen wat er in zit"
Pfft...geen idee, ik heb niet geteld. Denk een stuk of 15 of zo? Ik ga binnenkort eens aanbellen.flitspaal.nl schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:49:
[...]
Hoeveel vacuumbuizen hebben deze mensen op het dak liggen? Gewoon nieuwsgierig :-)
[...]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Neen, hoor, beste CanonG1. Dat ligt beslist niet aan jou.CanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:26: Ik heb het woord geitenwollensokken nooit zo begrepen in discussies over duurzaamheid en zo, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar aan de mensen die blijkbaar door hun argumenten heen zijn en die ten einde raad dan maar die echt inmiddels te-nen-krul-len-de dooddoener uit den ouden doosch halen om elke verdere discussie met non-argumenten dood te knuppelen (ietwat gechargeerd, maar als je goed kijkt, zit er "erg veel kern van waarheid" in...).
En dat gezever over die ghws'jes (ik heb nog ergens een aftands paar liggen): ik krijg als ik dat verdomde aftandse woord weer voor de tigduizendste maal tegenkom net als econoom Egbert Tellegen jeukende vingers om (a) die sokken meteen aan te trekken en (b) de "schuldige" een flinke oorvijg te geven wegens archaïsch en onzinvol taalgebruik (of zoiets).
Gelukkig ben ik verder een redelijk vredelievend schepsel, dus het geluk ligt bij de misbruiker van dat vreselijke woord.
Voor wat ouwerwetse "ghws" humor uit zeer onverwachte (voor de "kenners" echter zeer verwachte) hoek. Zie hier de bijdrage van Michiel Bussink.
Daar kan geen ghws hater tegenop...
Hoeveel voordeel je hebt van radiatorfolie hangt af van de wand waar de radiator tegenaan hangt. Bij een goed geisoleerde wand is de winst klein. ( zeg 3 tot 5m3 per m2 radiatorfolie ). Aangezien radiatorfolie werkelijk waar geen drol kost kan dit dus snel uit :-)Jape schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:11:
Wat ik me nog afvroeg is hoe hard je reflectiefolie achter je verwarming nodig hebt, want dat zit er nog niet. Ik hoop eigenlijk dat het niet nodig is, want erg mooi zal het er niet van worden.
Overigens je hebt ook speciale radiatorfolie die je op de achterkant van je radiatoren plakt. Deze zie je dus niet zitten. Misschien is dat nog een optie?
Ik heb hier overigens in huis gewoon radiatorfolie op de muur achter de radiatoren zitten. En dan bedoel ik het ook echt erachter. Er steken dus geen stukken uit. Alleen als je dus van de zijkant langs de radiator kijkt dan zie je het zitten.
Aan de ene kant hoop ik dat het stookseizoen nog ff op zich laat wachten, aan de andere kant hoop ik toch ook dat het weer kouder word. Dan kan ik zien in hoeverre mijn radiatorfolie / buizenisolatie e.d. werkt :-)
That reminds me

Ik snap dat dus ook niet. Hoezo een geitenwollensok? Elk jaar als de jaar afsluiting komt van je energiebedrijf dan lach je je een breuk aan geld wat je niet nodeloos hebt uitgegeven en CO2 nodeloos de atmosfeer in gejaagd.CanonG1 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:26:
[...]
Ik heb het woord geitenwollensokken nooit zo begrepen in discussies over duurzaamheid en zo, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat is er in de vredesnaam op tegen om bewust met energie om te gaan?
[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 04-09-2008 08:03 ]
Verwijderd
zet in rmclock op die pagina eens je 3 hoogste multipliers uit op batterij, daar word je laptop flink zuiniger van op de batterij.
en dan het getal 50 naar 65 (target cpu usage)
dan speedstept ie pas omhoog bij 65% ipv al bij 50.
