ah zo! De bedoeling is natuurlijk dat Visual voice mail idd data is. Er worden gewoon geluidsbestandjes gedownload ipv bellen naar je voice mail. Anders is er ook niet zo veel visual aanDaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:15:
Denk dat daar dan idd de verwarring zat want toen wij erop klikte ging uitbellen. Wss dus omdat de dienst niet ondersteund werd
Anoniem: 188434
Leuke review (of meer preview eigenlijk omdat je hem zo kort in handen hebt gehad) DaannO! Wat mij echter niet duidelijk wordt en iedereen door elkaar heen blert (leuk zo'n hype
) hier een paar specifieke vragen:
1. Dat krasgevoelige, duidelijk voor de achterkant, maar begrijp ik dat de geharde glasplaat nu ook krasgevoeliger is? Heb je het idee dat er ander materiaal of een andere glasplaat gebruikt wordt dan in de eerste iPhone? (zou kunnen wijzen op goedkopere materiaal keuze van Apple).
2. Schakelt het toestel automatisch naar GSM als je geen 3G vebinding hebt, of moet dat handmatig in dat 3G scherm (schuifje)?
3. Was dit nu wel of geen pre-productie model?
4. Kan het zijn dat de data nog geknepen werd door T-Mobile of hadden de andere toestellen (behalve beter bereik) ook een betere downloadsnelheid?
Dank!
1. Dat krasgevoelige, duidelijk voor de achterkant, maar begrijp ik dat de geharde glasplaat nu ook krasgevoeliger is? Heb je het idee dat er ander materiaal of een andere glasplaat gebruikt wordt dan in de eerste iPhone? (zou kunnen wijzen op goedkopere materiaal keuze van Apple).
2. Schakelt het toestel automatisch naar GSM als je geen 3G vebinding hebt, of moet dat handmatig in dat 3G scherm (schuifje)?
3. Was dit nu wel of geen pre-productie model?
4. Kan het zijn dat de data nog geknepen werd door T-Mobile of hadden de andere toestellen (behalve beter bereik) ook een betere downloadsnelheid?
Dank!
Das prima allemaal maar noem het dan gewoon een preview: een voorproefje van wat komen gaat. Wat je nu overigens wel doet is aangeven dat mogelijk heel veel zaken in de "review" niet kloppen omdat jullie kennelijk op een nogal duistere (of noem het mysterieuze) wijze aan zo'n iPhone 3G zijn gekomen. Dan kan ik mij helaas niet aan de indruk ontwekken dat het ook nog maar zeer de vraag is in hoeverre de door jullie "gereviewde" iPhone 3G lijkt op de iPhone 3G die vanaf vrijdag verkrijgbaar is. In hoeverre moeten we die "review" dan nog zien?DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:52:
Je moet de context even zien waarin we dit toestel hebben gereviewd. De bedoeling was dat niemand ervan wist en zeker Apple of T-Mobile niet. De vraag waarom laten we even in het midden maar het kwam erop neer dat we niet uitgebreid alles konden testen. Daarom hebben we als uitgangspunt gekozen de verbeteringen tov de eerste versie iPhone en volgens mij zijn we daar redelijk in geslaagd
In en later stadium, als die inmiddels verjaard is, zal ik me er misschien nog eens over uitwijden in een blogDe tijd dat we de iPhone 3G in handen hadden was beperkt, erg beperkt.
Ik had gewoon een betere onderbouwing verwacht van bepaalde leuzen, met name de 3G ontvangst omdat dat nogal bepalend is voor een telefoon. Dus net even wat meer testwerk en dan pas een conclusie.
Overigens staat de uitleg van visual voicemail wel her en der op het web uitgelegd. Kennelijk worden berichten idd naar je telefoon gedownload en dat vereist een update van het netwerk. Het zou met andere telefoons ook moeten kunnen mits ze het ondersteunen (maar dat is logisch
Jup dit is het antwoord inderdaad herinner ik me nu. Visual Voice Mail duurt nog even voordat het werkt in Nederland! Dom, was het even vergeten, staat uitgelegd ook in de verkoopgids van T-Mobile medewerkers.GS2K1 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:13:
[...]
[...]
zie: http://www.visualvoicemail.net/vvm/
idd. maar wordt nog niet door t-mobile ondersteund (komt er wel aan zeggen ze)
1: Ja, hij is dus aan beide kanten redelijk krasgevoelig en vooral aan de achterkant.
2: Doet hij automagisch
3: Geen pre productie als het goed is
4: Nee, dit was de volle snelheid.
Hoe en waarom ik dit weet kan ik voorlopig niet over uit.
dekking lijkt wel goed te zijn in afoort bij jullie kantoor:

[ Voor 38% gewijzigd door LtMarx op 09-07-2008 17:29 ]
@1DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:23:
1: Ja, hij is dus aan beide kanten redelijk krasgevoelig en vooral aan de achterkant.
Dat is wel bijzonder jammer zeg dat Apple op de glasplaat kennelijk bezuinigd heeft. De eerste iPhone (voorzijde dan) stond bekend om zijn krasbestendigheid. Misschien voor de zekerheid nog even de "tear en wear" reviews afwachten (als iemand weer zo gek is zijn iPhone te mollen).
@4
Testlocatie was toch de randstad en niet Amersfoort? Ben je op meerdere plekken geweest of is er getest vanaf één vaste plek? En zowel buiten als binnen?
Sorry voor al deze vragenstorm maar ja dat krijg je als je als eerste een iPhone mag testen
Anoniem: 33358
Ik heb dit nooit begrepen maar de genoemde snelheid maximale snelheid 2048/384 Kbps die T-Mobile beloofd, is niet per telefoon/abbo maar per mast.
Heb dit nooit zo begrepen ik dacht per abbo/telefoon, kan iemand dit bevestigen?
Heb dit nooit zo begrepen ik dacht per abbo/telefoon, kan iemand dit bevestigen?
Amersfoort idd, maar dat is nog steeds de randstad. Zowel binnen als buiten en zoals de dekkings kaart aangeeft moet dat niet het probleem zijnAnoniem: 188434 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:32:
[...]
@1
Dat is wel bijzonder jammer zeg dat Apple op de glasplaat kennelijk bezuinigd heeft. De eerste iPhone (voorzijde dan) stond bekend om zijn krasbestendigheid. Misschien voor de zekerheid nog even de "tear en wear" reviews afwachten (als iemand weer zo gek is zijn iPhone te mollen).
@4
Testlocatie was toch de randstad en niet Amersfoort? Ben je op meerdere plekken geweest of is er getest vanaf één vaste plek? En zowel buiten als binnen?
Sorry voor al deze vragenstorm maar ja dat krijg je als je als eerste een iPhone mag testen
Anoniem: 267338
Ok... ook nieuw voor mij... hoe ben je hierbij gekomen?Anoniem: 33358 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:35:
Ik heb dit nooit begrepen maar de genoemde snelheid maximale snelheid 2048/384 Kbps die T-Mobile beloofd, is niet per telefoon/abbo maar per mast.
Dit is wel per aansluiting maar het hangt af van de afstand tot de mast, het weer, hoeveel mensen erop die mast zitten etc
Eigenlijk de normale voorwaarden die gelden bij elk verkeer dus...DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:44:
Dit is wel per aansluiting maar het hangt af van de afstand tot de mast, het weer, hoeveel mensen erop die mast zitten etc
Dat werd mij door 3 verschillende mensen verteld op de FP op een reactie op de review van de iPhone. Maar blijkbaar is het dus niet zo. Gelukkig maar, want dat zou wel erg karig zijn.Anoniem: 267338 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:46:
[...]
Eigenlijk de normale voorwaarden die gelden bij elk verkeer dus...
Hehe, tja weer iets geleerd. Amersfoort rekent zich ook tot de randstadDaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:40:
[...]
Amersfoort idd, maar dat is nog steeds de randstad. Zowel binnen als buiten en zoals de dekkings kaart aangeeft moet dat niet het probleem zijn
Duidelijk nu!
Net even een stoffezak besteld voor mijn (toekomstige) iPhone.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Maarja, als dit in de praktijk neer komt op PIT-snelheden dan hebben die iPhone abonnementen ook weinig nut meer.Anoniem: 267338 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:46:
[...]
Eigenlijk de normale voorwaarden die gelden bij elk verkeer dus...
Misschien heeft het toch nog iets te maken met een gebrekkige radio rom. Met een toekomstige software update moet toch nog wel snelheidswinst te halen zijn. Zoals Daan al vermeldde hadden andere toestellen wel vol of beter bereik. Dat zou betekenen dat de antenne bagger is van de iPhone. Echter de Amerikaanse reviewers zijn (als ze bereik hebben) wel enthousiast over de snelheden die gehaald kunnen worden. Aan de antenne legt het dus ook niet (athans niet helemaal). Blijkbaar specifiek iPhone / T-Mobile probleem.Serenity schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:58:
[...]
