Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Ja daar ben ik vanaf gestapt. Dat heeft eigenlijk alleen nut als je warmwatervraag daar naar is. Daar komt nog eens bij dat de setup nogal wat complexer wordt.Joba schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:27:
[...]
Goed bezig flitspaal, ik heb veel aan je website. Bij ons is de orientatiefase voor zonneboilers ook aangebroken, komende vrijdag krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Situatie is wel vergelijkbaar met die van jou: wens om ook cv-verwarming te ondersteunen en een west-oost dak.
Volgens mij postte je eerder dat je wellicht een collector oost en een west wilde. Ben je daar definitief vanaf gestapt?
Ook volgens een paar installateurs ( zowel vacuum buizen als bijv AGPO ) zagen daar geen grote voordelen van. Beter is dan gewoon om een grotere collector op 1 vlak te plaatsen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zie http://www.gothotwater.com/D%27MAND/how.asp
Valt wel mee. Ik douche al jaaaaaaren met een Bries Water & Energie opbouw douchebak met WTW. Pionier model. We hebben nooit een thermostaatkraan gehad. Effe kort bijregelen als het warme water eenmaal langs de wisselaar begint te lopen, klaar is kees en comfortabel douchen maar. Vooral in de winter, als bodem (en dus ook drinkwaterleiding) temperatuur erg laag is en de warmtewinst maximaal.RikTW schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:10:
[...]
Hehe, dat is ook handig natuurlijk. Moet je alleen wel een thermostaatkraan hebben anders heb je hem net goed ingesteld en kun je na een paar minuten weer opnieuw instellen omdat het koude water minder koud is
Is een vette "investering" geweest, maar dat laat ik aan mijn **** roesten. Veel te leuk om in huis te hebben, en kan ik nog een minuscule sneer richting NUON Warmte geven met verminderd verbruik (8 GJ stadswarmte/jaar, bijna 4 en een half maal onder het gemiddelde NL verbruik volgens EnergieNed, en dat tikt aan met 24,92 euri de gieg [incl. BTW]...).
En dat allemaal in een huurwoning. Man, man, man. Wat zit het NL volk toch te miepen en op subsidies te "wachten" voordat het uit de luie stoel komt.
Hoppa, inleveren een fractie van die dikke salarissen, en duurzame spullen kopen. Installeren die hap! En vervolgens lekker bezuinigen en de leverancier en Woutertje Bos uitlachen.
(is verder goed bedoeld hoor, maar ik ben de "stemming" hier te lande beetje zat aan het worden...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
In eerste instantie moet je zoals anderen aangegeven hebben eerst en vooral kijken naar zonneboilers. Er wordt heel wat afgedouched op een voetbalclub, en een grote zonneboiler zou volgens mij tot 50% van de warmwatervoorziening kunnen voorzien. Misschien zelfs meer, aangezien er wel op momenten veel warm water gevraagd wordt, maar er ook vaak een dag (of meer) tussenzit zodat het water terug kan opwarmen.Jesp_J schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:25:
We zijn op dit moment ook rond aan het kijken of we iets kunnen doen met duurzame enrgie (zonneboiler, zonnecollectoren enz.) Of (en welke duurzame energiebronnen) rendabel zijn voor een voetbalclub enz.
Wat je moet proberen inschatten is hoeveel warm water er op welke tijdstippen gevraagd wordt. Daarvoor moet je bekijken hoeveel ploegen er aan de club aangesloten zijn en op welke dagen ze trainen. Is er enkel een A-ploeg en reserven, is de warmwatervraag heel wat kleiner als je alle jeugdreeksen ook hebt. De installatie van zo'n boiler zal niet goedkoop zijn (erg grote boiler), maar met de grote wwv zal je dit volgens mij na 5-10 jaar terug verdiend hebben als ploeg. De prijs hangt natuurlijk af van het aantal ploegen en douchebeurten, en van andere zaken.
Een tweede punt waar je naar kan kijken is regenwateropvang. Er wordt erg veel water verbruikt, en misschien kan je voor de douches regenwater gebruiken (met een zekere filtering en of zuivering). Enkel regenwateropslag en doorpompen wint zichzelf terug in no-time, zuivering is een ander paar mouwen - te zien hoe zuiver je het water wilt. Er bestaan natuurlijke waterzuiveringstechnieken (bv. www.ecoz.be), maar ook mechanische die kleiner zijn. Er zijn btw ook mensen die regenwater gebruiken als douchewater (na enkel filtering), maar geen idee hoe ongezond dat water eigenlijk is voor de mens.
Een derde punt wat belangrijk is isolatie van de kleedkamers. Het zal de kleedkamers koeler maken in de zomer en warmer in de winter, zodat de neiging om radiatoren aan te zetten (en laten) zal verminderen. Het lijkt mss overkill om kleedkamers die maar een paar keer per week gebruikt worden te isoleren, maar het is volgens mij echt wel de moeite. Het kan ook geluidsdempend werken.
Een laatste punt zijn pv-panelen voor de opwek van elektriciteit. Dit zou ik maar doen als je echt budget over hebt, omdat het je in principe het minst snel zal terugverdienen (denk ik). Het kost ook het meeste...
Wel opletten als je panelen of collectoren/heatpipes legt dat er weinig ballen op kunnen terechtkomen. Ik heb al ballen zien autoruiten breken, dus ik zou geen risico nemen.
Wordt aan gewerkt :-). De zonneboiler komt hoe dan ook op het dak, met of zonder subsidie.zonnigtype schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:00:
[...]
Hoppa, inleveren een fractie van die dikke salarissen, en duurzame spullen kopen. Installeren die hap! En vervolgens lekker bezuinigen en de leverancier en Woutertje Bos uitlachen.
(is verder goed bedoeld hoor, maar ik ben de "stemming" hier te lande beetje zat aan het worden...)
Ik heb ook ff gekeken naar de WTW installatie voor in de badkamer. Over twee jaar gaan we, denken we, de badkamer verbouwen, dan is dit zeker 1 van de items die op het lijstje komt te staan.
Overigens,
Is er iemand hier die ervaringen heeft met Rayvin ( http://www.rayvin.com ) zonneboilers? Ik heb inmiddels contact met deze leverancier. Volgens de leverancier levert dit systeem per m2 meer dan het dubbele aan warmte op t.o.v. de traditionele systemen. ( 3.09GJ/j per m2 ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik begrepen dat het risico vooral van vogelpoep komt, daar willen nogal eens wat gevaarlijke of nare micro-organismen in zitten. Die zul je met een vrij grote zekerheid dood moeten maken, je wil niet dat je hele selectie ziek is... of erger.Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:06:
Een tweede punt waar je naar kan kijken is regenwateropvang. Er wordt erg veel water verbruikt, en misschien kan je voor de douches regenwater gebruiken (met een zekere filtering en of zuivering). Enkel regenwateropslag en doorpompen wint zichzelf terug in no-time, zuivering is een ander paar mouwen - te zien hoe zuiver je het water wilt. Er bestaan natuurlijke waterzuiveringstechnieken (bv. www.ecoz.be), maar ook mechanische die kleiner zijn. Er zijn btw ook mensen die regenwater gebruiken als douchewater (na enkel filtering), maar geen idee hoe ongezond dat water eigenlijk is voor de mens.
Ik zit ook wel te denken aan regenwateropvang, maar dat wordt toch echt alleen voor wc en plantjes water geven.
Denk aan het gezegde: if it sounds too good to be true, it usually is. Laat je goed informeren, als het kan door onafhankelijke bronnen.flitspaal.nl schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:46:
Volgens de leverancier levert dit systeem per m2 meer dan het dubbele aan warmte op t.o.v. de traditionele systemen. ( 3.09GJ/j per m2 ).
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 26-08-2008 10:31 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dus ff een slokje water tijdens het douchen kan niet met regen water lijkt me.