Die 3 hoogste had ik al uit, maar die ander is een goede tip, thnxVerwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 07:52:
@hjs
zet in rmclock op die pagina eens je 3 hoogste multipliers uit op batterij, daar word je laptop flink zuiniger van op de batterij.
en dan het getal 50 naar 65 (target cpu usage)
dan speedstept ie pas omhoog bij 65% ipv al bij 50.
In de schermafbeelding zie ik 3 'stages' staan 7x 6x 7x. Die eerste 7x is helemaal niet goed, je moet daar de laagst mogelijke multiplier kiezen, omdat RMclock de laagste stage (0) gebruikt als'tie echt uit z'n neus staat te eten. In jouw geval wordt de multiplier in die situatie juist verhoogd. Zelf heb ik van alle mogelijkheden alleen 4x 6x 8x en 11x in gebruik (AMD 4200 X2)hjs schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:44:
Zou ik nog plaatsen, cpu in de laptop is een C2D T7400 (2.2 ghz)
[afbeelding]
Maar nu weer ontopic
MT Venus E / Modbus LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar
Met je eens dat het een eigen leven is gaan leiden en het daardoor je vorige post uit zijn verband rukt.djdj105 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:45:
Triest. vallen over een woord. De rest is onbelangrijk
Ik zie mezelf ook zeker niet als geitenwollensokken type (sommige hier vertonen wel gedrag met wat ik zie als geitenwollen sokken in sandalen types (om het nog wat scherper te zetten
Gisteren 15 eiken in de grond gezet ideaal om een speelveld gezelliger mee te maken én absoluut goed voor het mileu!
ps, iemand nog een leuke tweede hands pv set te koop?
[ Voor 3% gewijzigd door Sneezzer op 04-09-2008 10:49 ]
Een wasmachine moet dmv een trekschakelaar compleet spanningsloos gezet kunnen worden als deze in een douche-ruimte staat.rednar schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:43:
Weet iemand of een wasdroger en wasmachine evengoed sluipverbruikt ondanks dat deze uitstaat dmv aan/uit knop op het apparaat?
Als ik die trekschakelaar aan heb staan brand bij mij alleen een klein lampje als de wasmachine klaar is. Maar goed, mijn wasmachine is dan ook voorzien van een compleet mechanische controller. Kan best zijn dat een machine met een computertje wel nog een paar Watt's trekt.
Wasdrogers zijn volgens mij ook compleet uit als ze niet werken. Maar als je ze niet op een trekschakelaar hebt staan (bijvoorbeeld in het stookhok of op zolder oid) dan kun je de stekker er gewoon uittrekken en meten of op de meter in de meterkast kijken.
Volgens mij kan het nooit veel zijn. Meten is weten, onze wa heeft een harde aan/uit schakelaar, dus aan mijn meetgegevens zou je niet zoveel hebben
Kunnen we stoppen met dat hokjesdenken, pleaseMet je eens dat het een eigen leven is gaan leiden en het daardoor je vorige post uit zijn verband rukt.
Ik zie mezelf ook zeker niet als geitenwollensokken type (sommige hier vertonen wel gedrag met wat ik zie als geitenwollen sokken in sandalen types (om het nog wat scherper te zetten)) maar dat neemt niet weg dat je ook als consumerende consument WEL kunt proberen om je footprint zo klein mogelijk te houden/maken.

Ontopic:
In ons nieuwe huis hangt een Itho wisselstroom ventilator. Volgens de oude eigenaren is die niet in standen regelbaar maar volgens de handleiding wel. Ik vermoed dat dat ding nu op volle toeren (70 watt continu) draait. Dat zou een verklaring zijn waarom het huis totaal leeg 4 kwh per dag verbruikt. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen testen. Het ding heeft een perilex stekker.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Maar ja, die leiding zal wel in de muur weggewerkt zitten.
Zo'n verloop moet ik ook nog ff maken.Joba schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:11:
[...]