Maarja, als dit in de praktijk neer komt op PIT-snelheden dan hebben die iPhone abonnementen ook weinig nut meer.
(Voorzichtige) conclusie: radio rom is niet optimaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 188434 op 09-07-2008 18:09 ]
Wie gaan er eigenlijk morgen avond op de lijn baan zitten??
Ik heb toevallig wat te doen in de stad. Dus als ik op tijd ben ga ik zekker ff langs T-mobile
Ik heb toevallig wat te doen in de stad. Dus als ik op tijd ben ga ik zekker ff langs T-mobile
A Soldiers manual and a pair of boots.
Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Als het echt druk is zal ik wel door lopenAnoniem: 97369 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:21:
Ik ben gek, zeg. 500 iPhones beschikbaar voor 1500 wachtenden... nee, dankje.
Er wordt namelijk ook niet in de winkel zelf geadveteerd
[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 09-07-2008 18:23 ]
Anoniem: 87350
En dan zullen het denk ik ook nog verschillende versies zijn. 8 gig, 16 gig black en 16 gig wit. Ik ga er niet vanuit dat ze van alle modellen er 500 hebben.Anoniem: 97369 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:21:
Ik ben gek, zeg. 500 iPhones beschikbaar voor 1500 wachtenden... nee, dankje.
Edit.
Ik zou er dus wel gaan Staan als ik kon(zitten in mij geval, rolstoel)
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 87350 op 09-07-2008 18:36 ]
de avond ervoor al gaan zitten nee thnx ... ik ga hem wel halen maar ik ga wel gewoon naar een klein zaakje hier in spijkenisseTo_Tall schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:15:
Wie gaan er eigenlijk morgen avond op de lijn baan zitten??
Anoniem: 224094
Kwam ie uit Portugal, soms....DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:52:
Je moet de context even zien waarin we dit toestel hebben gereviewd. De bedoeling was dat niemand ervan wist en zeker Apple of T-Mobile niet. De vraag waarom laten we even in het midden maar het kwam erop neer dat we niet uitgebreid alles konden testen. Daarom hebben we als uitgangspunt gekozen de verbeteringen tov de eerste versie iPhone en volgens mij zijn we daar redelijk in geslaagd
In en later stadium, als die inmiddels verjaard is, zal ik me er misschien nog eens over uitwijden in een blogDe tijd dat we de iPhone 3G in handen hadden was beperkt, erg beperkt.
lol ze gaan om 0000 openMaChOmIdGeT schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:47:
[...]
de avond ervoor al gaan zitten nee thnx ... ik ga hem wel halen maar ik ga wel gewoon naar een klein zaakje hier in spijkenisse
Ik werk in de stad. daarnaast heb ik een uitje en gaan ze om 0000 open. Ik zal dan nog wel in de stad zijn ik ga iig langs om te kijken en als niet te druk is een Phone Scoren
[ Voor 24% gewijzigd door To_Tall op 09-07-2008 18:59 ]
Euuh als je nou ook een vodafone/KPN kaart in de iPhone had gestopt dan was het wat overtuigender over gekomen. Nu schrijf je gelijk de iPhone af terwijl het ook kan zijn dat de ontvangst van T-Mobile daar nog niet optimaal is. Ook zou je het op andere plekken moeten testen voordat je gaat zeggen dat de iPhone ontvangst niet goed is.Opvallend was dat de 3G-ontvangst beperkt leek. Waar Vodafone vol bereik had met zowel umts als hsdpa, had de iPhone in combinatie met T-Mobile slechts één streepje op onze testlocatie in de Randstad. Ook hebben we de verbinding getest met een Orange-simkaart, die van dezelfde mast gebruikmaakt als de T-Mobile-sim. Hierbij viel op dat de iPhone opnieuw een matige ontvangst had, vaak maximaal één streepje, terwijl de Orange-smartphone bijna vol bereik had. Op meerdere plekken was dit zichtbaar en we kunnen dan ook vaststellen dat de ontvangst van de iPhone 3G niet bijster goed is.
Het is amper een review te noemen. Zou het stukje eerder labelen als een early hands on preview.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Lees ook bovenstaand van de FP admins..Alpha-sphere schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:10:
[...]
Euuh als je nou ook een vodafone/KPN kaart in de iPhone had gestopt dan was het wat overtuigender over gekomen. Nu schrijf je gelijk de iPhone af terwijl het ook kan zijn dat de ontvangst van T-Mobile daar nog niet optimaal is. Ook zou je het op andere plekken moeten testen voordat je gaat zeggen dat de iPhone ontvangst niet goed is.
Het is amper een review te noemen. Zou het stukje eerder labelen als een early hands on preview.
Was ook meer bedoeld als een early preview. ze hebben de Iphone ook niet zo lang in handen gehad.
Dat was dus niet mogelijk ivm de simlock zoals ook elders in de review is beschreven.Alpha-sphere schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:10:
[...]
Euuh als je nou ook een vodafone/KPN kaart in de iPhone had gestopt dan was het wat overtuigender over gekomen.
Ik ben dan meer voorstander van doe het goed of doe het niet.DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:52:
Ruikt naar een beetje naar het willen scoren van een scoop

Kun je zeggen of dit een toestel was die je nieuw uit de doos haalde, of was hij ook al door anderen gebruikt? Want als ie in zo'n korte tijd al de hoeveelheid krassen heeft zoals op de foto's wil ik niet zien hoe het er na een week of een maand uit zietDaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:52:
De tijd dat we de iPhone 3G in handen hadden was beperkt, erg beperkt.
Met visual voicemail krijg je zeg maar kort gezegd bericht dat je voicemails hebt en kun je kiezen welke je wilt horen. Het daadwerkelijk afluisteren van het voicemailbericht kost daarna geld, althans zo interpreteren wij de AV.Shiver23 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:07:
Volgens mij zie je het verkeerd. Er is geen kopje visual voicemail, slechts een kopje voicemail. Bellen van de voicemail kost geld. Gebruik van de visual voicemail is gratis.
Nee, dat kunnen we nietSerenity schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:27:
[...]
Kun je zeggen of dit een toestel was die je nieuw uit de doos haalde, of was hij ook al door anderen gebruikt? Want als ie in zo'n korte tijd al de hoeveelheid krassen heeft zoals op de foto's wil ik niet zien hoe het er na een week of een maand uit ziet.
Als het nog een early preview is zet dan niet review op de frontpage.To_Tall schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:13:
[...]
Lees ook bovenstaand van de FP admins..
Was ook meer bedoeld als een early preview. ze hebben de Iphone ook niet zo lang in handen gehad.
My bad voor het niet goed doorlezen van de review.Xiqum schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:13:
[...]
Dat was dus niet mogelijk ivm de simlock zoals ook elders in de review is beschreven.
Als het niet mogelijk is om de iPhone uit te testen met KPN of Vodafone dan kan je ook niet zeggen dat het ontvangst slecht is.
Doe het goed of doe het niet inderdaad.The_Cure schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:17:
[...]
Ik ben dan meer voorstander van doe het goed of doe het niet.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Lijkt me eigenlijk niet. Je zou namelijk ook het bericht moeten kunnen terug- en doorspoelen. Dat is iets anders dan aanklikken welk bericht je wilt beluisteren, waarna een verbinding tot stand wordt gebracht en de betreffende voicemail wordt afgespeeld. Voor dit laatste kun je in principe gesprekskosten rekenen, maar wanneer je kunt spoelen kan dit niet meer gebeuren met de normale bel-naar-voicemail-methode en vraag ik me af hoe hier tikken voor gerekend kunnen worden.Wilbert de Vries schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:27:
[...]
Met visual voicemail krijg je zeg maar kort gezegd bericht dat je voicemails hebt en kun je kiezen welke je wilt horen. Het daadwerkelijk afluisteren van het voicemailbericht kost daarna geld, althans zo interpreteren wij de AV.
Wat mij het meest logische lijkt is dat VVM gewoon audiobestanden zijn die je gratis kunt downloaden/streamen en beluisteren, maar bellen naar de normale voicemail-afspeeld-dienst kost tikken.
Dat kun je wel als je een cross sim test doet. We hebben dus de T-Mobile sim in een ander toestel geprobeerd, daar werkte het wel naar behoren en in de iPhone minder. Andere providers kun je dus niet testen. Het bereik was @ HQ geen probleem zoals je een paar pagina's terug kunt lezen.Alpha-sphere schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:32:
[...]