Zij werken met een zonvolgsysteem.
http://video.google.com/videoplay?docid=1888753402849303282
Daarom plaats ik het hier, kijken of er hier mensen zijn met ervaringen van Rayvin. Over alle boiler systemen kan ik ervaringen, testrapporten en statistieken vinden van bedrijven en mensen die het systeem hebben geplaatst. Betere praktijkdata is er gewoonweg niet.CanonG1 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:30:
[...]
Denk aan het gezegde: if it sounds too good to be true, it usually is. Laat je goed informeren, als het kan door onafhankelijke bronnen.
Deze gegevens mis ik ( nog ) in dit geval van Rayvin. Dat heb ik ze overigens ook gemailed. Ze claimen dat er een onderzoek is van TNO waaruit hun efficientie van hun collector blijkt. Daar ben ik natuurlijk hardstikke nieuwsgierig naar.
Hun collector lijkt namelijk erg op een vlakkeplaat collector, Alleen loopt het water niet door een koperen netwerk heen in de collector, maar loopt het water, vrij, achter een absorber laag langs ( circa 2 a 3mm dikte waar het water doorheen moet ).
Ik vraag mij af, als dit systeem zo extreem goed werkt, waarom hebben alle andere leveranciers geen soortgelijke, of afgeleide systemen?
Niet alleen met een volgsysteem, ze hebben ook een statische versie die je als een dakraam plaatst tussen je dakpannen. Deze heeft ook dezelfde grootte ca 1x1m als een gemiddeld dakraam.alex75 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:53:
@Flitspaal,
Zij werken met een zonvolgsysteem.
http://video.google.com/videoplay?docid=1888753402849303282
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Ik ken wel (via fora) mensen die hun douches op gefilterd regenwater laten lopen, maar die zijn dan ook bewust van het feit dat ze daar niet moeten van drinken. Bij douches voor niet-geïnformeerde mensen is dit dus niet zo aan te raden + dat regenwater er wel niet altijd hetzelfde uitziet als water uit de kraan (geur & kleur). Maar als er zoveel water nodig is, kan zuivering wel bekeken worden denk ik, aangezien er ook veel dakoppervlak voor handen is voor opvang (kleedkamers + kantine).hjs schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:43:
Zijn wij Nederlanders niet teveel gewend dat je het douche water gewoon kan drinken
Dus ff een slokje water tijdens het douchen kan niet met regen water lijkt me.
Leidingwater en regenwater mogen namelijk niet met elkaar in aanraking komen of in elk geval zeer goed gescheiden zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
En er kunnen wat vervelende zaken in zitten.
Er staat mij nog iets bij van "asperi..." (Weet niet meer precies) maar dat was een vrij ongezond schimmelachtig iets.
Het vervelende bij douchen is dat je stoom gaat inademen. En het oppervlak van longen is vrij groot.
Ook zijn onze longe vrij gevoelig.
Overweeg ook eens die WTW voor douchewater, zoals hier genoemd.
Dat is een vrij betaalbare maatregel, zonder risico.
Leidingwater en regenwater moeten inderdaad gescheiden blijven. Maar daar zijn wel oplossingen voor. (Ik heb al eens gekeken naar het waterzak in kruipruimte systeem)
Guus Assmann
Verwijderd
Aspergillus fumigatus A. fumigatusguus.assmann schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:37:
Gebruik van regenwater is in dit forum al eens besproken.
En er kunnen wat vervelende zaken in zitten.
Er staat mij nog iets bij van "asperi..." (Weet niet meer precies) maar dat was een vrij ongezond schimmelachtig iets.![]()
Het vervelende bij douchen is dat je stoom gaat inademen. En het oppervlak van longen is vrij groot.
Ook zijn onze longe vrij gevoelig.
Overweeg ook eens die WTW voor douchewater, zoals hier genoemd.
Dat is een vrij betaalbare maatregel, zonder risico.
Leidingwater en regenwater moeten inderdaad gescheiden blijven. Maar daar zijn wel oplossingen voor. (Ik heb al eens gekeken naar het waterzak in kruipruimte systeem)
Verwijderd
Ga zo door!!Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:26:
Vandaag voor de eerste keer naar mijn werk gefietst. Net verhuisd en nu op zo'n 11 km van mijn werk, ideale fietsafstand lijkt me. Mijn vrouw moet 6 km langs dezelfde weg (zij moet in totaal zo'n 7 km) dus dat is wel lekker samen fietsen. Ik was nog niet volledig voorbereid (jas, fietsbanden niet goed opgepompt, oude fiets etc.). Ik vond het erg tof en ontspannend, maar het is wel continu langs (drukke) wegen, wel voorzien van goede fietspaden. Ben blij van mijn benzineslurpende machine langs de kant van de weg te kunnen houden.
lekker even trappen en snel parkeren
dit weekend eens een ligfiets huren om te zien of dat alternatief zou zijn voor woon-werkverkeer van 60km (enkele reis....)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Mooie uitspraak! (niet 100% waar natuurlijk, fiets moet ook gemaakt worden etc. maar close enough)Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:51:
"alleen op de fiets vervuil je niets"
Iemand zou dat eens moeten vertellen aan al die vaders en moeders bij de basisschool bij mij om de hoek die zich daar 's ochtends verdringen in hun grote auto's. Die auto's moeten natuurlijk groot zijn, want groot is veilig. Ze lijken zich niet te realiseren dat al die grote auto's het zeer onveilig maken bij de scholen, nog afgezien van het onnodig hoge brandstofverbriuk. Ik heb het vermoeden dat een groot deel van al die mensen best met de fiets zouden kunnen komen. Nog een ander voordeel van kinderen met de fiets naar school brengen: je voedt niet nog een achterbankgeneratie op, kinderen krijgen een betere conditie (zwaarlijvigheid is een groeiend probleem), ze raken sneller vertrouwd met het verkeer, kortom alleen maar voordelen.
Nu nog de SUV-rijdende massa zo ver zien te krijgen...
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2008 10:06 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Ik heb nog geen geld genoeg voor zonnepanelen (zonneboiler gaat niet ivm domme stadsverwarming)NielsTn schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:16:
[...]
Ga zo door!!ik heb de fiets ook vaker in gebruik genomen: boodschappen halen etc.
lekker even trappen en snel parkeren
dit weekend eens een ligfiets huren om te zien of dat alternatief zou zijn voor woon-werkverkeer van 60km (enkele reis....)
Maar ik fiets ook elke dag naar mn werk; ~12 km van huis naar werk. Al 3 jaar lang.
Heerlijk; in de ochtend rustig wakker worden en tegen 6en ff hard trappen om de opgelopen stress (af en toe is die er...
Ik heb dan wel een zittende baan maar blijf wel in shape!!
banden hard oppompen scheelt enorm! (idem met de auto!)
overigens heb ik zelf een tweedehands ligfiets van 270 euro plus wat klein onderhoud waarmee ik 8000 km per jaar ga rijden (heb hem net gekocht), dan diept het opeens meteen volledig ultiem op en voel je je net een priusrijder wat 'i'm better than you'-uitstraling betreft, which is not a particularly good thing
Ik zie ze bij de school van mijn zoontje ook. Ik woon zelf nog geen 500m van de school af, wij brengen onze zoon gewoon lopend of met de fiets weg. :-)CanonG1 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:05:
[...]
Mooie uitspraak! (niet 100% waar natuurlijk, fiets moet ook gemaakt worden etc. maar close enough)
Iemand zou dat eens moeten vertellen aan al die vaders en moeders bij de basisschool bij mij om de hoek die zich daar 's ochtends verdringen in hun grote auto's. Die auto's moeten natuurlijk groot zijn, want groot is veilig. Ze lijken zich niet te realiseren dat al die grote auto's het zeer onveilig maken bij de scholen, nog afgezien van het onnodig hoge brandstofverbriuk. Ik heb het vermoeden dat een groot deel van al die mensen best met de fiets zouden kunnen komen. Nog een ander voordeel van kinderen met de fiets naar school brengen: je voedt niet nog een achterbankgeneratie op, kinderen krijgen een betere conditie (zwaarlijvigheid is een groeiend probleem), ze raken sneller vertrouwd met het verkeer, kortom alleen maar voordelen.