Kunnen we stoppen met dat hokjesdenken, please![]()
Ontopic:
In ons nieuwe huis hangt een Itho wisselstroom ventilator. Volgens de oude eigenaren is die niet in standen regelbaar maar volgens de handleiding wel. Ik vermoed dat dat ding nu op volle toeren (70 watt continu) draait. Dat zou een verklaring zijn waarom het huis totaal leeg 4 kwh per dag verbruikt. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen testen. Het ding heeft een perilex stekker.
Een perilex stekker bestaat uit 5 draden, de standaard geel/groen, blauw en bruin en twee schakeldraden.
de bruine wordt gebruikt voor de achtergrond ventilatie ( traagste stand ) en met de twee schakeldraden schakel je op naar de middenstand en hoge stand.
Oke, dan ga ik binnenkort eens even bij de bouwmarkt kijken wat ze allemaal voor leuke mogelijkheden hebben.flitspaal.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 07:50:
Hoeveel voordeel je hebt van radiatorfolie hangt af van de wand waar de radiator tegenaan hangt. Bij een goed geisoleerde wand is de winst klein. ( zeg 3 tot 5m3 per m2 radiatorfolie ). Aangezien radiatorfolie werkelijk waar geen drol kost kan dit dus snel uit :-)
Overigens je hebt ook speciale radiatorfolie die je op de achterkant van je radiatoren plakt. Deze zie je dus niet zitten. Misschien is dat nog een optie?
Ik heb hier overigens in huis gewoon radiatorfolie op de muur achter de radiatoren zitten. En dan bedoel ik het ook echt erachter. Er steken dus geen stukken uit. Alleen als je dus van de zijkant langs de radiator kijkt dan zie je het zitten.
Aan de ene kant hoop ik dat het stookseizoen nog ff op zich laat wachten, aan de andere kant hoop ik toch ook dat het weer kouder word. Dan kan ik zien in hoeverre mijn radiatorfolie / buizenisolatie e.d. werkt :-)
That reminds me. Ik moet mijn CV installatie nog ontluchten en bijvullen..
Bij ons zit de afzuigkap ook op het ventilatiesysteem aangesloten.flitspaal.nl schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:21:
[...]
Onze mechanische ventilatie zit oa ook aangesloten op de afzuigkap, dus die kan zo 1 2 3 niet weg. Ik heb vanavond gekeken of ik een verbruiklabel kon vinden. Die zit dus echt aan de achterkant die tegen de muur aan zit geschroeftIk moet dus ff een verloopje van Perilex naar een standaard stekker in mekaar zien te freubelen.
De WTW zit op 43 kW (uit het boekje overgetikt):
- U = 230 V
- I = 0,183
- cos phi = 0,578 (twee ventilatoren, altijd een zeer ongunstige cos phi)
Wow!![...]
@Lifestyle71
Goeiemorgen! 29kWh per dag is HEEL erg veel. Ik zit hier begin dit jaar op 15kWh per dag. Bij mij zat veruit het merendeel van m'n verbruik in twee apparaten.
Die 29 kWh per dag halen wij niet eens met onze warmtepomp + WTW = inductiekookplaat!!
Wij zitten zo rond de 16 à 17 kWh per dag.
[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 07-09-2008 11:30 . Reden: wat achter de komma-geneuzel... ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Onze wasmachine (Indesit W124X) heeft een sluipverbruik van ± 5W, ook als hij "uit" is. Ik heb de stekker er afgesneden en vervangen door een goede stekker met schakelaar. Geen sluipverbruik in ons huis, hoe weinig het ook is.rednar schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:43:
Weet iemand of een wasdroger en wasmachine evengoed sluipverbruikt ondanks dat deze uitstaat dmv aan/uit knop op het apparaat?
(Fïnanciële kant van de zaak: stekker kostte € 4,95 en bespaart zo'n € 10 per jaar. Kortom: terugverdientijd ongeveer een half jaar!)
