Wilbert de Vries schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:29:
[...]
Nee, dat kunnen we niet

. Het zal geen geheim zijn dat wij officieel nog helemaal geen iPhone 3G in handen kunnen hebben gehad. Deze review, die inderdaad feitelijk meer een preview is, is dan ook een compromis tussen twee kwaden. Een beperkte preview of ten tijde van de introductie helemaal niets kunnen publiceren. Ik heb voor het eerste gekozen.

het enige wat we zeggen is dat onze tijd met het toestel bijzonder beperkt is geweest, waar anderen inmiddels al een dag of tien beschikken over een reviewexemplaar. Daarentegen biedt het feit dat wij ons exemplaar niet via de officiele kanalen in handen hebben gekregen ook de mogelijkheid om eerder te publiceren en dat hebben we dan ook gedaan, met - dat zal ik niet ontkennen - als doel veel aandacht te genereren. Gezien het feit dat het stuk inmiddels meer dan 200 reacties en 126.000 pageviews heeft is dat gelukt.
De commercie is dus belangrijker dan de kwaliteit. Dat vind ik dus jammer. Tweakers.net verliest daarmee haar onderscheid tussen al die honderden andere sites.
Dus als iemand anders lovend is moeten wij dat ook zijn? Wij hebben onze eigen mening

Ik ben met je eens dat vanwege de snelheid waarmee e.e.a. online is gegaan de tekst in eerste instantie wat foutjes bevatte maar dat is snel genoeg hersteld.
Nee, maar het zet wel vraagtekens bij de correctheid van je review. Vooral als latere reviews opnieuw tot een andere conclusie komen (iPhoneclub bijvoorbeeld). Zie bijvoorbeeld de snelheid van 3G.
Wij vonden het juist belangrijk om een keer de eerste te zijn, in plaats van op vrijdag nog eens dunnetjes te gaan herhalen wat 800 andere sites, kranten en bladen al gemeld hebben.
Dunnetjes herhalen? De toegevoegde waarde van tweakers.net is dat jullie doorgaans juist goed graven en kwalitatief goede reviews neerzetten die beter zijn dan het gros van die 800 andere sites. Nu verlaag je je tot het niveau van de massa. Liever een goede review morgen dan een slechte gisteren.
Helaas hebben wij geen invloed op het selectieproces van Apple (zij hebben in dit verhaal de regie in handen, T-Mobile heeft daar geen rol bij) dus waarom zij bepaalde mensen wel en anderen geen testexemplaar hebben geleverd is ons ook een raadsel. Gezien de overweldigende aandacht zal het de volgende keer misschien anders zijn (hoewel het ook kan zijn dat Apple deze actie maar matig kan waarderen) Ik kan je overigens verzekeren dat het model dat wij in handen hebben gehad gewoon een releasemodel met de nieuwste firmware is, en zeker niet gecapped of bewust gehandicapt. De term Europese primeur komt misschien verkeerd over maar het is wel gewoon waar natuurlijk: buiten de drie Amerikaanse heren waren wij de eerste met een review.
Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie als management veel waard is en als kapitalist respecteer ik dat ook

Maar wees dan wel open voor de zware en terechte kritiek die je gaat krijgen. Ik vind dit gewoon geen review.
Ten eerste is de Appstore vanaf vrijdag ook beschikbaar voor 1ste generatie iPhones door middel van de firmware-upgrade (dus in die zin geen verbetering), daarnaast is het feit dat de Appstore niet getest kan worden voor elke Nederlandse reviewer een probleem omdat Apple die meuk gewoon nog niet live heeft gezet.
De Store is een vitaal onderdeel van de launch van deze iPhone, het is een zeer belangrijk verkooppunt en het verdient meegenomen te worden in de review. Dat hij ook beschikbaar is voor een importphone staat daar volledig los van, want ik als Nederlandse klant heb geen toegang gehad tot dat ding. Ik wil een op zich staand verhaal lezen over wat ik koop met de iPhone, en jullie verhaal is slechts 60% daarvan. Dat is op zich best, maar wees daar dan open over, zoals iPhoneclub dat bijvoorbeeld wel is. Het hele verhaal is nu gewoon misleidend, je doet hiermee je bezoekers en het product geen recht.
Begrijp me goed, wij weten ook wel dat deze review niet zo diepgravend is als de normaliter zouden doen. Ten dele hebben we daar zelf voor gekozen om een primeur te kunnen hebben, maar anderzijds waren we ook sterk beperkt in onze mogelijkheden.
Je bent beperkt in je mogelijkheden omdat je een primeur wil hebben, dat is wat anders mijns inziens
These are my principles. If you don't like them, I have others.