Nu nog de SUV-rijdende massa zo ver zien te krijgen...
In mijn straat wonen nog meer kinderen, en er zijn zat ouders die dus voor die 500 meter

weg van het reguliere, nieuwe wegen ontdekken en benutten
duurzaam begint niet alleen bij de aanschaf van zonnepanelen en/of boilers...
het begint bij gedrag (of mag je gerust spreken over 'wangedrag'
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Helemaal mee eens. Als ik naar mezelf kijk ben ik er 2 jaar geleden mee begonnen, en dit jaar heb hebben we thuis een versnelling hoger geschakeld. En zie het resultaat. van 2700m3 gas per jaar naar 1500m3 per jaar. En van 5500kWh terug naar 2600kWh.NielsTn schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:09:
en weer blijkt: een mentale verandering moet gewoon hard geprikkeld worden,
weg van het reguliere, nieuwe wegen ontdekken en benutten
duurzaam begint niet alleen bij de aanschaf van zonnepanelen en/of boilers...
het begint bij gedrag (of mag je gerust spreken over 'wangedrag')
En het einde is nog lang niet in zicht. En veel effort aan tijd/geld is er nog niet in gaan zitten. Het is gewoonweg een mentaliteitsverandering bij ons thuis geweest. En wij zijn er erg blij mee thuis.
Verwijderd
Qua fietsen, ja je kan daar zo gek in gaan als je wil, maar het gaat er vooral om hoeveel km je doet en wat je ernaast nog wil doen met de fiets. Als ik elke dag naar werk ga ermee zit ik toch al gauw een uurtje per dag op die fiets, dan wil ik wel dat die kwalitatief in orde is (goede naafdynamo, betrouwbare verlichting, goed zadel, goede banden, ...). Trouwens aan 33 cent per km bespaar ik met een dagelijkse tocht van 22 km (200 werkdagen op een jaar) zo'n 1400 euro per jaar, dus daar kan je al een degelijke fiets mee aanschaffen.
Ik ben volop op zoek naar een fiets, maar als leek zijn alle opties nog open. Aangezien we momenteel met 2 oude fietsen zitten (in de volksmond 'wrakken' genaamd) zouden we wel kijken voor 1 nieuwe in eerste instantie. Er zijn reeds gewone degelijke fietsen vanaf zo'n 300-500 euro lijkt me, maar als je bepaalde van de bovengenoemde zaken wil, ga je echt naar het segment 500-1000 (en meer). Moeilijke beslissing.
Zolang dat de norm blijft ben je volgens mij op een ligfiets niet onveiliger dan op een gewone fiets, helemaal als je zelf goed oplet en defensief rijdt.
Verwijderd
Vrijdag a.s. ga ik een dag/middag met een ligfiets eerste ervaringen opdoen... wie weet... 2-3 keer per week 60 km vv is misschien wel ver, maar trapt ook heerlijk door langs de provinciale wegen (op het fietspad).Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:08:
Ik heb weinig ervaring met een ligfiets, en zou het dus wel willen uitproberen. Ik vrees er wel wat voor naar zichtbaarheid (al is de ligfiets maar 5% minder zichtbaar, dan is dat toch weer een stuk minder), manoevreerbaarheid, mogelijkheid om rond te kijken en communicatie (zoals gezegd rijden we een stuk samen). Onbekend is onbemind, dus ga ik zeker eens uitproberen als ik de kans krijg.
Heb je gelijk je workout als kantoor-medewerker ook gehad
Als ik even aanneem dat er evenveel water door de afvoer gaat als dat er weer aangevoerd wordt. Stel het water wat het putje in loopt is 40 graden en het koude aanvoerwater is 0 graden. Indien dit samen komt in de warmtewisselaar is het maximaal haalbare volgens mij dat beide stromen 20 graden worden. Lijkt mij dat je dan nog steeds 50% van de energie het riool in laat lopen.
(misschien is de aanname van gelijke hoeveelheden water onjuist als je aanvoer naar de ketel laat lopen?)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Het warme water loopt naar beneden door de wisselaar: aan het begin is het 40 graden en door de wisselaar naar beneden koelt het af (tot ?). Het koude water loopt in tegengestelde richting: helemaal onderaan is het bijv. 0 graden en naar boven toe wordt het opgewarmd door de wisselaar: aan het einde van de wisselaar (bovenaan) wordt het koude water dus opgewarmd door water van 40 graden: het kan daardoor warmer worden dan die 20 gradenice-T106 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:22:
Ik snap niet echt hoe een warmtewisselaar een rendement van boven de 50% kan halen.
Als ik even aanneem dat er evenveel water door de afvoer gaat als dat er weer aangevoerd wordt. Stel het water wat het putje in loopt is 40 graden en het koude aanvoerwater is 0 graden. Indien dit samen komt in de warmtewisselaar is het maximaal haalbare volgens mij dat beide stromen 20 graden worden. Lijkt mij dat je dan nog steeds 50% van de energie het riool in laat lopen.
(misschien is de aanname van gelijke hoeveelheden water onjuist als je aanvoer naar de ketel laat lopen?)
30 km heen, 30 terug? Dat is wel te doen, hele einden van 60 km is zelfs op een ligfiets iets dat je imho alleen moet doen als je fietsen echt leuk vindt (zoals ik).NielsTn schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:19:
[...]
Vrijdag a.s. ga ik een dag/middag met een ligfiets eerste ervaringen opdoen... wie weet... 2-3 keer per week 60 km vv is misschien wel ver, maar trapt ook heerlijk door langs de provinciale wegen (op het fietspad).
Heb je gelijk je workout als kantoor-medewerker ook gehad
@CanonG1: dat is heel erg waar, ik ben tot nu toe twee keer aangereden waarbij één keer door een pizzakoerier van uiterlijk de helft van mijn leeftijd (en ik ben nog maar 21!) en één keer door een fietser die aan het bellen was. En dat was op de bukfiets
[ Voor 18% gewijzigd door mux op 27-08-2008 15:37 ]
Ik heb zelf een ligfiets (een flevobike voor de kenners) en daar zitten toch wel wat nadelen aan.
Gedeeltelijk komen deze voort uit het principe van een flevobike (knikbesturing), maar een gedeelte is toch wel eigen aan de meeste ligfietsen. En wat mijn betreft valt zichtbaarheid daar wel degelijk onder.
Bij de meeste ligfietsen ben je nu eenmaal lager en slecht zichtbaar, mensen zijn niet gewent zo laag te kijken en je bent minder herkenbaar als fietser. Hierdoor wordt je gewoon eerder over het hoofd gezien. Verder is het gewoon lastiger over je schouder te kijken, geen nadeel op het fietspad of in de polder, maar in het stadsverkeer vind ik het maar onhandig. Met een ligfiets met een wat rechtere houding worden deze nadelen ook minder, maar ook de voordelen van een ligfiets worden minder. Verder krijg ik altijd een zweetrug op mijn fiets, mogelijk zadelafhankelijk maar ik heb het op verschillende type zadels ondervonden.
Bovendien betaal je voor de gemiddelde ligfiets meer dan voor een gelijk uitgeruste normalen fiets.
Daar staan natuurlijk wel voordelen tegenover, meer snelheid voor de zelfde inspanning (of minder inspanning voor de zelfde snelheid), originele fiets, geen zadelpijn.
Kortom de ligfiets is niet ideaal maar afhankelijk aan je eisen en mogelijkheden eventueel wel een goede oplossing. Ik overweeg voor me zelf juist om een normale fiets te kopen voor mijn woon/werkverkeer ipv / ter aanvulling op mijn auto.
ps 60km enkelen reis. Diep respect als je dat gaat fietsen.