-edit-
Als ik dat doorreken: 6+ miljoen huishoudesn in Nederland, stel 5 miljoen wasmachines. Stel ook 5W sluipverbruik, dat is op jaarbasis 219 miljoen kWh wat "zomaar", zonder enig nut verstookt wordt. En dan heb je het nog niet over A/V-apparatuur, computers, opladers, etc. etc. etc. Eeuwig zonde...
[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 04-09-2008 13:31 ]
Heeft iemand ervaring met de Plugwise? Lijkt me wel een aardig systeem om te meten en als standby killerVerwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:46:
voor ondernemers is dit ook wel een leuk systeem : http://www.plugwise.nl
koeling, vriezers en koffieautomaten die uiteindelijk langzaam stukgaan ontdek je zo eerder.
Eigenlijk wel raar dat dat nodig is, in Nieuw Zeeland zit er er naast elk stopcontact een klein schakelaartje waarmee het stopcontact "uit" gezet kan worden...CanonG1 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:28:
[...]
Onze wasmachine (Indesit W124X) heeft een sluipverbruik van ± 5W, ook als hij "uit" is. Ik heb de stekker er afgesneden en vervangen door een goede stekker met schakelaar. Geen sluipverbruik in ons huis, hoe weinig het ook is.
(Fïnanciële kant van de zaak: stekker kostte € 4,95 en bespaart zo'n € 10 per jaar. Kortom: terugverdientijd ongeveer een half jaar!)
......
......
Mijn wasmachine zit via zo'n trekkoord met aan/uit schakelaar verbonden aan het stroomnet. Draait de wasmachine niet dan gaat gewoon de stroom er af :-)CanonG1 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:28:
[...]
Onze wasmachine (Indesit W124X) heeft een sluipverbruik van ± 5W, ook als hij "uit" is. Ik heb de stekker er afgesneden en vervangen door een goede stekker met schakelaar. Geen sluipverbruik in ons huis, hoe weinig het ook is.
-edit-
Als ik dat doorreken: 6+ miljoen huishoudesn in Nederland, stel 5 miljoen wasmachines. Stel ook 5W sluipverbruik, dat is op jaarbasis 219 miljoen kWh wat "zomaar", zonder enig nut verstookt wordt. En dan heb je het nog niet over A/V-apparatuur, computers, opladers, etc. etc. etc. Eeuwig zonde...
Overigens.
We hebben voor 99% onze keuze nu gemaakt voor een zonneboiler.
Het wordt een boiler van sunsystems.nl, geinstalleerd door De Reus uit Lelystad. Met 300l boiler en een collector met 48 buizen. ( 2x 24 ). Totale kosten ongeveer 4000 euro inclusief installatie.
Ik heb de keuze om of 200 liter met 24 buizen te nemen of een 300l boiler met 48 buizen. Dan maar de grotere van de twee, ik geef het geld maar 1x uit
Ondanks mijn nagenoeg westelijke ligging levert dit systeem mij ongeveer 9GJ aan energie op ( bruto ). En ik hoef in theorie alleen in november,december,januari en februari een gedeelte bij te verwarmen met m'n CV.
Collector wordt wel ziek groot overigens, bruto oppervlakte is 4meter breed 2 meter hoog. dus 8m2
Netto collectoroppervlak is iets meer dan 3.8m2
Verwijderd
Lees op de site van bwiredrednar schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:33:
Heeft iemand ervaring met de Plugwise? Lijkt me wel een aardig systeem om te meten en als standby killer
Hij heeft dit systeem in huis.
Bij de action kosten die dingen maar iets van een euro zag ik laatst, bij andere winkels zijn ze soms flink overpriced.CanonG1 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:28:
Ik kreeg gisteren 9 ledlampen binnen, dat betekent ~200W minder aan gloei/halogeenlampen hier in huis
Hmm tja, ik zet er wel een wasmachine à 2kW aan.brinkdinges schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:49:
Bij de action kosten die dingen maar iets van een euro zag ik laatst, bij andere winkels zijn ze soms flink overpriced.