Als het nog een early preview is zet dan niet review op de frontpage.
[...]
My bad voor het niet goed doorlezen van de review.
Als het niet mogelijk is om de iPhone uit te testen met KPN of Vodafone dan kan je ook niet zeggen dat het ontvangst slecht is.
[...]
Doe het goed of doe het niet inderdaad.
Dit is inderdaad een behoorlijk verschil dat het verdient om te worden uitgezocht. Gaan we mee aan de slag.Serenity schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:39:
[...]
Lijkt me eigenlijk niet. Je zou namelijk ook het bericht moeten kunnen terug- en doorspoelen. Dat is iets anders dan aanklikken welk bericht je wilt beluisteren, waarna een verbinding tot stand wordt gebracht en de betreffende voicemail wordt afgespeeld. Voor dit laatste kun je in principe gesprekskosten rekenen, maar wanneer je kunt spoelen kan dit niet meer gebeuren met de normale bel-naar-voicemail-methode en vraag ik me af hoe hier tikken voor gerekend kunnen worden.
Wat mij het meest logische lijkt is dat VVM gewoon audiobestanden zijn die je gratis kunt downloaden/streamen en beluisteren, maar bellen naar de normale voicemail-afspeeld-dienst kost tikken.
Het is idd ook nog even wachten tot dat alle diensten worden geactiveerd door Apple en T-mobile zoals Visual Voicemail
Is de datadienst voor de iPhone abonnementen dan al volledig "live" gezet door T-Mobile? Wellicht is er met een 'geknepen' verbinding getest en gaat alles vrijdag pas live.
De Visual Voicemail berichten kun je inderdaad met zo'n schuifje door- en terugspoelen, het zijn gewoon audiobestandjes die gedownload worden. Tijdens de Guided Tour op de Apple website wordt dit gedemonstreerd (op 0:06:28)
De Visual Voicemail berichten kun je inderdaad met zo'n schuifje door- en terugspoelen, het zijn gewoon audiobestandjes die gedownload worden. Tijdens de Guided Tour op de Apple website wordt dit gedemonstreerd (op 0:06:28)
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
De internetverbinding werd niet extra gekapt, daar durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken. Hoe en waarom ik dat denk laat ik nog even in het midden
Zolang je dat niet redelijkerwijs kan onderbouwen hoef je denk ik dergelijke zaken ook niet te melden. Het is nu voortdurend alles afschuiven op bronnen die je niet prijs mag geven. Je hebt die preview gepubliceerd, wat kennelijk dus niet de bedoeling was, en vervolgens schuif je - als mensen een onderbouwing vragen - alles af op het niet mogen prijsgeven van bepaalde informatie.
De preview vond ik ook al niet heel denderend, maar deze houding is des te erger.
De preview vond ik ook al niet heel denderend, maar deze houding is des te erger.
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Je laat wel heel veel 'in het midden' heDaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:59:
Hoe en waarom ik dat denk laat ik nog even in het midden
Net de review gelezen en ben niet onder de indruk van deze review.
Als je een toestel op slechts een plaats test en dit probeert te vergelijken met verschillende toestellen en netwerken. Kortom als je telefoon test dan is het handig dat voor alle netwerk aanbieders het netwerk ter plaatste van gelijke 'kwaliteit' is. Of in dit geval het op verschillende plaatsen probeert om zoveel mogelijk netwerk uit te sluiten.
Daarnaast lijkt het me ook raadzaam om hetzelfde type telefoon te gebruiken. Ik kan ook met een sportwagen gaan rijden op de A6 richting Lelystad met 120km/u. Maar met een trutteschudder over de A10 west (80km/u) geeft een heel andere ervaring. Of zo als je wilt, draai de auto's om. Geeft weer een heel andere ervaring.
De reviewer gaat er voor het gemak maar van uit dat je als Orange klant gebruik mag maken van het T-Mobile netwerk. Zover ik weet is er nog steeds niets bekend over het openstellen van het T-Mobile netwerk voor Orange klanten. Daarnaast heeft het sterk de indruk dat de T-Mobile SIM slechts gebruik mag maken van een lager dataprofiel.
En als er inderdaad 2 of 3 streepjes staan. Zover ik weet is dat niet betrouwbaar, zeker niet als het tussen verschillende merken word vergeleken. De snelheidsmeter in de sportwagen heeft een iets andere granulariteit dan de trutteschudder.
Kortom en Apples en Peren verhaal. Ik lees het later wel met 'echte' gebruikers ervaringen.
Als je een toestel op slechts een plaats test en dit probeert te vergelijken met verschillende toestellen en netwerken. Kortom als je telefoon test dan is het handig dat voor alle netwerk aanbieders het netwerk ter plaatste van gelijke 'kwaliteit' is. Of in dit geval het op verschillende plaatsen probeert om zoveel mogelijk netwerk uit te sluiten.
Daarnaast lijkt het me ook raadzaam om hetzelfde type telefoon te gebruiken. Ik kan ook met een sportwagen gaan rijden op de A6 richting Lelystad met 120km/u. Maar met een trutteschudder over de A10 west (80km/u) geeft een heel andere ervaring. Of zo als je wilt, draai de auto's om. Geeft weer een heel andere ervaring.
De reviewer gaat er voor het gemak maar van uit dat je als Orange klant gebruik mag maken van het T-Mobile netwerk. Zover ik weet is er nog steeds niets bekend over het openstellen van het T-Mobile netwerk voor Orange klanten. Daarnaast heeft het sterk de indruk dat de T-Mobile SIM slechts gebruik mag maken van een lager dataprofiel.
En als er inderdaad 2 of 3 streepjes staan. Zover ik weet is dat niet betrouwbaar, zeker niet als het tussen verschillende merken word vergeleken. De snelheidsmeter in de sportwagen heeft een iets andere granulariteit dan de trutteschudder.
Kortom en Apples en Peren verhaal. Ik lees het later wel met 'echte' gebruikers ervaringen.
Had t-mobile geen speciale iPhone abonnementen gemaakt, omdat Apple de PIT snelheden te traag vondt. En jullie gebruiken een non-iPhone sim kaart.
De argumenten die je nu aandraagt zijn nooit van toepassing geweest bij een telefoon review, hiervoor zal de iPhone geen uitzondering zijn. We hebben het op een plaats getest waarvan T-Mobile aangeeft dat het volledige dekking heeft voor al haar diensten. Hiermee moeten wij genoegen nemen en hebben we dan ook in het verleden bij andere reviews dat ook gedaan.Gillie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:10:
Net de review gelezen en ben niet onder de indruk van deze review.
De HTC Touch Diamond is een zelfde type telefoon, GPS, HSDPA, etc. Dit is dus een head on concurrent en de verschillende internet applicaties zijn dan ook naast elkaar neer gelegd zoals staat beschreven. De T-Mobile sim, die overigens 100% zeker is voorzien van de nieuwe abo en diensten, is ook in de een ander toestel getest en daar deed hij het aanmerkelijk beter.
Je roept nu ongefundeerde dingen om maar tot de conclusie te komen dat het allemaal wel mee valt. Als het allemaal mee zou vallen dan had ik dat wel op papier gezet maar dat was duidelijk niet. Ook andere mensen deelde deze mening en dit was gewoon opvallend te noemen. Je kunt alles draaien, ratificeren en omgooien, maar uiteindelijk zijn dit de feiten zoals wij ze hebben geconstateerd en ik denk dat in het redactie team genoeg ervaring zit om ze te constateren ook
IT-Pro schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:08:
...
Nounou, laat die jongen eens met rust.
Voorlopig is hij wel de enige die met hands-on ervaringen naar buiten komt. Dat de gegeven informatie je niet bevalt kan hij ook weinig aan doen, en ik vind het logisch dat hij zijn inside contacten (en daarmee een eventuele volgende 'scoop') niet op het spel zet.
Om 12 uur vannacht kun je al een completere review lezen op iphone club, dus dan kun je zien of de ervaringen van de tweakers.net crew representatief zijn of niet.
En daarbij moet gezegd worden dat zij het toestel al in handen hebben sinds Juni
Anoniem: 117098
Ligt het aan die foto's of is de "bezel" (zilverkleurig randje om de voorkant van de iPhone) bij de 3G matte i.p.v. chroom bij de 1st gen iPhone?Anoniem: 264597 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 01:08:
Hier nog wat mooiere uitpak foto's van de iPhone:
http://www.boygeniusrepor...dsets/iphone-3g-unboxing/
edit: mirror
Lol ! heeft iphoneclub als sinds juni een iPhone 3G ? Vanwaar dat een (no offense) kleine website uit NL al zo vroeg een exemplaar krijgt ?DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:26:
En daarbij moet gezegd worden dat zij het toestel al in handen hebben sinds Juni
En Daanno.. het was ook no offense naar jou toe. Ik waardeer alle moeite die je afgelopen weken hebt genomen hier.