60km enkele reis dus.... maar gelukkig rustig in /door t brabantse land koersenssj3gohan schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:35:
[...]
30 km heen, 30 terug? Dat is wel te doen, hele einden van 60 km is zelfs op een ligfiets iets dat je imho alleen moet doen als je fietsen echt leuk vindt (zoals ik).
eerst maar es kijken hoe een toertje vrijdag gaat bevallen, daarna zie ik wel verder...
route is nog niet definitief, de fietszaak wel
Verwijderd
Zonde van die problemen, het lijkt namelijk ideaal. In Amsterdam rijden ze van stadstoezicht op die dingen, in de havens west rijden er ook milieuabtenaren op rond. Bij OV-fiets Den Haag kan je ze huren, zouden zij ook die problemen hebben?CanonG1 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:41:
[...]
En over die scooter... tja. Dat is het risico van een experiment. Ik heb diverse mails gehad van mensen die ook zo'n ding hadden (andere merken) en die vergelijkbare problemen hadden.
Leuke zaak, ik heb daar ook eens een toertocht gemaakt met een ligfiets.NielsTn schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:51:
[...]
60km enkele reis dus.... maar gelukkig rustig in /door t brabantse land koersen
eerst maar es kijken hoe een toertje vrijdag gaat bevallen, daarna zie ik wel verder...
route is nog niet definitief, de fietszaak wel
Ideale manier om wat fietsen te proberen om zo de voor en nadelen aan de lijve te ondervinden.
Ook handig als je verschillende types wilt vergelijke (onder/bovenstuur, 2/3 wieler, platter/rechter houding, hoe zit het met het comfort, de mogelijkheid tot het meenemen van bagage enz.).
Veel plezier
Verwijderd
kortom een fiets van 1000 ??
tanken met mijn ienieminie citroen ax kost alweer 61 euro voor 38 liter...(een halve fiets dus)
waarom hoor ik dat woord terugverdienen steeds rondzingen in dit topic, terwijl alles wat een suv-proleet koopt daarop niet van toepassing is ?
[Het woord proletarius betekent in het Latijn een man die slechts proles (kinderen) heeft]
dit is even een nadenkertje :
http://www.rtl.nl/(/finan...umn/58-column_heertje.xml
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 18:22 ]
Een zonneboiler van minimaal 3Gj levert een 750 euro aan subsidie op.. intressant.
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Voor zonnestroominstallaties zet dat niet echt zoden aan de dijk. Neem een 2000Wp-installatie: kosten ongeveer € 10.000. Je zou dan 2000/50*2= € 80 subsie krijgen...Lifestyle71 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:42:
maximaal 2 euro 50 per watt.
OK, briljant verkeerd gelezen dus... € 2,5 per Wp is een prettige subsidie, behalve dat ik geen grote fan ben van aankoopsubsidies.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2008 23:15 ]
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Ik denk het laatste, anders is het niet echt een subsidie die mensen over de streep zal trekken.ssj3gohan schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:45:
is het nou €2,50 per watt of €2 per 50 watt?
Daarnaast staat er ook "2 euro 50 per Watt"
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Bedoel je dit:Lifestyle71 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:42:
Ik lees vandaag in het Limburgs Dagblad dat Essent vanaf de komende maand via diverse limburgse gemeenten subsidie gaat verlenen. maximaal 2 euro 50 per watt. Nu begint het me toch echt te kriebelen om mijn hele dak vol met panelen te zetten...
Een zonneboiler van minimaal 3Gj levert een 750 euro aan subsidie op.. intressant.
http://www.limburger.nl/a...6/REGIONIEUWS01/980901277
Dat is de enige vacuumbuis die ik kan vinden die ook in kortere lengtes te krijgen is (80-150 en 200 cm) en daarom op mijn dak vóór de dakkapel geplaatst kunnen worden. Op de dakkapel wil ik namelijk geen collectoren plaatsen omdat dat niet echt fraai is denk ik.
Ik heb nu een prijsopgaaf van ze gehad, ze zijn niet zo goedkoop maar het is volgens mij wel goed spul uit Duitsland. Dus geen goedkope China troep die na 5 jaar geen vacuum meer hebben.
Op de fiets vervuil je niets!
Hier in de wijk zijn er wel enkelen met een zonneboiler, die gebruiken de warmtewisselaar van de stadsverwarming als na-verwarmer mocht het water eens beneden de 60' zijn.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:11:
[...]
Ik heb nog geen geld genoeg voor zonnepanelen (zonneboiler gaat niet ivm domme stadsverwarming)
Hmmm.ssj3gohan schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:13:
Maar! De fiets lijkt wel een mooi alternatief, echter financieel is het niet persé de beste keus voor mensen. Als je een goede fiets koopt zit je al gauw in de buurt van 1000 euro (ja, ik weet ook niet wie die bedragen heeft bedacht, maar mensen geven het ervoor). Als je er vanuit gaat dat een auto 33 ct per km kost (goedkoop 1.4 litertje oid) duurt het dus zonder enig onderhoud 3000 km voordat je je fiets eruit hebt ten opzichte van een auto. En voor een weinig fietsend persoon die alleen maar de kinderen wegbrengt oid is dat anderhalf à twee jaar fietsen. Vind je het gek dat iemand dan liever een sneller, droger en minder vermoeiend alternatief kiest. [de vergelijking gaat nog steeds redelijk op voor een dikke middenklasser à 50 ct per km]
overigens heb ik zelf een tweedehands ligfiets van 270 euro plus wat klein onderhoud waarmee ik 8000 km per jaar ga rijden (heb hem net gekocht), dan diept het opeens meteen volledig ultiem op en voel je je net een priusrijder wat 'i'm better than you'-uitstraling betreft, which is not a particularly good thing
Wederom extreme fixatie op "economische haalbaarheid" en "vergelijkbaarheid". Alsof mensen het daarom zouden doen. Welnee. Die zijn gewoon chronisch verslaafd aan het dodelijkste vervoermiddel aller tijden. Het vierwielige blik.
Economische berekeningen heb ik een broertje dood aan. Die slaan alle "discussie" dood en besteden geen enkele aandacht aan tal van maatschappelijke (meer)waardes.
Ik rijd in Leiden al mijn hele leven op stadsbarrels die ik toegeschoven krijg van buren of vrienden die persé een "nieuwe" moeten hebben, of die ik ergens in de bosjes vind en opknap. Kosten minimaal. Milieubesparing maximaal (op biologisch bammetjes, of course).
Van het kapitalen aan uitgespaarde geld, kan ik mij best eens in de tien, vijftien jaar, een simpel veeteeteetje o.i.d. veroorloven (ja, ja, zelfs zonnigtype zondigt wel eens, het doet erg "au" aan mijn Gen van Calvijn...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
SenterNovem heeft opdracht gekregen alle subsidies die er "bij" komen te verrekenen. Je moet het allemaal op "het aanvraagformulier" invullen. Als je dat niet doet, en ze komen er achter, riskeer je waarschijnlijk dat je uit de SDE geknikkerd gaat worden (als de gevolgen niet erger zijn).Lifestyle71 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:38:
Zou het dan niet te combineren zijn met de landelijke subsidie ?
Ergo: als je in Limburg aanschafsubsidie vangt, trekt SenterNovem die subsidie waarschijnlijk af van wat je volgens hen zou mogen ontvangen.
Dat is zogenaamd om "oversubsidiëring" te voorkomen.
Soms heb ik zin om eens een willekeurig bureaucratenkantoor te gaan verbouwen...
Tja. Mensen willen graag een goede, moderne, lichte stadsfiets van Batavus, Giant, Koga oid, en daar betaal je ook voor het merk (en voor je status toch ook wel een beetje). Toch zit er veel innovatie in die dingen: Naafdynamo for instance. Beter dan die batterijtjes die iedereen eerst gebruikte. Gaat bijna niet stuk, want je kan er niet bij in tegenstelling tot een normale dynamo. Rij zelf ook op een barrel rond, maar hij werkt wel. Heb verder nog een mountainbike van E1400 omdat ik graag mountainbike en een daarvoor geschikte fiets wil.zonnigtype schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:46:
[...]