Action-stekker: € 1
Je huis niet afgebrand: onbetaalbaar
Alleen ik vind ze nog wat duur voor lampen die toch niet zo vaak branden
Waarom zou de Action stekker slechter zijn dan die bij de GammaCanonG1 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:52:
[...]
Hmm tja, ik zet er wel een wasmachine à 2kW aan.
Way to go! Had inmiddels ook al contact gelegd met sunsystems voor bij ons thuis (nagenoeg zelfde situatie). 9GJ is erg netjes, is dat enigszins leveranciers belofte of ook daadwerkelijk te staven/beredeneren? 3,8 m2 netto oppervlak is wat merkwaardig met 8m2 bruto.flitspaal.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:45:
[...]
We hebben voor 99% onze keuze nu gemaakt voor een zonneboiler.
Het wordt een boiler van sunsystems.nl, geinstalleerd door De Reus uit Lelystad. Met 300l boiler en een collector met 48 buizen. ( 2x 24 ). Totale kosten ongeveer 4000 euro inclusief installatie.
Ik heb de keuze om of 200 liter met 24 buizen te nemen of een 300l boiler met 48 buizen. Dan maar de grotere van de twee, ik geef het geld maar 1x uit
Ondanks mijn nagenoeg westelijke ligging levert dit systeem mij ongeveer 9GJ aan energie op ( bruto ). En ik hoef in theorie alleen in november,december,januari en februari een gedeelte bij te verwarmen met m'n CV.![]()
Collector wordt wel ziek groot overigens, bruto oppervlakte is 4meter breed 2 meter hoog. dus 8m2
Netto collectoroppervlak is iets meer dan 3.8m2
Ga je ook ruimteverwarming ondersteunen ?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik weet niet hoe goed die stekkers bij de Action zijn, maar ik weet wel dat er een hoop zooi verkocht wordt voor weinig. (niet zozeer bij de Action, maar vrijwel overal)hjs schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:54:
[...]
Waarom zou de Action stekker slechter zijn dan die bij de Gamma
Dus wat dat betreft ben ik het wel met hem eens dat je voor redelijk serieuze vermogens (2kW, oftewel zo'n ruime 8Ampere is wel serieus te noemen) best wel wat meer mag uitgeven aan een schakelaar.
Neemt niet weg dat die "dumpprijzen" mogelijk ook nog steeds met een flinke marge over de toonbank gaan en dat eigenlijk redelijke prijzen zouden kunnen zijn voor wel degelijke exemplaren.
[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 04-09-2008 16:57 ]
Moi, kan ik nog inkomen jaCanonG1 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:52:
[...]
Hmm tja, ik zet er wel een wasmachine à 2kW aan.
Net verzoek binnen gekregen om bij Greenchoice meterstanden te melden.
Probleempje: met ons enkel tarief Ferrarisje zitten we (met 1,236 kWp aan zonnestroom vermogen, en ondanks de ietwat verregende zomermaanden juli en augustus) nu t.o.v. door netbeheerder (niet ver van de realiteit af zittende) geschatte meterstand bij ongevraagde switch E.E. >>> Greenchoice (okt. 2007) een stukkie in de min. Bij E.E. had dat vanzelf recht gebreid geworden, want die baseerden hun meterstand einddatum op de normale meteropname door netbeheer, bij ons in hartje winter (december), als de meterstand vanzelf gesaldeerd weer redelijk "in de plus" terecht had gekomen. Paar kWh in de plus, te betalen volgens jaarnota, volstrekt naar de letter en de geest van "saldering op jaarbasis volgens artikel 31-c van de Elektriciteitswet": no problem.