Wat mij wel erg opvalt is dat als er ook maar enige kritiek te horen is op de iPhone die persoon direct wordt afgeserveerd. DaannO heeft absoluut geen perfecte review afgeleverd, verre van dat, maar de tijd was ook zeer beperkt. De review heeft dan ook beperkte waarde.
Maar ik ben er persoonlijk heel blij mee. De hype die nu gaande is lokt vrijdag duizenden mensen hollend de winkel in. Ook ik wou hem vrijdag wel gaan halen, maar nu ik dit gelezen heb bedenk ik me nog wel twee keer. Ik wil ook de nadelen horen die iemand ondervindt en niet alleen hosanna horen van de Apple fanboys.
Ik heb nu een TyTN die in principe alles kan wat de iPhone ook kan. Ziet er alleen een stuk minder gelikt uit en de interface kan absoluut niet tippen aan de iPhone. Voor ik alles overboord kieper ben ik wel blij om te horen dat er haken en ogen aanzitten zodat ik bewust een risico kan nemen en incalculeren.
Dat het toestel niet perfect werkt kan de reviewer niets aan doen. Hoe je het ook bekijkt, of het nu de schuld is van T-Mobile of Apple, de telefoon werkte gewoon niet feilloos tijdens de review. DaannO heeft bevestigd dat het een productiemodel was en dat, hoewel beperkt, er wel degelijk getest is met de snelheden van 3G op de iPhone en andere toestellen. En die vielen gewoon tegen op de iPhone. Wie daar verantwoordelijk voor is zullen we met de tijd leren. Daar kunnen ze moeilijk omheen in zo'n "preview".
Ik waardeer het dus enorm deze preview want het zet iedereen ook weer even met beide benen op de grond. Top!
Maar ik ben er persoonlijk heel blij mee. De hype die nu gaande is lokt vrijdag duizenden mensen hollend de winkel in. Ook ik wou hem vrijdag wel gaan halen, maar nu ik dit gelezen heb bedenk ik me nog wel twee keer. Ik wil ook de nadelen horen die iemand ondervindt en niet alleen hosanna horen van de Apple fanboys.
Ik heb nu een TyTN die in principe alles kan wat de iPhone ook kan. Ziet er alleen een stuk minder gelikt uit en de interface kan absoluut niet tippen aan de iPhone. Voor ik alles overboord kieper ben ik wel blij om te horen dat er haken en ogen aanzitten zodat ik bewust een risico kan nemen en incalculeren.
Dat het toestel niet perfect werkt kan de reviewer niets aan doen. Hoe je het ook bekijkt, of het nu de schuld is van T-Mobile of Apple, de telefoon werkte gewoon niet feilloos tijdens de review. DaannO heeft bevestigd dat het een productiemodel was en dat, hoewel beperkt, er wel degelijk getest is met de snelheden van 3G op de iPhone en andere toestellen. En die vielen gewoon tegen op de iPhone. Wie daar verantwoordelijk voor is zullen we met de tijd leren. Daar kunnen ze moeilijk omheen in zo'n "preview".
Ik waardeer het dus enorm deze preview want het zet iedereen ook weer even met beide benen op de grond. Top!
Waarschijnlijk aandacht trekkerij maar toch even een linkje:
Gerucht gaat dat tijdens de iPhone verkopen minder frisse individuen op roverspad zullen gaan. Hoewel het maar een gerucht is lijkt me extra waakzaamheid geboden. Zo onwaarschijnlijk is dit ook weer niet als je bedenkt wat een losse iPhone gaat opbrengen in het zwarte circuit. Daar willen sommigen wel wat risico voor nemen kan ik je verzekeren.
Geen bangmakerij maar wees even slim en zorg dat je jezelf niet in problemen brengt.
Gerucht gaat dat tijdens de iPhone verkopen minder frisse individuen op roverspad zullen gaan. Hoewel het maar een gerucht is lijkt me extra waakzaamheid geboden. Zo onwaarschijnlijk is dit ook weer niet als je bedenkt wat een losse iPhone gaat opbrengen in het zwarte circuit. Daar willen sommigen wel wat risico voor nemen kan ik je verzekeren.
Geen bangmakerij maar wees even slim en zorg dat je jezelf niet in problemen brengt.
ben daar niet zo bang voor. de politie is bij nacht verkopen vaak ook aanwezig. daarnaast zit de winkel vlak bij uitgaan gelegeheden. laat donderdag nou net de studenten avond zijn.Anoniem: 188434 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:00:
Waarschijnlijk aandacht trekkerij maar toch even een linkje:
Vind wel verontrustend dat mensen toch met dit soort ideen lopen. Zal morgen wat meer op mijn hoeden zijn..
Daarvoor zul je hem moeten jailbreaken, maar dan heb je ook hele mooie (msn, icq etc.) messengersAnoniem: 129161 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:21:
Zit op de Iphone 3g ook iets van een msn messenger? Lijkt me wel grappig...
Anoniem: 146353
Ik heb een probleempje met m'n iPhone (geen 3G, 8GB model en loopt op versie 1.1.4)
Had vandaag is Customize geinstalleerd ipv Summerboard om wat nieuwe thema's te installeren etc.
Echter kan ik nu wallpapers niet meer wijzigen via het normale Settings menu.
Maakt niet uit of ik een wallpaper selecteer via Wallpapers, Camera Roll of de Photo Library. Hij geeft aan dat de wallpaper is gewijzigd maar vervolgens staat de oude er nog gewoon.
Ik moet nu alles doen via Customize:
Customize Tools > Customize Images/Sounds > Wallpaper
Ik heb al wat verder lopen snuffelen en ik zag in Customize dat de 'OriginalBackup' een custom wallpaper is... Dus wellicht is daar iets mis gegaan.
Customize deinstalleren en opnieuw installeren had ook geen effect op bovenstaand verhaal. Heb ook alle settings van de gehele iPhone al gereset maar dat mocht ook niet baten.
Heb echt geen zin om dat ding volledig te resetten aangezien ik dan al m'n gegevens kwijt ben...
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Kon ook geen backup vinden van een standaard thema
Had vandaag is Customize geinstalleerd ipv Summerboard om wat nieuwe thema's te installeren etc.
Echter kan ik nu wallpapers niet meer wijzigen via het normale Settings menu.
Maakt niet uit of ik een wallpaper selecteer via Wallpapers, Camera Roll of de Photo Library. Hij geeft aan dat de wallpaper is gewijzigd maar vervolgens staat de oude er nog gewoon.
Ik moet nu alles doen via Customize:
Customize Tools > Customize Images/Sounds > Wallpaper
Ik heb al wat verder lopen snuffelen en ik zag in Customize dat de 'OriginalBackup' een custom wallpaper is... Dus wellicht is daar iets mis gegaan.
Customize deinstalleren en opnieuw installeren had ook geen effect op bovenstaand verhaal. Heb ook alle settings van de gehele iPhone al gereset maar dat mocht ook niet baten.
Heb echt geen zin om dat ding volledig te resetten aangezien ik dan al m'n gegevens kwijt ben...
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Kon ook geen backup vinden van een standaard thema
Alleen de titel al:The_Cure schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:17:
[...]
Ik ben dan meer voorstander van doe het goed of doe het niet.
En dan vervolgens als je kritiek krijgt op de kwaliteit gaan zeggen dat meer een preview is... zeer onder de maat, tweakers.net. Dit is gewoon goedkoop page hits proberen te genereren.Europese primeur: iPhone 3G review
Ik heb best vertrouwen in de capaciteiten van de reviewers, maar ik kan deze review weinig serieus nemen in het licht van de lovende woorden uit de VS van uitgebreidere reviews alsmede de gaten en fouten die in dit verhaal zitten. Hier is duidelijk gekozen om het snel scoren boven de kwaliteit te laten gaan. Tien keer meer respect als je dan maar wacht tot vrijdagavond met een verhaal; niemand vindt dat erg, de crowd die hem op vrijdag koopt laat zich toch niet leiden door reviews en de massa die zich wil laten informeren heeft dan ook wat aan het verhaal. Je kiest dan voor kwaliteit, dat is waar deze site om bekend staat.