Hmmm.
Wederom extreme fixatie op "economische haalbaarheid" en "vergelijkbaarheid". Alsof mensen het daarom zouden doen. Welnee. Die zijn gewoon chronisch verslaafd aan het dodelijkste vervoermiddel aller tijden. Het vierwielige blik.
Economische berekeningen heb ik een broertje dood aan. Die slaan alle "discussie" dood en besteden geen enkele aandacht aan tal van maatschappelijke (meer)waardes.
Ik rijd in Leiden al mijn hele leven op stadsbarrels die ik toegeschoven krijg van buren of vrienden die persé een "nieuwe" moeten hebben, of die ik ergens in de bosjes vind en opknap. Kosten minimaal. Milieubesparing maximaal (op biologisch bammetjes, of course).
Van het kapitalen aan uitgespaarde geld, kan ik mij best eens in de tien, vijftien jaar, een simpel veeteeteetje o.i.d. veroorloven (ja, ja, zelfs zonnigtype zondigt wel eens, het doet erg "au" aan mijn Gen van Calvijn...). Wordt in sommige kringen ook wel Biohummer® genoemd...
If it aint fixed, it's broken.
Verwijderd
juist ja, wij allemaal zelf, een sigaar uit eigen doos.
terwijl je wacht op het juiste moment met de "kortste terugverdientijd" betaal je door.
vadertje staat incasseert fors op je, alleen de belastingdruk op je mobiliteit en energielast is al hoger dan 1 jaar wachten op subsidie, en dan is het zover, je krijgt 750 euro op een zonneboiler of 2,50 per wp.
je denkt dan dat je goedkoop uit bent, maar in 2006 kon je systemen krijgen onder de 3500 euro voor een 200 liter zonneboiler, en minder dan 5 euro/wp.
nu ik hier in 1 jaar na investering, tegen lagere kosten dan nu, 3440 euro energiekosten heb uitgespaard begin ik te begrijpen waarom het hier allemaal zo traag gaat.
er word verdient in nederland, bigtime, maar wel over de rug van de consument,
prijzen stijgen sneller dan subsidiegelden, en in de marge kun je veel geld uitsparen,
het blijkt gewoon retegoed te werken, en dat moet vooral NIET op tv komen.
Het punt wat ik keer op keer probeer te maken in deze thread en dat door geitenwollen sokken ongeldig wordt verklaard is dat ALLES wordt gedreven door economische motieven en dat je er voor de algemene markt nou eenmaal niet omheen kunt. Mensen kopen acer computers omdat ze cheap zijn ondanks dat iedereen je kan vertellen dat de scharnieren en stroomaansluitingen stuk zullen gaan, of anders het moederbord. Mensen kopen een EEE pc omdat hij cheap en functioneel is, niet omdat ze bijster goed het scherm kunnen lezen of kunnen typen. Mensen zijn bereid minder praktische zaken te doen om het economische argument. De enige manier om iets populair te maken is: cheap maken!zonnigtype schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:46:
[...]
Hmmm.
Van het kapitalen aan uitgespaarde geld, kan ik mij best eens in de tien, vijftien jaar, een simpel veeteeteetje o.i.d. veroorloven (ja, ja, zelfs zonnigtype zondigt wel eens, het doet erg "au" aan mijn Gen van Calvijn...). Wordt in sommige kringen ook wel Biohummer® genoemd...
Uitgezonderd uitzonderlijke goederen zoals kunst kun je ook erg goed aan de prijs van iets aflezen of het efficient is - economische efficientie is een best goed afgewogen mix van onderliggende (energetische, structurele, etc.) efficientie. Iets dat zichzelf terugverdient is waarschijnlijk erg goed in wat het doet. Terugverdientijd is dus geen negatief begrip dat aankoop derationaliseert, maar juist een maatstaf voor hoe slim de producenten en distributeurs ervoor hebben gezorgd dat het desbetreffende product zo efficient mogelijk werkt. In de meeste gevallen komt geld dat je betaalt aan een massageproduceerd en -gedistribueerd product neer op 40% energie (grondstoffen zijn grootendeels zo duur als het aan energie kost om ze op te graven, uitgezonderd speculatieprijzen zoals koper, goud) en 60% mensenwerk, dus een windmolen welke 10.000 euro kost en maar 3000 euro aan stroom oplevert in zijn levensduur zelfs met consumententarieven (welke grof te hoog zijn voor grootschalige teruglevering) is erg inefficient gebouwd en heeft waarschijnlijk meer energie gekost om te maken dan wat hij oplevert, of veroorzaakt het gebruik van meer energie door producenten (denk aan R&D, winst, etc.).
Een auto is een vreselijk efficient gebouwd en niet grof inefficient apparaat, het kan het dus nog steeds winnen op punten van van alles. Het is geen slecht alternatief, maar je moet je hoofd erbij houden als je hem gebruikt en geen auto gebruiken voor elk kort ritje. Op langere afstanden bij matige snelheid met genoeg (waardevolle) belasting kan het gemakkelijk beter zijn dan de trein.
uiteraard verslaat werkelijk niks menskracht, de auto gebruikt ongeveer 1000 keer zoveel energie als een mens om evenveel kilometertjes verder te komen
Ik heb meteen contact met ze opgenomen. Hun systemen zien er interessant uit. Zeker de systemen met wat kortere vacuumbuizen zouden voor mij ideaal zijn.QuestionMarc schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:31:
Heeft iemand hier al ervaring met de vacuumbuis-collectoren van MIG-SOLAR? (zie www.mig-solar.nl )
Dat is de enige vacuumbuis die ik kan vinden die ook in kortere lengtes te krijgen is (80-150 en 200 cm) en daarom op mijn dak vóór de dakkapel geplaatst kunnen worden. Op de dakkapel wil ik namelijk geen collectoren plaatsen omdat dat niet echt fraai is denk ik.
Ik heb nu een prijsopgaaf van ze gehad, ze zijn niet zo goedkoop maar het is volgens mij wel goed spul uit Duitsland. Dus geen goedkope China troep die na 5 jaar geen vacuum meer hebben.
Waar ik op wacht is nieuws als "bedrijf X brengt zonnestroompanelen voor € 1 per Wp op de markt". Dan gaat de zonnestroommarkt echt van start, en zonder ingewikkelde kunstgrepen als subsidies en zo. (Daarnaast ben ik wel van mening dat de fossiele industrie gebruik/misbruik maakt van een aantal verborgen subsidies, en dat daar ook een einde aan moet komen.)
Iemand een idee wat er nodig is om zonnestroompanelen zo goedkoop te maken? Ik weet dat de prijs een combinatie is van grondstoffen (silicium was tekort aan, schijnt nu weer mee te vallen), energie, arbeid en natuurlijk het vraag/aanbod-mechanisme. Op welke gebieden zouden slagen gemaakt moeten worden om de prijs substantieel omlaag te krijgen?
Dat je ze in een pizza oven kunt maken?CanonG1 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 09:03:
Iemand een idee wat er nodig is om zonnestroompanelen zo goedkoop te maken?
Signatures zijn voor boomers.
Uiteraard is het ook altijd interessant om te kijken naar conductive-semiconductor-polymercellen te kijken, maar voorlopig blijven die steken bij onpraktisch lage efficiënties. En er is altijd nog nanosolar
Precies, dus alleen al daarom is onderzoek naar zo efficiënt mogelijke zonnepanelen zo belangrijk, om het minder zuivere silicium te kunnen inzetten voor toch nog een beetje efficiënte panelen. Anders krijg je dat de kosten van het glas groter gaan zijn dan de restssj3gohan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 09:27:
Je zegt dat het siliciumtekort verbetert, de laatste informatie die ik had (maar dat is alweer een jaar oud) is dat zonnepanelen ontzettend zitten te vreten aan de chipindustrie en eigenlijk helemaal niet zo welkom zijn (redelijk zuiver niet-al-te-polykristallijn silicium is eigenlijk een veel te hoogwaardige grondstof om in een product als zonnepanelen te gebruiken, gezien die dingen met duizenden tegelijk moeten kunnen worden ingezet). Er wordt momenteel volgens mij veel onderzoek gedaan om met nog minder zuiver silicium nuttige zonnepanelen te maken, of zelfs met microkristallijn silicium (extreem laagwaardig spul wat je met werkelijk elke oven kunt maken).