Nu echter: door vervroegde meterstand opgave (en feitelijk ongevraagde, "naar voren geschoven" nota afrekening) als ik de werkelijke huidige meterstand opgeef, riskeer ik dat die paar tientallen kWh "onder de nul" weggestreept gaan worden of, wellicht, dat ik dan alleen een miezerige "prijs levering ex BTW" daarvoor krijg (een fractie van het normale te salderen bedrag van, bij ons, ruim 22 eurocent all-in). In Nederland is alles mogelijk op dit vlak. Het zijn wel MIJN kostbare zonnestroom kWh. Die piekverbruik in de buurt doen afvlakken (eventjes "groot" denken, s.v.p., niet meteen gaan zitten miepen, het is wel degelijk zo en volstrekt als zodanig geaccepteerd in Duitsland, waar al minimaal 3,8 gigawattpiek staat geïnstalleerd and rising).
Voordat hier de

Ik heb inmiddels "het probleem" aan GC voorgelegd en ben erg benieuwd naar hun reactie en een evt. oplossing. Ze hebben immers een reputatie hoog te houden, en ze gaan hier gegarandeerd meer mee te maken krijgen.
En ja, ik heb ook nog eens EN sandalen, EN Teva's. Die ik weinig draag. Baard heb ik net wel geknipt...
Inderdaad: verder volstrekt irrelevant en van geen enkele betekenis...

Nee ik ga geen ruimteverwarming ondersteunen. Dat kan mijn 2 jaar oude CV ketel niet aan ( Remeha Avanta ). Ik ga de boiler puur gebruiken voor mijn warmwater voorziening. Overigens is de boiler er wel op voorbereid. Dus mocht er over 8 of 10 jaar wel een andere CV ketel komen dan ben ik er wel op voorbereid.Joba schreef op donderdag 04 september 2008 @ 16:15:
[...]
Way to go! Had inmiddels ook al contact gelegd met sunsystems voor bij ons thuis (nagenoeg zelfde situatie). 9GJ is erg netjes, is dat enigszins leveranciers belofte of ook daadwerkelijk te staven/beredeneren? 3,8 m2 netto oppervlak is wat merkwaardig met 8m2 bruto.
Ga je ook ruimteverwarming ondersteunen ?
De bruto oppervlakte van de collector is idd 8m2. Het zijn vacuumbuizen en er zit ruimte ( 78mm uit m'n hoofd ) tussen twee buizen. Uiteindelijk is dus het effectieve oppervlakte, waar warmte wordt ingevangen, een stuk kleiner. Netto dus 3,8m2
De opbrengst van een vacuumbuiscollector is ongeveer 2,4 - 2,7GJ per m2. Dan kom je ergens in de buurt van de 9GJ aan opbrengst. Misschien wat meer, misschien wat minder.
Overigens op www.solar2all.com kan je het ook uitrekenen :-). Die rekent het zelfs exact uit aan de hand van de zonnestand en hoe de zon, afhankelijk van de hoogte en hoek t.o.v. het paneel invalt.
Ik zeg ook niet dat die Action-stekkers slechter zijn, maar voor een dergelijk apparaat neem ik het risico niet. Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust.hjs schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:54:
Waarom zou de Action stekker slechter zijn dan die bij de Gamma
Het risico van een 'slechte schakelaar' zal trouwens ook weer niet zo heel groot zijn, omdat de schakelaar alleen maar stroom vervoert en geen stroom schakelt (ik haal de schakelaar niet om als de wasmachine draait). Stroom schakelen is voor schakelaars een veel grotere belasting (vonken e.d.) dan alleen stroom vervoeren.
Hoe dan ook, de schakelaar zit er nu zo'n 6 jaar aan schat ik, en heeft zich in die tijd dus ongeveer 12x terugverdiend. Voor die € 60 gaan we lekker uit eten, lijkt mee een leukere besteding dan het overmaken aan Nuon, toch?
En anders had ik er ook vier paar geitenwollen sokken voor kunnen kopen.
Dit topic is gesloten.