Dat je niet de clout hebt als site om van Apple/T-Mobile een officieel reviewexemplaar te krijgen is tot daar aan toe met zo'n exclusieve launch, maar om dan vervolgens willens en wetens een grote kop met 'Europese Primeur' te gaan adverteren terwijl een groot deel van de nieuwe features niet eens voorhanden is, en mogelijk gecapt of instabiel is door gebruik van een oude firmware, dat is gewoon tweakers.net onwaardig.
[ Voor 50% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-07-2008 22:47 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ja het probleem zal niet direct de T-Mobile shop zelf zijn, meer als je eenmaal een eindje op weg bent naar je auto bijvoorbeeld. Even jezelf verzekeren dat je niet gevolgd wordt als je de shop uitloopt met die herkenbare T-Mobile tas...To_Tall schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:27:
[...]
ben daar niet zo bang voor. de politie is bij nacht verkopen vaak ook aanwezig. daarnaast zit de winkel vlak bij uitgaan gelegeheden. laat donderdag nou net de studenten avond zijn.
Vind wel verontrustend dat mensen toch met dit soort ideen lopen. Zal morgen wat meer op mijn hoeden zijn..
ben het hier niet helemaal mee eens. Het enige wat niet werkte is Visual Voice Mail, maar dat doet het voorlopig nog bij niemand. De toestel was een releasetoestel dus als die firmware niet deugt hebben we daar allemaal last van. En gecapt werd er ook niet, is hier al duidelijk naar voren gekomen. Er is, beperkt, getest met andere telefoons met dezelfde simkaart. Die hadden wel goed ontvangst (beter in ieder geval) en haalde wel hogere downloadsnelheden. Het gebruikte abonnement was ook zeker het iPhone abonnement.Dr. Strangelove schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:39:
[...]
Alleen de titel al:
[...]
En dan vervolgens als je kritiek krijgt op de kwaliteit gaan zeggen dat meer een preview is... zeer onder de maat, tweakers.net. Dit is gewoon goedkoop page hits proberen te genereren.
Ik heb best vertrouwen in de capaciteiten van de reviewers, maar ik kan deze review weinig serieus nemen in het licht van de lovende woorden uit de VS van uitgebreidere reviews alsmede de gaten en fouten die in dit verhaal zitten. Hier is duidelijk gekozen om het snel scoren boven de kwaliteit te laten gaan. Tien keer meer respect als je dan maar wacht tot vrijdagavond met een verhaal; niemand vindt dat erg, de crowd die hem op vrijdag koopt laat zich toch niet leiden door reviews en de massa die zich wil laten informeren heeft dan ook wat aan het verhaal. Je kiest dan voor kwaliteit, dat is waar deze site om bekend staat.
Dat je niet de clout hebt als site om van Apple/T-Mobile een officieel reviewexemplaar te krijgen is tot daar aan toe met zo'n exclusieve launch, maar om dan vervolgens willens en wetens een grote kop met 'Europese Primeur' te gaan adverteren terwijl een groot deel van de nieuwe features niet eens voorhanden is, en mogelijk gecapt of instabiel is door gebruik van een oude firmware, dat is gewoon tweakers.net onwaardig.
Ik hoef niet alleen de juich verhalen te horen, ik wil ook weten als iets tegenvalt. Ook als het maar een beperkte preview is. Natuurlijk is de review niet compleet en soms kort door de bocht. Maar als de eerste indruk tegenvalt mag dat best gezegd worden!
Mmh dat is toch vreemd, want waarom stunt T-Mobile dan met een goede unlimited data verbinding bij hun abbo. Terwijl ze die snelheden nooit waar kunnen maken....DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:59:
De internetverbinding werd niet extra gekapt, daar durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken. Hoe en waarom ik dat denk laat ik nog even in het midden
En ik geloof er bijna zeker in dat in de app store straks gewoon TomTom of een andere nivagtor te koop is. Zou marketing technisch natuurlijk super slim zijn. Ten eerst je verkoopt een losse applicatie, das weer pling pling voor TomTom (leuke woordspeling). Ten 2e je lokt mensen naar die appstore, dus gegarandeerd dat mensen nog meer app's kopen.
En komen er geen 3th party apps voor video capture? Hoe zit dat bij de iPhone 1.0?
[ Voor 5% gewijzigd door Noxa op 09-07-2008 23:03 ]
Anoniem: 87350
Vergeef me, ik heb er de ballen verstand van, maar als je hem "Jailbreakt", hoe makkelijk of moeilijk is het om hem weer origineel te krijgen?johnnyv.nl schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:28:
[...]
Daarvoor zul je hem moeten jailbreaken, maar dan heb je ook hele mooie (msn, icq etc.) messengers
Ik heb zelf het idee dat het mogelijk iets te maken heeft met een verre van optimale radio rom (ik neem aan dat een iPhone ook iets van een radio rom heeft net als WM telefoons?).Noxa schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:03:
[...]
Mmh dat is toch vreemd, want waarom stunt T-Mobile dan met een goede unlimited data verbinding bij hun abbo. Terwijl ze die snelheden nooit waar kunnen maken....
Met een net iets andere rom haalde ik soms dramatische snelheidsverschillen.
Um, de hele store met alle applicaties is niet beschikbaar geweest. Ook onderdeel van het product en volgens de Amerikaanse reviews zelfs de belangrijkste vooruitgang sinds de release van iPhone 1.0. Dat vind ik nogal wat. In dat licht is het volgende citaat een lachertje:Anoniem: 188434 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:01:
[...]
ben het hier niet helemaal mee eens. Het enige wat niet werkte is Visual Voice Mail, maar dat doet het voorlopig nog bij niemand. De toestel was een releasetoestel dus als die firmware niet deugt hebben we daar allemaal last van. En gecapt werd er ook niet, is hier al duidelijk naar voren gekomen. Er is, beperkt, getest met andere telefoons met dezelfde simkaart. Die hadden wel goed ontvangst (beter in ieder geval) en haalde wel hogere downloadsnelheden. Het gebruikte abonnement was ook zeker het iPhone abonnement.
Ik hoef niet alleen de juich verhalen te horen, ik wil ook weten als iets tegenvalt. Ook als het maar een beperkte preview is. Natuurlijk is de review niet compleet en soms kort door de bocht. Maar als de eerste indruk tegenvalt mag dat best gezegd worden!
Hoe weet je dat het een releasetoestel was? Dat kan je wel claimen maar daar is geen hard bewijs voor volgens mij. Een onstabiele versie van Safari, dat rocksteady draait op de Touch en iPhone 1.0 is op zijn minst vreemd.De software is weinig vernieuwend te noemen. Het toestel heeft hier een daar een paar extra functies gekregen, maar veel konden we niet testen omdat de betreffende functionaliteit er nog niet op zat of de bijbehorende dienst nog niet geactiveerd was.
Dat er niet gecapt is is niet duidelijk geworden, dat werd 'in het midden gelaten'. De rode draad in alle discussies omtrent de iPhone, er wordt enorm veel geroepen maar als er om onderbouwing gevraagd wordt blijft het vaak stil.
Natuurlijk hoef je niet altijd juichverhalen te horen, integendeel. Als er iets mis is met het ding heb ik het liefst dat het keihard van de toren geschreeuwd wordt zodat Apple en T-Mobile het fiksen. Maar je moet als journalist wel grondig te werk gaan en deze 'review' neemt een hele hoop dingen die op los zand staan aan voor waar en brengt de lezer daarvan niet op de hoogte. Ik merk het vrijdag zelf wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-07-2008 23:20 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Zoals gelezen in de reacties onder het artikel, er werd de suggestie gewekt dat het toestel niet 100% zou kunnen zijn. Zonder dit aan te nemen, kan ik ook stellen dat jullie als redactie niet 100% kunnen vaststellen dat het toestel wel prima in de zin van technisch 100% is.DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:23:
[...]
Je roept nu ongefundeerde dingen om maar tot de conclusie te komen dat het allemaal wel mee valt. Als het allemaal mee zou vallen dan had ik dat wel op papier gezet maar dat was duidelijk niet. Ook andere mensen deelde deze mening en dit was gewoon opvallend te noemen. Je kunt alles draaien, ratificeren en omgooien, maar uiteindelijk zijn dit de feiten zoals wij ze hebben geconstateerd en ik denk dat in het redactie team genoeg ervaring zit om ze te constateren ook
Verder is het jullie aanname (of conclusie) dat het een 'minder' toestel is dan een gelijkwaardige concurrent. So far so good. Waarbij ik moet nuanceren dat ik voor mijzelf geen conclusie heb getrokken. Het meevallen is naar mijn inziens niet correct geïnterpreteerd. Zoals ik wel bedoelde maar niet al te goed schreef, ik wacht nog even met mijn conclusie. Mijn excuses als dat niet duidelijk was.