Uiteraard is het ook altijd interessant om te kijken naar conductive-semiconductor-polymercellen te kijken, maar voorlopig blijven die steken bij onpraktisch lage efficiënties. En er is altijd nog nanosolar
Ik eet ff een hapje meessj3gohan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 10:57:
Hap hap.... euro per wattpiek... zuiverheid grotere kostendriver dan hoeveelheid silicium... hap hap
Dat was ook mijn punt, aangezien minder zuiver silicium automatisch minder efficiëntie inhoud en dus grotere panelen voor dezelfde opbrengst. Grotere panelen is meer kosten aan glas
nu maar hopen dat het niet een status symbool gaat worden om dan een klein oppervlak aan zonnepanelen neer te leggen, omdat dat dan "meer status" heeft door de hogere prijs
Verwijderd
Daarom is er denk ik maar 1 punt waar ze beter in kunnen worden: Zand omzetten in zuiver silicium.. hoe maak je dit goedkoop? Silicium genoeg... maar zuiver maken maakt het gewoon kostelijk.
En mag ik vragen waarom die zonnecellen in amerika zo verrekte goedkoop zijn?? lagere prijs in "getal" maar ook in dollars nog eens. Ik heb het gevoel dat we hier genaaid worden hoor.. echt.
En die zonnecellen komen nog niet eens vaak uit amerika zelf ook...
"droomt al van goedkope sharp paneeltjes" Want die amerikanen durfen soms gewoon wat ze voor dollars verkopen hier gewoon keihard om te zetten in euro's om het aan ons te verkopen! ( sorry klink beetje anti amerika... ben ik ook

En ik vind stroom, gas, etc levensmiddelen ( dus ik pleit voor 6% belasting...zou schelen zeg! )
En waarom kan SOLAND.. nederlandse producent ons nederlanders niet van goedkope paneeltjes voorzien?? By the way.. ik had gehoord dat ze ook bezig waren met een eigen silicium plant?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2008 12:41 ]
Verwijderd
Dit kan je wel doen van een fabriek af, maar dan koop je ze per 40 inch voeter... En ongeveer 2000/3000 euro vervoers kosten. Vraag me af voor hoeveel bedrijven in NL ze inkopen...ssj3gohan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:45:
Amerika is ook gewoon goedkoper - ligt helemaal aan de economie. In nederland is iedereen (veel) rijker dus zijn de producten ook duurder (niet helemaal het juiste causale verband, maar we simplificeren toch al genoeg). In China is alles 10 keer goedkoper dan in Nederland, waarom halen we daar geen panelen vandaan voor 30 cent per Wp?
http://www.youtube.com/wa...8jAUFQLaE&feature=related
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Klopt, ik hoop alleen dat deze snel dalen zal in prijs.IJsbeer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:25:
De energy ball is in dit (en vorig) deel al besproken, lees maar eens door. Korte conclusie: (nog) geen alternatief.
Maar is er al iemand die hem in het echt heeft gezien (en dan niet in een test opstelling) en er meer over kan vertellen?
Ach anders eerst toch maar aan de PV.
Mooi, laat even hier weten wat de reacties zijn, want ik krijg erg weinig respons van het bedrijf. Ze hebben wel een prijslijst opgestuurd, maar dat is gebaseerd op buizen van 2 meter en ik wil 1,5 meter buizen. Als je wil kan ik die prijslijst wel naar je toe doormailen. (stuur ff een pbtje dan)flitspaal.nl schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:54:
[...]
Ik heb meteen contact met ze opgenomen. Hun systemen zien er interessant uit. Zeker de systemen met wat kortere vacuumbuizen zouden voor mij ideaal zijn.
Op de fiets vervuil je niets!
Of een zonneboiler :-)..Sneezzer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:47:
[...]
Klopt, ik hoop alleen dat deze snel dalen zal in prijs.
Maar is er al iemand die hem in het echt heeft gezien (en dan niet in een test opstelling) en er meer over kan vertellen?
Ach anders eerst toch maar aan de PV.
Die ja, maar dan een stuk uitgebreider...
Die hangt al boven het trapgat ;-)
Ik gebruik gewoon wat teveel luxe electra en heb de keus om te minderen (en daardoor luxe in te leveren) of extra geld uitgeven en daarmee mijn luxe op een efficiente manier te verantwoorden.
Ik kies voor het laatste.
O'ja, het gaat niet om een airco of iets dergelijks maar om gewone leuke dingen (pc teveel aan, gezellige lampen, etc)
... etceterassj3gohan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:32: Het punt wat ik keer op keer probeer te maken in deze thread en dat door geitenwollen sokken ongeldig wordt verklaard is dat ALLES wordt gedreven door economische motieven en dat je er voor de algemene markt nou eenmaal niet omheen kunt.
Deels eens met het verdere betoog, maar ik houd niet zo van dat absolutisme.
Dat "ALLES" ... en ... "ongeldig wordt verklaard" ... etcetera.
Mensen verschillen meer dan je wellicht hoopt, en mensen zijn geen dogmatische drukknop machines (tot op zeer grote hoogte) ...
... gelukkig maar ...
Dat wordt weer een seizoen gratis stoken met m'n speksteenkachel
Als ik rondom me heen kijk hoeveel pallethout er wel niet weggegooid wordt, een schande gewoon.
Indium, koper, selenium zijn weliswaar wel aardig aan de prijs tegenwoordig maar je vergeet dat het om absurd dunne laagjes gaat. Voorlopig is de productie van dat soort modules een stuk goedkoper, maar dan moeten ze wel nog effekes de totale lopende band productie volledig in de vingers krijgen. Wordt aan gewerkt, er zijn zo her en der nog de nodige opstart probleempjes. Pas bij extreem grote aantallen zal Indium het eerste element zijn wat een probleem zou KUNNEN worden. Maar dan heb je het over absurde getallen, daar zijn we nog bij lange na niet ("slechts" bij GWp fabriekjes, eerste wordt door REC [da's nog silicium] in Singapore gebouwd, Sharp gaat amorf/mikrokristallijn GWp fabriekje bouwen in Japan). Indium kan waarschijnlijk vervangen worden, ontwikkelingen blijven doorgaan.Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:29:
Als je kijkt naar die nieuwe zonne cel technieken denk ik vaak ook aan grondstoffen die erin zitten verwerkt die verrekte duur kunnen worden.
Amorf Si en microkristallijn Si: no problem. Applied Materials en Oerlikon leveren turn-key productielijnen. Alleen is er een "kinkje" in de kabel gekomen, Oerlikon heeft een klant van Applied van patentrecht schending beschuldigd en heeft er een zaak van gemaakt. De sector is "not amused", maar dat zal wel opgelost worden met een afkoopsom, of in het stof bijten door Oerlikon.
Si is het probleem beslist niet. Metallurgisch Si is nu veel om te doen. Veel goedkoper te produceren, kan in eerste instantie bijgemengd worden in zuiver solar grade Si, maar eerste puur metallurgisch Si modules zijn reeds aan Amerika geleverd... En China bouwt inmiddels aan enkele tientallen gigantische Si-fabrieken. Deel zal mogelijk afvallen, maar beschikbaarheid is over paar jaar vele malen groter dan een paar jaar het geval is geweest.