Als inderdaad blijkt dat meerdere gebruikers gelijkwaardige ervaringen hebben. Dan ben ik de laatste te stellen dat het apples en peren zijn geweest. Maar gezien het feit dat er nog te weinig gebruikers ervaringen bekend zijn, kan ook de reviewer (en redactie) niet constateren dat jullie stelling en aanname klopt.
Ik ben ook vanaf minuut 1 zwaar verrast door de kwaliteit van de 'review'. Kwaliteit absoluut niet des Tweakers.net, die over het algemeen juist kwaliteit lever. Maar, nu ben ik wel bij gedraait, de benaming is namelijk alleen verkeerd. Het woord review schept op Tweakers.net een bepaald verwachtingspatroon. Het probleem is dit is geen review maar een snelle preview, als ze het een Quick Preview hadden genoemd, waren we toch minder ontevreden en alleen maar blij dat T.net zo'n primeur heeft gescoord.Dr. Strangelove schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:16:
[...]
Um, de hele store met alle applicaties is niet beschikbaar geweest. Ook onderdeel van het product en volgens de Amerikaanse reviews zelfs de belangrijkste vooruitgang sinds de release van iPhone 1.0. Dat vind ik nogal wat. In dat licht is het volgende citaat een lachertje:
[...]
Hoe weet je dat het een releasetoestel was? Dat kan je wel claimen maar daar is geen hard bewijs voor volgens mij. Een onstabiele versie van Safari, dat rocksteady draait op de Touch en iPhone 1.0 is op zijn minst vreemd.
Dat er niet gecapt is is niet duidelijk geworden, dat werd 'in het midden gelaten'. De rode draad is alle discussies omtrent de iPhone, er wordt enorm veel geroepen maar als er om onderbouwing gevraagd wordt blijft het vaak stil.
Natuurlijk hoef je niet altijd juichverhalen te horen, maar je moet als journalist wel grondig te werk gaan en deze 'review' neemt een hele hoop dingen die op los zand staan en voor waar en brengt de lezer daarvan niet op de hoogte. Ik merk het vrijdag zelf wel.
Daarnaast moet je in een preview nooit te harde conclusies trekken, maar veel in het midden laten, en natuurlijk wel vertellen wat je hebt geconstateerd. Ik hoop dat de titel nog aangepast wordt, is voor het imago ook beter ;-)
Ik lees het pas net, maar toch tof dat Iphoneclub Tweakers.net feliciteert met deze "stunt".
Dat is niet nodig hoor. Als je op de iPhone naar meebo.com gaat krijg je een speciale iPhone versie voor geschoteld.johnnyv.nl schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:28:
[...]
Daarvoor zul je hem moeten jailbreaken, maar dan heb je ook hele mooie (msn, icq etc.) messengers

Als door de reviewer gezegd wordt dat het een release toestel is dan heb ik weinig reden om aan te nemen dat het niet zo is. Ik schat Tweakers niet in om bewust een product onderuit te halen vlak voor een release.Dr. Strangelove schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:16:
[...]
Um, de hele store met alle applicaties is niet beschikbaar geweest. Ook onderdeel van het product en volgens de Amerikaanse reviews zelfs de belangrijkste vooruitgang sinds de release van iPhone 1.0. Dat vind ik nogal wat. In dat licht is het volgende citaat een lachertje:
[...]
Hoe weet je dat het een releasetoestel was? Dat kan je wel claimen maar daar is geen hard bewijs voor volgens mij. Een onstabiele versie van Safari, dat rocksteady draait op de Touch en iPhone 1.0 is op zijn minst vreemd.
Dat er niet gecapt is is niet duidelijk geworden, dat werd 'in het midden gelaten'. De rode draad in alle discussies omtrent de iPhone, er wordt enorm veel geroepen maar als er om onderbouwing gevraagd wordt blijft het vaak stil.
Natuurlijk hoef je niet altijd juichverhalen te horen, integendeel. Als er iets mis is met het ding heb ik het liefst dat het keihard van de toren geschreeuwd wordt zodat Apple en T-Mobile het fiksen. Maar je moet als journalist wel grondig te werk gaan en deze 'review' neemt een hele hoop dingen die op los zand staan aan voor waar en brengt de lezer daarvan niet op de hoogte. Ik merk het vrijdag zelf wel.
Die appstore is totaal niet relevant voor de review. Dat die app store straks werkt geloof ik echt wel. Wat er meer toe doet is wat we ín de app store gaan vinden. Maar die app's zijn een eigen review waard.
Maar goed, ik ben blij met de preview. Ik vind het namelijk wel belangrijk om te weten dat deze iPhone minder krasbestendig lijkt, de ontvangst op zijn minst vragen oproept en er kleine schoonheids foutjes lijken te zijn.
Over 15 minuten zulllen er veel reviews verschijnen, want blijkbaar hebben een aantal sites de iPhone al meer dan een week in handen gehad om te testen. Alleen mogen de reviews pas om 00:01 worden geplaatst.
Te weten: http://www.iphoneclub.nl en http://www.computertotaal.nl/
Maar er zullen ongetwijfeld meer volgen, ben benieuwd of hun wel verder komen dan een preview.
Maar er zullen ongetwijfeld meer volgen, ben benieuwd of hun wel verder komen dan een preview.
Je haalt bytes en bits door elkaar. T.net haalde 55kBps, dat is 440kbps; het linker plaatje spreekt slechts van 405kbps en is dus nog langzamer dan de snelheid die T.net haalde (er van uit gaande dat T.net dit wel correct weet te noterenLt. Marx schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:38:
[afbeelding]
Je moet dus wel snellere snelheden kunnen halen. Ben benieuwd of het nou gewoon aan jullie kantoor lag, aan de iPhone of aan T-Mobile.
Ik heb ongetwijfeld niet alles gezien, maar van wat ik gezien heb is dat wanneer ze uberhaupt al 3G dekking hadden ze al heel blij waren met lagere snelheden (200kbps, bijvoorbeeld). Iets wat wij onder de maat vinden aangezien er hier wordt geadverteerd met 2Mbps.Anoniem: 267338 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:08:
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, mar hoe verklaar je dan de toch wel lovende woorden van de andere reviewers uit bv. Amerika?
Voor zover ik heb gelezen kunnen sommige Orange-klanten al wel bellen op T-M, maar in ieder geval nog niet iedereen. Ik ben zelf Orange klant maar ik krijg nog steeds 'toegang geweigerd' als ik me op het T-M netwerk probeer aan te melden. Inderdaad een heikel punt.Gillie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:10:
De reviewer gaat er voor het gemak maar van uit dat je als Orange klant gebruik mag maken van het T-Mobile netwerk. Zover ik weet is er nog steeds niets bekend over het openstellen van het T-Mobile netwerk voor Orange klanten.
T-M heeft ook non-iPhone abonnementen met snelheden tot 3.6Mbps. Je betaalt je scheel, maar het kan wel. Ik weet niet of T.net zo'n abonnement gebruikt heeft, natuurlijk, maar DaannO heeft meerdere malen aangegeven gebruik te hebben gemaakt van een niet-geknepen verbinding.Sqewie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:11:
Had t-mobile geen speciale iPhone abonnementen gemaakt, omdat Apple de PIT snelheden te traag vondt. En jullie gebruiken een non-iPhone sim kaart.
met een hamer past alles
Inderdaad, ik denk dat ik nog even 3 minuten op blijfAnoniem: 33358 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:46:
Over 15 minuten zulllen er veel reviews verschijnen, want blijkbaar hebben een aantal sites de iPhone al meer dan een week in handen gehad om te testen. Alleen mogen de reviews pas om 00:01 worden geplaatst.
Je zegt nu eigenlijk dat het komt door de verwende reviewer?Punksmurf schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:48:
Ik heb ongetwijfeld niet alles gezien, maar van wat ik gezien heb is dat wanneer ze uberhaupt al 3G dekking hadden ze al heel blij waren met lagere snelheden (200kbps, bijvoorbeeld). Iets wat wij onder de maat vinden aangezien er hier wordt geadverteerd met 2Mbps.
Die van Computer!Totaal staat inmindels online, die van iPhoneclub.nl nog niet.Anoniem: 188434 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:58:
[...]
Inderdaad, ik denk dat ik nog even 3 minuten op blijf
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Voor een week reviewen vind ik die review van computertotaal nogal mager iig
[ Voor 14% gewijzigd door Peleus2K op 10-07-2008 00:06 ]
Nou het is wel een feit dat wij qua mobiel internet verwend zijn tov de USAAnoniem: 267338 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:02:
[...]
Je zegt nu eigenlijk dat het komt door de verwende reviewer?Nee ik snap je punt, we zullen zien... zo even de andere reviews lezen
Ja, daar ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar. Moeten er nu zo'n beetje zijn, maar ik zie ze nog niet
[ Voor 42% gewijzigd door Punksmurf op 10-07-2008 00:07 ]
met een hamer past alles
-nvm, toch bedankt voor de link. Harde refresh loste het op.
Ook niet heel uitgebreid en behoorlijk wat overlap met de Tweakers review. Trage GPS vind ik toch wel een downer. Ik vind de GPS vooral interessant voor tijdens het hardlopen. Ik verwacht wel dat hier snel apps voor komen, maar als dit niet heel nauwkeurig is dan heb je er nog niet zoveel aan. Of zou Apple dat ook willen beperken ivm Nike+?
Ook niet heel uitgebreid en behoorlijk wat overlap met de Tweakers review. Trage GPS vind ik toch wel een downer. Ik vind de GPS vooral interessant voor tijdens het hardlopen. Ik verwacht wel dat hier snel apps voor komen, maar als dit niet heel nauwkeurig is dan heb je er nog niet zoveel aan. Of zou Apple dat ook willen beperken ivm Nike+?
[ Voor 197% gewijzigd door Shiver23 op 10-07-2008 00:16 ]
PSN: Shiver23
Misschien wel mager maar wel stuk positiever. Vreemd dat de iphoneclub nog niet online is..Peleus2K schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:06:
Voor een week reviewen vind ik die review van computertotaal nogal mager iig
computertotaal:
http://www.computertotaal...-3G-in-het-Nederlands.htm
iphoneclub:
http://www.iphoneclub.nl/...oneclub-iphone-3g-review/
[ Voor 19% gewijzigd door srblackbird op 10-07-2008 00:15 ]
batumulia schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:05:
[...]
Die van Computer!Totaal staat inmindels online, die van iPhoneclub.nl nog niet.
Ik begrijp dat je blij bent maar blijf wel lezen
[ Voor 6% gewijzigd door batumulia op 10-07-2008 00:13 ]
de review staat nu ook op Iphoneclub
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 267338 op 10-07-2008 00:14 ]
Tweakers is niet meer alleen ook computerTotaal presteerd het om een zeer matige en eigenlijk niet toevoegende review neer te zetten. En niet omdat de conclusie mij niet bevalt of iets dergelijks, maar simpelweg omdat er inhoudelijk op eigen niets wordt ingegaan dan wel uitgebreid getest. 10 dagen hebben ze de iPhone in bezit. bijzondere prestatie, hopelijk is die van iphoneclub beter, we wachten het af..
Quote van iPhoneclub:
Quote van iPhoneclub:
Dan zal ik er morgen wel naar kijken en beoordelen..De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we nog niet helemaal klaar zijn met het review. Ook zul je merken dat nog niet alle foto’s en screenshots zijn toegevoegd; dat komt in de loop van de tijd. Het videoverslag zal morgen worden toegevoegd.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 33358 op 10-07-2008 00:15 ]
wat quotes uit de computer totaal review:
De Safari-webbrowser is verbluffend compleet en geeft een ervaring die dichter bij een desktop dan een mobiele telefoon ligt. Wel crashte de browser herhaaldelijk zonder een duidelijke reden.
Het mobiel internet werkt op relatief hoge snelheid. Al werden tijdens het testen de echte HSDPA-snelheden niet gehaald, toch ligt de downloadsnelheid fors hoger dan bij de EDGE-netwerken.
Tijdens de test wilde het gesprek wel eens wegvallen bij het rijden over snelwegen, wanneer tussen zendmasten gewisseld moest worden. De oorzaak daarvan is onduidelijk op dit moment, maar Apple en T-Mobile zeggen actief te zijn met het oplossen van dat probleem.
Lijkt erop dat de t.net review met bepaalde dingen toch aardig gelijk krijgt.Pluspunten
Werkt intuïtief
Erg compleet
Goede integratie tussen de onderdelen
Zeer goede prijs/prestatieverhouding
Minpunten
Kleine bugs
Bluetooth-headset alleen te gebruiken voor gesprekken
Routeplanner ontbreekt
Aansluitkosten voor abonnement
De ervaringen van computertotaal komen overeen met de bevindingen van DaannO. Bereik valt dus tegen evenals downloadsnelheden. Computertotaal had ook last van crashende browser overigens en wegvallende gesprekken.
Misschien toch T-Mobile nukken?
Misschien toch T-Mobile nukken?
Ook wat minder harde cijfers. Zo wordt gezegd dat de volle snelheid niet gehaald wordt maar wat voor snelheid er dan wél gehaald wordt laten ze mooi in het midden.jefjef schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:09:
[...]
Misschien wel mager maar wel stuk positiever. Vreemd dat de iphoneclub nog niet online is..
Hoewel ik de review van T.net wat aan de magere kant vond (ik begrijp waarom
met een hamer past alles
Wat is er niet duidelijk aan zeg? Iedere kritische review afbranden? Nee, de iPhone is nog niet perfect, dat blijkt maar weer. Als er kritiek is, is de review niet goed? Beetje jammer.Anoniem: 33358 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:14:
Tweakers is niet meer alleen ook computerTotaal presteerd het om een zeer matige en eigenlijk niet toevoegende review neer te zetten. En niet omdat de conclusie mij niet bevalt of iets dergelijks, maar simpelweg omdat er inhoudelijk op eigen niets wordt ingegaan dan wel uitgebreid getest. 10 dagen hebben ze de iPhone in bezit. bijzondere prestatie, hopelijk is die van iphoneclub beter, we wachten het af..
.
Edit: bij nader inzien zat die tweakersreview toch niet zo ver van de waarheid af
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 188434 op 10-07-2008 00:18 ]
Apple is ook niet dom, ik verwacht binnen een jaar wel weer een nieuwe Iphone. Zo ging het met de vorige toch ook?

Wat lelijk vertaald, weet iemand hoe het met de rest van de vertalingen staat, schuif om te openen?

Lees mijn post eens door. Mijn kritiek op de reviews is niet omdat de conclusie mij niet bevalt ofzo daar gaat het niet om. Ik mis onderbouwing van kritiekpunten. Hoe is het getest, onder welke situaties, wat hebben we gedaan om te laten zien waar het aan ligt, is de test waterdicht, zo ja waarom etc. Dat is mijn persoonlijke kritiekpunt op die van computertotaal en Tweakers.net. Waarbij die van Computertotaal absoluut bedroevend is, want die hebben em 10 dagen kunnen testen en hebben dus genoeg tijd voor een review. Tweakers daarin tegen heeft een preview geschreven en kon er daarom niet te diep op in gaan, ze hebben het alleen wat ongelukkig genoemd, namelijk een review terwijl het een preview is.Anoniem: 188434 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:16:
[...]
Wat is er niet duidelijk aan zeg? Iedere kritische review afbranden? Nee, de iPhone is nog niet perfect, dat blijkt maar weer. Als er kritiek is, is de review niet goed? Beetje jammer.
.
Edit: bij nader inzien zat die tweakersreview toch niet zo ver van de waarheid af
[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 33358 op 10-07-2008 00:24 ]
Wat jammer is, is dat ze helemaal niks zeggen over de ipod functionaliteit; zoals hoelang kun je naar de muziek luisteren, of film kijken.
Er wordt gewoon niets verteld. Hoe werkt zo'n iPhone? Waarin is die anders dan een smartphone of normaal toestel? Hoe werkt dan? Ze gaan er allemaal vanuit dat je de iPhone wel kent. Geheel onterecht lijkt mij.Anoniem: 188434 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:16:
[...]
Wat is er niet duidelijk aan zeg? Iedere kritische review afbranden? Nee, de iPhone is nog niet perfect, dat blijkt maar weer. Als er kritiek is, is de review niet goed? Beetje jammer.
.
Batterijduur wordt bijv. ook niet behandeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Shiver23 op 10-07-2008 00:23 ]
PSN: Shiver23
Ik vind vooral het baterij verbruik schikbarend.
Geen dag kunnen doen op 1 accu lading bij normaal gebruik?
Dat is voor mij helaas niet acceptabel.
Ook jammer dat de ontvangst matig is (zowel 3G als GPS). Zeker gezien de belabberde netwerk dekking van t-mobile hier in mijn woonplaats
Jammer
Geen dag kunnen doen op 1 accu lading bij normaal gebruik?
Dat is voor mij helaas niet acceptabel.