Kostbaar bedoel je. Wordt ook massaal aan gewerkt, op alle fronten. Dus niet op "1 front". Er zijn in de volledige Si-keten enorm veel kleine stapjes voorwaarts te maken. Rendement van de cel als grootste factor. Eurotron heeft eerste productielijn PUM cellen verkocht, met veel minder elektrode op voorzijde, via gaatjes afvoeren naar onderzijde, dunnere cellen, gelijmde (i.p.v. gesoldeerde) verbindingen, enorme through-put snelheid verhoging mogelijk, etc. Dat is nog maar een van de diverse mogelijkheden. Er is ook een project, ver ontwikkeld, (NICE) waarbij geheel nieuwe module techniek wordt ingezet met bypass van soldeertechnieken (cellen en contacten worden onder vacuum tegen glas en metalen backsheet geklemd, volautomatisch. Moet nog wel zien hoe goed dat vacuum zich gaat houden in de loop van de tijd).Daarom is er denk ik maar 1 punt waar ze beter in kunnen worden: Zand omzetten in zuiver silicium.. hoe maak je dit goedkoop? Silicium genoeg... maar zuiver maken maakt het gewoon kostelijk.
Bewijs het maar. Heeft alles met lokale markten te maken, ondersteuningsregimes, in/uitvoerrechten, en diverse andere factoren. Heb al meermalen verzoek gehad om Amerikaanse modules naar NL te laten importeren. Ik wens de verzoekers veel succes. Kwestie van lange adem?En mag ik vragen waarom die zonnecellen in amerika zo verrekte goedkoop zijn?? lagere prijs in "getal" maar ook in dollars nog eens. Ik heb het gevoel dat we hier genaaid worden hoor.. echt.
En die zonnecellen komen nog niet eens vaak uit amerika zelf ook...
"droomt al van goedkope sharp paneeltjes" Want die amerikanen durfen soms gewoon wat ze voor dollars verkopen hier gewoon keihard om te zetten in euro's om het aan ons te verkopen! ( sorry klink beetje anti amerika... ben ik ook) ( kheb ze al gezien voor 2 euro ( omgerekend vanuit dollar 3 dollar dus ) de watt...)
Zin onvolledig: ... primaire levensbehoeften? De laatste in ieder geval. 6% belasting op stroom en gas gaat gegarandeer leiden tot meer verspilling. Lijkt me in het huidige tijdsgewricht niet zo "verstandig"... Vergeet niet dat als BTW (19>>>6%???) en evt. energiebelasting op elektra hoog is, je salderingswaarde van je zonnestroom ook hoger is (het enige waar je nog een beetje van mag "profiteren", als je zoals tienduizenden Nederlanders buiten de SDE zit).En ik vind stroom, gas, etc levensmiddelen ( dus ik pleit voor 6% belasting...zou schelen zeg! )
Solland Solar is bij mijn weten nog steeds een pure cellenfabrikant en ik heb nog niet gehoord dat ze in de modules gaan. Solland verkoopt het allergrootste deel van de cellen in die landen met de beste ondersteuningsregimes, en een schijntje mag naar Ubbink Solar (onderdeel van Centrosolar groep) in Doetinchem. BeldeZon pakketjes voor Greenchoice SDE klanten... Beslist niet "goedkoop".En waarom kan SOLAND.. nederlandse producent ons nederlanders niet van goedkope paneeltjes voorzien?? By the way.. ik had gehoord dat ze ook bezig waren met een eigen silicium plant?
Solland is trouwens voor het grootste deel eigendom geworden van kernenergie pusher Delta, dus reken beslist niet op "goedkoop" spul van Solland.
Je hebt het over The Silicon Mine. Leuke naam (denk aan DSM...). Ja, inderdaad, op het Chemelot terrein. Samenwerkingsproject met DSM, Degussa, etc. Veilig stellen van eigen grondstof, voor als de markt door blijft knallen. Boxhoorn is niet op zijn achterhoofd gevallen. Gevleugelde uitspraak van hem (vrije interpretatie): "Ik heb twee maal in mijn leven iets verstandigs gedaan. Ik ben gaan werken bij Shell. En ik ben bij Shell weer weggegaan"...
Maar inmiddels voor ons nieuwe huis (gisteren sleutel gekregen

Al anderen ook beschikking gekregen?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Echter: langzamerhand kwam hij er achter hoe onnodig ingewikkeld en duur die hele SDE-regeling is. Hij heeft zijn bestelling geannuleerd en neemt nu toch geen zonnestroompanelen. Een andere reden is dat het aanleggen en doortrekken van een extra groep+leiding voor de de PV-installatie (nodig vanwege de aparte meter in de meterkast) zo ingewikkeld en dus duur is dat hij het niet meer ziet zitten.
Jammer hoor. Helaas is dit geen incidenteel verhaal, in mijn mailbox komen wel vaker dit soort verhalen binnen van mensen die zich verheugden op de subsidieregeling en na onderzoek zwaar teleurgesteld afhaken vanwege de complexiteit en de kosten van de regeling. De 'S' in SDE staat voor 'Stimulering', het is alleen jammer dat dat niet echt waar wordt gemaakt.
Tuinders dupe van krapte op stroomnet
Daar kun je over twisten: die tuinders hebben CO2 en warmte nodig voor het groeien van hun plantjes, daarom verstoken ze gas. Als "afval" produceren ze nu electriciteit via WKK. Zo slecht nog niet IMHO.TD-er schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 17:52:
Nu is deze manier van electriciteit opwekken niet heel erg duurzaam [..][/url]
Uhm, dat is niet helemaal waar. Ik zou die zin willen veranderen in iets als "die tuinders hebben CO2 en warmte nodig zodat de planten sneller kunnen laten groeien dan normaal het geval zou zijn, en ze kunnen daardoor ook planten laten groeien die hier in NL normaal gesproken helemaal niet groeien (of alleen in een bepaald seizoen)."AlterEgo schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:03:
Daar kun je over twisten: die tuinders hebben CO2 en warmte nodig voor het groeien van hun plantjes,
Klopt, dat is slechts één van de vele manieren waarop je feitelijk fossiele brandstoffen eet. Denk daar maar eens over na als de volgende keer weer eens in de krant staat dat Rusland (grootste gasleverancier van Europa) gas weer duurder maakt, of om bepaalde politieke zaken kracht bij te zetten dreigt de gaskraan dicht te draaien. Door problemen met gaslevering je woning niet kunnen verwarmen of geen stroom hebben is één ding, geen eten hebben is iets anders.daarom verstoken ze gas.
Het is beter dan de restwarmte verloren te laten gaan, dat is waar. Maar het gehele systeem is niet duurzaam. Het is gebaseerd op een fossiele, eindige grondstof waaraan inmiddels ook allemaal nare politieke kantjes zitten. Ik zou zeggen dat we daar zo snel mogelijk van af moeten nu het nog kan.Als "afval" produceren ze nu electriciteit via WKK. Zo slecht nog niet IMHO.
Kun je in het focus-punt een lens zetten en dan met een spiegel andere dingen "slopen"CanonG1 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:37:
Zonne-energie kan ook voor minder serieuze zaken gebruikt worden
Lijkt me trouwens niet zo'n goed idee om die spiegel vast te houden....
Oh en dingen met hoger smeltpunt proberen. Soldeertin ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 30-08-2008 22:55 ]
Ik heb gemerkt dat vooral de kleur belangrijk is. Zwart absorbeert veel warmte, dus bijna alle zwarte voorwerpen gaan makkelijk in de fik (zoals dat geheungenkaartje). Wit of een andere lichte kleur reflecteert (te) veel licht, dus alleen lichte voorwerpen die makkelijk smelten of vlam vatten geven resultaat.TD-er schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:54:
Oh en dingen met hoger smeltpunt proberen. Soldeertin ofzo.
Geinig speelgoed, hoewel ik nu al verlang naar een grotere schotel!
Heb je een papieren versie van de SDE-regeling?
Het lijkt me wel wat om die symbolisch af te fakkelen, op die speciale manier.

Overigens denk ik dat het met een schotel met aluminium-folie ook wel zal werken.

Guus Assmann
Nee, zo goed ken ik de beste man nu ook weer niet...guus.assmann schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 00:15:
@CanonG1.
Heb je een papieren versie van de SDE-regeling?![]()
Het lijkt me wel wat om die symbolisch af te fakkelen, op die speciale manier.
Toch niet. Aluminiumfolie verstrooit het licht te veel. Op de website van de Light Sharpener probeert de bouwer het eerst met aluminiumfolie, en hoewel het enigszins werkt behaalt hij veel hogere temperaturen met echte spiegels.Overigens denk ik dat het met een schotel met aluminium-folie ook wel zal werken.
Verwijderd
pv-sde liefhebbers moeten hun oude mep pv dumpen, "omdat het niet mag?"
deze pv kun je kopen voor 2 a 3 euro per Wp.(goedkoper dan welke subsidie dan ook)
dan een nieuw omvormertje erop, spons erover, en hup het dak ermee op.
1wp levert 0,85? kwh per jaar zei senternovem, dus als je nu alvast wat besparingen doorvoert, en je tikt een mooi setje van meer dan 600wp uit de oude mep op de kop,
dan zit je lekker goedkoop.
aangevuld met wat energiebesparingen, en je bent zomaar aan het terugverdienen wat niet hoeft.
ik heb het nog aangevuld met een duur vast zon-groenenergiekontrakt bij greenchoice,
en dat gaat alweer naar >28 cent per kwh, maar dat is hoogtarief, het lage tarief is nu nog lager,
en 1 zonne kwh geeft mij in laag 2,5 kwh terug = netto 0,00.
bij een overschot aan dagstroom, mag ik mijn gas ervan betalen.
ceteris paribus voor 3 jaar, en ik zit er warmpjes bij.
[Ceteris paribus is een uitdrukking afkomstig uit het Latijn, die betekent: "de overige omstandigheden gelijk blijvend". ]
controleer wel wat je moet doen met 2e hands pv tot 5 jaar oud, zie de site van floris wouterlood.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 10:23 ]
Heb je ook al hoog en laag tarief in gas?ssj3gohan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:28:
Dan ga je dus expres verbruiken in laag en leveren in hoogKijk uit familie! Gebruik ABSOLUUT DE OVEN NIET vóór 11 uur 's avonds! Hoe moet ik dat voor me zien?
Foei toch, beste CanonG1.CanonG1 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:37:
Denk toch aan al die kwalijke plastic verbrandingsgassen...
Tuttuttut.
Zelfs de besten hebben zo hun zwakheden...

Verwijderd
Kun je een kleine zwarte gietijzeren pan kwijt in het middelpunt? Lekker, door zonnewarmte gemaakte stoofpotjes.CanonG1 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:37:
Ik heb mijn beschikking nog niet binnen, mijn aanvraag hadden ze volgens de bevestiging op 2 april binnen. Wel heb ik sinds 12 juni mijn 3.5 kWp installatie in gebruik, de stand is nu al 1039 kWh.
Sinds 26 augustus is ook de productiemeter geplaatst.
Verwijderd
wat rekenen ze daarvoor ?
dus je bemeterde sde gaat pas na 26-08 in ? bezopen zeg,
dat kost je 1039 *56 cent= 581,84 euro bovenop je investering.
Het is een Iskra Emeco meter, zelfde als de nieuwe elektriciteitsmeter.Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:19:
welke productiemeter ? type en certificering ?
164,61 euro incl. BTW, bij Continuon netbeheerVerwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:19:
wat rekenen ze daarvoor ?
Het sommetje is 984 (stand op 26/8) * 0,33 = 324,72. De teruglevering is automatisch gesaldeerd door de oude ferrarismeter. Zonder meter inderdaad geen subsidie.Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:19:
dat kost je 1039 *56 cent= 581,84 euro bovenop je investering.
Verwijderd
en dan begin je al een beetje te begrijpen waarom die weg moet,
en waarom het allemaal zo langzaam gaat, pure winst.
probeer met continuon een pulsgevende meter te krijgen, zodat je een mooie display erbij kunt nemen zoals de ecclipse, dan heb je nog in ieder geval wat om naar te kijken.
http://www.vringer.nl/fot...20eclipse%20klein%202.jpg
kan je opbrengst/afname op zien, en momentaan vermogen.
let alsjeblieft op bij de vervanging dat de echte standen worden gebruikt,
neem fotos en schrijf op.
het zal mij niets verbazen dat ze gewoon inschatten wat op de ferraris stond, bij vervanging, om je opbrengst te verdoezelen.
ik ben niet paranoia, ik ben ervaringsdeskundig ;-(
de ferraris is ideaal, gewoon die stand aan leverancier opgeven en klaar.
de iskra, gewoon stand doorgeven en sde ontvangen.
het doet er dan niet toe welk deel je zelf consumeerde, dat is gesubsidieert.
het word onaangenaam moeilijk gemaakt.
het vervangen van de ferraris gaat bij continuon dus ook weer 164 kosten ?
en de digitale meter snoept (sluip) stroom weg.(8 tot 18 watt? 2 keer ?)
2x 10 watt x 24 uur x 365 dagen = 180 kwh weg + 164 euro + 164 euro = *zucht*
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 07:35 ]

niets moet......behalve adem halen
Ik heb een Sunny Beam waarop ik mijn opbrengst kan volgenn.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 07:29:
probeer met continuon een pulsgevende meter te krijgen, zodat je een mooie display erbij kunt nemen zoals de ecclipse, dan heb je nog in ieder geval wat om naar te kijken.
http://www.vringer.nl/fot...20eclipse%20klein%202.jpg
kan je opbrengst/afname op zien, en momentaan vermogen.
De meterstand is op een formulier genoteerd, waarvan ik een afschrift heb gekregen.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 07:29:
let alsjeblieft op bij de vervanging dat de echte standen worden gebruikt,
Dit betreft plaatsing van productiemeter en vervanging farrarismeter. Alleen productiemeter kost 87,26 alleen vervanging meter € 115,43.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 07:29:
het vervangen van de ferraris gaat bij continuon dus ook weer 164 kosten ?
Foto van de meters:

Vriendin laten herontwerpen/herprogrammeren?Niwla schreef op maandag 01 september 2008 @ 08:04:
Back to de drawingboard hier dus. I

Hahahaha....nee hoor...das niet nodig....wil wel proberen het e.e.a. inzichtelijker te maken....Haar zorgen ten aanzien van de ontwikkelingen in de wijk onderstreep ik wel...helaas kunnen we niet in de toekomst kijkenCanonG1 schreef op maandag 01 september 2008 @ 08:40:
[...]
Vriendin laten herontwerpen/herprogrammeren?
Dit slecht onderbouwde bericht in het Dagblad van het Noorden was het zetje in de rug om de plannen voorlopig op hold te zetten: Nauwelijks voordeel van zonnepaneel
niets moet......behalve adem halen
en het minst leuke: even zonder referentie/verwijzing foto's benutten van Rick Horelbeeke (althans, zo herken ik de foto dacht ik ergens van)....
dus ze trappen weer lekker
ach... het leven van een revolutionair (zoals wij daartoe mogen behoren met PV-installaties en andere duurzame gedachten) gaat nooit over rozen...
Maar, dat artikel legt toch de vinger op de zere plekNiwla schreef op maandag 01 september 2008 @ 09:04:
[...]
Dit slecht onderbouwde bericht in het Dagblad van het Noorden was het zetje in de rug om de plannen voorlopig op hold te zetten: Nauwelijks voordeel van zonnepaneel
Dat die hele subsidieregeling een burocratisch hoogstandje
Ze hadden alleen als afsluiting moeten zeggen dat je ook zonder subsidie de panelen kan plaatsen zonder al die extra kosten
[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 01-09-2008 10:05 ]
Dit topic is gesloten.