Ook jammer dat de ontvangst matig is (zowel 3G als GPS). Zeker gezien de belabberde netwerk dekking van t-mobile hier in mijn woonplaats
Jammer
Van iPhoneclub.nl:
Een snelheidstest met het speciale iPhone-abonnement van T-Mobile leverde op Speedtest.nl herhaaldelijk metingen op rond de 2,2 Mbps.
Wel gek dat de iphoneclub wel snelheden van rond de 2MBit/s haalt. Zou het dan toch aan het netwerk liggen? De review lijkt me ook nog niet af, ik mis plaatjes 
Ook beweren ze stellig dat de appstore ook voor v1.0 iPhone beschikbaar komt, maar niemand weet nog wat Apple voor onze unlocked en jailbroken iPhones in petto heeft, toch? Ze kunnen ze net zo makkelijk weren uit de appstore als ze willen lijkt me.
Ook beweren ze stellig dat de appstore ook voor v1.0 iPhone beschikbaar komt, maar niemand weet nog wat Apple voor onze unlocked en jailbroken iPhones in petto heeft, toch? Ze kunnen ze net zo makkelijk weren uit de appstore als ze willen lijkt me.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
iPhoneclub is zo te zien wel positiever over de datasnelheid (2.2Mbps, ruim boven de beloofde 2Mbps) en dat klinkt goed. De GPS-ontvangst komt echter vrij waardeloos over en het lijkt ook niet erg veel toe te voegen. De batterijduur is ook wel waardeloos, zeg.
Als ik het allemaal zo lees lijkt het me ook wel interessant om een 2e hands 1e generatie aan te schaffen, die nu waarschijnlijk wel ruim beschikbaar zullen komen. Alleen zit je dan weer met die gare simlock, ik heb liever dat ik niet op hacks hoef te vertrouwen...
Als ik het allemaal zo lees lijkt het me ook wel interessant om een 2e hands 1e generatie aan te schaffen, die nu waarschijnlijk wel ruim beschikbaar zullen komen. Alleen zit je dan weer met die gare simlock, ik heb liever dat ik niet op hacks hoef te vertrouwen...
Hij is ook nog niet af, volgens de openingspaginaDe review lijkt me ook nog niet af, ik mis plaatjes
[ Voor 13% gewijzigd door Punksmurf op 10-07-2008 00:34 ]
met een hamer past alles
De Appstore zit bij de 2.0 firmware inbegrepen, dat is meerdere malen door Apple gezegd. Ook bij iPhoneclub.nl geen goede dingen over de GPS. Ik hoop dat ze dat met een firmware update beter kunnen maken en niet dat ze over een half jaar zeggen dat ze een iets gewijzigde iPhone leveren die wel een beter GPS chip heeft.
Batterijduur wel getest bij iPhoneclub. Net aan een (werk)dag met 3G en push-mail aan.Shiver23 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:22:
[...]
Er wordt gewoon niets verteld. Hoe werkt zo'n iPhone? Waarin is die anders dan een smartphone of normaal toestel? Hoe werkt dan? Ze gaan er allemaal vanuit dat je de iPhone wel kent. Geheel onterecht lijkt mij.
Batterijduur wordt bijv. ook niet behandeld.
Inderdaad zijn de reviews mager als je nog niets weet van de iPhone maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk. Ondanks dat de eerste iPhone nooit in Nederland is geweest kennen de meeste de iPhone wel. Als je een overzicht van de mogelijkheden wilt moet je naar de Apple site gaan en daar de video's bekijken. Kan geen review tegen op.
Het enige waar ik nieuwsgierig naar ben is of het werkt zoals Apple belooft in de video's. Nee dus, niet zo perfect en soepel als daar getoond.
Waar ik nog het meest van schrok is dit in de iPhoneclub review:
"De GPS-ontvanger van de iPhone is bovendien behoorlijk zwak. Binnenshuis wordt een cirkel ter grootte van heel Amsterdam getoond. Dichterbij het raam wordt de cirkel zo klein als een wijk en pas wanneer je op straat staat zonder grote obstakels rondom merk je dat het gebied tot zo’n 10 meter nauwkeurig kan worden aangegeven. Voor routenavigatie is dit niet nauwkeurig genoeg en we vragen ons dan ook af of TomTom daadwerkelijk erin geslaagd is om bruikbare navigatiesoftware voor de iPhone 3G te ontwikkelen."
Dat is wel echt even slikken.
Heb nu mijn keuze gemaakt. iPhone wordt een no-go op dit moment. Wacht wel even de ontwikkelingen af want er zijn mij iets te veel (mogelijke) problemen om meteen de winkel in te rennen.
wel positief dat Iphoneclub wel de snelheden haalt... het kán dus wel 
Ook zeggen ze dat aan de voorkant hetzelfde glas is gebruikt en dat was volgens mij erg krasbestendig... daar was ik nogal huiverig voor na het lezen van de review van tweakers.net
Ben benieuwd waar het bericht van TomTom vandaan kwam aangezien ook Iphoneclub zegt dat het signaal te zwak is, ook een minpunt voor mij.
Verder ben ik wel te spreken over wat naar voren komt in de reviews, en ik denk ook dat in samenwerking met de appstore het helemaal goed gaat komen met deze tel. Kinderziektes blijf je tegenwoordig altijd houden in het begin... daarom zijn de updates...
(hoop alleen stiekem nog wel op navigatie software, dat zou voor mij reden zijn om hem aan te schaffen).
Ook zeggen ze dat aan de voorkant hetzelfde glas is gebruikt en dat was volgens mij erg krasbestendig... daar was ik nogal huiverig voor na het lezen van de review van tweakers.net
Ben benieuwd waar het bericht van TomTom vandaan kwam aangezien ook Iphoneclub zegt dat het signaal te zwak is, ook een minpunt voor mij.
Verder ben ik wel te spreken over wat naar voren komt in de reviews, en ik denk ook dat in samenwerking met de appstore het helemaal goed gaat komen met deze tel. Kinderziektes blijf je tegenwoordig altijd houden in het begin... daarom zijn de updates...
(hoop alleen stiekem nog wel op navigatie software, dat zou voor mij reden zijn om hem aan te schaffen).
Maar is fw 2.0 ook te installeren op een geunlockte telefoon..? Nou ja, ik wacht het allemaal wel af, en ga me dan eventueel nog wel verdiepen in iPhone generatie 1 als de nuttige hardwaretoevoegingen beperkt blijven tot batterijslurpende 3G.batumulia schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:33:
De Appstore zit bij de 2.0 firmware inbegrepen, dat is meerdere malen door Apple gezegd.
met een hamer past alles
Opvallend is dat de GPS door bijna alle reviews de grond wordt ingetrapt, en dan met name de ontvangst in auto's en huizen e.d. daar waar je het waarschijnlijk nodig hebt.
A-GPS werkt toch misschien zoals we denken dat het werkt..
A-GPS werkt toch misschien zoals we denken dat het werkt..
voor de mensen met een .mac of (bijna) mobileme account :
http://swcdn.apple.com/content/downl...y/MobileMe.pkg
mobileme app is te downloaden ! Je kunt er nog niet veel mee aangezien de mobileme dienst nog niet geactiveerd is
Maar scheelt je weer wat tijd straks
http://swcdn.apple.com/content/downl...y/MobileMe.pkg
mobileme app is te downloaden ! Je kunt er nog niet veel mee aangezien de mobileme dienst nog niet geactiveerd is
Binnenshuis kun je natuurlijk niet of nauwelijks GPS gebruiken, dat gaat met mijn HTC Touch Cruise ook niet. Je hebt echt vrij zicht op een stuk of 4-5 satellieten nodig voor een goede positiebepaling.
Wat me opvalt is dat in het review van ComputerTotaal staat dat de verbinding een aantal keer verbroken werd. In één van de Amerikaanse reviews (NY Times?) stond dit ook. Ook Tweakers geeft aan dat er 'problemen' zijn met de ontvangst.batumulia schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:05:
[...]
Die van Computer!Totaal staat inmindels online, die van iPhoneclub.nl nog niet.
Voorlopige conclusie: De gsm radio module is nog niet helemaal af, ik hoop dat dit een software probleem is en geen hardware. Misschien toch eerst maar een paar maanden de kat uit de boom gaan kijken?
Zie graag een link naar de eventuele (toekomstige) blog, Ben wel nieuwsgierig.DaannO schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:52:
Dit topic is gesloten.
Let op:
De discussie over de prijs en abonnementen mag in [iPhone 3G] Prijs & Abonnementen - deel 3.
De discussie over de prijs en abonnementen mag in [iPhone 3G] Prijs & Abonnementen - deel 3.